• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 897
تعداد نظرات : 355
زمان آخرین مطلب : 6047روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه
 اکثر پدر و مادران نگران جیوه موجود در مواد پرکردنی دندان میباشند .

رزین های مورد استفاده در انواع پلاستیک از جمله بطری های آب و برخی مواد فلزی ممکن است اثرات مضری بر سلامت انسان داشته باشد اما تا به حال این اثرات دقیقا ثابت نشده اند.

یک دکتر اطفال در جواب این پرسش که آیا موادی که در پر کردن دندان استفاده میشود برای سلامتی مضراتی دارد؟ میگوید: تا به حال مشکل خاصی گزارش نشده بنابر این تا زمانیکه صنعت مواد دندانی جایگزین جدیدی معرفی کند ما ادامه استفاده از این مواد را توصیه میکنیم.


خوشبختانه سایش و شستشو پس از پر کردن 88 تا 98 درصد ترکیبات مضر مواد را از بین میبرد و اگر شما تا 30 دقیقه پس از پر کردن دندان مواد غذایی مصرف نکنید مشکل خاصی پیش نمی آید .
دوشنبه 22/6/1389 - 12:23
شخصیت ها و بزرگان


 

آرنولد بنت : داستان نویس انگلیسی(۱۸۶۷،۱۹۳۱) وی برای آنکه ثابت کند آب شهر پاریس از نظر بهداشتی کاملا سالم است، یک لیوان از آن را خورد و در اثر تیفوئید ناشی از آن در گذشت!

آگاتوکلس : خودکامه سراکیوز (۳۶۱، ۲۸۹ ق.م) در اثر قورت دادن خلال دندان خفه شد.

آلن پینکرتون : موسس آژانس کارآگاهی آمریکا (۱۸۱۹، ۱۸۸۴) هنگام نرمش صبحگاهی به زمین خورد و زبانش لای دندان ماند و زخم شد و در اثر قانقاریای ناشی از این زخم درگذشت.

آیزادورا دانکن : رقاص آمریکایی (۱۸۷۸، ۱۹۲۷) هنگامی که در اتومبیل بود، شال گردن بلندش به چرخ عقب اتومبیل گیر کرد و گردنش شکست و خفه شد.

اسکندر کبیر : پادشاه مقدونی (۳۵۶ ،۳۲۳ ق.م) به دنبال دو روز میگساری و عیاشی در اثر تب درگذشت.

الکساندر : پادشاه یونان (1۸۹۳ ۱۹۲۰) یک میمون خانگی گازش گرفت و در اثر عفونت خون در گذشت.

تامس آت وی : نمایشنامه نویس انگلیسی (۱۶۵۲، ۱۶۸۵) مرد فقیری بود. به دنبال روزها گرسنگی سرانجام یک گیته به دست آورد و با آن یک دست پیچ گوشت خرید و از شدت ولع همان لقمه دهان پرکن اول گلو گیرش شد و خفه اش کرد!

جان وینسون : ماجرا جوی بریتانیا (۱۵۵۷، ۱۶۲۹) وی در ۷۲ سالگی از اسب به زمین افتاد و میخی وارونه بر زمین افتاده بود، در سرش فرو رفت.

جروم ناپلئون بناپارت : آخرین بناپارت آمریکایی (۱۸۷۸، ۱۹۴۵) در سنترال پارک نیویورک، پایش به زنجیر سگ زنش گرفت و افتاد و در اثر زخم های حاصله در گذشت.

جورج دوک کلارنس : انگلیسی (۱۴۴۹،۱۴۷۸) به دستور برادرش ریچارد سوم در خمره شراب خفه شد.

جیمز داگلاس ارل مورتون : (۱۵۲۵،۱۵۸۱) بوسیله دستگاهی شبیه گیوتین که خودش آن را به اسکاتلندیان معرفی کرده بود، سر بریده شد.

رودولفونی یرو : ژنرال مکزیکی (۱۸۸۰، ۱۹۱۷) اسبش در شن روان گرفتار شد و سنگینی طلاهایی که به همراه داشت باعث فرو رفتن به درون ماسه شد.

زئوکسیس : نقاش یونان (قرن پنجم ق.م) به تصویری که از یک ساحره پیر کشیده بود آنقدر خندید که یکی از رگ هایش پاره شد و مرد!

ژراردونرال : نویسنده فرانسوی (۱۸۰۸ ،۱۸۵۵) با بند پیشبند، خودرا از تیر چراغ برق خیابان حلق آویز کرد.

فرانسیس بیکن : (۱۵۶۱،۱۶۲۶) براثر گرفتاری در یک سرمای ناگهانی گرفتار شد و درگذشت.

فالک فیتز وارن : چهارم بارون انگلیسی (۱۲۳۰، ۱۲۶۴) در بازگشت از یک جنگل، اسبش در باتلاق افتاد و فالک که زره پوشیده بود، در درون زره اش خفه شد.

کلادیوس اول : امپراتور روم (۵۴ ب م. ۱۰ ق.م) با یک پر آغشته به سم خفه شد.

کنت اریک مگنوس آندرئاس هرس ستنبورگ : (۱۸۶۰، ۱۸۹۵) این انگلیسی در اثر خشم ناشی از مستی، با سیخ بخاری به دوستش حمله کرد، اما خودش توی بخاری افتاد و سوخت.

گریگوری یفیموویچ راسپوتین : (۱۸۷۱،۱۹۱۶) وزنه ای به بدنش بستند و در رود نوا غرقش کردند.

لایونل جانسن : شاعر انگلیسی (۱۸۶۷ ،۱۹۰۲) از روی چهارپایه پشت بار به زمین افتاد و در اثر زخمهای حاصله در گذشت.

لنگی کالیر : کلکسیونر آمریکایی (۱۸۸۶،۱۹۴۷) در خانه خود و در تله ای مهلک درگذشت. تله را برای دستگیری دزدان کار گذاشته بود.

مارکوس لیسینیوس کراسوس : سیاستمدار رومی (۱۱۵، ۵۳ ق.م) این رهبر بدنام و صراف رمی به دست سربازان پارتی با ریختن طلای مذاب در حلقش درگذشت.

هنری اول : پادشاه انگلیسی (۱۰۶۸،۱۱۳۵) در اثر افراط در خوردن مارماهی دچار ناراحتی روده شد و مرد.

یوسف اشماعیلو : کشتی گیر ترک بر اثر سنگینی طلاهایی که به کمرش بسته بود در دریا غرق شد. چون نتوانست به راحتی شنا کند.

تامس می : مورخ انگلیسی (1۵۹۵ ۱۶۵۰) بر اثر بلعیدن غذای زیادی، خفه شد

دوشنبه 22/6/1389 - 12:20
اخبار
   
بافت فرشی با زمینه 11 اثر تاریخی کشور

خانواده هنرمندی در آران و بیدگل، فرشی با زمینه 11 اثر تاریخی کشور بافتند.

 

 

به گزارش موج از اصفهان، احمد شائقی به همراه دیگر اعضای خانواده اش این فرش به طول 2 متر و عرض یک و نیم متر را با استفاده از کرک و پشم و 22 رنگ در 6 ماه بافتند.

 

 

زمینه این فرش نقش میدان آزادی تهران، قلعه شاه عباسی اصفهان، برج کبوتر چادگان، باغ فین کاشان، قلعه مرنجاب آران و بیدگل، حمام وکیل و دروازه قرآن شیراز، مسجد چوبی نیشابور، آتشکده زنجان، گنبد کاووس گلستان و آرامگاه بوعلی سینا با زیر نویس انگلیسی است.

 

 

در حاشیه این قالی نیز پرچم کشورمان به شکل خاصی بافته شده است.

 منبع :تبیان اصفهان

 

 

 

دوشنبه 22/6/1389 - 12:16
موفقیت و مدیریت
   

نخستین بار از دو ایرانی در یازدهمین جشنواره بین المللی رویان در دانش تولید مثل و سلول‏های بنیادی که روز پنجشنبه 25 شهریور برگزار می‏شود، قدردانی خواهد شد.

 

 

به گزارش موج از اصفهان، دکتر حمید گورابی رئیس پژوهشگاه رویان گفت: جشنواره بین المللی رویان هر سال برای معرفی و تقدیر از برترین طرح‏ها و مقاله‏های پژوهشی پزشکی در تولید مثل و دانش و فناوری سلول‏های بنیادی در دنیا برگزار می‏شود.

 

 

وی افزود: در جشنواره امسال، 358 طرح تحقیقاتی از 43 کشور دنیا به ایران فرستاده شد که از بین آنها، پنج طرح در گروه‏های ژنتیک تولید مثل، بیولوژی و فناوری پایه سلول‏های بنیادی، ناباروری زنان، جنین شناسی و بیولوژی و فناوری طب ترمیمی با سلول‏های بنیادی انتخاب شده‏اند.

 

 

به گفته دکتر گورابی، مقایسه تعداد شرکت کنندگان در جشنواره بین المللی امسال که 358 طرح بود، با سال گذشته که 253 و نخستین جشنواره بین المللی رویان که کمتر از 70 طرح بود، حکایت از استقبال رو به افزایش محققان دنیا از این جشنواره علمی دارد.

 

 

وی اضافه کرد: بیشترین مقاله‏ها و طرح‏های علمی یازدهمین جشنواره رویان به ترتیب در سلول‏های بنیادی، ناباروری زنان، جنین شناسی، ناباروری مردان، ژنتیک تولید مثل، اپیدمیولوژی و اخلاق پزشکی و در نهایت تصویر برداری بوده است و بیشترین پژوهشگران شرکت کننده در این جشنواره نیز از کشورهای آمریکا، هند، ایران، ایتالیا، انگلیس، آلمان، چین، کانادا، اسپانیا، ژاپن، استرالیا و برزیل هستند.

 

 

دکتر گورابی با اشاره به این که 70 داور بین المللی و 77 داور داخلی از مراکز تحقیقاتی مرتبط با تولید مثل و سلول‏های بنیادی در سراسر کشور طرح‏های یازدهمین جشنواره رویان را ارزیابی کرده‏اند، گفت: با وجود آنکه جایزه جشنواره رویان در مقایسه با جوایزی که در جشنواره‏های مشابهی که هر سال در برخی از کشورهای منطقه مثل کویت و قطر برگزار می‏شود، چشمگیر نیست، اما عادلانه بودن داوری‏ها و همچنین اعتبار علمی این جشنواره موجب شده است که هر سال بر تعداد شرکت کنندگان آن از سراسر دنیا افزوده شود.

 

 

بنابر این گزارش، دکتر آنا باشامبو از فرانسه با طرح اثر جهش ژن NR5A1، دکتر هومن صدر اردکانی از ایران با طرح تکثیر سلول‏های بنیادی اسپرماتوگونی در محیط آزمایشگاهی، دکتر لوئیس چوکوماکا از نیجریه با طرح نگرش جدید به چگونگی القای ناباروری در زنان از طریق عفونت کلامیدیا، دکتر محمد حسین نصر اصفهانی از ایران با طرح روش‏های جدید در انتخاب اسپرم در تلقیح داخل سیتوپلاسمی و دکتر استفانو پلوچینو از ایتالیا با طرح اثر پیوند سلو‏ل‏های بنیادی عصبی انسان در بهبود التهاب مغزی، برندگان یازدهمین جشنواره بین المللی رویان هستند.

 

 

رئیس پژوهشگاه رویان، جایزه این برندگان را که از طریق بودجه دولتی تامین می شود، 5000 دلار اعلام کرد و گفت: این جوایز، روز پنجشنبه همراه با تقدیر از برگزیدگان در سالن همایش‏های رازی تهران به آنها اهدا می‏شود.

منبع:تبیان اصفهان

 

دوشنبه 22/6/1389 - 12:11
ایرانگردی

 

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است که به‌دلیل شکل خانه‌های آن که به‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند است. کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید. چرا که دیگر در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمی‌کند. کندوان روستایی است بنا شده در صخره و تنها سازه این دهکده را سنگ‌ها تشکیل می‌دهند. خانه‌ها هرمی شکل هستند و برای دام‌ها نیز حفره‌هایی در سنگ‌ها بنا شده است. کندوان منطقه‌ای ییلاقی از رشته کوه‌های سهند است که مراتع سرسبزش عشایر زیادی را به آن جا می‌کشاند. چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه‌های این روستای ۶ هزار ساله محسوب می‌شود. آب این چشمه با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است. پرفسور «دیوید رول» باستان‌شناس مشهور انگلیسی در سفر به ایران و کشف نخستین مسیر پستی دنیا، قدمت کندوان در این مسیر را یکی از استنادات خود برای نظریه فرود آدم _ یکجانشینی بشر غار نشین و زندگی اجتماعی انسان‌ها قرار داده است. 

با عرض معذرت نمیدونم چرا مدتیه که تصایر پیست نمیشن

دوشنبه 22/6/1389 - 11:16
جهانگردی

 

بقایای تاریخی همواره مورد توجه ملل مختلف بوده و به فرهنگ و تاریخ غنا بخشیده و در جلب گردشگر و توجه جهانی نیز مؤثر است. غار کهف از جمله اماکن مورد توجهی است که کشورهای مختلف هر نشانه‌ای را مبنای انتساب به اصحاب کهف می‌دانند.

 


 


به گزارش مهر، اصحاب کهف‌، در قصص‌ قرآنى‌ نام‌ گروهى‌ از مؤمنان‌ است که‌ از ستم‌ پادشاهى‌ مشرک‌ به‌ غاری‌ پناه‌ بردند و سالیانى‌ دراز به‌ خوابى‌ عمیق‌ رفته و سپس بیدار شدند.

داستان‌ این‌ گروه‌، با اشاراتى‌ کوتاه‌ در آیات 9 تا 26 سوره کهف یعنی در 27 آیه تشریح شده است.

تعداد اصحاف به طور دقیق مشخص نیست، اگرچه رقم هفت بیشتر در مورد آنها بکار گرفته می شود . در مورد تعداد اصحاب  در آیه 22 سوره کهف آمده است: به زودى خواهند گفت ‏سه تن بودند [و] چهارمین آنها سگشان بود و مى‏گویند پنج تن بودند [و] ششمین آنها سگشان بود تیر در تاریکى مى‏اندازند و [عده‏اى] مى‏گویند هفت تن بودند و هشتمین آنها سگشان بود بگو پروردگارم به شماره آنها آگاه‏تر است جز اندکى [کسى شماره] آنها را نمى‏داند پس در باره ایشان جز به صورت ظاهر جدال مکن و در مورد آنها از هیچ کس جویا مشو .

داستان کهف ، دلالت بر معاد

داستان اصحاب کهف دلالت بر معاد دارد. این داستان از قول های مشهور بین اقوام و ملل زمانهای مختلف مطرح است و قرآن کریم شرحی از آن را به قدری که شاهد برای مسئله معاد است بیان کرده است.

خداوند اصحاب کهف را برای مدت طولانی به خواب برد و بعد بیدار کرد تا به منکرین معاد برساند که مردن و زنده شدن مانند اصحاب کهف و سپس تنبه و بیداری آنهاست.

داستان اصحاب کهف در زمانی به وقوع پیوست که تنازعی شدید در امر معاد و بعثت مردگان بین موحدین و مشرکین در گرفته بود، وقوع این قضیه و حدوث این حادثه که از هر جهت مشابه با مردن و زنده شدن جمیع خلائق است، شک و تردیدی برای منکرین باقی نمی گذارد.

 


 


اصحاب کهف در میان ملل مختلف

مانند‌ بسیاری‌ دیگر از قصص‌ قرآنى‌، داستان‌ اصحاب‌ کهف‌ در میان‌ صاحبان‌ ادیان‌ آسمانى پیشینه‌ دارد، در واقع داستانى‌ مشهور در میان‌ مسیحیان‌ شرق‌ و غرب‌ بوده‌ است‌.

قرآن‌ کریم‌ بدون‌ اینکه‌ به‌ صاحبان‌ دیانت‌ بخصوصى‌ اشاره کرده باشد به‌ تعبیر «یقولون‌» به‌ شهرت‌ و تداول‌ این‌ داستان‌ در میان‌ پیشینیان و حتى‌ اختلافى‌ در جزئیات‌ داستان‌ میان‌ بازگو کنندگان‌ اشاره‌ دارد، سوره کهف آیه 22.

در میان‌ مسیحیان‌، اصحاب‌ کهف‌ نه‌ به‌ دلیل پناه‌ بردنشان‌ به‌ غار، بلکه‌ از جهت‌ به‌ خواب‌ رفتنشان‌ شهرت‌ یافته‌اند و با عنایت‌ به‌ اینکه‌ شمار آنان‌ 7 نفر انگاشته‌ شده‌ است‌، در غالب‌ منابع‌ به‌ خصوص‌ در منابع‌ مسیحیت‌ غربى‌ به‌ "7 خفتگان" شناخته‌ شده‌اند.

کاوش‌ در پى‌ اصحاب‌ کهف‌

جایگاه‌ داستان‌ اصحاب‌ کهف‌ نزد مسلمانان‌ و وجود این‌ باور که‌ هنوز مى‌توان‌ نشانى‌ از غار اصحاب‌ کهف‌ را بازجست‌، موجب‌ آن‌ شده‌ تا در طول‌ تاریخ‌ کاوش هایی برای دستیابی به غاری که اصحاف کهف در آن به خواب رفتند انجام شده و مکان هایی نیز در پی این کاوش ها و یا بطور تصادفی مشخص و معرفی شده اند... به‌ طبع‌ شهرت‌ اینکه‌ اصحاب‌ کهف‌ در بلاد روم‌ سکنى‌ داشته‌اند، انگیزه‌ای‌ بوده‌ است‌ تا این‌ جویندگان‌، در پى‌ یافتن‌ اطلاعاتى‌ جدید و موثق‌ درباره اصحاب‌ کهف‌ بیشتر به‌ جانب‌ روم‌ توجه‌ کنند.

جایگاه غار اصحاب کهف از منظر آیت الله مکارم شیرازی

در مورد مکان غار اصحاب کهف نظریه های مختلفی وجود دارد و مکانهای متعددی به عنوان غار اصحاب کهف معرفی شده اند.

در تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی، جلد 12، صفحه 438 درمورد غار اصحاب کهف آمده است: اینکه اصحاب کهف در کدام منطقه از روى زمین زندگى مى کردند و این غار در کجا قرار داشته، در میان دانشمندان و مفسران گفتگو بسیار است.

گرچه پیدا کردن محل دقیق این غار تأثیر زیادى در اصل داستان، نکات تربیتى و اهمیت تاریخی آن ندارد اما دانستن محل این حادثه مى تواند کمک به فهم بیشتر خصوصیات آن کند.

به هر حال، در میان احتمالات و اقوالى که در این زمینه وجود دارد دو قول به صحت نزدیک ترند:

نخست اینکه این حادثه در شهر «افسوس» واقع شده و این غار در نزدیکى آن قرار داشته است.

ویرانه هاى این شهر، هم اکنون در نزدیکى «ازمیر» در «ترکیه» به چشم مى خورد، و در کنار قریه «ایاصولوک» در کوه «ینایرداغ» هم اکنون غارى دیده مى شود که فاصله چندانى از «افسوس» ندارد.

 


 

این غار، غار وسیعى است که مى گویند آثار صدها قبر در آن به چشم مى خورد و به عقیده بسیارى غار «اصحاب کهف» همین است.

به طورى که ارباب اطلاع نقل کرده اند، دهانه این غار به سوى شمال شرقى است و همین سبب شده که بعضى مفسران بزرگ در اصالت آن تردید کنند، در حالى که این وضع مؤید اصالت آن است زیرا قرار گرفتن آفتاب به هنگام طلوع در سمت راست غار و در هنگام غروب در سمت چپ ، مفهومش آن است که دهانه غار به سوى شمال و یا اندکى متمایل به شمال شرقى باشد.

عدم وجود مسجد و معبدى در حال حاضر در کنار آن، دلیلى بر نفى اصالت آن نیز نخواهد بود، چه اینکه ممکن است با گذشتن حدود 17 قرن آثار آن معبد از بین رفته باشد.

دومین غار، غارى است که در نزدیکى پایتخت «اردن» یعنى شهر «امان» واقع شده است، در نزدیکى روستایى به نام «رجیب».

 

 
 


در بالاى این غار، آثار صومعه اى دیده مى شود که طبق پاره اى قرائن، مربوط به قرن پنجم میلادى است که بعد از غلبه مسلمین بر آنجا تبدیل به مسجد شده و محراب و مأذنه دارد.

دیگر غارها

در برخى‌ روایات‌ آمده‌ که‌ در قریه‌ای‌ به‌ نام‌ لوشه‌ در غرناطه‌، غاری‌ دیده‌ شده‌ است‌ که‌ اجسادی‌ با سگشان‌ در آن‌ وجود دارند و مردم‌ آنان‌ را اصحاب‌ کهف‌ مى‌پندارند.

در کنار آن‌ غار مسجدی‌ است‌ و در نزدیکى‌ مسجد، قصری‌ به‌نام‌ رقیم‌ و در قسمت‌ شمالى‌ غرناطه‌ شهری‌ قدیمی‌ به‌ نام‌ دقیوس‌ وجود دارد .

در ایالت نخجوان آذربایجان نیز غاری به عنوان غار اصحاب کهف معرفی شده است.

 


 


 


 

اصحاب کهف در متون کهن مسیحی و توجه خاورشناسان

در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی آمده است: در متون‌ مسیحى‌ کهن، داستان‌ اصحاب‌ کهف‌ با مضامینى‌ کاملاً قابل‌ مقایسه‌ با مضامین‌ اسلامى‌ دیده‌ مى‌شود، بدان‌گونه‌ که‌ نه‌ تنها مى‌توان‌ خطوط کلى‌ داستان‌ قرآنى‌ را در پرداختهای‌ مسیحى‌ بازیافت‌ بلکه‌ بخش‌ تفصیلات‌ داستان‌ در روایات‌ و تفاسیر اسلامى‌ نیز با پرداختهای‌ مسیحى‌ قابل‌ مقایسه‌ است‌.

اصحاب‌ کهف‌ و مقایسه آن‌ با نمونه‌های‌ مسیحى و همچنین‌ تطبیق‌ آن‌ با برخى‌ دانسته‌های‌ تاریخى، توجه‌ خاورشناسان‌ را به‌ خود جلب‌ کرده‌ است‌، چنانکه‌ از زوایای‌ مختلف‌ درباره این‌ موضوع‌ به‌ تحقیق‌ پرداخته‌اند.

برای‌ نمونه‌ ماسینیون‌ با نگاهى‌ بر روایات‌ اسلامى‌ و مسیحى‌ به‌ بررسى‌ جایگاه‌ اصحاب‌ کهف‌ در میان‌ گروههای‌ قومى‌ گوناگون‌ به‌ ویژه‌ از نظر تصویرنگاری‌ ایشان‌ عنایت‌ داشته و طى‌ یک‌ سلسله‌ مقالات‌ به‌ تفصیل‌ به‌ این‌ مطلب‌ پرداخته‌ است

از سویى‌ دیگر یونگ‌ با مقایسه داستان‌ اصحاب‌ کهف‌ و داستان‌ خضر نبى‌، به‌ موضوع‌ تجدید حیات‌ و عمر دوباره‌ یافتن‌ نظر داشته‌ است‌ .

منشأ زبان شناختی در کشورهای اسکاندیناوی، آلمان، مجارستان و ولز

واژه sjusovare یا syv sover که در کشورهای اسکاندیناوی سوئد، نروژ و دانمارک کاربرد داشته ریشه در داستان اصحاب کهف از افسوس دارد و به معنای کسی است که سخت و طولانی خوابیده است.

واژه "Siebenschl?fe" در زبان آلمانی و "hétalv?" در زبان مجاری نیز معنایی شبیه به کاربرد مشابه در اسکاندیناوی دارد. این واژه ویژگی فردی را توصیف می کند که معمولا خواب طولانی داشته و دیرتر از زمان لازم از خواب بیدار می شود.

در دامنه واژگان ولزی نیز واژه "saith cysgadur" در داستان بلند ریز لوئیس نوشته دنیل اوون در سال 1885 به کار برده می شود و اشاره به فردی دارد که خواب طولانی داشته است.

 


 


 اصحاب کهف در ادبیات قرون وسطی

توصیف شرایط و وضعیت اصحاب کهف، قرن شانزدهم در فرهنگ کلیسای پروتستان عمومیت یافت و جان دون از شعرای قرن شانزدهم شعری در این رابطه سروده است.

در دوره روشنگری اشاره به داستان اصحاب کهف چندان فراگیر نبود اما شرح این داستان با ظهور عصر رومانتیسیزم احیا شد. اشاره به این داستان در آثاری از تومان دی کوئنسی، شعری از گوته، داستانی از واشنگتن ایروینگ و اچ جی ولز به چشم می خورد.

ظهور داستان اصحاب کهف در ادبیات دوران مدرن

دانیلو کیس نویسنده صرب - کرووات داستان اصحاب کهف را در قالب یک داستان کوتاه در کتاب خود با عنوان دانشنامه درگذشتگان روایت کرده است.

این داستان در دو کتاب سوزان کوپر نیز روایت شده است.

گیلبرد موریس در مجموعه داستانهای اصحاب کهف رویکرد مدرنی به این داستان داشته و با الهام از آن داستانی مشابه نقل کرده است.

منبع: سایت راسخون

دوشنبه 22/6/1389 - 11:10
طنز و سرگرمی

 

 

 

حرفهایی که دوست ندارید در اتاق عمل بشنوید:• اووووووووووه !!! پس اشتباه بریدم!• كسی ساعت مچی منو ندیده؟!• دیشب تا دیر وقت مهمونی بودم. یادم نمی آد هیچوقت تو عمرم آن قدر ........ !• وای! صفحه ی 47 دستورالعمل جراحیم پاره شده!• منظورت چیه كه باید پای چپشو می بریدیم؟!• فوراً یه عكس از این زاویه بگیر. این یكی از عجایب خلقته!• بهتره این تیكه رو نگه داریم. ممكنه برای تشریح به درد بخوره!• ولی كتاب من اینجوری نمی گه! كتاب تو چاپ چندمه؟!• فوراً اون تیكه گوشت رو برگردون!• صبر كن ببینم! اگه این طحالشه، پس اون چی بود؟!• پرستار لطفاً اون گوشت رو به من بده. اون گوشته ... همون چه می دونم... اون عضوی که نمی دونم چی بود دیگه!• اوه! زود دوباره همه ی بخیه ها رو باز كنین. یكی از پنس ها كمه!• اگه فقط یادم می اومد كه این كارو چه جوری هفته ی پیش توی كلاس بازآموزی انجام دادند خوب بود!• لعنتی! بازم چراغ ها خراب شد!
گریه نوزاد
• می دونی؟ پول خیلی هنگفتی میشه توی تجارت كلیه به جیب زد. اوه! اینجا رو! این آقا یه كلیه اضافه داره!• همه برن عقب وایسن! لنز چشمم افتاد بیرون!• میشه قلبش رو یه مدت از تپیدن بندازی؟ تمركزم رو به هم می زنه!• خیلی خب بچه ها... این برای همه مون می تونه یه تجربه ی جدید باشه!• می دونستی این مریض خودشو یك میلیون دلار بیمه ی عمر كرده؟ الان زنش تلفن زد و گفت !!• اشكالی نداره. همون قیچی رو بده. كف زمین رو كه تمیز كردن. نه؟!• یادته بخش تشریح می گفت حاضره 1000 دلار برای یه جسد تر و تمیز بده؟!• چی؟! منظورت چیه كه اینو واسه عمل نیاورده بودن؟!• كاش عینكم رو توی خونه جا نمی ذاشتم!• این مریض بیچاره اگه اشتباه نكنم زن و بچه داره. نه؟!
در انتخاب رشته آگاهانه عمل کنید.(قسمت دوم)
• پرستار نگاه كن ببین این آقا برای اهدای عضو ثبت نام كرده بوده یا نه؟!• خدای من! منظورت چیه كه ازش برای قبول مسئولیت مرگ امضا نگرفتین؟!• نگران نباشین. فكر می كنم این تیغ به اندازه ی كافی تیز باشه!• چیه؟ چرا اینطوری نگاه می كنین؟! تا حالا ندیدین یه دانشجو اینجا جراحی كنه؟!• الو؟ سلام عزیزم. چی؟! منظورت چیه كه طلاق می خوای؟!• من که نمی دونم این چه عضویه! ولی به هر حال زود بذارش وسط بسته یخ!• عجله كنین. من نمی خوام این قسمت سریال رو از دست بدم!• این گاز خنده خیلی باحاله. می شه یه كم دیگه شو امتحان كنم؟!• پس بچه كو؟! مگه مریضو برای سزارین نیاورده بودن؟! اینجا اتاق عمل شماره چنده؟!• هی پرستار! یه ست جراحی دیگه روی اون یكی میز باز كن. اون مریض هنوز داره تكون می خوره!• مطمئنی كه بعداً ازمون شكایت نمی كنه؟!• معلومه كه من این عمل رو قبلاً هم انجام دادم پرستار. تقریباً 20 سال پیش بود!  منبع : سایت راسخون

 

دوشنبه 22/6/1389 - 11:8
كودك

 بررسی های صورت گرفته از افزایش میزان صدمات ورزشی در کودکان در دهه گذشته حکایت دارد و در صدر این ورزش هاف فوتبال و هاکی قرار دارد که بیشترین آسیب را به کودکان وارد می آورد.

به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، به نقل از WebMD ، به گفته محققان دانشگاه بروان اگر چه بیشترین آسیب ها و صدمات ورزشی مربوط به ورزشکاران دبیرستانی است، ولی در سال های اخیر این گونه صدمات در کودکان رو به افزایش است. تحقیقات حاکی از آن است که از جمله ورزش های گروهی که بیشترین صدمات را به کودکان وارد می کند و مقام اول را در این زمینه به خود اختصاص داده اند، فوتبال و هاکی روی یخ است. و از میان ورزش های انفرادی، اسکی روی یخ و دوچرخه سواری بیشترین صدمات را وارد می آورند.


با وجود این که شرکت در ورزش های سازمان یافته صدمت را تا حدی کاهی داده است، ولی صدمات ناشی از ورزش های تیمی طی سال های 1997 تا 2007 در سنین 8 تا 13 سال و بیشتر از همه در سنین بالاتر از 13 سال تا 2 برابر افزایش داشته است. و این بالا رفتن سن در صدمات ممکن است به دلیل بالاتر رفتن جنبه رقابتی ورزش ها باشد. ولی با این حال دلیل کامل ان به درستی مشخص نیست.


در این میان دختران بیشترین صدمات را در رشته ورزشی یکسان با پسران متحمل می شوند و این می تواند به دلیل داشتند ماهیچه های ضعیف تر گردن باشد. برخی از علائم صدمات ورزشی وارده عبارتند از:‌ گیجی، سردرد، سرگسجه، زنگ زدن گوش ها، حالت تهوع، کلام نامفهوم، و خستگی. و علائمی هم وجود دارند که روزها پس از وارد آمدن ضربه خود را نشان می دهند که عبارتند از مشکلات حافظه ای و تمرکزی، حساسیت به صدا و نور، اختلالات خواب و افسردگی. شدت برخی از صدمات وارد ممکن است حتی باعث مرگ فرد شود

 
شنبه 20/6/1389 - 16:12
سينمای ایران و جهان
  
دانشگاه «سوربن» پاریس به «عباس کیارستمی»، کارگردان سرشناس ایرانی دکترای افتخاری اعطا می‌کند.
 به گزارش گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، دانشگاه «سوربن» نام عباس کیارستمی کارگردان ایرانی برنده نخل طلای کن را به‌عنوان یکی از دریافت‌کنندگان دکترای افتخاری سال 2010 این دانشگاه معرفی کرده ، و کیارستمی روز 10 نوامبر مصداف با 19 آبان طی مراسمی در دانشگاه سوربن به‌پاس یک عمر فعالیت‌ سینمایی دکترای افتخاری دریافت می‌کند.
وی خالق آثاری چون «پنج»، «طعم گیلاس»، «زیر درختان زیتون»،‌ «ده»، «باد ما را خواهد برد»، «خانه دوست کجاست؟»، «کلوزآپ»، «آ.ب.ث. آفریقا»، «بلیت‌ها» و «شیرین» است و طی چند دهه فعالیت سینمایی جوایز سینمایی متعددی از جشنواره‌های معتبر جهانی کسب کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نخل طلای جشنواره کن، هوگو طلایی جشنواره شیکاگو، یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو، جایزه کوروساوا جشنواره شیکاگو و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره ونیز نام برد.
کیارستمی با آخرین ساخته خود با نام «کپی برابر اصل» امسال در جشنواره‌ کن نامزد نخل طلا بود که جایزه بهترین بازیگر زن را برای «ژولیت بینوش» به‌همراه آورد.
شنبه 20/6/1389 - 16:11
خواص خوراکی ها
خرما از درختان بسیار سودمندی است که بشر از زمان های دور با آن آشنایی داشته و از محصولات گوناگونش استفاده می کرده است . در ساختمان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی جهان که معبد ((خدای ماه )) نام دارد و در عراق واقع شده از چوب درختان خرما استفاده شده است و این مساله نشان می دهد که درخت خرما از حدود پنج هزار سال قبل شناخته شده است.از نوشته هایی به خط تصویری که در کشور مصر به دست آمده مشخص شده است که تصویر نخل علامت سال و شاخه خرما علامت ماه بوده است . این علامت ها نشان می دهد که نخل از زمان های بسیار قدیم در مصر وجود داشته است.در روم باستان خرما هدیه ای مناسب برای بزرگان بود . رومیان بریدن بی دلیل نخل را بدشگون و نامبارک می دانستند و فروختن درخت خرما در بین آنها تنها در شرایط خاص و از روی ناچاری انجام می شد چرا که نخل مقام فرزند خانواده را داشت.در ایران هم درختان خرما از قدیم کاشته می شده اند و سابقه کشت این درخت در کشور ما حدود سه تا چهار هزار سال قبل می دانند.  خرما در قرآن کریم و روایات مذهبیدر قرآن کریم نام نخل بیشتر از همه درختان ذکر شده است . نام خرما در بیست آیه قرآن آمده که آن آیات شریفه به قرار زیر هستند :بقره 266 - انعام 99 و 141 - رعد 4 - نحل 11 و 67 - اسرا 91 - کهف32 - مریم23و25 - طه 71 - مومنون19 - شعراء148 - یس34 - ق10 - قمر20 - رحمن11و68 - حاقه7 - عبس29.بر طبق آیات 23 و 25 سوره مریم خداوند غذای حضرت مریم را بعد از تولد حضرت عیسی خرما قرار داد و دانشمندان نیز معتقدند که این میوه یکی از بهترین غذا ها برای زنان بعد از وضع حمل است. سایر آیات هم از خرما به صورت های گوناگونی یاد کرده اند که مطالعه آنها می تواند بسیار آموزنده باشد.به علاوه در احادیث فراوانی به خرما و فواید آن اشاره شده است .رسول اکرم (ص) می فرمایند : «مثل مومن مانند نخل است» همچنین فرموده اند «خرما خستگی را رفع و آدمی را از سرما حفظ و او را سیر می کند و هفتاد و دو در از شفا به روی انسان می گشاید .» حضرت علی (ع) هم در باره خرما فرموده اند : «خرما بخورید که شفای بیماری هاست.» همچنین در روایات ذکر شده است که در بسیاری اوقات غذای حضرت علی (ع) را نان و خرما تشکیل می داد . برحسب فرمایش امام صادق(ع) خرما هم یکی از میوه های بهشتی است. خواص غذایی و دارویی خرمابا پیشرفت علوم تغذیه و پزشکی اهمیت دارویی و خوراکی این میوه نیروبخش هر روز بیشتر به اثبات می رسد . این میوه دارای مقدار زیادی ویتامین آ و ب ، فسفر و کلسیم است که کلسیم موجب استحکام استخوان های بدن می شود و فسفر یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده مغز بوده و قوه بینایی را می افزاید . در خرما قند فراوانی وجود دارد که از سالمترین قند هاست و حتی در بسیاری از موارد مبتلایان به بیماری قند هم می توانند از آن به راحتی استفاده کنند . همچنین خوردن خرما برای کبد بسیار مفید است . بسیاری از دانشمندان علم تغذیه معتقدند که خوردن خرما از ابتلای به بسیاری از سرطان ها جلوگیری می کند و با تحقیقاتی که انجام شده مشخص شده است که در مناطق خرما خیز که مردم از خرما بیشتر استفاده می کنند تعداد مبتلایان به برخی از سرطان ها بسیار ناچیز است . مناطق کاشت درخت خرمامنطقه کاشت نخل های خرما از غرب هندوستان تا شرق آفریقاست . مهم ترین تولید کنندگان این محصول کشورهای ایران ، مصر ، عراق ، الجزایر ، عربستان و سودان هستند . ایران تقریبا یک پنجم تمامی تولید کنندگان خرما به شمار می رود. دامنه کاشت درخت خرما از غرب ایران یعنی استان های کرمانشاه و ایلام آغاز می شود و در جنوب ، استان های هرمزگان ، خوزستان ، بوشهر ، کرمان و سیستان و بلوچستان را شامل شده و در شرق به جنوب استان خراسان می رسد . همچنین در مناطق مرکزی کشور در بخش هایی مانند اصفهان و سمنان کاشته شده است . متاسفانه در سال های اخیر به دلیل کم آبی و بارش اندک باران بسیاری از نخلستان های سرسبز کشورمان در حال خشک شدن هستند و مسوولان سعی دارند با برنامه ریزی های صحیح و استفاده درست از منابع آب مانع از بین رفتن این درختان سودمند و گرانبها شوند. ویژگی های درخت خرمادرختان خرما در مقایسه با بسیاری درختان دیگر ا��تفاع بیشتری دارند و طول آن ها به شانزده تا بیست متر می رسد .درخت خرما دارای یک ریشه اصلی است که در یکی دو سال اول زندگی چندین برابر قسمت هوایی آن رشد کرده و در اعماق زمین فرو می رود و شاید یکی از علل مقاومت این گیاه به خشکی زیاد و کم آبی ، عمیق بودن ریشه آن باشد . به علاوه درخت خرما دارای ریشه های نابجا نیز می باشد - ریشه های نابجا ریشه هایی هستند که از اطراف تنه و طوقه درخت به وجود می آیند و حالت افشان دارند و در نتیجه درخت در سطح و عمق خاک گسترده ی زیادی دارد .برگ های درخت خرما پهن ، بلند و بسیار زیبا هستند و از نظر استحکام و زمختی به نظر می رسد که از پلاستیک ضخیمی ساخته شده باشند . آنها به راحتی رطوبت خود را از دست نمی دهند و در برابر بادها و طوفان های شدید نمی شکنند . این برگ ها هفت سال عمر می کنند .خرما گیاهی دو ����ایه است ؛ یعنی به دو صورت درخت نر و ماده دیده می شود و تنها درختان ماده میوه می دهند و برای میوه دادن درختان ماده حتما باید تعدادی درخت نر درآن نخلستان وجود داشته باشد تا عمل گرده افشانی یعنی انتقال گرده درختان نر به گل های ماده انجام شود . گل های ماده هنگام بازشدن زرد رنگ هستند و گل های نر سفید خاکی می باشند .میوه درخت خرما که در روی خوشه هایی که در محل تاج درخت قرار دارد به شکل بیضی کشیده است . میوه رسیده دارای رنگ قهوه ای روشن تا تیره می باشد و از سه قسمت تشکیل شده است و تمام قسمت های آن خوراکی است . قسمت اول پوسته نازک خارجی میوه است .قسمت دوم بخش گوشتی میوه است که نرم و شیرین است و قسمت سوم هسته ای به رنگ خاکستری تا قهوه ای است . در بعضی از نقاط خرماخیز ایران باغداران هسته را کوبیده و از آرد آن برای تغذیه استفاده می کنند.عمر درخت خرما نزدیک به صد سال است ولی در شرایط مساعد ممکن است به دویست سال هم برسد . اما به طور کلی نخل ها قبل از صد سالگی بریده می شوند چون در سنین بالا مقدار میوه آنها آنقدر کم می شود که نگهداری از این نخل های بسیار پیر فایده چندانی ندارد. گرده افشانی درختان خرماهمان طور که گفتیم برای تشکیل میوه خرما رسیدن گرده درختان نر به گل های ماده ضروری است که این به وسیله وزش باد صورت می گیرد . برای انجام کاملتر این عمل و به دست آوردن محصول بیشتر و بهتر ، نخلکاران از زمان بسیار قدیم گرده افشانی مصنوعی انجام می دادند . معمول ترین روش گرده افشانی مصنوعی به این ترتیب است که خوشه های گل نر را که تازه باز شده اند قطع می کنند و دو تا سه رشته از آنها را در میان گل های نخل ماده قرار داده و دور آنها را با تکه پارچه ای می بندند تا روی زمین نیفتند .در این جا بد نیست اشاره کنیم که خداوند درآیه چهارم سوره رعد به نر و ماده بودن گیاهان اشاره داشته است . در قرن هجدهم میلادی گیاهشناس معروفی به نام لینه کشف کرد که تقریبا تمام گیاهان جهان دارای اندام های نر و ماده هستند ، اما این مطلب را قرآن مجید در هزار و صد سال قبل فاش ساخته بود . این یکی از معجزات علمی کتاب آسمانی قرآن است که بیانگر عظمت خالق یکتا می باشد. مراحل رسیدن خرمامدت دوره رشد و رسیدن میوه خرما را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد :1 - مرحله اول «کیمری»نامیده می شود و 17 هفته به طول می انجامد . در این مرحله ابتدا میوه گرد است ولی در اثر رشد سریع پس از پنج هفته میوه کشیده می شود. رنگ میوه سبز و پوست آن صاف است. و چون مرتب به قند میوه افزوده می گردد طعم آن به تدریج شیرین می شود.2 - مرحله دوم «خلال» یا «خارک» نامیده می شود . این دوره از رشد میوه 16 هفته طول می کشد و در رقمهای مختلف میوه ها به رنگ های گوناگونی از جمله زرد روشن ، زرد تیره یا صورتی و بالاخره قرمز در می آیند . در این دوره مرتبا به شیرینی میوه افزوده می شود ولی به دلیل وجود ماده ای به نام تانن میوه طعم گس و نامطلوبی دارد. در این مرحله بتدریج گوشت میوه نرم می شود و پوست آن چین خوردگی پیدا می کند.3 - به مرحله سوم رشد خرما « رطب » گفته می شود . در این مرحله پوست میوه شفاف می شود و رنگ آن به قهوه ای خیلی تیره تغییر می یابد .در این مرحله گوشت میوه کاملا نرم می شود و طعم گس آن از بین می رود و میوه کاملا می رسد.4 - دوره چهارم « تمر » نام دارد . در این دوره میوه مقدار زیادی از آب خود را از دست می دهد و بسیار شیرین می شود. و به دلیل تبخیر آب ، حجم گوشت میوه کم می شود و در نتیجه چین و چروک پوست آن زیاد می شود. برداشت میوه خرماچیدن خرما در پایان مرحله رطب انجام می شود . زمان برداشت به منطقه و نوع خرما بستگی دارد و از اواخر شهریور تا پایان آبان انجام می گیرد. برای چیدن خرما نخلکاران با استفاده از کمربند خاصی به نام « پرند » یا « پروند » از درخت بالا می روند و خوشه ها را با اره های کوچکی بریده و داخل سبدی که همراه خود به بالای درخت برده اند می ریزند سپس سبد را با طناب به پایین می فرستند. ارقام مختلف خرماتاکنون بیشتر از 400 نوع خرما در ایران شناخته شده است که از لحاظ ویژگی هایی از قبیل زودرس یا دیررس بودن ، رنگ و شکل میوه ، رنگ هسته ، میزان قند ، اندازه میوه ، تر یا خشک بودن میوه و برخی خصوصیات دیگر با هم اختلاف دارند. بیشترین درختان خرمای ایران از انواع مضافتی ، کباب ، استعمران و زاهدی هستند که در این جا برخی خصوصیات این ارقام را شرح می دهیم.1 - مضافتی : رنگ میوه قرمز بسیار تیره و سیاه ، شکل آن پهن و اندازه آن تقریبا 4 سانتی متر است.اگر چند روز در آفتاب خشک شود برای 7 تا 8 ماه به خوبی در انبار می ماند.2 - کباب : رنگ میوه مایل به زرد است و وقتی کاملا برسد قهوه ای تیره می شود . از خرماهای تر است و شکل میوه تقریبا کشیده است .3 - استعمران : رنگ میوه قهوه ای روشن است و از ارقام نیمه خشک است که برای انبار کردن نسبتا مناسب می باشد .4 - زاهدی : میوه آن نسبتا کوچک و تخم مرغی شکل است که وقتی می رسد به رنگ قرمز قهوه ای درمی آید . این رقم نیمه خشک است و تحمل چندان زیادی در برابر رطوبت زیاد هوا ندارد.ارقام دیگر خرما عبارتند از : شاهانی ، زرک ، شکر ، آل مهتری ، حلاوی ، خضراوی ، دیری ، زرد و غیره . محصولات درخت خرمایک ضرب المثل کهن عربی می گوید : فواید درخت خرما به اندازه تعداد روز های سال است. رواج چنین عقیده هایی نشان می دهد که انسان ها از سالیان دور استفاده های گوناگونی از این درخت می کرده اند . امروز هم در مناطق گرماخیز از قسمت های گوناگون نخل ، محصولات متعددی ساخته می شود که به بعضی از آنها اشاره می کنیم :1 - مهم ترین محصول این درخت میوه لذیذ و مقوی آن است که هم به صورت تازه مصرف می شود و هم از آن ها سرکه ، شیره و شکر تهیه می کنند . در برخی کشور ها مثل عراق تهیه شکر از خرما رواج دارد . شکر به دست آمده از شکر معمولی شیرینی کمتری دارد ولی مواد مضر آن هم بسیار کمتر است ، در کشور ما در سطح بسیار محدودی نوعی قند مایع از خرما تهیه می شود که در شیرینی سازی و بیسکویت سازی کاربرد دارد.2 - هسته میوه ها را در بسیاری از مناطق آرد می کنند و برای تهیه نوعی نان سنتی یا خوراک دام استفاده می نمایند .3 - چوب درخت خرما بسیار مرغوب است و از آن در بنایی و ساختن وسایلی از قبیل نردبان و تخت استفاده می شود.4 - از برگ های بزرگ و زیبای این درخت استفاده های متعددی می کنند .یکی از کاربرد های این برگ ها در ساختن سایه بان است . باغبانان هنگام برداشت محصول به محلی برای استراحت در نخلستان احتیاج دارند به همین خاطر از برگ های خشک نخل خرما سایه بان هایی می سازند که به این سایه بان ها آلاچیق یا کپر می گویند .کاربرد دیگر برگ ها در ساختن حصار است . باغداران برای این که نهال های جوان خرما را از سرما و حرارت بالا و حمله حیوانات درامان نگه دارند اطراف آن ها را با برگ های درخت خرما می پوشانند و حصاری در پیرامون نهال ها ایجاد می کنند .کاربرد دیگر برگ ها ی خشک شده استفاده از آن ها به عنوان سوخت رایگان و مناسبی در منازل برای پختن غذا می باشد .یکی دیگر از موارد استفاده از برگ های خرما بافتن طناب است . در محل پیوند برگ ها به تنه درخت الیافی به نام پریچه وجود دارد که باغداران هنگام بیکاری از آنها طناب های مقاوم و یا قالیچه های خاصی برای جلوی در اطاق ها می بافند .علاوه بر موارد یاد شده وسایلی از قبیل سبد ، حصیر ، قفس پرندگان ، و بادبزن هم از برگ های درخت خرما ساخته می شود . مضرات خرمامواظب باشید در خوردن آن افراط نكنید زیرا دارای قند زیادی است . در این صورت آنهایی كه لوزالمعده حساس دارند و یا آنهایی كه بیماری قند در خانواده آنها وجود دارد باید كمتر از این میوه استفاده كنند
شنبه 20/6/1389 - 16:10
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته