• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 466
تعداد نظرات : 249
زمان آخرین مطلب : 3991روز قبل
آموزش و تحقيقات

نوزادان با سیستم بینایی تكامل نیافته متولد میشوند و رشد و تكامل این سیستم در طول سال اول زندگی رخ میدهد. نوزادان قبل از هر چیز، حركت را می بینند. نوزادانی كه هفته 42-38   حاملگی متولد می شوند (سیر طبیعی دوران جنینی)، میتوانند تظاهرات چهره مادر (مثل شادی و اخم) را در هفته اول بعد از تولد ببینند.

نوزادان در این زمان قادر به دیدن رنگ ها نیستند و نیز درك عمق در طول سال اول زندگی و پس از یادگرفتن، بكارگیری همزمان چشم ها، رخ میدهد

هماهنگی عضلات چشم ها نیز در نوزادان تكامل نیافته است و حركات چشم ها بطور تیمی نبوده و یك چشم ممكن است، مستقل از چشم دیگر به طرف داخل یا خارج حركت كند كه این مشکل استرابیسم (انحراف چشم) خوانده میشود و اگر تا سن 4-3 ماهگی برطرف نشود، مشورت با پزشك ضروری خواهد بود

مابین سنین 6-4 ماهگی نوزاد دستش را به طرف اسباب بازی كه جلو گرفته شود، می برد. در این سن چون درك عمق كامل نشده ، ممكن است بطور اتفاقی دستش به اسباب بازی بخورد ولی با تكامل بینایی و دید عمق این كار ارادی خواهد شد.

   از 8-6 ماهگی نوزاد شروع به غلت زدن می كند و اینكار به تكامل حركات هماهنگی چشم و بدن كمك می كند و نوزادان یاد می گیرند، بطرف چیزی كه می بینند، حركت كنند

از12-8 ماهگی كودك نوپا دور را بخوبی تشخیص می دهد و هماهنگی حركات چشم و دست بدن به آنها كمك می كند تا اشیاء در معرض دید را به نرمی در دست گیرند. در این سن مهارت های ادراكی مثل حافظه بینایی، آنها را در شناخت دنیای جدید اطرافشان یاری می كند.

تکامل سیستم بینایی تا سن 3 سالگی ادامه دارد و اولین معاینه توسط پزشك باید در این سن ترتیب داده شود. (البته این در صورتی است كه سابقه خانوادگی مشكل بینایی وجود نداشته و خود كودك نیز مشكل مشهود بینایی نداشته باشد). بنابراین اپتومتریست یا چشم پزشك میتواند با معاینات كامل ودقیق، طبیعی یا غیرطبیعی بودن تكامل بینایی را تشخیص دهد.

سالهای اول زندگی از تولد تا پنج سالگی (سن پیش مدرسه) برای تكامل سیستم بینایی و داشتن بینایی سالم بسیار مهم و تعیین كننده است و تا این سن كودك باید حداقل دوبار تحت معانیه كامل سیستم بینایی و مهارت های وابسته قرار گیرد.

   بینایی معمولاً تا سن 10 سالگی تثبیت می شود و از این سن تا 40 سالگی تغییرات اندكی در سیستم بینایی رخ میدهد. البته تغییرات انكساری تا پایان رشد ادامه دارد
دوشنبه 24/12/1388 - 2:25
آموزش و تحقيقات

Computer Vision Syndrome 


 

CVS چیست؟

امروزه كامپیوتر در همه جا، از خانه گرفته تا محل كار مورد استفاده قرار می گیرد و متعاقبا اثراتی كه بر سیستم سلامت انسان می گذارد، روز به روز محسوس تر می گردد. مشكلات بینایی ناشی از كامپیوتر به طور كلی تحت نام سندرم بینایی كامپیوتر شناخته شده است

علائم CVS
مهمترین علائم
CVS عبارتند از: خستگی چشم(استنوپی)، خشكی چشم، سوزش، اشك ریزش و تاری دید. CVS همچنین ممكن است سبب درد در گردن و شانه ها نیز بشود.

 تعریف استنوپی

  استنوپی یا خستگی چشم، امروزه یك نوع گرفتاری و مشكل رایج در میان كابران می باشد. بروز این مشكل ممكن است به علت عوامل مرتبط با وضعیت چشم و بینیی، فاكتورهای وضعیتی، شخصیتی و مرتبط با محیط كار شامل: دما، رطوبت و جریان هوای داخل اطاق و یا بیماری های سیستمی باشد.

 وضعیت چشم و بینیی

از علل استنوپی، وضعیت خود چشم است. عیوب انكساری تصحیح نشده خصوصا آستیگماتیسم، پیر چشمی، دور بینی كه به طور كامل تصحیح نشده، اختلالات دید دو چشمی از عوامل ایجاد كننده استرس های بینیی ناشی از كار با كامپیوتر هستند.

لذا كلیه كاربران باید یك معاینه مقایسه ای قبل یا بلافاصله بعد از شروع كار و نیز بعد از آن داشته باشند. این معاینه شامل آنالیز دقیق عملكرد در چشم ها در فواصل میانی و نزدیك می باشد.

علت پیدایش عارضه                

چشم انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمیش داده شده بر روی مانیتور می بینند. علت ین امر ین است كه حروف چاپی كنتراست بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه هی آنها واضح تر است حال آنكه در مورد صفحه مانیتور چنین نیست و لبه ها به وضوح حروف چاپی نیستند بلكه حروف از یك مركز با كنتراست بالا شروع شده و به تدریج كم رنگ تر می شوند و پس از تبدیل به خاكستری كمرنگ ناپدید می گردند. بنابرین لبه هی حروف بر روی صفحه مانیتور وضوح حروف چاپی را ندارد.

خشکی و سـوزش چشـم هنـگام کار با کامپیوتر

یكی از مهمترین دلیل خشكی و سوزش چشم هنگام كار با كامپیوتر كاهش میزان پلك زدن است بطوریكه افراد هنگام كار با كامپیوتر تقریبا1/5حالت عادی پلك می زنند. ین مسأله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمركز بر روی موضوع كار سبب می شود تا پلك ها مدت بیشتری با بمانند و در نتیجه اشك روی سطحچشم سریعتر تبخیر می شود.

کاهش عوارض CVS

کارشناسان برای کاهش عوارض CVS رهنمودهائی را توصیه می کنند از جمله آن که:

  1.       اگر پیوسته با کامپیوتر کار می کنید، بهتر است هنگام کارکردن با آن به طور ارادی پلک بزنید، این کار سبب می شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود. در صورتی که مشکل شما شدید باشد می توانید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.

  2.      مرکز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر پایین تر از چشمان شما باشد. این وضعیت علاوه بر این که باعث می شود پلک ها پایین تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد .از خستگی گردن و شانه ها نیز می کاهد. در این موارد هم باید مانتیور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میز کار تنظیم کرد به طوری که ساعد شما هنگام کار با صفحه کی بورد موازی با سطح زمین باشد.

  3.       مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده ها را بکشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی کاهش دهید.

  4.       اگر از چراغ مطالعه بر روی میز خود استفاده می کنید آن را طوری قرار دهید که به صفحه مانیتور یا چشم شما نتابد. همچنین می توانید صفحه های فیلتر نیز بر روی صفحه مانیتور نصب کنید. تابش نو ر به صفحه مانیتور سبب کاهش تفاوت رنگها و در نتیجه خستگی چشم می شود. این موضوع به خصوص زمانی که زمینه صفحه تیره باشد شدیدتر خواهد بود.

  5.        هر از چند گاهی به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید هر ۵ تا ۱۰ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید. این کار سبب استراحت عضلات چشم می شود. همچنین به شما فرصت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.

  6.       ممکن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد. برای جلوگیری از این عارضه سعی کیند صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید. برای این کار می توانید از دستگاه نگهدارنده کاغذ استفاده کنید.

  7.        فاصله مانیتور با چشمان شما باید ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد.

  8.       روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید. میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد. یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید نگاه کنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور است روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را کم کنید. در مقابل، اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می رسد روشنایی را زیاد کنید. در مجموع روشنایی باید در حدی باشد که چشمان شما احساس راحتی کنند. اختلاف رنگ مانیتور باید حداکثر باشد تا لبه های حروف بیشترین تفاوت رنگ را داشته باشد.

حرف آخر:
اگر همچنان بر اثر كار با كامپیوتر دچار مشكلات چشمی هستید بهتر است به یك پزشک بینیی  مراجعه كنید.

دوشنبه 24/12/1388 - 2:11
بیماری ها

 

این بیماری ناشی از اختلال در خون رسانی به عصب بینایی بوده و باعث كاهش ناگهانی حدت بینایی یا دید محیطی خواهد شد. عصب بینایی مشابه كابل سیمی می باشد كه حاوی حدود یك میلیون رشته سیم مستقل یا عصب های بینایی است. هر كدام از رشته های عصبی حامل اطلاعات مربوط به قسمتی از بینایی بوده و آنها را به مغز منتقل می كنند.
فرم شایع این بیماری اصولا در افراد بالای 50 سال رخ می دهد و عموما ارتباطی با بیماریهای دیگر ندارد اگر چه در بیماران فشار خونی و مبتلا به مرض قند شایعتر است.
در این بیماران قطع ناگهانی خون رسانی به قسمتی از عصب، منجر به ایجاد حالتی مشابه سكته مغزی در عصب بینایی می شود.
البته نباید فراموش كرد كه آمار بروز سكته مغزی در این افراد بیش از افراد مشابه هم سن آنها نیست. یك نوع نادر سكته عصب بینایی به علت التهاب در عروق چشم و دیگر نقاط بدن و انسداد آنها به وجود می آید كه به آن «التهاب شریان گیجگاهی» می گویند كه در افراد بالای 60 سال رخ می دهد.

علل ایجاد سکته بینایی

علت دقیق آن به طور كامل مشخص نشده ولی حمله های گذرای كاهش فشار خون، مثل بیمارانی كه داروی ضد فشار خون مصرف می كنند یا دچار خونریزی شدید می شوند، منجر به كاهش خون رسانی به عصب بینایی و اختلال در عملكرد آن می گردند.
شانس بروز این بیماری در افراد سیگاری ‌، مبتلایان به مرض قند و فشار خون بالا بیشتر است. از علل دیر آن (به خصوص در افراد جوانتر) میگرن است. در افرادی كه كانال عصب بینایی آنها به صورت مادرزادی كوچك است، احتمال بروز این بیماری بیشتر است.
كوچک بودن این كانال باعث بروز فشار مزمن روی اعصاب بینایی شده و به تدریج این فشار سبب بسته شدن عروق سر عصب یا بروز سكته در عصب بینایی و از بین رفتن تعدادی از این اعصاب می شود.
بعد از این مسئله و از بین رفتن مقداری از بافت عصبی فضای كافی برای اعصاب باقی مانده ایجاد شده و به همین علت شانس حمله دیگر در این عصب بسیار كم می شود.

علایم

شایعترین علامت آن كاهش ناگهانی دید مركزی یا محیطی است. معمولا كاهش دید پیشرونده نمی باشد ولی در بعضی از موارد، كاهش پیشرونده مختصری رخ می دهد.
نیمی از بیماران ممكن است بهبود مختصری در دید خود پیدا كنند.
سكته عصب بینایی همراه با علائم دیگر مانند درد در حركات چشمی و دوبینی نمی باشد اگر چه بیماران مبتلا به فرم التهابی آن معمولا سر درد و درد در هنگام لمس ناحیه گیجگاهی، درد و خستگی در زمان جویدن، ضعف و بیحالی عمومی، تب، درد شانه یا مفاصل دیگر را دارند.
تشخیص

تشخیص این بیماری با چشم پزشك می باشد. چشم پزشك بعد از معاینه چشم، از جمله دید مركزی، معاینه مردمكها، دید رنگ، دید جانبی و بررسی سر عصب بینایی قادر به تشخیص است. ممكن است معاینات دیگر مانند بررسی بیماریهای قلبی – عروقی و بررسی خونی نیز لازم باشد.
معمولا نیازی به انجام سی تی اسكن و ام آر آی نیست.

 درمان

در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و اگر چه در نیمی از بیماران بعد از بر طرف شدن تورم اولیه دید مركزی اندكی بهبود می یابد ولی دید محیطی معمولا بهتر نخواهد شد.

 

 پیشرفت بیماری

حمله مجدد درمان چشم بسیار نادر است، مگر در مواردی كه التهاب شریانها وجود داشته باشد شانس گرفتاری چشم مقابل در 5 سال آینده كمتر از 20% می باشد. نقش آسپرین در كاهش ابتلای چشم مقابل، قابل توجه نبوده و اگر علت دیگری برای مصرف آسپرین وجود ندارد، مصرف آن توصیه نمی شود. بیماران سیگاری باید سیگار را ترك كنند. در صورتی كه عامل بیماری التهاب شریانها باشد در صورت عدم درمان، احتمال گرفتاری چشم سالم بیش از 60% می باشد.
همچنین در فرم التهابی بدون درمان احتمال بروز سكته قلبی و مغزی نیز شدیدا افزایش پیدا می كند.
دوشنبه 24/12/1388 - 2:6
محبت و عاطفه

زندگی قافیه ی باران است

من اگر پاییزم

ودرختان امیدم همه بی برگ شدند 

تو بهاری و به اندازه ی باران خدا زیبایی

دوشنبه 24/12/1388 - 2:3
دانستنی های علمی
  آداب غذا خوردن:

گفتن بسم الله الرحمن الرحیم ابتدای غذا و به جای آوردن حمد و شکر آخر غذا مورد تاکید طب اسلامی است.

مصرف اندکی نمک ابتدا و انتهای غذا توصیه شده است.نمک هضم غذا را برای معده آسان تر می کند.

غذا باید به آرامی و آهستگی خورده شود.اخمیت این موضوع به حدی است که طبق فرمایشات معصومین (ع)مدت زمانی که سر سفره غذا می مانیم جزو عمر ما محسوب نمی شود.شاید یک حکمت این روایت این است که انسان تشویق شود تا با آرامش و حوصله و صرف وقت بیشتری به غذا بپردازند.تند غذا خوردن سبب ترشح ناقص آنزیم های گوارشیشده که حضم را مختل خواهد کرد.(فراموش نشود که از دیدگاه طب سنتی به هر دلیل هضم ناقص شود، خلط فاسد و نابجا در دستگاه گوارش تولید و به سراسر بدن منتشر می شود)

کامل نجویدن غذاها عادت اغلب انسانهاست که باز موجب اختلالات گوارشی و هضم ناقص خواهد شد.

ایستاده غذا خوردن، پشت میز و صندلی غذا خوردن ، کفش به پا داشتن هنگام غذا خوردن سودازاست و خون را به شدت غلیظ میکند.

بهتر است غذا مزه مزه شود و به آن نگاه کنیم. آب جرعه جرعه خورده شود و حتی توصیه شده آب هم مزه مزه شود و هنگام نوشیدن آب به آن نگاه کنیم.

دست کشیدن از غذا قبل از سیری کامل نیز توصیه مهم طب اسلامی است و جزء ارکان طول عمر شمرده شده است.

همگان شنیده ایم که آن طبیب مشهور زمان صدر اسلام گفت: تا زمانی که مسلمین این عادت را دارند ( یعنی قبل از سیر شدن کامل دست از غذا می کشند) ما پزشکان ، مشتری نخواهیم داشت.

خواب پس از غذا مضر است و خون غلیظ و سودایی تولید می کند.

غذاهای بسیار سرد و بسیار داغ، هردو مضر است.

یخ ، سودازا است و آبی که درون آن ، یخ انداخته باشیم، سودازا است! و خون را غلیظ می کند.

بوعلی سینا می فرماید: آب یخ خوردن ، ضرر خود را اگر در جوانی نشان ندهد، در پیری حتماً ضربه خود را به تو خواهد زد!

آبی که در یخچال گذاشته شود و خنک شود، ضرر چندانی ندارد.

يکشنبه 23/12/1388 - 1:49
آموزش و تحقيقات

طب فیزیكی و توان بخشیPhysical Medicine and Rehabilitation یكی از رشته های پزشكی تخصصی  بالینی  می باشد  كه  به  ارزیابی ،  تشخیص ، درمان،پیشگیری و ارائه روشهای توان بخشی جهت افراد دارای ناتوانی(impairment) و معلولیت(disability) فیزیكی و شناختی در تمام سنین می­پردازد. این تخصص با استفاده از روشهای طب الكترودیاگنوز، تزریق های تشخیصی و درمانی، روشهای دارویی و فیزیكی (ورزشهای درمانی، استفاده از مدالیته ها، طب مانیپولاسیون) به تشخیص، درمان و تجویز روشهای توان بخشی در بیماران دچار وضعیت های دردناك و شرایط محدود كننده عملكرد وناتوان كننده پرداخته و بر جلوگیری از عوارض ناشی از معلولیت ها تأكید دارد. متخصص این رشته قادر به تشخیص، درمان و ارائه روشهای توان بخشی برای بیماریها و ناتوانی­های عصبی، اسكلتی - عضلانی ( از جمله موارد ورزشی و شغلی ) و ناتوانی سایر سیستم ها و اداره طولانی مدت بیماران معلول است . همچنین رهبری و هدایت تیم های توان بخشی چندرشته ای را برای ایجاد حداكثر بهبود عملكرد فیزیكی، روانی، اجتماعی و شغلی در افرادی كه توانایی آنها در اثر بیماری، تروما، نقص های مادرزادی یا درد محدود شده را بر عهده می گیرد.این رشته در سال 1947 در آمریکا بنیان گذاری شد. درحال حاضر حدود 30000 متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در سرتاسر دنیا به فعالیت مشغول می باشند اما کمتر از 160 نفر در ایران حضور دارند و  متاسفانه سالانه تعدادی از متخصصین این رشته به کشورهای غربی مهاجرت میکنند. در حالی که بر اساس استاندارد, برای ارائه خدمات مناسب طب توانبخشی نیاز به حدود 2000 متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و حدود 6000 تخت بستری در کشور داریم. این رشته دارای فوق تخصص در زمینه های زِر است:

  1. طب توانبخشی ورزش
  2. طب توانبخشی آسیب نخاع
  3. طب توانبخشی سکته مغزی
  4. درمان درد
  5. الکترودیاگنوز (نوار عصب و عضله و پتانسیلهای بر انگیخته)
  6. طب توانبخشی اطفال

بعلاوه فلوشیپهای این رشته در زمینه های: طب توانبخشی قلبی ، طب توانبخشی ریوی، طب توانبخشی دیابت ، طب توانبخشی در بیماران قطع عضو و.. است.

يکشنبه 23/12/1388 - 1:42
دعا و زیارت

      درهای جهنم:

 

     1 - جهنم:ریشه در تکبر انسان دارد و تکبر از خصلت های اصلی شیطان است .

2  - لطی(لَطا خوانده می شود):آتش مشتعل بدون دود.

3  الحُطَمَة:در لغت به معنای شکستن است-گناه کاران را هم می سوزاند ،می شکند،

 

           خرد می کند ومتلاشی می سازد واین کار هی تکرار می شود.

4  سَقَر:یعنی اعضاء انسان بعد از سوختن رنگ عوض می کند.

 

  5  جهیم : آتشی بزرگ و شعله ور.

  6 سعیر:یعنی فروزان شدن-آتشی فروزانندهچون آتش جهنم زبانه می کشد.  

 

7   - هاویَه: آتش به زیر اندازنده – یعنی اهل عذاب را به زیر می کشد و از بالا به پایین مکشد

     

در    درهای بهشت:

1 -.فردوس:پاکترین و زیبا و زیبا ترین جایگاه بهشت است که برترین و بالاترین دربها      فردوس بوستانی است که در آن جمع می شود خرما،شکوفه وسایر چیز هایی که انسان بخواهد فردوس بوستانی است که محاسن همه ی در ها در آن جمع است

 

2   -باب المجاهدین: دری که شهدا و جهاد کنندگان از آن وارد بهشت می شوند.

3    - باب الرَّیان:در که  روزه گیران از آن وارد بهشت می شوند.

4- باب المعروف:دری که امر به معروف و  نهی از منکر کنندگان از آن وارد بهشت می شوند.

5    - باب الرحمة:نتوانستم پیدا کنم.

6   - باب الصبر: دری که افراد  صبر کننده از آن وارد بهشت می شوند.

 

   7 - باب الشکر:دری که شاکرین به نعمت های خداوند از آن وارد بهشت می شوند.

8  - باب البلا:افرادی که در برابر سختی ها و مشکلات ایستادگی و به خدا توکل کردند از این در     وارد بهشت می شوند.

يکشنبه 23/12/1388 - 1:39
دعا و زیارت
از آیات و روایات استفاده میشود که هر کدام از بهشت و جهنم درهای متعددی دارند. جالب این است که در قرآن به صراحت آمده است که «جهنم» هفت در (طبقه) دارد و بر اساس روایات متعددی «بهشت» هشت در دارد. این تفاوت اشاره به این است که هر چند درهای ورود به بدبختی و عذاب فراوانند، ولی با این حال درهای رسیدن به سعادت و خوشبختی از آن افزونتر است و همیشه رحمت خداوند بیشتر از غضب او میباشد: «یا من سبقت رحمته غضبه»
يکشنبه 23/12/1388 - 1:34
بیماری ها
هیرسوتیسم‌

Hirsutism

 

 شرح بیماری
  علایم‌ شایع‌
  علل‌
 عوامل تشدید كننده بیماری
 پیشگیری‌
  عواقب‌ مورد انتظار
  عوارض‌ احتمالی‌
  درمان‌
  اصول‌ كلی‌
  داروها
  فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
  رژیم‌ غذایی‌
  درچه شرایطی باید به پزشك مراجعه نمود؟

   شرح بیماری
هیرسوتیسم‌ عبارت‌ است‌ از رشد بیش‌ از حد موها در صورت‌ و بدن‌ زنان‌. این‌ حالت‌ معمولاً به‌ تدریج‌ و در طی‌ زمانی‌ طولانی‌ رخ‌ می‌دهد.
    علایم‌ شایع‌
موها ضخیم‌ و تیره‌ می‌شوند و طبق‌ الگویی‌ كه‌ در مردان‌ دیده‌ می‌شود رشد می‌كنند (ریش‌، سبیل‌، موی‌ روی‌ قفسه‌ سینه‌)
عادت‌ ماهانه‌ نامنظم‌ یا قطع‌ عادت‌ ماهانه‌
آكنه‌
گاهی‌ كلفت‌ شدن‌ صدا
گاهی‌ مشكلات‌ ناباروری‌
    علل‌
معمولاً به‌ علت‌ تولید بیش‌ از اندازه‌ آندروژن‌ها (هورمون‌های‌ مردان‌) از تخمدان‌ یا غدد فوق‌كلیوی‌ به‌ وجود می‌آید. این‌ تولید زیاد هورمون‌ مردانه‌ در اثر اختلالاتی‌ مثل‌ نشانگان‌ تخمدان‌ پلی‌كیستیك‌ یا هیپرپلازی‌ مادرزادی‌ غدد فوق‌كلیوی‌ رخ‌ می‌دهد.
تومورهای‌ غدد فوق‌كلیوی‌ یا تخمدان‌
بدون‌ دلیل‌ مشخص‌ و شناخته‌ شده‌
   عوامل تشدید كننده بیماری
سابقه‌ خانوادگی‌ هیرسوتیسم‌
افراد سبزه‌ و دارای‌ موی‌ تیره‌
مصرف‌ هورمون‌های‌ مردانه‌ (آندروژن‌ها) یا داروهای‌ كورتیزونی‌، قرص‌های‌ تنظیم‌ خانواده‌، هورمون‌ها و بعضی‌ از داروهای‌ ضد فشار خون‌
یائسگی‌ یا عدم‌ تخمك‌گذاری‌
   پیشگیری‌
راه‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ از آن‌ وجود ندارد.
    عواقب‌ مورد انتظار
با تشخیص‌ و درمان‌ هرگونه‌ علت‌ زمینه‌ساز غالباً می‌توان‌ از رشد بیشتر موها جلوگیری‌ نمود. پاسخ‌ به‌ درمان‌ ممكن‌ است‌ 12-6 ماه‌ زمان‌ ببرد.
موهای‌ زاید را می‌توان‌ با روش‌های‌ مختلف‌ حذف‌ كرد.
    عوارض‌ احتمالی‌
بیمار ممكن‌ است‌ احساس‌ كند كه‌ جذابیت‌ كافی‌ ندارد و نتواند ارتباط‌ مناسبی‌ با افراد برقرار كند.
ناباروری‌
درمان‌ اولیه‌ هیرسوتیسم‌ ممكن‌ است‌ مؤثر واقع‌ نیافتد.
    درمان‌

    اصول‌ كلی‌
معاینه‌، آزمایشات‌ تشخیصی‌، و شاید هم‌ تصویربرداری‌ (سی‌تی‌ اسكن‌ یا ام‌. آر. آی‌) به‌ تشخیص‌ علت‌ زمینه‌ساز هیرسوتیسم‌ كمك‌ خواهند كرد.
نوع‌ درمان‌ بستگی‌ به‌ علت‌ هیرسوتیسم‌ دارد. در صورتی‌ كه‌ هیرسوتیسم‌ خفیف‌ باشد و عادت‌ ماهانه‌ نیز دچار بی‌نظمی‌ نشده‌ باشد، ممكن‌ است‌ درمان‌ ضرورتی‌ نداشته‌ باشد. در موارد دیگر، درمان‌ گاهی‌ بستگی‌ به‌ این‌ دارد كه‌ بیمار می‌خواهد در آینده‌ بچه‌دار شود یا خیر.
تومورهای‌ تخمدان‌ یا غدد فوق‌كلیوی‌ را باید با جراحی‌ در آورد.
انتخاب‌های‌ درمانی‌ برای‌ حذف‌ موهای‌ زاید عبارتند از تراشیدن‌، استفاده‌ از موچین‌، سفید كردن‌
استفاده‌ از موچین‌ می‌توانند باعث‌ بروز عفونت‌ یا ماندن‌ جای‌ موی‌ زاید شود. روش‌ الكترولیز موهای‌ زاید را به‌طور دایمی‌ حذف‌ می‌كند.
    داروها
هیچ‌ دارویی‌ كه‌ اختصاصاً برای‌ درمان‌ هیرسوتیسم‌ تأیید شده‌ باشد وجود ندارد.
شایع‌ترین‌ داروی‌ مورد استفاده‌ برای‌ درمان‌ هیرسوتیسم‌ یك‌ دیورتیك‌ (ادرارآور) است‌ كه‌ اثرات‌ ضد هورمون‌های‌ مردانه‌ را نیز دارد. به‌ نظر می‌رسد این‌ دارو مؤثرترین‌ دارو در كم‌كردن‌ رشد مو باشد. سایر داروهایی‌ كه‌ ممكن‌ است‌ برای‌ هیرسوتیسم‌ ناشی‌ از تولید بیش‌ از حد آندروژن‌ها توصیه‌ شوند عبارتند از دگزامتازون‌، داروهای‌ تنظیم‌ خانواده‌، لوپرولاید و داروهای‌ ضد آندروژن‌. تأثیر این‌ داروها تنها ممكن‌ است‌ به‌ كاهش‌ رشد موی‌ جدید كمك‌ كنند اما معمولاً مقدار مویی‌ كه‌ قبل‌ وجود داشته‌ است‌ تغییری‌ نمی‌كند.
امكان‌ دارد داروهای‌ اضافه‌تری‌ برای‌ هرگونه‌ بیماری‌ زمینه‌ای‌ تجویز شوند.
اگر پوست‌ در اثر تراشیدن‌ تحریك‌ شود، از كرم‌ هیدروكورتیزون‌ 1% استفاده‌ كنید.
استفاده‌ از مواد یا كرم‌های‌ موبر اغلب‌ توصیه‌ می‌شود. موبرها را با احتیاط‌ مصرف‌ كنید زیرا ممكن‌ است‌ باعث‌ تحریك‌ پوست‌ شوند.
    فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
معمولاً محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.
    رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.
اگر اضافه‌ وزن‌ دارید، معمولاً توصیه‌ می‌شود رژیم‌ لاغری‌ بگیرید.
    درچه شرایطی باید به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما یا یكی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ هیرسوتیسم‌ را دارید.
اگر دچار علایم‌ جدید و غیر قابل‌ توجیه‌ شده‌اید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.
اگر حامله‌ شوید، نیاز است‌ كه‌ بعضی‌ از داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ هیرسوتیسم‌ قطع‌ شوند.

 
 

 

يکشنبه 23/12/1388 - 1:26
بیماری ها
صطلاح اسپاینا بی فیدا, نشان دهنده نوعی نقص در پوشانده شدن عناصر عصبی در درون مجرای نخاعی در طی مراحل اولیه تکامل رویان است. نقص ایجاد شده , از نظر اندازه و محل متغیر است. در موارد بسیار خفیف بیماری , نقص موجود تنها به صورت ناتوانی اتصال یک یا چند قوس مهره ای به صورت خلفی در ناحیه کمری خاجی است. این مساله اغلب اهمیت بالینی ندارد. با شیوع کمتر نقص استخوانی خلفی با نوع ناهنجاری پوست پوشاننده آن( مانند فرورفتگی پوست , وجود دسته ای مو , توده چربی یا سینوس پوستی ) مشخص می شود. در این موارد ممکن است نوعی ناهنجاری زمینه ای در گیر کننده اعصاب ناحیه انتهای نخاع( دم اسب) وجود داشته باشد. این نوع نسبتا نادر اسپاینا بیفیدا که در آن نقص موجود از سطح پوست آشکار نیست.. اسپاینا بیفیدا مخفی (spina bifida occulta ) نامیده می شود. در مقابل , در اسپینا بیفیدای آشکار ( spina bifida aperta) , نقص بزرگی در پوشاندن عناصر عصبی وجود دارد که نه تنها قوس های مهره ای استخوانی را در گیر می کنند , بلکه منجر به درگیری بافتهای نرم وپوست پوشاننده آنها و اغلب پرده های مغزی مجاور نخاع نیز می شود, به طوری که خود لوله عصبی نیز نمایان و باز می شود. این نوع مهم از اسپینا بیفیدا ممکن است هر جائی از ستون فقرات رخ به دهد ولی شایعترین محل آن ناحیه سینه ای کمری نخاع است و معمولا منجر به اختلالات جدی عملکرد عصبی می شود.

درمان:
بستگی به این دارد که اسپینا بیفیدای مخفی باشد یا آشکار... منظور اینکه خفیف باشد یا شدید.اگر خفیف باشد و هیچ گونه اختلال عصبی وجود نداشته باشد... درمان لازم نیست. اگر اختلال عصبی و یا بی اختیاری وجود داشته باشد ( علی الخصوص اگر سیر پیشرونده داشته باشد) ... بررسی های بیشتر شامل MRI و انجام رادیو گرافی باید انجام بشه.... این اقدامات ممکن است وجود یکی از ضایعات ساختمانی اشاره شده در بالا را نشان دهد و در این گونه موارد ممکن است مداخله جراح مغز و اعصاب لازم باشد.. هدف از این اقدامات به جای بهبود بخشیدن کامل به وضعیت بیمار پیشگیری از تشدید بیماری است.

اما اگر کودک مبتلا, اختلال شدید عملکرد عصبی یا احشائی داشته باشد... باید بلافاصله در یکی از مراکز ویژه بستری شود. دراین مراکز تیمی از متخصصان کودک , جراح کودک , جراح مغز و اعصاب , جراح ارتوپد, در مورد مناسبترین اقدام ممکن
در مورد بیمار تصمیم گیری می کنند. این تیم تخست باید تصمیم بگیرد که آیا عمل جراحی بستن نقص نخاع کودک , به نفع کودک هست یا نه...

وب سایت های انگلیسی در باره بیماری اسپاینا بیفیدا (spina bifida)

http://www.emedicinehealth.com/spina_bifida/article_em.htm
http://www.waisman.wisc.edu/~rowley/sb-kids/
http://cpmcnet.columbia.edu/dept/nsg/PNS/SpinaBifida.html
http://www.spinabifida.org/
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/spinabifida.html
http://www.nichcy.org/pubs/factshe/fs12txt.htm
http://www.kidshealth.org/kid/health_problems/birth_defect/spina_bifida.html
http://www.ninds.nih.gov/disorders/spina_bifida/spina_bifida.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Spina_bifida
http://www.sbaa.org/site/c.liKWL7PLLrF/b.2642297/k.5F7C/Spina_Bifida_Association.htm
http://www.emedicine.com/neuro/topic244.htm
يکشنبه 23/12/1388 - 1:4
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته