• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1315روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

تولد فرزند دوم، تاثیر زیادی بر خانواده و بخصوص فرزند اول دارد. فرزند اول،‌ مدتی تمام توجه والدین و مراقبان را به خود اختصاص می‌داده و با تولد فرزند دوم، این جایگاه ناگهان متزلزل می‌شود. بنابراین لازم است، فرزند اول برای ورود فرزند دوم آماده شود.

 

 

 

پس از تولد فرزند دوم مادر درگیر شیر دادن، تعویض پوشک، ‌مهمانان و شب‌های بی خوابی است و ممکن است از توجه به فرزند اول غافل شود. رفتار فرزند دوم با توجه به بازه سنی او و همجنس بودن نوزاد جدید متفاوت خواهد بود. اگر اختلاف سنی بین فرزندان کمتر از سه سال است، اطمینان حاصل کنید که وقت کافی در اختیار فرزند اول قرار می‌دهید تا او احساس کمبود پیدا نکند. بخصوص که او نیاز خواهد داشت اوقات زیادی را با پدرش به تنهایی به سر ببرد و احساس نیاز به توجه را با وقت گذراندن با پدر برآورده سازد.

انواع واکنش فرزند اول عبارتند از:

زودرنجی و حساسیت، لجبازی کردن، ‌قشقرق راه انداختن، چسبندگی بیشتر به مادر، مشکلات مربوط به توالت رفتن (امتناع از رفتن به دستشویی)، مشکلات خواب، شب ادراری، مشکلات مربوط به غذا خوردن، ابراز رفتار بچگانه مانند خوردن پستانک و شیشه، تحریک‌پذیری و کنترل نکردن خشم، ‌ابراز رفتار خشن نسبت به نوزاد (محکم بغل کردن، گاز گرفتن، نیشگون گرفتن و ضربه زدن) و کودکانه صحبت کردن و تقلید از نوزاد.

برای این که با این مشکلات مقابله و فرزند اولتان را برای ورود نوزاد جدید آماده سازید، توصیه می‌شود:

کتاب‌های مربوط به نوزاد برای او بخوانید و در باره طفل داخل شکمتان با او صحبت کنید.

چهار تا شش هفته قبل از به دنیا آمدن نوزاد جدید، تغییرات دکور و لوازم اتاق را آماده سازید تا برای ورود فرزند جدید آماده شود.

متناسب با سن فرزند اولتان چند اسباب بازی ویژه و مخصوص برایش بخرید.

فرزند اول را تشویق کنید که بعد از به دنیا آمدن نوزاد به شما کمک کند.

درباره مزایای خواهر یا برادر بزرگ‌تر بودن با او گفت‌وگو کنید.

فرزند اول را درگیر فعالیت‌هایی کنید که قادر به انجامشان است.

او را در آغوش بگیرید.

برایش کتاب بخوانید و عکس‌های کودکی‌اش را به او نشان دهید.

با فرزند اولتان وقت بگذرانید و متناسب با سنش با او بازی کنید.

درباره توانایی‌هایی که دارد و در دوران نوزادی نداشت، با او صحبت کنید.

پس از تولد نوزاد به هر دو فرزند توجه کنید.

اجازه دهید فرزند اولتان وقتی دومی را شیر می‌دهید،‌ کنار شما باشد.

مراقب باشید، اطرافیان فقط به نوزاد توجه نکنند و برای فرزند اولتان نیز هدیه‌ای همراه بیاورند.

به فرزند اول اجازه دهید، نوزاد را در آغوش بگیرد.

اگر فرزند اولتان قصد صدمه‌زدن جدی به نوزاد دارد، قاطعانه با او برخورد کنید و در عین حال زمانی که رفتار مناسبی با نوزاد دارد، او را مورد تشویق قرار دهید تا رفتار مثبت او تقویت شود.

دکتر مهرنوش دارینی

‌ روان‌شناس و مشاور 

چهارشنبه 3/6/1395 - 14:38
سلامت و بهداشت جامعه

تخم مرغ یکی از مغذی ترین مواد غذایی جهان به حساب می آید و مصرف آن به طور روزانه خواص درمانی زیادی از جمله کاهش وزن دارد.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سلامت نیوز، اکثر مطالعات نشان می دهد که حتی خوردن 3 عدد تخم مرغ در روز بی خطر است. در اینجا اتفاقاتی که با خوردن تخم مرغ به طور منظم در بدن تان رخ می دهد، را می توانید مرور کنید:

بهبود کلسترول خون: در حالی که تخم مرغ حاوی کلسترول بالایی است، اما تحقیقات نشان می دهد که وقتی تخم مرغ می خوریم کبد کلسترول کمتری را پردازش می کند. خوردن دو عدد تخم مرغ در روز کلسترول خوب یا لیپوپروتئین با چگالی بالا را افزایش خواهد داد.

کاهش خطر بیماری های قلبی: مصرف تخم مرغ به دلیل کاهش کلسترول بد یا ال دی ال منجر به کاهش خطر بیماری های قلبی خواهد شد. واقعیت این است که افزایش کلسترول خوب یا اچ دی ال ناشی از مصرف تخم مرغ خطر سکته مغزی را نیز در افراد کاهش خواهد داد.

از دست دادن وزن: پروتئین موجود در تخم مرغ باعث ترویج احساس سیری شده و شما کالری کمتری دریافت خواهید کرد. مطالعات نشان می دهد افرادی که در هنگام صبح از تخم مرغ استفاده می کنند، در طول روز کمتر به خوردن مواد غذایی با کالری بالا تمایل نشان می دهند.

بهبود سلامت چشم: زرده تخم مرغ حاوی دو ماده مغذی به نام های لوتئین و زیگزانتین است که منجر به بهبود عملکرد چشم می شود. علاوه بر این تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین آ است و همانطور که می دانید یکی از علل اصلی کوری، کمبود این ویتامین محسوب می شود.

بهبود عملکرد مغز: تخم مرغ سرشار از ماده ای به نام کولین است و تحقیقات نشان می دهد این ماده مغذی به ساخت غشاهای سلولی و تولید مولکول در مغز کمک می کند.

کم شدن خطر بیماری ها: تخم مرغ حاوی مواد مغذی برای بهبود عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بدن است ضمن اینکه به تعادل هورمون های تیروئید کمک می کند. سلنیوم موجود در تخم مرغ این مزایا را دارد. در واقع یک عدد تخم مرغ حاوی 22 درصد سلنیوم است.

بهبود وضعیت پوست و مو: تخم مرغ حاوی ویتامین های ب 12، ب 5 و ب 2 برای حفظ سلامت پوست و مو است. توجه داشته باشید که این مواد مغذی عملکرد سیستم عصبی را نیز بهبود می بخشند.

دریافت کافی امگا 3: این ماده غذایی حاوی مقادیر بالای امگا 3 است. مصرف به اندازه چربی های امگا 3 به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

کاهش تری گلیسیرید: بر اساس مطالعات، مصرف 5 عدد تخم مرغ در هفته میزان تری گلیسیرید را 16 تا 18 درصد کاهش می دهد. باید توجه داشته باشید که تری گلیسیرید بالا خود عاملی برای ابتلا به دیابت، حمله قلبی و فشار خون بالا در زنان و مردان است.

کاهش استرس: کمبود اسیدهای آمینه ضروری در بدن عاملی برای ابتلا به استرس و اضطراب است. تخم مرغ حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری برای مبارزه با علائم این دو عارضه روانی است. 

چهارشنبه 3/6/1395 - 14:35
سلامت و بهداشت جامعه

  

با ترفند ایرانی قهرمانان المپیک ریو آشنا شوید / هشدار به خانم ها درباره "بادکش" 

 

در المپیک ریو شاهد نشانه های کبودی دایره شکل روی بدن برخی از ورزشکاران جهان بودیم روشی که ورزشکاران المپیک از آن استفاده کردند نوعی درمان سنتی به نام بادکش‌درمانی است، تکنیکی که برای هزاران سال در ایران رواج داشته‌است. به این بهانه برای اطلاعات بیشتر درباره این روش با یک متخصص طب سنتی به گفت و گو نشسته ایم .

 

 

 

در روایات، جهت درمان بیماری ها، شیوه های مختلفی بیان شده است. برخی از راه های درمانی، استفاده از درمان فیزیکی، بدون استفاده از دارو توصیه می شود. مانند: پرهیز، حجامت گرم و تر و حجامت گرم و خشک و ماساژ درمانی.در طب سنتی ایران‌ نیز بادکش درمانی سابقه‌ای طولانی دارد و توسط اطبای بزرگی چون ابوعلی سینا، رازی و … به‌کرات جهت درمان بیماری ها و دردهای مختلف تجویز شده است.

هنگامی که فردی به بیماری مبتلا می شود پزشک مربوطه داروهای مختلفی را تجویز می کند ولی همه دارو ها کم یا زیاد عوارضی را برای بدن شامل می شوند و عوارض ناشی از داروها، سبب بیماری ھای جدید می‌ شود که گاهی پس از تشخیص، غیرقابل‌ جبران است. در این میان استفاده از روش بادکش درمانی به‌ عنوان روش درمان فیزیکی، بسیار حائز اهمیت است.

 

محمد دریایی متخصص طب سنتی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: حجامت و بادکش درمانی در خاورمیانه و ایران قدمتی هزاران ساله دارد. بادکش درمانی در تسکین درد نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و به دو صورت تر و خشک مورد استفاده قرار می گیرد در افرادی که دارای طبع سرد و تر هستند و در اصطلاح طب سنتی بلغمی مزاج‌اند، بادکش گرم و خشک کاربرد فراوانی دارد و جایگزین مناسبی برای حجامت تر است. یکی از تاثیرات مثبت بادکش درمانی در رفع گرفتگی‌ها و اسپاسم عضلات است.

 

 

 

وی در ادامه افزود : بادکش درمانی برای درمان بیماری های زیادی استفاده می شود بیماری های خونی مانند کم خونی ، بیماری های روماتیسمی مانند آرتروز ، اختلالات باروری و بیماری های زنانه، بیماری های پوستی مانند اگزما و آکنه، فشار خون بالا، میگرن، اضطراب و افسردگی، سیاهرگ های واریسی. علاوه بر بیماری های ذکر شده این روش می تواند درد و التهاب سراسر بدن را کاهش دهد و آرامش و سلامت روحی و جسمی را ارتقا بخشد.

 

 

یکی از ویژگی‌های شاخص بادکش درمانی،درمان یبوست و از بین بردن کندی عملکرد دستگاه گوارش به‌ویژه روده‌هاست. متخصصان طب سنتی در ایران برای افرادی که مبتلا به کندی عملکرد رودها هستند توصیه می‌کنند از بادکش ناحیه شکم برای بهبود این مسئله استفاده کنند.


این متخصص طب سنتی متذکر شد : از بادکش برای برطرف کردن چربی موضعی بدن، رفع تورم، خروج باد، رفع قولنج‌های دردناک از عضو درگیر، برگرداندن حس دست و پا، ایجاد آرامش و رفع خستگی و کسالت نیز استفاده می‌شود.بادکش درمانی روشی کم خطر و کم عارضه ای است، به خصوص اگر توسط فردی که در این کار مهارت و تخصص دارد، انجام شود هیچ ضرری را برای بدن شامل نمی شود .

 


دریایی در خصوص رابطه بادکش درمانی با چاقی موضعی اظهار کرد : اگر علت چاقی تجمع موضعی چربی باشد، بادکش با مکانیسم فراخوان خون به ناحیه‌ی پرچربی در سوزاندن چربی های موضعی مؤثر است.

خانم های باردار و خانم هایی که در دوران عادت ماهانه هستند نباید در طول این مدت عمل بادکش و حجامت را انجام دهند. همچنین از این روش میتوان به عنوان ابزار ماساژ و پیش تحریکی و رفع سرد مزاجی بانوان قبل از روابط زناشویی استفاده کرد و تاثیر زیادی در درمان خستگی مفرط بدن و ایجاد خون سازی و نشاط و شادابی پوست صورت و بدن در بانوان دارد .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین 

چهارشنبه 3/6/1395 - 14:33
سلامت و بهداشت جامعه

زمانی که صحبت از لاغری به میان می آید بحث دانه ها نیز پررنگ تر می شود. چون این دانه های کوچک حاوی خواصی هستند که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. با ما همراه باشید تا با ٤ دانه و بذر مفید برای کاهش وزن بیشتر آشنایتان کنیم.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان ، ما همیشه گفته ایم که رژیم یا ماده غذایی معجزه گری برای کاهش وزن وجود ندارد. لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام نیاز به تلاش و به ویژه برنامه غذایی خاص و سالمی دارد که نه تنها باعث چربی سوزی بشود بلکه سلامتی را نیز ارتقا دهد. فیبرهای غذایی جزو ضروریات کاهش وزن محسوب می شوند و به همین دلیل امروزه زمانی که صحبت از لاغری به میان می آید بحث دانه ها نیز پررنگ تر می شود. چون این دانه های کوچک حاوی خواصی هستند که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. با ما همراه باشید تا با 4 دانه و بذر مفید برای کاهش وزن بیشتر آشنایتان کنیم.

دانه دانه لاغری

همه تخمه آفتابگردان را دوست دارد و به نوعی پای ثابت تماشای فیلم و فوتبال است. البته توصیه می کنیم از انواع خام (بدون نمک) آن ها استفاده کنید. چون نمک موجود در آن ها نه تنها تأثیری در کاهش وزن ندارند بلکه برعکس باعث تجمع آب در بافت ها شده و به کلیه ها آسیب می زند

همانطور که گفته شد فیبرها برای کاهش وزن در اوج سلامتی بدن لازم و ضروری هستند. این ترکیبات مغذی به کنترل عملکرد دستگاه گوارش و دفع مواد زائد از بدن کمک می کنند. به طور مثال باید بدانید که داشتن رژیمی سرشار از فیبر برای مقابله با دیابت موثر است. البته خواص فیبرها به همین جا ختم نمی شود. فیبرها باعث کاهش خطر بیماری های قلبی می شوند و برای حفظ و کنترل کلسترول خون مفید هستند.

یادتان باشد که دانه ها سرشار از فیبر هستند، انرژی و باکتری های خوبی به بدن می رسانند که به تقویت فلور روده کمک می کنند. آیا کسی را می شناسید که تخمه آفتابگردان و تخمه کدو دوست نداشته باشد؟ این دانه ها بسیار خوشمزه هستند و میان وعده های خوبی محسوب می شوند. زمانی که تصمیم به لاغری گرفته اید بدانید که این دانه ها و تخمه ها همیار رژیمتان هستند و به چربی سوزی، ایجاد احساس سیری و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کنند. توصیه می کنیم این دانه ها را به سالادها، میلک شیک و غیره اضافه کنید و از خواص آن ها بهره ببرید.

تخم شربتی

حتماً در خصوص فواید و خواص تخم شربتی زیاد شنیده اید. این دانه های کوچک سرشار از فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب هستند. اگر به طور مرتب از این دانه ها مصرف کنید تأثیر زیادی در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش تدریجی وزن دارد. یادتان باشد تخم شربتی تأثیر زیادی در گردش خون دارد چون حاوی درصد زیادی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد. این اسیدهای چرب به کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید و همچنین افزایش کلسترول خوب کمک زیادی می کنند.

اگر می خواهید از خواص لاغرکنندگی تخم شربتی بهره ببرید لازم است که اول سری به عطاری ها یا سوپرمارکت محله تان بزنید و این دانه های ریز را تهیه کنید. کافی است روزانه دو تا سه قاشق چایخوری تخم شربتی را به سالادها، ماست، میلک شیک اضافه کنید و یا اینکه از آن شربت تهیه کنید. البته حتماً حواستان به شیرینی آن باشد چون قرار است با این دانه ها لاغر شوید. می توانید از شیرین کننده های طبیعی فاقد کالری مانند عصاره گیاه استویا استفاده کنید.

تخم کتان

در همین بخش خودمان نیز بارها در خصوص خواص تخم یا بذر کتان نوشته ایم. بی دلیل نیست که تخم کتان روز به روز شهرت بیشتری در بین مردم پیدا می کند. این دانه های کوچک حاوی میزان زیادی فیبر بوده و بهترین منبع گیاهی شناخته شده اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می شوند. علاوه بر این تخم کتان سرشار از میزان زیادی استروژن بوده و به طور خلاصه دانه های شگفت انگیزی هستند.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که با مصرف تخم کتان، فیبر بیشتری در مقایسه با مصرف غلات وارد بدن می شود. این دانه ها برای مقابله با یبوست و کاهش میزان کلسترول خون موثر عمل می کنند و در مقایسه با ماهی نیز امگا 3 بیشتری به بدن می رسانند. این بذرهای پرخاصیت نیز در عطاری ها به فروش می رسند. می توانید این دانه ها را در ماست، سالاد، میلک شیک و غیره ریخته و مصرف کنید. مطمئن باشید از طعم آن نیز خوشتان می آید.

دانه خردل

دانه خردل طعم خوبی دارد و شما می توانید برای خوشمزه تر کردن ماهی، گوشت و سالادها از آن استفاده کنید. دانه خردل مکمل طبیعی امگا 3، کلسیم، فیبر، آهن، منیزیم، فسفر، پروتئین، سلنیوم و زینک است. این دانه های کوچک برای بهبود هضم غذا مفید هستند چون ترکیباتی دارند که باعث ترشح شیره معده می شود. توصیه می کنیم در آشپزی و تهیه غذاهایتان از این دانه ها غافل نشوید. از آن ها برای سالادها و غذاهایی مانند ماهی، بوقلمون یا مرغ و همچنین گوشت کم چرب استفاده کرده و از خواص لاغری آن ها بهره ببرید.

تخمه آفتابگردان

همه تخمه آفتابگردان را دوست دارد و به نوعی پای ثابت تماشای فیلم و فوتبال است. البته توصیه می کنیم از انواع خام (بدون نمک) آن ها استفاده کنید. چون نمک موجود در آن ها نه تنها تأثیری در کاهش وزن ندارند بلکه برعکس باعث تجمع آب در بافت ها شده و به کلیه ها آسیب می زند. اما در خصوص تأثیر آن ها روی کاهش وزن باید بگوییم که این دانه ها باعث ایجاد احساس سیری می کنند، در افزایش سوخت و ساز بدن نقش دارند و سرشار از اسید اولئیک، لینولئیک، پالمیتیک، استئاریک، آراشیدیک و لسیتین هستند.

ترکیبات مذکور به کاهش میزان چربی بد خون و افزایش چربی خون خوب کمک می کنند. تخمه آفتابگردان به عملکرد خوب کبد نیز کمک می کند. فیبرهای موجود در این دانه ها به ویژه باعث کاهش جذب کلسترول در روده ها شده و اجازه نمی دهد چربی ها در بدن تجمع کنند. اما حواستان باشد که نباید روزانه بیش از یک مشت کوچک یا دو قاشق غذاخوری از این دانه ها استفاده کنید. چون بیش از این میزان باعث افزایش دریافت کالری می شود. بنابراین لازم است که حد تعادل را رعایت کنید. می توانید تخمه را به عنوان میان وعده میل کنید. 

سه شنبه 2/6/1395 - 14:55
سلامت و بهداشت جامعه

آب لیموی طبیعی را با آب سرد مخلوط کنید و از ریختن آن در چای داغ و ...بپرهیزید.

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تابناک، آب لیمو از نوشیدنی هایی است که خوردن آن توصیه می شود، زیرا خواص و فواید بی شماری برای سلامتی دارد، از جمله کاهش وزن، تقویت دستگاه ایمنی بدن، پاک سازی دستگاه گوارش، کم کردن التهابات بدن، افزایش نیروی بدن، تأثیرگذاری مثبت بر فرآیند متابولیسم و سوخت و ساز بدن و...اما اگر نکاتی را در مصرف آب لیمو در نظر نگیریم، ممکن است مضراتی برایمان داشته باشد.

اسید موجود در آب لیمو، ممکن است باعث از بین رفتن مینای دندان شود. استفاده بیش از اندازه از آب لیمو، باعث خورده شدن مینای دندان شده و آن را از بین می برد.

به طور کلی زیاده روی در خوردن موادی که حاوی اسیدهای خوراکی هستند، دندان ها را در مقابل آب سرد یا گرم حساس می کند.

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد، افرادی که در خوردن آب لیمو زیاده روی می کنند برای مثال در خوردن ماده سردی مثل بستنی دچار مشکل می شوند.

آب لیمو را با آب سرد بخورید

توصیه می شود، آب لیمو را با آب سرد مخلوط کرده و میل کنید، زیرا گرما باعث تسریع واکنش های شیمیایی موجود در آب لیمو شده و قدرت مخرب آن را بر روی دندان ها افزایش می دهد.

آب لیموی طبیعی را با آب سرد مخلوط کنید و از ریختن آن در چای داغ و ...بپرهیزید.

بعد از خوردن آب لیمو مسواک نزنید

بعد از خوردن آب لیمو بلافاصله مسواک نزنید، زیرا باعث منتشر شدن اسید آب لیمو در دهان میشود و با فشار مسواک بر دندان ها مینای دندان آسیب می بیند؛ بنابراین، تا یک ساعت پس از مصرف آب لیمو مسواک نزنید و سعی کنید با جویدن یک تکه آدامس یا خوردن یک عدد خیار تعادل مواد را به دهان خود بازگردانید.

از این روی، بهتر است آب لیمو را همراه سالاد مصرف کنید. 

سه شنبه 2/6/1395 - 14:42
سلامت و بهداشت جامعه

 

خواص بی‌شمار سیاه دانه نشان داده که این دانه می‌تواند به جزء مرگ علاج بیشتر بیماری‌ها و اختلالات باشد. 

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا ،​ سیاه دانه گیاهی گلدار و یک‌ساله است که خواص دارویی فراوانی دارد.

بررسی‌ها نشان داده مصرف 2 گرم سیاه‌دانه در روز سبب کاهش گلوکز و مقاومت به انسولین و افزایش عملکرد سلول‌های بتا می‌شود. علاوه بر این، سیاه دانه دارای خواص ضد تشنج در افراد به خصوص کودکان است. مصرف روزانه 100 تا 200 گرم عصاره سیاه دانه به مدت 2 ماه سبب کاهش فشار خون و رسیدن آن به حد طبیعی می‌شود.
برخی بررسی‌ها نشان داده است که ماده تیموکینون خواص ضد آسم دارد و می‌تواند تاثیری مشابه داروهای ضد آسم داشته باشد. علاوه بر این، آب استراخ‌شده از سیاه دانه با عبور از مجرای تنفسی تاثیری چشمگیر در درمان بیماری آسم دارد و تورم حنجره، گلو و دستگاه گوارشی را درمان می‌کند.
گفتنی است که سیاه دانه در درمان دردهای نقاط مختلف بدن بسیار موثر است. به طور کلی، مهم‌ترین خواص سیاه دانه از این قرار است:
پیشگیری از آسیب‌های اشعه‌ای و تابشی
پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی و آثار جانبی حمله و سکته قلبی
محافظت از آسیب‌های کلیوی ناشی از بیماری دیابت
پیشگیری از مسمومیت عصبی
پیشگیری از آلزایمر و دمانس
سرکوب رشد سلول‌های سرطانی در سرطان سینه
محافظت از بدن در صورت ابتلا به بیماری پارکینسون
از بین بردن سلول‌های سرطان خون و سرطان کبد
درمان و مهار دیابت
پیشگیری از آسیب‌های مغزی

منبع: Natural Food Benefit 

سه شنبه 2/6/1395 - 14:32
سلامت و بهداشت جامعه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تاکید براینکه سرطان روده کاملا قابل پیشگیری است، درمان در مراحل اولیه را به نفع بیمار دانست و توصیه کرد: افراد از سنین بالای 50 سال هر 10 سال یک بار کولونوسکوپی انجام دهند و اگر سابقه این بیماری در فامیل درجه یک آنها وجود داشت این کار را از 40 سالگی آغاز کنند.

 

 

 

دکتر امیرحسین فقیهی با تاکید بر قابل پیشگیری بودن سرطان روده، گفت: سرطان روده بزرگ از جمله بیماری‌های بدخیمی است که کاملا قابل پیشگیری است. به افرادی که در ریسک معمول هستند، توصیه می‌شود از سن 50 سال به بالا هر 10 سال یکبار هم مرد وهم زن تحت کولونوسکوپی قرار گیرند. سرطان معمولا از روی پولیپ تشخیص داده می‌شود که مثل زگیل است و کم کم بزرگ و تبدیل به سرطان می‌شوند. با دیدن این پولیپ‌ها در حین کولونوسکوپی می‌شود آنها را برداشت و به طور کامل پروسه پیشرفت به سمت سرطان را متوقف کرد.

وی افزود: افرادی که در بستگان درجه یک خود سابقه سرطان روده دارند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند. ما توصیه می‌کنیم که کولونوسکوپی را از 40 سالگی شروع کنند یا اگر فردی از بستگان در سن 40 سالگی سرطان داشته است، 10 سال زودتر از سنی که او بیماری داشته تحت کولونوسکوپی قرار گیرند.

فقیهی درباره وضعیت شیوع این بیماری نیز گفت: سرطان روده در کل جهان شایع است و چهارمین علت، در کشورهای غربی سومین و در کشورهای صنعتی بعد از سرطان ریه دومین علت مرگ و میر به حساب می‌آید. سالانه در کل جهان بیش از یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. سرطان روده در ایران هم در حال افزایش است و چهارمین نوع سرطان شایع است. سن ابتلا به این بیماری حدود 40 تا 50 سالگی است اما در سنین قبل از 40 سالگی هم شیوع این بیماری رو به افزایش است.

وی مسائل ژنتیکی و عوامل محیطی را از دلایل مهم ایجاد این بیماری دانست و افزود: عوامل محیطی مثل رژیم‌های غذایی کم فیبر و کم حجم و چرب، گوشت قرمز فراوان، مصرف سیگار، الکل، چاقی، عدم تحرک کافی، بعضی از اعمال جراحی مثل برداشتن کیسه صفرا، دیابت، سابقه پرتو درمانی به شکم، مصرف برخی داروها و... ممکن است در افزایش شیوع این بیماری موثر باشند.

فقیهی ادامه داد: عوامل ژنتیکی ممعمولا باعث می‌شود که بیماری زیر سن 50 سال خودش را نشان دهد. بیماری‌های التهابی روده نیز می‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. معمولا آنچه به عنوان سرطان روده گفته می‌شود در جامعه به صورت پراکنده و تک هستند که 70 درصد موارد سرطان‌ها را تشکیل می‌دهند. اما کسانی که نوع ارثی سرطان را دارند و ممکن است که بیماری در اعضای خانواده اوهم دیده شود 30 تا 35 درصد باقی‌ مانده را تشکیل می‌دهند. در کشورهایی که رژیم غذایی شرقی دارند، شیوع سرطان به نسبت کشورهایی که رژیم غذایی نامناسب و پرچرب دارند، کمتر است.

به گزارش ایسنا، این فوق تخصص گوارش، ورزش، تحرک بدنی کافی، رژیم غذایی پر فیبر، مصرف غلات و سبوس، کاهش وزن تا حد نرمال، مصرف کلسیم و اسید فولیک و همچنین کم خوردن چربی را به عنوان عوامل محافظت کننده در برابر سرطان روده معرفی کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ایران درباره علایم ابتلا به این بیماری گفت: خونریزی، دل درد، اسهال دل پیچه و نفخ، علایم انسداد روده، کاهش قطر مدفوع و باریک شدن آن و سخت شدن اجابت مزاج از علایم هشدار دهنده ابتلا به سرطان روده چپ است. در تومورهایی که در روده راست تشکیل می‌شوند علایم دیر ظاهر می‌شود. دفع خون به صورت مخفی است و فرد بیشتر با کم خونی ضعف و خستگی و سستی به پزشک مراجعه می‌کند که بدون علت است. دراین مورد باید حتما روده راست بررسی شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از علایم ابتلا به این بیماری متاستاز دادن یا پخش شدن بیماری است. این پخش شدن ممکن است به غدد لنفاوی اطراف روده یا حفره شکم باشد که باعث دل درد و ایجاد توده‌های قابل لمس می‌شود حتی ممکن است به کبد نیز برسد که بسیار شایعتر است.

فقیهی با اشاره به اینکه درمان در مراحل اولیه بیماری بسیار آسانتر انجام می‌شود و احتمال موفقیت بالاتر می‌رود، گفت: در ایران مردم خیلی می‌ترسند. فردی که دچار این علایم شده، ممکن است خیلی دیر به پزشک مراجعه کند و حتی آن را انکار کند؛ در این صورت درمان بسیار سخت می‌شود و شاید نشود کار زیادی انجام داد. این بیماری اگر زود تشخیص داده شود، خیلی راحت قابل درمان است که درمان اصلی آن هم جراحی است. اقدام اصلی تشخیصی انجام کولونوسکوپی و دیدن داخل روده از اول تا آخر است.

فقیهی همچنین درباره سندر‌م‌هایی که به طور ارثی در فرد ایجاد تعداد بسیار زیادی پولیپ می‌کنند، گفت: در نوعی از سندرم‌ها که به طور ارثی در سلول‌های روده شروع به تولید پولیپ می‌کنند، هزاران پولیپ ایجاد می‌شود که از کودکی تشخیص داده می‌شوند. خواهران و برادران این افراد نیز باید از بچگی تحت کولونوسکوپی قرار گیرند. 

سه شنبه 2/6/1395 - 14:29
سلامت و بهداشت جامعه

یبوست مداوم در بزرگسالان می تواند نشان دهنده مشکلاتی نظیر ورم روده بزرگ، سرطان روده بزرگ، سرطان معده و یا التهاب دیورتیکول باشد.

 

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا به نقل از مهر، دکتر «لارن گرسون»، از مرکز درمانی پاسفیک کالیفرنیا، در این باره می گوید: «منظور از یبوست در مورد افرادیست که در زمان دفع مزاج تقلای زیادی می کنند و یا فاصله بین دو عمل دفع آنها بسیار زیاد است که گاهی چند روز و حتی هفته ها یا بیشتر طول می کشد. این افراد نیاز به آزمایشات درمانی دارند حتی اگر عوارضی شبیه خونریزی، کم خونی یا کاهش وزن نداشته باشند.»

گرسون و همکارانش اطلاعات مربوط به ۱۲۸۳۸ فرد بزرگسال در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال را که به خاطر این مشکل از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ تحت درمان بودند، را مورد بررسی قرار دادند.

محققین دریافتند که خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر ورم روده بزرگ، سرطان روده بزرگ، سرطان معده و التهاب دیورتیکول در افراد دارای یبوست شدید نسبت به کسانیکه این مشکل را ندارند به مراتب بیشتر است. 

سه شنبه 2/6/1395 - 14:28
سلامت و بهداشت جامعه

ک متخصص طب سنتی گفت: مالیدن روغن بنفشه و سیاه دانه جهت عقربه‌های ساعت حداقل 2 تا 3 ساعت بعد از غذا به مدت 10 دقیقه به لینت مزاج کمک می‌کند و حرکت‌های دودی در روده ایجاد می‌کند, مالیدن روغن بنفشه به شکم کودکان در جهت عقربه‌های ساعت بسیار مفید است.

 

 

 

 

غلامرضا کردافشاری درباره اینکه چرا بیماری‌های مقعد درمانشان طولانی است، اظهار داشت: به دلیل اینکه مواد زائد در مقعد ریخته می‌شود و از همان طریق خارج می‌شود و دارو در آن محل نمی‌تواند ساکن شود به عبارتی مدت زمانی که دارو بتواند بر موضع عمل کند کم است.

به گفته وی، چون مقعد معکوس است و دهانه آن به سمت پایین قرار دارد, دارو در آن مستقر نمی‌شود همچنین حس ناحیه مقعدد زیاد است و جذب مواد زائد در آن نقطه بیشتر است.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: معمولا مراجعه کنندگان به دلیل اینکه خجالت می‌کشند معمولا بیماری‌های مقعد بیان نمی‌کنند یا دیر مراجعه می‌کنند که همین عوامل موجب سخت تر شدن بیماری می‌شود.

کردافشاری ادامه داد: مصرف میوه‌هایی مانند آلو، گلابی, سیب, به ، انجیر، مویز و انگور به رفع یبوست کمک کرده و لینت دهنده مزاج هستند، البته در مقالات طب جدید آمده است که مصرف روزانه 150 سی سی آب گلابی به مدت 14 روز بسیار به رفع یبوست کمک می‌کند.

خاکشیر مقوی هاضمه و مقوی معده است

وی افزود: مصرف روزانه 2 تا 3 خاکشیر قاشق غذا خوری خاکشیر با آب جوش و نبات علاوه بر بهبود یبوست به شفاف شدن و زیبایی رنگ چهره کمک می‌کند چرا که خاکشیر مقوی هاضمه و مقوی معده است.

به گزارش تسنیم، این متخصص طب سنتی بیان داشت: بذر انیسون که شبیه رازیانه است دارای طبیعت گرم و خشک بوده و به لینت مزاج کمک کرده, معده را تقویت کرده و نفخ و گازهای معده را برطرف می‌کند البته خاصیت مسهل بودن گیاه انیسون در مقالات طب نوین آمده است.

کردافشاری خاطرنشان کرد: مالیدن روغن بنفشه و سیاه دانه جهت عقربه‌های ساعت حداقل 2 تا 3 ساعت بعد از غذا به مدت 10 دقیقه به لینت مزاج کمک کرده و حرکت‌های دودی در روده ایجاد می‌کند, مالیدن روغن بنفشه به شکم کودکان در جهت عقربه‌های ساعت بسیار مفید است. 

سه شنبه 2/6/1395 - 14:27
سلامت و بهداشت جامعه

یبوست یک بیماری بسیار خطرناک است که منجر به جذب سموم می‌شود به کمک این 10 ماده غذایی به موقع و راحت این سموم را دفع کنید.

 

 

 

 

 

اگر فیبر بدن کم باشد آب کم مصرف کنیم سیستم گوارشی ما نمی‌تواند راحت و به موقع دفع کند پس از انباشت مواد در روده بزرگ ایجاد سمومی می‌کند که جذب بدن می‌شود.
بدین منظور 10 ماده غذایی را معرفی می کنیم که فیبر بالایی دارند و کمک به هضم و دفع به موقع می‌شود.
10 ماده غذایی به شرح زیر است:
تمشک: 8 گرم تمشک روزانه کمک بسیار زیادی به از بین بردن باکتری‌های مضر روده می‌کند و حاوی فیبر بالایی است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر اریکا سانبرگ دانشمند محقق ارشد در گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی از دانشگاه استنفورد بر این باور است که تمشک فیبر بسیار بالایی دارد که اگر روزانه مصرف شود دیگر مشکل یبوست نخواهیم داشت.
پرتقال‌: حاوی «ویتامین سی‌» است یک ملین و نرم کننده مدفوع است. محققان به جای قرص‌های مسهل پرتقال را پیشنهاد می کنند.
آب: کم شدن آب بدن موجب سفت شدن مدفوع و دفع سخت آن می‌شود. با نوشیدن آب به سادگی از یبوست جلوگیری کنید.
کفیر: کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که باکتری‌های مفید آن 10 برابر بیشتر از ماست می باشد. علاوه بر خاصیت ضد عفونی کردن روده بزرگ به دفع آسان نیز کمک می‌کند.
بادام: بادام به دلیل وجود منیزیم اسید معده را کنترل می‌کند و به هضم راحت مواد غذایی و دفع راحت آن کمک می‌کند. توصیه می‌شود روزانه حدود یک مشت کوچک معادل یک اونس مصرف شود.
لوبیا سیاه: 15 گرم لوبیا سیاه حاوی پتاسیم و منیزیم کافی بدن می‌باشد. برای هضم و دفع مواد غذایی به علت داشتن فیبر بالا بسیار مفید است.
آلو‌: 6 گرم آلو حکم ملین را دارد. آلو به دلیل داشتن سوربیتول دارای فیبر بالایی می‌باشد و کمک بسزایی به دفع مواد غذایی می‌کند.
سبزی‌: از برگ اسفناج ، برگ چغندر، برگ کلم و ... کلا تمام سبزیجات فیبر زیادی دارند که منجر به دفع آسان مواد غذایی می شود.
سبوس گندم: سبوس گندم فیبر مفیدی برای بدن دارد.

قهوه: قهوه یا چای مایعات گرم کمک می کند که معده و روده نرم شود و به آرامی به کار خود ادامه دهند و دفع آسانی داشته باشیم. 

سه شنبه 2/6/1395 - 14:24
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته