• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 14564
تعداد نظرات : 49
زمان آخرین مطلب : 1308روز قبل
ایرانگردی

 

 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به گام های موثر این مجموعه برای کاهش آثار منفی زیست محیطی و بهداشتی پسماندهای الکترونیکی، اعلام کرد: این سازمان با شناسایی شرکتهای واجد صلاحیت و دارای مجوز برای بازیافت اصولی این پسماندها، جمع آوری و خرید پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی را در دستور کار خود قرار داد و اجرایی کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت پسماند، صدر الدین علی پور به همکاری پیمانکاران بازیافت مناطق وشرکتهای بخش خصوصی اشاره کرد و ادامه داد: پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی شامل کالاهای برقی مصرفی خانگی، همچون یخچالها ، اجاقهای مایکروویو ، تلویزیون ، کامپیوتر ، ابزارآلات دستی دیجیتالی ، تلفنهای همراه و اسباب بازیها ، لامپ وانواع باتریها و... بوده که توسط مصرف کنندگان آن دور ریخته می شود .

علی پوربا اشاره به میزان یک درصدی پسماند الکترونیک در پسماند های شهری تهران خاطر نشان کرد: امروزه پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی بیشترین رشد را دارد بطوریکه بیش ازپنج درصد از تولید پسماندهای جامد شهری را در بر می گیرد، که معادل 50-20 میلیون تن در سال در سطح جهان برآورد می شود.
وی با تاکید بر ضرورت تفکیک این دسته از پسماند ها گفت: خروج گازهای سمی و نشت ترکیبات خطرناک مانند سرب، جیوه و سایر فلزات سنگین در محیط اطراف محل دفن، یکی از دلایل اصلی تفکیک این دسته از پسماند ها بوده که در نهایت سبب آلوگی خاک، هوا وکمپوست تولیدی خواهد شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند در خصوص دیگر آلودگی های حاصل از مخلوط شدن این پسماندها با سایر زباله ها افزود: از این موارد می توان به عامل انتشار تنوع گسترده ای از ترکیبات خطرناک در اتمسفر حین سوزاندن، نشت ترکیبات خطرناک از طریق خاکسترهای باقیمانده به زمین و سفره های آبی اشاره کرد.
به گفته علیپور؛ استفاده از محصولات الکتریکی و الکترونیکی با عمر مفید بیشتر و تعمیر راحت تر و مدیریت پسماندهای تولید شده با استفاده از روشهای بازیافت و امحا‌ در بهترین شرایط ممکن برای کاهش اثرات منفی آنها بر سلامت انسان و محیط زیست از فواید تفکیک پسماند های الکتریکی از سایر پسماند ها است .

او در ادامه با تاکید بر اقدامات درون و برون سازمانی در راستای مدیریت مطلوب پسماند های الکتریکی و الکترونیکی خاطر نشان کرد: برگزاری دوره آموزشی نحوه امحا و آشنا کردن کارکنان با تعاریف پایه وتكنولوژی های بازیافت و جنبه های زیست محیطی و اقتصادی این نوع پسماند ها و شیوه های آموزش و فرهنگ سازی شهروندان، نصب بنر قیمت واطلاع رسانی بر روی غرفه های بازیافت مناطق وآغاز به خرید این پسماندها از شهروندان، انتشار سه مرحله فراخوان شناسایی سرمایه گذار وشرکتهای فعال در امر بازیافت پسماندهای الکتریکی والکترونیکی، اخذ گزارشات ماهیانه از مناطق 22 گانه و ورود اطلاعات آماری توسط مناطق در سامانه آماری شهرداری از ماه تیر به بعد، بخشی از اقدامات این سازمان در این زمینه است.

علیپور در پایان از تمام شهروندان ومدیران ادارات دولتی وشرکتهای خصوصی دعوت کرد، با جداسازی پسماندهای الکترونیک و الکتریکی وتحویل آن به هر کدام از 450 غرفه بازیافت در سطح شهر، خدمتگزاران خود در شهرداری را در اجرای مطلوب تفکیک این پسماند ها یاری کنند.

يکشنبه 17/6/1398 - 19:34
ایرانگردی

 

میادین و بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران در روزهای دوشنبه 18 شهریور و سه‌شنبه 19 شهریور مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) تعطیل هستند.
روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، ضمن عرض تسلیت به مناسب فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران وفادارش، اعلام کرد: با توجه به حضور کارکنان میادین و بازارهای میوه و تره بار در مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، این مراکز در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) تعطیل می‌باشند.
گفتنی است، در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه‌ هفته جاری، میادین و بازارهای میوه و تره بار مطابق روال معمول، آماده خدمات رسانی به شهروندان هستند.

يکشنبه 17/6/1398 - 18:21
ایرانگردی



شهردار منطقه ۱۳ در جلسه ستاد استقبال از مهر با اشاره به راهبرد های ابلاغی شهردار تهران بر لزوم هماهنگی و همکاری هر چه بیشتر دستگاه ها و نهادهای مرتبط با ستاد استقبال از مهر تأکید کرد.

در جلسه ستاد استقبال از مهر که صبح امروز تحت عنوان "مهر قلم" با حضور مرتضی رحمان زاده شهردار منطقه ۱۳ و جمعی از معاونان و مدیران شهری منطقه برگزار شد، ضمن ارائه گزارش برنامه‌ها و فعالیت‌های طرح استقبال از مهر توسط معاونین، بر لزوم هماهنگی و همکاری هر چه بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با ستاد استقبال از مهر تأکید شد.

مرتضی رحمان زاده، شهردار منطقه ۱۳ در این جلسه ضمن استماع گزارشات مربوط به موارد پیش بینی شده و در حال اجرای طرح استقبال از مهر، بر لزوم حمایت از خانواده های کم بضاعت با بهره گیری از ظرفیت خیرین تاکید کرد و افزود: با هدف حمایت بیشتر از ایتام و خانواده های بی بضاعت و ایجاد هم افزایی میان شهروندان، بر اساس نیازسنجی آموزش و پرورش منطقه، لیست یکسانی از اقلام تحصیلی تهیه و با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) در میان این خانواده ها توزیع شود.

هماهنگی و همکاری در جهت برگزاری جشن مهر در مراکز تحصیلی و آموزشی، افزایش سطح همکاری و تعاملات میان بخشی دستگاه‌های مختلف مرتبط با مدیریت شهری در زمینه مسایل آموزشی و مراکز تحصیلی و آموزشی، روان‌سازی و ایمن‌سازی ترافیک شهر، تأمین امکانات بهداشتی در مراکز تحصیلی آموزشی، اقدامات فرهنگی، اجتماعی، عمرانی خدماتی، و دیگر الزامات اجرایی از جمله دیگر تاکیدات شهردار منطقه در این جلسه بود.

وی همچنین خواستار کاشت تک درخت میوه از نوع نارنج، خرمالو، و پرتقال در سطح معابر و کوچه های فرعی منطقه شد و گفت: نگهداری از این درختان که موجب احیای فضاهای سبز و زیباسازی محیط های شهری می شود بر عهده شهروندان خواهد بود تا در حفظ و احیای فضاهای سبز موجود با شهرداری مشارکت نمایند

يکشنبه 17/6/1398 - 18:7
ایرانگردی


مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، حضور شهردار تهران در اتریش و آلمان را سبب گسترش دیپلماسی شهری عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های اقتصادی ایران به خصوص شهر تهران می تواند در حوزه مبادلات اقتصادی نظر شهرداران کلانشهرهای بزرگ دنیا را جلب کند.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل نمایشگاه شهرآفتاب،محمدرئوف قادری در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنوشت، با اشاره به سفر شهردار تهران به اتریش و آلمان و تاثیر آن بر گسترده‌ شدن روابط میان کشورها در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها اظهار کرد: آلمان مهد برگزاری نمایشگاه‌ها و به اعتقاد بسیاری، مادر نمایشگاه‌های جهان است. حضور و فعالیت آلمانی‌ها در برگزاری و ایجاد نمایشگاه‌های مختلف در سراسر جهان می‌تواند آیتم بسیار مهمی در حوزه اقتصاد، انتقال تکنولوژی ها و صادرات و واردات کالاها باشد.

او با بیان اینکه حضور آقای حناچی در این کشورها با توجه به نقش تهران از دید کشورهای اروپایی می‌تواند بسیار حائز اهمیت داشته باشد، گفت: تهران نه فقط پایتخت سیاسی بلکه یکی از پایتخت‌های بزرگ اقتصادی در آسیا و حتی جهان است. همین فعالیت‌های اقتصادی، سبب افزایش اهمیت شهرها می ‌شود.

به گفته مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب؛ زیرساخت‌های اقتصادی ایران به خصوص شهر تهران می تواند در حوزه مبادلات اقتصادی نظر شهرداران کلانشهرهای بزرگ دنیا را جلب کند.

قادری اظهار کرد: گوشه‌ای از نگاه شهردار تهران در مذاکرات و دیدارهایی که با بخش های مختلف داشت، به حوزه اقتصادی و بحث مبادلات حوزه مدیریت شهری با این کشورها بوده است. طبیعتا در این حوزه باید به اقتصاد شهری توجه ویژه شود و برگزاری نمایشگاه صرفا یک مدیریت حوزه اقتصادی در اقتصاد شهری است.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه می تواند در بحث مبادلات نمایشگاهی، گفت وگوهای اقتصادی و تبادلات تجاری و تکنولوزی موثر باشد، گفت: در عین حال می‌تواند منبع درآمد پایدار بسیار مهمی در اقتصاد شهری باشد. عموما شهرداری‌های کلانشهرها به درآمد پایدار نیاز دارند که یکی از این منابع درآمدی می‌تواند نمایشگاه ها باشد.

او اظهار امیدواری کرد که سفر پیروز حناچی سبب شود تا نگاه کشورهای اروپایی به خصوص در صنعت نمایشگاهی به ایران جدی تر شود.

قادری این را هم اضافه کرد که هم اکنون جی ام پی آلمان مشاور عالی نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب  است و بیشتر نمایشگاه های بزرگ دنیا را این شرکت ساخته است. حدود یکسال پیش چهار نمایشگاه صرفا تخصصی با مدیریت شرکت های آلمانی در شهرآفتاب برگزار شد. نمایشگاه «اشتوتگارت» حدود ۳۵۰ و نمایشگاه «دوسلفدورف» توانست نزدیک به ۱۵۰ شرکت را به ایران بیاورد.

او ادامه داد: متاسفانه تحریم ها اثرات منفی بر رشد برگزاری نمایشگاه‌ها گذاشته؛ اما نگاه آلمانی ها به ایران و به خصوص به نمایشگاه شهر آفتاب مثبت است. به طوری که شرکت‌های آلمانی اگر بخواهند در ایران نمایشگاه برگزار کنند، ترجیحشان میزبانی نمایشگاه شهر آفتاب است.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، گفت‌وگوهای شهردار تهران در آلمان را کاربردی توصیف کرد و گفت: این گفت‌وگوها می‌تواند در حوزه تبادلات اطلاعات شهری و انتقال تکنولوژی‌ها و مدیریت نوین اداره شهرها به تهران کمک کند و از سوی دیگر ما هم می‌توانیم تجربه خودمان را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

به گفته قادری؛ حضور شهردار تهران در کشورهای دیگر و گسترش دیپلماسی شهری، می‌تواند حضور مدیران کلانشهرهای دنیا را در تهران تقویت کند و در حوزه جلب سرمایه گذاری‌ها و تبادل تجربه اطلاعات شهری و ایجاد اقتصاد پایدار شهری بسیار اثر بگذارد.

يکشنبه 17/6/1398 - 18:3
ایرانگردی



شهردار منطقه 2 از برگزاری دوازدهمین رویداد استارت اپی حمایت از بانوان توانمند منطقه با معرفی 3 اپلیکیشن جدید کارا، با سلام و مجد خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 2، رسول کشت پور شهردار منطقه با اعلام این خبر گفت: دوازدهمین رویداد استارت اپی در منطقه 2 با هدف حمایت از کسب و کارهای نوآروانه و هوشمند برنامه ریزی شد و از آنجائیکه مدیریت شهری این منطقه توانمند سازی و ایجاد فضای مناسب اشتغال برای زنان سرپرست خانوار را از جمله مسئولیت های اجتماعی خود می داند، از این بانوان دعوت شد تا در این رویداد حضور یابند که با معرفی 3 اپلیکیشن جدید کارا، با سلام و مجد فضای جدیدی برای عرضه محصولاتشان در اختیار آنان گذاشته شود.
شهردار منطقه 2 با بیان اینکه یکی از کارهایی که برای حمایت از زنان سرپرست خانوار می توان انجام داد تقویت مشاغل خانگی و کارآفرینی برای آنهاست افزود: با ثبت نام این بانوان توانمند در اپلیکیشن های جدید کارا و با سلام این بانوان می توانند غرفه های مجازی عرضه محصول خود را داشته باشند و با عرضه محصولات خود به تمامی نقاط ایران کسب و کارشان را رونق بخشند.
رسول کشت پور با تاکید بر نقش موثر اپلیکیشن های کارآمد در بهبود زندگی شهروندان اظهار کرد: همانند گذشته از هر نوع ایده جدید و کسب و کار نوآورانه و خلاقانه حمایت می کنیم تا شرایط بهتری را برای زندگی تمامی شهروندان فراهم کنیم.
در این جلسه پس از معرفی اپلیکیشن های کارا، با سلام و مجد شهردار منطقه 2 از محصولات و هنرهای دستی بانوان توانمند سرپرست خانوار دیدن کرد و پس از شنیدن مشکلات آنان در خصوص در اختیار قراردادن فضا و امکانات لازم برای کار و برگزاری بازارچه و غرفه های فروش تولیداتشان به آنها قول مساعدت داد.
در این رویداد استارت اپی اپلیکیشن کارا با شعار " کارو به کارا بسپارید" حضور یافته بود، این اپلیکشن هر نوع خدمتی که شما به آن نیاز داشته باشید در اختیارتان می گذارد و از جستجو در سایتهای مختلف و اپلیکشین های گوناگون بی نیازتان می کند. اگر نیاز به یک متخصص تاسیسات یا برق کار، نقاش ساختمان و... داشته باشید کافیست این اپ را دانلود کنید و پس از دیدن نظرات سایر افرادی که از سرویس مورد نظر شما استفاده کرده اند در صورت تمایل آن را انتخاب کنید تا در سریع ترین زمان ممکن آن خدمت را دریافت نمایید. همه افرادی که دارای کسب و کار شخصی خود هستند و زنان سرپرست خانوار که توانمندی یا هنری دارند نیز با ثبت نام در این اپلیکیشن می توانند به عرضه خدمت یا ارایه محصول خود بپردازند.
اپلیکیشن سودمند دیگر معرفی شده در این رویداد "با سلام " بود که از حدود دوسال پیش با ایده عرضه تولیدات و محصولات روستاییان به سایر نقاط کشور ایجاد شده است. در این اپلیکیشن همه می توانند صاحب غرفه شخصی فروش خود باشند و محصولات و تولیدات خود را بی واسطه به دیگران عرضه کنند.به همین منظور نیز این اپ به زنان سرپرست خانوار معرفی شد تا با ثبت نام در این اپلیکیشن مفید بتوانند غرفه های خود را داشته و محصول و هنرهای دستی شان را به فروش برسانند.
و سومین اپلیکیشن این رویداد، اپ مدیریت جابه جایی دانش آموزان " مجد" در آستانه آغاز سال تحصیلی به شهروندان معرفی می شود و پدر و مادر ها بی دغدغه می توانند فرزندانشان را با سرویس به مدرسه بفرستند. با استفاده از این اپ والدین می توانند از مسیر حرکت سرویس مدرسه و زمان تقریبی رسیدن فرزندانشان به منزل مطلع شوند و یا در صورت تمایل گزارش حرکت، توقف،محدوده جغرافیایی و سرعت غیر مجاز و یا حتی مسیرهای پیموده شده در روزهای قبل را دریافت کنند.

يکشنبه 17/6/1398 - 17:48
ایرانگردی

 

جمع آوری 21 تن  ضایعات شیشه در منطقه 5،  موجب شد تا اداره بازیافت منطقه، رتبه برتر را  در مناطق 22 گانه را کسب کند . 

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 5 ، مانی جعفریان معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه از کسب رتبه نخست  اداره بازیافت منطقه در بین مناطق 22 گانه به واسطه اجرای طرح جمع آوری 21 تن ضایعات شیشه از ساختمان های در حال تخریب و نوسازی خبر داد. 

براساس این خبر، با توجه به دستورالعمل سازمان مدیریت پسماند در خصوص همکاری با شرکت آرکا صنعت سانتک برای  جمع آوری شیشه از سطح مناطق، اداره مدیریت پسماند منطقه از بهمن ماه سال97 شروع به همکاری با شرکت مذکور کرد.

میرزایی رئیس اداره پسماند منطقه در تشریح  این طرح گفت : این طرح ، به پیشنهاد اداره بازیافت منطقه برای اولین بار در مناطق 22 گانه به اجرا در آمده و مورد استقبال سازندگان املاک و شهروندان قرار گرفته است .  اجرای طرح جمع آوری ضایعات شیشه از ساختمان های در حال تخریب و نوسازی با انجام مکاتبات اداری با معاونت شهرسازی و برگزاری جلسات حضوری با همکاری این معاونت انجام و ابلاغ دستورالعمل اجرای طرح جمع آوری ضایعات  شیشه در ساختمان های درحال تخریب و نوسازی توسط معاونت شهرسازی به ادارات شهرسازی نواحی و دفاتر خدمات الکترونیک شهر فرستاده شد.

وی افزود :  سازندگان ساختمان ها با مراجعه به سایت شرکت و ثبت آدرس درخواست جمع آوری شیشه را داشته و این طرح به صورت مستمر در منطقه در حال اجراست . 

باید افزود مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، طی نشستی صمیمی در منطقه 5 این اقدام منطقه را شایسته تجلیل خواند و از معاونت خدمات شهری و محیط زیست و اداره پسماند منطقه تشکر کرد.  

يکشنبه 17/6/1398 - 17:39
ایرانگردی

 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه چهار از برپایی مراسم سوگواری در مساجد ، نواحی و سرای محلات  این منطقه خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) ، نماز ظهر عاشورا در بوستان های منتخب این منطقه برپا می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه چهار ،" معصومه سادات عمارتی"  با بیان این مطلب افزود : با فرا رسیدن ایام سوگواری ماههای محرم الحرام و صفر ، ویژه برنامه هایی مختلف عزاداری  از 10 شهریور ماه  در محلات 20 گانه آغاز و تا هفتم آبان ماه با شهادت امام رضا (ع) به پایان می رسد.

وی با اشاره به برگزاری برنامه ها و مراسم های مختلف مذهبی در این ایام گفت: برپایی نمایشگاه عکس عاشورایی با محوریت عزاداری و آموزه های حسینی ، برپایی شب شعر با حضور شعرای نامی ، تعزیه خوانی ، سخنرانی با مضامین اهداف قیام عاشورا ، مراسم شام غریبان در مساجد و عزاداری از جمله این برنامه ها است.

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری  منطقه چهاردر ادامه به  اقامه نماز ظهر عاشورا در بوستان های منتخب منطقه اشاره کرد و گفت: با هماهنگی های صورت گرفته نماز ظهر عاشورا در بوستان های منتخب و مساجد محلات منطقه اقامه خواهد شد.

عمارتی سیاه پوش نمودن مراکز و ساختمان های تحت پوشش شهرداری منطقه ، مراسم سوگواری اربعین حسینی با مداحی و سینه زنی ، همایش رضوی در شهادت امام رضا (ع) و مراسم سوگواری رحلت پیامبر اعظم (ص)  و امام حسن مجتبی (ع) با حضور فعالان عرصه فرهنگی از دیگر برنامه های این ایام برشمرد .

وی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر مراسم های سوگواری سیدالشهدا در مساجد ، نواحی 9 گانه و سرای محلات 20 گانه منطقه چهار با مشارکت تشکلهای مردمی در حال برگزاری است.  

 

يکشنبه 17/6/1398 - 17:25
ایرانگردی

 

ستاد مدیریت بحران  منطقه 15 در دهه نخست ماه محرم به منظور پیشگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی در آماده باش به سر می برد.

 به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 15، منوچهر رحیمی دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه گفت:  اعضای این ستاد در ساعات غیراداری ایام سوگواری محرم (از روز اول تا هشتم محرم) به‌صورت آنكال (در دسترس) بودند و در روزها و شب‌های تاسوعا و عاشورا نیز در وضعیت آماده باش زرد قرار دارند و خودروها و تجهیزات امداد و نجات موجود در پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران در وضعیت عملیات است.

 وی اضافه کرد:  با همکاری منطقه 8 عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اکیپ های عملیاتی در محل های پر تردد محله های منطقه مستقر است.

 رحیمی با اشاره به اینکه با هدف ایمن‌سازی مساجد، حسینیه ها و تکایا و هیئت‌های مذهبی، دستورالعمل رعایت نکات ایمنی در مراسم های عزاداری تهیه و به نواحی اطلاع رسانی شده است، افزود: كارشناسان واحد پیشگیری منطقه هشت عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز ضمن بازدید از تكیه ها و حسینیه های منطقه، تذكرات و آموزش های لازم را به مسئولین مربوطه ارائه می کنند.

 دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه در ادامه به چند بند از دستورالعمل اشاره کرد و گفت: خودداری از انجام  انشعاب غیراستاندارد برق و گاز توسط افراد غیرمتخصص، عدم نگهداری كپسول‌های گاز و دیگر مواد نفتی و شیمیایی(رنگ یا تینر) در داخل مساجد، حسینیه‌ها و تكایا و پیش‌بینی وسایل اطفای حریق و كمك‌های اولیه در مساجد، حسینیه‌ها و تكایا و آموزش نحوه استفاده از آنها به افراد مشخص شده از جمله بندهای این دستورالعمل است.

 رحیمی با بیان اینکه صدای بلندگوها طوری باشد که برای ساكنان محل و بیمارستان‌های مجاور مزاحمت صوتی ایجاد نکند، افزود:  درب مساجد و حسینیه‌ها به سمت بیرون باز شده و از قراردادن هرگونه اشیای و وسایل غیر ضروری كه موجب مسدود شدن راه عبور و مرور باشد، اكیداً خودداری شود.

يکشنبه 17/6/1398 - 16:48
آموزش و تحقيقات

يکشنبه 17/6/1398 - 2:57
آموزش و تحقيقات

يکشنبه 17/6/1398 - 2:54
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته