بشر
امروز پس از تجربه ناكامیهای عمل به نسخههای بشر آلوده به گناه، بیش از
گذشته، به ضرورت توجه به نسخههای حكیمانه خالق انسان كه پیامبراعظم صلی
الله علیه و آله به بشر ابلاغ كرده، پی برده است و رویكرد او به مبانی دینی
و ارزشهای الهی, آن را تأیید میكند...
انسان سرگردان
امروز در برزخی خودساخته گرفتار شده است. وجودش در كشاكش فطرت درونی كه
خواهان زیبایی است و محیط بیرون كه همواره تحریك كننده امیال نفسانی است،
در نبرد است. زن به طور طبیعی جاذبههای بیشتری دارد و میل به عفاف بهطور
فطری بیشتر به او عطا شده، ولی جهان سرمایه داری خواهان ابزاری كردن اوست و
میخواهد تحرك انسانی او را تا سرحد تحریك جنسی تنزل دهد. ازاین رو
اقتصاد، سیاست و فرهنگ را در خدمت این خواست شیطانی در میآورد و شبكههای
تلویزیونی پورنو در پی ایجاد جریان ناسالم فردی، خانوادگی و اجتماعی هستند
تا زن را بازیچه سودسالاری كنند. این بازار مكاره با تمام ستمها و
پلیدیها به سمت زن حركت میكند و جسم او را مثل هزاران جنس دیگر وارد این
معركه میسازد؛ تجارتی كه هر روز بر شمار قربانیانش افزوده میشود.
در این میان، مفاهیم ارزشمند و گرانسنگی چون حجاب و عفاف مانند حقایق
دیگر وارونه میشوند و با القای تعبیرهای ناخوشایند از این دو واژه, آرام
آرام آن را به دست فراموشی میسپارند و برای نابودی حجاب و عفاف و از بین
بردن این حقایق مسلّم در وجود انسان برنامهریزی میكنند. سردمداران نظام
سرمایهداری برای رسیدن به هدفهای سودجویانه خود، از عنصری مظلوم به نام
زن، به صورت ابزاری بهره میبرند و مسیر سكس و فمینیسم را پیش چشم زنان قرار
میدهند.
مهمترین ارمغان این جنبش سودجویانه، نابودی عفاف و حجاب است. آنها برای
رسیدن به اهداف خود، مسائل جنسی را زودهنگام به كودكان می آموزند. بهطور
كلی, آزادیهای بدون مرز و خارج از چارچوبهای انسانی، پیآمدی جز از بین
رفتن امنیت در جامعه، افزایش شمار تبهكاران و كارهای تلافی جویانه و در
نهایت, جنگ عمومی علیه زنان ندارد و قربانی اصلی آن نیز زنان هستند.
بشر امروز پس از تجربه ناكامیهای عمل به نسخههای بشر آلوده به گناه،
بیش از گذشته، به ضرورت توجه به نسخههای حكیمانه خالق انسان كه
پیامبراعظم صلی الله علیه و آله به بشر ابلاغ كرده، پی برده است و رویكرد
او به مبانی دینی و ارزشهای الهی, آن را تأیید میكند.
پرداختن به حجاب و ضرورت الگوگیری از فرهنگ ناب نبوی, از مهمترین
ضرورتهای فكری و فرهنگی در عصر حاضر است؛ زیرا حجاب از مهمترین نمادهای
دینداری و پایبندی به ارزشهای الهی در جامعه دینی ما به شمار می آید.
پوشش و لباس انسان, مانند پرچم است؛ پرچمی كه انسان بر در خانه خویش
نصب و به وسلیه آن اعلام میكند از كدام فرهنگ پیروی میكند. هر نوع دگرگونی
در ساختار فرهنگی و اجتماعی، با تغییر در پوشش مردم مشخص میشود, چنانكه
استیلای فرهنگی و سلطه پذیری نیز در اولین مرحله, در پوشش مردم آشكار
می-گردد. ازاینرو, تلاش دشمن صرف استحاله فرهنگ دینی زنان شده و ملاك
ارزیابی موفقیت در برنامههای استراتژیك دشمن، میزان تصرف در پوشش مذهبی
زنان است.
دشمن با بهرهگیری از بیحجابی و بدحجابی میخواهد اسلام، قرآن، شخصیت و
عظمت مسلمانان را در هم بكوبد و آنها را غارت كند. ازاینرو با تغییر
تاكتیك و روش، از جبهه نظامی به جبهه فرهنگی روی می آورد و برای استحاله و
نفوذ فرهنگی همه جانبه, به زیرساختها و مبانی فكری جامعه حمله میكند و با
استفاده ابزاری از زنان, حجاب را به عنوان مهمترین نماد دینی، هدف قرار
میدهد. حجاب, یكی از مهمترین نمادهای فرهنگ نبوی و مترقیترین و
متعالیترین طرح برای حضور اجتماعی زنان و تنها نسخه شفابخش برای زن امروز
است كه با توجه به اهمیت آن و تلاش دشمن برای تضعیفش، صاحبان اندیشه باید
بیش از گذشته، این فرهنگ را به انسان تشنه امروز عرضه كنند.
مفهوم شناسی پوشش
--------------------------
حجاب به معنای پوشش و آنچه به وسلیه آن خود را میپوشانند و نیز حایل
بین دو چیز است. جمع حجاب به این معنا "حجب " است.1 در فرهنگ فارسی، حجاب
به معنای پرده، نقاب و چادری است كه زنان، چهره و سر تا پای خود را با آن
میپوشانند.2
در برخی آیات و روایات، واژه حجاب به معنای لغوی آن به كار رفته است. از جمله:
1. "وَ بَیْنَهُما حِجابٌ؛ و میان آن دو ]گروه [ حایلی است ". (اعراف: 46)
2. "وَ وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَیْنَكَ وَ بَیْنَ
الّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاْلآخِرَةِ حِجابًا مَسْتُورًا؛ و چون قرآن
بخوانی، میان تو و كسانی كه به آخرت ایمان ندارند پردهای پوشیده قرار
میدهیم. " (اسراء: 45)
شرع مقدس اسلام, حجاب را اینگونه معنا میكند: "پوشانیدن تمامی اعضای بدن به جز صورت و دستها تا مچ ".3
ابن منظور نیز مینویسد:
الحجابُ: الستر... و اسمُ ما احتجب به و كلّ ما حالَ بین شیئینِ حجاب...
حجاب به معنای پوشانیدن... (و نیز) اسم چیزی است كه پوشانیدن با آن
انجام میگیرد و هر چیزی كه میان دو چیز، جدایی بیندازد، حجاب است.
و نیز میگوید:
هر چیزی كه مانع از چیز دیگر شود، او را حجاب كرده است؛ چنانكه در باب
میراث، اخوه (برادران) حاجب مادر شده، موجب میشوند سهم مادر از ثلث به
سدس تقلیل یابد.4
فیروزآبادی نیز در سخنی مشابه مینویسد: "حَجَبَهُ حُجباً وَ حِجاباً:
اَستَرَه... اَلحِجابَةُ و الحِجابُ: ما احتَجَبَ بِهِ. "5 حاصل گفتار این
دو زبانشناس آن است كه این واژه گاهی در مفهوم مصدری و در قالب اسم به
معنای (پوشانیدن) به كار میرود. گاهی نیز در قالب اسم ذات و به معنای
هرچیزی كه میان دو شیء جدایی انداخته است و مانع از رسیدن آن دو به یكدیگر
شود, چنانكه خداوند در قرآن مجید درباره بهشتیان و دوزخیان میفرماید: "و
بَیْنَهُما حِجابٌ. " (اعراف: 46)
استاد مطهری رحمه الله درباره حجاب چنین نوشته است:
كلمه حجاب هم به معنای پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب. بیشتر
استعمالش به معنی پرده است. این كلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد كه پرده،
وسیله پوشش است و شاید بتوان گفت كه به حسب اهل لغت هر پوششی حجاب نیست.
آن پوششی حجاب نامیده میشود كه از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت میگیرد.6
با توجه به آنچه گذشت, به نظر میرسد معادل دقیق اصطلاح پوشش در زبان
عرب، واژه "ساتر " است. بیشتر فقیهان نیز از این واژه استفاده كردهاند.7
در این نوشتار, مراد از حجاب، پوشش اسلامی است و مراد از پوشش اسلامی
زن, به عنوان یكی از احكام وجوبی اسلام این است كه زن، هنگام معاشرت با
مردان, بدن خود را بپوشاند و به جلوهگری و تبرج نپردازد.
"حجاب به معنای پوشش اسلامی بانوان, دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است.
بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به
نامحرم است. این دو بُعد باید در كنار یكدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق
شود. گاهی ممكن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد, در اینصورت
نمیتوان گفت كه حجاب اسلامی محقق شده است ".8
آیت الله محمدمهدی شمسالدین بر این باور است:
لفظ حجاب برای بیان پوشش زن، نوعی مسامحه در تعبیر است كه در بیان حكم
شرع دیده میشود؛ زیرا واژه حجاب در شرع اسلامی, حكم خاصی است كه تنها در
مورد زنان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله وجود دارد و دیگر زنان مسلمان
را دربرنمیگیرد.9
این حكم از سوره احزاب،10 بهطور خاص، پیوند مسلمانان با زنهای پیامبر
را بیان میكند. بر اساس آیه یاد شده، ورود مردان مسلمان، به خانه پیامبر
بدون اجازه او ممنوع است و تنها هنگامی كه پیامبر برای غذا خوردن به آنان
اجازه میدهد، میتوانند به خانه پیامبر بروند. همچنین به مردان مسلمان امر
میكند در صورت لزوم, با زنان پیامبر از پشت پوششی مانند در، دیوار یا
پرده سخن بگویند. این احكام در مورد دیگر زنان مسلمان صدق نمیكند؛ چون
تماس مستقیم زنان دیگر با مردان نامحرم و مردان نامحرم با زنان, در
ضرورتهای سیاسی و اجتماعی مجاز است و زنان میتوانند مستقیم با مردان
نامحرم گفتوگو كنند. البته آنچه اصطلاحاً درباره زنان مسلمان گفته میشود,
عبارت است از پوشاندن بدن در مقابل جنس مخالف كه بالغ یا ممیز است. البته
گروهی از فقیهان, پوشاندن دست و صورت و برخی, پا را استثنا كردهاند.11
با توجه به آنچه گفته شد, به این نتیجه میرسیم كه حجاب به معنای پرده،
حاجب، پوشیدن و پنهان كردن و منع از وصول است. این واژه تنها به معنای
پوشش ظاهری یا پوشاندن زن نیست و در اصل, به مفهوم پنهان كردن زن از مرد
بیگانه است. ازاینرو, هر پوششی, حجاب نیست. حجاب, پوششی است كه پشت پرده
واقع شدن تحقق یابد كه این مسئله فقط درباره همسران رسول خدا صلی الله علیه
و آله صادق است, چنانكه خداوند به مردان دستور داد:
"وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنّ مَتاعًا فَسْئَلُوهُنّ مِنْ وَراءِ
حِجابٍ...؛ چون از زنان پیامبر, متاعی خواستید، از پس پرده بخواهید ".
(احزاب: 53)
درباره زنان آن حضرت, بیشتر مصالح سیاسی و اجتماعی در نظر بوده است.
برداشت غلطی كه برخی از این آیه دارند, این است كه این دستور را حمل بر
پردهنشینی زن میكنند و میگویند اسلام خواسته است زنان در خانه, زندانی و
پردهنشین باشند.
بنا بر آنچه گذشت, واژهای كه مفهوم پوشش را میرساند، ستر و ساتر است.
بنابراین, پوشش اسلامی, نه تنها به معنای خانهنشینی زنان نیست, بلكه كیفیت
حضور زن در عرصههای عمومی و اجتماعی را تبیین میكند.
مأموریت الهی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در زمینه پوشش
-----------------------------------------------------------------------
نیاز فطری زنان, به خودآرایی تبرج و از یك سو و جذابیت زن برای مردان
از سوی دیگر، سبب شده است كه رسول اكرم صلی الله علیه و آله به عنوان
پیامآور دین, برای حضور مؤثر، پویا و فعال زنان در جامعه، پیشنهاد حضور زن
در عرصههای عمومی را با رعایت حجاب مطرح كند.
دین مبین اسلام از سویی مایل است كه زن در جامعه، همانند مردان حضور
فعال داشته باشد و از سوی دیگر, در این مسیر، ذرهای از ارزشهای انسانی وی
كاسته نشود. تدبیر دین برای رسیدن به چنین مقصود والایی, جز این نیست كه
در جامعه میان زن و مرد حریمی قائل شود تا با وجود چنین حریمی، محیط های
حضور زن و مرد تنها میدان فعالیتهای علمی، فرهنگی و اجتماعی آنان گردد و
از هرگونه بهره برداری منفی از جنس زن جلوگیری شود.
كیفیت حضور اجتماعی فاطمه زهرا(س), نشانه امكانپذیر بودن این تدبیر
است. حضرت زهرا(س) در نهایت عفاف، تقوا، عزت، وقار و حفظ حریم، به ایفای
تمامی این نقشها میپرداخت. ایشان, خود را با عذر فساد و زمینه فحشا در
جامعه، به خانهنشینی محدود و محكوم نكرد و به بهانه شركت در فعالیتهای
اقتصادی، اجتماعی و سیاسی, به حرمت زن و حریم خانواده آسیب نرساند.
اسلام با ارائه طرح آرمانی حجاب، بهترین راهكار را برای حضور مفید زن
پیشنهاد میكند كه در آن به صلاح فردی و اجتماعی زن توجه شده است. پیامبر
اعظم صلی الله علیه و آله فرمود:
یا عِبادَ اللهِ اَنتُم كَالمَرضَی وَ رَبُّ العالِمین كَالطَّبیبِ
فَصلاح المَرضَی فِیمَا یَعلَمُ الطَّبیبُ و یُداوِی بِهِ لا فِیمَا
یَشتَهِیهِ المَریِضُ وَ یَقتِرَحُهُ اَلا فَسَلِّمُوا لِلّهِ اَمرَهُ وَ
تَكُونُوا مِن الفَائِزِینَ.12
ای بندگان خدا، شما همانند انسانهای بیمار و پروردگار جهان همانند طبیب
است. پس خیر و صلاح انسانهای بیمار در گوش دادن به علم و تدبیر طبیب است،
نه پیروی از هواهای نفسانی. متوجه و تسلیم دستور خدا باشید تا از رستگاران
قرار گیرید.13
تسلیم شدن در برابر دستورهای خداوند, پدیدآورنده حفاظ و لباس تقواست كه
بهترین لباس و پوشش درونی است: "و لباسُ التقوی ذلك خیرٌ " (اعراف: 7).
بدون تردید، حجاب یكی از واجبات الهی و تأمینكننده تقواست. تقوا در فرهنگ
اسلامی, حجاب و مانعی در برابر گناه است و رسیدن به تقوا, هدف خلقت انسان و
عامل رشد و كمال است. زن با رعایت حجاب, به تقوا میرسد و در مسیر كمال
قرار میگیرد؛ زیرا حجاب، لباس پرورش رسالت انسانی در جامعه و لباس عروج
معنوی است.
حجاب سبب توسعه فرهنگی میشود و لباس بلوغ فكری زن مسلمان است و زن را
به عنوان عنصری پویا و كارآمد در جامعه مطرح میسازد كه هم رفتار خود را
تنظیم میكند و هم رفتار جامعه را سامان میبخشد. به-طور كلی, حجاب، طرح
الهی برای حفاظت از نظام ارزشها و پاسداری از ملكات انسانی است. حجاب به
زن, غرور انسانی میدهد؛ زیرا تعامل با او در جامعه، بر اساس جنسیت او
نیست, بلكه بر اساس انسانیت وی است.
حجاب, لباس استقلال و رهایی زن از دام بهرهجویی مردان است. در واقع,
حجاب, فرمان الهی است كه برای مصلحت و سودمندی زنان صادر شده است. اهمیت و
جایگاه رفیع پوشش و نقش بیبدیل آن در حفظ سلامت جامعه سبب شد كه در
سالهای پنجم و ششم هجرت كه سالهای تثبیت حكومت اسلامی است، بهطور ویژه به
آن پرداخته شود. در آن دوره, زمینه لازم برای پرداختن به مسئله پوشش زنان
و سفارشهای دقیق و روشن درباره لباس، به عنوان بخشی از فرآیند اصلاحات
اجتماعی و فردی در جامعه نوپای اسلامی، فراهم شد. آیات 31 سوره نور و 59
سوره احزاب نازل گردید و خداوند, پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را مأمور
كرد كه این دستور الهی را نخست به همسران و دختران خود, سپس به زنان مؤمن
اعلام كند.
پیش از اینكه به بررسی آیههای حجاب بپردازیم, بیان یك نكته ضروری به
نظر میرسد. توجه به ترتیب نزول این آیات نشان میدهد كه حكم حجاب, یكباره
اعلام نشده, بلكه بهتدریج و با گذشت زمان و آماده شدن زمینه لازم برای آن،
نازل شده است.
اولین آیهای كه درباره پوشش نازل شد, آیه 59 سوره احزاب بود كه پیامبر
را مأمور كرد كه به همسران، دختران و زنان مؤمن بگوید: "یا أَیها
النَّبیُّ قُل لِأَزواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ المُؤمِنینَ یُدنِینَ
عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذلِكَ أََدنی أَن یُعرَفنَ فَلا یُؤذَیْنَ
وَ كانَ اللهُ غَفُوراً رَحِیماً؛ ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان
مؤمنان بگو؛ (پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند. این برای آنكه شناخته
شوند و مورد آزار قرار نگیرند ] به احتیاط[ نزدیكتر است, و خدا آمرزنده
مهربان است ".
برای درك بهتر مفهوم آیه, باید به شأن نزول آن توجه كرد. در تفسیر علی بن ابراهیم, درباره شأن نزول آیه چنین آمده است:
زنان برای گزاردن نماز پشت سر رسول خدا صلی الله علیه و آله ، از خانه
خارج میشدند و شب هنگام و صبح كه برای گزاردن نماز مغرب و عشا بهسوی مسجد
روانه میشدند، جوانان بر سر راه آنان مینشستند و به آزارشان
میپرداختند.14
زنان به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله رسیدند و از وضعیت موجود
شكایت كردند. در این زمان بود كه این آیه نازل شد. عایشه در توصیف شرایط,
پس از نزول این آیه میگوید: "وقتی این آیه نازل شد, ما زنان احساس بزرگی و
شخصیت میكردیم و بسیار خوشحال بودیم ".15
پوشیدن جلباب (پوشش بلند)، تنها یك تكلیف نبود, بلكه نشانه ای برای
شناخت زنان اصیل و آزادهای بود كه میخواهند در عرصههای عمومی حاضر شوند،
بدون آنكه فرصتطلبان حرمتشكنی كنند. ازاینرو, حجاب برای زنان مدینه,
امتیاز و حقی بهشمار میآمد و حق بودن و امتیاز آن, بر تكلیف بودن آن غلبه
داشت.
حدود پوشش از منظر قرآن
------------------------------
در آیات پیشین, خداوند درصدد بیان حدود پوشش زنان نبود و از زنان
خواسته شد كه جلباب بپوشند تا بدین-وسیله این پوشش, معرف شخصیت اصیل و
آزاده آنان باشد, ولی در آیه 31 سوره نور، تكالیف و دستورهایی مشخص برای
تبیین بهتر كیفیت پوشش زنان آمده است:
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ
فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ
زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء
بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ
إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ
نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ
أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ
یَظْهَرُوا عَلَی عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ
لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَی اللَّهِ
جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.
و به زنان با ایمان بگو: "دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و
پاكدامنی ورزند و زیورهای خود را آشكار نگردانند, مگر آنچه كه طبعاً از آن
پیداست. و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را
جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران
شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان
]همكیش[ خود یا كنیزانشان یا خدمتكاران مرد كه از زن بینیازند یا كودكانی
كه بر عورتهای زنان وقوف حاصل نكردهاند, آشكار نكنند, و پاهای خود را ]به
گونهای به زمین[ نكوبند تا آنچه از زینتشان نهفته میدارند معلوم گردد. ای
مؤمنان, همگی ]از مرد و زن[ به درگاه خدا توبه كنید, امید كه رستگار شوید.
(نور: 31)
این آیه حدود حجاب را بیان میكند و از مهمترین آیات در این زمینه است.
در این آیه, دستورهای بسیاری برای مردان و زنان, در جهت حفظ حریم عفاف و
حجاب بیان شده است. در ابتدا به مسئله نگاه زنان اشاره و به وسیله خطاب
نورانی "وَ قُل لِلمُؤمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبصارِهِنَّ " به زنان
دستور فروكاستن نگاه داده شده است.
در ادامه آیه, دستورهایی مربوط به حدود حجاب بیان شده است:
1. دستور نخست این است: "وَ لا یُبدِینَ زِینتَّهُن... . " این حكم
ویژهای برای خانمهاست. در این فرمان, از آنان خواسته میشود زینتهای خود
را آشكار نسازند.
2. دستور بعدی چنین است: "وَ لْیَضْرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی
جُیُوبِهِنَّ وَ... " پیداست كه پیش از نازل شدن این آیه، روسریها را زیر
گلو گره نمیزدند و گریبان و سینههای آنان پیدا بوده است.
3 ـ آشكار شدن زینت نزد برخی افراد مانعی ندارد كه عبارتند از: شوهران،
پسران و پسران شوهر و برادران، پسران برادران، پسران خواهران, زنان,
كنیزان, خدمتكاران مردانی كه [از زن] بینیازند و كودكانی كه بر عورت زنان
وقوف حاصل نكردهاند.
4. در آخر هم به زنان تذكر داده میشود پاهای خود را بهگونهای به زمین نكوبند تا زینتهای پنهانشان آشكار شود.
این آیه, حدود و كیفیت پوشش را مشخص كرده و به پیامبر مأموریت داده است
تكالیف ویژه زنان درباره روش رعایت حجاب را به آنان بگوید كه عبارتند از:
1. به زنان مسلمان بگو از نگاههای آلوده و حرام چشم فرو بندند.
2. دامن خود را نگه دارند (این عبارت كنایه از رعایت عفاف و حیاست).
3. به زنان بگو كه زینتهای خود را جز آن مقدار كه آشكار است, نمایان نكنند.
4. به زنان مسلمان فرمان میدهد كه "خمارهای " خود را بر گریبان و سینه افكنند و آن را بپوشانند.
5. به گونهای راه نروند كه زینت پنهانشان آشكار شود.
گفتنی است خداوند پیش از آیه 31 نور, دستورهایی درباره حفظ حریم عفاف و
پاكی در جامعه, به مردان میدهد و رسالت آنها را در این راستا تبیین
میكند:
قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا
فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا
یَصْنَعُونَ. (نور: 30)
به مردان با ایمان بگو: دیده فرو نهند و پاكدامنی ورزند كه این برای آنان پاكیزهتر است؛ زیرا خداوند به آنچه میكند. آگاه است.
در شأن نزول این آیه, از قول امام باقر(ع) آمده است: "در مدینه, جوانی
از انصار با زنی روبهرو شد. زنان در آن زمان مقنعهها را پشت گوش
میانداختند. جوان نگاهی به آن زن انداخت و رفت و او همچنان به راه خود
ادامه میداد. هنگامی كه زن از برابر وی رد شد، باز به زن نگاه میكرد و
راه خود را ادامه میداد تا داخل كوچهای شد و همچنان كه به پشت سر نگاه
میكرد, چیز تیزی كه در دیوار بود, صورت او را درید.
هنگامی كه زن از جلو چشمش ناپدید شد، به خود آمد. دید خون بر سر و
صورتش جاری است. پیش خود گفت: به خدا سوگند، نزد رسول خدا صلی الله علیه و
آله میروم و او را از واقعه آگاه میكنم. هنگامی كه نزد پیامبر آمد و حضرت,
او را به این حالت دید, فرمود: چه حالتی است؟ جوان داستان را برای پیامبر
باز گفت. آنگاه جبرئیل بر پیامبر نازل شد و این آیه شریفه را خواند ".16
تدبیرهای عملی پیامبر برای انجام مأموریت الهی
-------------------------------------------------------
در پی نزول آیههای حجاب و دستور مؤكد خداوند مبنی بر ضرورت التزام زنان
و مردان به رعایت حدود و حریم حجاب و عفاف, پیامآور دین، حضرت رسول اكرم
صلی الله علیه و آله ، با حساسیت خاص, این قانون روحبخش الهی را به مردم
ابلاغ كرد و با تدبیرهای ویژه, برای تحقق عملی و نیز نهادینه كردن آن كوشید
كه به برخی از این شیوهها اشاره میكنیم:
1. بیعت با زنان در التزام به حجاب
پیامبر در بیعت با زنان بر اختلاط نداشتن آنان با مردان، تأكید میكرد و
میفرمود: "عَلَی النِّساءِ أن لایَحتَبِینَ وَ لایَقعُدنَ مَعَ
الرِّجالِ فِی الخَلَاءِ؛ از زنان پیمان گرفته شد كه هنگام نشستن زانوهای
خود را در بغل نگیرند و در خلوت با مردان نشینند ".17
2. بیان پیآمدهای رعایت نكردن حجاب
حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله برای تأكید بر اهمیت مسئله پوشش,
انزجار خود را از افرادی كه نسبت به پوشش كامل دینی پایبند نیستند, چنین
بیان میكند:
صِنفَانِ مِن اَهلِ النَّارِ لَماَرَهُما قَومٌ مَعَهُم سِیاطٌ
كَأذنابِ البَقَرِ یَضرِبُونَ بِها النَّاسَ و نِساءٌ كاسِیاتٌ عارِیاتٌ،
مُمِیلاتٌ مائِلات... رُؤُوسَهُنَّ كأسِنمة البخت المائلةِ لا یَدخُلنَ
الجَنَّة وَ لایَجِدنَ رِیحَهَا.18
دو گروهند كه اهل آتش هستند و نمیخواهم كه آنها را ببینم: گروهی كه
تازیانه در دست دارند و مردم را با آنها میزنند (ستمكاران) و دیگر،
زنهایی كه پوشیدهاند, ولی برهنهاند (لباس نازك بر تن دارند)، به شهوتها
متمایل هستند و مردان را به سوی خود جذب میكنند و موهای سرشان همچون كوهان
شتر برآمدگی دارد. اینها وارد بهشت نمیشوند و با اینكه بوی بهشت از
مسافتهای دور به مشام میرسد، بوی آن را استشمام نمیكنند.
رسول اكرم صلی الله علیه و آله در جای دیگری فرمود:
زن یك موجود بیحفاظ و آسیبپذیر است. هرگاه از خانه (بدون حجاب) خارج شد، شیطان او را احاطه میكند.19
زن باید برای در امان ماندن از خطر شیطان و شیطانصفتان، خود را در حریم امن حجاب قرار دهد.
حضرت برای بیان اهمیت رعایت پوشش اسلامی و در راستای انذار زنان, به
پیآمدهای خطرناك پایبند نبودن به حجاب, اشاره و مشاهدههای خود را در شب
معراج برای آنان بیان كرد. حضرت علی(ع) شنیدههای خود را از پیامبر در این
باره چنین نقل میكند:
من و فاطمه بر رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد شدیم. ایشان را در
حالی یافتیم كه سخت گریه میكرد. من عرض كردم پدر و مادرم فدایت باد یا
رسولالله صلی الله علیه و آله ، چرا گریه میكنید؟ فرمود: شبی كه مرا به
آسمان بردند (یعنی شب معراج), زنانی از امتم را در عذابی شدید دیدم. آن وضع
برای من سخت گران آمد و گریهام از جهت عذاب سخت آنان است كه به چشم خود
دیدم. زنی را دیدم كه به موهایش آویخته شده, مغز سرش میجوشید و زنی را
دیدم كه گوشت بدن خود را میخورد و زنی را دیدم كه گویشت بدن او از جلو و
عقب با قیچیهای آتشین بریده میشد. سپس فاطمه(س) عرض كرد: ای حبیب من و ای
نور دیدگانم! به من بگو كه اینان چه كرده بودند و رفتارشان چه بود كه به
این عقوبت گرفتار شدند؟ حضرت فرمود: ای دختر عزیزم! آن زنی كه به مویش
آویخته شده بود, موی خود را از نامحرم نمیپوشاند... آن زنی كه گوشت بدن
خود را میخورد, برای نامحرم زینت میكرد.. و آن زنی كه گوشت بدنش با
قیچیهای آتشین بریده میشد, خود را برای مردان (نامحرم) نمایش میداد كه
به او رغبت كنند.20
پی نوشت
_______________________________________________________________________
1. ابن منظور، لسان العرب، بیروت، 1410 هـ . ق، ص 1.
2. حسن عمید، فرهنگ عمید، تهران، امیركبیر، 1374، ص 779.
3. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 101، بیروت، دارالاحیاء التراث، 403 هـ .ق، چ 3، ص38، ح 36.
4. لسان العرب، ص 1.
5. محمدبن یعقوب فیروزآبادی، القاموس المحیط، ج 1، بیروت، دارالفكر، 1378، ص 179.
6. مرتضی مطهری، مجموعه آثار مسئله حجاب در اسلام (مجموعه آثار)، انتشارات صدرا، تهران، 1376، چ 48، ص 63.
7. علیاكبر كلانتری، فقه و پوشش بانوان، قم، بوستان كتاب، 1383، چ 1، ص 150
8. حسین مهدیزاده، حجاب شناسی، قم، مركز مدیریت حوزه علمیه، 1381، چ 1، ص 20.
9. همان، ص 21.
10. "یا ایها الذین آمَنوا لاتَدخلوا بُیُوتَ النَّبیِّ إلا أَن یُؤذَنُ لكم الی طعام... " (احزاب: 53).
11. محمدمهدی شمس الدین، حدود پوشش و نگاه در اسلام، ترجمه: محقق عابدی، انتشارات بین المللی الهدی، 1382، چ 1، ص 53.
12. میرزا النوری، مستدرك الوسائل, ج 3، ص 177.
13. محمدتقی فلسفی، به نقل از: كتاب جوان از نظر عقل و احساسات، ج 1، نشر فرهنگ اسلامی، 1379، ص 313.
14. علی بن ابراهیم قمی، تفسیر علی بن ابراهیم قمی، ج 2، نجف اشرف، ص 196.
15. احمد عابدینی، مقاله "سیری در آیات حجاب "، نشریه فقه، ش 22.
16. عبدبن علی بن جمعه العروسی الحویزی، تفسیر نورالثقلین، ج 3، قم،
المطبعه العلمیه، ص 588؛ محمد بن یعقوب كلینی، اصول كافی, ج ، تهران،
دارالكتب الاسلامیه، 1378، ص 521، ح 5.
17. كافی، ج 5، ص 519.
18. محمد محمدی ری شهری، میزان الحكمه، ج 2، قم، انتشارات دارالحدیث، 1379، چ 2، ص 259.
19. حجاب از دیدگاه اسلام و ادیان آسمانی، ص 25.
20. بحارالانوار، ج 8، ص 309.
منبع : كتاب "پوشش و آرایش از دیدگاه پیامبر اعظم(ص) "