• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 9190
تعداد نظرات : 108
زمان آخرین مطلب : 3816روز قبل
رمضان

اگر امسال فرزند شما به سن تکلیف رسیده باشد، به میمنت و مبارکی، اولین سالی است که به خیل روزه‌داران می‌پیوندد.

 پس جشن تکلیف و شروع این مسئولیت سنگین، اما شیرین را به شما و فرزند دلبندتان تبریک می‌گوییم. اما یک پرسش. تا چه میزان فرزندتان را با تکالیف عبادی همچون نماز خواندن و روزه گرفتن آشنا کرده‌اید؟ آیا شما از آن دسته خانواده‌هایی هستید که تربیت دینی را مختص دوران بلوغ می‌دانید و معتقدید که چند روز قبل از ماه مبارک می‌توانید اعمال این ماه و فلسفه روزه‌داری را در چند جمله اجمالی به فرزندتان آموزش دهید؟ یا این‌که اعتقاد دارید تربیت دینی کودک از دوران خردسالی او شروع می‌شود و تا به حال فرزندتان را با تکالیف عبادی آشنا کرده‌اید؟

اما اگر می‌خواهید با مفهوم دقیق تربیت دینی آشنا شوید و بدانید از کی و چگونه فرزندتان را با فلسفه روزه گرفتن و تمرین روزه‌داری آشنا کنید حجت‌الاسلام والمسلمین نصیر عابدینی، کارشناس ارشد روانشناسی به این‌گونه پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

شروع تربیت دینی قبل از انعقاد نطفه

«تربیت دینی، تربیت فرد در سه حوزه اصلی یعنی حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری براساس آموزه‌های دین است که فرد را در نظر و عمل به آن آموزه‌ها متعهد و پایبند می‌کند.» این را عابدینی می‌گوید و می‌افزاید: از یک منظر نقطه شروع تربیت دینی کودک را می‌توان حتی تا زمان قبل از انعقاد نطفه (که با مراقبت‌ها و خواندن یک سری از دعاها همراه است) عقب برد. بی‌شک انتخاب همسر مناسب هم یکی از ملاک‌های اصلی آن است. او ادامه می‌دهد خوانده شدن نوای ملکوتی اذان و اقامه در گوش نوزاد و شیر دادن او با وضو از دیگر مؤلفه‌های تربیت دینی است.

این روانشناس تاکید می‌کند: خداشناسی و پذیرش اعمال دینی به‌صورت فطری در نهاد همه کودکان وجود دارد؛ اما درجه پذیرش آن بسته به شیوه تربیتی پدر و مادر متفاوت است. او می‌گوید طبق برخی روایات با وجود آن که فرزند فطرت الهی دارد، اما والدین به عنوان یک عامل محیطی می‌توانند فرزند را به سمت ادیان دیگر همچون یهودی، نصرانی و... تغییر جهت دهند و صددرصد تاثیرگذار باشند.

دوره کودکی را مغتنم شمارید

گروهی معتقدند کودک تا به حد بلوغ نرسد، استعداد درک آموزش‌های دینی را ندارد. اما گروه دیگری عقیده دارند که اطفال، استعداد آن را دارند که تحت تربیت دینی قرار گیرند و مطالب دینی را در حد فهم خود درک کنند.

به گفته حجت‌الاسلام عابدینی درست است که پسر بعد از 15 سال و دختر بعد از 9 سال قمری به تکلیف می‌رسد، اما آموزش و تمرین تکالیف دینی را نمی‌توان تا سن بلوغ به تاخیر انداخت. او می‌افزاید: باید انسان از کودکی نسبت به ظرفیت پذیرش و زمینه مذهبی فراهم شده از سوی والدین (به نحو با نشاط و سرزنده) با عبادات و تکالیف دینی آشنا شود تا در سن بلوغ به انجام آن رغبت داشته باشد. در غیر این صورت انجام اعمالی چون خواندن نماز و روزه گرفتن در سن تکلیف برای نوجوان دشوار خواهد بود و چندان تقیدی به آن نخواهد داشت و با اندک بهانه‌ای ممکن است آن‌ را ترک کند.

عابدینی به موضوع مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید: باید بکوشیم رغبت کودکان نسبت به انجام تکالیف عبادی را به انگیزه و خواست درونی آنها تبدیل کنیم؛ چرا که اگر این علاقه از درون و به اراده آنها نباشد، تربیت دینی موثر نخواهد بود. او می‌افزاید: والدین باید با بهره‌‌گیری از بُعد عاطفی و هیجانی کودک از ابتدا تصویری زیبا از خدا و تکالیف دینی برای او ترسیم کنند و با تشویق یا انتخاب همسالان تاثیرگذار مذهبی برای او، شور و انگیزه گرایش و عمل به تکالیف و مناسک عبادی و ارتباط با خدا را در کودک درونی کنند. به گفته عابدینی بیدار کردن انگیزه در کودک باعث پایدار ماندن گرایش‌های مذهبی‌اش می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی اظهار می‌کند: بیشتر کسانی که در سنین بالاتر وظایف عبادی خود را بخوبی انجام نمی‌دهند، بی‌اعتقاد به مبانی دینی نیستند. بلکه کوتاهی آنها به‌دلیل نبود زمینه مناسب و آمادگی دینی لازم در سنین کودکی است. او تاکید می‌کند به‌دلیل آن‌که امروزه ترویج آگاهی‌های مذهبی از طریق رسانه‌های عمومی زیاد شده است بر فرد واجب است که اعمال مذهبی خود را کامل کند و در غیر این صورت کوتاهی از جانب او خواهد بود.

وقتی کودک از خدا می‌پرسد...

حجت‌الاسلام عابدینی در پاسخ به این‌که چگونه می‌توان فرزند را به خدا متوجه کرد، می‌گوید: تصویر کودکان از خدا همپوشانی زیادی با تصویر فرزند از والدین بویژه پدر دارد. در حقیقت چهره مثبت مذهبی والدین می‌تواند در ناخودآگاه فرزند به صورت غیرمستقیم اثرگذار بوده و حس خداشناسی او را بیدار کند. اما پرسشی که بیشتر والدین می‌پرسند آن‌که وقتی کودک از پدر و مادر می‌پرسد که خدا کجاست؟ چرا ما او را نمی‌بینیم؟ او چگونه زندگی می‌کند؟ باید چه پاسخی به او بدهیم؟

نصیرعابدینی در این رابطه می‌گوید: خانواده‌ها باید بدانند کودک تا پیش از دوازده سالگی بیشتر آنچه را که می‌بیند یا لمس می‌کند، درک می‌کند. بر این اساس پدر و مادر باید با توجه به سن و ظرفیت پذیرش کودک به او پاسخ دهند و چون بیشتر والدین قادر به تشخیص درجه سطح شناختی کودک نیستند، باید از او کمک بگیرند و براساس دانسته‌هایش به او جواب دهند؛ یعنی از او بپرسند تو چه فکر می‌کنی؟ به نظر تو خدا کجاست؟ شاید او بگوید که خدا در زمین یا آسمان است بر این اساس والدین می‌توانند با توجه به جواب او پاسخی کامل‌تر دهند و مثلا بگویند خدا همه جا حضور دارد یا عبارت‌هایی مشابه؛ اما اگر کودک پرسید چرا ما خدا را نمی‌بینیم، چه باید بگوییم؟ این روان‌شناس مذهبی می‌گوید: با زبانی ساده بگویید همان‌طور که ما برق و هوا را نمی‌بینیم، خدا را هم نمی‌توانیم ببینیم؛ ولی او همیشه در کنار ما بوده و مراقب و پشتیبان ماست.

نکته‌ای که عابدینی به آن تاکید دارد آن است که شروع آشنایی کودک با خدا زمانی است که او درباره خدا می‌پرسد و شروع آن در کودکان متفاوت است و نباید والدین به پرسش یا بیداری دینی فرزند بی‌اعتنایی کنند یا به او جواب دروغ دهند یا بیشتر از نیاز او و آنچه که می‌داند به کودک پاسخ دهند؛ چرا که هنوز آمادگی لازم برای درک دقیق و بیشتر مفاهیم دینی را ندارد.

استفاده از بعد هیجانی کودک

اما چگونه فلسفه روزه گرفتن را به کودک آموزش دهیم؟ نصیرعابدینی در جواب این پرسش می‌گوید: اگر بخواهیم کودک را با بحث شناختی روزه آشنا کنیم و در این راه هم موفق شویم باید از بعد هیجانی کودک بهره بگیریم. به‌طور مثال وقتی کودک در فضای مذهبی شادی قرار دارد، ناخودآگاه هیجانات مثبت همچون نشاط و شادابی در او تقویت می‌شود و اینجاست که می‌توان بتدریج او را با فلسفه روزه گرفتن و نماز خواندن آشنا کرد. عابدینی ادامه می‌دهد: اگر یکی دو سال به همین سبک به کودک آموزش دهیم، ذهن او مانند آهن ربا شده و عطش مذهبی اش تحریک می‌شود. او تصریح می‌کند: خانواده‌ها نباید تکالیف دینی را یکباره و طوطی وار به بچه القا کنند؛ چرا که همین امر تکالیف را سخت و مشقت آور کرده و بشدت از روحیه دینداری و دین باوری کودک می‌کاهد.

چرا باید روزه بگیرم؟

اما در پاسخ به کودکی که می‌پرسد چرا روزه می‌گیریم چه باید بگوییم؟ حجت‌الاسلام عابدینی اظهار می‌کند: می‌توانیم کودک را با مفهوم صبر و گرسنگی محرومان آشنا کنیم و بگوییم با روزه گرفتن برثواب اعمال ما افزوده می‌شود و گناهان مان پاک می‌شود. برای تشویق او به شروع تمرین عملی روزه گرفتن نیز شور و شوق خود را به شروع ماه مبارک و اوقات افطارابراز کنیم. او را گاهی در وقت سحر بیدار کنیم. در کنار رمان‌های غیرمذهبی، گاهی برای او کتب داستان دینی بخریم. برای تقویت گرایشات مذهبی بویژه در ماه مبارک او را همراه خود به مجالس مذهبی، مساجد، مراسم نماز جماعت، مراسم تفسیر و ختم قرآن یا مهم‌تر آن‌که کودک را به همراه خود به مراسم افطار که بیشتر از سوی اقوام برگزار می‌شود، ببریم. به گفته عابدینی به‌دلیل آن‌که در این نوع مهمانی‌ها کودک بیشتر با همسالان روزه‌دار که از خویشاوند هستند، مجاورت دارد بعد هیجانی و عاطفی او تحریک شده و گرایش او به تکالیف دینی بیشتر می‌شود.

روزه کله گنجشکی

وقتی بچه به سن تمیز می‌رسد و آمادگی و توانایی روزه گرفتن را در او پیدا می​شود، لازم است او را تشویق کنیم که گاهی به مقدار توانایی‌اش ـ نصف روز، بیشتر یا کمتر ـ روزه بگیرد و اگر بی‌تاب شد وسط روز به او آب یا غذای مختصری بدهیم. این را عابدینی می‌گوید و می‌افزاید: هر چه توانایی کودک در تحمل گرسنگی و تشنگی بیشتر شود پس از مدتی اراده‌اش تقویت شده و می‌تواند روزه را کامل بگیرد. بتدریج که تعداد روزه‌های کودک زیادتر شد در آخر ماه رمضان می‌توانیم گاهی برای تشویق به او هدیه بدهیم. این هدیه می‌تواند یک تحسین کلامی تاثیرگذار در جمع خانواده یا اقوام یا یک هدیه مادی باشد. البته این روان‌شناس تاکید می‌کند: کودک را زیاد وابسته به مشوق‌های مادی نکنید، چرا که انگیزه مذهبی او ناپایدار خواهد ماند.

حجت‌الاسلام عابدینی با اشاره به این‌که حتی اگر کودک به سن تکلیف رسیده باشد باید توانایی او را در نظر بگیریم، می‌گوید: اگرنوجوان بویژه روزه اولی‌ها در هوای گرم امسال توان گرفتن روزه به‌طور مرتب را نداشته باشند باید برای آنان تدابیر و محمل شرعی در نظر بگیریم. به‌عنوان مثال در روزهایی از ماه مبارک او را به مسافرت ببریم و این همان رافت اسلام در انجام تکالیف الهی است که همیشه و هر کجا براساس ظرفیت و توانایی افراد درجه و میزان اعمال آنان را تعیین می‌کند.

روزه، دشمن هیجانات آسیب‌زا

نصیر عابدینی با تاکید بر این‌که روزه می‌تواند هیجانات جنسی، اضطراب و افسردگی احتمالی دوران بلوغ را تقلیل دهد، می‌افزاید روزه می‌تواند با تقلیل انرژی و تنظیم و متعادل کردن هورمون‌های جنسی از غلیان آن بکاهد و با ایجاد نظم در خواب شبانه و نشاط در سحرخیزی علائم افسردگی و تنش را تا حدود زیادی سرکوب کند. این روان‌شناس ادامه می‌دهد روزه با تقویت اراده و انسجام سامانه باورهای مذهبی، نوجوان را در برابر گرسنگی و تشنگی مقاوم کرده و باعث افزایش اعتماد به نفس و بهداشت روان او می‌شود. عابدینی با اشاره به این‌که مسئولیت اصلی تربیت دینی فرزند به عهده والدین است، خاطرنشان می‌کند خانواده‌ها باید فعال باشند و برای ایجاد عطش مذهبی، بستر و زمینه مناسبی را براساس ظرفیت فرزندان فراهم کرده و در این راه از مشاوران خبره و کارآمد دینی کمک بگیرند.

 

جمعه 21/4/1392 - 16:12
كودك

خورشید در دو قدمی زمین راه می‌رود. دود از سر شهر بلند شده است. آسمان به سکوت رسیده است، درختان در سایه کوتاه خودشان نشسته‌اند، من به خیابان سرازیر شده‌ام، تابستان است.

تابستان است. من از همهمه زنگ تفریح مدرسه به خیابان آمده‌ام. به خیابان آمده‌ام از دقایق شلوغ کلاس قبل از ورود معلم، به خیابان آمده‌ام از زیر نگاه مشکوک و مردد ناظم مدرسه، به خیابان آمده ام از لابه‌لای دفتر دیکته، از صفحات پرفرمول کتاب ریاضی، از روی خطوط موازی و مایل کتاب هندسه. به خیابان آمده‌ام تا چهار عمل اصلی زندگی‌ام را در سه ماه تعطیلی تابستانی انجام دهم.

مادرم پیشنهاد می‌کند دوباره بنشینم پشت میز مدرسه و کلاس. دوباره شیب خط‌ها را بدوم، دوباره جذر زندگی‌ام را بگیرم، دوباره تسلیم تصمیم کبری بشوم و منتظر بمانم تا مهمان‌های کوکب خانم از راه برسند و من همراه عباس به تعریف‌های مهمانان از نان و نیمروی کوکب خانم که هنوز هم زن باسلیقه‌‌ای است، گوش کنم.

مادرم دوست دارد تمام تابستان را خانه نباشم. بروم ببینم A بزرگ‌تر از B است یا B کوچک‌تر از A، بروم ببینم باز هم باران «با ترانه، می‌خورد بر بام خانه» یا نه، بروم از دهقان فداکار و پطروس برایش خبر بیاورم.

مادرم می‌خواهد من بیکار نباشم هرچند بیگاری بکنم و مرتب جمله مرحوم پدرش را تکرار می‌کند که: مادرجان «بیگاری از بیکاری بهتر است.»

مادرم نمی‌داند تابستان فصل تجدید قواست، فصل درآمدن از یکنواختی و روزمرگی است. نمی‌داند تابستان کلاس «هم» خوب است. مادرم مرا با بچه‌های عزت‌خانم و زهره بی‌بی‌ مقایسه می‌کند و گاهی آه می‌کشد که مادر ما اون‌وقت‌ها...

من تابستان را دوست دارم، چون فصل تنفس است. فصل دیدن خودم در آینه تمام قدی است که در مغازه کفش‌فروشی همسایه‌مان است. تابستان را دوست دارم، چون می‌توانم متناسب با خواسته خودم لباس بپوشم و هر طور ​ دوست دارم سرم را اصلاح کنم.

تابستان را دوست دارم و دوست ندارم کسی آزادی‌های تابستانی‌ام را از من بگیرد. تابستان را دوست دارم، چون هر سه ماهش مدرسه تعطیل است و من می‌توانم به پارک بروم، مجله بخوانم، پوسترهای فیلم‌های سینمایی را ببینم، تا دیر وقت تلویزیون نگاه کنم، تا ساعت 8 صبح بخوابم و کلاس ​هم​ بروم و درس هم بخوانم.

تابستان است و من از همهمه مدرسه، از صدای رهایی‌بخش زنگ، از تیررس نگاه مردد ناظم، از دفتر حضور و غیاب معلم به خودم رسیده‌ام. تابستان را دوست دارم، چون می‌خواهم در این فصل کلاس هم بروم، درس هم بخوانم و به برخی دیگر از خواسته‌های خودم برسم. تابستان را دوست دارم، چون می‌توانم دورخیزی شایسته برای سال تحصیلی آینده بردارم.

من تابستان را دوست دارم.

 

جمعه 21/4/1392 - 16:11
ایرانگردی



سفر کردن بهانه می‌خواهد. خستگی از هیاهوی زندگی ماشینی، آدمی را وامی‌دارد تا بار و بنه جمع کند و به جاده بزند. برود تا آثار و بناهای تاریخی و طبیعت زیبا را ببیند. حالا تصور کنید بهانه یکی از این سفرهایتان دیدن آسمان باشد. آسمانی که هر روز بالای سرتان است و هر جا که می‌روید، اگر سقفی بالای سرتان نباشد آن را می‌بینید. این آسمان روزها و شب‌ها برای شما دیدنی‌هایی دارد که شاید هیچ وقت فکر نکنید که دیدن آن می‌تواند بهانه‌ای برای حضورتان در یک تور رصدی باشد و شما را به یک گردشگر نجومی تبدیل کند.

مشتریان پر و پاقرص آسمان

سازمان جهانی جهانگردی می‌گوید گردشگر کسی است که حداقل یک شبانه‌روز و حداکثر یک سال با قصدی جز اشتغال برای یک فعالیت حرفه‌ای ثابت به مکانی سفر کرده و در آنجا اقامت می‌کند. پس انگیزه سفر است که موجب طبقه‌بندی فعالیت‌های گردشگری در گروه‌های مختلف گردشگری فرهنگی، طبیعتی، درمانی، طبیعت‌گردی و... می‌شود.

به این ترتیب زمانی که یک ستاره‌شناس حرفه‌ای یا کسی که در این حوزه آماتور است، به صورت انفرادی یا همراه با گروهی از دوستان خود شبی را به قصد رصد آسمان به نقطه‌ای جز محل سکونت خود، سفر می‌کند، او را گردشگر نجومی می‌توان دانست و از آنجا که هدف گردشگران نجومی در درجه اول، دیدن زیبایی‌های طبیعت (آسمان) است، این نوع سفر را می‌توان یکی از شاخه‌های گردشگری طبیعی یا طبیعت‌گردی محسوب کرد.

اگر علاقه‌مند به دیدن آسمان و رصد آن هستید، بدانید که از همین حالا می‌توانید خود را یک گردشگر نجوم محسوب کنید. لازم نیست حتما ستاره‌شناس باشید، بلکه کافی است به آسمان و اجرامش و داستانی‌هایی که در آن می‌گذرد علاقه داشته باشید تا بتوانید در یکی از تورهای رصدی که بیشتر از طرف موسسه‌ها و انجمن‌های نجومی برگزار می‌شوند، ثبت‌نام کنید.

علاقه‌مندان به این رشته از طبیعت‌گردی نباید نگران آماتور بودن خود در نجوم باشند، چراکه بیش از 90 درصد منجمان کشور را کسانی تشکیل می‌دهند که به هیچ وجه تحصیلات مرتبط با این حوزه ندارند و فقط براساس علاقه شخصی و با مطالعه و رصد کردن با این حوزه آشنا و بعد مشتری پر و پا قرص آسمان شده‌اند.

علاقه‌مندان آسمان و رصد کردن را همه گروه‌های سنی از دانش‌آموزان دوره ابتدایی گرفته تا پیرمردها و پیرزن‌های 60 یا 70 ساله تشکیل می‌دهند. به طور کلی شرکت‌کنندگان در تورهای رصدی یا حرفه‌ای هستند یا آماتور. دسته آماتور را یا افرادی مبتدی تشکیل می‌دهند که برای اولین بار است برای رصد می‌روند یا افراد پیشرفته‌تری که هم در این حوزه مطالعه داشته‌اند و هم برای چندمین بار است که در این تورها شرکت می‌کنند و کار اصلی‌شان ترویج نجوم است.

ستاره شناسان جهانگرد

هرچند آماری درباره برگزاری تورهای نجوم در کشور وجود ندارد، اما یک ارزیابی کلی از تعداد تورهای رصدی که از طرف موسسه‌های فعال در این حوزه‌ها برگزار می‌شود، نشان می‌دهد که این رشته طرفداران زیادی دارد، اما حضور این افراد علاقه‌مند هم نتوانسته است آژانس‌های مسافرتی را به این حوزه وارد کند.

برگزاری تورهای علمی در ایران رواج ندارد، به همین دلیل آژانس‌های مسافرتی با وجود ظرفیت بالای این حوزه بویژه در حوزه نجوم، علاقه‌ای برای شناخت بازار این حوزه ندارند و در نتیجه موسسه‌ها و انجمن‌های فعال در نجوم، خود به برگزاری تورهای رصدی با حضور حداقل 40 یا 50 نفر اقدام می‌کنند.

ارتباط موسسات نجومی با آژانس‌های مسافرتی، ارتباطی یک‌طرفه است که فقط درباره تورهای خارجی نجومی برای هماهنگی، دریافت ویزا و... اتفاق می‌افتد.

این روزها تورهای رصدی در ایران با توجه به تعطیلی دانش‌آموزان و دانشجویان که بیشترین مشتریان آنها را تشکیل می‌دهند به اوج خود رسیده‌اند، بنابراین اگر علاقه‌مندید در یکی از این تورها ثبت‌نام کنید به موسسه‌های نجوم مراجعه کنید و به سراغ آژانس‌های مسافرتی نروید. تورهای رصدی معمولا ابزارآلات لازم برای رصد را در اختیارتان قرار می‌دهند: بنابراین نگران نداشتن تجهیزات نباشید، مقصد بیشتر این تورها، مناطق کویری و روستاهای کوهستانی مانند روستای ابیانه، کمپ کویری متین‌آباد، مرنجاب و... است که از امکانات اولیه و ایمنی لازم برخوردارند. هر تور معمولا دو یا سه روزه است.

رخدادهای نجومی در ایران از جمله خورشیدگرفتگی سال 78 تاثیر زیادی در علاقه گروه‌های مختلف به نجوم داشت و همین امر باعث شد تا علاقه‌مندان این حوزه بدون سازماندهی از سوی یک دستگاه یا نهاد علمی خاص، صرفا با اتکا به موسسه‌های فعال در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته باشند. اکنون که ایران در عرصه نجوم پیشرفت کرده، شایسته است که دستگاه‌های مختلف برای حمایت از آن وارد عمل شوند.

نجوم در ایران

نجوم در ایران قدمت بسیاری دارد. در منابع تاریخ نجوم باستان، همواره از رصدگران دقیق بابل و بین‌النهرین صحبت می‌شود که اوج شکوفایی نجوم بابلی، دوران تعلق این منطقه به امپراتوری هخامنشی بوده است و بنا بر عرف جامعه ایران آن روز روحانیان زرتشتی و مغان ایرانی، رصدگران دقیق آسمان بوده‌اند. در سایت‌های تاریخی پاسارگاد و تخت‌جمشید، آثار رصدخانه (کعبه زرتشت) وجود دارد که به پیش از 4000 سال می‌رسد و الواح سفالی و نقوش حک‌شده بر سفال‌های کشف‌شده در تنگه بلاغی و تل رحمت‌آباد گواه این ادعاست.

علاوه بر پاسارگاد که به عنوان نخستین شهر نجوم ایران مطرح است، در خراسان جنوبی و در منطقه چاه شور قلعه، به عنوان یکی از مهم‌ترین و بهترین مناطق رصد آسمان، نخستین سایت گردشگری نجوم حدود 5 سال پیش افتتاح شد.

فاز نخست این رصدگاه شامل سکویی سیمانی و مسطح با وسعت بیش از هزار مترمربع برای استقرار تلسکوپ‌های رصدگران و مجموعه‌ای از امکانات و تاسیسات پشتیبان شامل سرویس‌های بهداشتی، منبع تامین آب، ژنراتورهای برق، چادرهای اسکان موقت گردشگران نجومی و سایر امکانات به بهره‌برداری رسید.

‌علاوه بر این مناطق، انجمن منجمان جنوب شرقی ایران نیز اعلام کرده منطقه چابهار از ظرفیت بالایی برای گردشگری نجوم و رصد صورت‌های فلکی نیمکره جنوبی برخوردار است و این قابلیت را دارد که بتوان پنج تا 17 صورت فلکی نیمکره جنوبی را رصد کرد و به دلیل عرض جغرافیایی مناسب، بررسی‌هایی در قسمت عمیق آسمان داشت.
جمعه 21/4/1392 - 16:5
ایرانگردی

سفر انفرادی در دنیای امروز که به عصر ارتباطات شناخته می­شود، حیاتی تازه یافته است. تعداد گردشگرانی که به سفر انفرادی روی می­آورند و به ثبت خاطرات خود در وبلاگ­ها و شبکه­‌های اجتماعی می­پردازند، رو به افزایش است. اگرچه سفر انفرادی پدید آورنده­ خاطرات و تجربه­‌هایی منحصر به فرد و ناب است، اما ایجاد امنیت شخصی باید در اولویت قرار گیرد.

ارتباط خود را حفظ کنید: در دنیایی که ارتباطات حرف اول را می­زند و گوشی­های هوشمند با طیف گسترده­ای از امکانات در دسترس هستند، تمام افرادی که به تنهایی به مسافرت می­روند باید از این امکانات استفاده کرده و هر روز با یکی از اعضای خانواده، دوستان یا آشنایان در ارتباط بوده و موقعیت خود را شرح دهند. این کار می­تواند در زمانی که گردشگران دچار مشکل شده یا گم می­شوند، بسیار راهگشا باشد. گردشگرانی که به سفر خارج از کشور می­روند، بهتر است از سیمکارت­‌های بین‌­المللی استفاده کنند که در صورت پیش­آمد مشکل سریعا ردیابی شوند. استفاده از گوشی­‌های هوشمند به سبب داشتن امکاناتی چون GPS و نقشه­‌های آنلاین می­‌تواند در شناسایی مکان‌­ها برای گردشگر راهکاری مناسب باشد.

دیگران را مطلع کنید: در طول سفر بهتر است برنامه­ سفر روزانه­‌ای تهیه کنید. در هنگام خروج از محل اقامت خویش بهتر است افرادی چون پذیرشگر یا دربان را از برنامه­ روزانه­ خود مطلع و حدود برگشت خود را تعیین کنید تا در صورت بروز مشکل و عدم بازگشت، بتوان به رسیدن کمک امیدوار بود.

مدارکتان را جداگانه نگه دارید: بهتر است روزانه مبلغی در کیف پول خود گذاشته و باقی پول خود را به همراه مدارک مهم در محفظه­­‌ای جداگانه نگه­ دارید. کیف­‌های کوچک گردنی معمولا بهترین گزینه برای حفظ پول و مدارک در مقابله با هر گونه سرقت یا گم شدن هستند.

از مقصد خود آگاه باشید: پیش از سفر بهتر است درخصوص قوانین و آداب و رسوم مقصد خویش آگاهی پیدا کنید. نوع پوشش و لباس از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید مدنظر قرار گیرند. آگاهی یافتن از کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی و میزان امنیت آن از دیگر موارد مهم است. شناسایی محله‌­های ناایمن، آگاهی از وضع امنیت در ساعات پایانی روز و دسترسی یافتن به شماره­‌های تماس اضطراری از دیگر اطلاعات مورد نیاز گردشگران انفرادی است.

مراقب سلامتی خود باشید: از سالم بودن هر آنچه می­خورید و می­نوشید اطمینان حاصل کنید. در این میان آب مهم‌ترین مورد است. بهتر است مبلغی اضافه جهت خرید احتمالی دارو به همراه ببرید. استفاده از ژل­‌های ضدعفونی می­توانند در طول سفر بسیار کمک‌کننده باشند. سفر انفرادی معمولا سرشار از هیجان­هایی عجیب و پاگذاشتن به جاهای ناشناخته است. بهتر است در طول سفر یکسره در این ناشناخته و عکاسی از آنها غرق نشوید و همواره مراقب اطرافتان باشید؛ به هر کسی اطمینان نکنید و خوش­بینی را کنار بگذارید.

 

جمعه 21/4/1392 - 16:4
دنیای گیاهان و حیوانات

 

این گیاه با نام علمی Cyclamen persicum همان طور كه از نامش برمی‌آید باید یك گیاه ایرانی باشد، اما در حقیقت این گونه بومی مناطق مدیترانه‌ای و شمال شرقی آفریقا بوده و متاسفانه به دلیل كشت غیر‌قانونی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. پیاز گل و ریزوم‌های این گیاه (ساقه‌های زیرزمینی) آغشته به سم «سیكلامین آ» است لذا گاهی دیده شده كه برخی كودكان به صورت ناخواسته بر اثر تماس با ریزوم‌های آن دچار مسمومیت شده‌اند. اگر پیاز یا ریزوم‌های گیاه به هر دلیل بلعیده شود، فرد به اسهال شدید مبتلا خواهد شد.

جمعه 21/4/1392 - 16:4
دنیای گیاهان و حیوانات

 

این گیاه با نام علمی Dieffenbachia sp از خانواده گل‌شیپوریان و بومی آمریكای جنوبی و نواحی استوایی است. از مشخصات ظاهری آن می‌توان به برگ‌های سبز و پهن همراه با رگه‌های سفید یا كرم و ساقه لطیف آن اشاره كرد. این گیاه كه در بسیاری از خانه‌ها به عنوان گیاه تزئینی كاربرد دارد، فوق‌العاده سمی و خطرناك است. تركیب سمی كه در این گیاه وجود دارد، از جنس كلسیم اكسالات است. می‌توان گفت همه اندام‌های این گیاه به نوعی آغشته به این سم است، لذا باید از تماس مستقیم پوست، چشم و زبان با آن جدا اجتناب كرد. اگر كودكان یا نوزادان به دلیل كنجكاوی تنها اندكی از برگ آن را به دهان بگذارند، این كار به مسمومیت و حتی مرگ آنها منجر خواهد شد. بلعیدن برگ گیاه نه‌تنها درد شدیدی را در ناحیه دهان و گلو ایجاد خواهد كرد بلكه حتی این احتمال كه شخص قدرت تكلم را هم از دست بدهد، وجود دارد. برخی افراد تحت این شرایط تا مدت‌های مدید قدرت تكلم خود را از دست داده‌اند. بعلاوه هر گونه تماس چشم با شیره این گیاه می‌تواند منجر به تورم شدید، درد و در مواردی هم اختلال در بینایی شود. تنها واقعیت مثبت درباره این گیاه تاثیر بسزایی است كه در تهویه هوای درون منزل دارد.

جمعه 21/4/1392 - 16:4
دنیای گیاهان و حیوانات


این گیاه با نام علمی Codiaeum variegatum در واقع یك گیاه آپارتمانی به شمار می‌رود كه ریشه‌ها، شیره، برگ‌ها و پوست آن سمی است. سم این گیاه از نوع «5ـ د اوكسی اینژنول» است. گفته شده كه جویدن برگ‌ها و پوسته آن باعث سوزش زبان می‌شود. علائم اگزما شدید در برخی باغبان‌هایی كه به مدت طولانی در معرض شیرابه‌های سفید‌رنگ آن قرار گرفته‌اند، مشاهده شده است. این گیاه حاره‌ای علاقه فوق‌العاده‌ای به گرما و رطوبت دارد.

جمعه 21/4/1392 - 16:4
دنیای گیاهان و حیوانات

 

این گیاه با نام علمی Anthurium andraeanum از خانواده شیپوریان است و در بهار یا اواخر زمستان گل می‌دهد. سم این گیاه كه در تمام اندام‌هایش یافت می‌شود، از نوع كلسیم اكسالات است. بلع هر قسمت از این گیاه عملا ممكن نیست؛ زیرا به محض قرار گرفتن در دهان بشدت شخص را تحریك كرده و وی را مجبور به برگرداندن آنچه خورده، می‌كند. از علائم ناشی از مسمومیت با این گیاه ایجاد تاول‌های گوناگون در بدن، مشكل در بلع و گرفتگی صدا یا سینه است. این گیاه كه به دلیل دوام گل‌هایش یكی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می‌رود، در واقع بومی مناطق مرطوب و گرم استوایی است.

جمعه 21/4/1392 - 16:4
ایرانگردی

آیا گردشگری صاحب وزارتخانه می‌شود؟ بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند این صنعت برای شکوفایی نیاز به این تغییر ندارد. به باور آنها تاسیس وزارت گردشگری در‌حقیقت بزرگ کردن وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها است. از این رو ایجاد وزارت گردشگری هیچ ضرورتی ندارد و همه اینها در حالی است که قانون برنامه پنجساله، کوچک‌سازی دولت را مبنای کار خود قرار داده است. براساس قانون پنجساله چند وزارتخانه در یکدیگر ادغام شده‌اند؛ وزارتخانه‌هایی که به لحاظ کارکرد و ماهیتی مغایرت‌های فراوانی با یکدیگر دارند.

اما مهم‌ترین موضوعی که برای تشکیل وزارت گردشگری مطرح شده، موضوع پاسخگویی رئیس گردشگری به مجلس شورای اسلامی است. این کار شاید بتواند از راه‌های دیگری بدون ایجاد وزارت گردشگری انجام پذیرد.

اما برخی دیگر از کارشناسان این حوزه معتقدند تجمیع سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و انبوهی و فشردگی کارها اجازه نمی‌دهد نتایج موردنظر و مطلوب آن ‌گونه که شایسته است به دست آید. به باور آنها تفکیک حوزه گردشگری و تبدیل آن به وزارت گردشگری به صورت مجزا کارایی بیشتری خواهد داشت. حالا مدت‌هاست‌ صحبت از جایگزینی صنعت گردشگری به جای صادرات نفت است. هر چند فاصله رسیدن به آن روز بیشتر از آن است که بحثی دوباره درباره آن صورت گیرد، اما یکی دیگر از مزایای وزارت گردشگری در همین نکته است.

ایجاد وزارت گردشگری موجب می‌شود ‌در زمینه اقتصاد غیرنفتی فعالیت‌های عمده‌ای صورت گیرد. به این ترتیب، درآمدهای حاصل از حوزه گردشگری وارد کشور می‌شود.

موافقان این طرح می‌گویند کشور ایران دارای توانایی بالقوه بالایی در زمینه گردشگری است و ما باید به ‌سمت کوچک کردن برخی ‌وزارتخانه‌ها از‌جمله نفت، صنعت معدن و تجارت، کشاورزی و... حرکت کنیم و در مقابل به توسعه موضوع گردشگری بپردازیم.

به گفته محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای اجرای طرح وزارت گردشگری، حدود 120 نماینده با این طرح موافقند و آن را امضا کرده‌اند. البته نمایندگان مخالف نیز معتقدند که این طرح فقط یک برنامه است؛ اما موافقان می‌گویند این طرح هیچ مغایرتی با اجرای برنامه‌ها ندارد و جابه‌جایی و اجرایی کردن آن میسر است.

 

جمعه 21/4/1392 - 16:3
جهانگردی

 

مسیر وست کاست به طول 75 کیلومتر، یکی دیگر از مشهورترین مسیرهای پیاده‌روی در جهان است که در پارک ملی «پسیفیک ریم» در جزیره ونکور کانادا قرار دارد. این مسیر که سال 1907 برای نجات جان بازماندگان کشتی‌های غرق شده ساخته شده است، مجموعه‌ای از گوناگونی‌هاست. گردشگرانی که پا به مسیر وست کاست می‌گذارند این شانس را دارند تا پیاده‌روی در مسیر ساحلی، جنگلی، کوهستانی را تجربه کنند و از چشم‌اندازهای پرتگاه‌های صخره‌ای، آبشارها، درختان چند هزار ساله و دریا لذت ببرند. در تمام ورودی‌های مسیر وست کاست نقشه‌ها و جداول کاملی از اطلاعات مورد نیاز گردشگران در اختیار آنها قرار می‌گیرد. همچنین گردشگران ابتدای راه برای مواجهه با حیوانات وحشی چون یوزپلنگ، خرس سیاه، گرگ و... آموزش می‌بینند.

جمعه 21/4/1392 - 16:1
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته