دعا و زیارت
خدایى كه به وضع و حال ما و به هر چیزى آگاه است، چرا ما را مورد آزمایش قرار مىدهد؟
آزمایش الهى براى آن است كه مدّعیان راستین از مدّعیان دروغین شناخته شوند. همه انسانها به نوعى ادّعا مىكنند كه آدمهاى خوبى هستند، امّا به هنگام امتحان، افراد شناخته مىشوند و هركس مىفهمد كه چه مقدار در ادّعایش راستگو بوده است. خداوند مىفرماید: ما شما را به ترس، گرسنگى و كمبودها آزمایش مىكنیم: «ولَنَبلونّكم بشىء من الخوف و الجوع و نقصٍ من الاموال و الانفُسِ و الثّمرات و بَشِّر الصّابرین»( سوره بقره، آیه 155)
علاوه بر آنكه علم و دانستن خداوند، دلیل كیفر و پاداش نیست، بلكه باید از ما عملى سربزند تا به كیفر و پاداش برسیم. به چند مثال توجه كنید:
1- ما مىدانیم كه این خیّاط یا بنّا یا نجّار چگونه مىدوزد یا مىسازد، ولى بر اساس این دانش، به آنها مزد نمىدهیم، بلكه باید از آنان كارى سربزند تا استحقاق پاداش داشته باشند.
2- معلّم مىداند كه این دانشآموز اهل درس خواندن نیست، ولى نمىتواند قبل از امتحان او را مردود قلمداد كند. حضرت على علیه السلام مىفرماید: آزمایشات الهى براى علم پیدا كردن خداوند نیست، بلكه براى آن است كه بسترى ایجاد شود و از انسان عملى سرزند تا كیفر و پاداش بر مبناى عمل باشد.
اگر امتحانها نباشد، انسان شناخته نمىشود.
صبر انسان، در برابر حوادث شناخته مىشود.
رضا و تسلیم انسان، در برابر حوادث تلخ شناخته مىشود.
قناعت و زهد انسان، به هنگام كمبودها روشن مىشود.
تقوى، حلم و ایثار انسان، در امتحانها معلوم مىشود.
دوشنبه 13/8/1387 - 16:28
دعا و زیارت
چرا خداوند گاهى دعاى ما را مستجاب نمىكند؟
در قرآن مىخوانیم: «اُدعونى أستَجِب لكم»(سوره غافر، آیه 60) مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم. اگر شخصى به دیگرى گفت: به هنگام برخورد با مشكل به من تلفن كن تا تو را كمك كنم، این جمله لوازم و شرایطى دارد از جمله:
1- رفاقتت را با من حفظ كنى.
2- شماره تلفن مرا گم نكنى و شماره را درست بگیرى.
3- به هنگام بازگو كردن مشكلات، حرفهاى بى ربط نزنى و توقّعات نابجا نداشته باشى و به وظیفه خود عمل كرده باشى.
4- آنچه مىگویى واقعاً مشكل باشد، نه خیالات و توهّمات.
5 - براى حلّ مشكل خود، انتظار نداشته باشى تمام مقرّرات و نظام را بهم بریزم.
6- حلّ این مشكل، سبب پیدایش مشكل دیگرى براى شما یا دیگران نشود.
7- در بازگو كردن مشكلات، صادق باشى و دروغ نگویى.
آیا ما در دعا و طرح مشكلات خود با خدا، این شرایط را مراعات كردهایم؟
آیا رفاقت و بندگى خود را با خدا حفظ كردهایم؟ قرآن مىفرماید: «و یَستَجیبُ الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات»( سوره شورى، آیه 25) پاسخ مثبت به كسانى داده مىشود كه با ایمان و عمل شایسته رابطه خود را با خدا حفظ كرده باشند.
آیا شماره تلفن را درست گرفتهایم؟ در روایات مىخوانیم: دعا آدابى دارد، از جمله:
ابتدا «بسم اللّه» بگویید، با وضو و حضور قلب و در مكان مقدّس مثل مسجد باشید، قبل از دعا از خداوند با صفات و اسماءالحسنى تجلیل كنید، ده مرتبه «یا اللّه»، «یا ربّ» بگویید، گوشهاى از نعمتهاى الهى را به زبان آورید، از خداوند تشكر كنید، بر محمّد و آل محمّد صلوات بفرستید، لغزشهاى خود را مطرح و استغفار كنید، دعا و خواسته خود را میان دو صلوات مطرح كنید و امیدوار باشید.
آیا در دعاهاى خود توقّعات نابجا نداریم و به وظیفه خود عمل كردهایم؟
دانشآموز درس نخوانده، دعا مىكند كه قبول شود. مىگویند: دانش آموزى به خانه آمد و وارد اتاق جلویى شد و مشغول دعا شد. به خدا گفت: پروردگارا! كوه هیمالیا را در فلان كشور قرار بده و دریاچه ارومیّه را در نیشابور قرار بده. مادرش گفت: این چه دعایى است كه مىكنى؟! گفت: من در امتحان جغرافیا پاسخ سؤالات را اشتباه نوشتهام، حالا به خدا مىگویم كوه و دریا را جابجا كند تا من نمره بیاورم!
آیا زمان دعا و شرایط دیگر را در نظر گرفتهایم؟ در اسلام زمانهایى براى دعا سفارش شده است، از جمله: شبهاى جمعه، سحرها، بعد از نماز، غروب جمعه، بعد از خطبههاى نماز جمعه، هنگام نزول باران و جارى شدن اشك و....
آیا مشكلات ما واقعاً مشكل است یا خیال مىكنیم كه مشكل است؟ بسیارى مشكلات، لازمه نظام طبیعت است و رفع آن، به معناى به هم زدن نظام عالم. همچون فقیرى كه سقف خانهاش خراب است و باران كه مىآید، سقفش چكّه مىكند. براى رفع مشكل او، یا باید خداوند باران نفرستد یا بر بام خانه او باران نبارد و یا آب باران در پشتبام خانهاش نفوذ نكند و یا... كه هر كدام از اینها به معناى نادیده گرفتن قوانین حاكم بر طبیعت است.
دوشنبه 13/8/1387 - 16:28
دعا و زیارت
آیا براى اداره جهان، تقوا كافى است كه قرآن سرانجام جهان را از آنِ پرهیزكاران مىداند؟
پاسخ : در قرآن مىخوانیم: «والعاقبة لِلمتّقین»،(سوره اعراف، آیه 128) «والعاقبة للتّقوى»(سوره طه، آیه) یعنى پیروزى نهائى براى پرهیزكاران است.
تقوى، به معناى وارستگى است، نه وارفتگى. مدیریّت و حكومت نیاز به لیاقت و صلاحیّتهاى خاصّى دارد. قرآن مىفرماید: «اِنّ الارض یرثها عبادىَ الصّالحون»(سوره انبیاء، آیه 105) وارثان زمین دو شرط دارند: یكى بنده خدا بودن كه همان تقواى الهى است: «عبادى» و یكى صلاحیّت كه همان لیاقتها و تخصّصها و مدیریّتهاى لازم است: «الصّالحون». بنابراین آیاتى كه مىفرماید پیروزى نهائى براى پرهیزكاران است را باید در كنار این آیه معنا كرد. آرى، هرگاه خواستیم چیزى را به اسلام نسبت دهیم باید آیات قرآن را در كنار هم مورد نظر قرار دهیم، به علاوه باید به روایات پیامبر و اهلبیت معصومشعلیهم السلام توجّه كنیم تا به نتیجه برسیم.
براى نجات از بیمارى باید تمام داروهایى را كه پزشك دستور مىدهد مصرف نمود و اگر تنها بعضى را مصرف و بعضى را رها كند، ممكن است علاوه بر اینكه بهبود نیابد، مرض او طولانى ویا به امراض دیگرى مبتلا شود.
چنانكه خداوند در قرآن از كسانى كه به بعضى از آیات ایمان مىآورند و به بعضى دیگر ایمان نمىآورند، به شدّت انتقاد كرده است.(سوره نساء، آیه 150)
مگر مدارس و مراكز علمى به شاگردانى كه بعضى دروس را مىخوانند وبعض دیگر را نمىخوانند، نمره و مدرك مىدهند؟
كدام دولت و نظام به كارمندى كه بعضى از بخشنامهها را عمل و بعضى را بایگانى مىكند، حقوق مىدهد؟
كدام كارفرمایى به كارگرى كه بعضى دستورات كارفرما را اجرا و بعضى را رها مىكند، مزد مىدهد؟
دوشنبه 13/8/1387 - 16:27
دعا و زیارت
آیا هر ایمانى ارزش دارد؟
قرآن از كسانى كه به هنگام خطر یاد خدا مىكنند ولى همین كه نجات یافتند او را فراموش مىكنند، به شدّت انتقاد كرده و مىفرماید: «اذا رَكِبوا فى الفُلك دَعَوا اللّه»(سوره عنكبوت، آیه 65) گروهى به هنگام غرق شدن خدا را مىخوانند، امّا چون نجات مىیابند، خدا را فراموش مىكنند.
اصولاً ایمان لحظهاى ارزشى ندارد، فرعون نیز هنگامى كه دید در دریا غرق مىشود، ایمان آورد و گفت: «آمنتُ» كه این گفتار دیگر ارزشى نداشت. خداوند فرمود: «الان و قد عصیتَ»(سوره یونس، آیه 91) اكنون دیگر توبه و ایمان سودى ندارد.
در قرآن از ایمانى ستایش شده كه همراه با پایدارى و استقامت باشد. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استَقاموا»(سوره فصّلت، آیه 30.)
در زندگى نیز تنها ازدواج مهم نیست، همسردارى مهم است. زایمان مهم نیست، تربیت فرزند مهم است.
دوشنبه 13/8/1387 - 16:27
دعا و زیارت
با كسانى كه در برابر حقّ دیر تصمیم مىگیرند، چه برخوردى داشته باشیم؟
نه از استقبال مردم هیجانى شویم كه درختانى كه زود گل مىكنند سرما مىخورند و نه از كسانى كه دیر تصمیم مىگیرند مأیوس شویم كه ایمان باید بر اساس فكر و انتخاب احسن باشد.
قرآن درباره اولى الالباب مىفرماید: «یتفّكرون فى خَلق السموات والارض ربّنا ما خَلقتَ هذا باطلا»(سوره آلعمران، آیه 191) اول در آفرینش آسمانها و زمین فكر مىكنند سپس مىگویند: پروردگارا! این هستى را بیهوده نیافریدى.
قرآن بندگان خدا را كسانى مىداند كه سخن را گوش دهند و از بهترین سخن پیروى كنند. «الّذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه»(سوره زمر، آیه 18) بنابراین تصمیمات عجولانه چندان ارزشى ندارد.
شخصى به نام صفوان از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله درخواست كرد تا دو ماه فرصت فكر به او داده شود. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: سه، چهار ماه به تو فرصت مىدهم.
البتّه اگر مسئله روشن باشد، انسان نباید طفره برود. مجرمان در قیامت به دوستان بهشتى خود مىگویند: مگر در دنیا ما با شما نبودیم؟! پس در اینجا نگاه لطفى به ما داشته باشید تا از خود شما بهره گیریم. دوستان بهشتى مىگویند: در دنیا ما با شما با هم بودیم، ولى شما بىدلیل طفره مىرفتید. «و لكنّكم فتنتم أنفسكم و تربّصتم»(سوره حدید، آیه 14) بنابراین آنگاه كه مسئله روشن است باید عجله كرد. چنانكه قرآن براى عجله و سرعت و سبقت در بعضى كارها مىفرماید: «سارعوا»، «سابقوا»، «فاستبقوا» و آنگاه كه مسئله روشن نیست و به بررسى و تحقیق نیاز دارد باید بیشتر بررسى شود.
دوشنبه 13/8/1387 - 16:27
دعا و زیارت
آخرین سخن ما با كسى كه دین را نمىپذیرد، چیست؟
برخى رانندگان، وسائلى را كه احتمال مىدهند در جاده مورد نیازشان باشد همراه خود برمىدارند، (از قبیل زنجیر چرخ، جك، چرخ اضافه، چراغ سیار) و بعضى بىخیال به جاده مىروند، چیزى با خود برنمىدارند. به هر حال، یا نیازى به این وسائل پیش مىآید و یا پیش نمىآید. اگر نیازى نبود، رانندهاى كه آنها را برداشته، ضررى نكرده فقط چند كیلو بار اضافه حمل كرده است ولى اگر به آن وسائل نیاز شد، كسى كه آنها را برنداشته در وسط جاده چه خواهد كرد؟
آرى، شرط عقل آن است كه انسان نسبت به حوادث احتمالى، پیشبینى لازم را بكند. بعد از این مثال به سراغ دین مىرویم؛
پیامبران از حساب و كتاب پس از مرگ در قیامت خبرهایى داده و دستوراتى دادهاند. گروهى پذیرفته و گروهى منكر شدهاند. كسانى كه پذیرفتهاند در شبانهروز چند دقیقهاى با خدا گفتگو كرده و نماز مىخوانند. در سال چند روزى غذاى ظهر را تا به غروب تأخیر انداخته و از انجام برخى كارها دورى كردهاند. بر فرض كه حساب و كتابى در كار نباشد، چه ضررى كردهاند و چه چیزى را از دست دادهاند؟ ولى كسانى كه به نداى انبیا گوش ندادند، اگر با حساب دقیق خداوند برخورد كنند و دستشان خالى باشد، چه خواهند كرد؟
آرى، عاقل كسى است كه حتى اگر یقین به قیامت ندارد به خاطر حساب و كتاب، خود را آماده كند و هشدارهاى انبیا را جدى بگیرد.
هنگامى كه فرعون تصمیم گرفت موسىعلیه السلام را بكشد، یكى از اطرافیان فرعون كه ایمان خود را كتمان كرده بود گفت: آیا كسى را كه مىگوید پروردگار من اللّه است و دلائل روشنى براى شما آورده، مىكشید؟ اگر دروغ بگوید به ضرر خودش خواهد بود (و كارى به حكومت شما ندارد) ولى اگر راست بگوید، آن قهر و عذابى را كه به منكران وعده مىدهد به شما خواهد رسید. «اِن یك كاذباً فعلیه كِذبُه و اِن یَكُ صادقاً یُصِبكم بَعض الّذى یَعِدكم»
دوشنبه 13/8/1387 - 16:27
دعا و زیارت
ولایت فقیه چیست؟
جامعه نیاز به حاكم دارد، زیرا بدون مدیر و رهبر دچار هرج و مرج مىشود و رهبر مردم مسلمان باید اسلامشناس باشد و در میان اسلامشناسان، باسوادترین، شجاعترین، باتقواترین، آگاهترین آنان نسبت به مسائل و حوادث جهان اسلام باشد و ولایت فقیه چیزى جز این نیست كه حاكم امت اسلام شخصى مجتهد، دور از هوس، متقّى، بصیر و شجاع باشد كه شناسایى این افراد را خبرگان اسلامشناس به عهده دارند و خبرگان را خود مردم با شناختى كه از نزدیك نسبت به دانشمندان متّقى دارند، انتخاب مىكنند.
دوشنبه 13/8/1387 - 16:27
دعا و زیارت
دلیل موفقیّت انبیا كه مردم دستوراتشان را پس از قرنها عاشقانه انجام مىدهند، چیست؟
موفّقیّت انبیا دلائل زیادى دارد از جمله:
1- پاكى و حسن سابقه و سوز و خلوص آنان.
2- استدلال و منطق آنان، نه تحكّم و قلدرى.
3- عمل به آنچه مىگفتند و پیشگامى در عمل و استقامت تا پاى جان.
4- سعه صدر و خوش اخلاقى آنان.
5 - دستورات وتكالیفى مطابق فطرت و وعدههاى الهى.
6- جامعیّت دستورات نسبت به تمام مسائل فردى، اجتماعى، خانوادگى، روانى، اقتصادى، سیاسى، بهداشتى، عبادى و... .
7- آسان و دلپذیر جلوه دادن دستورات.
به یك مثال توجه كنید:
كودكِ بیمار از آمپول مىترسد. پزشك براى اینكه او را آماده كند، كلماتى مىگوید، از جمله: 1- فرزندم! عزیزم! من تو را دوست دارم، 2- همه مردم و كودكان بیمار قبل از تو آمپول زدهاند، 3- درد آمپول چند لحظهاى بیشتر نیست، تحمّل كن تا خوب شوى، 4- اگر آمپول قابل تحمّل نیست، به جاى آن قرص و كپسول مىدهم.
خداوند كه مىخواهد فرمان روزه گرفتن بدهد، همین شیوه را بكار مىبرد. اول مىفرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا» اى كسانى كه به من ایمان و علاقه دارید! در این عبارت یك نوع احترام، صمیمیّت و دوستى است كه انسان را آماده مىكند؛ بعد مىفرماید: «كُتِبَ علیكم الصّیام كما كُتِبَ على الّذین من قَبلكم لَعلّكم تَتّقون»( سوره بقره، آیه 18) روزه گرفتن بر شما واجب شد، همان گونه كه بر مردم قبل از شما نیز واجب شده و نتیجهاش تقواى الهى است؛ پس از آن مىفرماید: «ایّاماً مَعدودات» چند روزى بیشتر نیست. سپس مىفرماید: «فمَن كان منكم مَریضاً او على سَفرٍ فَعِدّةٌ من ایّامٍ اُخَر»( سوره بقره، آیه) اگر كسى بیمار یا مسافر بود، برنامه دیگرى براى او قرار مىدهیم. آرى، تعبیراتى را كه خداوند براى فرمان روزه گرفتن بكار برده، نظیر همان تعبیرات پزشك است كه كودكان را آماده مىكند. این است رمز موفقیّت انبیاعلیهم السلام.
دوشنبه 13/8/1387 - 16:26
دعا و زیارت
چرا باید در احكام دین، از مراجع تقلید كنیم؟
همه مردم در همه زمانها و مكانها، چیزى را كه نمىدانند از كارشناس مىپرسند. مراجع تقلید و علما نیز هنگامى كه مریض شوند از نسخه پزشكان تقلید مىكنند. بنابراین تقلید ریشه در تاریخ بشر دارد و ما در شناخت احكام دین به كارشناس دین مراجعه مىكنیم، چنانكه در امور دیگر به كارشناس آن رجوع مىكنیم.
در قرآن مىخوانیم: «فَسئلوا اهل الذِّكر اِن كنتم لاتعلمون»(سوره نحل، آیه 43) اگر نمىدانید از اهل ذكر سؤال كنید.
این آیه نمىفرماید: از هر عالمى سؤال كنید، بلكه مىفرماید: از عالمى سؤال كنید كه اهل ذكر باشد، یعنى یاد خدا باشد، پروا و تقواى الهى داشته باشد، نسبت به دانستهها و آموختههاى خود فراموشكار نباشد.
به گفته روایات، تقلید باید از عالمى باشد كه علاوه بر علم و آگاهى در بالاترین سطح، عادل نیز باشد و افكار، گفتار و رفتارش بر اساس هوا وهوس وتمایلات نفسانى نباشد.
ساختمانِ بدون پروانه و مجوّز قابل تخریب است مگر آنكه صاحبِ خانه آنگونه طراحى كرده باشد كه تصادفاً خانه او طبق مقرّرات مسئولین شهرسازى واقع شده باشد. عمل بدون تقلید نیز باطل است، جز آنكه این عمل مطابق فتواى مرجع تقلیدش باشد.
دوشنبه 13/8/1387 - 16:26
دانستنی های علمی
سلام دوستان عزیز تیبانی.
این بار نیز جوانان حماسه آفریدند.
یوم الله 13 آبان و سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست جوانان غیور ایرانی را به شما دوستان عزیز تبریک عرض مینمایم.
دوستان عزیز تبیانی امید وارم هرجای دنیا که هستید ادامه دهنده راه شهدا باشید و در مراسم امروز نیز شرکت کنید.
راستی در پایان باید بگم که میتونید به 2 مطلب قبلی نیز سری بزنید،چون با امروز بی مناسبت نیست.
دوشنبه 13/8/1387 - 7:33