• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 805
تعداد نظرات : 920
زمان آخرین مطلب : 4385روز قبل
دانستنی های علمی

چگونه از كودكان خواب‌گرد مراقبت كنیم
 

خواب‌گردی در كودكان و خردسالان شایع است اما در بسیاری از موارد خواب‌گردی مربوط به دوران كودكی ممكن است تا دوران نوجوانی ادامه پیدا كند.

در حالی كه گاهی اوقات كودك خواب‌گرد فقط در اتاق خواب خود در خواب راه می‌رود، اما احتمال دارد كه از این كودكان رفتارهای خطرناك‌تری مانند پایین رفتن از پله‌ها یا خارج شدن از منزل درحال خواب مشاهده شود.

در همین رابطه موسسه آمریكایی نمورس پیشنهاداتی را برای چگونگی برخورد با كودكان خواب‌گرد ارایه كرده كه در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

- وقتی متوجه شدید كه كودك‌تان مشكل خواب‌گردی دارد، سعی نكنید در این وضعیت او را از خواب بیدار كنید چون ممكن است وحشت‌زده شود بلكه فقط به وی كمك كنید تا به رختخوابش برگردد.

- برای جلوگیری از خارج شدن كودك از منزل تمام درها و پنجره‌ها را قفل كنید.

- برای این كودكان از تختخواب دو طبقه استفاده نكنید.

- اتاق را از اثاثیه مرتب كرده و به ویژه كف اتاق را تمیز كنید تا فرزندتان به هنگام خواب‌گردی زمین نخورد و اطمینان حاصل كنید كه لوازم شكستنی و خطرساز دور از دسترس وی هستند. 
 

سه شنبه 21/8/1387 - 14:7
دانستنی های علمی

كودك دوساله شما دیوار پذیرایى را با ماژیك خط خطى كرده است ، بچه پنج ساله تان با وجود مخالفت شما باز هم شیرینى مى خواهد و فرزند هفت ساله شما دروغ مى گوید؛ خب ، علت كافى براى انفجار از عصبانیت دارید، اما راه حل بهتر صبر مى خواهد.

در این حالت اگر عصبانى شوید، در آخر كار ماجرا با یك عذرخواهى و قرار گرفتن كودك در وضع دفاعى به پایان مى رسد پس به یك نقشه حساب شده احتیاج دارید و این طرح مى تواند راهكار كلى باشد. خونسرد بودن به آرامش اوضاع و احوال كمك مى كند و به این ترتیب فرصتى به فرزندتان مى دهید تا حرف هایتان را بهتر بشنود. فریاد زدن همه چیز را خراب خواهد كرد چون فرزندتان به جاى پى بردن به اشتباهش متوجه خشم و ناراحتى شما مى شود پس اگر اعصاب خود را كنترل كنید كودك بهتر متوجه مى شود كه چه انتظارى از او دارید
شش مرحله ساده دستیابى به هدف در ۶۰ ثانیه
۱۰ ثانیه اول : واكنش سریع- اول ماژیك را از كودك بگیرید و اگر با خواهر یا برادرش دعوا مى كند، آنها را از هم جدا كنید و كودك را به اتاق دیگر ببرید. بنا به عقیده یكى از متخصصین به این كار مداخله سریع مى گویند. توقع نداشته باشید كه تا به كودك فرمان ایست دادید، او هم اجرا كند، حفظ امنیت كودك بر مسائل دیگر مقدم است.
هر چیزى را كه موجب به وجود آمدن دیگر مشكلات مى شود از دسترس كودك دور كنید. كودك تان باید به شماو موقعیت موجود توجه كند وگرنه خوردن شیرینى و آزار و اذیت خواهر و برادر تبدیل به نوعى سرگرمى براى او خواهدشد. در صورت لزوم خودتان و فرزندتان را از صحنه هیاهو و جار و جنجال دور نگاه دارید در نتیجه امكان این كه كارى انجام دهید یا حرفى بزنید كه بعداً از یادآورى پشیمان شوید از بین مى رود.
۱۰ثانیه دوم: حفظ آرامش- عصبانى شدن كار راحتى است اما كنترل آن بسیار سخت است. ذهن كودكان كاملاً باز و منطقى است چون به خوبى مى دانند كه چه وقت عصبانى مى شوید، حتى اگر سعى كنید آن را بروز ندهید. بیان احساسات كار بسیار مشكلى است بنابراین باید كوتاه ترین و مناسب ترین راه را از بین راه هاى گوناگون پیدا كنید. به جاى این كه بگویید«اى پسر بد» با صداى بلند بگویید«آ.آ.آ» این كار موجب آرامش شما مى شود و كودك نیز احساس حقارت نمى كند. خونسردى شما فرصت خوبى براى كودك است تا حرف هایتان را بهتر بشنود. اگر فریاد بزنید همه چیز از پایه خراب خواهد شد.
۱۰ثانیه سوم:شناخت موقعیت- براى چندثانیه هم كه شده، وقایع را مرور كنید. مانند اتفاقى كه در اول این مطلب ذكر شد: دیوارهاى خط خطى شده اتاق خواب با مداد بنفش موجب عصبانیت شما شده است، در و دیوارها همه خط خطى شده اند و پسر شما، به خاطر عصبانى شدن شما از كار خود پشیمان شده و به خاطر واكنش شما قلبش شكسته است.

 چند لحظه بعد متوجه مى شوید كه كار او تقلیدى از كتاب «هرى و مداد بنفش» بوده و در واقع او به نظر خودش كارى خلاقانه و سازنده انجام داده است. در نظر داشتن موقعیت كار سختى است ، شاید بداخلاقى كودك سه ساله مربوط به گرسنگى او باشد، بنابراین بهتر است موقعیت خود را در نظر بگیرید و از خودتان بپرسید عواملى وجود دارد كه بتوان با كمك آنها از بروز این رفتار در آینده جلوگیرى كرد هیچ وقت به فرزندتان نگویید «چند بار به تو گفتم كه…»
حتى اگر بعضى چیزها را ۱۰۰ بار به فرزندتان گفته اید مهم نیست باز هم دوباره و دوباره بگویید؛ فقط دوباره.
۱۰ثانیه چهارم: حرف زدن با كودك- اگر به كودك تان فرصت هیچ كارى نمى دهید بهتر است به جاى كنترل كردن وى و نظم بخشیدن به رفتارش به او مسئولیت بدهید و به جاى تنبیه به او بگویید چرا اجازه نمى دهید بعضى كارها را انجام دهد.

او دوست دارد از شما بشنود كه چه كار اشتباهى كرده و چگونه مى تواند كار بهترى انجام دهد. براى مثال به او بگویید كه ما روى دیوار خط نمى كشیم ، روى كاغذ نقاشى مى كشیم. بحث و جدل با فرزندان بى فایده است و موجب كاهش تأثیرپذیرى كودك مى شود.
۱۰ثانیه پنجم: زمان نتیجه گیرى- بعضى از والدین فكر مى كنند تنبیه ، ركن اصلى تعلیم و تربیت است ، اما بیان چهار یا پنج كلمه ساده براى گرفتن شیرینى از دست كودك و گفتن «قبل از شام شیرینى نخور» از قاپیدن شیرینى بهتر نیست
با تنبیه كارى از پیش نمى رود. اگر كودك داخل خانه توپ بازى مى كند، به جاى تنبیه، توپ را از دسترسش دور كنید. اگر نتیجه اى كه انتظار دارید گرفتید، خواهید دید كه كم كم اثربخشى كلامتان تقویت مى شود.

موضوع مهم و مؤثر ، فرصت دادن به كودك براى به دست آوردن تجربه و نتیجه اعمالش است. براى مثال اگر او بچه ها را بزند دیگر نمى تواند با آنها بازى كند.
۱۰ثانیه ششم: رفتارهاى منطقى-ذهن كودك كاملاً باز و منطقى است. این كه دائم او را زیر نظر داشته باشید، كار خسته كننده اى است. والدین قوانین و نظرات مختلفى دارند ولى در به اجرا درآوردن هركدام از آنها، به زمان خاصى نیاز دارند

 بنابراین، خطرات را جدى بگیرید و كارى را كه خودتان نمى توانید انجام دهید، تحمیل نكنید. گفتن این كه «این آخرین شیرینى است كه تو مى خورى» یا «تا یك ماه دیگر از بازى خبرى نیست» نه تنها موجب ناراحتى كودك مى شود بلكه قواى جسمانى خودتان رانیز تحلیل مى برد.
نقشه ۶۰ثانیه اى خیلى ساده است ، اما براى اجراى آن، نیاز به تفكر به منظور رسیدن به اهدافتان و به همان میزان نیاز به كنترل رفتارتان دارید.

سه شنبه 21/8/1387 - 14:6
بیماری ها

گریه كردن فشار خون را كاهش مى دهد

بررسى هاى محققان نشان مى دهد، گریه كردن با كاهش استرس و اضطراب ، فشار خون را كاهش مى دهد.


 براساس بررسى ها، ۸۵ درصد زنان و ۷۵ درصد مردان پس از گریه كردن احساس بهترى دارند.
به گفته پژوهشگران، سركوب كردن احساسات و جلوگیرى از ریختن اشك باعث افزایش فشارخون ، عوارض قلبى و حتى سرطان مى شود.
با این حال كارشناسان تاكید دارند، گریه مداوم به ویژه اگر علت مشخصى براى آن پیدا نشود و بیشتر در نتیجه خلق پایین فرد باشد ممكن است یكى از علایم ابتلا به بیمارى افسردگى باشد.
به گفته كارشناسان، گرچه گریه نكردن در افراد جوان و سالم ممكن است عوارض چندانى ایجاد نكند، اما سالمندان و مبتلایان به بیمارى هاى قلبى عروقى یا پرفشارى خون باید از گریه نكردن اجتناب كنند.

سه شنبه 21/8/1387 - 14:5
بیماری ها

تشنج چیست؟

تشنج عبارت است ازاختلال موقتی درمغز،این اختلال دو عملكرد وخصوصیت دارد


 اول اینكه :  به صورت ناگهانی آغازمیشود

دوم اینكه :   غیرارادی وغیر قابل كنترل است


علایم تشنج چیست؟

وقتی كودكی تشنج میكند ممكن است شما هریك ازاین علایم راببینید:

۱-كودك دچار اختلال هوشیاری شودیعنی اطرافیان رانشناسد متوجه زمان ومكان نباشد،به صدازدن شماپاسخ ندهد یا بیهوش روی زمین بیفتد.
۲-حركاتی غیر ارادی در اعضای بدن كودك ظاهر شود این حركات ممكن است قسمتی از بدن یاتمام اعضا را درگیركند.ممكن است كودك به شدت دست وپابزند،روی زمین بیفتد،سروچشمهای كودك به یك طرف بچرخد یا اینكه فقط یك دست یا یك پای كودك دچار حركات تكان دهنده شدید شودواین حالت چند ثانیه تا چنددقیقه طول بكشد معمو لأ این حملات كمتر از ۱۰دقیقه طول میكشد.
۳-ممكن است كودك درزمان حمله كنترل ادرار خود را از دست بدهد.
۴-گاهی كودك به صورت ناگهانی رفتاری غیر عادی نشان میدهد مثلأ بدون آنكه متوجه اطراف باشد،شروع به دویدن میكند.
۵-ممكن است كودك برای چند لحظه به نقطه ای خیره شده ودر این مدت متوجه اطراف نباشد.
·

   آیاهر كودكی یك بار تشنج كند،تا اخر عمر دچار حملا ت تشنج خواهد شد ؟
در سنین۶ماه تا۵سالگی مغز كودكان به افزایش درجه حرارت بدن حساس است در نتیجه۳-۴در صد كودكان در این سنین با تب های شدید(بیش از۳۸درجه)دچار تشنج میشوند. اكثریت این كودكان بعد از سن۵سالگی دچار تشنج نمیشوند.شایعترین سن برای تشنج ناشی از تب۱۸-۱۴ماهگی است وزمان آن ازچندثانیه تا۱۰دقیقه طول میكشد وبندرت تشنج ناشی ازتب بیش از یكبار اتفاق میافتد.

سه شنبه 21/8/1387 - 14:3
دانستنی های علمی

نیمکره راست نیمکره چپ کدام یک مهمتر است ؟

انسانها  از این نظر كه كدام نیمكره مغزشان بر افكار و پردازش اطلاعات مغزشان سیطره دارد با یكدیگر تفاوت دارند

اكنون به تفاوتهای دو نیمكره مغز می پردازیم :

نیمكره راست

دیداری ـ تمركز بر تصاویر و الگوها

درك مستقیم و شهودی ـ پیروی از احساسات

 حافظه تصویری ـ توسط یادداشت ویا ترسیم موضوعات می توان آنها را به خاطر سپرد .

پردازش افكار بطور همزمان صورت می گیرد .

اطلاعات را به یكدیگر ارتباط می دهد .

ابتدا به كلیات و سپس به جزییات می پردازد .

سازمان نیافته می باشد .

تداعی آزاد دارد .

بسیار در جستجوی استدلال بوده و به دنبال علل قوانین می باشد .

فاقد حس زمان می باشد .

در تلفظ ویافتن واژه ها مشكل دارد .

در الویت بندی مشكل دارد . تكانشی و بدون اندیشه اقدام به كاری می كند .

هنگام صحبت كردن دستان خود را حركت می دهد .

به چگونگی بیان سخنی توجه می كند و نه به مضمون آن .

نیمكره چپ :

شفاهی ـ تمركز بر واژه ها ، نماد ها و ارقام

تحلیل گر ـ پیروی از منطق .

برای بخاطر آوردن از واژه ها سود می برد ـ اسامی را بجای چهره ها بخاطر می سپارد .

پردازش افكار بطور متوالی و ترتیبی صورت می گیرد ـ مرحله به مرحله

 استنتاج منطقی از اطلاعات به عمل می آورد .

 ابتدا جزییات را بررسی كرده و سپس به كلیات دست می یابد .

بسیار سازمان یافته می باشد .

علاقه مند به تهیه فهرست و برنامه ریزی

معمولا بدون تحلیل و كوركورانه از قوانین تبعیت می كند .

در پیگیری و حفظ زمان كار آمد است .

تلفظات و فرمولهای ریاضی به سهولت به خاطر سپرده می گردند .

از مشاهده اشیا لذت می برد .

از پیش برنامه ریزی می كند .

هنگام سخن گفتن به ندرت از اشارات و حركات دست استفاده می كند .

به مضمون سخن توجه می كند و نه به چگونگی بیان آن .

تفاوتهای مغز زنان و مردان :

سلولهای مغزی در مردان ۴% بیشتر از زنان می باشد . مغز مردان ۱۰۰ گرم سنگین تر از مغز زنان می باشد .

ارتباطات میان سلولهای مغزی در زنان بیشتر از مردان می باشد .

انتقال اطلاعات میان دو نیمكره مغز در زنان با سرعت بیشتری انجام می گیرد.

زنان تقریبا به هر دو نیمكره مغزشان دسترسی دارند اما مردان عمدتا از نیمكره چپ مغزشان استفاده می كنند .

طول نخاع در مردان اندكی طویل تر از زنان می باشد .

سه شنبه 21/8/1387 - 14:2
دانستنی های علمی

نتیجه یک تحقیق: استرس باعث افزایش ریزش مو می شود
تحقیقات مشترک محققان دانشگاه “لوبک” و بیمارستان “شفیته” آلمان نشان می دهد که استرس و تنش موجب از دست دادن مو در انسان می شود.


این گروه از محققان که در راس آنها پروفسور “رالف پاوس” قرار دارد در تحقیقات خود متوجه شدند که بدن انسان ها در شرایط استرس واکنش های هورمونی نشان داده و هورمون های کورتیزول و تستوسترون تولید می کند که این هورمون ها باعث تضعیف ریشه مو و در نتیجه ریزش آنها می شوند.
نتایج این تحقیقات در آخرین شماره نشریه داروسازان آلمان چاپ شده و در آن آمده است که آزمایش بر روی موش های صحرایی نیز توسط پزشکان این نتیجه را تایید کرد.
تیم دانشگاه لوبک در بررسی های خود بر روی هندبالیست ها در جام جهانی ۲۰۰۷ آلمان متوجه شد که تنش فکری، ذهنی و فشار روحی موجب افزایش هورمون های استرس زا و افزایش ریزش مو در بین آنان در قبل و طول مسابقات می شود.
پروفسور پاوس در این باره می گوید: این نتایج نشان می دهد که آرامش برای انسان چیز بسیار خوب و با ارزشی است.
وی توصیه کرد که افراد در هر حال سعی کنند آرامش خود را حفظ کنند.

سه شنبه 21/8/1387 - 14:1
بیماری ها

خواب راحت، حافظه را احیا و عمر را طولانی می کند


بر اساس بررسی پژوهشگران، خواب راحت در ساعات شب ، ضمن اینکه موجب طولانی شدن عمر می شود به عملکرد بهتر حافظه نیز کمک می کند.  
  پژوهشگران می گویند اتفاقاتی که طی یک روز پرمشغله رخ می دهد، اما برخی از افراد قادر نیستند آنها را به یاد بیاورند، می تواند به دنبال یک خواب راحت و عمیق طی شب یک بار دیگر احیا شود.
در جریان تحقیقاتی تازه، محققان دانشگاه شیکاگو از داوطلبان خواستند کلمات ساده را به یاد آورند.
بسیاری از افراد مورد مطالعه گفتند که حافظه آنها در ساعات پایانی روز، آنان را یاری نمی کند، اما کسانی که شب را به خوبی خوابیده بودند، صبح روز بعد حافظه بهتری داشتند.
پژوهشگران ضمن انتشار مقاله ای در نشریه “نیچر” گفتند که مغز می تواند خاطرات را از فراموشی نجات دهد.
وقتی ابتدا از مغز خواسته می شود چیزی را به یاد آورد، خاطره مربوطه در یک وضعیت “ناپایدار” قرار دارد. به این معنی که امکان از میان رفتن آن وجود دارد.
مغز به تدریج خاطراتی را که مهم تلقی می شود تقویت و وارد وضعیت “پایدار” می کند.
با این حال پژوهشگران دانشگاه شیکاگو اشاره کردند که امکان دارد یک خاطره “پایدار” بار دیگر وارد مرحله “ناپایدار” شود.
دکتر دنیل مارگولیاش، یکی از نویسندگان مقاله، گفت: “خواب ، خاطرات را تقویت و از آنها در برابر اختلالات یا فرسودگی محافظت می کند. همچنین به نظر می رسد خواب خاطرات را بازیابی یا احیا می کند.”
او افزود: “در صورتی که عملکرد حافظه افت کند، خواب ممکن است آنچه را از دست رفته است احیا کند.”
کریم نادر، از دانشکده فیزیولوژی دانشگاه مک گیل در مونترال، می گوید خواب به برخی خاطرات کمک می کند به شکل “رسیده” و نهایی برسد و همچنین خاطرات کم اهمیت را حذف می کند.

سه شنبه 21/8/1387 - 14:0
دانستنی های علمی

” آزمون آدمك گودیناف “

استفاده از ترسیم برای نشان دادن عملكرد‌های هوشمندانه از آغاز قرن بیستم شروع شد. در همان موقع بود كه نهضتی به‌نام روان‌سنجی پدید آمد. آلفرد بینه و تئودور سیمون (كسانی كه اولین آزمون هوشی را ابداع كردند) اعتقاد داشتند كه بین سن عقلی كودكان و رسد ترسیمی همبستگی بالایی وجود دارد.

این نظر مورد استقبال روان‌شناسان آن زمان قرار گرفت، و از این شیوه برای ارزیابی توانایی‌های هوشی كودكان استفاده كردند. خانم فلورانس گودیناف نیز با تبعیت از همین الگو آزمون ترسیم یك آدم را برای سنجش هوش كودكان و نوجوانان زیر ۱۶ سال ابداع كرد.

این آزمون مورد استقبال روان‌شناسان بالینی و روانپزشكان قرار گرفته به صورت گسترده در كلینیك‌های روان‌شناسی و روانپزشكی مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه از این آزمون (آزمون آدمك) چه به صورت مستقل و چه به صورت مكمل آزمون‌های وكسلر و استنفردبینه بكار گرفته می‌شود. در كشور ما نیز از این آزمون به صورت مكمل آزمون‌های وكسلر (كودكان و نوجوانان) ولایتر در مراكز سنجش كودكان  استفاده می‌شود.

آزمون ترسیم آدمک یکی از آسانترین ، عملی ترین وجهانی ترین آزمونهای تصویری است. این آزمون به وسیله عده زیادی کد گذاری شده است که مهمترین آنها کار خانم آمریکائی فلورانس گودینافFlorence Goodenoughاست که در سال ۱۹۲۰ در ایالت نیوجرسی آمریکا روی چهار هزار کودک آن را آزمایش نمود . در فرانسه نیز دکتر فایFay در این زمینه کار کرده است.

هدف:

مهمترین هدف آزمون ، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است . همچنین این آزمون را زمانی  به کار می بریم که آزمونهای هوشی دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم . علاوه بر این ، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشند.

دستور اجرا:

اجرای آزمون ساده است . به کودک گفته می شود:” یک آدم ترسیم کن  و هر چه می توانی آنرا زیبا و خوب بکِش ” ، اضافه می نمائیم زمان این کار هر چقدر طول بکشد اشکالی ندارد.

نکاتی که در عمل و ارزیابی باید رعایت کرد:

۱. برای ترسیم بهتراست یک مداد سیاه  یا یک خودکار راحت و روان دراختیار کودک بگذاریم . با مداد رنگی به دشواری می توان رسم کرد و اجزاء را تشخیص داد.

۲.   اگر نقاشی با مداد رنگی کشیده شود ، شرایط دیگری برای ارزیابی لازم است که باید رعایت شود.

۳.   کاغذ برای رسم نقاشی کودک باید حداقل ۳۰ × ۲۱  باشد.

۴.   اجازه بدهید کودک چند تصویر بکشد ، سپس  بهترین و کاملترین را برای نمره گذاری انتخاب کنید.

۵. اگر نتایج چند بار کشیدن آدمک با یکدیگر فرق داشت نشان ناراحتی های دیگری در کودک است که باید به متخصص مسائل روانی یا روان درمانی مراجعه کرد.

روش نمره گذاری:
الف: برای هر یک ازاجزا آدمک در صورتی که توسط کودک ترسیم شده باشد یک نمره منظور فرمائید. به شرح ذیل:

جدول نمره گذاری آزمون نقاشی آدمک گودیناف

ردیف

موارد

نتیجه

ردیف

موارد

نتیجه

۱

سر

 

۲۷

کف دست

 

۲

پا

 

۲۸

محل های الحاق بازوها

 

۳

دست

 

۲۹

محل الحاق ران ها

 

۴

تنه

 

۳۰

تناسب اندازه سرنسبت به تنه۱دوم تا۱دهم

 

۵

درازای تنه بلندترازپهنای آن باشد .

 

۳۱

تناسب اندازه دست ها نسبت به تنه

 

۶

شانه ها بوضوح دیده شوند .

 

۳۲

نسبت اندازه پاها

 

۷

دستها و پاها به نقطه ای از تنه چسبیده باشند .

 

۳۳

اندازه کف پاها

 

۸

دستها و پاها به محل مناسب  تنه چسبیده باشند .

 

۳۴

دست ها و پاها دو بعدی

 

۹

گردن کشیده باشد .

 

۳۵

پاشنه پا یا پاشنه کفش

 

۱۰

حدود گردن

 

۳۶

هکاهنگی حدود کلی

 

۱۱

چشم ها کشیبده شده  باشد .

 

۳۷

هماهنگی حدود کلی و خطوط جزئی

 

۱۲

بینی کشیبده شده باشد .

 

۳۸

هماهنگی ، تناسب و تقارن خطوط دور سر

 

۱۳

دهان کشیبده شده باشد .

 

۳۹

هماهنگی ، تناسب و تقارن دو طرف تنه

 

۱۴

بینی و دهان دو بعدی کشیبده شده باشد .

 

۴۰

هماهنگی ، تناسب و تقارن دو طرف صورت

 

۱۵

سوراخ های بینی کشیبده شده باشد .

 

۴۱

تناسب اندازه دست ها با پاها

 

۱۶

موها کشیبده شده باشد .

 

۴۲

گوشها وجود داشته باشند .

 

۱۷

موها سر جای خودشان باشند .

 

۴۳

تناسب اندازه گوشها

 

۱۸

لباسها کشیبده شده باشد .

 

۴۴

اجزاء چشم ها ( ابروها یا مژه ها )

 

۱۹

دو تکه از لباسها کشیبده شده باشد .

 

۴۵

مردمک چشم ها

 

۲۰

۴ تکه از لباس بخوبی قابل تشخیص باشد .

 

۴۶

نسبت اندازه چشم ها

 

۲۱

لباسها کامل باشد .

 

۴۷

نگاه(جهت نگاه به درستی ترسیم شده باشد(

 

۲۲

لباس کار یا یونیفرم کامل و بی نقص باشد.

 

۴۸

چا نه و پیشانی

 

۲۳

انگشت ها

 

۴۹

بر آمدگی چا نه

 

۲۴

تعداد انگشت ها درست باشند .

 

۵۰

نیمرخ با یک خطا

 

۲۵

شکل و قواره انگشتان درست باشد .

 

۵۱

نیمرخ بدون خطا

 

۲۶

جای مناسب انگشت شست

 

نمره کل

 

۱.نمرات داده شده را باهم جمع کنید . ( مجموع از ۵۱ بیشتر تجاوز نمی کند)

۲. با استفاده از جدول مخصوص ( جدول شماره ۱) نمره خام ، تبدیل به سن عقلی می شود . از رابطه زیر بهره هوشی کودک به دست می آید.

۶۷۶۷۷۵۶۷۴۸۷۷۸۴۳۹۳۹۷۸۳.jpg

۳.   اگر نمره خام آزمونی بر فرض مثال ۴۰ باشد در جدول تبدیل نمرات ، ( جدول شماره ۱ ) نمره خام را پیدا کرده و سن عقلی کودک را که ۱۳ می باشد، استخراج می کنیم. ( این نمره سن عقلی کودک است) سپس ۱۳ ( که سن عقلی کودک است) را در عدد ۱۲ ( ماه) ضرب می کنیم. ( هر سال ۱۲ ماه دارد)

سپس سن تقویمی آزمونی را محاسبه می کنیم . اگر آزمودنی به عنوان مثال ۱۰ سال و ۳ ماه داشته باشد ۱۰ را ضربدر ۱۲( هر سال ۱۲ ماه دارد) بعلاوه ۳ ( ماه) می کنیم نمره بدست آمده سن تقویمی کودک می باشد. حاصلضرب صورت و مخرج را در هم تقسیم کرده وضربدر ۱۰۰ کرده و بهره هوشی آزمودنی بدست می آید. بدین صورت:

    IQ  = ۱۳ * ۱۲  * ۱۰۰ = ۱۲۶

  ۳+۱۲*۱۰      

۴. سپس نمره به دست آمده را در طبقه بندی هوشی ( جدول شماره ۲) پیدا کنید ،  بهره هوشی کودک مشخص می گردد.

” جدول تبدیل نمرات خام به سن عقلی “
جدول شماره ۱
 

نمره خام

سن عقلی

نمره خام

سن عقلی

نمره خام

سن عقلی

نمره خام

سن عقلی

۱

۳-۳

۱۱

۹-۵

۲۱

۳-۸

۳۱

۹-۱۰

۲

۶-۳

۱۲

۰-۶

۲۲

۶-۸

۳۲

۰-۱۱

۳

۹-۲

۱۳

۳-۶

۲۳

۹-۸

۳۳

۳-۱۱

۴

۰-۴

۱۴

۶-۶

۲۴

۰-۹

۳۴

۶-۱۱

۵

۳-۴

۱۵

۹-۶

۲۵

۳-۹

۳۵

۹-۱۱

۶

۶-۴

۱۶

۰-۷

۲۶

۶-۹

۳۶

۰-۱۲

۷

۹-۴

۱۷

۳-۷

۲۷

۹-۹

۳۷

۳-۱۲

۸

۰-۵

۱۸

۶-۷

۲۸

۰-۱۰

۳۸

۶-۱۲

۹

۳-۵

۱۹

۹-۷

۲۹

۳-۱۰

۳۹

۹-۱۲

۱۰

۶-۵

۲۰

۰-۸

۳۰

۶-۱۰

۴۰

  -۱۳

 

 

 

 

 

 

۵۱

بالاتر از ۱۳ سال

” جدول شماره ۲ “

طبقه بندی از لحاظ هوش

معادل هوش

نابغه

۱۸۹-۱۷۰

تیز هوش

۱۶۹-۱۵۰

پر هوش

۱۴۹-۱۳۰

باهوش

۱۲۹-۱۱۰

متوسط

۱۰۹-۹۰

مرزی

۸۹-۸۰

مرزی ضعیف

۷۹-۷۰

کودن

۶۹-۵۰

کالیو

۴۹-۲۵

کانا

۲۵-۰

سه شنبه 21/8/1387 - 13:59
بیماری ها

فواید خوردن صبحانه در دختران و پسران متفاوت است


پژوهشگران می گویند هرچند نخوردن صبحانه میزان دقت نوجوانان و جوانان را در سر کلاس درس کاهش می دهد، اما از دست دادن این وعده مهم غذایی آثار متفاوتی در دختران و پسران نوجوان ایجاد می کند.  
دکتر کاترینا ویندنهورن مولر از دانشگاه یولم و همکارانش دریافتند پسران هنگامی که وعده غذایی صبحانه را از دست می دهند در وضعیت روحی بدتری قرار می گیرند و تاثیر منفی بر حافظه دیداری فضایی آنها می گذارد.
اما در مورد دختران اینگونه نیست.
هرچند والدین و آموزگاران خوردن صبحانه را برای موفقیت تحصیلی ضروری می دانند، اما بررسی بیش از ۵۰ سال تحقیقات در این زمینه نشان داد شواهد در تایید فواید خوردن صبحانه نامشخص است.
محققان برای بررسی تاثیر خوردن صبحانه بر یادگیری در محیط طبیعی دانش آموزان، ۱۰۴ دانش آموز ۱۳ تا ۲۰ ساله مدرسه شبانه روزی را بررسی کردند. نیمی از آنها در اولین روز تحقیق صبحانه استاندارد صرف کردند و نیم دیگر صبحانه نخوردند. بعد از آن از هر دو گروه چندین آزمون عملکرد ادراکی گرفته شد.

 آنها همچنین پرسشنامه ای که وضعیت روحی آنها را می سنجید پر کردند.

یک هفته بعد گروه اول از صبحانه خوردن منع شدند و گروه دوم صبحانه خوردند و آزمونها تکرار شد.
این مطالعه نشان داد خوردن صبحانه هیچ تاثیری در توانایی توجه دانش آموزان نداشت، اما همه دانش آموزان بعد از خوردن صبحانه احساس هشیاری بیشتری می کردند.

پسران وضعیت روحی بهتری بعد از خوردن صبحانه پیدا کردند. آنها همچنین در آزمونهای حافظه دیداری فضایی عملکرد بهتری داشتند.
خوردن صبحانه به طرق گوناگون مفید است. صبحانه انرژی و ریزمغذی ها مورد نیاز برای تولید مواد شیمیایی پیام رسان مغزی موسوم به مواد پیام رسان عصبی را تولید می کند. پروتیین، کربوهیدرات و ترکیب چربی صبحانه نیز تاثیر مثبت بر روحیه فرد می گذارد.
اگر صبحانه در کنار سایر دانش آموزان یا اعضای خانواده صرف شود، این تعامل اجتماعی هشیاری را بالا می برد. هشیاری نیز برای انجام موفقیت آمیز وظایف ادراکی ضروری است.
محققان خواستار انجام تحقیقات بیشتر در زمینه تفاوتهای جنسیتی در این زمینه شدند.

سه شنبه 21/8/1387 - 13:58
دانستنی های علمی

افرادی كه مجرد هستند بیش از دیگران با خطر ابتلا به آلزایمر روبرو هستند.
بر اساس تحقیقاتی كه دانشمندان سوئیسی انجام دادند احتمال ابتلا به آلزایمر در میان افرادی كه همه عمر را مجرد می مانند یا در دهه چهارم و پنجم زندگی خود دست به ازدواج می زنند، ۵۰ درصد بیش از دیگران با خطر ابتلای به بیماری آلزایمر روبرو هستند.

به گفته دانشمندان افرادی كه مجرد می مانند در مقایسه با افراد متاهل كمتر با تعاملا ت اجتماعی روبرو هستند و با توجه به اینكه تعاملات اجتماعی زوال هوشیاری ذهنی را به تعویق می اندازد افراد مجرد بیش از دیگران با این خطر روبرو هستند.

افرادی كه در سنین میانسالی طلاق می گیرند و دیگر ازدواج نمی كنند نیز از جمله افرادی هستند كه خطر ابتلا به آلزایمر در میان آنان بسیار زیاداست.

شیوه زندگی افراد در كنار عوامل وراثتی از جمله عوامل زمینه ساز ابتلا به آلزایمر یا مصون ماندن از این بیماری است

سه شنبه 21/8/1387 - 13:57
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته