به گزارش فرهنگ نیوز، مسئلهى خانواده، مسئلهى بسیار مهمى است؛ پایهى اصلى هر جامعه به شمار می رود. ملاحظات بنیادی سبک زندگی ایرانی-اسلامی از جمله فراهم نمودن محیطی آرامش بخش در خانه، تربیت نسل آینده، حمایت معنوی و عاطفی از همسر و رسیدن به کمال روحی پیش بینی شده برای زن، از جمله ی این ملاحظات است. در سبک زندگی ایرانی اسلامی خانواده بیش و پیش از سایر نظامات اجتماعی اولویت و اولیت دارد.
اسلام در داخل خانواده، دو جنس زن و مرد را مانند دو لنگه یك در، دو چشم در چهره انسان، دو سنگرنشین در جبهه نبرد زندگى و دو كاسبِ شریك در یك باب مغازه قرار داده است. هر كدام از این دو، طبیعت، خصوصیات و خصلت هایى، هم در جسم و روح و فكر و هم در غرایز و عواطف دارند كه ویژه خودشان است. این دو جنس، اگر با همان حدود و موازینى كه اسلام معیّن كرده است در كنار هم زندگى كنند، خانوادهاى ماندگار و مهربان و با بركت و پرفایده خواهند داشت.
رابطه زن و مرد در سه نگاه غربی،سنتی،اسلامی
در نگاه غربی نزاعی دائمی بین زن و مرد برای دستیابی به قدرت وجود دارد ، نگاه سنتی زن را برای مرد میخواهد ،زن در نگاه اسلامی عزت ویژهای دارد.
در نگاه غربی كه برخاسته از تفكر و اندیشهی غربی است، رابطهی زن و مرد در تمامی نهادهای اجتماعی یك رابطهی مبتنی بر قدرت است. نزاعی دائمی بین زن و مرد برای دستیابی به قدرت وجود دارد. اصلاً فمینیسم در غرب به وجود آمد تا بتواند امتیازاتی را برای زن جلب كند تا زن در این نبرد قدرت با مرد پیروز گردد. شهید مطهری بحث زیبایی را دربارهی اشتباه غربیها مبنی بر مشابه دانستن حقوق زنان و مردان و نه تساوی حقوق آنها مطرح كرده و اثبات نموده كه با این اشتباه، زنان هر كاری كه بكنند جنس دوم خواهند بود، زیرا بر اساس تشابه حقوقی در كارهای مردانهای وارد خواهند شد كه نیاز به قدرت جسمانی و روانشناختی مردانه دارد و بنابراین هركاری كه بكنند، باز هم در این فعالیتها از مردان عقب میمانند.در نهایت در نگاه غربی زن را تا برهنگی در جامعه پیش میبرد، چرا كه این وضع، مطلوب مردان است. به تعبیر جامعهشناسان غربی، زن برای جامعهی مردان است.
در نگاه سنتی، مردان زنان را فقط برای خود و تمایلات خودشان میخواهند. اگر نگاه مدرن زنان را برای جامعهی مردان میخواهد، نگاه سنتی زن را برای مرد میخواهد. مردان در این نگاه ممكن است زنان را بسیار محدود كنند و با آنان رابطهای ستمگرانه برقرار كنند. اصطلاح عرفی «زنذلیل» در این نگاه قرار میگیرد، چرا كه در این تفكر، قدرت مرد یا باید بر همسرش غالب باشد یا اینكه مرد ذلیل است.
اما در دیدگاه سوم كه متعلق به اسلام است، رابطهی زن و مرد دیگر رابطهی قدرت نیست. در قرآن رابطهی زوجیت زن و مرد با تعبیر «مودّت» به كار رفته است. فراتر از این رابطه نیز بین مردان و زنان محرم و نامحرم یك نوع رابطهی خاصی وجود دارد؛ یعنی زن در نگاه اسلامی عزت ویژهای دارد.
اسلام، فاطمه(س) آن عنصر برجسته و ممتاز ملكوتى را به عنوان نمونه و اسوه زن معرفى مىكند.
حضرت فاطمه (س) آن عنصر برجسته و ممتاز ملكوتى به عنوان نمونه و اسوه زن در اسلام معرفى می گردد. آن مقام معنوى و ركوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرّع و ذات ملكوتى، زندگى ظاهرى و جهاد و مبارزه و دانش و سخنورى و فداكارى و شوهردارى و مادرى و همسرى و مهاجرت و حضور در همهى میدان هاى سیاسى و نظامى و انقلابى و برجستگى همه جانبه او كه مردهاى بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار مىكرد، زن، این است والگوى زنى كه اسلام مىخواهد بسازد، این است.
امام علی(ع): زنان در خانههاى شما مثل گلى لطیفند كه باید نسبت به آنها با كمال ظرافت و دقّت رفتار كرد.
از نظر اسلام، میدان فعّالیت و تلاش علمى ،اجتماعی، اقتصادى و سیاسى براى زنان، كاملاً باز است. اگر كسى با استناد به بینش اسلامى بخواهد زن را از كار علمى محروم كند، از تلاش اقتصادى باز دارد، یا از تلاش سیاسى
و اجتماعى بىنصیب سازد، به خلاف حكم خدا عمل كرده است. زنان به قدرى كه توان جسمى و نیازها و ضرورت هایشان اجازه مىدهد، مىتوانند در فعّالیت ها شركت كنند. آنها هر چه مىتوانند، تلاش اقتصادى و سیاسى و اجتماعى كنند. شرع مقدّس، مانع نیست.
البته چون از لحاظ جسمانى زن ظریف تر از مرد است،. تحمیلِ كار سنگین بر زن، ظلم به زن است والبته اسلام این را توصیه نمىكند؛ چنان كه منع هم نمىكند. البته از امام علىبن ابىطالب (ع) نقل است كه فرمود: «المرأة ریحانة و لیست بقهرمانه.» یعنى زن ریحانه است، قهرمانه نیست. «قهرمان» یعنى پیشكار و خدمتگزارِ آبرومند. خطاب به مردان مىگوید كه زنان در خانههاى شما مثل گلى لطیفند كه باید نسبت به آنها با كمال ظرافت و دقّت رفتار كرد. زن، پیشكار شما و خدمتگزار شما نیست كه خیال مىكنید كارهاى سنگین را باید به او محوّل كرد. بنابراین، نظر اسلام، یك نظر میانه است. یعنى زن اگر فرصت و فراغت داشته باشد، بچهدارى مانع او نگردد، شوق و علاقه و نیرو و توان جسمانى داشته باشد و بخواهد وارد فعالیتهاى اجتماعى، سیاسى یا اقتصادى شود، مانعى ندارد.
زنها نصف جامعهاند و خیلى خوب است كه از این نیمِ جامعه در زمینهى اینگونه مسائل استفاده كرد؛ منتها نباید این اصل را نادیده گرفت. که كار اساسى و مهم زن ، كارِ خانه و خانواده و همسری و كدبانوئى و مادرى است که نباید تحتالشعاع قرار گیرد. بدون شک این هماهنگی کار مشکلی است؛ اینکه هم درس بخواند، هم درس بدهد، هم خانهدارى كند، بچه بیاورد، بزرگ كند، تربیت كند. اما اسلام با آن اشتغال و مشاركتى موافق است كه به این اصل اساسی ضربه و صدمه ای وارد نکند؛ زیرا بچه ثمره ی وجودی زن است، مادر او را تربیت می کند و مورد محبت قرار می دهد و اینها طبیعت وجودی زن است که به هیچ وجه جایگزینی ندارند. ، هیچ كس دیگر نمی تواند این كارها را انجام بدهد ؛ نه پدر خانواده، و نه هیچ کس دیگری؛ فقط كار مادر است واین كارها، تنها از عهده مادر برمی آید، طبق آنچه که خداوند متعال قرار داده است ؛ اما آن شغلى كه مادر بیرون از خانه دارد، اگر او انجام ندهد، ده نفر دیگر آنجا ایستادهاند و آن كار را انجام خواهند داد. بدون شک اولویت با این كارى است كه جایگزین ندارد.
بنابراین، زن در محیط اسلامى رشد علمى می كند، رشد شخصیتى می كند، رشد اخلاقى می كند، رشد سیاسى می كند، در اساسىترین مسائل اجتماعى در صفوف مقدم قرار می گیرد، در عین حال زن باقى می ماند.
در پایان توصیه رهبر معظم انقلاب به خواهران و دختران ایران اسلامی خالی از لطف نیست كه معلومات و آگاهی هایتان را بیشتر كنید. مطالعه، دقّت، تحقیق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلاى روز و اهتمام به كارهاى دینى، جزو وظایف حتمى و مسلّمى است كه امروز زنان كشور باید مثل مردان، خود را موظّف به انجام آنها بدانند. شما هستید كه فرزندان صالح مىپرورید و همسران خود را براى ورود به میدان هاى مثبت، تشجیع مىكنید. بسیارى از زنان، شوهرانِ خودشان را بهشتى مىكنند و آنها را از مشكلات دنیا و آخرت نجات مىدهند. كار و تلاش زن و آگاهى و موضعگیرى او، چنین ارزشى دارد.