• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 632
تعداد نظرات : 73
زمان آخرین مطلب : 3488روز قبل
اخلاق
امام حسین علیه السلام :

إِنَّ لِسانَ ابنَ آدَمَ یُشرِفُ كُلَّ یَومٍ عَلى جَوارِحِهِ فَیَقولُ: كَیفَ أَصبَحتُم؟ فَیَقولونَ: بِخَیرٍ إِن تَرَكتَنا! وَیَقولونَ: اَللّه  اللّه  فینا! وَ یُناشِدونَهُ وَ یَقولونَ: إِنَّما نُثابُ بِكَ وَ نُعاقَبُ بِكَ؛

زبان آدمیزاد، هر روز به اعضاى او نزدیك مى شود و مى گوید: چگونه اید؟ آنها مى گویند: اگر تو ما را به خودمان واگذارى، خوب هستیم و مى گویند: از خدا بترس و كارى به ما نداشته باش: و او را سوگند مى دهند و مى گویند: ما فقط به واسطه تو پاداش مى یابیم و به واسطه تو، مجازات مى شویم.

بحارالأنوار، ج71، ص278، ح14

پنج شنبه 13/9/1393 - 13:56
اخلاق
امام صادق علیه السلام :

إِذا أَرادَ اللّه  بِعَبدٍ خِزیا أَجرى فَضیحَتَهُ عَلى لِسانِهِ؛

هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طریق زبانش او را رسوا مى كند.

بحارالأنوار، ج78، ص 228، ح101

پنج شنبه 13/9/1393 - 13:56
اخلاق
امام على علیه السلام :

اَللِّسانُ سَبُعٌ إِن خُلِّىَ عَنهُ عَقَرَ؛

زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گیرد.

نهج البلاغه، حكمت 60

پنج شنبه 13/9/1393 - 13:55
اخلاق
امام سجاد علیه السلام :

حَقُّ اللِّسانِ إِكرامُهُ عَنِ الخَنى و َتَعویدُهُ الخَیرَ وَ تَركُ الفُضولِ الَّتى لا فائِدَةَ لَها وَالبِرُّ بِالنّاسِ و َحُسنُ القَولِ فیهِم؛

حق زبان، دور داشتن آن از زشت گویى، عادت دادنش به خیر و خوبى، ترك گفتار بى فایده و نیكى به مردم و خوشگویى درباره آنان است.

بحارالأنوار، ج71، ص286، ح41

پنج شنبه 13/9/1393 - 13:55
اخلاق
امام على علیه السلام :

إِنَّ فِى النسانَ عَشرُ خِصالٍ یُظهِرُها لِسانُهُ: شاهِدٌ یُخبِرُ عَنِ الضَّمیرِ وَحاكِمٌ یُفصِلُ بَینَ الخِطابِ وَناطِقٌ یَرُدُّبِهِ الجَوابَ وَشافِعٌ یُدرِكُ بِهِ الحاجَةَ وَواصِفٌ یَعرِفُ بِهِ الشیاءَ وَ أَمیرٌ یَمُرُ بِالحُسنِ وَواعِظٌ یَنهى عَنِ القَبیحِ وَمُعِزٌّ تَسكُنُ بِهِ الحزانَ وَحاضِرٌ تُجلى بِهِ الضَّغائِنُ وَمونِقٌ تَلتَذُّ بِهِ السماعُ؛

در انسان ده خصلت وجود دارد كه زبان او آنها را آشكار مى سازد، زبان گواهى است كه از درون خبر مى دهد. داورى است، كه به دعواها خاتمه مى دهد. گویایى است كه بوسیله آن به پرسش ها پاسخ داده مى شود. واسطه اى است كه با آن مشكل برطرف مى شود. وصف كننده اى است كه با آن اشیاء شناخته مى شود. فرماندهى است كه به نیكى فرمان مى دهد. اندرزگویى است كه از زشتى باز مى دارد. تسلیت دهنده اى است كه غمها به آن تسكین مى یابد. حاضرى است كه بوسیله آن كینه ها برطرف مى شود و دلربایى است كه گوشها بوسیله آن لذّت مى برند.

كافى، ج8، ص20، ح4

پنج شنبه 13/9/1393 - 13:55
اخلاق
امام باقر علیه السلام :

إِنَّ هذَا اللِّسانَ مِفتاحُ كُلِّ خَیرٍ و َشَرٍّ فَیَنبَغى لِلمُؤمِنِ أَن یَختِمَ عَلى لِسانِهِ كَما یَختِمُ عَلى ذَهَبِهِ وَ فِضَّتِهِ؛

براستى كه این زبان كلید همه خوبیها و بدیهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود مهر زند، همان گونه كه بر (كیسه) طلا و نقره خود مُهر مى زند.

تحف العقول، ص 298

پنج شنبه 13/9/1393 - 13:55
اخلاق
رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

جَمالُ الرَّجُلِ فَصاحَةُ لِسانِهِ؛

زیبایى مرد به شیوایى زبان اوست.

كنزالعمال، ج10، ص152، ح28775

پنج شنبه 13/9/1393 - 13:54
اخلاق
رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

مَن كانَ یُؤمِنُ بِاللّه  و َالیَومِ الخِرِ فَلیَقُل خَیرا أَو لِیَسكُت؛

هركس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید سخن خیر بگوید یا سكوت نماید.

 نهج الفصاحه، ح 2915

پنج شنبه 13/9/1393 - 13:54
اخلاق
امام على علیه السلام :

ما أَضمَرَ أَحَدٌ شَیئا إِلاّ ظَهَرَ فى فَلَتاتِ لِسانِهِ وَ صَفَحاتِ و َجهِهِ؛

هیچ كس چیزى را در دل پنهان نداشت، جز این كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد.

نهج البلاغه، حكمت 26

پنج شنبه 13/9/1393 - 13:52
امر به معروف و نهی از منکر
امام علی علیه السلام :

و من وصیة له ع للحسن و الحسین ع لما ضربه ابن ملجم لعنه الله
لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْكُمْ أَشْرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَكُمْ.

وصیتى از آن حضرت ( ع ) به حسن و حسین علیهما السلام هنگامى كه ابن ملجم ( لعنه الله ) او را ضربت زد .
امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنید زیرا در این صورت افراد نادرست برشما مسلط مى گردند آنگاه دعا مى كنید و دعایتان مستجاب نمى شود.

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 421 و 422 ، نامه 47

پنج شنبه 13/9/1393 - 13:50
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته