• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 639
زمان آخرین مطلب : 3459روز قبل
آشپزی و شیرینی پزی

آش هویج و جو؛ وعده افطاری همدانی ها

واحد آشپزی و تغذیه تبیان زنجان-

 

تبیان زنجان

آش هویج و جو یکی از غذاهای اهالی استان همدان است که در وعده افطار سر سفره قرار می‌دهند.

مواد لازم برای 4 نفر:

نخود: نصف پیمانه

بلغور: 2 پیمانه

پیاز داغ :3 قاشق غذاخوری

گوشت چرخ رده: 200 گرم

فلفل، نمک و زردچوبه به مقدار لازم

کشک به میزان لازم

هویج خرد شده 2 عدد

طرز تهیه:

* نخودها را از دو روز قبل خیس کرده و سپس آن را جداگانه می‌پزید.

* سپس بلغور و هویج خردشده را نیز جدا پخته و به نخود پخته شده اضافه می‌کنید و مواد تهیه شده را با دمای ملایم جوشانده و بطور مرتب هم می‌زنید تا لعاب بیندازد.

* مقداری پیاز داغ را با گوشت تفت داده و پس از اضافه کردن نمک، فلفل و زردچوبه، آن را به آش اضافه کنید.

در این آش بهتر است کشک قبل از بردن غذا سر سفره به آن اضافه شود.


چهارشنبه 21/4/1391 - 9:53
ریزه کاری های خانه داری
نکاتی جالب که هنگام خریدن حلقه ازدواج

 

 

اگر در شرف متاهل شدن هستید حتما این مطلب را بخوانید.خرید حلقه ازدواج یکی از اجزای مراسم ازدواج است که خرید آن اگرچه آسان به نظر می‌رسد، ولی معمولا وقتی پای خریدش به میان می‌آید، وسواس بیش از اندازه مانع این می‌شود که انتخاب راحت و درستی داشته باشیم. این مطلب سعی می‌کند با زبانی ساده و کاربردی، به‌شما کمک کند در خرید طلایی‌ترین حلقه عمرتان موفق عمل کنید.

 

1- حلقه با انگشتر فرق دارد

 

از همان اول دنبال انگشترهای بزرگ و پرنگین نباشید. آنها حلقه به شمار نمی‌آیند. حلقه خیلی ظریف است و روی آن یک ردیف نگین و یا یک نگین درشت کار شده است. شما حتی می‌توانید یک حلقه طلایی ساده را به عنوان حلقه ازدواج‌تان انتخاب کنید. بعدا می‌توانید برای جشن ازدواج یک انگشتر پرنگین را برای روی حلقه ازدواج‌تان بخرید. دقت کنید که حلقه و انگشتر شما باید با یکدیگر هماهنگی رنگ و جنس داشته باشند.

 

2- حلقه‌تان را سفارش بدهید

 

اگر خیلی نسبت به رنگ و شکل حلقه ازدواج‌تان حساس هستید و مدل‌های موجود در بازار را نمی‌پسندید، می‌توانید یک مدل حلقه ازدواج‌ را که می‌پسندید پیدا کنید و یک جواهرسازی معتبر پیدا کنید و از او بخواهید عین آن حلقه را برایتان بسازد. دقت کنید حتما مهم است جواهرساز شما در این کار متبحر باشد و حلقه شما را دقیقا با همان ظرافت مورد نظرتان بسازد.

3- حلقه‌های جفت بخرید

بعضی سلیقه‌ها معمولا دنبال حلقه‌های یک جور برای عروس و داماد نمی‌گردند چون در این صورت چون حلقه‌ها جفت هستند، حلقه عروس کمی مردانه و حلقه داماد کمی خصوصیات زنانه خواهد داشت ولی اگر شما به دنبال یک حلقه زنانه باشید، می‌توانید آن را خیلی ظریف و زنانه انتخاب کنید.

 

4- به نگین‌ها دقت کنید

 

وقتی می‌خواهید یک حلقه بخرید به نگین‌های آن خوب دقت کنید. بهتر است هر نگین در یک قاب از جنس طلا، محکم شده باشد چون در غیر این صورت احتمال افتادن و جدا شدن نگین‌ها بیشتر است. نگین‌هایی که با چسب به انگشتر چسبیده شده‌اند ممکن است با ضربه و زمین خوردن حلقه شما جدا شوند و مسلما دوباره جایگزین کردن این نگین‌ها گران تمام می‌شود.

 

5- یک سایز بزرگ‌تر بخرید

 

وقتی برای خرید حلقه می‌روید، حلقه‌هایی را بخرید که برای دست شما تنگ و جفت و جور نباشند. بالاخره قرار است شما این حلقه را یک عمر به دست کنید. در طول این سال‌ها ممکن است چاق شوید و حلقه شما دیگر قابل استفاده نباشد. اگر حلقه شما اندکی گشاد باشد می‌توانید آن را تنگ کنید ولی به دست کردن حلقه تنگ خیلی دشوار است.

 

6- انواع گرد را انتخاب کنید

 

گاهی برخی از حلقه‌ها، زایده‌های تیزی در طراحی‌شان دارند که نگین‌ها روی این زائده‌های تیز وصل می‌شوند. این تیز‌ی‌ها در هنگام کار روزمره به این سو و آن سو می‌گیرند و احتمال جدا شدن نگین‌ها وجود دارد. بنابراین توصیه ما به شما این است که حلقه‌های تخت و گرد را انتخاب کنید.

 

 7- سری به اینترنت بزنید

 

قبل از اینکه همراه همسرتان به خرید حلقه بروید بد نیست سری به اینترنت بزنید و انواع مدل‌های حلقه‌ها را نگاه کنید. از طرف دیگر بدون همسر‌تان سری به فروشگاه‌ها بزنید تا دقیقا دست‌تان بیاید چه مدل‌ حلقه‌ای می‌خواهید و سپس دو سه مدل را نشان کنید و با کمک همسرتان یکی را انتخاب کنید. مردها معمولا حوصله گشتن چند باره بازار را ندارند.

 

8- شستشوی حلقه

 

اگر شما با حلقه ازدواج تان به دستشویی بروید احتمال آلودگی آن وجود دارد. از سوی دیگر پاک کردن صابون از لابه‌لای نگین‌ها شفافیت آنها را از بین می‌برد. بنابراین بهتر است قبل از رفتن به دستشویی حلقه را از دست‌تان خارج کنید.

چهارشنبه 21/4/1391 - 9:33
آشپزی و شیرینی پزی

بال کبابی

مواد لازم:

بال مرغ=12 عدد
پیاز=1 عدد درشت
روغن مایع=1 ق غ
نمک=به میزان لازم
زرچوبه=1/8 ق چ
فلفل سیاه و قرمز=1/8 ق چ
آبلیمو=2 ق غ
روغن=به میزان لازم
قارچ=8 عدد متوسط
سیب زمینی=1 عدد بزرگ
طرزتهیه:
روی بال ها شیار ایجاد میکنیم و در مخلوط پیاز درشت حرد شده ,نمک ,فلفل ,زرچوبه ,روغن مایع ,آبلیمو به مدت چند ساعت در یخچال نگه میداریم و بعد از جدا کردن پیازها از بال ها اون ها رو توی سینی فر چیده به همراه قارچ هامون در فر کباب میکنیم ...

سیب زمینی ها رو هم درشت خرد و سرخ میکنیم و به عنوان دورچین ازشو استفاده میکنیم

چهارشنبه 21/4/1391 - 9:32
آشپزی و شیرینی پزی

طرز تهیه پیراشکی

 

تبیان زنجان www.tebyan-zn.ir

موارد لازم جهت خمیر :
تخم مرغ : یکی دو تا
روغ مایع: نصف لیوان
شیر : یک لیوان
آرد : سه چهار لیوان
نمک : یه ذره
مواد لازم جهت داخل پیراشکی :
سوسیس
سیب زمینی
سس قرمز
قارچ
فلفل دلمه
پنیرپیتزا
طرز تهیه :
اول باید خمیرش رو درست کنید. توی یه کاسه گود، تخم مرغ رو بریزید و با چنگال هم بزنید. روغن رو اضافه کنید و دوباره هم بزیند. شیر رو هم بریزید و سپس آرد و کم کم اضافه کنید.
نکته مهم : اگر تا قبل از اینکه تمام آرد رو بریزید، متوجه شدید که مقدار خمیر کم است، می توانید همانجا تخم مرغ و کمی شیر و روغن اضافه کنید (شیر بیشتر باشه) و آرد بیشتری بریزید.
تا جایی آرد اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. سپس در نایلون فریزر قرار دهید و اجازه دهید قدری در هوای اتاق استراحت کند !

به سراغ مواد داخل آن بروید. می توانید از گوشت چرخ کرده و جعفری و قارچ نیز استفاده کنید. این دیگر بستگی به سلیقه خودتان دارد. من در خانه سوسیس و سیب زمینی داشتم. اینها و فلفل دلمه را نگینی خرد میکنیم و جدا جدا سرخ می کنیم و با قارچ خرد شده مخلوط می کنیم ( روی حرارت) سپس سس قرمز را می ریزیم و هم می زنیم. نباید آب داشته باشد. می گذاریم سرد شود.
حالا باید خمیر را روی یک تخته با وردنه باز کنیم. حتماً باید قدری آرد بریزیم .سپس به اندازه دلخواه یا با قالب یا ته لیوان یا نعلبکی یا هر وسیله ای که خواستیم (!)، از آن در بیاوریم. سپس باید قدری پنیرپیتزای رنده شده بریزیم و بعد از موادمان که نباید داغ باشد(وگرنه خمیر را سوراخ می کند.) را روی خمیر بریزیم. دوباره کمی پنیرپیتزا می ریزیم و خمیر را می بندیم.

سپس دو طرف خمیر را به هم می چسبانیم و با دست، چین می دهیم.

بعد از اتمام این کار، روغن را داغ می کنیم. احتیاج به ظرف گود نداریم. از ماهیتابه استفاده می کنیم. و پیراشکی ها را خوب سرخ می کنیم. برعکس سمبوسه که خیلی روغن می برد، پیراشکی پسر خوبی است و زیاد روغن نمی برد ! بعد از آن نوش جان می کنیم !
وقتی خیلی بچه بودم، دوست داشتم غذا بپزم. اما مادرم اجازه نمی داد. مثلاً وقتی مادرم کتلت درست می کرد، خودم را می کشتم که اجازه دهد یک دانه هم من درست کنم. او هم بالاخره می گذاشت یه کتلت کوچک هم من با دستهای کوچکم، درست کنم. خودش هم سرخش می کرد! سر سفره، در گوش مادرم می گفتم : « بگو که این را من درست کرده ام.» او هم می گفت : « این را سورملینا (!) درست کرده است. » هر کس یه تیکه میخورد و می گفت : « به به ! از بقیه خوشمزه تر شده !!! » و این در حالی بود که قاعدتاً نباید فرقی با بقیه می کرد. هوس کردم و این تیکه کوچک را به یاد بچگی ها درست کردم. حتماً این هم خوشمزه تر شده بود

چهارشنبه 21/4/1391 - 9:31
سخنان ماندگار
خدایی که اینقدر ما را دوست داره چرا به دیگران دل میدیم!!!
چهارشنبه 21/4/1391 - 9:27
اخبار

 

 

«برج‌میلاد» در اسلامشهر

منبع عكس: شبكه‌های اجتماعی
سازنده یك مجتمع مسكونی در شهرستان اسلامشهر در نمای ساختمان خود، شكل برج‌میلاد را طراحی كرده و احجام این سازه بلند را عینا در نمای این ساختمان به تصویر كشیده است.



 

 

چهارشنبه 21/4/1391 - 9:25
ایرانگردی
حمام دیروز، موزه امروز
روزی كه ما برای اولین بار حمام گنجعلیخان را دیدیم، از ذهنمان گذشت كه مشتری‌های این حمام در گذشته‌های دور، چقدر خوشبخت بودند، چون هر بار حمام می‌رفتند جلوه‌هایی از هنر ایرانی، چشم‌هایشان را نوازش می‌كرد.

 

آن روزها به این فكر می‌كردیم كه مگر می‌شده در آن دوره اجداد ما به این حمام بروند. گچكاری‌ها و نقاشی‌های سقف، معماری‌های خاص و عجیب، سنگ زمان، كاشی‌های رنگارنگ و پرنقش و نگار روی دیوارها را وقت شستن خودشان ببینند و بعد از حمام، ذهن‌شان هم به اندازه جسم‌شان، پاك و سبك نشود؟!

حمام گنجعلیخان، یكی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان كرمان است كه در ضلع جنوبی میدان گنجعلیخان و اواسط بازار آن قرار دارد. بر سر در حمام كتیبه‌ای نصب شده است كه نشان می‌دهد این بنا ‌ سال 1020 ه‍ـ . ق ساخته شده و معمارش فردی به نام سلطان محمد معمار یزدی بوده است كه این بنا را به شكلی هوشمندانه و با برداشتی صحیح از اوضاع اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی منطقه ساخته است.همچنین به گواه متون گردشگری كه درباره كرمان به چاپ رسیده‌اند، شمار نسبتا زیادی از نقاشی‌های داخل این بنا كار استاد نقاشی به نام میرزا شكرالله است.حمام گنجعلیخان 46 متر طول، 30 متر عرض و حدود 1300 مترمربع زیربنا دارد و شامل دالان ورودی، رختكن، هشتی حد فاصل گرمخانه، خزینه، حوض، بخش خصوصی و تون است. این حمام تا 80 سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما از اواخر دوره پهلوی، بازسازی و تبدیل به یك موزه مردم‌شناسی شده است و حالا پر از مجسمه‌هایی مومی است كه هركدام در بخشی از حمام، سال‌هاست مشغول شستن خودشان هستند.

اما از همه این حرف‌ها گذشته، می‌دانید ما ازكدام بخش حمام گنجعلیخان بیشتر خوشمان می‌آید؟ سردرش! نقاشی‌ها و مقرنس‌های این سردر آنقدر بی‌نظیر و شگفت‌انگیز هستند كه خستگی سفر را از تن مسافرانی كه چشم‌شان به آنها می‌افتد، می‌گیرند. پس اگر به حمام گنجعلیخان در كرمان رفتید و سردرش را دیدید و با ما هم رای شدید، یاد ما هم بكنید.

علی یوشی‌زاده

سه شنبه 20/4/1391 - 14:5
بهداشت روانی
چرا باید خلاق باشیم؟
آموزش و به كارگیری مهارت‌های تفكر خلاق، موردی مهم و ضروری برای موفقیت در زندگی است. البته مانند سایر مسائل، آموزش این مهارت‌ها هم در دوران كودكی اهمیت بیشتری دارد. ولی نگران نباشید چون در تمام فعالیت‌های انسان و در تمام درس‌ها، شیوه‌هایی برای تقویت تفكر خلاق و راه‌های استفاده از آن وجود دارد.

ترویج تفكر خلاق میان كودكان شیوه‌ای فوق‌العاده برای تعامل هرچه بیشتر كودكان در مسائل مربوط به یادگیری و آموزش است. كودكانی كه تشویق می‌شوند خلاقانه فكر كنند، انگیزه و اعتماد به نفس بیشتری دارند. علاوه بر این، خلاقیت به آنها كمك می‌كند در مواجهه با اتفاقات پیش‌بینی نشده زندگی آینده‌شان، انعطاف بیشتری نشان دهند و موفق‌تر عمل كنند.

مدیران هم همیشه افرادی را استخدام می‌كنند كه انعطاف‌پذیرتر باشند، ایده‌هایی متفاوت و جدید ارائه كنند، مشكلات را بخوبی و در زمان مناسب حل كنند و با سایر كاركنان هم رابطه‌ای خوب برقرار نمایند.

اشتباه نكنید؛ خلاقیت فقط مربوط به كارهای هنری یا افرادی خاص نیست، بلكه همه ما ظرفیت تفكر خلاق را داریم. در واقع خلاقیت به معنای تولید نتایجی جدید و البته ارزشمند است. تفكر خلاق هم درباره تصمیم‌گیری‌هاست؛ تصمیم‌گیری درباره ارزش و نتیجه نظریه‌های جدید.

موانع خلاقیت

كودكان خلاق باید معلمانی خلاق داشته باشند، اما با این حال، موانع زیادی سر راه آنها وجود دارد. كودكان باید در محیطی آزاد و ایمن بگردند و جستجو كنند تا خلاقیت‌شان شكوفا شود و به بهترین نتیجه برسند. علاوه بر این، مدت زمانی كه كودك مشغول یادگیری است نیز باید آزاد و دلخواه او باشد؛ آموزش در ساعاتی محدود و موقت یا ساعاتی طولانی ولی اجباری می‌تواند او را خسته و دلزده كند.

بنابراین بهترین كار برای پرورش خلاقیت و تفكر خلاق میان كودكان استفاده از بازی‌های گروهی، معماها، بازی‌هایی همراه با نقاشی و... است؛ كارهایی كه كودك دوست دارد و می‌تواند به بهبود خلاقیت او كمك كند.

teachingthinking.net

سه شنبه 20/4/1391 - 13:23
كودك
تاثیر ‌اضطراب بر سلامت ‌كودك
ورزش همواره یك راه فوق‌العاده برای شاد نگهداشتن كودك، حفظ سلامت جسمی، افزایش مهارت‌های شخصی و بهبود قابلیت دوست‌یابی اوست. اما ورزش همیشه موجبات شادی فرزند را فراهم نیاورده و گاهی دچار مسائلی جانبی می‌شود كه چندان خوشایند نیستند. فشاری كه گاهی برای برنده شدن به كودك وارد می‌شود، می‌تواند خسته‌كننده باشد و موجب عصبانیت و ناراحتی فرزند خردسال شما شود.در برخی موارد، ورزش فشاری است كه كودك به صورت دلخواه بر خود وارد می‌كند.

 

برخی كودكان به صورت طبیعی كمال‌گرا هستند و وقتی همه چیز بر وفق مرادشان پیش نمی‌رود، برایشان بسیار سخت و سنگین خواهد بود. اما گاهی نیز این فشارها، منبع خارجی دارند. كودكان سعی می‌كنند با موفقیت در بازی و ورزش و كسب عنوان برنده، مقبولیت خود را نزد والدین، مربی یا معلمان خود افزایش دهند.از طرف دیگر، وقتی كودك یاد می‌گیرد چگونه با فشارهای دنیای ورزش و بازی كنار بیاید ـ و آنچه بزرگ‌ترها در زندگی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به كودك می‌آموزند را فرامی‌گیرد ـ نه تنها اثراتی بر عملكرد او دارد و موجب لذت او از ورزش می‌شود، بلكه به او می‌آموزد چگونه با چالش‌های مشابه كه در دنیای واقعی با آنها روبه‌روست، مقابله كند.

راه‌های كمك

والدین باید قادر باشند بین اضطراب خوب و اضطراب بد فرزند خود تفاوت قائل شوند و با توجه به نوع فعالیت كودك هنگام ورزش، بین این دو نوع اضطراب فرق بگذارند. مثلا آیا فرزندتان می‌تواند تمركز كند و برای عكس‌العمل مناسب آمادگی دارد یا این اضطراب انرژی كافی برای عملكرد مثبت را به او می‌دهد؟ كودكتان چگونه با اشتباهات خود روبه‌رو شده و آنها را رفع و رجوع می‌كند؟ آیا او هنگام ورزش، به درستی عمل می‌كند یا احساساتش خارج از كنترل است؟ البته بخشی از این عملكردها به خصوصیات فردی كودك ربط دارد؛ مثلا برخی كودكان به طور طبیعی در مواجهه با فشارها، از آرامش بیشتری برخوردارند. اما آنچه اندكی پیچیده به نظر می‌رسد، نقش شما یا دیگر بزرگ‌ترهای قابل اعتماد در رویارویی كودك با موقعیت‌های استرس‌زاست. مثلا والدینی كه روی دستاوردهای ورزشی فرزندشان بسیار حساس بوده و خیلی روی این قضیه حساب می‌كنند، موجب افزایش ریسك اضطراب در كودك می‌شوند.

البته كودك‌تان دوست دارد علاقه شما به فعالیت‌های خود را ببیند، اما بین تشویق كودك و هل دادن او، مرز ظریفی وجود دارد. والدینی كه اشتیاق بیش از اندازه دارند، در مواجهه با اشتباهات، باخت‌ها و بردهای كودك رفتارهای نادرستی انجام می‌دهند و همین‌ قضیه منجر به ایجاد اضطراب در كودك می‌شود به طوری كه در مواجهه با مشكلات، قدرت حل مسائل را از دست می‌دهد.

بهتر است مراقب رفتارهای جانبی خود نیز باشید. كلمات قدرت فوق‌العاده‌ای دارند، پس با احتیاط آنها را به كار ببرید، خصوصا وقتی با مربیان یا داورها موافق نیستید. از تلاش‌های خوب كودك خود و دیگر شركت‌كنندگان در بازی‌ها،‌ قدردانی كنید، حتی پس از باخت. كودك خود را مطمئن سازید كه از نظر شما، یك مسابقه تنها یك بازی و مسابقه است، نه چیزی بیش از آن. ورزش كردن و شركت در مسابقات، درس‌های فوق‌العاده‌ای راجع به زندگی به ما می‌دهند: ارزش كارهای تیمی، مقابله با چالش‌ها، كنترل احساسات، حس رسیدن به موفقیت‌ و ایجاد غرور در دستیابی به آن. اما این در صورتی است كه به كودك خود اجازه دهید اینها را یاد بگیرد. شما به عنوان والدین باید یك گام عقب‌تر بایستید و به كودكتان نشان دهید به او در رویارویی با موقعیت‌های مختلف اعتماد می‌كنید.

مدیریت اضطراب

تكنیك‌های رسیدن به آرامش كه در ادامه آمده، هنگام آغاز یك رقابت و مسابقه می‌تواند به كاهش اضطراب كودكتان كمك كند. این روش‌ها را به كودك خود بیاموزید:

نفس عمیق: یك مكان آرام بیابید و بنشینید و هوا را به آرامی از راه بینی وارد جسم خود كنید. هوا را عمیقا وارد ریه‌هایتان كنید و 5 ثانیه آن را درون خود نگه داشته و به آرامی از راه دهان خارج كنید. این تمرین را 5 بار تكرار كنید.

ورزش ماهیچه‌ها: عضلات خود را به مدت 5 ثانیه منقبض و سپس آزاد كنید. این كار را 5 بار تكرار كرده، هر بار گروه خاصی از ماهیچه‌ها را انتخاب كنید.

تصویرسازی ذهنی: چشمان خود را بسته و یك جای آرام یا اتفاق خوب را تصور كنید. در حالی كه به تصاویر زیبا یا صداهای شاد فكر می‌كنید، تصور كنید استرس در حال خروج از بدن شماست.

یا موفقیت را در ذهن خود تصویرسازی كنید. اغلب مشاوران به افراد توصیه می‌كنند خود را در حالی كه در یك مسابقه پیروز شده‌اند، تصور كنند. در این صورت در روز مسابقه، این تصاویر بایگانی شده در ذهن، به فرد كمك می‌كند آرام باشد و اعتماد به نفسش افزایش یابد.

توجه كردن: تمركز بر زمان حال به جای نگرانی از آینده و توقف افكار منفی به وسیله تفكرات مثبت، می‌تواند بسیار موثر باشد. هنگام آماده شدن برای شركت در یك مسابقه این الفاظ را با خود تكرار كنید: «من از اشتباهاتم، می‌آموزم»، «من كنترل كامل احساساتم را در دست دارم»، «من می‌توانم به این هدف برسم».

اقدامات دیگری كه كودكان در كاهش استرس می‌‌توانند انجام دهند به شرح زیر است:

ـ خوب غذا خوردن و خواب كافی شبانه خصوصا قبل از یك مسابقه سخت می‌تواند بسیار مفید باشد.

ـ انجام یك كار تفریحی: كودك خود را تشویق كنید تا در فعالیتی غیر از مسابقات ورزشی شركت كند. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دیدن فیلم و كارتون یا صحبت با دوستان می‌تواند او را از استرس ناشی از مسابقه دور كند.

ـ دوری از افكار كمال‌گرایانه: سعی نكنید همیشه كامل و بهترین باشید و از هم تیمی‌های خود هم چنین انتظاری نداشته باشید. هر كسی خطا می‌كند. به كودك بیاموزید خود را ببخشد و به راهش ادامه دهد.

برخی اضطراب‌ها ریشه در عدم اطمینان دارند. فرزند خود را تشویق كنید كه قبل از مسابقه با مربی خود صحبت كند تا موضوعات برایش شفاف و قابل لمس شود. گاهی یك گفت‌وگوی دوستانه از استرس‌های فرزندتان تا حد زیادی می‌كاهد.

راه‌های مقابله با اضطراب‌

كودكی كه بسیار عصبی است به طوری كه قبل از مسابقه از نظر جسمی احساس بیماری می‌كند یا شب قبل از مسابقه دچار بی‌خوابی می‌شود یا در مدرسه تمركز خود را از دست می‌دهد، در واقع دچار اضطراب بیش از حد است. این موضوع می‌تواند موجب مشكلات در سلامت كودك شود، پس حتما باید برای حل آن چاره‌ای اندیشید. اگر به كودك خود كمك كنیم تا در خصوص این گونه مشكلات با ما صحبت كند، به كاهش اضطراب او كمك كرده‌ایم. در این حالت كودك خواهد دانست شما در مورد او قضاوت نادرست نداشته و منتظر شنیدن احساسات وی هستید.برخی مواقع، كودك علاقه‌ای به انجام یك ورزش خاص ندارد، اما نمی‌داند چگونه موضوع را با والدین خود در میان بگذارد. پس بهتر است خودتان از فرزندتان بپرسید آیا واقعا علاقه‌مند به انجام فعالیت ورزشی است یا صرفا به خاطر خوشایند شما این كار را انجام می‌دهد. بدانید گاهی صدمات جسمی و روحی ناشی از اضطراب‌های طولانی‌مدت جبران‌ناپذیر است.

گاهی نیز فرزند علاقه‌مند به انجام فعالیت ورزشی است، اما فشردگی برنامه‌ها مشكل اساسی اوست. برخی كودكان در تیم‌ها و فعالیت‌های زیادی شركت دارند و وقت كافی برای تفریح، انجام تكالیف مدرسه یا حتی صحبت با همسالانشان ندارند. خستگی بیش از اندازه می‌تواند موجب كاهش علاقه و انگیزه كودك شود. در این‌گونه موارد با فرزندتان صحبت كنید و به یك راه‌حل مشترك برسید. شاید گاهی لازم باشد از تعداد فعالیت‌‌ها كاسته شود یا حتی برخی از آنها ترك شوند. بهتر است فرزندتان را به انجام فعالیتی كه بیش از دیگر كارها به آن علاقه‌مند است، تشویق كنید.

وقتی فرزند تصمیم خود را گرفت، به او اعتماد كرده و با این كار به او كمك كنید تا از شرایط استرس‌آور رها شود. این نشانه شجاعت، دانایی و بلوغ فكری است.

الهه عیوض‌زاده

سه شنبه 20/4/1391 - 13:22
ازدواج و همسرداری
مراقب زندگی‌تان باشید
زندگی زناشویی همواره به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. كمتر همسرانی را می‌توان یافت كه با یكدیگر كاملا همراه و هم‌نظر بوده و در روابط میان آنان از تفاوت نگاه خبری نباشد. در مقابل شوون زندگی زناشویی برخورد و تعارض را اجتناب‌ناپذیر می‌كند و چه بسا كمیت و كیفیت این اختلافات بنیان زندگی زناشویی را به مخاطره می افكند، گرچه معیارهای فرهنگی،‌ رفتاری و شخصیتی زوجین در این حوزه بسیار تاثیرگذار است و زندگی هر كسی شرایط خاص خودش را دارد، اما رعایت برخی اصول و هنجارها در زندگی زناشویی می‌تواند اختلافات را كمرنگ‌ و پیوند‌ها را محكم سازد.

 

تعهد و وفاداری

پایبندی به زندگی خانوادگی بویژه در دنیای امروزی كلید رفع بسیاری از مشكلات در حوزه پیوندهای عاطفی و زناشویی زوجین به نظر می‌رسد. در مقابل لاابالی‌گری و بی‌مسوولیتی در هر زمینه‌ای از شوون رفتاری گرفته تا مسائل اقتصادی بنیان زندگی خانوادگی را تهدید می‌كند. در فرهنگ ایرانی این تعهد همه‌جانبه نسبت به زندگی خانوادگی را با واژه‌هایی چون «مرد زندگی» یا «زن زندگی» بیان می‌كنند و این یعنی اهمیت دادن به همه شوون زندگی زناشویی. بدون تعهدو پایبندی به زندگی زناشویی مشكلات پشت سر هم ردیف می‌شود و كار به جایی می‌رسد كه دیگر برای اصلاح امور امیدی باقی نمی‌ماند.

در جستجوی آرامش باشید

فلسفه تشكیل زندگی زناشویی دستیابی به آرامش، لذت درونی و ارتقای معنوی است. زندگی بدون آرامش بیرونی و درونی در حقیقت نوعی هدر دادن وقت و عمر در شرایط بحرانی است. به آرامش زندگی خانوادگی خود احترام بگذارید. از كاه، كوه نسازید و بهانه‌های كوچك را به دعواهای بزرگ تبدیل نكنید. اگر مشكلی هست آن را برطرف كنید نه این كه به آتش آن دامن بزنید. قدر زندگی و آنچه را دارید بدانید و اجازه ندهید مسائل روزمره، مشكلات كوچك و دردسرهای احتمالی به زندگی زناشویی شما لطمه بزند.

هنگامی كه مشكل پیش می‌آید

مشكلات اجتناب‌ناپذیرند و قرار نیست به پایان برسند! در مقابل روش مواجهه با مشكلات و رفع آنها تعیین‌كننده و سرنوشت‌سازند. هر مشكلی علتی دارد و حتی پیچیده‌ترین مشكلات و نابسامانی‌ها با گفت‌وگو، صمیمیت و اندكی نرمش حل می‌شوند. برخی مسائل و آسیب‌ها با گذشت زمان برطرف می‌شوند. برخی دیگر را نباید جدی گرفت و گروهی از مشكلات فقط به دلیل طرز فكر و نگرش یكی از زوجین یك مشكل محسوب می‌شوند. گاهی تغییر زاویه نگاه می‌تواند یك مساله بغرنج را به امری عادی و طبیعی تبدیل كند. مسامحه و آسان‌گیری راهكاری برای از سر گذراندن مشكلات زندگی زناشویی است، ولی نباید به بی‌توجهی و بی‌اعتنایی نسبت به تمایلات و خواست‌های طرفین منجر شود. اگر یكی از زوجین نسبت به دیگری نارضایتی داشته باشد باید آن را جدی گرفت و برای بهبود شرایط تلاش كرد. تلنبار شدن مشكلات و نارضایتی‌های كوچك اصلا اتفاق خوبی نیست. هر یك از زوجین با پشتوانه‌ای از فرهنگ رفتاری، شخصیتی و خانوادگی به زندگی زناشویی قدم می‌گذارد و قرار نیست ازدواج آنان را به كلی دگرگون كند. آنچه طی سال‌ها شكل گرفته طی یك سال یا صرفا با یك تذكر از بین نمی‌رود، اما تغییر و ارتقا ضروری است. نحوه برخورد با مشكلات نوعی مهارت شخصیتی است و كسانی كه نمی‌توانند مشكلات را رفع كنند، نه خود زندگی خوبی دارند و نه می‌توانند برای همسر و خانواده‌شان شرایط مناسبی رقم بزنند.

محبت بهترین هدیه است

قدردان زندگی زناشویی باشید و فراموش نكنید زناشویی یك مزیت و ارزش است. هدیه خریدن برای همسر خوب است ولی نباید به نوعی ادای وظیفه تبدیل شود. مهم‌ترین ارزش در زندگی زناشویی محبت طرفین نسبت به یكدیگر است كه به هیچ هدیه، انجام وظیفه یا منفعت مالی نیاز ندارد. گران‌ترین هدیه‌ها هنگامی كه با محبت تقدیم نشوند بی‌ارزش‌ترین آنها هستند. اگر صحبتی وجود ندارد باید مشكل را یافت و اگر وجود دارد باید به معنای واقعی كلمه ابراز شود. برای بسیاری احترام بهترین محبت است و گاهی یك جمله محبت‌آمیز تحمل سخت‌ترین ناملایمات و محرومیت‌ها را آسان می‌سازد.

فرار از روزمرگی و یكنواختی

تنوع را دست‌كم نگیرید. تفریح و تنوع ضرورتی اساسی برای حفظ شادابی و طراوت زندگی زناشویی است. برای همسرتان وقت بگذارید و كاری كنید كه به او خوش بگذرد. اگر چیزی برای خوش گذراندن، لذت بردن و داشتن احساس و حال خوب در زندگی زناشویی وجود نداشته باشد دیگر باید به چه دلخوش‌ بود؟!

در جامعه امروزی برای بسیاری تفریح مترادف است با پول خرج كردن. برای مثال رفتن به مسافرت یا حداقل دیدن یك فیلم در سینما. این افراد برای ایجاد تنوع در زندگی زناشویی یا پولش را ندارند یا وقت و حوصله‌اش را در حالی كه گاه تنوع‌های كوچك با لذت‌های بزرگ همراه است.

تغییر دكوراسیون خانه، پختن یك غذای جدید، دیدن یك فیلم، خواندن یك شعر و حتی بذله‌گویی و شوخ‌طبعی می‌تواند بهانه‌ای برای لذت بردن در كنار یكدیگر باشد و پیوندهایی را محكم سازد كه دیگر بزرگ‌ترین دشواری‌ها و مصائب نیز آنها را نگسلد.

آداب زندگی زناشویی را بیاموزید

درباره زندگی زناشویی منابع آموزشی بسیار متنوعی وجود دارد، اما در جامعه ایرانی بسیاری از زوجین خود را از مطالعه آنها بی‌نیاز می‌دانند. آگاهی پایه و اساس ارتقاست و اگر می‌خواهید روش‌های بهبود شرایط زندگی زناشویی را به كار گیرید، باید آنها را بشناسید. آگاهی از برخی نكات و ریزه‌كاری‌ها در زندگی زناشویی نه‌تنها می‌تواند از بروز مشكلات بزرگ جلوگیری كند، بلكه از طریق ایجاد رضایتمندی بیشتر میان زوجین پیوند زندگی مشترك آنان را محكم‌تر می‌كند. كتاب‌ها و مقالات بسیاری در این باره از اینترنت قابل دریافت است.

امین رحیمی  

سه شنبه 20/4/1391 - 13:20
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته