• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1410روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

شور می‌خورید یا شیرین؟ بیسکویت و چیپس خورید یا شکلات خور؟ مدام قهوه می‌نوشید یا نوشابه‌؟

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فرادید، تمام این هوس‌های غذایی می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت سلامتی شما باشد؛ یعنی اینکه تمایل زیاد به مصرف یک ماده غذایی می‌تواند ناشی از کمبود برخی از مواد مغذی در بدنتان باشد.

البته حواستان باشد که می‌گوییم «می‌تواند» نشان‌دهنده کمبودی باشد. برای مطمئن شدن باید تحت نظر پزشک آزمایش بدهید و وضعیتتان بررسی شود.

شکلات

اگر در طول روز تمایل شدیدی به مصرف شکلات دارید، به عقیده برخی از متخصصان این میل شدید ممکن است ناشی از کمبود جزئی منیزیم باشد. شکلات یکی از منابع غذایی سرشار از منیزیم است و به همین دلیل اگر با کمبود این ماده مغذی مواجه باشید امکان دارد تمایل زیادی به مصرف شکلات در بدنتان شکل بگیرد.

آبنبات

اگر عاشق انواع آبنبات‌ها هستید احتمال دارد قند خونتان پایین باشد. علاوه بر این میل شدید به مصرف آبنبات‌ها به دلیل کمبود «کروم» نیز شکل می‌گیرد. کروم وظیفه تنظیم قند خون را بر عهده دارد. برای همین جای تعجب نیست که با کمبود آن میل شدیدی به مصرف آبنبات داشته باشید.

منابع غذایی دیگر کروم

کروم در بروکلی و مرغ نیز وجود دارد و لازم نیست برای افزایش میزان این ماده در بدنتان مدام آبنبات میل کنید. توجه داشته باشید که مکمل‌های کروم نیز وجود دارد که می‌توانید با مشورت پزشک از آن‌ها استفاده کنید.

جایگزین‌های شکلات

منیزیم برای سلامتی بدن از سلامت عصب‌ها گرفته تا استخوان‌ها و سیستم ایمنی لازم و ضروری است. این ماده معدنی در دانه‌ها و مغزها و همچنین توت‌ها نیز وجود دارد. برای پر کردن باک منیزیم‌تان حتما سبزیجات و به خصوص سیب‌زمینی شیرین (سرشار از آنتی‌اکسیدان قوی لیکوپن) را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

هله‌هوله‌

اگر عاشق بیسکویت ترد، چوب شور، چیپس و غیره هستید زمان آن رسیده تا در سبک زندگی‌تان تغییراتی ایجاد کنید. چون امکان دارد نشان‌دهنده استرس درونی‌تان باشد. علاوه بر این غدد فوق کلیوی شما مشغول ترشح زیاد هورمون‌هایی مانند کورتیزول (هورمون استرس) هستند که این کار نیاز به سدیم دارد؛ یعنی همان نمک خودمان. اگر میل زیادی به مصرف این قبیل هله‌هوله‌های شور دارید احتمالا فرد مضطربی هستید.

نوشیدنی‌های گازدار

عشق نوشابه‌اید؟ هر جا می‌روید قبل از هر سفارشی اول نوشابه‌تان را باز می‌کنید؟ میل شدید به نوشیدن انواع نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند نشان‌دهنده نیاز بدن به کلسیم باشد. باید بدانید که نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف نوشیدنی‌های گازدار از نوع کولاها با کاهش تراکم استخوانی در خانم‌ها ارتباط دارد. در واقع هر چه نیازتان به کلسیم بیشتر می‌شود میلتان به خوردن نوشابه نیز بیشتر می‌شود.

قهوه

اگر احساس خستگی می‌کنید و ناگهان هوس نوشیدن قهوه به سرتان می‌زند امکان دارد که با کمبود آهن مواجه شده باشید. باید بدانید که حدود ۴۰ درصد خانم‌های بین ۱۹ تا ۳۴ ساله از کمبود این ماده معدنی رنج می‌برند. کمبود آهن به دلیل عادت ماهانه در خانم‌ها بیشتر است.

همبرگر

میل به مصرف گوشت قرمز ارتباط زیادی با طعم و بوی دلپذیر آن دارد اما همین میل شدید می‌تواند نشان‌دهنده کمبود پروتئین نیز باشد. توجه داشته باشید که خوردن زیاد همبرگر و مشتری دائم فست فودها شدن می‌تواند به سلامتی‌تان آسیب برساند.

منابع غذایی آهن

شاید نوشیدن یک فنجان قهوه به مدت چند ساعت خستگی را از تنتان به در کند اما برای اینکه مشکل را به طور ریشه‌ای حل کنید با مصرف گوشت قرمز و سبزیجات سبز که سرشار از آهن هستند کمبود این ماده را در بدنتان از بین ببرید.

سیب‌زمینی سرخ‌کرده

به احتمال زیاد میل شدید شما به خوردن سیب‌زمینی سرخ‌کرده به دلیل نمکی باشد که به آن اضافه می‌کنید. این میل شدید ممکن است علامت کم‌آبی بدن به‌ویژه در فصل گرما و یا بعد از ورزش باشد. 

شنبه 13/6/1395 - 12:10
سلامت و بهداشت جامعه

رژیم غذایی نادرست مادران باردار باعث ابتلای جنین به بیماری هایی سخت و غیر قابل درمان می شود.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛مادران باردار باید بدانند مصرف بیش از اندازه شکلات، شیرینی، آبنبات و همبرگر باعث تولد فرزندان بیش فعال و زودرنج می شود.

تحقیقات پیشین نشان داده بود ، مواد غذایی همچون همبرگر و شیرینی جات دارای حجم بالایی از چربی و شکر هستند که می تواند موجب اختلال ADHD در نوزاد شود. بروز اختلال ADHD در جنین و از رحم مادر آغاز می شود و با رعایت رژیم غذایی سالم می توان از ابتلای نوزاد به مشکلات مغزی جلوگیری کرد.

براساس این تحقیقات که در مجله child psychology and psychiatry به چاپ رسیده است، خوردن غذاهای چرب و شیرین می تواند بر روی ژن های در حال شکل گیری جنین اثر مخرب گذاشته و حتی نحوه اتصال نورون های مغزی به همدیگر را تغییر دهد و در نهایت جنین را با انواع بیماری های جسمی و روحی در آینده مواجه کند.

بیماری ADHD یا همان اختلال بیش فعالی از دسته بیماری های اعصاب و روان است که از دوران خردسالی خود را نشان می دهد و در کودک مشکلاتی چون پرخاشگری، عصبی بودن، عدم تمرکز بر روی کارها، مشکلات یادگیری ، تغذیه ای و بسیاری دیگر از عوارض جسمی و روحی را ایجاد می کند، براساس تحقیقات این بیماری حتی می تواند تا سنین بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند و باعث مشکلاتی چون ترک تحصیل، عدم یادگیری مطالب درسی و مهارت های جدید، چاقی و اضافه وزن در افراد شود.

کارشناسان به زنان باردار پیشنهاد می کنند برای کاهش درصد ابتلای نوزاد خود به این بیماری، رژیم غذایی سالم متشکل از انواع میوه وسبزی، دانه های آجیل بویژه گردو و بادام، گوشت مرغ و غذاهای دریایی شامل ماهی های روغنی حاوی اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 مصرف کنند.

این نوع رژیم غذایی برای شکل گیری رشته های عصبی مغز و تکمیل فرآیند ساخت اعصاب مغز بسیار موثر است و مادرانی که از مواد غذایی طبیعی و سالم در دوران بارداری خود استفاده کرده فرزندانی سالم و باهوش بدنیا آورده اند.

زندگی صنعتی امروزی و کمبود زمان برای آشپزی باعث شده است تا اکثر افراد به خوردن مواد غذایی ناسالم روی آوردد و این می تواند سبب تولد نوزادانی با بیماری های مختلف جسمی و روحی شود.

گفتنی است؛ زنان باردار باید سعی کنند قسمتی از زمان خود را برای پخت غذاهای خانگی و سالم صرف کنند ودر کنار بهره گیری از رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از افزایش وزن غیر طبیعی ساعاتی از روز را به ورزش و تحرک بدنی اختصاص دهند.

منبع:Dailymail 

شنبه 13/6/1395 - 12:7
سلامت و بهداشت جامعه

نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران، از وجود مافیای واردات دستگاه های سونوگرافی چینی و همچنین آموزش های سه روزه سونوگرافی به متخصصین زنان و زایمان، پرده برداشت.

 

 

 

به گزارش جام جم آناین به نقل از مهر ، دکتر حسین کرم پور در نشست خبری انجمن رادیولوژی ایران به چالش ها و مشکلات رادیولوژیست های کشور اشاره کرد و گفت: آمیختگی سیاست و سلامت به ضرر مردم است.

وی با عنوان این مطلب که مدیریت اقتدارگرا به هیچ عنوان جواب نخواهد داد، افزود: متاسفانه در دوره اخیر شاهد سیاست های اقتدارگرا در حوزه سلامت هستیم. بطوریکه علم را زیرپا می گذارند، قوانین بالادستی را نادیده می گیرند و همه این اقدامات منجر به آسیب سلامت مردم می شود.

کرم پور با بیان این مطلب که برای تحول در نظام سلامت می بایست نظام ارجاع را پیاده سازی می کردیم، گفت: متاسفانه ۵ درصد جامعه پزشکی که از تمکن مالی بالایی برخوردارند و به دنبال ثروت اندوزی هستند، شعار عدالت در سلامت را سر می دهند. در حالی که ۹۵ درصد جامعه پزشکی کشور از شرایطی که دارند، راضی نیستند.

وی در توضیح این ادعای خود، افزود: ۱۰ درصد از درآمد پزشک برای بیمارستان های دولتی، بعد از ۸ تا ۱۲ ماه به او پرداخت می شود.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران در ادامه به موضوع دخالت بین رشته ای در پزشکی اشاره کرد و گفت: وقتی تشخیص و درمان در دست یک نفر باشد، باعث بروز مشکلات و مفسده مالی می شود. بطوریکه شاهد خود ارجاعی پزشک در تشخیص و درمان بر اساس روش خودش خواهیم بود.

کرم پور با انتقاد از نگاه تجاری حاکم بر حوزه پزشکی در کشور، افزود: متاسفانه به اسم مناطق محروم، شاهد آموزش های غیر علمی هستیم که هیچ کارکرد مثبتی برای رفع محرومیت در حوزه سلامت کشور ندارد.

وی به ماجرای آموزش سونوگرافی توسط یک شرکت تجهیزات پزشکی به متخصصین زنان و زایمان اشاره کرد و گفت: آموزش هایی که باید در مدت ۴ سال توسط رادیولوژیست ها ارائه شود، در مدت ۳ روز و زیر نظر افراد غیر پزشک آموزش داده می شود.

کرم پور با انتقاد از اینکه وزارت بهداشت با این اقدامات مافیایی برخورد نمی کند، ادامه داد: چرا در استانی که ۳ متخصص رادیولوژی طرحی خانم حضور داشتند، به نقطه ای دیگر منتقل شدند و عنوان کردند کمبود رادیولوژیست داریم.

وی با گلایه شدید از برخورد اقتدارگرایانه و ابزاری با رادیولوژیست ها، گفت: مسئولان وزارت بهداشت بهتر از هر کسی می دانند که هیچ انتفاع مالی در تشخیص بیماری ها برای رادیولوژیست ها متصور نیست.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران با عنوان این مطلب که ۹۵ درصد جامعه پزشکی کشور پاک هستند، افزود: ۵ درصد هم افرادی هستند که شعار پاک بودن جامعه پزشکی را سر می دهند.

کرم پور به وجود مافیای واردات دستگاه های بی کیفیت سونوگرافی از کشور چین اشاره کرد و گفت: در حالی که قیمت یک دستگاه سونوگرافی در حدود ۱۰ میلیون تومان است، اما یک شرکت وارد کننده تجهیزات پزشکی نسبت به واردات این دستگاه از چین و فروش آنها به متخصصین زنان و زایمان، سود سرشاری از این محل می برد.

وی با اشاره به مجوز وزارت بهداشت برای ۶۰ پریناتولوژیست به منظور آموزش سونوگرافی، تاکید کرد: دریافت وجه برای سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان در مطب ها غیرقانونی است.

کرم پور به هزینه ۷ میلیون تومانی دوره آموزشی سونوگرافی اشاره کرد و گفت: اقدام متخصص زنان و زایمان برای سونوگرافی ، منجر به تشدید سقط جنین در مطب ها می شود. زیرا، تشخیص و درمان در اختیار پزشک است. 

شنبه 13/6/1395 - 11:58
سلامت و بهداشت جامعه

چگونه می‌توان خانم ها را بهتر درک کرد؟

 

یک روانشناس شرایط روحی، جسمی، محیطی و ژنتیکی را از جمله عوامل بدخلقی خانم‌ها خواند و گفت: مهمترین دلیل بهانه‌جویی زنان بی‌توجهی و عدم درک آنها است.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین نیسا محمودی روانشناس در گفت‌وگو با
باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بدخلقی زنان از شرایط روحی، جسمی،
محیطی و ژنتیکی آنها ناشی می‌شود و باید با ریشه‌یابی علل بدخلقی
در خانم‌ها و تلاش برای رفع آنها در جهت از بین بردن این مشکل اقدام کرد.
محودی ادامه داد: مشکلات جسمی از قبیل تغییرات هورمونی که زنان
به طور ماهانه با آن مواجه می شوند و همچنین کمبود آهن،
ویتامین ب۱ و کمبود سایر ویتامین‌ها که معمولاً در زنان بیشتر است
به بدخلقی آنان می انجامد.
وی ضمن تاکید به این موضوع که زنان بیشتر از مردان در معرض استرس
قرار دارند، افزود: زنان به طور طبیعی و براساس متابولیسم بدنشان
مضطرب‌تر از مردان هستند و به همین دلیل ترشح هورمون سروتونین
شادی‌آور در بدن آن ها کاهش می‌یابد و باعث اختلال در خواب، غذا خوردن،
کاهش رضایت از زندگی و در نهایت بدخلقی می‌شود.
محمودی اضافه کرد: دوران کودکی و محیط زندگی افراد بر خلق و خوی آنها
تاثیر مستقیم دارد و زنانی که دوران کودکی تنش‌زایی را پشت سر گذاشته‌اند،
نسبت به زنان دیگر بد خلق‌ترند.
این روانشناس با اشاره به اینکه زنان بیشتر از مردان هیجانات خود را بروز می دهند،
بیان کرد: یکی از راه‌های تخلیه هیجانات زنان در هنگام عصبانیت حرف زدن است.
این در حالی است که مردان میل چندانی به صحبت کردن ندارند و بیشتر به سکوت
کردن تمایل دارند که این مسئله منشأ بروز بسیاری از مشکلات بین زن و شوهر
است.
محمودی تاکید کرد: زنان و مردان باید با روحیات و تفاوت های یکدیگر آشنا
شوند وبه خوبی بتوانند یکدیگر را درک کنند چرا که بیشتر مشکلات بین آنان
از عدم شناخت صحیح یکدیگر ناشی می شود. برای تحقق این امر افراد قبل
و بعد از ازدواج باید به مشاور مراجعه کنند.
وی مهم‌ترین دلیل بدخلقی و بهانه‌جویی زنان را بی توجهی و عدم درک آن ها
دانست و گفت: زنان بیشتر از مردان نیاز به توجه دارند و بهترین راه برای جلوگیری
از بدخلقی همسرمان توجه واقعی و عشق ورزیدن به او است.
محودی اظهار داشت: زنان نسبت به مردان اعتماد به نفس کمتری دارند و مردان
باید با توجه کافی به همسرشان، رفع نیازهای او و پرهیز از مقایسه
شریک زندگی‌شان با دیگری، همسری با اعتماد به نفس و خوش‌خلق برای خود
رقم بزنند.
وی یادآور شد:با توجه کافی به زنان، عشق ورزیدن واقعی به آنها و
تلاش برای کاهش دغدغه‌های شریک زندگی می‌توان همسری خوش خلق
داشت.

 

شنبه 13/6/1395 - 11:54
سلامت و بهداشت جامعه

اینکه مردان زود به رختخواب بروند می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری قلبی در آنان باشد.

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، پژوهش اخیر محققان درباره میزان خواب و تمایل به خواب در میان مردان به نتایجی قابل تأملی رسیده است.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، تمایل مردان به زود خوابیدن می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری قلبی در مردان باشد.

با توجه به این مطالعه جدید تمایل مردان به زود به بستر رفتن می‌تواند حاکی از مشکلات جدی قلبی در این مردان باشد.

تحقیقات بر روی عادات خواب 2400 بزرگسال نشان می‌دهد که مردان با فشارخون بالا تمایل بشتری نسبت به سایرین به زودتر به رختخواب رفتن دارند.

محققان دانشگاه هیروشیما گفته‌اند که مردان مبتلا به بیماری فشارخون بالا 18 دقیقه زودتر از کسانی که این بیماری را ندارند زودتر به رختخواب می‌روند.

این در حالی است که بر اساس یافته‌های این مطالعه میزان خواب اضافی هیچ تأثیری بر کاهش فشار خون ندارد.

فشار خون بالا یک بیماری است که به ندرت علائم خاصی را نشان می‌دهد اما اگر درمان نشود می‌تواند به سکته قلبی و مغزی منجر شود.

بر اساس این گزارش، متوسط ​​زمان رفتن به خواب برای مردان مبتلا به این بیماری 23:10 بود در حالی که کسانی که به این بیماری مبتلا نبودند در 23:28 به رختخواب رفته‌اند. 

شنبه 13/6/1395 - 11:39
سلامت و بهداشت جامعه

از آنجا که بخش‌های مختلف صورت مانند یک نقشه عمل کرده و وضعیت سلامتی شما را نشان می‌دهند، در نتیجه اگر بدانید کدام بیماری‌ها علائمی از خود را در صورت نشان می‌دهند، می‌توانید سلامت خود را کنترل کنید.

 

 

 

 

 

 به گزارش جام جم آنلاین ، وقتی جلوی آینه می ایستید تنها بفکر تیپ زدن نباشید شاید با دقت بیشتر در چهره موجب پایداری سلامتی تان شوید.

1. زردی صورت و چشم‌ها

اگر متوجه رنگ زرد خفیفی در صورت و به ویژه سفیدی چشم‌هایتان شده‌اید، ممکن است دچار زردی باشید. زردی به علت تجمع بیلی روبین در خون و بافت‌های بدنتان ایجاد می‌شود. در حالت عادی کبد بیلی‌روبین‌ها را به همراه سلول‌های قرمز قدیمی دفع می‌کند. سایر علائم زردی عبارتند از خستگی، سردرد، تب، کم‌اشتهایی، تهوع، کاهش وزن، درد شکم، خارش پوست و کم‌رنگی ادرار و مدفوع.

2. لوپوس

وجود هر نوع جوش بر روی پوست صورت از وجود مشکلی در بدن خبر می‌دهد. اگر این جوش‌ها در امتداد گونه‌ها و دارای ظاهری مانند پروانه و علائمی شبیه به آفتاب‌سوختگی باشد، احتمالاً از بیماری لوپوس رنج می‌برید. لوپوس نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که بر روی پوست، مفاصل، خون، ریه‌ها، قلب و کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به خستگی، درد مفاصل، تورم، درد ماهیچه، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، احتباس مایعات و سردردهای مکرر اشاره کرد.

3. رویش موی بیش‌ازاندازه در صورت

رویش مو‌های زائدی که در امتداد خط فک، چانه و لب بالای خانم‌ها اتفاق ‌می‌افتد، به ‌عنوان هیرسوتیسم یا پرمویی شناخته می‌شود و می‌تواند نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد که به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها و افزایش سطح هورمون مردانه اتفاق می‌افتد. این مشکل به علت تغییرات هورمونی ناگهانی در زنان پس از یائسگی شایع‌تر است. این موها می‌تواند به دلیل استفاده از داروهای خاص یا اختلالات غدد فوق کلیوی و در موارد نادر تومور یا سرطان نیز ایجاد شوند.

 

4. رنگ‌پریدگی پوست

یکی از علل اصلی رنگ‌پریدگی پوست کم‌خونی و فقر آهن است. به دلیل کمبود آهن، بدن نمی‌تواند هموگلوبین موردنیاز خود را که باعث به وجود آمدن رنگ قرمز خون می‌شود، تولید کند. اگر کمبود آهن شدید باشد، سایر قسمت‌های صورت مانند داخل دهان، لثه‌ها، زیر پلک‌ها و لب‌ها نیز رنگ‌پریده‌تر از حد معمول به نظر می‌رسند. خستگی شدید، سر‌درد، سردی دست‌ها و پا‌ها و شکنندگی ناخن‌ها از دیگر علائم فقر شدید آهن هستند. با افزودن مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت، چغندر، انار، عدس و لوبیا به رژیم غذایی خود می‌توانید این عارضه را کنترل کنید.

5. خشکی و پوسته‌پوسته شدن لب

این مشکل رایج‌ترین نشانه از کمبود آب در بدن است. ۳۰ درصد از آب بدن در داخل پوست قرار دارد که در صورت کمبود آب در بدن، پوست خشک‌شده و لب‌ها ترک می‌خورند. همچنین کم آبی می‌تواند به کاهش تعریق و عدم دفع آلودگی و چربی انباشته‌شده بر روی پست منجر شود که باعث افزایش احتمال ابتلا به آکنه، اگزما و سوریاس می‌گردد.

6. تغییر رنگ غیرطبیعی پوست

زنانی که دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند ممکن است متوجه تکه‌های ضخیم مشکی یا قهوه‌ای بر روی پیشانی، گردن، ناف، زیر بغل و سینه خود شده باشند. مقاومت به انسولین یا بالا بودن سطح انسولین خون در افراد مبتلا به این سندرم باعث به وجود آمدن این نوع تغییر ناگهانی رنگ پوست می‌شود.

7. چین‌وچروک عمیق زودرس

چین‌وچروک رابطه‌ اجتناب‌ناپذیری با سن دارد؛ اما چین‌وچروک زودرس در اطراف دهان یا پیشانی می‌تواند در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض دود سیگار ایجاد شود. نیکوتین موجود در سیگار منجر به تنگ‌ شدن رگ‌های خونی در لایه‌های بیرونی پوست و کاهش جریان خون شده و در نتیجه مانع رسیدن مواد موردنیاز به پوست می‌شود.

8. به وجود آمدن ترک در گوشه‌های دهان

ترک‌های گوشه دهان معمولاً با کمبود ویتامین ب ۲ یا ریبوفلاوین، آهن و روی در بدن مرتبط است. کمبود ویتامین ب در بدن می‌تواند به التهاب غشا دهان، پوست، چشم‌ها و دستگاه گوارش منجر شود. از علائم دیگر آن می‌توان به تورم غشاهای مخاطی، التهاب پلک، زخم بر روی لب‌ها و دهان و قرمزی پوست اشاره کرد. برای درمان این مشکل باید غذاهای حاوی ویتامین ب مانند گوشت، مرغ، ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، تخم‌مرغ، صدف، گوجه‌فرنگی خشک‌شده در آفتاب، برگ چغندر، بادام‌زمینی، لوبیا و حبوبات را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

9. لک زرد اطراف چشم‌ها

بیماری‌های قلبی می‌توانند یکی از دلایل به وجود آمدن این لکه‌ها باشند. این لکه‌های زردرنگ که اغلب در نزدیکی گوشه داخلی پلک به وجود می‌آیند، نرم، کوچک و بدون درد هستند و مشکلی در بینایی ایجاد نمی‌کنند. این مشکل اغلب با تصلب شرایین، دیس‌لیپیدمی و بیماری عروق کرونر در ارتباط است.

10. چشمان پف‌کرده

پف و حلقه‌های تیره زیر چشم ممکن است به دلیل دیر خوابیدن، کمبود خواب یا گریه بیش‌ازحد به وجود بیایند. اما اگر با بهره‌مندی از خواب کافی این مشکل برایتان به وجود آمده است ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی پزشکی باشد. به عنوان مثال ممکن است دچار بیماری چشمی تیروئید باشید که منجر به تورم بافت‌ها و ماهیچه‌های اطراف چشم‌ها می‌شود.

بیماری چشمی تیروئید نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به پشت چشم‌ها حمله می‌کند و منجر به التهاب می‌شود. همچنین ممکن است مشکلی در غده تیروئید یا کلیه‌ها وجود داشته باشد.

منبع : گروه اینترنتی پرشین استار

شنبه 13/6/1395 - 11:23
سلامت و بهداشت جامعه

دغدغه این روزهای کمیته بررسی محیط‌‌‌ زیست مجلس عوام بریتانیا، حضور و تاثیر ریزدانه‌های پلاستیکی 5 میلی‌متری بر سلامت انسان و محیط زیست است.

 

 

 

چند سالی است از این ریزدانه‌ها برای ایجاد زبری و سایش با هدف زدودن جرم، چرک یا لایه‌های مرده سطح پوست در محصولات آرایشی و بهداشتی همچون خمیردندان و شامپوهای مایع استفاده می‌شود.

نرم‌کنندگی، شفافیت و جرم‌زدایی به عنوان خواص استفاده از محصولات حاوی این ریزدانه‌ها تبلیغ می‌شود، اما بررسی منتقدان نشان می‌دهد، هیچ یک از این اهداف محقق نمی‌شود چراکه این ریزدانه‌ها نرم‌تر از آن هستند که باعث جداسازی سلول‌های مرده سطح پوست شوند. این ریزدانه‌ها برای این که پاره شوند به فشاری احتیاج دارند که معمولا هنگام استفاده به آنها وارد نمی‌شود.

گزارش بی‌بی‌سی، یادآور این نکته بود که مصرف شوینده‌های حاوی ریزدانه‌های پلاستیکی در میان مردم ما بسیار شایع بوده و لازم است برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به پوست به نوع شوینده‌های مصرفی خود توجه بیشتری داشته باشند.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم با تأکید بر این که استفاده از شوینده‌های قوی می‌تواند به جای تاثیرگذاری مثبت نتیجه عکس داشته باشد، می‌گوید: مصرف شوینده‌ها باید براساس نوع پوست اعم از چرب، معمولی، خشک یا مختلط انجام گیرد.

وی تأکید می‌کند: تعداد دفعات شست‌وشو در روز را میزان چربی یا خشکی پوست تعیین می‌کند. کسانی که پوست چرب دارند، هر روز باید پوست خود را بشویند.

شوینده‌های ملتهب‌کننده

التهاب پوست مشکلی شایع است، اما مسری و تهدیدکننده نیست و به شکل قرمزی و خارش پوست بروز می‌کند. دکتر احسانی، استفاده نادرست از شوینده‌ها را در التهاب پوست موثر می‌داند و می‌گوید: بدون توجه به تبلیغات وسیعی که در رابطه با شوینده‌های ترکیبی و مختلط با خواصی همچون روشن‌کننده پوست، لایه‌بردار و... می‌شود، افراد باید شوینده‌های ساده و متناسب با پوستشان تهیه کنند.

این متخصص پوست خاطرنشان می‌کند: علاوه بر شست‌وشوی زیاد مخصوصا با شوینده‌های غیرمرتبط با پوست، کمبود مصرف آب و افزایش سن در خشکی پوست تاثیر دارد.

پن‌ها، مناسب‌ترین شوینده برای پوست‌های حساس

صابون در علم شیمی، نمک یک اسید چرب است که از گذشته تا امروز برای شست‌وشوی پوست از آن استفاده می‌شده است. نتایج تحقیقات سال‌های اخیر نشان می‌دهد، استفاده از صابون بیشتر برای شستن پوست‌های چرب و مستعد جوش مناسب است، اما نظافت پوست‌های خشک و حساس راهکار دیگری دارد. دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو در این باره به جام‌جم می‌گوید: تولید شوینده‌های مایع و غیرصابونی همچون پن‌ها مناسب‌ترین و سازگارترین شوینده برای پوست‌های خشک و حساس هستند.

وی ادامه می‌دهد: افراد دارای پوست حساس و خشک نیاز نیست هر روز پوستشان را بشویند مگر آن که از مواد غیرصابونی و پن‌های ملایم استفاده کنند. پاک‌کننده‌هایی که PH آنها 5/4 تا 5 باشد، مناسب پوست‌های حساس و خشک است و بالاتر از این میزان برای پوست‌های چرب مناسب است.

این متخصص پوست درباره مصرف اسکراب‌ها می‌گوید: با توجه به خاصیت لایه‌برداری این محصول، استفاده هفته‌ای یک تا دو بار مناسب است. البته پوست‌های چرب می‌توانند بیشتر از آن استفاده کنند.

مضرات استفاده مکرر از دستمال مرطوب

دستمال مرطوب نیز نوعی شوینده محسوب می‌شود که هر روز بر تعداد مصرف‌کنندگان آن به واسطه اقتصادی بودن، کاهش مصرف آب و رایحه خوب و لطافت پوست آن افزوده می‌شود.

دکتر داوودی درباره نحوه و میزان مصرف این پاک‌کننده می‌گوید: الکل و حلال‌های شیمیایی، مواد اصلی این محصول را تشکیل می‌دهند که توانایی ضدعفونی، چربی‌زدایی و رفع آلودگی را دارند، اما استفاده از آنها باید به صورت مقطعی و گذرا باشد.

وی تأکید می‌کند: استفاده مکرر این پاک‌کننده‌ها می‌تواند باعث خشکی و حساسیت پوست شود. این موضوع، نکته مهمی است که مادران نیز هنگام استفاده برای نظافت پوست بچه‌ها باید به آن توجه کنند.

به گفته دکتر داوودی افرادی که پوست چرب دارند، تا زمانی، دچار مشکل نشوند، می‌توانند از این پاک‌کننده‌ها بیش از سایرین استفاده کنند. دستمال مرطوب نیز متناسب با نوع پوست تولید می‌شود و بهتر است موقع خرید، مصرف‌کنندگان به این موضوع توجه داشته باشند.

ریسک ابتلا به سیاه زخم با سفیدآب

سفیدآب یا روشور، نوعی لایه‌بردار و سفیدکننده پوست بدن است که به طور سنتی در ایران به شکل توپ‌های کوچک سفیدرنگ تولید می‌شود که از آن برای لایه‌برداری پوست‌های مرده استفاده می‌شود.

دکتر داوودی، زیاده‌روی در مصرف وسایل کمکی شست‌وشو مانند لیف، کیسه و سفیدآب را باعث خراش پوست و آسیب آن می‌داند و می‌گوید: حضور 30تا40 ثانیه‌ای شوینده روی پوست کافی است و دیگر نیازی به استفاده از کیسه یا سفید آب نخواهد بود.

این متخصص پوست و مو استفاده از سفیدآب را توصیه نمی‌کند و می‌گوید: با توجه به این که این محصول با استفاده از نخاع برخی حیوانات و نوعی خاک تهیه می‌شود و امکان بیمار بودن نخاع حیوان وجود دارد، بهتر است مصرف نشود. حتی گزارش ابتلا به سیاه زخم از طریق مصرف سفیدآب دریافت کرده‌ایم.

تفاوتی بین شوینده ایرانی و خارجی نیست

چند سالی است افرادی به عنوان مشاور پوست در داروخانه‌ها مستقر هستند که الزاما متخصص پوست نیستند. تعدادی از آنها بعد از گذراندن یک دوره کوتاه، محصولات تجاری شرکت‌های داخلی و خارجی را به مصرف‌کنندگان معرفی می‌کنند.

دکتر داوودی در پاسخ این پرسش که شوینده پیشنهادی این مشاوران تا چه اندازه قابل اعتماد است، می‌گوید: اغلب این مشاوره‌ها اطمینان بخش است، اما از آنجا که یکی از اهداف آنها فروش محصولی است که نمایندگی فروش آن رادارند، گاهی در معرفی تاثیرات محصول مخصوصا فرآورده‌های خارجی افراط می‌کنند، چراکه فروش محصولات خارجی سود بیشتری دارد. تنوع و نوع بسته‌بندی خارجی‌ها باعث جذب بیشتر مصرف‌کننده می‌شود.

وی تأکید می‌کند: هیچ تفاوتی بین فرمولاسیون شوینده‌های داخلی و خارجی وجود ندارد، به گونه‌ای که من خودم از شامپوی ایرانی استفاده می‌کنم.

سهیلا فلاحی - دانش و سلامت 

شنبه 13/6/1395 - 11:4
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

 

تحقیقات نشان داده است بعضی آنتی‌اکسیدان‌ها خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از‌جمله بیماری‌های چشم مثل کاتاراکت (‌آب مروارید‌) را کاهش می‌دهد. ویتامین A و کاروتنوئیدها در راس این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قرار دارند. ویتامین A آنتی‌اکسیدانی است که در مواد غذایی حیوانی مثل شیر و لبنیات، جگر، تخم‌مرغ، کره و مواد غذایی گیاهی حاوی کاروتنوئیدها وجود دارد.

کاروتنوئیدها رنگدانه‌های قرمز و زردی هستند که در گیاهان و حیوانات وجود دارد. این مواد به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و همچنین انواع خاصی از آنها (که بیشتر بتاکاروتن است) به ویتامین A تبدیل می‌شوند.

همچنین ویتامین A مانع شب کوری می‌شود. تحقیقات همچنین نشان داده ویتامین A مانع شکل‌گیری کاتاراکت (آب سیاه‌) شده است.

 

چهارشنبه 10/6/1395 - 12:46
سلامت و بهداشت جامعه

«عضله‌سازی تضمینی»، «اندام ورزشکاری در شش ماه»، «بدنساز حرفه‌ای شوید» و ده‌ها جمله رنگارنگ دیگر فقط گوشه‌ای از تبلیغات بازار پرسودی است که هزاران جوان ایرانی در آن غرق شده‌اند.

 

 

 

این روزها حتی برخی اقشار فرهیخته جامعه نیز جذب مکمل‌های بدنسازی شده‌اند و تقریبا هر کسی از اقوام خود حداقل یک نفر را می‌شناسد که مکمل مصرف می‌کند و یکشبه به اندام هرکولی رسیده است.

فروش غیرقانونی و قاچاق این مکمل‌ها هم قوز بالای قوز شده تا سلامت جوانان ایرانی در چنگال محصولاتی اسیر شود که نه مواد سازنده‌اش معلوم است و نه کسی می‌داند این مکمل‌ها در چه شرایطی تولید شده‌اند.

خبرهای بدتر را چند ماه قبل رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو با رسانه‌ها در میان گذاشت. این مقام مسئول بصراحت اعلام کرد «درصد قاچاق در حوزه مکمل‌های غذایی بویژه در مکمل‌های ورزشی و پرورش اندام، بسیار بالاتر از داروست. با آن که سهم مکمل‌ها از بازار سلامت کشور کمتر از 5 درصد است، اما رشد مصرف بازار دارویی کمتر از بازار مکمل‌هاست.»

در شرایطی که تخمین زده می‌شود قاچاق دارو در ایران سالانه بیش از 11 میلیارد دلار گردش مالی داشته باشد، بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد سالانه چه سود هنگفتی در قاچاق مکمل‌های بدنسازی رد و بدل می‌شود. با وجود واردات رسمی و تولید قانونی مکمل‌های ورزشی در کشور، بازار سیاه فروش مکمل‌ها حسابی داغ است و در بسیاری از باشگاه‌های بدنسازی، این مکمل‌های غیرقانونی براحتی میان جوانان توزیع می‌شود.

تسخیر بازار مکمل‌ها از سوی قاچاقچیان، موضوعی نیست که وزارت بهداشت، آن را تکذیب کند. رئیس سازمان غذا و دارو نیز پیشتر اعلام کرده بود «مکمل‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو فقط کمی بیشتر از 50 درصد ظرفیت بازار را در اختیار دارد و بقیه مربوط به فرآورده‌های غیرمجاز است. این آمار نشان می‌دهد تقاضا برای مصرف مکمل‌ها به علت تبلیغات یا فعالیت بازاریابی بیش از توان قانونی است.»

این حرف دیناروند را هم می‌توان چنین تعبیر کرد که نبود توازن منطقی بین عرضه و تقاضا هم باعث شده است سودجویان از این آب گل‌آلود، ماهی بگیرند و برای تامین نیاز بازار، دست به تولید یا واردات مکمل‌های غیراستانداردی بزنند که جز تباه کردن سلامت جسمی و روانی جوانان، عاید دیگری نصیب جامعه نمی‌شود.

بازار میلیاردی ساقی‌گری ورزشی

آن طور که از آمارهای رسمی برمی‌آید گردش مالی بازار مکمل‌ها در جهان، حدود صد میلیارد دلار است که رقمی معادل 10 درصد بازار کل دارویی جهان را شامل می‌شود.

در این میان، 20 درصد این بازار پرسود به فروش مکمل‌های ورزشی برمی‌گردد. مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند بسیاری از مکمل‌های غیرمجاز در بازار ایران به هورمون‌ها و تقویت‌کننده‌های غیرمجاز آلوده هستند.

دکتر محمدحسین عزیزی، رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: تولید داخلی انواع مکمل‌های بدنسازی در ایران به پای واردات گسترده این محصولات نمی‌رسد، طوری که می‌توان گفت عمده مکمل‌های بدنسازی از کشورهای دیگری مثل چین و پاکستان به ایران وارد می‌شود که در مرحله تولید آن نیز انواع و اقسام تقلب رایج است. این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به برخی ترفندهای جالب قاچاقچیان اشاره می‌کند و می‌گوید: گاهی اوقات، بسته‌بندی مکمل‌ها را برای دریافت سود بیشتر عوض می‌کنند یا مکمل‌ها را به صورت فله‌ای می‌خرند و سپس در بسته‌بندی‌های کوچک و شکیل به فروش می‌رسانند.

بسیاری از این مکمل‌های بدنسازی غیرمجاز به گفته این متخصص صنایع غذایی، سر از کلانشهرها درمی‌آورد، چون متقاضیان خرید این گونه مکمل‌ها در کلانشهرها بیشتر است. البته عزیزی تاکید دارد این حرف به این معنی نیست که در شهرهای کوچک، خرید و فروش مکمل‌ها نفوذ نکرده باشد، چون حتی در برخی روستاها هم می‌شود ردپای این مکمل‌ها را پیدا کرد، ولی با این وجود هنوز هم بازار اصلی فروش مکمل‌های بدنسازی غیرمجاز در کلانشهرهای ایران است.

عوارض منفی عضله‌سازی موقتی

آن‌قدر برندهای تجاری مکمل‌های بدنسازی متنوع است که پربیراه نیست اگر بگوییم هر روز یک برند تازه از باشگاه‌های بدنسازی سر در می‌آورد. عزیزی، رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران یادآوری می‌کند جدای از تفاوت در برندها، همه این مکمل‌های بدنسازی را می‌شود در سه گروه تقسیم کرد.

گروه اول مکمل‌های پرهوادار که این متخصص صنایع غذایی به آن اشاره می‌کند، پروتئین‌ها یا همان آمینو اسید‌ها هستند. کراتین نمونه‌ای از این مکمل‌هاست که برای عضله‌سازی به کار می‌رود. برای ساخت این مکمل‌ها، پروتئین خالص را از مواد مختلف استخراج می‌کنند و به شکل قرص، کپسول و مدل‌های مختلف دیگر به مصرف‌کننده می‌فروشند.

گروه دوم مکمل‌های پرطرفدار، چربی سوزها هستند. به گفته عزیزی بعضی ورزشکاران با مصرف این مکمل‌ها تلاش می‌کنند چربی‌های بدنشان از بین برود تا عضله‌هایشان بیشتر معلوم شود. با مصرف این مکمل‌ها که حاوی ترکیبات ماده کروم است، چربی‌های بین عضلات سوخته می‌شود.

در گروه سوم مکمل‌های پرطرفدار که عزیزی از آن نام می‌برد، هورمون‌های جنسی و غیرجنسی قرار دارد: این مکمل‌ها مکانیسم طبیعی هورمون‌های بدن را به هم می‌زند و روند عضله‌سازی را سرعت می‌بخشد.

شاید در بازه‌ای کوتاه‌مدت، مصرف این مکمل‌ها به قول خود ورزشکاران، به چهارشانه شدن بدن و شش تکه‌شدن شکم ختم شود، ولی عوارض سنگین مصرف این مکمل‌ها می‌تواند تا پایان عمر با فرد مصرف‌کننده باشد. حتی عزیزی خاطرنشان می‌کند عضله‌سازی کاذب با مصرف مکمل‌ها، بشدت قابل بازگشت است. طوری که اگر فرد مصرف‌کننده برای مدتی این مکمل‌ها را مصرف نکند یا ورزش را به شکل مداوم انجام ندهد، آن وقت شکل و شمایل بدنش به همان حالت قبل برمی‌گردد، فقط با این تفاوت که انبوهی از بیماری‌های جسمی و روانی هم به فرد تحمیل شده است.

چرا مثل قند و نبات مکمل می‌خورند؟

در این باشگاه ورزشی، خوردن مکمل‌ها اتفاق عجیبی نیست. در شرقی ترین نقطه پایتخت، حوالی تهرانپارس می‌شود براحتی به بازار بی‌ضابطه خرید و فروش مکمل‌های بدنسازی دسترسی داشت. یکی از جوانان بدنساز این باشگاه که به نوعی ساقی باشگاه هم به حساب می‌آید بشدت اعتقاد دارد کارش قانونی است و به جوانان مشتاق رشته بدنسازی، راهنمایی و مشاوره می‌دهد: شاید خیلی‌ها مکمل تقلبی به ورزشکاران بفروشند، اما من هیچ وقت این کار را نمی‌کنم، چون نمی‌خواهم مشتری هایم را از دست بدهم.

یکی دیگر از ورزشکاران این باشگاه هم حرف رفیقش را تایید می‌کند و می‌گوید: اتفاقا جوانان اگر در باشگاه ورزشی مکمل بخرند، خیلی بهتر از این است که در کوچه و خیابان و از دست غیرورزشکار بگیرند. چون اینجا حداقل می‌دانند مکمل را از دست ورزشکاری خریده‌اند که خودش این دوره‌ها را گذرانده است و تجربه این کار را دارد.

در این باشگاه اگر هم نخواهید مکمل مصرف کنید، خیلی‌ها شما را به خوردن مکمل‌ها تشویق می‌کنند، چون از نگاه آنها ورزش کردن بدون خوردن مکمل فقط خستگی‌اش به تن شما می‌ماند.

بلایی که مکمل‌ها به سرتان می‌آورد

داشتن هیکل ورزشکاری به هیچ وجه بد نیست، اما این که بخواهیم یکشبه ره صد ساله برویم و سلامت جسممان را قربانی مکمل‌ها کنیم، عوارض آن دیر یا زود به خودمان برمی‌گردد.

برلیانت بزرگمهر، مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با جام‌جم به یک چشمه از عوارض مصرف مکمل‌های بدنسازی اشاره می‌کند و می‌گوید: مصرف مکمل‌های غذایی در حد تعادل هم توصیه نمی‌شود، چون در بیشتر موارد هیچ نیازی به خوردن مکمل‌ها نیست و می‌توان با خوردن برخی مواد غذایی، همه نیازهای تغذیه‌ای بدن را تامین کرد. حال فردی که به شکل افراطی این مکمل‌های بدنسازی را مصرف می‌کند، قطعا سیستم سوخت و ساز بدنش دچار اختلال می‌شود.

در شرایطی که ورزشکاری به شکل افراطی از مکمل‌های حاوی مواد پروتئینی استفاده کند، این کار در بلند مدت باعث می‌شود به گفته بزرگمهر سیستم جذب کلسیم بدن ورزشکار دچار اختلال شده و به استخوان‌های فرد صدمات جدی وارد شود.

همچنین به گفته این متخصص تغذیه جذب زیاد ویتامین A با خوردن افراطی مکمل‌ها می‌تواند منجر به مسمومیت شود. مصرف زیاده از حد مکمل‌هایی که در آنها ویتامین D
وجود دارد نیز موجب رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مثل چشم و گوش خواهد شد. همین حالت می‌تواند منجر به وارد آمدن آسیب جدی به سلامت چشم‌ها شود.

حتی خوردن بیش از حد سفیده تخم مرغ که در بین بدنسازان نیز شایع است، موجب می‌شود به گفته بزرگمهر پروتئین بیش از حد به بدن برسد که عوارضش دست کمی از خوردن مکمل‌ها نخواهد داشت.

آسیب دیدن جدی دستگاه گوارش، بروز عوارض جنسی مثل بروز اختلال در امیال جنسی، ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مثل سرطان و حتی در مواردی هم مرگ ورزشکار، از عوارض مصرف مکمل‌های بدنسازی است که احتمال ابتلا به این عوارض برای هیچ فرد مصرف‌کننده‌ای صفر نیست.

درست است که نمی‌شود با مصرف مکمل‌های بدنسازی در جامعه جنگید و خواه ناخواه شمار چشمگیری از جوانان به سمت مصرف این مکمل‌ها تمایل دارند، ولی حداقل می‌توان بازار این مکمل را به ریل نظم و قانون برگرداند.

آموزش و اطلاع‌رسانی به جوانان درباره تبعات خوردن مکمل‌های بدنسازی و برخورد قانونی و قهری با افراد و مراکزی که مکمل‌های غیرمجاز را به ورزشکار می‌فروشند، برنامه‌های بلندمدتی است که با کمک آن می‌توان به کاهش مصرف مکمل‌های بدنسازی میان جوانان امیدوار بود. حتی در بدترین حالت می‌توان از مشاوران تغذیه در باشگاه‌های ورزشی استفاده کرد تا فردی که مکمل‌های بدنسازی مصرف می‌کند، حداقل نمونه استاندارد آن را تهیه کند و با نحوه مصرف درستش آشنا باشد.

 

 

امین جلالوند - جامعه 

چهارشنبه 10/6/1395 - 12:42
سلامت و بهداشت جامعه

مطالعات جدید محققان نشان می دهد، افرادی که روزانه حداقل ۳۰ دقیقه کتاب مطالعه می کنند، زندگی طولانی تری را نسبت به سایرین تجربه خواهند کرد.

 

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، بر اساس مطالعه ای که بر ۳.۶۳۵ نفر و بین رده سنی ۵۰ و بیشتر انجام شده، نشان می دهد افرادی که زمانی از ساعات روزانه خود را به مطالعه کتاب اختصاص می دهند به طور میانگین دو سال بیشتر از سایرین عمر می کنند.

مطالعات محققان آمریکایی دانشگاه ییل نشان می دهد، افرادی که بیشتر کتاب می خوانند ، عمر طولانی تری نیز خواهند داشت. حداقل ۳.۵ ساعت مطالعه در هفته می تواند این تفاوت را در طول عمر یک فرد ایجاد کند.

این مطالعه از ارتباط بین خواندن کتاب و عمر طولانی خبر می دهد اما بدین معنا نیست که تنها مطالعه بیشتر در افزایش طول عمر نقش دارد. علت یا دلیل مشخصی در رابطه با ارتباط بین مطالعه کتاب و افزایش طول عمر هنوز اعلام نشده است. مطالعات محققان نشان داده که با کمک کتاب خواندن می توان به فعال و سالم نگه داشتن مغز پرداخت.

پیش از این مطالعات محققان هاروارد نیز نشان داده بود که مطالعه عمیق یک کتاب باعث ایجاد تعامل شناختی می شود، نتیجه ای که محققان دانشگاه اموری از آتلانتا در تحقیقات خود به اثبات رسانده بودند.

محققان در مطالعات خود به اثبات رسانده بودند که خواندن یک رمان باعث تقویت نواحی پردازش زبان در مغز می شود. به عبارت دیگر، مطالعه همانند تمرین ورزشی در ذهن عمل می کند.

مطالعات محققان نشان می دهد خواندن کتاب بیش از خواندن روزنامه یا مجلات باعث افزایش طول عمر می شود.

در این مطالعه، افراد به سه گروه تقسیم شدند: افرادی که اصلا مطالعه نمی کردند، افرادی که ۳.۵ ساعت در هفته مطالعه می کردند و افرادی که بیش از ۳.۵ ساعت در هفته مطالعه می کردند.

محققان پس از گذشت بازه زمانی ۱۲ ساله و با در نظر گرفتن شاخصه هایی مانند جنسیت، نژاد و همینطور تحصیلات متوجه شدند، افرادی که در گروه مطالعه کنندگان بیش از ۳.۵ ساعت در هفته قرار داشتند، ۲۳ درصد با کاهش آمار مرگ و میر و افرادی که در گروه ۳.۵ ساعت مطالعه در هفته قرار گرفته بودند با کاهش آمار ۱۷ درصدی مرگ و میر نسبت به گروهی که اصلا مطالعه نمی کردند، مواجه شده اند.

اکنون محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا تفاوت های قابل توجهی در مغز بین خواندن کتاب های داستانی و غیرداستانی نیز وجود دارد؟ و آیا مطالعه کتاب های الکترونیکی و صوتی نیز تاثیر کتاب های چاپی را دارند یا خیر؟

نتایج این تحقیقات در ژورنال Social Science & Medicine به چاپ رسیده است. 

چهارشنبه 10/6/1395 - 12:41
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته