• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 760
تعداد نظرات : 84
زمان آخرین مطلب : 3957روز قبل
ازدواج و همسرداری

چگونه در زندگی مشترک با بحث ها و مشاجرات روبرو شویم؟

بحث و دعوا بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مشترک است. اما چگونه روبرو شدن با آن از شخصی به شخص دیگر فرق می کند. گاهی حتی بحث و مشاجره می تواند به حال یک رابطه عاطفی مفید واقع شود 
 
 برترین ها: بحث و دعوا بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مشترک است. اما چگونه روبرو شدن با آن از شخصی به شخص دیگر فرق می کند. گاهی حتی بحث و مشاجره می تواند به حال یک رابطه عاطفی مفید واقع شود. اگر می خواهید بحث موفقی داشته باشید و به نتیجه برسید، به نکات زیر توجه کنید:

1. از ابزار جنگی همسرتان استفاده کنید.

همسرتان قهر می کند ولی شما داد می زنید؟ شما درها را به هم می کوبید ولی او در را روی خود قفل می کند؟ چه باید کرد؟ اینکه چگونه با اختلافات روبرو می شویم در مراحل اولیه زندگی، هنگامی که با خانواده خود تعامل برقرار می کنیم شکل می گیرد. وقتی کسی به شیوه ای "عجیب و ناشناخته" با یک اختلاف روبرو می شود، احساس نا امنی و ترس می کند. پس اگر در برخورد با همسر شیوه خود او را به کار ببریم، او زودتر و راحت تر آرام خواهد شد.

2. حواستان به " سیل" باشد.



وقتی مردی بحث و مشاجره می کند، سطح آدرنالین و تستسترون در خون او بالا رفته و باعث ایجاد حالات پرخاشگری و تهاجم می شود. اکثر مردان برای آرام تر شدن و خودداری از تخلیه این پرخاشگری نسبت به همسر خود، آنجا را ترک می کنند. البته این هورمون ها در بدن زنان نیز ترشح می شوند ولی به مقدار کمتر، و بنابراین زودتر فروکش می کنند. بنابراین به جای اینکه به پر و پای شوهرتان بپیچید و دعوا را ادامه دهید، او را رها کنید تا خودش را پیدا کند.خودتان را به کارهای دیگری سرگرم کنید و مطمئن باشید که او آرام تر بازخواهد گشت و توانایی مکالمات منطقی را پیدا خواهد کرد. 

3. سیگنال های "آشتی" بفرستید.

بسیاری از مشاجرات را می توان در نصف زمانی که به طول می انجامند حل و فصل کرد. اتفاقی که می افتد این است که یکی از دو طرف خود را پیدا می کند و سیگنال های "بیا آشتی کنیم" را می فرستد، مثلا یک نکته خنده دار اشاره می کند یا دست همسرش را می گیرد و لمس می کند. اما اگر این کار به درستی انجام نشود، طرف دیگر برداشت غلطی خواهد داشت: "او مرا جدی نمی گیرد". برای جلوگیری از این اتفاق، سعی کنید سیگنال هایی کاملا شفاف بفرستید، به طوری که نتوان از آنها برداشتی اشتباه داشت. مثلا بگویید " من واقعا دوست دارم که با هم آشتی کنیم. چه کار باید بکنم؟" البته ممکن است در ابتدا با شکست روبرو شوید، ولی در هر حال این سیگنال ها را ادامه بدهید. 

4. تنها بر موضوع بحث تمرکز کنید.



هرگز شریک زندگی خود را با موضوعات مختلف بمبباران نکنید. یک مشاجره فرصتی است برای حل تنها یک مشکل، نه بیشتر. اگر موضوعات و اختلافات گذشته را پیش بکشید و او را بمباران کنید، احساس خواهد کرد که با شخص او مشکل دارید. به جای اینکه در هر بحث از جمله " و یک چیز دیگر اینکه..." استفاده کنید، بکوشید هر مشکلی را در زمان وقوع آن حل کنید. اگر مشکل را به طور منطقی و کوتاه، بدون دخالت احساسات مطرح کنید و به همسرتان بگویید که چه انتظاری از او دارید، مشکلات به راحتی حل خواهند شد.

5. فراموش نکنید که مشاجرات می توانند مثبت باشند.

تا زمانی که با همسر خود بحث و مشاجره دارید، او را ترک نخواهید کرد. وقتی رابطه ای از بحث و مکالمه خالی می شود، می توان گفت  که یکی از دو طرف یا هر دوی آنها از خیر حل مشکلات گذشته و رابطه آنها  بر لب پرتگاه قرار گرفته است. سعی کنید هر لحظه مشاجره را فرصتی برای تقویت رابطه خود تلقی کنید. اگر همیشه سعی می کنید همسرتان را قانع کنید که شما "درست" می گویید، ممکن است در قسمت دیگری از زندگی خود دچار حس خودکم بینی یا بی توجهی شده باشید. پس سعی کنید آن مشکل را حل کنید. 
چهارشنبه 1/6/1391 - 10:36
ریزه کاری های خانه داری
«مارتا استوارت»، مدیر انجمن خانه‌داری مارتا و سردبیر مجله خانه‌داری living، در این شماره از نشریه الكترونیكی خود توصیه‌های كاربردی برای خوشبوكردن خانه با گیاهان دارویی دارد.
برترین مجله اینترنتی ایران



برترین ها: «مارتا استوارت»، مدیر انجمن خانه‌داری مارتا و سردبیر مجله خانه‌داری living، در این شماره از نشریه الكترونیكی خود توصیه‌های كاربردی برای خوشبوكردن خانه با گیاهان دارویی دارد.


  •     برای از بین بردن بوی غذا در خانه آبلیموی تازه را درون یك لیوان آب حل كرده و با كمك افشانه آن را در هوا اسپری كنید.
  •     چوب دارچین را در 2 لیوان آب بجوشانید و اجازه دهید بوی آن در خانه پخش شود. این یك خوشبو‌كننده طبیعی و آرامش‌بخش است.
  •     عطر وانیل نیز یكی از رایحه‌های مطبوعی است كه بیشتر خانم‌ها و كودكان از آن لذت می‌برند. استفاده از رایحه وانیل در خانه علاوه بر آنكه موجب خوشبویی خانه می‌شود، سبب افزایش اشتهای اعضای خانواده نیز می‌شود. كافی است پنبه‌ای را با عصاره وانیل آغشته كنید و درون یكی از دكوری‌هایتان روی میز قرار دهید.
  •    یك شیوه قدیمی برای خوشبوكردن كمد لباس‌ها، استفاده از گیاهان معطر مانند میخك، زنجبیل و دارچین درون كیسه‌ای نازك است.
  •     استفاده از عودهای خوشبوی صندل، یاسمن، چوب و دیگر رایحه‌های طبیعی نیز برای از بین بردن بوی غذا یا خوشبو كردن فضای خانه بسیار مناسب هستند.
چهارشنبه 1/6/1391 - 10:35
تزیینات و دکوراسیون

نقش ویژه نمکدان ها در زیبایی میز

مكدان یك وسیله كوچك و بی‌ارزش نیست. انتخاب درست و متفاوت آن می‌تواند میز شما را بیشتر از چیزی كه فكرش را می‌كنید زیبا كند. برای نمونه این نمكدان‌های زیبا و متفاوت را ببینید.
برترین ها: زیبایی فقط در وسایل بزرگ خانه نیست. طبیعی است كه همه در خرید میز و مبل و صندلی بیشترین دقت و سلیقه را به خرج می‌دهند اما زیبایی روی میز را وسایل چیده شده روی آن می‌سازد. این وسایل كوچك هستند كه توجه شما را به معنای واقعی نشان می‌دهند؛ قاشق و چنگال، بشقاب‌ها، شمعدان، رومیزی، گلدان كوچكی كه روی میز می‌گذارید و نمكدان. درست شنیده‌اید؛ نمكدان یك وسیله كوچك و بی‌ارزش نیست. انتخاب درست و متفاوت آن می‌تواند میز شما را بیشتر از چیزی كه فكرش را می‌كنید زیبا كند. برای نمونه این نمكدان‌های زیبا و متفاوت را ببینید.


به رنگ آبی

 این نمونه بامزه با تركیب رنگ خاصش به هر سرویس آشپزخانه‌ای می‌آید. مخصوصا به آشپزخانه‌هایی كه در طراحی آنها رنگ آبی به كار رفته باشد.





برای ظرف های سبز

 این طرح زیبا و مدرن با رنگ خاصش می‌تواند جلوه خاصی به میز شما بدهد. آن را با سرویس‌های سفالی سبزرنگ راحت می‌توانید هماهنگ كنید.





مخصوص کلاسیک ها

این نمكدان وسیله‌ای بسیار كلاسیك و مجلسی است. برای مهمانی‌های شام رسمی می‌توانید مدل‌های مختلف آن را روی میز بگذارید.





هم چوب هم فلز

تركیب چوب و فلز، یكی از رایج‌ترین تركیب‌هاست. اگر در خانه یا آشپزخانه از این ترکیب استفاده کرده​اید، این نمکدان زیبا با خانه شما هماهنگ می‌شود.





برای تازه عروس ها

سرویس جهیزیه شما به یك نمكدان اینچنینی نیاز دارد. این دو قلب بامزه با نگین‌هایشان خاطرات روزهای اول ازدواج شما را به‌یادماندنی خواهند كرد.





برای مدرن ترها

یك نمونه مدرن كه برای هر میزی مناسب است. می‌توانید در یكی از آنها فلفل و در دیگری نمك بریزید. این نمكدان توجه همه را جلب خواهد كرد.





غافلگیر  با نمک

 اگر دنبال غافلگیر كردن مهمان‌هایتان هستید، این نمكدان جالب را روی میز بگذارید. آن وقت می‌توانید با زدن كلید، معلوم كنید می‌خواهید نمك روی غذا بریزید یا فلفل.





بازی بچه ها

اگر رومیزی شما رنگی است یا در آشپزخانه‌تان رنگ زیاد به كار رفته، این نمكدان بامزه انتخاب خوبی برای شماست. علاوه‌بر این بچه‌ها را هم به غذا خوردن ترغیب خواهد كرد.





اگر علاقه‌مند به وسایل عجیب و بامزه هستید، می‌توانید از این نمكدان و فلفل​دان بامزه كه شبیه پیچ است، استفاده كنید. مهمان‌های شما با دیدن آن شگفت‌زده خواهند شد.





قایقی با بار نمک

 اشتباه نكنید. این قایق نیست، نمكدان است! یك نمكدان بامزه به شكل یك قایق كوچك كه كوچولوها عاشق آن خواهند شد.





هماهنگ با سرویس نقره شما

 اگر سرویس نقره در خانه دارید، این نمكدان برای شما مناسب است. البته نمكدان‌های نقره را برای مجالس رسمی سر میز می‌گذارند، در غیراین صورت بهتر است آن را در بوفه نگهداری كنید.





یك نمونه مدرن كه برای هر میزی مناسب است. می‌توانید در یكی از آنها فلفل و در دیگری نمك بریزید. این نمكدان توجه همه را جلب خواهد كرد.
چهارشنبه 1/6/1391 - 10:34
ریزه کاری های خانه داری

در 6 مرحله ماهی بد بو را خوش بو کنید!

افراد زیادی از ترس پیچیدن بوی بد ماهی در خانه سراغ پختن غذاهایی که در آنها از ماهی استفاده شده، نمی‌روند و اعضای خانواده را از مصرف گوشت سفید ماهی محروم می‌کنند.
برترین ها: افراد زیادی از ترس پیچیدن بوی بد ماهی در خانه سراغ پختن غذاهایی که در آنها از ماهی استفاده شده، نمی‌روند و اعضای خانواده را از مصرف گوشت سفید ماهی محروم می‌کنند. در حالی که راه‌حل‌های ساده‌ای برای از بین بردن بوی بد ماهی وجود دارد.



1. اگر بعد از شستن و قطعه کردن ماهی بوی آن روی چاقو، تخته یا ظرف‌های شما باقی‌ماند، می‌توانید با کمک محلول خردل زرد و آب این بو را از روی ظرف‌ها پاک کنید. 

2. برای از بین رفتن بوی ماهی از سینک ظرفشویی کافی است یك استکان سرکه را درون یك لیوان آب بریزید و محلول را روی سینک اسپری کنید. سپس آن را با کمک سیم ظرفشویی خوب بشویید.

3. طعم دار کردن ماهی با کمک سبزی‌های معطر و خوشبو یا استفاده از ادویه و پودرهای سوخاری معطر می‌تواند تاثیر زیادی در از بین رفتن بوی ماهی هنگام طبخ داشته باشد و گوشت آن را ترد و لطیف کند. 

4. در صورتی کــه کــف آشپزخانه‌تان سرامیک است و امکان تمیز کردن آن وجود دارد می‌توانید سرکه را درون افشانه ریخته و آن را در طول پوست کندن یا پختن ماهی در هوا اسپری کنید.

5. یکی دیگر از روش‌های از بین بردن بوی ماهی در فضای آشپزخانه و خانه، استفاده از اسانس وانیل یا اکالیپتوس است. می‌توانید اسانس این گیاهان را روی یک دستمال اسپری کنید و آن را روی میز آشپزخانه یا پیشخوان قرار دهید. 

6. در صورتی که بوی ماهی در فضای خانه‌تان پیچیده بهتر است یک لیوان سرکه را روی میز آشپزخانه بگذارید تا بوی بد را به خود جذب کند. 
چهارشنبه 1/6/1391 - 10:34
ریزه کاری های خانه داری

راهکارهایی برای افزایش طول عمر یخچال

برای از بین بردن بوی بد یخچال می‌توانید مقداری زغال سیاه را بکوبید و در کیسه‌های پارچه‌ای نازکی بریزید و در طبقه بالای یخچال بگذارید. هرچند هفته یک‌بار این کیسه زغال را در آفتاب بگذارید تا خشک شود

برترین ها: برای از بین بردن بوی بد یخچال می‌توانید مقداری زغال سیاه را بکوبید و در کیسه‌های پارچه‌ای نازکی بریزید   و در طبقه بالای یخچال بگذارید. هرچند هفته یک‌بار این کیسه زغال را در آفتاب بگذارید تا خشک شود تا  دوباره بتوانید از آن به عنوان بوگیر یخچال استفاده کنید.




  • یخچال را هرگز در نزدیکی وسایل گرمازا مانند اجاق گاز، فر یا مایکروویو قرار ندهید. حتی سعی کنید آن را در نزدیکی پنجره و تابش نور خورشید هم قرار ندهید.
  • اگر در تابستان قصد سفر دارید، توصیه می‌کنیم یخچال را از برق بكشید و آن را خوب تمیز و خشک کنید، سپس در یخچال را باز بگذارید و به سفر بروید. در صورتی که  یخچال‌تان سیستم یخ‌ساز و آب‌سردکن دارد آن را حتما غیرفعال کنید.
  • هرگز برای آب کردن برفک یخچال از حرارت سشوار و وسایل گرمایشی دیگر استفاده نکنید. گذاشتن یک کاسه آب‌جوش در یخچال بهترین روش است.
  •  اگر یخچال شما بوی موادغذایی را به خودش گرفته، برای از بین بردن این بو کافی است از محلول جوش شیرین استفاده کنید. برای این منظور2 قاشق جوش‌شیرین را در 2 لیوان آب حل کنید و با کمک یک ابر نرم و ضدخش بدنه یخچال‌تان را شست‌وشو دهید.
  • هرگز از پودرهــــــای شست‌وشو برای پاک کردن جداره و سطح قفسه‌ها استفاده نکنید، این پودرها به دلیل زبری‌ای که دارد موجب خش افتادن در سطح داخلی یخچال می‌شود.
  • همه ما نسبت به پشت یخچال بی‌تفاوت هستیم، چون این بخش از یخچال را هرگز نمی‌بینیم اما تمیز کردن این قسمت نیز بسیار مهم است. برای تمیز کردن آن دوشاخه یخچال را از پریز برق جدا کنید و دستگاه را جلو بکشید و با کمک جاروبرقی گرد و غبار پشت آن را پاک کنید. این کار طول عمر موتور یخچال را افزایش می دهد.
  • هر ماه بعد از تمیز کردن یخچـــال لاستیک‌های دور در یخچال و فریزر را بازرسی کنید. این کار از آن نظر اهمیت دارد که مانع وارد شدن هوا به درون یخچال و ایجاد برفک در آن می‌شود. وجود برفک موجب افزایش مصرف برق و افزایش عملکرد موتور دستگاه  می‌شود.
  • هر بار پس از تمیز کردن یخچال یک عدد زغال را درون یک کیســـــه پارچه‌ای کوچک قرار دهید و آن را در گوشه یکی از قفسه‌ها بگذارید. این کار موجب جذب بوی موادغذایی می‌شود.

چهارشنبه 1/6/1391 - 10:33
طنز و سرگرمی

چگونه همه چیز را از چشم هایش بخوانید!

واقعا چشم‌ها چگونه می‌توانند احساسات را فاش کنند؟ آنها که بیشتر از دو کره متحرک نیستند. ‌تا به حال تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده که به راستی چشم‌ها چه پیام‌هایی را منتقل می‌کنند؟
واقعا چشم‌ها چگونه می‌توانند احساسات را فاش کنند؟ آنها که بیشتر از دو کره متحرک نیستند. ‌تا به حال تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده که به راستی چشم‌ها چه پیام‌هایی را منتقل می‌کنند؟



«از دل او کسی خبر ندارد» احتمالا تا به حال این جمله را زیاد شنیده‌اید و شاید به آن اعتقاد هم داشته ‌باشید ولی می‌خواهیم بگوییم خیلی هم اینگونه نیست، گاهی می‌توان به رازهای دل یک نفر به راحتی پی برد به شرط آنکه کمی با دقت به چشم‌های طرف مقابلتان نگاه کنید و سعی کنید از این دریچه به درونش راه یابید. به قول معروف چشم‌ها هیچ وقت دروغ نمی‌گویند و راست و دروغ هر حرفی را می‌توان با نگاه کردن به چشم‌ها کشف کرد. چشم‌ها می‌گویند آن فرد، فردی عصبانی است یا آرام، غمگین است یا خوشحال، آزرده خاطر است یا...



ابروهای شما همه چیز را می‌گویند

شاید بتوان گفت واضح‌ترین و ساده‌ترین نشانه‌هایی که شما می‌توانید از روی آنها احساسات را بخوانید، نشانه‌هایی است که ابروها و پلک‌ها  از خود بروز می‌دهند؛ نشانه‌هایی که رمزگشایی آنها خیلی کار سختی نیست.



ترس


ابروها بالا می‌روند و به سمت هم کشیده ‌می‌شوند و پلک‌ها بیشتر از همیشه از هم باز می‌شوند.



ناراحتی


ابروها به سمت بالا خمیده و پلک‌ها کمی بسته می‌شوند.



لذت و خوشحالی

ابروها کاملا حالت عادی دارند اما پلک‌ها کمی جمع می‌شوند.



نگاه تحقیرآمیز

ابروها در هم فرو می‌روند، پلک بالا حالت عادی دارد  اما پلک پایین کمی فشرده می‌شود.


متعجب

ابروها بالا می‌روند، پلک بالا باز می‌شود ولی پلک پایین حالت عادی دارد و مانند زمان‌ آرامش است.



عصبانیت


ابروها در هم کشیده ‌می‌شوند و پلک‌ها جمع و فشرده می‌شوند.



حرکت چشم​ها احســاس​ واقعی را می​گوید

حرکت چشم​ها آنها می‌تواند افکار و احساسات زیادی را از خود نشان دهد. اینکه حرکت آنها بیشتر متمرکز بر چه نقطه‌ای است و چگونه حرکت می‌کند می‌تواند نشان دهنده احساسات فرد باشد و اینکه در حال چه فکری است.



به یاد آوردن حوادث روزهای اخیر یا به طور منطقی فکر کردن : چشم‌ها به سمت بالا و اندکی ملایم به چپ



به یاد آوردن بعضی وقایع خاص : چشم‌ها به سمت بالا و اندکی ملایم به چپ


شیفتگی، احساس گناه یا فرمانبری : چشم‌ها مستقیم به پایین نگاه می‌کنند



در فکرید حالا چه با منطق چه با احساسات: چشم‌ها اندکی به سمت بالا نگاه می‌کنند.



بادقت و در حال گوش کردن: چشم‌ها به جلو متمرکز شده‌ و حرکت نرمالی دارند.




بی‌علاقگی یا دروغ گفتن: چشم‌ها به طور پیوسته به مقابل خیره می‌شوند، بدون اینکه حرکت خاصی داشته‌ باشند که این بی‌حرکتی نرمال نیست.



یک حرکت کوچک در چشم‌ها می‌تواند تغییرات احساسی را نشان دهد، مثل چشمک زدن که هرچند کوچک است اما...
شما زمان‌هایی بیشتر چشمک می‌زنید  که استرس دارید یا زمان‌هایی که هوشیارتر و بیشتر مواظب‌ هستید یا حتی وقتی وحشت‌زده‌اید.



حرکت پوست اطراف چشم لبخند حقیقی را نشان می​دهد



خنده حقیقی


  پوست بین ابروها و پلک بالا اندکی به سمت پایین حرکت می‌کند.  خط‌های خنده (چروک‌های ریز کناری چشم) نمایان می‌شوند.



خنده تظاهری

پوست بین ابروها و پلک بالا هیچ حرکتی نخواهد داشت.



وقتی خیره نگاه می‌کنید نگاه‌های خیره چه معنایی دارد؟

یک تماس چشمی به طور طبیعی باید چند ثانیه طول بکشد اما اگر بخواهید یک پیام غیرکلامی را تنها به وسیله چشم‌هایتان انتقال دهید باید تماس چشمی برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید. متمرکز به جایی نگاه کردن یا خیره شدن  می‌تواند احساسات متعددی را نشان دهد. مثلا اینکه فرد احساس تهدید می‌کند یا اینکه به چیزی علاقه‌مند شده یا احساساتی شده ‌است.



خانم‌ها بیشتر از آقایان ارتباط چشمی برقرار می‌کنند.



اما مردها ارتباط چشمی ضعیف تری دارند



کودکانی که طی مراحل رشدشان از نگاه محبت‌آمیز مادرشان محروم‌ هستند احساس ناامنی بیشتری می‌کنند و معمولا در تمام طول زندگی از کم بودن اعتمادبه‌نفس رنج خواهند برد.



از همان لحظه تولد، در کودکانی که توجه و حساسیت بیشتر مادرشان را از طریق نگاه‌های او دریافت می‌کنند با احساسات مثبت بیشتری رشد می‌کنند و این  کودکان این توانایی را پیدا می‌کنند که بر احساسات منفی خودشان غلبه و در کل شخصیت مثبت‌تری پیدا کنند.



تجربه= طراحی/ خلاقیت +تحلیلی / تشخیصی 

اگر از فردی خواسته شود که روی نیمه بالایی یا پایینی صورت انسان دیگری تمرکز کند، اگر به نیمه بالایی صورت توجه بیشتری کند به طور نرمال دوبرابر بیشتر می‌تواند احساسات طرف مقابل را بخواند به خصوص اگر ارتباط چشمی موثری نیز برقرار شود. در واقع می‌توان از نیمه بالایی صورت به عنوان دریچه دل نام برد که می‌توان همه چیز را از روی آن‌ خواند.



کارکرد‌های نیمکره راست : افکار کلی شهود  خلاقیت هنر و موسیقی

کارکرد‌های نیمکره چپ: افکار تحلیلی منطق زبـان علوم و ریاضی



هیچگاه فراموش نکنید، چشم‌های شما در انتقال افکار و احساسات‌تان چقدر مهم هستند و دیگران می‌توانند از روی آنها حتی چیزهایی بخوانند که شما تمایل دارید پنهان کنید و به کسی نشان ندهید.
چهارشنبه 1/6/1391 - 10:33
محبت و عاطفه
جرم،میل دیدن بود و

حکم،

           چشم فروبستنی ابدی!

چشم هایت چه رنگی داشت؟

دستان ظریفت یارای دستان سرد و تکیده ی مرا خواهد داشت؟

نامم را چگونه میخوانی؟

چشم فروبستم و

پرسش هایم

لگدمال ثانیه ها شد!!!

چهارشنبه 1/6/1391 - 10:31
ازدواج و همسرداری


 برترین ها:
 
همه آنهایی كه با هم ازدواج می‌كنند، دوست دارند زندگی‌شان دوام داشته باشد. دانش امروز نشان می‌دهد،  احتمالا نوع عمل هورمون‌های ما در داشتن یك زندگی سعادتمند دخیل است؛ هورمون‌هایی که احساس محبت و دیگر احساسات ارزشمند زندگی را به وجود می‌آورند.



سال‌هاست كه علم در حال كاوش منشا عصبی- زیستی احساسات ماست. علم می‌خواهد کشف کند چرا ناگهان دو نفر آنقدر عاشق هم می‌شوند که حاضرند به خاطر هم، پا روی همه چیز بگذارند تا عشق‌شان را به هم ثابت کنند؟ چطور می‌شود که زوجی بعد از ازدواج هم تا سال‌ها و گاهی در تمام عمر عاشق هم باقی می‌مانند؟ و سؤالاتی از این قبیل. علم، تمام این حالت‌ها را به هورمون‌ها نسبت می‌دهد و می‌گوید این هورمون‌ها هستند که کنترل احساسات را به‌دست دارند و گاهی باعث احساس نفرت می‌شوند و گاهی باعث احساس عشق. اما این موضع علم موردپسند خیلی‌ها نیست و آنها می‌گویند این حرف کذب محض است، اما واقعا به جز خدا هیچ‌کس حقیقت ماجرا را نمی‌داند.



 هورمون عشق چه نقشی در زندگی زناشویی دارد؟

وقتی دو نفر به هم وابسته می‌شوند و اعتماد کامل بین آنها شکل می‌گیرد، ترشح هورمون عشق در بدن آغاز می‌شود و می‌توان گفت این هورمون جزء معدود هورمون‌هایی است که ترشح آن نه تنها دلایل فیزیولوژیک، بلکه احساسی دارد. اکسی توسین باعث وابسته شدن و عشق دو فرد به هم می‌شود و افراد را به داشتن یک زندگی بادوام، داشتن فرزندان و... ترغیب می‌کند. 



 خلاقیت، عشق شما را جاودانه می‌کند

شاید این سؤال در ذهنتان به‌وجود بیاید که با وجود ترشح هورمون اکسی توسین(عشق)، چطور گاهی همسران عشق را فراموش می‌کنند و جدا می‌شوند؟ باید گفت برای ترشح مداوم این هورمون لازم است که زوجین دینامیک و فعال باقی بمانند و سعی کنند از عشق‌شان مثل یک گل مراقبت کنند، چون به مرور زمان میزان دوپامین ترشحی بدن کاهش می‌یابد و از میزان اشتیاق کاسته می‌شود. برای افزایش آن لازم است زن و مرد خلاق باشند و مدام در مورد خاطرات یا آرزوهایشان صحبت کنند. هر جرقه‌ای می‌تواند سبب ترشح اکسی توسین شود. اگر جرقه‌ای نباشد، طبیعی است که به مرور آتش خاموش می‌شود. برای تداوم زندگی، ایجاد خلاقیت و تازگی لازم است در غیر این صورت عشق به راحتی از بین می‌رود و کاری از دست هورمون‌ها برنمی‌آید.



 تاثیرات هورمون عشق

محققان می‌گویند اکسی توسین روی پاره‌ای از رفتارها تاثیر فراوان دارد:

  •      رفتارهایی از قبیل اطمینان و فداکاری
  •      بروز رفتارهای کاملا متضاد مانند حسادت و غرور 
  •     افزایش احساس همدردی و پیوند به ویژه بین والدین و فرزندان
  •     بهبود و تقویت مهارت‌های اجتماعی در افراد خجالتی و کم‌رو
  •     افزایش میزان حس دلسوزی و همدلی انسان‌ها نسبت به یکدیگر
  •     بهبود حافظه و عملکرد مغز
  •     وقتی رابطه فرد مثبت باشد←هورمون عشق، رفتارهای اجتماعی را تقویت می‌کند.       
  •     وقتی ارتباط منفی باشد←هورمون عشق، احساسات منفی را افزایش می‌دهد.
  •     این هورمون تاثیر بسیار ناچیزی روی افرادی دارد که به طور طبیعی اعتمادبه‌نفس دارند.
  •    واکنش‌های متفاوت افراد در برابر ترس، به سطح گیرنده‌های اکسی توسین بستگی دارد. هرچه این گیرنده‌ها فعال‌تر باشد، افراد شجاع‌تر می‌شوند.





اسپری عشق تولید شد

شاید این خبر خیلی رمانتیک نباشد اما دانشمندان  توانسته‌اند به وسیله دارویی، یکی از مهم​ترین حس‌های انسانی را افزایش دهند. آنها ابتدا با مطالعه شیمی مغز انسان متوجه شدند که چرا احساسات پیچیده و خاص که باعث تمایل به جنس مخالف می‌شود در انسان به وجود می‌آید و بعد با آزمایش‌هایی که روی حیوانات انجام دادند درباره ترکیبات و هورمون‌های متفاوت مغز  و اثر آن روی احساسات نتایجی را به‌دست آوردند.

پروفسور لری یانگ از دانشگاه جورجیای کانادا در مقاله‌ای در مجله علمی طبیعت نوشته‌ است، اگر بتوان میزان هورمون اکسی‌توسین را دستکاری کرد در واقع سیستم مغزی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و درنهایت احساس عشق نسبت به فرد دیگر کم و زیاد می‌شود. دانشمندان موفق شده‌اند یک اسپری بینی حاوی هورمون اکسی‌‌توسین یا همان هورمون عشق تولید کنند که می‌تواند باعث شود افراد نسبت به‌هم اعتماد و عشق بیشتری احساس کنند.



 دارویی که احساسات را تشخیص می‌دهد

اسپری بینی عشق می‌تواند توانایی اشخاص را در تفسیر عواطف اطرافیان ارتقا دهد. این موفقیت می‌تواند به ارائه راهبردهای جدید برای درمان تعدادی از اختلالات روانی منجر شود. در مطالعه‌‌ای که توسط محققان نروژی صورت گرفت به 40 دانشجو اسپری‌های بینی حاوی دوز کنترل آب شور یا دوز اکسی ‌توسین داده شد. در ادامه به این دانشجویان تصاویر چهره‌های عصبانی، خوشحال یا خنثی نشان داده شد. تعدادی از این چهره‌ها دارای حالات عاطفی ظریفی بودند که رمزگشایی آنها بسیار مشکل بود. سیری لکنس، یکی از محققان این تحقیق و عصب‌شناس شناختی در دانشگاه اسلو درباره  نتیجه آزمایش می‌گوید: «دوز اکسی‌ توسین میزان آگاهی از عواطف بیان شده در تصاویر را افزایش داد به خصوص کسانی که قبل از استشمام این ماده دارای کمترین توانایی برای قضاوت درست عواطف بودند. در واقع این هورمون افراد را مجهز به تعبیر سیگنال‌های اطرافیان می‌کند.»



  هورمون عشق و تاثیر آن بر مادر و نوزاد

هورمون عشق در محبت مادری نیز تاثیر زیادی دارد. اینکه می‌گویند اگر مادر یک‌بار کودکش را ببیند دیگر نمی‌تواند از او دل بکند به همین دلیل است و معمولا توصیه می‌شود بلافاصله مادر کودک را شیر دهد تا ترشح هورمون عشق در مادر به بیشترین مقدار خود برسد و در نتیجه منقبض شدن رحم، سریع‌تر خارج شدن جفت و نیز کاهش میزان خونریزی پس از زایمان مادر را موجب می‌شود. زمانی که ترشح این هورمون افزایش می‌یابد به پیوستگی و همبستگی مادر و نوزاد کمک می‌کند.



این اسپری مردان را با احساس می‌کند

محققان دانشگاه بن و موسسه بابراهام در کمبریج با استفاده از یک اسپری ساده هورمونی اکسی​توسین موفق شدند مردان را با احساس کنند.در این تحقیقات 48 مرد مورد آزمایش قرار گرفتند. برای نیمی از آنها یک اسپری بینی اکسی توسین و برای نیمی دیگر داروی بی‌اثر تجویز شد.

سپس برای ارزیابی میزان احساسات آنها به این داوطلبان تصاویری از موقعیت‌های احساسی مثل کودکی که گریه می‌کند، یک مرد غمگین و... نشان داده شد و از آنها خواسته شد که احساسات خود را از اعماق وجود بیان کنند. به این ترتیب مشاهده شد سطح احساسات همنوع دوستی مردانی که از اسپری اکسی‌توسین استفاده کرده بودند تا حد چشمگیری افزایش یافت.

براساس گزارش تایم، این محققان در این خصوص توضیح دادند: «این هورمون توانایی حس کردن تجربیات دیگران را افزایش می‌دهد. سطح احساسی مردانی که در این آزمایش شرکت کردند به سطح احساسی رسید که به طور طبیعی ما از زنان انتظار داریم. این هورمون حتی می‌تواند برای بیماری‌هایی مثل اسکیزوفرنی و اوتیسم مفید باشد چون می‌تواند سطح اجتماع ستیزی و اجتماع گریزی را به ترتیب در افراد مبتلا به اکسیزوفرنی و اتویسم کاهش دهد.»



3 مرحله‌ای که همسران عاشق طی می‌کنند

اکسی توسین هورمونی پپتیدی است که از هیپوتالاموس ترشح می‌شود و عملکردهای مختلفی دارد. مهم‌ترین عملکرد این هورمون القای دردهای زایمان و تقویت رابطه احساسی میان مادر و نوزاد است. از دیگر عملکردهای این هورمون، توسعه احساسات، عشق و ایمان است و به طور کلی در رشد رفتارهای اجتماعی، واکنش‌های بین فردی و کنترل اضطراب نقش کلیدی ایفا می‌کند.



مرحله اول: احساس تمایل

این احساس کشش توسط هورمون‌های زنانه و مردانه یعنی استروژن و تستسترون به‌وجود می‌آید، تستسترون فقط در مردها نیست که نقشی مهم بازی می‌کند بلکه در جذب خانم‌ها به سمت جنس مخالف نیز نقشی اساسی دارد.

فورمون‌ها -مواد شیمیایی هستند كه پیام را از طریق بوی بدن منتقل می‌كنند. این مواد در جلب نظر جنس مخالف در انسان‌ها نقش دارند، همین فورمون‌ها هستند که در دیدار اول از کسی خوشمان می‌آید یا به دلمان می​نشیند.



مرحله دوم: احساس کشش


مهم‌ترین مرحله در عاشق شدن در اینجا اتفاق می‌افتد، وقتی افراد عاشق می‌شوند دیگر نمی‌توانند به هیچ‌ چیز دیگری فکر کنند، آنها حتی ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند، دچار کم‌خوابی شوند و بیشتر ساعات روزشان را به رؤیاپردازی درباره معشوق‌شان طی کنند. در این مرحله یک گروه از انتقال‌دهنده‌های عصبی به نام مونوآمین نقش مهمی بازی می‌کنند.

با افزایش آدرنالین فعالیت مغزی افزایش  می‌یابد، احساس محبت به وجود می‌آید اتیل آمین یا نوعی آمفتامین مغزی طبیعی  افزایش می‌یابد   فرد احساس خوبی پیدا می‌کند، فنیل اتیل آمین در شکلات هم وجود دارد و انرژی و اشتیاق فرد را افزایش می‌دهد. البته اثر فنیل اتیل آمین دوام چندانی ندارد.

مرحله سوم: وابستگی


این مرحله بعد از مرحله کشش است و اگر رابطه به سرانجام برسد پیش می‌آید. هیچ‌کس نمی‌تواند برای تمام عمر در مرحله کشش باقی بماند چون در این صورت در تمام طول زندگی نمی‌تواند هیچ کار مثبتی انجام دهد. همین مرحله وابستگی است که از زن و مرد یک زوج خوشبخت می‌سازد و آنها را به داشتن فرزند تشویق می‌کند. 
 
برای پایدار ماندن احساس عشق دوپامین؛ حامل عصبی، مسبب حس خوشبختی و آرامش است. اکسی توسین (هورمون عشق) صدای فرد مورد علاقه، خاطرات شیرین، حتی یک نگاه مهربان باعث ترشح این هورمون در بدن می‌شود. 
واسوپرسین  این ماده شیمیایی هم در کارکرد کلیه‌ها نقشی مهم دارد و هم می‌تواند در یک رابطه طولانی‌مدت نقشی مهم ایفا کند.
چهارشنبه 1/6/1391 - 10:31
محبت و عاطفه
آن نازنین کجاست که یادم نمی کند / صد غم به سینه دارم و شادم نمی کند / یک لحظه آنکه بی من هرگز نمی نشست / امشب به یاد کیست که یادم نمی کند.
چهارشنبه 1/6/1391 - 10:29
لطیفه و پیامک
___________ %%%
_____________ %%%%%
____________ %%%%%%
_____________ %%%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%__%%
_____________ %%%__%__%
_____________ %%%___%__%
_____________ %%%___%___%
_____________ %%%___%____%
_______ %%____%%%__%____%
______ %__%__%%%%%%__%%
______ %___%%_____%____%%
_______ %____%%%%%_%%
________ %___________%%
_________ %_________%%
_________ %%________%%
________ %%_________%%%
_______ %%___ gham____%%%
______ %%______ginam _____%%
______ %%________ kheilii____%%
_____ %%__________________%%
_____ %%%________________%%
______ %%_______________%%%
_______ %%%____________%%%
_________ %%%%________%%%
___________ %%%%%%%%%
چهارشنبه 1/6/1391 - 10:29
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته