• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1311روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

کیت نانو حسگر تشخیص سرطان پروستات در قالب یک طرح تحقیقاتی و علمی توسط محقق زیست شناسی دانشگاه مراغه طراحی و ساخته شد.

 



به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، فرخ کریمی طراح و مخترع کیت تشخیص سرطان پروستات گفت: این طرح پژوهشی در طول 2 سال تحقیق، مطالعه و پژوهش ساخته شده است.

فرخ کریمی افزود: این کیت تشخیصی در قالب نانوحسگر فلورسانسی زیستی برای تشخیص زود هنگام سرطان پروستات در بیماران ساخته شده است.
وی ادامه داد: در این حسگر، تشخیص بیماری براساس شیوه آپتامر «دی.ان.ای» حساس به «پی.اس.ای» بوده که قادر است در مدت 12 دقیقه، ابتلا به سرطان پروستات را براساس نمونه های خونی دریافتی از بیماران شناسایی کند.
کریمی با اشاره به دقت بالای این حسگر در تشخیص بیماری اضافه کرد: این حسگر تشخیصی تاکنون در آزمایشگاه های تشخیص طبی برروی بیماران با موفقیت آزمایش و صحت و دقت آن مورد تایید قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این حسگر تشخیصی نمونه مشابه خارجی ندارد، گفت: این حسگر نسبت به سایر حسگرهای تشخیصی نمونه های خارجی از قیمت بسیار پایین تری برخوردار بوده و با تولید انبوه آن از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.
وی افزود: برای طراحی و مراحل پژوهشی ساخت این حسگر تاکنون حدود 20 میلیون تومان هزینه شده و مراحل تجاری سازی و تولید انبوه آن نیز در شرکت دانش بنیان انجام خواهد شد.
این حسگر تشخیص طبی به شماره ثبتی 92997 در اداره کل شرکت ها و مالکیت صنعتی ایران، به عنوان اختراع به ثبت رسیده است.
دکتر فرخ کریمی استادیار دانشگاه مراغه در گروه آموزشی زیست شناسی سلولی مولکولی است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

يکشنبه 18/9/1397 - 15:38
سلامت و بهداشت جامعه

 

مدیر عامل بیمه سلامت ایران: بستر خدمات الکترونیک سلامت با همکاری هایی که در زمینه فناوری اطلاعات با کشور ترکیه آغاز کردیم تکمیل می شود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در دو سال آینده همه دفترچه های بیمه حذف و خدمات الکترونیک می شود. طاهر موهبتی در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت مدوفاس ترکیه افزود: به دنبال این هستیم که در سراسر کشور بیمار از لحظه ورود به مطب به جای دفترچه فقط کد ملی خود را ارائه دهد و یک کد رهگیری 16 رقمی دریافت کند که نقش دفترچه را دارد.

وی گفت: یک درگاه واحد در دسترس تمام پزشکان کشور قرار می گیرد که می توانند دارو و خدمات پاراکلینیکی را از طریق نسخه های الکترونیک در این درگاه ثبت کنند.

موهبتی افزود: قواعد بیمه گری در این درگاه رعایت خواهد شد به طوری که مثلاً تجویز یک داروی خاص باید توسط پزشکانی که تخصص لازم را دارند انجام شود و نه همه پزشکان و یا سقف خدمات بیمه ای نیز در این درگاه رعایت خواهد شد مثلاً فرد نمی تواند بیش از سه بار در یک سال برای سونوگرافی از بیمه استفاده کند.

وی ادامه داد: با این کار کاغذ به طور کامل از سیستم حذف می شود، ما اکنون در سال حدود 181 میلیون بار مراجعه سرپایی داریم که این حجم مراجعات اسناد زیادی را در مراکز درمانی و بیمه ها ایجاد می کند.

مدیر عامل بیمه سلامت ایران گفت: در بخش بستری هم سامانه الکترونیک کمک می کند تا از لحظه پذیرش بیمار تمام صورت حساب ها به صورت الکترونیک ثبت شود و دیگر نیاز نیست بعد از ترخیص بیمار اسناد کاغذی زیادی برای بررسی هزینه خدمات به بیمه ها ارسال شود.

يکشنبه 18/9/1397 - 15:38
سلامت و بهداشت جامعه

ایرج فاضل رییس سابق سازمان‌ نظام پزشکی گفت: معتقدم کشورمان می تواند ده برابر بیشتر از این پیشرفت کند.



به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ایرج فاضل رئیس سابق سازمان نظام پزشکی افزود: کشور می تواند ده برابر بیشتر پیشرفت کندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر ایرج فاضل در مراسم تجلیل از چهار دهه از خدماتش وی که امروز با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سالن ابن سینای علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد افزود: من هم با مشکلات کشور آشنا هستم و به دلیل آن 9 برابر پیشرفتی که می توانستیم داشته باشیم و اکنون نداریم طلبکارم اما معتقدم جوانان باید به کشور بازگردند و برای پیشرفت آن بکوشند.

وی با بیان اینکه نیمی از عمرم را تحصیل کرده ام و نیمی دیگر را همراه با تحصیل خدمت کرده ام افزود: وقتی به 80 سال عمر خود می نگرم هر چند سربلند نیستم، خجالت زده هم نیستم.

فاضل با ابراز نگرانی از اینکه جوانان بیشتر در فکر مهاجرت به خارج از کشور هستند گفت: در زمانی که مشغول به تحصیل در آمریکا بودم دلم برای یک لحظه قدم زدن در کوچه پس کوچه های تهران تنگ شده بود و دیگر نتوانستم آنجا بمانم و به کشور بازگشتم و بعد از آن خانواده هم نیز آمد.

دکتر فاضل افزود: امیدوارم شرایط به گونه ای شود که جوانان تمایل به بازگشت به کشور را داشته باشند.

وی با یادآوری خاطره آغاز پیوند عضو در کشور گفت: در زمان جنگ که این عمل را لوکس و تشریفاتی می دانستند به سبب تحریم دارو و نبود تجهیزات دیالیز که در آن زمان همگی از خارج خریداری می شد بیماران جان خود را از دست می دادند.

دکتر فاضل ادامه داد: با تلاش جمعی از پزشکان چندین عمل پیوند کلیه در تهران انجام شد و با همکاری دکتر رضا ملک زاده در شیراز پیوند کبد نیز آغاز شد که اکنون سرآمد پیوند عضو در منطقه هستیم.

همچنین در این مراسم لوح های تقدیر و هدایایی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ،انجمن اهدای عضو، هلال احمر، نظام پزشکی تهران و تعدادی از چهره های ماندگار و دوست داران به دکتر ایرج فاضل اهدا شد و همگی در کنار وی و وزیر بهداشت عکس یادگاری گرفتند .

يکشنبه 18/9/1397 - 15:37
اخبار

پوشش نسل ۴ اینترنت همراه اول در مسیر ریلی ۱۰۰۰ کیلومتری حرم تا حرم با حضور وزیر ارتباطات، همراه اول و شرکت راه آهن جهت پوشش اینترنت نسل۴ در مسیر ریلی حرم به حرم تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش تبیان و به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم امضای تفاهم نامه تکمیل پوشش نسل ۴ تلفن همراه بین همراه اول و شرکت راه آهن با اشاره به اینکه پوشش مسیر ریلی یک تکلیف برای وزارت ارتباطات است، گفت: در فاز نخست از حرم تا حرم (قم تا مشهد) و از قم تا تهران با هزار کیلومتر مسیر ریلی انتخاب شده و پوشش داده می شود و در یک برنامه اجرایی که امروز تبادل می شود، در طول یک سال آینده کل این مسیر پوشش داده شده و در داخل قطار نیز خدمات وای فای ارائه می شود.

وی با بیان اینکه شرکت راه آهن در سال های اخیر در کنار ریلها اقدام به توسعه فیبرهای نوری کرده است، افزود: بر اساس ماده ۶۷ برنامه توسعه کشور تفاهمی بین شرکت ارتباطات زیرساخت و راه آهن برای استفاده از این شبکه فیبر های نوری در مسیر ترانزیت و توسعه شبکه ملی، منعقد شده است.

آذری جهرمی تاکیدکرد: این اقدام درآمدهای غیر مستقیم راه آهن از بخش ارتباطات را محقق می کند و ما نیز می توانیم شبکه گسترده تر و پایدارتری در کنار مسیرهای ریلی داشته باشیم.

وی افزود: در ضمن وجود ارتباطات در طول مسیرهای ریلی برای کسب و کارها و شرکت های مسافربری می تواند درآمدهای جانبی داشته باشد؛ به طور مثال پخش ویدئو های سرگرمی و یا برخی خدمات می تواند در این حوزه فعال شود.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه در پایش ها مشخص شده که ۶۰ درصد خطوط ریلی کشور تحت پوشش نسل دوم همراه است، اظهار داشت: همچنین ۳۸ درصد این خطوط به نسل سوم مجهز هستند که این عدد قابل قبولی نبود و به همین دلیل از اپراتورها برای توسعه و تکمیل پوشش اینترنت تلفن همراه در ایستگاه ها و طول مسیر راه آهن دعوت شد.

وی به مطالعاتی که برای به دست آوردن مدل اقتصادی انجام شده اشاره کرد و افزود: در نهایت همراه اول برای این کار پیشگام شد و در کنار مشترکین خود ماند و با وجود اینکه در ابتدا، این سرمایه گذاری برای آنها سود دهی ندارد اما ما امیدواریم در آینده با افزایش مسافران در خطوط ریلی به سود آوری مناسبی برسد.

وی افزود: امیدواریم این برنامه اجرایی موجب رضایت مردم باشد و باعث استفاده بیشتر از خطوط ریلی و کاهش فشارها به خطوط جاده ای شده و در نتیجه، کاهش آمار تصادفات جاده ای و صرفه جویی در هزینه های جانبی تصادفات بر دوش مردم و کشور را داشته باشیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: این دو مجموعه (همراه اول و شرکت راه آهن) هر کدام وظیفه ای دارند که یکی توسعه خطوط ریلی و دیگری توسعه خطوط ارتباطی و مخابراتی مردم است و همه درکنار هم برای ارائه خدمت بهتر به مردم فراهم شده است.

وی افزود: این مسیر همکاری در طرح حرم تا حرم متوقف نمی شود و در فاز بعدی و در یک برنامه عملیاتی مسیر جنوب کشور نیز پوشش داده می شود و مسیر اهواز که مسیر پرترددی است، در برنامه بعدی این حوزه قرار دارد.

بر اساس این گزارش، تفاهم نامه پوشش نسل۴ اینترنت تلفن همراه در سه خط ریلی بین حمید فرهنگ مدیر عامل شرکت همراه اول و سعید محمد زاده مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.

حمید فرهنگ مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد، خدمات خوب و مطلوبی در پناه این تفاهمنامه به مسافران ارائه شود.

در این تفاهم نامه که به مدت ۱۵ ماه اعتبار دارد، شرکت همراه اول متعهد شده است که پوشش دسترسی به سرویس های اینترنتی نسل چهارم در سه مسیرریلی تهران به مشهد، زنجان و قم را تکمیل کند.

همچنین شرکت راه آهن نیز با امضای این تفاهم نامه متعهد شد که اپراتورهای معرفی شده به صورت انحصاری فروش عمده اینترنت را در مسیرهای مذکور در اختیار داشته باشند و این اپراتورها مجاز به تامین پهنای باند مشترکین همراه اول هستند.

يکشنبه 18/9/1397 - 15:36
سلامت و بهداشت جامعه

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌ھای آمیزشی وزارت بھداشت ضمن رد اظهاراتی مبنی بر خروج وزارت بهداشت از طرح باشگاه‌های مثبت ایدز، در عین حال بر لزوم افزایش بودجه کنترل، پیشگیری و درمان ایدز در سال آینده تاکید کرد.

 



به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر پروین افسر کازرون در واکنش به اظهاراتی مبنی بر خروج وزارت بهداشت از طرح باشگاه‌های ایدز گفت: ما از این طرح خارج نشده ایم و برنامه‌های حمایتی و برنامه‌های پیشگیری مثبت، که با حمایت‌های روانی _ اجتماعی مبتلایان در باشگاه‌های مثبت ایدز است، زیر نظر سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت با تلاش بیشتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و امیدواریم بتوانیم با تامین اعتبار بیشتر، این طرح را گسترش دهیم.

وی درباره بودجه پیش بینی شده اداره ایدز در لایحه بودجه ۹۸ نیز گفت: با توجه به برنامه‌ریزی گسترده‌تر برنامه‌های پیشگیری و افزایش مبتلایان تحت درمان، جهت افزایش و ارتقا خدمات این بودجه باید افزایش یابد.

کازرونی گفت: در برنامه‌های کاهش آسیب، سرنگ‌ و سوزن بین معتادان توزیع می‌شود و این افراد به مراکز درمان و نگهدارنده ارجاع می‌شوند و در حال حاضر درصدد پیشرفت کمیت و کیفیت این فعالیت هستیم. همچنین علاوه بر وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سازمان امور زندان‌ها در جهت پیشگیری و کنترل اچ آی وی، تقویت بیماریابی و افزایش مراقبت، با جدیت این اقدامات را دنبال می‌کنند.

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای شناسایی کودکان کار مبتلا به اچ آی وی گفت: وزرات بهداشت از سال گذشته از طریق سازمان‌های مردم نهادی که در ارتباط با کودکان کار فعالیت می‌کنند، برای آگاهی و اقدامات مشاوره، پیشگیری و شناسایی کودکان مبتلا فعالیت می‌کند.

يکشنبه 18/9/1397 - 15:36
سلامت و بهداشت جامعه

 

روش‌های مختلفی برای حفظ و نگهداری قارچ در فریزر وجود دارد. اما برای اینکه قارچ بافت و طعم خود را به خوبی حفظ کند می‌بایست شناختی از انواع قارچ‌ها داشت.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بهداشت نیوز، قارچ‌هایی که بافت لطیف‌تری دارند بهتر است از روش بلانچ کردن یا تفت دادن برای فریزر کردن آن‌ها استفاده کرد. در کنار این دو روش برای قارچ‌هایی که بافت سفت‌تری دارند، می‌توان به صورت مستقیم یا بخارپز استفاده شود.

به طور کلی برای نگهداری طولانی مدت انواع قارچ در فریزر با توجه به نکات بالا باید یکی از سه روش ذکر شده را انتخاب کرد. این روش‌ها بسیار ساده است، همچنین در هنگام آماده سازی آن‌ها نکاتی قابل توجه است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است حداکثر زمان نگه‌داری (زمان مطلوب) قارچ در فریزر ۴ ماه است.

روش اول : بلانچ کردن قارچ

بلانچ کردن در آشپزی یک تکنیک برای نگه‌داری طولانی مدت سبزیجات است. در این روش با پختن سبزیجات باعث از بین رفتن آنزیم‌هایی می‌شوید که باعث فساد مواد غذایی است. برای بلانچ کردن قارچ ابتدا می‌بایست قارچ‌ها را خوب بشوئید. سپس برای مدتی قارچ‌ها را در آب سرد غوطه‌ور کنید، تا ناخالصی آن‌ها گرفته شود. نکته حائز اهمیت این است از قارچ‌های سیاه شده یا لکه‌دار استفاده نکنید یا حتی المقدور پوست آن را بگیرید.

قابلمه‌ی مناسبی را آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب جوش آید. مقداری آبلیمو به آب اضافه کنید. اضافه کردن آبلیمو باعث حفظ هر چه بهتر طعم و رنگ قارچ می‌شود. قارچ‌های خرد شده را به آب در حال جوشیدن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۳ دقیقه درون آب جوش بپزد. قارچ‌ها از آب جوش خارج کرده و درون آب سرد بریزید. بعد از اینکه قارچ‌ها سرد شد، دوباره درون آب در حال جوشیدن بریزید و اجازه دهید ۲ الی ۳ دقیقه دیگر بپزد. سپس قارچ‌ها دوباره درون آب سرد بگذارید تا کاملا خنک شود. قارچ‌ها را درون آبکش بریزید تا آب آن‌ها کاملا خارج شود. بعد از آن می‌توانید قارچ‌های بلانچ شده را درون ظرف درب‌دار مناسبی ریخته و در فریزر بگذارید. در این روش می‌توان قارچ را به مدت ۴ ماه درون فریزر نگه‌داری کرد.

روش دوم : بخارپز کردن

بخارپز کردن قارچ روش بسیار مناسبی است تا بتوان طعم و عطر قارچ را بعد از فریزر کردن حفظ کرد. برای بخارپز کردن قارچ می‌بایست قارچ‌ها خوب بشوئید و به اندازه دلخواه خرد کنید. همان طور که گفته شد از قارچ‌های سیاه شده و لکه‌دار بهتر است استفاده نکنید. قارچ‌های خرد شده را درون ظرف آب سرد که مقداری آبلیمو به آن اضافه کردید بریزید. بعد از دقایقی قارچ‌ها را آب بکشید و کنار بگذارید تا آب آن خارج شود. در این مرحله قارچ‌ها را به ظرف بخارپز اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۳ الی ۵ دقیقه کاملا پخته شود. بعد از بخارپز شدن قارچ دوباره آن‌ها را به ظرف آب سرد منتقل کنید. بعد از آبکشی قارچ‌ها می‌توان آن‌ها را درون ظرف درب‌دار مناسبی در فریزر قرار داد.

روش سوم : تفت دادن

برخی معتقدند با تفت دادن قارچ‌ عطر و طعم قوی‌تری برای نگه‌داری طولانی مدت قارچ در فریزر باقی خواهد ماند. البته این موضوع کاملا وابسته به این مسئله است که از چه نوع روغن یا کره‌ای استفاده می‌شود. برای تفت دادن قارچ‌ها همانند دو روش قبل قارچ‌ها را خوب بشوئید و برای مدتی در ظرف آب سرد قرار دهید تا ناخالصی آن‌ها از بین برود. قارچ‌ها برای تفت خوردن باید کاملا خشک شده باشد. درون تابه‌ای مناسب مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. سپس چند قطره آبلیمو نیز به روغن اضافه کنید. برخی برای طعم‌دهی بهتر به قارچ سیر خرد شده یا ادویه‌جات نیز به روغن اضافه می‌کنند. قارچ‌های خرد شده را درون روغن بریزید تا به مدت ۳ الی ۵ دقیقه تفت بخورد. قارچ‌ها را باید آهسته هم بزنید تا بیش از حد تفت نخورد و سیاه نشود. بعد از گذشت این زمان شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا قارچ‌ها کمی سرد شود. حال آن‌ها را روی دستمال کاغذی پهن کرده تا روغن‌شان گرفته شود. اگر روغن آن‌ها خوب گرفته نشود باعث فساد زودرس قارچ در فریزر می‌شود. بعد از گرفته شدن روغن اضافی قارچ‌ها و همچنین سرد شدن، آن‌ها درون ظرف درب‌دار مناسبی بریزید و در فریزیر قرار دهید.

يکشنبه 18/9/1397 - 15:33
سلامت و بهداشت جامعه

 

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد نوشیدن روزانه یک لیوان آب پرتقال می‌تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، محققان در این بررسی به مطالعه روی ۲۸ هزار مرد در آمریکا پرداخته و میزان مصرف میوه و سبزی در این افراد را در بازه زمانی ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲ و عملکرد شناختی آنان را برای مدت حدود سه دهه مورد ارزیابی قرار دادند. میانگین سنی این مردان حدود ۵۱ سال بوده‌ است.

محققان در بررسی‌های خود مشاهده کردند مردانی که یک لیوان کوچک آب پرتقال مصرف می‌کنند ۴۷ درصد کمتر از افرادی که کمتر از یک وعده در ماه از این آب میوه استفاده می‌کنند احتمال دارد به کندیِ مهارت‌های ذهنی دچار شوند.

آنها همچنین دریافتند مردانی که بیشترین میزان مصرف سبزیجات را دارند ۳۴ درصد کمتر دچار ضعف حافظه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، به گفته محققان آمریکایی میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند به حفظ سلامت مغز کمک کنند.

يکشنبه 18/9/1397 - 15:33
سلامت و بهداشت جامعه

 

رئیس انجمن داروسازان ایران ضمن هشدار نسبت به بحران نقدینگی در سیستم دارویی کشور، تاثیر تحریم‌های آمریکا در چرخه تامین دارو را متذکر شد و گفت: اینکه گفته می‌شود تحریم‌های آمریکا، دارو را شامل نمی‌شود، صحیح نیست.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدباقر ضیا با بیان اینکه تحریم‌ها در تامین، تولید، صادرات و در نهایت توزیع دارو تاثیرگذار خواهد بود، افزود: مشکلات در چرخه دارو را باید از دو زاویه بررسی کرد؛ یکی وضعیت مبادلات بین‌المللی و مشکلات بانکی در سطح بین‌المللی و دیگری هم برخی مسائل داخلی که مشکلاتی را در مسیر تامین دارو، رقم می‌زند.

ضیا با اشاره به مشکلات بانکی و موانع ناشی از تحریم در نقل و انتقال پول و کاهش تمایل فروشندگان شرکت‌های خارجی برای معامله به دلیل ریسک‌های موجود، گفت: برخی دخالت‌های دولتی در بخش خصوصی و در تامین دارو یکی از مشکلات مهم این حوزه است. دولت بزرگ‌ترین خریدار دارو است و بر اساس آمار حدود ۵۰ درصد دارو را داروخانه‌ها و مراکز دولتی تهیه و تامین می‌کنند. از طرفی قیمت‌گذاری دارو نیز بر عهده دولت است و ناظر توزیع و تهیه دارو نیز دولت است. در نتیجه زمانیکه بحرانی به وجود می‌آید، نقدینگی از سیستم دارویی رخت بر می‌بندد. در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل سیستم دارویی، بحران نقدینگی آن است.

رئیس انجمن داروسازان ایران درباره بحران نقدینگی در چرخه دارو افزود: بالاترین بدهی‌ها در حوزه دارو به حدود ۱۲ ماه می‌رسد که البته برای مراکز دولتی است و متاسفانه این سیکل معیوب ادامه می‌یابد و به این ترتیب سیستم دارویی نقدینگی خود را از دست می‌دهد.

وی در پایان گفت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و آیین‌نامه بودجه سال ۹۶ از سوی هیئت دولت وزارت بهداشت موظف بود که ۱۰ درصد از وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کند، نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه بر اساس آمار، داروخانه‌های دولتی، هلال احمر و دانشکده‌ها و مجموعه مراکز دولتی در عرضه دارو، وزن‌شان سنگین‌تر شده و از ۲۹ درصد به ۵۱ درصد رسیده است.

 

يکشنبه 18/9/1397 - 15:32
سلامت و بهداشت جامعه

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، با بیان اینکه توزیع‌ دستگاه‌های دیالیز در کشور نامتوازن است، گفت: قرار است طی سه سال آینده حدود ۳۰۰۰ دستگاه دیالیز جدید به ظرفیت دیالیز خونی در کشور اضافه شود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مهدی شادنوش با بیان اینکه از گذشته در کشور ما بیماران کلیوی جزو بیماران خاص محسوب می‌شدند و حمایت‌های گسترده‌ای از این گروه از بیماران انجام شده است، گفت: در ادامه حمایت از این بیماران در حال حاضر بخش‌های دیالیز ما از ۴۷۵ بخش در سال ۹۲ به ۵۷۲ بخش تا شهریور ماه سال جاری رسیده‌اند. همچنین تخت‌های دیالیزمان از ۴۶۰۰ تخت در سال ۱۳۹۲ به 6هزار و ۹۸۷ تخت در سال ۹۷ رسیده است.

وی افزود: از طرفی در حال حاضر ۳۲ هزار و ۱۶۹ بیمار دیالیزی داریم که از طریق همودیالیز خونی، دیالیز می‌شوند و ۱۷۴۴ نفر از این بیماران نیز دیالیز صفاقی می‌شوند. یکی از برنامه‌هایمان این است که به تعداد دیالیزهای صفاقی‌ در این بیماران افزوده شود؛ چراکه کیفیت زندگی این بیماران را بالاتر می‌برد. البته این کار نیاز به فرهنگسازی دارد و رسانه‌ها باید در این زمینه کمک کنند تا این نوع دیالیز بیشتر شناخته شود و بیماران‌مان به سمت این نوع دیالیز حرکت کنند.

شادنوش با بیان اینکه در عین حال در حوزه همودیالیز به ازای هر شش بیمار چهار دستگاه دیالیز داریم که توزیع‌شان در سطح کشور متوازن نیست، ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت این است که دستگاه‌های همودیالیز را به صورت متوازن‌تر در سطح کشور توزیع کنیم. بر این اساس قرار است طی سه سال آینده حدود ۳۰۰۰ دستگاه دیالیز جدید به ظرفیت همودیالیز کشور اضافه شود که بخشی از آنها در مناطق که دچار کمبود دستگاه دیالیز هستند و بخشی هم در مناطقی که دستگاه‌ها مستهلک شده‌اند، ‌توزیع و جایگزین می‌شوند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده فکر می‌کنم تا پایان امسال تامین ۱۰۰۰ دستگاه دیالیز عملیاتی و در سیستم جایگزین یا اضافه شود.

وی با بیان اینکه باعث خوشحالی است که با همت شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور، دستگاه دیالیز ساخت داخل هم به مجموعه اضافه می‌شود، گفت: قرارداد آن امضا شده و شرکت دانش‌بنیان متعهد شده که ظرف شش ماه آینده ۵۴۰ دستگاه دیالیز را تحویل دهد. اگر این اتفاق بیفتد اقدام خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی است و وابستگی ما برای دستگاه دیالیز به خارج از کشور به حداقل ممکن می‌رسد و جزو معدود کشورهایی می‌شویم که توانستیم چنین دستگاه پیچیده‌ای را ایجاد کنیم.

يکشنبه 18/9/1397 - 15:31
سلامت و بهداشت جامعه

به دنبال دستور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، جستجو در بانک‌های اطلاعاتی گروه‌های خون نادر ایران برای یافتن خون سازگار با زینب، کودک دو ساله‌ای که مبتلا به سرطان است، آغاز شد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، متعاقب فراخوان یک موسسه غیر انتفاعی در آمریکا، یک کمپین جهانی برای کمک به کودکی دو ساله به نام زینب موقال مبتلا به سرطان به جریان افتاده است. او برای درمان به اهدای گروه خونی بسیار کمیابی نیاز دارد. گروه خون این کودک یکی از نادرترین انواع گروه‌های خونی است و این مساله روند درمان او را با مشکل رو برو کرده است.

مسئولان این موسسه می‌گویند که تاکنون حدود ۱۰۰۰ نفر آزمایش شده‌اند، اما فقط سه نفر از آنها گروه خون مناسب برای انتقال به زینب را دارا هستند. پزشکان می‌گویند برای درمان سرطان او حداقل به ۱۰ نفر اهدا کننده خون نیاز است. اوایل امسال پزشکان تشخیص دادند که زینب به بیماری نوروبلاستوما مبتلاست. این سرطان تهاجمی و بسیار نادر اغلب در نوزادان و کودکان خردسال دیده می‌شود.

موسسه غیرانتفاعی "One Blood" که در حال جستجو برای یافتن اهدا کننده خون است می‌گوید که زینب در طول درمان سرطان نیاز به تزریق خون دارد. چیزی که زینب را از بقیه متفاوت کرده است، فقدان یک آنتی ژن به نام " “Indina B”است که اغلب افراد عادی آن را در گلبول‌های قرمز خود دارند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، فقط افرادی ممکن است بتوانند اهدا کننده خون باشند که اصلیت پاکستانی، هندی یا ایرانی داشته باشند. یعنی هم پدر و هم مادرشان اهل این سه کشور باشد و گروه خونی آنها (O) یا (A) باشد. اما در این جمعیت‌ها هم فقط چهار درصد این افراد ممکن است دارای خون بدون آنتی ژن "Indian B" باشند.

يکشنبه 18/9/1397 - 15:30
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته