• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2208
تعداد نظرات : 249
زمان آخرین مطلب : 3760روز قبل
ازدواج و همسرداری
برای زنده ‌ماندن ‌عشق بجنگ
می‌خواهم هفتاد سالم كه شد باز بنشینم كنارتو، زل بزنم به چشم‌های میشی رنگت و به حرف‌های هنوز شیرینت گوش كنم، دلم می‌خواهد هفتاد ساله كه شدم با آن دست‌های چروكیده و لاغرم با همان وسواس همیشگی میوه‌ای پوست بكنم و وقتی تو آن را می‌خوری مزه خوبش را من احساس كنم، دوست دارم به هفتاد سالگی كه رسیدم هنوز یادم باشد تو كی به دنیا آمدی و برای هدیه تولدت پیراهنی رنگ به رنگ بخرم تا باورم نشود دیگر آن جوان 50 سال قبل نیستی، دوست دارم هفتاد سالم كه شد هفتاد و چند شمع باریك و براق را روی كیك تولدت بچینم و از ته دل آرزو كنم كه آنقدر زنده باشم تا صد و بیستمین شمع را هم خودم روی كیكت روشن كنم، دلم می‌خواهد به پنجاهمین سالگرد ازدواجمان كه رسیدیم باز چشم‌هایم از دیدنت برق بزند و دلم زیر و رو شود كه كی می‌خواهی به خانه برگردی و زرورق طلایی رنگ كادویت را با همان لبخند همیشگی باز كنی، دوست دارم وقتی هفتاد ساله شدم تو باز دوستم داشته باشی بیشتر از همه حتی بیشتر از بچه‌ها، دوست دارم هفتاد ساله كه شدم با هم برویم پارك، تو مرا به دوستانت نشان دهی و مثل 50 سال پیش به وجودم افتخار كنی، دلم پر می‌كشد برای هفتاد سالگی‌ام، وقتی ما هنوز عاشق هم مانده‌ایم، وقتی دوری از هم دلمان را به شور می‌اندازد و وقتی كنار هم هستیم آرامیم، چقدر دلم برای آن هفتاد سالگی تنگ می‌شود...

نمی‌دانم جنس عشق از چیست، اصلا از كدام دنیا آمده و چه التهابی دارد كه كهنه نمی‌شود. نمی‌دانم جرقه عشق كه برای اولین بار می‌خورد چه شوری دارد كه آرام نمی‌گیرد. ازدواج كردن با عشق و ثابت‌قدم ماندن در عشق تا آخر عمر؛ مفهوم زندگی چیزی غیر از این نمی‌تواند باشد. پس برای عشق بجنگ و برای زنده ماندنش‌از همه چیز بگذر.

ساز زندگی را كوك كن

نه پول، نه زیبایی، نه مقام و نه شهرت هیچ‌كدام در خوشبخت كردن آدم‌ها به پای عشق نمی‌رسند. عشقی كه مبنایش دیدن و حس كردن خوبی‌های شریك زندگی باشد محال است با گذشت زمان اثرش را از دست بدهد و چیزهای دیگری جایش را بگیرند. كسی كه مثل ما فكر می‌كند، كسی كه آرزوهایش شبیه ما است، كسی كه در همان دنیای ما سیر می‌كند، كسی كه با غم ما غصه می‌خورد و با شادی ما خوشحال می‌شود حتما شایسته عشق ورزیدن است. پیدا كردن چنین آدمی كار سختی است، اما مطمئنا نشدنی نیست. برای پیدا كردن مرد یا زنی كه درست نیمه گمشده ما باشد زیاد هم نباید آرمانی فكر كرد. شاید این آدم درست كنار ما باشد، اما چون آب و رنگی دلفریب ندارد به چشممان نیاید، شاید او مدرك دانشگاهی نداشته باشد، شاید تمام دارایی‌اش چند هزار تومان پس انداز اندكش باشد، شاید اصل و نسبی آنچنانی نداشته باشد و شاید لباس‌هایی كه می‌پوشد بیشتر از چند دست نباشد، اما مثل ما فكر كند، اما بهتر از هر كس دیگری حرف ما را بفهمد و اصلا شاید او نیمه گمشده‌ای باشد كه همه برای رسیدن به آرامش دنبالش می‌گردند.

عشق معجزه زندگی آدم‌ها است اما این معجزه آنقدرها هم كه به نظر می‌رسد دست نیافتنی نیست ولی اگر عشق واقعی پیدا شود ساز زندگی هم كوك خواهد شد.

عاشق شدی، عاشق بمان

چه بد است وقتی می‌شنوی بیشتر زن و شوهرها دو سه سال بعد از ازدواجشان دیگر همدیگر را دوست ندارند، وقتی می‌شنوی همدیگر را تحمل می‌كنند و حوصله با هم بودن را ندارند، چقدر ناراحت‌كننده است وقتی می‌بینی برای این‌كه زندگی‌شان را از هم پاشیده نشود بچه‌دار می‌شوند تا به قول خودشان همدیگر را پایبند زندگی كنند اما این بچه فقط دردسرهایشان را بیشتر می‌كند، چه بد است اگر زیر یك سقف ماندن تبدیل به وظیفه شود یا فقط راهی برای بستن دهان مردم كه نگویند فلانی زندگی‌اش از هم پاشیده، چقدر ناراحت می‌شوی وقتی می‌شنوی عده‌ای می‌گویند زن و شوهرها سال‌های اول ازدواج با هم زن و شوهرند اما به مرور زمان خواهر و برادر می‌شوند و چند سال بعد تنها 2 همخانه، یعنی چه بلایی سر آنها می‌آید كه دیگر نمی‌توانند همدیگر را تحمل كنند؟ آیا خودشان اشتباه كرده‌اند یا دیگران نگذاشته‌اند آنها راه درست زندگی را بروند؟

بعضی‌ها به عشق قبل از ازدواج اعتقاد دارند و بعضی‌ها به عشق بعد از آن، عده‌ای هم اصلا به عشق اعتقادی ندارند پس طبیعی است كه شیوه زندگی هر كدام از این آدم‌ها باید متفاوت از دیگری باشد. اما یك زندگی زناشویی موفق فرمول ساده‌ای هم دارد؛ همانی كه تفاهم، درك متقابل و چند اسم دیگر از این دست دارد. برای ماندن پیش هر آدمی بدون آن‌كه تحملش كنی باید مایه‌هایی از محبت وجود داشته باشد حتی اگر این آدم یك همسایه، یك همكار یا حتی یك مسافر اتوبوس باشد كه برای چند ساعت قرار است با هم، هم مسیر باشیم پس چه رسد به كسی كه قرار است او را در همه بخش‌های زندگی حتی خصوصی‌ترین آن وارد كنیم.

برای همین است كه در زندگی اگر عشق نباشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، زن و مرد باید بخواهند با هم باشند و باور داشته باشند كه همسرشان بهترین و قابل اعتماد‌ترین دوستشان است؛ دوستی كه مثل هر دوست دیگر ممكن است با او اختلاف نظر پیش بیاید اما هرگز این اختلافات به از هم پاشیده شدن رابطه‌شان نمی‌انجامد.

شاید نقطه ضعف بسیاری از زندگی‌های مشترك همین جا باشد یعنی نبودن این احساس دوستی، این‌كه زن و مرد به هم اعتماد نمی‌كنند و همسرشان را لایق دوستی نمی‌دانند. خیلی از زن و مردها با همسرشان حرف نمی‌زنند.

آنها با احساسات و خواسته‌های همدیگر بیگانه‌اند و اصلا با هم به گردش نمی‌روند چون در نظر آنها زندگی مشترك چیزی بیشتر از بودن در یك خانه مشترك، خوردن و خوابیدن و صاحب فرزند شدن نیست. اما آنهایی كه زندگی زناشویی موفقی دارند خوب می‌دانند كه همسر می‌تواند حتی بهترین مشاور باشد فقط كافی است او را دست كم نگیریم و باور كنیم فكری كه در ذهن او هست نیز محترم است.

عشق جاده‌ای دوطرفه‌ است

نمی‌شود فقط یكی از زن و مرد خوب باشد و تمام و كمال به وظایفش عمل كند و دیگری غافل از همه چیز و همه كس فقط منتظر خوبی دیدن باشد و آن وقت انتظار داشته باشیم چنین تركیبی به ثمر برسد. برای عاشق شدن باید تلاش كرد و برای عاشق ماندن باید جنگید حتی اگر خودمان سد راه خوشبختی هستیم باید با خودمان درگیر شویم و خودمان را بشكنیم تا زندگی آسیب نبیند. اما خیلی‌ها به دوطرفه بودن عشق اعتقاد ندارند، آنها می‌خواهند شریك زندگی‌شان دوستشان داشته باشد و در خدمتشان باشد و به آنها احترام بگذارد اما خودشان فقط تماشا كنند و هیچ واكنشی كه نشان دهنده عشق باشد از خود نشان ندهند. مسلما این زندگی سرانجامش همانی می‌شود كه مردم می‌گویند یعنی یك زندگی سرد و بی‌روح كه شریك عاشق به خاطر این سردی افسرده می‌شود و او هم به جای عشق ورزیدن، راه شریك بی‌اعتنا را پیش می‌گیرد و نظاره‌گر زندگی‌‌ای می‌شود كه او و همسرش در آن فقط دو همخانه‌اند. اسم چنین رابطه‌ای هر چیزی می‌تواند باشد جز زندگی مشترك یعنی با هم بودنی كه از سر اجبار است و هیچ لذتی در آن نیست.

نه پول، نه زیبایی، نه مقام و نه شهرت هیچ‌كدام در خوشبخت كردن آدم‌ها به پای عشق نمی‌رسند‌ عشقی كه مبنایش دیدن ‌ خوبی‌های شریك زندگی باشد

پس پایبند بودن به وظایف زناشویی از تامین نیازهای جسمی گرفته تا خواسته‌های روانی با تمام خواستنی‌های عاطفی و احساسی دیگر لازمه عاشق ماندن است. بعضی از زن و مردهایی كه با افسوس می‌گویند دیگر هیچ حس مثبتی به همسرانشان ندارند همان‌هایی هستند كه این الفبای با هم بودن را نه یاد گرفته‌اند و نه برای اجرا كردنش تلاشی كرده‌اند در حالی كه فراموش كرده‌اند راز خوشبختی در احترام، سرسخت نبودن و تلاش برای خوشبخت بودن است. شاید این بدترین تصمیم عمرمان باشد كه بخواهیم اختلافات زندگی زناشویی‌مان را با دعوا، توهین و دخالت دادن دیگران در مسائل‌مان حل كنیم. همان اشتباهی كه خیلی‌ها به خاطر جدی نگرفتنش زندگی سرد و تلخی را تجربه می‌كنند. اگر باور كنیم در زندگی مشترك، احترام معجزه می‌كند، اگر ایمان داشته باشیم مسائل هر خانه باید درون همان خانه باقی بماند و اگر فراموش نكنیم كه عشق هم مثل یك نوزاد تازه متولد شده نیاز به تیمار و مراقبت دارد آنوقت سرنوشت زندگیمان به جایی نخواهد رسید كه آرزو كنیم ای كاش هیچ وقت ازدواج نمی‌كردیم.

آهنگ زندگی را بنواز

در زندگی همه چیز متقابل است، اگر احترام بگذاری و محبت كنی احترام و محبت می‌بینی. اصلا وجود انسان‌ها این‌گونه طراحی شده، پس اگر به خواسته‌های هم توجه كنیم و به وجود یكدیگر آن‌گونه كه هستیم احترام بگذاریم عشقمان با گذشت زمان سرد نخواهد شد و جذابیتمان برای همسر را از دست نخواهیم داد.

شاید به روزمرگی می‌افتیم، شاید انگیزه زندگی كردن را از دست می‌دهیم و شاید هم زیاد سرسختی نشان می‌دهیم ولی باید بدانیم برای این‌كه به خوبی و در آرامش در كنار همسرمان زندگی كنیم باید مهارت‌های زیادی داشته باشیم و راه‌های زیادی را امتحان كنیم؛ البته این هرگز به معنی ایفای نقش پدر و مادری ـ به جای نقش همسری ـ در زندگی یا حتی به معنی از خودگذشتگی افراطی و فراموش كردن خود نیست چون در یك زندگی سالم زناشویی هیچ یك از زن و مرد فدای دیگری نمی‌شود.

شاید تلاش برای زنده نگه داشتن عشق از آراسته نگه داشتن ظاهر شروع شود. هر آدمی هر چقدر هم بد سلیقه باشد باز ظاهر زیبا و آراسته را دوست دارد. مسلما پوشیدن لباس‌های خوشرنگ و خوش مدل همراه با موهای تمیز و مرتب به اندازه كافی برانگیزاننده محبت باشد درست به همان اندازه كه ظاهر نامرتب، دست‌های سیاه و زبر، دندان‌هایی رها شده به حال خودش و دهانی بد بو برای ایجاد حس منفی كافی است. بی‌شك مردهای با لباس كهنه، كثیف و موهای ژولیده هیچ جذابیت ظاهری ندارند همان‌طور كه زن‌های نامرتب و بی‌حس و حال با دست‌هایی كه بوی سیر، پیاز و سبزی می‌دهد جذابیت ندارند.

البته لازمه این كار دانستن مسائل مورد علاقه همسر در مورد ظاهر خودمان و احترام گذاشتن به خواسته‌های او است پس برای داشتن یك زندگی موفق زناشویی باید بدانیم كه همسرمان از چه چیزهایی خوشش می‌آید و چه چیزهایی را دوست ندارد و ما نیز همان كارهای مورد علاقه او را انجام دهیم. كاری كه تقریبا بیشتر زن و شوهرها فراموش می‌كنند تعریف كردن از همسرشان است. بی‌اعتنا بودن نسبت به خوبی‌های همسر واقعا به عشق لطمه می‌زند پس چه اشكالی دارد كه تعریف كردن از همسرمان جزئی از برنامه‌های زندگیمان باشد حتی اگر گاهی اوقات قرار باشد در بیان خوبی‌های او كمی اغراق كنیم.

عشق جاده‌ای دوطرفه است یعنی نمی‌شود فقط یكی، زن یا مرد ،خوب باشد و تمام و كمال به وظایفش عمل كند و دیگری غافل از همه چیز و همه‌كس فقط منتظر خوبی دیدن باشد

نترسید هیچ‌كس با این كار كوچك نمی‌شود حتی با بیان غزل‌گونه احساساتمان نسبت به همسرمان نیز چنین اتفاقی نمی‌افتد چون فقط ممكن است به خاطر سرودن غزلی بی سر و ته به خنده بیفتیم. اما آیا شما هم جزو آن دسته از زوج‌هایی هستید كه فكر می‌كنید همسرتان علم غیب دارد و از هر چیزی كه در ذهن شما می‌گذرد با خبر است؟ اگر اینگونه فكر می‌كنید بدانید كاری ضد صمیمیت انجام می‌دهید چون برای داشتن یك زندگی خوب باید با همسرمان بدون تعارف در مورد چیزهایی كه دوست داریم صحبت كنیم این چیزها حتما هم نباید خیلی بزرگ باشند پس هیچ موضوع مخفی در مورد علایقتان را پیش خودتان نگه ندارید و همسرتان را شایسته شنیدن آنها بدانید. اما یك كار مهم‌تر را فراموش نكنید؛ برای این‌كه عاشق بمانید و كاری كنید كه همسرتان هم عاشق شما بماند به او بگویید كه او را به خاطر وجود چه چیزهایی دوست دارید. پس وقتی به او می‌گویید دوستت دارم حتما علت این دوست داشتن را هم برایش توضیح دهید.

بخشش داشتن در زندگی هم نباید فراموش شود هر چند كه این كار جسارت زیادی می‌خواهد. پس در روزهایی كه همسرمان اشتباهی می‌كند یا كمتر به امور ما می‌رسد بهتر است یادمان بیاید كه هیچ انسانی كامل نیست و همسرمان نیز دوست دارد بخشیده شود.

وقت گذاشتن برای همدیگر؛ این معجونی است كه واقعا كارساز است اما فقط خالی كردن برنامه روزانه برای با هم بودن كافی نیست چون باید برای این زمان برنامه‌ریزی كرد تا به خودمان ثابت شود كه برای یكی از عزیزترین‌های زندگیمان چقدر عشق و احترام قائلیم. وقتی زمانی را برای با هم بودن خالی می‌كنیم چه خوب است كه این وقت فقط برای خودمان باشد تا فراموش نكنیم كه نباید جزو آن دسته از همسرانی باشیم كه بعد از چند سال دیگر حرفی برای گفتن با هم ندارند.

وقتی تمام این كارها را انجام دادیم وقت آن می‌رسد كه از خود بپرسیم در طول روز چقدر به همسرمان می‌گوییم لطفا یا متشكرم. باید باور كرد استفاده از این واژه‌ها نه تنها به صمیمیت لطمه نمی‌زند بلكه به خاطر احترامی كه در آنها نهفته است محبت‌ها را بیشتر می‌كند. اگر این‌گونه رفتار كنیم حتما به خودمان، شریك زندگیمان و اطرافیانمان ثابت خواهیم كرد كه زندگی زناشویی می‌تواند بهترین و درست‌ترین تصمیم زندگی هر آدمی باشد.

مریم خباز

شنبه 10/2/1390 - 14:53
نوشیدنی و دسرها
پودینگ شكلاتی
مواد لازم: شیر 2 لیوان ،‌ شكر 60 گرم ، نشاسته 40 گرم ، نمك به مقدار خیلی كم و كاكائو 40 گرم.

طرز تهیه: نشاسته را با آب سرد شسته و با كاكائو در یك استكان شیر سرد بخوبی حل كنید. باقی مانده شیر را به همراه نمك و شكر بجوشانید. نشاسته و كاكائو را كه در شیر حل كرده‌اید به مواد در حال جوش اضافه كنید و مرتب ‌هم بزنید تا مایه غلیظ و سفت شود اما نباید ته بگیرد. شعله را خاموش كرده و پودینگ آماده را در ظرفی ریخته و بعد از این‌كه كمی سرد شد درون یخچال بگذارید تا ببندد و آماده سرو كردن شود.

شنبه 10/2/1390 - 14:50
ریزه کاری های خانه داری
این بار ماشین‌ لباسشویی
برای این‌كه ماشین لباسشویی شما بهتر كار كند و عمر طولانی‌تری داشته باشد و كمتر نیاز به تعمیركار داشته باشید به این نكات توجه كنی:

1ـ‌ ماشین لباسشویی را در جایی قرار دهید كه به شیر آب، پریز برق و خروجی فاضلاب نزدیك باشد و حتما توجه كنید كه ماشین طراز باشد؛ در غیر این صورت ماشین لباسشویی شما بد كار خواهد كرد.

2ـ‌ حتماً به اندازه ماشین لباسشویی خود توجه كنید و بیشتر از وزن تعریف شده در دفترچه آن، لباس داخلش نریزید. در غیر این صورت هم به موتور ماشین لباسشویی لطمه می‌زنید و هم لباس‌های شما به خوبی شسته و تمیز نخواهند شد.

3ـ‌ لباس‌ها را طبق برنامه مخصوص درون لباسشویی بریزید؛ به این صورت كه لباس‌های ظریف كه نیاز به شستن طولانی مدت ندارند را با هم و روی درجه مخصوص شسته و به همین ترتیب در مورد لباس‌های پشمی یا نایلونی عمل كنید. همچنین توجه داشته باشید لباس‌هایی را كه رنگ می‌دهند با سایر لباس‌ها مخلوط نكنید و آنها را جداگانه بشویید.

4ـ‌ سعی كنید از سفید كننده‌ها در ماشین لباسشویی استفاده نكنید.

5ـ‌ فیلتر ماشین لباسشویی را حتماً به صورت مرتب تمیز كنید؛ مخصوصاً بعد از شستن وسایلی كه پرز زیادی می‌دهند.

6ـ‌ ماشین لباسشویی را چندین بار پشت سر هم روشن نكنید و حتماً بین دو شستشو زمانی برای خنك شدن موتور در نظر بگیرید.

7ـ‌ اگر ماشین لباسشویی شما بخوبی آب را تخلیه نمی‌كند و مطمئن هستید كه مجرای فاضلاب ایرادی ندارد یا صدای غیر عادی‌ای می‌دهد حتماً به تعمیر كار مخصوص ماشین لباسشویی اطلاع دهید.

8ـ‌ بر اساس نوع و میزان لباس‌هایی كه درون ماشین لباسشویی می‌ریزید پودر یا مایع مخصوص لباسشویی را انتخاب كنید و هیچوقت از پودرهای مخصوص شستشو با دست استفاده نكنید.

9ـ‌ اگر لباسشویی شما به خوبی آب نمی‌گیرد، شاید لوله آب آن مسدود شده باشد. صافی رابط را باز كرده و تمیز كنید. اگر باز هم مشكل رفع نشد با یك تعمیركار تماس بگیرید.

10ـ‌ گاهی بعضی از لباس‌ها در قسمتی از ماشین لباسشویی جمع شده و موقع خشك كردن، ماشین لباسشویی تكان‌های شدیدی می‌خورد كه بعد از یكبار چرخش این مشكل رفع می‌شود ولی در صورتیكه این صدا و لرزش ادامه داشت باید فكری برایش بكنید.

11ـ‌ سعی كنید لباس‌هایتان را بیشتر با آب سرد بشوئید زیرا داغ كردن آب ماشین لباسشویی هم باعث مصرف زیاد برق می‌شود و هم ممكن است لباس‌ها رنگ داده‌ یا از فرم بیفتند. حتماً به درجه گرمی آب توجه كنید.

12ـ‌ برای شستن لباس‌های خیلی چرك از برنامه مخصوص اینگونه لباس‌ها استفاده كنید یا مدتی آنها را خیس كرده و سپس بشویید. سعی كنید اینگونه لباس‌ها را یكبار بشوئید زیرا دو بار شستن باعث افزایش مصرف برق می‌شود.

13ـ‌ ماشین لباسشویی خود را در ساعات اوج مصرف برق روشن نكنید.

شنبه 10/2/1390 - 14:49
تزیینات و دکوراسیون
اتاقی‌ مناسب برای ‌كوچولوهای ‌ما
خانه‌های ما به طور معمول از اتاق یا اتاق‌های خواب و نشیمن و آشپزخانه تشكیل شده است. یك خانواده هم از پدر و مادر و فرزندان تشكیل می‌شود. چون فرزند یا فرزندان ما همیشه و در هر خانواده‌ای مورد علاقه پدرها و مادرها هستند و ركن مهمی از خانواده به شمار می‌آیند، اتاق خواب‌شان هم همواره یكی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه محسوب می‌شود.

به همین دلیل باید اتاق خواب كودك خود را طوری بیاراییم كه مورد علاقه او و جایی برای آرامش و استراحتش باشد. اغلب ما هنگامی كه سخن از دكوراسیون به میان می‌آید، تصور كار هزینه بر را داریم اما باید بدانیم می‌توانیم اتاق فرزند خود را با حداقل هزینه و هماهنگ با توان اقتصادی خانواده بیاراییم.

اتاق خواب نوزادان و كودكان

اگر زوج جوانی هستید و منتظرید تا كودك دلبندتان بدنیا بیاید و اتاقی برای او در نظر گرفته‌اید‌ یا كودكی در خانه دارید و می‌خواهید اتاقی به او اختصاص بدهید توجه داشته باشید اتاق مخصوص او را براساس نیازهایش آماده كنید.

اتاق كودكان و نوزادان باید دارای شرایط خاصی باشد. پیش از هر چیز سعی كنید، اتاق فرزندتان آفتاب‌گیر باشد تا هم اتاقش نور كافی داشته باشد و هم كودك هنگام بازی و سرگرمی از آفتاب بهره كافی ببرد.

فرزند ما در اتاق مخصوص به خود بازی می‌كند، می‌خوابد و احیانا اگر بزرگ‌تر باشد درس‌های خود را‌ آنجا می‌خواند و می‌نویسد؛ پس باید به فكر رفاه و آرامش او چه در روز و چه هنگام شب باشیم.

اگر اتاق كودك‌تان كوچك است، از رنگ‌های ملایم و روشن برای رنگ‌آمیزی اتاقش استفاده كنید؛ به این ترتیب اتاق بزرگ‌تر جلوه می‌كند. البته توجه داشته باشید كه از رنگ‌های شاد استفاده كنید و هیچوقت اتاق فرزند خود را با رنگ‌های مات و كدر رنگ‌آمیزی نكنید.

خیلی از كودكان به رنگ خاصی علاقه دارند. در حد امكان اتاق ‌ را‌ طبق علاقه او رنگ‌آمیزی كنید. همچنین سعی كنید تا پرده‌ها و رنگ دیوارها و وسایل اتاق هماهنگی داشته باشند.

به عنوان مثال رنگ‌های سبز روشن و صورتی برای اتاق بچه‌ها مناسب هستند. این رنگ‌ها باعث روشن‌تر شدن اتاق شده و نشاط خاصی به آنجا می‌دهند.

سعی كنید اتاق فرزند خود را فرش كنید و برای این كار فرش‌های نرم را انتخاب كنید، زیرا كودك شما هنگام بازی با وسایل خود روی زمین می‌نشیند. یك فرش نرم و راحت، به او احساس خوشایندی خواهد داد و لذت بازی او دوچندان خواهد شد.

سعی كنید اتاق كودكتان همیشه مرتب باشد، زیرا اتاق به هم ریخته و نامرتب مورد پسند كودكان نیست. این عادت می‌تواند در او نهادینه شود؛ به همین دلیل مهم است ‌ به فرزند خود یاد بدهید بعد از هر نوبت بازی‌ یا قبل از خواب شبانه اتاقش ر ا جمع كند و‌ با كمك همدیگر اتاق را مرتب كنید.

اگر كودك شما آنقدر بزرگ است كه قادر به انتخاب باشد، حتماً برای خرید وسایل اتاق با او مشورت كرده و سعی كنید حتی‌الامكان وسیله‌های اتاق با سلیقه و میل او خریداری و چیدمان شود.

روی دیوارهای اتاق را نیز با تابلوهای شاد تزئین كنید. مثلا می‌توانید منظره‌ای زیبا و‌عكسی از كودك خود را در اتاق نصب كنید.

اتاق شریكی

اگر 2 فرزند شما از یك اتاق استفاده می‌كنند، سعی كنید سلیقه هر دو را مد نظر قرار دهید؛ شما با اندكی ظرافت و دقت می‌توانید اتاقی مناسب سلیقه هر دوی آنها درست كنید.

اتاق فرزند یا فرزندان خود را با تزئینات و لوازمی زیبا و هزینه‌ای كم مثل روتختی، رو بالشی و چراغ خواب بیارایید؛ البته مشورت با فرزند یا فرزندان را به هیچوجه فراموش نكنید. اگر كودك شما در انتخاب رنگ و تزئینات اتاق خود آزاد باشد علاقه بیشتری به اتاقش نشان می‌دهد و در نگهداری و نظافت آن سعی و كوشش بیشتری خواهد كرد. نكته مهم‌تر آن كه به این ترتیب شما حس اعتماد به نفس او را نیز تقویت خواهید كرد.

مرضیه عالمی

شنبه 10/2/1390 - 14:48
کاردستی و خیاطی
تكه دوزی‌ كنید
اتصال هر پارچه به پارچه مشابه یا متفاوت را تكه دوزی می‌گویند. به این شیوه اپلكه دوزی نیز می‌گویند. تكه‌دوزی را به روش‌های متفاوت انجام می‌دهند اما باید از بین تمامی روش‌ها یكی را انتخاب كرد كه در صرفه‌جویی زمان و نیز كیس خوردن كمتر نتیجه بهتری داشته باشد. بهترین پارچه‌ها برای این منظور فوم، جیر، پولیش، تترون، ماهوت، دیسكو و استات است.

لوازمی كه برای اینكار نیاز دارید كاربن، خودكار، مداد، تكه پارچه‌های رنگی، ارگانزا، لایی چسب و زانفیكس و چسب مایع، سوزن ته گرد و سوزن و نخ كوك و پودر چسب پارچه است.

اگر با پارچه‌های فوم و جیر كار می‌كنید نیاز به لایی چسب ندارید و می‌توانید طرح را به پشت پارچه با كاربن منتقل كنید و اطراف طرح را چیده روی زمینه بگذارید. ابتدا یك ردیف زیگزاگ نیم باز با درجه كم عرض زده دور پارچه را تمیز كاری كنید و سپس با زیگزاگ كمی پهن‌تر به صورت فشرده طرح را كامل كنید.

برای دوخت سریع پارچه‌های پولیش و ماهوت بهتر است طرح را روی لایی چسب یا زانفیكس كشیده آن را بر پارچه با سنجاق ته گرد ثابت كنید. اگر با زانفیكس این كار را كرده‌اید یك اتو زدن از پشت كار می‌تواند تكه را به پارچه اصلی شما بچسباند. سپس یك ردیف دور دوزی باز انجام داده تمیز كاری و بعد دور دوزی فشرده انجام دهید.

اگر با استات، دیسكو یا تترون تكه‌دوزی می‌كنید باید حوصله بیشتری به خرج دهید. طرح را روی لایی چسب كشیده تكه‌های رنگی پارچه‌های خود را روی‌ طرح انتقال داده منظم كنید و با اتو ثابت كنید. بقیه مراحل مثل قبل تكرار می‌شود.

شما می‌توانید طرح خود را روی ارگانزا منتقل كنید و با چسباندن لایی چسب به تكه‌های رنگی آنها را روی ارگانزا منظم كنید. آنگاه اطراف كار را بخیه ظریف زده، ارگانزا را روی پارچه زمینه قرار دهید و مراحل قبلی دوخت را تكرار كنید.برای تكه دوزی تابلو از اندكی چسب پارچه نیز می‌توانید كمك بگیرید.

شنبه 10/2/1390 - 14:48
ازدواج و همسرداری
زندگی،‌دوباره به شما لبخند می‌زند
انگار قلبتان دو پاره شده. هرچه می‌نشینید و با خود فكر می‌كنید كه همسرتان همیشه بد بوده است و از دستش خلاص شده‌اید اما ته دلتان وقتی یاد فداكاری‌هایی كه كرده‌اید و لحظه‌های عاشقانه‌ای كه داشته‌اید می‌افتید و او را به عنوان مردی كه می‌خواسته‌اید یك عمر را با او سپری كنید در ذهنتان می‌آورید اشك از چشمانتان سرازیر می‌شود. دختر كوچولویتان باز حواسش به شماست. گوشه دامنتان را می‌گیرد و التماس می‌كند: عزیزمی. جیگرمی نازی! نازی! مامانی گریه نكن‌. او دارد حرف‌های خودتان را به شما پس می‌دهد. حالا او تنها كسی است كه در كنار شما می‌ماند اما تا كی؟!

حالا كه از همسرتان جدا شده‌اید بعد از سپری كردن آداب فقدان بهتر است دیگر حدی برای گریه‌های خود بگذارید و بدانیدكه دنیا به آخر نرسیده است. بین خود و زندگی دیوار نكشید و بگذارید هرچه خدا می‌خواهد پیش بیاید. سعی كنید بیش از همیشه روی پای خودتان بایستید و زندگی كنید.

از همین حالا كاری كنید كه فرزندتان سال‌ها بعد، از این‌كه پیش شما مانده و شما بزرگش كرده‌اید حسرت نخورد. برای او الگوی مناسبی درست كنید.

هرگز نگو هرگز

اولین فكر‌هایی كه به ذهنتان می‌رسد این است: من هرگز دیگر روزهای خوش ابتدای زندگی مشتركمان را تجربه نمی‌كنم.

من هرگز دیگر به مردی اعتماد نمی‌كنم.

من هرگز دیگر به ازدواج فكر نمی‌كنم.

من هرگز روی خوشبختی را نخواهم دید.

دیگر هرگز خوشحال نخواهم شد.....

اگر همین‌طور ادامه دهید هیچ بعید نیست كه فردا از خواب بیدار شوید و ببینید دنیا تمام شده است!

سعی كنید كه به خودتان انرژی مثبت برسانید و كمی روشن‌بین باشید.

فراموش نكنید هر پایانی فقط یك شروع جدید است. این را خیلی از كسانی كه به آغاز دوباره فكر كرده‌اند تجربه كرده‌اند.

مریم یك مادر مجرد 37 ساله است. او خیلی وقت پیش هنرستان را كه تمام كرد ازدواج كرد. آن روزها دلش می‌خواست طراحی لباس را ادامه دهد اما تنها كاری كه كرد این بود كه با 3 فرزند و خیاطی خانگی برای آنها خودش را مشغول كند.

خیانت همسرش و اثبات فساد اخلاقی او سبب شد او به دنبال گرفتن حضانت بچه‌ها باشد. وقتی پس از دو سه سال درگیری و دادگاه موفق شد این كار را انجام دهد تصمیم گرفت بدون در نظر گرفتن نفقه همسرش كه به بچه‌ها تعلق می‌گرفت زندگی را بگذراند. مریم می‌گوید: همسرم مردی عیاش شده بود و واقعا نمی‌توانستم روی پول او حساب كنم. حتی این اواخر خودم مزدی دوزی می‌كردم و خرج خانه را در می‌آوردم و او فقط اسمش بالای سرمان بود.

وقتی سایه‌اش از سرمان كم شد تصمیم گرفتم تمام این سال‌ها را جبران كنم و با دنبال كردن آرزوهایم زندگی‌مان را بسازم. من یك دختر 17 ساله و 2 پسر 6 و 4 ساله دارم. دخترم خیلی در كارها كمكم می‌كند و بچه‌ها خیلی مودب بار آمده‌اند.

دخترم به من قول داد كه كمكم می‌كند و من با گرفتن وام یك مزون خانگی راه انداختم. با یك خیاط دیگر هم شریك شدم و یك اتاق خانه را كارگاه كردیم و دو كارگر هم استخدام كردیم.

استعدادی كه در این كار داشتم سبب شد خیلی زود كارم گل كند. دخترم هم برایم سایت سفارش و تبلیغات راه انداخت و دوستان مدرسه‌ای و حتی معلم‌های مدرسه‌‌اش مشتری من شدند.

خیلی زود كارمان رونق گرفت و حالا به خوبی از پس مخارج بر می‌آیم و قصد دارم به زودی طبقه بالای ساختمانی كه در آن ساكن هستیم را برای كارگاه و مزون اجاره كنم و كار را گسترش دهم.

اگر شما هم به استعدادها و توانمندی‌های خود فكر كنید می‌بینید كه دنیا تمام نشده است و می‌توانید دوباره شروع كنید.

قطع رابطه نكنید

اگر همسرتان صلاحیت اخلاقی ملاقات با فرزندان را دارد با او قطع رابطه نكنید. اگر دادگاه فرزندان را به همسر شما سپرده نیز بردبار باشید و سعی كنید از حق قانونی خود برای ملاقات آنها به خوبی استفاده كنید ولی كار را به جنجال نكشانید.

به خاطر فرزندانتان با همسر سابق خود رابطه جدیدی را تعیین كنید.

در رابطه سابق شما همسر وی بودید اما در حال حاضر شما فقط پدر و مادر فرزندان مشترك هستید مگر این‌كه یكی از شما نخواهید دیگر این نقش را بپذیرید. در این صورت سعی كنید كودكانتان را قانع كنید كه اگر همسرتان آنان را نمی‌خواهد تقصیر شما نیست و شما مانع این كار نیستید.

یك شبكه همیاری

حالا كه دیگر یك مادر مجرد شده‌اید باید شبكه‌ای حمایتی اطراف خود تشكیل دهید. این شبكه می‌تواند متشكل از دوستان صمیمی، افراد خانواده و همكاران و اقوام باشد.

اگر احساس افسردگی می‌كنید از مشاور خانواده كمك بگیرید. در دوره‌های كار آفرینی و مهارت‌های زندگی شركت كنید.

هركاری كه می‌توانید برای رسیدن به موفقیت انجام دهید. توانایی‌ها و نقاط قوت خودتان را كشف كنید و برای كمك به خود و حركت در یك مسیر جدید و مثبت روی آنها متمركز شوید.

زمانی فقط برای خودتان

نرگس می‌گوید: مدت‌ها بود كه اصلا از خودم نپرسیده بودم چه می‌خواهم. دائم می‌پرسیدم حسن چه دوست داری؟ برایت چه درست كنم؟ چه رنگی و چه لباسی بپوشم؟ برنامه‌های تلویزیون فقط برنامه‌های مورد علاقه او بود. رفت و آمدها فقط با افراد مورد علاقه او و دوستانش بود كه شاید بعضی‌هایشان را من اصلا تایید نمی‌كردم ولی نظر من حتی برای خودم اهمیتی نداشت. عاقبت هم به خاطر این‌كه بچه‌دار نمی‌شدیم از هم جدا شدیم. حالا فكر می‌كنم چقدر از خودم غافل بوده‌ام. می‌خواهم به خودم فكر كنم و همه آن سوالاتی را كه از حسن می‌پرسیدم از خودم بپرسم.شاید وقت آن رسیده باشد كه شما هم خودتان را در اولویت قرار دهید.

كاری را فقط برای خودتان انجام دهید. بهترین هدیه‌ای كه شما می‌توانید به فرزندانتان بدهید این است كه از خودتان خوب مراقبت كنید. یك كلاس جدید را امتحان كنید، ورزش را شروع كنید و سرگرمی‌های فراموش شده كه سابقا انجام می‌دادید را دوباره شروع كنید. شخصیت خود را دوباره كشف كنید.

برای این كار لیستی از استعدادها و توانایی‌های خود تهیه كنید. لیستی هم از خواسته‌ها و آرزوهایتان آماده كنید.

تمام كارهایی كه باید انجام شود با قید اولویت. سپس همه سرمایه‌ای كه برایتان مانده است و آنچه دارید را با آنچه باید داشته باشید مقایسه كنید. لیستی هم از ابزارهایی كه شما را به هدف می‌رساند آماده كنید.

اگر سرمایه كافی برای ادامه زندگی ندارید به فكر كاری باشید كه بتواند به خواسته‌های‌ شما پاسخ دهد. از ریسك كردن نترسید.

بچه‌ها دارند دوران سختی را تجربه می‌كنند سعی كنید برای آنها بهترین باشید اما خودتان باشید. سعی نكنید جای پدرشان را برایشان پر كنید. خصوصا اگر او در دسترس است و به سراغ بچه‌ها می‌آید.

این بار سعی كنید با استفاده از تجربه شكست خود موفقیت بزرگ‌تری را رقم بزنید.

ماندانا ملا‌علی

شنبه 10/2/1390 - 14:47
تغذیه و تناسب اندام
درمانی‌آسان برای یبوست
‌ یبوست مشكلی است كه دامنگیر بسیاری از سالمندان می‌شود. اگر شما هم جزو این دسته از عزیزان هستید داروی ساده و خوشمزه‌ای را به شما توصیه می‌كنیم كه نامش میوه است.

اگر مایعات كافی بنوشید و میوه‌جات را به صورت خام یا پخته مصرف كنید روده‌های شما دوباره فعال می‌شوند. فقط باید كمی صبور باشید.

غذاهای سهل‌الهضم مثل سوپ جوجه و پرهیز از غذاهای سرخ كردنی نیز به شما كمك می‌كند.

میوه‌های كمپوت شده و نان‌های سبوس‌دار و خوردن غلات كامل و حبوبات فیبر زیادی به بدن شما می‌رساند و دفع را ساده‌تر می‌كند.

اگر می‌خواهید همیشه یك نوشیدنی خوشمزه در اختیار داشته باشید كافی است چند عدد آلو یا انجیر خشك یا هلو را در آب جوشیده بیندازید و آن را در یخچال بگذارید. هر وقت هوس میوه كنید میوه خیس خورده خوشمزه در اختیار شما است و وقتی تشنه شدید می‌توانید از آب آن بنوشید. هلو ازجمله میوه‌های مفید برای سالمندان به حساب می‌آید زیرا جذب آن در بدن به راحتی صورت می‌گیرد.

علاوه براین، هضم آن آسان بوده و مصرف آن برای كسانی كه از زخم معده یا التهابات روده و... رنج می‌برند نیز امكان‌پذیر است.

ذخیره غنی آب و قند موجود در هلو خاصیت ملین به آن بخشیده است. علاوه براین هلو جریان خون را قلیایی كرده و به تحریك مایعات گوارشی كمك می‌كند، در رفع سموم از بدن تأثیرگذار بوده و مصرف آن در برنامه غذایی كاهش وزن مفید است.

فراموش نكنید كه سیب و آلبالو از میوه‌هایی است كه می‌تواند یبوست شما را تشدید كند. آب انار هم از همین دسته است.اما اگر دچار یبوست هستید روی هویج پخته می‌توانید حساب كنید. سایر سبزیجات نیز با فیبر فراوانی كه دارند به حركت بهتر دستگاه گوارش و روده‌های شما كمك می‌كنند.

شنبه 10/2/1390 - 14:47
كودك

وقتی کودک عصبانی است جملاتی را به کار می برد تا دیگران را متوجه احساس خود کند. مثلا ً می گوید: “از تو متنفرم” یا “خیلی بدی…

 

با کودکان چگونه رفتارکنیم؟
۱) خـودت تـصـمـیم بگیر: کودک و دوستش در اتاق مشغول بازی هستند. سر و صدای آنها باعث اذیت و آزار شماست، بهتر است بگویید: “بچه ها تصمیم بگیرید یا بی سر و صدا بازی کنید، یا از اتاق خارج شوید.” اگر بعد از ۵ دقیقه هنوز سر و صدا ادامه داشت، بگویید: “خوب می بینم تصمیم گرفتید که از اتاق بیرون بروید.” این جمله، شما را از داشتن نقش منفی نجات می دهد، زیرا آنها می دانند این تصمیم آنها بوده که منجر به این نتیجه شده است. به این ترتیب کودک مسئول عمل خودش است.۲) من تو را دوست دارم ولی این کار تو را نمی پسندم: اگر می خواهید لفظی را به کودک بیاموزید، کار خوب و بد را برایش مشخص کنید. به او بیاموزید ما کار خوب و کار بد داریم ، نه بچه خوب و بچه بد. هدف از وضع قوانین، آموزش رفتارهای مناسب است نه تنبیه کودک. اگر چه به رفتار ناپسند او اعتراض می کنید ولی محبت خود را به او قطع نمی کنید.۳) از تو می خواهم مشکل مرا حل کنی: اگر کودک کاری را انجام می دهد که باعث رنجش شماست، به او بگویید که دچار مشکل شده اید. مثلا ً به او بگویید: “صدای بلند تلویزیون باعث می شود دچار سردرد شوم” و ازاو بخواهید در حل مشکل به شما کمک کند. در این صورت او که خود را دشمن شما نمی بیند خود را موظف می داند کاری انجام ندهد که برای شما مشکل آفرین باشد. اگر به رضایت خاطر شما اهمیت دهد، رفتار بد را خاتمه خواهد داد.

 

۴) احساس تو را درک می کنم: وقتی کودک عصبانی است جملاتی را به کار می برد تا دیگران را متوجه احساس خود کند. مثلا ً می گوید: “از تو متنفرم” یا “خیلی بدی.” این تنها جملاتی است که همه ذهن او را پرکرده. شما می توانید به او کمک کنید تا جمله مناسب را به کار ببرد.

۵) “آیا دوستت چیزی گفته که واقعیت ندارد و تو عصبانی شده ای؟:” افراد متفاوت، نـیازهای متفاوتی دارند. اغلب کودکان در اعتراض به والدین می گویند: “عدالت را رعایت کنید و منصف باشید” و این جملات زمانی مطرح می شوند که کودک می خواهد وسیله خاصی برایش تهیه شود؛ صرفاً به این دلیل که برای برادرش تهیه شده است. باید به کودکان بیاموزیم “انصاف و عدالت این است که هر فرد، هر چه را نیاز دارد تهیه کند. اگر شما به عینک نیاز داری و خواهرت به کفش، هر کدام وسایل مورد نیاز خود را خریداری خواهید کرد و این است اجرای عدالت. گمان نمی کنم زمانی که خواهر شما به عفونت گوش مبتلاست و آنتی بیوتیک مصرف می کند لازم باشد شما هم آنتی بیوتیک مصرف کنی”!

● ۷ جمله ناخوشایند برای کودکان

۱) مناسب سن خودت رفتار کن! گاه والدین به رفتار کودک انتقاد می کنند، زیرا آن رفتار تأثیر بدی بر بزرگترها داشته است. در صورتی که رفتار کودک، نشان دهنده احساس درونی اوست و والدین وظیفه دارند احساس کودک را درک کنند. کودک ۶ ساله ای که نمی داند چه می خواهد و گریه می کند ، یا کودک ۴ساله ای که از محدود شدن در صندلی اتومبیل ناراحت است و گریه می کند ، هر دو متناسب سنشان عمل می کنند؛ اگر چه ما انتظار داریم رفتار آنها ما را آزار ندهد. به جای اینکه به کودک بگویید “مناسب سن خودت عمل کن” بگویید: “به نظر می رسد خیلی عصبانی هستی”، “می دانم وقتی چنین اتفاقی برایت افتاده بسیار ناراحت شده ای” این جملات به کودک آرامش می دهد و شرایط را قابل تحمل خواهد کرد.

۲) شوخی کردم: دست انداختن کودک اگر چه ظاهراً شرایط را شاد می کند ولی در واقع به شدت مخرب است. هنگامی که کودک عصبانی است، خندیدن به او باعث می شود احساس بدتری پیدا کند. شما به عنوان والدین کودک وظیفه دارید او را حمایت کنید نه اینکه باعث اذیت و آزار او شوید. اگر چنین منظوری ندارید هنگامی که کودک ناراحت است شاد نباشید.

۳) چـرا مـثـل … نـیستی؟ با مقایسه کـودکـان، آنـهـا احـسـاس مـی کـنـنـد در مرتبه پایین تری قرار گرفته اند و این راه مناسبی برای وا داشتن آنها به فعالیت نیست. زمانی که کودک خود را پایین تر از دیگری احساس کند ، روحیه خود را می بازد و دست از فعالیت خواهد کشید. شما باید ضعف و قوت کودکان را بپذیرید و آنها را بر اصلاح رفتار خودشان تشویق کنید.

۴) ندو و گرنه می افتی! علی رغم تمام توجه شما به محافظت از کودک، به کار بردن این نوع جملات باعث می شود کودک بیفتد، زیرا به او القا می کنید منتظرید که او به زمین بخورد و این برای کودکی که تلاش می کند مستقل باشد بسیار مضر است. بهتر است در این موارد بگویید: “قبل از دویدن از محکم بودن بند کفش هایت مطمئن باش.” در این صورت شما در مورد اشکال کفش صحبت کرده اید نه ناتوانی کودک.

۵) چی بهت گفتم؟ چرا سوالی را می پرسید که خودتان جواب را می دانید؟ انتظار دارید کودک چه پاسخی بدهد؟ وقتی می پرسید: لباست را کجا پرتاب کردی؟ لبخندی موذیانه می زند و می گذرد. اگر از رفتار او رنجیده اید بگویید: “من متاسفم که مجبورم برای بار سوم تکرار کنم که لباست را روی چوب لباسی آویزان کن.”

۶) به تو قول می دهم که … : به کودکان باید نه وعده داد و نه وعده از آنها گرفت. روابط ما با فرزندانمان باید بر اساس اعتماد و اطمینان باشد.

وقتی پدر و یا مادر برای تأیید گفته خود مجبور است وعده بدهد، یعنی دارد اقرار می کند که “وعده داده نشده اش” اعتبار ندارد و قابل اعتماد نیست. وعده ها باعث می شوند که توقعات غیرواقعی در کودکان به وجود بیاید. وقتی به کودک وعده داده می شودکه او رابه باغ وحش ببرند، او آن وعده را یک تعهد به حساب می آورد و فکر می کند که براساس این تعهد، در روز موعود نه باران خواهد بارید، نه اتومبیل عیب و ایرادی پیداخواهد کرد و نه خود او مریض خواهد شد.

از طرفی نباید از کودکان وعده گرفت که درآینده رفتاری خوب داشته باشند یا رفتار بدشان را اصلاح کنند. وقتی کودک وعده ای ناخواسته می دهد، وعده ای که متعلق به خود او نیست، در واقع چکی بانکی می کشد که در آن بانک اصلاً حساب ندارد. ما نباید مشوق و محرک این قبیل اعمال فریب آمیز باشیم.

۷) آخر چند بار باید یک چیز را تکرار کنم؟ پدر یا مادری که در استفاده از سخنان نیشدار و طعنه آمیز استعداد ذاتی دارد، خطر و تهدیدی جدی برای سلامت روانی کودک به حساب می آید. این پدر یا مادر جادوگری است که از واژه ها استفاده می کند و با بیان این واژه ها، مانعی در برابر ایجاد ارتباط موثر برقرار می کند و مانع از پدید آمدن رابطه ای مثبت بین پدرومادر با کودک می شود. ” آخر چند بار باید یک چیز را تکرار کنم ؟ مگر تو کری ؟ پس چرا گوشت به من نیست؟ …”

این پدرو مادرها شاید ندانند که سخنان طعنه آمیز و کنایه دار جملاتی هستند که برخوردی متقابل طلب می کنند. این پدر و یا مادر آگاه نیست که با این اظهار نظرهای توهین آمیز، کودک را تحریک کرده و ذهن او را از نقشه های خیالی انتقام، پر می سازد ودر نتیجه باعث مسدود شدن راه ارتباطی بین خود او و کودکش می شود.

شنبه 10/2/1390 - 8:56
تست های هوش و روان شناسی و سرگرمی

3 نفر با هم میرن ساعت فروشی، یه ساعت میخرن  30000 تومن و نفری 10000 تومن میدن...

 

3 نفر با هم میرن ساعت فروشی، یه ساعت میخرن  30000 تومن و نفری 10000 تومن میدن.

صاحب مغازه به شاگردش میگه قیمت ساعت 30000 تومن نبوده 25000 تومن بوده. برو 5000 تومن بهشون برگردون.

شاگرد مغازه از این 5 تومن 2 تومنشو واسه ی خودش برمیداره، و 3 تومن دیگرو میده به اون سه نفر، نفری 1000 تومن.
پس با برگشت 1000 تومن به هر نفر، اونها هركدوم 9000 تومن دادند.

حالا سوال اینجاست اگه  9×3 = 27 و 2 تومنم كه شاگرد مغازه برداشته ، کلا میشه 29 تومن. پس 1000 تومن دیگه  كجاست؟

طراح سوال : پروفسور حسابی
سه شنبه 23/1/1390 - 15:41
تست های هوش و روان شناسی و سرگرمی
هدف از کلاس امروز حل برخی معادله های بسیار ساده است که شما در مدرسه آموخته اید.البته اگر هنوز به خاطر داشته باشید...

در اینجا من به شما 3 رقم و یک نتیجه خواهم داد، شما باید با قرار دادن علامت های صحیح معادله را کامل کنید.

برای درک بهتر ابتدا یک مثال را با هم حل میکنیم، باقی معادله ها به عهده ی شماست:

2 + 2 + 2 = 6

ساده بود نه؟ حالا بقیه ی معادله ها را حل کنید.

1 1 1 = 6

2 2 2 = 6

3 3 3 = 6

4 4 4 = 6

5 5 5 = 6

6 6 6 = 6

7 7 7 = 6

8 8 8 = 6

9 9 9 = 6

.

.

.

خب؟ تونستید حل کنید؟

چی؟ فقط دومی رو؟! اون که مثال خودم بود...

و ششمی رو؟ وای خدای من! خیلی سخت بود نه؟!

6 + 6 - 6 = 6

نابغه!!!

بقیه چه طور؟

کمک می خوای؟

اوه! معلومه که نه! پاک فراموش کرده بودم شما یک نابغه هستی...

حدس می زنم که از عهده ی سومی هم بر اومدی

3 × 3 - 3 = 6

شاید از عهده ی پنجمی

5 / 5 + 5 = 6

و با یه کم شانس هفتمی...

-7 / 7 + 7 = 6

هنوز به نظرت غلطه؟ ببین: - (7/7) = -1 و در نتیجه 7 - 1 = 6

حالا میریم سراغ اونها که یه کم مشکل تر به نظر میان...

چهارمی

√4 + √4 + √4 = 6



نهمی

√9 × √9 - √9= 6

هشتمی رو چی میگی ؟؟؟؟

3√8 + 3√8 + 3√8 = 6

اووووووووه! اینم برای خودش ایده ای بودها....

.

.

.

.

.

.

.

بسیار خب، کلاس امروز هم تموم شد...

اوه بله، حق با شماست... هنوز تموم تموم نشده، معادله ی اولی باقی مونده...

(1 + 1 + 1)! = 6

خب راستش استعداد ریاضی تون کمی پایینه!

فاکتوریل: فاکتوریل یک عدد حاصل ضرب تمام اعداد طبیعی کوچکتر و مساوی آن عدد تا 1 است.

فاکتوریل را با علامت تعجب نمایش می دهند!



باحال بود ، نه؟؟؟؟

حالا وقتشه که برای دوستاتونم که ادعاشون میشه بفرستین



هدف از کلاس امروز حل برخی معادله های بسیار ساده است که شما در مدرسه آموخته اید.

البته اگر هنوز به خاطر داشته باشید...

در اینجا من به شما 3 رقم و یک نتیجه خواهم داد، شما باید با قرار دادن علامت های صحیح معادله را کامل کنید.

برای درک بهتر ابتدا یک مثال را با هم حل میکنیم، باقی معادله ها به عهده ی شماست:

2 + 2 + 2 = 6

ساده بود نه؟ حالا بقیه ی معادله ها را حل کنید.

1 1 1 = 6

2 2 2 = 6

3 3 3 = 6

4 4 4 = 6

5 5 5 = 6

6 6 6 = 6

7 7 7 = 6

8 8 8 = 6

9 9 9 = 6

.

.

.

خب؟ تونستید حل کنید؟

چی؟ فقط دومی رو؟! اون که مثال خودم بود...

و ششمی رو؟ وای خدای من! خیلی سخت بود نه؟!

6 + 6 - 6 = 6

نابغه!!!

بقیه چه طور؟

کمک می خوای؟

اوه! معلومه که نه! پاک فراموش کرده بودم شما یک نابغه هستی...

حدس می زنم که از عهده ی سومی هم بر اومدی

3 × 3 - 3 = 6

شاید از عهده ی پنجمی

5 / 5 + 5 = 6

و با یه کم شانس هفتمی...

-7 / 7 + 7 = 6

هنوز به نظرت غلطه؟ ببین: - (7/7) = -1 و در نتیجه 7 - 1 = 6

حالا میریم سراغ اونها که یه کم مشکل تر به نظر میان...

چهارمی

√4 + √4 + √4 = 6



نهمی

√9 × √9 - √9= 6

هشتمی رو چی میگی ؟؟؟؟

3√8 + 3√8 + 3√8 = 6

اووووووووه! اینم برای خودش ایده ای بودها....

.

.

.

.

.

.

.

بسیار خب، کلاس امروز هم تموم شد...

اوه بله، حق با شماست... هنوز تموم تموم نشده، معادله ی اولی باقی مونده...

(1 + 1 + 1)! = 6

خب راستش استعداد ریاضی تون کمی پایینه!

فاکتوریل: فاکتوریل یک عدد حاصل ضرب تمام اعداد طبیعی کوچکتر و مساوی آن عدد تا 1 است.

فاکتوریل را با علامت تعجب نمایش می دهند!



باحال بود ، نه؟؟؟؟

حالا وقتشه که برای دوستاتونم که ادعاشون میشه بفرستین

سه شنبه 23/1/1390 - 15:38
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته