• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 38736
تعداد نظرات : 5244
زمان آخرین مطلب : 3364روز قبل
دانستنی های علمی



خبرگزاری فارس: رئیس جامعه متخصصان داخلی گفت: چاقی عامل مهم ابتلا به سنگ صفرا است كه با تحرك كافی، عدم پرخوری و داشتن رژیم غذایی مناسب می‌توان از آن پیشگیری كرد.


ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: سنگ كیسه صفرا به دلیل بالابودن عوامل صفراوی داخل خون و كلسترول خون بالا به وجود می‌آید و ابتدا به صورت سنگ‌ریزه است و سپس این سنگ‌های ریز تجمع‌ یافته، سنگ‌های بزرگ‌تر را به وجود می‌آورند.
وی افزود: هر چه غلظت صفرا در داخل كیسه صفرا بیشتر باشد این سنگ‌ها زودتر تشكیل می‌شوند و افرادی كه عفونت مجاری صفراوی داشته باشند می‌توانند مستعد ابتلا به آن باشند.
خسرونیا با بیان اینكه ممكن است سنگ در كیسه صفرا وجود داشته باشد ولی درد ایجاد نشود تصریح كرد: بیشتر زنان چاق و بالای 40 سال كه چندین‌بار زایمان داشته‌اند، سنگی در كیسه صفرای خود دارند كه مشكلی برای آنها ایجاد نخواهد كرد اما گاهی اوقات ممكن است دردی در ناحیه بالای معده كه به كتف راست می‌زند را ایجاد كند و موجب تب، لرز، حالت تهوع و درد شود.
وی ادامه داد: در صورتی كه سنگ راه مجاری صفراوی را سد كند و اجازه ورود صفرا به داخل روده را ندهد فرد دچار زردی یا یرقان می‌شود كه اگر عمل نشود ممكن است عوارض بیشتری را به همراه داشته باشد.
رئیس جامعه متخصصان داخلی با بیان اینكه سنگ صفرا به وسیله عمل جراحی و آندوسكوپی خارج می‌شود خاطرنشان كرد: این عارضه پیشگیری خاصی ندارد اما چنانچه فرد از جوانی رژیم غذایی مناسب داشته باشد، پرخوری نكند و وزن خود را قبل از رسیدن به مرحله چاقی كنترل كند می‌تواند تا حدود زیادی از آن پیشگیری كند.
وی اضافه كرد: متاسفانه شیوع ‌این عارضه در كشور بالاست و به ویژه مردان و زنان چاق بیشتر از سایرین به آن مبتلا می‌شوند. همچنین زنان بیشتر از مردان به این عارضه مبتلا می‌شوند.

يکشنبه 27/10/1388 - 10:44
بیماری ها


خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: پوكی استخوان گرچه تظاهرات بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی بروز می‌دهد ولی عدم بهره‌مندی از تغذیه متناسب و فعالیت‌های بدنی در دوران كودكی باعث بروز این بیماری می‌شود.


سید ضیاءالدین مظهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: پوكی استخوان و كاهش تراكم استخوان‌ها یا استئوپنی گرچه تظاهرات بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی نشان می‌دهند ولی بذر آن در ایام كودكی و جوانی افشانده می‌شوند.
وی گفت: با عدم بهره‌مندی از تغذیه متناسب و فعالیت‌های بدنی لازم در طول زمان بذرهای اولیه ریشه دوانده و پرورش پیدا می‌كند. اسكلت و استخوان‌بندی انسان‌ها نه تنها چهارچوب و ساختار بدن را تشكیل می‌دهد بلكه محافظت اندام‌های داخلی، تأمین امكان تنفس و مشاركت در خون‌سازی را به عهده داشته و به عنوان انبار كلسیم، فسفر و كربنات‌های بدن در تعادل اسیدی، بازی، حفظ و هدایت اغلب فعل و انفعالات زیست شیمیایی بدن نقش‌آفرینی می‌كند.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: اعمال دیگر بافت استخوانی، تركیب آن با سموم و فلزات سنگین وارد شده از طریق تنفس و خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده تا بدین وسیله آسیب‌رسانی آن‌ها را كاهش دهد.
مظهری افزود: پوكی استخوان و از دست دادن تراكم استخوان‌ها ممكن است بین 30 تا 40 درصد در ارتباط با عوامل محیطی از جمله میزان فعالیت‌ شخص و نوع تغذیه باشد، لذا با بهبود كیفیت تغذیه و تغییر روش زندگی می‌توانیم تا حد بسیار قابل توجهی میزان بروز و گستردگی شیوع پوكی استخوان و شكستگی‌ها را كاهش دهیم.
وی گفت: انجام فعالیت‌های منظم بدنی در چهارچوب برنامه مناسب نه تنها برای سلامت استخوان‌های بدن در هر سنی تاثیرگذار خواهد بود بلكه در تأمین و تثبیت سلامت بدن نیز خالی از فایده نخواهد بود.
این متخصص تغذیه افزود: تشویق كردن كودكان و نوجوانان به انجام فعالیت‌های ورزشی مثل دویدن، پریدن، والیبال، فوتبال و ژیمناستیك كه با تحمل وزن بدن همراهند باعث افزایش جذب كلسیم دریافتی در بدن شده و یك نوع بیمه برای حفظ تراكم استخوان ها در سنین بزرگسالی تلقی می‌شود.
مظهری اضافه كرد: شنا و دوچرخه سواری گرچه اثر كمتری در افزایش تراكم استخوان‌ها دارند. ولی به عنوان ورزش‌های محافظت كننده دستگاه گردش خون، عضله قلب و تقویت كننده عضلات تلقی می‌شوند.
وی گفت: عدم استفاده از منابع شیر، لبنیات كم چربی و سایر مواد غذایی حاوی كلسیم مثل انواع كلم‌ها، بادام و كنجد زمینه پوكی استخوان را فراهم می‌آورد. از طرف دیگر زیاده‌روی در مصرف مواد حاوی پروتئین، نمك طعام، نوشیدنی‌های حاوی كافئین و نوشابه‌های گازدار (به علت فسفاتی كه در تركیبات خود دارند) بروز پوكی استخوان را تسریع خواهد نمود.
این متخصص تغذیه افزود: زنان سیگاری دارای هورمون استروژن كمتری بوده و سن یائسگی آنها پایین‌تر است. عدم دریافت ویتامین D كافی در سنین كودكی به خصوص عدم توجه به دادن مكمل ویتامین‌های D و A از روز پانزدهم تولد كودكان امكان ابتلا آنها را به نرمی استخوان در سنین پایین و پوكی استخوان در سنین بالاتر فراهم خواهد ساخت.
به گفته وی مهمترین منبع سازنده ویتامین D3 ، نور خورشید است و تابش مستقیم نور خورشید به پوست به مدت 10 دقیقه در روز یا 2 بار در روز به مدت 5 دقیقه ویتامین D لازم را تأمین خواهد كرد.

يکشنبه 27/10/1388 - 10:42
دانستنی های علمی



خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: شلغم ادرار آور است و باعث دفع سنگ‌های مجاری ادراری می‌شود. می‌تواند بلورهای اسید اوریك خون را حل كرده و از درد‌های مفاصل و نقرس جلوگیری كند.


مریم مرادف در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌اش ارزنده است، بلكه از نظر سایر ویژگی‌های غیر غذایی هم سرآمد بوده و جزء سبزی‌های مهم شمرده می‌شود.
وی گفت: ریشه شلغم یكی از منابع بسیار خوب ویتامین C است. برگ شغلم نیز منبع غنی از ویتامین C و پیش‌سازهای ویتامین A از جمله كاروتنوئید‌ها است كه همگی نقش آنتی اكسیدانی قوی در بدن ایفا می‌كنند.
این متخصص تغذیه افزود: این ریز مغذی‌های موجود در شلغم برای تشكیل بافت استخوانی و بافت همبند ضروری هستند، بنابراین مصرف شلغم عامل موثری در حفظ سلامت استخوان‌ها و مفاصل است و سرشار از پتاسیم و كلسیم است كه برای فشارخونی‌ها بسیار مفید می‌تواند باشد.
مراداف گفت: یكی دیگر از تركیبات قابل توجه در این سبزی فیبر است. فیبر باعث حجیم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر آن شده، بنابراین خطر تماس مواد سرطان‌زا با سلول‌های روده را كمتر می‌كند. با توجه به اینكه ریشه شلغم حاوی مقادیر فراوان ویتامین C و برگ آن غنی از پیش‌ساز ویتامین A است. این گیاه در درمان بیماری‌های تنفسی خصوصاً سرماخوردگی مفید است.
این متخصص تغذیه افزود: شلغم برطرف كننده سرفه، نرم كننده سینه، معده و روده است و به علت داشتن ویتامین های A ،C بر نور چشم و قدرت بینایی می‌افزاید. شلغم ادرار آور است و باعث دفع سنگ‌های مجاری ادراری می‌شود و می‌تواند بلورهای اسید اوریك را حل كند و از درد‌های مفاصل و نقرس جلوگیری كند.
مراداف گفت: شلغم در درمان آسم و سرفه‌های خلط دار مؤثر، میكروب كش و ضد باكتری قوی است و مصرف آن به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تیوسیاناد برای كسانی كه مشكل تیروئید دارند ضرر دارد.
وی افزود: ویتامین C بر اثر اكسیداسیون خیلی سریع از بین می‌رود به همین دلیل شلغم بهتر است به جای آب پز، بخار پز شود زیرا ویتامین C محلول در آب است و بر اثر پختن از بین می‌رود.

يکشنبه 27/10/1388 - 10:42
دانستنی های علمی



خبرگزاری فارس: معاون پژوهشكده غدد درون ریز و متابولیسم گفت: یك ساعت پیاده‌روی در روز برای پیشگیری از چاقی لازم است. البته این میزان به بیماری زمینه‌ای فرد هم بستگی دارد.


حسین دلشاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس اظهار داشت: مقاومت به انسولین ارتباط تنگاتنگی با چاقی دارد و وزن هر كس
افزایش یابد و در مرز چاقی برسد در حقیقت به نظر كارشناسان می‌تواند مقاومت به انسولین پیدا كند و باید در نظر داشت كه مهمترین فاكتور ابتلا به دیابت مقاومت به انسولین است.
وی افزود: در حال حاضر شیوع چاقی در كشور 20 تا 25 درصد است كه به موازات آن مقاومت به انسولین هم افزایش می‌یابد و این موضوع زنگ خطری برای ابتلا به دیابت نوع 2 است.
این متخصص غدد و متابولیسم تصریح كرد: زمینه ژنتیكی در ابتلا به دیابت تاثیر دارد اما بی‌تحركی، عوامل محیطی، فعالیت كم و پرخوری كه فاكتورهای ابتلا به چاقی و افزایش مقاومت به انسولین در بدن فرد تاثیر دارد.
وی افزود: وقتی از تحرك صحبت می‌شود منظور این نیست كه تمام افراد جامعه روزی چند ساعت فعالیت‌های شدید ورزشی را انجام دهند بلكه معمولاً یك ساعت پیاده‌روی در روز برای هر فرد مناسب است. البته بستگی به بیماری زمینه‌ای شخص هم دارد كه اگر فرد بیماری قلبی یا تنفسی داشته باشند نمی‌توانند به این میزان تحرك داشته باشند.
دلشاد گفت: ورزش در حدی توصیه می‌شود كه بیمار به وزن ایده‌آل خود برسد و برای این منظور معمولاً نیم تا یك ساعت پیاده‌روی در روز توصیه می‌شود.

يکشنبه 27/10/1388 - 10:40
بیماری ها



خبرگزاری فارس: عضو انجمن پوست و مو ایران گفت: مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیك‌ها باعث بروز برفك‌ در دهان می‌شود و خودداری از ادامه مصرف آنتی‌بیوتیك‌های‌ غیرضروری گسترش و تشدید برفك را كاهش می‌دهد.


مریم انصار در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: برفك دهان به دلیل فعالیت بیش از حد قارچی به نام «كاندیدا آلبیكانس»( Candida Albicans) اتفاق می‌‌افتد.
وی گفت: همه افراد به صورت طبیعی مقداری از این قارچ را به عنوان موجود همزیست با بدن، در دهان، پوست و دستگاه گوارش خود دارند. این مقدار از قارچ طبیعی بدن را نه دیده و نه احساس می‌شود.
عضو انجمن پوست و مو ایران اضافه كرد: این قارچ در مقدار كم خود مشكلی ایجاد نمی‌‌كند و شما علامتی از آن را نخواهید دید و بدن مقدار آن را مرتب كنترل می‌‌كند.
انصار گفت: شكل رایج این بیماری به صورت لكه‌های سفید با قوامی شبیه به خامه است كه ممكن است روی زبان، داخل گونه‌ها و بعضی موارد در سقف دهان ایجاد شود و مصرف بیش از حد آنتی بیوتیك‌ها می‌تواند باعث رشد برفك‌ها در دهان می‌شود.
وی اضافه كرد: با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از بروز برفك جلوگیری كرد و‌ اجتناب‌ از مصرف آنتی‌بیوتیك‌های‌ غیرضرور‌ نیز گسترش و تشدید برفك را كاهش می‌دهد.

يکشنبه 27/10/1388 - 10:39
دعا و زیارت

پژوهشگران آلمانی با هدف راهی برای درمان بیماری "ام اس" کشف کردند که سلولهای دستگاه ایمنی چگونه به بافت مغزی نفوذ کرده و باعث آسیب دیدگی نورونها و بروز این بیماری می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در برخی از بیماریهای نورولوژیکی و به خصوص بیماری خود ایمنی "ام اس"، سلولهای دستگاه ایمنی در بافت مغزی نفوذ می کنند و به این بافت صدمه می زنند سالها است که دانشمندان در تلاش برای کشف این راز بودند که این سلولها چگونه می توانند از مانع هماتوآنسوفالیک عبور کنند.

مانع هماتوآنسوفالیک، لایه ای از سلولهای ویژه اندوتلیال است که رگهای خونی را که به مغز وارد می شوند می پوشاند و از طریق عملکرد فیلتر کردن از رسیدن موادی که به طور بالقوه سمی هستند ممانعت می کند.

اکنون گروهی از دانشمندان موسسه ماکس پلانک برای اولین بار موفق شدند به صورت زنده حرکات این سلولهای ایمنی را ردیابی و رفتارهای مختلف آنها را کشف کنند.

مشاهده سیستماتیک این سلولها که حرکات آنها با کمک نشانگرهای با پروتئین فلورسانت سبز (GFP) ردیابی شد، امکان شناسایی مراحل گسترش سلولهای ایمنی را میسر کرد و نشان داد که در بیماران مبتلا به "ام. اس" رفتار رگهایی که در دستگاه عصبی وارد می شوند کاملا تغییر می کند.

در این خصوص این محققان توضیح دادند: " زمانی که مشاهده کردیم این سلولها می توانند در طول دیواره های رگها حرکت کنند بسیار هیجان زده شدیم چراکه تاکنون هرگز چنین رفتاری در سلولهای T دیده نشده بود. این حرکت در جهت مخالف جریان خون انجام می شود. این مسیر خطرناک می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت به طول انجامد و سرانجام، لنفوسیت پایانی این رفتار عجیب شروع به نفوذ به دیواره رگها می کند."

براساس گزارش ساینس دیلی، زمانی که لنفوسیت از مانع هماتوآنسوفالیک عبور کرد به حرکت خود ادامه می دهد و با یکی از چندین سلولهای فاگوسیت ملاقات می کند. تنها در این نقطه، سلولهای T فعال می شوند و مواد بسیار التهابی را آزاد می کنند که این مواد راه را برای عبور تعداد بیشتری از سلولهای دستگاه ایمنی باز می کند.
يکشنبه 27/10/1388 - 10:36
آموزش و تحقيقات
کشف یک مولکول کلیدی در بروز بیماری جنون گاوی

دانشمندان انگلیسی در تحقیقات خود موفق شدند یکی از مولکولهای کلیدی برای فرایند بروز بیماری جنون گاوی را شناسایی کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه لیدز دریافتند که پروتئین "گلیپیکان- 1" نقش مهمی در بروز بیماری جنون گاوی" (BSE) ایفا می کند.
نتایج این کشف می تواند راه جدیدی به سوی ارائه درمانهای جدید برای کنترل اثرات مخرب این بیماری بر دستگاه عصبی بگشاید.
بیماری جنون گاوی (BSE) و شکل انسانی آن با عنوان بیماری "Creutzfeldt Jakob " در اثر یک عفونت غیر عادی و حالت تغییر یافته پروتئین PrPc که به طور فیزیولوژیکی در سلولهای عصبی حضور دارد بروز می یابد. نوع غیرعادی این پروتئین PrPsc نامیده می شود.
پروتئینهای PrPsc در نورونها تجمع می کنند و با ایجاد زخمهای آنسوفالیکی به نورونها آسیب می رسانند.
این محققان در این باره توضیح دادند: "ما عملکردهای نوع عادی این پروتئین را در سلولها رصد کردیم و مشاهده کردیم که این پروتئین با پروتئین گلیپیکان- 1 فعل و انفعال می کند."
براساس گزارش بی. بی. سی نیوز، این محققان نشان دادند که حضور گلیپیکان- 1 منجر به افزایش حضور پروتئین PrPc عادی می شود و زمانی که سطح این پروتئین در سلولهای آلوده شده پایین بیاید، سطح پروتئین PrPc نرمال نیز کاهش می یابد.
به این ترتیب دانشمندان انگلیسی این فرضیه را مطرح کردند که گلیپیکان- 1 همانند نوعی قفسه که قادر است تماس میان دو شکل عادی و غیرعادی پروتئین PrPc را برقرار کند عمل می کند.
این دانشمندان افزودند: "اکنون ما هویت یکی از مولکولهای کلیدی فرایند این بیماری می شناسیم و می توانیم به امکان توسعه داروهایی برای مبارزه با جنون گاوی فکر کنیم."
  
يکشنبه 27/10/1388 - 10:35
آموزش و تحقيقات


پژوهشگران آمریکایی با بررسی ژنهای جهش یافته و یا غیر فعال پشه ارتباط میان انعطاف پذیری عصبی و بیماری اسکیزوفرنی را کشف کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعات پیشین روی تعداد زیادی از جانداران از پشه میوه تا انسان نشان می داد که اگر یک سلول عصبی به وظایف خود عمل نکند سلولهای پیرامون می توانند دچار نقص عملکرد شده و ارتباطات بین سلولی را مختل کنند.
اکنون گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا 276 ژن جهش یافته و یا غیر فعال پشه میوه را تجزیه کردند و سرانجام موفق شدند نقش "انعطاف پذیری انطباقی" سیستم عصبی پشه را کشف کنند به طوری که در فقدان تنها یک ژن این انعطاف پذیری نورونی حاصل می شود.
این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "جهش این ژن کاملا توانایی مدارات نورونی را برای پاسخگویی به اختلالات روحی به خصوص اسکیزوفرنی متوقف می کند."
اسکیزوفرنی در سالهای پایانی نوجوانی و یا در اولین سالهای بزرگسالی بروز می یابد. بنابراین می توان این فرضیه را مطرح کرد که تغییراتی که در این فازهای توسعه ایجاد می شوند یک استرس قابل توجه را برای یک عملکرد پایدار مغزی بر می انگیزند.
براساس گزارش ساینس، در این راستا، توانایی دستگاه عصبی در پاسخگویی به این اختلالات می تواند در برخی از افراد دچار نقص شود و به این ترتیب اسکیزوفرنی توسعه یابد.
يکشنبه 27/10/1388 - 10:34
بیماری ها
وراثت از شایعترین علل سیاهی دور چشم است ؛ همچنین عوامل زمینه ای از قبیل کم خونی ، بیماریهای تیروئیدی ، برخی بیماریهای هورمونی و حساسیت های پوستی ( اگزمای سرشتی ) نیز، موجب بوجود آمدن سیاهی در اطراف چشم می شود.

سیاهی دور چشم با افزایش سن و به تدریج ظاهر می شود.






عواملی همچون خستگی ، بی خوابی ، قرارگرفتن در معرض آفتاب و تغییرات هورمونی ماهیانه زنان نیز ، نقش چشمگیری در تشدید سیاهی دور چشم دارد.
سیاهی دور چشم درمان قطعی و صد درصد ندارد اما کرم های ضد سیاهی دور چشم در بعضی افراد سیاهی دور چشم را تا حدی کاهش می دهد.

به دلیل اینکه کرم های مذکور تغییرات را در گردش خون عروق پوست پلک بوجود می آورند ، تا حدودی از تجمع خون وریدی در پلک جلوگیری كرده و باعث كاهش سیاهی دور چشم می شود ولی آن را از بین نمی برد.

براساس گزارش های بدست آمده ، همچنین تکنیک هایی از قبیل بعضی از انواع لیزر و لایه برداری های شیمیایی خفیف هم می تواند در کاهش سیاهی موثر باشد ؛ ولی تاثیرات این تکنیک ها در افراد ، متفاوت و غیر قابل پیش بینی بوده ، مورد توافق همه متخصصان نیست و می توان گفت این نوع درمان موقتی است.

سیاهی دور چشم ، بیماری محسوب نمی شود و این جزء خصوصیات طبیعی پوست برخی افراد است . پس ریشه کن کردن ، برطرف کردن و پیشگیری کردن باعث از بین رفتن کامل سیاهی دور چشم نمی شود.

لازم به ذکر است که سیاهی دور چشم در میان کشورهای همسایه ازقبیل کشورهای خاور میانه ، پاکستان و هند نسبت به سایر اقوام اروپایی و آسیایی شایعتر است و در ایرانیان هم هاله ای از این سیاهی وجود دارد.
  
يکشنبه 27/10/1388 - 10:26
بیماری ها


بیماری ام.اس (مولیتپل اسكلروزیس) یكی از شایعترین بیماریهای سیستم اعصاب مركزی (مغز و نخاع) می باشد. این بیماری در اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می شود. میلین غلافی است كه فیبرهای عصبی را احاطه می كند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش بسیار مهمی دارد.

در حالت طبیعی با وجود این غلاف امواج عصبی سریع منتقل شده و حركات موزون و هماهنگ بدن حاصل میشود.

در بیماری ام.اس این غلاف عصبی تخریب می شود. بدین ترتیب امواج عصبی از مغز به خوبی منتقل نمی شود و علایم مختلف بیماری ام.اس ظاهر می شود.
در مناطقی كه میلین تخریب شده است پلاك هایی ظاهر می شود.

چه كسانی به بیماری ام.اس مبتلا می شوند؟

خانمها بیشتر از آقایان در معرض این بیماری هستند به طوریكه نسبت ابتلا زنان به مردان به میزان ۳ به ۲ می باشد. بیماری ام.اس بیماری افراد جوان است به طوریكه متوسط شروع بیماری بین ۳۳-۲۹ سالگی است. از طرفی ممكن است این بیماری افراد را از ۱۰ تا ۵۹ سالگی درگیر كند.

نکات سریع

- بیماری ام اس یک بیماری پیش رونده سیستم عصبی است که هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده است.
- حدود ۵/۲ میلیون نفر بیمار مبتلا به ام اس در سراسر جهان وجود دارد.
- زنان بیشتر از مردان گرفتار می شوند.
- بیماری ام اس شایعترین بیماری سیستم اعصاب مرکزی در افراد جوان است.
- چهار نوع بیماری ام اس وجود دارد : خوش خیم ، بدخیم ، عودکننده –فروکش کننده ، پیش رونده ، پیش رونده اولیه.
- در بیماری ام اس میلین احاطه کننده فیبرهای عصبی تخریب می شود.
- با اینکه علت دقیق بیماری ام اس نامشخص است اما محتمل ترین علت آن تخریب غلاف میلین در اثر یک فرآیند التهابی خودایمنی است .
- بیماری ام اس یک بیماری ارثی نمی باشد اما نقش ژنتیک در آن بخوبی شناخته شده است.
- بیماری عصبی ام اس مسری نمی باشد.
- بیماران مبتلا معمولا در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی تشخیص داده می شوند .
- به ندرت این بیماری در افراد زیر ۱۲ سال و بالای ۵۵ سال دیده می شود.
- بیماران مبتلا ، علایم بسیار متفاوتی دارند.
- هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما درمانهای موجود در تغییر روند بیماری مؤثر هستند.

علت بیماری ام.اس

علت دقیق این بیماری هنوز شناخته نشده است. مطالعات وسیعی در این زمینه در سراسر دنیا در حال انجام است.
تخریب غلاف میلین احتمالاٌ در اثر پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن می باشد. علت این عملكرد غیر طبیعی سیستم ایمنی هنوز به خوبی شناخته نشده است. احتمالاًٌ چندین عامل مختلف در این روند دخالت دارد كه عبارتند از : عفونت ، ژنتیك ، استرس ، نقص ایمنی و عوامل محیطی.

انواع بیماری ام.اس

سیر بیماری ام.اس غیر قابل پیش بینی است. برخی از بیماران سیر خوش خیمی دارند ، در حالیكه برخی از بیماران دیگر سیر سریعاٌ پیش رونده دارند كه منجر به ناتوانی آنها می شود. اكثر بیماران مبتلا به ام.اس در بین این دو طیف قرار دارند. با اینكه بیماران مختلف علایم بسیار متفاوتی دارند اما به طور كلی با توجه به سیر بیماری ، این بیماری چهار نوع مختلف دارد :

۱- ام.اس پیش رونده –فروكش كننده :
در این نوع ام.اس ، حمله های غیر قابل پیش بینی ظاهر می شوند. حملات ممكن است به صورت ظاهر شدن علایم جدید یا تشدید علایم قبلی باشد.طول مدت حملات متغیر است. (روزها یا ماهها) و بهبودی كامل یا نسبی دیده می شود. بعد از این حملات بیماری به مدت چندین ماه یا چندین سال خاموش است.

۲- ام.اس خوش خیم :
در این نوع ام.اس ، یك یا دوحمله با بهبودی كامل دیده می شود.باگذشت زمان در این نوع ام.اس سیر پیش رونده یا ناتوانی دائمی دیده نمی شود. بیماری ام.اس زمانی در این دسته قرار می گیرد كه بیمار بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال از حمله اول ، ناتوانی بسیار اندكی داشته باشد. با توجه به حملات اولیه، ممكن است این نوع ام.اس ابتدا در دسته عود كننده – فروكش كننده قرارگیرد.

۳- ام.اس پیش رونده ثانویه :
در برخی از بیماران مبتلا به نوع عود كننده – فروكش كننده ، احتمال ایجاد ناتوانی پیش رونده وجود دارد. ناتوانی اغلب به دنبال حملات رخ می دهد.

۴- ام.اس پیش رونده اولیه :
در این نوع ام.اس حملات واضحی وجود ندارد. بیماری به تدریج شروع شده و به آرامی پیشرفت می كند.

علایم بیماری ام.اس

علایم بیماری ام.اس بسیار متغیر است. این علایم بسته به اینكه چه منطقه ای از سیستم اعصاب مركزی گرفتار شده ، متفاوت است. الگوی بیماری ام.اس از هر فردی به فرد دیگری متفاوت است. این علایم حتی در یك فرد خاص در طول سیر بیماری تغییر می كند.

علایم شایع این بیماری شامل :

۱- اختلالات بینایی : تاری دید ، دو بینی ، اپتیك نوریت ، حركات غیر ارادی و سریع چشم و به ندرت از دست دادن كامل بینایی.

۲- اختلالات تعادل : لرزش ، عدم تعادل در راه رفتن ، سرگیجه ، ضعف و كرختی اندامها ، اختلال در انجام حركات موزون.

۳- سفتی عضلات

۴- اختلالات حسی : گزگز و مور مور ، احساس سوزش ،بی حسی و درد.

۵- اختلالات تكلم : صحبت كردن آهسته ، تغییر حالت تكلم ، كشیدن كلمات و اختلال بلع .

۶- خستگی

۷- مشكلات مثانه و اختلال در اجابت مزاج:
- اختلالات مثانه شامل : تكرر ادرار ، فوریت در ادرار كردن، دفع ناقص مثانه یا دفع غیر ارادی.
- اختلالات اجابت مزاج شامل : یبوست و به ندرت بی اختیاری.

۸- مشكلات جنسی : ناباروری ، كم شدن میل جنسی.

۹- حساسیت به گرما : گرما در بسیاری از موارد باعث تشدید علایم می شود.

۱۰- اختلالات شناختی : اختلال در حافظه كوتاه مدت ، اختلال در تمركز و قدرت تصمیم گیری.

باید توجه داشت كه برخی از این علایم واضح هستند ولی برخی دیگر از علایم مثل خستگی ، اختلالات حافظه و تمركز برای اطرافیان آشكار و قابل درك نمی باشد

سیر بیماری ام.اس

سیر بیماری در افراد مختلف متفاوت است . باید توجه داشت كه درصد بالایی از بیماران مبتلا به ام.اس زندگی كاملاٌ طبیعی را دنبال می كنند

تشخیص بیماری ام.اس

در حال حاضر ام . آر . آی دقیق ترین روش برای تشخیص بیماری ام.اس می باشد. باید توجه داشت كه سایر بیماریها هم می توانند علایم بیماری ام.اس را تقلید كنند.
هیچ تست آزمایشگاهی، علامت یا یافته كلینیكی واحدی برای تشخیص بیماری ام.اس وجود ندارد.

درمانهای موجود برای بیماران مبتلاء به ام . اس

بااینكه درمان قطعی برای بیماری ام . اس وجود ندارد ، اما برخی داروها جهت بهبود علایم و سیر بیماری شناخته شده است :

داروهایی كه سیر بیماری را تغییر می دهند :

*

Glatiramer acetate ( Copaxone s® )
*

Interferon beta-1a ( Avonex ® )
*

Interferon beta-1a ( Rebif ® )
*

Interferon beta-1b ( Betaseron ® or Betaferon ® )
*

Mitoxantrone ( Novantrone ® )

داروهایی كه جهت بهبود حملات حاد بیماری استفاده می شود :

*

Dexamethasone ( Decadron ® )
*

Methylprednisolone ( Depo-Medrol ® )
*

Prednisone ( Deltasone ® )

درمانهای علامتی بیماری :

گرفتگی عضلات :

*

Baclofen ( Lioresal ® )
*

Clonazepam ( Klonopin ® or Rivotril ® )
*

Dantrolene ( Dantrium ® )
*

Diazepam ( Valium ® )
*

Gabapentin ( Neurontin ® )
*

Tizanidine ( Zanaflex ® )

لرزش :

*

Clonazepam ( Klonopin ® or Rivotril ® )
*

Isoniazid ( Laniazid ® )

خستگی :

*

Amantadine
*

Fluoxetine ( Prozac ® )
*

Modafinil ( Provigil ® )
*

Pemoline ( Cylert ® )

اختلالات عملكرد مثانه :

*

Ciprofloxacin ( Cipro ® )
*

Desmopressin ( DDAVP Nasal Spray ® )
*

Imipramine ( Tofranil ® )
*

Methenamine ( Hiprex , Mandelamine ® )
*

Nitrofurantoin ( Macrodantin ® )
*

Oxybutynin ( Ditropan ® )
*

Oxybutynin : extended release formula ( Ditropan ® )
*

Phenazopyridine ( Pyridium ® )
*

Propantheline bromide ( Pro-Banthine ® )
*

Sulfamethoxazole ( Bactrim® or Septra ® )
*

Tolterodine ( Detrol ® )

اختلالات عملكرد روده :

*

Bisacodyl ( Dulcolax ® )
*

Docusate ( Colace ® )
*

Docusate mini enema ( Therevac Plus ® )
*

Glycerin ( Sani-Supp supository ® )
*

Magnesium hydroxide ( Phillips Milk of Magnesia ® )
*

Mineral oil
*

Psyllium hydrophilic mucilloid1 ( Metamucil ® )
*

Sodium phosphate ( Fleet Enema ® )

اختلالات جنسی :

*

Alprostadil ( Prostin VR ® )
*

Alprostadil ( MUSE ® )
*

Papaverine
*

Sildenafil ( Viagra ® )

درد :

*

Amitriptyline ( Elavil ® )
*

Carbamazepine ( Tegretol ® )
*

Clonazepam ( Klonopin® or Rivotril ® )
*

Gabapentin ( Neurontin ® )
*

Imipramine ( Tofranil ® )
*

Nortriptyline ( Pamelor® or Aventyl ® )
*

Phenytoin ( Dilantin ® )

اختلالات روحی ، روانی و شناختی :

*

Bupropion ( Wellbutrin ® )
*

Fluoxetine ( Prozac ® )
*

Paroxetine ( Paxil ® )
*

Sertraline ( Zoloft ® )
*

Venlafaxine ( Effexor ® )

سرگیجه :

*

Meclizine ( Antivert ® or Bonamine ® )

حساسیت به گرما و خارش متناوب :

*

Hydroxyzine ( Atarax ® )

تهوع و استفراغ :

*

Meclizine ( Antivert ® or Bonamine ® )


برگرفته از سایت
http://www.irmss.org
يکشنبه 27/10/1388 - 10:10
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته