• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 196
تعداد نظرات : 15
زمان آخرین مطلب : 5424روز قبل
دعا و زیارت
الم یأن للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکرالله و ما نزل من الحق؟...
آیا وقت آن نرسیده است که مؤمنان دلهایشان به یاد خدا خاشع گردد و خود در برابر قرآن خاضع شوند؟  

تمام علمای اسلام در وجوب و لزوم توبه اتفاق نظر دارند و در متن قرآن مجید کراراً به آن امر شده است. در آیه 8 سوره تحریم می‌خوانیم:
ای کسانی که ایمان آورده‌اید به سوی خدا باز گردید، توبه کنید، توبه‌ای خالص و بی‌شائبه، امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است داخل کند.

همه انبیاء الهی هنگامی که برای هدایت امتهای منحرف مأموریت می‌یافتند یکی از نخستین گامهایشان دعوت به توبه بود، چرا که بدون توبه و شستن لوح دل از نقش گناه، جایی برای نقش توحید و فضائل نیست.

علاوه بر این دلیل دلیل عقلی روشنی بر وجوب توبه داریم و آن اینکه عقل حاکم بر این است که در برابر عذاب الهی خواه یقین باشد یا احتمالی باید وسیله نجاتی فراهم ساخت و با توجه به اینکه توبه مهمترین وسیله نجات است، عقل آن را واجب می‌شمرد، چگونه افراد گنهکار خود را از عذاب الهی در دنیا و آخرت می‌توانند محفوظ بشمرند در حالی که توبه نکرده باشند.

آری! توبه واجب است هم به دلیل صراحت آیات قرآن مجید و هم روایات اسلامی و هم دلیل عقل و از این گذشته وجوب توبه در میان تمام علمای اسلام مسلم و قطعی است.

نمونه احادیثی در مورد توبه

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم : توبه گذشته ها را مى پوشاند.
امام على
علیه‌السلام : توبه رحمت را فرود مى آورد.

هیچ واسطه و شفیعى کاراتر از توبه نیست .
توبه خالصانه گناه را مى زداید.

پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم : کسى که از گناه توبه کند مانند کسى است که گناهى نکرده باشد.
امام على علیه‌السلام : توبه خوب گناه را پاک مى کند.

مقام توبه گر

(همانا خداوند توبه گران و پاکیزگان را دوست مى دارد).
پیامبر اکرم
صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم : نزد خدا چیزى محبوبتر از مرد یا زن توبه گر نیست .

امام باقر
علیه‌السلام : یکى از محبوبترین بندگان خدا نزد خداوند فتنه گرى است که توبه کند.
پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم : همه آدمیان خطا مى کنند و بهترین خطاکاران توبه کنندگانند.

هـان ! سـوگـنـد به خدا که شادى خداوند از توبه بنده اش بیشتر است تا شاد شدن مرد از (پیدا کردن ) شترش .
امام باقر علیه‌السلام : شادى خداوند از توبه بنده اش بیشتر است تا شادى مردى که در شبى تار شتر و ره توشه خود را گم کند و سپس آن را بیابد.
.

نشانه توبه گراز زبان پیامبر

اخلاص عمل براى خدا
فرو گذاشتن باطل
پایبندى به حق
شوق وآزمندى به نیکى .

امام سجاد علیه السلام در مناجاتش

ما را از آنان قرار ده که درختهاى گناهان را در برابر دیدگان دل خود نشاندند و با آب توبه سیرابشان کردند تا آن که برایشان میوه پشیمانى به بار داد.
ایـمـنشان گردانیدى .. .
پس هوشیارى عظیم دست یافتند وجامه خدمتگزارى پوشیدند .

و ما را از آنان قرارده که .. .
پرده هاى آتش خواهشهاى نفس را با ریختن آب توبه کندند و ظرفهاى نادانى را با زلال آب زندگى شستند .

چه زمانی توبه پذیرفته می شود

(کسانى که کارهاى زشت مى کنند و چون مرگشان فرامى رسد مى گویند که اکنون توبه کردیم و نیز آنان که کافر بمیرند, توبه ندارند).
(
کسانى که بعد از ایمان آوردن کافر شدند و بر کفر خود افزودند توبه شان پذیرفته نخواهد شد)

امـام صـادق
علیه اسلام در پاسخ به سؤال از آیه (کسانى که کارهاى زشت مى کنند ...) آن زمانى است که امر آخرت رامشاهده کنند.

پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم : هر کس , پیش از مشاهده , توبه کند خداوند توبه اش را مى پذیرد.
خداى تعالى توبه بنده را, پیش از آن که نفسش به شماره افتد, مى پذیرد.

امام باقر
علیه‌السلام با دست خود به حلقش اشاره کرد و فرمود: هر گاه جان به این جا برسد عالم (راهى براى ) توبه نداردو جاهل دارد.
امـام صـادق علیه‌السلام بـا دست خویش به گلوى مبارکش اشاره کرده فرمود: هرگاه جان به این جا برسد عالم (راهى به )توبه ندارد.

امـام رضا علیه‌السلام در پاسخ به این پرسش که : چرا خداوند فرعون را با آن که ایمان آورد و به یگانگى او اقرار کرد غرق ساخت ؟
زیرا او هنگامى ایمان آورد که عذاب را مشاهده کرد و ایمان آوردن به هنگام مشاهده عذاب پذیرفته نیست .

پشیمانى نوعى توبه است

امام على علیه‌السلام : پشیمانى یکى از دو توبه است .
پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم : پشیمانى نوعى توبه است .

امام باقر علیه‌السلام : براى توبه کردن پشیمانى کافى است .
با پشیمانى سخت و آمرزش خواهى فراوان , رشته گناهان گذشته را قطع کن .

امام على علیه‌السلام : پشیمانى از گناه همان آمرزش خواهى است .
پشیمانى از گناه مانع تکرار گناه مى شود.
آن که پشیمان شود توبه کرده است , هر که توبه کند به خدا بازگشته است .

اعتراف حقیقى به گناه

و گروهى دیگر به گناه خود اعتراف کردند که اعمال نیکو را با کارهاى زشت آمیخته اند.

امام باقر
علیه‌السلام : به خدا سوگند تنها آن کس از گناه مى رهد که به آن اعتراف کند.
امام على
علیه‌السلام : اعتراف راستین اثر ارتکاب گناه را نابود مى کند.

امام باقر علیه‌السلام : سوگند به خدا که خداوند متعال از مردم جز دو کار نخواسته است : به نعمتهاى او اعتراف کنند تا آنان را نعمت فزونتر دهد و به گناهان اقرار ورزند تا گناهانشان را بیامرزد.
امـام عـلـى علیه‌السلام : پـشـیمانى , استغفار است , اعتراف به گناه پوزش خواهى است و انکار آن پاى فشردن بر گناه است .

شفیع و میانجى گنهکار همان اعتراف اوست (به گناهان ) و توبه او همان پوزش خواهى اوست .
گنهکارى که به گناه خویش اعتراف ورزد بهتر است از فرمانبردارى که به کار خویش ببالد.

پـیـامـبـر خـدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند اگـر نشان توبه در توبه گزار آشکار نشود توبه نکرده است
طلبکاران را خشنود سازد
نمازها رااعاده کند
میان مردم فروتنى کند
خود را از شهوات و خواهشهاى نفسانى بدور دارد
با روزه گرفتن گردن خود رانزار کند.

پایه هاى توبه

امام علی علیه‌السلام تـوبه بر چهار پایه استوار است
پشیمانى در دل
آمرزش خواهى به زبان
عمل کردن با اعضاى بدن
تصمیم بر باز نگشتن به گناه


اسـتـغـفـار درجـه والا مـقـامان است و نامى است که پنج معنا در بر دارد
1- پشیمانى از گـذشته
2- تصمیم برترک همیشگى آن
3- آن که حقوق مردم را به آنان بپردازى ...
4- ایـن که حق هر واجبى را که ضایع کرده اى ادا کنى
5- این که گوشت برآمده از مال حرام را با انـدوهـهـا آب کنى چندان که پوست به استخوان چسبدو میان آن دو گوشتى تازه روید و که سختى طاعت را به تن بچشانى چنان که شیرینى معصیت

سه شنبه 3/6/1388 - 1:43
دعا و زیارت
استقلال زن در سیاست اسلام به زن استقلال اقتصادى داد ولى به گفته ویل دورانت (خانه بر اندازى ) نكرد و اساس خانواده را متزلزل نساخت و زنان را علیه شوهران و دختران را بر ضد پدران نشوراند. بلكه با نزول این آیات ، انقلاب عظیمى در اجتماع به وجود آورد كه اندیشه ها و تفكر آنان را از جهل آزاد ساخت و با آرامش و اطمینان ، مردان و زنان را متوجه این حقیقت نمود.   

همچنانكه زن و مرد، در وابستگى و استقلال وجودى مساویند، در بسیارى از امور دیگر مانند استقلال سیاسى ، استقلال در تولید و... نیز یكسان هستند.
زن ، همچون مرد، در تكوین و آفرینش فرزندان ، شركت استقلالى و جواهرى دارد نه آنكه تنها ممر یا زمینه براى بذر باشد، همچنانكه مرد نیز چنین است .
قرآن پس از آنكه تصریح مى كند: زن و مرد، داراى یك جنس هستند و از یكدیگر جدا نمى باشند، این حقیقت را نیز ابراز مى دارد كه خداى متعال از هر دوى آنان انسانهاى بسیارى را آفرید:
یا ایها الناس اتقوا ربكم الذى خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها وبث منهما رجالا كثیرا و نساء... (67)
در این آیه كریمه علیرغم كسانى كه حق ارثى براى زن قائل نبودند، این حق را براى او تثبیت كرده كه به خواست خداى متعال در جاى خود مورد بحث قرار نخواهد گرفت .
و در جاى دیگر استقلال زن را در امور مالى و غیر مالى بیان كرده مى فرماید: همچنانكه زیان و ضرر به پاى خود زنان حساب مى شود، نفع و سودشان نیز براى خود آنان مى باشد:
والهن مثل الذى علیهن (68)
استقلال در قرآن و اروپا
ملاحظه مى كنید كه حدود سیزده قرن پیش از اروپا، قرآن ، به زن استقلال مالى و اقتصادى داده است ولى نه مانند حركت اروپائیان ، بلكه براى حفظ كرامت انسانى و اجراى عدالت ، محبت ، دوستى ابلاغ احكام و قوانین الهى و ابراز یك واقعیت در نظام آفرینش .
با یك دید اجمالى و مقایسه اى كوتاه بین روش اسلام در این جهت و عمل اروپا، این نكات روشن مى گردد:
1- اینكه اسلام به زن استقلال مالى و اقتصادى مى دهد، نظرى جز اجراى قانون الهى نظام واقعى آفرینش و رعایت جنبه هاى عدالت و انسانى نداشته است و همچون انگلستان ، اهدافى مانند مطامع سودجویان و كارخانه داران نداشته كه براى پر كردن جیب و شكم خویش ، دست به این كار زدند و آنگاه با هیاهو و بوق و كرنا، سر و صدا براه انداختند كه ما حق زن را به رسمیت شناخته ایم و حقوق زن و مرد را یكسان دانستیم .
2- اسلام به زن استقلال اقتصادى داد ولى به گفته ویل دورانت (خانه بر اندازى ) نكرد و اساس خانواده را متزلزل نساخت و زنان را علیه شوهران و دختران را بر ضد پدران نشوراند.
بلكه با نزول این آیات ، انقلاب عظیمى در اجتماع به وجود آورد كه اندیشه ها و تفكر آنان را از جهل آزاد ساخت و با آرامش و اطمینان ، مردان و زنان را متوجه این حقیقت نمود.
3- در جهان غرب به گفته ویل دورانت زن از بندگى و جان كندن در خانه رهائى یافت ولى به بندگى و جان كندنى بدتر مبتلا شد و آن عملگى در مغازه و كارخانه بود به عبارت دیگر اروپا اگر یك غل و زنجیر را از گردن زن برداشت غل و زنجیر محكمترى را بر گردن او نهاد و وى را از ظرافت و جمال و زیبائى طبیعى خویش هم محروم ساخت .
ولى اسلام در عین اینكه این حق او را به او داد، شخصیت و كرامت او را هم از وى نگرفت و بلكه مرد را موظف كرد كه باید تمام نیازهاى مالى او را تاءمین نماید و مال زن هم از آن خود او باشد تا زن به ناچار تن به اعمال خشن و مخالف شئون زیباى زنانه نزند.
و بالاخره به گفته استاد شهید مرحوم مطهرى :
(اى انسانها در پیشگاه پروردگارتان تقوا پیشه سازید، آن پروردگار كه شما را از (نفس واحده )اى آفرید و از آن نفس جفت او را به وجود آورد، و از آن دو (جفت ) مردان و زنان بسیارى را پراكنده منتشر ساخت .)
كاملا بدیهى است كه قرآن كریم آفرینش زن و مرد را نتیجه هر دو فرد از جفت در نظر گرفته و تصریح نموده است . از هر دو (منهما) و ضمیر تثیه آورده است .
در آیه (13 حجرات ) كه در بخشهاى پیش نیز مورد بحث قرار گرفت قرآن مجید صراحت دارد كه :
انا خلقنا كم من ذكر و انثى ...
(ما شما انسانها را از مذكر و مؤ نث (مرد و زن ) آفریدیم ...)
بنابراین ، زن و مرد، در تولید فرزندان و تكثیر نسل نیز از جهتى استقلال و از جهتى اگر شركت در تولید و تكوین دارند شركت هر دو جوهرى است و هر دو لازم و ملزوم یكدیگرند، و به عبارت دیگر هر دو در طول علل یا در عرض علتها هستند و هیچكدام بى نیاز از دیگرى نیست .و بالاخره آن یكى علتى به نام پدر هست ، آن دیگرى علتى به نام مادر مى باشد. خداى متعال تكثیر فرزندان شخص رسول اكرم (ص ) را شاهد صدق این واقعیت قرار داده و نسل او را ناحیه دخترش حضرت فاطمه (ع ) به وجود آورده است .
در سال دوم هجرى ، پس از در گذشت ابراهیم (ع ) پسر پیامبر (ص ) دشمنان ، آن حضرت را ابتر و مقطوع النسل خواندند و خداوند در پاسخ آنان این سوره كریمه را نازل فرمود و یاوه گویان رسوا گشتند:
انا اعطیناك الكوثر فصل لربك و انحر ان شانك هو الابتر (69)
(ما به تو خیر كثیر فاطمه و فرزندانش را عطا كرده ایم ، پس بر پروردگارت صلوات و درود بفرست و قربانى كن ! در حقیقت این دشمنان تو هستند كه ابتر و بى نتیجه و مقطوع النسل مى باشند.)
با توجه به آیات قرآن و مطالب بالا قرآن ، زن را تنها یك زمینه براى تولید نمى داند بلكه او براى فرزندان ، نقش مستقلى همچون مرد را دارد
.

سه شنبه 3/6/1388 - 1:41
دعا و زیارت
استقلال اقتصادى زن در قرآن قرآن مجید، با صراحت كامل در این آیه شریفه ، به همانگونه كه مردان را از بهره گیرى از نتایج كار و فعالیتشان ذى حق دانسته ، زنان را نیز در بهره ورى از ثمرات كوشش و كارشان ذى حق شمرده است .
اسلام از همان آغاز و طلوع خویش ، بیش از هزاروچهارصد سال قبل ، در ادامه احیاى شخصیت زن و دفاع از مقام او این قانون را نیز ابلاغ كرد كه :
للرجال نصبیب مما اكتسبوا وللنساء نصیب مما اكتسبن (64)
(براى مردان ، از آنچه كه كسب كرده و به دست آورده اند، نصیبى و بهره اى هست و براى زنان از آنچه كه كسب كرده و به دست آورده اند، نصیب و بهره است .)
قرآن مجید، با صراحت كامل در این آیه شریفه ، به همانگونه كه مردان را از بهره گیرى از نتایج كار و فعالیتشان ذى حق دانسته ، زنان را نیز در بهره ورى از ثمرات كوشش و كارشان ذى حق شمرده است .
و در مورد دیگر فرموده است :
للرجال نصیب مما ترك لوالدان و الاقربون وللنساء نصیب مما ترك الوالدان و الاقربون مما قل او كثر... (65)
(براى مردان از اموال و ماترك پدران و مادران واقر با نزدیكان خویش ، ارثیه و نصیبى هست و براى زنان از اموال و ماترك پدران و مادران و بستگان ، ارثیه و نصیبى مى باشند...)
حقیقت این است كه اسلام نخواسته به نفع زن و علیه مرد یا به نفع مرد و علیه زن قانونى وضع كند، اسلام نه جانبدار زن است و نه جانبدار مرد.اسلام و قوانین خود، سعادت مرد و زن و فرزندانى كه باید در دامن آنها پرورش بیابند و بالاخره سعادت جامعه بشریت را در نظر گرفته است . اسلام راه وصول زن و مرد و فرزندان آنها و جامعه بشریت را به سعادت ، در این مى بیند كه قواعد و قوانین طبیعت و اوضاع و احوالى كه به دست توانا و مدبر خلقت به وجود آمده نادیده گرفته نشود.(66)
سه شنبه 3/6/1388 - 1:41
دعا و زیارت
توبه در زبان عربی به معنی بازگشت است و در اصطلاحات اسلامی به معنی بازگشت به سوی خدا.
فرد گناهکار با هر گناهی که مرتکب می‌شود، خود را از خداوند دورتر می‌کند و تنها به وسیله‌ی توبه است که می‌تواند به سوی خداوند بازگردد.
خداوند متعال که نسبت به تمام بندگانش مهربان است، در ِ توبه را به روی هیچ کس نبسته است و همواره پذیرای انسان‌هایی است که قصد بازگشت به سویش را دارند.
بنابراین، انسان‌ها کافی است تصمیم بگیرند و همت کنند تا خود را از گرداب هلاکت‌بخش گناه و نافرمانی پروردگار برهانند.

توبه صرفا بیان کلماتی که بیانگر پشیمانی و اظهار ندامت باشند نیست. این کلمات، مرحله ابتدایی و نمادی از حقیقت توبه هستند. روح توبه و حقیقت آن، عمل و اقدام جدی برای بازگشت به سوی خداست. اگر کسی بخواهد به طور جدی توبه کند، باید شرایط ضروری و لازم آن را مراعات کند، و الا راه به جایی نخواهد برد.

آیات و روایات زیادی در زمینه توبه حقیقی و راستین وجود دارد که به عنوان نمونه، به یک مورد اشاره می‌شود:
شخصی در پیشگاه امیرالمؤمنین علی علیه السلام گفت:«استغفرالله.» (از خداوند طلب آمرزش می کنم)
امام با شنیدن این جمله خشمگین شد و به او فرمود:« مادرت به سوگت بنشیند. آیا می‌فهمی که استغفار چیست؟ استغفار، مقام بلندمرتبگان است. این جمله‌ای که گفتی چند کلمه است، اما استغفار حقیقی شش معنی و مرحله دارد:
نخست پشیمانی از گذشته؛ دوم تصمیم بر ترک همیشگی گناه در آینده؛ سوم اینکه حقوقی را که از مردم ضایع کرده ای به آنها باز گردانی، به طوری که هنگام ملاقات پرورگار، حقی بر تو نباشد؛ چهارم این که هر واجبی را که ترک کرده‌ای به جای آوری (قضا کنی)؛ پنجم آنکه گوشت‌هایی که بر اثر اعمال حرام بر بدنت رشد کرده، با اندوه بر گناه، آب کنی تا چیزی از آن باقی نماند و گوشت تازه به جای آن بروید؛ و ششم آنکه به همان اندازه که شیرینی معصیت و گناه را چشیدی، سختی و زحمت طاعت را نیز بچشی.
پس از انجام همه این مراحل است که باید بگویی
استغفرالله »
سه شنبه 3/6/1388 - 1:37
دعا و زیارت
آثار سوء گناهانگناهانى كه موجب پیروزى دشمنان است : ظلم آشكار ، اظهار معاصى ، مباح شمردن حرام ، سرپیچى از خوبان ، اطاعت از بدكاران .گناهانى كه باعث مرگ زودرس است : قطع رحم ، سوگند دروغ ، گفتار كذب ، زنا ، بستن راه مسلمین ، ادعاى امامت به ناحق .  اگر گناهكار از گناهش توبه نكند تردیدی نیست كه گرفتار آثار سوء گناه خواهد شد .بر اساس آیات قرآن مجید و معارف اهل بیت ، براى گناهان در دنیا و آخرت آثار سویى است كه اگر گنهكار از گناهانش توبه نكند ، بدون تردید گرفتار آن آثار سوء خواهد شد . بَلَى مَنْ كَسَبَ سَیِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ . آرى ، آنان كه به تحصیل گناه برخاستند و گناه سراسر وجودشان را پوشاند ، اصحاب آتشند ، و در آن همیشگى و جاودانه خواهند بود .قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالاَْخْسَرِینَ أَعْمَالاً * الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً * أُولئِكَ الَّذِینَ كَفَرُوا بَآیَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلاَ نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَزْناً . به مردم بگو : شما را خبر دهم كه زیانكارترین مردم چه كسانى هستند ، آنان كه تمام كوشش و تلاششان در زندگى دنیا نابود شده ، ولى خیال مى كنند عمل نیك انجام مى دهند .اینان مردمى هستند كه به آیات پروردگارشان و لقاى او كافر شدند ، به این خاطر اعمالشان تباه شد ، لذا در قیامت بر آنان میزانى به پا نمى كنیم (میزان براى كسانى برپا مى شود كه اعمال قابل سنجیدن داشته باشند ، این آلودگان عاصى و خائنان بى پروا ، چون عمل و سعیشان نابود شده ، میزانى براى آنها برپا نمى شود ) .فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ . . . . اینان را در دل ، بیمارى نفاق است ، خداوند بر این بیمارى مى افزاید و براى ایشان است عذاب دردناك .اعمال مردمى كه به پروردگارشان كافر شدند ، به مانند خاكسترى در برابر تندبادى در یك روز طوفانى است ، آنها قدرت ندارند كمترین چیزى از آنچه انجام داده اند به دست آورند ، و این گمراهى دورى است !از اینگونه آیات استفاده مى شود ، كه آثار سوء گناه كه خیلى بیش از اینهاست عبارت است از :همنشینى با آتش در قیامت ، جاودانه بودن در عذاب ، زیان و خسارت در دنیا و آخرت ، نابود شدن همه ى تلاش و كوشش انسان ، حبط اعمال در محشر ، برپا نشدن ترازوى سنجش در قیامت ، اضافه شدن گناه بر اثر عدم توبه ، شتاب به سوى دشمنان خدا ، قطع رابطه ى حق با انسان ، تزكیه نشدن در قیامت ، تبدیل هدایت به گمراهى ، مبادله ى عذاب با مغفرت .حضرت سجاد (علیه السلام) در روایتى مفصل به آثار سوء گناهان به این صورت اشاره مى فرمایند :گناهانى كه نعمت ها را تغییر مى دهند : تجاوز به حقوق مردم ، كناره گرفتن از عادت خیر ، از بین رفتن نیكى به مردم ، كفران نعمت ، ترك شكر .گناهانى كه موجب ندامت و حسرت است : قتل نفس ، ترك صله ى رحم ، واگذاشتن نماز تا از دست رفتن وقت ، ترك وصیت ، باز نگرداندن حقوق مالى مردم ، منع زكات تا رسیدن مرگ و لال شدن زبان .گناهانى كه باعث زوال نعمت است : عصیان عارف به ستم ، تعدى به مردم ، استهزاء افراد ، خوار نمودن انسانها .گناهانى كه نعمت ها را دفع مى كند و نمى گذارد به انسان برسد : اظهار احتیاج ، خواب ثلث اول شب تا از دست رفتن نماز ، خواب صبح تا ضایع شدن نماز ، كوچك شمردن نعمت ، شكایت از حضرت حق .گناهانى كه باعث پرده درى است : شرابخوارى ، قمار بازى ، دلقك بازى ، كار لغو ، شوخى ، گفتن عیوب مردم ، همنشینى با مى خواران .گناهانى كه سبب نزول بلا و حادثه است : نرسیدن به داد اندوهگین ، ترك یارى ستمدیده ، ضایع كردن امر به معروف و نهى از منكر .گناهانى كه موجب پیروزى دشمنان است : ظلم آشكار ، اظهار معاصى ، مباح شمردن حرام ، سرپیچى از خوبان ، اطاعت از بدكاران .گناهانى كه باعث مرگ زودرس است : قطع رحم ، سوگند دروغ ، گفتار كذب ، زنا ، بستن راه مسلمین ، ادعاى امامت به ناحق .گناهانى كه سبب قطع امید است : یأس از رحمت ، ناامیدى شدید از لطف خدا ، تكیه بر غیر حق ، تكذیب وعده ى پروردگار .گناهانى كه موجب تاریكى هواست : سحر و كهانت ، ایمان به تأثیر ستارگان ، تكذیب قدر ، عقوق والدین .گناهانى كه علت برداشته شدن پرده ى حرمت است : وام گرفتن به نیت پس ندادن ، اسراف در خرج ، بخل بر زن و فرزند و ارحام ، بداخلاقى ، كم صبرى ، به كار گرفتن بى حوصلگى ، خود را به تنبلى زدن ، سبك شمردن اهل دین .گناهانى كه مورث رد شدن دعاست : نیت بد ، زشتى باطن ، دورویى با برادران دینى ، باور نداشتن به اجابت دعا ، به تأخیر انداختن نماز تا از بین رفتن وقت ، ترك تقرب به حق با روى گرداندن از كار خیر و صدقه ، ناسزا گفتن و فحش در كلام .گناهانى كه سبب حبس باران مى شود : ستم قاضیان در احكام ، شهادت ناحق ، كتمان شهادت ، منع زكات و قرض ، سنگدلى نسبت به نیازمندان و تهیدستان ، ستم بر یتیم و نیازمند ، راندن سائل ، و رد كردن تهیدست در شب تار .امیرالمؤمنین (علیه السلام) در رابطه با گناهان مى فرمایند :لَو لَمْ یَتَوَعَّدِ اللهُ عَلى مَعْصِیَتِهِ لَكَانَ یَجِبُ اَنْ لاَ یُعْصى شُكْراً لِنِعَمِهِ . اگر خداوند بر عصیان بندگانش نسبت به خود وعده ى عذاب نداده بود ، هر آینه واجب بود به خاطر شكر نعمتهایش معصیت نشود !بنابراین بیایید از باب تقدیر و تشكر از نعمتهاى حضرت حق ، كه احدى را قدرت شمارش آن نیست ، از هرگونه معصیت و گناهى خوددارى كنیم ، و نسبت به گذشته ى زشت خود ، در مقام عذرخواهى و توبه و ندامت برآییم ، كه اینگونه حركت باعث مغفرت و رحمت ، و غرق شدن در لطف و عنایت حضرت محبوب است .
سه شنبه 3/6/1388 - 1:37
آموزش و تحقيقات
نحوه ساخت روبات تعقیب کننده نور ---
مكانیك سیستم : در ابتدا باید موتور های مناسبی را برای ربات خود انتخاب کنید. این موتور ها باید دارای گیربکس باشند چون معمولا خروجی موتور ها دارای سرعت زیاد و قدرت کم است که با گیربکس مناسب می توانید آنرا به قدرت و سرعت مناسب تبدیل کنید دو نوع موتور را در شکل ها می بینید ولتاژ کاری موتور ها نیز باید به گونه ای انتخاب شود که بتواند با باتری کار کند که معمولا ولتاژ ۳ - ۵/۴ ولت پیشنهاد می شود جریان مصرفی موتور هم باید تقریبا کم باشد تا بتوان از باتری های کو چکتر و مدار های کنترل معمولی تری استفاده کنیم در این سیستم از آی سی l293d استفاده شده که می تواند ۰.۵ آمپر را تحمل کند پس باید موتور شما جریان کمتری را مصرف کند البته نگران نباشید اگر این آی سی را هم پیدا نکردید می توانید از ترانزیستور های معمولی به جای آن استفاده کنید.برای این ربات به دو موتور مشابه نیاز دارید و برای گیربکس و تایر های آن می توانید از ماشین های اسباب بازی استفاده کنید و تایر ها آن و حتی گیربکس آنها را باز کنیدبرای چرخ سوم نیز می توانید از یک توپ پینگ پونگ استفاده کنید این باعث می شود ربات شما به راحتی به هر طرفی بچرخد البته باید مراقب باشید وزن زیادی را به این توپ وارد نکنید زیرا باعث گیر کردن آن می شود به شکل نگاه کنید.موتور ها را بهتره که در وسط سیستم قرار بدین تا بیشتر بار روی آنها قرار گیرد برای نگه دارنده هم می توانید از یك تخته جوبی به ابعاد 9 در 12 سانتی متر استفاده كنید البته كمی از وزن را باید روی توپ قرار دهید تا سیستم پایدار بماند. برای نگه دارنده توپ پینگ پونگ هم می توانید از در های قوطی های معمولی استفاده کنید ولی باید دقت کافی رو بکنید تا به اندازه توپ شم

 

ا باشد
 برای تغذیه دستگاه از سه باتری سایز AAA استفاده شده برای جا گذاری باتری ها هم دقت كنید تا نیروی زیادی را به توپ پینگ پونگ وارد نكنید می توانید از نقشه زیر برای قرار گرفتن آن استفاده كنید بد نیست كه از یك كلید نیز برای قطع و وصل كردن آن استفاده كنید.حسگر ها :در این ربات از دونوع سنسور استفاده شده 1.   سنسور های تماسی : كه بر خورد ربات با دیوار را تشخیص می دهد2.   سنسور های نوری : كه برای تشخیص منبع نور استفاده می شودسنسورهای تماسی در واقع یك نوع كلید معمولی تشكیل شده از یك سیم خم شده استیل است كه می توانید آنرا در شكل زیر مشاهده كنید.۴ عدد از این سنسور در اطراف ربات قرار دارد تا در صورت بر خورد با مانع آنرا تشخیص دهد این سنسور ها با پیچ به صفحه چوبی محکم شده اند و هنگام بر خورد با مانع به سیم کناری صفحه بر خورد می کنند (شکل زیر را ببینید با شماره ۳ مشخص شده) و برای اینکه هنگامی که توپ پینگ پونگ در جای خود قرار ندارد سنسور ها خراب نشوند از یک پایه چوبی که حدود ۰.۵ سانتی متر از سطح زمین پایین تر است (هنگامی که توپ پینگ پونگ وجود دارد) استفاده شده خود سنسور ها هم باید ۷ میلی متر از سطح زمین فاصله داشته باشند.سنسور های نوری سه عدد فوتوسل است که با دو قطعه مقوا از هم جدا شده اند تا مانع از تابیدن نوری شوند که از طرف دیگر می آید تنها هنگامی نور به هر سه به یک اندازه می تابد که نور دقیقا بالای سر آنها باشد. با مقایسه نور این سه سنسور ربات می تواند تشخیص دهد که به کدام سمت حرکت کند. شما می توانید این سنسور ها را روی یک فیبر سوراخ دار لحیم کرده و آنرا بر روی رباتتان پیچ کنید.
   
نقشه مدار :از آی سی AT90S4433 به عنوان کنترل کننده این سیستم استفاده شده ولی شما می توانید آنرا با هر میکروی دیگری جایگزین کنید. برای راه اندازی موتور ها نیز از آی سی L293D استفاده شده که می توانی آنرا با درایور های دیگر یا ترانزیستور جایگزین کنید فقط دید های معکوس را که برای ولتاژ معکوس سلف های موتور استفاده می شود را فراموش نکنید (در این آی سی وجود دارد) و فراموش نکنید که به علت استفاده از دو درایور برای یک موتور می توانیم آنرا برعکس هم بچر خانیم (ولتاژ پایه های آنرا معکوس کنیم)فراموش نکنید که هر کدام از خروجی ها می تواند مثبت یا منفی شود (به میزان کافی جریان بدهد یا بکشد). خروجی فوتوسل ها نیز مستقیم به ورودی های آنالوگ سیستم وصل شده اند تا بتوان میزان شدت نور آنهارا اندازه گرفت در زیر نقشه مدار را مشاهده می کنید.روبات ما آماده است ولی اگر بتوانیم خروجی های آنرا نیز مشاهده کنیم بهتر می توانیم عیبهای آنرا پیدا کنیم شما می توانید خروچی را توسط رابط RS232 به كامپیوتر وصل كنید البته نیاز نیست دایم به كامپیوتر وصل باشد بعد از اتمام مراحل ساخت می توانید آنرا جدا كنید برای اتصال نیز به یك برد جانبی نیاز دارید تا ولتاژ ها را با هم ساز گار كند پس این برد زیر را نیز بسازید و به سیستم خود اضافه كنید البته اگر مبدل TTL به RS232 دارید می توانید از آن نیز استفاده كنید یا اگر ندارید می توانید از این برد به عنوان یك مبدل خوب استفاده كنید حتما برای پروژه های بعدی نیز به آن نیاز پیدا می كنید.برای سیم كشی ها هم می توانید از عكس زیر استفاده كنید .
سه شنبه 3/6/1388 - 1:35
آموزش و تحقيقات
در ابتدای توضیحات باید به عرض برسانم که تست قطعات در مدار و تست قطعات در خارج ازمدار باهم متفاوت است بنا براین همیشه این نکته را در نظر داشته باشیم .
تست دیود معمولی :
دیودهای معمولی را بشناسیم این دیودها از جنس سیلسیوم بوده برای کاربردهای متفاوت قابلیت عبور جریانهای مختلفی را دارند ساده ترین نوع آن دیود 1N4148 می باشد که ظاهری کوچک مانند درودهای زنر کم وات دارد و پوسته ی شیشه ای دارد . ویا دیودهای 1N4001 و که در یکسو یازی فرکانس پائین بیسترین کاربرد را دارند مانند کار برد در آداپتورها .


بعد از شناخت سطحی با دیود معمولی تست آن را توضیح می دهم .


ابتدا قطعه را خارج از مدار تست می کنیم : در صورتیکه مولتی متر ما هیوکی 3007 باشد !


ترمینالهای مولتی متر را در گرایش مستقیم جهت تست عبور جریان از دیود به پایه های دیود اتصال دهید در این حالت باید ترمینال قرمز به کاتد و ترمینال مشکی به آند دیود متصل باشد می دانیم کاتد توسط خط مدور روی بدنه دیود مشخص است در این حالت از دیود جریانی که توسط پیل داخل مولتیمتر در آن جاری می شود عبور می کند ومقاومت دیود را برای این جریان می توانیم روی صفحه مولتی متر قرائت کنیم معمولاً حدود 20 الی 30 اهم است . و در این حالت حتماً مولتی متر باید روی
RX1 باشد زیرا می خواهیم به حداکثر مقدار مقاومت ممکن دیود توجه داشته باشیم ودر این حالت این مقدار بایستی از 30 اهم بیشتر نشود . وگرنه دیود در گرایش مستقیم نمی تواند جریان را به خوبی از خود عبور دهد .
تست در حالت معکوس :
در این حالت ترمینال قرمز مولتی متر را به آند دیود وترمینال مشکی آن را به کاتد اتصال می دهیم اما چون باید مولتی متر را مُد RX10K بگذاریم باید توجه داشته باشیم که بادست پایه های مولتیمتر لمس نشود چون مولتی متر را در حالت سنجش مقاومت بالا گذاشته ایم زیرا می خواهیم کوچکترین نشتی ممکن دیود را بسنجیم و لابد دراین حالت هیچ گونه نشتی قابل قبول نیست و باید عقربه اصلاً انحرافی نشان ندهد .



تست دیود زنر :
 مولتی متر در گرایش مستقیم روی RX1 ومانند دیود معمولی باید 20 الی 30 اهم را نشان دهد واصطلاحاً گویند مولتی متر در گرایش مستقیم راه می دهد .
در گرایش معکوس مولتی متر باید روی مُد
RX1K بوده و هیچ گونه نشتی قابل قبول نیست .
اما جهت تست کامل دیود زنر باید دیود را توسط ولتاژ بالا تر از ولتاژ شکست و مانند شکل زیر درمدار زیر قرار داده و ولتاژ شکست آن را اندازه گیری نمود . تا از درستی ولتاژ شکست دیود مطمئن شویم .



تست دیود ژرمانیومی :

دیود های ژرمانیومی یک دیود اتصال نقطه ای و شیشه ای شفافی بود ند که در مواردی ازجمله آشکار سازی در دتکتورها قابل استفاده بودند اخیراً در دستگاههای الکترونیکی کاربرد زیادی ندارند .
روش تست : در گرایش مستقیم با مولتیمتر در رنج
RX1 راه بدهد . و در گرایش معکوس و در رنج RX100 راه ندهد نشتی جزئی مانعی ندارد .

تست دیود دوبل :
 همچنانکه در شکل ملاحظه می شود هرگاه دو عدد دیود به صورت آند مشترک و یا کاتد مشترک به هم متصل شوند دیود دوبل را تشکیل می دهند . که هردو نوع آن را در شکل ملاحظه می کنید .
روش تست :
چون دو دیود آند مشترک و یا کاتد مشترک دارند و کاتد و آند هر کدام در دسترس می باشد و مانند دیود پل مدار بسته ای ندارند بنا براین هر کدام از دیودها را مانند یک دیود ساده می توان تست نمود و از همان روش تست دیود ساده یعنی در گرایش مستقیم در رنج
RX1 دیود باید راه بدهد و در گرایش معکوس در رنج RX10K هیچگونه نشتی قابل قبول نیست .


تست دیود پل :
در خارج ازمداردر ده مرحله اجرا می شود .
همچنانکه در شکل ملاحظه می شود پل دیود دارای دو پایه ورودی متناوب و دو پایه خروجی مثبت و منفی می باشد .
جهت تست آن مراحل را به ترتیب زیر اجرانمائید .
1 - مولتی را در مُد
RX10K
قرار داده و دو پایه ورودی متناوب را تست می کنیم در این حالت هیچ گونه نشتی قابل قبول نیست .
2 – ورودیهای متناوب را در جهت حالت قبلی نیز با همان مُد
RX10K تست نموده ونشتی در این وضعیت نیز قابل قبول نیست .
3 – هر کدام از دیود ها را نیز در دو وضعیت گرایش مستقیم و گرایش معکوس به شرح زیر تست می نمائیم .
الف : گرایش مستقیم : مولتیمتر در مُد
RX1 قرار داده و ترمینالهای آنرا به پایه های دیود متصل می کنیم مقدار اهم قرائت شده توسط
مولتیمتر هیوکی 3007 نباید از 20الی 30 اهم بیشتر باشد .
ب : گرایش معکوس : مولتیمتر در مُد
RX10K دراین حالت نیز هیچگونه نشتی قابل قبول نیست .


باید دقت شود هر ده مرحله را در تست انجام دهیم دومرحله در 1و 2 اعلام شده و هر کدام از دیودها را نیز جداگانه در گرایش مستقیم 4 مرحله و گرایش معکوس نیز در 4 مرحله تست به پایان می رسد .

تست دیود نوری (
LED ) :

ابتدا توضیحاتی راجع به بستن مدارات
LED را در خدمت همكاران تقدیم می كنم .
اولین مطلب مهمی كه به نظرم می رسد و بارها این موضوع را در مدارات الكترونیك شاهد بوده ام قرار دادن دیودهای
LED در مدارات الكترونیكی بدون مقاومت كنترل جریان واین مسئله باعث خواهد شد كه دیودLED طول عمر كمتر ونیز صدمه رسیدن به مدارات می گردد .
چون
LED یك دیود می باشد و بنا براین باید به عنوان دیود در مدارات مورد استفاده قرار گیرد . و هیچ وقت دیود را در مدار به عنوان مصرف كننده در نظر نداشته باشید . ونیز می دانیم هیچ مداری بسته بدون مصرف كننده نیست .
نتیجه عرایضم این است كه در یك مداربسته كه از
LED استفاده می كنیم حتماً مقاومت كنترل جریان را با حساب وكتاب درستی در نظر داشته باشیم . مصرف یك LED از 10 الی 20 میلی آمپر است وبرای استفاده دائمی از یك LED در مدار مقاومت كنترل جریان آن را براساس این مقدار مصرف محاسبه كنیم .
ونیز می دانیم ولتاژ مورد نیاز یك
LED بستگی به رنگ نور آن از 7/1 الی 2/2 ولت متفاوت است البته خیلی راحت این ولتاژ بدست می آید كافی است وقتی LED را در مدار قرار می دهیم ( باسری نمودن مقاومت كنترل جریان آن ) مقدار ولتاژ دوسر LED را اندازه گیری نمائیم . تا ولتاژ مورد نیاز LED بدست آید .
از دو مطلب فوق نتیجه می گیریم كه اولاً با یك پیل 5/1 ولتی انتظار روشن شدن
LED را نداشته باشیم چون هر LED با یك ولتاژ مخصوص خود روشن می شود .


ثانیاً اگر می خواهیم گرایش مستقیم یك
LED را تست كنیم باید ولتاژ اعمالی به LED بیشتر از 5/1 باشد و نیز می دانیم كه مولتی مترها اكثراً مانند مولتی متر هیوكی 3007 برای تست در حالت اهمی از باطری 5/1 ولتی برای مُدهای RX1 و RX100 و RX1K استفاده می كنند و این ولتاژ نمی تواند یك دیود LED را روشن كند چون همچنانكه دربالاعنوان شد حداقل 7/1 ولت جهت شكستن سد پتانسیل LED لازم است .
بنا براین جهت تست در حالت حتی گرایش مستقیم یك
LED باید از مُد RX10K كه تغذیه آن معمولاً توسط یك پیل 9 ولتی انجام می گیرد استفاده نمود .
نتیجه نهایی :
تست
LED : گرایش مستقیم : مولتی متر در مُد RX10K و مولتیمتر باید راه بدهد .
گرایش معكوس : مولتیمتر در همین مُد و هیچ گونه نشتی قابل قبول نیست .

تست
LED فرستنده مادون قرمز :
گرایش مستقیم : مولتی متر در مُد
RX1 و مولتیمتر باید راه بدهد .
گرایش معكوس : مولتیمتر در مُد
RX10K و هیچ گونه نشتی قابل قبول نیست


برای اینكه تست دیود به وسیله مولتی متر دیجیتال قابل فهم باشد باید اندكی از ساختار دیود و نیمه هادیها صحبت كنیم .
دیود از پیوند دونیمه هادی به نام نیمه هادی نوع
n ( اصطلاحاْ منفی ) و نیمه هادی نوع P ( مثبت ) تشكیل شده است .
سیلسیم و ژرمانیم و اندیوم و... بعضی از عناصر كه در جدول مندلیف تعیین شده اند جزو نیمه هادیها می باشند. این عناصر در طبیعت به صورت بلور كریستال در می آیند و ساختمان ملوكولیشان كریستالی است یعنی اتمهای آین عناصر در كنار همدیگر به صورت منظم طوری روی هم قرار گرفته اند كه هر اتم از آن با چهار اتم مجاور تشكیل یك توده كریستال را می دهد.
و اگر این نیمه هادی را خالص نمائیم درصفر درجه مطلق ( 273- ) درجه سانتی گراد عایق می باشد .
ولی در دمای معمولی تعدادی از الكترونها از محیط انرژی می گیرند واز هسته اتم دور شده به شكل الكترون آزاد درآمده و اندكی موجب عبورجریان الكتریسیته می شوند .

نیمه هادی نوع
n : بعد از خالص نمودن صدر صد سیلسیم ( یكی از عناصر طبیعت ) به منظور تهیه نیمه هادی نوع n عناصری پنج ظرفیتی ( مدار آخرشان دارای پنج الكترون می باشد ) مانند ارسنیك و آنتی موان به صورت ناخالصی به سیلیكون خالص وارد می كنند مقدار این ناخالصی بسیار اندك است اما هدایت نیمه هادی را خیلی بالا می برد .
دلیل هدایت بیشتر نیمه هادی ساخته شده را باید در ساختمان اتمی كریستال جدید جستجو نمود زیرا هنگام وارد نمودن عناصر پنج ظرفیتی در كریستال سیلیكون اتم وارد شده مجبور به طبعیت از ساختمان ملوكولی كریستال می باشد و هراتم از این عنصر به اجبار با چهار اتم سیلكون یك پیوند اشتراكی را ساخته مولوكول جدید ی را می سازند كه یك الكترون آزاد تولید كرده است و در نتیجه هدایت نیمه هادی ( چون الكترون آزاد گرفته است ) بیشتر می شود . این نیمه هادی ساخته شده جدید همان نیمه هادی نوع
n می باشد .

نیمه هادی نوع
p : برای ساخت نیمه هادی نوع p عناصر سه ظرفیتی مانند آلومینیوم و یا گالیم كه در مدار آخرشان سه الكترون دارند و جزو عناصر سه ظرفیتی می باشند به صورت ناخالصی به كریستال سیلیكون وارد نموده عنصر وارده جدید نیز مجبور به اطاعت از ساختمان كریستالی می باشد . و هر اتم از عنصر جدید با چهار اتم سییكون تشكیل یك مولوكول جدید را می دهد بنابر این مدار آخر پیوند جدید به جای هشت الكترون دارای هفت الكترون شده ویك جای خالی برای الكترون های آزاد در پیون جدید درست می شود كه به آن حفره گویند حفره نیز خاصیٌت هدایت بیشتر را به نیمه هادی جدید كه همان نیمه هادی نوع p است می دهد .
دیود : برای ساخت یك دیود نیمه هادی نوع
n را با نیمه هادی نوع p پیوند می دهند در محل پیوند اتفاق جالبی پیش می آید كه قابل تامل است . و موجب یك طرفه نمودن جریان در دیود می شود .


همانطور كه ملاحظه می شود در محل پیوند دونیمه هادی یك ناحیه ای به نام ناحیه تهی یا سد پتانسیل ایجاد می شود كه به شكل یك پیل ظاهراْ با قطب مثبت در داخل نیمه هادی نوع
N وقطب منفی آن در داخل نیمه هادی نوع P در آمده است.
ناحیه سد پتانسیل با ولتاژ 0.6 الی 0.7 ولت در جهت گرایش مستقیم از
N به P شكسته شده و دیود جریان را از خود عبور می دهد . بنا براین در صورتیكه مقدار ولتاژ تغذیه كمتر از 0.7 ولت باشد سد پتانسیل شكسته نشده و دیود جریان را ازخود عبور نمی دهد . و در صورتیكه مقدار ولتاژ تغذیه بیشتر از 0.7 باشد بدیهی است كه سد پتانسیل را شكسته اما مقدار 0.7 ولت از تغذیه صرف بایاس دیود شده واز تغذیه كم می شود .

بنابراین ولتاژ اعمال شده در صورتیكه از 0.7بیشتر باشد از دیود عبور نموده و به اندازه 0.7ولت روی دیود افت پیدا می كند . مثلا ْ اگر ولتاژ اعمال شده به دوسر دیود 3 ولت باشد فقط2.3 ولت آن روی مقاومت ظاهر می شود و اما در صورتیكه دیود در گرایش معكوس قرار گیرد سد پتانسیل دیود به اندازه ولتاژ تغذیه بالا رفته و اصلاْ دیود جریانی را از خود عبور نمی دهد .

نتیجه اصلی مطالب فوق این است كه مولتی متر دیجیتال دیود را در گرایش مستقیم قرار داده و فقط ولتاژ بایاس آن را نشان می دهد . و بدین وسیله سلامت دیود تائید می شود .
سه شنبه 3/6/1388 - 1:33
آموزش و تحقيقات
                           

تست انواع خازن توسط مولتی متر :

تست خازنهای کمتر از10 نانو فاراد بسادگی توسط مولتی متر انجام نمی شود و فقط با خازن سنج تست می شود در صورتیکه خازن سنج ندارید روشهای زیادی برای تست این نوع خازن می توان به کار برد .اینجانب برای تست این نوع خازنها پیشنهادی به همکاران می دهم اگر حوصله داشتید . آزمایش کنید .

برای تست این نوع خازن سه دور سیم روپوش دار معمولی را به دور هسته ترانس
Hv که در دم دست داریم و تلویزیون در حال دریافت یک برنامه می باشد پیچیده و یک سر سیم را شاسی نموده خازن را به سر بعدی متصل و بایک مقاومت 10 کیلو اهمی شاسی کنید .در این حالت تلویزیون را روشن کنید طبیعی است که Hv در سیم پیچ القا ء حدود 25 الی 30 ولت پیک تو پیک خواهد داشت که با مولتیمترها نزدیک 6ولت Ac می شود . حال ولتاژ دو سر خازن را اندازه گیری نمائید اینجانب در آزمایشی که انجام دادم خازن 1n حدود 5vac خازن 820pf حدود 4vac ولت را نشان داد می توان مقاومت کمتری را نیز انتخاب و رنج وسیعی از خازنها را تست نمود از این روش می توان برای تست انواع خازنهای پلاستیکی استفاده نمود . و نتایج مختلفی برای انواع خازنها تجربه نمود . در این تست اگر دوسر خازن ولتاژی نداشته باشد به معنی شورت خازن واگر تقسیم ولتاژی مابین مقاومت و خازن صورت نگیرد به معنی قطع خازن می باشد . لازم به توضیح است که باید مقدار خازن و مقاومت را درست انتخاب نمود .

و حال تست خازنهای بالاتر از 10
nf الی 1میکرو فاراد : برای تست این نوع خازن می توان مولتی متر را روی رنج Rx10 قرار داده و می دانیم لحظه وصل ترمینالهای مولتی متر اگر خازن خالی باشد توسط پیل 9v داخل مولتیمتر شارژ شده و در حان شارژ عقربه مولتیمتر اهم مدار را در لحظه عبور جریان نشان می دهد مقدار ماکزیمم حرکت عقربه را برای همیشه بخاطر بسپارید تقریباً متناسب با ظرفیت خازن عقربه منحرف می شود . اگر در این روش بعد از شارژ کامل خازن ، اگر خازن نشتی نداشته باشد خازن سالم است و اهم قرائت شده بی نهایت است . و در صورتیکه خازن نشت داشته باشد عقربه مقدار اهمی را نشان می دهد که گویای میزان نشتی خازن است .ونیز اگر خازن قطع باشد هیچگونه عکس العمل مشاهده نمی شود و عقربه هیچ انحرافی نخواهد داشت .

تست خازنهای 1میکرو فاراد الی 10 میکرو فاراد : قبل از نتیجه گیری باید به عرض برسانم که چون این خازنها الکترولیتی می باشند بنا براین ممکن است تغییر ظرفیت بدهند لذا این آزمایش فقط قطع ویا شورت خازن را نشان می دهد بنا براین در بعضی مراحل تغییر ظرفیت و وجود نشتی در خازن باید خازن توسط خازن سنج تست شود ولی این دلیل برای یک تعمیر کار و یا یک الکترونیک کار سبب نمی شود که این روش را یاد نگیرد . برای این تست مولتی متر را در رنج
Rx1k قرار داده و سپس شارژ و دشارژ خازن را باتوجه به قطبین باطری داخل مولتی متر( سیم مشکی مثبت و سیم قرمز منفی باطری است ) انجام می دهیم .

تست خازنهای بالاتر از 10 میکرو فاراد : برای تست این نوع خازن باید مولتی متر را در رنج
Rx100 قرار دهیم : شارژ و دشارژ خازن را ملاحظه نموده توجه به قطبین الزامی است و نشتی در حد جزئی قابل قبول است . بنا براین بعد از شارژ عقربه اهم زیادی را نشان می دهد . اگر خازن موجب حرکت عقربه نگردد یعنی قطع و در صورتیکه صفر باشد یعنی خازن شورت است و اگر اهم کمی نیز قرائت شود به معنی خراب بودن خازن است .
سه شنبه 3/6/1388 - 1:32
آموزش و تحقيقات
--- نحوه کار با مولتی متر ---
مولتی متر ها امروزه در انواع مختلف دیجیتالی با قابلیت های متفاوت در بازار یافت می شود. برای شروع بد نیست با ساده ترین آن "مولتی متر selector ی " کار خود را آغاز کنیم. در شمای کلی این دستگاه یک صفحه مدرج به همراه یک selector مشاهده می کنید. همانطور که از اسم آن مشهود است این دستگاه برای اندازگیری کمیت هایی مانند اختلاف پتانیسل- مقاومت- جریان طراحی گردیده و برای استفاده از selector دستگاه به ترتیب بر روی واژه های volt- ohm – ampere کمک گرفته می شود. مولتی متر ها امروزه در انواع مختلف دیجیتالی با قابلیت های متفاوت در بازار یافت می شود. برای شروع بد نیست با ساده ترین آن "مولتی متر selector ی " کار خود را آغاز کنیم. در شمای کلی این دستگاه یک صفحه مدرج به همراه یک selector مشاهده می کنید.
همانطور که از اسم آن مشهود است این دستگاه برای اندازگیری کمیت هایی مانند اختلاف پتانیسل- مقاومت- جریان طراحی گردیده و برای استفاده از
selector دستگاه به ترتیب بر روی واژه های volt- ohm – ampere کمک گرفته می شود.
لازم به تذکر است روی دسته سلکتور نشانگری مو جود است که تعیین کننده دامنه کاری در اندازگیری های شما می باشد. این دستگاه نیز مانند هر سیستم دیگری دارای دو ترمینال آند و کاتد می باشد.
برای استفاده صحیح از دستگاه بایستی سیم مشکی را به ترمینال منفی و سیم قرمز را به ترمینال مثبت متصل کنید. حال دکمه
power دستگاه را زده و هر نوع اندازگیری را می توانید شروع کنید.
حال فرض می کنیم که مقاوتی را که می خواهیم آزمایش کنیم
۱۰۰ اهم باشد. با تو جه به اینکه سلکتور روی ۱*R ایستاده عقربه عدد ۱۰۰ را نشان میدهد و چنانچه رنگهای روی مقاومت پاک شده باشند در خواهیم یافت که مقاومت ما ۱۰۰ اهمی است ولی اگر مقاومت ما از ۵ کیلو اهم بیشتر باشد عقربه تقریبا روی علامت بینهایت می ایستد و ما در این مبنا نمی توانیم مقدار مقاومت را بخوانیم . از این رو سلکتور را روی R*۱۰ قرار میدهیم.
R*۱۰ به این معنی است که اگر عقربه هر عددی را نشان دهد آن عدد باید ضربدر ۱۰ شود تا مقدار اصلی مقاوت را بتوانیم بخوانیم.
به عنوان مثال اگر مقاومت ما
۱۰ کیلو اهم باشد عقربه روی یک کیلو اهم می ایستد و اگر یک کیلو را ضربدر ۱۰ کنیم مقدار اصلی مقاومت که همان ۱۰ کیلو اهم است به دست می آید. در این ردیف Range یا مبنا نیز بیشتر از ۵۰ کیلو اهم را نمی توان خواند. پس اگر مقاومت ما از این مقدار بیشتر باشد باید سلکتور را روی R*۱۰۰ قرار دهیم و همانطور مانند قبل هر چه عقربه نشان داد باید این دفعه ضربدر ۱۰۰ کنیم.
مطلبی را که باید یاد آور شویم این است که هر وقت ما مبنا و یا رنج را در قسمت آزمایش مقاومتها عوض کنیم باید عقربه را "میزان" یا
Adjust کنیم.
● طریقه میزان کردن عقربه
به این ترتیب است که اگر سلکتور را روی
RX قرار دادیم باید دو سیم اهم متر را به هم وصل کنیم. در این صورت عقربه منحرف می شود و باید روی عدد صفر بایستد. چون مقاوتی بین دو سیم اهم متر وجود ندارد. ولی اگر اینطور نشد باید عقربه را با ولومی که سمت راست اهم متر با علامت اهم نشان داده شده میزان کنیم تا روی عدد صفر بی حرکت بماند و بعد مقاومت مورد نظر را آزمایش می کنیم .
▪ حال به قسمت ولتاژها می پردازیم:
ابتدا از ولتاژ مستقیم
DC.V شروع می کنیم. همانطور که میبینید این قسمت دارای شش مبنای اندازگیری است که از ۰.۲۵ ولت تا ۱۰۰۰ ولت مستقیم را می تواند اندازه بگیرد. طرز کار این قسمت نیز تقریبا مانند اهم است یعنی اگر سلکتور را روی ۱۰ ولت قرار دهیم دستگاه ما حداکثر تا ۱۰ ولت را می تواند نشان دهد.
این طبقه بندی اعداد را روی صفحه قسمتی که سه طبقه عدد قرار دارد می توانید ببینید. سمت چپ مدار نیز با
DC.V و میلی آمپر مشخص شده . حال اگر شما خواسته باشید که یک باتری و یا منبع تغذیه جریان مستقیم را آزمایش کنید باید سیم مثبت دستگاه را به مثبت منبع تغذیه و سیم منفی دستگاه را به منفی منبع تغذیه وصل نمایید. اگر چنانچه باتری شما به عنوان مثال شش ولت است باید سلکتور را روی عدد ۱۰ قرار دهید. در این صورت عقربه عدد ۶ را نشان می دهد ولی اگر باتری شما از ۱۰ ولت بیشتر و از ۵۰ ولت کمتر بود باید سلکتور را روی عدد ۵۰ قرار داد و چنانچه بیشتر بود روی ۱۰۰۰ ولت.
برای اندازگیری جریان مستقیم نیز مانند ولتاژ عمل میکنیم . یعنی اگر سلکتور را روی عدد
۰.۵ قرار دهیم دستگاه حداکثر تا ۰.۵ میلی آمپر میتواند اندازه بگیرد و اگر روی ۱۰ باشد حداکثر ۱۰ میلی آمپر و چنانچه روی ۲۵۰ باشد تا ۲۵۰ میلی آمپر.
 
سه شنبه 3/6/1388 - 1:30
دعا و زیارت
مختصری از زندگی نامه امام حسین (ع) نام : حسین (سومین امام که به امر خداوند تعیین شده است (
کنیه :ابو عبد اللّه  لقب : خامس آل عبا، سبط، شهید، وفى ، زکى
پدر : حضرت على بن ابى طالب (ع (
مادر: حضرت فاطمه (س (
تاریخ ولادت : شنبه سوم شعبان ، سال چهارم هجرى
مکان ولادت : مدینه
مدت عمر : 57 سال
علت شهادت : پس از روى کار آمدن یزید، امام که او را نالایق  میدانست تن به ذلت بیعت و سازش با او را نداد و براى افشاى او به فرمان خدا از مدینه به مکه و سپس به طرف کوفه و کربلا حرکت کردند و همراه با یاران خود با لب تشنه توسط دشمنان اسلام شهید شدند.
قاتل : صالح بن وهب مزنى ، سنان بن انس و شمر بن ذى الجوشن ، (لعنت خدا بر آنها)
زمان شهادت : جمعه دهم محرم ، سال 61 هجرى
مکان شهادت و دفن : کربلا  سال از دوران کودکى را در زمان حیات پر برکت رسول خدا (ص ) سپرى نمود. او شجاعترین امت حضرت محمد (ص ) بود و شجاعت حضرت محمد (ص ) و حضرت على (ع ) در ایشان جمع بود.
خداوند در تربت ایشان شفا، و در داخل حرم امام حسین (ع ) استجابت دعا را قرار داده است . پیامبر (ص ) در حقش فرمود: احب اللّه مَن احب حسینا یعنى : خداوند دوست میدارد کسى را که حسین را دوست بدارد. پیامبر(ص ) در حق او و برادر گرامى اش امام حسن (ع ) فرمود: دو فرزند من حسن و حسین پیشوایان امت مى باشند خواه زمام امور به دست بگیرند و یا نگیرند.
پس از شهادت امام حسن (ع ) در سال 50 هجرى ، امام حسین (ع ) عهده دار امر امامت گردید. معاویه پس از بیست سال حکومت ظالمانه و قتل و کشتار شیعیان به ویژه، در سال 60 هجرى مرد و بر خلاف قرارداد صلح با امام حسن(ع)، پسرش یزید را به جاى خود قرار داد. یزید فردى فاسد و شرابخوار و مخالف با اسلام بود. او علناً مقدسات اسلامى را زیر پا مى گذاشت و آشکارا شراب مى خورد. امام حسین علیه السلام از همان آغاز کار با او به مخالفت برخاست .
یزید نامه اى به حاکم مدینه نوشت و به او دستور داد که از امام حسین (ع ) براى یزید بیعت بگیرد و اگر حاضر نشد او را به قتل برساند. امام (ع ) که حاضر به بیعت کردن با یزید نبود با خانواده خود از مدینه به مکه رفتند. در این هنگام مردم کوفه که از مرگ معاویه با خبر شده بودند نامه هاى زیادى براى امام حسین (ع ) نوشتند و از او خواستند تا به عراق و کوفه بیاید. امام حسین (ع ) نیز مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد. ابتدا هزاران نفر از مردم کوفه با مسلم بن عقیل همراه شدند. اما با ورود عبیداللّه بن زیاد که از طرف یزید به حکومت کوفه گمارده شده بود و بسیار حیله گر و بى رحم بود، مردم کوفه فریب اقدامات او را خورده و پیمان شکنى کردند و مسلم را تنها گذاشتند.
در نتیجه عبیداللّه ، مسلم بن عقیل را دستگیر نموده و به شهادت رسانید. هنگامى که در ابتدا مردم کوفه با مسلم بیعت کردند، مسلم نامه اى به امام حسین (ع ) نوشت و به ایشان اطلاع داد که به کوفه بیاید. امام حسین (ع ) با خانواده و یاران خود به طرف کوفه حرکت کرد و در نزدیکى کوفه بود که خبر پیمان شکنى مردم کوفه و شهادت مسلم را آوردند. عبیداللّه بن زیاد که با شهادت مسلم بر اوضاع کوفه تسلط پیدا کرده بود حر بن یزید ریاحى را براى زیر نظر گرفتن امام حسین (ع ) و همراهانش فرستاد. و سپس عمر بن سعد را با سى هزار نفر به کربلا اعزام نمود. او به عمر بن سعد وعده داده بود که اگر امام حسین (ع ) را به شهادت برساند او را حاکم رى خواهد کرد.
عمر بن سعد که به طمع حکومت رى به کربلا آمده بود از هیچ ستمى فروگذار نکرد. دستور داد امام حسین (ع ) و یارانش را محاصره کنند و آب را بر روى آنان ببندند. یاران امام حسین (ع ) که از شجاع ترین افراد بودند روز دهم محرم (عاشورا) در حالى که بیش از 72 تن نبودند یکى پس از دیگرى در دفاع از امام زمان خود یعنى امام حسین (ع ) با عزت و آزادگى به شهادت رسیدند. حر بن یزید ریاحى نیز که ستمگرى سپاه عمر سعد و حقانیت امام حسین (ع ) را مشاهده کرد به سپاه امام پیوست و به شهادت رسید.
واقعه کربلا گرچه از نظر زمان کوتاه بود و تنها یکروز از صبح تا عصر به طول انجامید اما لحظه لحظه آن درس شهامت و ایثار و فدا کارى ، ایمان و اعتقاد و اخلاص بود. واقعه کربلا دانشگاهى است که از طفل شیرخوار تا پیرمرد محاسن سفیدش به بشریت درس آزادگى مى آموزد. خون هاى مطهر امام حسین (ع ) و یارانش به اسلام حیات تازه بخشید و زمینه سرنگون شدن دودمان فاسد اموى را فراهم آورد.
امام حسین علیه السلام روز دهم محرم سال 61 هجرى ، در سن 57 سالگى در کربلا به شهادت رسید. مرقد ایشان و برادر فداکارش اباالفضل و فرزندان و یارانش در شهر کربلا در عراق قرار دارد.
سه شنبه 3/6/1388 - 1:29
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته