• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 84
زمان آخرین مطلب : 4651روز قبل
سينمای ایران و جهان
ناگفته‌های «رستگاران» از زبان سیروس مقدم
وقتی قهرمان قصه ای زن می‌شود به این معنا نیست که دیدگاه ذهنی و ذهنیت فمنیستی در قصه جای دادیم. به واقع زن، محور اصلی قصه ماست. ما شاهد آن هستیم که این زن...
گفت وگو با کارگردان مجموعه تلویزیونی «رستگاران»
  سیروس مقدم: «رستگاران» پایانی غیرقابل پیش بینی دارد
«سیروس مقدم» متولد ۱۳۳۳ دانش آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیباست. او را بیشتر مخاطبان که سریال‌های پلیس جوان، دریایی‌ها، ریحانه، نرگس، اغما، پرواز در حباب و پیامک از دیار باقی را دیده اند، می شناسند.
یکی از علایق سیروس مقدم به تصویر کشیدن پیچ و خم زندگی اجتماعی خانوادگی، رویدادها و اتفاقات روزمره است. او سال ها پیش مجموعه «مسافر» را با موضوع اعتیاد برای اولین بار ساخت و پس از آن با ساخت آثار مختلفی دغدغه خود را در این راستا بیان کرد، تا این که با ساخت سریال «نرگس» به نقد مسائل خانوادگی و دغدغه های جوانان از جمله اعتیاد پرداخت.
مقدم با ساخت مجموعه مناسبتی «اغما» گونه معناگرا را تجربه کرد و با بهره مندی از آیات قرآن کریم، موضوع وسوسه های شیطان را با درایت و آگاهانه روانه آنتن کرد. «روز حسرت» نیز در همان گونه و با پرداخت موضوعاتی چون حق الناس، برزخ، رشوه، ربا و... ساخته شد. مقدم از آن دست کارگردانانی است که قصد دارد گونه های مختلف را با نگاه هایی متفاوت تجربه کند. این بار او به سراغ «رستگاران» رفته است و معضلات اجتماعی را ریشه‌یابی می‌کند. در گفت وگویی که با وی داشتیم پاسخ گوی سوالاتمان شد.

«رستگاران» دارای چه ویژگی های بارز و برجسته ای است؟

معتقدم مجموعه «رستگاران» برای مخاطب از لحاظ موضوع، مضمون و محتوا حرف‌هایی کاملا اجتماعی دارد و مشکلات و معضلات مردم را مورد بحث قرار می دهد. از لحاظ محتوایی هم، قهرمان سریال زنی است که به دلیل ایمان، باورها و اعتقادات مذهبی اش در برابر همه مسائل، سختی‌ها و معضلاتی که جلوی پایش وجود دارد، ایستادگی می‌کند. او زنی سخت کوش است، زیرا اطمینان دارد خدا راه درست را به او نشان می‌دهد و به حقیقت می‌رسد. «رستگاران» از لحاظ ساختار کاری متفاوت است و مانند دیگر کارهایم ریتم تندی دارد. از لحاظ نوع بازی، بازیگران یک دست ایفای نقش می کنند و همه در نقش هایشان خوب قرار گرفته اند. «رستگاران» نسبت به کارهای گذشته ام در فضا سازی تازه ای قرار گرفته است، ولی برای خود من در مرحله اول از همه مهم تر فیلم نامه خوبش بود که جذب کار شدم که به قلم «سعید نعمت ا...» به نگارش در آمده است. دیالوگ ها نسبت به سریال‌های دیگر به شیوه نوینی نوشته شده و از همه مهم تر قهرمانش یک زن است و ما از طریق یک زن موضوع سریال را پیش می‌بریم.

یکی از ویژگی های بارز سریال شما زن محور بودن آن است، به طوری که گاهی مواقع احساس می‌شود نوعی نگرش فمنیستی پشت قضیه بوده است؟

وقتی قهرمان قصه ای زن می‌شود به این معنا نیست که دیدگاه ذهنی و ذهنیت فمنیستی در قصه جای دادیم. به واقع زن، محور اصلی قصه ماست. ما شاهد آن هستیم که این زن هم دچار فراز و نشیب‌هایی می‌شود گاهی اوقات کم می‌آورد و بعضی جاها تردید می‌کند، در واقع یک زن با همه مشخصاتش در یک جامعه مرد سالار موضوع سریال ما بود. بدون منطق و دلیل، از افکار یک زن در قصه‌ای با ذهنیت فمنیستی طرفداری نمی‌کنم. قهرمان قصه ما زنی است با اعتقادها، باورها و دیدگاه‌هایی که قصد کشف ماجرا را دارد. در همین قصه شاهد آن هستیم که افرادی با دیدگاه‌های خوب هم پیدا می‌شوند مانند «آقا ولی»، «هاشم خان» و... قصه ما قصه یک زن است ولی با ذهنیت و دیدگاه فمنیستی نوشته نشده است.

۳ قسمت ابتدایی سریال خیلی ریتم تندی داشت تمام شخصیت ها به سرعت معرفی شدند که این باعث سردرگمی بیننده ها شد. فکر نمی‌کنید با توجه به این که سریال در ۵۲ قسمت ساخته خواهد شد، می‌شد شخصیت ها را با حوصله بیشتری معرفی کرد؟

فیلم نامه «سعید نعمت ا...» ریتم تندی دارد. تاکنون ما را متهم می‌کردند که چرا این قدر کند قصه ها شروع می‌شود و چرا این قدر بررسی ها با کندی صورت می‌گیرد، حالا در این سریال ما آمده ایم ریتم را به خصوص در معرفی ها و فضاسازی‌ها، چاشنی این کار کرده ایم تا بیننده احساس نکند با یک سریال کش دار و کند رو به روست و حوصله اش سر برود. این جا وظیفه داریم اندکی ذائقه مخاطبان خود را نسبت به آن چه تا به حال در سریال‌های دیگر دیده اند، تغییر دهیم و با این ریتم آشنا کنیم. به خصوص بیننده جوان ما که ریتم در زندگی اش تأثیر گذار است. همان طور که شاهد بودید، کم کم با گذشت ۳ قسمت ابتدایی سریال شاهد آن هستیم که همه کاراکترها در ذهن مخاطب رسوب کرده است.

به ساخت کارهای روتین، مانند سریال‌های «نرگس» و «روز حسرت» علاقه زیادی دارید؟

وقتی در ساخت اثری با مخاطبم همراه باشم و با بازخورد دیدگاه ها، آرا و دیدگاه مردم جلو بروم، احساس می‌کنم که با یک سریال زنده و پویا روبه رو هستم. همیشه مثال می‌زنم و می‌گویم تفاوتش مانند این است که شما یک فوتبال زنده را مستقیم از تلویزیون ببینید یا این که تکرارش را بعد از معلوم شدن نتیجه روز بعد ببینید. همیشه همراه بودن با مخاطب این هیجان را برایم داشته که بتوانم مخاطبم را همراه با قصه ام و خودم را همراه با مخاطبم خیلی زنده، پویا و به روز جلو ببرم و این لذت هیجان خوبی برایم به همراه دارد.

 فضایی که برای این سریال انتخاب کردید، چه قدر شبیه دیگر آثارتان است؟

اگر دقت کرده باشید کار از ریتم تندی برخوردار است. طبیعتا ریتم تند سریال دکوپاژ و میزانسن‌های سریع تر و تندتر را می‌طلبد. نماهای کلوزآپ، لانگ شات و نماهای ریز تعیین کننده می‌شود و خود به خود وقتی نماها وارد کاری شود، ساختار این کار با دیگر کارها متفاوت می‌شود. به همین دلیل در این کار سعی کرده ام زوایایی که انتخاب می‌کنم زوایایی باشد که به سریع ترین شکل، بتواند احساس خود من و احساس قصه را در آن لحظه به مخاطب منتقل کند. خودم را زیاد در قید و بند منطق و چارچوب های کلاسیک و قواعد دکوپاژی قرار ندادم بلکه سعی کردم از زاویه های تازه، بکر و پر احساس با مخاطب ارتباط برقرار کنم.

حضور نویسنده کار «سعید نعمت ا» در تمامی صحنه های فیلم برداری، چه قدر روی کیفیت کار تأثیر دارد؟

حضور نویسنده کار باعث می شود که تحلیل شخصیت و روان شناسی شخصیت و انتقال حس به بازیگر به راحتی انجام گیرد زیرا آن شخصیت برخاسته از ذهن نویسنده است و به سرعت به بازیگر منتقل می‌شود. بازیگر هم اگر سوالی و مشکلی در ارتباط با دیالوگ های خود داشته باشد به طور طبیعی در آن لحظه سریع تر می‌تواند با حضور نویسنده به نتیجه بهتری برسد. «سعید نعمت ا» در کنار کار به من کمک می‌کند تا بتوانم با بازیگرم در ساخت فضایی که قصه می‌طلبد، سریع تر به نتیجه برسم و حضور ایشان در کار بسیار مثبت و تأثیر گذار بوده است.

نکته برجسته دیگر که در این سریال و «روز حسرت» وجود دارد، استفاده از آیه ای از کلام ا مجید در تیتراژ آغازین سریال است که پیام کل داستان در این آیه نهفته است نظر شما در این باره چیست؟

در سریال «رستگاران» از بیش از ۱۸- ۱۷ حدیث بزرگان دین استفاده کرده ایم، در واقع کلمات قصاری است که برای حال و روز مردم راه گشاست. ما قصد شعار دادن در سریال نداشتیم، به همین دلیل احادیث و پیام خود را لابه لای قصه آورده ایم. مسائلی مانند این که انتقام گرفتن امری نامطلوب است یا احترام بزرگ تر واجب است و ما سعی کردیم با گرایش اخلاقی قصه را پیش ببریم بدون این که شعارش را بیان کنیم. «سعید نعمت ا...» در لابه لای بافت قصه، به زیبایی پیام قصه و احادیث را از زبان بازیگران خود بیان کرده است که چکیده اش همان آیه ای است که در تیتراژ ابتدای سریال آمده است.

اگر سخن ناگفته ای درباره این سریال دارید، برایمان بگویید.

همه بینندگان را دعوت می‌کنم تا پایان، سریال را تماشا کنند. «رستگاران» پایانی زیبا، جذاب و غیرقابل پیش‌بینی دارد. «رستگاران» نتیجه یک کار جمعی است که ۵ ماه با حوصله و صبر ساخته شده و در واقع همه اعضا با تمام توان خود تلاش کردند تا سریال به گونه ای روانه آنتن شود که مردم وقتی این اثر را می‌بینند احساس نکنند وقت خود را به بطالت گذرانده اند بلکه با سریال ارتباط برقرار کنند.  
چهارشنبه 14/5/1388 - 1:3
ازدواج و همسرداری
جایگاه حلقه ازدواج از گذشته‌های بسیار دور تا امروز
با این حال حلقه در این كشور نیز استفاده می‌شد اما به سختی حلقه انگشت نام می‌گرفت چرا كه به اشكال مختلف از استخوان، سنگ، كهربای سیاه، طلا و نقره ساخته می‌شود گاهی اوقات به حدی...
صدای همهمه و شادی در فضای اتاق می‌پیچد و نقل و سكه روی سر عروس و داماد چون باران فرو می‌ریزد و اینك حلقه‌ها كه نشانه پیوندی دائمی ‌است بر انگشتان آن دو می‌درخشد و این یعنی پایبندی و تعهدی همیشگی برای یك زندگی مشترك، اما هیچ وقت به این فكر كرده اید كه چرا حلقه به دست كردن، خود جزئی از مراسم با شكوه ازدواج است یا چرا حلقه در انگشت چپ باید قرار بگیرد؟
با اندكی تحقیق و كاووش در تاریخچه حلقه به راحتی پاسخ این سوالات را در می‌یابید.
استفاده از حلقه، هم در دوره ازدواج و هم در دوره نامزدی تاریخچه ای طولانی دارد.
جایگاه حلقه در دیگر تمدن‌ها
در یونان مدرن، دو حلقه مورد استفاده قرار می‌گرفت، حلقه طلایی برای داماد و حلقه نقره برای عروس كه به نشانه یگانگی و برابری مبادله می‌شد ولی در واقع ارزش بیشتر حلقه مردان نشان دهنده موقعیت آن‌ها بود. در میان یهودیان قدیمی ‌انتخاب عروس همواره به وسیله بزرگ‌ترها و والدین انجام می‌شد و سپس این انتخاب با انجام عقد و پیمان زناشویی كه همراه با هدایایی بود تثبیت می‌شد. در انجیل اشاره‌ای به حلقه نامزدی نشده است، اما در پیدایش حلقه به عنوان نماد وفاداری و دوستی اشاره شده است، عقیده ای نیز وجود دارد كه در دوره حضرت موسی(ع) حلقه وجود نداشته اما در دوره‌های بعد به وجود آمده است.
در دوره ای نیز حلقه آهنی موسوم بوده كه به نشانه تعهد برای عروس فرستاده می‌شده این حلقه آهنی به عنوان نماد دوام پایداری ازدواج ساخته می‌شده است.
البته در دوره‌های قبل حلقه‌هایی از جنس برنج و مس نیز دیده شده و از نظر شكلی نیز یك حلقه ساده همیشه تنها شكل حلقه ازدواج نبوده و گاهی اشكال مختلفی روی آن تراشیده و كنده كاری شده است مثل یك كلید برای نشان دادن اقتدار خانگی زن. در قرن‌های 15 و 16 ایتالیایی‌ها از حلقه ازدواجی استفاده می‌كردند كه عمدتا از جنس نقره بود و با مینای سیاه مینا كاری می‌شد.
اروپاییان قرون وسطی نیز از الماس برای حلقه استفاده می‌كردند و قدرت آن را حافظ پیمان ازدواج می‌دانستند. دهقانان ایرلندی نیز بر این عقیده بودند كه ازدواج بدون حلقه ای از جنس طلا قانونی و مشروع نیست.

خورشید و ماه نیز نمادی از حلقه بود

در اركنی (منطقه ای در اسكاتلند) دو میدان بزرگ به احترام ماه و خورشید وجود داشت.
قرن‌ها پیش اگر دوشیزه ای قصد ازدواج داشت به گردش دور سنگ می‌پرداخت كه به نام ماه نام‌گذاری شده بود و پسر نیز به دور حلقه خورشید می‌گشت؛ سپس هر دو در محل سنگی كه نام آدین (خدای خدایان) نام گذاری شده بود به یكدیگر می‌رسیدند و آن‌ها به این وسیله وفاداری و تعهد نسبت به یكدیگر را اعلام كرده و زن و شوهر می‌شدند.

حلقه تنها در انگشت قرار نمی‌گرفت

در ایسلند كه نامزدی و ازدواج هر دو به وسیله پول پذیرفته می‌شد حلقه، كمتر ضروری به نظر می‌رسید چرا كه انتظار می‌رفت دختر هدایای خود را نقدی دریافت كند، با این حال حلقه در این كشور نیز استفاده می‌شد اما به سختی حلقه انگشت نام می‌گرفت چرا كه به اشكال مختلف از استخوان، سنگ، كهربای سیاه، طلا و نقره ساخته می‌شود گاهی اوقات به حدی پهن بود كه اجازه نمی‌داد دست از آن عبور كند.
در مراسم نامزدی داماد چهار انگشت و كف دست خود را از این حلقه عبور می‌داد و با این روش می‌توانست دست عروس خود را بگیرد.

حلقه و انگشتان رسم زده

انداختن حلقه در انگشت چهارم دست چپ بر اساس این اعتقاد قدیمی‌ صورت می‌گیرد كه رگ این انگشت به طور مستقیم به قلب می‌رسد.
این واقعیت هم وجود دارد كه فلز كم استقامت‌تر در انگشت و دستی كه كمتر از آن و انگشتان دیگر استفاده و كمتر دچار صدمه و آسیب می‌شود.
در میان بعضی از اقوام پیشین حلقه در دست راست انداخته می‌شد و بعدها به دست چپ تغییر كرد یعنی همان دستی كه از لحاظ رتبه پایین‌تر است. همچنین عده ای معتقدند این انگشت به دلیل این رسم قدیمی ‌بر دیگر انگشتان مرجع شده كه انگشت اول (شست) را به نام پدر، انگشت دوم به نام پسر و انگشت سوم را به نام روح القدس نام گذاری كرده اند.
بنابراین داماد پس از این كه سه انگشت را نام برد و از آن‌ها گذشت حلقه را به دست عروس می‌اندازد. قدیمی‌ترین گزارش از تبادل حلقه ازدواج از مصر باستان به دست آمده كه مربوط به 4800 سال پیش است.

حلقه و جایگاه آن در جوامع فعلی

اكنون نیز حلقه و پذیرش آن بخشی از مراسم ازدواج است و بیشتر مردم حلقه را در دست چپ خود می‌اندازند گر چه برخی زنان اروپایی در دست راست هم از آن استفاده می‌كنند.
در اسكاندیناوی هم رسمی ‌است كه برخی زنان از سه حلقه استفاده می‌كنند برای نامزدی، برای ازدواج و برای مادر شدن.
روس‌های یهودی نیز حلقه ازدواج را در انگشت سبابه می‌اندازند. استفاده مردان از حلقه نسبتا جدید است تا میانه قرن 20 بیشتر زنان بودند كه حلقه در دست می‌كردند كه شاید یادآور روزهایی بود كه زنان جزوی از املاك و دارایی همسرانشان بودند. بعد از جنگ جهانی دوم بسیاری از مردان با جدایی‌های طولانی مدت از همسران خود مواجه شدند و از آن زمان آن‌ها نیز شروع به استفاده از حلقه به عنوان نشانه‌ای از تاهل كردند یعنی آن چه موجب می‌شود همواره به یاد همسران خود باشند. 

منبع: khorasannews

 

چهارشنبه 14/5/1388 - 1:2
سينمای ایران و جهان
گریم جالب و متفاوت رضا شفیعی جم در چشم باد!

گریم جالب رضا شفیعی جم در چشم باد
منبع: asriran
چهارشنبه 14/5/1388 - 0:57
سينمای ایران و جهان
آخرین خبر از هنرپیشه ممنوع التصویر «محمدرضا گلزار»

بازیگر سابق سینمای ایران مربی والیبال می‌شود.
محمدرضا گلزار بازیگر سینمای ایران با پیشنهاد ورزشی جدیدی برای مربی گری تیم والیبال استیل آذین مواجه شده است.
بنابراین گزارش در خبری که "ایران دخت" منتشر کرده حسین هدایتی مالک و رئیس هیات مدیره باشگاه استیل آذین قصد دارد تا با کمک گلزار تیم والیبال این باشگاه را تاسیس کند.
گلزار که در حال حاضر مربی بدن سازی است برنامه های خود را برای این کار به هدایتی ارائه داده است.
چهارشنبه 14/5/1388 - 0:55
محبت و عاطفه

عاشقان هرچند مشتاق حال دلبرند / دلبران در عاشقی از عاشقان عاشقترند . . .

-------------------
در این شب ها اگر باران چشمانت فرو ریخت / کویر قلب ما را هم دعا کن . . .

-------------------
تو طراوت باران ، تو سخاوت زمینی / تو کرانه های قلبم ، بهترین ، تو بهترینی . . .

-------------------
به لبخنذی مرا از غم رها کن / مرا از بی کسی هایم جدا کن

اگر مردن سزای عاشقان است / برای مردنم هر شب دعا کن . . .

-------------------
آنچنان کز برگ گل عطر گلاب آید برون / تا که نامت میبرم از دیده آب آید برون . . .

-------------------
میبخشم شهر دلم را به گل خنده های تو ، ای کلامت معنی هستی . . .

-------------------
زندگی با تو برایم بوی ریحان میدهد / بی تو اما بوی ریحان ، بوی زندان میدهد . . .

-------------------
ایمان داشته باش که کمترین مهربانی ها از ضعیفترین حافظه ها پاک نمیشوند

پس چگونه فراموش خواهی شد تو که پیشه ات مهربانی است . . . ؟

-------------------
من از یاران عاشق مینویسم ، ز اسرار حقایق مینویسم

نه از گل نه از شبنم نه از باد ، برای آن یار عاشق مینویسم . . .

-------------------
من سبز ترین واژه ملموس غروبم ، کاش در این وسعت سبز یک نفر درد مرا میفهمید . . .

-------------------
آن لحظه که قلبت به خدا نزدیک است / آن لحظه که دیده ات ز اشک خیس است

یاد آر که محتاج دعایت هستم . . .

-------------------
در حضور خار ها هم میشود یک یاس بود / در هیاهوی مترسک ها پر از احساس بود

میشود حتی برای دیدن پروانه ها / شیشه های مات یک متروکه را الماس بود

کاش میشد ، حرفی از کاش میشد هم نبود / هرچه بود احساس بود و عشق بود و یاس بود

-------------------
من ناخدای عشقم ، طوفان حریف من نیست / من عاشق تو هستم مجنون رقیب من نیست . . .

-------------------

به خدا این دل من در تب و تاب تو گذشت / مکتب عشق تمامش به کتاب تو گذشت . . .

-------------------
تقصیر دلم نیست که در کنج دلم جا داری / خوشگلی ، با نمکی ، دو چشم زیبا داری . . .

-------------------
یار با ماست ، چه حاجت که زیادت طلبیم . . .

-------------------
احساس مهربان تو عطریست که هر لحظه به مشامم میرسد

نازنینم فردا زیباست و تو زیباتر از فرداها . . .

-------------------

قفسم را مشکن ، تو مکن آزادم / گر رهایم سازی به خدا خواهم مرد

من به زنجیر تو عمریست گرفتار شدم . . .

-------------------

در فصل تگرگ عاشقت میمانم / با ریزش برگ عاشقت میمانم

هر چند تبر به ریشه ام میکوبی / تا لحظه مرگ عاشقت میمانم . . .

-------------------
دلت را خانه ما کن مصفا کردنش با من / به ما درد دل افشا کن ، مداوا کردنش با من

اگر گم کرده ای ای دل کلید استجابت را / بیا یک لحظه با ما باش ، پیدا کردنش با من

-------------------
چون روزگار بر همه کس پایدار نیست / بهتر از دوست در جهان یادگار نیست . . .

-------------------
اشک هایم را برایت پست خواهم کرد ، روزی تو باید از احساس قلبم با خبر باشی . . .

-------------------
دست از سر ما بردار کنار تو نمیمونم / یه روز میگفتم عاشقم اما دیگه نمیمونم

تقصیر هیچکس دیگه نیست قصه ما تموم شده / حیف همه خاطره ها به پای کی حروم شده

-------------------
جایگاه همیشگی تو در قلب منه ، اگه صدف قلبم لایق مروارید وجودت باشد . . .

-------------------
آسمان جای عجیبیست نمیدانستیم / عاشقی کار غریبیست نمیدانستیم

عمر مدیون نفس نیست نمیدانستیم / عشق کار همه کس نیست نمیدانستیم . . .

-------------------
ای که با یاد تو در آتش تب میسوزم / یاد من کن که به یادت همه شب میسوزم . . .

-------------------
چه شود به چهره زرد من نظری برای خدا کنی / که اگر کنی همه درد من به یکی اشاره دوا کنی

.

.

.

چقدر روح ، محتاج فرصت هایی است که هیچ کس در آن نباشد . . .

-------------------
دلی را نشکن شاید خانه خدا باشد

کسی را تحقیر مکن شاید محبوب خدا باشد

از کمکی دریغ مکن شاید کلید بهشت باشد

سر نماز اول وقت حاضر شو ، شاید آخرین دیدارت با خدا در زمین باشد . . .

-------------------
نرسد دست تمنا چو به دیدار شما / میتوان چشم دلی دوخت به ایوان شما

از دلم تا لب ایوان شما راهی نیست / نیمه جانیست در این فاصله قربان شما . . .

-------------------
این اس ام اس از کشور عشق ، شهر مهر ، محله مصفا ، پلاک محبت

طبقه رفاقت ،زنگ صداقت اومده تا بهت بگه دوستت دارم . . .

-------------------
نگاهم میکنی اما به سردی / نه تنها من ، تو هم دنیای دردی . . .

-------------------
شبی از سوز گفتم قلم را / بیا بنویس غم های دلم را

قلم گفتا برو بیمار عاشق ، ندارم طاقت این بار غم را . . .

-------------------
من آن موجم که عشقت ساحلم شد . . .

-------------------
اگر شورم سزا باشد ، اگر دردم دوا باشد / از این بدتر کجا باشد که دوست از دوست جدا باشد

-------------------
دل تمنا میکند تا من بسازم خانه ای / عاشقان کی خانه داند ، دل مگر دیوانه ای ؟

-------------------
سفر غریبی داشتم توی اون چشم سیاهت / سفری که بر نگشتم ، گم شدم توی نگاهت

-------------------
دوستی شوخی سرد ادمهاست / بازی شیرین گرگم به هواست

واسه کشتن غرور من و تو / دوستی ، توطئه ثانیه هاست . . .

-------------------
به یاد تو نوشتم که از جنس بهاری / که در اعماق قلبم همیشه ماندگاری

-------------------
قلب من جایگاه رفیقی است که شقایق ها حسرت آن را میخورند . . .

-------------------
کبوترم ، لانه من بام تو است ، کجا روم ، مرغ دلم راه تو است

پادشه کشور عشقم ولی ، نگین انگشتری ام نام تو است . . .

چهارشنبه 14/5/1388 - 0:48
شعر و قطعات ادبی

خداحافظ گل لادن .تموم عاشقا باختن

خداحافظ گل لادن .تموم عاشقا باختن
ببین هم گریه هام از عشق .چه زندونی برام ساختن
خداحافظ گل پونه .گل تنهای بی خونه
لالایی ها دیگه خوابی به چشمونم نمی شونه
یکی با چشمای نازش دل کوچیکمو لرزوند
یکی با دست ناپاکش گلای باغچمو سوزوند
تو این شب های تو در تو . خداحافظ گل شب بو
هنوز آوار تنهایی داره می باره از هر سو
خداحافظ گل مریم .گل مظلوم پر دردم
نشد با این تن زخمی به آغوش تو برگردم
نشد تا بغض چشماتو به خواب قصه بسپارم
از این فصل سکوت و شب غم بارونو بردارم
نمی دونی چه دلتنگم از این خواب زمستونی
تو که بیدار بیداری بگو از شب چی می دونی
تو این رویای سر دم گم .خداحافظ گل گندم
تو هم بازیچه ای بودی . تو دست سرد این مردم
خداحافظ گل پونه . که بارونی نمی تونی
...طلسم بغضو برداره .از این پاییز دیوونه خداحافظ .....!

 



خداحافظ همین...
چهارشنبه 14/5/1388 - 0:47
کامپیوتر و اینترنت

فهرست فراگیرترین برنامه های مخرب اینترنتی


 

 


خطرات و حملات اینترنتی این روزها به یک امر معمول و همه گیر تبدیل شده و کلیه کاربران از حضور آنها اطلاع دارند. اگرچه کاربران تاکنون ویروس ها و هرزنامه ها را بزرگ ترین تهدید های اینترنتی و رایانه ای می دانستند اما از چند ماه قبل ظهور نسل جدیدی با نام «بوت نت» باعث ایجاد نگرانی های فراوان شد و ظرف مدت کوتاه توانست بخش اعظم آلودگی های رایانه ای و اینترنتی جهان را به خود اختصاص دهد. سوءاستفاده گران این روزها تلاش می کنند با ارسال هرزنامه از رایانه های آلوده، سرقت اطلاعات شخصی، ارسال لینک سایت های آلوده و... به اهداف شوم خود برسند.

  Zeus
تعداد رایانه های آلوده شده توسط این بوت نت در آمریکا 6/3 میلیون است و مهم ترین هدف از انتشار این بوت نت که از خانواده تروجان ها به شمار می رود آن است که از تکنیک شناسه کاربری و رمز عبور استفاده می کند تا اطلاعات حساس و شخصی کاربران را سرقت کند و بتواند از طریق آن سرقت های مالی بزرگ را انجام دهد.
این بوت نت آدرس جعلی HTML برای کاربران ارسال می کند و نشان می دهد این آدرس مربوط به بخش ورودی سایت اینترنتی بانک است. این امر موجب می شود پس از ورود شناسه کاربری و رمز عبور، اطلاعات شخصی کاربر و پول موجود در حساب بانکی وی سرقت شود.

 Koobface
تعداد رایانه های آلوده شده توسط این بوت نت در آمریکا 9/2 میلیون است و مهم ترین هدف از انتشار آن این است که بدافزار اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی نظیر MySpace و MySpace منتشر می شود و به مشترکان این سایت ها پیام های جعلی را از طرف دوستان آنها ارسال می کند. در این پیام ها لینک یک سایت اینترنتی حاوی تصاویر ویدئویی موجود است که از کاربر خواسته می شود برای تایید درخواست دوست خود و تماشای فیلم ویدئویی، روی لینک کلیک کند. اما زمانی که کاربر روی لینک کلیک می کند، کنترل کامل رایانه شخصی وی در اختیار هکرها قرار می گیرد.

 TidServ
تعداد رایانه های آلوده شده توسط این بوت نت در آمریکا 5/1 میلیون است و مهم ترین هدف از انتشار آن این است که تروجان قابل بارگذاری از طریق پست های الکترونیکی ناخواسته به کاربران ارسال می شود. در این هرزنامه ها یک فایل ضمیمه موجود است که اگر کاربر آن را بارگذاری کند، تروجان را به داخل رایانه خود راه داده است. این تروجان از تکنیک روت کیت ها استفاده می کند و به این وسیله به داخل سرویس های معمول سیستم عامل ویندوز راه می یابد و می تواند تمام فایل های اصلی و فایل های رجیستری سیستم عامل را مخفی کند.

  Trojan. Fakeavalert
تعداد رایانه های آلوده شده توسط این بوت نت در آمریکا 4/1 میلیون است و مهم ترین هدف از انتشار آن این است که برنامه مخرب اینترنتی در اصل برای هرزنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این بوت نت باعث می شود به صورت همزمان دیگر بدافزارهای اینترنتی روی رایانه شخصی بارگذاری شوند. در این بوت نت پیام های هشداردهنده تقلبی و پیغام هایی برای بارگذاری نرم افزارهای امنیتی به کاربر ارسال می شود.

 TR/Dldr. Agent. JKH
تعداد رایانه های آلوده شده توسط این بوت نت در آمریکا 2/1 میلیون است و مهم ترین هدف از انتشار آن این است که تروجان که از راه دور کنترل می شود اطلاعات رمزگذاری شده را به صفحه کنترل دامنه های اینترنتی ارسال و به صورت متناوب دستورالعمل های مربوطه را انتقال می دهد. این بوت نت معمولاً با دیگر بدافزارها اجرا می شود و به هکرها کمک می کند از طریق انتشار آگهی های تبلیغاتی، درآمدهای فراوانی را از آن خود کند.

 Monkif
تعداد رایانه های آلوده شده توسط این بوت نت در آمریکا 520 هزار است و مهم ترین هدف از انتشار آن این است که برنامه مخرب اینترنتی هدف اصلی خود را تاکید بر برنامه تبلیغاتی «کمک رسان مرورگر اینترنتی» (BHO) معطوف کرده است. از این طریق زمانی که کاربر روی لینک مربوط به این برنامه کلیک می کند اطلاعات شخصی خود را در اختیار هکر قرار می دهد.

 Hamweq
تعداد رایانه های آلوده شده توسط این بوت نت در آمریکا 480 هزار است و مهم ترین هدف از انتشار آن این است که بوت نت با نام IRCBrute یا «کرم اینترنتی خودکار» نیز شناخته می شود و می تواند هزاران کپی از خود را در رایانه آلوده و حافظه های مجازی قابل حمل متصل به رایانه منتشر کند. زمانی که یکی از این حافظه های همراه به رایانه متصل می شوند این کرم به صورت خودکار فعالیت خود را آغاز می کند و روی آن منتشر می شود. اگر این حافظه مجازی به رایانه های دیگر متصل شود کرم به آن رایانه ها انتقال می یابد. مکانیسم انتشار این بوت نت بسیار خطرناک و همه گیر است و می تواند فایل های رجیستری رایانه را تحت فرمان خود در بیاورد. فردی که این بوت نت را ارسال می کند، قادر خواهد بود تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از رایانه آلوده دریافت کند.

 Swizzor
تعداد رایانه های آلوده شده توسط این بوت نت در آمریکا 370 هزار است و مهم ترین هدف از انتشار آن این است که برنامه مخرب از خانواده بوت نت های Lop محسوب می شود و می تواند به صورت خودکار، برنامه های مخرب را روی رایانه آلوده بارگذاری کرده و آنها را بدون اطلاع کاربر اجرا کند. این اقدام باعث انتشار تروجان های مختلف دیگر روی رایانه آلوده می شود و کاربر را با مشکلات فراوانی مواجه می کند.

 Gammima
تعداد رایانه های آلوده شده توسط این بوت نت در آمریکا230 هزار است و مهم ترین هدف از انتشار آن این است که بوت نت با نام های Gamina، Gamania، Frethog، Vaklik و Krap شناخته می شود و با تمرکز بر بازی های رایانه ای آنلاین و سایت های وابسته، شناسه کاربری و رمز عبور کاربران را سرقت کرده و به اطلاعات حساب بانکی آنها دسترسی پیدا می کند.
این تروجان برای انجام فعالیت های خود از تکنیک روت کیت استفاده می کند و می تواند فایل های اجرایی نظیر Explorer. exe را تحت اختیار خود درآورده و از طریق حافظه های جانبی قابل حمل، به دیگر رایانه ها منتشر شود. این بوت نت به عنوان یک کرم خطرناک طی تابستان 2008 در سیستم مرکزی «ایستگاه بین المللی فضایی» منتشر شد.

 Conficker
تعداد رایانه های آلوده شده توسط این بوت نت در آمریکا 210 هزار است و مهم ترین هدف از انتشار آن این است که بوت نت به نام Downadup نیز مشهور است و از خانواده کرم های اینترنتی قابل بارگذاری محسوب می شود. به عقیده برخی کارشناسان، Conficker سریع ترین کرم اینترنتی جهان است و تاکنون بیشترین خسارت ها را به کاربران وارد کرده است. این برنامه مخرب در اصل یک برنامه قابل بارگذاری پیچیده است که راه را برای اجرای دیگر بدافزارها روی رایانه هموار می سازد. از این بوت نت برای فروش برنامه ها و نرم افزارهای ضد ویروس تقلبی استفاده می شود و تاکنون به جز انتشار، اقدام دیگری توسط آن صورت نگرفته و صاحبان آن هیچ گونه سرقتی را با آن انجام نداده اند.

چهارشنبه 14/5/1388 - 0:37
دانستنی های علمی

كانگوروهای دوقلو به دنیا آمدند

 

 

محققان و دانشمندان استرالیایی اعلام كردند: یك كانگوروی والابی برای اولین بار دوقلو به دنیا آورد و باعث شگفت محققان شد. «پیتر بالسیلی» ـ یكی از محققان دانشكده علوم جانوری دانشگاه كویینزلند ـ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ گفت: این اولین باری است كه ما شاهد تولد یك جفت بچه كانگوروی والابی در این كشور هستیم، چرا كه تاكنون چنین رویدادی در استرالیا اتفاق نیفتاده است.وی افزود: ما در تلاشیم تا با انجام آزمایشاتی بر روی این ( گروه ایران ویج ) كانگوروی والابی به این نتیجه دست پیدا كنیم كه چه عاملی باعث شده است این كانگورو، دوقلو به دنیا بیاورد.
«گوردون گریك» ـ یكی از محققان علوم جانوری در دانشگاه كویینزلند ـ خاطر نشان كرد: با این كه این جفت بچه كانگوروی‌ها، هم‌اكنون در داخل كیسه مادرشان در حال رشد و تغذیه هستند، اما جای امیدواری است كه به زودی و همانند بچه كانگوروهای دیگر بتوانند روی پای خود ایستاده و از مادرشان جدا شوند.

 



 
 

دو نامزد پس از ۸۵ سال با هم ازدواج كردند

 

 

«رونالد مك كریتیك» ۹۳ ساله در مصاحبه‌ای با خبرگزاری یونایتد‌پرس،‌ گفت: ۸۵ سال قبل با دختری به نام «لورن بیتی» كه از همسایه‌های ما بود، آشنا شدم. وی افزود: پس از مدتی با هم نامزد شدیم، اما مشكلات بسیاری كه پس از جنگ جهانی اول آغاز شده بود، باعث شد تا ما از هم دور بیفتیم.
این پیرمرد در حالی ‌كه می‌خندید، ‌گفت:‌ من عكس دوران كودكی خود و «لورن» را كه در مزرعه ذرت گرفته بودیم هنوز هم دارم و طی این هشت دهه همیشه آن را مقابل خود قرار می‌دادم تا او را از یاد نبرم. «لورن» و «رونالد» در حضور دوستانشان در همان مزرعه ذرت در ایالت «ایلینویز» ازدواج كرده و به این دوری ۸۵( گروه ایران ویج ) ساله پایان دادند.

 



 
 

پستچی كه نامه‌ها را برای خودش برمی‌داشت

 

 


مقامات پلیس استرالیا ، از دستگیر شدن یك پستچی خلافكار كه نامه‌ها و بسته‌های پستی را برای خودش برمی‌داشت ، توسط ماموران پلیس این كشور خبر دادند. «پیتر یوئموس» ـ بازرس ویژه پلیس ـ در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس، گفت: ساكنان منطقه «روز ویل» در حومه سیدنی از یك پستچی به دلیل نرسادن نامه‌ها شكایت و اعلام كرده بودند كه وی نامه‌ها را به آن‌ها تحویل نمی‌دهد.
این بازرس پلیس افزود: ماموران پلیس پس از بازرسی از منزل این پستچی موفق شدند نزدیك به ۵هزار نامه و بسته پستی را در منزل این مرد یافته و وی را به اتهام نگه داشتن غیرقانونی بسته‌های پستی و نامه‌ها( گروه ایران ویج ) دستگیر و روانه زندان كنند. گفته می‌شود،‌ این پستچی بر اساس رای دادگاه عالی استرالیا به دو سال حبس محكوم شد. همچنین بسته‌های پستی و نامه‌ها به صاحبان آن‌ها تحویل داده شد.

 



 
 

جشن سیصد سالگی قدیمی ترین کارخانه عطرسازی

 

 

قدیمی ترین کارخانه عطرسازی هفته پیش تولد ۳۰۰سالگی اش را جشن گرفت. ممکن است خیلی ها گمان ببرند این کارخانه باید در پاریس یا میلان باشد. اما حقیقت این است که این کارخانه خانوادگی در شهر کلن آلمان تاسیس شد. روز سیزدهم ژوئیه سال ۱۷۰۹ میلادی، برادران فارینا شروع به تجارت کالاهای تجملی کردند. مهم ترین کالایی که آنها می فروختند، عطری بود که خودشان از مرکبات تهیه کرده بودند.
در این سال عطار ایتالیایی جووانی ماریا فارینا به برادرش می نویسد؛ «من عطری یافته ام که مرا یاد صبحی بهاری در ایتالیا می اندازد. عطری مثل عطر نرگس های کوهی پس از باران. این عطر روح مرا تازه و زنده می کند.» فارینا مدت ها بود که در شهر کلن زندگی می کرد. او به همین خاطر این عطر را به اسم وطن جدید خود می نامد؛ «Eau de Cologne» یعنی «آب شهر کلن».
طی تاریخ ۳۰۰ساله ادوکلن، تنها ۳۰ نفر هستند که نسخه مخفی این عطر را می شناسند. یکی از آنها دنباله رو جووانی، یوهان ماریا فارینا بود. وی امروز مدیر عامل این کارخانه است. او می گوید؛ «مهم این است که اصل ادوکلن همواره یک بو داشته باشد. همان طور که برای تهیه یک شامپاین، شراب های مختلف را با هم مخلوط می کنند تا بوی خاصی را به دست بیاورند، همین کار را هم ما با ادوکلن انجام می دهیم. اگر محصولی از گیاهان ما بوی دیگری داشته باشد، ما با مخلوط کردن محصولاتی دیگر آن بوی خاص را به دست می آوریم.»
ادوکلن فرینا پس از آن به دور دنیا می رود. تنها افراد ثروتمند بودند که قدرت خرید این عطر را داشتند. یکی از شیشه های باریک و سبزرنگ این عطر به اندازه درآمد هفتگی یک استادکار ارزش داشت. به پول امروز قیمت آن بیش از هزار یورو است. البته این برای مشتریان ادوکلن فرقی نمی کرد. کلمنس آوگوست سراسقف شهر کلن و صاحب کار کاخ های زیادی در منطقه کلن و بن، هر ماه به خود ادوکلن می زد. نه تنها امیرها و پرنس های اهل هنر از این عطر استفاده می کردند، بلکه ناپلئون نیز قدر «آب کلن» را می دانست و روزی یک شیشه از آن را مصرف می کرد.
اما در تاریخچه طولانی ادوکلن هم مشکلاتی ثبت شده است.( گروه ایران ویج ) یوهان ماریا فارینا می گوید؛ «بحران های زیادی برای ما وجود داشت، مثل انقلاب فرانسه و جنگ های جهانی اول و دوم. نه به خاطر اینکه مشتریان ما دیگر قدرت خرید نداشتند، بلکه به خاطر اینکه ما دسترسی به مواد خام نداشتیم و دیگر نمی توانستیم ادوکلن تولید کنیم.» وی تاکید می کند؛ «تا وقتی که ما بتوانیم تولید کنیم، آینده خوبی داریم. در حال حاضر خیلی ها از بحران اقتصادی صحبت می کنند، اما ما دچار این بحران نیستیم.»
موفقیت باعث تقلید می شود. ۱۰۰ سال پس از کشف فارینا، بازرگانی از شهر کلن به نام ویلهلم مولنز نیز عطری از مرکبات تهیه کرد. او شماره پلاک در خانه خود، ۴۷۱۱، را به عنوان اسم روی این عطر گذاشت. محصولی مشهور در کل دنیا، ولی بدل،
در شرکت فارینا که ۳۰۰ سا ل است در شهر کهن کلن وجود دارد، می توان ادوکلن اصل را خریداری کرد.
همچنین در موزه یی که در همان ساختمان وجود دارد، میهمانان می توانند مطالب زیادی در مورد ادوکلن بیاموزند. مثلاً اینکه خالق ادوکلن، یعنی جووانی ماریا فارینا پدر تعمیدی ژان باپتیست گرنویی عطار نابغه در کتاب «عطر» پاتریک زوس کیند بوده است. زوس کیند برای تحقیقات راجع به کتابش نزد فارینا رفته بود.
امروزه می توان ادوکلن اصل را چه در شیشه تاریخی اش و چه در شیشه مدرن خریداری کرد. نشان دهنده اصل بودن این عطر نقش لاله یی سرخ رنگ و نام «یوهان ماریا فرینا» روی شیشه آن است.

 



 
 

پیدا شدن کیف پول پس از ۲۷سال

 

 


پیرزن ۶۹ساله پس از ۲۷سال تنها یادگاری همسر کشته شده‌اش در جنگ جهانی دوم را در شکاف درخت گیلاس پارک نیوجرسی پیدا کرد.
به گزارش مهر، زمانیکه جوزفین بندیک در سال ۱۹۸۲ در حال ورزش کردن در پارک نیوجرسی بوده است پسر جوانی کیف پول وی را می‌دزدد و جوزفین را نیز زخمی می‌کند.
جوزفین پس از ۲۷سال از زمان گم شدن کیف پول هنوز هم به دنبال تنها یادگاری همسرش می‌گشته است و درست زمانیکه در حال گشت زدن در کنار درخت کاشته شده به دشت همسرش بوده( گروه ایران ویج ) کیف پول را در شکاف درخت پیدا می‌کند.
وی در همان سال پس از مرخص شدن از بیمارستان برای پیدا کردن تنها یادگاری همسرش بر روی تمام تابلوهای اعلانات شهر نیوجرسی این جمله را می‌نویسد:

سلام آقای دزد محترم
از شما خواهش می‌کنم هرچه سریع‌تر تنها یادگاری همسرم را که همان کیف پول چرم آبی رنگی است که شما ماه گذشته در پارک از من دزدیدی به من بازگردانید.
تمام پول‌های داخل کیف از آن شما تنها کیف را به من برگردانید.

با تشکر
جوزفین

چهارشنبه 14/5/1388 - 0:33
دانستنی های علمی

 



 
 

بدترین فرزندان رهبران جهان

 

مجله فارین پالیسی ( Foreign Policy) اسامی پنج تن از بدترین فرزندان رهبران جهان را منتشر كرد كه دو فرزند دو رهبر عرب در راس آن قرار دارند.
این مجله بر اساس معیارهای خود فهرستی پنج نفره از اسامی بدترین فرزندان مسوولان جهان منتشر كرد

 

 

شیخ عیسی بن زاید بن سلطان آل نهیان، فرزند شیخ زاید بن سلطان آل نهیان ، امیر سابق دولت امارات و شیخ خلیفه بن زاید برادر حاكم كنونی ابوظبی در راس آن قرار دارد. به نوشته فارین پالیسی به رغم پست دولتی و رسمی، شیخ عیسی از مهمترین كسانی است كه در زمینه خرید زمین و ملك شهرت دارد. اما به لطف( گروه ایران ویج ) انتشار یك نوار ویدیویی از وی و ضرب و شتم یك تاجر افغان از سوی شیخ عیسی وی اكنون به عنوان كسی كه از قدرت سوء استفاده كرده، شهره شده است. وزیر كشور امارات كه برادر عیسی نیز هست اعتراف كرده فردی كه در نوار ویدیویی دیده می‌شود عیسی است و وی اكنون تحت بازداشت خانگی قرار دارد.

 

 


در رتبه دوم نام كیم یونگ نام، یكی از فرزندان كیم جونگ ایل، رییس‌جمهور كره شمالی است. این مجله نوشته است: شرایطی كه وی در آن رشد یافته از وی فردی بسیار سختگیر ساخته است؛ پدرش یكی از دیكتاتور‌ترین رهبران جهان و مادرش یك هنرپیشه بود كه پدرش وی را وادار به طلاق از همسر نخستش كرد تا با وی ازدواج كند. در سال ۲۰۰۱ كیم یونگ نام، همسر و فرزندش در فرودگاه نارینا توكیو در پایتخت ژاپن به اتهام تلاش برای سفر به این كشور با ویزای تقلبی جمهوری دومنیكن و با نام مستعار "بانگ چیونگ" دستگیر شد.
این مجله نوشته است: این حادثه برای پدر كیم یونگ نام بسیار دردناك بود چرا كه وی با موج حمایت‌های مطبوعاتی بعد از سفرش به اروپا و دیدارش با مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه اسبق آمریكا روبه‌رو شده بود.

 هانیبال پسر معمر قذافی، رهبر لیبی در رتبه‌ی سوم این لیست قرار دارد.

نام هانیبال برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ در این لیست درج شد. در آن زمان وی در پاریس با سرعت ۱۳۵ كیلومتر در ساعت در حالیكه الكل مصرف كرده بود و در خیابان یك طرفه رانندگی می‌كرد، دستگیر شد. دو ماه بعد از این حادثه هانیبال با دوست خود در یكی از هتل‌های پلیس درگیری فیزیكی پیدا كرد و پلیس وی را که یک کلت با خود داشت؛ خلع سلاح و آن را مصادره کرد. سال گذشته نیز زمانی كه از فرانسه به سوییس سفر می‌كرد به علت درگیری فیزیكی با دو خدمتكار یكی از هتل‌ها در سوئیس دستگیر شد كه این امر موجب بحران سیاسی شدید میان لیبی و سوئیس شد.


در رتبه چهارم هو هایفنگ قرار دارد كه چندان برای رسانه‌ها آشنا نیست، او پسر هوجین تائو، رییس‌جمهور چین است. هایفنگ ریاست یكی از شركت‌های تولیدی را برعهده دارد اما از قدرت و اختیارات پدرش در راستای افزایش ثروت استفاده می‌كند.در ژوئیهی جاری مسوولان كشور نامیبیا اعلام كردند كه هایفنگ به علت فساد عظیم مالی در این كشور بازپرسی می‌شود.
مسوولان دادستانی نامیبیا گفتند: هایفنگ و شركتش رشوه‌های عظیمی به مسوولان نامیبیا به منظور پیروزی در عقد قرارداد واردات برخی سیستم‌ها در فرودگاه چین داده بودند. در این مجله مارك تاچر، پسر مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق انگلیس در رتبه پنجم قرار دارد. وی نیز از طریق سوء استفاده از نام مادرش با بستن( گروه ایران ویج ) چندین قرارداد مهم در كشور‌های آفریقایی و خاورمیانه و آسیا مبالغ هنگفتی را به دست آورده بود. در سال ۲۰۰۴ مارك تاجر در شهر كیپ تاون در جنوب آفریقا به اتهام حمایت مالی از كودتای نظامی در گینه دستگیر شد و بعد از اعتراضش به دست داشتن به كودتای گینه بیسائو از سفرش به آمریكا ممانعت شد و موناكو نیز مانع سفر وی به این كشور شد.

 



 
 

كشاورز مرندی ركورد زد

 

یك كشاورز مرندی در آذربایجان شرقی با برداشت بیش از ۹ تن گندم از هر هكتار به جمع ركوردداران پیوست. غیبی مدیر جهاد كشاورزی شهرستان مرند با اعلام این خبر گفت: كاظم صمدی گندم‌كار شهرستان مرند بیش از ۹ تن گندم در هر هكتار از یكی از مزارع دهستان دولت‌آباد از توابع این شهرستان برداشت كرد.
وی با اشاره به این‌كه این ركورد با حضور كارشناسان سازمان جهاد كشاورزی استان و نماینده وزارتخانه به دست آمده است، اظهار كرد: تولید این میزان گندم در مزرعه آبی به دلیل رعایت اصول( گروه ایران ویج ) فنی و توصیه‌های كارشناسی بوده است.

 



 
 

گربه های نر چپ دست هستند

 

 

 


دانشمندان ایرلندی در تحقیقات خود نشان دادند که تقریبا تمام گربه های نر چپ دست و گربه های ماده راست دست هستند. محققان دانشگاه کوئین در «بلفاست» ایرلند شمالی در بررسیهای خود نشان دادند که حتی گربه ها نیز می توانند چپ دست باشند. در واقع گربه ها مهارت زیادی در استفاده از پنجه های دست خود دارند اما تمام آنها زمانی که می خواهند شکار کنند و یا با چنگال های خود عملی انجام دهند از یک دست استفاده نمی کنند.
این دانشمندان در این تحقیقات از ۴۲ گربه خانگی نیمی نر و نیمی ماده استفاده کردند و مقداری ماهی تن را درون یک ظرف با دهانه بسیار باریک ریختند به طوری که گربه ها برای خوردن ماهی تن قادر نبودند سر خود را وارد ظرف کنند و برای برداشتن ماهی حتما باید از پنجه های خود استفاده می کردند. در این تحقیقات( گروه ایران ویج ) مشخص شد که از ۲۱ گربه ماده همه به جز یکی از دست راست خود برای برداشتن ماهی استفاده کردند و آن یکی از دست چپ خود استفاده کرد. از ۲۱ گربه نر نیز ۲۰ گربه از دست چپ خود استفاده کردند و یک گربه نر از هر دو دست خود کمک گرفت.
در گذشته برخی مطالعات ارتباط میان سطوح هورمون تستوسترون جنین پسر در رحم مادر و چپ دستی را نشان می دادند و شاید به همین دلیل است که اکثر گربه های نر چپ دست هستند.

 



 
 

پخت كیك ۱۳۰۰ كیلوگرمی در استرالیا

 

 

 

رسانه‌های دولتی استرالیا از پخت یك كیك یك‌هزار و ۳۰۰ كیلوگرمی در شمال این كشور و ثبت یك ركورد جدید در كتاب ركوردهای گینس خبر دادند.
به گزارش ایسنا، «پال تالی» ـ یكی از مقامات شهرداری( گروه ایران ویج ) منطقه «ایپسویچ» در شمال استرالیا ـ در مصاحبه‌ای عنوان كرد: برای پخت این كیك یك‌هزار و ۳۰۰ كیلوگرمی از بیش از ۲۰ هزار كیك كره‌ای كوچك پوشیده شده از قهوه و كاكائو و ۷۰ كیلوگرم پودر نارگیل استفاده شده است.
«پال پیساسال» ـ شهردار منطقه «ایپسویچ» در شمال استرالیا ـ نیز خاطر نشان كرد: من پیش از این اعلام كرده بودم كه این شهر مخصوص پخت كیك‌های كره‌ای خوشمزه است. این بار شیرینی‌پزهای «ایپسویچ» موفق شدند با پخت كیك كره‌ای بسیار بزرگ، هم نام خود و هم نام شهرشان را در كتاب ركوردهای گینس به ثبت برسانند.
به گزارش ایسنا، برای پخت این كیك یك‌هزار و ۳۰۰ كیلوگرمی نزدیك به ۲۰ شیرینی‌پز برای مدت سه روز وقت صرف كردند. همچنین قرار است در روز جشن ملی «لمینگتون» در استرالیا، یك كامیون بزرگ این كیك غول‌پیكر خوشمزه را به میدان اصلی شهر بیاورند تا شهردار آن را در میان سكنه تقسیم كند.

 



 
 

درس خنده در مدارس ژاپن

 

 

 


مسئولان آموزش و پرورش ژاپن به تازگی واحد درسی جدیدی را با عنوان واحد خنده برای دانش آموزان اجباری کرده اند .

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه پنج تلویزیون فرانسه، در کلاس درس این واحد ، آموزگاران به دانش آموزان نحوه خندیدن و لبخند زدن را می آموزند.
یک آموزگار می گوید امروزه جوانان صحبت کردن در مقابل یکدیگر را فراموش کرده اند و به همین( گروه ایران ویج ) علت ما باید به آنان استفاده از صورت را برای برقراری ارتباط دوباره به آنها بیاموزیم.
یک دانش آموز می گوید مایلم بتوانم لبخند ملیحی بزنم به طوری که دیگران بگویند لبخند زیبایی دارم و ببینم چه واکنشی این لبخند به همراه خواهد داشت.
علت اصلی از دست رفتن ارتباطهای میمیک و چهره ای جوانان در ژاپن استفاده فزاینده از تلفن همراه عنوان شده است.
یک روان شناس می گوید جوانان ژاپنی امروزه بیشتر ازطریق پیامک و نمادها به هم لبخند می زنند و بدنشان بی حرکت می ماند ، که در آینده مشکلاتی برای بیان احساساتشان پیدا می کنند.

 



 
 

ساندویچ 45 متری در مکزیک

 

 

 


یکی از بزرگترین ساندویچهای جهان به طول 45 متر در مکزیک تهیه شد.
به گزارش واحد مركزی خبر، آشپزهای مکزیکی در پایتخت این کشور گردهم امدند تا ساندویچی به طول یکصدو پنجاه فوت (چهل و پنج متر)تهیه کنند. برای تهیه این ساندویچ که قرار بود رکورد جهان را در( گروه ایران ویج ) زمینه طولانی ترین ساندویچ بشکند، چهل و یک رستوران و نانوایی مکزیکو سیتی ، پایتخت مکزیک، همکاری داشتند.

در نهایت وزن این ساندویچ به یک هزار و ششصد پوند (هشتصد کیلوگرم ) رسید اما نتوانست از نظر مشخصات مدنظر رکورد ثبت شده جهان را بشکند.هدف از این اقدام ارائه الگوی غذایی مناسب به مکزیکی ها بجای استفاده از غذاهای اماده بود.

چهارشنبه 14/5/1388 - 0:30
ورزش و تحرک

آلیانز آرنا استادیومی در شمال مونیخ, آلمان است. ظرفیت آن نزدیک هفتاد هزار نفر است.

از آغاز فصل 2005/06 به این طرف هر دو باشگاه معروف شهر مونیخ, بایرن مونیخ و مونیخ 1860, بازیهای خانگی را در این ورزشگاه بازی کرده اند. هر دو باشگاه پیش از این در استادیوم المپیک مونیخ بازی می‌کردند. بایرن مونیخ از 1972 و مونیخ 1860 از دهه 90.

گروه آلیانز, گروه خدمات مالی, حقوق نام این ورزشگاه را تا سی سال خریداری کرده اما طبق قوانین فینا در طول جام جهانی 2006 نام ورزشگاه "استادیوم مونیخ جام جهانی فیفا" بود.

استادیوم آلیانز مونیخ

در شمال شهر مونیخ و میان تپه‌ها و علف‌زارهای بیرون شهر (مابین شهر و فرودگاه مونیخ)، پیكره مشبك فشرده‌ای با عنوان استادیوم آلیانز قرار گرفته است. هیجان حاصل از این پیكره نورانی كه از فاصله بسیار دور نیز قابل رویت است، به قدری است كه افرادی را كه علاقه‌ای به رویدادهای ورزشی ندارند را نیز به سوی خود جذب می‌كند.


ایده اصلی معماران استادیوم، هرتزوگ و دمورن، سنت شكنی در شیوه طراحی رایج استادیوم‌های ورزشی بود. آنها قاعده كلی طراحی استادیوم را كه تقریبا از سال 1972 (زمانی ‌كه فرای اتو (Frei Otto) استادیوم المپیك مونیخ را طراحی كرد)، شروع شده بود و روش غالب در طراحی پوشش سقف استادیوم‌های ورزشی و شیوه پایداری آن (فرم‌های سازه) به‌شمار می‌رفت، كنار نهادند. آنها با استناد به این كه طراحی استادیوم یك امر انسان‌ساز فرهنگی است نه یك كار مهندسی صرف، كار طراحی را آغاز كردند. منبع الهام آنها در طراحی استادیوم، معماری بر مبنای فرم سازه‌های كششی و سیستم‌های خرپایی یا ایده‌ای چون سازه یك پل معلق نبود، بلكه تصویر كلاژ شده‌ای از نمایش بازیكنان فوتبال در یك تئاتر باروك بود. پوشش سقف (سقف استادیوم مساحتی حدود 37600 مترمربع را پوشش می‌دهد) و نمای بیرونی استادیوم، كه به صورت پیوسته می‌باشند، پوسته‌ای تشكیل یافته از سیستم ETFE (Ethylene Tetrafluoroethylene) است كه به صورت توده‌های لوزی شكل قرار گرفته‌اند. (تصویر 4) سیستم ETFE از یك سری المان‌های نورانی رنگی همانند یك صفحه عظیم ال‌ئی‌دی می‌باشد كه قابلیت تغییر و تبدیل به رنگ‌های مختلف را دارد. این سیستم مطابق با برنامه تیم‌های فوتبال مونیخی كه در زمین مسابقه دارند، یعنی قرمز و سفید برای باشگاه بایرن مونیخ (FC Bayern Munich) كه لباس‌های قرمز دارند و سفید و آبی برای باشگاه مونیخ 1860(TSV 1860) كه لباس‌های آبی دارند، به وسیله سیستم دیجیتالی ارسال كنترل شده گازهای رنگی در توده‌های لوزی شكل ETFE، تغییر رنگ می‌دهد. این پوشش طی روز، سفیدی مرواریدسانی دارد و در طول شب به صورت پیكره‌ای سرخ‌فام می‌درخشد، و چنان كه گفته شد بسته به بازی تیم به رنگ های سفید و آبی و سفید و قرمز تبدیل می‌شود.


هرتزوگ و دمورن معتقدند كه نمای بیرونی استادیوم تجسمی از یك ایده ناپایدار و بی‌ثبات است، كه با پویایی و تغییر خود هیجان درون استادیوم را هم‌زمان به بیرون نیز منتقل می‌كند. علاوه بر این، نوع پوسته نمای بیرونی و توانایی آن در تغییر رنگ، این امكان را می‌دهد تا استادیوم جلوه چشمگیرتری داشته باشد و احساس سبكی و بی وزنی نسبت به سازه سنگین بتنی بنا ایجاد نماید.


همچنین هرتزوگ و دمورن بر این باور بودند كه، استادیوم‌ها تنها مكان‌هایی برای تماشای یك برگزاری همایش‌ها و امكانات رفاهی دیگر برای برگزاركنندگان و رسانه‌های گروهی می‌باشند كه در این میان شیوه پوشش سقف و گاه خودنمایی سازه آن به عنوان ویژگی منحصربفرد استادیوم تنها بخشی از معماری آن را شكل می‌دهد. در خصوص فضای داخلی استادیوم نیز، اولین مسئله مورد توجه آنها، ایجاد نزدیك‌ترین رابطه و هیجان ممكن میان بازیكنان و تماشاگران فوتبال بود. فضایی كه هرتزوگ و دمورن آن را به تئاتر های گلوب شكسپیری یا دهانه آتشفشان (به سبب وجود حرارت و التهاب ناشی از گدازه‌ها) تشبیه می‌كنند. زمانی كه استادیوم در طی یك مسابقه مملو از تماشاگر است‌، در این صورت است كه معماری به كنار رفته و تماشاگران و بازیكنان برای تجربه‌ای از جنس هیجان به جزئی از بنا تبدیل می‌شوند. این فضا (سكوهای تماشاگران) به مثابه مكانی است كه كیفیت‌های فضایی آن به وسیله شیب قرارگیری صندلی‌ها، حس پیوستگی میان قسمت‌های زیرین و بالایی، ایجاد حالت انحنا و خمیده در ردیف‌های صندلی‌ها برای القا حس بیشتری از احاطه‌داشتن بر بازی، و پوشش سازه پشت تماشاگران و سپس صفحات مات ETFE، تعیین می‌شود. برای رسیدن به چنین كیفیتی كه مورد نظر هرتزوگ و دمورن بود، آنها 66000 صندلی تماشاگران را در سه تراز به شكل مورد نظر خود آرایش دادند. پوشش نقره‌ای صندلی‌های استادیوم كه از نوع استاندارد تاشو، صندلی های VIP و صندلی‌ لژ (The Box Seat) می‌باشند، سبب می‌شود كه صندلی‌ها بسته به زاویه برخورد نور، رنگ‌مایه‌های مختلفی منعكس كنند و این عامل حالت‌های بصری مختلفی را در استادیوم ایجاد می‌نماید. البته تعداد 10000 صندلی كه در هركدام از دو جایگاه شمالی و جنوبی قرار گرفته‌اند به صورت صندلی‌های متحرك می‌باشند كه در موارد ضروری برچیده شده و تماشاگران به صورت ایستاده تماشا خواهند نمود.


مشخصات عمومی و کاربری پلان ها در تراز مختلف: تا پیش از تصویب طرح نهایی، سی و سه طرح متفاوت برای ورزشگاه از شرکت مشاور طرح (هرزگ و دمورن) ارائه گردید. به غیر از جایگاه تماشاچیان، فضاهای داخلی ورزشگاه با بیش از 160 هزار متر مربع زیر بنا در هفت طبقه طراحی شده است. زیر زمین دوم: فضاهای خدماتی، تعویض لباس، پارکینگ، جایگاه رسانه ها. زیر زمین اول: عمدتا به پارکینگ ویژه اختصاص داده شده است. (در مجموع پارکینگ به ضرفیت 1100 خودرو طراحی شده است) طبقه همکف: همکف به فضای بیرونی دسترسی دارد و با سکوی وسطی و پائینی تماشاچیان در ارتباط است. (این طبقه ورود و خروج 44 هزار نفر را به عهده دارد) سرویسها و خدمات خاص تماشاچیان در این طبقه طراحی شده است. طبقه اول: رستوران تماشاچیان، فروشگاه‌ها و کافی شاپ. طبقه دوم: فضای اداری باشگاه، خدمات و کارکنان. طبقه سوم: در بخشهای غربی و شرقی ورزشگاه جایگاه و فضاهای خدمات مهمانان ویژه قرار دارد. طبقه چهارم: دسترسی به سکوی سوم (جایگاه تماشاچیان) از این طبقه امکان پذیر است. طبقه پنجم: تاسیسات بهره برداری و تجهیزات فنی. پوسته و نمای به کار رفته در آلیانز: خلاقانه ترین بخش طرح پوسته و نمای آن است که از جنس ETFE ساخته شده، رنگ نمای بیرون آن متناسب با رنگ لباس پیراهن تیمهای باشگاهی مونیخ قابل تغییر است. و شکل ظاهری آن که به بافت حصیر شباهت دارد از خطوط مورب و افقی تشکیل شده است.

تاریخ

در 21 اکتبر 2002 رای گیری انجام شد که آیا باید در این مکان و با امکانات شهر مونیخ, استادیوم جدیدی ساخته شود یا نه. حدود دو سوم رای دهندگان رای موافق دادند. آلترناتیو دیگری به جای ساختن این استادیوم بازسازی عظیم استادیوم المپیک بود اما معمار آن استادیوم, گوتهر بهنیش, با این مخالفت کرده بود.

کار ساخت و ساز از پاییز 2002 شروع شد و در اواخر آوریل 2005 به اتمام رسید.

ساخت استادیوم باعث شد تغییراتی اساسی در منطقه داده شود.

در 30 مه 2005 مونیخ 1860 بازی ای نمایشی در مقابل اف.سی نورنبرگ برگزار کرد. فردای آن بایرن مونیخ مقابل تیم ملی آلمان بازی کرد. این دو بازی افتتاحیه این استادیوم بودند. بلیط های هر دو بازی از اوایل مارس 2005 فروخته شده بودند. این آغازی بر کار ورزشگاه بود. این پاتریم میلچرائوم از مونیخ 1860 بود که گل اول در بازی اول را زد و اسم خود را به عنوان اولین گلزن این استادیوم ثبت کرد.

اولین گلزن این استادیوم در بازی های رسمی, اوون هارگریوز از بایرن مونیخ بود که در پیروزی 3-0 آنها مقابل بوروسیا مونشنگلادباخ در 5 اوت 2005 آنرا به ثمر رساند. اولین گل تیمهای حریف را تیم دینامو درسدن در بازی 9 سپتامبر 2005 مقابل مونیخ 1860 به ثمر رساند.

اولین گل رسمی که در این استادیوم مقابل بایرن مونیخ به ثمر رسید, توسط میروسلاو کلوزه از وردربرمن در بازی 5 نوامبر 2005 بود. آن بازی نهایتا 3-1 به نفع بایرن تمام شد.

جام جهانی 2006

این استادیوم از استادیوم های جام جهانی بود اما طبق قوانین فینا در طول جام جهانی 2006 نام ورزشگاه "استادیوم مونیخ جام جهانی فیفا" بود.

بازی افتتاحیه جام بین آلمان و کاستاریکا در ساعت شش بعدازظهر روز ژوئیه 2006 در همین ورزشگاه برگزار شد.

جمعا سه بازی گروهی و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی (آلمان 2-سوئد 0) و یک بازی از مرحله نیمه نهایی (فرانسه 1-پرتغال 0) در این استادیوم برگزار شد.

مشخصات

این استادیوم بر لبه شمالی شوابینگ در زمینهای فروتمانینگ, مونیخ بنا شده است و 69901 نفر ظرفیت دارد.

نورهای بیرونی ورزشگاه طوری طراحی شده که وقتی بایرن مونیخ بازی دارد ورزشگاه قرمز است, وقتی مونیخ 1860 بازی دارد, آبی است و به هنگام بازی های تیم ملی آلمان, سفید است.

پارکینگ

پارکینگ مجموعه بزرگ‌ترین در اروپا است و شامل چهار طبقه و جای 9800 ماشین می‌شود.به نقل از mh3 group

ابعاد

(همه اعداد به متر هستند) استادیوم: 258 * 227 * 50 زمین بازی:105 * 68 گاراژ پارکینگ: 270 هزار متر مربع

ساختن

ساخت این استادیوم از 21 اکتبر 2002 شروع شد و تا 30 می 2005 به طول انجامید و 340 میلیون یورو خرج برداشت.

مواد استفاده شده

حجم کل مواد استفاده شده برای ساخت استادیوم: 120 هزار متر مکعب حجم کل مواد استفاده شده برای ساخت گاراژ پارکینگ: 85 هزار متر مکعب حجم کل فولاد استفاده شده برای ساخت استادیوم: 22 هزار تن حجم کل فولاد استفاده شده برای ساخت گاراژ پارکینگ: 14 هزار تن














 

دوشنبه 12/5/1388 - 16:24
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته