• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4728
تعداد نظرات : 377
زمان آخرین مطلب : 3475روز قبل
اخبار
خبرگزاری مهر: نمایندگی ایران نزد مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو خبر منتشر شده مبنی بر حضور محرمانه ایران در نشست ژنو 2 را تکذیب کرد.

بخش مطبوعاتی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپائی سازمان ملل متحد در ژنو در واکنش به خبر کذب منتشره از سوی یک شبه رسانه امنیتی مبنی بر حضور محرمانه هیاتی از جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست ژنو2 ، خبر منتشره را ساختگی و فاقد صحت دانست .
چهارشنبه 2/11/1392 - 22:54
اخبار
خبرگزاری خانه ملت: نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تداخل در وظایف شورای عالی امنیت ملی را علت منتفی شدن تشکبل هیات ناظر بر توافق ژنو در مجلس خواند.

منصور حقیقت پور درباره منتفی شدن تشکیل هیأت تخصصی نظارت بر اجرای توافقنامه ژنو، گفت: تشکیل هیات نظارت بر اجرای توافقات ژنو تنها یک پیشنهاد بود، زیرا درجلسه روز گذشته هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس چنین موضوعی مطرح نشد و حتی درصحن کمیسیون هم اعضا به طور دقیق از این موضوع اطلاع نداشتند.

نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برخی نمایندگان پیشنهاد تشکیل هیات ناظر بر اجرای توافقات ژنو را رسانه ای کردند، بدون آنکه این بحث در کمیسیون تصویب شود.

وی، تصریح کرد: ایده ها و برنامه ها پس از طرح در هیات رئیسه باید در صحن کمیسیون تصویب شوند، برهمین اساس اعضا با تشکیل هیات نظارت بر اجرای توافق‌نامه ژنو مخالفت کردند.

این نماینده مردم درمجلس نهم در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل هیات نظارت بر اجرای توافقات ژنو ضروری است، تصریح کرد: نباید سازوکارهای موجود در نظام را تغییر داد، نظارت وکنترل بر اجرای توافقات هسته ای بر عهده شورای عالی امنیت ملی است، درحال حاضر مجلس شورای اسلامی دراین باره در مدار تصمیم گیری نیست؛ تشکیل این هیات ونظارت بر اجرای توافقات ژنو تداخل دروظایف شورای عالی امنیت ملی است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه منتفی شدن تشکیل هیات ناظر بر توافقات هسته ای ارتباطی با حضور عراقچی درجلسه روز گذشته کمیسیون ندارد، گفت: عراقچی طبق معمول با حضور در کمیسیون درباره مذاکرات به نمایندگان گزارش و به پرسش های نمایندگان پاسخ داد.

روز گذشته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس از تشکیل هیات تخصصی نظارت بر اجرای توافق ژنو در مجلس، خبر داد، این درحالی است که یک عضو دیگر کمیسیون گفت که تشکیل این هیات در مجلس فعلا منتفی است.
چهارشنبه 2/11/1392 - 22:53
اخبار
پایگاه اطلاع رسانی دولت: وزیر نیرو از افت شدید ذخیره آب تهران نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: ذخیره آب 5 سد اطراف تهران نسبت به سال گذشته 40 درصد کمتر است و از همشهریان استان تهران به طور جدی می خواهیم در مصرف آب صرفه جویی کنند تا سال آینده با مشکل مواجه نشویم.

وزیر نیرو امروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دولت درباره میزان ذخایر آب کشور و تدابیر وزارت نیرو برای جبران کمبودها، اظهار داشت: بر اساس آمار بارندگی ها که تا یک هفته گذشته تنظیم شده است به طور میانگین در سال آبی جاری (از مهر تاکنون) 96 میلی متر در کشور بارندگی داریم که 16 درصد از میزان بارندگی زمان مشابه در سال گذشته کمتر بوده و 8 درصد از متوسط سالهای گذشته بیشتر است.

وی یادآور شد: البته خوشبختانه امسال بارش برف بیشتر از باران بوده است.

چیت چیان تصریح کرد: ذخیره آب 5 سد اطراف تهران نسبت به سال گذشته 40 درصد کمتر است و از همشهریان استان تهران به طور جدی می خواهیم در مصرف آب صرفه جویی کنند تا سال آینده با مشکل مواجه نشویم.

عیسی کلانتری مجری طرح احیای دریاچه ارومیه شد

وزیر نیرو همچنین در ادامه به مصوبه امروز دولت درباره احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: از دو ماه گذشته با «عیسی کلانتری» مذاکره شد که به عنوان مجری احیای دریاچه ارومیه فعالیت کند و امروز مصوب شد که وی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و مجری این طرح شود.

وی در ادامه در خصوص برنامه دولت برای احیای دریاچه ارومیه ، گفت : موضوع دریاچه ارومیه مسئله ای بود که از ابتدای کار دولت یازدهم مورد توجه شخص رئیس جمهور و دولت قرار گرفت.

چیت چیان خاطر نشان کرد: بررسی هایی توسط کارگروه ها انجام و نتایج به دست آمده از این بررسی ها مطرح شده است که اقدامات اولویت دار به تایید رسیده است تا سازمان های مرتبط با این موضوع فعالیت خود را آغاز کنند.

وی افزود: برای ارتقای این فعالیت ها نیازمند این هستیم که در راس ستاد احیای دریاچه ارومیه شخص معاون اول رئیس جمهور قرار گیرند که این موضوع امروز به تصویب رسید.

ارزیابی اثرات زیست محیطی در طر‌ح‌های سدسازی ضروری است


وزیر نیرو در ادامه درباره مطالعات در خصوص سدسازی و هماهنگی با محیط زیست گفت: در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد؛ برخی مخالف ساختن سد هستند و برخی به شکل افراطی معتقد هستند که حتما سد به هر قیمتی باید ساخته شود. اما این هر دو دیدگاه از نظر ما افراطی و غلط است. ما به عنوان کشوری که در مدار خشکی قرار داریم، اگر بخواهیم سدی ایجاد نکنیم تا آب سرگردان و تلف شود و از آن برای توسعه کشاورزی استفاده نشود غلط است و اقدام به جایی نیست.

او گفت: در مورد سدهای احیا شده باید سهم محیط زیست بر رودخانه‌های اطراف را لحاظ کنیم و در مورد طرح‌های در حال احداث نیز حتماً بازنگری‌های لازم صورت بگیرد و اگر لازم بود مشخصات سد نیز مورد تجدیدنظر قرار گیرد. ارزیابی اثرات زیست محیطی در طر‌ح‌های سدسازی ضروری است و باید در تمام طرح‌های سد سازی ارزیابی مطلوبی از اثرات زیست محیطی داشته باشیم و سدها با مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست به مرحله احداث برسد.

چیت چیان با بیان اینکه افراط در این زمینه می‌تواند موجب نگرانی‌های بیشتر شود، گفت: آنچه مورد تایید دولت است این است که در مورد تمام طرح های احداث سد گزارش‌های محیط زیست را مورد توجه قرار دهیم تا اگر نیاز به بازبینی و بررسی مجدد داشته باشد آن را انجام دهیم.

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حق‌آبه استان اصفهان از رود کارون نیز گفت: حق‌آبه های کشاورزان حوزه زاینده رود و به خصوص اصفهان کاملا محترم است و این حق‌آبه‌ها به مصارف دیگر داده نخواهد شد.

چیت چیان همچنین درباره تصمیمات جدید دولت در زمینه کارون گفت: بعد از این آبی از کارون مگر برای مصارف شرب منتقل نمی شود و برای تامین مصارف بخش صنعت نیز از پس‌آمد فاضلاب‌های شهری استان اصفهان استفاده می شود.
چهارشنبه 2/11/1392 - 22:53
اخبار
خبرگزاری ایسنا: آزاده زارعی - بازیگر سریال "آوای باران" - معتقد است که نقش او در این مجموعه در عین حال که گاهی به زبان کوچه و بازار نزدیک می‌شود، ماهیت متفاوتی دارد.

آزاده زارعی، بازیگر نقش «باران» در سریال «آوای باران» درباره‌ی ویژگی‌های این نقش گفت: «باران» برای من کاراکتری دوست‌داشتنی است که به نظرم می‌تواند همذات‌پنداری مخاطب را در پی داشته باشد. این شخصیت همچنین دلسوزی و ترحم بیننده را به خود برمی‌انگیزد.

وی در همین رابطه ادامه داد: من کاراکتر «باران» را دوست داشتم؛ چراکه این نقش تک‌بعدی نبود و وجوه مختلفی داشت. باران کسی است که در خانواده‌ای مرفه به دنیا آمده و تا سنین کودکی خود هم در رفاه بزرگ شده است. اما به یک‌باره زندگی او با تغییرات و تحولاتی روبه‌رو می‌شود. به دام باندهای تکدی‌گری می‌افتد و زندگی‌اش از این رو به آن رو می‌شود.



این بازیگر که اولین تجربه بازی خود را در سریال پشت سر گذاشته است، درباره همکاری با حسین سهیلی‌زاده در مقام کارگردان بیان کرد: سابقه آقای سهیلی‌زاده و کارنامه کاری‌شان در ارتباط با سریال‌های پرمخاطبی که تاکنون ساخته‌اند، نشان می‌دهد که ایشان همیشه از چهره‌های جدید حمایت کرده‌اند و به بازیگران جدید میدان داده‌اند. همچنین سایر اعضای گروه افرادی بسیار دوست داشتنی و محترمند.

زارعی با بیان این که در ابتدا لحن خاص باران شدت بیشتری داشت و با توصیه‌های سهیلی‌زاده تعدیل یافت، ادامه داد: یادم است در سکانس اول «آوای باران» لحنم به اصطلاح لاتی‌تر بود. اما آقای سهیلی‌زاده یادآوری کردند که باران باید مشخصه دو وجهی بودن خود را در طول قصه حفظ کند. به اصطلاح همان سیندرلا باشد. گاهی به زبان کوچه بازاری نزدیک شود و در مواردی هم مودبانه تر برخورد کند.

نکته جالب اینجاست که آقای سهیلی‌زاده کارگردانی هستند که حتی از یک جمله و دیالوگ بازیگر به راحتی عبور نمی‌کنند و گام به گام با هدایتهایشان به بازی‌ات جهت می‌دهند و نمی‌گذارند به بیراهه بروی. ایشان هم جامعه شناسی می دانند و هم روانشناسی و اشراف کاملی بر کارشان دارند.

وی درباره ویژگی‌های متن سریال نیز افزود: در این سریال دیالوگ‌ها و ریتمی که برای داستان در نظر گرفته شده بود به کمکم آمد. همچنین کارنامه کاری نویسندگان این مجموعه آقایان جلالی و کاظمی پور هم سابقه ای پرمخاطب دارد.

مجموعه تلویزیونی «آوای باران» کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیماست که به تهیه‌کنندگی محمد هاشمی اصل هر شب ساعت 20:45 روی آنتن شبکه سه سیما قرار می‌گیرد.

این مجموعه داستان تاجر ورشکسته‌ای به نام طاها ریاحی است که بعد از گذشت بیست سال و رهایی از زندان به دنبال دختر گمشده‌اش می گردد اما در این راه با مشکلاتی رو به رو است.
چهارشنبه 2/11/1392 - 22:52
اخبار
  برترین ها: مواردی وجود دارد که هر پدر و مادری قبل از تولد فرزندش می تواند در مورد او حدس بزند و پیش بینی کند. این موارد شامل آیتم های زیر می شوند:

شغل



والدین معمولاً از خودشان می پرسند که آیا می شود وقتی فرزندشان بزرگ شد فضانورد یا پزشک بشود؟ طبق تحقیقی که در سال 2010 انجام شد، والدین می توانند بر اساس نام بچه حدس بزنند که او چکاره خواهد شد. این تحقیق نشان داد که بچه هایی که نام خانوادگی آنها لایر (به معنای وکیل) است، احتمال این که پزشک شوند خیلی بیشتر از احتمال وکیل شدن آنهاست و آنهایی که نام خانوادگی آنها داکتر (پزشک) بود، احتمال اینکه وکیل شوند بیشتر است. حروف اول نام بچه ها نیز گویی در پیش بینی شغل آینده آنها کمک کننده بود. این

قد



اگر مادر قد کوتاه باشد و پدر قد بلند، احتمال اینکه پسر از لحاظ قد به هر کدام از آنها برود چقدر است؟ برای آنکه بتوانید حدس حساب شده ای بزنید یک فرمول وجود دارد. مایو کلینیک ادعا می کند: قد مادر (به اینچ) را به قد پدر اضافه کنید و برای پسرها 5 اینچ اضافه و برای دخترها 5 اینچ از آن کم کنید و آن را تقسیم بر دو کنید.

وزن



سال گذشته پژوهشگران ماشین حسابی را معرفی کردند که احتمال چاقی افراطی بچه در هنگام تولد را حساب می کرد. از آنجائیکه کاهش وزن برای بچه های سنگین وزن در سنین کم بسیار دشوار است، پیش بینی و جلوگیری از چاق مفرط و مبارزه با عواقب آن یعنی بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع دوم، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اولین قاعدگی



بسیاری از مادران دوست دارند قبل از آنکه دخترانشان قاعدگی را تجربه کنند در مورد آن با آنها حرف بزنند. از آنجائیکه هیچ محاسبه علمی برای پیش بینی اولین قاعدگی وجود ندارد، شاید بهتر باشد که این احتمال را در نظر بگیرید که او نیز در همان سنی که شما یا دختران بزرگترتان قاعده شدید، اولین پریودش را تجربه کند. یک راهنمایی: اولین پریود معمولاً دو یا سه ماه بعد از شروع رشد سینه ها اتفاق می افتد.

هوش



چند سال پیش، فیشر-پرایس یک تست ضریب هوشی برای نوزادان 6 تا 12 ماهه معرفی کرد. این تست که توسط دکتر دوروتی اینون از کالج دانشگاهی لندن درست شده بود، نقاط عطف مهمی را در نظر می گیرد که توانایی ذهنی را معین کرده و مشخص می کند که آیا فرزندتان از روند رشد جلو، عقب یا همپا است. البته این تست با آنکه در پیش بینی ها به شما کمک می کند، ولی شاخص امتحان پس داده کاملی از قدرت مغزی نیست.

جنسیت



به محض اینکه خانمی باردار می شود، شروع به فکر کردن درباره جنسیت فرزندش می کند و ادعا می کند که دلش به او می گوید جنسیت بچه چیست. با آنکه تا به امروز بهترین روش برای فهمیدن جنسیت فرزند سونوگرافی است، ولی روش های دیگر نیز وجود دارند. تست حلقه یکی از محبوب ترین آنهاست، یک حلقه را به نخی ببندید و روی شکم تان آویزان کنید. اگر حرکت آن دایره وار بود بچه دختر است و اگر حرکت آن به عقب و جلو بود، پسر است. نظریه ضربان قلب نیز وجود دارد، ضربان قلب نوزاد بین 110 تا 160 تا در دقیقه است و می گویند ضربان قلب دختر پایین ترین در این طیف و ضربان قلب پسر بیشترین مقدار این طیف است.

رنگ چشم



وقتی فرزندتان به دنیا می آید، متوجه می شوید که ظرف چند ماه اول رنگ چشم های او از خاکستری به سبز یا قهوه ای می گراید، زیرا مقدار ملانین چشم های او تغییر می کند. در شش تا نه ماهگی، می توانید بر اساس ترکیب ته رنگ حدس بزنید که رنگ نهایی چشمان او چیست. البته رنگ چشم او تا سه سالگی تکامل می یابد، ولی رنگ های تیره معمولاً فوراً مشخص می شوند، چشم های قهوه ای به خاکستری تغییر رنگ نمی دهند.

قدرت جسمانی



آیا از خودتان می پرسید که فرزندتان مایکل جوردن آینده خواهد شد یا خیر؟ پنج سال پیش، Atlas Sports Genetics شروع به فروش تستی کرد که بر اساس متغیرهای ژن ACTN3 مشخص می کرد که آیا بچه پروتئینی که ورزشکاران دارند را دارد یا خیر. البته این حدس جالبی بود، ولی تنها فاکتور نبود. در حالیکه ژنتیک نقش مهمی در تعیین مهارت ها بازی می کند، ژن ها و فاکتورهای دیگری هم هستند که مؤثر می باشند. توانایی و قدرت طبیعی فقط بخش کوچکی از موفقیت کلی است و سخت کوشی مهمترین فاکتور محسوب می شود.

شخصیت



ژن ها نقش مهمی در خلق و خو ایفا می کنند، ولی ترتیب تولد و رفتارها در ماه های نخست زندگی نیز با هم قالب شخصیتی بچه را می سازند. برای مثال، بچه های بزرگتر معمولاً موفقند و بچه های وسطی مذاکره کردن را یاد می گیرند و تحقیقات نشان داده اند که بچه های ته تغاری لوس و ننر در نهایت بزرگسالات مضطرب و پر استرسی می شوند. یادتان باشد که همیشه در هر کدام از بچه ها نکات مثبت شخصیت آنها را جستجو کنید و استقلال را در آنها تشویق کنید و نقاط قوت کوچکترها را تقویت کنید.

گروه خونی

آیا می خواهید بدانید که گروه خونی فرزندتان از نوع O یعنی دهنده جهانی است یا AB یا گیرنده جهانی؟ بسیاری از بزرگسالان قبل از دوبار چک کردن ممکن است گروه خونی خود را ندانند، ولی باید این اطلاعات را حتماً کسب کنیم زیرا در موارد پزشکی اورژانسی به دردمان می خورد. ماشین حساب هم در پیش بینی آن به ما کمک می کند. البته سنت های قدیمی ژاپنی می گویند که گروه خونی می تواند فاکتورهایی همچون شخصیت و تحمل گوارشی را نیز مشخص کند.
چهارشنبه 2/11/1392 - 22:51
اخبار
لنزک: دانستن چگونگی قرار دادن مدل ها کلید ایجاد پرتره های خوب است. در این مقاله نکاتی درباره قرار دادن و ژست مدلتان برای ایجاد عکس های خیره کننده صحبت خواهیم کرد. از دست و پا، تا سر و چشم ها، همه را پوشش خواهیم داد!

1. اصول قرار دادن مدل


کلید ترکیب بندی عکس برای هر پرتره خوبی در ژست و حالتی است که مدل شما برای عکس ایجاد می کند. این وظیفه شماست، پیامی که م یخواهید در عکستان دیده شود را به سوژه ی خود منتقل کنید. به کرات عکس هایی دیده ام که ژست و نورپردازی آنها خوب است ولی مدل، پیام اشتباهی را با حالت چهره خود منتقل می کند که به کلی عکس را خراب می کند.

ژست سوژه به این خاطر که خطوط و عناصر پویا درون کادر تصویر ایجاد می کند برای یک پرتره ضروری است. دانستن چگونه بیرون کشیدن این از مدل، برای شما حیاتی است. سوژه ی شما نمی داند چگونه ژست بگیرد، دست هایش را نگه دارد یا چه حالتی ایجاد کند – و اینها کار شما به عنوان یک عکاس است. در این مقاله من اینها را با به اشتراک گذاردن مقداری راهنمایی کارا درباره ی ژست گرفتن، به شما یاد خواهم داد.

آموزش عکاسی: چگونه برای عکس پرتره یک ژست عالی بگیریم؟

2. کف پاها

به عنوان یک قائده در هر نوع عکاسی پرتره، ابتدا کف پاها مطرح می شوند. حالت ایستادن سوژه ی شما بیان می کند که آیا در حین عکاسی راحت بوده است و یا در این ژست به نظر راحت می رسد یا نه. اینکه مدلتان را با حالتی سفت و محکم در مقابل دوربینتان داشته باشید، عکسی خوشایند ایجاد نخواهد کرد.

در اغلب موقعیت ها، پای پشتی باید زاویه ای ۹۰ درجه ای نسبت به دوربین داشته باشد و پای جلویی به سمت دوربین باشد. این باعث می شود سوژه کمی به سمت دوربین بچرخد تا حالتی متناسبتر و خوشایندتر ایجاد شود. وقتی پاها محکم و مستقیم به سمت دوربین قرار گرفته است، ژست حالتی از پرخاشگری را ایجاد می کند که در اغلب اوقات منظور ما نیست.

آموزش عکاسی: چگونه برای عکس پرتره یک ژست عالی بگیریم؟

3. پاها و پهلوها

نقل قولی که که در مورد پاها شنیده ام این است که «اگر می تواند خم شود، پس خمش کن.» پس یک پا را آزاد کنید و ببینید چگونه زانو و مچ پا به طور طبیعی خم می شوند و قرار می گیریند. وقتی وزنتان را روی یک پا می اندازید، پهلوی همان پا کمی بیرون زده و بیشتر برجسته می شود. برخی عکاسان این حالت سوژه را دوست دارند ولی اغلب آنها وزن را روی پای عقبی می اندازند تا پهلوی عقبی برجسته شود و از دید دوربین مخفی بماند.

آموزش عکاسی: چگونه برای عکس پرتره یک ژست عالی بگیریم؟

4. دست ها

دست ها احتمالا مشکلترین مورد هستند. دست ها می توانند چیزهایی در مورد مدل شما فاش کنند و حسی از انیمیشن به یک ژست دهند. این گفته می شود که، شما باید مطمئن شوید که آنها در پرتره تان زیاد برجسته نیستند. به یاد داشته باشید که تمرکز بیننده همچنان باید بر چهره باشد پس شما باید مطمئن شوید که دست ها مقدار زیادی از نور کلیدی را نمی گیرند چرا که چشم ها باید روشنترین بخش عکس باشند.

اگر شما مطمئن نیستید در عکستان می خواهید با دست ها چه کنید، پس از شرشان خلاص شوید. کنار دست ها بهتر از کل جلو یا پشت دست ها به نظر می رسد پس کنار آنها باریک تر است و آنچنان برجسته نیست. اگر دست ها بالای کمر قرار گرفته اند بهتر است خم شوند تا زیباتر به نظر برسد.

اگر آنها پایین کمر هستند پس بهتر است آزادشان کنید تا عادی قرار گیرند. همچنین می توانید آن ها را درون جیب شلوارتان قرار دهید ولی توجه داشته باید که شست ها را بیرون بگذارید تا همه ی دست پوشیده نشود. هرگز آنها را محکم مشت نکنید چرا که نشانه ی دیگری از خشونت است.

آموزش عکاسی: چگونه برای عکس پرتره یک ژست عالی بگیریم؟

5. تنه

همه ما عکس های متهمان را دیده ایم. (عکس هایی که از روبرو و کنار متهم گرفته می شود.) حالت مرده رو به دورین، شانه ها صاف و بی حس. وقتی مدل شما مستقیم روبروی دوربین قرار گرفته، شانه ها پهن ترین قسمت بدن اوست که مدل شما را از تناسب خارج می کند. بسیار عریض و مثل یک مستطیل، باعث می شود که مدل شما حالتی تهاجمی داشته باشد.

راه حل این مشکل این است که مقداری بدن مدلتان را نسبته به دوربین زاویه دهید. در چرخش عرض قابل رویت شانه ها را کاهش می دهید بنا بر این مدلتان را باریک تر جلوه می دهید. مدلتان را وادار کنید وزنش را روی پای عقبی بیندازد تا به طور طبیعی شانه عقبی پایین تر رود و در ترکیب بندی باعث آرامش بیشتر گردد. به هر قیمتی از شانه های افتاده یا حالت های بد جلوگیری کنید تا عکستان خراب نشود.

آموزش عکاسی: چگونه برای عکس پرتره یک ژست عالی بگیریم؟

6. سر

در ادامه کارمان به سر می رسیم. اگر شما از مدلتان بخواهید تا حسی را به خود بگیرد و بعد به سراغ قرار دادن کف پاها، پاها، پهلوها و تنه بروید آیا فکر می کنید مدل تان هنوز همان حسی که دوست دارید را به خود گرفته است؟ یک قانون برای من این است که سر و چهره را در مرحله آخر درست کنم.

برخی عکاسان دوست دارند تا درست همسطح چشمان عکاسی کنند – و این در اغلب اوقات جواب می دهد – اما اگر به دنبال چیزی خاص و متفاوت هستید، عکاسی در حالت های کمی بالاتر یا پایین تر از سطح چشمان مدل را نیز امتحان کنید. می توانید آن ها را وادار کنید که پایین یا بالا یا درست به دوربین نگاه کنند. انتخاب دیگر این است که از سوژه ها بخواهید به دوردست ها خیره شوند.

در حالت رها، سر به طور طبیعی کمی به یک سمت خم می شود. پس اگر به این فکر می کنید که عکسی طبیعی بگیرید در نظر داشته باشید که سر مدل را کمی بچرخانید. اگر سر را کمی به بالا بچرخانید بینی را کمی کوچک می کنید و منطقه گردن را بسط می دهید تا مشکل غبغب کمتر به چشم آید. چرخاندن سر به سمت پایین حالتی صمیمی به شما می دهد ولی در مدل هایی که بینی طبیعی یا کوچک دارند جواب می دهد، پس این حالت برای هر مدلی کارایی ندارد!

مانند آنچه درباره ی شانه ها گفته شد، چرخاندن سر به حالت سه رخ در کوچک نشان دادن صورت ها یا فک های پهن به شما کمک می کند. اگر مدل شما خود دارای صورتی باریک است، استفاده از این تکنیک به باریک تر و بلند تر نشان دادن صورت کمک می کند که باعث ایجاد حالتی از بیماری در عکس شما می شود.

آموزش عکاسی: چگونه برای عکس پرتره یک ژست عالی بگیریم؟

7. چشمان

چشم ها قوی ترین قسمت هر عکس پرتره ای هستند. چشمان ایجاد کننده یا از بین برنده حسی که در حال ساختن آن بوده اید هستند. شما می توانید حالتی جذاب تر با پایین بردن چانه مدل خود ایجاد کنید زیرا با این کار اندازه چشمان را افزایش می دهید. البته این در حالتی کار می کند که دهان و ابرو های مدل شما هم داستانی مشابه روایت کنند. (حسی یکسان داشته باشند.)

کل صورت باید حس یکسان داشته باشد تا حس و حالتی که می سازند گیج کننده نباشد. شما می توانید از مدل خود بخواهید به جایی دور از دوربین نگاه کنید ولی به یاد داشته باشید در این حالت گرفتن حس چشمان سخت تر خواهد بود. مردم می گویند چشم ها دریچه ای به روح افراد اند – اگر شما در چگونه به نظر رسیدن چشم ها استاد شوید، عکس های شما قدرتمند تر خواهند شد.

آموزش عکاسی: چگونه برای عکس پرتره یک ژست عالی بگیریم؟

8. راهنماییهای مختصرتر

در ادامه راهنمایی هایی را مطرح می کنیم که به شما کمک می کند تا به مدلتان کمک کنید بهترینش را به نمایش بگذارد:

    اگر سر مدل بی مو است، از زاویه ای پایین تر عکس بگیرید تا مقدار کمتری از موهای او را نشان دهید و هرگز از نور(یا فلاش) بر روی موها استفاده نکنید.

    اگر مدل شما بینی بزرگی دارد پس از او بخواهید مستقیم به دوربین نگاه کند و از زاویه ای کمی پایین تر عکس بگیرید تا بینی او زیاد برجسته به نظر نرسد.
   
    اگر مدل شما گوش های بزرگی دارد سرش را بچرخانید تا یکی از آنها پیدا باشد و سپس با محو کردن نور روی گوش، گوش را در سایه قرار دهید تا قابل توجه نباشد.

    اگر مدل شما مقدار زیادی چین و چروک دارد نور رو مستقیم به او بتابینید چرا که نور مستقیم هایلایت ایجاد نمی کند و باعث کم شدن چین و چروک می شود.

آموزش عکاسی: چگونه برای عکس پرتره یک ژست عالی بگیریم؟

    همان طور که کمی پیش گفته شد اگر مدل شما غبغب دارد از او بخواهید کمی سرش را بالا بگیرد تا منطقه گردن او بسط داده شود. همچنین می توانید نوردهی را از بالا انجام دهید تا زیر خط فک ها سایه ایجاد شود و منطقه زیر چانه را کمتر قابل توجه کند.

    اگر مدل شما چهره گرد و چاق دارد صورتش را به راست یا چپ بچرخانید تا به شما نمایی سه رخ بدهد. همچنین از فلاش اکسترنال استفاده کنید تا یک سمت چهره را روشن کنید.

    حقه ای دیگر که مدل شما را به نظر باریک تر نشان می دهد این است که مطمئن شوید فاصله ای بین بازو ها و تنه ی او وجود دارد. شما از این سورپرایز خواهید شد که وقتی بازوها به تنه چسبیده اند چه قدر بزرگ تر به نظر می رسد.

جمع بندی


حالا که راهنمایی های پایه، ولی مهم، درباره قرار دادن و وضعیت مدل را یاد گرفته اید، بروید و ببینید چه قدر می توانید آنها را در عکاسی تان به کار بگیرید. به یاد داشته باشید که راست و مستقیم جلوی دوربین ایستادن – به نظر من – نشانه ای از خشم و حالت حمله است و اغلب خسته کننده خواهد بود.

همین طور، یک ژست طبیعی بهتر از حالتی سفت و محکم است پس سعی کنید مدلتان احساس راحتی کند و عصبی نباشد. اجازه دهید به جای اینکه بایستد روی یک صندلی بنشیند. آخرین نکته ولی نه کم ارزش ترین نکته، هرگز برای گرفتن یک عکس شمارش معکوس را نگویید چرا که درست وقتی که شما به عدد یک می رسید مدل تان به صورت اتوماتیک خنده یا حالتی مصنوعی ایجاد می کند.
جمعه 27/10/1392 - 0:51
اخبار
 برترین ها: این پارچه شیک و زیبا انتخابی بی زمان برای رومبلی، پرده و ... است که هم به گرما و عمق آن می افزاید و هم وابسته به زمان و مد نیست. در گالری زیر فضاهایی را مشاهده می کنید که در آنها مخمل به زیبایی بکار رفته و بافت غنی و شگفت انگیزی به آن فضاها داده است.



ترکیب رنگ خنثی در این اتاق نشیمن واقع در منزلی در منهتن، با یک جفت مبل تک نفره ایتالیایی مخمل سرخ، جان گرفته است. طراح این اتاق کارل داکوئینو نام دارد که کاربرد این رنگ قوی را به مبلمان محدود کرده است و بقیه اشیای اتاق را از آنتیک فروشی خریده است.



مجسمه های اسب سواران برنزی و کاناپه مخملی سبزرنگ با چوب زرکوب انتخاب ژان-پل بوژار برای این آپارتمان دوپلکس در منهتن هستند. این آپارتمان به سبک قرن نوزدهمی فرانسه دکوره شده و پرده های آن نیز از جنس مخمل سبز سیر مجلسی هستند.



پرتره قرن هجدهمی آویزان شده روی کتابخانه منزل رالف لورن در بدفورد نیویورک در کنار پرده های مخملی زیبا و کوسن هایی با پارچه های آنتیک خودش را نشان می دهد. لورن دلش می خواست این منزلش بر خلاف بقیه حال و هوای انگلیسی داشته باشد و حس جوانی را در او زنده کند.



منزل ادام لوین، خواننده گروه Maroon 5، منزلی در هالیوود هیلز دارد که اتاق نشیمن آن یک کاناپه مخملی بنفش دارد. ترکیب اکسسوارهای قدیمی این اتاق شامل آباژور ایستاده Stilnovo و میز وسط مبل Jean Prouvé می شود.



کاناپه ای که در این اتاق نشیمن دیده می شود توسط طراح داخلی ژاک گرانژ برای این خانه لندنی انتخاب شده است. مجسمه مدرن و تابلوی نقاشی فرانسیس بیکن بر این فضا حاکم شده اند. برای آنکه اتاق شبیه موزه نشود، از این کاناپه زیبا برای ایجاد حس راحتی استفاده شده است.



داگلاس ویتلز، طراح داخلی این آپارتمان واقع در پارک اونیو است که دیوارها، کاناپه و صندلی های آن از جنس مخمل موهر شکلاتی هستند.



هاله یاسی رنگ این اتاق در غروب آفتاب با منظره سنترال پارک نیویورک سحر انگیز است. کریستین هین طراح این اتاق حتی دیوارها را نیز با مخمل پوشانده است.  



لی لدبتر معمار این خانه برای اتاق نشیمن آن کاناپه مقطعی مخملی طراحی نموده که اتاق نشیمن را تعریف می کند. فانوس های سقفی برنز بر حالت شیک سفید و مشکی فضا می افزایند.



مبل های مکعبی شکل با رومبلی مخملی سبز رنگ، پنت هاوس متعلق به روزنامه نگاران فشن واقع در منهتن را مبله کرده اند. این زوج خبرنگار خودشان آپارتمان شان را دکوره کرده اند و همه چیز آن را از بازار کهنه فروش های پاریس خریده و به غرب هالیوود آورده اند.



نشستنگاه کنار پنجره این اتاق و دو مبل کنار آن توسط جو ناهم، طراح داخلی، برای این خانه واقع در گرینویچ کانکتیکات انتخاب شده اند که از جنس مخمل و به رنگ بادنجانی هستند. او معتقد است دکور منزل نباید با هنر تعارض داشته باشد و در عین حال نباید زیاد خنثی یا ملال آور باشد.



لوستر ایتالیایی بالای میز ناهارخوری آنتیک این اتاق با صندلی های مخملی نارنجی به این اتاق حالتی تاریخی دارند. این خانه که در محله هولمبای هیلز لوس آنجلس واقع شده است، سقف صندوقچه ای دارد که در هنگام نوسازی و تعمیرات توسط مارک اپلتون معمار مجدداً طراحی شده و ویندزور اسمیت این اتاق را دکوره کرده است.



مارتین لارنس بولارد این اتاق خواب را در قلعه ای واقع در اومبریا در مرکز ایتالیا طراحی نموده است که بسیار شاهانه است. پرده های تختخواب از جنس مخمل سبزرنگ هستند و دیوارها با پارچه دمشقی سیلک روکش شده اند.



فرانسیس دائن، طراح این اتاق نشیمن برای زوج هنری قدرتمند دنیا یعنی ایمی گلد و برت گوروی است. او از کاناپه های ولادیمیر کاگان از جنس مخمل استفاده کرده است. میزهای وسط مبل از برند Silas Seandel هستند و رنگ زیبای این دو کاناپه با رنگ قالی بزرگ اتاق هماهنگی چشم نوازی دارد.



مخمل آبی درباری کاناپه این اتاق، مخمل میز عثمانی و صندلی راحتی همه توسط مونا حاج برای این آپارتمان واقع در بالتیمور انتخاب شده اند. او دوست داشت این اتاق حالت قدیمی داشته باشد. نمای بالای شومینه به حالت تاریخی و قدیمی این اتاق افزوده است.
جمعه 27/10/1392 - 0:49
اخبار
برترین ها: دسته گل طبیعی عروس از مجموعه ای از گل ها تشکیل شده که چیدمان خلاقانه و زیبایی دارند. این دسته گل ها بر اساس شکل و سبک های مختلف دسته بندی می شوند که عبارتند از: دسته ای یا ساده، هلالی، حلقه ای، گلوله ای و آبشاری.

 با آنکه گل های مختلف می تواند نماد و سمبل مناسبت ها و احساسات مختلفی باشند، ولی وقتی در دسته گل با هم ترکیب می شوند، سبک های سنتی و مدرنی را می سازند که هر عروس بسته به سلیقه خود، فصل یا محل برگزاری عروسی (مانند ساحل یا ...) آنها را انتخاب می کند.

این دسته گل معمولاً بعد از مراسم توسط عروس برای بقیه مهمانان پرتاب می شود. زیرا این باور وجود دارد که هر کس بتواند این دسته گل را بگیرد، نفر بعدی خواهد بود که عروس می شود.

در زیر سری اول مجموعه ای از سبک ها و شکل های مختلف دسته گل عروس را مشاهده می کنید:



دسته گل آبشاری سفید وحشی: ادریسی سفید، فلانل، کاغذی سفید، وکس استرالیایی و بیدمشک





دسته گل رنگی ساحلی: رز جولیت، گل های نخود شیرین، کاکتوس، خاربن، آلاله، زبان در قفا (دلفینیوم)





دسته گل قرمز و بنفش از گل های آردرنگ





دسته گل رمانتیک از گل های آردرنگ و صدتومانی صورتی و گل های آهار





دسته گل مدرنی از گل های قرمز روشن صدتومانی، رز و نخود شیرین




دسته گل رنگی از گل های رز، شقایق، شیپوری، یاس، نعناع و شبدر




گل های رمانتیک صدتومانی به رنگ هلویی روشن





دسته گل کلاسیک متشکل از گل های صدتومانی سفید





رنگ های شاد بادنجانی در دسته گلی دو رنگ از ارکیده های بنفش، ادریسی و شیپوری




دسته گل بوهم از گل های ارکیده فالاپنوسیس صورتی





دسته گلی سفید و آبی از گل های ارکیده سیمبیدیوم و توئیدیا





دسته گل پائیزی زیبا از شیپوری بورگاندی و شکوفه های ادریسی سبز، بنفشه و گل عبایی





دسته گل بنفش و سبز از گل های یاس، ژرانیوم معطر (شمعدانی) و گل های دیگر





دسته گل گردی از گل های رز و اکالیپتوس، نعناع، پیتاسپوروم، خاربن و اکالیپتوس





دسته گل رز بنفش و مامیسا





دسته گل تابستانی از گل های شیپوری، کوکب، ارکیده، تاج خروس، شبدر قرمز و برگ های دیگر





دسته گل شیکی از گل های قرمز و بنفش ارکیده سیمبیدیوم، شصت عروسان و نخود شیرین





شکوفه های جواهری، شاخه های به، لاله و برگ های بگونیا و سرخس در دسته گلی مدرن





دسته گل خوشرنگ و شاد با گل های استوایی سوسن گلوریوزا





ارکیده رمانتیک سیمبیدیوم، رزهای باغچه، نخود شیرین، لیزیانتوس و آردرنگ
جمعه 27/10/1392 - 0:49
آشپزی و شیرینی پزی
برترین ها: اگر خیلی تمایل دارید در مجالس و مهمانی های خودمانی بدرخشید و دسرهایی که شما تهیه کرده اید نقل مجلس اطرافیان باشد، دستورهایی که در این مطلب آموزش داده شده‌اند را تهیه کنید تا مهمانان علاوه لذت بردن از طعم، از شکل دسرها نیز هیجان‌زده شوند.

مطلب مرتبط:

دسرهای فوق‌العاده خوشمزه(1)



دسر بستنی نعنایی سه‌طبقه


• تعداد: 10 نفر

• زمان تهیه: 30 دقیقه

• زمان سرد شدن: 1 ساعت

• زمان انجماد: 8 ساعت

مواد لازم

•  1/3 پیمانه

• ¼ پیمانه شکر

•  1.5 پیمانه ویفر شکلاتی خرد شده

•  یک لیتر بستنی شکلاتی

•  یک پیمانه آب‌نبات نعنایی

• یک پیمانه کیک شکلاتی-نعنایی خرد شده

طرز تهیه


1. در یک کاسه متوسط، کره آب شده و شکر را با یکدیگر مخلوط کنید. ویفرهای شکلاتی خرد شده را به آنها اضافه کنید و خوب هم بزنید. مواد را کف قالب دلخواه بریزید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

2. در کاسه مقاوم در برابر سرما، بستنی را با قاشق چوبی هم بزنید تا نرم شود. نصف پیمانه آب‌نبات نعنایی و نصف پیمانه کیک نعنا-شکلاتی خرد شده رابه آن اضافه کنید. سپس آنها را داخل قالب بریزید و به مدت 1 ساعت یا بیشتر در فریزر قرار دهید.

3.  روی آن را با شکلات و  کیک نعنایی تزئین کنید. روی کیک را با پلاستیک بپوشانید و به مدت چند ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملا سفت شود.

4. برای سرو، دسر را از فریزر خارج کنید تا به مدت 10 تا 15 دقیقه در دمای اتاق بماند. سپس آن را سرو کنید.



کارامل خامه‌ای و نمکی



• تعداد: 8 نفر

• زمان تهیه: 35 دقیقه

• زمان پخت: 40 دقیقه

• زمان سرد شدن: 30 دقیقه

مواد لازم

• 1 1/4 پیمانه شکر

• ¼ پیمانه آب

• ¼ قاشق چایخوری نمک

• 1.5 پیمانه خامه فرم‌گرفته

•  نصف پیمانه شیر کامل

• 6 عدد زرده تخم‌مرغ

• یک قاشق چایخوری نمک دریایی

طرز تهیه

1.  فر را با دمای 325 درجه فارنهایت گرم کنید. رامکین ها (کاسه های سفالی ضد حرارت) را در سینی فر بچینید و کنار بگذارید.

2. در یک قابلمه متوسط، شکر، آب و ¼ قاشق چایخوری نمک را با یکدیگر مخلوط کنید. آنها را روی حرارت ملایم هم بزنید تا شکرها آب شوند. سپس بگذارید بجوشد و به مدت 8 تا 10 دقیقه بدون اینکه آن را هم بزنید در همین حالت روی حرارت باشد تا رنگش عوض و غلیظ شود. سپس از روی حرارت بردارید.

3.  شیر و خامه را به آرامی به مواد اضافه کنید و مرتب هم بزنید. در این مرحله شکر شروع به سفت شدن می کند. دوباره قابلمه را روی شعله قرار دهید و دو دقیقه دیگر هم بزنید تا دوباره شکر آب شود.

4. در یک کاسه بزرگ، زرده های تخم‌مرغ را هم بزنید تا پف کنند. به آرامی مخلوط خامه را به آنها اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله باید با کاردک این کار را انجام دهید تا پف تخم‌مرغ نخوابد. مایه به دست آمده را داخل رامکین ها بریزید.

5. داخل سینی فر آب جوش بریزید تا کاسه ها در آب قرار داشته باشند. سپس آنها را به مدت 40 دقیقه داخل فر بگذارید تا کناره های کاستارد طلایی شوند. آنها را از فر خارج کنید و 30 دقیقه کنار بگذارید تا کمی خنک شوند. سپس روی آنها را بپوشانید و به مدت 4 ساعت در یخچال قرار دهید.

6. پیش از سرو روی آنها نمک دریایی بپاشید.



کیک هویج-نارگیل با مغز کشمش



•  تعداد: 16 نفر

• زمان تهیه: 60 دقیقه

• زمان پخت: 30 دقیقه

• زمان سرد شدن: 60 دقیقه

• زمان فریز کردن: 30 دقیقه

مواد لازم

• روکش پنیر خامه ای*

• گردوی بوداده و خرد شده

کیک هویج:

•  یک عدد تخم‌مرغ

• یک پیمانه آرد کامل

• نصف قاشق چایخوری جوش شیرین

• نصف قاشق چایخوری پودر دارچین

•  نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل

•  یک پیمانه هویج رنده شده

• نصف پیمانه شکر قهوه ای

• نصف پیمانه گردوی خرد شده

•  نصف پیمانه روغن گیاهی

• ¼ پیمانه شیر تغلیظ شده

کیک نارگیلی:


•  1/3 پیمانه کره

•  یک عدد تخم‌مرغ

• یک عدد سفیده تخم‌مرغ

•  یک پیمانه آرد کامل

• یک قاشق چایخوری جوش‌شیرین

• 2/3 پیمانه شکر

• 2 قاشق چایخوری وانیل

• یک پیمانه شیرنارگیل

•  یک پیمانه پودر نارگیل

مغز کشمش:

•  ¼ پیمانه آب سیب

•  نصف پیمانه کشمش

•  1/3 پیمانه شیر

• ¼ پیمانه شکر قهوه ای

• 3 قاشق غذاخوری کره

• یک عدد زرده تخم‌مرغ

• ¾ پیمانه پودر نارگیل

•  1/3 پیمانه گردوی خرد شده

• نصف قاشق چایخوری وانیل

طرز تهیه


1.  همیشه برای تهیه کیک، تخم‌مرغ و کره را از نیم ساعت قبل در دمای اتاق قرار دهید. سپس فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. کف قالب گردی را با روغن چرب کنید و کنار بگذارید.

2. برای تهیه لایه هویجی، در یک کاسه بزرگ، آرد، جوش شیرین، دارچین و زنجبیل را با یکدیگر مخلوط کنید و کنار بگذارید. در یک کاسه متوسط، تخم‌مرغ، هویج، شکر قهوه ای، گردو، روغن و شیر را با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط تخم‌مرغ را به مخلوط آرد بیفزایید. آنها را خوب هم بزنید. مایه را داخل قالب بریزید و به مدت 22 تا 25 دقیقه در فر بپزید.

3. برای تهیه لایه نارگیلی، در یک کاسه کوچک، آرد و جوش شیرین را با یکدیگر مخلوط کنید و کنار بگذارید. در یک کاسه بزرگ، کره رابا هم‌زن برقی به مدت 30 ثانیه و سرعت بالا هم بزنید. شکر و وانیل را اضافه کنید. تخم‌مرغ و سفیده های تخم‌مرغ را با هم مخلوط کنید. به تدریج مخلوط آرد و شیر نارگیل را اضافه کنید و با سرعت پایین هم‌زن مخلوط کنید. آن ا در کنار کیک هویجی به مدت 30 تا 35 دقیقه در فر بپزید.

4. کیک ها را 10 دقیقه روی توری بچینید تا خنک شوند.

5. برای تهیه مغز کشمشی، در یک قابلمه کوچک، آب سیب را روی حرارت ملایم بجوشانید. از روی حرارت بردارید. کشمش ها را اضافه کنید و 5 دقیقه در قابلمه را بگذارید. مایه را از صافی عبور دهید و کشمش ها را کنار بگذارید. در همان قابلمه، شیر، شکر قهوه ای، کره و زرده تخم‌مرغ را با یکدیگر مخلوط کنید. آنها را روی حرارت ملایم هم بزنید تا غلیظ شود. کشمش ها، نارگیل، گردو و وانیل را اضافه کنید. آنها را کنار بگذارید تا خنک شوند.

6. برای ساخت کیک، کیک هویج را در پایین بگذارید. روی آن مخلوط کشمش بریزید. روی آن کیک نارگیل قرار دهید و روی آنها یک لایه پنیر خامه ای بریزید. روی کیک را با گردوی خرد شده و نارگیل رنده شده تزئین کنید. کیک را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید و سرو کنید.

7.  این کیک را می توانید به مدت 3 روز در یخچال نگهداری کنید.

روکش پنیر خامه ای


• زمان تهیه: 15 دقیقه

• زمان پخت: 10 دقیقه

مواد لازم

• 85 گرم پنیر خامه‌ای

• نصف پیمانه کره

• یک قاشق چایخوری وانیل

• 4 پیمانه پودر قند

طرز تهیه

1.  پنیر خامه ای و کره را به مدت 30 دقیقه در دمای اتاق قرار دهید. سپس در یک کاسه بزرگ، کره، پنیر خامه ای و شکر را با هم‌زن برقی و سرعت متوسط هم بزنید تا پف کنند. به تدریج پودر قند را اضافه کنید و هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد.
جمعه 27/10/1392 - 0:48
اخبار
روزنامه هفت صبح:فیلمسازانی که موج نوی سینمای ایران را به وجود آوردند هنوز هم در سینما تاثیرگذارند. از میان آنها مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و عباس کیارستمی در فیلمساز فعالترند ...

اگر از هر مخاطب سینما که چند فیلم دیده باشد درباره سینمای موج نوی فرانسه سوال کنید، حداقل نام تروفو را به زبان می آورند اما سینمای موج نوی بقیه کشورها، از جمله کشور خودمان ایران چندان شنامته شده نیست. فیلمسازانی مانند ابراهیم گلستان و فرخ غفاری راه را برای تولد سینمایی متفاوت در ایران هموار کردند و بعد از آنها هشت مرد به سینمای ایران جهت جدیدی دادند. مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، امیر نادری، علی حاتمی و سهراب شهید ثالث کسانی بودند که از اواخر دهه 40 و 50 در میان موج رایج فیلمفارسی های آن زمان، زبان سینمایی جدید خودشان را داشتند. سینمایی که بعدها فیلمسازان جوانتر هم از آنها تاثیر گرفتند. بعد از انقلاب هم همچنان این فیلمسازان پیشرو بودند.

با گذشت چند دهه از شروع موج نوی سینمای ایران هنوز هم فیلمسازان آن دوره تاثیرگذارترین سینماگران سینمای ایران هستند. مسعود کیمیایی وداریوش مهرجویی که همچنان فیلم می سازند. کیمیایی با آخرین فیلمش «متروپل» در جشنواره فجر حضوردارد و مهرجویی هم این روزها فیلمبرداری «اشباح» را به پایان رسانده که احتمال زیادی وجود دارد فیلم او هم به سی ودومین جشنواره فجر برسد. بهرام بیضایی تا چند سال پیش و قبل از رفتن به آمریکا برای تدریس در دانشگاه استانفورد با وقفه های زیاد در سینما هم فعال بود. چندی پیش تولد بیضایی بود و به همین مناسبت او خطاب به هوادارانش نامه ای نوشت و با آنها صحبت کرد و دوباره نام بیضایی بر سر زبان ها افتاد.

کیارستمی با فیلم هایش از مرزهای ایران هم فراتر رفته است و روز به روز به شهرتش نه فقط در ایران که در دنیا افزوده می شود. فیلم «مثل یک عاشق» او که در ژاپن ساخته شده اخیرا در چند فهرست منتشر شده از مجله های معتبر سینمایی به عنوان یکی از فیلم های برتر سال 2013 لقب گرفت.

ناصر تقوایی این وسط دیگر فیلمسازی نمی کند و بیشتر به آموزش فیلمسازان جوانتر مشغولاست؛ با این وجود هنوز نامش وزنه ای برای سینمای ایران است، آنقدر که در جشنواره فیلم مستند (سینما حقیقت) امسال که ماه گذشته برگزار شد از ناصر تقوایی به عنوان یکی از مستندسازان تاثیرگذاری که درباره جنوب ایران و آداب و رسوم شان مهمترین مستندهای سینمای ایران را ساخته است، تقدیر شد. علی حاتمی هم که ماه پیش سالگردش بود و برایش بزرگداشت برگزار کردند و یادش را گرامی داشتند. می ماند امیر نادری که چند سالی است جلای وطن کرده و سهراب شهید ثالث که خیلی زود از میان ما رفت. پرونده هفت صبح درباره این هشت مرد تاتثیرگذار سینمای ایران را بخوانید.

مسعود کیمیایی

متولد/ 8 مرداد 1320

مسعود کیمیایی بود و دوستانش در محله های جنوب شهر. اسفندیار منفردزاده و احمدرضا احمدی. از همان نوجوانی عشق فیلم بود و با رفقا به سینما می رفتند و ژانر محبوبش هم وسترن بود. سال 1345 اولین کار حرفه ایش در سینمای ایران را انجام داد: دستیاری ساموئل خاچیکیان در فیلم «خداحافظ تهران». خاچیکیان هم در زمان خودش فیلمساز متفاوتی محسوب می شد. در ژانر وحشت تجربه هایی داشت و کحلا کارگردانی منحصر به فرد خودش را داشت. همان یک تجربه دستیاری برای کیمیایی کافی بود تا دو سال بعد با کمک دوستانش اولین فیلم بلند خودش «بیگانه بیا» را بسازد. فیلم با شکست تجاری بدی روبرو شد و منتقدان هم فیلم را نادیده گرفتند.

وثوقی قبل از بازی در فیلم های کیمیایی ستاره ملودرام های سطحی عامه پسند بود تا اینکه سال 1348 کیمیایی توانست عباس شباویز را راضی به سرمایه گذاری در فیلمی کند که با فیلم های رایج آن دوره کاملا متفاوت بود. «قیصر» را آغازگر موج نوی سینمای ایران می دانند. فیلمی که پیونددهنده سینمای تجاری و سینمای هنری بود. قهرمانی کاملا متفاوت با قهرمان فیلمفراسی ها که برخلاف پایان خوش آن فیلم ها دست آخر کشته می شود.



منتقدانی مانند پرویز دوایی از فیلم حمایت کردند و به این ترتیب «قیصر» نقطه عطفی در سینمای ایران شد. کیا رستمی که آن زمان در کانون پرورش فکری کودکان فعالیت می کرد و بیشتر سلیقه روشنفکرانه داشت و به همین دلیل هم هنوز فیلم بلندی نساخته بود، تیتراژ فیلم قیصر را ساخت. این اولین فیلمی بود که برای آن تیتراژ و موسیقی تیتراژ به صورت جداگانه طراحی و ساخته شده بود. سینمای مورد علاقه کیمیایی قبل از انقلاب با موفقیت «گوزن ها» و «رضا موتوری» ادامه پیبدا کرد.

یک سال قبل از انقلاب «سفر سنگ» را ساخت که با فیلم های دیگرش متفاوت بود. تب انقلاب باعث شد کیمیایی از روی نمایشنامه ای از محمد دولت آبادی فیلمی درباره ستمگری اربابان روستایی و مظلومیت رعایا ساخت. سه سال بعد از انقلاب کیمیایی فعالیتش را با «خط قرمز» دوباره شروع کرد. از نوع فیلم های دهه شصتی درباره ساواک که هواداران کیمیایی را ناامید کرد.

«سرب» نقطه بازگشت کیمیایی بعد از انقلاب برای هوادارانش بود. خیلی ها سینمای کیمیایی بعد از انقلاب را دوست ندارند. فکر می کنندکه او در گذشته گیر افتاده است. خیلی ها متوجه نیستند که نقدشان بر سینمای کیمیایی از اساس بر پایه غلطی استوار شده است. برای نقد سینمای کیمیایی باید او را در چارچوب زبان سینمایی خودش بررسی کرد. زبانی که نشانه هایش مانند چاقو و رفاقت ممکن است در گذشته مانده باشد ولی به هر حال این نشانه های سینمای کارگردان مولف است.

کیمیایی در سال های اخیر آموزشگاهی هم تاسیس کرده و در کارگاه آزاد کارگردانی و بازیگری درس می دهد. برخی از فارغ التحصیلان کارگاه آزاد کیمیایی در فیلم های او بازی کرده اند و کم کم وارد دنیای بازیگری شده اند. نکته جالب توجه دیگر در مورد کیمیایی دستیارانش هستند که بسیاری از آنها، از جمله حمید نعمت الله و سامان مقدم تبدیل به فیلمسازان مطرح این روزها شده اند. کیمیایی امسال «متروپل» را در جشنواره فجر دارد و برای اولین بار گویا قهرمانش یک زن است. در «متروپل» پولاد کیمیایی و محمدرضا فروتن و مهناز افشار بازی می کنند.

آثار برجسته: قیصر، گوزن ها، دندان مار، رد پای گرگ و جرم


داریوش مهرجویی

متولد/ 7 آذر سال 1318

از خانواده روشنفکری بود، آنقدر که فرزندشان را برای تحصیل به آمریکا بفرستند و او در دانشگاه UCLA فلسفه بخواند. از آمریکا که برگشت به فیلمسازی علاقمند شده بود. سال 1346 اولین فیلم بلندش «الماس 33» را ساخت. فیلم ضعیفی بود اما تجربه جدیدی در سینمای ایران که فیلم هایش اکثرا یک شکل و شمایل داشتند، یک فیلم پلیسی به سبک جیمز باندها، شکست تجاری سختی خورد و منتقدان هم به تندی به آن حمله کردند.

دو سال بعد مهرجویی با برگ برنده اش به سینما برگشت: «گاو» براساس یکی از بخش های کتاب عزاداران بیل غلامحسین ساعدی ساخته شده بود. قصه سر و شکل داری داشت و بازیگرانش بیشتر تئاتری های آن زمان بودند. از طرف دیگر برای منتقدان هم فیلم محبوبی شد هم در وجه سطحی ترش که یک فیلم انتقادی روستایی بود و هم در وجه عمیق ترش که به مسئله ای مثل الیناسیون و مسخ شدن می پرداخت.

علی نصیریان و انتظامی شدن بازیگران مورد علاقه مهرجویی که در فیلم های بعدی اش هم با آنها همکاری کرد. سال انقلاب مهرجویی «دایره مینا» را ساخت. فیلمی با بازی سعید کنگرانی که غلامحسین ساعدی هم در نوشتن فیلمنامه اش با مهرجویی همکاری کرده بود. دو سال بعد از آن فیلمی اجتماعی - انتقادی ساخت که حال و هوای اعتراضی فیلم های اول انقلاب را داشت.



مهرجویی مدتی از ایرانبه خارج سفر کرد و در بازگشت دستش پر بود. سال 1365 یکی  از بهترین کمدی های تاریخ سینمای ایران را ساخت. «اجاره نشین ها» فیلمی که بعد از این همه سال هنوز هم دیدنش دلپذیر است. 1368 سالی بود که مهرجویی محبوب منتقدان سینمای ایران و قشر روشنفکر سینمادوست شد. «هامون» قصه زندگی یک خانواده متوسط روشنفکر و درگیری هایشان بود. فیلم یک ستاره و بازیگر توانمند هم به سینمای ایران معرفی کرد: خسرو شکیبایی.

منتقدان کارهای مهرجویی را ستایش می کردند تا زمانی که «میکس» را ساخت. طعنه ظریفی حکه در فیلم به منتقدان زده بود باعث شد آنا فیلم را که کمی هم ساختار شلخته ای داشت، به باد انتقاد بگیرند. بعد از آن مهرجویی «بمانی» را ساخت که باعث شد طرفدارانش به او اعتراض کنند. با این وجود هر فیلم مهرجویی ویژگی های خوبی هم دارد. آنقدر که سطح توقع از داریوش مهرجویی همیشه بالاست. خیلی ها به فیلم های این 10 سال اخیر مهرجویی اعتراض کرده اند. طنز ظریف و دورهمی «مهمان مامان» را به سخره گرفته اند و از سرخوشی بی حد و اندازه «طهران: روزهای آشنایی» عصبانی شده اند.

یکی از مهمترین فیلم های مهرجویی در این دهه هم که هیچ گاه دیده نشد. مهرجویی سال 1385 «سنتوری» را ساخت. فیلمی که با پافشاری غریب وزیر فرهنگ و ارشاد وقت برای همیشه توقیف شد و هیچ گاه رنگ پرده سینما را ندید تا سرانجام معاونت سینمایی بعدی آن را وارد شبکه نمایش خانگی کند. هیچ وقت هم معلوم نشد که مشکل فیلم «سنتوری» چه بود. «سنتوری» را همه دیدند. چه آنها که مهرجویی فیلمساز مورد علاقه شان بود و چه آنهایی که فقط روی جو پیش آمده فیلم را دیدند. منتقدان به شلختگی صحنه های کنسرت اعتراض کردند. البته نکته ای که باید به آن دقت کرد این است که شلختگی همیشه جزیی از کارگردانی مهرجویی بوده است حتی در یکی از بهترین فیلم هایش «هامون» هم این شلختگی که احتمالا برآمده از یک جور بی نظمی ذهنی است، وجود دارد فقط دُزش در فیلم ها کم و زیاد می شود.

آثار برجسته: گاو، دایره مینا، هامون و لیلا


بهرام بیضایی

متولد/ 5 دی ماه 1317

در دانشگاه تهران ادبیات می خواند که نیمه کاره رهایش کرد اما امروز یکی از بزرگترین اهالی سینما و تئاتر است که به زبان فارسی احاطه کامل دارد. بیشتر کار تئاتر انجام می داد و در فیلم هایش هم از نوع بازی گرفتنش از بازیگران و میزانسن هایش معلوم است که بیشتر تئاتری است. فیلمسازی را از سال 1349 با فیلم کوتاه «عمو سیبیلو» شروع کرد.

سال 1351 اولین فیلم بلندش را ساخت. «رگبار» با بازی مرحوم فنی زاده به خاطر نگاه انتقادی اش و سابقه بیضایی با استقبال زیاد روشنفکران روبرو شد. بیضایی از زبان خاص خودش در سینما استفاده می کند که ممکن است از نظر تماشاگران کمی ثقیل به نظر برسد. در طول چهار دهه فیلمسازی فقط 10 فیلم ساخته است. بعد از انقلاب فیلم های معروف ترش را ساخت. 1361 «مرگ یزدگرد» را در ژانر تاریخی ساخت.



چهار سال بعد از آن یکی از مشهورترین فیلم هایش «باشو غریبه کوچک» را با نقش آفرینی تحسین برانگیز سوسن تسلیمی جلوی دوربین برد. یکی از بهترین فیلم هایی که در حاشیه جنگ ساخته شده است. بعد از مهاجرت تسلیمی جلوی دوربین برد. یکی از بهترین فیلم هایی که در حاشیه جنگ ساخته شده است. بعد از مهاجرت تسلیمی از ایران، فیلم هایش یک بازیگر ثابت دیگر پیدا کردند؛ مژده شمسایی، همسرش. اولین بار در فیلم «مسافران» ظاهر شد. بیضایی مدتی طولانی بعد از «مسافران» از سینما دور بود و وقتی سال 1379 «سگ کشی» را ساخت و در جشنواره فجر شرکت داد، صف های طولانی جلوی در سینما تشکیل شدند و فیلمش به شدت مورد توجه مردم قرار گرفت. بعد از فیلم نه چندان خوب «وقتی هم خوابیم» در سال 1388 به آمریکا رفت تا در دانشگاه مشهور استانفورد تدریس کند. او تات شهریور سال آینده با دانشگاه استانفورد قرار داردو بعد از آن احتمالا با تغییر وضعیت سینما و درخواست های طرفدارانش به ایران بازخواهد گشت.

آثار برجسته: رگبار، باشو غریبه کوچک و مسافران


عباس کیارستمی

متولد/ اول تیر 1319

کیارستمی فارغ التحصیل نقاشی از دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. کارش را با فیلمسازی در کانون پرورش فکری کودکان و ساخت فیلم های کوتاه آغاز کرد و اولین تجربه اش در سینمای حرفه ای ایران ساخت تیتراژ فیلم «قیصر» مسعود کیمیایی بود. اولین فیلم بلندش «گزارش» را سال 1356 ساخت. فیلمی در ژانر اجتماعی. اما اولین فیلمی را که باعث شهرت جهانی کیارستمی شد، بعد از انقلاب ساخت.

سال 1366 توانست با فیلم «خانه دوست کجاست؟» جایزه جشنواره لوکارنو را از آن خودش کند. بعد از آن دیگر ستاره اقبال کیارستمی شروع به درخشیدن کرد. برای فیلم «طعم گیلاس» در سال 1376 توانست برای اولین بار نخل طلای کن را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. از آن به بعد کیارستمی تبدیل به یک فیلمساز جهانی شد.



یک فیلمساز بین المللی، فیلم هایش را طوری می سازد که انگار کارگردانی پشت دوربین نیست. بازیگران را جلوی دوربین راحت می گذارد و از خود زندگی طبیعی شان فیلم می گیرد. سال 1379 به سفارش سازمان ملل اولین فیلم خارج از کشورش را سخت. مستند «ای بی سی آفریقا» که فیلم چندان خوبی هم نبود. بعد نوبت به «بلیت» رسید که در کنار او مانو واولمی و کن لوچ یکی از اپیزودهای آن را کارگردانی کرد.

«شیرین» یکی از متفاوت ترین کارهای کیارستمی است. بازیگران زنی که روبروی دوربین می نشینند و تمام مدت دوربین روی صورتشان است تا واکنش شان نسبت بهفیلمی که روی پرده پخش می شود و ما آن را نمی بینیم، شکار کند. همین فیلم راه را باز کرد تا ستاره مشهور سینمای جهان، ژولیت بینوش در فیلم بعدی کیارستمی «کپی برابر اصل» که در ایتالیا فیلمبرداری شده بود، بازی کند. «مثل یک عاشق» را هم در ژاپن ساخت. فیلم های اخیرش هیچ کدام در ایران پخش نشدند اما او همچنان مهمترین فیلمساز سینمای ایران است.

آثار برجسته: خانه دوست کجاست؟ و طعم گیلاس


ناصر تقوایی

متولد/ 22 تیر سال 1320

سال 1350 با ساختن «صادق کرده» وارد سینمای ایران شد. یک سال بعد از آن سراغ کتابی از غلامحسین ساعدی رفت و به اتفاق فیلمنامه «آرامش در حضور دیگران» را نوشتند. فیلمی کاملا متفاوت و متعلق به سینمای روشنفکرانه اما شهرت تقوایی میان مردم به حضور در تلویزیون و اقتباس موفقش از رمان ایرج پزشکزاد، «دایی جان ناپلئون» برمی گردد. سریال حتی از متن اصلی هم موفق تر بود.

تقوایی در ادبیات آدم پخته ای است به همین دلیل هم نکته مهم فیلم هایش شخصیت پردازی ها و فضاسازی های قوی است. شاید به دلیل همین علاقه به ادبیات باشد که بهترین فیلم های تقوایی اقتباس از رمان های معروف است. همانطور که بعد از انقلاب فیلمنامه سریال مشهور «کوچک جنگلی» را نوشت که البته بعدها با تغییراتی توسط افخمی جلوی دوربین رفت.



اولین فیلمش بعد از انقلاب اقتباسی از رمان «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی بود که نسخه خارجی آن به همین نام ساخته شد و تقوایی آن را ایرانیزه کرد و شخصیت «ناخدا خورشید» را خلق کرد. تقوایی با وسواسی که در کارگردانی دارد کارهای زیادی را شروع کرد و بعد معمولا به دلایل مالی و اینکه هزینه فیلم تامین نمی شد آنها را ناتمام رها کرد.

در مستندسازی ثابت قدم تر است. مستندهای مهم سینمای ایران مانند «باد جن» در مورد آداب و رسوم جنوب از کارهای شاخص اش است. آخرین فیلمش «کاغذ بی خط» را در سال 1380 ساخت و بعد تصمیم به ساخت «چای تلخ» داشت که بارها پیش تولید آن آغاز شد ولی هر بار به دلیل مشکلات تهیه کننده ها به نتیجه نرسید. تقوایی این روزها بیشتر به عکاسی و تدریس مشغول است.

آثار برجسته: دایی جان ناپلئون، آرامش در حضور دیگران و ناخدا خورشید


علی حاتمی

متولد/ 23 مرداد 1322، مرگ/ 15 آذر 1375

حاتمی فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای دراماتیکبود. او فعالیت های هنری اش را از تئاتر و با نوشتن نمایشنامه و کراگردانی تئاتر آغاز کرد. از سال 1341، با نوشتن فیلمنامه فیلم های کوتاه تلویزیونی، در تلویزیون مشغول به کار شد. اولین تجربه سینمایی حاتمی، فیلم «حسن کچل» (1349) بود. حاتمی این فیلم را پس از موفقیت نمایشنامه «حسن کچل» و استقبال خوب مردم از آن، ساخت. پس از موفقیت این فیلم، حاتمی از تئاتر فاصله گرفت و توانایی های خود را معطوف به سینما کرد.

حاتمی فیلم «سوته دلان» را در سال 1356 ساخت که به اعتقاد بسیاری از منتقدان مهمترین فیلم پیش از انقلاب اوست. آثار حاتمی بعد از انقلاب از انسجام روایی بهتر و همچنین از مضامین و مفاهیم عمیق تری بهره مند است. فیلم «کمال الملک» را در سال 1362 بر مبنای زندگی نقاش بزرگ ایرانی و رابطه اش با شاه و دربار قاجار ساخت.



دیگر فیلم مهم حاتمی «ماذر» است که داستان روزهای آخر زندگی مادری است که فرزندانش را پس از مدت ها دور هم جمع می کند تا در لحظات آخر کنار او باشند، آخرین تمهیدی که مادر برای بهبود روابط بین فرزندانش می اندیشد. حاتمی پس از «کمال الملک» که در بستر هنر نقاشی شکل می گیرد «دلشدگان» را در فضای موسیقی اصیل ایرانی می سازد.

حاتمی مدتی پس از آغاز ساخت «جهان پهلوان تختی» به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت و فیلم نیمه کاره اش را بهروز افخمی به پایان رساند. فیلم های علی حاتمی دارای زبانی تغزلی و شاعرانه و دارای فضایی اصیل و ایرانی است. او معمولا طراحی صحنه و لباس فیلم هایش را خودش انجام می داد و آنقدر در این کار ماهر بود که گویی در همان فضاها زندگی کرده است.

آثار برجسته:
سوته دلان، مادر


امیر نادری

متولد/ 7 خرداد سال 1324

امیر نادری کارش را در سینما با عکاسی شروع کرد. عکاس فیلم «حسن کچل» علی حاتمی و «قیصر» مسعود کیمیایی بود، از دیگر فیلمسازان موج نوی سینمای ایران. سال 1350 اولین فیلم بلندش «]خداحافظ رفیق» را ساخت. ژانر فیلم های خیابانی را در سینمای ایران جا انداخت. فیلم مهم دیگرش قبل از انقلاب «تنگنا» است اما واقعیت این است که استعداد نادری با فیلم های بعد از انقلابش شناخته شد.



«آب، باد، خاک» و «دونده» فیلام هایی بودندکه توجه جشنواره های خارجی را به نتدری جلب کردند.از آن فیلمسازانی بود که وسواس زیادش باعث می شد برای ساخت هر فیلمش واقعا عذاب بکشد. از اواسط دهه 60 از ایران رفت و بقیه فیلم هایش را خارج از ایران ساخت. فیلم هایی که در این مدت خارج از کشور ساخته نتوانسته اند موفقیت های فیلم های ایرانی اش را تکرار کنند؛ با اینحال هنوز هم با فیلم هایی مانند «دونده» یا «سازدهنی» در سینمای ایران اثرگذاری اش را باقی گذاشته است. فیلم بعدی امیر نادری «ماه» نام دارد. نادری گفته که بیست سال درباره موضوع این فیلم کار کرده و یک دلیل مهاجرت او از ایران به آمریکا، ساختن فیلم «ماه» بوده است. آخرین فیلمش «کات» محصول 2011 است.

آثار برجسته: تنگنا و دونده


سهراب شهید ثالث

متولد/ 7 تیر 1322، مرگ/ 10 تیر 1377

سهراب شهید ثالث پس از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی اش و دریافت مدرک دیپلم در تهران رهسپار وین شد. او پس از گذراندن دوره ای کوتاه در مدرسه سینمایی پروفسور کراوس وین راهی فرانسه شد و در رشته سینما تحصیل خود را به پایان رساند.

شهید ثالث پس از اتمام کردن دوره آموزش فیلمسازی به ایران بازگشت و در سال های پایانی دهه 40 برای وزارت فرهنگ و هنر به مستندسازی پرداخت. شهید ثالث فیلم کوتاه «سیاه و سفید» (1351) را مقابل دوربین برد که از آثار قابل اعتنای آن سال های کانون پرورش فکری به شمار می رفت. سهراب شهید ثالث با نخستین فیلم خود، «یک اتفاق ساده» (1352)، تمام نگاه ها را در محفل های سینمایی و روشنفکری ایران ودنیا به خود جلب کرد.



«یک اتفاق ساده» در دومین دوره جشنواره جهانی فیلم تهران جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و در جشنواره های فیلم برلین و لندن نیز به نمایش درآمد و مورد تقدیر و تحسین فراوان قرار گرفت. دو سال بعد شهید ثالث فیلم همیشه ماندگار خود «طبیعت بی جان» را ساخت که روایتگر داستان زندگی یک سوزن بان پیر و همسرش بود که در مکان دورافتاده ای زندگی ساده و بی فراز و نشیبی داشتند. این فیلم توانست خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین را در سال 1973 از آن خود کند.

به دنبال فشارها و محدودیت های بسیاری که از سوی نهادهای نظارتی دولتی بر او وارد شد، جلای وطن کرد و در سال 1354 در آلمان «در غربت» را ساخت که توانست جایزه جشنواره برلین را کسب کند. شهید ثالث با اینکه تنها دو فیلم بلند در ایران ساخت اما سبک ویژه و منحصر به فرد خود را داشت که از مولفه های سینمای تجاری آن روزها فاصله داشت و از خط روایی متداول پیروی نمی کرد و سبک روایتش به سینمای مستند نزدیک بود.

آثار برجسته: یک اتفاق ساده و طبیعت بی جان
جمعه 27/10/1392 - 0:47
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته