• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 639
زمان آخرین مطلب : 3459روز قبل
آشپزی و شیرینی پزی
خورش به
مواد لازم: گوشت: 300 گرم، به متوسط: 2 عدد، پیاز متوسط: 2 عدد، آلو: 100 گرم، رب ‌گوجه‌فرنگی: یك قاشق غذاخوری، شكر و آبلیمو ،‌ نمك، فلفل، زردچوبه، زعفران و روغن سرخ كردنی: به میزان لازم.

طرز تهیه: پیازها را خلالی خرد و در روغن سرخ كنید. وقتی پیازها طلایی شد، رب گوجه‌فرنگی را هم به آن اضافه كنید و همراه با زردچوبه كمی تفت دهید. حالا گوشت‌های خورشتی را به بقیه مواد اضافه كنید. در این مرحله درون غذا مقداری آب بریزید و بگذارید غذا جوش بیاید. سپس آلوها را در ظرفی بشویید و درون خورش بریزید. وقتی‌ گوشت پخته شد نمك، فلفل و زعفران را هم به آن اضافه كنید. حالا به‌ها را بشویید و با پوست به صورت خلالی خرد كنید. حدود 30 دقیقه قبل از این‌كه غذا آماده شود، به را به آن اضافه كنید؛ دقت داشته باشید به زود می‌پزد و به همین دلیل نباید آنها را زود داخل غذا بریزید تا له نشود. در پایان اگر تمایل داشته باشید می‌توانید مقداری آبلیمو و شكر به خورش اضافه كنید تا طعم غذای شما ملس شود.

سه شنبه 20/4/1391 - 12:10
خواص خوراکی ها
به بخور تا به شوی...
به میوه‌ایی است كه در فصل‌های پاییز و زمستان در بازار وجود دارد و مردم از آن استفاده می‌كنند؛ از میوه آن گرفته تا مربا و خورش به كه همگی لذیذ و سرشار از خاصیت است.

 

به خواص زیادی دارد و سرشار از ویتامین‌های مختلف است. طبع به گرم است و به رنگ سبز و زرد یافت می‌شود.

البته به سبز نارس است و در صورتی كه میان خریدتان چند به سبز دیدید، باید آنها را بیرون یخچال نگهداری كنید تا بعد از چند روز رنگ آنها رو به زردی آورد. به رسیده به رنگ زرد طلایی است و برای همین موقع خرید حتما دقت كنید كه میوه كال به شما ندهند.

هر چه به درشت‌تر باشد، بهتر است. وقتی به رسیده و سالم را می‌خرید باید آن را درون یخچال نگهداری كنید تا زمان بیشتری بماند، ولی بیرون از یخچال هم می‌توانید تا یك هفته آن را سالم نگه دارید.

می‌شود به را هم به صورت خام مصرف كرد و هم به صورت پخته در انواع غذاها و خوراك‌ها. علاوه بر این، می‌توانید با به مربایی لذیذ و خوشرنگ نیز درست كنید یا برای تهیه كمپوت از آن كمك بگیرید. دانه به هم خواص زیادی
دارد.

برای همین حتماً دانه آن را بیرون آورده و بعد از یك روز كه در هوای معمولی قرار دادید، آن را درون ظرفی بریزید و نگه دارید. دانه به مرهم گلوست.

پس هر وقت گلو درد داشتید مقداری آب‌جوش بریزید و چند دانه به را درون آن بیندازید، سپس در ظرف را بگذارید و بعد از نیم ساعت از آن استفاده كنید. باید چند دانه را زیر زبانتان بگذارید تا بماند و لعاب بیندازد. با این كار گلو درد و ناراحتی‌های آن بهبود می‌یابد.


سه شنبه 20/4/1391 - 12:10
ریزه کاری های خانه داری
غذا خوردن‌ در ظروف زیبا
غذا خوردن یكی از لذت‌بخش‌ترین و مهم‌ترین كارهای روزمره انسان است، اما باید دقت داشت هنگام غذا خوردن به فكر سلامت خود و اعضای خانواده هم باشیم تا مصرف این غذای لذیذ مشكل‌ساز نشود.

 

یكی از وظایف مهم خانم‌های خانه انتخاب ظروف غذاخوری است؛ ظرف‌هایی كه هم زیبا باشد، هم از نظر سلامت مشكلی نداشته و از لحاظ اقتصادی نیز مناسب باشد.

بعضی خانواده‌ها از ظرف‌های چینی استفاده می‌كنند، بعضی از ظرف‌های بلور و پیركس، گروهی از ملامین‌ها و... . اما هر یك از این ظرف‌ها مزایا و معایبی دارد كه بهتر است با دانستن آنها انتخابی بهتر و مناسب‌تر داشته باشید.

اول از همه باید دقت كنید هر ظرفی كه برای غذاخوردن استفاده می‌شود با هر طرح و جنسی، به هیچ وجه نباید ترك خورده یا شكسته باشد. بنابراین اگر یكی از ظرف‌های شما ترك خورده یا لب پریده است، زودتر آن را كنار بگذارید چون این ترك‌ها محلی برای تجمع میكروب‌ها و در نتیجه آلودگی غذا می‌شود.در برخی خانواده‌ها هم ظرف‌های سالم و زیبا فقط در روزهایی استفاده می‌شود كه مهمان دارند. غافل از این‌كه استفاده از ظرف‌های ترك خورده و شكسته فقط باعث بیماری و بروز مشكلاتی برای سلامت افراد است.

ظروف سفالی

ظرف‌هایی از جنس سفال از سال‌ها قبل مورد استفاده بوده و از قدیمی‌ترین ظرف‌ها به حساب می‌آید. اما اگر شما می‌خواهید امروز از این ظروف سفالی استفاده كنید، حتماً موقع خرید دقت كنید كه ظرف سالم و دارای لعاب باشد.

ظروف ملامین

سال‌ها پیش، بیشتر از این نوع ظروف استفاده می‌شد، ولی امروزه مردم خیلی كمتر سراغ ملامین می‌روند. این ظرف‌ها سبك است و به همین دلیل براحتی حمل می‌شود. بنابراین برای مسافر‌ت و گردش انتخاب مناسبی است، بخصوص این‌كه احتمال شكستن هم وجود ندارد و به نسبت ارزان‌قیمت است.

ولی توجه داشته باشید این ظروف هیچ وقت نباید با اجسام سختی مانند سیم ظرفشویی یا اسكاچ شسته شود چون این اجسام باعث خش افتادن ظرف می‌شود. البته چاقو، چنگال و سایر اجسام تیز و برنده هم همین طور است. چون این خراش‌ها می‌تواند محلی برای جمع شدن میكروب باشد و مشكلاتی برای افراد ایجاد می‌كند. در ضمن، اگر ملامین‌ها رنگ پریده یا تركدار است باید آنها را كنار بگذارید.

ظروف چینی

این‌گونه ظروف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد چون هم بهداشتی است و هم از نظر قیمتی مناسب است، ولی در خرید این ظروف هم باید دقت داشته باشید؛ در بعضی از ظروف چینی طرح‌های چاپی وجود دارد كه ممكن است در درازمدت رنگ آنها بتدریج از بین برود یا كمرنگ شود. بنابراین از این نوع ظروف كه رنگشان رفته است یا كم‌كم دارد كمرنگ‌ می‌شود، نباید استفاده كرد.

ظروف بلور و پیركس

ظرف‌های پیركس و بلور هم از جمله ظرف‌های پرطرفدار است كه تقریباً در تمام خانه‌های ایرانی وجود دارد. بعضی از ظروف بلور در مقابل ضربه مقاوم‌تر از بقیه هستند كه این مورد هم یكی از مزایای این ظروف به حساب می‌آید. بیشتر لیوان‌ها، فنجان‌ها و استكان‌ها از جنس بلور ساخته می‌شود و باید هنگام خرید دقت كنید از نظر شستشو مشكلی نداشته باشد. نوعی تركیب شیمیایی ظروف بلور را به ظروف پیركس تبدیل می‌كند كه در مقابل گرما مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. بنابراین می‌توانید در این ظروف غذا بپزید یا این ظروف را داخل مایكرویو قرار دهید، ولی ظروف پیركس و بلور را نباید هنگامی كه سرد هستند ناگهان در معرض حرارت قرار دهید یا برعكس موقعی كه داغ هستند در جایی سرد و مرطوب بگذارید، زیرا این كار باعث می‌شود ظرف براحتی بشكند.

هنگام خرید هر گونه ظرفی باید به علامت استاندارد آن توجه كنید و به نحوه شستشوی ظروف نیز دقت داشته باشید. ظروف غذا خوری را باید با آب ولرم و مواد شوینده تمیز كنید و هرگز از سیم و سایر وسایل زبر برای شستشوی آنها كمك نگیرید.

مرضیه عالمی

سه شنبه 20/4/1391 - 12:9
كودك
دنیای نو رسیده‌ها را زیباتر‌ كنید
وقتی بچه‌ها به دنیا می‌آیند اول می‌ترسیم آنها را بغل كنیم یا به سر آنها دست بزنیم. مادر‌ها برای شیر دادن كودكانشان هنوز ناشی هستند و همیشه این نگرانی را دارند كه كودك سیر نشده باشد.

 

كوچك‌ترین دل درد یا گریه نوزاد آنها را نگران می‌كند و از همان ابتدا همه به این فكر می‌كنیم كه كودك خوب تربیت می‌شود یا نه.

متخصصان معتقدند توجه كافی به كودك و بر‌آورده كردن نیازها و ایجاد آرامش برای كودك، او را برای زندگی و تربیت پذیری آماده می‌كند.

نفر سوم

روا‌ن‌شناسان معتقدند جایگاه كودك باید به عنوان نفر سوم زندگی مشترك از همان ابتدا مشخص باشد. این‌كه او را تا سن دبستان میان والدین بخوابانیم، قطعا تبعات نا خوشایندی دارد.

اما نوزاد را نمی‌توان از همان ابتدا به اتاق خودش منتقل كرد. متخصصان معتقدند خواباندن نوزاد نزد والدین تا‌ 3 ماهگی روش مناسبی است، زیرا نوزاد در 3 ماهه نخست به ساختن روابط اجتماعی می‌پردازد و ارتباط او با بدن مادر حتی در طول شب به او اجازه می‌دهد تا ارتباط بهتری با جهان خارج برقرار كند. نوازش‌های مادر، بو و صدای او در 3 ماهه نخست، امنیت درونی به نوزاد می‌دهد.

مزیت این كار آن است كه در این دوران كه كودك احساس وابستگی زیادی به شما می‌كند، شما نیز نباید مدام از جا برخیزید و سراغ كودك بروید. برای شیر دادن در حالت نیمه خواب هم می‌توانید به او شیر بدهید.

اما اگر شما یا همسرتان خواب سنگین دارید و در خواب زیاد می‌غلتید و هشیار نمی‌خوابید، باید نوزاد را كنار تخت خود در گهواره‌اش بگذارید، زیرا ممكن است كودك زیر بدنتان بماند.

سمتی كه كودك را می‌خوابانید بهتر است دیوار باشد و برای این‌كه به پهلو خوابیده باشد، پشت او یك پتوی كوچك تا خورده بگذارید.

دمای اتاق بهتر است 19 درجه باشد و ملحفه اضافی دور كودك پیچیده نشود.

اما پس از 3 ماهگی شما می‌توانید كودك را در تخت خودش بخوابانید. برخلاف تصور شما كودك در این سن از چیزی نمی‌ترسد و وقتی به جدا خوابیدن عادت كند، كمتر در طول شب از خواب می‌پرد.

بتدریج می‌توان تخت كودك را از تخت والدین دور كرد و از 6 ماهگی به بعد جدا كردن اتاق‌ها توصیه می‌شود. وقتی این كار را می‌كنید گریه و بی قراری طبیعی است.

مربی خوبی باشید

اما به كودكان چطور می‌شود زندگی را آموخت. می‌گویند به آنها نه نگویید و فرصت تجربه بدهید. بله. حالا به تجربه مورد تایید چند مادر موفق توجه كنید تا این شگرد‌ها را بیاموزید.

زهرا نویدی 30 ساله مادر 2 كودك است. او می‌گوید: برای تربیت بچه‌ها با روان‌شناس تربیتی كودك مشاوره كردم و آنها چیز‌های خوبی به من آموختند.

وقتی دختر اولم هنوز یك‌ساله نشده بود، راه افتاد و این راه افتادن او همزمان بود با دست زدن و كشیدن همه چیز. خیلی سخت بود كه به او نگویم نكن، دست نزن، نرو و... باید همه فعل‌های منفی را در مورد او به كار می‌بردم و دلم نمی‌آمد جلوی استقلال او را بگیرم، بنابراین همان‌طور كه توصیه شده بود خودم چیزهای امنی را برای تجربه كردن او فراهم می‌كردم. مثلا وقتی سالاد درست می‌كردم یك برگ كاهو یا یك هویج دستش می‌دادم یا یك سیب‌زمینی را می‌شستم و می‌دادم با آن بازی كند.

وقتی كوچك‌تر بود و اصلا حرف سرش نمی‌شد حواسش را با یك چیز پر سر و صدا پرت می‌كردم مثل وسایل بازی، سشوار و جاروبرقی و گریه او را كنترل می‌كردم. وقتی بزرگ‌تر شده بود همین ابزار به من كمك می‌كرد كه با نشان دادن یك چیز قشنگ چیز دیگری را كه برایش خطر داشت از او بگیرم و بگویم جیزه!

نسترن مادر 25 ساله ای است كه خانه‌اش را به سبك ژاپنی آراسته است. همه چیز داخل كمد دیواری‌های بزرگ است و روی زمین جز یك میز و كوسن‌هایی برای نشستن چیزی نیست. وقتی او در سالن كار می‌كند در اتاق خواب‌ها را قفل می‌كند و بچه می‌تواند آزادانه در خانه بچرخد و مادر خیالش راحت است كه هیچ چیز خطرناكی در دسترس او  نیست.

نسترن می‌گوید: اگر بچه‌ها برای بازی آزادی داشته باشند با اعتماد به نفس بزرگ می‌شوند. من ترجیح دادم به جای این‌كه بچه را به روش بدی بزرگ كنم، روش زندگی خود را تغییر دهم. قبلا خانه شلوغی داشتیم و همه چیز از جمله مجسمه‌های كوچك و میزهای قد و نیم قد داخل سالن بود و همه هم قابل كشیدن و افتادن بود، اما وقتی باردار شدم به همسرم توصیه كردم خانه را خلوت كنیم. زدن چند كمد دیواری بزرگ و یك ویترین شیشه‌ای و عوض كردن سبك مبلمان همه چیز را تغییر داد. حالا بچه نه از جایی می‌افتد، نه بالای چیزی می‌رود و نه چیز خطرناك و برنده‌ای وجود دارد. همه پریز‌های برق هم محافظ دارند و نمی‌تواند به آنها دست بزند.

او می‌گوید: من اغلب به فرزند یك ساله‌ام آزادی انتخاب می‌دهم. چه رنگی را بر می‌دارد یا چه اسباب‌بازی را انتخاب می‌كند به خودش مربوط است و فقط مراقب هستم كه استانداردهای لازم در آن وسیله باشد.

طاهره مادر مجربی است كه 40 سال دارد. او شاغل است و از دشواری‌های تربیت فرزندان چیزهای زیادی می‌داند.

طاهره می‌گوید: وقتی شما به بچه می‌قبولانید كه با كس دیگری بزرگ شود، او چند نوع تربیت را می‌پذیرد و سر درگم می‌شود. وضع بچه من هم همین‌طور بود. من اصولی را برای او در نظر می‌گرفتم و این اصول در خانه مادرم كه وقتی سر كار بودم و از او نگهداری می‌كرد رعایت نمی‌شد، اما كسانی كه خود فرزندشان را تربیت می‌كنند، این دشواری‌ها را ندارند.

او می‌گوید: مادران زیادی را دیده‌ام كه بر سر فرزند 6 ماهه خود به خاطر گریه و بهانه‌جویی او فریاد می‌كشند یا بچه یك ساله را تهدید می‌كنند، اما من سعی می‌كنم همه چیز‌ را با قصه به بچه‌ها غیرمستقیم بگویم: بچه‌ای كه داشتن ادرارش را نمی‌گفت توی داستان یاد گرفته كه این كار را بكند و جایزه گرفته. بچه‌‌ای كه غذا نمی‌خورد و بچه‌ای كه بی‌ادب بود همه در داستان به نتایجی می‌رسند كه بچه‌ها دوست دارند راه آنها را ادامه دهند. این كار بهتر است، اما نه گفتن و چشم غره رفتن باید از آخرین راه‌حل‌ها باشد در غیر این صورت اثر خود را از دست می‌دهد. اینها باید برای وقتی كه واقعا كار بچه اشتباه است به كار برود.

وی حفظ خونسردی در مقابل داد و قال بی‌دلیل بچه‌ها را باج ندادن به آنها تلقی می‌كند.

بازی برای بچه‌های زیر یك سال

بازی با بچه‌ها یكی دیگر از چیزهایی است كه همه مادران تازه كار دوست دارند در مورد آن بدانند. بازی از زندگی، مهارت‌های فرزند شما را شكل می‌دهد.

یك توپ كوچك نرم انتخاب كنید، آن را در یك ظرف در دار بگذارید. از بچه بپرسید توپ كجا رفت؟ او را تشویق كنید كه توپ را كشف كند. به این ترتیب او می‌فهمد چیزهایی را كه نمی‌بیند، وجود دارد.

چند ظرف پلاستیكی را همراه كودك روی هم بچینید تا از دور با توپ آن را هدف‌گیری كند و بریزد.

مسابقه نظم

از او بخواهید وسایل را همان‌جایی كه بوده، بگذارد و در این كار با شما مسابقه بدهد. برنده جایزه خوبی نصیبش می‌شود.

پشت در بروید و با وارد شدن او، سلام كنید و این كار را تكرار كنید. مكرر خود را به خواب بزنید و بیدار شوید و به او بگویید صبح است.

صدای چیزهای مختلف را برایش در آورید و صدا‌ها را با بازی به او بیاموزید.

با غذا‌های رنگی مثل چغندر و هویج و زرده تخم‌مرغ و آب سبزی و ماكارونی‌های رنگی، بگذارید بچه تابلوهای رنگی خلق كند. یك كاغذ بزرگ در اختیار او بگذارید و از خلاقیت او لذت ببرید. برای این كار یك سفره بزرگ زیر او بیندازید.

ماندانا ملاعلی

سه شنبه 20/4/1391 - 12:9
ازدواج و همسرداری
فرزندانتان را به والدین دیجیتالی نسپارید
پیشروی ارتباطات به سمت خانواده
مینا در حالی كه 4 سال بیشتر ندارد مثل یك منشی كار كشته گوشی تلفن را می‌گیرد و با آن طرف خط صحبت می‌كند:

ـ الو! بفلمایید. شما؟ مامان خانم تسیف ندالند. می‌خواین بابا لو صدا كنم؟

كسی كه آن طرف خط است حتما از صحبت قشنگ شمرده و البته نوك‌زبانی مینا خنده‌اش گرفته است. با آن قیافه حرفه‌ای كه مینا به خود گرفته نوك‌زبانی حرف زدن واقعا بامزه است.

مریم در اداره مادرش به مهد كودك می‌رود و گاهی با او به دفتر كارش می‌رود. او عاشق این است كه منشی شود!

یاد خودم می‌افتم كه وقتی برای اولین بار تلفن خریدیم تا مدت‌ها خجالت می‌كشیدم با آن صحبت كنم و البته آن موقع مدرسه ابتدایی را تمام كرده بودم.

خوب بیهوده نیست كه كارشناسان تربیتی می‌گویند با گذشت هر 10 سال ضریب هوشی نسل‌ها مقداری بالاتر می‌رود. آنها روز به روز پیچیده‌تر می‌شوند و از ما فاصله می‌گیرند. حالا با این وضعیت اگر قرار باشد ما هم به خاطر مشغله زیاد از آنها فاصله بگیریم حدس بزنید چه خواهد شد.

زیر سقف خانه‌های شما خانواده‌ای زندگی خواهند كرد كه حتی زبان یكدیگر را هم نمی‌فهمند.

فرهنگ لغت مجازی

كودكان ما در عصری زندگی می‌كنند كه عصر انفجار اطلاعات نام گرفته است. سایت‌های اینترنتی، صدها كانال تلویزیونی و گسترش روزافزون شبكه‌های ارتباطی، تربیت‌پذیری و اجتماعی شدن كودك را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر روز خانواده بخشی از نقش خود را به این شبكه‌های ارتباطی می‌سپارد.

اما هیچ چیز جای والدین را در تربیت كودكان بخصوص در سنین 5 تا 6 سال نمی‌گیرد و هنوز هم هیچ نهادی ‌مانند خانواده در آموزش‌پذیری و تربیت كودكان تاثیرگذار نیست.

روانشناسان تربیتی 7 سال اول زندگی كودك را مهم‌ترین سال‌های تربیت او می‌دانند زیرا در این سال‌ها نقش كودك، شخصیت، رفتار و خودپنداری كودك شكل می‌گیرد.

اگر والدین از تربیت كودك خود غفلت كنند و برای این‌كه مزاحم كارش نشوند برای بچه‌ها اسباب‌بازی‌های الكترونیك بخرند و آنها را به دوستان حقیقی و مجازی بسپارند به زودی خواهند فهمید كه فرزند گرچه همخون آنها‌ست، اما شباهتی به آنها ندارد.

اگر والدین در عصر حاضر به زبان و اندیشه كودك نزدیك نشوند این فاصله هر روز از روز پیش بیشتر و بیشتر خواهد شد.

آموزش والدین برای تربیت فرزندان در عصر دیجیتال ضرورتی است كه تنها در برخی مدارس پیشرفته و گرانقیمت درك شده است.

زهرا محمدی مادر كودكی است كه در یكی از این مدارس تحصیل می‌كند. او می‌گوید: مدرسه دخترم برای ما دوره‌های آموزشی خاصی می‌گذارد كه همراه با فرزندانمان كه هنوز دوره ابتدایی را سپری می‌كنند آموزش ببینیم. من خود از فارغ‌التحصیلان ممتاز كارشناسی ارشد هستم، اما واقعا از گذراندن این دوره‌ها بی‌نیاز نیستم و به همه والدین توصیه می‌كنم چنین دوره‌های آموزشی را از مدرسه فرزندانشان مطالبه كنند و از آموزش و پرورش می‌خواهم برای تربیت بهتر فرزندان و جلوگیری از فاصله گرفتن آنان از والدینشان این امر را در همه مدارس اجباری و البته ارزان و چه بهتر كه رایگان در نظر بگیرند.

عصر گفتمان

كارشناسان معتقند عصر نوجوانی و جوانی یعنی 13 تا 23 سال زمان گفتمان و مذاكره است و نه امر و نهی. حالا تصور كنید فرزند 13 ساله‌ای دارید كه به یك زبان خارجی كه التبه شما هم به آن تسلط ندارید با دوستی كه نمی‌دانید كیست مراودات و مكاتباتی دارد كه نمی‌دانید چیست. البته خود شما بوده‌اید كه در 5 سالگی او را به آموزشگاه چند زبانه سپرده‌اید گرچه این یك استثناست، اما تسلط عجیب نسل امروز به فوت و فن‌های شبكه جهانی و رایانه بر كسی پوشیده نیست به نحوی كه گاه والدین آنها به گردشان هم نمی‌رسند.

فكرش را بكنید شما یك رمز عبور ساده هم بلد نباشید روی رایانه بگذارید. نرم‌افزارهای كنترل مرورگرها كه جای خود دارد.

وقت كمتر، فرزند كمتر!

یك نفر می‌پرسید چرا مردم دارند بچه‌های كمتری به دنیا می‌آورند، به او گفتم: چون آنها وقت ندارند!

شاید من با آن دوست شوخی كردم، اما درست كه نگاه كنید واقعیت دور از این مزاح نیست. در برخی خانواده‌ها به دلیل اشتغال مادر و پدر، فرزندان در مهدهای كودك آموزش می‌بینند و حامل فرهنگ نسل گذشته خود نیستند و جامعه‌پذیری متفاوتی پیدا می‌كنند.

مرد از یك شیفت كاری بدون اضافه‌كاری به اندازه یك‌سوم پول مورد نیاز خانوار كسب می‌كند. چطور است یك شیفت هم برای اضافه كاری در محل كار بماند.

خوب البته او حدود ساعت 8 یا 9 به خانه خواهد رسید، اما یك سوم دیگر هزینه‌ها را از كجا بیاورد؟

اینجاست كه مامان خانواده كمی از كنسرو و كمی از مهد كودك و كمی هم از مادر خودش یا همسرش كمك می‌گیرد و یك شیفت هم او سر كار می‌رود.

خوب حالا همه چیز مرتب است، اما كوچولوی خانواده كجاست؟ كی حوصله دارد بعد از كاردوسه شیفته (فراموش نكنید كه كار مادر در خانه خودش دو شیفت كاری است!) ناز او را بخرد و یك حرف و دو حرف بر زبانش بگذارد!

بچه حرف زدن را از كارتون و تلویزیون یاد می‌گیرد، خلق و خو را از مریم جون و نازی جون مربی‌های مهد و به دست آوردن حق و حقوقش را نیز از كتك‌زدن هم‌بندی‌ها ـ ببخشید ـ هم مهدی‌های كوچولو.

بی‌توجهی نهادهای آموزشی برای پرورش كودكان هم خودش حكایتی دیگر است كه مجالی جداگانه می‌طلبد.

به عنوان حرف آخر یك خاطره برایتان می‌گویم از كودك 3 ساله‌ای كه در كنار برادر بزرگترش به بازی‌های خشن مشغول می‌شد فقط برای این‌كه به قول پدرش زیر دست و پا نباشد.

یك بار او به من گفت: عروسكی كه خواسته بودم را نیاوردی؟ من به او گفتم هنوز كه تولدت نشده است. او گفت: اگر این دفعه عروسكم را نخری با اره برقی سرت را می‌برم بعد می‌دهم زامبی‌ها گاز گاز بخورند! من چند دقیقه‌ای دهانم باز ماند و تعجب نكردم وقتی مادرش گفت نمی‌دانم چرا او شب‌ها بارها و بارها از خواب می‌پرد و می‌ترسد. این كودك چند سال بعد چه سرگرمی و چه رفتاری خواهد داشت؟

سه شنبه 20/4/1391 - 12:8
سلامت و بهداشت جامعه
دوست استخوان‌های شما
ویتامین D یكی از ویتامین‌های لازم برای بدن است كه به رشد و استحكام استخوان‌ها از طریق كنترل تعادل كلسیم و فسفر با افزایش جذب آنها از روده‌ به ما كمك می‌كند.

منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است. به طوری كه ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین می‌كند. كمبود این ویتامین همچنین باعث پوكی استخوان در كهنسالی می‌گردد.

دریافت ویتامین Dو كلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات در افراد كهنسال می‌شود. همچنین مصرف ویتامین D در سلامت مغز و جلوگیری از آلزایمر موثر است.

در دوران كهنسالی كمبود این ویتامین باعث بروز بیماری پوكی استخوان بویژه در زنان می‌شود. عامل اصلی تاثیرگذار تغییرات هورمونی در بدن است، اما در این دوران این بیماری میزان ویتامین D در بدن كاهش می‌یابد، اما دریافت این ویتامین در دوران بیماری كمك چندانی به بهبود آن نمی‌كند، بلكه برای پیشگیری از این بیماری باید از دوران جوانی كلسیم و فسفر همراه با ویتامین D مصرف شود.

نرفتن زیر نور آفتاب یا نخوردن غذاهای حاوی این ویتامین باعث كمبود ویتامین D در بدن می‌شود.

منابع حاوی ویتامین D

چربی ماهی‌هایی مانند قزل‏‌آلا منبع غنی ویتامین D هستند. تابش اشعه ماوراءبنفش به پوست انسان باعث می‌شود ویتامینD در بدن ساخته شود.

غلات و برخی سبزیجات و میوه‌جات وكره، روغن كبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر و ماهی ساردین حاوی مقادیر زیادی از این نوع ویتامین هستند.

سه شنبه 20/4/1391 - 11:54
بهداشت روانی
چگونه‌ در‌سیاهچاله فراموشی نیفتیم
آلزایمر بیماری است كه امروز كما بیش همه ما آن را می‌شناسیم.

وقتی كلیدی را فراموش می‌كنیم، موبایل خود را جا می‌گذاریم یا یادمان نمی‌آید چیز‌ها را كجا گذاشته‌ایم به شوخی به دیگران می‌گوییم: دارم آلزایمر می‌گیرم، اما آیا واقعا شما دارید علائم اولیه آلزایمر را نشان می‌دهید؟ آیا راهی هست كه در سال‌های آینده از ابتلا به آن پیشگیری كنید؟

 

در این گزارش سعی داریم انواع راه‌های پیشگیری از آلزایمر كه خیال شما را تا حدی راحت می‌كند، ارائه دهیم.

چرا آلزایمر می‌گیرید؟

ندا بعد از این‌كه فرزند خود را از دست داد تا حد زیادی دچار فراموشی شد. آن زمان ندا تنها 32 سال داشت و این واقعه برای او یك شوك شدید به حساب می‌آمد. كمی‌ بعد از آن در یك تصادف همسر و مادرش فوت كردند شدت ناراحتی او در حدی بود كه حتی شماره تلفن و پلاك منزلش را نیز فراموش كرده بود. گرچه چند سال بعد او با موضوع كنار آمد، اما فراموشی و كم‌حواسی اندكی در ذهن او باقی ماند.

در بیماری آلزایمر ترشح برخی مواد در مغز بشدت كاهش می‌یابد، اما این مساله همیشه به علت پیر شدن سلول‌ها نیست. سكته مغزی كه باعث از دست رفتن بخشی از سلول‌های مغز می‌شود یا شوك عاطفی پس از دست دادن عزیزی، می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند.

آلزایمر با از دست دادن حافظه كوتاه‌مدت، فراموش كردن نشانی‌ها و نام‌ها آغاز می‌شود و كم‌كم تا آنجا پیش می‌رود كه فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می‌كند.

مبتلایان به بیماری، اشخاص و حتی اعضای خانواده خود را نمی‌‌شناسند، هیجان‌های كودكانه نشان می‌‌دهند و از عهده نظافت خود و لباس پوشیدن برنمی‌آیند.

خوشبختانه دانشمندان و محققان راه‌های متعددی برای پیشگیری از آلزایمر یافته‌اند.

راهكارهای اجتماعی

دامنه روابط و دوستان خود را گسترش دهید و روابط كیفی داشته باشید. مدیریت كردن رابطه به جلوگیری از زوال عقلی كمك می‌كند.

تغذیه

تغذیه درست و سالم راه دیگری است كه مسیر شما را از آلزایمر دور می‌كند. رژیم غذایی سرشار از سبزی‌ها و همچنین ماهی بهترین راهكار برای كاهش احتمال بروز زوال عقل و آلزایمر است. در برنامه غذایی شما باید مقادیر كافی ویتامین‌های C و E موجود باشد.

ضمنا سیگار كشیدن را قبل از بقیه چیزها فراموش كنید زیرا كسانی كه ژن زمینه‌ساز این بیماری را ندارند با سیگار كشیدن می‌توانند تا 70 درصد احتمال ابتلای خود را افزایش دهند.

سالمندانی كه روزانه ۲ تا ۳ بشقاب سبزی و میوه از جمله گل كلم، سیب‌زمینی، پرتقال، سیب و تربچه مصرف می‌كنند 40درصد كمتر از هم سن و سالانشان به فراموشی دچار می‌شوند

مصرف سیب و زردچوبه را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید زیرا این دو ماده غذایی دشمنان آلزایمر هستند. خوردن روزی 2 لیوان آب سیب یا 3 عدد سیب بسیار به شما كمك می‌كند. از طرف دیگر زردچوبه‌ در درمان‌ و پیشگیری‌ از بیماری‌ آلزایمر موثر است‌.

بررسی‌ها نشان داده است سالمندانی كه روزانه ۲ تا ۳ بشقاب سبزی و میوه از جمله گل كلم، سیب‌زمینی، پرتقال، سیب و تربچه مصرف می‌كنند 40 درصد كمتر از هم سن و سالانشان به فراموشی دچار می‌شوند.

سبزیجات پهن برگ مثل بروكلی، اسفناج و كاهو بسیار مفید است.

روغن زیتون از بروز فراموشی و آلزایمر در افراد مسن جلوگیری می‌كند، ولی مكانیسم عمل آن ناشناخته است. به نظر می‌‌رسد اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می‌تواند باعث حفظ ساختار غشای سلول‌های مغزی شوند.

طی تحقیقاتی مشخص شد میزان اسید فولیك در خون افراد مبتلا به آلزایمر پایین است و در تحقیق دیگری مشاهده شد مصرف كم سبزیجات سبز رنگ موجب افت اسید فولیك خون و بروز لخته‌های خونی در مویرگ‌های مغز و آسیب به بافت مغز می‌شود كه فراموشی را در پی دارد.افرادی كه در هفته 2 لیوان یا بیشتر آب انار می‌نوشند، احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آنها ‌نسبت به افرادی كه در هفته نصف لیوان مصرف می‌كنند،76 درصد كمتر است.

دارچین نیز خاصیت پیشگیری از آلزایمر دارد و می‌توانید هر بار یك قطعه از چوب آن را در چای خود بیندازید.

عقل سالم در بدن سالم

اگر می‌خواهید عقلتان زوال نیابد جسمتان را قوی كنید.كم تحركی یكی از عوامل آلزایمر است.

پزشكان و محققان دریافته اند ورزش كردن به طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا 50 درصد كاهش دهد. ورزش منظم، تغذیه سالم و كنترل فشار خون مغز را سالم نگاه می‌دارد. ورزش منجر به كاهش استرس و افزایش شادابی فرد می‌شود كه این عوامل در نهایت با تقویت سلول‌های مغز در كاهش ابتلا به آلزایمر موثرند.

۳۰ دقیقه ورزش روزانه تاثیر بسزایی در سلامت قلب، ماهیچه‌ها و مغز دارد. پیاده روی، باغبانی، تمیز‌كردن منزل، رقصیدن و... می‌تواند نوعی ورزش باشد.

كلسترول خود را كاهش دهید

ماهی و مغزهایی چون گردو، بادام، فندق، تخمه آفتابگردان و كنجد دارای روغن‌های مناسب برای بدن هستند.

در حد طبیعی نگاه داشتن مقدار كلسترول HDL، برای سلامت انسان از جمله تقویت حافظه او بسیار مهم است.

بالا بودن سطوح كلسترول HDL، خطر توسعه‌ی زوال مغزی به موازات افزایش سن را می‌تواند كاهش دهد. در مقابل آن پایین بودن سطوح كلسترول HDL در سنین میانسالی، می‌تواند خطر توسعه زوال مغزی را در سال‌های آینده زندگی افراد افزایش دهد.

به روز باشید

از زمانه عقب نمانید. یعنی فراموش نكنید عضو جامعه‌اید تا فراموشی گریبانگیرتان نشود. به این ترتیب كه گوش كردن به اخبار رادیو و تلویزیون، مطالعه كتاب، یاد گرفتن مطلب جدید به طور روزانه، مرور و یادآوری اتفاقات و مسائل روزهای گذشته چون مغز شما را ورزش می‌دهد جلوی بروز آلزایمر را می‌گیرد.

حل جدول نیز راهكار دیگری است كه به شما پیشنهاد می‌شود.

ذهن سالم با روح سالم

همین استرس موذی كه همیشه در همه جا پیدا می‌شود یكی از عوامل آلزایمر است. ما فراموش می‌كنیم زیرا از مرور كردن خسته و ناامید می‌شویم. مرور مسائلی كه به ما استرس می‌دهد ما را ناچار از فراموشی می‌كند. تحقیقات نشان می‌دهد استرس و شیوه زندگی جدید به آلزایمر دامن می‌زند.

مراقب این بیماری‌ها باشید

سابقه وارد آمدن ضربه به سر، دیابت، كم‌كاری تیروئید، فشار خون و كلسترول بالا و در معرض قرار گرفتن فلزاتی مثل آلومینیوم و روی از عواملی هستند كه احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند.

از آلودگی‌ها فرار كنید

هریك از ما كه در شهری بزرگ فكر می‌كنیم از جایی به اینجا آمده‌ایم یا دست كم جایی غیر از اینجا داریم كه برویم. اگر شما در آستانه بازنشستگی قرار دارید و دیگر كاری در این شهر ندارید در یك نقطه پاك و دور از آلودگی هوا و آب و خاك مسكن بگزینید، زیرا یكی دیگر از عوامل موثر در ابتلا به آلزایمر آلودگی‌های محیطی و از جمله آلودگی هوا و همچنین آلودگی آب است.

سلول‌های مغزی نسبت به كمبود اكسیژن بسیار حساس هستند و آلودگی هوا باعث می‌شود اكسیژن كمتری به مغز برسد و در نتیجه این كمبود اكسیژن سلول‌های مغزی تخریب می‌شوند.

ورزش مغزی

افرادی كه مرتب مطالعه می‌كنند یا بازی های فكری انجام می‌دهند، جدول حل می‌كنند و... كمتر در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود. ورزش ذهن و تمریناتی كه به افزایش تمركز كمك می‌كند مثل بازی شطرنج و برخی بازی‌های كامپیوتری و تكمیل پازل برای ما مفید است.

ماندانا ملاعلی

سه شنبه 20/4/1391 - 11:54
ایرانگردی
خانه‌آقازاده هم بادگیر‌دارد، هم‌كلاه‌فرنگی
اصلا می‌دانید بادگیر چیست؟ بادگیر برجكی بلند، معمولا چهارضلی یا چندضلعی است كه سال‌ها قبل كویرنشینان آن را به خانه‌هایشان اضافه می‌كردند تا نسیم‌های بیابانگرد را شكار كند، قورت بدهد و هل‌شان بدهد توی خانه‌های خشتی و زیبای كویری و به این ترتیب خانه‌ها خنك شوند و ساكنانشان را از گرمای هولناك كویر مصون نگه دارند و به خورشیدی كه بیرحم و بی‌وقفه می‌تابید و زمین را گرم می‌كرد‌، دهان كجی كنند.

 

چرا اینها را گفتیم؟ دلیلش پیشنهاد سفر این آخر هفته‌مان است. توصیه ما خانه آقازاده ابركوه یزد است كه شمار زیادی از عناصر معماری سنتی ایران را در خود جای داده است و از آن جمله می‌شود به بادگیر اشاره كرد كه جزو تفكیك‌ناپذیر خانه‌های كویری سنتی به حساب می‌آید.

خانه آقازاده یك بنای قاجاری 820 مترمربعی است كه صاحبش سیدحسین ابرقویی از ثروتمندان این منطقه بوده است. این بنا كه به دلیل زیبایی و اصالتش جزو آثار ملی كشورمان به ثبت رسیده است در بافت قدیم دروازه میدان ابركوه قرار دارد.

پیشنهاد این آخر هفته ما، حیاطی مركزی دارد با حوضی سنگی و بزرگ در وسطش. در متون میراث فرهنگی معتبر نوشته شده است كه خانه در 3 جبهه ساخته شده تا ساكنانش بسته به شرایط آب و هوایی فصل‌های مختلف سال، در بخش‌های مختلف آن ساكن شوند.

علاوه بر بادگیرها، خانه یك كلاه‌فرنگی مقرنس‌كاری شده نیز دارد و معمارش، آن را مثل بادگیرها با هدفی هوشمندانه طراحی كرده است. در واقع این كلاه‌فرنگی علاوه بر آن كه فرصتی به معمار داده است تا جلوه‌ای از هنر را در معرض دید هر تازه‌واردی بگذارد، به شكلی طراحی شده است كه نور آسان‌تر وارد خانه شود و فضای داخل آن را روشن كند.

علی یوشی‌زاده

سه شنبه 20/4/1391 - 11:52
كودك
به بچه‌ها بیاموزیم مراقب زمین باشند
حتماً شما هم كودكان زیادی را دیده‌اید كه بی‌توجه به اهمیت پاكیزه نگه‌داشتن محیط زندگی، كاغذ شكلات، بستنی، بیسكویت یا دیگر زباله‌هایشان را روی زمین، داخل جوی آب یا هر جای دیگری غیر از سطل‌های زباله می‌ریزند و اصلاً هم نگران طبیعت نیستند.

 در حالیكه والدین و مسوولان مدرسه و مهدهای كودك‌ باید به كودكان احترام به طبیعت و محیط‌زیست را بیاموزند. البته هیچ وقت تصور نكنید برای شروع این كار زود است، از همین امروز شروع كنید و به او بیاموزید مراقب زمین، طبیعت و محیط‌زیست باشد.

به عنوان مثال یكی از معلم‌های مدرسه با دانش‌آموزانش درباره وسایل نقلیه و نقش آنها در ایجاد آلودگی هوا صحبت كرد. او برای آنها توضیح داد كه هر ماشین تا چه حد می‌تواند محیط‌زیست را آلوده كند و شرایط زندگی موجودات را با خطر مواجه سازد. بعد از این‌كه صحبت‌های معلم به پایان رسید، واكنش بچه‌ها خیلی جالب بود؛ آنها تصمیم گرفته بودند هیچ‌وقت با خودروی شخصی والدینشان به مدرسه نیایند و برای حفظ محیط‌زیست و به حداقل رساندن آلودگی هوا بیشتر از دوچرخه استفاده كنند. شاید فكر كنید تصمیم چند دانش‌آموز چندان تاثیری در بهبود كیفیت هوا ندارد، اما اگر به آینده دقت داشته باشید بهتر متوجه می‌شوید؛ این دانش‌آموزان همگی بزرگسالان آینده هستند و در نتیجه تصمیم‌شان در بهبود یا تشدید آلودگی هوا موثر است.

علاوه بر این، فراموش نكنید كه بچه‌ها از پدر و مادرشان می‌آموزند چگونه باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی كرد. بنابراین اگر شما صرفه‌جویی را نادیده بگیرید و بدون فكر از منابع انرژی استفاده كنید، مطمئن باشید فرزندتان هم همین شیوه را در پیش می‌گیرد. بنابراین از همین حالا كه فرزندتان كوچك است، به فكر آموزش او باشید و با رفتار درست برایش توضیح دهید چرا و چگونه باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی كند.

scholastic.com

سه شنبه 20/4/1391 - 11:52
بهداشت روانی

سالمندان و اعتماد به نفس

پدربزرگ و مادربزرگ‌تان را درك كنید. آنها در یكی از سخت‌ترین مراحل زندگیشان به سر می‌برند. از یك‌سو توانایی‌های گذشته‌شان را به یاد می‌آورند از یك‌سو آینده چندان درخشانی را در انتظار خود نمی‌بینند. از طرف دیگر تحلیل رفتن هر روزه قوای جسمانیشان را حس می‌كنند و از این‌كه كاری از دستشان ساخته نیست، شدیدا مضطرب و نگران می‌شوند. پس تعجبی ندارد اگر گاهی احساس می‌كنید آنها دوست دارند بیش از گذشته در كارهای شما مداخله كنند. در واقع این راهی است كه آنها انتخاب می‌كنند تا خود و توانایی‌هایشان را به دیگران اثبات كنند.

مریم دهقان، كارشناس روان‌شناسی در گفت‌وگو با «جام‌جم» می‌گوید: ممكن است سالمندان به اقدامات عجیبی هم دست بزنند و كارهایی انجام بدهند كه حتی در زمان جوانی و سلامت كامل هم انجام نمی‌دادند. مثلا پیرمردی كه از بیماری قلبی رنج می‌برد، صبح یك روز زمستانی در هوای آزاد شروع به ورزش كند یا پیرزنی كه سال‌هاست با كمر‌درد دست و پنجه‌نرم می‌كند تصمیم بگیرد یكی از فرش‌های خانه را به‌تنهایی جابه‌جا كند.

بنابراین اگر متوجه شدید پدر و مادر پیرتان قرص‌هایش را نمی‌خورد یا حتی آنها را دور می‌ریزد تصور نكنید كه قصد اذیت شما را دارد. او تنها از یك فرآیند انكار استفاده می‌كند تا ضعف‌هایش را مخفی كند. احتمالا وقتی دلیل كارش را جویا می‌شوید در پاسخ می‌گوید سالم است و به آنها نیازی ندارد.

از تجربه آنها بهره بگیرید

شما می‌توانید برای كاهش این حالت و افزایش اعتماد به نفس به آنها كمك كنید. باید سعی كنید به آنها نشان دهید اگرچه توانایی‌هایشان كاهش یافته، اما جایگاهشان نزد شما مانند گذشته است. فراموش نكنید پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها منبع غنی از تجربه‌ها هستند. با مورد مشورت قرار دادن آنها می‌توانید حس ارزشمند بودن را به آنها انتقال دهید. برای مثال همواره در فرهنگ ایرانی در مورد انتخاب نام فرزندان یا كسب اجازه برای ازدواج آنها به بزرگ‌ترهای خانواده مراجعه می‌كردند. ایجاد حس احترام و ارزشمند بودن تأثیر شگرفی در بالابردن اعتماد به نفس و امید به زندگی دارد.

اتاق پدربزرگ و مادربزرگ

این روزها دیگر از آن خانه‌های قدیمی‌با حیاط‌های بزرگ و باصفا و اتاق‌های روبه آفتاب با پنجره‌های سرتاسری كه روزی پدر‌ها و مادربزرگ‌هایمان در آنها زندگی می‌كردند خبری نیست. همه جمع شده‌ایم در آپارتمان‌های كوچكی كه در آنها داشتن فضای شخصی و خصوصی چندان معنایی ندارد، اما باید توجه داشته باشید كه پذیرفتن شرایط زندگی امروزی برای كسانی كه نزدیك دوسوم از زندگیشان را به سبك دیگری گذرانده اند كار دشواری است. اگر پدر و مادر پیرتان را به علت تنهایی به منزل خودتان دعوت كرده‌اید فراموش نكنید كه از همان ابتدا اتاق مخصوصی را به او اختصاص دهید. اگر خانه كوچكی دارید كه امكان چنین كاری را به شما نمی‌دهد، سعی كنید فضای هرچند كوچكی را مثل یك كمد در اختیارش بگذارید. اگر به سرای سالمندان سری زده باشید یا با پدربزرگ و مادربزرگ‌تان زندگی كنید ممكن است با مواردی برخورد كرده باشید كه سالمندان بعضی از وسایل شخصی، پول و جواهراتشان را در رختخواب یا زیر بالش خود پنهان می‌كنند. اگر بتوانید یك كمد قفل‌دار به آنها بدهید می‌توانید تا حدی خیالشان را راحت كنید. از سوی دیگر سالمندان در این سنین وسایلی دارند كه چندان تمایل ندارند دیگران آنها را ببینند. از آن جمله می‌توان به دندان‌های مصنوعی اشاره كرد كه با در اختیار گذاشتن یك مكان اختصاصی این مشكل نیز برطرف می‌شود.

چرا سالمندان به دیگران بدگمان می‌شوند؟

درست است. شما فرزندش هستید اما او این روزها آنچنان با شك نگاهتان می‌كند كه گاهی می‌ترسید پدر و مادر پیرتان از لحاظ روحی دچار بیماری شده باشد. اما اشتباه نكنید، روان‌شناسان معتقدند این حساسیت‌ها و بی‌اعتمادی در اغلب سالخوردگان دیده می‌شود و دلایل ساده و مشخصی هم دارد كه مهم‌ترین آنها ضعف در بینایی، شنوایی و چشایی است. اختلالات بینایی شامل نزدیك‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است كه براحتی توسط عینك‌های طبی بر طرف می‌شوند. پس سهل‌انگاری را كنار بگذارید و پدربزرگ و مادربزرگ‌تان را هر از گاهی به بینایی‌سنجی ببرید، اما شایع‌ترین مشكل دوران سالمندی افت شنوایی است كه ممكن است باعث ناراحتی‌های عصبی در سالمندان شود، چراكه آنها در شنیدن صداهای بم با دشواری روبه‌رو می‌شوند و فكر می‌كنند دیگران در حال زمزمه‌كردن در مورد آنها هستند. اگر سالمندتان با مشكل حواس پرتی روبه‌رو نیست، بهترین كار استفاده از سمعك‌های طبی است، اما در صورت وجود بیماری‌هایی نظیر آلزایمر سمعك نه‌تنها مشكلتان را حل نمی‌كند، بلكه مشكل جدیدی به آنها می‌افزاید؛ چراكه مجبور می‌شوید مدام به دنبال سمعك‌های كوچك پدربزرگ و مادربزرگ‌تان بگردید. بنابراین كمی ‌حوصله به خرج دهید و كلمات را آهسته و شمرده برایشان تكرار كنید و در نهایت مشكل چشایی كه می‌تواند به‌تنهایی بحث مفصلی را در خانه راه بیندازد. سالمندان در سنین بالا با 2 مشكل چشایی روبه‌رو می‌شوند. نخست مزه‌ها را بدرستی حس نمی‌كنند و دوم تمایلی به استفاده از ادویه جات ندارند. همین 2مورد باعث می‌شود دیگران فكر كنند آنها افرادی ایرادگیر هستند. در حالی‌كه این حالت یك ضعف طبیعی است كه برای اغلب سالخوردگان ایجاد می‌شود. در این مورد بهتر است كمی‌ با آنها راه بیایید. سعی كنید غذاهای متنوع و تازه تهیه كنید تا آنها هم از غذایشان لذت ببرند.

بزرگ‌تر‌ها و كوچك‌تر‌های خانواده

همه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از دیدن نوه‌ها و روزبه‌روز بزرگ‌تر شدن آنها احساس غرور می‌كنند، اما این احساس زمانی بیشتر می‌شود كه كوچك‌تر‌ها هم نحوه برقراری یك ارتباط موثر را آموخته باشند. فرزندانتان در این ارتباط قبل از هركس شما را الگوی خود قرار می‌دهند. بنابراین اگر نسبت به سالخوردگان خانواده و پدر و مادرتان احساس مثبت و توام با محبتی دارید، فرزندانتان نیز همین حس را تجربه خواهند كرد. قبل از هرچیز سالمندان انتظار دارند نوه‌ها و فرزندانشان با آنها با احترام برخورد كنند. عزت نفس سالمندتان را در مقابل فرزندانتان حفظ كنید و تلاش كنید تصویر ذهنی مثبتی از آنها را در ذهن كودكان ترسیم كنید. سعی كنید در هر دو گروه احساس مسوولیت را به شیوه‌های مختلف تقویت كنید. برای مثال از پدر یا مادر پیرتان بخواهید فرزندان كوچكتان را به پارك ببرند. در مقابل نیز وظیفه یادآوری خوردن قرص‌ها را به فرزندتان محول كنید. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هنگام تعریف كردن خاطرات دوران جوانیشان یا افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی‌ احساس خوبی را تجربه می‌كنند. به فرزندانتان بیاموزید كه شنوندگان خوبی باشند. گاهی خودتان نیز با آنها همراهی كنید. البته همیشه مواظب سلامت سالمندان باشید و این مسأله را به كودكان هم یادآوری كنید. چراكه آنها توانایی تحرك كمی‌ دارند و نمی‌توانند پا به پای كوچك‌تر‌ها حركت كنند و در بازی‌هایشان شركت كنند.

چگونه با آنها صحبت كنیم؟

اگر پدربزرگ و مادربزرگتان مدام در برابر پیشنهادهای مختلف شما می‌گوید: «دیگر از من گذشته» یا «دیگر زمانی برای این كارها نیست»، هرچه سریع‌تر شیوه كلامی‌تان را تغییر دهید. برای درك كردن وضع و حالشان كافی است چند دقیقه خودتان را جای آنها بگذارید. در این سنین افراد روزانه به طور فزاینده‌ای امیدشان را به آینده از دست می‌دهند یا مدام احساس می‌كنند ممكن است دیگران كارهایشان را سبكسرانه تلقی كنند. ادامه پیدا كردن این‌گونه احساسات می‌تواند از پدربزرگ و مادربزرگتان افرادی افسرده و بدون اعتماد به نفس بسازد، اما شما می‌توانید با یك شیوه كلامی ‌صحیح همه چیز را حل كنید. اگر می‌خواهید آنها برنامه‌هایی كه شما برای بهبود روحیه آنان ترتیب داده‌اید را براحتی بپذیرند باید سعی كنید جملاتتان رنگ و بوی پیری نداشته باشد و به هیچ عنوان به ضعف‌های آنها اشاره نكند. برقراری ارتباط كلامی‌ پدربزرگ‌ها با مادربزرگ‌ها تفاوت‌هایی هم دارد. اگر با مادربزرگتان زندگی می‌كنید، مدت زمان بیشتری را به صحبت كردن با او اختصاص دهید. آنها بر عكس پدربزرگ‌ها هنگام ناراحتی نیاز بیشتری به درددل كردن دارند. در مقابل اگر خواسته‌ای از پدربزرگتان دارید یكراست سر اصل مطلب بروید و از حواشی دوری كنید. البته سالمندان در این سنین به رعایت احترام در كلام شما بیشتر ازهر چیز دیگری اهمیت می‌دهند، بنابراین جملات درخواستی را جایگزین جملات آمرانه كنید.

زندگی‌تان را هماهنگ كنید

اگر با پدربزرگ و مادربزرگتان زندگی می‌كنید، حتما با بی‌خوابی‌های شبانه آنها آشنا هستید. واقعیت این است كه بیش از 50 درصد افراد بالای 65 سال از مشكل خواب در این سنین رنج می‌برند. البته اگر تصور می‌كنید با افزایش سن نیاز انسان به خواب كاهش می‌یابد سخت در اشتباه هستید. همه این مشكلات از آنجا آغاز می‌شود كه با افزایش سن ساعت خواب بدن تغییر می‌كند. بنابراین وقتی می‌بینید كه پدربزرگ و مادربزرگتان از سر شب خواب‌آلود است، اما صبح بسیار زود بیدار می‌شود تعجب نكنید. اما با وجود این آنها هم روزانه بین 6 تا 8 ساعت در روز به خواب احتیاج دارند. تفاوت خواب سالخوردگان با افراد جوان‌تر در این است كه آنها اغلب خواب سبك را به جای خواب سنگین تجربه می‌كنند. پزشكان عواملی همچون بیماری دیابت، داروها و اختلالات روانی را بر كیفیت خواب سالمندان مؤثر می‌دانند. در این بین عوامل استرس‌زا نقش تعیین‌كننده‌ای را بازی می‌كنند. راه‌های مختلفی وجود دارند كه می‌توانید با رعایت آنها به وضعیت خواب پدربزرگ و مادربزرگتان كمك كنید. برای مثال از آنها بخواهید حتی در روزهای تعطیل هم ساعت خوابشان را تغییر ندهند. همچنین حداقل 2 ساعت قبل از خواب از نوشیدنی‌های دارای كافئین، مثل چای و قهوه استفاده نكنند. یكی دیگر از عوامل بی‌خوابی در این سنین نداشتن فعالیت بدنی مستمر است. در این حالت بدن كه خستگی چندانی حس نمی‌كند تمایلی به خواب نشان نمی‌دهد. بیشتر سالمندان به دلیل درد در مفاصل، رغبتی به حركات بدنی نشان نمی‌دهند. شما می‌توانید با همراهی در پیاده‌روی و ورزش‌های سبك در آنها ایجاد انگیزه كنید. قبل از خواب دوش آب‌گرم را برای آرامش بیشتر فراموش نكنید. در نهایت این‌كه از پدربزرگ و مادربزرگتان بخواهید تنها زمانی كه احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌كنند به بستر بروند. غلت‌زدن در بستر و به انتظار خواب بودن تنها برایشان شب بیداری را به ارمغان خواهد آورد. سعی كنید بستر مناسبی را برای آنها فراهم كنید. برای این كار می‌توانید از تشك‌های طبی استفاده كنید. تشك‌های برقی كه تولید گرما می‌كنند برای سالمندانی كه از درد پاها و كمر رنج می‌برند بسیار كارگشا خواهد بود تا خواب شیرینی را تجربه كنند. سعی كنید ساعت خوابتان را با سالمندی كه در منزل دارید هماهنگ كنید. بدین ترتیب بسیاری از مشكلاتتان برطرف خواهد شد.

همه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از دیدن نوه‌ها و روزبه‌روز بزرگ‌تر شدن آنها احساس غرور می‌كنند، اما كوچك‌تر‌ها هم باید نحوه برقراری ارتباط با آنها را آموخته باشند

این هماهنگی در سایر موارد نیز توصیه می‌شود. برای مثال سالمندان معمولا به برنامه‌های خاصی از تلویزیون علاقه‌مند هستند كه ممكن است فرزندان كوچك‌تر خانواده علاقه‌ای به آنها نشان ندهند. با داشتن یك مدیریت صحیح در مورد ساعت برنامه‌ها و تكرارشان می‌توانید از بحث و جدل‌های بعدی جلوگیری كنید. فرزندان معمولا انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سالمندان دارند. از آنها بخواهید تا با صبر و حوصله بیشتری در این خصوص عمل كنند.

سرای سالمندان؛ آری یا نه

سپردن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به سرای سالمندان همیشه هم نشانه سنگدلی نیست. اگرچه در فرهنگ ما این امر چندان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، اما گاهی به نفع سالمندان است كه سرای سالمندان را به زندگی در كنار فرزندانشان ترجیح دهند. برای مثال زمانی كه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بیماری‌هایی دارند كه نیازمند مراقبت دقیق و دائمی ‌دارند بهتر است با توافق خودشان آنها را به سرای سالمندان بفرستید تا از خدمات تخصصی این مراكز استفاده كنند. در این‌گونه فضاها معمولا زندگی سالمندان از نظم بخصوصی پیروی می‌كند و تفریحات مناسبی در اختیارشان قرار می‌گیرد. بسیاری از سالمندان همنشینی با افرادی كه شرایط نسبتا یكسانی با آنها دارند را به زندگی در آپارتمان‌های كوچك و تنهایی به علت مشغله فرزندان ترجیح می‌دهند.

اما تمام اینها مسوولیت شما را سلب نمی‌كند. هر چقدر هم سر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در این مكان‌ها گرم باشد، اما جای خالی فرزندان را پر نمی‌كند. سپردن آنها به سرای سالمندان نباید موجب فراموش كردن آنها شود، بنابراین حداقل هر دو هفته یك‌بار به آنها سر بزنید. اما سرای سالمندان در كنار تمام این مزایا معایبی هم دارد. بسیاری از سالمندان حتی بعد از گذشت چندین سال نمی‌توانند خود را با این مكان‌ها و شرایطشان وفق دهند و دچار افسردگی‌های شدیدی می‌شوند. داشتن زندگی یكنواخت و بدون هیجان و صحبت با افرادی كه از مشكلات عاطفی رنج می‌برند می‌تواند تأثیرات منفی روی روحیه آنها داشته باشد.

افراد معمولا در سرای سالمندان احساس استقلالشان را از دست می‌دهند و به افرادی با شخصیت وابسته تبدیل می‌شوند. حتی ممكن است بعد از مدتی تمایلی به انجام كارهایی كه از دست خودشان هم بر می‌آید نداشته باشند. دور ماندن از خانواده و بستگان درجه یك معمولا با احساس كمبود عاطفه همراه است. در صورت سهل انگاری شما در رسیدگی و ملاقات با آنها این احساس تبدیل به نا امیدی و توجه بیش از حد به مرگ می‌شود. بنابراین پدربزرگ و مادربزرگتان را در صورت رضایت كامل به این مراكز انتقال دهید و آنها را به اجبار در سال‌های پایانی عمرشان محكوم به جدایی از فرزندانشان نكنید.

سالمندان و ورزش

پزشكان معمولا به سالمندان توصیه می‌كنند تا حد توانشان فعالیت بدنی داشته باشند. برای آن‌كه ساعت‌های دلپذیرتری را در كنار پدربزرگ و مادربزرگ‌تان بگذرانید و خودتان هم زمان كمتری را به مراقبت از آنها اختصاص دهید ورزش بهترین راه پیشنهادی ماست. به همین دلیل برای آنها برنامه‌های ورزشی و تفریحاتی پیش‌بینی كنید. در سنین بالاتر ورزش‌های آبی نظیر شنا بیشترین تأثیر مثبت را روی سالمندان دارند، اما مهم‌ترین فایده ورزش كردن در این سنین سلامت روانی این افراد و جلوگیری از افسردگی در آنهاست. البته پوكی استخوان از جمله رایج‌ترین مشكلات سالمندان است كه در صورت بی‌احتیاطی هنگام ورزش ممكن است مشكل‌ساز شود. به همین دلیل همراهی و مواظبت از پدربزرگ و مادربزرگتان را فراموش نكنید.

توصیه‌هایی كوتاه در مورد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

برنامه غذایی خانواده را به گونه‌ای تنظیم كنید كه سالمندان شب‌ها از غذاهای سبك استفاده كنند. مصرف لبنیاتی مثل ماست و شیر كه هم آرامش‌بخش هستند و هم برای پوكی استخوان مفیدند را از یاد نبرید. بیماری آلزایمر از جمله بیماری‌های شایع دوران كهولت است كه با افزایش سن تشدید می‌شود. یكی از راه‌های كاهش سرعت پیشروی این بیماری كار كشیدن از مغز است. فعالیت‌هایی مثل حل جدول را به پدربزرگ و مادربزرگ‌تان توصیه كنید.

‌‌ـ ‌چرت‌زدن‌های بین روز اگر كوتاه باشند نه‌تنها مانع خواب شب نمی‌شوند، بلكه انرژی لازم برای طول روز را هم فراهم می‌كند. متخصصان برای این منظور زمانی در حدود 30 تا 45 دقیقه را توصیه می‌كنند.

‌‌ـ‌ قدرشناس باشید. درست است كه سالمندان در این دوران به دلیل شرایط ویژه‌ای كه دارند گاهی زودرنج به نظر می‌رسند، اما شما باید جایگاه آنها را حفظ كنید و شرایطی را فراهم كنید كه آنها آخرین دوران زندگیشان را با خشنودی طی كنند.

پریشاد احمدی

سه شنبه 20/4/1391 - 11:51
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته