• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 40
زمان آخرین مطلب : 5530روز قبل
بیماری ها

تئوریهای شنوائی

  


تئوریهای شنوائی می‌کوشند رابطه ادراک شنوائی را با ساختمان و کنش مکانیزم شنوائی بیان کنند و بخصوص به اساس فیزیولوژیک ارتفاع و شدت صوت توجه دارند. از مهمترین این تئوریها مثل تئوری دید رنگ، قسمت اعظم روی آنچه درباره رابطه آدمی و جهان خارج می‌دانیم متمرکز شده است.

تئوری موضعی

این تئوری در صورت اصلی‌اش توسط هلم‌هلتز بیان شد که می‌پنداشت که تارهای غشاء پایه‌ای در اثر رزنانس با فراوانی‌هائی که از خارج می‌گیرند مرتعش می‌شوند. در صورت فعلی‌اش این تئوری آن است که هر ناحیه از غشاء پایه‌ای نسبت به فراوانی بخصوصی حساسیت دارد. مثلاً گمان می‌کنند ناحیه باریک بخصوصی حساسیت را دارد هر چند قسمتهای دیگر نیز تا حدی در اثر این فراوانی فعالیت پیدا می‌کنند. و نیز گمان می‌کنند که جریاناتی که در قسمتهای مختلف غشاء پایه‌ای ایجاد می‌شوند، به قسمتهای مختلف ناحیه شنوائی کورتکس سربرال ( قشر مغزی) می‌روند.

دیده‌ایم که در غشاء پایه‌ای هر چند تارها مرتعش نمی‌شوند نسبت به فراوانی‌های مختلف، عمل مختلف دارند. این امر را در بحث پاسخ حلزونی دیدیم. نیز شواهدی در دست است که اگر گوش حیوان مدتی در معرض صداهای زیر شدید قرار گیرد، آن ناحیه حلزون که یاخته‌های کوتاه در آنجا قرار دارند (و بموجب این فرضیه مسئول صداهای زیرند) آسیب می‌بینند. اما صداهای بم شدید به طور کلی و نه موضعی به غشا پایه‌ای لطمه نمی‌زنند.

طبق نظریه موضعی شدت یا بلندی صوت مربوط به آن است که چه مقدار از غشاء پایه‌ای به فعالیت در می‌آیند. دو صوت که همان فراوانی و همان شدت را دارند، همان تارها را تحریک می‌کنند. از این گذشته همان تارها هستند که حداکثر فعالیت را پیدا می‌کنند. اگر دو صوت که یک فراوانی دارند در شدت اختلاف پیدا کنند، عده تارهایی که تحریک می‌شوند در مورد صوت شدیدتر، بیشتر است. اما یاخته‌هائی که حداکثر تحریک را پیدا می‌کنند همانند. بنابراین طبق نظریه موضعی زیر و بمی صدا مربوط به موضعی است که حداکثر فعالیت را پیدا می‌کند و بلندی صدا مربوط به وسعت تحریک در اطراف ناحیه‌ایست که حداکثر تحریک را یافته است.

تئوری فراوانی

تئوری فراوانی به چند نوع مختلف بیان شده است. تئوری ردفورد می‌گویند که گوش آدمی مثل گوشی تلفن کار می‌کند. این تئوری بیان می‌کند که فراوانی ده هزار سیکل در ثانیه موجب می‌شود که عصب شنوائی ده هزار ارتعاش عصبی را در ثانیه به مغز برساند. زیر و بمی بسته به فراوانی ارتعاشات عصبی است که به مغز می‌رسند. بلندی صوت مربوط است به عده یاخته‌های شنوائی که تحریک می‌شوند. اما بدون توسل به تئوری دیگری که اینک مورد بحث قرار خواهد گرفت فراوانی نمی‌تواند تجربه زیر و بمی را در بیش از هزار سیکل در ثانیه بیان کند.

شلیک جریان عصبی

این تئوری نوع دیگری از تئوری فراوانی است واضعان آن وور و بری بودند و آنرا برای توجیه اثر وور-بری پیشنهاد کردند. از آنچه در باره اثر وور-بری گفته شد به یاد خواهیم آورد که فراوانی ارتعاش تا پنج هزار سیکل در ثانیه توسط عصب شنوائی نقل می‌شود هر چند که یکایک اعصاب به صورت فردی هیچکدام بیش از هزار ارتعاش را در ثانیه نقل نمی‌کنند. از این امر بر می‌آید که تارهای عصبی به صورت گروه گروه کار می‌کنند و هر گروهی نسبت به تراکم معینی از امواج خارجی عمل می‌کنند.

چنانکه در شکل هفتم نشان داده شده است. گروه معینی از تارهای عصبی وقتی به تراکم مخصوصی از محرک خارجی بر خورد می‌کنند وارد عمل می‌شوند و بعضی گروهها بیش از گروههای دیگر وارد عمل می‌شوند. مثلاً وقتی صوتی که سه هزار سیکل در ثانیه فراوانی دارد به گوش می‌خورد در عصب شنوائی در هر سه هزارم ثانیه ارتعاشی به راه می‌افتد و هر بار یک گروه از تارهای عصبی در این فعالیت شرکت می‌کنند. اما بعضی از تارها به علت اینکه حساسیت بیشتری دارند ارتعاشات بیشتری از بعضی دیگر به راه می‌اندازند یا شلیک می‌کنند. ارتفاع صوت طبق این نظریه به عده شلیکها مربوط می‌شود. بلندی صدا به این ترتیب حس می‌شود که به علت شدت صوت عده تحریکهای بیشتری در هر ثانیه شلیک صورت می‌گیرد.

مثلاً صوت بلندی ممکن است بجای پنجاه تار عصبی صد تار را تحریک کند و تارهائی که با صوت دیگر پانصد بار در ثانیه شلیک می‌کردند در اثر تحریک صوت بلند ممکن است هفتصد بار در ثانیه شلیک کنند. نتیجه کلی عبارت است از ارتعاشات بیشتری در هر ثانیه خواهد بود. بنظر می‌آید که تئوری شلیک و تئوری موضعی هیچ یک در نفس خود کافی نباشد که همه جنبه‌های شنوائی را توجیه کند و از هر دو باید استفاده کرد.

پتانسیل عصبی شنوائی

با اتصال الکترودهای عایق شده به عصب شنوائی ممکن است پاسخ عصبی را دریافت کرد. در این وضع فراوانیهائی که تا پنج هزار سیکل در ثانیه هستند همان فراوانی را در عصب شنوائی ایجاد می‌کنند. به قسمت c در شکل ششم مراجعه کنید.
قابل توجه است که با وجود آن یک تار عصبی کمتر از هزار ارتعاش در ثانیه حمل می‌کند عصب شنوائی پنج هزار ارتعاش را در ثانیه حمل می‌کند. این امر چنانکه خواهیم دید برای نظریه‌های شنوائی مهم است نیز قابل توجه است که عصب شنوائی ظاهراً فراوانیهای بیش از پنج هزار در ثانیه را منتقل نمی‌کند این امر حکایت از این می‌کند که عامل دیگری جز فراوانی جریان عصبی مسئول شنیده شدن فراوانیهای بیشتر از این است.

آمادگی ادراک

کسی که به چیزی خیره شده آمادگی دیدن آن را یافته است و در این مورد گوئیم آمادگی او از نوع گیرنده است. اما این آمادگی جنبه عضلانی و بدنی هم دارد زیرا چشمها در جهت معینی دوخته شده و بدن به آن جانب مایل گشته است. طبیبی که شب منتظر زنگ تلفن از جانب بیماران است حتی در حال خواب، آمادگی شنیدن زنگ تلفن را دارد و صدای زنگ او را بیدار می‌کند اما ممکن است صدای گریه کودکش، هر چند بلند باشد او را بیدار نکند زن او برعکس ممکن است صدای تلفن را نشنود اما صدای کودک را بشنود. در این مورد گوئیم آمادگی ذهنی برای این هست و برای آن نیست وقتی آمادگی ذهنی برای چیز بخصوصی داریم از چیز های دیگر غافل می‌شویم. و یا مثلا در خیابان وقتی می‌خواهید کتابخانه‌ای را پیدا کنید و به همه مغازه‌ها نگاه می‌کنید ولی ممکن است از مغازه غذا فروشی رد شوید و از آن آگاه نشوید.

آمادگی بدنی نیز پاسخهائی را که شخص منتظر آن است تسهیل می‌کند ولی مزاحم پاسخهای دیگر می‌شود و بطور کلی می‌توان گفت آمادگی ادراک و پاسخ را در میدان عمل خود سریع و آسان می‌کند و در خارج از آن میدان کند و دشوار می‌سازد. وقتی از آمادگی، از لحاظ خدمتی که به تسهیل و تسریع و ادراک می‌کند نظر کنیم، توجه خوانده می‌شود. از لحاظ ادراک تعاریفی که از توجه کرده‌اند از این قرار است:

  1. آمادگی برای ادراک
  2. واکنش انتظار و اکتشاف
  3. سازگاری ادراکی که با انتظار همراه است.
چهارشنبه 2/11/1387 - 9:47
دانستنی های علمی

حمام آفتاب

  
معالجه و شفا در آفتاب است!
هر چه درباره حمام آفتاب تأکید کنم کم است شما بدن خود را در مقابل نور آفتاب قرار دهید و بگذارید خورشید آنرا نوازش دهد ولی بیش از هر چیز مواظب باشید که زیاده‌روی نکنید. هیچوقت در صدد این نباشید که خود را آنقدر در مقابل آفتاب قرار دهید که سیاه سوخته و کباب شوید. مقصود از گرفتن حمام آفتاب سر زنده شدن، تجدید قوا کردن و تصفیه کردن بدن است. در هر جا می‌توانید حمام آفتاب بگیرید حتی در شهرها بهنگام زمستان می‌توانید یکی از درها یا پنجره‌های اتاق خود را باز کنید و پلاژ کوچک شخصی را به وجود آورید و در این مورد بخاطر داشته باشید که حتمآ پنجره را باز کنید و الا نور خورشید از پشت شیشه‌های در یا پنجره نتایج مفید و خوبی در بر ندارد. همچنین خانم بزرگ را فراموش نکنید. او احتیاج زیادی به اندازه یی که شما دارید و شاید بیشتر به آفتاب دارد و اگر او برای آب تنی به کنار دریا بردید به او اجازه ندهید که لباسهای حمام و دراز مدل پنجاه سال پیش را بپوشد برای او لباسی کوتاه به رنگ بژ یا خاکستری تهیه کنید زیرا همین رنگ سرور و جنب و جوشی به او خواهد داد.

اشخاصی که دخانیات زیاد استعمال می‌کنند، مشروب خوارند و یا در روابط جنسی افراط و زیاده‌روی می‌کنند باید زیاد حمام آفتاب بگیرند. اگر اینطور کردند احساس خواهند کرد که کاملآ استراحت و تمدد اعصاب کرده‌اند و خیلی آرام شده‌اند و در نتیجه احتیاج یا میلی که به این قبیل محرکات دارند تخفیف یافته و کم خواهد شد.

حمام آفتاب در مناطق مختلف

بزرگترین معالجه کننده و در عین حال خطرناکترین آفتاب، آفتاب کوهستانهای بلندی است که هوای پاک و خالصی دارد و در آنجا وزن مخصوص جو کمتر است و آفتاب تمام نیروی خود مخصوصآ اشعه فرابنفش (اولتراویولت) را محفوظ نگه داشته و به ما می‌رساند. اگر شما به آفتاب کوهستانی مرتفع و بلند عادت نکرده‌اید در حمام آفتاب احتیاط کنید و بیش از قسمتی از بدن خود را در مقابله نور خورشید قرار ندهید و همیشه پوست خود را با مرهم یا روغنهای مایع محافظ چرب کنید. همچنین، هنگامی که در کوهستانها برف افتاده است، انعکاس نور آفتاب نیروی خورشید را دو برابر می‌کند. در دره‌ها و جلگه‌ها می‌توان از آفتاب در مدت طولانی و زیادی استفاده برد. زیرا به واسطه بعد مسافت و فاصله، قسمت زیادی از اشعه ماوراء بنفش خورشید از بین می‌رود و یا ضعیف می‌گردد.

روش گرفتن حمام آفتاب

قسمتهای مختلف بدن در چند روز و چند دقیقه باید در برابر آفتاب قرار بگیرد حمام آفتاب باید از پا شروع شده و تدریجآ به قسمت بالای بدن برود و هر روز پنچ دقیقه بمدت آن افزوده گردد ولی قسمت گردن و سر نباید آفتاب ببیند البته قسمتهایی از بدن که آفتاب داده می‌شود باید قبلآ با مرهم یا روغنهای مایع محافظ چرب شود و بدون لباس در برابر آفتاب قرار گیرد. اگر شما دسترسی به مرهم مخصوص آفتاب ندارید و نمی‌توانید از آن استعمال کنید می‌توانید در این مورد مخلوط روغن مایع زیتون و کنین را همانطور که مردم کوهستان نشین سوئیس استعمال می‌کنند، مصرف نمایید.

پس نخست حمام آفتاب را از پاها شروع کنید و بعد رفته رفته به بالای بدن بروید و مدت آنرا هر روز پنج دقیقه بیشتر کنید. سرتان را مثل آسایشگاههای سوئیس بپوشانید، در آسایشگاههای سویس بیمارانی که حمام آفتاب می‌گیرند برگهای سبزی را روی سر خود می‌گذارند تا نور آفتاب زیانی نرساند و بهمین علت است که داخل « کلاههای خود مستعمراتی انگلیسی» سبز است.

احتیاط لازم در حمام آفتاب

  • بیمارانی که در کوهستانها بستری هستند و استراحت می‌کنند نباید خودسرانه حمام آفتاب بگیرند و حتمآ تحت نظر و مراقبت پزشک متخصص و کارشناس حمام آفتاب بگیرند.

  • در کنار دریا، گرفتن حمام آفتاب باید با احتیاط و رعایت کامل باشد. زیرا اول اینکه آفتاب در آب افتاده و منعکس می‌شود و با این انعکاس نیروی خورشید افزایش می‌یابد و دیگر آن که آب نمک آلوده دریا محرک است.

  • کسانی که در کنار دریا و روی شن ریزه‌ها دراز می‌کشند و بی‌حرکت می‌مانند بی‌احتیاطی می‌کنند زیرا در کنار دریا اگر کسی حمام آفتاب بگیرد احتیاط اینست که دراز نکشد و بی‌حرکت نماند بلکه بغلتد و حرکت کند. کسی که با چنین اوضاع و احوالی روی شن ریزه‌های دریا دراز می‌کشد و می‌خوابد وقتی بیدار شد ناراضی بوده و بدون شک خود را سست و کسل خواهد یافت.

  • به آرامی و ملایمت حمام آفتاب بگیرید و در هر جا هستید از آفتاب ظهر بپرهیزید و دوری کنید. تمام حیوانات و نباتاتی که آفتاب را دوست دارند در این مورد سرمشق هستند. حیوانات در موقع ظهر به سایه می‌روند و بسیاری از نباتات در موقعی که حرارت خورشید به منتها درجه می‌رسد خود را جمع می‌کنند. در مناطق استوایی و گرم مخصوصآ خواب بعدازظهر را همه رعایت می‌کنند و همه جز سگهای هار و انگلیسی‌های عصبانی و خشمگین بقول نوئل کوارد از آفتاب ظهر پرهیز دارند. در چنین مناطقی دو تا چهار ساعت درها را ببندید و کار نکنید بخورید بخوابید یا استراحت کنید.

  • سوخته شدن از آفتاب نه مسابقه است و نه بازی و باید در نظر داشته باشید که مقصود از گرفتن حمام آفتاب اینست که کار جدی سر زنده شدن، تجدید قوا کردن و تصفیه کردن بدن انجام گردد.

زیبایی نوازش آفتاب نظیر و شبیهی ندارد.

ما می‌دانیم که مقدار لازم آفتاب برای پوست ما عالی است و از طرف دیگر تماشای اشخاص گندمگون که خود را در نوازش آفتاب قرار داده‌اند برای ما چیز سالم و خوشایندی است زیرا آنها به نظر ما سالمتر می‌رسند و من مطمئن هستم آنها هم خود را سالمتر می‌دانند. من رنگ تیره گیاهانی را که در گوشه و کنار صخره‌ها می‌روید دوست ندارم زیرا آن گیاهان کلروفیل خود را از دست داده‌اند و من یقین دارم که آدمیان هم باید در پوست خود چیزهایی را از نور آفتاب سهم و نصیب ببرند. پس شما شهری‌ها مخصوصآ نور خورشید را هر وقت که می‌توانید بسوی خود جلب کنید. من راننده اتوبوسی را می‌شناسم که روی سقف اتوبوس خود می‌خوابد و حمام آفتاب می‌گیرد و رنگش بدلخواه خود او گندمگون شده است. پس خودتان را تسلیم آفتاب کنید زیرا آفتاب دارای سرچشمه عناصر و مواد اساسی سلامت و سعادت است.
چهارشنبه 2/11/1387 - 9:44
ورزش و تحرک

ورزش، گرمازدگی و راههای درمان آن

  

عوامل موثر در گرمازدگی

هنگامی که بدن نتواند حرارت اضافی تولید شده را دفع کند، گرمازدگی بوجود می‌آید. عواملی چون گرمای زیاد محیط، خشکی شدید هوا، نوزیدن باد، فعالیت شدید، پوشیدن لباسی که گرما را نگاه می‌دارد و دهیدراتاسیون ( کمبود آب بدن)، در ایجاد گرما زدگی موثرند.

علائم شایع

علایم اولیه شامل تعریق زیاد، سردرد، تهوع، گیجی، افزایش تهویه ریوی و اختلال در هوشیاری است. اختلال هوشیاری به صورت تیرگی ( ‪ ( Clouded‬و یا از دست رفتن کامل هوشیاری است. احتمال بروز توهم نیز وجود دارد.

از علائم دیگر می‌توان گرفتگی عضلانی،
تشنج و از دست دادن کنترل اسفنکتری را نام برد. در موارد شدید ، کومای عمیق همراه با مردمکهای سوزنی مشاهده می‌شود. گاهی شوک همراه با افزایش ضربان قلب وجود دارد. تنفس سطحی و تند است و با کمی سختی انجام می‌شود. گاهی مواد استفراغی وارد دستگاه تنفس می‌شود.

شیوه برخورد با ورزشکار گرمازده

ورزشکار احساس گرما یا داغی می‌کند و درجه حرارت مرکزی (‪ ( core‬بدن بالاست. درجه حرارت رکتال معمولا" بالای ‪ ۴۱‬درجه سانتیگراد است. گاهی تعرق وجود دارد. برای تشخیص گرمازدگی ظن بالینی قوی لازم است.

اگر گرمازدگی به روش صحیح درمان نشود، احتمال آسیب غیر قابل برگشت مغز، کلیه ، کبد و غده آدرنال وجود دارد و در مواردی حتی ممکن است موجب مرگ ورزشکار شود. گاهی انعقاد داخل عروقی منتشر (‪ (DIC‬دیده می‌شود. باید هرچه سریعتر درمان را شروع کرد. اگر به اشتباه برای خنک کردن ورزشکاری تلاش کنیم، بسیار بهتر از این است که درمان ورزشکار مبتلا به گرمازدگی را برای رسیدن به تشخیص قطعی به تاخیر اندازیم.

درمان گرما زدگی

‪ - ۱‬ورزشکار را بر روی سطح همواری بخوابانید و پاهایش را بالا نگه دارید.

‪ - ۲‬لباس ورزشکار را در آورید و با اسپری آب گرم یا نیمه گرم (ولرم) بر پوستش بپاشید و با هوای گرم (درجه حرارت محیط ) وی را باد بزنید.

3- استفاده از حمام یخ ، بسته‌های یخ ، اسفنج سرد و باد زدن با هوای سرد ممنوع است. چنین کاری ممکن است
انقباض عروقی ایجاد کند که دراین صورت دفع گرما از بدن کاهش می‌یابد و بیمار دچار لرز می‌شود که به نوبه خود تولیدات حرارت در بدن را افزایش می‌دهد. این افزایش حرارت در بیمار گرمازده می‌تواند موجب مرگ شود.

4 - ‬کمبود آب بدن را با
سرم سالین ‪ %۹‬جبران نمایید گاهی برای رساندن فشار خون به سطح طبیعی یا نگاه داشتن آن در این سطح، استفاده ( ‪ (in fusion‬از چندین لیتر مایع لازم است. بعضی اوقات تزریق داخل وریدی بی کربنات برای مقابله با اسیدوز متابولیک کمک‌کننده است، ولی بهتر است در بیمارستان و پس از ارزیابی وضعیت اسید و باز انجام شود. در صورت افت مداوم و فشار خون می‌توان از تزریق مکرر وریدی ‪ ۱۰۰‬میلی گرم هیدروکورتیزن استفاده کرد هرچه زودتر ورزشکار گرمازده را به واحد مراقبتهای ویژه (‪ (ICU‬بیمارستان منتقل کنید.

هیپرونتیلاسیون

افزایش تهویه ریوی می‌تواند نشانگر وقوع گرمازدگی باشد. بعضی اوقات تعریق به خوبی انجام نمی‌شود و فرد با تنفس عمیق و سریع سعی در دفع گرما دارد. چنین حالتی منجر به آلکالوز تنفسی جبران نشده می‌شود و ورزشکار به تدریج معمولا هوشیاری‌اش را از دست می‌دهد و دچار اسپاسم کزازی شکل می‌شود. این حالت معمولا" وقتی رخ می‌دهد که ورزشکار مسابقه را با وضعیتی به ظاهر طبیعی به پایان رسانده است و معمولا" با استراحت کاملا" رفع می‌شود. بروز اسپاسم کزازی شکل در گرمازدگی نادر است، ولی با وجود هیپرونتیلاسیون باید احتمال گرمازدگی را درنظر داشت.

هنگام ورزش در محیط گرم رعایت چه احتیاطهایی لازم است؟

‪ -۱‬لباس سفید، سبک و کمی گشاد بپوشید. لباسهایی که از جنس الیاف طبیعی هستند، بر الیاف مصنوعی ارجح می‌باشند.
‪ -۲‬در حین ورزشهای استقامتی ورزشکار باید به صورت مکرر مقدار کمی آب بنوشد و در هر فرصت ممکن ، بر پوست وی با اسپری آب بپاشند.
3- نباید از مواد برطرف‌کننده بو که ضد عرق هم می‌باشند، استفاده کرد.

4-بعد از مصرف مواد غذایی حاوی
گلوکز زیاد و کربوهیدارت فراوان ، خون از طرف پوست به طرف دستگاه گوارش هدایت می‌شود، بنابراین نباید بلافاصله پس از مصرف چنین موادی به ورزش در محیط گرم پرداخت.
5- اگر دمای محیط بالاتر از ‪ ۳۸‬درجه سانتیگراد باشد، باید مسابقات استقامتی را لغو کرد.

نکات مهم پس از ورزش در محیط گرم

‪ -۱‬آب سرد بنوشید و از آب یخ استفاده نکنید.

‪ -۲‬از دوش گرفتن با آب خیلی سرد پرهیز کنید، زیرا سرمای پوست باعث افزایش تولید گرما و انقباض عروق پوست می‌شود ودر نتیجه دفع گرما کاهش می‌یابد و فرد پس از دوش گرفتن همچنان احساس گرما خواهد نمود و بلافاصله بعد از بیرون آمدن از زیر دوش، به شدت عرق می‌کند در نهایت دوش با آب سرد می‌تواند گرمازدگی را تشدید نماید. بهترین روش دوش گرفتن، ریختن آب سرد بر سر، گردن ، دستها و تا مچ و پاها تا مچ است.
چهارشنبه 2/11/1387 - 9:42
بیماری ها

آرتیت روماتویید

  

شرح بیماری

آرتریت‌ روماتوئید عبارت‌ است‌ از یک‌ بیماری‌ طولانی‌ مدت‌ که‌ طی‌ آن‌ مفصل‌ به‌ همراه‌ عضلات‌، غشاهای‌ پوشاننده‌ و غضروف‌ متأثر می‌شوند. گاهی‌ چشم‌ و رگهای‌ خونی‌ نیز درگیر می‌شوند. این‌ بیماری‌ سه‌ برابر در زنان‌ شایعتر است‌ و معمولاً بین‌ سنین‌ 60-20 سالگی‌ رخ‌ می‌دهد. حداکثر بروز آن‌ در سنین‌ 50-35 سالگی‌ است‌.

علایم‌ ‌ آرتریت‌ روماتوئید

علائم مفصلی

شروع‌ آهسته‌ یا ناگهانی‌ دارد و با علائم درد، تورم، گرمی، درد در هنگام حرکت و محدودیت حرکت مفصل‌ و درد به‌ هنگام‌ لمس و خشکی‌ صبحگاهی‌ در مفصل مبتلا‌ بروز می‌کند. معمولا مفاصل محیطی را با توزیعی متقارن در گیر می‌کند. و التهاب به مرور زمان باعث تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان و بدنبال آن تغییر شکل مفصل می‌شود. البته سیر آن می‌تواند کاملا متغیر باشد و ممکن است فقط یک بیماری خفیف و درگیری تعداد اندکی از مفاصل و یا یک التهاب پیشرونده شدید وجود داشته باشد. بیشتر مفاصل‌ بین بندی انگشتان و مفاصل کف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، و مچ‌ پا درگیر می‌شوند. گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند.

علائم خارج مفصلی

بیماران ممکن است دچار علائم سیستمیک مانند تب، ضعف، خستگی زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن داشته باشند. گاهی برآمدگی‌های‌ زیر پوست‌ به نام ندول یا گرههای روماتوئید دیده می‌شود. و گاهی درگیری عروق و اعصاب پوست و یا سایر اعضاء بدن مثل کلیه ، ریه، طحال، کبد، بیضه‌ها و غیره و درگیری چشمی و خونی وجود دارد.

علل‌

علل‌ بیماری ناشناخته‌ است‌، ولی‌ این‌ بیماری‌ احتمالاً منشاِء خودایمنی‌ دارد. سابقه خانوادگی‌ آرتریت‌ روماتوئید یا سایر بیماریهای‌ خودایمن، عوامل‌ ژنتیک‌، مثل‌ نقص‌ در دستگاه‌ خودایمنی‌، جنس مونث در سنین‌ 50-20 سالگی، و استرس (استرس عاطفی‌ می‌تواند باعث‌ شعله‌ور شدن‌ بیماری‌ شود) از عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر بروز بیماری می‌باشند. هیچ‌ روش‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ وجود ندارد.

عوارض‌ احتمالی‌

  • تغییر شکل‌ مفصل‌ به‌ طور دایمی‌ و از کارافتادگی‌ بیمار
  • کم خونی متوسط‌
  • استئوپروز(پوکی استخوان)
  • داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ می‌توانند عوارضی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند، مثل‌ مشکلات‌ در معده‌، و مشکلات‌ ناشی‌ از استفاده طولانی‌ مدت‌ از استروئید.

تشخیص

  • آزمایش‌ خون، از جمله‌ بررسی‌ وضعیت‌ خود ایمنی‌
  • عکس‌ برداری‌ از مفاصل‌. البته‌ تغییرات‌ مفصل‌ ممکن‌ است‌ تا مراحل‌ انتهایی‌ بیماری‌ نیز خود را در عکس‌ مفصل‌ نشان‌ ندهند.

درمان‌

بیماری‌ ممکن‌ است‌ خفیف‌ یا شدید باشد و این‌ بیماری‌ در حال‌ حاضر درمان قطعی و دائمی نمی‌شود.‌، اما با تشخیص‌ زودهنگام‌، می‌توان‌ درد بیمار را تخفیف‌ داد، از بروز ناتوانی‌ و معلولیت‌ جلوگیری‌ به‌ عمل‌ آورد، و عمر طبیعی‌ توأم‌ با فعالیت را برای‌ بیمار به‌ ارمغان‌ آورد. با درمان‌ محافظه‌کارانه‌، علایم‌ در 75% بیماران‌ در عرض‌ یک‌ سال‌ بهبود می‌یابند. اما حدود 10%-5% بیماران‌، علیرغم‌ درمان‌، نهایتاً معلولیت‌ پیدا خواهند نمود. داروهای موثر در آرتریت‌ روماتوئید عبارتند از:

  • داروهای‌ ضد التهاب‌ غیراستروئیدی‌، از جمله‌ آسپیرین و سایر سالیسیلاتها

  • داروهای‌ کورتونی که‌ معمولاً درد را به‌ طور سریع‌ و مؤثر برای‌ مدت‌ کوتاهی‌ برطرف‌ می‌کنند، اما در استفاده‌ طولانی‌مدت‌، کمتر اثر بخش‌ هستند. این‌ داروها ممکن است همچنین از تخریب‌ پیش‌ رونده مفصل‌ جلوگیری‌ کنند. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ تزریق‌ کورتیزون‌ به‌ داخل‌ مفصل‌ نیز درد را فقط‌ به‌ طور موقتی‌ بهبود می‌بخشد. ولی گاهی‌ اثرات‌ جانبی‌ زیانباری‌ به‌ بار می‌آورند.

  • داروهای ضد روماتیسمی مانند ترکیبات‌ طلا، سولفاسالازین، پنی‌سیلامین، کلروکین و ... .
  • داروهای‌ سرکوب‌ کننده ایمنی‌ مثل متوتروکسات و ... .
  • گاهی اوقات ممکن است در مفاصل شدیدا آسیب دیده جراحی لازم باشد.

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

  • تا زمانی‌ که‌ تب‌ و سایر علایم‌ شعله‌ور شدن‌ بیماری‌ ناپدید نگشته‌اند، در رختخواب‌ به‌ استراحت‌ بپردازید، مگر برای‌ رفتن‌ به‌ توالت‌
  • پس‌ از آن‌ فعالیت خود را از سر بگیرید ، اما در طی‌ روز اوقاتی‌ را برای‌ استراحت‌ اختصاص‌ دهید. هر شب‌ حداقل‌ 12-10 ساعت‌ بخوابید. خود را زیاده‌ از حد خسته‌ نکنید.
  • به‌ هنگام‌ ایستادن‌، راه‌ رفتن‌، و نشستن‌، بدن‌ خود را راست‌ نگاه‌ دارید.
  • حتی‌المقدور به‌ طور فعال‌ ورزش‌ کنید تا قدرت‌ عضلانی‌ و حرکت‌ مفصل‌ تا حد امکان‌ حفظ‌ شود. شدت‌ فعالیت را به‌ تدریج‌ به‌ حد توصیه‌ شده‌ برسانید. ورزش‌ در استخر آب‌ گرم‌ برای‌ خشکی‌ مفاصل‌ خوب‌ است‌.
  • مفصل‌ معلول‌ شده‌ را باید به‌ طور غیر فعال‌ (بدون‌ استفاده‌ از عضلات‌ حرکت‌دهنده آن‌ مفصل‌) حرکت‌ داد تا بدینوسیله‌ از انقباض‌ دایمی‌ و جمع‌شدگی‌ عضلات‌ جلوگیری‌ شود.
  • یکی‌ رژیم‌ غذایی‌ عادی‌ و متعادل‌ داشته‌ باشید. از روی‌ آوردن‌ به‌ رژیم‌های‌ مد روز برای‌ آرتریت‌، که‌ اتفاقاً زیاد هم‌ هستند، خودداری‌ کنید.
  • اگر چاق‌ هستید وزن‌ خود را کم‌ کنید. چاقی‌ باعث‌ وارد آمدن‌ فشار به‌ مفصل‌ می‌شود.


آرتریت روماتویید جوانان یا کودکان

آرتریت‌ روماتویید کودکان عبارت‌ است‌ از یک‌ بیماری‌ التهابی‌ بافت‌ همبند، عمدتاً بافت‌ مفاصل‌، که‌ در کودکان‌ رخ‌ می‌دهد. امکان‌ دارد با آرتریت‌ ناشی‌ از بیماری‌ لایم‌ اشتباه‌ شود. مفاصلی‌ که‌ درگیر می‌شوند معمولاً عبارتند از زانو، آرنج‌، مچ‌ پا، و گردن‌. التهاب‌ می‌تواند عضلات‌ نزدیک‌ مفصل‌، غضروف‌، و غشاهای‌ پوشاننده مفصل‌ را نیز متأثر سازد. این‌ بیماری‌ بین‌ سنین‌ 5-2 سالگی‌ آغاز می‌شود، و اغلب‌ تا جوانی‌ بهبود می‌یابد. این‌ بیماری‌ در دختران‌ چهار برابر شایع‌تر از پسران‌ است‌.

علایم‌ شایع‌


  • درد، تورم‌، و خشکی‌ در مفاصل‌ انگشتان‌ پا، زانو، مچ‌ پا، آرنج‌، شانه‌، یا گردن‌. درد ممکن‌ است‌ به‌ طور ناگهانی‌ یا تدریجی‌ آغاز شود و ممکن‌ است‌ در تنها یک‌، یا بسیاری‌ از مفاصل‌ وجود داشته‌ باشد.
  • امکان‌ دارد کودک‌ بدون‌ این‌ که‌ قادر به‌ توضیح‌ باشد، از راه‌رفتن‌ امتناع‌ کند.
  • دمای‌ بدن‌ هر روز و معمولاً در عصر تا حدود 4/39 درجه سانتیگراد بالا می‌رود. تب‌ به‌ طور شایع‌ با بثورات‌ پوستی‌ و لرز همراه‌ است‌.
  • بی‌اشتهایی‌، کاهش‌ وزن‌
  • کم خونی
  • تحریک‌پذیری‌، بی‌حالی‌
  • تورم‌ گره‌های‌ لنفاوی‌
  • درد و قرمزی‌ چشم‌
  • درد قفسه صدری‌ به‌ قدری‌ شدید است‌ که‌ بر قلب‌ تأثیر می‌گذارد.
در 80%- 75% موارد، به‌ هنگام‌ بلوغ‌ یا اوایل‌ جوانی‌، بیماری‌ به‌ کلی‌ فروکش‌ کرده‌ است‌.
  • هر حمله‌ معمولاً چند هفته‌ به‌ طول‌ می‌انجامد و در طی‌ دوران‌ کودکی‌، بیماری‌ هر از چندگاهی‌ شعله‌ور می‌شود و دوباره‌ فروکش‌ می‌کند. علایم‌ را معمولاً می‌توان‌ با درمان‌ تحت‌ کنترل‌ درآورد.



  • متأثر شدن‌ بافت‌هایی‌ غیر از مفاصل‌، مثلاً التهاب‌ چشم‌، بزرگ‌ شدن‌ طحال‌، التهاب‌ پرده دور قلب‌ یا عضله قلب.
  • تغییر شکل‌ و به‌ هم‌ خوردن‌ ساختمان‌ مفصل‌ به‌ طور دایمی‌ ،عوارض‌ احتمالی‌

درمان‌

  • روان‌ درمانی‌ یا مشاوره‌ برای‌ کمک‌ به‌ خانواده کودک‌، تا آنها بتوانند به‌ خوبی‌ از عهده بیماری‌ طولانی‌ مدت‌ کودک‌ برآیند. شاید مهمترین‌ عامل‌ در درمان‌ کودک‌ حمایت‌ عاطفی‌ از وی‌ باشد.
  • جراحی‌ برای‌ درست‌کردن‌ مفصل‌ تغییر شکل‌ یافته‌ (گاهی‌)
  • اگر تشک‌ کودک‌ سفت‌ نیست‌، یک‌ تخته ضخیم‌ چندلا زیر تشک‌ قرار دهید.
  • چشم‌ کودک‌ باید حداقل‌ 2 بار در سال‌ معاینه‌ شود تا اگر التهابی‌ در چشم‌ وجود دارد زود تشخیص‌ داده‌ شود.
  • بسیار مهم‌ است‌ که‌ کودک‌ به‌ مدرسه‌ عادی‌ به‌ طور روزانه‌ برود. هر جا که‌ لازم‌ باشد، مدرسه‌ باید خدمات‌ اضافی‌ برای‌ برآورده‌ کردن‌ نیازهای‌ کودک‌ فراهم‌ کند.
  • آسپرین یا سایر داروهای‌ ضد التهاب‌ غیر استروییدی‌، برای‌ کاهش‌ درد و التهاب‌
  • امکان‌ دارد داروهای‌ دیگری‌ چون‌ کورتیکواسترویید، نمک‌ طلا، یا سایر داروها تجویز شوند


فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

  • به‌ هنگام‌ حمله‌، کودک‌ باید در تخت‌ استراحت‌ کند، مگر برای‌ توالت‌، تا رمانی‌ که‌ تب‌ و سایر علایم‌ تخفیف‌ یابند.
  • امکان‌ دارد برای‌ حفاظت‌ و حمایت‌ از مفصل‌ ملتهب‌ استفاده‌ از آتل‌ ضروری‌ باشد.
  • پس‌ از رفع‌ حمله‌، کودک‌ می‌تواند به‌ تدریج‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ عادی‌ را از سر بگیرد، البته‌ باید در طی‌ روز ساعت‌هایی‌ را به‌ استراحت‌ بپردازد. کودک‌ نباید زیاد خسته‌ شود و هر شب‌ باید حداقل‌ 12-10 ساعت‌ بخوابد.
  • فیزیوتراپی توصیه‌ خواهد شد. بعضی‌ از حرکات‌ را کودک‌ خود می‌تواند انجام‌ دهد، و بعضی‌ از آنها را والدین‌ می‌توانند برای‌ کودک‌ انجام‌ دهند. انجام‌ حرکات‌ توصیه‌ شده‌ مهم‌ است‌ زیرا کمک‌ می‌کند تا درد و اثرات‌ ناتوان‌ کننده بیماری‌ به‌ حداقل‌ برسند.
  • به‌ دلیل‌ تغییرات‌ دوره‌ای‌ علایم‌، گاهی‌ برنامه‌ فیزیوتراپی‌ نیاز به‌ بازبینی‌ خواهد داشت‌.
  • به‌ طور کلی‌ از انجام‌ ورزش‌هایی‌ که‌ بدن‌ کودک‌ در معرض‌ ضربه‌ قرار می‌گیرد باید خودداری‌ شود، اما کودک‌ باید تشویق‌ شود تا در دیگر فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ مدرسه‌، خانه‌ یا اجتماع‌ شرکت‌ کند.

چهارشنبه 2/11/1387 - 9:40
بیماری ها
انسولین خون کودکان چاق بالا است یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان هشدار داد: نتایج یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی ایران نشان می دهد که انسولین خون اکثر کودکان مبتلا به چاقی بالا است . دکتر " مریم رزاقی آذر " در حاشیه برگزاری همایش بررسی نتایج طرح ارتقا دیابت نوع 2 در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بر اساس نتایج این تحقیق که بر روی حدود 400 کودک بین 4 تا 18 سال انجام شده ، به رغم قند خون طبیعی ، انسولین خون آنها بالا بوده که این مساله نشان دهنده مقاومت به انسولین در این کودکان است .
رزاقی آذر گفت: مقاومت به انسولین در کودکان مبتلا به چاقی اعلام خطری برای احتمال به ابتلای آنان به دیابت نوع 2 در بزرگسالی آنان ، محسوب می شود . وی گفت: مقاومت به انسولین باعث می شود که سلول های Beta مجبور شوند انسولین بیشتری ترشح کرده که این سلول ها پس از مدتی، از ترشح زیاد انسولین خسته شده و در نتیجه در ترشح انسولین کافی شکست می خورند. وی ادامه داد: در نتیجه شکست سلول های بتا از ترشح انسولین کافی، مقدار انسولین برای تنظیم قند خون، ناکافی شده و قند خون بالا می رود .
این عضو انجمن غدد درون ریز با اشاره به لاغر شدن ناشی از بی اشتهایی فیزیولوژیکی کودکان ، بعد از یکسالگی آنها اظهارداشت: بچه ها بعد از یکسالگی از حالت به اصطلاح شیرخوارگی خارج شده به نظر لاغر تر می شوند. وی اضافه کرد :‌خانواده ها در این مواقع به کودک یاد شده ، در خصوص خوردن غذای بیشتر اصرار، در نتیجه در وی عادت پر خوری ایجاد کرده و به تدریج کودک را به سمت چاقی سوق می دهند.
به گفته این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان ، خانواده ها پس از چاق شدن کودک، ابراز نگرانی در خصوص چاقی کودکشان می کنند. رزاقی آذر ،‌ اظهارداشت : تعداد سلول های چربی کودک چاق ، بیشتر از کودکان دیگر است و تعداد این سلول ها نیز تا آخر عمر وی کم نمی شود .
وی به انواع شیرینی ، فست فود، تنقلاتی مثل چیپس و پفک و شکلات اشاره کرد و گفت: این خوراکی ها نه تنها برای بزرگسالان ، بلکه برای کودکان نیز مناسب نیست . این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ، با اشاره به اینکه پرخوری و کم تحرکی باعث چاقی می شود گفت: به دنبال چاقی ، انواع بیماری ها مثل دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا، چربی خون بالا ایجاد و زمینه برای ایجاد تصلب شرایین (بیماری رگ های بدن )مستعد شده که عاملی برای ایجاد سکته های قلبی و مغزی است .
در ادامه اگر مایلید فرزندتان چاق نشود و به عبارتی می خواهید از کودکی جلوی چاقی او را بگیرید در غذای او (بویژه صبحانه) غلات را فراموش نکنید. تحقیقات نشان داده است بین مصرف منظم غلات و شاخص توده بدن در کودکان 4-12 ساله رابطه قوی وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که کودکان بر اساس سن و این که در طی دو هفته چه مقدار غلات (گندم جو و...) مصرف می کنند طبقه بندی شدند.
محققان تمام انواع غلات مصرفی را در نظر گرفتند، چه غذاهایی که تماما از غلات تهیه شده بودند و چه غلات آماده ای که در فروشگاه ها به فروش می رسند.
کودکانی که غلات بیشتری مصرف می کنند نسبت به آنهایی که اصلا غلات نمی خورند یا کم می خورند ویتامین های A، B6، ویتامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، فولات ، کلسیم ، آهن و روی بیشتری دریافت می کنند.
کودکانی که غلات به مقدار کافی مصرف می کنند کمتر در معرض خطر چاقی و افزایش وزن قرار دارند و احتمال چاقی در آنها یک پنجم (یک نفر از هر 5 نفر) است ، درحالی که در کودکانی که مصرف غلات در آنها کم است این احتمال یک دوم (یک نفر از هر دو نفر) است. غلات از مواد مغذی بسیار قوی هستند که چربی آنها بسیار کم است و اگر همراه با شیر مصرف شوند کودک به طور همزمان کلسیم را نیز دریافت می کند. اگر کودکان به مصرف غلات عادت کنند، وزن مطلوبی خواهند داشت و سلامت آنها تضمین خواهد شد.
در این میان محققان معتقدند بهتر است از غذاهای آماده حاوی غلات برای کودکان استفاده نشود زیرا این غذاها حاوی شکر و چربی هستند که چندان مناسب نیست، در عوض بهتر است مادران رژیم غذایی حاوی غلات را براساس ذوق و سلیقه کودک تهیه کرده و در اختیار او قرار دهند. گفتنی است رژیم غذایی حاوی غلات، سبزیجات و میوه برای سلامت و بویژه کنترل وزن ، جزیی لازم و ضروری محسوب می شود.
چهارشنبه 2/11/1387 - 9:8
بیماری ها
پوكی استخوان را بهتر بشناسیم پوكی استخوان به علت كاهش میزان كلسیم در استخوان ایجاد می‏شود كه اغلب در خانم‏ها بعد از دوران یائسگی و در آقایان بعد از سن 70 سالگی دیده می‏ شود. به گزارش ایسنا، علائم این بیماری شامل دردپشت، كاهش قد و افزایش احتمال شكستگی‏های استخوان است. ارث، رژیم غذایی و ورزش از عوامل مهمی هستند كه به طور مستقیم با این بیماری در ارتباط اند. خانم ها بعد از سنین یائسگی برای پیشگیری از كاهش توده های استخوانی‏شان بایستی از غذاهای حاوی استروژن بالا مثل لوبیای سویا (یا آجیل سویا) مصرف كنند. ورزش‏های ساده مثل پیاده روی، بدنسازی و یوگا در حفظ توده‏ های استخوانی بسیار مفید است.
مصرف مواد پرپروتئین ممكن است سبب خروج كلسیم از استخوان‏های بدن شود. نمك، قهوه (2 یا 3 استكان در روز)، نوشابه‏ های گازدار، سیگار و ورزش‏های شدید نیز سبب خروج كلسیم از استخوان می‏شود بنابراین توصیه می‏شود از مصرف مواد غذایی مذكور در صورت ابتلای به این بیماری پرهیز شود.
از طرف دیگر مصرف مواد حاوی منیزیم، ویتامین D، برون (كه در میوه ‏ها و آجیل موجود است)، منگنز و روی (زینك) در استخوان سازی توسط كلسیم نقش مهمی را ایفا می‏كنند. تحقیقات نشان داده است كه مصرف سویا باعث افزایش تراكم استخوانی می شود. توجه داشته باشید كه مصرف بیش از 1500 میلیگرم كلسیم در روز (مجموع دریافتی از طریق مواد غذایی یا اشكال دارویی) توصیه نمی شود چرا كه با توجه به نقش عوامل ژنتیك در بروز این بیماری مصرف مقادیر زیاد جبران كمبودهای مذكور را نمی كند و ممكن است باعث عوارض ناشی از ازدیاد مصرف آن شود.

مواد مغذی برای پوكی استخوان عبارتند از:
كلسیم: قابل جذب‏ترین فرم آن به صورت تركیبات سیتراته، لاكتاته و آسپارات است.
منیزیم: كمبود این ماده معدنی اغلب در بیماران مبتلا به پوكی استخوان دیده می‏شود و مصرف آن باعث افزایش تراكم استخوانی می‏گردد.
ویتامینD: همراه با كلسیم بایستی مصرف شود تا حداكثر تاثیرگذاری آن انجام شود.
برون: در میوه‏ها و آجیل‏ها یافت می‏شود.
مس: باعث جلوگیری از كاهش توده‏ های استخوانی شده و در تنظیم روی هم موثر است.
ویتامینK: در خانم‏های بعد از سنین یائسگی لازم است كه باعث جلوگیری از كاهش كلسیم و همچنین باعث افزایش تراكم استخوان می‏شود.
سیلیكون: ماده‏ای است كه باعث افزایش تراكم مواد معدنی در استخوان می‏شود.
استرونتیوم: باعث كاهش دردهای استخوان‏ها و افزایش توده ‏های استخوانی می‏شود.
دیگر مواد غذایی مفید در پیشگیری از پوكی استخوان عبارتند از:
حبوبات، جو، میوه‏ های تازه، آناناس، سیب، گلابی، انگور، كشمش، خرما، هلو، سبزیجات تازه، سبزیجات با برگ سبز، كلم بروكلی، كلم، آواكادو، اسفناج، مارچوبه، پیاز، جعفری، انواع سویا، لبنیات كم چرب، ماهی و غذاهای دریایی، تخم مرغ، عسل، سیر، فلفل سیاه، زنجبیل و آب میوه ‏هایی مثل آب سیب، آب هویج، شربت لیمو و آب آناناس. 
چهارشنبه 2/11/1387 - 9:8
بیماری ها
دلایل خواب آلودگی بر اساس نظریه ای جدید محققان با بررسی فعالیت های مغزی و رفتارهای انسان در هنگام خواب آلودگی و خواب، نظریه جدیدی ارائه کردند که بر اساس آن خواب آلودگی بر اثر به خواب رفتن قسمت هایی خاص از مغز انسان رخ می دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهشگران دانشگاه واشینگتن نظریه جدیدی را مبنی بر به خواب رفتن مناطق خاصی از مغز انسان در هنگام خواب آلودگی ارائه کردند. بر اساس این نظریه که تئوری وجود مرکز کنترل کننده خواب در مغز را نیز رد می کند، خواب آلودگی در انسان به دلیل خستگی و به خواب رفتن مناطق مجزا و متفاوتی از مغز حتی هنگامی که فرد بیدار است،رخ می دهد.به گفته محققان علائمی مانند هوشیار بودن برخی از نقاط مغز در افرادی که در خواب راه می روند، به دلیل توانایی مسیر یابی فرد زمانی که در خواب به سر می برد و همچنین خستگی و فرسودگی بدن بعد از بیدار شدن از خواب به معنی خواب آلودگی قسمتهای مرتبط مغزی می تواند دلایلی موثر در تایید این نظریه به شمار روند.
همچنین به اعتقاد محققان در صورتی که مغز دارای مرکز کنترل باشد تمامی قسمت های آن نسبت به خواب واکنش یکسان نشان خواهد داد در صورتی که مشاهدات مبنی بر این است که قسمتهایی از مغز انسان حتی در هنگام خواب نیز فعال هستند.برای مثال هنگامی که شخصی در خواب راه می رود، گروه های نرونی حفظ تعادل در حالت بیداری قرار دارند در حالی که نرونهای بخش هوشیاری فرد در خواب به سر می برند.
به معنی دیگر در هنگام کسلی ناشی از خواب، تعدادی از گروه های نرونی برای هوشیار نگه داشتن حس عمومی بدن انسان در حالت بیداری بوده و دیگر گروه ها که توانایی انجام کارهای مختلف را به انسان می دهند، هنوز در خواب به سر می برند. به طور معمول انسان برای خارج شدن از این دوره کسالت و بازگشتن نرونها به حالت عادی، به 30 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.بر اساس گزارش زی نیوز، گزارش مطالعات انجام شده برای ارائه نظریه جدید توسط محققان دانشگاه واشینگتن، در مجله نیچر و نروساینس منتشر شده است.  
چهارشنبه 2/11/1387 - 9:7
دانستنی های علمی
منوكسیدكربن؛ قاتل خاموش مسمومیت با منوكسید كربن هر ساله هزاران نفر را به كام مرگ كشانده یا راهی بیمارستان می‌كند. این امر با سرد شدن هوا تشدید می‌شود. منوكسید كربن توسط سوختن ناقص تمامی سوخت‌های آلی (بنزین، ذغال سنگ، نفت سفید، پلاستیك، چوب یا گازطبیعی) تولید می‌شود. این گاز بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه بوده و به عنوان قاتل خاموش شناخته شده است. همچنین این گاز، مقدار اكسیژن حمل شده توسط جریان خون را كم كرده و توانایی‌ سلول‌های بدن را برای استفاده از مقدار كم اكسیژن مهار می‌كند. به گفته متخصصان؛ مسمومیت با منوكسید كربن باعث آسیب‌های شدید مغزی و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.
دكتر دهقان‌پور، رئیس مرکز فوریت های پزشکی (اورژانس) تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، با استناد به آمار سال گذشته، در این باره گفت: آمار مسمومیت با منوكسید كربن در ارتباط مستقیم با كاهش دمای هوا است. بر این اساس هر چه دمای هوا كاهش یابد تعداد افراد مسموم با گاز منوكسید كربن بیشتر می‌شود. از ابتدای سال جاری تاكنون، اورژانس تهران 178 ماموریت در رابطه با مسمومیت با منوكسیدكربن داشته كه از این تعداد 92 مورد به مراكز درمانی انتقال داده و دیگر موارد یا به صورت سرپایی درمان شده یا لغو ماموریت صورت گرفته است.
وی از منوكسیدكربن به عنوان قاتل خاموش یاد كرد و ادامه داد: گازCO از هر نوع سوختن ناقص سوخت‌های عالی حتی گاز طبیعی تولید می‌شود. میل تركیبی منوكسیدكربن با هموگلوبین خون 250 برابر بیشتر از میل تركیبی اكسیژن با خون است. به این ترتیب در مكان‌هایی كه درصد CO افزایش یابد احتمال مسمومیت وجود دارد. در محیط‌های بسته ریسك این مسمومیت بالاتر است.
دكتر دهقان‌پور، وسایل گرم كننده خانگی، شومینه، اجاق گاز، دودكش‌های مشكل‌دار بخاری‌، اگزوز ماشین‌ها، آبگرمكن‌های خراب، بخاری‌های نفتی و حتی كباب پزهای ذغالی را از جمله منابع تولید گاز منوكسیدكربن عنوان كرد و ادامه داد: سردرد، تهوع و خستگی از جمله علایم مسمومیت با منوكسیدكربن است كه ممكن است به علت تشابه با آنفلوانزا، در دقایق ابتدایی جدی گرفته نشود. به تدریج اختلال در تفكر و تمركز، گیجی، بی‌قراری، خواب‌آلودگی و تنفس‌های سخت و كوتاه ناشی از مسمومیت با گاز CO بروز می‌كند. برخی مواقع بروز این علایم در حیوانات خانگی می‌تواند هشداری مبنی بر احتمال مسمومیت با منوكسید كربن باشد.
وی بیشترین تهدید مسمومیت با گاز CO را در خواب عنوان كرد و گفت: تصاعد این گاز از وسایل گرمایشی خطر خفگی را به دنبال دارد كه به این منظور باید پیشگیری‌های لازم انجام شده و اصول ایمنی رعایت شود.

داغ بودن دودكش بهترین آزمایش سلامت دودكش است
دكتر دهقان‌پور با اشاره به اصول ایمنی و پیشگیری از گازگرفتگی و مسمومیت با منواكسیدكربن گفت: دقت و توجه به داغ بودن دودكش بهترین آزمایش سلامت دودكش است. در صورتی كه لوله دودكش بخاری سرد باشد دلیلی بر خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودكش است. در صورت استفاده از وسایل گرمایی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه محل خواب مسدود شود. وی در این باره ادامه داد: شومینه مشترك برای چند واحد آپارتمان در صورت كوچك بودن سایز مجرای خروجی و لوله‌كشی آن باعث برگشت دود از شومینه روشن طبقات پایین به داخل آپارتمان در شومینه خاموش طبقات بالاتر می‌شود. همچنین انتهای دودكش‌ها باید حداقل یك متر از سطح بام و حداقل یك متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و دارای كلاهك مخصوص H شكل باشد. برای گرم كردن خودرو در فصول سرد سال نیز به هیچ عنوان از گاز پیك نیكی استفاده نشود؛ چرا كه علاوه بر مخاطرات ایمنی، احتمال مسمومیت با منوكسیدكربن نیز وجود دارد.
لزوم پرهیز از روشن كردن شعله‌های اجاق گاز به منظور گرم كردن محیط خانه
دكتر دهقان‌پور افزود: از نصب آبگرمكن در حمام، روشن كردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جدا باید خودداری شود. استفاده از وسایل گرمایی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است و بخاری‌های بدون دودكش به هیچ عنوان از تولید گاز منوكسیدكربن جلوگیری نمی‌كند.همچنین در نصب صحیح لوله‌های بخاری و بست‌های این لوله‌ها بویژه در محل استراحت افراد، باید دقت شود.

افراد مشكوك به مسمومیت‌ با منوكسیدكربن، باید سریعا به مراكز درمانی منتقل شوند
مرکز فوریت های پزشکی (اورژانس) تهران با اشاره به مراقبت‌های طبی مسمومیت با منوكسیدكربن گفت: در این موارد باید ابتدا درب و پنجره باز و فرد به فضای آزاد هدایت شود. یقه پیراهن و لباس‌های تنگ افراد مسموم باز شود و در صورت در دسترس بودن اكسیژن، از آن استفاده شود. هیچ درمانی در منزل برای مسمومیت با منوكسیدكربن وجود نداشته و تمامی افراد مشكوك به مسمومیت باید توسط اورژانس به مراكز درمانی منتقل شوند.
گفتنی است، بر اساس اعلام اورژانس تهران، حتی با وجود درمان‌های مناسب مسمومیت با منوكسیدكربن، برخی افراد دچار آسیب‌های مغزی و عوارضی از قبیل از دست رفتن شدید حافظه، اختلال تفكر یا مشكلات عصبی روانی دیگر خواهند شد. تماس طولانی مدت با مقادیر كم گاز منوكسیدكربن می‌تواند فرد را به بیماری‌های قلبی – عروقی مبتلا سازد. همچنین تماس طولانی مدت با گاز منوكسیدكربن بویژه در كودكان، می‌تواند با بروز اختلالات رفتاری و كاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد.    
چهارشنبه 2/11/1387 - 9:6
بیماری ها

سیگاری ها به هوش باشند!

خطر افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر، خونریزی مغزی و انواع سرطان ها
تفاهم-گروه سلامت:نیویورک - تازه ترین تحقیقات انجام گرفته در آمریکا نشان می دهد، سیگار کشیدن در افرادی که سابقه فامیلی سکته مغزی دارند، احتمال خونریزی مغزی را شش برابر افزایش می دهد.
"دنیل وو" از پزشکانی که در این تحقیقات شرکت کرده گفته است که خونریزی مغزی ناگهانی در برخی از خانواده ها دیده می شود که با سیگار کشیدن این احتمال شش برابر می شود.
اتساع سرخرگ های مغز بصورت فامیلی در برخی از افراد دیده می شود که ترکیدن این سرخرگ ها که شبیه به بادکنک شده اند می تواند خونریزی مغزی و مرگ ایجاد کند. در این مطالعه که در تازه ترین شماره مجله بیماری های اعصاب آمریکا چاپ شده 339 نفر با سابقه خونریزی مغزی در اثر اتساع سرخرگ ها را با 1016 نفر دیگر مقایسه کرده اند. در افرادی که سیگار می کشند احتمال خونریزی مغزی سه برابر و در افرادی که سیگار می کشند و سابقه فامیلی این بیماری را دارند شش برابر است . خونریزی مغزی در اثر اتساع شریان در افرادی که سیگاری بوده اند تا 40 درصد موجب مرگ شده است . پزشکان به افرادی که سیگاری هستند و سابقه خونریزی مغزی در خانواده هایشان دارند قویا توصیه می کنند که سیگار را ترک کنند. اثرات مضر سیگار شامل سرطان های مختلف مانند سرطان ریه و مثانه ، بیماری های قلبی عروقی ، بیماریهای ریوی و صدها اثر مضر دیگر است .همچنین در خبر دیگری كه از سوی محققان اعلام شده است
سالمندان سیگاری در معرض خطر افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. محققان با بررسی 12 مطالعه قبلی دریافتند: احتمال بروز آلزایمر در سالمندانی که سیگار می‌کشند بیشتر از سایرین است. براساس این نتایج، سالمندان سیگاری 79 درصد بیشتر از غیر سیگاری‌ها در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.
به علاوه شواهدی در دست است که نشان می‌دهد؛ کشیدن سیگار احتمال بروز سایر بیماری‌های زوال عقل را نیز افزایش می‌دهد. البته این ارتباط از لحاظ آماری چندان واضح نیست و ممکن است صحیح نباشد.
دکتر روت پترز، سرپرست این گروه تحقیقاتی کالج امپریال لندن، نتایج این مطالعات را دلیل دیگری برای ترک سیگار یا هرگز نکشیدن آن دانست. سیگار، عروق خونی و خون رسانی به اعضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به علاوه افزایش سن احتمال آسیب رساندن به بافت مغز را افزایش می‌دهد.
در همین راستا عضو هیئت ملی دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز گفت:90 درصد افرادی كه دچار سرطان ریه می‌شوند، سیگاری هستند.عضو هیئت ملی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: 90 درصد افرادی كه دچار سرطان ریه می‌شوند، سیگاری هستند و این موضوع تدبیر مسئولان را برای كاهش اعتیاد به سیگار می‌طلبد.
روزبه نقشین در گفت‌وگو با فارس نیز، با اشاره به فراوانی جمعیت جوان كشور اظهار داشت: اولین تجربه سیگار كشیدن 90 درصد از سیگاری‌های كشور در سنین زیر 20 سال است؛ كه این امر موجب افزایش زمینه ابتلا به سرطان در كشور شده است. وی افزود: حدود 7 سال پیش سرطان ریه جزو نادرترین سرطان‌ها بود، اما مصرف فراوان سیگار در حال حاضر آن را به یكی از شایع‌ترین سرطان‌ها تبدیل كرده است. این فوق تخصص ریه تصریح كرد: هم اكنون كشنده‌ترین سرطان، سرطان ریه است كه حدود 85 درصد مبتلایان به آن در 5 سال اول فوت می‌كنند و تنها 15 درصد آنها با توجه به استفاده از تجهیزات روز دنیا زنده می‌مانند. وی اضافه كرد: متأسفانه طی چند سال گذشته سرطان‌ها در بین عوامل مرگ و میر دنیا به عامل سوم تبدیل شده‌اند و گزارش سازمان بهداشت جهانی در سه هفته گذشته نشان می‌دهد كه این جایگاه در سال 2010 به رتبه اول مبدل شده و جای بیماری‌های قلب و عروق را می‌گیرد.
وی با اشاره به اینكه شایع‌ترین بیماری ریه در كشور آسم است، بیان كرد: 85 درصد جمعیت جهان با آسم دست و پنجه نرم می‌كنند و در كشور ما 70 درصد افراد آسمی به نوع خفیف این بیماری مبتلا هستند.
وی ادامه داد: این افراد در شرایط خاص مانند ورزش به سرفه، خس‌خس و خستگی دچار می‌شوند و در زمانهای دیگر سال علائمی از این بیماری در آنها وجود ندارند.
نقشین گفت: بسیاری از افراد به مدت طولانی سرفه می‌كنند و به دلیل اینكه پس از چند هفته این سرفه ناخود‌آگاه رفع می‌شود، نیازی برای مراجعه به پزشك احساس نمی‌كنند؛ این در حالی است كه هنگام مراجعه این افراد به پزشك عوارضی را آسم برای ریه آنها ایجاد كرده است، مشخص می‌شود.
این فوق‌تخصص ریه با اشاره به آلودگی هوا توضیح داد: زدن ماسك‌های رایج به هیچ وجه از ورود آلوده‌كننده‌های شیمیایی از جمله مونوكسید‌‌كربن و اكسید نیتروژن جلوگیری نمی‌كند و تنها حسن این ماسك‌ها در افرادی كه مشكلات دستگاه تنفسی فوقانی دارند این است كه به گرم شدن هوای ورودی به دستگاه تنفس و در نتیجه كاهش مشكلات تنفسی آنها كمك می‌كند. وی اضافه كرد: بهترین توصیه برای سالخوردگان و اطفال و بیماران تنفسی در روزهایی كه هشدار آلودگی هوا اعلام می‌شود، این است كه از منزل بیرون نیایند؛ چرا كه غلظت آلاینده‌ها در داخل منزل از بیرون كمتر است و از سوی دیگر فرد در منزل با تحرك كمتر نیاز به تنفس عمیق با تعداد بالا نخواهد داشت.

*جلوی حركت ماشین‌های سنگین دودزا گرفته نمی‌شود
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران تصریح كرد: در ساعت‌های آخر شب تردد خودروهای سنگین در سطح شهر موجب پخش شدن ذرات معلق و گوگرد در فضا می‌شود كه متأسفانه راهنمایی و رانندگی با این خودروها برخورد نمی‌كند.
وی افزود: این باور غلطی است كه چون جاده‌های بین شهری بیابانی است و افرادی در آن ساكن نیستند، تردد خودروهای سنگین دودزا در این مناطق به محیط زیست آسیب نمی‌زند و هوا را آلوده نمی‌كند؛ زیرا این كار باعث آلوده شدن سطح هوای كل كشور می‌شود.
نقشین در پایان با اشاره به كیفیت بسیار پایین سوخت اتومبیل‌های كشور نسبت به جهان خاطر‌نشان كرد: كیفیت پایین این سوخت‌ها موجب می‌شود كه بیش از حد متعارف اكسید گوگرد و اكسید نیتروژن در هوا آزاد شود و این گازها در برابر تابش فرابنفش خورشید با ‌تولید ازن، علائم تنفسی شدیدی را در افراد آسمی و اطفال و سالخوردگان ایجاد كنند.
  
چهارشنبه 2/11/1387 - 8:56
بیماری ها

اضطراب امتحان و راه‌های مقابله با آن

:فصل امتحانات سر رسید و همه خانواده ها به نوعی با مشكلات مربوط به آن مواجه هستند
و در واقع خانواده ها می توانند نقش موثری در كمك به فرزندان ولزوما در كاهش اضطراب داشته باشند تا فرزندان با آرامش بتوانند به خوبی این امتحانات را پشت سر بگذارنند.در این میان تغذیه و خواب كافی می تواند یكی از فاكتورهای اساسی در كاهش اضطراب باشد.
اضطراب امتحان، یكی از مشكلات شایع دانش آموزان و دانشجویان است كه شناخت این مشكل و مقابله و كنترل آن، به بهبود عملكرد تحصیلی كمك می‌كند. اضطراب امتحان، عبارت است از دلهره، ترس و نگرانی، كه معمولا افراد در مواجهه با موقعیتی به نام امتحان با آن روبرو می‌شوند.وی گفت: اضطراب زمان مطالعه دروس برای گذراندن امتحان، فراموشی مطالب، طپش قلب، عرق كردن، طپش عضلانی، نداشتن تمركز حواس و معده درد كه ناشی از وحشت شركت در امتحان است از شایع ترین علائم بالینی اضطراب امتحان است.
دكتر موسوی تصریح كرد: عوامل فردی، آموزشی، محیطی و خانوادگی علت اصلی اضطراب امتحان است.
وی ادامه داد: عوامل فردی نظیر، تجربه ناموفق در امتحانات قبلی، روش‌های نادرست مطالعه، ارزیابی شناختی منفی شامل‌ ترس از شكست، داشتن افكار منفی غیر واقع بینانه در ایجاد اضطراب نقش دارد.
یک روانپزشک تاكید كرد: تغذیه و خواب کافی قبل از امتحان و خوردن صبحانه از راهکارهای کاهش اضطراب امتحان است. دکتر امیر رضا چمنی ، اضطراب را یک هیجان ناخوشایند دانست و افزود: اضطراب سبب دلشوره و نگرانی مبهم و بدون علت در فرد می‌شود.
وی ادامه داد: بخشی از اضطراب در امتحان یک امر طبیعی بوده که منجر به هوشیاری و آمادگی و همچنین افزایش کارایی و تمرکز و دقت حواس در فرد می‌شود. دکتر چمنی یادآور شد: در صورتی که شدت و دامنه اضطراب در فرد افزایش یابد عملکرد تحصیلی فرد کاهش می‌یابد. وی با اشاره به اینکه اضطراب امتحان به صور مختلف تظاهر می‌یابد، گفت: حالت‌های روانی اضطراب شامل دلشوره و نگرانی و بی قراری است که این مهم سبب کاهش تمرکز و فراموشی مطالب در فرد می‌شود. وی بروز ناراحتی‌های گواراشی، تهوع، دل درد، تنگی نفس، تپش قلب، تکرر ادرار را از علائم جسمانی اضطراب امتحان عنوان کرد و افزود: فردی در زمان امتحان دچار اضطراب می‌شود كه معمولا شب قبل از امتحان اختلال بی خوابی داشته و کابوس‌های مربوط به امتحان را می‌بیند كه این امر در نهایت منجر به کاهش اشتها و بروز رفتارهای تحریکی و عصبی شده و عملکرد تحصیلی فرد کاهش می‌یابد. این متخصص اعصاب و روان، انتظارات نامناسب خود فرد، والدین و اولیاء مدرسه، عدم تناسب انتظارات والدین و اولیاء مدرسه از توانمندی‌های دانش آموزان، ترس از شکست و ناکامی وهچنین ترس از تمسخر و تهدید و سرزنش والدین، داشتن افکار منفی و ناکارآمد و تفکر غیر منطقی توسط خود فرد را از عوامل ایجاد کننده اضطراب امتحان برشمرد و خاطرنشان كرد: اکثر والدین به دلیل نداشتن اعتماد به نفس، دلشوره و نگرانی داشته که سبب انتقال این اضطراب به فرزندانشان می‌شود. بنابراین واکنش‌های افراطی والدین در مواقع ناکامی دانش‌آموزان در امتحان می‌تواند خاطره ناخوشایندی برای فرد ایجاد کند و در نتیجه سبب شکست و عدم موفقیت تحصیلی در فرد می‌شود.
چمنی در ادامه انتظارات معقول و مناسب والدین و متناسب با استعدادهای فرزندان، برنامه ریزی منظم و مستمرمطالعه همراه با ورزش، استراحت، تفریح و تماشای تلویزیون را از راهکارهای کاهش اضطراب امتحان دانست و توصیه کرد: این امور سبب رفع خستگی و افزایش تمرکز فرد می‌شود. وی همچنین خواب مناسب و کافی را در شب قبل ازامتحان، جایگزینی افکار مناسب و خوشایند به جای افکار منفی و مخرب را از دیگر راهکارهای کاهش اضطراب امتحان برشمرد. دکتر چمنی با تاکید بر نقش والدین در کاهش اصطراب امتحان فرزندانشان تصریح کرد: والدین باید فضای حمایت کننده و آرام و بدون تنش برای دانش آموزان ایجاد كرده و همچنین بر روی تلاش و پیشرفت فرزند خود متمرکز شوند. وی همچنین گفت: توکل و توسل به خداوند اصل مهم برای رسیدن به آرامش در امتحان است. این روانپزشک در پایان جهت کاهش اضطراب فرد در جلسه امتحان توصیه کرد: حضور به موقع در جلسه آزمون، مرور سوالات، داشتن مدیریت زمان هنگام پاسخ به سوالات و تمرکز روی سوال و نه پیامدهای احتمالی پاسخ و در نهایت داشتن استراحت کوتاه بین سوالات از جمله این موارد است.
چهارشنبه 2/11/1387 - 8:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته