• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 466
تعداد نظرات : 249
زمان آخرین مطلب : 3991روز قبل
بیماری ها

مقدمه

مننژیت به دو صورت باکتریایی و ویروسی وجود دارد که از نظر دشواری ، تفاوت بسیاری با هم دارند . مننژیت باکتریایی ، به طور معمول خطرناک تر از نوع ویروسی آن است و در موارد بسیار باعث بروز مشکلات ثانویه در مغز و سیستم عصبی می شود. خوشبختانه وقوع هیچ یک از گونه های این بیماری رایج نیست . اگر چه امکان گرفتار شدن به مننژیت درهر سنی وجود دارد ، اما بیشتر در کودکان زیر پنج سال دیده می شود.

کودکان زیر دو سال نسبت به بیماری بسیار حساس بوده و شدیدترین شکل بیماری را ظاهر می سازند . اگر تشخیص و درمان بیماری در نخستین مراحل آن صورت گیرد ، حدود نود درصد از کودکان بهبود می یابند و تعداد اندکی دچار ضایعات دائمی در سیستم عصبی ، مانند از دست دادن شنوایی می شوند. هنگام شیوع مننژیت باکتریایی بیشتر در فصل زمستان و مننژیت ویروسی در اواخر تابستان و اوایل پاییز است .

علتهای بیماری

باکتری های زیادی می توانند عامل بیماری باشند ، اما باکتری هایی که بیشتر باعث ابتلای کودکان به مننژیت می شوند ، شامل مننگوکوکوس ،‌ آنفلوآنزاتیپ ب یا پنوموکوکوس هستند . گونه های متفاوتی از ویروس ها ، از جمله انتروویروس ها ، می توانند موجب این بیماری شوند . مننژیت ویروسی به طور معمول خفیف بوده و کودکان پس از مدتی کوتاه ، به طور کامل بهبود می یابند. مننژیت باکتریایی از طریق افراد بیمار و یا حامل باکتری ( در حلق و بینی ) منتشر می شود . عامل بیماری از طریق سرفه و عطسه توسط شخص بیمار در هوا منتشر شده و تا ساعت ها معلق می ماند . تنفس هوای آلوده موجب انتقال بیماری می شود . باکتری ابتدا در حلق و بینی تکثیر می گردد و سپس وارد خون می شود و آن گاه وارد مغز و نخاع شده و این نواحی را عفونی می سازد.

بیشتر نوزادان به دلیل این که حامل پادتن های مادری هستند ، تا سه ماهگی به مننژیت مبتلا نمی شوند . ۲۵ درصد از این کودکان برای هفته ها یا ماه ها ، باکتری عامل بیماری را بدون این که دچار بیماری شوند ، در حلق و بینی خود حمل می کنند . این حاملان سالم ،‌پادتن هایی ایجاد می کنند که موجب مصونیت دائمی آنها در مقابل بیماری می شود . حاملان سالم می توانند عامل بیماریزا را به افراد حساس منتقل نموده و آنها را گرفتار سازند. اشخاصی که در اثر باکتری های عامل مننژیت به نوع خفیف عفونت مجاری فوقانی تنفسی مبتلا میشوند ،‌ می توانند عامل بیماری را به دیگران منتقل کنند . جابجایی عامل بیماری از این طریق ، گاه باعث مننژیت می شود ولی در بیشتر موارد ، مجاری فوقانی تنفسی را گرفتار عفونت می کند . در هر دو صورت پادتن ضد بیماری در بدن شخص تشکیل شده و موجب مصونیت دائمی در برابر باکتری بیماریزا می گردد.

گاهی اوقات عفونت سینوس ها ،‌ گوش میانی و عفونت های ناشی از آسیب سر ،‌ موجب ایجاد مننژیت می شوند. مننژیت باکتریایی از هنگام آغاز علائم تا ۲۴ ساعت پس از آنتی بیوتیک درمانی ، واگیردار است. مننژیت ویروسی نیز به وسیله افراد بیمار یا حامل ویروس منتقل می شود ولی واگیرداربودن آن کمتر از مننژیت باکتریایی است . این ویروس که به طور معمول موجب عفونت دستگاه گوارش می شود ، از طریق دهان وارد بدن شده و ممکن است تا چندین هفته پس از بهبود بیمار ، در روده او باقی بماند . هیچ آنتی بیوتیکی برای درمان مننژیت ویروسی مؤثر نیست . ویروس موجود در دستگاه گوارش ، از طریق جریان خون وارد مغز می شود اما به طور معمول ،‌ضایعاتی در مغز ایجاد نمی کند .

علائم تشخیص بالینی بیماری

نشانه‌های مننژیت باکتریایی

  • سرفه و آبریزش از بینی ، پس از دوره کمون و دو تا چهار روزه ظاهر می شود ، اما گاهی اوقات شروع بیماری بسیار سریع بوده و به سرعت گسترش می یابد و در مدت چند ساعت به گیجی و اغما منجر می شود.
  • کودک بیمار غالباً از سردرد شدید ، همراه با حالت تهوع و تب شکایت می کند . ممکن است گردن سفت و شخص بی قرار و خواب آلود شود . در این حالت ،‌استفراغ حالت جهنده دارد . چنانچه خواب آلودگی عمیق تر شود و تب افزایش یابد ، باید هر چه زودتر به بخش فوریتهای پزشکی مراجعه کرد .
  • نشانه های بیماری در نوزادان با کودکان تفاوت دارد . نوزاد مبتلا به مننژیت ، بی قرار بوده و گریه های طولانی دارد ،‌ضمن آنکه اشتهایش را از دست می دهد و گرفتار تب شدید می شود . چنین حالتی ‌ ، ممکن است با حمله ناگهانی و خواب آلودگی شدید همراه باشد .
  • برای پیشگیری از عوارض ثانویه مننژیت مانند ناشنوایی ، ضایعات مغزی و مرگ ،‌ باید هر چه سریعتر بیماری تشخیص داده شود و نسبت به درمان آن در بیمارستان اقدام گردد . آزمایش مایع نخاع برای تشخیص بیماری بسیار ضروری است .

نشانه های مننژیت ویروسی

نشانه های بیماری پس از گذراندن دوره کمون ( یک تا پنج روز ) می تواند به طور ناگهانی و یا به تدریج پدیدار شود . این نشانه ها شامل سردرد ،‌ تب ، استفراغ و دل پیچه است که یک یا دو روز بعد با خشکی و سفتی گردن همراه می گردد ، گاهی اوقات نیز جوش هایی در سطح بدن ظاهر می شود . کودکان مبتلا اغلب در بیمارستان بستری می شوند اما بدون آنکه آنتی بیوتیک مصرف کنند ،‌ پس از چند روز به طور کامل بهبود می یابند .

پیشگیری

تماس نزدیک به چه معنی است؟

بسیاری از والدین با این پرسش رو به رو هستند که آیا می توانند برای پیشگیری از مبتلا شدن و انتقال بیماری به فرزندشان که دوستی مبتلا به مننژیت دارد، از آنتی بیوتیک استفاده کنند؟ به این پرسش نمی توان به طور قاطع پاسخ گفت. در صورت وجود چنین شرایط زیر می توان گفت که کودک در تماس نزدیک با شخص بیمار قرار دارد:
  1. همخانواده و یا همخانه بودن
  2. همکلاس بودن
  3. نشستن یا ایستادن در کنار فرد بیمار حداقل به مدت یک ساعت
  4. استفاده مشترک از سیگار ، آب و غذا
  5. بوسیدن یا کشتی گرفتن با شخص بیمار

نقش والدین در پیشگیری از بیماری

  • در صورت مشاهده علائم مننژیت ، کودک را هرچه زوتر برای معاینه نزد متخصص کودکان و یا به بخش فوریت های پزشکی ببرید.
  • چنانچه نوزاد شما ناگهان دچار تب و استفراغ شد و برای مدتی طولانی گریه و بی قراری کرد ، او را برای معاینه به نزد پزشک ببرید.
  • در صورت مشاهده تب همراه با تشنج ، در کوتاهترین زمان ممکن نوزاد را به بخش فوریت های پزشکی یا پزشک متخصص برسانید.
  • با تزریق واکسن آنفلوآنزا ، به نوزاد خود مصونیت ببخشید.
  • در صورتی که کودک شما دارای تماس نزدیک با شخص بیمار بود ، هر چه زوتر به پزشک مراجعه کنید تا در مورد ضرورت تجویز آنتی بیوتیک تصمیم بگیرد.

اقدامات پزشکی

  • تجویز آنتی بیوتیک به عنوان اقدام پیشگیری کننده برای مدتی کوتاه ، در صورتی که کودک در تماس نزدیک با شخص بیمار باشد.
  • تأخیر در استفاده از روش کشت ترشحات حلق برای تشخیص قطعی بیماری . مثبت بودن کشت ترشحات گلو ، نشان دهنده این است که شخص حامل مننژیت است ولی ممکن است بیمار نباشد . بنابراین روش یاد شده نباید به عنوان نخستین روش تشخیص بیماری مورد استفاده قرار گیرد.
  • بستری کردن کودک مبتلا به مننژیت ، آزمایش مایع نخاع در بیمارستان طی کوتاه ترین مدت ، انجام کشت خون و ترشحات حلق و بینی.
  • تجویز آنتی بیوتیک وریدی در صورتی که آزمایش مایع نخاع نشان دهنده میزان غیرطبیعی گویچه‌های سفید خون باشد.
يکشنبه 23/12/1388 - 1:2
آموزش و تحقيقات

درمان بیماری های کلیوی با عسل

عسل به عنوان یک درمان مدر در  ناراحتی های کلیوی سودمنداست زنبور عسل حشره ای است که حاصل آن ،محصولات با ارزشی از قبیل عسل ، ژله رویال ، موم و زهر است معروف ترین محصول زنبور عسل ، همان عسلی است که از محصولات دیگر بیشتر به مصرف می رسد.


عسل ،ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است که حدود80 درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر10 گرم آن 320 کالری ایجاد می کند این مونو ساکاریدها بسرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می کنند .

گفتنی است ، علاوه بر اثر کالری زایی ، عسل دارای ویتامین های متعددی از قبیل تیامین ، ریبوفلاوین ، اسیدنیکوتینک ، اسید اسکوربیک ، پیریدوکسین و ویتامین کا است.

خواص فیزیکی عسل ، اثر ضد باکتریایی دارد و از زمانهای قدیم انسانها از خاصیت ضد میکروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی ها به کار برده اند و یکی از بهترین پانسمانها محسوب میشود.

همچنین ، عسل را دردرمان بیماری های دستگاه تنفسی وعفونت های ناحیه حلق به کار می برند و خاصیت ضدباکتریایی آن موجب اثربخشی عسل می شود و خاصیت ضد التهابی آن نیز مشاهده شده که به هیگروسکوپیک بودن آن نسبت داده شده است.

محصول دیگر زنبور عسل ، ژله رویال است که حاوی مواد مغذی در حالت تغلیظ یافته ای است که زنبور برای نوزادان خود می سازد، به این ماده اکسیر جوانی لقب داده اند وشکی نیست که با محتویات انرژی زا و پرپروتئین ، ماده بسیار مقوی است.

تحقیقات نشان داده است ، ژله رویال نیز دارای پروتئین ضد میکروبی است و نظر بیشتر محققان بر این است که این ماده ، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند

ژله رویال در درمان عفونتهای ویروسی و سرطان موثر است.شایان ذکر است ، موم زنبور عسل نیز در پزشکی و داروسازی مصرف زیادی دارد؛ در اکثر فرمولاسیون های کرمها، پمادها و لوسیون ، به عنوان جزء با ارزش از پایه استفاده می شود .

به دلیل بی اثر و غیر فعال بودن موم زنبور عسل ، براحتی با داروها مخلوط می شود، بدون این که هیچ واکنش ناخواسته ای بین مواد موثره و موم زنبور عسل رخ دهد.

مصارف دیگر موم : امروزه برای حفاظت داروهای حساس به هیدرولیز و اکسیداسیون ، آنهارا با لایه ای نازک از موم زنبور عسل می پوشانند، موم عسل به عنوان لایه هیدروفوب پوششی در اطراف دارو ایجاد می کند و سبب آهسته شدن انحلال و آزاد سازی دارو می شود.

گفتنی است ، عسل به عنوان دارو هیچ اثر سوء، عارضه یا بیماری را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسیت های محدودی را به وجود بیاورد، بنا بر این در حالت آلرژی ، امراض عفونی ، سل ، امراض روانی ، بیماری های کبد و معده ، امراض غدد فوق کلیه ، نارسایی قلب و عروق ، ناراحتی های عصبی ، امراض خونی و ضعف شدید، باید از تجویز زهر زنبور عسل خودداری کرد.

يکشنبه 23/12/1388 - 0:55
بیماری ها

سندرم آپرت:علامت مشخص آن چسبیدگی انگشتان به یکدیگر می باشد.همراه با کرانیوسیستوزیس است.به صورت اتوزومال غالب به ارث می رسد.در این سندرم شکاف

کرونال بیش از همه گرفتار می شود.علائم ظاهری این سندرم عبارتند از :گوش های پایین آمده،در هم رفتگی دندان ها،هیدروسفالی،پیشانی بر آمده،پروپتوزیس،

انواع انحرافات چشمی،افزایش فاصله ی چشم ها از یکدیگر،بینی غیر طبیعی و تغییرات غیر طبیعی دهان و کام.از اختلالات چشمی که در این سندرم دیده می شود

می توان به :گلوکوم مادر زادی،آتروفی عصب اپتیک،اگزوتروپیا،کراتوکونوس و حتی در بعضی موارد از دست دادن بینایی اشاره کرد.

سندرم گلدن هار:اختلال ایجاد شده ناحیه چشم،گوش و ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد.بارزترین مشخصه این سندرم ایجاد کوریستوماهایی در قسمت های

فوقانی چشم است.این سندرم باعث ایجاد اختلالاتی دراستخوان های بعضی نواحی مثل صورت و گوش ها نیز می شود.علائم چشمی آن عبارتند از:انسداد

مجرای اشکی،میوز،اگزوتروپیا و ایزوتروپیا،اختلالات شدید قرنیه و صلبیه،ایجاد درموئید های ملتحمه ای،میکروفتالموس،کلوبوم پلک فوقانی و کروئید و هیپوپلازی عصب

اپتیک.

سندرم کارپنتر:در این سندرم چشم ها از یکدیگر فاصله می گیرند.کرانیوسیستوزیس ایجاد کرده،چین های اپی کانتوس در این سندرم دیده می شود،کمی تلکانتوس دارد،

آتروفی عصب اپتیک و ادم سر عصب اپتیک نیز به ندرت در این سندرم دیده می شود.کورنه آ کوچک شده و شفافیت خود را از دست می دهد.عقب ماندگی روحی و افزایش

در تعداد انگشتان دست در محل انگشت شست از علائم دیگر این سندرم است.

يکشنبه 23/12/1388 - 0:47
بیماری ها

ورم ملتحمه به صورت برجستگی وسیع و غول پیکر

خراش قرنیه

ایجاد عروق جدید در قرنیه

ادم قرنیه

زخم قرنیه

1.ورم ملتحمه:شایع ترین مشکل مربوط به لنز های تماسی است که به صورت تورم کوچک و وسیع داخل سطح پلک ظاهر می شود،به خصوص روی صفحه ی تارسال پلک بالایی.

اساسی ترین حالت شایع ،یک واکنش آلرژیک به رسوب پروتئین،ماده ی لنز یا محلول لنز است.اگر چه این مسئله تهدیدی برای بینایی،احساس خارش،افزایش خطرات لنز،ترشح شدید و کاهش دید تحمل ناپذیر ایجاد شده توسط لنز های تماسی نیست.اولین بار که ورم ملتحمه اتفاق می افتد بهتر است که استفاده از لنز های تماسی متوقف شودتا زمانی که نشانه ها و علائم برطرف شده و پزشک به شما چراغ سبزی نشان دهد تا دوباره استفاده از لنز را از سر بگیرید.بازگشت این شرایط غیر ممکن نیست.وقتی استفاده از لنز جدید را شروع کردید توصیه می شود که به نگهداری لنز توجه دقیق داشته باشید،همچنین بارها لنزتان را تعویض کرده یا از لنزهای یک بار مصرف یا لنزهای نفوذپذیربه اکسیژن استفاده کنید.

2.خراش قرنیه:ممکن است در اثر ذرات کوچکی مثل شن یا برخی ذرات موجود در هوا ایجادشود که در زیر لنز قرار می گیرند.این حالت در لنز های نفوذ پذیر به اکسیژن نسبت به لنزهای نرم شایع تر است.درجات مختلفی از درد و ناراحتی و احساس جسم خارجی وجود دارد.این حالت ممکن است نتیجه استفاده از لنزهای نفوذپذیر به اکسیژن با یک لبه ی آسیب دیده یا یک لنز نرم با لبه ی بریده شده باشد.

اغلب نیاز به درمان دارویی ندارد.اگر لایه عمیق قرنیه آسیب دید یا خراش بزرگی ایجاد شد،فورا"در مان دارویی مورد نیاز است.

3.عروق جدید قرنیه:رشد غیرطبیعی عروق خونی از درون و ورود آنها از لیمبوس به داخل قرنیه است.قرنیه به طور طبیعی هیچ عروق خونی ندارد.استفاده از لنز های تماسی به میزان ناچیزانتقال اکسیژن به قرنیه را کاهش می دهد.هنگامی که استفاده از لنز تماسی چندین روز ادامه می یابد یا یک لنز به طور قابل توجهی اکسیژن رسانی به قرنیه را محدود می کند،قرنیه نسبت به این کمبود مزمن اکسیژن از طریق رشد غیر طبیعی عروق خونی جدید واکنش نشان می دهد.پیشرفت بیشتر،رشد درونی عروق بزرگ همراه با افزایش میزان بافت پیوندی داخل قرنیه شفاف را موجب می شود.این زخم فیبرو وسکولار ،پانوس نامیده می شود.اگر بررسی نشود می تواند بالای منطقه مردمکی قرنیه رشد کند.وقوع این پدیده نیاز مند این است که فورا"لنز تعویض شده تا اجازه دهد اکسیژن کافی به قرنیه ارسال شود که این امر با استفاده از لنز هایی که قابلیت بیشتری برای انتقال اکسیژن دارند و متوقف کردن جدول زمان بندی استفاده مجدد از لنزهای تماسی امکان پذیر است.

4.ادم قرنیه:شبیه نئووسکولاریزیشن مربوط به اکسیژن رسانی ناکافی به قرنیه است.استفاده مجدد و نادرست از لنزهای تماسی بیشترین علل احتمالی را تشکیل می دهد.اگر زود تشخیص داده شده و عمل درمانی صورت گیرد،قرنیه به احتمال زیاد بدون عارضه خواهد بود.اغلب هیچ علائمی وجود ندارد.در بعضی موارد استفاده کننده ممکن است دید ضعیفی گزارش گند،همراه با هاله های پیرامون نور ودرد بالای منطقه چرخش لنز.اجازه دادن به ادامه این شرایط می تواند باعث شکست سطح قرنیه شده و منجر به عفونت قرنیه و زخم پایدار قرنیه شود.جلوگیری بهترین درمان است.معاینه و چک کردن منظم می تواند کمبود اکسیژن و تغییرات میکروسکوپیک قرنیه را قبل از اینکه مسئله ساز شودنشان دهد.جایگزین کردن لنزهای تماسی توصیه شده و خودداری از استفاده از لنز ها در طول شب برای حفظ سلامتی چشم لازم است.

5.زخم قرنیه:مخرب ترین عارضه ی لنزهای تماسی است.میکروارگانیسم های مسئول این عارضه ممکن است باکتری،قارچ یا انگل امیبی باشند.استفاده از لنز بدون تمیزکردن کامل و دقیق و ضدعفونی کردن آن،شکست کوچک یا خراش روی قرنیه در نتیجه ی وجود جسم خارجی یا فشار زیاد قرنیه،بزرگترین علت برای نفوذ میکروارگانیسم عامل عفونت است.

خطر در استفاده کنندگان از لنزهای نرم و کسانی که خیلی از این لنزها استفاده می کنند بیشتر است.علائم درد حاد چشم،احساس جسم خارجی،ترشح و قرمزی چشم باید هشداری برای استفاده کننده باشد تا فورا"لنز را برداشته و توصیه های پزشک مربوطه را دنبال کند.به تاخیر انداختن درمان می تواند منجر به زخم قرنیه یا در نهایت سوراخ شدن قرنیه شود.
يکشنبه 23/12/1388 - 0:44
شعر و قطعات ادبی

ناله کن آه ای دل من ناله کن
در هجوم دردها بر سینه ها
بر وداع قلب ها با قلب ها
بر شکست سینه ها از کینه ها
¤¤¤
بر خزان عشق بر پایان مهر
بر غروب راستی، آزادگی
در کمینگاهی که نامش زندگی است
بر فنای رادمردی، سادگی
¤¤¤
در عزای عزت انسان نشین
ای دل زخمی، دل دروای من
بر مزار مردمی اشکی فشان
چشم من ای چشم خون پالای من
ای قلم! ای شعر! ای دست! ای زبان
پرده گیر از چهر صهیون و صلیب
داستان غربت انسان سرای
در هجوم تیغ و تزویر و فریب
¤¤¤
داستان پرداز عصر بی کسی است
آدمی در قدس و افغان و عراق
بر گلوها تیغ خودکامان غرب
در سبوها زهر بیداد و نفاق
غرب ای فربه شده از خون شرق
چیست جز انسان شکاری خوی تو
اینک اینک فتنه صهیونیان
داغ ننگ دیگری بر روی تو
¤¤¤
آی! دژخیمان عالم شرمتان
ای درم داران بی غم وایتان
روح قارون است در جسم شما
خون آتیلاست در رگ هایتان
¤¤¤
نام تان پرویز را تصویر کرد
رسم آن خونریز را از یاد برد
تیغ تان، تزویرتان، تسکین تان
فتنه چنگیز را از یاد برد
کیستی ای مردمی گم کردگان؟
ای شرف سیلی خور دستانتان
از کدامین دیو فرمان می برید؟
با کدامین دد بود پیمانتان؟
ناله ام! ای ناله! خشم آگین برآی
از درون سینه طوفانی ام
تا برآشوبد زمان از شورش ام
تا زمین خیزد به هم پیمانی ام
¤¤¤
تا در این تاریکی تلخ و خموش
سرفرازد آتشی عالم فروز
تا برآید از تنور سینه ها
شعله ای عدل آفرین خودکامه سوز
ای سیه روزان و محرومان خاک
آنک آنک صبح، مهدی، رستخیز
ای ستمکاران و خون ریزان عصر
پاسخ هر تیغتان صد تیغ تیز

حمید سبزواری
سه شنبه 11/12/1388 - 0:1
آموزش و تحقيقات
پالس اکسی متر در بدن انسان به طور مداوم فعالیت های متابولیك برای ادامه حیات صورت می گیرد. فعالیت متابولیك با مصرف اكسیژن و تولید دی اكسید كربن و انرژی همراه است. بدون وجود اكسیژن تولید انرژی ناچیز است(متابولیسم بی هوازی)، به علاوه در متابولیسم بی هوازی اسید لاكتیك تولید می‌شود، كه می‌تواند در تعادل اسید و باز بدن اختلال ایجاد كند. ضمناً دفع آن از بدن به مراتب مشكل تر از دفع دی اكسید كربن است. برای انجام اعمال متابولیك و برای حفظ حیات، باید اكسیژن از هوا به ریه‌ها و سپس به داخل خون وارد شود و توسط جریان خون به بافت‌ها برسد. در نتیجه اطلاع از میزان اكسیژن خون یكی از پارامترهای حیاتی در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها وآسیب‌های بافتی است. ‏ از رایج‌ترین سیستم‌های اندازه‌گیری میزان اكسیژن خون، می‌توان به آنالیزور گازهای خون، ‏CO‏ اكسی‌متر و پالس اكسی متر اشاره كرد. آنالیزور گازهای خون به صورت ‏Invitro‏ میزان ‏PO2‎‏ را اندازه‌گیری می‌كند. ‏CO‏ اكسی متر نیز به صورت ‏Invitro‏ میزان‌ ‏SaO2‎‏ (در صد اشباع اكسیژن شریانی) را اندازه‌گیری می‌كند. مزیت این دو روش دقت بالای آنها است و معایب آنها در تهاجمی بودن و اندازه‌گیری غیر همزمان (‏offline‏) است. در صورتیكه پالس اکسی متر یکی از تکنیک های نوری پر کاربرد در سیستم های پزشکی است که به صورت پیوسته و غیر تهاجمی اطلاعاتی در مورد دو پارامتر مهم فیزیولوژیک می دهد. این دو پارامتر عبارتند از: اشباع اکسیژن خون شریانی و نرخ ضربان قلب. این اطلاعات از طریق اندازه گیری شدت نوری با طول موج معین در محدوده طیف قرمز و نزدیک مادون قرمز که از میان انگشت ارسال شده به دست می آید. امروزه اکثر اتاق های بیمارستانی و مراکز مراقبت های ویژه این دستگاه وجود دارد. اما کارکرد پالس اکسی متر ها همیشه تابع دو عامل مهم است، یکی تاثیر نویز های ناشی از حرکت و دیگری کالیبراسیون صحیح. اصول كلی پالس اكسی متری مكانیزم انتقال اكسیژن در بدن: قبل از آنكه به بررسی چگونگی انتقال اكسیژن در بدن بپردازیم، دو كمیت اساسی را كه در این مبحث نقش مهمی دارند تعریف می‌كنیم: فشار جزئی گاز در یك مخلوط عبارت است از: فشارمتوسط مخلوط × نسبت مولی آن گاز. به عنوان مثال فشار جزئی اكسیژن ‏PO2‎، در هوای عاری از بخار آب در سطح دریا برابر است با: ‏mmHg‏ 160 =21/0×760. ‏ كمیت دوم درصد اشباع اكسیژن خون است كه عبارت است از: نسبت اكسیژن موجود در حجم معینی از خون به حداكثر مقدار اكسیژنی كه می‌تواند وارد آن حجم از خون شود. این كمیت باSO2‎‏ نمایش داده می‌شود. سیستم انتقال اكسیژن در بدن از چهار قسمت اصلی تشكیل شده است: ریه‌ها، قلب، رگهای خونی و بافت‌های مصرف كننده وظیفه اصلی ریه‌ها، انتقال اكسیژن موجود در هوای دمی به خون است. این عمل در حبابچه‌ها انجام می‌شود. اكسیژن در دیواره حبابچه به داخل خون شریانی نفوذ می‌كند.نیروی محرك این انتقال، اختلاف بین فشار جزئی اكسیژن در حبابچه‌ها و خون شریانی است.‏ اكسیژن به دو طریق در خون منتقل می‌شود:‏ ‏1-از طریق پیوند شیمیایی با هموگلوبین و تشكیل اكسی هموگلوبین 98% 2-به صورت محلول در پلاسما 2% خون غنی شده از اكسیژن از طریق سرخرگ‌های ششی وارد قلب می‌شود و قلب به عنوان یك پمپ، آن را به سمت بافتها می‌راند. پرفیوژن بافتها و برداشت اكسیژن توسط سلول‌ها سبب می‌شود كه میزان اكسیژن خون كاهش یافته و مجدداً جهت اكسیژن دار شدن از طریق سیاهرگ‌ها به قلب و سپس به ریه‌ها هدایت می‌شود. ‏ با توجه به مطالب ذكر شده در این قسمت می‌توان نتیجه گرفت دو پارامتر فشار جزئی و درصد اشباع اكسیژن بیانگر میزان اكسیژن خون هستند. ‏ بررسی روش‌های كلی اندازه‌گیری میزان اكسیژن اندازه‌گیری ‏PO2‎‏: ‏ جهت اندازه‌گیری ‏PO2‎‏ از دستگاه آنالیزور گازهای خونی استفاده می‌شود. در این دستگاه از یك سنسور الكترو شیمیایی جهت اندازه‌گیری ‏PO2‎‏ استفاده می‌شود. ایده اولیه این سنسور در سال 1930 توسط كلارك ارائه شد. در این سنسور الكترودی از جنس پلاتین و یك آند از جنس نقره به كار برده شده بود. در این طرح، كاتد دو الكترولیت از محلول آزمایش (خون) جدا بوده و تنها یك غشا كه نسبت به ‏O2‎‏ نفوذ پذیری داشته باشد، در مقابل خون قرار می‌گیرد. این غشاء نسبت به نفوذ آب، پروتئینها و سلول‌های خونی و یون‌های آن مقاوم بود. ‏ این الكترود یك الكترود قطبی بوده كه در آن اكسیژن طی واكنش زیر مصرف می‌شود: ‏O2 + H2O +4? +4OH¯‎ كه نتیجه این واكنش، جریان الكتریكی حاصل از الكترون‌های مصرف شده است. اگر ولتاژ پلاریزه ‏E‏ در مقدار ثابتی قرار بگیرد، میزان جریان قرائت شده توسط آمپرمتر به صورت خطی با میزان ‏PO2‎‏ رابطه خواهد داشت. جهت كالیبراسیون نیز از محلول‌های مخصوصی كه میزان اكسیژن آنها مشخص است، استفاده می‌شود. از این الكترود‌ها به صورت تهاجمی (كاتتر) و در تماس مستقیم با شریان نیز می‌توان استفاده كرد. اندازه‌گیری ‏SaO2‎‏: رایج ترین شیوه اندازه‌گیری درصد اشباع اكسیژن خون تكنیك نوری است، كه از خواص نوری خون جهت محاسبه‏‎ SaO2‎استفاده می‌كند. زمانی كه خون اكسیژن دار می‌شود، به رنگ قرمز در آمده و زمانی كه اكسیژن آن مصرف می‌شود، به رنگ آبی تیره در می‌آید. این ویژگی نشانگر تغییر میزان جذب نور در اثر تغییر میزان اكسیژن است. اجزای عمده تشكیل دهنده خون عبارتند از:بخش عمده گلبول‌های قرمز را تركیبات مختلف هموگلوبین تشكیل می‌دهد، و99% هموگلوبین خون شامل هموگلوبین باند نشده‎(Hb)‎‏ و اكسی هموگلوبین ‏‎(HbO2)‎‏ است.‏ بخش عمده خون را آب، ‏Hb,HbO2‎‏ تشكیل می‌دهد. در طول موج‌های كمتر از 900 نانومتر ضریب جذب آب نیز ناچیز است. درنتیجه با تاباندن طول موجهای زیر ‏nm‏ 900‏‎ ‎و ثبت آن توسط فتودتكتور می‌توان اطلاعاتی از میزان ‏HbO2,Hb‏ بدست آورد. برای محاسبه‏‎ SaO2‎‏ رابطه ای وجود دارد كه میزان جذب نور را به غلظت مرتبط می‌كند.که تحت عنوان قانون بیر-لامبرت است ضریب جذب در بعضی نقاط ‏Hb,HbO2‎‏ یكسان است، كه به این نقاط، نقاط ‏Isobestic‏ می‌گویند. این بدان معنا است كه تغییر اكسیژن خون تغییری در مقدار عبور این نورها نمی دهد. ‏ ‏ یكی از این نقاط در طول موج حدود 805 نانومتر وجود دارد، كه طول موج مادون قرمز به حساب می‌آید. با كاهش طول موج میزان جذب ‏Hb‏ كاهش یافته و از طرفی میزان جذب ‏HbO2‎‏ افزایش می‌یابد، به طوری كه در طول موج حدود 660 نانو متر حداكثر اختلاف بین ضرایب جذب ‏Hb,HbO2‎‏ مشاهده می‌شود. با توجه به خواص این دو طول موج (805و660 نانومتر) در اكثر اكسی مترها از آنها استفاده می‌شود. ‏ با استفاده از تكنیك فوق می‌توان به سه طریق میزان ‏SaO2‎‏ را محاسبه كرد:‏ 1-روش آزمایشگاهی ‏Invitro: در این روش نمونه خون بیمار در معرض مستقیم تابش نور قرار داده می شود و با آنالیز شدت نور عبوری می توان ‏SaO2‎‏ را محاسبه كرد. مزیت این روش دقت بالا و عیب آن ‏Offline‏ بودن و تهاجمی بودن آن است. ‏ 2-روش تهاجمی (كاتتر): در این روش یك فیبر نوری در كاتتر مناسب قرار می‌گیرد و به داخل شریان فرستاده می‌شود و از این طریق نور به طور مستقیم به خون تابیده می‌شود. پرتو نور پس از عبور از فاصله معین، مجدداً از طریق فیبر نوری دریافت شده و به خارج از بدن منتقل می‌شود. پس از اندازه‌گیری شدت نور منتقل شده میزان ‏SaO2‎‏ محاسبه می‌شود.‏ 3-روش غیر تهاجمی: در روش غیر تهاجمی، بخش هایی از بدن كه ضخامت كمتری دارند (لاله گوش، انگشت و. . . ) برای ارسال و دریافت اشعه نور استفاده می‌شوند. مشكل اصلی در این روش جذب و تفرق نور توسط سایر بافت‌ها از جمله پوست، خون مویرگی و سیاهرگی، استخوان و. . . . است. جهت غلبه بر این مشكل می‌توان از خاصیت پالسی (ضربانی) بودن جریان خون و تغییر حجم خون در طول سیستول یا دیاستول قلبی استفاده كرد، كه این ویژگی یكی از ایده‌های اصلی دستگاه‌های پالس اكسی متر است. ‏ توجه شود که اگر پرتو نور به بخش كم ضخامتی از بدن مانند نوك انگشت، لاله گوش، زبان، پیشانی و. . . تابیده شود، بخشی از نور از بافت عبور كرده و بخشی از آن منعكس می‌شود. از این دید سیستم‌های پالس اكسی‌متر به دو گروه كلی زیر تقسیم می‌شوند: *پالس اكسی‌مترانعكاسی در این پالس اكسی‌متر دتكتور در سمت منبع قرار می‌گیرد و از پرتو منعكس شده جهت محاسبه اشباع اكسیژن خون استفاده می‌شود. ‏ *پالس اكسی‌متر انتقالی در این پالس اكسی‌متر دتكتور در سمت مخالف منبع قرار می‌گیرد و از پرتو منتقل شده جهت محاسبه اشباع اكسیژن خون استفاده می‌شود. ‏ مزایا و معایب پالس اكسی متری بزرگترین مزیت پالس اكسی متری، غیر تهاجمی بودن آن است. با این روش اندازه‌گیری دائمی ‏SpO2‎‏ به سادگی و بدون نیاز به شرایط ویژه كلینیكی امكان‌پذیر است. سیستم نیاز به كالیبراسیون روزانه ندارد و امكان تحقق در اندازه‌های كوچك و قیمت مناسب را نیز دارد. از جمله معایب این سیستم، خطای زیاد آن در مقادیر پایین ‏SpO2‎‏ است. به طوری كه سیستم‌های رایج برای محدوده ‏SpO2‎‏ بالای %60‏‎ ‎‏ توصیه می‌شوند. از دیگر نقاط ضعف پالس اكسی متری مسئله ‏low perfusion‏ است كه ناشی از كاهش خون رسانی بافت مورد نظر و تضعیف سیگنال ‏Ac‏ است. این مسئله در عمل جراحی قلب باز نیز رخ می‌دهد كه عملاً استفاده از پالس اكسی متر را غیر ممكن می‌سازد. از جمله دیگر معایب این روش حساسیت آن به لرزش ها و حركات بیمار (‏motion artifact‏)است. هر گونه حركتی كه در حین اندازه‌گیری در اندام مورد آزمایش به وجود آید، موجب ایجاد اغتشاش شدید در سیگنال ‏PPG‏ شده و محاسبه ‏SpO2‎‏ را مخدوش می‌كند. و نیز مشكلاتی نظیر ازدیاد نور محیطی و تداخلات تجهیزات الكتریكی سبب كاهش رضایت از عملكرد سیستم‌های متداول پالس‌اكسی متری و ضعف در دقت آنها شده است. ‏ سنسورهای جدید پالس اكسی‌متر شامل یك میكروكنترلر، پروب و یك صفحه ‏LCD‏ جهت نمایش میزان اشباع اكسیژن خون است. این پروب معمولاً در مناطقی مثل نوك انگشت دست، شست پا، لاله گوش و یا روی بینی قرار داده می‌شود. پروب ‏SPO2‎‏ شامل دو دیود نوری (‏LED‏) است كه از خود نور قرمز با طول موج (‏nm‏ 660) و نور مادون قرمز با طول موج ‏nm‏ 940 ساتع می‌كند. با وجود جذب نور ساتع شده توسط خون سیاهرگی، بافت و استخوان مقدار نور عبور یافته توسط یك آشكارساز نوری (‏photodetector‏) دریافت می‌شود. مقدار نور دریافت شده توسط آشكارساز نوری، مقدار اكسیژن متصل شده به هموگلوبین موجود در خون را مشخص می‌كند. هموگلوبین اكسیژن‌دار یا اكسی هموگلوبین (‏Hbo2‎‏) بیشتر نور مادون قرمز را جذب كرده و نور قرمز را از خود عبور می‌دهد و هموگلوبین بدون اكسیژن (‏Hb‏(بیشتر نور قرمز را جذب كرده و نور مادون قرمز را از خود عبور می‌دهد.بامقایسه مقدار نور قرمز و مادون قرمز جذب شده، مقدار اشباع اكسیژن خون محاسبه می‌شود . جذب نور ساتع شده توسط خون سرخرگی به صورت ‏ac‏ است و با پریود زمانی ضربان هر فرد تغییر می‌كند و لذا از سایر اجزای جذب كننده نور از جمله خون سیاهرگی، بافت و استخوان قابل تشخیص است. سنسور زبانی: ‏ اندازه‌گیری بسیاری از پارامترهای فیزیولوژیك و شیمیایی از طریق زبان امكان‌پذیر است. ازجمله این پارامترها عبارتند از: ‏‎ ‎‏- هورمون های بزاقی و‏PH‏ - پارامترهای تنفسی و دمای بدن - درصد اشباع اكسیژن خون و ضربان قلب از این رو استفاده از سنسورهای مركب جهت مانیتورینگ همزمان این پارامترها، بسیار مفید است. ‏ این سنسور از دو دیود نوری با طول موجهای660 و990 نانومتر تشكیل شده كه برای جلوگیری از ‏Reflectance optical shield‏ به كار برده می شود. طراحی نحوه تداخل نور بازتابی و ارسالی سنسور به گونه‌ای است كه به طور كامل در دهان ثابت می‌شود و در نتیجه مقاومت بسیار خوبی در برابر نویز های حركتی خواهد داشت. جهت تست این سنسور و بررسی عملكرد آن سه نوع مختلف از سنسورهای اكسی‌متری (انگشتی - لاله گوش و زبانی(به طور همزمان به یك بیمار متصل و از او خواسته شده است كه نفس خود را حبس كند. در اثر این امر درصد اشباع اكسیژن خون بیمار كاهش می‌یابد. ‏ سنسور زبانی حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات درصد اشباع اكسیژن خون نشان می‌دهد و این تغییرات را سریع‌تر دنبال می‌كند. از دیگر مزایای این سنسور فاصله نزدیك آن با مغز است، كه این امر باعث می‌شود كه تخمین دقیق تری از اكسیژن رسانی مغزی به دست آید. ‏ سنسور انعكاسی مركب: این سنسور از چندین‌‌‏LED‏ با طول موج های مختلف (660-730-770-800-880-930 نانومتر) تشكیل شده است كه در اطراف یك فتودیود مشترك قرار گرفته اند. ‏طراحی این سنسور به گونه ای است كه می‌توان از آن برای قسمتهای مختلف بدن استفاده كرد. بدین ترتیب می‌توان عملكرد اعضای مختلف بدن را در پالس اكسی متری انعكاسی بررسی كرد. لازم به ذكر است با توجه به اینكه این سنسور به صورت انعكاسی عمل می‌كند جهت انجام محاسبات از تئوری انتشار فوتون‌ استفاده می‌شود. همچنین با توجه به وجود طول موجهای مختلف در این سنسور می‌توان عملكرد طول موج های مختلف را در پالس اكسی متری انعكاسی مورد مطالعه قرار داد. ‏ میكروسنسور سیلیكونی جهت استفاده در كاتتر: ‏ دراین سنسور با استفاده از تكنولوژی نیمه هادی‌ها امكان اندازه گیری همزمان فشار خون- جریان خون درصد اشباع اكسیژن سرخرگی و دما به صورت یك سنسور مجتمع و با ابعاد میكرومتر به وجود آمده است. از این سنسور به صورت تهاجمی در كاتتر‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل مشكلاتی از قبیل ایجاد لخته، مسدود شدن مسیرخون و كشش دیواره رگ‌ها به وجود خواهد آمد. برای جلوگیری از وقوع این مشكلات در كاربرد كلینیكی برای كنترل ورود كاتتر به بدن باید به طور همزمان از فلوروسكوپی استفاده شود. انتخاب سنسور ‏ جهت انتخاب صحیح یك سنسور رهنمون‌هایی وجود دارد:‏ 1-یك ناحیه مناسب جهت قرارگیری سنسور، ناحیه‌ای است كه برای تزریق وریدی مناسب بوده و آرتیفكت حركتی زیادی نداشته باشد. ‏ 2-اندازه محل قرارگیری سنسور تعیین‌كننده اندازه سنسور بوده و سن بیمار در این مورد مطرح نیست. 3-در صورتی كه سنسور خیلی بزرگ یا خیلی كوچك باشد، دیود نوری و آشكارساز (detector)‏ در یك راستا قرار نگرفته و این منجر به خطای خواندن و بروز آلارم می شود. در صورت بزرگ بودن سنسور انگشت به دلیل لق زدگی قسمت هایی از انگشت توسط منبع نوری پوشش داده شده كه این مسئله منجر به خطای خواندن و بای پس شدن نور می شود.‏ 4-جهت جلوگیری از حركت سنسور و كاهش آرتیفكت های حركتی بهتر است، از سنسورهای چسبنده (‏adhesive‏)استفاده شود (به دلیل وجود آرتیفكت های حركتی زیاد در انگشتان كودكان نوزاد، از سنسورهای پا استفاده می شود.)‏ 5-جهت كاهش آرتیفكت های حركتی سنسور نباید خیلی محكم بسته شود. این امر نه تنها به كاهش آرتیكفت های حركتی كمك نمی كند بلكه منجر به نكروز بافت می شود. این مطلب به خصوص در مورد بیماران دارای ضعف گردش خون بسیار حائز اهمیت است.‏ 6- سنسورها باید به صورت مداوم كنترل شوند و در صورت نیاز باید را حركت داده شوند.‏ 7- بهترین مكان‏ برای قرارگیری سنسور در نوزادان تازه متولد شده، دست راست می باشد. نحوه کالیبراسیون پالس اکسی متری: البته برای کالیبره کردن این دستگاه از روش های تجربی و قدیمی استفاده می شود. پالس اکسی مترهای متداول امروزی با استناد به کالیبراسیون های تجربی، در اشباع پایین ضعیف عمل می کنند و باید از یک روش کالیبراسیون قابل اعتماد در اشباع زیر 70 درصد استفاده کرد. پالس اکسی متری در اشباع پایین، مثلا محدوده 10%-70% علاوه بر استفاده برای بزرگسالان، کاربردهای دیگری چون مانیتورینگ جنین در آزمایشگاه ها دارد. نقطه آغاز در توسعه یک الگوریتم کالیبراسیون، بازبینی دقیق فیزیک پایه پالس اکسی متر است تا بتوان انتشار نور در بافت را با جزئیات کامل مدل سازی کرد. میزان کدری بافت، تاثیر مهمی در مدل سازی کیفی و دقیق ارسال نور دارد که باید از تخمین استفاده کرد. امروزه پالس اکسی مترها به صورت تجربی کالیبره شده و رابطه بین اشباع اکسیژن شریانی و اندازه گیری شدت نور را به صورت تجربی تعیین می کنند. کالیبراسیون اندازه گیری شدت نور با فروکردن پروب در آب مقطر پیش از آزمایش انجام می گیرد. به این دلیل از آب استفاده می شود که ضریب شکست نوری آن تقریبا با ضریب شکست بافت برابر است. یک پالس اکسی متر پیشرفته (سنسور و مانیتور) از مجموعه ای از طول موج ها استفاده می کند تا نسبت به اشباع اکسیژن و خطاهای مشخصه های بافت نسبت به شرایط کالیبره شده حساسیت ایجاد کند. مانیتور عوامل خطا با SpO2 کالیبره شده را شناسایی کرده یا آنها را برطرف می کند. که این مساله به خصوص در مانیتورینگ نوزادان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.پالس اکسی مترها در حین ساخت کالیبره شده و زمانی که روشن می شوند به صورت خودکار مدارهای داخلی خود را بررسی می کنند.کالیبراسیون استفاده شده در برخی پالس اکسی مترها برای تعیین اشباع اکسیژن با کمترین خطا، شامل مراحل زیر است: 1-قسمتی از بافت را در معرض مجموعه ای از طول موج های نوری که توسط پالس اکسی متر تولید می شود قرار می دهند. 2- مشخصه های قسمتی از بافت که ممکن است بر تعیین اشباع اکسیژن اثر بگذارد را تعیین می کنند. 3- طول موج نسبی را در اولین زیر مجموعه طول موج ها تعیین کرده تا بتوان مقدار اشباع اکسیژن را محاسبه کرد. 4-طول موج اصلاحی را در دومین زیر مجموعه طول موج ها تعیین کرده تا بتوان خطا را اصلاح کرد. در کالیبراسیون اشباع اکسیژن محاسبه می شود تا به دلیل اختلال در مشخصه های بافت از یک محدوده معینی تجاوز نکند. همچنین طول موج صحیح را انتخاب کرده تا خطا به صورت بهینه ای اصلاح شود. 5-طول موج های نوری ارسال شده یا منعکس شده از اجزا بافت را آشکارسازی کرده و نورهای آشکارسازی شده به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود. 6- سیگنال های الکتریکی را تصحیح و دیجیتال کرده تا داده های دریافت شده از سیگنال های ورودی بازدهی بالایی داشته باشد. 7- توابع تصحیح را تعیین کرده تا خطاهای موجود در سیگنال های ورودی از بین رفته و سیگنال مطابق با نسبت طول موج تنظیم شده باشد. 8-دامنه مجموعه پالس ها که از اصلاح سیگنال های ورودی به دست آمده با پردازش پارامترهای پالس اکسی متر محاسبه می شود. 9- خطاهای موجود در سیگنال های ورودی را جهت تطابق با طول موج های اصلاحی تنظیم شده، آشکارسازی کرده و اگر خطایی در محاسبات کالیبراسیون اصلاح خطا باشد با اعمال توابع اصلاحی به سیگنال های ورودی آنها را با طول موج های تنظیم شده تطبیق می دهد. 10- مقدار اشباع اکسیژن را از نسبت پالس های نرمالیزه شده محاسبه کرده و اصلاح خطای کالیبراسیون صورت می گیرد. روش گفته شده در حالت های زیر انجام می شود: • یک بار مشخصه های بافت کسری از خون موجود در آن، یک بار هماتوکریت خون موجود در بافت و بار دیگر نسبت خون شریانی به خون وریدی موجود در بافت در نظر گرفته می شود. *محدوده تعیین شده اشباع اکسیژن به ترتیب 100%-0، 70%-0 و 40%-20 قرار داده می شود. *طول موج تصحیح به منظور بهینه سازی اصلاح خطاها انتخاب شده و مبنای آن تفاضل حساسیتی است که از تغییرات منحنی انحرافات نتیجه شده باشد. *نسبت طول موج در طول موج قرمز محدوده 650-699 نانومتر و یک طول موج مادون قرمز در محدوده 815 -800 نانومتر تنظیم شود. *این بار طول موج تصحیح طوری تنظیم شود که نسبت یک یا چند طول موج به طول موج تنظیم شده در محدوده 815-800 نانومتر قرار گیرد. به طور کلی این چنین دستگاهها شامل یک سنسور، منبع انتشار نور(امیتر) و آشکارسازهای نوری هستند به انضمام دستگاه مانیتورینگ که اکتساب سیگنال، آنالیز و نمایش یا پرینت آنها را انجام می دهد. سیگنال های صادر شده از سنسور پالس اکسی متر با غلظت و طول موج های نوری که در نزدیکی بافت منتشر می شود رابطه عکس دارد. جذب طول موج های مختلف به مشخصه های بافت بستگی دارد و شامل جذب توسط پیگمان های پوست، استخوان، خون غیر نبضی ورید و خون نبضی شریان. سیگنال پالس اکسی متر شامل یک بخش DC (بدون ضربان) و یک بخشAC (ضربان دار) است. لازم به ذکر است که شدت نور دریافت شده با آشکارساز هم به خواص جذب و هم به پراکندگی نور توسط بافت بستگی دارد. کالیبراسیون، مشخصه های بافت و سنسور را به گونه ای اصلاح می کند که پراکندگی نور توسط خون و بافت در آن تاثیری نداشته باشد. واژه "خطای کالیبراسیون" اشاره دارد به تعیین نادرست اشباع اکسیژن توسط پالس اکسی متر به خصوص به علت تغییرات در کالیبراسیون یا رابطه بین نسبت دامنه پالس های نرمالیزه شده و SpO2 که با یک شیوه کالیبراسیون صحیح، در یک طول موج خاص می توان خطا را در نتایج مشخصه های بافت کاهش داد. بهتر است زمان کالیبره کردن دستگاه، پروب آن نیز تست شود بدین ترتیب که پس از اتصال پروب به دستگاه و روشن کردن آن باید نور قرمز رنگی در داخل پروب دیده شود . در صورتی که این نور مشاهده نشود، به احتمال قوی یکی از سیم های پروب قطع شده است . در غیر این صورت ممکن است که دیود نورلنی متولد نور سوخته باشد. در صورتی که نور قرمز رنگ مشاهده شد ولی با این حال سیگنال مناسب توسط دستگاه نمایش داده نشد، آنگاه ابتدا داخل پروب با یک پنبه آغشته به الکل سفید تمیز شود و سپس از سالم بودن فنر پروب یا نحوه بستن صحیح آن اطمینان حاصل شود. اگر باز هم نتیجه مطلوب حاصل نشد ، این بار باید سوکت انتهایی پروب به لحاظ داشتن قطعی یا اتصال کنترل شود. در صورتی که این سوکت نیز سالم باشد ، به احتمال زیاد اشکال از سنسورهای پروب است و این سنسورها باید تعویض شوند . کالیبراسیون ضربان با استفاده از سیسمولاتور (شبیه ساز) ECG ضربان های 60 و 120 پالس در دقیقه شبیه سازی می شود. باید اطمینان حاصل شود که نشانگر ضربان قلب سرعت ضربانی را که نشان می دهد, حداکثر 5 پالس در دقیقه باشد. اخطاردهنده ضربان در این حالت تنظیمات همانند دستورالعمل کالیبراسیون ضربان باقی می مانند اما باید مطمئن شد که هنگامی که ضربانورودی بالاتر یا پایین تر از تنظیمات حدود بالا و پایین آلارم ضربان قرار می گیرد آلارم ضربان فعال می شود مثلا ( bpm 120, 60)اختلاف بین ضربان نمایش داده شده روی نمایشگر ضربان و حدی که باعث فعال شدن آلارم می شود نباید بیشتر از 5% یا bpm 5 (هر کدام بزرگ تر بود) باشد.
سه شنبه 15/10/1388 - 12:56
آموزش و تحقيقات
پمپ تزریق سرنگ در بخش مراقبت های ویژه و نیز بعد از عملهای جراحی موارد متعددی پیش می آید که یک ماده موثر به صورت پیوسته و برای مدت زمانی خاص وارد خون بیمار گردد در چنین مواردی دقت در نرخ تزریق و منظم بودن آن حائز اهمیت بسیاری است . برای چنین منظورهائی از دستگاه های که به نام پمپ تزریق سرنگ ( Syringe Pump ) است استفاده می گردد و تقریباً در تمام بخش های مراقبت های ویژه بخصوص در بخش های مراقبت از بیماران قلبی از این دستگاه ها استفاده می شود . كاربرد ‏- برای چه به كار می‌رود؟ برای تزریق مایعات به بدن (همانند داروها، غذای مایع، گلوكز، محلول نمك و . . .) استفاده می‌گردد. اصول عملكرد سرنگ پلاستیكی حاوی مایع در قسمت نگهدارنده قرار داده می‌شود، یك تیوب به همراه ست نگهدارنده ‏‎(Giving Set)‎‏ توسط یك سوزن یا كانولا ‏‎(Cannula)‎‏ به رگ بیمار یا مستقیما به معده او متصل می‌گردد. هنگامیكه نرخ جریان مایع مشخص شد پمپ، پلانگر ‏‎(Plunger)‎‏ سرنگ را تحت فشار قرار داده تا مایع جریان پیدا كند. سرعت تزریق‎ ‎‏(حركت پلانگر) وابسته به قطر سرنگ و نرخ جریان تنظیم شده برای پمپ است. زمانی‌كه پمپ در حال كار است، میزان نرخ جریان، حجم و فشار مایع دایما اندازه گیری شده و هرگاه خطایی در این پارامترها یا سایر پارامترهای دیگر رخ دهد، آلارم دستگاه اپراتور را آگاه خواهد نمود. تزریق زیاد یا حتی كم یك دارو خاص ممكن است برای هر بیمار بسیار خطرناك باشد، سرنگ‌های پلاستیكی تولید شده توسط تولیدكننده‌های مختلف كاملا با هم یكسان نیست، به همین دلیل پمپ‌‌ها برای كار با نوع ‏‎(Brand)‎‏ خاصی از سرنگ‌‌ها مشخص می‌شود (انواع سرنگ‌‌های قابل استفاده به‌ صورت برچسب بر روی دستگاه مشخص می‌گردد ، در این صورت خطاهای قابل توجه در تغییرات نرخ جریان و حجم مایع زمانی‌كه از سرنگ‌‌های غیر مجاز استفاده شود، مشخص می‌گردد. نتیجه استفاده از پمپ‌‌های تزریق سرنگ، كنترل فشار مایع تزریقی و ممانعت از آسیب رسیدن به رگ بیمار حین افزایش احتمالی بیش از حد فشار تزریق است. فشار بالا، با آلارم بستن و انسداد ‏‎(Occlusion)‎‏ تیوب تزریق، همراه خواهد بود. واحد اندازه‌گیری: میلی‌لیتر بر ساعت ‏‎(ml/h) ‎ مقادیر نوعی و متداول‏ ‏ 0 تا 250 میلی لیتر در ساعت ‏‎(0-250 ml/h) ‎‏ مشكلات معمول ‏ رسیدن بیش از اندازه یا كمتر ازحد لازم دارو از نگرانی‌های استفاده از این پمپ‌هاست. در بعضی از مدل‌ها امكان تنظیم مقدار دارو و سپس قفل آن مقدار وجود دارد كه تا حدی از این مشكل می‌كاهد. در مواردی كه این قابلیت بر روی سیستم وجود ندارد، مراقبت متناوب لازم است. سركشی مداوم جهت اطمینان از مناسب بودن فشار سیستم نیز توصیه شده است. افزایش فشار مایع، آسیب‌های فراوانی ایجاد می‌كند. ملاحظات خرید انتخاب سیستم با توجه به سن و مشكل بیمار بسیار مهم است. معمولاً انتخاب بهترین انتخاب از بین مدل‌های مختلف، كار سختی است. در خرید این پمپ‌ها، لازم است وسایل مصرفی جنبی آن نیز در نظر گرفته شود. برخی پارامترهای مهمی كه بسته به كاربرد باید در نظر گرفته شود، عبارت است از مكانیسم ایجاد فشار، محدوده و دقت جریان، حجم سیستم، زمان وارد شدن دارو، انواع آلارم‌ها، قفل تزریق، عمر باتری، وزن و ابعاد است. ‏درزیر به معرفی یک نوع از پمپ سرنگ موجود در این واحد بیمارستانی می پردازیم. دستگاه پمپ سرنگ jms مدل sp-500 كاربرد و مشخصات دستگاه پمپ سرنگ مدل SP-500 به منظور تزریق های دقیق و مداوم و با سرعت مشخص انواع داروهای شیمی درمانی،آنتی بیوتیكهای خاص ( كه نیاز به تنظیم سرعت تزریق دارند) ، داروهای قلب و عروق ( كه نیاز به كنترل دقیق سرعت تزریق دارند) و یا پمپ كردن شیر و داروهای خوراكی به لوله گوارش نوزادان به كار می رود. روش استفاده صحیح از قراردادن پمپ در مكانهای زیر خودداری كنید: 1- در مقابل نور مستقیم خورشید یا در معرض تابش چراغ UV . 2- در محلهایی كه نوسان فشار هوا وجود دارد. 3- در محلهایی كه گازهای مخرب یا گرد و غبار وجود دارد. 4- در محلهایی كه لرزش وجود دارد و یا سطح به صورت ناهموار است. 5- در نزدیكی بخاری یا وسایل گرم كننده دیگر. 6- در معرض افشانه های آب. 7- در نزدیكی رادیو و تلویزیون یا وسایل الكترونیكی با فركانس بالا مثل تلفن همراه یا دستگاههای ELECTRO SURGERY ( الكتروكوتر جراحی ). 8- به دكمه های روی دستگاه فشار بیش از حد وارد ننمائید. 9- این دستگاه مجهز به باتری است، به منظور جلوگیری از خراب شدن باتری لازم است هفته ای یكبار پس از آنكه با وصل كردن دستگاه به برق AC باتری را به مدت 17 ساعت شارژ كردید، دستگاه را از برق كشیده و فقط از باتری برای كار با دستگاه استفاده كنید. این عمل را چنانچه می خواهید از دستگاه برای یك مدت زمان طولانی استفاده نكنید هر سه ماه یكبار انجام دهید. در صورتی كه مدت زمان كاركرد دستگاه ( زمانی كه فقط از باتری استفاده می كنید ) كمتر از 4 ساعت بوده و یا تعداد لامپهای شاخص قدرت باتری كمتر از 3 عدد روشن باشد باید بازرسی های لازم در مورد انرژی باتری كه در دفترچه راهنمای دستگاه وجود دارد به كار گرفته شود. 10- همواره از این دستگاه در محلهایی با درجه حرارتهای بین 10 تا 40 درجه سانتی گراد و رطوبت 30 تا 85% استفاده كنید. نكات ایمنی 1- از بكارگیری دستگاه در محلهای مرطوب و یا زمین خیس به منظور جلوگیری از اتصال كوتاه خودداری كنید. 2- از بكارگیری پمپ در محل نگهداری مواد شیمیایی یا مكانهایی كه گازهای بیهوشی قابل انفجار وجود دارد، خودداری كنید. 3- برای بلند كردن پمپ از بارل سرنگ یا پلانجر آن استفاده نكنید. 4- از پركردن سرنگهای 50 میلی لیتری بیش از ظرفیت آنها خودداری كنید چرا كه ممكن است سرنگ در محل خود به طور كامل قرار نگیرد. 5- همواره از پریزهای دارای اتصال زمین(ارت) جهت اتصال دستگاه به برق استفاده كنید. 6- هیچگاه از سیمهای رابط و سه راهی جهت اتصال دستگاه به برق استفاده ننمائید. 7- در صورت وارد شدن ضربه به پمپ و یا سقوط آن ، از بكارگیری مجدد دستگاه قبل از تایید پرسنل سرویس خودداری كنید. 8- مطمئن شوید كه دو شاخه برق دستگاه بعد از شستشو و قبل از استفاده مجدد كاملا خشك باشد.( برای اینكار از خشك كننده ها نظیر پمپ باد یا سشواراستفاده نكنید.) 9- از فشار آوردن بر روی لامپ های آلارم و لامپهای نشانگر عملكرد دستگاه در هنگام شستشو خودداری كنید. اجزای دستگاه : -1 کلامپ سرنگ ، انرا ثابت می کند و سپس بطور خودکار سایز آن ، شناسایی می شود . -2دکمه ی کلاچ : با فشار این دکمه ، کلابها باز می شوند و لغزنده ازادانه در ریل خود حرکت می کند . 3-لغزنده: وقتی اینفوژن شروع می شود ، لغزنده ، پیستون سرنگ را به سمت جلو می راند . 4-HOOK (قلاب) : دکمه کلاچ را فشار دهید و قلابها ضمن اینکه اندکی به جلو می ایند ، باز می شوند . این حرکت سبب سهولت در جایگذاری سرنگ می شود . SLIT-5 : لبه ی سرنگ در هنگام کار گذاشتن داخل این شیار قرار می گیرد . صفحه ی نمایشگر : 1-نمایشگر حساسیت انسداد : حساسیت الارم انسداد در سه سطح کم L، متوسط M ، زیاد H قابل تنظیم است که روشن شدن هر چراغ نمایانگر حساسیت الارم انسداد است . 2-آلارم انسداد : این چراغ زمانی روشن می شود که مسیر اینفوژن بسته شده است و یا سرنگ بیش از حد پر شده باشد . 3- چراغ نمایشگر سایز سرنگ : دستگاه با سرنگ های 10 و 20و 30و 50 میلی لیتر هماهنگی دارد ، در صورتیکه سرنگ در جای خود تثبیت نشده باشد ، تمام چراغ ها همزمان چشمک می زنند . 4- چراغ باطری : این چراغ وقتیکه ولتاژ باطری داخلی کاهش می یابد ، روشن می شود . اگر چراغ در زمان اتصال پمپ به برق روشن شود ، دلیل اشکال در باطری می باشد . چراغ ها و دكمه های روی دستگاه : 1-چراغ "نزدیک به اتمام " : این چراغ هنگامی روشن می شود که سرنگ در آستانه تخلیه باشد . 2-چراغ "پایان تزریق": این چراغ بعد از اتمام مایع داخل سرنگ روشن می شود . 3-دکمه ی قطع صدا : برای قطع صدای آلارم ، این دکمه را فشار دهید . بعد از رفع علت آلارم ، مجدا این دکمه را فشار دهید تا چراغ آلارم نیز روشن نیز روشن شود . 4-صفحه نمایش : سرعت جریان را نشان می دهد . دکمه ی ml∑ را فشار دهید تا کل حجم تزریق شده نمایش داده شود . 5-دکمه RESET : فشار دادن این دکمه همراه با ml∑ حجم اینفوژن شده را صفر می کند فشار دادن این دکمه همراه با دکمه ی Rapid هواگیری را انجام میدهد ، بدون اینکه این مقدار به حجم کلی اینفوژن شده افزوده گردد. 6- دکمه Rapid: وقتی اینفوژن سریع مورد نیاز باشد ، این دکمه را بهمراه ml∑ فشار دهید تا تزریق بولوس انجام شود ، حجم تزریق شده به حجم نهایی افزوده خواهد شد . در حین تزریق سریع ، چراغ سبز روشن می شود . 7- دکمه power : فشار ممتد برای یک ثانیه روی این دکمه سبب روشن و خاموش شدن دستگاه می شود. 8- چراغ AC/DC : نشانه ی کار دستگاه با هر یک از جریان متناوب AC یا مستقیم DC می باشد . 9- باطری : روشن بودن این چراغ ، شارژ بودن انرا نشان می دهد . 10- چراغ حرکت OPERATION)) : این چراغ در حین اینفیوژن یا تزریق بولوس (Rapid) با رنگ سبز روشن می شود . در سرعت های بالاتر ، روشن شدن های چراغ سریع تر خواهد شد . 11- دکمه ی تنظیم سرعت : با این دکمه ها ، سرعت اینفیوژن تعیین می گردد . دکمه ▲ اعداد را افزایش و ▼ اعداد را کاهش می دهد . فشار ممتد بر انها سبب تغییر متوالی اعداد در جهت مورد نظر می گردد . 12- دکمه ی ml ∑ : فشار بر ان حجم کل اینفیوژن شده را نمایش می دهد . 13- دکمه شروع ( start ) : بوسیله ان اینفیوژن اغاز می شود و چراغ سبز حرکت ، روشن می شود . بعد از فشردن این دکمه بر ای مدت دو ثانیه، حجم کل اینفیوژن شده، نمایش داده می گردد و سپس سرعت تزریق مجدا جایگزین می گردد . 14-دکمه ایست ( stop ) : بوسیله ان اینفیوژن متوقف شده و چراغ حرکت ، خاموش می گردد . روشن کردن دستگاه : 1-.مطمئن شوید که سرنگ در محل مناسب جا گذاری شده است . 2- دکمه power را برای یک ثانیه فشار دهید تا روشن شود. توجه : وقتی power روشن می شود ، تست خودکار دستگاه آغاز شده و با روشن شدن متوالی چراغهای روی آن، قسمت های مختلف چک می گردد و بعد از پایان این تست ، یک صدای ممتد شنیده می شود و بر روی صفحه نمایش 0.0ml/h ظاهر میگردد که نشانه ی آماده بودن دستگاه برای کار می باشد . کار گذاشتن سرنگ : 1- همانطور که کلاچ را نگه داشته اید ، لغزنده را به سمتی از دستگاه که محل ورودی برق است حرکت دهید . 2-کلامپ سرنگ را بطور کامل بالا بکشید تا متوقف شود و سپس انرا 90 درجه بچرخانید . توجه : اگر کلامپ سرنگ بطور کامل بالا کشیده نشده باشد و چرخانده شود ، ممکن است به کلامپ صدمه وارد گردد. 3- سرنگ را طوری قرار دهید تا لبه ی ان در شیار مربوطه قرار گیرد . توجه داشته باشید که لبه ی سرنگ را به اهستگی داخل شیار قرار دهید ، اگر لبه ی سرنگ در محل مناسب قرار نگیرد ، دقت اینفیوژن کاهش می یابد و ممکن است بعضی الارم ها فعال نشوند . 4-کلامپ سرنگ را به محور اصلی خود باز گردانید . 5-همانطور که دکمه ی کلاچ را نگه داشته اید ، لغزنده را طرف جلو حرکت دهید ( تا جایی که گیرنده ی فشار با پیستون انتهای سرنگ تماس پیدا کند ) و سپس انرا رها کنید . مطمئن شوید که انتهای پیستون سرنگ بین گیرنده ی فشار و قلاب ها قرار گرفته است . در صورتی که پیستون سرنگ به نحو مناسبی در کنار گیرنده ی فشار قرار نگرفته باشد ، چراغ های مشخصه سایز سرنگ به صورت چشمک زن باقی می مانند وپمپ شروع به کار نمی کند . مراقب باشید که انتهای پیستون سرنگ ، فشار زیادی روی گیرنده ی فشار وارد نکند . 6-زمانیکه پیستون سرنگ با گیرنده ی فشار تماس پیدا کرد ، دکمه ی کلاچ را رها کنید ، قلابها برمی گردند و انتهای پیستون را در بر می گیرند . تنظیم سرعت جریان : سرعت جریان را بر حسب ml/hr و با همان دکمه های مربوطه تنظیم نمائید . توجه : اگر سرعت تنظیمی از محدوده ی خاص خود تجاوز کند ، فشردن دکمه ی شروع باعث روشن شدن دستگاه نمی شود . حداکثر سرعت در سرنگ 10 ml ، 200 ml/h و برای سایر سرنگ ها 300 ml/hr می باشد . تنظیم فشار انسداد : فشار انسداد در سه سطح تنظیم قابل تنظیم است : * کم( L) ،در مواردیکه فشار اینفیوژن کم مورد نیاز است مثل نوزادان ، محدوده ی انسدادKgf/cm2 2 /0ـ 6/0 (150-440 mmHg ) می باشد. *متوسط M ، در تزریقات معمولی استفاده می شود . محدوده ی انسداد Kgf/cm2 5/0 ـ 9/0 (370 – 660 mmHg ) * زیاد H ، وقتیکه ویسکوزیته مایع زیاد باشد ، یا فشار زیاد مورد انتظار باشد 8/0 ـ 4/1 Kgf/cm2 ( 9/0 ـ 1000 mmHg ) . تنظیم سطح انسداد : دکمه ی قطع صدا را نگه دارید و دکمه ی Reset را فشار دهید ، سطح انسداد از L به M و H تغییر می کند ، با قطع برق سطح انسداد مجدا به M باز می گردد . آغاز اینفیوژن : آغاز اینفیوژن با هواگیری از لوله ی EXTENTIONآغاز می گردد . در این حالت چراغ سبز حرکت روشن است و حجم هواگیری روی صفحه نشان داده می شود . بعد از رها کردن دکمه Rapid ، حجم هواگیری تا سه ثانیه باقی می ماند و سپس سرعت تزریق تنظیمی مجدا ظاهر می گردد . اگر 20 ثانیه بعد از هواگیری ، اینفیوژن شروع نشود ، آلارم یادآوری فعال شده و چراغ حرکت قرمز می شود که با فشار بر دکمه ی شروع ، آلارم قطع و اینفیوژن آغاز می گردد . قطع اینفیوژن : وقتیکه مایع داخل سرنگ نزدیک به خالی شدن باشد ، آلارم " نزدیک به پایان تزریق " با صدای متناوب فعال می شود و چراغ آلارم نزدیک به پایانNear empty روشن می گردد ولی اینفیوژن تا پایان سرنگ ادامه می یابد . حجم سرنگ ml حجم باقیمانده برای فعال شدن الارم "نزدیک به پایان "ml 10 0.4 20 0.8 30 1 50 1.5 اگر الارم نزدیک به پایان زودتر از 5 min قبل از پایان به صدا درآید و با دکمه ی قطع صدا ، متوقف گردد ، مجدا پنج دقیقه مانده به پایان حجم ،آلارم به صدا در می اید . توجه : اگر اینفیوژن قطع شود ، ممکن است الارم نزدیک به پایان زودتر از موقع فعال شود . برای رفع الارم ، دکمه ی قطع صدا را فشار دهید تا صدا متوقف شود . برای خاموش شدن چراغ قرمز لازم است یکبار دیگر دکمه ی مربوطه را فشار دهید. بعد از تکمیل اینفیوژن و پایان مایع ، دستگاه به طور خودکار خاموش می شود و الارم پایان " END " فعال می شود . "چراغ های نزدیک پایان " و" پایان " ، چراغ قرمز حرکت را روشن می کنند و الارم با صدای ممتد فعال می گردد. دکمه ی قطع صدا را فشار دهید تا صدای الارم متوقف شود ، فشار مجدد بر دکمه ی قطع صدا سبب خاموش شدن الارم پایان END و چراغ قرمز حرکت می شود .گیره ی سرنگ را انقدر بالا بکشید تا متوقف شود ، سپس انرا 90درجه بچرخانید .همانطور که بر دکمه ی کلاچ فشار می اورید سرنگ را خارج نمائید . دکمه ی POWER را بطور ممتد تا یک ثانیه نگه دارید تا دستگاه خاموش شود ،با خاموش شدن ان ، حجم تحویل شده مجدا صفر می شود . استفاده از باطری : با قطع برق ، باطری بطور خودکار فعال می گردد و چراغ AC/DC خاموش می شود . در صورت اتصال دستگاه به برق AC بدون نیاز به روشن بودن دستگاه ، شارژ باطری خود به خود انجام می شود .باطری در صورتیکه 17 ساعت به برق متصل بوده باشد ، می تواند بطور مداوم تا 4 ساعت کار کند . توانایی های کاربردی : توقف موقت و تغییر سرعت : با فشردن دکمه ی STOP می توان انرا موقتا خاموش کرد و بعد از تغییر سرعت تزریق ، مجدا با فشار دکمه ی شروع START انرا روشن نمود . کنترل حجم کلی اینفیوژن شده : با فشردن و نگه داشتن دکمه یml ∑ می توان کل حجم اینفیوژن شده را روی صفحه نمایش داد. نصب پمپ روی پایه ی سرم : این عمل با استفاده از صفحه ی نگارنده انجام می شود . 1-پیچ مخصوص اتصال به پایه ی سرم که باید به پایه ی سرم تثبیت شود 2-صفحه ی نگاهدارنده که با یک پیچ به کف پمپ متصل می شود . می توان پمپ را بدون استفاده از پیچ ورودی یک سطح صاف گذاشت و استفاده کرد طریقه کار با دستگاه پمپ سرنگ : 1-کابل برق را وصل کنید . 2-کلید power را فشار دهید تا دستگاه روشن شود . 3-سرنگ را تنظیم نمائید . 4-سرعت تزریق را با فلش های بالا و پائین در قسمت rate تنظیم کنید . 5-برای هواگیری کلید PRIME را فشار دهید . 6-با فشردن کلید INFUSE/ STANDBAY تزریق شروع می شود . 7 - در صورتیکه در حین تزریق بخواهید سرعت تزریق را تغییر دهید یا هواگیری کنید و یا آلارم را خاموش کنید ، ابتدا کلید INFUSE/STANDBAY را بفشارید . 8- برای نمایش حجم تزریق شده کلید VOL-INFUSD را بفشارید . فشردن این کلید به مدت 3 ثانیه در هنگام STANDBAY حجم تزریق شده را صفر می کند . 9- برای تزریق سریع کلید QUICK FEED فشار دهید . 10- با فشردن کلید POWER به مدت یک ثانیه دستگاه خاموش می شود آلارم ها در حین کار با دستگاه ، علت فعال شدن آلارم و رفع نقص آن : آلارم انسداد (صدای ممتد) : علت :انسدادی در مسیر رخ داده است . مایع با ویسکوزیته بالا استفاده شده است یا فشار زیادی در مقابل جریا ن وجود دارد . رفع : مسیر اینفیوژن را از نظر انسداد کنترل کنید .،درجه انسداد را روی H قرار دهید .وکنترل کنید که سر انژیوکت در زیر پوست قرار گرفته باشد . آلارم باطری(صدای متناوب ): علت :ولتاژ باطری پائین امده است رفع :بعد از این الارم دستگاه کار خود را ادامه می دهد ولی لازم است که در اسرع وقت به سیم برق متصل شود . بعد از اینفیوژن ، باطری شارژ شود . آلارم نزدیک به پایان (Naer empty ) (صدای متناوب): علت: مقدار کمی مایع داخل سرنگ باقی مانده است . رفع : اینفیوژن تا انتها ادامه می یابد ، برای اقدام بعدی اماده باشید . برای توقف صدای الارم دکمه قطع صدا را فشار دهید . آلارم پایان END (صدای متناوب): علت:اینفیوژن پایان یافته است . رفع :دکمه ی قطع صدا را دو بار فشار دهید .اقدام مناسب را انجام دهید و سرنگ را بردارید . ( الارم نزدیک به پایان فقط با جابجایی لغزنده قطع می گردد ) . آلارم سخت افزاری (صدای ممتد) : علت :پمپ اشکال فنی دارد . رفع :دکمه ی اصلی را یکبار خاموش و روشن کنید . آلارم یاداوری کننده start me (صدای منقطع) : علت: بیست ثانیه بعد از اپراسیون سریع و یا دقیقه بعد ازتنظیم سرعت تزریق،دکمه ی شروع فشرده نشده است اگر اصلاح نشد ، این الارم مجدا بعد از دو دقیقه به صدا در می آید . رفع:علت الارم را رفع کنید و دکمه ی قطع صدا را دو بار فشار دهید تا الارم قطع شود . دو مورد از اشکالات دستگاه و رفع آنها : 1- دستگاه روشن نمی شود : *دکمه power برای یک ثانیه ممتد فشرده نشده است *در هنگام کار با باطری ، باطری شارژ شده نیست . * سیم برق متصل نیست . 2- با فشردن دکمه ی شروع start ، صدای منقطع کوتاه شنیده می شود: * سرعت تزریق داده نشده . * سرنگ نصب نشده یا بطور نامناسب نصب شده . * سرعت جریان برای سرنگ 10 ml بیش از 200 ml/hr تنظیم شده است . روشهای تمیز/ ضد عفونی / استریل كردن دستگاه روشهای تمیز/ ضد عفونی كردن دستگاه 1- همواره قبل از تمیز كردن دستگاه، دستگاه را خاموش و سیم آنرا از برق بكشید. 2- چنانچه در هنگام كار با دستگاه قطراتی از مایع تزریقی یا دیگر مواد بر روی دستگاه پاشیده شده است بلافاصله لكه ها را با یك پارچه مرطوب تمیز كنید. 3- دستگاه را یك پریود مشخص با یك دستمال مرطوب تمیز كنید برای انجام این كار نكات زیر را رعایت كنید: 4- از غوطه ور كردن پمپ در آب خودداری كنید 5 - از پاك كننده های ارگانیك مانند تینر و الكل در تمیز كردن سطح دستگاه استفاده نكنید
سه شنبه 15/10/1388 - 12:54
اقتصاد
اگر امروز حتی یک کلمه از دیروز بیشتر بدانید مسلماً شخص دیگری هستید چاحیت هرگز نمی توانیم صفت خوبی را در دیگران بشناسیم مگر اینکه از آن بویی برده باشیم چینگ
سه شنبه 15/10/1388 - 12:51
شعر و قطعات ادبی
آخر این هفته جشن ازدواج ما به پاست با حضور گرم خود درآن صفا جاری کنید ازدواج و عقد یک امر مهم و جدی است لطفا از آوردن اطفال، خودداری کنید! بر شکم صابون زده، آماده سازیدش قشنگ معده را از هر غذا و میوه ای عاری کنید تا مفصل توی آن جشن عزیز و با شکوه با غذا و میوه آن جشن افطاری کنید البته خیلی نباید هول و پرخور بود ها! پیش فامیل مقابل آبروداری کنید! میوه، شیرینی، شب پاتختی ام هم لازم است پس برای صرفه جویی اندکی یاری کنید! گر کسی با میوه دارد می نماید خودکشی دل به حال ما و او سوزانده، اخطاری کنید! موقع کادو خریدن، چرب باشد کادوتان پس حذر از تابلو و ساعات دیواری کنید! هرچه باشد نسبت قومی تان نزدیک تر هدیه را هم چرب تر، از روی ناچاری کنید! در امور زندگی، دینار اگر باشد حساب کادو نوعی بخشش است، آن را سه خرواری کنید! گرم باید کرد مجلس را، ازاین رو گاه گاه چون بخاری بهر تنظیم دما، کاری کنید ساکت و صامت نباشید و به همراه موزیک دست و پا را استفاده، آن هم ابزاری کنید! لامبادا و تانگو و بابا کرم یا هرچه هست از هنرهاتان تماما پرده برداری کنید! البته هرچیز دارد مرزی و اندازه ای پس نباید رقص های نابه هنجاری کنید! حرکت موزون اگر در کرد از خود، دیگری با شاباش و دست و سوت ازاو طرفداری کنید! کی دلش می خواهد آخر در بیاید سی دی اش؟ با موبایل خود مبادا فیلمبرداری کنید! در نهایت، مجلس ما را مزین با حضور بی ادا و منت و هرگونه اطواری کنید!
سه شنبه 15/10/1388 - 12:41
دعا و زیارت
  

 

روزی جبرئیل در خدمت رسول الله (ص)نشسته بود که حسنین وارد شدند واز او  هدیه طلبیدند او دست به آسمان بلند کرد و یک سیب یک به و یک انار فرود آورد و به آنها داد. به توصیه پیامبر(ص) میوه ها را نزد پدر ومادرشان بردند .رسول الله(ص) هم به آنها پیوست وهمگی از آنها تناول کردنداما هر چه می خوردند تمام نمی شدندوبه حال اول برمی گشتند...با شهادت حضرت زهرا (س) انار نا پدید شد وبا شهادت امیر المؤ منین(ع) به ناپدیدگشت. در صحرای کربلا هر گاه تشنگی بر ابا عبدالله(ع) غلبه میکرد آن سیب را می بوئیدتا کمی تخفیف یابد .وقتی تشنگی بسیار غالب شد وحضرت دست از جان شست دندان به سیب فرو کرد. پس از شهادت هر چه بدنبال سیب گشتند آن را نیافتند.امام سجاد(ع)فرمود:من بوی سیب را ازمرقد مطهر پدرم می شنوم. ایشان فرمود:از شیعیان مخلص ما هر که دروقت سحر به زیارت آن مرقد مطهر برود بوی سیب را از ضریح می شنود. 

شنبه 12/10/1388 - 0:24
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته