قرآن
در قیامت اعمال صالح به كمك شما میآیند
محاسبه اعمال به معنای این است که اگر انسانی کار بدی انجام داد به حساب میآید و اگر کار خوبی هم انجام داد ضبط میگردد: "فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ "(7-8 زلزلة)
در این فرصت به گوشه ای از آیات پیرامون محاسبه اعمال اشاره خواهد شد :
1 ـ "وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَآئِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ كِتَابًا یَلْقَاهُ مَنشُورًا
اقْرَأْ كَتَابَكَ كَفَى بِنَفْسِكَ الْیَوْمَ عَلَیْكَ حَسِیبًا
"[إسراء، 13ـ 14]
و
سرنوشت (نیك یا شوم عمل) هر انسانى را (كه از غیب برایش مقدر شده و به
سویش پر زده، همانند طوقى) در گردنش لازم و ثابت كردهایم، و در روز قیامت
نوشتهاى را براى او بیرون مىآوریم كه آن را باز و گشوده دیدار خواهد كرد.
(به او گفته مىشود) كتاب (اعمال قلبى و بدنى) خود را بخوان، تو خود كافى هستى كه امروز حسابرس نفس خود باشى.
2 ـ «وَكُلُّ شَیْءٍ فَعَلُوهُ فِی الزُّبُرِ
وَكُلُّ صَغِیرٍ وَكَبِیرٍ مُسْتَطَرٌ » [قمر،52ـ53]
و هر چه آنها به جا آوردهاند (از عقاید و اعمال) در نوشتهها (در كتابهاى عمل شخصى آنها و كتاب عمومى لوح محفوظ) ثبت است.
و هر كوچك و بزرگى (از عملها در آن) نوشته شده است.
3 ـ «كَلَّا
إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ ، وَمَا أَدْرَاكَ مَا
سِجِّینٌ ، كِتَابٌ مَّرْقُومٌ ، ... كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ
لَفِی عِلِّیِّینَ ، وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیُّونَ ، كِتَابٌ
مَّرْقُومٌ ، یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ » [مطففین، 7ـ21 ] ؛
چنین
نیست (كه مىپندارند حسابى نیست)، بىتردید نوشتار و كارنامه كیفرى فاجران
در سجّین است ،و تو چه مىدانى كه سجّین چیست ، نوشتار (جامع)
رقمخوردهاى است (كه مجازات اعمال همه فاجران در آن است ، ... چنین نیست
(كه حسابى در كار نباشد)، همانا نوشتار و كارنامه پاداش نیكان در علّیّین
است، و تو چه مىدانى كه علّیّین چیست ،
نوشتار (جامع) رقمخوردهاى است (كه پاداشهاى نیكان در آن است)،
كه مقربان آن را مىبینند و فرشتگان در نزد آن حاضر مىشوند.
بدیهی
است که محاسبه اعمال همه بندگان عین عدالت است، اما این محاسبه به معنای
این است که اگر انسانی کار بدی انجام داد به حساب میآید و اگر کار خوبی هم
انجام داد ضبط میگردد : "فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ " [6و7زلزلة] ؛
پس هر كه هم وزن ذرهاى كار خیر كند (جزا یا تجسم خارجى) آن را مىبیند ، و هر كه هم وزن ذرهاى كار شركند آن را مىبیند.
ذرهها در قیامت محاسبه میشوند
«فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا »؛( زلزلة: 7)
همین چیزهایی که در فضا و در نور آفتاب معلقند و دیده میشوند، ذره هستند. این آیه قرآن بیانگر این موضوع است که اگر شما کار کنید و تلاشی کنید، حتی به اندازه یک ذره ضایع نخواهد شد.
فرض
بفرمایید که شما ساعت کارتان تمام شده و پنج دقیقه اضافه میمانید که نه
مدیر میفهمد، نه بالادست میفهمد، نه در سوابق اثر میگذارد و نه اضافه
کار میدهند؛ اما خدا و کرامالکاتبین این پنج دقیقه را میبینند و آن را
در پرونده شما ثبت میکنند؛ که این آقا بعد از ساعت خدمت، چون دید این کار
مانده است، پنج دقیقه بیشتر کار کرد. چنین چیزی را ما در هیچ جا، غیر از
عرصه دین و ایمان دینی، سراغ نداریم.
یکجا پول خوبی سر راه فردی قرار
میگیرد؛ یک رشوه، هدیه، و او میتواند بدون این که هیچ برگه و اثر انگشتی
جا بگذار، امضایی بدهد و این پول را بگیرد ؛ اما محض رضای خدا نمیگیرد ؛
با اینکه میتواند و هیچ کسی از این ماجرا خبردار نمی شود اما چون میداند
که خداوند در همه حال نظاره گر اعمال او است ، از آن پول حرام و عمل خلاف
می گذرد.
این را بدانیم و یقین داشته باشیم که همه این رفتارهای ما ثبت میشود و آن وقتی به کار ما میآید که «یَوْمَ
یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ وَصَاحِبَتِهِ
وَبَنِیهِ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ
روزى
كه آدمى از برادرش مىگریزد ،و از مادر و پدرش ،و از همسر و پسرانش ،براى
هر انسانى در آن روز حال و كارى خواهد بود كه او را به خود مشغول دارد»(
عبس: 34-37) است.
آن روز، روزی که انسان از برادر خودش به خاطر کثرت
التهاب، شدت، اضطراب و آشفتگی حاکم بر روز قیامت و حساب و جزای الهی و مو
از ماست کشیدن الهی میگریزد؛ آن روز چنان سنگین و سخت است که «... یَوْمًا یَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِیبًا : .. كودكان را (از شدت هول) پیر سپیدمو كند پرهیز خواهید كرد؟ »؛( مزمل: 17) جوان را پیر میکند؛ انسان در آن روز از پدر و مادر خودش و از بچهاش و از همسر خودش میگریزد.
به راستی چرا در قیامت همه از هم فرار میکنند؟
«لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ »؛ هر کسی به قدر خودش گرفتاری دارد که همان گرفتاری خودش برایش بس است و مجال این نیست که به فکر کس دیگری باشد.
چهره شناسی به روایت قرآن
در آن روز و در آنجا، «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ : چهره هایى در آن روز خرم و شاداب است»( قیامت: 22) چهرههایی شادند؛ چهرههایی گرفته.
منابع:
سایت حوزه
پرسمان
يکشنبه 23/4/1392 - 16:17
رمضان
سیره امامان در شب قدر
شب قدر
در فرهنگ قرآن و روایات از جایگاه بس عظیمى برخوردار است تا آنجا که شب
قدر در قرآن برابر با هزار ماه دانسته شده، و شب نزول قرآن، و شب تعیین
تقدیرات یکسال و شب مبارک معرفى شده است.
و در روایات هم تعبیرات زیبایى از شب قدر
آمده است، همچون شب بخشیده شدن گناهان و اینکه هر کس در آن شب بخشیده نشود،
مورد نفرین خدا واقع می شود.(1)
و
پیامبر اکرم صلىالله علیه وآله فرمود: «مَنْ حُرِمَها فَقَدْ حُرِمَ
الْخَیْرَ کُلَّهُ؛(2) هر کس از شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات بىنصیب
شده است.»
با توجّه به عظمت شب قدر، سیرى در سیره پیشوایان معصوم علیهمالسلام در این شب خواهیم داشت:
الف. عبادت و شب زنده دارى در شب قدر
از اعمالى که در طول سال، مخصوصا شبهاى
مبارک رمضان و على الخصوص در شب قدر بدان سفارش اکید شده است، اِحْیا و شب
زنده دارى است. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود:
«مَنْ اَحْیا لَیْلَةَ الْقَدْرِ حُوِّلَ عَنْهُ الْعَذابُ اِلَى السَّنَةِ الْقابِلَةِ؛(3)
کسى که شب قدر را زنده بدارد، عذاب تا سال آینده از او روى می گرداند.»
و معصومان علیهم السلام همه این سنت حسنه را پاس و گرامى میداشتند و از آن بهره می بردند:
1. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نه تنها در شب قدر بیدار بود، بلکه دهه سوم ماه مبارک رمضان کاملاً بستر خواب را جمع می کرد و به عبادت می پرداخت.
حضرت على علیهالسلام در این باره فرموده است:
«أنَّ رَسُولَ اللّهِ کانَ یَطْوى فِراشَهُ وَ یَشُدُّ مِئْزَرَهُ فِى
الْعَشْرِ الاْءَواخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ وَ کانَ یُوقِظُ أَهْلَهُ
لَیْلَةَ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ وَ کانَ یَرُشُّ وُجُوهَ النِّیامِ بِالْماءِ
فى تِلْکَ اللَّیْلَةِ؛(4)
رسول خدا
صلی الله علیه و آله [این چنین] بود که رختخواب خویش را جمع می کرد و
کمربند [همّت براى عبادت] را در دهه آخر از ماه رمضان محکم می بست و
همیشه این گونه بود که اهل و عیالش را در شب بیست و سوم بیدار نگه می داشت
و بر روى خواب رفتگان در آن شب آب مىپاشید [تا از درک شب قدر، و درک شب
زندهدارى محروم نشوند].»
حتى در شبهاى بارندگى در حالى که مسجد
مدینه سقف نداشت، عبادت و شبزندهدارى را ترک نمىکرد و دیگران را با
رفتار خویش وا مىداشت که در همان گل و باران بیدار باشند و نماز
گزارند.(5)
2. امام على علیهالسلام نیز در طول سال،
شب هنگام آن گاه که شب پرده هاى تاریکى را انداخته بود، بیدار می شد و
مشغول عبادت و شب زنده دارى می گشت.(6) اما در شبهاى قدر حال ویژهاى
داشت و در بدترین وضعى که مسجد مدینه را آب و گل فرا گرفته بود، مشغول
عبادت و شب زنده دارى می شد و به ویژه در شب قدر آخر عمر خویش، حال فوق
العاده عجیبى داشت.
3. فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز آن قدر عبادت می کرد که امام حسن علیهالسلام می فرماید:
«ما کانَ فِى الدُّنْیا اَعْبَدَ مِنْ فاطِمَةَ علیهاالسلام ، کانَتْ تَقُومُ حَتّى تَوَرَّمَ قَدَماها؛(7)
عابدتر از فاطمه علیهاالسلام در دنیا نبود؛ همیشه این گونه بود که آن قدر به عبادت مىایستاد که پاهاى [مبارکش[ ورم می کرد.»
علت نامگذارى او به «زهرا» نیز این است
که شبها نور عبادت و شب بیدارى او به سوى آسمان می تابید(8) و امّا در شب
قدر، حال به خصوصى داشت، نه تنها بیدار بود که بچه ها و فرزندان خویش را
نیز وادار می کرد که شب بیدار باشند؛ چنان که در روایتى می خوانیم:
«وَ کانَتْ
فاطِمَةُ علیهاالسلام لا تَدَعُ اَحَدا مِنْ اَهْلِها یَنامُ تِلْکَ
اللَّیْلَةَ وَ تُداویهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَها مِنَ
النَّهارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَیْرَها؛(9)
روش فاطمه
علیهاالسلام این بود که هیچ فردى از خانواده خویش را نمىگذاشت در آن شب
(بیست و سوم) بخوابد و [مشکل خواب] آنها را با کمى غذا و آمادگى در روز
درمان مىنمود و می فرمود: محروم است کسى که از خیر [و برکت] آن شب محروم
شود.»
4. امام باقر علیهالسلام فرمود: «هر کس
شب قدر را احیا بدارد، خداوند مهربان گناهان او را مىآمرزد.»(10) و شیخ
عباس قمى نقل کرده که «امام باقر علیهالسلام در شب بیست و یکم و بیست و
سوم تا نیمه شب دعا می خواند و آن گاه به نماز مىپرداخت.»(11)
5. امام هفتم علیهالسلام نیز اهل شب
زنده دارى و عبادت در طول سال بود. در زیارتنامه آن حضرت می خوانیم: «او
شبها تا سحر بیدار بود، و طلب آمرزش می کرد و همدوش سجده هاى طولانى، چشم
گریان و اشکبار، و مناجات بسیار و زاریهاى پیوسته و پی در پى
بود.»(12)وقتى حضرت در غیر رمضان چنان باشد، حالِ آن حضرت در شب قدر براى
ما قابل توصیف نخواهد بود.
او نه تنها خود شبزندهدارى و عبادت داشت که به دیگران نیز مىفرمود: «مَنِ اغْتَسَلَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ أَحْیاها اِلى طُلُوعِ الْفَجْرِ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ؛(13)
کسى که در شب قدر غسل کرده و تا سپیده صبح شبزندهدارى کند، گناهانش آمرزیده می شود.»
6. امام حسن عسکرى علیهالسلام نیز چون
پدران خود، اهل مناجاتهاى طولانى و شبزندهدارى در طول سال و مخصوصا در شب
قدر بود.(14) و به شیعیان خود نیز این اعمال را اکیدا سفارش میکرد.
از جمله، میفرمود:«فَلا یَفُوتُکَ إِحْیاءُ لَیْلَةِ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ؛(15)پس بیدارى در شب بیست و سوم را از دست نده!»
ب. حضور در مسجد
از مسائلى که معصومان علیهمالسلام نسبت به آن حساسیت ویژه نشان داده اند، حضور در مسجد، در شب قدر
است. قبلاً اشاره شد که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله حتى در شبهاى
بارانى و گل بودن مسجد مدینه، حضور در آن را در شبهاى قدر ترک نمی کرد. از
آن بالاتر، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در دهه سوم ماه مبارک
رمضان، شب و روز در مسجد معتکف بود.
امام على علیهالسلام در این زمینه میفرماید: «فَلَمْ یَزَلْ یَعْتَکِفُ فِى الْعَشْرِ الاْءَواخِرِ مِنْ رَمَضانَ حَتّى تَوَفّاهُ اللّهُ؛(16)
پس [پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله ] همیشه در دهه آخر ماه رمضان در حال اعتکاف بود تا آن وقت که خداوند او را گرفت.»
یحیى بن رزین نقل نموده که «کانَ اَبُو
عَبْدِ اللّهِ مَریضا مُدْنِفا فَأَمَرَ فَأُخْرِجَ اِلى مَسْجِدِ رَسُولِ
اللّهِ فَکانَ فیهِ حَتّى أَصْبَحَ لَیْلَةَ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ مِنْ
شَهْرِ رَمَضانَ؛(17)امام صادق علیهالسلام بیمارى شدیدى داشت، دستور داد
او را به مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله [با همان حال] ببرند. پس حضرت
تا صبح شب بیست و سوم ماه رمضان در آنجا باقى ماند.»
ج. مراسم قرآن سرگرفتن در شب قدر
یکى دیگر از اعمال شب قدر که در سیره
معصومان دیده مىشود مراسم قرآن سرگرفتن است. امام صادق علیهالسلام در این
باره فرمود: «براى سه شب قرآن کریم را مقابل خود قرار دهید و آن را
بگشایید و بخوانید: «اَللّهُمَّ اِنّى أَسْئَلُکَ... .»(18)
د. برپایى نماز جماعت در شب قدر
از عباداتى که سخت در اسلام بر آن سفارش
شده، مخصوصا در ماه مبارک رمضان، برپایى نماز جماعت است. انس بن مالک از
پیامبر گرامى اسلام صلىاللهعلیهوآله نقل کرده که فرمودند:
«مَنْ صَلّى مِنْ اَوَّلِ شَهْرِ رَمَضانَ اِلى آخِرِه فى جَماعَةٍ فَقَدْ اَخَذَ بِحَظٍّ مِنْ لَیْلَةِ الْقَدْرِ؛(19)
کسى که از اوّل تا آخر ماه رمضان در نماز
جماعت حاضر شود، بهرهاى از شب قدر گرفته است.» و امام صادق علیهالسلام
نیز نماز صبح را به جماعت برگزار می نمود، و بعد از آن تا مدّتى مشغول
تعقیبات مىشد.(20)
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و
یاران او و دیگر معصومان علیهمالسلام در سخت ترین شرائط نماز جماعت شب
قدر را ترک نمی کردند. حضرت على علیهالسلام می فرماید: «شب بیست و سوم
در عین حالى که باران شدیدى آمده بود و مسجد مدینه را گل و آب فرا گرفته
بود، رسول خدا صلىاللهعلیهوآله ما را به نماز وامىداشت.» آن گاه
فرمود: «فَصَلّى بِنا رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله وَ إِنَّ
أَرْنَبَةَ اَنْفِهِ لَفِى الطّینِ؛(21) پس رسول خدا صلی الله علیه
وآله با ما نماز[جماعت] خواند، در حالى که نوک بینى حضرت در گل [فرو
رفته[ بود.»
ه . افطارى دادن و اطعام نمودن
از اعمالى که در ماه مبارک رمضان مورد
تأکید قرار گرفته، افطارى دادن به دیگران است. پیامبر اکرم صلی الله علیه
وآله در خطبه معروف شعبانیه می فرماید:«مردم بیدار باشید! کسى که از
شما به روزه دار مؤمن در این ماه افطارى دهد، پاداش آزاد نمودن یک برده و
بخشش گناهان گذشته را همراه دارد. عرض شد: اى رسول خدا! ما توان افطارى
دادن نداریم. حضرت فرمود: بترسید از آتش! ولو با دادن نصف دانه خرما و از
آتش بپرهیزید! گر چه با دادن شربت آب باشد.»(22)
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از
کسانى بود که هر چه به دیگران می فرمود، خود بیش از دیگران بدان عمل می
نمود و در این مورد نیز چنین است. «ابو شیخ ابن حیان» از پیامبر اکرم صلی
الله علیه وآله نقل کرده که حضرت فرمود:
«مَنْ
فَطَرَ صائِما فى شَهْرِ رَمَضانَ مِنْ کَسْبٍ حَلالٍ صَلَّتْ عَلَیْهِ
الْمَلائِکَةُ لَیالِىَ رَمَضانَ کُلَّها وَ صافَحَهُ جَبْرائیلُ لَیْلَةَ
الْقَدْرِ وَ مَنْ صافَحَهُ جَبْرائیلُ یَرِقُّ قَلْبُهُ وَ تَکْثُرُ
دُمُوعُهُ...؛(23)
کسى که با
مالى که از راه حلال به دست آورده در ماه رمضان روزهدارى را افطارى دهد،
در تمام شبهاى رمضان فرشتگان بر او درود مىفرستند و جبرئیل در شب قدر با
وى مصافحه مىکند و هر کس جبرئیل با او مصافحه کند، قلبش نرم و اشک چشمش
زیاد شود.»
امام على علیهالسلام نیز در شبهاى مبارک
رمضان و شبهاى قدر به مردم اطعام می کرد و آنها را موعظه می نمود؛ چنان
که در روایتى می خوانیم:
«کانَ
عَلِىُّ بْنُ أَبى طالِبٍ علیهالسلام یَعُشُّ النّاسَ فى شَهْرِ رَمَضانَ
بِاللَّحْمِ وَ لا یَتَعَشّى مَعَهُمْ فَإِذا فَرِغُوا خَطَبَهُمْ وَ
وَعَظَهُمْ... وَ قالَ فى خُطْبَتِهِ إِعْلَمُوا أَنَّ مِلاکَ اَمْرِکُمُ
الدّینُ وَ عِصْمَتَکُمُ التَّقْوى وَ زینَتَکُمُ الاْءَدَبُ وَ حُصُونُ
اَعْراضِکُمُ الْحِلْمُ؛(24)
همیشه على
بن ابى طالب علیهماالسلام شام[و افطارىِ تهیّه شده] از گوشت را به مردم در
ماه رمضان مىداد، ولى خود از آن [گوشت] استفاده نمی کرد. پس هنگامى که
[از خوردن شام] فارغ مىشدند، براى آنها خطبه مىخواند و آنها را موعظه
مىنمود... و در خطبهاش فرمود: بدانید ملاک امر [و کارهاى] شما دین است و
نگهدارنده شما تقوا، و زینت شما ادب، و دژهاى [نگهدارنده] آبروى شما حلم
است.»
و امام زین العابدین علیهالسلام نیز در طول ماه مبارک رمضان در راه خدا انفاق می کرد و صدقه می داد؛ چنان که در حدیثى مىخوانیم:
«کانَ إِذا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضانَ تَصَدَّقَ فى کُلِّ یَوْمٍ بِدِرْهَمٍ فَیَقُولُ: لَعَلّى اُصیبُ لَیْلَةَ الْقَدْرِ؛(25)
(امام سجاد
علیهالسلام ) روشش این بود که هر روز از ماه [مبارک] رمضان درهمى صدقه
مىداد و آن گاه مىفرمود: شاید [با این کار صدقه] شب قدر را دریابم.»
و امام صادق علیهالسلام فرمود: «جدّم
امام زین العابدین علیهالسلام روزى که روزه مىگرفت، دستور می داد
گوسفندى ذبح کنند و آن را تکه تکه نموده، بپزند. هنگام افطار که نزدیک
مىشد، حضرت به دیگها سر می زد تا بوى آنها را استشمام کند، در حالى که
روزهدار بود. سپس دستور می داد ظرفها را پر کنند و یکى یکى به در خانه
افراد [فقیر] ببرند تا آنجا که غذا تمام مىشد. آن گاه خود با نان و خرما
افطار مىنمود.»(26)
و همچنین امام صادق علیهالسلام نیز شب در
خانه فقرا مىرفت و به آنها نان و خرما مىداد و سفارش می فرمود: «در ماه
رمضان به مردم افطارى بدهید.»(27)
--------------------------------------------------------------------------------
1. ر. ک: بحار الانوار، ج 94، ص 80.
2. کنز العمّال، على متقى هندى، مؤسسة الرسالة، ج 8، ص 534.
3. بحار الانوار، ج 95، ص 145.
4. همان، ج 95، ص 10.
5. همان، ص 10.
6. همان، ج 41، ص 21.
7. همان، ج 43، ص 76.
8. همان، ص 12.
9. بحار الانوار، ج 94، ص 10؛ مستدرک الوسائل، ج 7، ص 470.
10. وسائل الشیعة، ج 7، ص 261.
11. مفاتیح الجنان، اعمال شب 21، ص 425.
12. مفاتیح الجنان، ص 720.
13. بحار الانوار، ج 80، ص 128.
14. ر. ک: مصباح المتهجد، ص 227؛ نهج الدعوات، ص 277.
15. وسائل الشیعة، ج 7، ص 261.
16. بحار الانوار، ج 94، ص 7.
17. همان، ص 4، ذیل روایت 4.
18. همان، ح 5 و ر. ک: مفاتیح الجنان، ص 224.
19. کنز العُمّال، ج 8، ص 545، ح 24090.
20. وسائل الشیعة، ج 7، ص 260.
21. بحار الانوار، ج 95، ص 10.
22. عیون اخبار الرضا علیهالسلام ، ج 1، ص 230.
23. الترغیب و الترهیب، ج 2، ص 95، ح 14.
24. سفینة البحار، ج 1، ص 703.
25. بحار الانوار، ج 95، ص 82.
26. من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 134.
27. همان، ص 134.
منبع:.khabaronline.ir
يکشنبه 23/4/1392 - 16:8
رمضان
1. احیاء شب عید
امام صادق علیهالسلام به نقل از پدر بزرگوارش فرمود:
«كانَ
عَلِىُّ ابْنُ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام یُحْیى لَیْلَةَ عَیْدِ الْفِطْرِ
بِالصَّلاةِ حَتّى یُصْبِحَ وَ یَبیتُ لَیْلَةَ الْفِطْرِ فِى الْمَسْجِدِ؛
(1) امام سجاد علیهالسلام ، شب عید فطر را با نماز به صبح مىآورد و در مسجد به شب زندهدارى مىپرداخت.»
2. زیارت امام حسین علیهالسلام
سید ابن طاووس در اقبال الاعمال از جمله آداب شب عید فطر را، زیارت امام حسین علیهالسلام معرفى مىكند.
3. غسل شب و روز عید
از جمله آداب شب و روز عید فطر، غسل است.
وقت غسل شب عید، از اول مغرب تا اذان صبح است؛ گرچه انجام آن در ابتداى شب
بهتر است. و وقت غسل روز عید، از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ گرچه بهتر
است آن را پیش از نماز عید به جا آورد و اگر از ظهر تا غروب بجا آورد،
احتیاط واجب آن است كه به قصد رجاء انجام دهد. (2)
4. پرداخت زكات فطره
همچنان كه تمام بودن نماز به صلوات بر پیامبر و آل اوست و بدون صلوات نماز ناتمام است، تمام بودن روزه نیز به پرداخت زكات فطره است.
قال ابوعبداللّه علیهالسلام : «اِنَّ
مِنْ تَمامِ الصَّوْمِ اِعْطاءُ الزَّكاةِ ـ یَعْنِى الْفِطْرَةَ ـ كَما
اَنَّ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ صلىاللهعلیهوآله تَمامُ الصَّلاةِ،
لاَِنَّهُ مَنْ صامَ وَ لَمْ یُوَدِّ الزَّكاةَ فَلا صَوْمَ لَهُ اِذا
تَرَكَها مُتَعَمِّدا؛ (3) امام صادق علیهالسلام فرمودند: از جمله
كارهایى كه موجب كامل شدن روزه است، پرداخت زكات فطره است، همچنان كه صلوات
بر پیامبر صلىاللهعلیهوآله ، موجب كامل شدن نماز مىشود. اگر كسى روزه
بدارد ولى زكات فطره را از روى عمد پرداخت نكند، در واقع روزه نداشته است
[و روزهاش مقبول نیست.]»
زكات فطره، علاوه بر آنكه باعث تمام بودن روزه است، نقصان زكات مال را نیز جبران مىكند.
امام على علیهالسلام فرمود: «مَنْ اَدّى زَكاةَ الْفِطْرَةِ اَتَمَّ اللّهُ بِها ما نَقَصَ مِنْ زَكاةِ مالِهِ؛ (4) كسى كه زكات فطره پرداخت كند، خداوند به وسیله آن، نقصان در [پرداخت] زكات مالش را جبران مىكند.»
5. تكبیر خداوند
به پاس امداد الهى و یارى رساندن او در
پیروزى بر دیو نفس و برخوردارى از نعمت هدایت و سرمایه معنویت، باید ولى
نعمت را بزرگ داشت و او را تكبیر گفت.
بعد از نماز مغرب و عشاى شب عید، پس از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز پس از نماز عید فطر مستحب است چنین تكبیر بگویند: «اللّه اكبر، اللّه اكبر، لا اله الا اللّه واللّه اكبر، اللّه اكبر وللّه الحمد، اللّه اكبر على ما هدانا.» (5)
6. كراهت روزه تا سه روز پس از عید فطر
در برخى روایات توصیه شده است كه تا سه روز پس از عید فطر، از روزه گرفتن خوددارى شود.
امام صادق علیهالسلام فرمودند: «لا صِیامَ بَعْدَ الاَْضْحى ثَلاثَةَ اَیّامٍ وَلا بَعْدَ الْفِطْرِ ثَلاثَةَ اَیّامٍ اِنَّها اَیّامُ اَكْلٍ وَ شُرْبٍ؛ (6) تا سه روز پس از عید قربان و عید فطر، روزه داشتن روا نیست. این روزها، روزهاى خوردن و آشامیدن است.»
پی نوشت :
1. حر عاملى، وسائل الشیعه، (آل البیت)، ج8، ص87.
2. رساله امام خمینى رحمهالله ، مسئله 644.
3. سید ابن طاووس، اقبال الاعمال، ج1، ص466؛ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج2، ص119.
4. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج2، ص119.
5. رساله امام خمینى رحمهالله ، مسئله 1526.
6. حر عاملى، وسایل الشیعه، (آل البیت)، ج10، ص519.
منبع:rasekhoon.net
يکشنبه 23/4/1392 - 16:6
رمضان
عید فطر یکی از دو عید بزرگ اسلامی است
که در روز اول ماه شوال آن را جشن می گیرند. مسلمانان پس از یک ماه روزه و
عبادت پروردگار، چشم به راه این روز بزرگ هستند و با برپایی آیین های خاص
این روز، به اصطلاح ماه رمضان را بدرقه می کنند. در این روز، روزه حرام است
و این روز نماز مخصوصی دارد که اکثر مسلمانان نماز عید فطر را به جماعت می
خوانند.
عید فطر در استان مازندران و گیلان: در
استان مازندران و گیلان مردم اعتقاد دارند که شب عید فطر همه اعضای
خانواده باید در کنار هم باشند و با هم افطار کنند. افرادی که در شهر زندگی
می کنند در روز عید به روستای محل تولد خود می روند و با پوشیدن لباس محلی
و بردن غذای خود به طبیعت این روز را جشن می گیرند. یکی دیگر از نشانه های
عید فطر در مازندران و گیلان رفتن به زیارت اهل قبور و دادن آش نذری است.
همچنین مردم خیر مازنی و گیلک در این روز به ایتام و فقرا نیز کمک می کنند.
عید فطر در استان کردستان:
مردم در روز عید فطر در مساجد جمع شده و نذورات خود را پخش می کنند و با
تشکیل مجامع مردمی اقدام به فعالیتهای منسجم نیکوکاری و اطعام ایتام و
مستضعفان می کنند. همچنین در روزهای نزدیک به عید سعید فطر نیز با تلاش و
شوق فراوان زکات فطریه خود و افراد وابسته خانوادگی را در بین فقرا توزیع
میکنند. مردم این استان در این روز غذاهای محلی خود را به عنوان نذری در
قبرستان ها پخش می کنند. پخت غذاهای سنتی و شیرینیهای محلی به مناسبت
نخستین سالگرد فرد متوفی خانواده و توزیع آن در بین افراد مستمند از دیگر
آداب و رسوم مردم مسلمان کردستان در روز عید سعید فطر می باشد.
عید فطر در استان کرمان:کرمانیها
همانند سایر مسلمانان در روز عید فطر هم نماز عید فطر به جا میآورند و با
دادن فطریه به یاری نیازمندان میشتابند. آنها همچنین پس از نماز به دیدار
خانوادههایی که به تازگی عزادار شده اند میروند و به آنها تسلیت
میگویند. زیارت اهل قبور و دید و بازدید اقوام و آشنایان از دیگر آداب روز
عید فطر در کرمان است.
عید فطر در آذربایجان شرقی: پیشینه
رویت هلال ماه در روستاهای آذربایجان شرقی حکایتهای جالبی دارد. پیش از
اینکه رادیو و تلویزیون وارد جامعه ایران شود، روستاییان برای رویت هلال
ماه به پشت بام ها می رفتند و ساعت ها منتظر میماندند. بزرگترها بعد از
رویت هلال ماه رمضان، به چهره یك كودك معصوم یا یك فرد مومن و نمازخوان
نگاه میكردند و اعتقاد داشتند كه نگریستن به صورت آدمهای بینماز و
روزهخوار، خوش یمنی درپی نخواهد داشت. نگاه كردن بهآیینه و فرستادن صلوات
بر محمد و آل محمد (ص) بعد از رویت هلال ماه هنوز هم به عنوان یك رسم در
بین پیرمردان استان، مرسوم است.
عید فطر در یزد : یزدی ها درعید فطر
به نظافت منازل، خرید لباس نو، تهیه شیرینی و میوه های تازه فصل و برنامه
ریزی برای دید و بازدید در این روزمی پردازند و این کارها از جمله مقدمات
حلول عید سعید فطر و بزرگداشت آن در بین مردم مومن این استان است. از قدیم
الایام رسم بر این بوده است كه كسانی كه نذر و نیازی دارند با تهیه شیرینی،
آن را در محل برگزاری نماز عید فطر و قبل ازاقامه نماز بین مردم توزیع می
كردند. طبخ آش معروف به حضرت ابوالفضل العباس(ع) و توزیع آن در صبحگاه عید
بین مردم از دیگر آداب و رسوم قدیمی این روز در بین یزدیهاست.
در بین
زنان یزدی نیز رسم است كه در روز عید سعید فطر بصورت دسته جمعی به خانه
فردی كه جلسات ختم قرآن مجید در طول ماه مبارك رمضان در منزل او برگزار شده
است می روند و با دادن هدیه و شیرینی، از او تقدیر می كنند.
منبع:iranseda.ir
يکشنبه 23/4/1392 - 16:3
رمضان
ورزش در ماه رمضان، از تجمع
چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل میکند. همچنین ورزش علاوه
بر تاثیر مثبت بر تواناییهای جسمانی، سهم زیادی در افزایش قدرت یادگیری و
تواناییهای ذهنی انسان دارد.
پیاده روی
از آنجا که امسال نیز ماه مبارک رمضان
با تابستان همزمان شده است، روزهداران باید قدری بیشتر مراقب حفظ سلامت
خود باشند. چراکه ممکن است علاوه بر روزهداری، گرمای هوا نیز انجام
فعالیتهای جسمی روزانه از جمله ورزش را با مشکل مواجه کند. اما اگر شما
هم به ورزشی منظم و مرتب عادت داشتهاید ، شاید نخواهید که یکباره تمام
فعالیتهای خود را متوقف کنید.
ورزش در ماه رمضان، از تجمع
چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل میکند. همچنین ورزش علاوه
بر تاثیر مثبت بر تواناییهای جسمانی، سهم زیادی در افزایش قدرت یادگیری و
تواناییهای ذهنی انسان دارد.
اما چگونه باید در طول این ماه ورزش را ادامه داد؟
تداوم ورزش، راهی مناسب برای
سلامت و لذت بردن بیشتر از این ماه است. اگر فرد اصول تغذیهای صحیح را
رعایت کند، میتواند در کنار روزهداری به ورزشی منظم و ملایم نیز بپردازد و
اینگونه سلامت جسمی خود را تامین نماید.
در ضمن این نکته مهم را در نظر
داشته باشید که قطع تمامی فعالیتها به مدت یک ماه، ممکن است قدرت و
استقامت قلبی ـ عروقی شما را با مشکل مواجه سازد.
1- شدت ورزش خود را کاهش دهید.
برای جلوگیری از ضعف قوای
جسمانی در ماه رمضان باید از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کرد. فعالیت
زیاد فرد روزه دار در ماه رمضان، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی
ساعات روز منجر می شود که میتواند موجب عطش فراوان و افت فشارخون فرد شود.
با کاهش شدت برنامه ورزشی،
میتوانید فعال بمانید و در عین حال انرژی خود را از دست ندهید. به عنوان
مثال اگر همیشه میدویدید ، آن را به پیادهروی سریع تبدیل کنید، یا اگر
همیشه به مدت یک ساعت ورزش میکردید، زمان آن را (بسته به قدرت جسمانی خود)
به 30 تا 45 دقیقه کاهش دهید.
2- تداوم در فعالیتهای بدنی مهم است.
نکته مهم آن است که در این ماه
به ورزش ادامه دهید. ثبات و تداوم فعالیت بدنی، عنصری کلیدی برای حفظ سلامت
و تناسب اندام است که نباید فراموش شود.
با اینکه شاید در ماه مبارک
رمضان، فرصت زیادی برای ورزش و انجام تمرینات بدنی نباشد، اما همین 20
دقیقه فعالیت هم کمک زیادی به حفظ سلامت و وزن مناسب میکند و این گونه پس
از ماه رمضان برگشتن به برنامه ورزشی عادی سادهتر خواهد بود.
لازم نیست که یک ساعت تمام و به
همان شدت سابق ورزش کنید، فقط همانقدر که میتوانید تلاش کنید تا در طول
این ماه نیز تداوم برنامه ورزشی را حفظ کرده باشید.
3- زمان مناسبی را برای ورزش انتخاب کنید.
به جای اینکه هر زمان راحت
بودید ورزش کنید، زمانی را انتخاب کنید که بیشترین میزان انرژی را دارید و
ورزش لطمهای به روزه شما نمیزند.
شاید راحتتر باشید اگر 20
دقیقه زودتر از خواب بلند شوید و قبل از خوردن سحری ورزش کنید؛ گروهی نیز
ممکن است ترجیح بدهند پس از وعده افطار ورزش کنند. اما به یاد داشته باشید
که بلافاصله بعد از مصرف غذا نباید ورزش کرد.
پس به میزان انرژی خود در طی روز دقت کرده و زمان مناسب را پیدا کنید.
هر زمان از شبانهروز که شما بتوانید بدون لطمه به روزه و احساس خستگی ورزش کنید، همان زمان مناسب خواهد بود.
4- ورزش مناسبی را انتخاب کنید.
بهترین ورزش در طول ماه رمضان، شنا و پیاده روی و ورزشهای هوازی پس از صرف افطار است، چرا که از گرفتگی عضلات پیشگیری میکند.
ورزشهای تفریحی، ملایم و با
نشاط (به ویژه تمرینات هوازی) موجب تسریع گردش خون میشوند. بدین ترتیب خون
و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز میرسد و شادابی و نشاط را در ورزشکاران
روزهدار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق تر میکند.
این امر تنها منحصر به نوجوانان و جوانان نمیشود، بلکه در بزرگسالان نیز صادق است.
به انواع ورزشهایی که به طور
مستمر و طولانی مدت (بیش از 2 دقیقه) طول میکشند و ضربان قلب در هنگام
تمرین، کمتر از 70 درصد حداکثر ضربان قلب است تمرینات هوازی گفته میشود.
پیاده روی، دوی نرم، دوی استقامت، شنا و دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت جزء ورزش های هوازی هستند.
منابع:جام جم/ایسنا
يکشنبه 23/4/1392 - 15:59
رمضان
روزه گرفتن در تابستان که روزهای داغ و بلندی دارد خیلی هم ساده نیست و
اگر در هنگام سحری مواد انرژی زا نخورید صد در صد بیمار خواهید شد. در این
پست ما شما را با ۶ خوراکی معجزه گر آشنا میکنیم.
خوراکی اول:شاهی
است که همه ی ما ان را با مزه ی تندی که دارد در سبزی خوردن دیده و خورده
ایم. این سبزی حاوی فیتوکمیکالهای فراوانی مانند گلوکوزینالاتها است که
ترکیبات گیاهی هستند که از بروز بسیاری از بیماریها پیشگیری میکنند و
سرشار از املاح معدنی مفید برای بدن می باشد. هم چنین یک آنتی اکسیدان قوی
برای بدن است.
خوراکی دوم:زرد
آلو است ، زرد آلو حاوی مقدار زیاید ویتامین آ ، سی و پتاسیم می باشد. به
دلیل قند و آبی که دارد تا ساعتها نیازهای بدن را تامین خواهد کرد.
خوراکی سوم:
انجیر است . این میوه ی خیلی کوچک سرشار از مواد مغذی بدن است. راحت هضم
می شود و خوردن یک عدد انجبر به اندازه ی ۸ موز مفید می باشد. این میوه آهن
و منزیم زیادی دارد که از کم خونی روزه داران جلوگیری می کند. هر انجیر
حاوی ۴۰- ۲۰ کالری است.
خوراکی چهارم :توتفرنگی
است ، اگر بتوانید در این فصل توت فرنگی تازه گیر بیاورید خیلی عالی می
شود چون این میوه سرشار از ویتامین هاست و خاصیت ضد سرطانی دارد. هم چنین
طعم دهان شما را تا افطار خوب نگه می دارد. توت فرنگی عملکرد مغز را بهبود
میبخشد و روند زوال سلولهای آن را به تاخیر میاندازد. این میوه چاق
کننده نیست اما به دلیل ویتامینهای فراوان انرژی بخش است.
خوراکی پنجم: کدو سبز می باشد. این گیاه ، برای درمان مشکلات معده و گوارشی در ایام روزه داری مفید است. هم چنین
به خاطر داشتن آب فراوان (بیش از ۹۸ درصد) میتواند برای افرادی که هنگام سحر تمایلی به نوشیدن اب ندارند، ماده غذایی مناسبی باشد.
خوراکی ششم: لوبیا
چشم بلبلی است. به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین ب و فیبر و منزیم و
روی. این خوراکی کم چرب و بدون کلسترول و حاوی سدیم است.فیبر غنی موجود در
آن، به کاهش وزن کمک میکند.منبع عالی پروتئین است و افراد گیاهخوار
میتوانند آن را جایگزین گوشت کنند. پروتئین برای حفظ سلامت عضله، پوست، مو
و ناخن بسیار مفید است.پروتئین باعث رشد سلولها میشود و در بدن انرژی
تولید میکند.
منبع:webshad.com
يکشنبه 23/4/1392 - 15:52
رمضان
موعد دیدار خدا
رمضان آمد و دل مست مناجات و دعاست
غرق ذكر سحرى، محو ملاقات خداست
روزه داران سحر خیز، پى راز و نیاز
ورد لبهاى همه نغمه ى مولا مولاست
همچو خورشید درخشان كه سپهر افروز است
لیلةالقدر در این ماه مبارك رخشاست
لیلةالقدر كه قرآن شده نازل در آن
شب گستردگى سفره ى احسان و سخاست
نردبانى است نیایش كه از این پله ى نور
مى توان رفت به جایى كه دل آرام آنجاست
با نواى خوش مرغان سحر خوان برخیز
كه سحرگاه پذیراى تو حق جلّ علاست
گوش دل واكن و بشنو كه ز گلدستهى وصل
مى زند جار ملك، عاشق دیدار كجاست
با ابوحمزه به خلوتگه طاعت بنشین
روى دل سوى خدا كن كه خدا عقده گشاست
حق تورا خوانده در این ماه به مهمانى نور
بهره برگیر از این سفره كه بهرت آراست
در ره توبه بگوش و مده فرصت از دست
كه ندامت ز گناهان پل غفران خداست
جز در این ماه كه در هر نفست تسبیحى است
در چه ماهى دگر از بهر تو این اجر و جزاست
وقت افطار ببخشایش حق چنگ بزن
كاین توسل سپرى بر تو زهر گونه بلاست
طلعت دوست اگر مى طلبى، آینه شو
عكس جانان همه جا در بغل آینه هاست
یارب از »قدسیت« این حال مناجات مگیر
اى كه نام تودوا، مرهم یادتو شفاست
منبع : سایت آیه های انتظار
يکشنبه 23/4/1392 - 15:48
رمضان
کارشناس اداره روان وزارت بهداشت، گفت: در ماه رمضان افراد بر هیجانات و وسوسه های درونی خود بیشتر کنترل دارند.
وی افزود: به علت اینکه در ماه
رمضان افراد از انجام دادن یکسری اعمال خودداری کرده و بر گفتار و خشم خود
بیشتر کنترل دارند، باعث می شود تعارضات اجتماعی نیز کاهش پیدا کند و به
بهتر شدن روابط اجتماعی کمک زیادی می کند.
به گفته افسری، روزه عامل
بازدارنده از گناه و شهوت، عامل تقویت اراده، صبر و استقامت، عامل نظم و
انضباط و آموزش دهنده قناعت و درمان بیماری ها و ارتقا سلامت افراد است.
کارشناس اداره روان وزارت
بهداشت تصریح کرد: ماه رمضان فرصت خوبی برای ترک رفتارهای نادرست مانند
پرخاش کردن، ادای کلمات زشت و عادات نادرست مانند سیگار کشیدن است.
افسری خاطرنشان ساخت: در سایه
تمرین یک ماهه که این اعمال و رفتارها در طول روز کنار گذاشته می شوند،
آمادگی لازم برای ترک دائمی آنها نیز فراهم میشود و فرد میبیند که توان
کافی برای ترک کامل این اعمال را در سایر ایام نیز دارد.
وی در خصوص اثرات جسمانی روزه
گرفتن گفت: تحقیقات نشان داده است در طول روزه داری دستگاه گوارش برای حدود
چندین ساعت خالی می ماند و در واقع این دستگاه و سیستم اعصاب مرکزی که در
هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت میکند و بعد از روزه داری به
نحو بهتری اعمال خود را انجام میدهند و به عبارت دیگر متابولیسم بدن نرمال
میشود.
کارشناس اداره روان وزارت
بهداشت افزود: پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه رمضان از اهمیت
ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از
برکات معنوی این ماه بهره برد.
منبع:فارس
يکشنبه 23/4/1392 - 15:39
آشپزی و شیرینی پزی
آشپزهای تلویزیون چه چیزهایی را به شما نمیگویند؟ |
|
رفتن پشت صحنه برنامههای آشپزی تلویزیونی، میتواند چیزهایی را دستگیر آدم کند که بینندهها فکرش را هم نمیکنند. اگر میخواهید بدانید آشپزها چه چیزهایی را به شما نمیگویند، این گزارش را بخوانید... |
|
بیشتر آشپزها دستورات خود را نمینویسند
بیشتر آنها وقت ندارند. خیلی از آنها بیشتر از کارشان، به حضور در تلویزیون
فکر میکنند و به کسی پول میدهند تا این کار را انجام دهد. بعضیهایشان
هم اصلا نمیدانند چطور این کار را انجام دهند. بشقاب را پر نکنید
قرار دادن غذا در بشقابهای بزرگ همیشه آن را جذابتر و خواستنیتر میکند، مخصوصا اگر تکههای غذا را مقابل هم روی بشقاب بخوابانید. قرار نیست همیشه صدای آشپز را بشنوید
وقتی آشپز یادش میرود چیز مهمی را بگوید، دوربین روی دستهای او میرود و
یک نفر دیگر با رو صدا دستور از یاد رفته سرآشپز را میگوید. مثلا مثل
این: «حالا کمی فلفل اضافه کنید». اگر آشپز حواس اش سر جایش باشد، خبری از
این رو صداها هم نخواهد بود. آشپزی که میبینید همیشه آشپز واقعی نیست
قرار نیست در یک برنامه تلویزیونی، آشپز واقعا غذا را بپزد. معمولا یک
آشپزخانه دوم هم وجود دارد که غذایی که طرز پخت آن در شوی تلویزیونی نشان
داده میشود را در چند مدل و طرح میپزد و درنهایت آن غذا به عنوان دستپخت
آشپز به شما نشان داده خواهد شد. غذا همیشه داغ نیست
شاید مجری برنامه غذا را بچشد و ابراز کند از آن لذت میبرد اما این غذاها
معمولا از قبل آمده شدهاند و سرد هستند. به حرف مجری خیلی اعتماد نکنید. در تلویزیون هم غذا میسوزد
وقتی یک طرف غذا بسوزد، دوربین تنها آن سمت که نسوخته نشان میدهد. به همین سادگی.
خودتان مسوول رژیم هستید
معمولا در برنامههای تلویزیونی، آشپزها درباره کالری چیزی نمیگویند. قرار
نیست دسر شکلاتی آشپز معروف تلویزیون، کالری کمی داشته باشد. خودتان باید
مراقب باشید. اسیدبازی در شوهای تلویزیونی
آشپزها همیشه از سرکه و لیموترش استفاده میکنند تا غذا خود را تر و تازه و خوشمزهتر نشان بدهد. آشپزهای پشت پرده
کارگردان هنری و چند نفر دیگر قبل از شروع برنامه، همهچیز را با آشپز
بررسی میکنند تا وسایلی که نیاز دارد در اختیار داشته باشد. این افراد سهم
زیادی در خوشمزه به نظر رسیدن غذا دارند. به همین دلیل غذایی که در خانه
پخته میشود، هیچوقت مثل غذایی نیست که در تلویزیون میبینیم.
واو به واو جلو نروید
غذایی که میپزید مزه کنید و با سلیقه خودتان افزودنیها را اضافه یا کم کنید. دستور آشپز وحی منزل نیست.
کاملا قهوهای لطفا
معمولا در خانه افراد کمتر زمان برای پختن و سرخ کردن میگذارند. در این مورد خاص به دستور آشپز دقت کنید.
سبزی به میزان بسیار زیاد
کمی سبزی خردشده روی غذا، میتواند معجزه کند. هم بوی خوبی دارد و هم ترکیب رنگ غذا را زیبا میکند.
انفجار در آشپزخانه
در رستورانها، غذا به صورت کلاسیک پخته میشود. بخشی از این کار کلاسیک
این است که بعد از هر مرحله از کار، ظرف مربوط به آن شسته شود اما در شوهای
تلویزیونی، این کار انجام نمیشود و بعد از پایان برنامه، مثل این است که
یک بمب در آشپرخانه منفجر شده است. اشتباه؟ بله خیلی زیاد
حوله آتش میگیرد. غذا روی زمین میریزد. دست آشپز بریده میشود یا حتی
میسوزد. البته اگر برنامه زنده نباشد، هیچکدام از اینها را نمیبینید.
چه مارکی بهتر است؟ مارک طراح صحنه
در بسیاری از برنامهها، برای اینکه تبلیغ مجانی برای شرکتها انجام نشود،
برچسبهای سسها و... کنده میشود یا طراح صحنه یک برچسب قلابی برای آن
تهیه میکند. همهچیز قلابی نیست
کلوچهها و کیکها معمولا واقعی هستند.
سختترین کار، شوهای زنده است
در یک شوی زنده، کافی است مجری یک سوال بیربط یا حتی باربط بپرسد، آشپز
کمی حواس?اش پرت شود یا وقت برنامه مثلا 2 دقیقه یا کمتر باشد. هیچ آشپزی
این شو را دوست ندارد.
باور کنید کار سختی است
آشپز هنگام پختن باید همه چیز را گامبهگام توضیح بدهد، درباره مواد
افزودنی توضیح بدهد و مدام به دوربین هم نگاه کند. تازه کسی هم هست که مدام
در گوش?اش میگوید الان باید این کار را بکنید یا اینکه مثلا سس را
بردارید چون جلوی دید دوربین شماره 4 را گرفته. واقعا سخت است.
چه وسیلهای داشتم؟ همانی که آنها دادند
تنها برخی آشپزهای بسیار معروف هستند که با وسایل خودشان به استودیو میروند، بقیه باید به سلیقه و کارآمدی طراح صحنه اعتماد کنند.
چه میخوریم؟ فستفود
فکر میکنید اگر آشپزها وقت ناهار در استودیو باشند، بعد از اینکه دوربین
خاموش شد، از آن غذای اشتهاآور میخورند؟ نه فکرش را هم نکنید. سیبزمینی
پخته یا حتی فستفود.
خانه واقعی من؟ نه بابا
خانههایی که خیلی از آشپزخانه آن برای برنامه آشپزی استفاده میکنند، خانههای اعیانی بزرگی هستند که هیچ ربطی به خود آشپزها ندارد. همهچیز به اندازه خیلی زیاد
اگر آشپز در یک روز، 4 برنامه داشته باشد، از همهچیز 4 برابر بیشتر برای
او میخرند. معمولا مواد غذایی اضافی به بنیادهای خیریه داده میشود. بعضی
وقتها هم نصیب کارکنان پشت دوربین خواهد شد.
کارگردان تصمیم میگیرد نه آشپز
بیشتر آشپزها حتی تا وقتی که به استودیو میرسند هم نمیدانند قرار است چه چیزی بپزند.
گاهی در یک برنامه زنده، اگر چیزی روی آشپز بریزد، دوربین روی غذایی که
دارد روی اجاق میپزد فیکس میشود و آشپز از استودیو بیرون میرود و
لباسها و احتمالا گریم اش را عوض میکند اما تماشاچیها فقط غذا را
میبینند.
منبع: هفته نامه زندگی مثبت |
يکشنبه 23/4/1392 - 15:26
خواص خوراکی ها
این خاصیت عسل را نمی دانید |
|
هدف این مطالعه بررسی اثر عسل بر روی "بیوفیلم" باکتری ها بوده است... |
|
تحقیقات انجام شده در کانادا نشان می دهد که عسل به بهبود علایم سینوزیت مزمن کمک می کند.
مکانیسم این اثر به خاصیت ضد میکروبی عسل نسبت داده شده است.
سرپرست این تیم تحقیقاتی توضیح داد که هدف این مطالعه بررسی اثر عسل بر روی "بیوفیلم" باکتری ها بوده است.
بیوفیلم اجتماعی از سلولهای میکروارگانیسمی است که به یک سطح متصل شدهاند
وتوسط مواد پلیمری خارج سلولی پوشیده شدهاند. بیوفیلم را میتوان به
عنوان استراتژی دانست که بعضی از میکروارگانیسم ها از آن استفاده میکنند
تا بتوانند خود را از اثرات و نیروهای زیانباری که در محیط طبیعی و بدن
میزبان است حفظ کرده و اینگونه شانس بقای خود را افزایش دهند. بیوفیلم توسط
گروههای مختلفی از باکتریها ساخته میشود و به علت مشکلاتی که به وجود
میآورند در پزشکی و صنعت از اهمیت بالایی برخوردارند.
در این تحقیق از عسل بر روی بیوفیلمهای ساخته شده توسط باکتریهای مولد
سینوزیت استفاده شد. نتایج نشان داد که عسل در مقایسه با آنتیبیوتیکها در
از بین بردن باکتری ها موثرتر و قوی تر است.
منبع: سیمرغ |
يکشنبه 23/4/1392 - 15:24