• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 285
تعداد نظرات : 148
زمان آخرین مطلب : 5042روز قبل
دعا و زیارت

 در مورد اندوه

رسول الله (صلى الله علیه وآله) : اُذكُرِ اللهَ عِندَ هَمِّكَ إذا هَمَمتَ، وعِندَ لِسانِكَ إذا حَكَمتَ، وعِندَ یَدِكَ إذا قَسَمتَ . پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) : هر گاه اندوهى به تو دست داد خدا را به اندوه خود یادآورى كن، هر گاه خواستى داورى كنى خدا را به یاد زبان خود بیاور و هر گاه خواستى چیزى را تقسیم كنى خدا را به دست خود یادآورى كن.

 (البحار : 103 / 102 / 47 و 77 / 171 / 7)

شنبه 4/8/1387 - 1:20
دانستنی های علمی

سفارش به پرهیزکاری و یادآوری مرگ

ای مردم،‌شما را سفارش می کنم به پرهیزکاری و ترس از عقوبت خدا ، و بسیار او را ستودن برای نعمتهایش که به شما داده ، و بخششهائی که به شما فرموده ،‌و بلیاتی که شما را بدانها آزموده است ، پس چه بسا نعمتی را که خاص شما گردانید،‌و رحمتی که برایتان تدارک دید ،‌ شما کارهای زشت و گناهان خود را هویدا ساختید و او پوشاند ، و با اینکه در معرض مواخذه از کردار ناپسندتان قرار گرفتید ،‌امانتان داد. و شما را سفارش می کنم به یاد مرگ باشید و از آن غافل نمانید ، چگونه شما غافلید از مرگی که از شما غافل نیست ؟ و چسان ممکن است نزد کسی که لحظه ای مهلتتان نمی دهد دم از طمع و دلبستگی به دنیا بزنید ؟ پس کافی است شما را از جهت پند دادن مردگانی که شما دیدید ، بدون اینکه سوار باشند به سوی قبورشان بردند ،‌ و بدون اینکه فرد آینده باشند در آن قبرها فرودشان آوردند ، گوئی هرگز در دنیا نزیسته و در آبادیشان نکوشیده اند ،‌ و یا اینکه همیشه ساکن خانه آخرت بوده اند ،َ‌ از جهانی که آن را جایگاه گرفته بودند رمیدند، و در قبری که از آن می رمیدند ،‌ وطن گزیدند ،‌ آلوده بودند به دنیائی که از آن دست کشیدند ، و تباه ساختند آخرتی را که به سوی آن منتقل گشتند ،‌ نمی توانند از کار زشت باز گردند ،‌ نه افزایش در نیکی را توانائی دارند. به دنیا انس گرفتند ،‌دنیا ایشان را فریب داد ، و به آن اعتماد کردند آنها را به خاک انداخت ، پس پیش تازید ، خدایتان بیامرزد در آبادی خانه های آخرتتان که برای رفتن به آنها تشویق و دعوت شده اید بشتابید، و با شکیبائی به طاعت و دوری از معصیت بپردازید تا نعمت های پروردگار را چنان که شاید و باید دریابید ،‌ و چه بسیار ساعات در روز و روزهای در ماه ، و ماههای در سال ، و سالهای در عمر تند و به شتاب گذراندند.

آدرس:خطبه ۱۸۸ نهج البلاغه

شنبه 4/8/1387 - 1:16
دعا و زیارت

زیارت رسولخدا صلی الله علیه و آله در خواب

 

در شفاء الصدور آمده آن حضرت فرمود: هر کس وقت خواب این آیه را  سه بار بقصد دیدن من بخواند البته او مرا می بیند ،

 و هر کس در بلایی افتد و هفتاد بار با خلوص بخواند از آن بلا رها شود ،

 و هر کس خواهد توانگر گردد هفتاد بار بخواند ،

 وهر کس بر مریض هفت بار بخواند و بدمد او خوب شود .

وآیه مبارک این است:

 

وکفی بالله وکیلا وکفی بالله نصیرا وکفی بالله حسیبا وکفی باللهولیا وکفی بربک هادیا ونصیرا وکفی الله المومنین القتال وکان الله قویا عزیزا وکفی بالله شهیدا.

شنبه 4/8/1387 - 1:11
دانستنی های علمی

 عاشق شویم

خدایا: تو خود می دانی كه چه سخت است اگركه ماهی كوچك اسیرآب دریا ی بیكران باشد.خدایا: تو خود می دانی برای من كه  همیشه دلم می خواسته با تو زندگی کنم این سیر تكراری روزگار كه نا خواسته مرا به كام خود می برد چه قدر ملال آور وخسته كننده است

خدایا: آخر چگونه می توان شكوه تو را در زیبایی گل بجوییم درحالی كه این تكرار همیشگی اشتیاق خوب دیدن را از من گرفته است. چگونه میتوانم حمد و ثنای تو را از زبان چكاوكها بشنوم در حالی این تكرار اشتیاق خوب شنیدن را از من سلب كرده است

 خدایا: می ترسم كه اگر به همین منوال پیش رود دیگر شعله های عشق تو در وجود من هر روز بی فروغ و بی فروغتر شود. تاجایی كه دیگر نه اشتیاقی برای پرواز داشته باشم و نه امیدی به رهایی پس ای خدای مهربان مرا از این تكرار از این یكنواختی كه همه ی روزهای مرا فرا گرفته است رهایی ده

خدایا: به من اشتیاقی ده تا دوباره چشمانم قادر به دیدن شگوه تو در زیبایی گل ها باشد.

خدایا: به من اشتیاقی ده كه دوباره بتوانم صدای مناجات تو را از زبان چكاوك ها بشنوم.

 خدایا: به من عشقی ده كه روز به روز به تو نزدیكتر شوم

 

خدایا : چگونه می توانم روی به سوی تو بیاورم و زبان به حمد و ثنایت بگشایم در حالی كه خود از كرده خویش آگاهم . چگونه می توانم دوستار تو باشم در حالی كه بر عهد و پیمانی كه با تو بسته ام وفادار نبوده ام . چگونه می توانم طلب عفو و بخشش كنم در حالی هنوز شعله های عصیان در درونم فروزان است.

 

بارالها:چگونه می توانم روی به توبه آورم درحالی كه اسیر هواهای نفسانی خویشم.

 بارالها: تو از علاقه ی من نسبت به خودت آگاهی و میدانی كه چقدر مشتاق رسیدن توام ولی هر وقت كه تصمیم گرفتم كه به سوی تو بیایم گناه به سراغم آمد و مرا از تو دور ساخت . همیشه آرزویم این بوده است كه حتی برای یك روز هم كه شده آنچه باشم كه تو می خواهی وآنچه كنم كه تو می پسندی ولی افسوس این نفس سركش تا كنون مجال برآورده شدن این آرزو را به من نداده است

 

بارالها : می ترسم، از خویش و از این سرنوشتی كه در انتظار من است می‌ترسم . از این بیابان و شوره زاری كه در پیش روی من است می‌ترسم. می ترسم كه مرگ به سراغم بیا ید و آرزوی رسیدن به تو را این بار از من بستاند. پس ای پروردگار بی همتا به لطف و كرم خویش مرا از مرداب رهایی ده و توانی ده تا خویشتن را از هر چه بدی است پاك كنم.

شنبه 4/8/1387 - 1:6
دعا و زیارت
فضیلت گریه از ترس خدا
1- پیامبر اكرم(ص): فرمودند: هر گاه دوست داشته باشد خدا بنده ای را در قلب او غم و اندوه جای می دهد، بدرستی كه خدای تعالی دوست می دارد هر دل حزین را، و داخل آتش نمی سازد كسی را كه خوف خدا گریان بوده است.
2- امام جعفرصادق(ع): فرمود: هرگاه موی بر بدن تو راست شود و از ترس اشك چشم ریزان شود و بترسد دل تو پس دریاب آن حالت را به درستی كه خدای تعالی
حاصل می كند مقصود تو را.

3- حضرت علی(ع): حضرت موسی(ع) گفت الهی چیست جزای كسی كه آب ریزان شود از چشمهای او به واسطه ترس از تو؟ گفت ای
موسی نگاه می دارم روی او را از حرارت آتش و ایمن می سازم او را در روز قیامت.
4- پیامبراكرم(ص): فرمود: كه پروردگار من خبر داده است كه به عزت و جلالم در نخواهند یافت عبادت كنندگان آنچه در خواهند یافت گریه كنندگان نزد من،‌ و بدرستی كه من بنا می كنم از برای ایشان در مقام بلند قصری كه شریك دیگر در آنجا نخواهند داشت.

5- پیامبراكرم(ص): فرمودند: كسی كه از چشمانش اشك جاری شود به علت خوف از خدا برای او در ازای هر قطره اشكی در ترازوی اعمالش مردی مانند كوه احد خواهد بود.

6- امام جعفرصادق(ع): هیچ چیزی نیست مگر او را وزنه ای باشد. به غیر از اشك چشم كه یك قطره از آن فرو می نشاند دریاهای آتش را،‌ و هرگاه فرو ریزاند چشم اشك خود را بر رخسار نرسد بروی آن كس در روز قیامت نه غبار تبره و نه خواری، و در وقتی كه اشك او جاری شود حق سبحان حرام می گرداند آتش را بر او.

7- امام محمد باقر(ع): فرمودند: هیچ قطره دوست تر نیست نزد خدا از قطره آب چشم در سیاهی شب از ترس خدای تعالی.

8- پیامبراكرم(ص): فرمودند: نزدیكترین حالات بنده به پروردگارش موقعی است كه در سجده گریان باشد.

9- امام جعفرصادق(ع): فرمودند: اگر نیاید تو را گریه پس، خود را به گریه دار و اگر بیرون آید از چشم تو مثل سر مگسی خوشا حال تو.

10- امام جعفر صادق(ع): فرمودند: در روز قیامت همه چشمها گریه خواهند كرد. الا سه چشم اول چشمی كه بیدار بوده باشد در طاعت حق سبحان، دوم چشمی كه پوشیده بود از آنچه خدای تعالی حرام گردانیده دیدن آن را، سوم چشمی كه گریه كرده باشد در میان شب از ترس خدا.
سه شنبه 30/7/1387 - 22:21
دانستنی های علمی
 تأثیر مصرف شکر بر رفتار افراد
محققان با بررسی رفتارهای اجتماعی افراد و کنترل میزان مصرف مواد قندی توسط آنها پی بردند که مصرف مواد قندی رفتار انسان را ملایم تر می کند.
محققان با انجام مطالعات متعدد پی بردند که مصرف شکر در خلق و خوی افراد و مطلوب کردن آن موثر است.
به گفته محققان مصرف مواد قندی و شکر در فرد ایجاد پدیده ای موسوم به "حمله قندی" می کند که با تغذیه مغز از این مواد قندی، فعالیت قسمت رک گویی و تعصب در مغز کاهش خواهد یافت.
با انجام آزمایش بر روی گروهی از افراد که به تعدادی از آنها نوشیدنی شکر دار و به گروهی دیگر نوشیدنی به همراه شیرین کننده
مصنوعی داده شده بود، مشخص شد که توانایی مهار کردن خصوصیت رک گویی و ایراد گیری در افرادی که میزان گلوکز بدنشان به نسبت دیگران بالاتر است، افزایش خواهد یافت.
به معنی دیگر احتمال برخورد متعصبانه و پیش داورانه یا استریو تایپ افراد با میزان گلوکز پایین نسبت به دیگران افزایش می یابد و در صورتی که به صورت ذاتی دارای صفت تعصب باشند، می توانند رفتارها و کلمات زیان آوری را از خود بروز داده و از محبوبیت خود در اجتماع بکاهند.
محققان بر این باورند زمانی که افراد قصد کنترل احساسات اجتماعی و تعصبات خود را دارند برای انجام این متعادل سازی به انرژی نیاز خواهند داشت و زمانی که این انرژی در بدن ذخیره شود، افراد توانایی کنترل هوشیارانه رفتار خود را در مقابل دیگران به دست خواهند آورد.
محققان با بررسی نتایج آزمایشها اعلام کردند به دلیل اینکه افراد برای کنترل رفتارهای خود نیازمند انرژی هستند که منبع آن در بدن
گلوکز معرفی شده است، افرادی که دارای میزان پایین گلوکز خون هستند کمتر قادر به کنترل رفتار اجتماعی خود خواهند بود.
سه شنبه 30/7/1387 - 22:19
دانستنی های علمی
 هشدار درباره لامپ ‌های كم‌مصرف‌
كارشناسان بهداشتی نسبت به خطرات احتمالی لامپ‌های كم‌مصرف بدون پوشش سازگار با محیط‌زیست برای سلامت انسان ابراز نگرانی كردند.
این كارشناسان هشدار دادند كه برخی از این لامپ ‌های كم‌مصرف می‌تواند باعث قرمزی پوست شود كه علت این امر، متصاعد شدن نور فرابنفش از این چراغ‌هاست. به همین خاطر کارشناسان نسبت به نزدیك شدن و تماس با این لامپ‌ها در كمتر از فاصله 30 سانتی‌متری به مدت طولانی هشدار داده است.
این متخصصان در عین حال اذعان كردند هنوز هیچ مدركی علمی دال بر سرطان‌زا بودن این لامپ‌ها وجود ندارد. به گفته كارشناسان، لامپ‌های
فلورسان فشرده و بسته كه سیم‌پیچ آنها شبیه به لامپ‌های قدیمی پوشیده شده، ‌ایمن‌تر و بی‌خطرتر هستند. این محققان دریافتند در برخی از افراد پس از نزدیك شدن بیش از حد و طولانی به لامپ‌های فلورسان فشرده، علائم حساسیت بروز می‌كند.
سه شنبه 30/7/1387 - 22:18
بیماری ها
تحقیقات محققان نشان می دهد برای مبارزه با افسردگی و کسالت در فصل پاییز، موز، آجیل و شکلات بسیار مفید هستند.
محققان به این نتیجه رسیده اند كه اگر انسان دائماً مواد غذایی یکسانی را مصرف کند، دچار افسردگی می شود و بهترین مواد غذایی برای مقابله با افسردگی به خصوص در فصل پاییز، شکلات، موز و آجیل است.
موز، ‌شكلات و آجیل دارای موادی هستند كه
كمبود انرژی خورشید را در این فصل جبران می كند.  بی دلیل نیست که بلژیک که مردم آن به علت کمبود انرژی خورشیدی دچار افسردگی هستند، یکی از زادگاه های شکلات محسوب می شود. دقیقا به همین دلیل موز در مواد غذایی مردم اسکاندیناوی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
سه شنبه 30/7/1387 - 22:12
دانستنی های علمی
الهی تو ما را جاهل خواندی
روز محشر عاشقانرا با قیامت کار نیست         کار عاشق جز تماشای وصال یار نیست
از سر کویش اگر سوی بهشتم می برند         پای ننهم که آنجا وعدهء دیدار نیست

الهی تو ما را جاهل خواندی از جاهل جُز خطا چه آید؟ تو ما را ضعیف خواندی از ضعیف جُز خطا چه آید ؟
الهی تو ما را برگرفتی و کسی نگفت که بر دار، اکنون که بر گرفتی وا مگذار و در سایهء لطف و عنایت خود میدار.
الهی عارف تو را بنور تو میداند و از شعاع وجود عبارت نمی تواند، موحد تو را بنور قُرب می شناسد و در آتش می سوزد، مسکین او که، تو را به صنایع شناخت، درویش او که، ترا بدلایل جُست از صنایع آن باید جُست که از آن گُنجد و از دلایل آن باید خواست که از آن زیبد.
سه شنبه 30/7/1387 - 22:9
دانستنی های علمی
الهی دلی ده که شوق طاعت افزون کند
الهی دلی ده که شوق طاعت افزون کند و توفیق طاعتی ده که ببهشت رهنون کند.
الهی نفسی ده که حلقه‏ی بندگی تو در گوش کند و جانی ده که زهر حکمت تو نوش کند.
الهی دانایی ده که در راه نیفتیم و بینایی ده که در چاه نیفتیم.
الهی دیده‏یی ده که جز تماشای ربوبیت نه بیند و دلی ده که غیر از مهر عبودیت تو نخواهد.
سه شنبه 30/7/1387 - 22:8
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته