• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1652
تعداد نظرات : 115
زمان آخرین مطلب : 4078روز قبل
آشپزی و شیرینی پزی
سالاد ماکارونی
 
مواد لازم:

زیتون خرد شده= یک پیمانه

کالباس ژامبون خرد شده= یک پیمانه
خیار شور= یک پیمانه
هویج خرد شده و پخته شده =یک پیمانه
نخود فرنگی و ذرت پخته شده= یک پیمانه
ماکارونی پیچ= به میزان دلخواه
سرکه و روغن زیتون و آب لیمو= به میزان دلخواه
سس مایونز= به مقدار مورد نیاز
کاهوی سالادی خرد شده =یک عدد



طرز تهیه:


ماکارونی ها رو میپزید و آبکش میکنید تا آبشون بره و توی ظرف میریزید و بعد کاهو ها رو که ریز خرد کردید بهش اضافه میکنید و هم میزنید و حالاباقی مواد رو بهش اضاقه میکنی و بعد هم سس و در آخر سرکه و آب لیمو و فلفل و روغن زیتون.
دوشنبه 23/5/1391 - 1:4
آشپزی و شیرینی پزی
پاسـتا با سس آرابیاتا (غذای كشور ایتالیا)
 

مواد اولیه :
روغن زیتون =چهار قاشق غذاخوری
سیر =سه حبه
گوجه‌فرنگی خردشده =400 گرم
فلفل قرمز =1/4 قاشق چایخوری
آویشن= یك قاشق چایخوری
پاستا پنه= 350 گرم
پنیر پارمزان رنده‌شده= 25 گرم یا یك قاشق غذاخوری
نمك و فلفل= به میزان لازم
طرز تهیه:
پاستا را در آب در حال جوش ریخته و به مدت 8 تا 10 دقیقه بپزید. برای تهیه سس، در ظرفی روغن ریخته و سیر را تفت دهید و گوجه‌فرنگی و بقیه مواد را اضافه كنید. وقتی سس آماده شد. (زمانی سس آماده است كه گوجه‌فرنگی‌ها پخته و له شده و سس غلیظ شود) پاستا را آبكش كرده با سس مخلوط كنید تا پاستا كاملا آغشته به سس شود. سپس در ظرف دلخواه سرو نمایید.
دوشنبه 23/5/1391 - 1:4
آشپزی و شیرینی پزی
رولت لازانیا با مرغ
 
مواد لازم برای 4 نفر:
لازانیا= 16 عدد
سُس تند =یک قاشق غذاخوری
سُس گوجه‌ فرنگی =دو قاشق غذاخوری
مرغ پخته و ریش ریش شده= دو پیمانه
پنیر پیتزای رنده شده =دو پیمانه
قارچ خرد شده= دو پیمانه
آویشن= یک قاشق چای خوری
پیاز خرد شده =یک عدد
روغن برای سرخ کردن= به میزان لازم
پیاز حلقه شده برای تزئین
گشنیز یا جعفری خرد شده برای تزئین
طرز تهیه:
* روغن را درون تابه داغ کرده و پیاز را در آن تفت بدهید تا طلایی شود.
* مرغ را نیز به آن افزوده و کمی تفت دهید.
* سُس‌ تند ‌و سُس گوجه ‌فرنگی را درون تابه بریزید و قارچ، آویشن و در صورت نیاز مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید و کنار بگذارید.
* لازانیا را در قابلمه ی بزرگی از آب جوش، نمک و روغن بجوشانید.
* وقتی ورقه ‌های لازانیا نرم شدند، با احتیاط آن ها را از درون آب جوش خارج کرده و آبکشی کنید.
* روی آن ها کمی آب ولرم بگیرید و روی پارچه تمیزی پهن کنید تا خشک شود.
* فر را با دمای 350 درجه ی فارنهایت یا 185 درجه ی سانتی ‌گراد روشن کنید تا داغ شود.
* یک ظرف مناسب فر انتخاب کرده و کف آن را مقداری روغن و سُس گوجه ‌فرنگی بمالید.
* برای هر رولت چهار ورقه لازانیا را روی هم قرار دهید و بین لایه‌ ها از مایه گوشتی و پنیر پیتزا بریزید. سپس لازانیا‌ها را از یک طرف بپیچید تا مثل رولت شود.
* رولت‌ ها را درون ظرف آماده شده بچینید و روی آن ها مقداری سُس و پنیر رنده شده بریزید.
* ظرف را به مدت 10 الی 15 دقیقه در فر بگذارید تا پنیر آن آب شود.
* رولت ‌ها را در ظرف دلخواه سرو کنید و روی آن ها را با پیاز حلقه شده و گشنیز یا جعفری تزئین کنید.
دوشنبه 23/5/1391 - 1:2
آشپزی و شیرینی پزی
پاستای نواری
 
مواد لازم برای ۴ نفر

۱- ۴۵۰ گرم گوشت چرخ‌کرده

۲. یک عدد پیاز بزرگ
۳. یک حبه سیر (له‌شده یا رنده‌شده)
۴. ۵۰ گرم یا یک پیمانه جعفری تازه (خردشده)
۵. یک عدد تخم‌مرغ (سفیده و زرده آن با هم مخلوط شود)
۶. ۲ قاشق سوپ‌خوری روغن زیتون
۷. ۶۰ میلی‌لیتر یا ۴ قاشق سوپ‌خوری پنیر پارمسان رنده شده
۸. ۲ پیمانه تالیاتلی یا هر نوع پاستای دیگر آبکش‌شده
۹. یک پیمانه خمیر تازه داخل نان فانتزی
۱۰. نمک و فلفل به مقدار لازم

تــــوضـیــح:

پاستا به خمیر سفتی گفته می‌شود که در فرم‌های مختلف در انواع و اقسام غذاها به‌خصوص از نوع ایتالیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در ضمن این خمیر با توجه به شکل و فرم آن به زبان ایتالیایی نامگذاری شده است. به‌عنوان مثال خمیر نواری را تالیاتلی (tagliatelle) می‌نامند.
مواد لـــــازم بـــرای ســس:
* یک عدد پیاز (ریز خرد شود)
* ۴۰۰ گرم گوجه‌فرنگی (ریز خرد شود)
* ۵ قاشق سوپ‌خوری رب گوجه‌فرنگی
* یک قاشق چای‌خوری پودر آویشن یا پودر ارگانو
* ۲ عدد فلفل سبز (ترجیحا تند باشد)
* نمک و فلفل به مقدار لازم


طــــــــرز تـــهـــیـــــه:

۱٫ گوشت چرخ‌کرده، سیر، پیاز، جعفری خرد شده، خمیر نان و نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده و با دست خوب ورز دهید. سپس تخم‌مرغ زده‌شده را به آن اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید.
۲٫ با این میزان مواد، ۲۰ عدد کوفته‌ریزه آماده می‌شود. پس از اینکه مخلوط گوشتی را به صورت کوفته درآوردید، روغن زیتون را داخل تابه‌ای ریخته و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا کمی داغ شود، سپس کوفته‌ریزه‌ها را در روغن تفت داده و بپزید. کوفته‌ها را حین سرخ شدن، مرتب هم‌بزنید تا همه جای آنها کاملا سرخ شود و بعد آنها را به ظرف مخصوص فر منتقل کنید.
۳٫ برای آماده کردن سس کافی است همه مواد مورد نیاز برای آن را با هم مخلوط کرده و روی کوفته‌ریزه‌ها بریزید. در ظرف را بگذارید و آن را داخل فر قرار دهید. فر را روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت یا شماره۶ قرار دهید. مدت زمان لازم برای پخت این خوراک یک ساعت است. پس از پایان پخت، پنیر را روی خوراک بریزید و همراه پاستای آبکش‌شده سرو کنید.
نـــکــتــه:
پس از گذشت نیم‌ساعت از پخت خوراک، یک بار مواد را هم بزنید.
دوشنبه 23/5/1391 - 1:1
آشپزی و شیرینی پزی
پاستا قالبی
 
مواد لازم: پاستا ریز= نصف بسته تخم مرغ =3 عدد گوشت چرخ کرده= به میزان دلخواه پیاز داغ =سه قاشق غذا خوری فلفل دلمه= یک عدد قارچ =8 عدد پنیر پیتزا =نصف بسته نمک و فلف و زردچوبه ..آویشن به مقدار لازم

طرز تهیه :
لازم است ابتدا نکته ای را یادآور شوم با توجه به این که پاستا از غذا های مورد علاقه کودکان می باشد می توان به این طریق پخت از سبزیجات مختلفی که آنها از خوردن آن امتناع می کنند در لابلای این پاستا قالبی گنجاند مثل لوبیا سب ..نخود سبز ...هویج و...

ابتدا پاستا را آبکش کرده می گذاریم کمی سرد شود گوشت چرخ کرده را همراه پیا زسرخ می کنیم ..قارچ و فلفل دلمه و سایر سبزیجات را به دلخواه خود به ان اضافه می کنیم نمک و فلفل و ادویه را اضافه کرده بهتر است کمی رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنیم این مواد باید آب نداشته باشد مواد را با پاستا پنیر پیتزا و تخم مرغ مخلوط کرده ته ظرف نچسبی سیبزمینی می چییم و ابتدا کمی پاستا در للیه اول ریخته سپس کل مواد را روی هم می ریزیم و رویش را صاف کرده کمی فشار میدهیم و بر روی حرارت ملایم می گذاریم ..
دوشنبه 23/5/1391 - 1:0
سياست

یمن درست در مسیری قرار گرفته که عراق پس از حمله نیروهای امریکایی قرار داشت

با وجود کمپین های عملیات های انتحاری در یمن، حمله ای که در منطقه جار در استان ابیان در جنوب یمن رخ داد هم وحشتناک و هم برنامه ریزی شده بود.برنامه ریزی شده به گونه ای که بتواند بیشترین میزان خسارت را وارد کند. چهارمین روز از ماه آگوست بود که 150 همسایه و خویشاوند در مراسم خاکسپاری یکی از نزدیکان خود در منطقه جار شرکت کردند. این جماعت در حال عزاداری بودند که یک عضو القاعده راه خود را به میان جمعیت باز کرد و در حالی که به خنک کننده ای که همراه خود آورده بود، تکیه داده بود جماعت را نگاه می کرد.با گذشت چند دقیقه،او کمربند انتحاری خود را منفجر کرد و شعله های ناشی از این انفجار به خنک کننده ای که همراه داشت سرایت کرده و انفجارهای مهیبی را رقم زد. به دنبال این انفجارها 50 مهمان از جمله دو برادر شیخ کشته شدند. با اینهمه هدف اصلی که شیخ سید بود از این حملات جان سالم به در برد. القاعده به دنبال ترور وی بود. شیخ سه ماه پیش از القاعده جدا شد و جریانی به نام کمیته مردمی را شکل داد که بتواند با نیروهای القاعده مقابله کند.
اگر صداهایی که از جانب خانواده القاعده در یمن می شنوید آشنا به نظر می رسد در حقیقت بازخوردی است که از عراق به گوش هایتان می رسد. عایشه اواز که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک و امنیت در صنعا را عهده دار است در این خصوص می گوید: آنچه که القاعده در یمن انجام می دهد دقیقا همان رفتاری است که این گروه پیش از این در عراق و پس از حمله امریکا به این کشور داشته است.
در عراق هم طیفی پس از حملات امریکایی ها روی کار آمدند تا آنچه را که دموکراسی غربی می خوانند از میان برده و شریعت اسلامی مورد ادعای خود را جایگزین آن کنند. یکی از استراتژی های آمریکا در عراق برای مهار القاعده به روی کار آوردن تشکلی از اهل تسنن بود که با فعالیت های القاعده عملا مخالفت کنند. در یمن نیز امریکایی ها از همین نسخه تبعیت کرده و کمیته مردمی را روی کار آوردند تا بتوانند ریشه های گروهی را که اسامه بن لادن آن را ساخته و پرداخته است، خشک کنند. عایشه اواز در این خصوص می گوید: با توجه به تحولات اخیر در یمن به نظر می رسد که این کشور نیز درست در مسیر عراق قرار گرفته است.
برخلاف عراق که مخالفان القاعده در قالب گروهی به نام بیداری در آن به مبارزه با این گروه شبه نظامی پرداخته و با اقبال عمومی هم روبه رو شدند در یمن این اتفاق رخ نداده و کمیته مردمی از آنچنان محبوبیتی برخوردار نیست. در چند هفته گذشته با به راه افتادن کمپین عملیات های انتحاری در یمن ، اعضای این کمیته کار خود را رها کرده و از ترس سوار خودروهای خود هم نمی شوند و تاکید کرده اند که تنها زمانی کار خود را در قالب گروهی مخالف القاعده ادامه می دهند که دولت از آنها حمایت کرده و مزایایی را که در اختیار نیروهای امنیتی رسمی قرار می دهد در اختیار آنها نیز بگذارد. با اینهمه رئیس جمهور یمن منصور هادی که جایگزین عبدالله صالح شده در حال حاضر در جدال امنیتی با ژنرال های ارتش خود بوده و یا نمی خواهد طبق میل اعضای کمیته مردمی عمل کند. در جریان جدال های سال گذشته ارتش با گروه هایی که کنترل جارا و بخش هایی از جنوب یمن را تصاحب کرده بودند کمیته مردمی با ارتش همکاری های بسیاری داشت که در نهایت به بیرون رانده شدن شبه نظامیان از مناطق اشغال شده و سیطره دولت بر این مناطق منتهی شد. امروز اما اعضای این کمیته از دلگرمی سابق برخوردار نیستند. جنگجوهای کمیته مردمی به همکاری خود با ارتش در مهار انصار الشریعه پایان داده اند. اعضای این کمیته ادعا می کنند که یمن خاک مورد ادعای ارتش و دولت است و این نهادها باید از این کشور حمایت کنند. احمد اشوی که ریاست کمیته مردمی را عهده دار است در این خصوص می گوید: مردان من دیگر کنار شبه نظامیان نخواهند جنگید. ما به آنها نشان دادیم که می توانیم گروه های تروریستی را مهار کنیم اما دیگر این کار را به بهای ناچیز انجام نخواهیم داد.
اشوی در بخش های دیگری از سخنانش به دولت و ارتش هشدار می دهد که هرچه سریع تر با قبایلی که تا به امروز در کنار آنها بودند وارد مصالحه و مذاکره شوند چرا که با گذشت زمان احتمال روی آوردن این قبایل به گروه های مخالف دولت افزایش می یابد.
نیروهای امنیتی یمن هفته گذشته نیز به دنبال اتخاذ تصمیمی ناگهانی از سوی رئیس جمهوری یمن شوکه شدند. عبدربه منصور هادی با انجام تغییراتی در ارتش و نیروهای نظامی این کشور و با محدود کردن قدرت نزدیکان رئیس جمهوری پیشین، تسلط خود را بر نظامیان یمن افزایش داد.عبدربه منصور هادی، تغییراتی را در ارتش و نیروهای نظامی این کشور انجام داد که بر اساس آنها بسیاری از یگان‌های ارتش و نیروهای نظامی این کشور را تحت کنترل مستقیم خود درآورد.بنا بر دستورات صادر شده از سوی منصور هادی هفت تیپ از گارد ریاست جمهوری یمن که تحت فرماندهی احمد علی صالح، فرزند علی عبدالله صالح ، رئیس جمهوری مخلوع یمن بود، تحت فرماندهی مستقیم منصور هادی درمی‌آید.منصور هادی همچنین دستور داد تا چند تیپ از گارد ریاست‌جمهوری و لشگر یکم زرهی این کشور که فرماندهی آن به عهده علی محسن الاحمر، یکی از مخالفان اصلی رئیس جمهوری پیشین است، مراقبت از تشکیلات ریاست جمهوری را به عهده بگیرند و فرماندهی آنها به طور مستقیم به خود منصور هادی سپرده شود.

گارد جدید ریاست جمهوری یمن براساس این دستور از یک تیپ لشگر یکم زرهی و سه تیپ گارد جمهوری این کشور تشکیل خواهد شد و به طور کامل از نیروهای مسلح این کشور استقلال خواهد داشت.
احمد الزورق از کارشناسان و تحلیل گران مستقل مسائل سیاسی، این حرکت هادی را به نوعی دوربینی تشبیه کرده و می گوید: وی گام اصلی را برای ساخت ارتش فارغ از گرایش های فردی برداشته است. اصلی ترین هدف هم مبارزه با القاعده بدون دخالت گروه هایی است که از کارت القاعده به عنوان سلاحی در دست خود استفاده می کنند.
نویسنده این مطلب برایتایم در نهایت می نویسد: مشکل اصلی در یمن این است که دولت باید سریعا نقش خود را به عنوان قدرت مرکزی و واحد در ابیان تثبیت کند در غیراینصورت هیچ کس از عهده تامین امنیت این منطقه برنخواهد آمد. شیخ سید سه ماه پیش از القاعده جدا شد و همین القاعده برای سایرین هم مصداق دارد. بدان معنا که اگر شرایط برای تغییر مسیر آنها مهیا شود اصراری بر حمایت از القاعده ندارند.

دوشنبه 23/5/1391 - 0:54
آموزش و تحقيقات

کی از مولفه‌هایی که در جستجوی حیات در نقاط دیگر جهان به طور معمول در نظر گرفته می‌شود،‌ وجود آب است. در واقع، تصور بر این است که حیات،‌ دست‌کم به شکلی که ما می‌شناسیم،‌ بدون آب امکان‌پذیر نیست. اما شاید باید دید خود را تغییر بدهیم. به نظر می‌رسد محققین کلید تازه‌ای برای دستیابی به حیات یافته‌اند،‌ امکانی جدید بدون نیاز به آب.
به گزارش پاپ‌ساینس، محققین بر پایه مطالعات جدید خود چنین عنوان می‌کنند که لازم نیست از این بعد،‌ وقتی در سایر سیاره‌ها به دنبال آثاری از حیات می‌گردیم، وجود آب را شرطی اساسی و لازم بدانیم. به گفته آن‌ها، پروتئینی که اکسیژن را به ماهیچه‌ می‌رساند، می‌تواند بدون آب و با استفاده از یک پلیمر سنتزی به جای آن، ‌این کار را انجام دهد.
ادام پریمن از دانشگاه بریستول واقع در انگلستان، در مطالعه جدید خود، ‌پروتئین میوگلولبین (پروتئینی در خون که اکسییژن را منتقل می‌کند) را از مولکول‌های آب آن جدا کرد و به جای آن، یک ماده سنتزشده قرار داد. این ماده پلیمری، مانند یک پوشش عمل می‌کند و به نوعی پروتئین‌ها را مرطوب می‌کند و توده‌ای مایع از آن‌ها می‌سازد. این تغییر در حالی اتفاق می‌افتد که هیچ حلال یا مایع دیگری وجود ندارد که آن‌ها را بپوشاند یا به آن‌ها در حرکت کمک کند. به نظر می‌رسد که این پروتئین می‌تواند در غیاب پوشش آبی که حالت چسبندگی خود را از آن می‌گیرد، باز هم به فعالیت طبیعی خود ادامه دهد.
پریمن در این‌باره می‌گوید: «پروتئین‌ها خودشان مایع لازم هستند.»
وی به اتفاق همکارانش به مشاهده پروتئین‌های تغییریافته پرداخت و به این نتیجه رسید که آن‌ها در واقع خیلی هم خوب عمل می‌کنند، به همان خوبی که پروتئین‌ها در حضور آب عمل می‌کنند. حتی در این حالت، ‌اتصال خود با اکسیژن را هم حفظ می‌کردند،‌ قابلیتی که برای عملکرد میوگلوبین ضروری است.
اما از ماجرای موجودات بیگانه و حیات فرازمینی که بگذریم، برای زندگی ما،‌ چه اهمیتی دارد که پروتئین بدون آب داشته باشیم؟ به گفته محققین، از پروتئین تغییریافته می‌توان برای بستن جراحت‌ها استفاده کرد تا اکسیژن به پوست برسد. البته این یافته بدان معنا نیست که حیاتی که ما می‌شناسیم، کلا بدون آب دوام می‌آورد،‌ چون پروتئین به این شکل هرگز در طبیعت دیده نشده است. اما آیا ممکن است بتوانیم از این یافته برای تولید پروتئین‌های خونی بدون آب استفاده کنیم که برای انتقال آسان‌تر باشند؟ در واقع خون مصنوعی همین حالا هم وجود دارد، اما شاید نسخه‌های آینده آن دیگر نیازی به آب نداشته باشد.
از طرف دیگر، یکی از بزرگ‌ترین موانع زندگی در سیارات دیگر، فقدان آب و هزینه‌های بسیار گزاف انتقال آب به آن نقاط است. اما شاید انسان‌های آینده با خون حاوی پلیمر و فاقد آب، بتوانند بدون آب روی کرات دیگر دوام بیاورند.

دوشنبه 23/5/1391 - 0:50
دنیای گیاهان و حیوانات

ممکن است به زودی،‌ گیاهان آپارتمانی جای کنترل‌های پلاستیکی و صفحه کلیدهای اضافی را بگیرند. کافی است گیاه خود را به شکل خاصی نوازش کنید تا صدای تلویزیون بلندتر شود یا دمای خانه خنک‌تر. حتی می‌توانید آن را وارد بازی خود کنید!

بهنوش خرم‌روز: بسیاری از مردم در خانه‌های خود از انواع و اقسام گیاهان نگهداری می‌کنند. برخی، به غیر از رسیدگی به گیاهان خود،‌ دوست دارند با آن‌ها صحبت هم بکنند. اما اگر به شما بگویند که می‌توانید با لمس گیاه خود، ‌ابزار‌های الکترونیکی خانه را روشن یا خاموش کنید، چه فکر می‌کنید؟ در واقع شاید این امکان چندان هم دور نباشد.
به گزارش دیسکاوری، یکی از پروژه‌هایی که همین هفته در کنفرانس سیگ‌گراف در لس‌آنجلس معرفی شده، به کاربران این امکان را می‌دهد که با لمس گیاهان خود به شیوه‌های مختلف، ابزارهای الکترونیکی خانه خود را کنترل کنند. شاید از این راه بتوانیم گیاهان آپارتمانی خود را بهتر هم بشناسیم!
این سیستم که بوتانیکس اینتراکتیکس نامیده شده،‌ در واقع زاییده فکر گروهی از متخصصین رسانه دیجیتال است که توسط ایوان پوپیرف، از محققین تحقیقات دیزنی در پیتزبورگ، سرپرستی می‌شود. پوپیرف و همکارانش در پی یافتن راهی برای تعامل با گیاهان بودند و حتی در پروژه خود به آن‌ها صدا هم داده بودند. شما هیچ‌وقت دوست نداشته‌اید صدای گیاهاتان را بشنوید و وقتی با آن صحبت می‌کنید، ‌جوابی بشنوید؟ هیجان‌انگیز است، نه؟
بوتانیکس اینتراکتیکس یک صفحه لمسی تعاملی معمولی نیست. در این سیستم، ‌یک الکترود که به سیم خاصی متصل است، در خاک قرار داده می‌شود و در طول گیاه امتداد می‌یابد. این سیستم باعث می‌شود که حالت‌های بدنی خاص کاربران به وسیله گیاه تشخیص داده شوند و نقشه‌ای روی رایانه از آن‌ها تهیه شود. متخصصین می‌گویند که این سیستم به هیچ‌عنوان به گیاه صدمه‌ای نمی‌زند.
این مجموعه در واقع از فناوری‌ای می‌آید که در مرکز تحقیقات دیزنی ساخته شده و به گفته جیسون هینتز لیوپیز، تهیه‌کننده این مطالعه، امکان تشخیص لمس و حالت بدنی را از طریق هر ماده رسانایی فراهم می‌کند. سیمی که در طول گیاه امتداد دارد، از تکنیکی به نام لامسه خازنی با بسامد متغیر (Swept Frequency Capacitive Sensing) استفاده می‌کند و از این طریق،‌ گیاه می‌تواند اغلب حالت‌های پیچیده مانند مالیدن دست‌ها به هم و میزان‌های متنوعی از فشار را تشخیص بدهد.
با این سیستم،‌ گیاهان به طور ناگهانی از گیاه بودن صرف خارج می‌شوند و دیگر فقط یک گیاه نیستند. از آن‌ها می‌توان به عنوان کنترل از راه دور برای تغییر کانال تلویزیون یا افزایش صدای تلویزیون استفاده کرد. همچنین می‌توانید تنها با تکان دادن دست خود روی گیاه، میزان دمای اتاق را تنظیم کنید. لذتی که می‌توان از برقراری ارتباط با گیاه بدین طریق برد، پایانی ندارد و گزینه‌های فراوانی می‌توان بدان افزود. حتی می‌توانید گیاهتان را وارد یک بازی کنید.
وقتی بتوانید همه گیاهان آپارتمانی‌تان را به این سیستم مجهز کنید،‌ شاید برای همیشه از شر کنترل‌های پلاستیکی و انواع صفحه‌کلیدها راحت شوید و فقط با لمس گیاه‌های سبزتان، ابزار الکترونیکی خانه را هر طور می‌خواهید کنترل کنید. فقط مراقب باشید این سیستم را با کاکتوس‌ها امتحان نکنید!

دوشنبه 23/5/1391 - 0:5
نجوم

یک سال پیش در چنین روزی، فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی توانستند این آذرگوی زیبا را که متعلق به شهاب‌باران برساووشی بود، بر فراز چین رصد کرده و از آن عکس بگیرند. آذرگوی به شهاب پرنورتر از سیاره ناهید می‌گویند.

شهاب‌هاب برساووشی، ذرات برجامانده از دنباله‌دار سویفت-تاتل هستند که با سرعت زمین‌گرای66 کیلومتر بر ثانیه وارد جو می‌شوند. در ارتفاع 120 تا 80 کیلومتری از سطح زمین، غلظت جو آن‌قدر زیاد می‌شود که اصطکاک شدید این ذرات پرسرعت با مولکول‌های هوا باعث بالا رفتن دما تا حدود 4500 درجه سانتی‌گراد می‌شود و مولکول‌های سطح آن لایه لایه تصعید می‌شوند. مولکول‌های داغ یونیزه به صورت خطی در امتداد مسیر حرکت شهاب برجا می‌مانند و نورافشانی می‌کنند.

دوشنبه 23/5/1391 - 0:4
آموزش و تحقيقات

باغ ریاضیات شاهد شکوفایی گل جدیدی است: نموداری به نام نوروز که به شیوه‌ای متقارن روابط میان 11 مجموعه را بیان می‌کند. یافتن این نمودار گل‌مانند نیازمند محاسباتی عظیم بود که از عهده همه کامپیوترهای روی زمین خارج است!

پوریا ناظمی: همه ما از دوران مدرسه با نمودارهای ون (Venn) آشنا هستیم. زمانی که در ریاضیات پایه تلاش می‌شود تا نظریه مجموعه‌ها توضیح داده شود از این نمودارها کمک گرفته می‌شود. برای رسم نمودارهای ون از دایره‌هایی استفاده می‌شود که همپوشانی آن‌ها تمامی روابط ممکن بین مجموعه‌ها را بیان می‌کند. برای مثال زمانی که می‌خواهیم ببینیم اشتراک دو مجموعه به چه معنی است، معمولا از دو دایره استفاده می‌کنیم و منطقه‌ای را که در هر دو دایره مشترک است، به عنوان اشتراک دو مجموعه هاشور زده یا رنگ می‌کنیم. معمولا اگر دو یا سه مجموعه با اعضای مشخص داشته باشید، روابط آن‌ها با هم را می‌توانید به راحتی به کمک این نمودارها بیان کنید؛ اما زمانی که تعداد مجموعه‌های شما افزایش می‌یابد، با توجه به اعضای هر مجموعه نمایش هندسی این روابط با مشکل مواجه می‌شود و گاهی برای اینکه بتوانید همپوشانی‌های مناسبی پیدا کنید، ناچار خواهید شد تقارن شکل را بر هم زده و به جای دایره از بیضی یا دایره‌های کشیده و یا حتی شکل‌هایی مثل نعل اسب برای بیان محموعه مورد نظر خود استفاده کنید.
به گزارش نیوساینتیست، چنین کاری شبیه به بازی ژیمناستیک در زمین هندسه است و چنین نمایشی برای ریاضی‌دان و منطق‌دان انگلیسی، جان ون که در سال 1880/1259 این نمودارها را خلق کرد نیز خوش‌آیند نبود؛ چراکه هدف اصلی از ارایه چنین نمودارهایی این بود که بتوانند درک روابط را ساده‌تر کنند و نه اینکه بر پیچیدگی ماجرا بیفزایند.
ریاضی‌دانان اما به دنبال نمودارهایی از این دست هستند که بتوانند آن‌ها را به شکل متقارنی رسم کنند تا درک آن‌ها ساده‌تر شود. آن‌ها توانستند ثابت کنند که چنین تقارنی در نمودارهای ون تنها زمانی به وجود می‌آید که بخواهند رابطه میان مجموعه‌هایی را نشان دهند که تعداد آن‌ها عددی اول باشد. برای اینکه چنین نمودارهایی تا حد امکان خالص باشند باید در نهایت سادگی بتوان آن‌ها را رسم کرد و معنی آن این است که در هیچ نقطه‌ای از آن بیش از دو منحنی همدیگر را قطع نکنند.

 

پنجمین عدد اول
تا پیش از این نمودارهای متقارن ون تنها برای 5 و 7 مجموعه پیدا شده بود. اکنون خالق مَمَکانی و فرانک راسکی از دانشگاه ویکتوریا در بریتیش کلمبیا در کانادا موفق شده‌اند این نمودار را برای حالتی از 11 مجموعه تصویر کنند.
یکی از این مجموعه‌ها با رنگ سفید مشخص شده و رنگ‌های دیگر متناسب با تعداد همپوشانی مجموعه های دیگر هستند. این تیم محصول خود را نوروز (NEWROZ) نام نهاده‌اند. علاوه بر اینکه این نام در ایران به معنی روز نو و سال نو ایرانیان است، از نظر آوایی به New Rose یا رُز جدید نیز تشابه دارد که به ظاهر گل مانند این نمودار اشاره دارد.

 


برای پیدا کردن چنین نمودار گل مانندی، طراحان باید با نمودارهای بالقوه زیادی سر و کله می‌زدند. غربال کردن همه پتانسیل‌ها و حالت‌های مختلف ممکن برای یافتن چنین حالت خاصی و آن هم زمانی که با یک دیاگرام 11 مجموعه‌ای سر و کار دارید، نیازمند محاسباتی بود که حتی از عهده کل کامپیوترهای زمین نیز خارج است، به همین دلیل محققان این طرح میدان جستجوی خود را تنها بین مجموعه‌هایی محدود کردند که دارای خاصیت ویژه ای به نام تقارن تقاطع (crosscut symmetry) بودند. این خاصیت به این معنی است که یک قطعه از هر مجموعه، همه مجموعه های دیگر را دقیقا یک بار قطع کند.
چنین رویکردی برای پیدا کردن نمودارهای متقارن 7 مجموعه‌ای نیز به کار گرفته شده بود، اما محققان می‌دانند که تضمینی برای موفقیت در این راه وجود ندارد. راسکی در این باره می‌گوید: «بعد از این همه مدتی که دنبال آنها می‌گردیم شگفتی بزرگ برای ما این بود حداقل یک مورد از آن را پیدا کنیم»
پیتر کامرون، ریاضیدان دانشگاه کویین‌مری لندن نیز در این باره می‌گوید: «موفقیت روشی که به منجر به پیدا کردن نوروز شده است، این ایده را تقویت می‌کند که می‌توان از این روش برای جستجوی اجرام هندسی پیچیده دیگر نیز استفاده کرد».
با این وجود در زمان حاضر به نظر نمی‌رسد خود نمودار کاربردی فوری برای ریاضیدانان داشته باشد! کامرون در این باره می‌گوید: «ما از نمودارهای 2 و 3 مجموعه‌ای ون برای حل معماهای ساده منطقی استفاده می‌کنیم، اما فراتر از آن فکر نکنم کسی غیر از هندسه‌دانان پیشرو کاربردی برای این نمودار سراغ داشته باشد.»

 

يکشنبه 22/5/1391 - 23:52
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته