• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 38736
تعداد نظرات : 5244
زمان آخرین مطلب : 3364روز قبل
بیماری ها


توضیح‌ كلی‌
سكسكه‌ عبارت‌ است‌ از انقباضات‌ ناخودآگاه‌ و مكرر عضله‌ دیافراگم‌. سكسكه‌ یك‌ علامت‌ است‌ و نه‌ یك‌ بیماری‌. در ایجاد سكسكه‌ دیافراگم‌ (عضله‌ بزرگ‌ و نازكی‌ كه‌ قفسه‌ سینه‌ را از شكم‌ جدا می‌سازد) و عصب‌ فرنیك‌ (عصبی‌ كه‌ دیافراگم‌ را به‌ مغز وصل‌ می‌كند) نقش‌ دارند. تقریباً همه‌ ممكن‌ است‌ دچار سكسكه‌ شوند، حتی‌ جنینی‌ كه‌ در رحم‌ مادر است‌.

علایم‌ شایع‌
یك‌ صدای‌ تند و سریع‌ كه‌ در اثر گرفتگی‌ دیافراگم‌ از دهان‌ خارج‌ می‌شود. این‌ گرفتگی‌، عضلات‌ ته‌ گلو را به‌ هنگام‌ دم‌ می‌بندد.

علل‌
تحریك‌ اعصابی‌ كه‌ عضلات‌ تنفسی‌، خصوصاً دیافراگم‌، را تحریك‌ می‌كنند. علت‌ سكسكه‌ كوتاه‌مدت‌ معمولاً ناشناخته‌ است‌. در صورتی‌ كه‌ سكسكه‌ طولانی‌مدت‌ باشد یا به‌طور مكرر رخ‌ دهد، امكان‌ دارد به‌ علل‌ زیر ایجاد شده‌ باشد:
خوردن‌ یا آشامیدن‌ غذا یا نوشیدنی‌ داغ‌ یا مواد تحریك‌كننده‌
بیماری‌های‌ پرده‌ جنب‌ (پرده‌ نازكی‌ كه‌ روی‌ ریه‌ها را می‌پوشاند).
ذات‌الریه‌
اورمی‌ (جمع‌ شدن‌ مواد زاید سمی‌ در اثر نارسایی‌ كلیه‌)
الكلی‌ بودن‌
مصرف‌ بعضی‌ از داروها
اختلالات‌ معده‌، مری‌، روده‌ یا لوزالعمده‌
حاملگی‌
تحریك‌ مثانه‌
هپاتیت‌
گسترش‌ سرطان‌ از یك‌ قسمت‌ از بدن‌ به‌ كبد یا قسمتی‌ از پرده‌ جنب‌
سابقه‌ عمل‌ جراحی‌ اخیر، خصوصاً جراحی‌ روی‌ شكم‌
علل‌ عاطفی‌
عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر
وجود یك‌ بیماری‌ كه‌ سطح‌ سلامت‌ فرد را پایین‌ آورده‌ باشد.
سابقه‌ عمل‌ جراحی‌ اخیر
مصرف‌ داروها، خصوصاً آنهایی‌ كه‌ معده‌ را آزرده‌ می‌سازند.
پربودن‌ معده‌
خنده‌ شدید یا احساسات‌ قوی‌
تغییر در دمای‌ محیط‌
مصرف‌ الكل‌

پیشگیری‌
در حال‌ حاضر نمی‌توان‌ از آن‌ پیشگیری‌ كرد.
عواقب‌ مورد انتظار
سكسكه‌ كوتاه‌مدت‌ معمولاً نشان‌دهنده‌ بیماری‌ نیست‌. این‌ نوع‌ سكسكه‌ به‌طور خود به‌ خودی‌ یا غالباً با درمانی‌ كه‌ شرح‌ آن‌ داده‌ خواهد شد برطرف‌ می‌شود. سكسكه‌ مداوم‌ فرد را مستأصل‌ می‌كند و نیاز به‌ انجام‌ اقداماتی‌ برای‌ فهمیدن‌ دلیل‌ آن‌ وجود دارد.

عوارض‌ احتمالی‌
عارضه‌ای‌ وجود ندارد، مگر این‌ كه‌ سكسكه‌ طولانی‌مدت‌ باشد و وجود یك‌ بیماری‌ جدی‌ را مطرح‌ كند.
درمان‌

اصول‌ كلی‌
روش‌هایی‌ كه‌ در این‌ جا ذكر می‌شوند برای‌ دوره‌های‌ كوتاه‌مدت‌ سكسكه‌ هستند. سكسكه‌ طولانی‌مدت‌ باید تحت‌ بررسی‌ پزشكی‌ قرار گیرد. یك‌ یا تعداد بیشتری‌ از روش‌های‌ زیر را به‌ كار بندید تا بهترین‌ آنها برای‌ شما معلوم‌ شود.
نفس‌ خود را نگاه‌ دارید و تا 10 بشمارید.
داخل‌ یك‌ كیسه‌ كاغذی‌ تنفس‌ كنید. از كیسه‌ پلاستیكی‌ استفاده‌ نكنید زیرا ممكن‌ است‌ به‌ سوراخ‌ بینی‌ بچسبد.
انگشت‌ شست‌ خود را بین‌ دندان‌ها و لب‌ بالا قرار دهید. سپس‌ لب‌ بالا را با انگشت‌ سبابه‌ خود، درست‌ در زیر سوراخ‌ بینی‌ سمت‌ راست‌، فشار دهید.
انگشتان‌ سبابه‌ خود را حدود 20 ثانیه‌ داخل‌ هر دو گوش‌ فشاردهید.
یك‌ لیوان‌ آب‌ را به‌ سرعت‌ بنوشید.
نان‌ خشك‌ یا یخ‌ خرد شده‌ قورت‌ دهید.
زبان‌ خود را به‌ ملایمت‌ بكشید.
چشمان‌ خود را ببندید و فشار ملایمی‌ را به‌ كره‌های‌ چشم‌ وارد كنید.
یك‌ قاشق‌ چایخوری‌ شكر خشك‌ بخورید.
داروها
معمولاً دارویی‌ برای‌ اختلال‌ مورد نیاز نیست‌.

فعالیت‌
محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.
رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نمایید
اگر سكسكه‌ بیش‌ از 8 ساعت‌ طول‌ بكشد.
اگر احتمال‌ می‌دهید كه‌ دارویی‌ باعث‌ سكسكه‌ شما شده‌ است‌.

يکشنبه 27/10/1388 - 10:8
دانستنی های علمی

رنگ مو



تاریخچه
رنگ كردن مو از گذشته‌های دور متداول بوده است. یونانیان باستان از صابون‌های زبر و بی‌رنگ‌كننده و حنا برای تغییر رنگ موهای خود استفاده می‌كردند. چنین اقدامی در میان آنان نشانة شجاعت و شهامت تلقی می‌شد. رومیان رنگ‌های تیره را بیشتر می‌پسندیدند. آنها رنگ تیره را با جوشاندن پوست گردو و تره‌فرنگی به دست می‌آوردند.

امروزه بیش از ۷۵ درصد خانمها وشمار زیادی از آقایون موهای خود را رنگ می كنند.آیا دوست دارید با فرایند رنگ كردن مو وهمچنین بی رنگ كردن (دكلره) بیشتر آشنا شوید؟

اولین رنگ موشیمیایی بی خطر در سال ۱۹۰۹ توسط شیمیدانی فرانسوی بنام یوگن شالر با استفاده ازپارا فنیلن دی آمین ساخته شد. این فرایند نتیجه زنجیره ای از واكنشهای شیمیایی بین مولكولهای موورنگدانه هادر حضور پر اكسید وآمونیاك می باشد.

در دنیای مدرن نیز بازار رنگ‌مو همچنان داغ است. بر اساس آمار، ۷۵ درصد از زنان امریكایی از رنگ‌مو استفاده می‌كنند. در سال ۱۹۵۰، تنها ۷ درصد از زنان این كشور موهای خود را رنگ می‌كردند كه آن هم برای پوشاندن موهای سفید بود. در چند دهة پیش، عامة مردم از رنگ‌مو استفاده نمی‌كردند و زنانِ با موهای رنگ‌شده اسباب تمسخر سایرین بودند. این روزها مردان هم به تبعیت از زنان برای پوشاندن موهای سفید خود از رنگ‌مو استفاده می‌كنند. آمارهای به دست آمده در كشور امریكا در سال ۲۰۰۲ میلادی حاكی از صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای رنگ‌مو است و شمار مصرف‌كنندگان رنگ‌مو در ۵ سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است. اما انتخاب نوع رنگ‌مو و فن استفاده از آن به موضوعی گیج‌كننده بدل شده است.

مو چیست؟
این فرایند نتیجه زنجیره ای از واكنشهای شیمیایی بین مولكولهای موورنگدانه هادر حضور پر اكسید وآمونیاك می باشد.
قسمت عمده مو از كراتین تشكیل شده است كراتین پروتئینی است كه در پوست وناخن ها نیز یافت می شود.دو پرو تئین دیگر نیز در مو وجود داردبه نامهای eumelanin و phaeomelanin كه نسبت كمی آنها در مو ی هر فرد رنگ طبیعی موهای او را تعیین می كند.یو ملانین باعث ایجاد رنگهایی بادرجه مشكی تا قهوه ای می شود در حالیكه فائو ملانین مسئول ایجا د رنگهایی در محدوده طلائی تا قرمز می باشد. حال اگر هیچ كدام از این دونوع ملا نین حضور نداشته باشند موها به رنگ سفید-خاكستری در می آید.

ساختمان طبیعی مو

hair.jpg

هر تار مو از دو بخش غلاف و ریشه تشكیل شده است. غلاف همان‌طور كه از نامش پیدا است، دور تا دور پوست و ریشه را كه (در زیر سطح پوست قرار دارد) می‌‌پوشاند. رشد مو از قسمت ریشه صورت می‌گیرد (نه از نوك مو)! و سایر بخش‌های مو مرده هستند. رنگی كه موها دارند، به‌دلیل وجود رنگدانه‌هایی در آنها است. این رنگدانه‌ها از ۲ نوع كه یك نوع آن شامل رنگدانه‌های قهوه‌ای تا سیاه و نوع دیگر در برگیرنده رنگ‌های طلائی، زرد، حنائی و قرمز است. نبود رنگدانه هم باعث سفیدی موها می‌شود. قبل از اینكه به سراغ رنگ موها برویم، این را هم بدانید كه موهای نرم نسبت به موهای ضخیم و زبر زودتر صدمه می‌بینند ولی در عوض، جذب مواد شیمیائی در موهای نرم سریع‌تر است. موهای زبر به علت اینكه لایه‌های كوتیكول بیشتری دارند، معمولاً‌ در برابر رنگ موها و دكلره كننده‌ها بیشتر مقاومت می‌كند.
موی پستانداران از دو بخش غلاف و ریشه تشكیل شده است. غلاف به شكل یك برجستگی بر روی پوست و ریشه در زیر سطح پوست قرار دارد. رشد مو از قسمت ریشه انجام می‌شود. سایر بخش‌های مو مرده هستند. موی سر به‌طور طبیعی، در هر ماه حدود یك سانتی‌متر رشد می‌كند. مدت قرار داشتن هر مو بر روی سر ۳ تا ۵ سال است و هر انسان ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار عدد مو بر روی سر خود دارد. مو دارای دو نوع رنگدانه (ملانین) است كه یك نوع آن شامل رنگ‌های قهوه‌ای تا سیاه و نوع دیگر دربرگیرندة رنگ‌های طلایی، زرد، حنایی و قرمز است. نبود رنگدانه باعث سفیدی موها می‌شود. پیش از قرار گرفتن رنگ‌های مصنوعی در غلاف مو، كوتیكول یا لایة بیرونی آن باید باز شود.

عناصر تشكیل‌دهندة رنگ ‌مو
تا پیش از سال ۱۹۰۰ میلادی، رنگ‌مو از رنگ‌های طبیعی استخراج می‌شد. در سال ۱۹۰۹ اسكولر، شیمیدان فرانسوی، نخستین رنگ‌موی مصنوعی را ساخت. به دنبال این نوآوری، اولین شركت تولیدكنندة رنگ‌مو در فرانسه تأسیس شد. یك سال بعد، نام شركت مذكور به «اورئال» تغییر یافت كه امروزه هم بسیار شهرت دارد. محصولات این شركت به سراسر جهان ارسال شد و موفقیتی بزرگ به دست آورد.
دو مادة شیمیایی پایه در تمام فرایندهای رنگ كردن مو شركت دارند: مادة اول «پیروكسید هیدروژن» یا «اكسیدان» نام دارد. این ماده موجب حالت گرفتن مو و تثبیت رنگ آن می‌شود. استفاده از اكسیدان به مقدار زیاد، سولفور مو را خارج می‌كند. از دست رفتن سولفور مو نیز باعث زبری و نازكی تارهای مو می‌شود. در اكثر رنگ‌موها، میزان اكسیدان ۳۰ درصد یا كمتر است. مادة دیگر تشكیل‌دهندة رنگ‌مو آمونیاك نام دارد. این مادة قلیایی، در نتیجة تركیب شدن اكسیدان با رنگ اولیة مو، به صورت كاتالیزور عمل و رنگ موها را روشن می‌كند. همچنین آمونیاك موجب جدا شدن كوتیكول و نفوذ رنگ به درون پوستة مو می‌شود.

رنگهای طبیعی
انسانها از هزاران سال پیش موهای خود را با استفاده از رنگهای طبیعی ومعدنی رنگ می كردندبعضی از مواد طبیعی شامل رنگدانه هستند(مانند حنا ویا پوست گردو)و بعضی دیگر نیز شامل سفید کننده های طبیعی می باشندکه باعث ایجاد واکنشهایی می شوند که رنگ مو را تغییر می دهدمثلا شرابی می کند.رنگهای طبیعی معمولا محور مو را با رنگ می پوشانند.بعضی از این رنگها پس از چند بار شستشوی مو از بین می روند ولی لزوما بی خطرتر از رنگهای شیمیایی نیستند.البته به طور قاطع نمی توان رنگهای طبیعی رو به رنگهای شیمیایی تر جیح داد به ویژه که عده ای ممکنه نسبت به اونها آلرژی داشته باشند.


انواع رنگ ‌مو

قبل از اینكه تصمیم قطعی به رنگ كردن موهای خود بگیرید، لازم است ابتدا انواع رنگ مو را بشناسید. رنگ موی موقت به رنگ موئی گفته می‌شود كه فقط به اندازه یك بار شامپوزدن دوام دارد این نوع رنگ فقط بر روی ساقه مو قرار می‌گیرد. رنگ موهای نیمه موقت، یا نیمه ثابت به اندازه ۴-۶ بار شامپو زدن دوام دارند و برای پوشاندن موهای سفید بهتر است از این نوع رنگ‌موها استفاده شود كه حاوی مواد اكسیدان ضعیف هستند اما اغلب آمونیاك ندارند. این نوع رنگ ۲ تا ۶ هفته بر روی مو باقی می‌ماند و به‌عنوان تقویت كننده رنگ طبیعی مو نیز از آنها استفاده می‌شود. اما رنگ موهای ثابت تغییرات كلی و اساسی بر مو می‌‌گذارند و نیاز به اكسیدان و آمونیاك دارند.
امروزه برای موهای مختلف انواع متنوعی رنگ‌مو تولید شده است و شما می‌توانید با كمی دقت رنگ‌موی مناسب موهای خود را بیابید. نكتة مهم آن است كه رنگ‌موهای شیمیایی، در صورت ناآگاهی شما از نوع رنگ، می‌توانند مضر باشند. چگونگی واكنش پیروكسید هیدروژن و آمونیاك با موهای سر مستقیماً به نوع محصول انتخاب‌شده بستگی دارد.

رنگ موهای پایدار
در فرایند رنگ كردن مو كوتیكول(پوسته خارجی مو) باز و شكافته می شود تارنگ مو در داخل محور مو قرار گیرد. پس از باز شدن كوتیكول رنگ با پروتئین های كورتكس واكنش داده.تا رنگ طبیعی مو را از بین ببرد بیشتر رنگ مو ها در دو مرحله عمل می كنند (این دو مرحله همزمان اتفاق می افتند)نخست رنگ اولیه مو را از بین برده وسپس رنگ جدید را جایگزین می كنند. در واقع شبیه همون دكلره كردن با این تقاوت كه پس از بی رنگ كردن رنگ جدید با پروتئینهای درون مو واكنش داده وجایگزین می شود. آمونیاك ماده قلیایی است كه نقش آن باز كردن كوتیكول مو می باشد. برای اینكه رنگ داخل كورتكس نفوذ كرده وجایگزین شود در واقع این ماده در كنار پر اكسید ورنگ مو مانند یك كاتالیز ور عمل می كند. پر اكسید نیز به عنوان یك عامل اكسید كننده عمل می كند كه رنگ قبلی را از بین می برد. هنگام شكستن پیوندهای شیمیایی موتوسط پر اكسید مقداری گوگرد آزاد می شود كه باعث ایجاد بوی خاصی می شود كه این بو مشخصه ی موهای رنگ شده است. پس از اینكه ملانین بی رنگ شد یك رنگ دائمی با كورتكس مو واكنش می دهد.
انواع گوناگونی از الكلها وحالت دهنده ها نیز در تولید رنگ مو استفاده می شود. حالت دهنده ها كوتیكول مو راپس از رنگ كردن می بندند تا رنگ جدید پایداری بیشتری پیدا كند.
در ادامه به معرفی چند نوع رنگ‌مو می‌پردازیم:

رنگ‌موی نیمه دائمی:


این نوع رنگ، بدون ایجاد تغییر در حالت طبیعی مو، رنگ را به لایة بیرونی آن اضافه می‌كند. رنگ‌مو مولكول‌های زبری دارد. این مولكول‌های كوچك پس از چندبار شست‌وشو از غلاف مو خارج می‌شوند. این نوع رنگ‌مو به مدت ۶ تا ۱۲ مرتبه شست‌وشو با شامپو دوام دارد و ۵۰ درصد از موهای سفید را پوشش می‌دهد. همچنین، تقویت‌كنندة رنگ طبیعی مو نیز هست. رنگ‌موهای نیمه دائمی، موهای شما را روشن یا بی‌رنگ نمی‌كنند. زیرا عاری از تركیبات آمونیاك و پیروكسید هیدروژن هستند.
رنگ‌موی موقت:

اثر این نوع رنگ به مدت ۱۴ تا ۲۸ بار شست‌وشو با شامپو در مو باقی می‌ماند. مولكول‌های این نوع رنگ غلاف دور مو را می‌پوشانند و به درون پوستة آن نفوذ می‌كنند. سپس در محلی كه مولكول‌های رنگدانة طبیعی قرار دارند ساكن می‌شوند. آمونیاك رنگ‌موی موقت به اندازه‌ای است كه رنگدانة طبیعی را روشن یا بی‌رنگ نمی‌كند. به‌علاوه، مقدار پیروكسید هیدروژن آن هم اندك است. با این وجود، موهای سفید را پوشش می‌دهد.
رنگ‌موی دائمی:

 این نوع رنگ‌مو برای ایجاد تغییرات كلی در شكل ظاهری است. موهای سیاه را بور می‌كند و بالعكس. در رنگ دائمی، از آمونیاك و نیز پیروكسید هیدروژن برای رنگ كردن مو استفاده می‌شود. مولكول‌های رنگ وارد پوستة مو می‌شوند و با شست‌وشو از بین نمی‌روند. این محصول بر رنگدانه‌های مو اثر می‌گذارد و آنها را روشن‌تر می‌كند. به همین علت است كه یك رنگ‌مو روی موهای افراد مختلف به رنگ‌های متفاوت درمی‌آید.
در حدود ۴ تا ۶ هفته زمان لازم است تا رنگ از ریشة مو خارج و رنگ طبیعی مو بر روی پوست سر ظاهر شود.

انتخاب رنگ‌موی مناسب

با وجودی‌كه هر چند وقت یك‌بار خبرهایی در مورد عوارض استفاده مداوم از رنگ مو و حتی سرطان‌زا بودن آنها بخش می‌شود (البته این مورد دوم بیشتر در مورد رنگ‌موهای قدیمی صدق می‌‌كند)، با این حال، نمی‌توان خانم‌ها را از استفاده از رنگ مو باز داشت. بنابراین وقتی خطرات احتمالی را به جان می‌خرید)!( سعی كنید دست كم به‌طور اصولی و درست از رنگ مو استفاده كنید. قدم اول، انتخاب رنگ مو به مرغوبیت رنگ، سلیقه و خواسته شما و مدت زمانی كه می‌خواهید آن رنگ روی مویتان باقی بماند بستگی دارد. اغلب خانم‌ها از رنگ‌های تیره شروع می‌كنند و هر بار رنگ را یك درجه روشن‌تر از قبل انتخاب می‌كنند.در مورد پوست‌های روشن، های‌لایت آبی قرمز و برای پوست‌های صورتی و سرخ، رنگ كرم گلی، زیتونی تیره و قهوه‌ای تیره با سایه آبنوسی جلوه خاصی ایجاد خواهد كرد. بهترین رنگ‌ها برای كسانی كه پوست گندمگون و برنزه دارند، رنگ‌های شیری، گل‌بهی، مسی، كرم نخودی، قهوه‌ای‌ـ زرد سوخته، فندوقی، عسلی، سبز كاهوئی و زرد است. برای چشم‌های آبی روشن، آبی خاكستری و آبی‌‌تیره، سبز تیره، قهوه‌ای و مشكی، بهترین رنگ مو ارغوانی با های‌لایت شرابی، پلاتینی، خاكستری، قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره، مشكی و شیری است. برای چشم‌های كهربائی هم رنگ موهای طلائی با های‌لایت قرمز، قهوه‌ای طلائی، قهوه‌ای عسلی، فندوقی، مسی‌ و قهوه‌ای سوخته مناسبت است.
توجه داشته باشید كه وقتی رنگ موهای خود را روشن می‌كنید، هاله گرمی از رنگ‌های زرد و قرمز دور شما دیده می‌شود.

یافتن رنگ‌موی مناسب ساده نیست. انتخاب رنگ دلخواه از روی كاتالوگ رنگ فروشگاه و خریداری آن اقدامی نادرست است. رنگ‌مو را با توجه به رنگ طبیعی مو، رنگ چشم و پوست خود انتخاب كنید. رنگی كه می‌بینید حاصل بازتاب نور از روی رنگدانه‌های رنگ‌شده است. بنابراین، یك رنگ یكسان روی موهای مختلف نمودهای متفاوتی دارد. رنگ موی طبیعی و مصنوعی در زیر نور فلورسنت یا نور طبیعی آفتاب متفاوت به نظر می‌رسند. سطح رنگ‌ها را از درجة ۱ تا ۱۰ تقسیم‌بندی كرده‌اند. رنگ درجة ده مو را روشن و درجة یك آن را تیره می‌كند. رنگ موی سیاه، نور كمی را منعكس می‌كند و این درست برخلاف عملكرد رنگ موی بور است. وقتی كه رنگ موهای خود را روشن می‌كنید، هالة گرمی از رنگ‌های زرد و قرمز دور شما دیده می‌شود. به یاد داشته باشید كه تركیب رنگ‌های زرد و قرمز، رنگ نارنجی را تولید خواهد كرد، نه رنگ دلخواه شما را. بهترین رنگ‌ها برای كسانی كه پوست گندمگون و برنزه دارند رنگ‌های شیری، گل‌بهی، مسی، كرم نخودی، قهوه‌ای، زرد سوخته، قهوه‌ای مایل به قرمز، قهوه‌ای مایل به طلایی، و رنگ‌های آبی، سبزآبی، فندقی، عسلی، سبز كاهویی و زرد است. برای چشم‌های كهربایی یا به رنگ قهوه، رنگ‌موهای طلایی با های‌لایت قرمز، قهوه‌ای طلایی، قهوه‌ای عسلی، فندقی، مسی و قهوه‌ای سوخته مناسب است. در مورد پوست‌های روشن، های‌لایت آبی‌قرمز و برای پوست‌های صورتی و سرخ، رنگ كرم گلی، زیتونی تیره و قهوه‌ای تیره با سایة آبنوسی جلوة خاصی ایجاد خواهد كرد. برای چشم‌های آبی روشن، آبی خاكستری، آبی تیره، سبز تیره، قهوه‌ای و مشكی، بهترین رنگ‌مو ارغوانی با های‌لایت شرابی، پلاتینی، خاكستری، قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره، مشكی و شیری است.
انتخاب رنگ ‌مو به مرغوبیت رنگ، سلیقه و خواستة شما و مدت زمانی كه می‌خواهید آن رنگ روی موهایتان باقی بماند بستگی دارد.
اغلب زنان از رنگ‌های تیره شروع می‌كنند و هر بار، رنگ یك درجه روشن‌تر از قبل را برمی‌گزینند. اگر رنگ‌موی انتخابی موهای سفید شما را پوشش نمی‌دهد، از رنگ مرغوب‌تر و یك درجه بالاتر از رنگ موی اصلی خود استفاده كنید.


موهای سفید مقاوم

برخی از موهای سفید به ویژه موهای ریز و كلفت و خاكستری رنگی كه در اطراف شقیقه‌ها می‌رویند، در برابر رنگ مو مقاوم هستند و یا در مقایسه با سایر موهای سفید، به سرعت رنگ خود را از دست می‌دهند. اگر موهای شما خیلی زبر و مقاوم در برابر رنگ است شاید لازم باشد كه قبل از رنگ كردن آنها را نرم كنید چون با نرم كردن، لایه‌های كوتیكول رنگ را بهتر جذب می‌كنند. در موهایی كه ۸۰ تا ۱۰۰ درصد سفید شده‌اند، ابتدا اكسیدان با Vol۲۰ یا ۳۰ را مستقیماً روی موی سفید بگذرانید و پس از ۵-۷ دقیقه بشوئید. بهتر است از جائی كه سفیدترین موها را دارد شروع كنید و پس از شستن، با حوله خوب خشك كنید. سپس از رنگی كه یك درجه تیره‌تر از رنگ مورد نظرتان است، استفاده كنید. چون به خاطر نبودن رنگدانه در تار مو، رنگی كه می‌گذارید روشن‌تر به نظر می‌رسد. برای بالا رفتن قدرت جذب موی سفید توصیه می‌شود كه مدت زمان گذاشتن رنگ را به حدود ۴۵ دقیقه برسانید.
یادتان باشد این موها در مقایسه با سایر موهای سفید به سرعت رنگ خود را از دست می‌دهند.

برای رنگ شدن این گروه از موها به توصیه‌های زیر توجه كنید:
۱. در زمان رنگ كردن، ابتدا رنگ را روی موهای سفید این ناحیه بگذارید تا زمان طولانی‌تری برای جذب رنگ داشته باشند.
۲. موهای سفید باید تا ۴۵ دقیقه آغشته به رنگ باقی بمانند.
۳. درجة رنگ‌موی انتخابی خود را بالا ببرید.
اگر موهای سفید شما با انجام دادن اقدامات فوق و استفاده از رنگ‌موهای نیمه دائمی و موقتی رنگ نشد، از رنگ‌های دائمی استفاده كنید. موهای سفید هر فرد، با انتخاب رنگ‌موی مناسب، رنگ طبیعی خود را باز خواهد یافت. اما تحقیقات علمی برای یافتن محصولات قوی‌تر و اختصاصی‌تر همچنان ادامه دارد.

نگهداری از موهای تازه رنگ‌شده:

استفاده از رنگ مو باعث خشكی و شكنندگی و ریزش موی سر خانم‌ها می‌شود. از آنجایی‌كه وضعیت طبیعی مو با استفاده از رنگ مو دچار تغییر می‌شود و مثلاً از میزان رطوبت مو كاسته می‌شود، راه حل مناسب استفاده از اسیدهای چرب طبیعی است. یكی از بهترین و غنی‌ترین گیاهان دارای اسید چرب كه می‌تواند رطوبت كافی را به موهای خشك باز گرداند، زعفران است. چند قطره روغن زعفران را در كف دست بریزید و به آرامی روی موهای خشك بمالید. مطمئن باشید كه مقدار چربی كه در موهای شما نفوذ می‌كند بسیار ناچیز خواهد بود ولی تداوم این كار باعث بازگشت رطوبت از دست رفته به موهای شما خواهد شد.

بهتر است از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده برای شست‌وشو استفاده كنید و پیش از ورود به استخر موهای رنگ شده خود را با آب بدون كلر بشوئید. موها را در زمان خیس‌بودن شانه نزنید و و از شانه دندانه درشت استفاده كنید. تا جائی كه می‌شود از خشك كردن موها با سشوار خودداری كنید.


 ۸۹۷۶۵.jpg

۱. از شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده برای شست‌وشو استفاده كنید.
۲. برای دوام رنگ‌مو و جلوگیری از بی‌رنگ شدن آن در برابر آفتاب، از كلاه، روسری و شال استفاده كنید و موها را بپوشانید.
۳. پیش از ورود به استخر، موهای رنگ‌شده را با آب بدون كلر شست‌وشو دهید.
۴. از تقویت‌كننده‌های مو استفاده كنید.
۵. موها را در زمان خیس بودن شانه نزنید و از شانة دندانه درشت استفاده كنید.
۶. از خشك كردن موها با حوله یا سشوار خودداری كنید.

آیا رنگ كردن مو احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد؟

محققان شواهد تازه ای دایر بر ارتباط میان استفاده از رنگ مو با ابتلا به سرطان یافته اند.
یک مطالعه اروپایی با حضور تقریبا ۵۰۰۰ داوطلب زن نشان داده است کسانی که به طور مرتب موهایشان را رنگ می کنند بیش از سایرین با خطر ابتلا به سرطان لیمفوما روبرو هستند.

با این حال کارشناسان تاکید کردند که برخی عوامل سرطان زا از دهه ۱۹۷۰ به این سو از رنگ ها حذف شده است.

با این حال آنها گفتند افرادی که پیش از آن دوران مرتبا در معرض رنگ مو قرار داشتند، از جمله آرایشگران، باید نسبت به خطرات آن آگاه باشند و بدن خود را برای اطمینان از نداشتن توده های نامتعارف چک کنند.

سرطان های لیمفوما در سیستم لنفاوی روی می دهد. سیستم لنفاوی شبکه ای از رگ هاست که بخشی از سیستم دفاعی بدن را تشکیل می دهد و سلول های ضدعفونت به نام “لیمفوسایت” را جابجا و سلول های مرده را از بافت ها تخلیه می کند.

نویسندگان این مقاله تحقیقی از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در فرانسه یافته های خود را در “کنفرانس بین المللی لیمفومای بدخیم” عرضه کردند.

براساس این مطالعه، خطر ابتلا به سرطان لیمفوما در میان زنانی که به طور مرتب از رنگ مو استفاده می کرده اند، در مقایسه با زنانی که پیش از سال ۱۹۸۰ هرگز موهایشان را رنگ نکرده بودند ۲۰ درصد افزایش یافت.

بنابه تخمین ها در حدود یک سوم زنان در اروپا و آمریکای شمالی، و همچنین ۱۰ درصد از مردان بالای ۴۰ سال، از نوعی رنگ مو استفاده می کنند.

پروفسور پائولو بوفتا از محققان این مطالعه گفت: “اطمینان بخش است که بدانیم رنگ هایی که در ۲۵ سال اخیر مورد استفاده بوده ظاهرا با ازدیاد خطر ابتلا به سرطان همراه نیست.”

وی افزود: “شاید هنوز نتوان در مورد ارتباط استفاده از رنگ های قدیمی تر به برخی موارد لیمفوما نتیجه گیری کرد، اما این شواهد در حال افزایش است.”

وی گفت مطالعه ای که چند هفته قبل در نشریه انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد نیز ارتباطی میان لیمفوما و رنگ موهای قدیمی تر پیدا کرده است.

با این حال مطالعه تازه علیرغم نگرانی های قبلی، هیچگونه ارتباطی میان رنگ مو و سرطان هایی چون سرطان مثانه و سینه پیدا نکرد.

۷۶۵۴۶۵۷۸۹.jpg

چند توصیه در مورد استفاده از رنگ‌مو


۱. رنگ‌مو را روی پوست سر نمالید. اگر رنگ‌مو روی پوست پخش شد، برای تمیز كردن آن از پودر بچه استفاده كنید.
۲. از رنگ كردن مو در زمان بارداری خودداری كنید. تركیبات شیمیایی رنگ‌مو آثار نامطلوبی بر جنین می‌گذارد.
۳. از رنگ كردن مداوم مو با درجات مختلف و رنگ‌های گوناگون بپرهیزید.

زنان هم طاس می‌شوند!

ریزش مو برای زنان معضل بزرگی است. با توجه به افزایش سالیانة مبتلایان به این عارضه، بررسی‌های بیشتری در دست انجام است. بر اساس آمارهای جهانی، ۶/۰ درصد از زنان دچار ریزش مو هستند. طاسی در مردان پذیرفتنی است، حال آن‌كه در زنان نقص تلقی می‌شود. طاسی زمانی رخ می‌دهد كه هیچ موی تازه‌ای در پوست سر جانشین

يکشنبه 27/10/1388 - 10:5
دانستنی های علمی
جام جم آنلاین: تحقیق نشان داد مصرف دو فنجان قهوه در روز ، توانایی بدن را برای خون رسانی به عضلات قلب پس از تمرین های ورزشی ، كاهش می دهد.
به نوشته عرب آنلاین ، دكتر فیلیپ كوفمان ، از بیمارستان دانشگاهی زوریخ گفت: تاثیر قهوه در خونرسانی به عضلات قلب افرادی كه در وضعیت استراحت به سر می برند ، چشمگیر نیست اما وقتی این افراد ورزش می كنند ، كاهش این موضوع بسیار قابل توجه می شود.
وی افزود: معمولا خونرسانی به قلب پس از تمرینات ورزشی بسیار افزایش می یابد كه استفاده دو فنجان قهوه این موضوع را كاهش می دهد.
يکشنبه 27/10/1388 - 10:3
آموزش و تحقيقات
دانشمندان پس از آنکه معلوم شد مسکن استامینوفن یکی از علل عمده از کار افتادگی کبد در آمریکا بوده است نسبت به عواقب مصرف زیاد این دارو هشدار داده اند.

به گفته محققان موارد سالانه از کار افتادگی کبد در اثر مصرف استامینوفن - که در آمریکا به نام تجاری تایلنول و در بریتانیا به نام پاراستامول شناخته می شود - از 28 درصد در سال 1998 به 51 درصد در سال 2003 افزایش یافت.

به گزارش نشریه "نیوساینتیست" تیم محققان آمریکایی دریافت که مصرف تنها 20 قرص 500 میلی گرمی در یک روز -حداکثر میزان توصیه شده 8 قرص 500 میلی گرمی در روز است- می تواند باعث مرگ شود.

کارشناسان می گویند اعمال محدودیت بر فروش این دارو در بریتانیا به کاهش موارد از کار افتادگی کبد در این کشور کمک کرده است.

گروه مطالعه از کارافتادگی حاد کبد در آمریکا، که با شرکت پژوهشگران از دانشگاه های مختلف این کشور تشکیل شد، داده های 662 بیمار که در فاصله سال های 1998 تا 2003 به خاطر ازکارافتادگی حاد کبد بستری و درمان شده بودند را تجزیه و تحلیل کرد.

از میان 275 موردی که به مصرف استامینوفن مربوط می شد، 48 درصد آنها غیرعمدی، 44 درصد ناشی از تلاش برای خودکشی و باقی نامعلوم بود.

معلوم شد افرادی که دچار مسمومیت غیرعمدی شده بودند چندین داروی مختلف که حاوی استامینوفن بوده است را مصرف کرده اند.

محققان دریافتند که مصرف 10 گرم استامینوفن در روز - معادل 20 قرص 500 میلی گرمی - می تواند باعث از کار افتادن کبد شود.
يکشنبه 27/10/1388 - 10:2
بیماری ها

غده پروستات غده‌ ای است که تنها در مردان یافت می‌ شود. این غده در زیر مثانه قرار دارد و مایعی به داخل منی ترشح می‌ کند.
سرطان پروستات نوعی بیماری است که در آن سلولهای بدخیم از بافتهای پروستات نشات می گیرد و به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر و منجر به افزایش حجم در هر یک از اجزای سلولی غده پروستات می‌شود.

سرطان پروستات دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه در میان مردان است. اطلاعات آماری و علائم بالینی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات مبین سه طیف گسترده روند رشد این بیماری است. سرطان پروستات می‌تواند دارای رشد آهسته بوده و زمانی طولانی تا بروز علائم بالینی آن داشته باشد. در مواردی دیگر تومور به سرعت رشد کرده و تهاجم تومور به بافت‌های دیگر امکانپذیر می شود. در چنین مواردی مدت فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش دامنه آن بسیار کوتاه است. مابین این دو طیف رشد، تومورهایی وجود دارند که سرعت روند رشد آنها در حد متوسطی است.

سرطان پروستات با نشانه‌های مرتبط با دفع ادرار و یا درد شکم تظاهر می‌کند. این نشانه‌ها با علائم بیماریهای رایجی مانند عفونت و هیتروفی (بزرگی) خوش خیم پروستات (Benign Prostatic Hyperplasia) مشترک است.

علائم هشدار دهنده سرطان پروستات عبارتند از:


ادرار کردن پی در پی یا سخت


جاری شدن ضعیف ادرار


عدم توانایی در ادرار


بی‌ اختیاری ادراری


جریان منقطع و ضعیف ادرار


وجود خون در ادرار



درد مداوم قسمت پائین کمر


سوزش


ناتوانی جنسی

سبب‌شناسی: سرطان‌ زایی پروستات

علت ابتلا به سرطان پروستات هنوز ناشناخته است اما تحقیقات آماری و بالینی، روند بدخیمی بیماری سرطان پروستات را به این عوامل ارتباط می دهد:

سن ‌ـ سرطان پروستات اغلب در افراد سالمند دیده می‌شود و افراد زیر ۵۰ سال به ندرت به آن مبتلا می شوند. مردان بالای ۶۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان پروستات هستند و باید بیشتر متوجه علائم هشدار دهنده این بیماری باشند.

عوامل ژنتیکی - سابقه ارثی سرطان پروستات عامل مهمی در ابتلا به این سرطان است. وجود سابقه سرطان پروستات بین اعضای نزدیک خانواده از جمله پدر و برادر احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می ‌دهد.

عوامل هورمونی ـ هورمون‌های استروئیدی (تستوسترون و آندروژنها) برای رشد و حفظ و عمل طبیعی آن در مردان بالغ نقش مهمی را ایفا می کند. افزایش میزان ترشح هورمون تستوسترون در خون اغلب موجب تسریع روند بدخیمی سرطان پروستات می شود.

تغذیه - رژیم غذایی دارای اثرات بالقوه ‌ای در پیشگیری و یا پیشتازی ایجاد سرطان پروستات به شمار می رود. مطالعات و تحقیقات علمی ثابت کرده ‌اند که سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C و E، به خصوص گوجه فرنگی، عاملی محافظتی در مقابل سرطان پروستات تلقی می شوند در حالی که استفاده از مقادیر زیاد چربی حیوانی عامل مستعد کننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات شناخته شده است.

مواد شیمیایی - تماس با مواد شیمیایی سرطان‌زا در محیط مانند کادمیم، که در تهیه برخی آلیاژها و باتری کاربرد دارد، عامل مستعد کننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات است.

بیماری های مقاربتی - وجود بیماریهای مقاربتی احتمال ابتلاء به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

الگوهای غربالگر سرطان پروستات

معاینه غده پروستات از طریق معاینه مقعد (Digital rectal examination) از الگوهای غربالگر سرطان پروستات است. در این روش پزشک از داخل مقعد بیمار، غده پروستات را معاینه می ‌کند. وجود سطح خشن و نامنظم بافت از علائم هشدار دهنده سرطان پروستات محسوب می ‌شود.

تومورهای سرطانی آنتی‌ ژن‌های مشخصی را تولید می ‌کنند که ممکن است از طریق آزمایش خون کشف شوند. آنتی ‌ژنی که به طور کامل توسط غده پروستات تولید می ‌شود، آنتی ‌ژن اختصاصی پروستات (Prostate Specific Antigen ,PSA) است. تشخیص سریع سرطان پروستات با اندازه‌ گیری آنتی‌ ژن اختصاصی پروستات از آزمایش های غربالگر این بیماری است. در بیمارانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند، مقدار این آنتی ژن در سطح بالاتری است.

البته تنها سطح PSA در آزمایش خون فرد نمایانگر ابتلا به سرطان پروستات نیست. در برخی از موارد عفونت و یا ”بزرگی خوش ‌خیم“ حجم غده پروستات می ‌تواند سبب افزایش میزان PSA در خون شود. از این رو، ترکیب معاینه مقعد توأم با آزمایش تعیین سطح PSA از طریق خون روش دقیق‌تری برای تشخیص سرطان پروستات است و برای اطمینان بیشتر، در مراحل بعدی آزمایشات دیگری مانند تصویرنگاری باز آوای مغناطیسی (MRI)، سونوگرافی (Ultrasound)، توموگرافی کامپیوتری (CT SCAN) و نمونه ‌برداری از غده (Biopsy) نیز انجام می‌گیرد.

تشخیص به موقع بیماری، دست کم ۵ سال بیشتر به زندگی مبتلایان به سرطان پروستات اضافه می‌کند. توصیه می‌شود مردان در سنین بالای ۴۰ سال سالیانه مورد معاینه غده پروستات ازطریق معاینه مقعد قرار گیرند و در سنین بالای ۵۰ سال، هر سال آزمایش آنتی‌ژن مخصوص پروستات را انجام دهند.

درمان سرطان پروستات

با در نظر گرفتن شرایط بیمار ممکن است یک یا ترکیبی از این الگوها تجویز شود:

۱-تحت نظر گرفتن بیماری: در این روش بیمار به طور دقیق تحت نظر پزشک قرار می گیرد، بدون اینکه الگوی درمانی بر روی او اعمال شود. این روش برای بیمارانی تجویز می‌ شود که جراحی برایشان مفید نیست و یا رشد غده سرطانی پروستات آنها بسیار کند و آهسته است و در درازمدت تأثیر سوء بر سلامتی او نخواهد گذاشت.


رادیوتراپی از روش های درمانی انواع سرطان از جمله سرطان پروستات است

۲-جراحی: برداشتن کامل غده پروستات (پروستکتومی Prostatectomy).

۳-کرایوتراپی (Cryotherapy) : استفاده درمانی از سرمای شدید. در این روش سوند (probe) سونوگرافی به داخل مقعد انداخته می شود تا پزشک تصویر محل مورد نظر را بر روی صفحه ببیند. در این روش پزشک با انداختن سوند درون غده پروستات از طریق شکاف کوچکی بین مقعد و کیسه حاوی بیضه‌‌ ها نیتروژن مایع را به غده پروستات هدایت می‌ کند. نیتروژن مایع در داخل بافت منجر به انجماد بافت و انهدام سلول‌های سرطانی بافت غده پروستات می‌ شود. کرایوتراپی روشی موثر برای درمان مقاطع کوچک ابتلا به سرطان است. احتمال آسیب دیدگی مثانه و التهاب دستگاه تناسلی از عوارض جانبی این روش است.

۴-شیمی درمانی: استفاده از داروهای شیمیایی منجر به انهدام سلولهای سرطانی می ‌شود. عوارض جانبی شیمی درمانی عبارتند از: ریزش موی سر و ابرو، کاهش گلبولهای سفید خون، ضعف سیستم ایمنی و دفاعی بدن، عفونت، احساس درد، خشکی دهان و پوکی استخوان.

۵-رادیوتراپی: از آنجا که تومور ممکن است بافتهای اطراف غده پروستات را در بر گرفته باشد انجام جراحی و برداشتن غده پروستات کافی نیست و هر تظاهری از وجود PSA در آزمایش حاکی از گستردگی تومور است. در چنین وضعیتی الگوهای درمانی وسیع‌ تری مانند رادیوتراپی پی ‌گیری می ‌شود. هدف از رادیوتراپی کنترل رشد سلولهای سرطانی است. تابش اشعه به محل تومور ممکن است به صورت خارجی یا داخلی باشد.


رادیوتراپی خارجی: در این روش بیمار در معرض تشعشع قرار می‌ گیرد. اشعه از چند زاویه مختلف از خارج از بدن به تومور هدایت می ‌شود. این روش کاملا بدون درد است و به مدت ۷ تا ۸ هفته ادامه دارد. ولی بیمار از عوارض جانبی مانند تحریک‌ پذیری مقعد، اسهال و خستگی مفرط ناشی از تابش پرتو گزارش می ‌دهد. اثرات اشعه ممکن است واکنشهای پوستی به صورت التهاب، خارش، سوزش، ترشح یا پوسته پوسته شدن پوست را به دنبال داشته باشد. تهوع، ‌استفراغ، بی‌ اشتهایی و آسیب‌های عروقی و تنفسی می تواند از دیگر عوارض جانبی رادیو تراپی باشد. همچنین رادیوتراپی ممکن است باعث سرکوب سیستم خونساز بدن و کاهش گلبولهای سفید و ضعف سیستم ایمنی بدن و نهایتا بروز عفونت شود.


رادیو تراپی داخلی یا براکی تراپی (Brachy therapy): براکی تراپی برای رساندن مستقیم مقدار زیادی اشعه به ضایعه بدخیم است. در این روش، در اتاق عمل با استفاده از سرنج‌ های نازک مواد یونیزه در بدن بیمار کاشته می‌ شود.

6-هورمون درمانی : از آنجا که هورمون تستوسترون به رشد سرطان غده پروستات کمک می کند، هدف از هورمون درمانی کاهش هورمون جنسی در بدن است. این روش با به کارگیری داروهای ضد تستوسترون انجام می‌ گیرد و شامل تجویز هورمون استروژن به عنوان قرص است که تاثیر ضد تستوسترون دارد. عوارض جانبی استفاده از قرصهای حاوی استروژن شامل درد در پستان و رشد پستان است که با قطع مصرف قرص‌ ها از بین می ‌رود.

جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات با تشخیص زودرس امکان‌پذیر است. اکنون با اطلاعات و روشهای جدید الگوهای درمانی، برای درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان پروستات، امکان بهبودی کامل فراهم شده است.
يکشنبه 27/10/1388 - 10:1
بیماری ها

سینهمجموعه ‌ای از غدد شیری Lobules، کانالهای هدایت کننده شیر Ducts به سر سینهو مقدار زیادی چربی است.
سرطان سینهبیماری ای است که در آن سلولهای بدخیم از بافت سینهمنشاء می گیرند و به طور نامنظم و فزاینده‌ ای تکثیر می یابند و بدون اینکه موجب عکس ‌العمل تدافعی و تهاجمی در سیستم ایمنی بدن شوند، به طریقی از سیستم ایمنی و دفاعی بدن عبور می کنند.

با توجه به ساختار غده سینهعمده ترین انواع این بیماری به دو دسته تقسیم می‌شوند: کارسنوم لوبول Lobular Carcinoma و کارسنوم مجرایی Ductal Carcinoma.

علائم هشدار دهنده سرطان سینه

تورم و وجود توده‌ سخت و غیرحساس با حدود نامشخص در پستان.
تغییرات نوک سینهشامل خشکی و اگزمای سر سینهکه تداوم پیدا کرده و بهبود نیابد
فرورفتگی نوک سینهانحراف و تغییر در سر سینهترشحات سر سینهبویژه ترشحات خونی
تغییرات در شکل و انحنای طبیعی و تقارن سینهتورم گره های لنفاوی زیر بغل
سابقه قبلی سرطان در یک سینه
سبب‌شناسی: سرطان‌ زایی سینه
سرطان سینهشایع ‌ترین نوع سرطان در میان زنان است. اما سرطان سینهتنها مختص زنان نبوده بلکه مردان نیز در خطر ابتلا به آن هستند. تحقیقات آماری و بالینی روند بدخیمی بیماری سرطان سینهرا به عوامل زیر مرتبط می دانند:

عوامل ژنتیکی: سابقه ارثی سرطان عامل مهمی در ابتلا به سرطان سینهاست. وجود سابقه سرطان سینهبین اعضای نزدیک خانواده از جمله مادر، خواهر، دختر، پدر و برادر احتمال ابتلا به سرطان سینهرا افزایش می‌دهد.

جلوگیری از سرطان سینهبه طریق عمل جراحی (ماستکتومی) و برداشتن و تخلیه دو سینهاقدامی پیشگیرانه جدی برای زمانی که بروز سرطان سینهدر شخص بیش از %۵۰ باشد توصیه می شود. اما از آنجا که نمی‌توان بافت سینهرا به طور صددرصد برداشت احتمال عود سرطان در شخص هنوز باقی است.


سن ‌ـ سرطان سینهرابطه مستقیم با افزایش سن دارد. سرطان سینهدر سنین بلوغ و زیر ۲۰ سال بسیار نادر و در سنین ۴۰ تا ۵۵ سالگی احتمال ابتلا به آن روندی یکنواخت دارد. زنان بالای ۵۵ سال بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان سینههستند و باید بیشتر متوجه علائم هشدار دهنده این بیماری باشند
تغذیه و شیوه زندگی - رژیم غذایی دارای اثرات بالقوه ‌ای در پیشگیری و یا پیشتازی ایجاد سرطان سینهبه شمار می رود. مطالعات و تحقیقات علمی ثابت کرده ‌اند که استفاده از سبزیجات تازه و فعالیت جسمانی عامل محافظتی در مقابل سرطان سینهتلقی می شوند در حالی که مقادیر زیاد چربی حیوانی، مصرف زیاد الکل و دخانیات عامل مستعد کننده و پیشتاز در ایجاد سرطان سینهشناخته شده است
مواد شیمیایی - تماس با مواد شیمیایی سرطان‌زا در محیط مانند پرتونگارها و رادیوم‌ از عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینهاست

عوامل هورمونی:‌ افزایش میزان ترشح هورمون‌های استروئیدی مانند استروژن در خون اغلب موجب تسریع روند بدخیمی سرطان سینهمی شود. از دیگر عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینهمی توان به این موارد اشاره کرد:


اولین زایمان در سنین بالای ۳۰ سال
بلوغ زودرس
یائستگی دیررس
تشعشع زیاد اشعه به قفسه سینه
ابتلا به برخی از بیماریهای خوشخیم سینهچاقی مفرط

الگوهای غربالگری سرطان سینه
کشف و معالجه سرطان سینهدر مراحل اولیه احتمال بهبودی و درمان بیمار را افزایش می‌دهد. هدف از الگوهای تشخیص کشف سلولهای سرطانی در مرحله‌ای است که هنوز گسترش نیافته اند و متاستاز در آنها صورت نگرفته است. از این رو، برای تشخیص و کشف توده سرطانی در مراحل اولیه نیاز به اجرای الگوهای غربالگری است که عبارتند از :

۱- خودآزمایی- فراگیری چگونگی معاینه مرتب و منظم پستان‌ها توسط خود شخص بهترین روش برای آگاهی و کشف هرگونه تغییر در سینهاست. مناسبترین زمان خودآزمایی ۵ تا ۶ روز بعد از پایان عادت ماهانه برای زنان در سنین باروری است. زنانی که یائسه شده ‌اند، باید یک روز معین در هر ماه را برای این معاینه انتخاب کنند.

هنگام معاینه ابتدا جلوی آینه ایستاده و در آینه با نور کافی به پستانها به ویژه نوک آنها نگاه کرده و وجود و پیدایش هر تغییری در پوست و نوک سینهرا ملاحظه کنید. سپس در حالت ایستاده دستهای خود را پائین آورده و شکل ظاهری سینهرا نگاه کنید. سپس دستهای خود را بالای سر برده و به دقت هرگونه تغییر در سینهرا مورد توجه قرار دهید. سپس به پشت دراز کشیده و یک دست را زیر سر خود گذاشته و با دست دیگر به آرامی سینهرا با حرکات دورانی لمس کنید. بعد از معاینه پستانها زیر بغل خود را لمس کنید. زیربغل محل رشد غدد لنفاوی است و وجود توده و یا بزرگ شدن غدد لنفاوی در این ناحیه بسیار مهم است و باید به پزشک مراجعه کرد.

2- معاینه توسط پزشک: معاینات بدنی توسط پزشک شامل بررسی صدای قلب و ریه، غده های لنفاوی در ناحیه گردن و زیر بغل، معاینه سینهو شکم است.


ماموگرافی

۳- ماموگرافی: یا عکسبرداری با اشعه ایکس از پستانها که معمولا در زنان بالای ۴۰ سال تجویز می‌شود. ماموگرافی احتمال پی بردن به وجود سرطان را بالا می برد. در این روش برای تشخیص محل توده در سینهبا تاباندن اشعه x از بالا به پایین یک نما و با تاباندن اشعه از یک پهلو به پهلوی دیگر دومین نما حاصل می شود. بررسی ماموگرام (تصویر حاصل از ماموگرافی) اطلاعات نسبتاً دقیقی در مورد اندازه توده و قطر و نواحی منظم و غیر منظم توده را به دست می دهد.

۴- سونوگرافی: در زنان زیر ۴۰ سال به علت ساختار پستانها، سونوگرافی روش بررسی دقیق تری است. در این شیوه از امواج صوتی جهت بررسی ساختار توده در سینهاستفاده می شود.

۵- ام آر ای (MRI)

۶-اسکن استخوان Bone Scan - تصویربرداری از استخوان به وسیله یک ماده رادیواکتیو روشی بسیار ارزشمند است که در تشخیص انتشار سرطان به استخوان، موثر بودن درمان سرطان و روند التیامی نواحی درگیر در استخوان به کار می رود.

۷ - نمونه برداری یا بیوپسی (biopsy): یکی دیگر از الگوهای مهم تشخیص است که اطلاعات دقیق‌تری را از وضعیت خوش‌خیم و یا بدخیم بودن توده به دست می دهد. روشهای متفاوت بیوپسی عبارتند از:


نمونه‌برداری با سوزن (needle aspiration): در این روش توده را بین دو انگشت نگه‌داشته و با یک سوزن ظریف مقداری از بافت با سرنگ کشیده شده و تحت بررسی پاتولوژی قرار می گیرد.
نمونه‌برداری هسته‌ای (Cone biopsy): در این نوع نمونه برداری، بافت تحت بیهوشی موضعی قرار می گیرد و بخشی از پوست را برش داده شده و با یک سوزن ضخیم قسمتی از بافت برداشته شده و مورد بررسی پاتولوژی قرار می گیرد.
نمونه‌برداری باز (جراحی). در این روش، بیهوشی عمومی لازم است. جراحی می تواند به دو روش انجام گیرد: ۱- برداشتن تمامی توده و مقداری از بافت پیرامون آن ۲- نمونه‌برداری برشی: در این روش به علت بزرگی توده و چسبیده بودن آن به پوست یا قفسه سینه قسمتی از توده برداشته شده و مورد مطالعات پاتولژی قرار می گیرد.

۸- آزمایش خون- تومورهای سرطانی آنتی‌ ژن‌های مشخصی را تولید می ‌کنند که ممکن است از طریق آزمایش خون کشف شوند. تشخیص سرطان سینهبا اندازه‌ گیری آنتی‌ ژن کارسینو امبریونیک (CEA Carcinoembryonic Antigen) از آزمایش های غربالگر این بیماری است. افزایش میزان این آنتی ژن مبین نشانه های سرطان سینهاست و کاهش میزان این آنتی ژن در حین درمان نشانه مهار کردن رشد سرطانی سلول و بهبودی بیمار است.

الگوهای درمان سرطان سینه
فرایند درمان سرطان برای هر شخص معین با شرایط بیماری وی می‌باشد. از نمونه الگوهای درمانی اگر دامنه سرطان سینهو غده‌های لنفاوی به زیر بغل محدود باشدعبارتند از:

۱- جراحی: مرحله اول معالجه جراحی و برداشتن توده به طریق لامپکتومی (lumpectomy) و یا برداشتن و تخلیه سینه(mastectomy) ماستکتومی است و سپس شیوه‌های مانند اشعه درمانی و شیمی درمانی و هورمون درمانی و یا ترکیبی از این روشها انتخاب می‌شود. در مورادی که سرطان پیشرفته بوده و به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کرده باشد معالجات توسط اشعه و شیمی درانی تجویز می‌شود. عوارض جانبی جراحی‌ـ قرمزی‌، التهاب، کشیدگی پوست سینه و سفتی سینهمی‌باشد.

۲-رادیوتراپی (اشعه درمانی)‌ـ روشی است که طی آن از اشعه با انرژی زیاد استفاده می شود و با آسیب رساندن به سلولهای زنده منجر به مرگ آنها می‌شوند.عوارض جانبی رادیوتراپی خستگی شدید،‌افسردگی، تهوع، ‌استفراغ، بی‌ اشتهایی و آسیب‌های عروقی و تنفسی می تواند از دیگر عوارض جانبی رادیو تراپی باشد. همچنین رادیوتراپی ممکن است باعث سرکوب سیستم خونساز بدن و کاهش گلبولهای سفید و ضعف سیستم ایمنی بدن و نهایتا بروز عفونت شود.

۳- شیمی درمانی‌ـ شیمی درمانی جهت پیشگیری از عود بیماری و مواردی که سرطان در بدن پخش شده تجویز می شود. استفاده از داروهای شیمیایی منجر به انهدام سلولهای سرطانی می ‌شود. عوارض جانبی شیمی درمانی عبارتند از: حالت تهوع و استفراغ، ریزش موی سر و ابرو، کاهش گلبولهای سفید خون، ضعف سیستم ایمنی و دفاعی بدن، عفونت، احساس درد، خشکی دهان و پوکی استخوان، کم‌خونی‌، کاهش تعداد گلبولهای قرمز خون که ممکن است سبب خستگی، سرگیجه و احساس سرما در بیمار شود. اسهال و یبوست، سفتی و خشکی مفاصل از دیگر عوارض جانبی شیمی درمانی است.

۴- هورمون درمانی‌ـ این روش برای پیشگیری از عود سرطان کاربرد دارد و هدف از آن، کاهش هورمونهای جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) است. برداشتن تخمدانها و یا از کار انداختن آن با اشعه از روش های این نوع درمان است.


هورمون درمانی در پیشگیری از عود سرطان کاربرد دارد

استفاده از داروهای ضد استروژن مانند تاموکسی ‌فن (Tamoxifen) نیز یکی دیگر از این روش ها است. حساسیت غده به استروژن با بررسی و آزمایش پاتولوژیکی روی تودة سرطان بیمار پس از نمونه‌برداری مشخص و درجه‌بندی می‌شود. این درجه حساسیت با اعداد ۱- ۲ و ۳ تقسیم‌بندی می‌شود به طوری که صفر برابر عدم حساسیت به استروژن و ۳ حساسیت شدید محسوب می‌شود.

گر گرفتگی، افزایش ترشحات واژن، افزایش وزن،‌ خشکی پوست، ضعف و خستگی، سردرد و افسردگی، سرگیجه، و ایجاد لخته خون در ورید از عوارض جانبی تاموکسی فن است.

درمان سرطان سینهدر زمان حاملگی نیز امکانپذیر است اما این امر رابطه مستقیم با درجه پیشرفت سرطان، نوع درمان مورد نیاز و سن جنین دارد. برداشتن و تخلیه سینهو غده‌های لنفاوی در زمان حاملگی امکانپذیر است و لزومی به قطع حاملگی نیست. اما در چنین مواردی درمانهای ثانویه مانند اشعه درمانی و شیمی درمانی به دلیل عوارض سوء آنها در جنین به کار گرفته نمی شود. اگر سرطان قابلیت پیشرفت داشته باشد، با تعیین سن جنین ممکن است اقدام به دنیا آوردن زودرس جنین شود.

زنانی که در سنین بارداری هستند،‌ ممکن است بعد از شیمی درمانی عادت ماهیانه آنها قطع شده و دچار یائسگی زودرس شوند (و یا در بعضی مواقع عادت ماهانه بعد از ۱۲-۶ ماه برمی ‌گردد. در برخی از موارد بیمار ممکن است دچار خونریزی ادامه دار شود و عادت ماهیانه او قطع نشود. بیماران مبتلا به سرطان سینهنباید از قرصهای ضدحاملگی که موجب ترشح هورمونهای هورمونهای جنسی زنانه می ‌شود استفاده کنند و حاملگی تا پس از ۶ ماه بعد از اتمام درمان توصیه نمی‌شود.

موفقیتهای تشخیص و درمان سریعتر بیماران مبتلا به سرطان پستان، تکامل روشهای جدید تشخیصی و درمانی مانند شیمی درمانی و هورمون درمانی و الگوهای غربالگری سرطان سینهتوانسته مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهد.
يکشنبه 27/10/1388 - 10:0
بیماری ها

ریه (شش) یا جگر سفید اندامی است مخروطی شکل مجتمع از بافت اسفنجی که به صورت یک جفت در قفسه سینه قرار دارد. ریه راست متشکل از۳ تکه و ریه چپ از ۲ تکه تشکیل شده است. هر ریه متصل به شاخه ای به نام نایچه است.
سرطان ریه نوعی بیماری است که در آن رشد بافت بدخیم در یک یا هر دو ریه ایجاد می شود.

سرطان ریه شایعترین سرطان در هر دو جنس در سراسر جهان است و بیش از ۸۰% بیماران مبتلا به این سرطان در فاصله ۵ سال از زمان تشخیص بیماری جان خود را از دست می دهند.
با توجه به سلولی که دچار تراریختی و سرطان شده است اشکال مختلفی از سرطان ریه وجود دارد که هر کدام نشانه ها و عوارض خاص خود را دارند. شایع ترین اشکال سرطان ریه عبارتند از:

۱- سرطان ریه با یاخته های کوچک (Small cell lung cancer)- یاخته های سرطانی نوع کوچک در زیر میکروسکوپ به شکل جوی دو سر دیده می شود و به آن سرطان جو شکل (Oat-shaped) نیز گفته می شود. روند رشد این نوع سرطان ریه سریع است و در مدت زمان کوتاهی در اندامهای دیگر پراکنده می شود. حدود ۲۰% سرطانهای ریه از این نوع است.

۲- سرطان ریه با یاخته های غیر کوچک (Non-small cell lung cancer)- این نوع سرطان ریه با توجه به نوع سلول موجود در بافت ریه که دچار تراریختی و سرطان شده است تعریف می شود. اشکال مختلفی از این نوع سرطان وجود دارد که هر کدام نشانه ها و عوارض خاص خود را دارند و عبارتند از :

i) سرطان بافت بشره ای (Squamous cell carcinoma)- این سرطان از شا یع ترین انواع سرطان ریه است و شروع آن معمولاً از نایچه ها است و در مقایسه با دیگر اشکال سرطان ریه رشد آهسته تری دارد و مدت ها طول می کشد تا به اندامهای دیگر سرایت کند.

ii) سرطان غدد مترشحه مخاط و مجاری لنفاوی ( Adenocarcinoma) – این نوع سرطان ریه معمولاً در زیر بافت پوششی نایچه ها یا در مجاری لنفاوی کناره خارجی ریه رشد می کند.

iii) سرطان ریه با یاخته های بزرگ ( Large cell carcinoma)- این نوع سرطان اغلب در شاخه های کوچکتر نایچه ها تظاهر می کند.

از هر ۵ مورد سرطان ریه یکی از آنها از نوع یاخته های کوچک و بقیه از نوع غیر کوچک است.

نوع نادری از اشکال سرطان ریه نیز به نام مزو تلیوما (mesothelioma) وجود دارد. این نوع سرطان ریه موجب تراریختی بافت پوششی ریه می شود و در افرادی تظاهر می کند که در تماس با آزبست ( پنبه نسوز) بوده اند.

علائم هشدار دهنده سرطان ریه

• افزایش و یا شدت سرفه در فرد سیگاری
• سرفه همراه با خلط خونی
• تنگی نفس دراثر فعالیت
• خس خس سینه به صورت حاد
• درد مبهم و یا مشخص در قفسه سینه
• خشن شدن صدا یا تغییر آن به شکلی که بهبود پیدا نکند
• عفونت های مکرر ریه و مجاری تنفسی
• کاهش وزن
• بی اشتهائی
• تورم در ناحیه گردن و صورت
• ضعف و خستگی مفرط

علاوه بر نشانه های فوق ممکن است عوارضی در بیمار ظاهر شود که ارتباطی با سرطان ریه نداشته باشد و به سرایت سرطان به اندامهای دیگر بدن مربوط باشد. در چنین مواردی بیمار از سردرد، احساس ضعف عمومی، سهولت شکستگی و آسیب پذیری استخوانها، انواع خونریزی و لخته شدن غیر عادی خون شکایت می کند.

سرطان ریه درمراحل ابتدایی هیچ نشانه ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد و در نتیجه آمار مرگ این نوع سرطان رقم بالایی دارد.

سبب شناسی: سرطان زایی ریه

عامل مستعد و پیشتاز در تظاهر سرطان ریه مانند هر سرطان دیگری به هم خوردن نظم تقسیم سلولی است. تحقیقات آماری و بالینی روند بدخیمی بیماری سرطان ریه را به این عوامل ارتباط می دهند:


اعتیاد به دخانیات - خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش مقدار و مدت تماس با دود تنباکو رابطهً مستقیم دارد و هرچه سن شروع استعمال دخانیات پائین تر باشد عامل مستعد کننده و پیشتاز در ابتلای به سرطان ریه افزایش پیدا می کند.


آلاینده های موجود در هوای محیط زیست و محل کار- موادی چون آزبست (پنبه نسوز)، گاز رادون (گازی بی رنگ و بی بو که از تجزیه طبیعی اورانیم در آب ، خاک و مصالح ساختمانی قدیمی تولید می شود)، اورانیوم و نیکل عامل مستعد کننده و پیشتاز در ابتلاء به سرطان ریه هستند.


استنشاق دود سیگار در محیط برای افراد غیر سیگاری


عوامل ژنتیکی- وجود سابقه سرطان ریه بین اعضای نزدیک خانواده احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می ‌دهد.


عوامل ایمنولوژیک(ایمنی) - نارسایی مکانیسم ایمنی طبیعی بدن عاملی مستعد کننده در ایجاد سرطان ریه شناخته شده است.


سن- افراد بالای ۶۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند و باید بیشتر مراقب علائم هشدار دهنده این بیماری باشند.

الگوهای غربالگری سرطان ریه

با توجه به وضیعت عمومی سلامت فرد، بررسی های تشخیص سرطان ریه ممکن است شامل:

۱- عکسبرداری از ریه ها با تابش اشعه X

۲- آزمایش خلط

۳- سی تی اسکن (Computerised tomography scan)- در این روش دستگاه سی تی اسکن با گرفتن تعدادی عکس توسط اشعه ایکس، تصویری سه بعدی از بدن را نشان می دهد و از این طریق محل و اندازه دقیق ضایعه و پراکندگی تومور ریه به بخش های دیگر قفسه سینه یا اندام های دورتر مانند کبد مشخص می شود.

۴- سی تی اسکن دورانی یا اسپایرال (Spiral CT scan) -– در این روش یک دستگاه کامپیوتری سی تی اسکن با حرکات دورانی به دور بدن بیمار در هر دور بیش از صد تصویر از بدن بیمار می گیرد. در سی تی اسکن دورانی ضایعات کوچکی که از طریق سی تی اسکن معمولی قابل روئت نیست، مشاهده می شود.

۵- پرتونگاری با استفاده از تشدید میدان مغناطیسی (MRI Scan) – این آزمایش مشابه سی تی اسکن است با این تفاوت که به جای تابش اشعه X از مغناطیس جهت عکسبرداری از اعضای بدن استفاده می شود. در این آزمایش بیمار به مدت ۳۰ دقیقه به طور ساکن درون اتاقک این دستگاه می ماند و تصاویر مقطعی از بدن او تهیه می شود.

۶- نمونه برداری یا بیوپسی (biopsy)- بررسی میکروسکوپی از نمونه بافت تومور. این آزمایش بسیار مهم است زیرا مطمئن ترین روش برای تشخیص سرطان ریه و نوع آن به حساب می آید. روشهای متفاوت بیوپسی ریه عبارتند از:


نمونه‌ برداری با سوزن (needle aspiration): در این روش با تابش پرتوی اشعه ایکس، توده در صفحه تلویزیون دیده می شود و پزشک با دقت با سوزن مقداری از بافت ریه را با سرنگ کشیده و برای آزمایش بافت شناسی جدا می کند.


نمونه‌برداری با بروتکوسکپ یا برونکوسکپی Bronchoscopy)): بروتکوسکپ لوله ای فلزی و توخالی است که به یک لامپ مجهز شده و از طریق دهان یا بینی به داخل نای فرو داده می شود و مشاهدهً بصری بافت ریه را امکان پذیر می کند سپس پزشک با دقت مقداری از بافت و مایع درون ریه را از طریق این لوله برای امتحان بافت شناسی جدا می کند . قبل از انجام این عمل به بیمار بیهوشی موضعی داده می شود.


نمونه‌برداری باز (جراحی). در نمونه برداری باز، بیهوشی عمومی لازم است و می تواند به روش معاینه توراسکپی (Thoracoscopy) یا مدیاستینوسکپی (Mediastinoscopy) انجام شود. جراحی به پزشک امکان معاینه درون قفسه سینه و غدد لنفاوی نزدیک ریه را می دهد وطی آن در پوست پائین گردن شکاف کوچکی داده می شود و از این طریق لوله ای به درون قفسه سینه فرستاده می شود. انتهای این لوله متصل به نورافشان و بزرگنما است. جراح در این مرحله سلولها و غدد لنفاوی که دچار تراریختی شده اند می تواند نمونه برداری و مورد بررسی دقیقتری قرار دهد. از این طریق می توان اندامهای واقع در منطقه بین ریه چپ و راست را دید و برای تشخیص پراکنده شدن یاخته های سرطانی به غده های لنفاوی مجاور ریه استفاده کرد.

۷- توموگرافی با نشر پوزیترون یا پت اسکن (PET-Positron emission tomography) - در این روش دستگاه اسکنر در اطراف بیمار می چرخد و تصویر از طریق نشر پوزیترون بوسیله یک ماده رادیواکتیو که به بیمار تزریق شده و یا توسط او استنشاق می شود، شکل میگیرد، با این روش مشاهدهً بصری ریه درسه بعد امکان پذیر می شود.

۸- سونوگرافی ( Ultrasound) در این شیوه از امواج صوتی جهت بررسی ساختار توده در ریه استفاده می شود.

۹- آزمایش تنفس (Lung function test )- در این شیوه بیمار قبل از جراحی تحت آزمایشات تنفسی متفاوت قرار میگیرد.

۱۰- آزمایش خون- تومورهای سرطانی آنتی‌ ژن و آنزیم ‌های مشخصی را تولید می ‌کنند که ممکن است از طریق آزمایش خون کشف شوند. اندازه‌ گیری آنتی‌ ژن کارسینو امبریونیک
(arcinoembryonic Antigen-CEA) و آنزیم ( Neuron-specific enolase (NSE از آزمایش های غربالگر این بیماری است. افزایش میزان سطح این پروتین ها مبین نشانه های سرطان و کاهش میزان آنها در حین درمان نشانه مهار کردن رشد سرطانی سلول های بیمار است.

۱۱- اسکن استخوان Bone Scan - تصویربرداری از استخوان به وسیله یک ماده رادیواکتیو روشی بسیار ارزشمند است که در تشخیص انتشار سرطان به استخوان، موثر بودن درمان سرطان و روند التیامی نواحی درگیر در استخوان به کار می رود.

الگوهای درمانی سرطان ریه

الگوهای درمانی بیماری سرطان ریه بستگی به نوع سرطان، وضعیت بیماری در شروع درمان، سن، سلامت عمومی و چگونگی واکنش بیمار به نوع درمان دارد. سرطان ریه معمولا به دلیل غنی بودن سیستم خون رسانی و لنفاوی ریه به راحتی می تواند به دیگر اندامهای بدن سرایت کند.

با توجه به سن و وضعیت سلامت بیمار ممکن است الگوهای درمانی زیر بکار گرفته شود:

۱- جراحی – معمولا اگر ضایعه بدخیم منحصر به ریه باشد ممکن است بخش کوچک(wedge section) یا تکه کاملی از ریه (لوبکتومی) ( lobectomy) و یا تمام یک ریه (نومونکتومی) pneumonectomy) ) برداشته می شود. عوارض جانبی جراحی، خونریزی و در نتیجه کم خونی، مشکلات تنفسی و خواب آلودگی است.

۲- شیمی درمانی - جهت از بین بردن یاخته های سرطانی پراکنده مورد استفاده قرار می گیرد. شیمی درمانی جهت پیشگیری از عود بیماری و مواردی که سرطان در بدن پخش شده تجویز می شود. استفاده از داروهای شیمیایی منجر به انهدام سلولهای سرطانی می ‌شود. عوارض جانبی شیمی درمانی عبارتند از: حالت تهوع و استفراغ، ریزش موی سر و ابرو، کاهش گلبولهای سفید خون، ضعف سیستم ایمنی و دفاعی بدن، عفونت، احساس درد، خشکی دهان و پوکی استخوان، کم‌خونی‌، و کاهش تعداد گلبولهای قرمز خون که ممکن است سبب خستگی، سرگیجه و احساس سرما در بیمار شود. اسهال و یبوست، و سفتی و خشکی مفاصل از دیگر عوارض جانبی شیمی درمانی است.

۳- رادیوتراپی یا اشعه درمانی - جهت از بین بردن مستقیم ضایعه بدخیم ریه بکار گرفته می شود. در این روش از اشعه با انرژی زیاد استفاده می شود و این اشعه با آسیب رساندن به سلولهای زنده منجر به مرگ آنها می‌ شود. خستگی شدید، ‌افسردگی، تهوع، ‌استفراغ، بی‌ اشتهایی و آسیب‌های عروقی و تنفسی از عوارض جانبی رادیوتراپی است. همچنین رادیوتراپی ممکن است باعث سرکوب سیستم خونساز بدن و کاهش گلبولهای سفید و ضعف سیستم ایمنی بدن و نهایتا بروز عفونت شود.

۴- درمان فوتودینامیک (Photodynamic Therapy ) ـ استفاده از رنگ و نور است. در این شیوه رنگ به داخل یک ورید تزریق و سپس در تمام بدن منتشر می‌ شود. بعد از چند روز، این رنگ فقط در سلولهای بدخیم باقی می ‌ماند. سپس نور قرمز رنگ لیزری به سلول تابانده می شود و رنگ درون سلول سرطانی این نور را جذب می‌ کند. این امر منجر به عکس ‌العمل فوتوشیمیایی که مخرب سلول‌ها است می ‌شود.

۵- درمان بیولوژیکی یا ایمونولوژیک - که مشتمل بر بازسازی، تحریک،‌ هدایت و تقویت سیستم طبیعی دفاعی بدن بیمار است و با استفاده از آنتی‌ بادی و هدایت سیستم دفاعی خود بیمار جهت مبارزه با سرطان صورت می گیرد. استفاده از عواملی مانند اینترفرون‌ـ سلولهایی که فعالیت ضدتوموری مستقیم دارند، و آنتی‌ بادی های مونوکلونال که اثرات تداخل بقاء سلول را دارند، رشد سرطان را کاهش می دهد.

۶- Stent وسیله یا قالبی جهت ایجاد کانال تنفسی مصنوعی در بیمار مبتلا به سرطان ریه- این روش در بیمارانی که دچار اختلالات تنفسی هستند، بکار گرفته می شود.

۷- سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر- در بعضی موارد ضایعه بدخیم سرطان ریه منجر به مسدود شدن حنجره می شود. در چنین موردی پزشک با سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر راه عبور هوا را برای بیمار باز می کند. این روش به طور کامل نمی تواند منجر به ازبین بردن ضایعه بدخیم شود اما کمکی است جهت سهولت تنفس در بیمار.

سرطان ریه درمراحل ابتدایی هیچ نشانه ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری درمراحل پیشرفته قرار دارد. تدابیر پیشگیرانه ای مانند دوری از آلاینده ها و عدم استعمال دخانیات و بررسی محیط خانه از نظر عدم وجود گاز رادون و آزبست بهترین روش محافظتی در برابر بیماری مهلک سرطان ریه است.
يکشنبه 27/10/1388 - 10:0
بیماری ها

حنجره (Larynx) بخشی از مجرای تنفسی و عضو اصلی تولید صدا است که در جلوی گردن و پایین زبان قرار دارد و متشکل از چندین غضروف است که در تنفس، تکلم و بلع نقش مهمی را ایفا می‌کند.
سرطان حنجره نوعی بیماری است که حاصل رشد خارج از کنترل و نامنظم یاخته‌های بدخیم در حنجره و بافت‌های اطراف این عضو است. این بیماری اغلب در افراد بالای ۴۰ سال شایع است و تظاهر آن در افراد زیر ۲۵ سال بسیار نادر است. مردان تقریباً به میزان ۴ برابر زنان به این بیماری مبتلا می‌ شوند.

علائم هشدار دهنده سرطان حنجره

• گرفتگی طولانی مدت صدا و یا تغییرات ‌آهنگ صوتی بدون وجود علت بارز
• احساس وجود توده ای در گلو
• برآمدگی در ناحیه گردن
• تنگی نفس در اثر فعالیت
• سرفه مزمن
• سختی و یا احساس درد هنگام بلع
• سرفه همراه با خلط خونی
• غده‌های لنفاوی متورم و سفتی در گردن
• احساس درد در هنگام لمس گلو
• تنفس صدادار
• بوی بد دهان
• گوش درد ( بدون وجود علت عفونت )
• کاهش وزن

سبب شناسی: سرطان ‌زایی سرطان حنجره

عامل مستعد در تظاهر سرطان حنجره مانند هر سرطان دیگری تداخل در نظم تقسیم یاخته‌ها است. تحقیقات ‌آماری و بالینی روند بدخیمی بیماری سرطان حنجره با عوامل زیر ارتباط می دهند:

• استعمال دخانیات
• زیاده روی در نوشیدن مشروبات الکلی
• استنشاق گرد وغبار فلزات و چوب
• تماس با آلاینده‌‌های شغلی مانندآزبست،( پنبه نسوز)، اسید سولفوریک ، نیکل
• پولیپ‌ها (ضایعات) تارهای صوتی
• التهاب مزمن تارهای صوتی
• سن - افراد بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به سرطان حنجره هستند
• جنس - مردان تقریباً به میزان ۴ برابر زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند
• نژاد- سیاه ‌پوستان درصد بالاتری را نسبت به سفید پوستان در ابتلا به سرطان حنجره نشان می‌دهند

الگوهای تشخیص سرطان حنجره

با توجه به وضیعت عمومی سلامت فرد، بررسی های تشخیص سرطان حنجره ممکن است شامل:

• معاینه ساده حنجره ، غده‌های لنفاوی و ناحیه گردن توسط پزشک
• پرتو نگاری از حنجره با تابش اشعه X
• رادیوگرافی از حنجره توسط دستگاهی بنام فلورسکوپ ( fluoroscope) جهت بررسی شکل و حرکت ساختار حنجره
• معاینه سطح داخلی حنجره با استفاده از دستگاهی بنام لارنگوسکوپ (لارنگوسکوپی- laryngoscopy)
• عکسبرداری ساده قفسه سینه
• سی تی اسکن (Computerised tomography scan)- در این روش دستگاه سی تی اسکن با گرفتن تعدادی عکس توسط اشعه ایکس، تصویری سه بعدی از بدن را نشان می دهد و از این طریق محل و اندازه دقیق ضایعه و پراکندگی تومور به بخش های دیگر مشخص می شود.
•پرتونگاری با استفاده از تشدید میدان مغناطیسی (MRI Scan) – این آزمایش مشابه سی تی اسکن است با این تفاوت که به جای تابش اشعه X از مغناطیس جهت عکسبرداری از اعضای بدن استفاده می شود. در این آزمایش بیمار به مدت ۳۰ دقیقه به طور ساکن درون اتاقک این دستگاه می ماند و تصاویر مقطعی از بدن او تهیه می شود.
•نمونه برداری یا بیوپسی (biopsy)- بررسی میکروسکوپی از نمونه بافت مورد نظر. این آزمایش بسیار مهم است زیرا مطمئن ترین روش برای تشخیص سرطان به حساب می آید.

الگوهای درمانی سرطان حنجره

انتخاب نوع الگوی درمان بستگی به سابقه بیماری شخص، نوع و محل سرطان حنجره و وضعیت سلامت عمومی بیمار دارد.

معمول‌ترین الگوی درمان سرطان حنجره پرتو درمانی است.

درمان در مراحل پیشرفته بیماری مستلزم جراحی و خارج کردن ضایعه بدخیم و بافت‌های درگیر و یا پرتو درمانی پس از جراحی است. در عمل جراحی بخشی یا تمام حنجره (لارینژکتومی laryngectomy-) برداشته می‌شود.

در شرایطی که تمام حنجره به طور کامل برداشته می‌شود، گلوگاه را می‌بندند تا عمل بلع به طور طبیعی انجام شود و بالای نای به منفذی از پوست بخیه زده می‌شود (تراکئوستومی tracheostomy) تا هوا از این راه وارد ریه شود. در چنین شرایطی تنفس به جای دهان و بینی از طریق این منفذ یا شکاف صورت می‌گیرد. در صورت برداشتن کامل حنجره روش صحبت کردن از راه مری به بیمار آموزش داده می‌شود و یا از حنجره مصنوعی (مکانیکی یا الکتریکی ) استفاده می شود.

هنگامی که سرطان حنجره مهاجم شده و به دیگر بافتهای بدن و غدد لنفاوی سرایت کرده باشد غده‌های لنفاوی و بافت‌های تراریخته اطراف گردن هم برداشته می‌شود. سرطان مهاجم و پیشرفته حنجره بیشتر نواحی گردن را در بر می‌گیرد تا نقاط دورتر بدن، از این رو شیمی درمانی، الگوی معمول درمان سرطان حنجره به شمار نمی ‌آید.

معمولا پس از درمان، فعالیتهای طبیعی بدن به تدریج از سر گرفته می شود و رژیم غذایی خاصی ضروری نیست اگر چه پس از جراحی برای مدتی از رژیم درمانی مایعات استفاده می‌شود تا التیام بافت آسان تر صورت گیرد.

پس از درمان، مراقبت‌های منظم پزشکی الزامی است تا پیشرفت احتمالی بیماری تحت کنترل باقی بماند.

يکشنبه 27/10/1388 - 9:58
دعا و زیارت

 

مقدمه

بدانكه این ماه معروف به نُحُوسَت است و براى رفع نُحُوسَت هیچ چیز بهتر از تصدّق و ادعیه و استعاذات وارده نیست و اگر كسى خواهد كه محفوظ ماند از بلاهاى نازله در این ماه در هر روز ده مرتبه بخواند چنانكه محدّث فیض و غیره فرموده :

یا شَدیدَ الْقُوى وَیا

اى سخت نیرو و اى

شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمیعُ

سخت عقوبت اى عزیز ... ... ... خوار شد در برابر عظمتت همه

خَلْقِكَ فَاكْفِنى شَرَّ خَلْقِكَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا

آفریدگانت پس كفایت كن از من شر خلقت را اى نیكوده اى زیبایى بخش اى نعمت بخش اى فزون بخش اى كه نیست

اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَكَ اِنّى كُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ

معبودى جز تو منزهى تو و من هستم از ستمكاران پس اجابت كردیم دعایش (یعنى یونس ) را و نجاتش دادیم

مِنَ الْغَمِّ وَكَذلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ

از اندوه و این چنین نجات دهیم مؤ منان را و درود خدا بر محمد و آل

الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ

پاك و پاكیزه اش

و سیّد دعایى براى هلال این ماه روایت كرده روز اوّل سنه سى و هفتم شروع به جنگ صفّین شد و در این روز سنه شصت و یكم به قولى سر مبارك حضرت سیّدالشهداء علیه السلام را وارد دمشق كردند و بنى امیّه آن روز را عید قرار دادند و آن روزى است كه تازه مى شود در آن اَحزان :

كانَتْ مَاتِمُ بِالْعِراقِ تَعُدُّها       اَمَوِیَّةٌ بِالشّامِ مِنْ اَعْیادِها

و در این روز و به قولى روز سیّم سنه صد و بیست و یك زید بن علىّ بن الحسین شهید شده .

روز سیّم سیّد بن طاوُس از كتب اصحابُنَا الاِمامِیَّه نقل كرده كه مستحب است در این روز دو ركعت نماز در ركعت اوّل حمد و اِنّا فَتَحنا و در رکعت دوم حمد و توحید بخواند و بعد از سلام صد مرتبه صَلَوات بفرستد و صد مرتبه بگوید اَللّهُمَّ الْعَنْ الَ اَبى سُفْیانَ و صد مرتبه استغفار كند پس حاجت خود را بخواهد .

روز هفتم به قول شهید و كفعمى و دیگران و به قول شَیْخَیْن در روز بیست و هشتم سنه پنجاهم شهادت حضرت امام حسن مجتبى علیه السلام واقع شده و در این روز سنه (128) ولادت حضرت امام موسى علیه السلام در ابواء كه نام منزلى است مابین مكه و مدینه واقع شده .

 

اعمال روز اربعین

روز بیستم روز اربعین و به قول شَیْخَیْن روز رُجُوع حرم امام حسین علیه السلام است از شام به مدینه و روز وُرُود جابربن عبدالله انصارى است به كربلا بجهت زیارت امام حسین علیه السلام و او اوّل زائر آن حضرت است و زیارت آن حضرت در این روز مستحب است و از حضرت عسكرى علیه السلام روایت شده كه فرمود علامات مؤ من پنج چیز است پنجاه و یك ركعت نماز فریضه و نافله در شب و روز گذاردن و زیارت اربعین كردن و انگشتر بر دست راست كردن و جَبین را در سجده بر خاك گذاشتن و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن و شیخ در تهذیب و مصباح زیارت مخصوصه این روز را از حضرت صادق علیه السلام نقل كرده و ما انشاءَالله آن را در باب زیارات نقل خواهیم نمود.

 

روز وفات خاتم الانبیاء

روز بیست و هشتم سنه یازدهم روز وفات حضرت خاتم الا نبیاء صَلَوات اللّهِ عَلَیْهِ وَ الِهِ است و روز وفات روز دوشنبه بوده بالاتفاق و در وقت وفات سنین عمر مباركش به شصت و سه رسیده بود چهل سال از سنّ شریفش ‍ گذشته بود كه وحى بر حضرتش نازل شد و بعد از آن سیزده سال در مكّه مردم را دعوت به خداپرستى نمود و پنجاه و سه سال داشت كه به مدینه هجرت فرمود و در سال دهم هجرت وفات فرمود و امیرالمؤ منین علیه السلام متوجّه غسل و حنوط آن حضرت شد و بعد از تغسیل و تكفین بر آن جناب نماز گذارد پس دسته دسته اصحاب آمدند و بدون امام بر آن حضرت نماز گذاردند و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام آن جناب را در حجره طاهره در همان محلى كه از دنیا رفته بود مدفون ساخت از انس بن مالك روایت است كه چون از دفن پیغمبر صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله فارغ شدیم حضرت فاطمه عَلیهَا السَّلام سوى من آمد و گفت اى انس چگونه نفس ‍ شما همراهى كرد كه خاك بصورت پیغمبر صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله بریزید پس گریست و فرمود:

 

[یا اَبَتاهُاَجابَ رَبّا دَعاهُ       یا اَبَتاهُ مِنْ رَبِّهِ ما اَدْناهُ]
پدرجان پاسخ دادى پروردگارت را كه تو را خواند       پدر جان چقدر به پروردگار خود نزدیكى
الخ و لَنِعْمَ ماقیلَ       تا به آخر و چه خوب گفته :
اى دو جهان زیر زمین از چه اى       خاك نه اى خاك نشین از چه اى
 

و به روایت معتبر است كه آن مُخدّره مشتى از خاك پاك آن قبر مطهّر گرفت و بر دیدگان گذاشت و گفت :

ماذا عَلَى الْمُشْتَمِّ تُرْبَةَ اَحْمَدٍ       اَنْ لا یَشَمَّ مَدَى الزَّمانِ غَوالِیا
كسى كه قبر احمد را ببوید چه بكند؟       باید كه تا پایان عمر22 عطرى را نبوید
صُبَّتْ عَلىَّ مَصآئِبٌ لَوْ اَنَّها       صُبَّتْ عَلَى الاْیّامِ صِرْنَ لَیالِیا
فرو ریخت بر من مصیبتهایى كه اگر آنها       بر روز روشن ریخته بود شب تار مى گشت
 

و شیخ یوسف شامى در دُرُّ النَّظیم نقل كرده كه آنحضرت این اشعار را در مرثیه پدر فرموده :

قُلْ لِلْمُغیَّبِ تَحْتَ اَطْباقِ الثَّرى       اِنْ كُنْتَ تَسْمَعُ صَرْخَتى وَنِدائیا
بگو بدانكه در زیر توده هاى خاك پنهان شده       كه اگر تو فریاد و نداى مرا مى شنیدى
صُبَّتْ عَلىَّ مَصآئِبٌ لَوْ اَنَّها       صُبَّتْ عَلَى الاْیّامِ صِرْنَ لَیالِیا
كه فرو ریخته بر من مصیبتهایى و اگر آنها       بر روز روشن فروریخته بود شب تار مى گشت
قَدْ كُنْتُ ذاتَ حِمىً بِظِلِّ مُحَمَّدٍ       لا اَخْشَ مِنْ ضَیْمٍ وَكانَ حِمالِیا
براستى كه من در سایه محمد پشتیبانى داشتم       و ترسى از ظلم كسى نداشتم و او جوركش من بود
فَالْیَوْمَ اَخْضَعُ لِلذَّلیلِ وَاَتَّقى       ضَیْمى وَاَدْفَعُ ظالِمى بِرِدآئیا
ولى امروز در برابر اشخاص خوار فروتن گشته واز ستم       بر خود مى ترسم و ستمگرم را با جامه دور مى كنم
فَاِذا بَكَتْ قُمْرِیَّةٌ فى لَیْلِها       شَجَناً عَلى غُصْنٍ بَكَیْتُ صَباحِیا
پس اگر مرغ قُمرى شبانگاه بگرید       از روى اندوه بر شاخسارى من در روز بگریم
فَلاََجْعَلَنَّ الْحُزْنَ بَعْدَكَ مُونِسى       وَلاَجْعَلَنَّ الدَّمْعَ فیكَ وِشاحِیا
قرار دهم اندوه را پس از تو مونس خود       و دانه هاى اشك را بصورت گردن بندى درآورم
 

روز آخر ماه سنه دویست و سه به قول شیخ طبرسى و ابن اثیر شهادت امام رضاعلیه السلام واقع شده به اَنگور مَسْمُوم سنّ مباركش به پنجاه و پنج رسیده بود و قبر شریفش واقع شد در خانه حمید بن قحطبه در قریه سناباد از ارض طوس و در آن خانه است قبر رشید نیز.

يکشنبه 27/10/1388 - 9:54
دعا و زیارت

به روایت آن كسى كه در بیدارى مشاهده كرد كه جناب صاحب الزّمان علیه السلام آن حضرت را به این كلمات زیارت كرد در روز یكشنبه كه روز آنحضرت است :

اَلسَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِیَّةِ وَالدَّوْحَةِ الْهاشِمِیَّةِ الْمُضیَّئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنَّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ

سلام بر درخت طیبه نبوت و كهن درخت تنومند هاشمى كه درختى است تابان و بارور به نبوت و سرسبز و خرم

بِالاِْمامَةِ وَعَلى ضَجیعَیْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَیْهِمَا السَّلامُ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ

به امامت و بر دو آرمیده در كنارت آدم و نوح علیهما السلام سلام بر تو

وَعَلى اَهْلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلَى الْمَلاَّئِكَةِ

و بر خاندان پاك و پاكیزه ات سلام بر تو و بر فرشتگانى كه

الْمُحْدِقینَ بِكَ وَالْحاَّفّینَ بِقَبْرِكَ یا مَوْلاىَ یا اَمیرَ الْمُوْمِنینَ هذا

تو را در برگرفته و اطراف قبرت را گرفته اند اى مولاى من اى امیرمؤ منان امروز

یَوْمُ الاَحَدِ وَهُوَ یَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ وَاَنَا ضَیْفُكَ فیهِ وَ جارُكَ فَاَضِفْنى

روز یكشنبه است و آن روز تو و بنام تو است و من در این روز مهمان تو و در پناه توام پس

یا مَوْلاىَ وَاَجِرْنى فَاِنَّكَ كَریمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَ مَأمُورٌ بِالاِْجارَةِ

اى مولاى من پذیراییم كن و پناهم ده كه براستى تو كریمى و مهمان نوازى را دوست دارى و ماءمور به پناه دادنى

فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَیْكَ فیهِ وَ رَجَوْتُهُ مِنْكَ بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَیْتِكَ

پس انجام ده آنچه را كه من میل بدان دارم و از تو امیدوارم به حق مقام و منزلت تو و خاندانت

عِنْدَاللّهِ وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ

نزد خدا و منزلت او در نزد شما و به حق پسر عمویت رسول خدا درود و سلام خدا بر او

وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَیْهِمْ [وَعَلَیْكُمْ] اَجْمَعینَ

و آلش و بر همه شما باد.

يکشنبه 27/10/1388 - 9:53
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته