• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2208
تعداد نظرات : 249
زمان آخرین مطلب : 3760روز قبل
بهداشت روانی
افسردگی را به حال خود رها نكنید
با این‌كه شاید تاكنون بارها در مورد افسردگی و اثرات آن بر زندگی و فعالیت‌های روزمره مطالبی شنیده باشیم، اما كمتر كسی به فكر درمان موثر این مشكل بوده و اغلب آن را به حال خود رها می‌كنیم.

بسیاری از افرادی هم كه درمان افسردگی را شروع می‌كنند ممكن است تا پایان راه ادامه نداده و درمان را نیمه‌كاره رها كنند. آنها به دلایل متفاوتی این كار را انجام داده و درمان را به طور كلی قطع می‌كنند. عوارض جانبی داروها، بهبود روحیه فرد و... از جمله این دلایل هستند. البته با این‌كه شاید تمام این دلایل برای ترك درمان قابل درك باشند، اما باز هم نباید به هیچ دلیلی بدون نظر پزشك درمان را قطع كرد. بنابراین اگر شما هم درمانی را برای افسردگی شروع كرده‌ و ناگهان آن را قطع كرده‌اید، اما هنوز علائم بیماری وجود دارند، بهتر است دوباره درمان را شروع كرده و یك بار دیگر آن را امتحان كنید. حتی اگر تصور می‌كنید دارو یا روش درمانی خاصی برای شما مناسب نیست، ناامید نشده و گزینه‌های دیگر را امتحان كنید.

فراموش نكنید كه در این شرایط نباید تنها به داشتن حسی بهتر راضی شوید. باور كنید با در پیش گرفتن روش درمان موثر و مناسب می‌توانید به خوبی روزهای قبل از افسردگی بوده و هیچ حس بدی نداشته باشید. البته این كار زیاد هم سخت نخواهد بود؛ تنها باید با پزشك یا درمانگر خود همكاری كنید تا درمان كامل و درست انجام شود.

زمانی برای قطع درمان

ترك زودهنگام روند درمان یا قطع مصرف داروها بدون نظر پزشك می‌تواند احتمال بروز مجدد افسردگی را افزایش دهد. متاسفانه عود این بیماری به نسبت شایع است به طوری كه متخصصان می‌گویند 60 درصد افرادی كه یك بار در زندگی افسردگی را تجربه كرده‌اند، بار دوم نیز با آن روبه‌رو خواهند شد. همچنین 70 درصد كسانی كه 2 مرتبه با افسردگی درگیر شده‌اند، بار سومی هم با آن روبه‌رو خواهند شد.

اگر شما هم در گذشته با چنین مشكلی روبه‌رو بوده‌اید، حتما می‌دانید شرایط تا چه حد سخت و طاقت‌فرساست. بنابراین بهترین راه‌حل پایبند بودن به درمان و داروهای مرتبط است تا از بروز مكرر آن پیشگیری شود. البته این مساله به این معنا نیست كه شما باید همیشه و تا پایان عمر درمان را ادامه دهید. بلكه درمان تنها تا زمانی ادامه پیدا می‌كند كه پزشك یا درمانگر نسبت به قطع آن نظری مثبت داشته باشند. اما به یاد بسپارید كه ترك زود هنگام دارو می‌تواند سبب بروز مشكلات و مسائلی جدی شود كه قطعا با ادامه درمان قابل پیشگیری خواهند بود.

كنترل شرایط برای پیشگیری از افسردگی

برای كاهش احتمال عود بیماری به فكر عواملی باشید كه آن را تشدید می‌كنند. بیشتر عوامل ایجادكننده افسردگی مسائلی شخصی از جمله استرس، تغییرات عمده زندگی یا سالروز اتفاقات مهم زندگی هستند. بنابراین نسبت به این مسائل دقت داشته و سعی كنید آنها را به بهترین شكل كنترل نمایید.

دلایلی برای قطع درمان

افراد زیادی در رابطه با درمان افسردگی ناگهان تصمیم به قطع درمان می‌گیرند. البته آنها دلایل متفاوتی نیز برای این كار دارند. گروهی وقتی حس می‌كنند كه شرایط بهتر شده و حالشان بهتر است درمان را قطع می‌كنند، برخی دیگر نمی‌توانند عوارض جانبی داروها را تحمل ‌كنند، عده‌ای شرایط مالی را دلیلی برای قطع درمان می‌دانند و گروهی دیگر نیز عقیده دارند كه درمان‌ها تاثیری نداشته و تغییری در حال آنها ایجاد نشده است.

البته با این‌كه شاید این دلایل همگی از نظر بیماران منطقی باشد، اما به هیچ وجه دلیل مناسبی برای قطع درمان نیست. بنابراین هیچ وقت فراموش نكنید كه قطع درمان تنها با نظر پزشك یا درمانگر باید صورت گیرد.

نیلوفر اسعدی‌بیگی

شنبه 10/2/1390 - 15:12
سلامت و بهداشت جامعه
با كفش مناسب به استقبال سلامتی بروید
می‌گویند پا قلب دوم ماست، حتی اگر حرف درستی نباشد بیشتر ما عواقب كفش بد را تجربه كرده‌ایم، از زخم شدن و تاول زدن پا گرفته تا كمر درد و زانو درد، پس در انتخاب كفش دقت كنید، چون عواقبش واقعا آزاردهنده است. كفش خوب برای همه اعضای خانواده یك نیاز محسوب می‌شود از كودكان گرفته تا بزرگ‌ترها.

درواقع‎‎ اندازه مناسب‎‎ كفش‎ موجب سلامت‎ پا می‎‌شود، پس هنگام‎ خرید كفش‎ فقط به‎‎ مد توجه نكنید. چرا كه استفاده مداوم‎ از كفش‎ نامناسب بتدریج‎ قوس‎ كف‎ پا را از بین‎ می‎‌برد و مـوجب‎ سفت‎ شدن‎ پاها می‎‌شود.

به بزرگ‌ترها و خصوصا سالمندان نیز توجه كنید كه با افزایش‎ سن‎‎، پاها پهن‌تر و درازتر شده‎ و از ضخامت‎‎ بافت‌های‎ كف‎ پا نیز كاسته‎ می‎‌شود كه این مساله استفاده از كفش مناسب برای سالمندان را ضروری می‌كند.

در انتخاب كفش دقت كنید اگر طول كفش‎ كافی‎‎ نباشد، شكل‎ پا عوض‎ می‎‌شود و ممكن‎ است‎ اعصاب‎ پا تحت‎ فشار قرار گیرد و درآن‎ میخچه‎ یا سایر ضایعات‎ پوستی‎ ایجاد شود. همیشه‎ باید جلوی‎ كفش‎ حدود یك‎ سانتی‌متر از انتهای‎ آخرین‎ انگشت‎ خالی‎ باشد و انگشتان‎‎ پا را بتوان در كفش‎ كمی‎‌ حركت‎ داد.

كفش نامناسب با ایجاد فشار به پا می‌تواند باعث تغییر شكل پا و همچنین ایجاد پینه و تاول شود. علاوه بر این كفش نامناسب باعث ایجاد اختلالات مكانیكی می‌شود كه در تعادل كلی بدن اثر می‌گذارد و حتی ممكن است به وضعیت نامناسب عضلات و مفاصل منتهی ‌شوند.

لازم است بدانید كه یك كفش مناسب برای پاها باید انعطاف‌پذیر باشد، زیرا انتخاب كفش نامناسب عواقب بسیاری از جمله درد زانو، فشار به مفاصل و ستون فقرات دارد كه در نتیجه منجر به تخریب سطح مفاصل اندام تحتانی (لگن، ران، زانو، ساق، مچ، كف پا و انگشتان) می‌شود. ایجاد آرتروز نیز از شایع‌ترین بیمارهای انتخاب نادرست كفش محسوب می‌شود، زیرا استفاده از كفش نامناسب به مرور زمان باعث تخریب مفاصل زانو و كمر می‌شود.

دمپایی لاانگشتی

نتایج یك تحقیق جدید نشان داده كه پوشیدن دمپایی‌های لاانگشتی كه بویژه در بین دختران نوجوان در فصل تابستان متداول است برای پاها و زانوها خطرناك و مضر است. بر اساس یافته‌های پژوهشگران استفاده از دمپایی‌های لاانگشتی كه بسیار رایج شده، انتخاب مناسب و هوشمندانه‌ای نیست.

به پا كردن این دمپایی‌ها در واقع باعث تغییر در نحوه حركات عادی و طبیعی فرد شده و در نهایت به پاها و زانو آسیب می‌رسانند. در این تحقیق كه روی 39 دختر و پسر دانشجو انجام گرفت از آنها خواسته شد كه هنگام راه رفتن دمپایی‌ لاانگشتی یا كفش ورزشی به پا كنند.

به گزارش ایسنا، نتایج مطالعات نشان داده كسانی كه دمپایی لاانگشتی به پا داشتند هنگام راه رفتن گام‌های كوتاه‌تری بر می‌دارند و پاشنه‌های پای خود را با نیروی عمومی‌ كمتر به زمین می‌زنند.به این دلیل به افرادی كه مایل به پوشیدن این دمپایی‌‌ها هستند، توصیه می‌شود كه از آنها فقط برای مدت زمانی كوتاهی استفاده كنند. بعلاوه استفاده طولانی‌مدت از این دمپایی‌ها می‌تواند باعث بروز درد در ناحیه پا، كمر یا حتی آسیب رسیدن به لگن شود.

پاشنه بلندها

یكی از نكات بسیار مهمی‌ كه باید افراد در انتخاب كفش مناسب رعایت كنند، دارا بودن انعطاف‌پذیری كف كفش‌هاست، زیرا یك كفش مناسب باید قوس طولی مناسب داشته باشد كه این امر بخصوص در افرادی كه كف پای صاف دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

قوسی بودن طول كفش در زمان ایستادن افراد باعث عدم ایجاد فشار بیشتر از حد به مفاصل كف پا و عضلات می‌شود و در نتیجه از درد و خستگی عضلات و زانوی افراد جلوگیری می‌كند.

به نوشته فارس، نكته دیگری كه باید افراد در انتخاب كفش مناسب رعایت كنند عدم انتخاب كفش‌ها با نوك باریك است، زیرا اگر كفش باریك باشد و عرض كمی‌ داشته باشد، باعث انحراف انگشت شست و همچنین برآمدگی مفاصل بین انگشتی می‌شود.استفاده از كفش‌های پنجه باریك و پاشنه بلند كه در بین زنان شایع است نیز باعث فشار به مفاصل جلوی پا و دردهای سر استخوان پا می‌شود بنابراین كفش‌های بدون پاشنه نیز توصیه نمی‌شود، زیرا به طور متوسط پاشنه كفش افراد باید ارتفاع 5‌/‌2 سانتی متر داشته باشند.

پشت پاشنه كفش مناسب باید از جنس محكم و بادوام باشد تا از چرخش پاشنه جلوگیری شود از این رو باید رویه و كف كفش‌ها نیز انعطاف‌پذیر باشد تا هنگام راه رفتن و انگشتان بخوبی اجازه خم شدن داشته باشند.

و اما كفش خوب

كفش‌های چرمی مناسب‌ترین جنس كفش است، زیرا انتقال هوا بین پوست و خارج از كفش برقرار می‌شود. اما كفش‌هایی كه جنس آنها صددرصد پلاستیك است، باعث ایجاد عرق در پا شده و با جلوگیری از جریان هوا زمینه بروز اختلالات و ناهنجاری‌های پوستی فراهم  می‌شود.

دكتر فرزانه تركان، متخصص طب فیزیكی و توانبخشی می‌گوید: كفش راحت، كفشی است كه دارای ارتفاع مناسب بوده و پا در كفش احساس راحتی كند. معمولا نباید كفه كفش سفت باشد و فشار را فقط به یك نقطه منتقل كند.

به گفته او، توزیع یكسان وزن بدن به جلو و عقب پا بهترین شكل كفش است، البته كفش‌های پاشنه بلند باعث انتقال بیشتر وزن به جلوی پا ‌شده و توصیه می‌شود كه به مدت طولانی در طول روز استفاده نشود.

دكتر تركان با اشاره به استفاده از كفش‌های لژدار كه ارتفاع كفه كفش از قسمت پاشنه تا پنجه پا ادامه دارد و اختلاف آن یك تا 2 سانتی‌متر نیست، می‌گوید: معمولا نوك باریك و پاشنه بلند كفش‌ باعث انتقال وزن بدن به جلوی پا و تغییر شكل درانگشتان و بیرون‌زدگی استخوان پا به خارج می شود.

تداوم در استفاده از این كفش‌ها باعث جمع شدن استخوان پا شده و به طرف مخالف كشیده می‌شود. این ناهنجاری‌ها معمولا دردهای ناراحت‌كننده‌ای را در افراد ایجاد ‌می‌كند كه تغییر شكل استخوان پا برگشت‌ناپذیر است و در نتیجه فرد مجبور به پوشیدن كفش سفارشی می‌شود.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی با بیان این‌كه بر خلاف تصور مردم بخصوص زنان كه صندل و دمپایی را راحت‌ترین كفش می‌دانند، كفش‌ مناسب كفشی است كه پا را كاملا در برگیرد، توصیه می‌كند: در مجموع تنها درصد بسیار كمی از كفش‌ها استاندارد هستند و معمولا از نظر جنس، مدل، قرارگیری پاشنه و نحوه توزیع وزن مناسب نیستند، اما متاسفانه بیشتر مردم از كفش‌های روتین استفاده می‌كنند.

تركان با بیان این كه نباید كفش را بدون جوراب پوشید، می‌گوید: جوراب‌ها باید نخی باشد، چون باعث تسریع در انتقال هوا می‌شود. همچنین نباید پا به مدت طولانی در كفش قرار گیرد حتی كفش‌هایی كه خیلی راحت هستند.

به گفته او مردم بیشتر از آن كه به زیبایی كفش توجه كنند، باید به راحتی كفش اهمیت دهند.

مریم روزبهانی

شنبه 10/2/1390 - 15:11
ازدواج و همسرداری
2 نكته برای رضایتمندی از زندگی
نارضایتی در زندگی همواره هست! ممكن است از اتفاقی كه افتاده،‌كاری كه انجام نشده، ‌رفتار دیگری یا شرایط شغلی و میزان درآمدمان ناراضی باشیم، اما مجموعه نارضایتی‌ها كه امری طبیعی در زندگی به نظر می‌رسند گاهی دست به دست هم می‌دهند و شرایطی پیش می‌آورند كه احساس می‌كنیم از زندگیمان راضی نیستیم. هر كسی هم برای خودش دلیلی دارد.

این دلایل ممكن است كوچك و پیش‌پا افتاده یا واقعا مهم و اساسی باشند. اغلب اوقات فكر كردن درباره نارضایتی‌ها و مرور آنها در ذهن بر تاثیر منفی نارضایتی‌ها می‌افزایند و چه بسا به مساله‌ای حاد تبدیل شوند كه سلامت روانی فرد را به خطر اندازد. روان‌شناسان نارضایتی و تاثیر منفی آن را ریشه اصلی بروز انواع افسردگی از حاد تا خفیف می‌دانند و رفتارشناسان ریشه آسیب‌های دامنه‌دار اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد، بزهكاری و... را در همین نارضایتی‌های به ظاهر كوچك و بی‌اهمیت جستجو می‌كنند. با این حال رضایتمندی امری شخصی است و بیش از هر چیز با ساختار روانی و شخصیتی افراد سروكار دارد. ممكن است فردی در شراط بدتر راضی‌تر و شاداب‌تر از فردی دیگر در شرایط بهتر باشد. یك ضرب‌المثل ژاپنی می‌گوید، همه چیز در ذهن توست! در حقیقت تصور نسبت به شرایط و اتفاقات است كه تاثیرپذیری منفی یا مثبت ما از آنها را رقم می‌زند. در ادامه توصیه‌های محققان و روان‌شناسان برای برخورداری از رضایت بیشتر از زندگی را مرور می‌كنیم.

مقایسه نكنید

در ساختار روانی انسان، مقایسه خود با دیگرانی كه شرایط بهتری دارند یك آفت بزرگ روحی و روانی محسوب می‌شود. ما همواره در معرض مقایسه‌ها و در ادامه آن قضاوت درباره خودمان هستیم. چرا دیگری پولدار است و از زندگیش لذت می‌برد ولی من باید برای حقوق ناچیزم جان بكنم و آخر سر از تفریح و لذت محروم باشم؟ چرا دیگری همسر یا فرزندان خوب دارد ولی من ندارم‌؟ چرا برخی خودروهای لوكس دارند و من مجبورم اتوبوس سوار شوم؟ چنین مقایسه‌هایی كه دامنه آنها نهایتی ندارد مثل سم‌كشنده روحیه و انرژی فرد را تحلیل می‌برد و چه بسا كار او را به جاهای باریك بكشاند. در مقابل می‌توان از مقایسه‌ها برای افزایش انگیزه رقابت بهره برد.

برنامه‌ریزی كنید

زندگی‌ بی‌هدف نارضایتی را افزایش می‌دهد. اهداف می‌توانند بسیار ساده باشند و در برنامه‌ریزی برای یك سفر تفریحی،‌ وقت گذاشتن برای خانواده، دست و پا كردن یك منبع درآمد جدید، پرداختن به فعالیت‌های دلخواه طی ساعاتی از روز و... محدود شوند.

با اطرافیان دوست باشید

كسانی كه توانایی دوست داشتن را دارند دوست داشته می‌شوند و دوستان خوب ثروتی لایزال هستند. بی‌دلیل نیست كه برای توصیف چهره زشت شخصیت‌های منفی و آزاررسان می‌گویند هیچ دوستی ندارند. دوستی مطابق طبع آدمی است و برای هر كسی به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه رضایتمندی ایجاد می‌كند.

گپ زدن با یك دوست، حال آدم را خوب می‌كند و كسانی كه می‌دانند یا احساس می‌كنند اطرافشان پر از دشمن است حال زاری دارند.

آرام و مودب باشید

پرخاشگری از نارضایتی شروع می‌شود و به‌ آن نیز ختم می‌گردد. اگر از هر موضوع كوچكی برای خود یك نارضایتی موثر بسازید دیری نمی‌گذرد كه تسلیم نارضایتی‌ها می‌شوید و خودتان بیش از هر كس دیگری آسیب می‌بینید.

علائق خود را پیگیری كنید

آنچه موجب آرامش خاطر و لذت شما می‌شود شناسایی كنید و برای پرداختن به آن وقت بگذارید. حتی آدم‌هایی كه مدام می‌گویند از همه چیز و همه كس سیر شده‌اند و بیزارند با برخی حرف‌ها، ایده‌ها یا كارها سر ذوق می‌آیند. گاه صحبت از ورشكستگی و ناتوانی در یك موضوع به خلق ایده‌ای جدید در همان موضوع ختم می‌شود كه سرآغاز تحولی نوین است.

دیگر این كه برخی علائق به مرور فراموش می‌شود و بازیابی آنها لذتی بیشتر در فرد ایجاد می‌كند. برخی علاقه‌مندی‌ها نیز به مرور شكل می‌گیرند و پرداختن به آنها زندگی را از یكنواختی و روزمرگی كسل‌كننده درمی‌آورد. این علائق ممكن است هر چیزی باشند. از باغبانی و نگهداری گل و گیاه گرفته تا خرید یك خودرو جدید یا حتی اقامت در شهر یا خانه‌ای دیگر.

هدیه بدهید

لازم نیست برای همه كسانی كه می‌شناسید هدیه‌ای تهیه كنید. به همسر، مادر، پدر یا فرزند خود هدیه‌ای بدهید كه او را شاد كند. شادی آن كه برایتان عزیز است روان شما را شاد خواهد كرد. كسانی كه هدیه می‌دهند هدیه هم می‌گیرند.

به سر و وضع خود رسیدگی كنید

حتی‌الامكان آراسته باشید و لباس مناسب و زیبا بپوشید. خوب یا بد، خوش‌چهره‌ها، خوش‌تیپ‌ها و خوش‌صحبت‌ها بیش از سایرین دوست داشته می‌شوند و از این رو دوستان بیشتری دارند، فرصت‌های كاری و اجتماعی بهتری می‌یابند و در مجموع زندگی اجتماعی مولدی دارند. زیبایی چهره نصیب هر كسی نمی‌شود ولی خوش‌لباس بودن و رفتار خوب و برازنده می‌تواند از آن هم مهم‌تر باشد.

پس‌انداز داشته باشید

پشتوانه مالی هیچ وقت ضرری نداشته و ندارد و همواره مایه خیر است. با پس‌انداز هرچند اندك می‌توان كارهای زیادی انجام داد و انتخاب‌های رضایتبخش بسیاری داشت.

می‌توان یك كار جدید شروع كرد، یك سرمایه‌گذاری سودآور را شناسایی و عملی كرد، یك خانه یا خودرو جدید خرید، وسیله‌ای دوست‌داشتنی تهیه كرد و خیلی كارهای دیگر. پشتوانه مالی در جهان امروز عامل اصلی امید به آینده است و امید هم چنان كه معلوم است ضد نارضایتی و افسردگی.

قدردان نعمت‌ها باشید

هر آدم منصفی نزد خود نعمت‌هایی می‌یابد كه بسیاری افراد از آنها بی‌بهره‌اند. اگر این نعمت‌ها را فراموش كرده‌اید بیشتر فكر كنید و كمی هم باانصاف باشید.

به سلامت جسم و روان‌تان اهمیت بدهید

دردهای جسمی و بیماری‌های روحی زندگی را به كام هر انسانی تلخ می‌كنند. تا حد ممكن به سلامت خود اهمیت بدهید. از اطرافیان‌تان هم غافل نباشید. در این‌باره به اولویت‌ها توجه كنید. هزینه‌های پزشكی و درمانی هرچند برای بیماری‌های ساده نسبت به آنچه با ظاهر زندگی و خوشی‌های زودگذر ارتباط دارند در اولویتند.

به خانواده خود اهمیت بدهید

حتما شنیده‌اید كه می‌گویند كسی كه خانواده ندارد هیچ چیز ندارد. وقتی را كه با خانواده می‌گذرانید هدر نمی‌رود. همسر و فرزندان بیش از آن كه محتاج وسایل زندگی باشند به محبت نیاز دارند. داشتن یك خانواده راضی مترادف است با برخورداری از یك زندگی رضایتمندانه.

مثبت‌اندیش باشید

اگر منفی‌نگر هستید سعی كنید نظام فكری خود را تغییر دهید. اگرچه تغییر فكر سخت است، اما حداقل برای شروع می‌توان تلاش كرد نكات مثبت هر واقعه‌ای را دید و شناخت.

امین رحیمی

شنبه 10/2/1390 - 15:11
بهداشت روانی
همه چی مشكوكه...
درست مثل یك میدان مبارزه است، اما این‌بار خودت حریف خودت شده‌ای، با ذهنت كلنجار می‌روی، با افكارت می‌جنگی، با خودت درگیر می‌شوی، با همه آنها كه می‌شناسی جدل می‌كنی، به خیلی‌ها سوءظن می‌بری، اصلا افكارت را مدام نشخوار می‌كنی، با گذشته‌ات درمی‌افتی و دائم از خودت می‌پرسی چرا این كار را كردم؟ آیا حق داشتم؟ آیا كار درستی انجام دادم؟ تصمیماتم درست بوده است ؟

باز لباس رزم می‌پوشی و این بار به جنگ میكروب‌ها می‌روی. آنها همه جا هستند، روی میز، روی زمین، روی دیوار، داخل یخچال، روی پاهای همسرت و حتی روی دست‌های خودت. میكروب‌ها مغلوب نمی‌شوند، اما تو سرانجام مغلوب می‌شوی و با دست و پایی كه پر از میكروب است و با دلی چركین به زندگی ادامه می‌دهی. حالا نوبت شمردن است از یك تا 100 شاید هم تا هزار، شمردن تك تك پله‌های نردبان و شمردن همه كنج‌های خانه، روزی صد بار این كار را تكرار می‌كنی. دیگر حالت از شمردن خط‌ها و قدم‌ها و نقطه‌ها و چیزهای اطرافت به هم می‌خورد، ولی چه كنی كه سال‌هاست زندانی افكارت شده‌ای.

مردم به او می‌گویند وسواسی، یعنی آدمی كه به همه چیز گیر می‌دهد و نگاه شكاكش را به همه چیز می‌دوزد، اما او خودش را طور دیگری می‌بیند. كسی كه نه می‌خواهد آدم‌های اطرافش را زجر دهد و نه می‌خواهد خودش سختی بكشد، ولی چه كند كه افكار سیاه و موذی دست‌بردارش نمی‌شوند. او وسواس دارد. خودش هم این را می‌داند، اما وقتی دیگران انگ وسواس به او می‌چسبانند ناراحت می‌شود و توجیه می‌آورد كه فقط كمی حساسیتش نسبت به امور بیشتر از دیگران است.

خیلی از ما بدون این‌كه نیاز به فكر كردن داشته باشیم می‌توانیم بسرعت از آدم‌هایی اسم ببریم كه به خاطر وسواس‌شان به یادمان مانده‌اند همان‌هایی كه دیده‌ایم و شنیده‌ایم كه هنگام شانه زدن موهایشان یا تكان دادن لباس‌هایشان شروع به شمارش می‌كنند یا آنها كه وقتی نوبت اصلاح صورتشان می‌رسد اطرافیان غصه دار می‌شوند كه حالا باید تا چند ساعت رفتارهای وسواس گونه و افراطی او را كه دنبال یك موی جامانده در صورتش می‌گردد، تحمل كنند.

مبتلایان به وسواس آلودگی را هم كه خیلی‌هایمان می‌شناسیم. آدم‌هایی كه ترجیح می‌دهند قبل از هر كاری وسایل اطراف را خوب بشورند و بسابند و اگر چنین فرصتی ندارند از همه چیزهایی كه فكر می‌كنند پر از آلودگی است، دوری كنند. وسواسی‌های مردد هم كم نیستند همان بیمارانی كه همیشه شك می‌كنند كه آیا در خانه را بسته اند یا اجاق گاز را خاموش كرده‌اند.

وسواس یك فكر، احساس یا اندیشه تكراری و مزاحم است كه شب و روز هم نمی‌شناسد و هر جا كه مجالی پیدا كند سر و كله‌اش پیدا می‌شود و بیمار را تحت فشار می‌گذارد. برای همین او می‌شوید، می‌سابد، در را چندین بار قفل می‌كند، همه چیز را برای صدمین بار كنترل می‌كند، به خودش دلداری می‌دهد، حوادثی كه برایش رخ داده را هزار بار مرور می‌كند و به این نتیجه می‌رسد كه او تقصیری نداشته و تصمیمی كه گرفته بهترین بوده اما باز به آرامش نمی‌رسد. وسواس اگر خوره نباشد دست كمی از آن ندارد. آدم وسواسی احساس می‌كند ناچار است حركاتی را چندین بار انجام دهد یا میان اشیایی كه از آنها می‌ترسد ارتباطاتی برقرار كند و مثلا چیزهای خاصی را با بدشانسی مرتبط كند و در حالی كه می‌داند هیچ‌كدام از این كارها مبنای منطقی ندارد فشار ناشی از تشویش، نگرانی و تنش را تحمل كند.

ارث یا تقلید؟

زندگی برای وسواسی‌ها و آنها كه باید با چنین افرادی همیشه در تماس باشند گاهی وقت‌ها عذاب‌آور می‌شود، بخصوص اگر آدم وسواسی نقشی كلیدی در خانواده داشته باشد. آنها توجه اغراق‌آمیزی به جزئیات دارند و دوست دارند در گوشه‌ای آرام باشند. بیشتر وقت‌ها نیز در تصمیم‌گیری دچار اشكالات جدی می‌شوند، تازه اگر دچار شدن بسیاری از آنها به خرافات و موهومات را نادیده بگیریم. برای همین است كه كنار آمدن با آدم‌های وسواسی چه آنها كه وسواس عملی دارند و چه آنها كه فكرشان درگیر وسواس است كار سختی است.

بسیاری از مبتلایان به وسواس فكری به اختلال استرس پس از سانحه هم دچار می‌شوند. یعنی وقتی با یك موقعیت آسیب‌زا مواجه می‌شوند به خاطر ترس یا درماندگی ناشی از آن مدام آن واقعه را در ذهن خود مجسم می‌كنند و این درست همان نقطه‌ای است كه اطرافیان فرد وسواسی بزودی توان تحملش را از دست می‌دهند. روان‌شناسان وقتی می‌خواهند علائم بیماری وسواس را دسته‌بندی كنند به اجتناب، تكرار، تردید، شك در عبادت، ترس، دقت و نظم افراطی، اجبار و الزام، احساس بن بست و لجاجت و در شدیدترین حالات به دله‌دزدی، بی‌قراری، آتش زدن جایی، بی‌خوابی، بدخوابی و بی‌اشتهایی اشاره می‌كنند. اما سوال این است كه آیا تمام این احساسات ناراحت كننده ناشی از ارث است یا كودك از وقتی كوچك است با تقلید از بزرگ‌ترهایش مستعد انجام رفتارهای وسواس‌گونه می‌شود؟

 

وقتی همه اعضای خانواده دست به دست هم به كمك بیمار بیایند آرامش حاصل از این همدلی خودش برای بهبود بیماری موثر است

روان‌شناسان می‌گویند آدم‌های باهوش یعنی آنها كه هوشی متوسط یا بالاتراز متوسط دارند بیشتر از آنها كه سطح هوشی پایینی دارند مبتلا به وسواس می‌شوند. همان طور كه آدم‌های حساس مستعد ابتلا به این بیماری هستند. این در حالی است كه به باور آنها وسواس هم می‌تواند ناشی از ارث باشد و هم ناشی از شرایط زندگی. آنها معتقدند منع‌های شدید دوران كودكی یعنی همانی كه ما به آن مته به خشخاش گذاشتن می‌گوییم بچه‌ها را مستعد وسواس می‌كند بخصوص بچه‌هایی را كه از سوی والدینشان همیشه محكوم می‌شده‌اند.

روان‌شناسان در این میان نیم نگاهی هم به شیوه‌های غلط تربیتی دارند؛ شیوه‌هایی كه دست و پای كودك را برای بچگی كردن می‌بندد و چارچوبی خاص را برایشان تعریف می‌كند. ناامنی‌های دوران كودكی هم سرانجام روزی فرد را به وسواس می‌كشاند، به طوری كه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد احتمال ابتلا به وسواس درافرادی كه كودكی آشفته‌ای داشته اند و همواره ترس یا ناامنی را تجربه كرده‌اند بیشتر از دیگران است. همان كودكانی كه به خاطر وحشت از سرزنش شدن یا مورد تایید واقع نشدن از سوی پدر و مادر یا مربی‌شان سعی كرده‌اند با دقتی افراطی كارها را به بهترین شكل انجام دهند.

كمك آری، طرد هرگز

چه كسی دلش می‌خواهد رنگ چهره‌اش زرد یا سرخ باشد؟ چه كسی است كه بخواهد تنگی نفس داشته باشد و در حالی كه حالت تهوع دارد گوشه پلك‌هایش بپرد و آزارش بدهد؟ چه كسی را می‌شود پیدا كرد كه سر كردن با اضطراب و نگرانی دائمی را دوست داشته باشد و از خوره‌ای كه فكر و روحش را می‌جود و نابودش می‌كند خوشش بیاید؟ پس بیایید آدم وسواسی را به چشم بیماری كه سخت نیازمند كمك است نگاه كنیم. شاید برای چنین آدم‌هایی هیچ چیز بدتر از طرد شدن و سرزنش شدن نباشد، چون آنها خودشان خوب می‌دانند كه رفتارشان اختلال دارد و با آدم‌های دیگر فرق دارند آنها خودشان نیز زخم خورده‌های اصلی افكارشان هستند و بیشتر از هر كس دیگری از درمان استقبال می‌كنند فقط به شرطی كه حس نكنند دیگران به آنها به چشم یك دیوانه نگاه می‌كنند.

البته قبل از هر اقدامی برای درمان باید ریشه‌های وسواس افراد را بشناسیم چون بعضی وقت‌ها وسواس نتیجه سلسله‌ای از مشكلات در درازمدت است نه این‌كه لزوما چنین افرادی وسواسی باشند.

مثلا وقتی زن و شوهری در مدت زمانی طولانی با هم اختلاف دارند به خاطر ترس از طرد شدگی ممكن است زن یا مرد برای جلب نظر طرف مقابلشان به نظافت افراطی خانه یا تربیت بچه‌ها روی بیاورند. اما به هر حال آدم‌های اطراف ما بیشتر از آن چیزی كه فكر می‌كنیم نیازمند محبت و توجه هستند، بخصوص اگر در حصار وسواس گیر افتاده‌اند و خودشان هم می‌دانند كه افكار و اعمالشان چقدر پوچ و غیرمنطقی است.

خداحافظ وسواس

آنها كه می‌گویند بیماری‌های روانی‌آزاردهنده‌تر و دیردرمان‌تر از بیماری‌های جسمی است، راست می‌گویند. اگر كسی به بدترین اختلال دستگاه گوارش یا سخت‌ترین شكستگی استخوان دچار باشد كارش برای مقابله با این بیماری خیلی راحت‌تر از كسی است كه روانش بیمار است. علائم بیماری‌های جسمی را می‌شود خیلی زود مداوا كرد اما وقتی مشكل به روح افراد و آنچه در ذهنشان می‌گذرد مربوط می‌شود كار بسیارسخت می‌شود.

پس نباید انتظار معجزه داشت. باید صبر كرد و به وسواس اجازه داد تا كم كم دست از سر افكار و رفتار آدم‌ها بردارد. برای درمان وسواس راه‌های زیادی وجود دارد كه بخشی از آن مربوط به خود فرد و بخشی دیگر از آن به اطرافیان او مربوط می‌شود، اما نخستین گام در درمان وسواس مثل هر كار دیگری باور داشتن به روش‌ها و ایمان به موثر بودن آنهاست.

زمانی كه از نظر روانی برای مقابله با وسواس آماده شویم بیشتر راه را رفته‌ایم. پس دیگر نوبت اجرای چند دستورالعمل است. روان‌شناسان می‌گویند نخستین گام پس از این مرحله كم كردن حساسیت‌ها است، چون اگر ما نسبت به آنچه اطرافمان هست زیاد حساس نباشیم به خاطر آنها دچار استرس و اضطراب هم نمی‌شویم. این همان روش حساسیت‌زدایی است كه باید با روش نیت متضاد همراه شود. این روش می‌گوید شخص وسواسی باید سعی كند در ذهنش خود را با موقعیت‌هایی كه از آنها می‌ترسد روبه‌رو كند، یعنی بالاترین اشتباه یا شكست را در ذهن مجسم كند و به خودش تلقین كند كه حتی در بدترین شرایط هم اتفاق مهمی نمی‌افتد.

حالا نوبت روش اشباع‌سازی است، یعنی آدم وسواسی افكار وسواس گونه خود را پشت سر هم به زبان یا آنها را روی كاغذ بیاورد تا نادرستی و غیر منطقی آنها به او ثابت شود. همچنین این فرد اگر وسواس آلودگی دارد باید به اشیایی كه به نظرش آلوده است مرتب دست بزند و ببیند كه هیچ اتفاقی نمی‌افتد. در همه این مراحل تقویت اعتماد به نفس باید مورد توجه جدی قرار بگیرد چون اعتماد به نفس بالا اضطراب‌های ناشی از وسواس‌های فكری را از بین می‌برد.

آدم‌های وسواسی برای این‌كه زودتر از وضعیت آزار دهنده‌ای كه دارند خلاص شوند باید تغییر در سبك زندگی‌شان را نیز جدی بگیرند. پس نباید ترسید و باید از تغییرات استقبال كرد بخصوص از ایجاد سرگرمی و اشتغال. وقتی زندگی آدم‌ها بی هدف پیش برود و آنها در لاك‌شان فرو بروند و با دنیای خارج ارتباط نداشته باشند زمینه را برای بروز یا تشدید رفتارهای وسواسی آماده كرده‌اند. برای همین پر كردن این خلا نیز می‌تواند به درمان این افراد كمك كند.

اما در درمان وسواس هم مثل همه كارهای دیگر یك دست صدا ندارد و فرد بیمار به تنهایی نمی‌تواند از پس مشكلش بربیاید برای همین است كه چشم روانپزشكان در پروسه درمان این بیماران به خانواده‌های آنان نیز هست. آنها به خانواده‌ها تاكید می‌كنند كه استرس و بحران، بیماری وسواس را بدتر می‌كند. برای همین محیط خانواده باید تا جایی كه ممكن است آرام و بی‌تشنج باشد. همچنین لازم است در برخورد با این افراد مهربان و شكیبا بود به طوری كه آنها باور كنند خانواده قصد كمك به آنها را دارد. پس فشار آوردن به بیمار برای ترك رفتارهای وسواسی می‌تواند بدترین كار باشد چون اضطراب او را بیشتر و روند درمان را دچار اختلال می‌كند.

وقتی همه اعضای خانواده دست به دست هم به كمك بیمار بیایند آرامش حاصل از این همدلی خودش برای بهبود بیماری موثر است پس مسخره كردن، فشار آوردن، ایراد گرفتن و نامهربانی كردن ممنوع است.

تنها در چنین شرایطی است كه می‌توان به بهبود فردی وسواسی كه خودش بیشتر از همه عذاب می‌كشد امیدوار بود؛ آدمی كه با ترك اضطراب‌ها و دلهره هایش می‌كوشد دیگر مثل سابق همه چیز را آلوده نبیند، مرتب لباس عوض نكند، بیست و چهار ساعته نگران سلامتش نباشد، خوابیدنش مراسم طولانی نداشته باشد و بالاخره به زمین و زمان مشكوك نباشد.

مریم خباز

شنبه 10/2/1390 - 15:10
ریزه کاری های خانه داری
طرز استفاده از جاروهای برقی
برای این‌كه جاروبرقی شما سالم بماند و عمر طولانی‌تری داشته باشد باید به نكاتی در این رابطه توجه داشته باشید.

1 ـ جاروبرقی را همیشه تمیز نگه داشته و مواظب باشید زباله بزرگی در لوله‌های آن باقی نماند. زیرا در صورت گرفتگی لوله‌ها به موتور جاروبرقی فشار بیشتری وارد خواهد شد.

2 ـ هیچ گاه نگذارید كیسه جاروبرقی كاملا پر شود و همیشه قبل از این‌كه كیسه كاملا پر شود، آن را تعویض نمایید. همچنین اگر كیسه جاروبرقی شما دائمی است، آن را با آب تمیز بشویید و سعی كنید از مواد شوینده استفاده نكنید.

3 ـ فیلتر جاروبرقی را همیشه كنترل كنید تا گرد و غبار نگیرد. در صورتی كه فیلتر جاروبرقی شما خیلی كثیف و آلوده شده است، آن را شسته یا تعویض نمایید.

4 ـ برای نظافت هر قسمت از خانه از درجه مخصوص آن استفاده نمایید. مثلا برای نظافت فرش‌ها از درجه مخصوص فرش و برای نظافت مبل‌ها از درجه مخصوص به آن استفاده كنید.

5 ـ جاروبرقی را بطور مداوم روشن نگذارید و هر 20 دقیقه یكبار به مدت 15 دقیقه آن را خاموش كنید تا موتور جاروبرقی خنك شود.

6 ـ هیچ وقت جاروبرقی را بشدت نكشید. این كار باعث پاره شدن بخشی از لوله جاروبرقی می‌شود.

7 ـ از جارو كردن سطوح مرطوب با جاروبرقی‌های معمولی خودداری كنید. همچنین هیچ وقت اشیا نوك تیز را با استفاده از جاروبرقی نگیرید تا باعث پاره شدن لوله‌ها یا پاكت جاروبرقی نشود.

8 ـ موقع تعویض پاكت جاروبرقی یا نظافت فیلتر آن، جارو را از برق بكشید. در صورتی كه جاروبرقی صدایی غیرعادی دارد، حتما آن را به نمایندگی اطلاع دهید ولی هرگز جاروبرقی خود را به افراد غیرمسوول و غیرمتخصص نسپارید.


شنبه 10/2/1390 - 15:10
دنیای گیاهان و حیوانات
بهار را به خانه بیاوریم
بار دیگر فصل بهار با رنگ‌های زیبا و نشاط‌آورش از راه رسید تا طبیعت را دگرگون كرده و چهره‌ای دیگر از جهان را به نمایش بگذارد. گل‌ها و گیاهان زیبا در این فصل سال، با رنگ‌های شاد و دلفریب خودنمایی كرده و هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌كنند، اما این گل‌ها و گیاهان تنها مربوط به باغ‌ها، پارك‌ها، باغچه‌ها و حیاط‌ها نیستند.

همه ما می‌توانیم با توجه به محیط خانه و شرایط آن به فكر تهیه چند نوع از این گیاهان و نگهداری از آنها باشیم. مطمئن باشید به این شیوه فضای خانه را تغییر داده و محیطی زیبا و دلپذیر در آن ایجاد خواهید كرد. حضور چند گلدان در محیط خانه تاثیر مثبتی داشته و روحیه ساكنان آن را بهبود می‌بخشد. همچنین می‌تواند باعث شادابی محل زندگی و در نتیجه طراوت افراد خانواده نیز باشد.

اما اگر می‌خواهید گل و گیاهی برای خانه خود بخرید، دقت داشته باشید كه گیاه مناسبی براساس شرایط خانه خود انتخاب كنید. همچنین در نگهداری آن نیز نهایت سعی و تلاش خود را به كار گرفته و حواستان دائم به آن باشد. با این كارها می‌توانید گیاه دلخواه خود را همیشه تازه و شاداب حفظ كنید.

اگر در خانه خود باغچه‌ای هر چند كوچك دارید، می‌توانید از گل‌های زیبایی مثل بنفشه، پامچال، انواع رزها و دیگر گل‌هایی كه به نور مستقیم خورشید نیاز دارند، استفاده كنید. همچنین اگر خانه شما بالكنی آفتاب‌گیر دارد نیز می‌توانید گل‌های مختلفی را در بالكن خانه خود كاشته و از آنها نگهداری كنید.

گیاهان آپارتمانی

معمولا در بیشتر خانه‌ها برگ‌های تزئینی وجود داشته و به زیبایی و طراوت هرچه بیشتر محیط كمك می‌كنند. این برگ‌ها در طرح‌‌ها، رنگ‌ها و شكل‌هایی متفاوت و البته زیبا زینت‌بخش خانه‌ها بوده و به ایجاد فضایی سبز در آپارتمان‌های كوچك امروزی كمك می‌كنند.

این گیاهان معمولا سازگاری خوبی با محیط داشته و چنانچه به درستی انتخاب و نگهداری شوند، می‌توانند مدت‌های زیادی مهمان خانه‌های ما باشند. گیاهان آپارتمانی هم در قسمت‌های آفتاب‌گیر خانه و هم در قسمت‌هایی كه نور بسیار كمی وجود دارد، می‌توانند نگهداری شوند. تنها باید نسبت به شرایط مطلوب نگهداری آنها آگاه بوده و آن شرایط را برایشان فراهم كنیم. به عنوان نمونه گیاهانی مانند دیفن باخیا را می‌توان در اكثر قسمت‌های خانه قرار داده و از آن نگهداری كرد.

علاوه بر این گیاهان كه برگ‌های زینتی دارند، گیاهانی كه دارای گل‌های رنگارنگ و درخشان هستند نیز باعث شادابی محیط خانه می‌شوند. برخی از این گیاهان با كمی دقت و توجه، هر ساله پر از غنچه و گل شده و منظره‌ای زیبا فراهم می‌كنند. تنها كار این است كه باید این گیاهان را به خوبی شناخته و طریقه نگهداری صحیح آنها را نیز بدانید.

كاشت گیاهان

اگر شما هم علاقه دارید كه گیاه مورد علاقه خود را كاشته و از آن نگهداری كنید، باید بدانید كه هر گیاه روش كاشتی خاص خود دارد. كاشتن بذر درون خاك از جمله این روش‌هاست. البته همیشه قبل از كاشت گیاه، حتما از شخصی كه در امور باغبانی تخصص دارد، مشورت گرفته و سپس اقدام به این كار كنید.

قلمه زدن هم نوعی دیگر از روش‌های تكثیر گیاهان است. گیاهانی مانند شمعدانی یا حسن یوسف را می‌توانید قلمه بزنید و با نگهداری مناسب آنها را پرورش دهید.

خاك مناسب گیاهان

برای كاشت هر گیاه از خاك مخصوص آن استفاده كنید. بعضی از گیاهان نیاز به خاك سبك‌تری دارند و بعضی دیگر باید خاك و ماسه مخلوط داشته باشند، اما برای اطلاع پیدا كردن از نوع مناسب خاك، حتما در این مورد با شخصی مطلع مشورت كنید.

اگر می‌خواهید گیاهی خریده و از آن نگهداری كنید، مراقب باشید كه گیاه مورد نظر آفت نداشته باشد. اگر گیاهی شته یا آفت داشته باشد، با بردن آن به خانه باعث می‌شوید دیگر گیاهان هم دچار همان آفت شوند. بنابراین هنگام خریدن گیاه مورد علاقه خود دقت كنید كه برگ‌های گیاه شاداب و درخشان باشند، ساقه‌ها و برگ‌ها محكم بوده و پلاسیده نباشند و حتما دقت كنید كه گیاهتان دچار آفت و حشره نیز نباشد.

همچنین اگر گیاهی كه می‌خرید گل دارد، گلدانی را انتخاب كنید كه غنچه‌های بیشتری داشته و گل‌های شكفته‌اش كمتر باشد. زیرا اگر گلدان پر از گل‌های رسیده و زیبا باشد، عمر این گل‌ها بزودی به سر رسیده و از بین می‌روند. در نتیجه دیگر زیبایی روز اول را نخواهند داشت.

نگهداری از گیاهان

هر گیاهی شرایط و نیازهای خاص خودش را دارد. مثلا برخی از گیاهان به نور مستقیم نیاز دارند و برخی سازگاری كمی با نور دارند. برخی از آنها مانند بنفشه آفریقایی به آب زیادی احتیاج دارند و برخی دیگر مانند انواع كاكتوس نیازی به مقدار زیادی آب ندارند. بنابراین برای نگهداری صحیح از گل‌ها و گیاهان باید نسبت به دما و نور مناسب، آبیاری، رطوبت، خاك، گلدان و تعویض آن، تمیز كردن برگ‌ها و شیوه تكثیر گیاه آگاه بوده و از آن نگهداری كنید.بنابراین بیایید شما هم بهار را به خانه برده و از طراوت و تازگی‌ گیاهان در محیط زندگی بهره‌مند شوید.

مرضیه عالمی

شنبه 10/2/1390 - 15:8
کاردستی و خیاطی
یك مدل دامن ساده بهاری
برای كسانی كه تازه می‌خواهند خیاطی كنند یك مدل ساده را پیشنهاد می‌كنم كه برای بهار بسیار مناسب است، دامن چند طبقه.برای درست كردن این دامن دور كمر و باسن و بلندی دامن تنها اندازه‌هایی است كه نیاز دارید.

حالا مستطیلی به طول 20 سانتیمتر و عرض یك چهارم دور باسن خود به علاوه دوسانت رسم كنید. اندازه دور كمر را به علاوه دو سانت كرده از خط كمر كه بالا ی این مستطیل است به نقطه پایینی خطی بكشید. اگر می‌خواهید دامن شما با كش نگه داشته شود نیاز به اندازه كمر نیست دور باسن را به علاوه دو سانت كرده و مستطیل بالای دامن را بسازید. می‌توانید سه رج بالای این مستطیل را كش‌دوزی كنید. حالا یك دامن كلوش ببرید. به این شكل كه بلندی آن قد دامن شما منهای 20 سانت باشد و بالای آن اندازه دور باسن به علاوه 4 (وقتی پارچه خود را 4 لا كردید) پارچه برای كلوش بریدن باید به شكل كله قندی تا شود. یك بار از طول و بار دیگر از روی مركز زاویه قائمه‌ای كه وسط طول قرار گرفته. بعد یك سر متر را در راس زاویه گذاشته سر دیگر متر را در نقطه‌ای بگذارید كه وقتی با متر اندازه می‌گیرید یك چهارم دور باسن می‌شود (مثلا ممكن است این نقطه 20 سانت پایین‌تر از راس باشد). بعد دایره‌ای رسم كنید كه مركز آن راس زاویه و محیط آن دور باسن باشد. دایره بعدی پای دامن شماست. اگر می‌خواهید قطعه دیگری هم به دامن اضافه كنید بلندی آن را از پای دامن كم كرده از پارچه‌ای با رنگ دیگر به همین شكل قطعه مورد نظر را رسم كنید. این قطعات را به كمك تور یا نوارهای تزیینی به هم وصل كنید و از دامن زیبای خود لذت ببرید.

شنبه 10/2/1390 - 15:8
ایرانگردی
قزوین هم چهلستون دارد!
هیچ‌وقت نمی‌توانید مطمئن باشید كه همه جای یك استان را كامل شناخته‌اید، یادتان می‌آید ما پیشتر درباره طبیعت زیبای قزوین و برخی بناهای تاریخی‌اش برایتان نوشتیم؟ اما ما هم نمی‌دانستیم قزوین عمارتی به نام چهلستون دارد كه آن را از قلم انداخته‌ایم. عمارتی كه یادگاری از دوره پایتختی قزوین به حساب می‌آید.

عمارت چهلستون قزوین در دوره صفویه بنا شده است، یعنی همان زمانی كه شاه طهماسب صفوی عزمش را برای انتقال پایتخت از تبریز به قزوین جزم كرد و به همین دلیل مقداری از زمین‌های منطقه‌ای به نام زنگی‌آباد را از یكی از بزرگان شهر خرید تا برایش در آن عمارتی زیبا با تالارها و ایوان‌ها و حوض‌هایی رویایی بنا كنند. این عمارت همان بنای ارزشمند و زیبایی است كه آن وقت‌ها به آن عمارت كلاه فرنگی می‌گفتند و بعد‌ها وقتی در دوره قاجاریه بازسازی شد، چهلستون نام گرفت.

عمارت كلاه فرنگی، بنایی آجری و دو طبقه است كه8 گوش دارد و مساحت تقریبی‌ آن 500 مترمربع است. این بنا وسط باغی مصفا قرار دارد و باغ با حوض‌هایی زیبا آراسته شده است. در هر طبقه از این عمارت تالارها و اتاق‌هایی كوچك قرار دارند و در طبقه اول نقاشی‌هایی دیوارها را مزین كرده است كه شهرتی جهانی دارند و نمونه‌هایی كم نظیر از هنر نگارگری مكتب قزوین به حساب می‌آیند. در بنای چهلستون، نباید سر به زیر باشید بلكه اتفاقا در هر طبقه سقف را به دقت نگاه كنید و این گونه است كه می‌فهمید معماران بناهای ایرانی تا چه حد به سقف بالای سر ساكنان خانه اهمیت می‌داده‌اند. سقف طبقه همكف این بنا پوشیده از مقرنس با طرح‌های متنوع و سقف طبقه بالایی آن خنچه پوش است.

نكته غم‌انگیزی درباره عمارت چهلستون وجود دارد، نام معماران و هنرمندانی كه در ساخت این بنا مشاركت داشته‌اند، در تاریخ ثبت نشده است و از آنها فقط هنر دستشان باقی مانده است بدون نام و نشانی.

علی یوشی‌زاده

شنبه 10/2/1390 - 15:3
موفقیت و مدیریت
بهتر ‌‌زندگی‌كنیم
از زندگیتان راضی نیستید؟ شرایط كنونی را دوست ندارید؟ اگر چنین است باید تغییر كنید. باید بپذیرید كه تغییر تنها راه‌حل است و برای بهتر شدن شرایط تغییر كنید.

ـ در اولین قدم اشتباهاتتان را بپذیرید. ما انسانیم و انسان هم اشتباه می‌كند. تنها لازم است كه آنها را پذیرفته و برای بهتر شدنشان اقدام كنید. بنابراین برای همیشه خودتان را سرزنش نكنید و بدانید تنها راه از بین رفتن اشتباهات پذیرش آنهاست. البته همان طور كه اشتباهات خودتان را می‌پذیرید، باید در مورد دوستان و آشنایان هم همین برخورد را داشته باشید.

ـ با افراد مثبت و فعال دوست شده و بیشتر با آنها رفت و آمد كنید.

ـ بسیاری از كارهایی كه هر روز انجام می‌دهیم تنها از روی عادت هستند. پس عادات خود را تغییر داده و بهبود بخشید. با این‌كه این كار بسیار سخت به نظر می‌رسد، اما مطمئن باشید ارزشش را دارد.

ـ روزهای تعطیل به سفر بروید و نقاط مختلف دنیا را بگردید. سفر كردن به طرز عجیبی لذتبخش و جذاب بوده و دهها نكته جدید به شما می‌آموزد.‌

ـ صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید. این شیوه زندگی باعث می‌شود در زندگی از دیگران جلوتر باشید.

ـ شاید گاهی زندگی از نظر شما عادلانه نباشد، اما همیشه سعی كنید از آن لذت ببرید. باور كنید زندگی منحصر به فرد، جذاب و غیرقابل تكرار است.

ـ برای پول و وقت خود برنامه داشته باشید.

ـ ورزش كنید و تحرك داشته باشید. لازم نیست در مسابقات المپیك مدال بگیرید یا ورزشكاری حرفه‌ای شوید، تنها كمی تحرك داشته و زندگی را از حالت سكون خارج كنید.

ـ هر هفته یك كتاب بخوانید. با این كار نه‌تنها اطلاعات شما افزایش می‌یابد، بلكه تمركز و هوشیاری‌تان نیز بهبود یافته و ذهن خود را تغذیه می‌كنید.

در نهایت همیشه به خاطر بسپارید كه تنها باید بهتر شوید نه بی‌عیب. تلاش برای كامل بودن، زندگی را ویران كرده و شما را ناامید می‌سازد.

dragosroua.com

شنبه 10/2/1390 - 14:54
ریزه کاری های خانه داری
یك فنجان چای قند پهلو
چای دومین نوشیدنی پرمصرف جهان پس از آب است. برای بسیاری از ایرانی‌ها چای اولین نوشیدنی طی شبانه‌روز است و چه‌بسا آب بدنشان را با استكان و لیوان‌های چای لب‌سوز تامین می‌كنند.

با وجود عادت ترك نشدنی ایرانی‌ها برای مصرف دائمی چای، این نوشیدنی برایشان عادی نمی‌شود و طعم و عطر و رنگ آن صاحب‌نظران بسیاری دارد و همواره محل مناقشه است! هر خانواده بخشی از درآمدش را برای خرید چای صرف می‌كند و در این میان در جستجوی مرغوبیت به نشان و مارك تجاری حك شده روی بسته‌بندی‌ها نیز اعتنایی در خور می‌شود. با این حال حساسیتی كه هنگام خرید درباره مرغوبیت عطر و طعم چای مشاهده می‌شود درباره نحوه دم كردن آن اصلا وجود ندارد. در بهترین حالت چای صرفا باید دم‌كشیده و خوش‌رنگ باشد و فقط همین. در حالی دم‌كردن چای نكات ریز و شاید موشكافانه‌ای دارد كه نزد مردم بسیاری از ملل رعایت آنها جزو اصول بی‌چون و چرای نوشیدن چای در خانه یا طی مراسم مختلف محسوب می‌شود. به عقیده كارشناسان صنعت تولید و فرآوری این محصول، انواع نامرغوب‌تر چای كه خوب دم بكشد و آماده شود نسبت به انواع مرغوب‌تر كه بد دم بكشد بسیار مطبوع‌تر و دلچسب‌تراست. مردمان شرق دور متخصصان دم‌كردن چای هستند و به گوش گرفتن سفارش‌های سنتی و چند هزار ساله آنان برای تهیه یك فنجان چای عالی می‌تواند حتی مذاق مشتاقان به این نوشیدنی‌ داغ را تازه كند.

ـ چای را در قوطی‌های دربسته و به دور از سیر، پیاز، ادویه‌جات و سایر مواد معطر نگه دارید. رطوبت، نور آفتاب و هوای آزاد به تدریج از كیفیت چای خشك می‌كاهند. معلوم است كه با وجود این حساسیت‌های چای خشك خرید آن به صورت فله و باز از مغازه‌ها توصیه نمی‌شود.

ـ به جای تهیه چای عطری از مواد خوراكی معطر برای بهبود طعم و عطر چای استفاده كنید. اندكی پوست خشكیده مركبات بویژه لیمو، دارچین، برگ گل یاس، محمدی، نسترن، نعناع، هل، زعفران و وانیل بهترین عطردهنده‌های طبیعی چای هستند كه مخلوط كردن آنها با چای خشك پیش یا هنگام دم‌كردن تجربه‌ای تازه و مسرت‌بخش از عطر و طعم چای را در پی دارد.

ـ از آب تازه جوشیده استفاده كنید. آب نباید به مرحله قل‌زدن برسد و استفاده از آب سماور كه مدام در حال جوشیدن است بخش بزرگی از مرغوبیت چای را از بین می‌برد.

ـ‌ چای را كمی پررنگ دم كنید و رنگ آن را پس از حاضر شدن با استفاده از آب جوش تنظیم كنید.

ـ هرگز چای را در كتری یا قوری‌های فلزی دم نكنید كه عطر و طعمش كاملا از بین می‌رود. قوری چینی یا بلور بهترین وسیله برای این كار است.

ـ انواع چای روی حرارت غیرمستقیم پس از 5 الی 10 دقیقه دم می‌شود.

در این باره باید بنا به تجربه زمان كافی را به دست آورد. برای مثال برخی انواع چای مانند درشت و قلمی به 10 دقیقه زمان احتیاج دارند و بسیاری انواع دیگر با 10 دقیقه ماندن روی حرارت غیرمستقیم كیفیت خود را از دست می‌دهند. برای چای باروتی 5 دقیقه دم‌كشیدن كافی است.

ـ پیش از ریختن چای در استكان یا فنجان تفاله چای درون قوری را با یك قاشق چند بار هم بزنید.

ـ اگر می‌خواهید چای را برای مدت طولانی گرم نگه دارید ابتدا تفاله آن را از قوری خارج كنید.

شنبه 10/2/1390 - 14:53
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته