دریا، دریاچه ها، بنادر و سواحل جزء پرطرفدارترین مکان های گردشگری هستند که افراد زیادی را در فصول مختلف سال به خود جذب می کنند. در این مطلب نگاهی اجمالی داریم به ۷ بندر رویایی که شاید شما هم برای گذران تعطیلات خود به آنها سفر کنید.
۱٫ بندر تریست، اسلوونی (Trieste)
این بندر که در کنار دریاچه بلد قرار دارد با ماشین ۱ ساعت از لیوبلیانا فاصله دارد. از جاذبه های این بندر بازدید از دهکده قدیمی و بازار لیوبلیانا، قایق سواری در دریاچه بلد، بازدید از پوستونیا، سواری با قطار و بازدید از غار پوستونیا و بازگشت با کشتی می توان اشاره کرد.
۲٫ بندر مونت کارلو، فرانسه (Monte Carlo)
این بندر در جنوب فرانسه واقع شده است. در سفر به این بندر می توانید از شهرهای نیس و سنت پل دو ونس هم دیدن کنید. در نیس از کاخ لاسکاریس و دهکده قدیمی بازدید کنید. کلیسای ماتیس، مرکز شهر مونت کارلو و قایق سواری لذت ببرید.
۳٫ بندر مالاگا، اسپانیا (Málaga)
در سیر و سیاحت این بندر می توانید از گرانادا و الهامبرا دیدن کنید. از این بندر تا کلیسای سلطنتی با ماشین ۴۵ دقیقه راه است. حتی می توانید از مرکز ماساژ و اسپا در نزدیکی این بندر بهره ببرید.
۴٫ بندر سیویتاوکیا، ایتالیا (Civitavecchia)
با قطار تا سان پیترو و با تاکسی تا کولوسیوم یک ساعت و نیم راه است. می توانید در رم باستان قدم بزنید و در تاورنا رومانا ناهار بخورید. دو ساعت در رم رنسانس و باروک پیاده روی کنید. با تاکسی تا کلیسای سلطنتی سنت پیترز ۱۵ دقیقه راه است. از ایستگاه سان پیترو با قطار تا این بندر ۱ ساعت راه است.
۵٫ کوش آداسی، ترکیه (Kuşadasi)
افسوس، سلچوک و سیرینجه در نزدیکی این بندر هستند. به افسوس بروید و ۲ ساعت از آنجا دیدن کنید.تا سیرینجه ۲۰ دقیقه راه است. ناهار را در سیرینجه بخورید. تا سلچوک هم ۱۰ دقیقه راه است. از موزه افسوس، معبد آرتمیس و خانه مریم مقدس دیدن کنید.
۶٫ سنت پترزبورگ، روسیه (St. Petersburg)
از خاکریز انگلیسی ها تا هرمیتاژ ۵ دقیقه پیاده روی دارد. ۲ ساعت از هرمیتاژ دیدن کنید. ناهار را همان حوالی در رستورانی بخورید و تا قلعه پیتر و پل با تاکسی بروید. از آن قلعه دیدن کنید. سپس به بازدید استرلکا و کلیسای سنت آیزاک و کاخ یوسوپو بروید. در نوسکی پروسپکت قدم بزنید. از کانال، تئاتر مارینسکی و پشت صحنه آن دیدن کنید.
۷٫ بندر میکونوس، یونان (Mykonos)
سوار قایق خصوصی یا عمومی شوید و به سمت دلوس بروید. از دلوس دیدن کنید. تا رینیا بروید و با قایق باری به میکونوس برگردید. می توانید ناهار و عصرانه را در ساحل رینیا یا پسارو بخورید. از چورا دیدن کنید و با کشتی یا قایق برگردید
شوخی با حافظ
نیمه شب پریشب گشتم دچار کابوس
دیدم به خواب حافظ توی صف اتوبوس
گفتم سلام حافظ گفتا علیک جانم
گفتم کجا روی تو؟گفت والله خود ندانم
گفتم بگیر فالی گفتا نمانده حالی
گفتم چه گونه ای تو گفتا در بند بیخیالی
گفتم که تازه تازه شعروغزل چه داری
گفتا که میسرایم شعر سپیدباری
گفتم زدولت عشق ؟گفتا که کودتا شد
گفتم رقیب پس چی؟گفتا که کله پا شد
گفتم کجاست لیلی؟مشغول دلربایی؟
گفتا شده ستاره در فیلم سینمایی
گفتم بگو زخالش؟آن خال آتش افروز
گفتا عمل نموده دیروز یا پریروز
گفتم بگو زمویش گفتا که مش نموده
گفتم بگو زیارش گفتا ولش نموده
گفتم چرا؟چگونه؟عاقل شدست مجنون؟
گفتا شدید گشته معتاد گرد افیون
گفتم کجاست جمشید؟جام جهان نمایش؟
گفتا خریده قسطی تلویزیون به جایش
گفتم بگو زساقی حالا شدست چه کاره؟
گفتا شدست منشی در دفتر اداره
گفتم بگو ز زاهد آن راهنمای منزل
گفتا به من که بردار دستت را از سر دل
گفتم زساربان گو با کاروان غمها
گفتا آژانس دارد با تور دور دنیا
گفتم بگو زمحمل یا از کجاوه یادی
گفتا پژو دوو بنز یا گلف نوک مدادی
گفتم که قاصدک کو؟آن باد صبح شرقی ؟
گفتا که جای خود را دادست به فکس برقی
گفتم بیا زهدهد جوییم راه چاره
گفتا به جای هدهد دیش است و ماهواره
گفتم سلام مارا باد صبا کجا برد؟
گفتا به پست داده آورد یا نیاورد؟
گفتم بگو زمشک آهوی دشت زنگی
گفتا که ادکلن شد درشیشه های رنگی
گفتم سراغ داری میخانه ای حسابی
گفتا آنچه بودست گشته چلو کبابی
گفتم شراب نابی تو دست و پا نداری؟
گفتا به جایش دارم وافور با نگاری
گفتم بلند بوده موی تو آن زمانها
گفتا که حبس بودم از ته زدند آن را
گفتم شما وزندان؟حافظ مارو گرفتی؟
گفتا ندیده بودم هالو به این خرفتی...!
معروف است كه اگر یك برنامه یك ساله دارید ‘ گندم بكارید‘ اگر برنامه ده ساله دارید‘ درخت بكارید و اگر برنامه صد ساله دارید انسان بسازید .
تربیت انسان یك سرمایه گذاری ابدی است .
معروف است كه اگر یك برنامه یك ساله دارید ‘ گندم بكارید‘ اگر برنامه ده ساله دارید‘ درخت بكارید و اگر برنامه صد ساله دارید انسان بسازید . تربیت انسان با موازینی كه خالق او می طلبد و هدایت فرموده است سرمایه گذاری صد ساله بلكه ابدی است . ( .... و من احیاها فكانما احیا الناس جمیعا...) ( مائده 32 )
در تربیت دینی نمی توان یك نسخه مشترك را ارائه داد.
در تربیت دینی حتماً باید سطح فكر‘ قدرت فهم و شرایط سنی‘ علمی‘ فرهنگی‘ اقتصادی و اجتماعی فرزندان را در نظر داشت زیرا همواره نمی توان برای بیماران مختلفی كه درد مشتركی نیز دارند فقط یك نسخه درمانی ارائه كرد . شاید به همین دلیل نیز بوده است كه معصومین ما (ع) به یك سؤال مشترك مانند افضل الاعمال = ( برترین كارها ) از سوی افراد گوناگون پاسخ های گوناگونی داده اند.
حس دینی را با زبان ساده به نمایش بگذارید .
برای پرورش حس دینی و ارتقای بینش دینی كودك قبل از هر چیز باید جلوه های دین در زندگی را با زبانی ساده و شیو ه ای جذاب و زیبا برای او به نمایش بگذاریم . زیرا بدون ترغیب درونی به دین تبلیغ بیرونی ارزشهای دینی بی اثر خواهد بود . فرزندان از كودكی باید شاهد ادای فرایض دینی توسط پدر و مادر خود باشند .
سؤال این است كه پدر و مادر چه كار بكنند تا دختر و پسرشان از تشخیص متعادل و مطلوب برخوردار باشند؟ به عنوان مثال ما معتقدیم كه یك فرزند مسلمان شایسته باید خمس بدهد‘ بچه ها باید این مطلب را از پدرشان بیاموزند به این ترتیب كه پدر در پایان سال مالی اش خمس مال خود را كنار بگذارد و آن را به مجتهد بدهد و فرزند او در هر سنی كه هست باید شاهد این ماجرا باشد .
وقتی فرزند از دوران خردسالی فهمید كه مكلف به پرداخت خمس است و این را عملاً مشاهده كرد در بزرگسالی به آن پایبند خواهد بود به عبارت دیگر عامل بودن پدر و مادر به اعتقادات خود بهترین شیوه برای تربیت فرزندان محسوب می شود . اگر دختر یا پسر خردسال خانواده ببینند كه وقتی اذان گفته می شود پدر و مادر به مسجد می روند و نماز می گذارند او هم به این كار عادت می كند و از آن لذت می برد .در یك خانواده متعادل مطلوب و اسلامی باید فرائض دینی از قبیل نماز ‘ روزه‘ خمس‘ زكات‘ حج‘ جهاد‘ امر به معروف و نهی از منكر انجام شود و فرزندان از كودكی شاهد ادای فرایض توسط پدر و مادر خود باشند .
هدف از تربیت مطلوب دینی‘ در مسیر خدا گونه شدن انسان است .
تربیت مطلوب و متعادل دینی باید به همه ابعاد وجودی انسان توجه داشته باشد . پرداختن به بُعدی خاص از ابعاد وجود انسان غفلت از سایر ابعاد را به دنبال دارد . یكی از اهداف اصلی تربیت دینی ساختن انسانی كامل است كه تمام ابعاد وجود او رشد یافته و به معنی دقیق كلمه متعلق به اخلاق الهی باشد . در دیدگاه دینی تزكیه نفس و پرورش بعد اخلاقی انسان زمینه رشد ابعاد دیگر است . یافتن یك تعریف كامل و جامع از مفهوم تربیت دینی می تواند ما را در برنامه ریزی های كلان آموزشی یاری نماید و با توجه به اینكه اهداف تربیت دینی رشد هماهنگ قوا و استعدادهای انسان در مسیر خدا گونه شدن است باید كلیه برنامه ریزی های آموزشی برای رسیدن به این هدف تنظیم شوند. در تربیت دینی اصل بر تشویق و ایجاد انگیزه است .
هرچند در تعلیم وتربیت دینی گاهی ممكن است سخت گیری هم به عنوان راه علاج تجویز شود.ولی قاعده در روشن گیری وتشویق وایجاد انگیزه برای اصلاح رفتارها وتحكیم ارزش ها در شخصیت فرزندان است در برخی از خانواده ها جای قاعده واستثنا عوض می شود.
به بچه ها بیاموزید خدا در همین نزدیكی هاست .
بچه ها باید بیاموزند كه خدا در همین نزدیكی هاست! خدا با آنهاست وفاصله ای بین آنها وخدا وجود ندارد وهر وقت ارداه كنند به خدا دسترسی دارند ومی توانند با همان صفا وصمیمیت كودكانه با پروردگار خود درد دل كنند واز او چیزی بخواهند وخدا هم به حرف آنها بها می دهد وراه ها را باز می كند. این مفاهیم را خداوند با بیان حكیمانه خود اینگونه روشن می سازد:
(واذا سالك عبادی عفی فانی قویب احجیب دعوه الداع اذا دعان فالستجیبوا لی ولیو منوا بی لعلهم یرشوون).
بچه ها وقتی با كمك اولیا و مربیان یاد بگیرند كه اگر فرمان خدا را اجابت كنند خدا دعای آنان را اجابت می كند‘ با عزم قوی تری به خدا روی می آورند و به او پناه می برند .
فضاسازی تربیتی باید متناسب با فطرت انسانی باشد .
1- باید در ساختمان های منازل مدارس و سایر اجتماعات و نیز وسایل و امكانات الگوهای دینی و معماری اسلامی در نظر گرفته شود .
2- باید به محل عبادت و نیایش و تزیین مناسب آن در منازل و مدارس و فضاهای فرهنگی و ورزشی با توجه به فطرت انسانی اهمیت داد .
3- فضایی كه قرآن كریم طراحی می كند اینگونه است : متحرك و هدفدار‘ منسجم و متناسب با فطرت انسان و در خدمت انسان‘ منظم و با اندازه و حساب و كتاب ‘ بدیع ‘ خلاق و بدون تكرار و روز مرگی ‘ نشاط آور و دور از مردگی و خمودگی .
طوری تربیت كنیم كه همیشه احساس كنند چشم هایی از غیب بر آن ها نظارت می كند .
انسان باید به گونه ای تربیت شود كه اعتقاد پیدا كند پیوسته اعمال ‘ حركات و حتی دل او تحت نظارت است . برای این منظور باید از همان كودكی فرزندان را طوری تربیت كنیم كه همیشه احساس كنند چشم هایی از غیب به آنها نظارت می كند نباید آن ها را به گونه ای بار آوریم كه هر وقت در حضور ما و تحت نظارتمان هستند درست رفتار كنند اما در خلوت این چنین نباشند .
آن ها باید حس كنند كه در خلوت و حتی در بستر خواب هم به كارشان نظارت می شود این مطلب را برای كودكان به اندازه ای باید تكرار كنیم كه جزو باورهایشان شود. این نظارت بر اعمال را باید به باور كودك رساند تا هنگامی كه در حضور ما هم نیست از خودش مراقبت كند اگر كودكی اینگونه بزرگ شود بعدها هم چشم خدا را بر اعمال خویش ناظر می داند .
كودك مثل آدم بزرگ نیست كه اگر بگویید چشمی به تو نگاه می كند بگوید كو آن چشم ؟ بچه خیلی ساده چشم ها را می بیند مثل آدم های بزرگ شكاك بد نگر نیست . او انسانی آزاد است عالم را زنده می بیند با درخت حرف می زند با مرغ خانه صحبت می كند با عروسك توی بغلش درد دل می كند و همه این ها را زنده می بیند ‘ مربی باید بگذارد با همین دیدگاه بزرگ شود .
والدین باید به گفته های دینی خود عمل كنند تا در تربیت دینی موفق شوند .
یكی از مهمترین روش های مطلوب تربیت دینی روش عملی است و متأسفانه ما كمتر به آن عمل می كنیم . خدای بزرگ در قرآن كریم میفرماید : آیا مردم را به كار نیك فرمان می دهید و حال آنكه خویشتن را فراموش می كنید .( بقره آیه 42 )
همچنین امام صادق می فرمایند : مردم را با اعمالتان نه فقط با زبان هایتان به سوی خدا فرا بخوانید . بی زج – 5 ص 198 .
طبق آماری كه برخی از روانشناسان ارائه كرده اند حدود 80 % یادگیری از راه چشم و 13 % از راه گوش انجام می شود یا در ضرب المثلی آورده اند : یك تصویر گویاتر از هزار كلمه است .
پس عمل و رفتار والدین كه زیر ذره بین چشم و دستگاه تصویر برداری فرزند است می تواند تأثیر ژرف و شگرفی در تعلیم و تربیت او داشته باشند زیرا فرزند گفته های والدین را پیش از آنكه بخواهد از آن ها بشنود می خواهد در اعمال و رفتار آن ها ببیند و این درس بزرگی است كه از والدین خود فرا می گیرد :
بزرگی سراسر به گفتار نیست دو صد گفته چون نیم كردار نیست
از سوی دیگر اگر فرزندان بین رفتار والدین تناقض و تعارض را مشاهده كنند همین امر باعث می شود تا نسبت به همه گفته ها و نظام فكری ‘ عملی والدین بی اعتماد گردند و در نتیجه در نظام فكری – عملی خود نیز دچار اختلال و سر در گمی شوند و در دل یا بر زبان بگویند :
سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی به عمل كار بر آید به سخنرانی نیست
اصولاً باید توجه داشته باشیم كه پیروزی یا شكست یك دین و یا یك مكتب غالباً در گرو اعمال و رفتار گروندگان به آن است تا آموزش های نظری آنان به همین دلیل معمولاً كسانی كه با خود دین مخالف دارند بسیار نیستند بلكه اعمال و كردار دین گرایان است كه وجب بی رغبتی آنان نسبت به آن دین می شود:
اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر علم كه هست در مسلمانی ماست
خطر عمل نكردن بزرگترها به وظایف دینی
خطر بسیار بزرگی كه اكنون ما و فرزندان ما و دین ما را به شدت تهدید می كند و متأسفانه كمتر به آن توجه می نماییم این است كه شماری از ما و بزرگترها به آموزه های دینی و آرمان های انقلابی خویش عمل نمی كنیم و چه بسا در همین امر در دراز مدت آثار نا مطلوبی نسبت به دین و انقلابمان در فرزندانمان و كشورمان جای نهد كه امیدواریم به خواست خدا این چنین نشود .
مرجع مناسبی برای پاسخگویی به سؤالات فرزندانتان انتخاب كنید .
در جامعه ما با توجه به نارسایی فكری و اخلاقی در بعضی از خانواده ها و نیز به علت گرفتاری های شغلی و یا مسئولیت های گوناگون والدین كه هیچ فرصتی را برای رسیدگی به امور خانه و خانواده باقی نمی گذارد والدین نمی توانند وظایف و مسئولیت حساسی را كه بر دوش دارند به خوبی انجام داده و مرجع مناسبی برای پاسخگویی به سؤالات علمی ‘ تربیتی و اعتقادی فرزندان خویش باشند . از این رو جلسات گروه های تربیتی مرجع بسیار خوبی برای شخصیت دادن به آنان و بر طرف كردن مشكلات و پاسخگویی به سوالاتشان خواهد بود.
چگونه عشق به اهل بیت را در دل جان فرزندانتان همچو بذری بكارید .
والدین می توانند با انجام دادن این اعمال كه در پایین به ذكرش می پردازیم عشق به اهل بیت را در دل و جان فرزندانتان همچون بذری بكارند و همچون نهالی حرس كنند و پیوسته آن را آبیاری كنند تا هر چه بالنده تر و ریشه دارتر شود .
- نامگذاری فرزندان به نام های اهل بیت .
- بردن فرزندان به مجالس جشن و عزای امامان .
- بردن آنان به زیارت قبور و حرم های مطهرشان .
- برگزاری مجالس بحث و گفتگو در ایام ولادت و شهادت معصومین در خانه ها .
- تشویق فرزندان برای خواندن كتاب درباره آنان .
- نوشتن مقاله و سرودن شعر درباره شخصیت آنان .
- شركت در مسابقه های مربوط به اهل بیت به عنوان بهترین الگو در زمینه كمالات و خوبی ها گفتن داستان هایی از سیره و زندگی آنان برای كودكان .
- نقل داستان های جذاب از دوستان و علاقمندان این خاندان .
- بیان خاطرات كرامت دیدگان و شفا یافتگان از ناحیه اهل بیت .
- برگزاری جلسات و تأسیس هیئت های عزاداری .
- برخورد احترام آمیز با نام و یاد ائمه پیش فرزندان و كوچكترها .
- هدیه و جایزه دادن به آنان به خاطر هم نام بودن با یكی از معصومان .
- ذكر فضائل و مناقب اهل بیت بر اساس روایت .
برقراری رابطه با اهل بیت بر مبنای محبت و عشق بسیار ثمر بخش است . نوجوانانی كه در پی یافتن الگویند می توانند از شخصیت دوست داشتنی آنان الگو و سرمشق بگیرند و چنان به این الگوها افتخار كنند كه حاضر نشوند آن را با هیچ چیز دیگری عوض كنند و همواره زبان حالش این بیت باشد :
مهر تو را به عالم امكان نمی دهم این گنج پر بهاست من ارزان نمی دهم .
مدرسه ابتدایی بیش از دیگر نهادهای آموزشی در تربیت دینی مؤثر است .
منظور از تربیت دینی رسمی این است كه در تربیت دینی با برنامه ریزی مدون از پیش تنظیم شده و به وسیله افرادی خاص در نهادهای آموزشی انجام شود . محیط مدرسه جایی است كه شخصیت دینی و مذهبی فرد پس از خانواده در آن شكل می گیرد . مدرسه ابتدایی بیش از دیگر نهادهای آموزشی در تربیت دینی متربی مؤثر است زیرا متربی در این مرحله از زندگی گیرنده است و هرچه به او القا شود می پذیرد . در محیط مدرسه نه تنها معلم و مربی در تربیت دانش آموز مؤثرند بلكه سایرین كاركنان و مسئولان مدرسه و فضای آموزشی نیز بر ابعاد تربیتی او تأثیر می گذارند .
نقش تعلیم و نربیت دینی بر فرزندان
نظام تعلیم و تربیت دینی فرزندان شما را به گونه ای تربیت می كند كه در گرایش هایشان نسبت به زندگی در اعمال و تصمیم هایشان و در برخورد با تمام معارف همواره حاكمیت ارزش های اخلاقی الهی را احساس كنند . در چنین نظامی علاوه بر ایجاد نظم ذهنی فرزندان به گونه ای تربیت می شوند كه دانش را صرفاً برای ارضای كنجكاوی های فكری یا منافع دنیوی كسب نمی كنند بلكه منطقی و متقی بار می آیند و فراهم آوردن موجبات رفاه مادی‘ معنوی و اخلاقی خانواده ملت خود و بنی آدم را وجهه همت خویش قرار می دهند نوجوان كه از آموزش و پرورش دینی برخوردار می شود موزون با طبیعت و نه معارض با آن زیست می كند .