• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1321روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

مرگ ناگهانی تعدادی از ماهیان دریاچه شورابیل بسیاری از دوستداران محیط‌زیست را شوکه کرد هر چند علت مرگ‌ومیر بیماری عنوان می‌شود اما موضوع آلودگی به فاضلاب همچنان نیازمند بررسی است.

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، منطقه نمونه گردشگری «شورابیل» یکی از دریاچه‌های نادر درون‌شهری در کشور محسوب می‌شود که عمری نامشخص دارد.

از دیرباز شورابیل محل زیست آبزیان متعدد بوده اما دست‌درازی در طبیعت اطراف دریاچه موجب شده است چرخه‌های زیست‌محیطی آن تغییر یافته و به نوعی طبیعت حیوانی و گیاهی به واسطه این دخالت‌ها راه خود را گم کند.

از سویی ساخت‌وسازهای بی‌رویه در اطراف دریاچه به نام توسعه موجب شده است فاضلاب انسانی و نخاله‌های ساخت‌وساز خود به تهدید جدی دریاچه تبدیل شود. موضوعی که همواره نقطه تیز اتهام را در مرگ‌ومیر آبزیان دریاچه متوجه خود ساخته است.

مرگ تعداد قابل‌توجهی ماهی در روزهای گذشته هر چند توسط سه دستگاه اجرایی بررسی می‌شود اما دو دستگاه هنوز نظرات قطعی خود را مطرح نکرده‌اند.

محیط‌زیست استان اردبیل نسبت به مطالعه جدی این معضل طبیعی وارد عمل شد و با اعلام خبر سراسری از آغاز به کار آزمایشات فیزیک شیمی و میکروبی خبر داد.

مدیرکل محیط‌زیست استان اردبیل اعلام کرد: نمونه‌برداری فیزیکی و شیمیایی و میکروبی از آب دریاچه و پایش ورودی فاضلاب‌های تأسیسات همجوار دریاچه، توسط کارشناسان محیط‌زیست انجام شده و علت تلفات ماهیان در دست بررسی است.

 

محمد خداپرست همچنین تأکید کرد: احتمال بروز بیماری‌های انگلی و ویروسی در خصوص علت مرگ‌ومیر ماهیان وجود دارد و موضوع بصورت مشترک توسط دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل دامپزشکی استان، اداره کل شیلات و آبزیان در حال پیگیری است و نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به نظر می‌رسد سرعت بررسی اداره کل شیلات به مراتب قابل‌توجه‌تر بوده و مدیرکل این مجموعه با قطعیت علت مرگ‌ومیر را بیماری ویروسی عنوان کرد.

میرآرمان واعظی تصریح کرد: ۹۹ درصد از ماهیان تلف شده در روزهای اخیر گونه کاراس است که نوعی ماهی هرز محسوب می‌شود و گرفتار ویروسی شده است که در فصول بهار و تابستان و هوای گرم از پرندگان انتقال می‌یابد.

وی افزود: این ویروس بیشتر ماهیان با اندازه کوچک را تهدید می‌کند و از طریق پرنده و مدفوع آن به ماهی انتقال می‌یابد. با کاهش دمای هوا تهدید این ویروس نیز کاهش خواهد یافت.

مدیرکل شیلات استان اضافه کرد: هر چند نگرانی در خصوص وضعیت سلامت آبزیان این دریاچه وجود ندارد اما شیلات استان آهک پاشی سد دریاچه به وسعت ۱۰۰ هکتار را آغاز کرده است.

واعظی با بیان اینکه برای هر هکتار ۱۰۰ کیلوگرم آهک صرف می‌شود، متذکر شد: نگرانی سلامت ماهیان پرورشی و شاه میگوی دریاچه را تهدید نمی‌کند.

این اظهارات در حالی است که نظرات قطعی بررسی دو دستگاه دیگر می‌تواند به بسیاری از سؤالات و احتمالات پاسخ گوید. یکی از این احتمالات آلوده شدن ماهیان با فاضلاب است. موضوعی که دوستداران محیط‌زیست را به جد نگران کرده است. 

چهارشنبه 10/6/1395 - 12:39
سلامت و بهداشت جامعه

ما همیشه از خواص و خوبی های سبزیجات گفتیم؛ واقعاً هم این دسته از مواد غذایی برای سلامتی فوق العاده اند؛ اما زیاده روی در مصرف برخی سبزیجات در صورت وجود برخی بیماری ها و شرایط در شما ممکن است عوارض زیادی به همراه داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا به نقل از تبیان ، همه ما کم و بیش از خواص سبزیجات و تأثیر آن ها بر بهبود سلامتی آگاه هستیم. همان طور که می دانید رژیم غذایی سرشار از سبزیجات تازه ریسک ابتلا به انواع مختلف سرطان ها را کاهش می دهد و از سیستم قلبی و عروقی محافظت می نماید. ولی در شرایط خاص زیاده روی در مصرف برخی از سبزیجات نه تنها برای شما مفید نیست بلکه عوارض زیادی خواهد داشت و ممکن است در تشدید بیماری تان نقش زیادی داشته باشد. در زیر به نمونه ای از آن ها اشاره می کنیم.

سبزیجات مضر برای رفلاکس معده (بازگشت اسید معده به مری)

ماده ناشناخته ای که در گوجه فرنگی وجود دارد باعث رفلاکس معده (بازگشت اسید معده به مری) شده و احساس ناخوشایندی را برای شما ایجاد نماید. بهتر است افرادی که با این مشکل درگیر هستند دو الی سه هفته گوجه فرنگی و سایر محصولاتی که در آن از گوجه فرنگی استفاده شده است را حذف نمایند تا متوجه شوند مشکلشان بهبود می یابد یا خیر.

سبزیجات مضر برای اختلال در انعقاد خون

اگر شما از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومارین) استفاده می کنید، مراقب سطح ویتامین k خونتان باشید زیرا افزایش سطح این ویتامین اثر داروهای رقیق کننده خون را کاهش داده و دارو عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد. از منابع غنی ویتامین k می توان به سبزیجاتی نظیر اسفناج، کاهو، انواع کلم و شلغم اشاره کرد. توصیه می شود این افراد این سبزیجات را کمتر مصرف نمایند تا تداخلی بین ویتامین k آن ها و داروهای مصرفی شان پیش نیاید.

سبزیجات مضر برای افراد مبتلا به سنگ کلیه

معمولاً افراد مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی، سطح اگزالات ادرارشان از حد طبیعی بالاتر است. بنابراین به آن ها توصیه می شود از سبزیجات حاوی اگزالات مانند ریواس، چغندر و اسفناج کمتر استفاده کنند.

سبزیجات مضر برای بیماری نقرس

نقرس بیماری ای است که بر اثر تجمع زیاد ماده ای به نام اسید اوریک در بدن ایجاد شده و می تواند موجب بروز علائمی مثل درد و تورم در مفاصل شود. یکی از عوامل افزایش دهنده ی اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی باز آلی "پورین" است. مارچوبه از منابع این نوع باز آلی است، توصیه می شود افراد مبتلا به بیماری نقرس از این نوع سبزی در برنامه غذایی خود کمتر استفاده کنند.

سبزیجات مضر برای انواع مختلفی از حساسیت ها

سبزیجاتی که حاوی مواد گواتروژن هستند مانند خانواده کلم، شلغم، اسفناج در کسانی که بیماری های تیروئیدی کنترل نشده دارند با اختلال در عملکرد این غده مانع از ترشح هورمون های تیروئیدی می شوند. بنابراین بهتر است افراد مبتلا به کم کاری تیروئید از این نوع سبزیجات به صورت پخته استفاده نمایند

سبزیجاتی از قبیل آرتیشو واکنش های آلرژیکی را در افرادی که به ماده حساسیت زایی به نام راگوید حساس هستند، تحریک می کنند. سبزیجاتی مانند گل کلم، قارچ، تربچه، بادمجان، اسفناج، کدو، کلم بروکلی، فلفل تند حاوی موادی به نام سالیسیلات هستند که ماده موثره داروی آسپرین می باشد، در کسانی که به این ماده حساسیت دارند با خوردن این سبزیجات واکنش های آلرژیکی در بدن آن ها فعال می شود.

سبزیجات مضر برای افراد مبتلا به بیماری های التهابی دستگاه گوارش

معمولاً پزشکان به افراد مبتلا به بیماری کرون (یکی از بیماری های التهابی روده است که بیشتر روده باریک را درگیر می کند) و کولیت اولسراتیو (بیماری التهابی است که در آن جدار داخلی روده بزرگ دچار التهاب می شود) توصیه می کنند که از انواع کلم ها کمتر استفاده کنند، زیرا این سبزیجات می توانند علائم این بیماری ها را تشدید نمایند.

سبزیجات مضر برای افراد دارای اضافه وزن و چاقی

اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که مراقب وزن و کالری دریافتی خود می باشید، مراقب بادمجان سرخ کرده باشید. زیرا بافت این نوع سبزی روغن زیادی را به خود جذب می کند و کالری دریافتی شما را افزایش می دهد، بهتر است از این نوع سبزی به صورت پخته شده و یا کبابی استفاده کنید و از خواص آن بهره مند شوید.

سبزیجات مضر برای مشکلات تیروئیدی کنترل نشده

سبزیجاتی که حاوی مواد گواتروژن هستند مانند خانواده کلم، شلغم، اسفناج در کسانی که بیماری های تیروئیدی کنترل نشده دارند با اختلال در عملکرد این غده مانع از ترشح هورمون های تیروئیدی می شوند. بنابراین بهتر است افراد مبتلا به کم کاری تیروئید از این نوع سبزیجات به صورت پخته استفاده نمایند زیرا حرارت منجر به غیرفعال شدن مواد گواتروژن موجود در این سبزیجات می شود. 

چهارشنبه 10/6/1395 - 12:31
سلامت و بهداشت جامعه

گروهی از محققان موفق به کشف راه جدیدی شدند که به واسطه آن بتوان سیب‌ را تا چندین هفته سالم و تازه نگه داشت.

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، این محققان از یک نوع پلاسما که به طور خاص طراحی شده و در بیمارستان‌ها برای ضد عفونی کردن زخم‌ها به کار برده می‌شود برای از بین بردن باکتری موجود در سطح سیب استفاده کردند.

آنها دریافتند هنگامی که از این پلاسما برای تمیز کردن سیب‌ها استفاده می‌کنند این میوه‌ها به مدت طولانی و قابل ملاحظه‌ای سالم و تازه می‌مانند.

میوه‌ها و سبزیجات عمدتا به دلیل وجود باکتری‌ها خیلی زود تازگی خود را از دست داده و به سمت خراب شدن می‌روند. به همین دلیل برای ماندگاری بیشتر آنها را در دمای پایین گاز نیتروژن یا بسته بندی‌های محکم نگهداری می کنند تا از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و طول عمر این محصولات را افزایش دهند.

محققان با استفاده از ابزار پلاسما، باکتری‌های سطح سیب که یک پوشش بیوفیلمی (زیست لایه‌ای) را بر روی آن ایجاد کرده‌اند را از بین می‌برند. اگر این پوشش بیوفیلم بر روی سطح سیب تشکیل شده و باقی بماند، طی مدت چند روز میوه‌ها خراب و فاسد خواهند شد. اما محققان با استفاده از این روش جدید توانستند تا این مدت زمان را به چندین هفته افزایش دهند.

زیست لایه (Biofilm) اجتماعی از سلولهای میکروارگانیسمی است که به یک سطح متصل شده‌اند.
با این حال، این ابزار جدید می‌تواند برنامه های کاربردی بیشتری داشته باشد. این تیم تحقیقاتی در حال حاضر در حال بررسی راه‌هایی هستند که بتوان از این ابزار در گروه‌های بیشتری از میوه ها و سبزیجات استفاده کرده و آنها را سالم و تازه نگه داشت.

نتایج این پژوهش در «Physics of Plasmas» به چاپ رسیده است. 

چهارشنبه 10/6/1395 - 12:30
سلامت و بهداشت جامعه

بسیاری از ما به دنبال میوه‌ها و سبزیجاتی هستیم که لکه نداشته باشند. وجود لکه‌ها و قسمت‌های نرم در میوه‌ها و سبزیجات این تصور را در ما به وجود می‌آورند که محصولات، تازه نیستند و مهم‌تر این که شاید زیاد سالم نباشند.

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین ، معمولا میزان زیادی از میوه‌ها و سبزیجات به خاطر وجود چنین لکه‌هایی، دورریخته می‌شوند، اما محققان کالیفرنیای جنوبی می‌گویند میوه‌ها و سبزیجات لکه‌دار برای ما ضرری ندارند و دیدگاهی که نسبت به این دسته از محصولات وجود دارد باید از بین برود.

به گفته این پژوهشگران، پاتوژن‌ها یا عوامل بیماری‌زایی که میوه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بر انسان‌ها تاثیری ندارند. این لکه‌ها در واقع حاصل مبارزه گیاه با میکروب‌ها هستند. گیاهان نیز مثل انسان‌ها با میلیاردها قارچ و باکتری همزیستی دارند. برخی از این میکروب‌ها برای گیاه مفید واقع می‌شوند، اما برخی دیگر، پاتوژن‌هایی هستند که حتی در مغازه و در یخچال ما نیز به زندگی با میوه ادامه می‌دهند. بیشتر این پاتوژن‌ها به هیچ وجه ضرری برای ما ندارند.

میکروب‌هایی که لکه‌های نرم در میوه ایجاد می‌کنند، معمولا بعد از این که میوه از گیاه جدا شد، آن را مورد حمله قرار می‌دهند. اگر هنگام انتقال، میوه‌ها زخمی شوند، قارچ‌های نکروتیک از این بخش‌های زخمی وارد میوه شده و با کشتن سلول‌ها، مواد مغذی آنها را جذب می‌کنند و باعث لک‌دار و قهوه‌ای شدن میوه می‌شوند.

از آنجا که این بخش ها، بافت‌های مرده و تجزیه شده هستند مزه بدی دارند، اما کافی است این قسمت‌ها را از میوه جدا کرده و باقی میوه را مصرف کنیم. برخلاف پاتوژن‌های گیاهی، میکروب‌هایی مثل باکتری E.coli یا سالمونلا، در میوه لکه‌ای ایجاد نمی‌کنند، اما به طور نامرئی در سطح میوه وجود دارند. بنابراین به جای دقت کردن به ظاهر میوه، باید در شست و شوی آن دقت کافی به خرج دهیم. 

چهارشنبه 10/6/1395 - 12:28
سلامت و بهداشت جامعه

درحالی که وزارت بهداشت در حال تکمیل پرونده پزشکی «امیر‌عباس» نوزاد 6 ماهه مشهدی برای ارجاع به مقام قضایی و ذی‌صلاح است، نظام پزشکی مشهد در اقدامی غیر منتظره، باصدور حکمی هر ۲ پزشک متهم این پرونده را تبرئه کرد.

 

 

 

 

 

 

به‌گزارش جام جم آنلاین ، اوایل تیر ماه بود که خبری تحت عنوان «نوزاد 5 ماهه را دریابید» در خبرگزاری فارس منتشر شد.

این گزارش از امیرعباس 6 ماه‌ای بود که بعد از تولد دچار فلج مغزی شده و بی‌حرکت تنها زندگی نباتی دارد.

امیرعباس حتی نمی‌خندد، گریه نمی‌کند و چشمانش هم همیشه بسته است. نوزادی که به گفته مادرش شاید به خاطر قصور پزشکی و شاید هم عوارض به این روز در آمده است.

مادرش همه خانه و زندگی را فروخته و برای بهبودی امیرعباس هزینه کرده، اما تا به امروز فایده‌ای نداشته است، و مادر بازهم امیدوار است که اگر خدا بخواهد و مسئولان کمک کنند بتواند از پیشرفت مشکلات امیرعباس جلوگیری کند و راهی برای بهبودی پسرش پیدا کند.

دستور معاون وزیر برای پیگیری و رسیدگی به پرونده

محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دستورات لازم برای بررسی مجدد پرونده امیرعباس، علیرغم ارزیابی‌های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازمان نظام پزشکی داده شده است و برای این کار نیز تیمی از کارشناسان و مدیران اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت به مشهد اعزام شده اند.

همچنین وی برای حمایت مالی و پیگیری روند درمان امیرعباس نیز قول مساعد داد و اعلام کرد که در این‌باره به دانشگاه علوم پزشکی مشهد دستورات لازم ابلاغ شده است.

هر دو پزشک موقتا از فعالیت منع شده‌اند

پس از آن نیز میردهقان مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت درباره بررسی مجدد پرونده امیر عباس به خبرنگار فارس گفته بود: تیم کارشناسی ویژه دفتر نظارت و اعتبار بخشی جهت بررسی دقیق پرونده به مشهد اعزام شدند و طی جلسه کارشناسی و مذاکره با مسئولان دانشگاه، بیمارستان و اعضاء سازمان نظام پزشکی مشهد و والدین امیرعباس، مقرر شد.

وی ادامه داد: طی هماهنگی‌های به‌عمل آمده، وی برای ادامه درمان به‌مرکز طبی کودکان تهران معرفی و حمایت‌های مالی در خصوص هزینه‌های درمان صورت پذیرد.

میردهقان افزود: همچنین پرونده وی به معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کشور جهت بررسی مجدد ارسال شد که در حال حاضر به‌صورت جامع و دقیق در حال پیگیری و بررسی است.

مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت گفت: هر دو پزشک دخیل در این پرونده در حال حاضر در بیمارستان سینا از کار منع شده‌اند و پرونده برای بررسی دقیق‌تر به مراجع ذیصلاح قانونی ارجاع شده است.

منتظر رای نظام پزشکی کشور هستیم

اما با وجود صحبت‌های مسئولان معاونت درمان مبنی بر ممنوعیت فعالیت این دو پزشک، شواهد حاکی از آن است که پزشکان فوق در همان بیمارستان در حال فعالیت هستند و هیچگونه منع کاری صورت نگرفته است.

همچنین چند روز قبل نامه‌ای از سوی نظام پزشکی مشهد برای خانواده امیر عباس ارسال شده است که خبر از منع تعقیب و رفع اتهام از این دو پزشک می‌دهد.

این در حالی که هنوز پرونده پزشکی امیر عباس که توسط وزارت بهداشت در حال جمع‌آوری و تکمیل است به نظام پزشکی ارسال نشده است و ظاهرا این حکم با وجود مدارک ناقص پرونده صادر شده است.

از طرفی به گفته مسئولان وزارت بهداشت قرار به دلیل حساسیت موضوع و دستوراتی که برای پیگیری این پرونده صادر شده است، مورد علاوه بر مشهد در نظام پزشکی کل نیز بررسی شود که هنوز مراجع ذی‌صلاح در این خصوص اظهار نظر نکرده‌اند.

مدیرکل نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت درباره پرونده امیر عباس گفت: پیرو بررسی‌های مجدد پرونده امیر عباس توسط تیم کارشناسی اعزامی از سوی وزارت بهداشت به مشهد و بازدید از بیمارستان سینا و بررسی کارشناسانه پرونده و نشست مشترک با مسئولین دانشگاه، بیمارستان و اعضاء سازمان نظام پزشکی مشهد و والدین امیرعباس پرونده وی علاوه بر برگشت به نظام پزشکی استان خراسان رضوی برای بررسی بیشتر، به معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور نیز ارسال شد.

محمدحسین میردهقان ادامه داد: این پرونده در حال حاضر به صورت جامع و دقیق در حال بررسی است و توسط دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت در حال پیگیری است.

وی با اشاره به حکم صادره از سوی نظام پزشکی مشهد اظهار داشت: همچنین با توجه به اینکه وظیفه وزارت بهداشت و دانشگاه مربوطه بررسی و ارسال پرونده به نظام پزشکی و مراجع قضایی است، نظام پزشکی باید در خصوص حکم و رای صادره پاسخگو باشد.

 

 

چهارشنبه 10/6/1395 - 12:27
سلامت و بهداشت جامعه

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: برای داشتن فرزندانی سالم باید در هفته های اولیه و پایانی بارداری از خوردن غذاهایی که خطر نقایص جنینی را در پی دارند جلوگیری کرد.

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، فائزه سادات بحری کارشناس گیاهان دارویی گفت: زنان در ماه های اول و آخر بارداری که زمان مهمی محسوب می‌شود، باید توجه خاصی به اثرات منفی بعضی از غذاها بر روی جنین داشته باشند.
این کارشناس گیاهان دارویی خوردن نان برشته و آش شورباهای ساده و نه چندان تند را به زنان باردار توصیه کرد و گفت: اسید فولیک، مرکبات، سبزیجات دارای برگ های سبز تیره و حبوبات از منابع عمده مصرفی مورد نیاز زنان باردار است.
وی تصریح کرد: مصرف غذاهای دارای طعم بسیار تلخ، تیز، تند و همچنین استشمام بوهای تند و قوی، نوشیدن آب بسیار سرد یا داغ به صورت مکرر، خوردن غذاها با طبیعت بسیار گرم و یا سرد ممنوع است.
بحری مصرف گوشت هایی که بطور کامل پخته نشده اند را برای زنان باردار نامناسب خواند و افزود: برخی غذاهای دریایی و ماهی هایی که میزان فلزات سنگین آن مانند سرب و جیوه بالا است بر روی جنین تاثیر منفی می‌گذارد.
این کارشناس گیاهان دارویی عنوان کرد: خوردن غذاهای چرب و نفاخ مانند نخود، لوبیا، کلم، کرفس و همچنین سرکه و سیاه‌دانه ممکن است باعث سقط جنین شود.

وی افزود: مصرف اکثر گیاهان دارویی به علت خاصیت بازدارندگی در دوران بارداری ممنوع است و نباید به صورت سر خود از این داروها استفاده شود. 

چهارشنبه 10/6/1395 - 12:24
سلامت و بهداشت جامعه

احساس خارش در ناحیه گلو اغلب در اثر عفونت مجرای تنفسی فوقانی و گلودرد چرکی اتفاق می افتد. خارش گلو معمولا طی چند روز با مراقبت های رایج برطرف می شود.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سلامتی، خارش گلو یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از یک بیماری یا مشکل است و معمولا با علائم دیگری مانند تب، درد گلو، به سختی قورت دادن غذا، احساس درد موقع بلعیدن غذا، سرفه و … همراه است.

معمولا ابتلای به گلودرد چرکی، عفونت مجرای تنفسی فوقانی و آلرژی ها می توانند باعث خارش گلو شوند.

سایر علل به ندرت باعث خارش گلو می شوند.

علت ها
بیماری های مختلفی باعث خارش گلو می شوند. برخی از علل شایع آن عبارتند از:
۱- کم آبی بدن
کم آبی بدن از شایع ترین علل خارش گلوست.

وقتی که گلو خشک می شود و ترشحات (موکوس) کافی برای محافظت از این عضو وجود ندارد، خارش گلو بروز می کند.

معمولا نوشیدن آب زیاد در این گونه مواقع مفید است، ولی اگر خارش گلوی شما با این کار برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

کم آبی طولانی مدت (مزمن) بدن می تواند از علائم بیماری های جدی تری مانند دیابت و یا عفونت ویروسی باشد.

۲- عفونت‌ها
خارش گلو یکی از علائم اصلی عفونت مجرای تنفسی فوقانی است. مجرای تنفسی فوقانی شامل بینی، دهان، حلق و حنجره است.

همچنین همراه با درد گلو در بیماری فارنژیت دیده می شود.

بیماری های عفونی باکتریایی، ویروسی و قارچی می توانند باعث خارش گلو شوند.

افراد سالم می توانند دچار بیماری های عفونی باکتریایی (مانند گلودرد چرکی) و عفونی ویروسی (مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا) شوند، ولی بیماری های عفونی قارچی معمولا هنگام تضعیف سیستم ایمنی بدن مانند بیماری ایدز، شیمی درمانی سرطان، استفاده طولانی مدت از داروهای کورتونی، بیماری دیابت و پیوند عضو بروز می کنند.

۳- آلرژی‌ها
داشتن آلرژی یا حساسیت نسبت به خوردن برخی موادغذایی و یا استشمام برخی ذرات، یکی از علل مهم خارش گلوست.

معمولا خارش گلو در اثر آلرژی به راحتی از سایر علل آن مشخص می شود.

خارش گلو در اثر آلرژی مدت بیشتری طول می کشد و به دفعات بیشتری رخ می دهد و با علائم دیگر آلرژی مانند تنگی نفس، آبریزش بینی، اشک ریزش چشم ها و … همراه است.

خارش گلو در اثر حساسیت فصلی در بسیاری از موارد آلرژی ها دیده می شود.

۴- مواد محرک و آزاردهنده
مواد محرک شیمیایی (مثل مواد شیمیایی صنعتی) و هوای آلوده باعث تحریک موضعی گلو و در نتیجه خارش آن می شوند.

دود سیگار، چه خودتان سیگار بکشید و چه بوی آن را استشمام کنید، باعث تحریک و خارش گلو می شود.

۵- غذاها
برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث خارش گلو شوند. کافئین ماده ای است که باعث دفع آب از بدن می شود.

لذا اگر به مقدار زیاد قهوه، چای و نوشابه سیاه بنوشید، ممکن است گلویتان بخارد، چون این نوشیدنی ها حاوی کافئین هستند.

۶- داروها
مصرف مواد مخدر روانگران مانند کوکائین و برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی می توانند باعث کم آبی بدن و خارش گلو شوند.

می توانید با پزشک خود صحبت کنید تا نوع داروی مصرفی تان را تغییر دهد.

۷- استفاده بیش از حد از گلو
استفاده زیاد از گلو باعث خشک شدن و در نتیجه خارش آن می شود.

در موارد زیر از گلو زیاد استفاده می شود:
زیاد حرف زدن، سرفه کردن زیاد، آواز خواندن با صدای بلند یا به طور غلط و یا برای مدت زمان طولانی، داد و فریاد کردن و خروپف.

این کارها فشار زیادی روی حنجره وارد می کنند و باعث خارش گلو می شوند.

همچنین اگر در اثر یک بیماری (مثل گرفتگی بینی) مجبور باشید از دهان خود نفس بکشید نیز گلویتان می خارد.

۸- علل روحی – روانی
خارش گلو همراه با پاک کردن آن و یا سرفه می تواند یک عادت یا تیک عصبی باشد.

گاهی اوقات خارش گلو ریشه عصبی دارد، یعنی عامل محرک خارجی برای آن وجود ندارد.

این نوع اختلال روانی اغلب بعد از یک مورد خارش واقعی گلو اتفاق می افتد.

احساس قلقک در ناحیه گلو می تواند یک عارضه عصبی باشد و در واکنش به یک موقعیت ناراحت کننده اجتماعی بروز کند (یعنی احساس یک نوع ناراحتی در جمع).

اگر خارش گلو یک تیک عصبی باشد، بایستی از روش های تسکین دهنده آن مانند ورزش های آرامش بخش استفاده کنیم.

اگر این عادت عصبی شدید باشد، کنار گذاشتن آن مدتی طول می کشد و نیاز به مراقبت های تخصصی (یعنی مراجعه به روانپزشک یا روانشناس) دارد، ولی باید گفت قابل درمان است.

مصرف داروهای آنتی هیستامین مانند ستیریزین، در بهبود خارش گلو به خصوص در اثر آلرژی ها خیلی موثرند

۹- بیماری ریفلاکس معده
در بیماری ریفلاکس معده، اسید و محتویات معده به سمت مری بر می گردند.

رسیدن اسید معده به گلو، گاهی اوقات باعث خارش آن می شود.

۱۰– سایر بیماری‌ها
بیماری های زیادی می توانند باعث خارش گلو شوند، ولی به ندرت این اتفاق رخ می دهد. بیماری هایی مانند: پنومونی، برونشیت، سندرم شوگرن، تومور بدخیم (سرطان) گلو، آسیب و جراحت گلو، استفراغ و … .

برای آشنایی بیشتر با هر یک از این بیماری ها می توانید روی آنها کلیک کنید.

درمان‌های خانگی
۱- با آب نمک ولرم غرغره کنید.

۲- برای جلوگیری از کم آبی بدن، آب و مایعات زیادی بنوشید.

۳- در اتاق خود دستگاه بخور قرار دهید تا هوای اتاق مرطوب شود.

۴- آب نبات مخصوص گلودرد را بمکید که باعث تسکین و تخفیف خارش گلو می شوند. این آب نبات ها را می توانید از داروخانه بخرید.

درمان‌های پزشکی
مصرف داروهای آنتی هیستامین مانند ستیریزین، در بهبود خارش گلو به خصوص در اثر آلرژی ها خیلی موثرند.

بیماری های عفونی ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیاز به داروی دیگری برای خارش گلو ندارند و داروهای آنتی بیوتیک فقط در عفونت های باکتریایی مورد نیاز هستند.

در صورتی که خارش گلو با تب و درد همراه باشد، داروهای مسکن مانند بروفن و استامینوفن تجویز می شوند.

اگر خارش گلو با سرفه دیده شود، داروهای ضدسرفه نیاز هستند.

توصیه می کنیم داروها را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید. 

چهارشنبه 10/6/1395 - 12:18
سلامت و بهداشت جامعه

سنگ کلیه زمانی رخ می دهد که کلیه ها دیگر قادر به پردازش سموم از بدن به طور موثر نیستند. این عارضه با درد و انسداد در جریان ادرار خود را نشان می دهد.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، در اینجا درمان های طبیعی و ساده خانگی برای کمک به تسکین درد و و ناراحتی ناشی از سنگ کلیه و سرعت بخشیدن به روند درمان طبیعی بدن بیشتر معرفی شده است:

نوشیدن آب لیمو: یک راه کار ساده، موثر و در عین حال ارزان‌قیمت برای درمان سنگ کلیه و کاهش درد ناشی از آن، مصرف آب مرکبات بویژه‌ آب لیموست که راه‌ حلی کارآمد و امیدبخش برای این بیماران است.

برگ توت فرنگی: برگ توت فرنگی می تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند. افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند می توانند 40 گرم از برگ توت فرنگی را با یک لیتر آب به مدت 3 تا 4 دقیقه بجوشانند. سپس، این محلول را هر 5 ساعت یک بار بنوشند.

ریشه قاصدک: این گیاه پاک کننده کلیه است و مصرف آن به میزان 500 میلی گرم دو بار در روز می تواند برای دفع سنگ کلیه بسیار مفید باشد. ریشه قاصدک از صدها سال پیش به عنوان روشی درمانی برای دفع سنگ کلیه به کار رفته است.

لوبیا: لوبیا سرشار از پتاسیم و یک درمان خانگی موثر برای سنگ کلسیه است. به گفته متخصصان 60 گرم لوبیا قرمز باید برای 6 ساعت در آب گرم جوشانده شود. این آب را باید از صافی رد کنید و اجازه بدهید مایع به دست آمده برای 8 ساعت خنک شود. به مدت یک روز و هر دو ساعت یک بار می توان یک لیوان از این مایع نوشید و آنهم برای کاهش درد و وخامت سنگ کلیه.

چای ریحان: چای ریحان و به طور کلی ریحان از جمله سبزی ‌های مفیدی است که مصرف آن به طور روزانه سلامت کلیه‌ ها را تضمین می‌ کند. در صورت ابتلا به سنگ کلیه می‌ توانید طی شش ماه، هر روز یک قاشق چایخوری آب ریحان را با عسل مخلوط و میل کنید. این ترکیب به دفع سریع‌ تر و آسان ‌تر سنگ کمک می کند.

انار: همیشه شنیده‌ ایم انار فواید زیادی برای سلامت دارد ولی هسته‌ ها و آب آن به عنوان یک درمان طبیعی برای دفع سنگ‌ های کلیوی به شمار می‌ رود. دلیل آن هم ویژگی ترش و قابض بودن آن است که کلیه‌ ها را شست و شو داده و به دفع راحت ‌تر سنگ کمک می ‌کند.

منیزیم: مطالعات نشان می دهد که مردم با سنگ های راجعه کلیوی هنگامی که مکمل های کلسیم را دریافت می کنند، نرخ بهبودشان به 92.3 درصد می رسد. دریافت روزانه 300 میلی گرم منیزیم برای پیشگیری و کاهش علائم سنگ کلیه توصیه می شود.

کرفس: افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند می توانند نصف فنجان آب کرفس را قبل از هر وعده غذایی بنوشند. 

چهارشنبه 10/6/1395 - 12:17
سلامت و بهداشت جامعه

حواستان باشد برخی مواد غذایی نیازی ندارند در یخچال نگه داشته شوند و حتی با قرار گرفتن در یخچال خاصیت خود را از دست می‌دهند.
 
 
 
 
 
 
 

به گزارش جام جم آنلاین ، بهتر است مرکبات را نیز در دمای محیط نگه دارید و البته خیلی زود نیز مصرفشان کنید.

همچنین هیچ‌گاه سیب‌زمینی و پیاز را با هم نگه ندارید؛ زیرا امکان دارد سیب زمینی‌ها زودتر خراب شوند. توجه داشته باشید نان نیز بسرعت در یخچال خشک می‌شود.

همچنین میوه و سبزیجاتی که نیاز به رسیدن بیشتری دارند، باید در دمای محیط قرار بگیرند. بهتر است مواد غذایی فاسد نشدنی را در جای خشک، خنک و تمیز نگه دارید.

لزومی ندارد سیب‌زمینی و پیاز را داخل یخچال نگه دارید. فقط آنها را در مکانی خنک و تاریک قرار دهید. 
چهارشنبه 10/6/1395 - 12:16
سلامت و بهداشت جامعه
مفاصل نقش لولا را بازی می‌کنند. یعنی محل اتصال دو استخوان هستند و ساختار ویژه آنها به ما امکان می‌دهد زانو، مچ دست و پایمان را خم و راست کنیم، برای اطرافیان خود دست تکان دهیم، بالا و پایین بپریم و سر خود را به اطراف حرکت دهیم. حال نکته مهم این است که اعضای موثر بدن نیاز به مراقبت دارند. چراکه اگر آسیب ببینند تمام فعالیت‌های تحرکی ما دچار اختلال می‌شود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
به گزارش جام جم آنلاین ، مفاصل نقش لولا را بازی می‌کنند. یعنی محل اتصال دو استخوان هستند و ساختار ویژه آنها به ما امکان می‌دهد زانو، مچ دست و پایمان را خم و راست کنیم، برای اطرافیان خود دست تکان دهیم، بالا و پایین بپریم و سر خود را به اطراف حرکت دهیم. حال نکته مهم این است که اعضای موثر بدن نیاز به مراقبت دارند. چراکه اگر آسیب ببینند تمام فعالیت‌های تحرکی ما دچار اختلال می‌شود.

در واقع، بافت نرم مفاصل مانع ساییده شدن سر استخوان‌ها به هم می‌شود که به طور طبیعی با افزایش سن، آسیب‌پذیر می‌شوند، اما عواملی چون سبک اشتباه نشستن یا برداشتن بار بیش از اندازه باعث آسیب آن می‌شود و به این ترتیب التهاب و سایر مشکلات مفاصل بروز می‌کند، اما مهم‌تر از آن چاقی و اضافه وزن، دشمن مفاصل محسوب می‌شوند و مفاصل را در دام بیماری‌های مفصلی و بویژه آرتروز می‌اندازند.

بی‌دلیل نیست دکتر غلامعلی عکاشه، رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با اشاره به این که چاقی نه‌تنها در ایران بلکه در آمریکا به عنوان معضل شناخته شده است، می‌گوید: چاقی زمانی اتفاق می‌افتد که میزان وزن بدن نسبت به قد و سن در مقاطعی بیش از استانداردهای تعیین شده باشد. البته خروج از این استانداردها تا 15 درصد با تاثیرات منفی بر سلامت عمومی بدن همراه نیست، ولی بیش از آن با عوارض زیادی بویژه بر استخوان‌ها و مفاصل همراه است.

این جراح ارتوپدی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: هیچ عاملی به اندازه اصلاح نحوه زندگی فرد یعنی ایجاد تغییر در نوع تغذیه، اصلاح شکل راه رفتن و نشستن، کاهش اضافه‌وزن و حرکات ورزشی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مفصلی موثر نیست.

چاقی به اندام تحتانی بیشتر آسیب می‌زند

توجه داشته باشید بدن انسان برای یک مقدار وزنی در سن معین ساخته شده است. پنج کیلو اضافه وزن به اندازه 20 کیلو به مفاصل فشار وارد می‌کند.

به گفته این متخصص ارتوپدی، بیشترین فشار بر اثر افزایش وزن به مفاصل اندام تحتانی بویژه هنگام خم‌شدن، چرخیدن یا بالا رفتن از پله‌ها وارد می‌شود. چنین فشاری باعث می‌شود در این مفاصل، تورم و درد و بتدریج تخریب استخوان و غضروف اتفاق بیفتد که به بقیه قسمت‌ها نیز سرایت و مشکلی به نام آرتروز ایجاد می‌کند.

وی می‌افزاید: متاسفانه در چنین شرایطی، تنها راه نجات اصلاح مفصل آسیب‌دیده، تعویض آن است. فراموش نکنید مفاصلی که وزن بدن و بیشترین آسیب ناشی از افزایش وزن را تحمل می‌کنند زانوها، استخوان لگن، مچ پا و کمر هستند. به بیان دیگر به مرور زمان، افزایش وزن، روند فرسودگی مفاصل را تسریع می‌کند. به همین نسبت، کاهش وزن، فشار وارد به این نواحی را در حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به مفاصل‌تان رحم کنید!

توجه داشته باشید التهاب مفاصل بر اثر افزایش وزن منجر به تکرار ضربه‌های نامتقارن و با فشار زیاد در قسمتی از غضروف‌ها می‌شود که تخریب و التهاب مفاصل را به همراه می‌آورد.

دکتر عکاشه در توضیح چنین وضعیتی می‌گوید: بتدریج قسمت‌های غضروفی که تحت فشار زیادی هستند خاصیت خود را از دست می‌دهند و تبدیل به استخوان می‌شوند. در چنین شرایطی اگر بموقع راه‌حل درمانی و کمکی برای کاهش فشار از روی مفاصل اندیشیده نشود، مفصل تبدیل به استخوان می‌شود که برای درمان آن چاره‌ای جز تعویض مفصل وجود نخواهد داشت.

چاقی به مفاصل اندام فوقانی هم آسیب می‌زند

شاید تصور کنید اضافه وزن فقط به تخریب و آسیب مفاصل زانو، کمر و لگن منجر می‌شود. در حالی که مفاصل اندام فوقانی یعنی شانه‌ها و مچ دست افراد چاق نیز به درجاتی در معرض فشار و آسیب است.

به گفته رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران گرچه مفاصل زانو، مچ پا،کمر و لگن بیشتر در معرض تخریب ناشی از اضافه وزن هستند، اما اگر چاق باشید و بخواهید کاری مثل شنا رفتن روی زمین یا بارفیکس انجام دهید فشاربیشتری نسبت به افرادی که وزن متعادل دارند به مفاصل دست و شانه هایتان وارد می‌شود. پس بر اثر چاقی، تمام مفاصل فرد، حین کارهای روزانه تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند.

شکم را کوچک کنید

همان گونه که دریافتید اصلی‌ترین مفاصل در معرض تخریب بر اثر چاقی، زانو، مچ پا، کمر و لگن هستند؛ تخریبی که بتدریج به آرتروز منتهی می‌شود، اما موثرترین روش برای خارج کردن مفاصل تحتانی از تحمل چنین فشاری چیست؟

دکتر عکاشه در پاسخ می‌گوید: افراد چاق برای این که آسیب‌های مفصلی خود را کم کنند باید چاقی‌های موضعی شکم، باسن و بالاتنه را کاهش دهند.

از سوی دیگر باید ورزش‌هایی انجام دهند که اگر نمی‌توانند چاقی را کاهش دهند مفاصل زانو، لگن، مچ پا و لگن را تقویت کنند تا مفاصل تقویت شده بتوانند وزن را تا حد زیادی تحمل کنند.

وی تاکید می‌کند: افراد دارای اضافه‌وزن باید ورزشی متعادل با سطح تحمل بدنی خود انجام دهند. مثلا اگر وزن صد کیلویی دارند، مسلما نمی‌توانند مانند یک شخص 60 کیلویی ورزش‌هایی چون بارفیکس یا فوتبال انجام دهند. بعلاوه برای هر ورزشی ابتدا باید عضلات اطراف مفاصل اصلی بدن را قوی کرد تا عضلات بتوانند وزن شخص را تحمل کنند. این متخصص هشدار می‌دهد: هرگز نباید تصور کرد عوارض چاقی بر مفاصل، مختص سنین میانسالی و پیری است. کمااین که یک کودک چاق نیز طی نوجوانی و کودکی با افزایش وزن می‌تواند دچار آرتروز مچ پا، کجی یا آرتروز زانو و در سنین بالاتر نیز دچار عوارض شدیدتر چاقی شود. یعنی شکی وجود ندارد که افزایش وزن در هر سنی باعث تخریب مفصلی خواهد شد.

از مفاصل مان چگونه مراقب کنیم؟

روش‌های زیر برای مراقبت از مفاصل حفظ قدرت و سلامت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها توصیه می‌شود:

وزن خود را کنترل کنید. این بهترین کمک برای حفظ سلامت مفاصل است.

تحرک و ورزش را فراموش نکنید.

ماهیچه‌هایتان را تقویت کنید. ماهیچه‌های قوی، محافظ مفاصل هستند.

ماهیچه‌های شکمی را تقویت کنید. تقویت ماهیچه‌های شکمی نیز باعث حفظ تعادل می‌شود و از آسیب به مفاصل جلوگیری می‌کند.

از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌هایی که برای بعضی از مفاصل سخت و آسیب‌رسان است، بر حذر باشید.

سعی کنید چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده، استواری و راست قامتی خود را حفظ کنید.

تغذیه مناسب و سالم داشته باشید. تغذیه درست به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. 
چهارشنبه 10/6/1395 - 11:30
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته