• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 837
تعداد نظرات : 191
زمان آخرین مطلب : 4669روز قبل
اخبار
روسيه‌و قفقاز - همشهري آنلاين:

گري كاسپاروف قهرمان سابق شطرنج و از روساي احزاب مخالف در روسيه به دليل شركت در تظاهراتي ضد دولتي در مسكو روز شنبه 24 نوامبر دستگير شد.

كاسپاروف در زمان دستگيري به مقاومت در برابر ماموران پليس و سازماندهي تظاهراتي غير قانوني متهم شده بود. گفته مي‌شود كاسپاروف به دليل ايراد اين اتهامات، بايد پنج روز تحت بازداشت به سر برد.

 گري كاسپاروف در روز 30 سپتامبر سال جاري نيز به دليل شركت در تظاهراتي در ميدان پوشكين مسكو از سوي نيرو‌هاي امنيتي روسيه يك روز بازداشت شده بود.[دستگيري گري كاسپاروف در تظاهرات مسكو]

علاوه بر كاسپاروف كه رياست حزب ائتلاف روسيه ديگر را به عهده دارد، تعدادي ديگر از روءساي احزاب مخالف دولت نيز تحت بازداشت درآمده يودند.حزب روسيه ديگر در قالب يك گروه ائتلافي بزرگ، از احزاب چپ گرا و ملي گراي مخالف دولت روسيه شكل گرفته است.

تظاهرات مخالفان يك هفته پيش از برگزاري انتخابات دوما (پارلمان روسيه) برپا شد. انتظار مي‌رود در اين انتخابات طرفداران ولاديمير پوتين رييس جمهوري كنوني روسيه به پيروزي برسند.

يکشنبه 4/9/1386 - 13:6
اخبار

دستيابي به تصاوير ويدئويي در هر زمان و مكاني امكان پذير شد

 

 

عکس خبری
مهندسان دستگاهي تحت عنوان V-mate براي افرادي ابداع كرده اند كه دوست دارند فيلم ها، سريال ها و برنامه هاي تلويزيوني مورد علاقه شان را ضبط و ذخيره كنند.
اين دستگاه ضبط ويدئويي به كاربران امكان مي دهد تصاوير ويدئويي را از منابعي مانند تلويزيون، ماهواره، دستگاه هاي پخش DVDVCR ها، دوربين هاي تصويربرداري و غيره دريافت و ذخيره كنند. كاربران همچنين مي توانند اين اطلاعات را روي كارت هاي حافظهV-mateذخيره كنند و سپس آن ها را درون تلفن همراه، رايانه هاي قابل حمل، كنسول هاي بازي، نوت بوك ها و ديگر وسايل ديجيتال قرار دهند و مشاهده كنند.

 

منبع:

http://www.nasimrezvan.com/#

يکشنبه 4/9/1386 - 11:45
اخبار

با این فناوری تلفن همراهتان را هم می توانید بشویید!

 

 

عکس خبری
يك شركت با استفاده از فناوري كه در اصل براي حفاظت از سربازان در برابر حملات شيميايي طراحي شده است، به عنوان ابزاري براي حفاظت از تلفن همراه در برابر نفوذ رطوبت، باران يا افتادن تصادفي به داخل آب استفاده مي كند.
با گسترش سريع دستگاه هاي الكترونيكي كوچكي مانند تلفن هاي همراه كه لازم است در ٢محيط داخلي و بيروني كار كند، خطر نفوذ آب و آسيب ديدن اين دستگاه ها، بسيار افزايش يافته است. اين ماسك كه با چشم غيرمسلح قابل مشاهده نيست، سطح هر ماده اي را با اعمال حفاظت بيشتر تغيير مي دهد و تمام سطح دستگاه را به وسيله گاز يونيزه شده يا پلاسما با ضخامت نانومتري مي پوشاند.به كارگيري اين فناوري در تمام محصولات الكترونيكي از تلفن همراه گرفته تا رايانه جيبي (PDA) سطح بيروني و همچنين سطح داخلي را مي پوشاند بدون اين كه به بخش هاي ظريف و كاركرد آن ها لطمه اي وارد كند.

 

منبع:

http://www.nasimrezvan.com/#

يکشنبه 4/9/1386 - 11:40
اخبار

جراح زن ايراني انقلابی در جراحی جمجمه ایجاد کرده است.

 

عکس خبری
يك جراح زن ايراني با به كار بردن ابتكاري در عمل جراحي مغز، تحسين همكاران خود را برانگيخته است. این جراح ٣٦ ساله، بيماران خود را هنگام عمل جراحي، هوشيار نگه مي دارد و به فاصله اندكي پس از عمل جراحي آنان را به خانه مي فرستد.
بيماران وي هنگام عمل با هوشياري سخن مي گويند و حتي مي توانند به وسيله تلفن همراه با خويشاوندان خود گفت و گو كنند. در روش ابداعي اين جراح، جمجمه بيمار از طريق منجمدكردن بي حس مي شود و بيمار هنگام عمل دردي احساس نمي كند. از اين رو، نيازي نيست كه بيمار پس از عمل جراحي به علت عوارض ناشي از بيهوشي، روزهاي طولاني را در بيمارستان سپري كند، وی جوان ترين جراح مغز است كه با روش خود انقلابي در تاريخ پزشكي ايجاد كرده است.

 

منبع:

http://www.nasimrezvan.com/#

يکشنبه 4/9/1386 - 11:38
اخبار

روش جديد ژن درماني براي بيماران مبتلا به پارکينسون

 

عکس خبری
آزمايش هاي يك روش جديد ژن درماني براي بيماران مبتلا به پارکينسون نشان مي دهد که نتايج مطلوبي براي اين بيماران در بر دارد. در اين روش ويروسي با اصلاحت ژنتيکي به داخل بدن بيمار منتقل مي شود تا با کمک آن متخصصان بتوانند به تضعيف سلول هاي عصبي به شدت متاثر از بيماري پارکينسون بپردازند.
محققان براي رسيدن به اين هدف در اين ويروس ژني انساني را قرار داده اند. اسکن هاي مغزي از اين بيماران ، نشان داد از شدت بيماري پارکينسون در آنها تا حد قابل ملاحظه اي کاسته شده است.
دانشمندان به کمک اين ويروس، ژن انساني موجود در آن را تنها به يک طرف مغز بيمار که کنترل حرکات در سمت آسيب ديده از پارکينسون را برعهده دارد، انتقال دادند تا خطرات بالقوه استفاده از اين روش درماني را به حداقل برسانند. ژني که در ويروس قرار مي گيرد باعث توليد ماده اي شيميايي به نام اختصاري GABA مي شود که در بخش کليدي مسيري از مغز که در آن فعاليت هاي حرکتي کنترل مي شود اين فعاليت ها را کاهش مي دهد. محققان معتقدند در بيماري پارکينسون هم عوامل و فاکتورهاي محيطي و هم عوامل ژنتيکي تاثير دارند.

 

منبع:http://www.nasimrezvan.com/#

يکشنبه 4/9/1386 - 11:31
اخبار
درمان ام‌اس با سلول بنيادي
عکس خبری
محققان اعلام كردند اين امكان وجود دارد كه روزي اختلالات معمولي دستگاه ايمني بدن، مانند ام‌اس و آرتريت را با پيوند مغز استخوان درمان كرد. پژوهشگران با انجام آزمايش‌هايي روي موش‌ها نشان دادند يك پروتئين مي‌تواند اين كار را بدون عوارض جانبي خطرناك انجام دهد اما اين تكنيك هنوز براي آزمايش روي انسان آماده نيست.
هدف از پيوند مغز استخوان، تزريق سلولهاي بنيادي سالم و بالغ به بدن است كه اين سلولها مي‌توانند توليد خون تازه و سلولهاي ايمني توليد كنند. براي آنكه سلولهاي بنيادي خون‌ساز جديد فعال شوند، نخست بايد سلولهاي معيوب در مغز استخوان از بين بروند اما درمانهاي تهاجمي مي‌توانند عوارض جانبي جدي مانند آسيب مغزي و افزايش خطر ابتلا به سرطان و يا ناباروري، به دنبال داشته باشند.
درمان با پيوند مغز استخوان مي‌تواند سيستم ايمني بيمار را به گونه‌اي درمان كند كه به بدن حمله نكند اما اين امر تنها در صورتي انجام مي‌شود كه شيوه جديد خطر كمتري داشته باشد.
گروهي از دانشمندان شاهد بودند كه تزريق آنتي بادي‌هايي كه به پروتئين خاصي بر روي سطح سلولهاي بنيادي خون‌ساز مي‌چسبد، بي‌آنكه به موش آسيب بزند، آن سلولها را از بين برد. سپس سلولهاي بنيادي خون‌سازي كه به موش پيوند زده شده بود توانستند در مغز استخوان جاي بگيرند و خون و دستگاه ايمني جديدي بسازند.

 

منبع:http://www.nasimrezvan.com/#

يکشنبه 4/9/1386 - 11:28
ادبی هنری

شگفتا وقتی که بود نمیدیدم وفتی می خواند نمی شنیدم وقتی دیدم که نبود وقتی شنیدم که نخواند

 

 

تو را با لهجه گل های نيلوفر صدا كردم

 تمام شب برای با طراوت ماندن باغ قشنگ آرزوهايت دعا كردم

 

 

 

I know you won't come back

می دانم که دیگر  باز  نخواهی گشت


Everything that was .Time has left is behind

هر چه که بود دیگه گذشنه و

زمان اونو پشت سر گذاشته

 

 

I know that you won't return

می دانم که دیگر  باز  نخواهی گشت

What happened between us

اون چیزی که بین ما اتفاق افتاد

Will never be repeated

دیگه هرگز تکرار نخواهد شد

 

 

Even when a thousand years pass

حتی اگه هزار سال هم بگذره ,


it won't be enough to fade you away and to forget

.
کافی نیست واسه فراموش کردنت و خاطراتت رو از ذهنم محو کردن 

 

 

 

And now I'm here

و اکنون من اینجا هستم

Trying to turn valleys into cities

تلاش می کنم که دره ها را به شهرها بدل کنم

Mixing the Sky with the Sea.

آسمان و دریاها را در هم بیامیزم

 

I know I let you escape,

می دونم که من اجازه دادم و باعث شدم که از من بگریزی

I know I lost you

می دونم که تو رو از دست دادم

nothing can be the same;

هیچ چیز  دوباره مث قبل نمی شه

 

A millennium could be enough for you to forgive

هزار سال میتونه کافی باشه که منو ببخشی

 


I'm here, loving you

من اینجا هستم، عاشق تو

 

 

 

suffocating,
in photographs and scrapbooks,

  از نفس افتاده زیر باری از عکس ها و آلبوم ها

in objects and momentos

 وسایل و خاطرات لحظات با تو بودن

 

 

I can't comprehend

نمی تونم درک کنم

I'm driving myself mad

دارم دیوانه می شم

Changing a foot for My own face

و دست و پامو گم کرده ام

 

The letters I wrote,

نامه هایی که نوشتم

I never sent

هرگز نفرستادم

 

 

 

It's all the matter of time and faith

مهم ، گذشت زمان است و وفاداری من به تو

A millennium with another thousand years...

و این که

هزار .هزار  سال

Are enough to love

کافی است برای عشق ورزیدن

 


If you still think something of me...

اگر هنوز درباره من فکر می کنی

You know I'm still waiting for you...

مطمئنا می دانی که هنوز منتظر تو هستم

 

 

برای کسی که به اندازه تمام ستاره های آسمون عزیزه

يکشنبه 4/9/1386 - 11:19
موسيقي

درباره ی استاد تاج اصفهانی ...

 

كامل ترين زندگي نامه اي كه از تاج اصفهاني يافتم ، آنچه بود كه در جلد اول كتاب "مردان موسيقي سنتي و نوين ايران" (كه بكوشش آقاي حبيب الله نصيري فر گردآوري شده) به قلم استاد شجريان نگارش شده است ؛ كه بدون تغيير ، تحريف و تلخيص  آورده شده است:

 

در سال 1282 شمسی (طبق شناسنامه) خداوند به شیخ اسماعیل واعظ اصفهانی که به تاج الواعظین معروف بود فرزندی عطا کرد که نامش را جلال گذاشت . شیخ اسماعیل پدر جلال ، علاوه بر منبر گرم و گیرایی که داشت از حنجره ای داوودی و صدايی دلنشین نیز برخوردار بود و طبق مرسوم زمان بر اثر حشر و نشر با مردم اهل ذوق زمانش با گوشه ها و ردیف های آوازی ایران نیز آشنایی پیدا کرده بود . جلال فرزند شیخ اسماعیل هم ،صدا و حنجره را از پدرش به ارث برده بود واین موضوع را اهل خانواده همه می دانستند ولی چون جلال به احترام پدر هرگز جلوی او دهان باز نکرده بود ، پدر از صدای خوش فرزندش خبری نداشت . عاقبت زمان مدرسه رفتن جلال رسید . پدر او را به مدرسه "علیه" سپرد . این مدرسه در بازارچه رحیم خان نزدیک مسجد رحیم خان واقع بود و با منزلشان فاصله ي چنداني نداشت . در مدرسه به خاطر صوت خوشی که جلال داشت ، مکبری و موذنی و قرائت كلام الله مجيد را به او واگذار کرده بودند . یک روز عصر وقتی كه جلال 9 ساله از مدرسه برمی گشت ؛ با خود اندک اندک زمزمه میکرد و این زمزمه تا نزدیک در منزل ادامه داشت . غافل از اینکه پدر بر خلاف معمول ، امروز در منزل است و صدای او را شنیده . وقتی جلال پایش را از هشتی به داخل حیاط گذاشت ؛ پدرش او را صدا کرد : رنگ از روی جلال پرید و به لکنت افتاد . در این هنگام پدر با چهره ای گشاده و ملاطفت آمیز به فرزند گفت : "جان پدر ! تو صدایت خوب است و قشنگ آواز می خوانی ، من صدایت را شنیدم ؛ حالا کمی برای من بخوان ". وقتی جلال با صدای لرزان اندکی براي پدرش خواند ، پدر دستی به سرش کشید و بوسه ای از مهر بر پیشانیش زد و گفت : "برای آواز خواندن تنها صدای خوب کافی نیست تو باید تعلیم هم ببینی ... ! ".

آن روز ها به جلال چون فرزند شیخ اسماعیل تاج الواعظین بود "تاج زاده" میگفتند . جلال تاج زاده از 9 سالگی تعلیم آواز را شروع کرد . ابتدا پیش پدرش با مقدمات و اصول ردیف ها آشنا شد و سپس پدر او را به مرحوم "آسید عبد الرحیم اصفهانی" استاد مسلم آواز آن زمان سپرد و تاج مدتی نزد این استاد گوشه ها را یاد گرفت . پس از مرحوم آسید عبدالرحیم پدر تاج برای این که او را با گوشه های سازی در ردیف ها آشنا کند ، تاج را به خدمت شادروان نایب اسداله ، نی زن معروف برد . تاج زمانی نسبتاً طولانی در خدمت نایب اسداله نکته ها و ظرایف آواز ایرانی را فرا گرفت . آخرین استادی که تاج بنا به توصیه ي پدر برای گوشه ها و ردیف ها به خدمتش رفت مرحوم شادروان میرزا حسین خان ساعت ساز معروف به "خضوعی"بود و تاج پس از اتمام فراگیری نزد این استاد ، دیگر در آواز سر آمد شده بود و اندک اندک در محافل می خواند و اینجا و آنجا همه از صوت خوش و تسلط او بر آواز سخن میگفتند . تاج در نوجوانی با مرحوم حسین خان اسماعیل زاده استاد معروف و مسلم کمانچه آشنا میشود و اولین باری که قرار بوده به همراه ساز حسین خان آواز بخواند ، حسین خان ساز را کوک میکند و هنوز جمله اول را نزده تاج با عجله درآمد آواز ميكند . مرحوم حسین خان اسماعیل زاده با لبخندی میگوید :"پسرم در خواندن اینقدر عجله نکن . صبر داشته باش تا من درآمد بکنم ، بعد کمی بیشتر صبر کن تا چهار مضرابی هم بزنم ، وقتی مجلس سر حال آمد و خودت هم کاملاً سر ذوق آمدی ، آنوقت شروع کن به خواندن . آن وقت هم با حوصله و طمانینه بخوان تا مردم فرصت شنیدن و لذت بردن از ریزه کاری های آوازت را داشته باشند".

تاج همیشه از آواز مرحوم آسید عبذالرحیم اصفهانی و مرحوم میرزا حسین ساعت ساز (خضوعي) با تجلیل و گرامیداشت فراوان یاد میکرد  و بخصوص می گفت : "صوت داود نبی در حنجره و صدای استادم مرحوم آسید رحیم تجلی میکرد و ممکن نیست کسی دیگر بتواند مانند او به این خوبی بخواند". جز این دو نفر تاج با سعه ي صدر و مناعتی که داشت  و اصولا هر خواننده يی را تشویق میکرد ، از خوانندگان هم زمانش نیز از جمله به این استادان ارادت داشت و از آنان و آوازشان به نیکی یاد میکرد . (این اسامی را تاج در گفتگویی که با من در اردیبهشت ماه 1358 داشت بر زبان آورد و من تا آنجا که حافظه ام یاری میکند به ذکر آنها میپردازم) :

آسید حسین طاهر زاده اصفهانی ، سید اسماعیل خان قراب ، قربان خان شاهی ، تجلی،حاج محمد علی ، حبیب شاطر حاجی ، شهاب (معروف به شهاب چشم دریده که شاگرد حبیب شاطر حاجی بود و گوشه ي شهابی در دستگاه بیات زند (بیات ترک) به او منسوب است) .

بی تردید بسیاری از استادان مسلم موسیقی و نوازندگان چیره دست سازهای ایرانی با شادروان تاج ساز نواخته اند ولی تا آنجا که حافظه ي من با استعانت از ذهنیات استاد حسن کسایی نوازنده چیره دست و نابغه ي نی یاری میکند ، نام این هنرمندان را میتوان در ردیف نام کسانی که با تاج همنوازی داشته اند ثبت کرد:

مرحوم نایب اسداله نی زن معروف (اين استاد در زماني كه تاج نزدش تلمذ ميكرده به عنوا آموزش همراه آواز تاج ني هم ميزده است ) ، مرحوم شکری ادیب السلطنه ( تار) ، مرحوم استاد ابوالحسن صبا (سه تار ، سنتور و ویولون) ، مرحوم مرتضی محجوبی (پیانو) ، مرحوم رضا محجوم (ویولون) ، مرحوم حسین یاحقی (ویولون ) ، مرحوم ارسلان خان درگاهی(تار و سه تار) ، مرحوم اکبر خان نوروزی(تار) ، مرحوم غلامرضا خان سارنگ(کمانچه ) ، مرحوم شعبان خان اصفهانی(کمانچه) ، مرحوم علی اکبر خان شهنازی (تار) ، مرحوم حسین خان شهناز(تار) ، استاد حسن کسایی (خداوندگار نی و جانشین به حق نایب اسداله) استاد جلیل شهناز(نوازنده چيره دست تار) ، استاد علی تجویدی و ...

تاج بر خلاف اینکه استادان انگشت شماری داشت ؛ شاگردانش فراوان بودند . او در تعلیم با لطف پدرانه ای که داشت با اصرار هر کسی را که حتی دو دانگ صدايي داشت ، تشویق به خواندن میکرد . و اغلب خودش هم محض ترغیب شاگردان جوان و تازه کار بی هیچ ناز و افاده ای چند بیتی مناسب زمزمه میکرد . تاج با خضوع و خشوع فراوان تعلیم میداد و با روحیه ای که داشت اکثراً از شاگردانش به عنوان شاگرد نام نمی برد و ار آنها به نام دوست و رفیق یاد میکرد . شاگردان تاج فراوانند و من بیشتر آنها را ندیده و نمی شناسم ، ولی در آن میان فقط با دو نفر آنها آشنایی پیدا کرده ام ، یکی آقای مرتضی شریف (قاضی دادگستری)از شاگردان قدیمی تاج که شیوه ي تاج را خوب دریافت کرده و به کار میگیرد ، حنجرهء توانایی دارد و پخته می خواند و شعر را به جا به کار آواز می گیرد . یکی هم که بیش از همه و تا آخرین روزهای زندگی ، با تاج و در خدمت او بود ، آقای اصغر شاهزیدی خواننده جوان اصفهان است که خود به تعلیم آواز هنر جویان مشغول است و در یکی از آزمون های باربد نیز رتبه اول شده است . عده ي زیادی هم غیر مستقیم شاگرد تاج بودند ، این عده از راه صفحات و نوار های تاج با سبک آواز او آشنا و روش او را در آواز تعقيب كرده اند که از اين میان میتوان به خواننده خوش صدای معاصر ، آقای حسین خواجه امیری (معروف به ایرج) اشاره کرد . خود من (محمد رضا شجریان) نیز مقداری روش جمله بندی و ترکیب بندی در تحریر را از سبک آواز خوانی تاج به کار گرفته ام . بارها و بار ها در محضرش بوده ام . هم از آوازش و هم از ارشادهايش فیض فراوان برده ام .

آخرین باری که در محضر این هنرمند بزرگوار بودم ، چهاردهم آبان 1360 درست یک ماه قبل از درگذشتش بود . درآن روز ايشان به اتفاق استاد حسن کسایی و آقای محمد موسوی (نوازنده نی و شاگرد استاد کسایی) ، آقای پرویز مشکاتیان (نوازنده سنتور) ، آقای ناصر فرهنگ مهر ، آقای منوچهر غیوری (شاگرد وفادار استاد کسایی ) ، شاطر رمضان و چند تن دیگر از هنر دوستان تهرانی و اصفهانی کلبه محقر مرا به قدوم شریف خود آراسته بودند . در آن روز استاد کسایی برای شادروان تاج که خیلی افسرده به نظر می رسید با نی ، دشتی در آمد کرد و تاج با غزلی از سعدی به این مطلع:

تاجم نمی فرستی تیغم به سر مزن         مرهم نمی گذاری زخمم دگر مزن

آوازی با نهایت قدرت و تاثیر خواند که در حقیقت عقده گشایی دل آزردگی هایش بود . پس از فرود آواز ایشان تکلیف کردند که چیزی بخوانم ، من هم اطاعت امر استاد کرده چند بیتی خواندم که طبق معمول مورد ستایش و لطف پدرانه ایشان قرار گرفتم . شادروان تاج مردی بود سلیم النفس و با مناعت طبع ، هرگز در طول مدت زندگی اش به خاطر مال دنیا و مسائل مادی به کسی کرنش نکرد و به این خاطر مدح کسی را نگفت . و از همه تعریف و تمجید میکرد و همه را با نام خیر یاد میکرد ، شاید کسی به خاطر نداشته باشد که او حتی یک بار از کسی گلایه يي بکند و یا از کسی بد بگوید . او حتی اگر از کسی رنجشی میدید و خاطرش آزرده میشد ، این رنج و آزردگی را با سکوت بزرگوارانه ای تحمل میکرد. تاج از استادانش با احترام فراوانی یاد میکرد . با دوستانش با مهربانی و عطوفت رفتار میکرد و حتی تا آخرین روز های عمرش به اغلب دوستانش سرکشی و احوال پرسی میکرد . او با شاگردانش نیز عطوف و مهربان بود و مانند پدری خود را موظف به غمخواری آنان می دانست . شادروان تاج در زندگی یک همسر اختیار کرد و همیشه از او به عنوان یک کدبانو ی خانه دار مهربان و دلسوز که موجب و موجد گرمی کانون خانوادگی اوست نام می برد . خداوند به تاج از این همسر شش فرزند عطا کرد ؛ چهار دختر به نام های :تاجی ، پروین ، هما ، پروانه و دو پسر به نام های :همایون و جمشید .

يکشنبه 4/9/1386 - 11:3
شعر و قطعات ادبی

 

ما هم شکسته خاطر و دیوانه بوده ایم

ما هم اسیر طره ی جانانه بوده ایم

بر کام خشک ما به حقارت نظر مکن

ما هم رفیق ساغر و پیمانه بوده ایم

ای عاقلان به لذت دیوانگی قسم

ما نیز دل شکسته و دیوانه بوده ایم

يکشنبه 4/9/1386 - 11:1
دانستنی های علمی

زیبد که ز درگاهت نومید نگردد باز

آن کس که به امیدی بر خاک درت افتد

يکشنبه 4/9/1386 - 10:57
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته