• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 8163
تعداد نظرات : 2195
زمان آخرین مطلب : 3483روز قبل
ایرانگردی

منطـقه دیـدنی چمستان - دریاچه الیمالات
در 8 کیلومتری نور در مسیر جاده نور به چمستان قرار دارد و فاصله آن از جاده اصلی نور به چمستان حدود 3 کیلومتر است.این دریاچه که در دل جنگل واقع شده است به عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دریاچه‌ای كه وقتی برای اولین‌بار بعد از طی‌كردن و دور زدن در جاده‌ای پر درخت به آن می‌‌رسید  و وارد محوطه‌اش می‌شوید شكوه طبیعت آن شما را می‌گیرد و باورتان نمی‌شود كه با چنین منظره‌ای روبه‌رو هستید.

 

 

این دریاچه آنقدر زیباست كه گویی ‌جنگل‌ را در آغوش گرفته است. در آنجا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیاست. اتومبیل را كه پارك كردید با شوق مسیری پنج دقیقه‌ای را پیاده‌روی ‌كنید و بعد از طی این مسافت از بلندی به سمت پایین كه دریاچه آنجاست هدایت می‌شوید. پلی زیبا شما را به آنجا وصل می‌كند. نمای زیر پل سدی است كه بعضی وقت‌ها پر آب است. پس از پشت‌سر گذاشتن چند پله به سنگ‌های زیبای كنار رودخانه نزدیك می‌شوید.

 

 

می‌توانید روی سنگ‌های كنار رودخانه لم بدهید و ساعت‌ها به جنگلی كه دریاچه را بغل كرده است نگاه كنید و از انعكاس آن همه درخت در آب، آن را سبز ببینید و بعد از آن وقتی به خود می‌آیید كه زمان‌‌خیلی زیادی گذشته و به غروب آفتاب نزدیك می‌شوید و این توقف زمان برایتان از آن لحظه‌هایی است كه بسیار كم در زندگی پیش می‌آید.

 

 

قایق‌ها برای رفتن به دریاچه منتظر شما هستند؛ قایق‌های پدالی و موتوری‌ای كه برای مسافران پهلو گرفته‌اند و با هر بادی كه می‌وزد كمی در جایشان تكان‌تكان می‌خورند و موج كوچكی را در اطرافشان ایجاد می‌كنند. دریاچه الیمالات در مسیر جاده ارتباطی نور به چمستان قرار دارد و در قسمت جنوبی دوراهی روستای كارگركلا جای گرفته است. فاصله آن از جاده اصلی نور به چمستان حدود سه كیلومتر برآورد می شود.

 

 

این دریاچه در فصل پاییز باید بسیار زیبا باشد چراکه این جنگل انبوه وقتی رنگارنگ می شود که پاییز از راه برسد!

 

 

سه شنبه 29/5/1392 - 8:13
اخبار

"ریچارد فورد" داماد 30 ساله که تنها یک ماه از ازدواجش میگذرد هنگام ماهیگیری با دوستانش متوجه شد که حلقه ازدواجش را گم کرده است. او به قدری از این مسئله ناراحت بود که تصمیم گرفت به هر طریق ممکن آن را بیابد و بدون حلقه به خانه بازنگردد.

پرداد به نقل از مگ فور نوشت: او با کمک دوستانش و با صرف نزدیک به 24 ساعت زمان توانست حلقه ازدواجش را در بستر رودخانه پیدا کند. این درحالی است که به گفته کارشناسان احتمال پیدا شدن این حلقه در شرایط یاد شده 1 به میلیون است.

 


وی در این رابطه میگوید: من علاقه زیادی به جواهرات ندارم اما این حلقه برای من بسیار مهم بود و احساس میکردم بخشی از روحم را گم کرده ام . من به کمک دوستانم و با بررسی تصاویری که در طول مسیر تهیه کرده بودیم منطقه ای که ممکن بود حلقه در آن گم شده باشد را شناسایی کرده و جستجو را از آنجا آغاز کردیم. اگرچه نا امید بودیم که حلقه ای به آن کوچکی در بستر رودخانه بزرگ پیدا شود اما من مصمم بودم که حلقه ازدواجم را پیدا کنم. درحالیکه این احتمال وجود داشت حلقه در مسیر جریان آب به مکان دیگری در مسیر رودخانه رفته باشد.

 


در طول مسیر یکی از دوستان ریچارد حلقه را زیر تخته سنگی در بستر رودخانه پیدا کرده و تصمیم میگیرد عکس العمل وی را هنگام دیدن مجدد حلقه ازدواجش فیلمبرداری کند.
ریچارد میگوید: من آدم خوش شانسی هستم که توانستم دوباره حلقه ازدواجم را پیدا کنم و این خوشحالی را مدیون دوستانم هستم.

سه شنبه 29/5/1392 - 8:9
شعر و قطعات ادبی

 سروده زیر غزلی از حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) است كه در زیر می‌خوانید:

"امید رستن"

حرفی بگوی و از لب خود كام ده مرا

ساقی! ز پا فتاده شدم، جام ده مرا

فرسوده دل ز مشغله‌ی جسم و جان، بیا

بستان ز خود، فراغت ایام ده مرا

رزف مرا، حواله به نامحرمان مكن

از دست خویش، باده‌ی گلفام ده مرا

بوی گلی، مشام مرا تازه می‌كند

ای گلعذار! بوسه به پیغام ده مرا

عمرم برفت و حسرت مستی ز دل نرفت

عمری دگر ز معجزه‌ی جام ده مرا

ای عشق! شعله بر دل پر آرزو بزن

چندی رهایی از هوس خام ده مرا

جانم بگیر و جام می از دست من مگیر

ای مدعی هر آنچه دهی، جام ده مرا

مرغ دلم به یاد رفیقان به خون تپید

یا رب! امید رستن از این دام ده مرا

بشكفت غنچه دلم ای باد نو بهار

خندان دلی بسان "امین" وام ده مرا

دوشنبه 28/5/1392 - 8:2
دعا و زیارت


 اسماعیل بن سهل مى‌گوید: در نامه به محمد بن علی "امام جواد" علیه السلام نوشتم : چیزى به من بیاموز كه با گفتن آن در دنیا و آخرت با شما باشم.
حضرت علیه‌السلام درجواب نامه كه با خط خودشان بود و من خط او را مى شناختم ، برایم نوشتند: سوره (انا انزلناه ) را زیاد تلاوت كن و لبانت را با استغفار تر كن.

متن حدیث:

ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن الهیثم بن ابى مسروق النهدى عن اسماعیل بن سهل قال كتبت الى ابى جعفر الثانى علیه السلام علمنى شیئا اذا انا قلته كنت معكم فى الدنیا و الاخره قال فكتب بخطه اعرفه اكثر من تلاوه انا انزلناه و رطب شفتیك بالاستغفار.

دوشنبه 28/5/1392 - 7:59
داستان و حکایت
هنرمند و خواننده الجزایری پس از ادای مناسک حج اعلام کرده است که حجاب برگزیده است و هنر را به این دلیل کنار گذاشته است.

«سعاد بوعلی» گفته است: یک ساعت قبل از سفرم به عربستان حجاب گرفتم اما آن زمان به فکر انتخاب حجاب و جدا شدن از هنر نداشتم اما آرزو و عشقم به زیارت مکه و مدینه باعث شده حجاب را انتخاب کنم.

وی افزوده است: حج بازی نیست و دارای شروطی است و زائر خانه خدا باید مقید به آنها باشد که در این بین زن باید از خوانندگی دوری کرده و در اماکن مختلط وارد نشود و این در حالی است که ساحت هنری در الجزایر حتی جایی ویژه برای زنان ندارد.

این هنرمند سابق الجزایری که با روزنامه «الشروق» الجزایر سخن می‌گفت، تاکید کرده است: از خوانندگی دست برداشتم چراکه به عنوان یک حاجی اجازه چنین کاری را ندارم.

سعاد بوعلی که 25 سال استاد موسیقی در «طور متوسط» بوده است، می‌گوید: البته از بحاظ هنری نیز این روزها عرصه موسیقی در الجزایر [و جهان عرب] نزول کرده است

دوشنبه 28/5/1392 - 7:58
داستان و حکایت

 

استادى از شاگردانش پرسید: چرا ما وقتى عصبانى هستیم داد می‌زنیم؟ چرا مردم هنگامى كه خشمگین هستند صدایشان را بلند می‌كنند و سر هم داد می‌كشند؟

شاگردان فكرى كردند و یكى از آنها گفت: چون در آن لحظه، آرامش و خونسردیمان را از دست می‌دهیم.

استاد پرسید: این كه آرامشمان را از دست می‌دهیم درست است امّا چرا با وجودى كه طرف مقابل كنارمان قرار دارد داد می‌زنیم؟ آیا نمی‌توان با صداى ملایم صحبت كرد؟ چرا هنگامى كه خشمگین هستیم داد می‌زنیم؟

شاگردان هر كدام جواب‌هایى دادند امّا پاسخ‌هاى هیچكدام استاد را راضى نكرد...

سرانجام او چنین توضیح داد: هنگامى كه دو نفر از دست یكدیگر عصبانى هستند، قلب‌هایشان از یكدیگر فاصله می‌گیرد. آنها براى این كه فاصله را جبران كنند مجبورند كه داد بزنند. هر چه میزان عصبانیت و خشم بیشتر باشد، این فاصله بیشتر است و آنها باید صدایشان را بلندتر كنند.

سپس استاد پرسید: هنگامى كه دو نفر عاشق همدیگر باشند چه اتفاقى می‌افتد؟

آنها سر هم داد نمی‌زنند بلكه خیلى به آرامى با هم صحبت می‌كنند.

چرا؟ چون قلب‌هایشان خیلى به هم نزدیك است. فاصله قلب‌هاشان بسیار كم است.

استاد ادامه داد: هنگامى كه عشقشان به یكدیگر بیشتر شد، چه اتفاقى می‌افتد؟

آنها حتى حرف معمولى هم با هم نمی‌زنند و فقط در گوش هم نجوا می‌كنند و عشقشان باز هم به یكدیگر بیشتر می‌شود.

سرانجام، حتى از نجوا كردن هم بی‌نیاز می‌شوند و فقط به یكدیگر نگاه می‌كنند!

این هنگامى است كه دیگر هیچ فاصله‌اى بین قلب‌هاى آن‌ها باقى نمانده باشد

دوشنبه 28/5/1392 - 7:49
قرآن
آیا میدانید : تعداد ۱۰۱۵۰۳۰ نقطه در قرآن بکار رفته است

آیا میدانید : تعداد ۵۰۹۸ محل وقف در قرآن وجود دارد

آیا میدانید : تعداد ۳۹۵۸۶ عدد کسره در قرآن بکار برده شده است

آیا میدانید : تعداد ۱۹۲۵۳ عددتشدید در قرآن بکار برده شده است

آیا میدانید : بهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده ( شیر ) می باشد

آیا میدانید : بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده ( عسل ) می باشد

آیا میدانید : بزرگترین عدد در سوره صافات آیه ۱۴۷ آمده که صد هزار می باشد.

آیا میدانید : کمترین حرفی می در قرآن بکار رفته حرف ( ظاء) می باشد

آیا میدانید : بزرگترین سوره قرآن دارای ۲۵۵۰۰ حرف می باشد

آیا میدانید : تعداد کلمات سوره تکویر برابر با تعداد سوره های قران است

آیا میدانید : سوره اخلاص به نسب نامه خداوند معروف است

آیا میدانید : سوره حمد دوبار بر پیامبر نازل شده یکبار در مکه و یکبار در مدیه

آیا میدانید : سوره عادیات منسوب به حضرت علی (ع) است

آیا میدانید : در سوره نساء به قوانین ازدواج اشاره شده است

آیا میدانید : آیه ای که سر بریده امام حسین (ع) در شام تلاوت نمود آیه ۹ سوره کهف می باشد.

آیا میدانید : در آیه ۶ سوره مائده مراحل وضو بیان شده است

آیا میدانید : حضرت سلیمان نخستین شخصی بود که بسم الله الرحمن الرحیم نوشت.

آیا میدانید : حضرت موسی (ع) داماد حضرت شعیب (ع) بود

آیا میدانید : حضرت ادریس (ع) اولین شخصی بود که لباس دوخت و خط نوشت

آیا میدانید : پرنده ای که در دربار حضرت سلیمان (ع) خدمت می کرد (هدهد) نام داشت

آیا میدانید : به حیوای که از طرف خدا وحی شد زنبور بود (آیه ۶۸ یوره نحل)

آیا میدانید :صحیفه سجادیه به خواهر قرآن معروف است

آیا میدانید : رودکی، ناصرخسرو و حافظ شاعرانی بودند که در نوجوانی حافظ کل قرآن بودند.

آیا میدانید : سلمان فارسی اولین شخصی بود که سوره حمد را به زبان فارسی ترجمه کرد.

آیا میدانید : استاد محمود خلیل الحصری اولین کسی بود که قرآن را به روش ترتیل خواند.

آیا میدانید : قران دارای ۱۱۴ سوره است

آیا میدانید : قران دارای ۳۰ جزء است

آیا میدانید : قران دارای ۱۲۰ حزب است

آیا میدانید : قران دارای ۶,۲۳۶ ایه (نشانه) است

آیا میدانید : قران دارای ۷۷,۷۰۱ کلمه است

آیا میدانید : قران دارای ۳۲۳,۶۷۱ حرف است

آیا میدانید : قران دارای ۹۳,۲۴۳ فتحه است

آیا میدانید : قران دارای ۳۹,۵۸۶ کسره است

آیا میدانید : قران دارای ۴,۸۰۸ ضمه است

آیا میدانید : قران دارای ۱۹,۲۵۳ تشدید است

آیا میدانید : قران دارای ۳,۲۷۲ همزه است

آیا میدانید : قران دارای ۱,۷۷۱ مد است

آیا میدانید : قران دارای ۱,۰۱۵,۰۳۰ نقطه است

آیا میدانید : قران دارای ۵,۰۹۸ وقف است

آیا میدانید : قران در ۲۳ سال بر پیامبر نازل شد

يکشنبه 27/5/1392 - 8:8
اخبار
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می نویسد: پیامبر(ص) با آن همه فضائلى كه براى على(ع) برشمرده باز هم همه را نگفته از ترس اینكه مردم او را معبود خود بشمارند، چنانكه به او فرمود: «سوگند به آنكه جانم در اختیار اوست اگر نه این بود كه مى‏ ترسم جمعى‏ از امت درباره تو همان بگویند كه نصارى درباره مسیح گفتند، سخنى درباره‏ ات‏ مى‏ گفتم كه از مقابل هیچ گروه از مردم نگذرى مگر اینكه خاك از زیر پاهایت‏ براى تبرك بردارند.»

 

هنگامى كه امام علی(ع) تصمیم گرفت‏ با خوارج نبرد كند، به آن حضرت گفته شد: آنها از پل نهروان گذشته اند، امام(ع) چنین فرمود: «قتلگاهشان كنار نهر است‏»! قتلگاه آنان، این سو، در كنار نهر است! به خدا سوگند از آنها حتى ده نفر باقى نخواهد ماند و از شما ده نفر كشته نخواهد شد!. و قال(ع) لمّا عزم على حرب الخوارج و قیل له: إن القوم قد عبروا جسر النهروان. مَصَارِعُهُمْ دُونَ النُّطْفَةِ، وَاللهِ لاَ یُفْلِتُ مِنْهُمْ عَشَرَةٌ، وَلاَ یَهْلِكُ مِنْكُمْ عَشَرَةٌ. مقصود از «نطفه‏» آب نهر است و این فصیح‌ترین كنایه در مورد آب است؛ گر چه آب‏ زیاد و فراوان هم باشد، در گذشته نیز كه شبیه این سخن گذشت اشاره به چگونگى این كنایه‏ نمودیم.(در خطبه 48)

 

ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه مى‏ نویسد: این از اخبارى است كه به حد تواتر رسیده و در میان مردم مشهور است این‏ از معجزات و اخبار غیبى امام(ع) مى‏ باشد. مانند این خبر هیچ احتمال اشتباه‏ اندازى در آن وجود ندارد نه نسبت‏ به‏ اصحاب خود و نه نسبت‏ به خوارج و این خبر بدون كم و كاست‏ به وقوع‏ پیوست. مسلما این امرى است‏ خدائى كه امام(ع) از ناحیه پیامبر(ص) دریافت‏ داشته است، چه اینكه نیروى بشرى از درك چنین مطلبى عاجز است: سپس اضافه مى‏ كند، اخبار غیبى امام(ع) آنقدر زیاد است كه عده‏ اى‏ درباره‏ اش غلو كردند و پیامبر(ص) با آن همه فضائلى كه براى على(ع) برشمرده باز هم همه را نگفته از ترس اینكه مردم او را معبود خود بشمارند، چنانكه به او فرمود: «و الذى نفسى بیده لو لا انى اشفق ان یقول طوائف من امتى فیك‏ما قال النصارى فى ابن مریم لقلت الیوم فیك مقالا لا تمر بملاء من الناس‏الا اخذوا التراب من تحت قدمیك للبركة‏: سوگند به آنكه جانم در اختیار اوست اگر نه این بود كه مى‏ ترسم جمعى‏ از امت درباره تو همان بگویند كه نصارى درباره مسیح گفتند، سخنى درباره‏ ات‏ مى‏ گفتم كه از مقابل هیچ گروه از مردم نگذرى مگر اینكه خاك از زیر پاهایت‏ براى تبرك بردارند»! ولى با این حال عده‏ اى ادعاى الوهیت امام علی(ع) را نمودند و با آنكه امام آنها را كیفر نمود باز هم دست‏ برنداشتند. (شرح ابن ابى الحدید، جلد 5 صفحه‏3-6)

 

در كتاب نهج البلاغه برخى اخبار غیبى از آن حضرت روایت شده که در ادامه از نظر شما می گذرد.

 

1- شهر بصره غرق مى ‏شود

پس از اینكه جنگ جمل به پایان رسید و بصره فتح شد. على(ع) خطبه‏ اى ایراد كرد كه بخشى از آن، از خبرهاى غیبى آن حضرت به شمار مى‏ آید. فرمود: وایم الله لتغرقن بلدتكم كانى بمسجد كم كجؤجؤ سفینة...: به خدا سوگند شهر شما غرق مى‏ شود و مسجد شما به سان سینه كشتى (كه بدنه آن در آب فرو مى‏ رود و تنها سینه‏ اش روى آب ظاهر است) دیده مى‏ شود خداوند از بالا و پایین به این شهر عذاب خواهد فرستاد. ابن ابى الحدید در شرح این كلام مى‏ نویسد: بصره تاكنون دوبار در آب غرق شده است یك بار در زمان «القادر الله» و بار دیگر در زمان «القائم بامرالله» طغیان آب‏هاى خلیج فارسى این شهر را در آب فرو برد و از آن همه ساختمان تنها قسمتى از مسجد جامع همان طور كه على(ع) خبر داده بود در میان آب دیده مى‏ شد و در این دو حادثه تمام خانه‏ ها خراب شد و جمیعت زیادى غرق شدند.

 

2- معاویه بر سرزمین عراق مسلط مى‏ گردد

امیر مؤمنان(ع) خبر مى‏ دهد كه او پیش از معاویه از دنیا مى‏ رود و معاویه پس از او بر عراق مسلط مى‏ گردد و سپس مى‏ افزاید: «انه سیامركم بسبى و البرائة منى...: از شما مى‏ خواهد كه به من ناسزا گوئید و از من بیزارى جویید...» همانطور كه على(ع) خبر داده بود، معاویه پس از آن حضرت بر عراق مسلط شد و از مردم خواست كه به آن حضرت ناسزا بگویند و از او بیزارى جویند و داستان اسف‏ انگیز ناسزاگویى به على(ع) حتى در خطبه‏ هاى نماز جمعه كه از زمان معاویه به دستور او مرسوم شده بود در تواریخ ثبت و ضبط است.

 

3- از آنها 10 نفر جان به سلامت نمى‏ برند و از شما هم 10 نفر كشته نمى‏ شوند

در نبردى كه میان امام علی(ع) و خوارج در كنار نهروان رخ داد امام پس از اتمام حجت و بازگشت گروهى از آنان به صفوف امام، رو به یاران خود كرد و فرمود: «مصارعهم دون النطفة والله لایفلت منهم عشرة ولایهلك منكم عشرة: «قتلگاه آنان كنار آب نهروان است به خدا سوگند، از گروه آنان 10 نفر جان به سلامت نمى ‏برند و از شما هم 10 تن كشته نمى‏ شود.» ابن ابى الحدید مى‏ گوید: این خبر غیبى یكى از معجزات على(ع) است كه نقل آن نزدیك به تواتر رسیده است و در نبردى كه میان امام و خوارج نهروان رخ داد همه شاهد بودند كه 9 نفر از خوارج جان به سلامت بردند و از میان یاران على(ع) فقط هشت تن به شهادت رسیدند.

 

4- مروان بن حكم حكومت بسیار كوتاهى خواهد داشت

مروان بن حكم در جنگ جمل اسیر شد و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از پدر عفو او را خواستند. حضرت او را آزاد كرده و سپس فرمود: «اما ان له امرة كلعقة الكلب انفه و هو ابوالاكبش الاربعة و ستلقى الامة منه و من ولده یوماً احمر: آگاه باشید براى این مروان فرمانروایى كوتاهى است بسان لیسیدن سگ بینى خود را (این تعبیر كنایه از كوتاهى مدت فرمانروائى است) او پدر چهار رئیس است و امت اسلامى از فرمانرواصى او و فرزندانش روز خونینى خواهند دید.» همان طور كه آن حضرت خبر داده بود مروان به حكومت رسید اما حكومت او بیش از نه ماه طول نكشید و چهار فرزندش كه یكى از آنها عبدالملك و سه تاى دیگر عبارتنداز: عبدالعزیز، بشر و محمد به ریاست رسیدند عبدالملك، خلیفه شد و آن سه والى مصر و عراق و جزیره شدند و امت اسلامى از مروان و فرزندانش روزهاى خونینى دیدند كه روشن‏ ترین گواه آن، ظلم و ستم و خونریزى‏ هایى است كه به دست حجاج بن یوسف خونخوار كه از طرف عبدالملك مروان، والى و استاندار عراق بود انجام شد.

 

5- جوان ثقفى بر شما مسلط مى‏ شود و هستى شما را غارت مى‏ كند

«اما و الله لیسلطن علیكم غلام ثقیف الذیال المیال یا كل خضرتكم و یذیب شحمتكم...: آگاه باشید به خدا سوگند جوانى متكبر و ستمگر از طائفه ثقیف بر شما مسلط مى ‏شود كه سبزه شما را مى‏ خورد و پیه شما را آب مى‏ كند كنایه از اینكه به جان و مال شما رحم نمى‏ كند و همه را از آن خود مى‏ داند».این جوان ثقفى همان حجاج بن یوسف ثقفى خونخوار و ستمگر معروف بود كه در ایام حكومت خود به جان و مال مردم افتاد و هزاران نفر را به قتل رسانید.

 

6- برنامه مهدى موعود(عج) پیروى از قرآن و هدایت است

«یعطف الهوى على الهدى اذا عطفوا الهدى على الهوى و یعطف الرأى على القرآن اذا عطفوا القرآن على الرأى: هنگامى كه مردم هدایت را پیرو هواهاى نفسانى خود قرار دهند مهدى موعود (ع) مى‏ آید و هواهاى نفسانى را مغلوب هدایت مى‏ نماید و نیز هنگامى كه مردم قرآن را بر آراء و نظریات و تمایلات شخصى خود تطبیق نمودند آن حضرت آراء و نظریات را تابع قرآن قرار مى‏ دهد برنامه آن حضرت حكومت قرآن و هدایت است.»

 

7- اگر بخواهیم از همه خصوصیات شما خبر دهم مى‏ توانم

«والله لوشئت ان اخبركل رجل منكم بمخرجه و مولجه و جمیع شأنه لفعلت ولكن اخاف ان تكفروا فى برسول الله صلى الله علیه و آله...: به خدا سوگند اگر بخواهم مى‏ توانم از همه خصوصیات هر كدام شما كه از كجا و چگونه و به چه هدف آمدى و چه تصمیم دارید و خصوصیات دیگر خبر دهم. اما مى‏ ترسم درباره من غلو كنید و مرا از رسول خدا(ص) بالاتر بدانید و یا به خدایى من معتقد شوید و این عقیده موجب كفر شما شود.» ابن ابى الحدید در ذیل این كلام، مى‏ نویسد: این گفتار على(ع) مانند گفتار حضرت مسیح(ع) است كه مى‏ گفت: از معجزه‏ هاى من این است كه «و أُنبتكُم بما تاكلون و ما تدّخَرون فى بیوتكم: شما را از غذایى كه در خانه مى‏ خورید و از آنچه ذخیره مى‏ كنید خبر مى‏ دهم.»

 

8- زمانى بیاید كه از اسلام فقط نام آن باقى ماند

«یأتى على الناس زمان لایبقى فیهم من القرآن الارسمه و من الاسلام الااسمه مساجدهم یومئذ عامرة من البناء خراب من الهدى...: روزگارى بیابد كه در میان مردم از قرآن جز خواندن و قرائت و از اسلام جز نامى باقى نماند، در آن زمان مساجد از حیث بنا و ساختمان معمور و آباد است اما از جهت هدایت و معنویت خراب است (مسلمانان به اسم اسلام و قرآن اكتفا مى‏ كنند و رفتن به مساجد هم جنبه تشریفات به خود مى‏ گیرد در صورتی كه اسلام و قرآن باید در متن زندگى آنان باشد.»

 

9- خوارج پس از من با خوارى و ذلت زندگى خواهند كرد

«اما انكم ستلقون بعدى ذلا شاملا وسیفاً قاطعاً واثرة یتخذها الظالمون فیكم سنة: آگاه باشید پس از من با ذلت همه جانبه و شمشیر برنده و استبداد روبرو مى‏ گردید اموال و حقوق شما را ستمگران مى ‏گیرند و این كار درباره شما براى همیشه معمول و رسم مى ‏گردد: همان طور كه امیرمؤمنان(ع) خبر داد خوارج پیوسته از طرف حكومت‏ ها، مورد تعقیب قرار گرفته اموال آنان پیوسته از طرف ستمگران تصاحب مى ‏شد.»

 

10- از هر چه سؤال كنید خبر مى‏ دهم

«فاسألونى قبل ان تفقدونى، فوالذى نفسى بیده لا تسألونى عن شى‏ء فیما بینكم و بین الساعة... الا انباتكم...: در این خطبه امیرمؤمنان(ع) حدود آگاهى خویش از غیب را بیان مى‏ كند و مى ‏فرماید: «از هر چه كه تا قیامت پیش مى ‏آید سؤال كنید جواب خواهم داد و از هر نبرد و جنگى كه پیش مى ‏آید و خصوصیات آن، تعداد افرادى كه كشته مى ‏شوند یا مى‏ میرند و اینكه در كجا كشته مى ‏شوند و كجا به خاك سپرده مى ‏شوند از همه این‏ها آگاهى دارم.»

يکشنبه 27/5/1392 - 8:6
عقاید و احکام
«مهر السنة» چیست؟

«مَهر السنة» ، مهریه زنان و دختران رسول خدا صلی الله علیه و آله و نیز دختران اهل بیت علیهم السلام است که گزارشهای متعدد و نقلهای متواتر، آن را به عنوان سنتِ نهاده شده از سوی ایشان در زمینه ازدواج بیان کرده اند، مهر السنه می گویند  که این مقدار در طول تاریخ رسیده از اهل بیت علیهم السلام همواره ثابت بوده و هیچگاه تغییر نکرده است.

 

مقدار مهرالسنه
1. مهرالسنه پانصد درهم است که حدود 1250 گرم نقره بوده و قیمت آن‌را ‏مى‌‌توانید بر اساس نوسانات بازار به دست آورید. ‏


2. در اسلام حدّى براى مهریه به نحو لزوم معیّن نشده، ولى هر چه کمتر باشد بهتر است و مستحب است که مقدار مهریه از مهر‌السنه زیادتر نباشد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:


حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
1. مهرالسنه پانصد درهم است و هر درهم دوازده و شش دهم( 6/12) نخود نقره است و وزن یک نخود تقریباً معادل یک بیست و چهارم مثقال و پانزده صدم گرم( 15 / 0) گرم است و قیمت آن‌را ‏مى‌توانید از بازار به دست آورید. ‏


2. در اسلام حدّى براى مهریه به نحو لزوم معیّن نشده، ولى هر چه کمتر باشد بهتر است و مستحب است که مقدار مهریه از مهر‌السنه زیادتر نباشد.


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
مهرالسنه طبق مشهور پانصد درهم نقره است و قیمت دقیق آن‌را مى‌‌توانید از زرگرها سؤال کنید. و توجه داشته باشید که مهریه‌‌های بسیار بالا اعتباری ندارد؛ زیرا قصد جدّی در آنها نمی‌‌باشد و اگر باشد نوعی سفاهت است.


حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
1. 1250 گرم نقره.
2. مکروه نیست.


حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مقدار مهر السنة پانصد درهم نقره است که تقریبا معادل دویست و شصت و دو و نیم مثقال نقره سکه دار است و مستحب است که مهریه از این مقدار بیشتر نباشد.

يکشنبه 27/5/1392 - 8:4
سخنان ماندگار

پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و سلم نیز در موارد متعددی احترام و پاسداشت همسایه را مورد توجه قرار داده اند و در روایتی آزار رساندن به همسایه را از نشانه های ابلهان برشمرده اند. ایشان می فرمایند:

سه نشانه آدم های نادان

علامت انسان ابله سه چیز است:

1- نافرمانی خدا 2- اذیت کردن همسایه ها 3- و در عهد و پیمان ثابت قدم نمی باشد.

توکل

چرا برخی از مردم با وجود اینكه به خدا علم دارند در برابر او نافرمانی می كنند؟

چرا در برابر خدایی به این بزرگی گناهان را نمی بینیم؟

اکثر مردم اهل ظنّ هستند نه اهل یقین؛ لذا علم آنها عرفاً علم است نه حقیقتاً . «وَ ما یَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُون‏ ــــ و بیشتر آنها، جز از گمان پیروى نمى‏كنند؛ (در حالى كه) گمان، هرگز انسان را از حقّ بى‏نیاز نمى‏سازد ؛ همانا خداوند از آنچه انجام مى‏دهند، آگاه است.» (یونس:36)

پس اکثر مردم عالم نیستند بلکه جاهلانی هستند که ظنونی دارند. محال است کسی حقیقتاً عالم باشد و در عین حال معصیت بکند.


اذیت کردن همسایه ها

حـقـوق هــمسایـه در پـرتـو قـرآن و حـدیـث

اهمّیت همسایه داری قرآن کریم این کتاب جاوید و ماندگار الهی، در کنار دستور به پرستش الهی و احسان به پدر و مادر و بستگان و خویشاوندان، توصیه به نیکی و احسان در حق همسایگان نموده است؛ آنجا که می فرماید: «وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبیلِ»؛ «و خدا را بپرستید و هیچ چیز را همتای او قرار ندهید و به پدر و مادر و همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و همسایه نزدیک و همسایه دور و دوست و همنشین و واماندگان در سفر نیکی کنید!»

در احادیث مختلف رسول الله صلی الله علیه وآله آنقدر بر حقوق همسایه تأكیدات سخت كردند تا اینكه مسلمانان بكوشند به هر نحوی كه شده حقوق همسایگـان را مراعات نمایند زیرا آزار و اذیت كردن همسایه گناه و جرم بزرگی است .

حق همسایه بر همسایه چیست؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «لِلْجارِ حَقُّ؛ برای همسایه حقی [بسیار[ است.» در این بخش، به اهم آنها اشاره می شود.

پیامبر اسلام به امت خود تأكید مى كرد و مى فرمود: (من كان یۆمن بالله والیوم الاخر فلیف اذا وعد;هركس كه مۆمن به خدا و روز رستاخیز است, به عهد و پیمانش وفادار باشد)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره حقوق همسایه فرمود: «اِنِ اسْتَغاثَکَ اَغَثْتَهُ وَ اِنِ اسْتَقْرَضَکَ اَقْرَضْتَهُ وَ اِنِ افْتَقَرَ عُدْتَ عَلَیْهِ وَ اِنْ اَصابَتْهُ عَزَّیْتَهُ وَ اِنْ اَصابَهُ خَیْرٌ هَنَّأْتَهُ وَ اِنْ مَرِضَ عُدْتَهُ وَ اِنْ ماتَ اتَّبَعْتَ جَنازَتَهُ؛ اگر کمک خواست، کمکش کنی و اگر قرض خواست، قرضش دهی و اگر ندار شد، تأمینش کنی و اگر مصیبت دید، تغریتش گویی، اگر خیری به او رسید، به او تبریک گویی و اگر بیمار شد، به عیادتش روی و اگر از دنیا رفت، به تشییع جنازه او روی.»

و در ادامه فرمود: «وَ لا تَسْتَطِلْ عَلَیْهِ بِالْبَناءِ فَتَحْجُبَ عَنْهُ الرّیحَ اِلاّ بِأِذْنِهِ وَ اِذا اشْتَرَیْتَ فاکِهَةً فَاهْدِلَهُ فَاِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَاَدْخِلْها سِرّا وَ لا تُخْرِجْ بِها وُلْدَکَ تَغیظُ بِها وُلْدَهُ وَ لا تُۆْذِهِ بِریحِ قِدْرِکَ اِلاّ اَنْ تَعْرِفَ لَهُ مِنْها؛ و نباید خانه و ساختمان [خود را] بلندتر از او بسازی که راه هوا را بر او ببندی، مگر خود اجازه دهد و هرگاه میوه خریدی، به او هدیه بده و اگر این کار را نکردی، [لااقل ]مخفیانه به منزل ببر و مبادا فرزندانت میوه به دست از خانه خارج شوند که باعث ناراحتی فرزندان او می شود و با بوی دیگ [غذا] او را اذیّت نکن، مگر بدانی او نیز (چنان) غذایی دارد.»

نه تنها همسایه در خرید خانه حق تقدّم دارد، بلکه در خرید زمین و املاک نیز حق تقدّم دارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «اِذا اَحَدُکُمْ اَنْ یَبیعَ عَقارَهُ فَلْیَعْرِضْهُ عَلی جارِهِ؛ هر کس از شما بخواهد زمین و آب خویش را بفروشد، [نخست] باید به همسایه اش عرضه کند.»
پیمان

در عهدو پیمان ثابت قدم نمی باشد

همگان بر این باورند كه وفاى به عهد, یك اصل عقلایى است و منحصر به یك عصر یا یك نسل نیست; از این رو همه عقلا به آن پایبند و معتقد مى باشند. خداوند متعال وفاى به عهد را در سرشت انسان به ودیعه گذاشته است; بنابراین كسى كه پیمان شكنى مى كند, اول براى خود دلیلى مى تراشد و سپس پیمانش را مى شكند.

اگر وفاى به عهد در هر جامعه اى مورد خدشه قرار گیرد, ثبات و قوام آن جامعه متزلزل خواهد شد.

وفاى به عهد از نگاه قرآن و روایات قرآن یكى از صفات مۆمن را وفادارى بیان مى كند و مى فرماید: (والموفون بعهدهم اذا عاهدوا;( بقره(2) آیه 177) مۆمنان چون عهد بندند, به عهد و پیمان خود وفادارند). در سوره نمل مى‌فرماید: (و اوفوا بعهدالله اذا عاهدتم;( همان, آیه 91) هنگامى كه با خدا عهد بستید, به عهد خود وفا كنید.)

پیامبر اسلام به امت خود تأكید مى كرد و مى فرمود: (من كان یۆمن بالله والیوم الاخر فلیف اذا وعد; (بحارالانوار, ج77, ص149) هر كس كه مۆمن به خدا و روز رستاخیز است, به عهد و پیمانش وفادار باشد.)

امام على علیه السلام نیز وفاى به عهد و پیمان را میزان و معیار سنجش انسان مى داند و مى فرماید: (الوفاء كیل).(همان) هم او در جاى دیگر مى فرماید: (نعم قرین الصدق, الوفاء; (غررالحكم و دررالكلم, ح9931) بهترین همراه راستگویى, وفاى به عهد است.)

امام صادق علیه السلام درباره اهمیت و جایگاه وفاى به عهد مى فرماید: (سه چیز است كه خداوند به هیچ كس اجازه مخالفت با آن را نداده است: اداى امانت در مورد هر كس, چه نیكوكار باشد چه بدكار؛وفاى به پیمان در مورد هر كس, چه نیكوكار باشد چه بدكار؛ نیكى به پدر و مادر, چه نیكوكار باشند چه بدكار.) (بحارالانوار, ج75 ص92)

در احادیث مختلف رسول الله صلی الله علیه وآله آنقدر برحقوق همسایه تأكیدات سخت كردند تا اینكه مسلمانان بكوشند به هرنحوی كه شده حقوق همسایگـان را مراعات نمایند زیرا آزار و اذیت كردن همسایه گناه و جرم بزرگــــی است

عوامل پیمان شكنى

پیمان شكنى عوامل متعددى دارد كه به دو مورد از آنها اشاره مى كنیم:

1. ترس از قدرت: متأسفانه بسیارى از پیمان شكنى ها, ریشه در ترس از قدرت زورمداران دارد. قرآن مجید در آیه اى مى‌فرماید: (و چون با خدا پیمان بستید, به پیمان خود وفا كنید و سوگندهاى [خود را] پس از استوار كردن نشكنید, با این كه خدا را بر خود ضامن قرار داده اید, زیرا خدا آنچه را انجام مى دهید, مى داند).( نحل(16) آیه 91) مرحوم طبرسى شأن نزول این آیه را جمعیت كم مسلمانان و جمعیت زیاد دشمنان اسلام ذكر مى كند.

2. جلب منافع مادى: برخى افراد به دلیل كسب منافع مادى و جلوگیرى از ضررهاى مالى, پیمان شكنى مى كنند. قرآن تأكید دارد كه به هیچ بهایى پیمانى را كه با خدا بسته اید نشكنید و با هیچ چیز معامله نكنید: (لاتشتروا بعهد اللّه ثمناً قلیلاً;( همان آیه 95) هرگز پیمان الهى را به بهاى كم معامله نكنید, زیرا آنچه نزد خداست ـ اگر بدانید ـ همان براى شما بهتر است.)

با عنایت به اهمیت وفاى به عهد به عنوان یكى از صفات نیك اخلاقى و آثار ارزنده آن در زندگى فردى و اجتماعى افراد, موضوع پژوهش مقطع دبیرستان را (وفاى به عهد) قرار دادیم.

بدیهی است کم توجهی به هر یک از سه مورد بالا آثار زیانباری برای انسان به همراه دارد که آدم های عاقل کمتر به سراغ آن می روند.

 

نهج البلاغه

يکشنبه 27/5/1392 - 7:58
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته