• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 805
تعداد نظرات : 920
زمان آخرین مطلب : 4385روز قبل
آموزش و تحقيقات
انتخاب رنگ مناسب لباس بر اساس سال تولد!!
 
 
   
 

فشن و فنگ شوئی

در این مبحث قصد داریم نحوه به دست آوردن عنصر افراد متولد سالهای مختلف را شرح دهیم که به کمک آن بتوانند رنگ مخصوص به خود را پیدا کنند.

این عدد خاص که با سال تولد هر فرد ارتباط دارد را اصطلاحا عدد کوا می نامند.
نحوه محاسبه این عدد برای خانم ها و آقایان قدری متفاوت است.برای محاسبه عدد خود قدم به قدم با ما همراه باشید:

 

1- ابتدا باید سال میلادی تولد خود را مشخص کنید.دو رقم آخرسال میلادی و شمسی معمولا 21 سال با هم تفاوت دارند. البته اگر کسی در زمستان و بعد از4 فوریه(15 بهمن) به دنیا آمده باشد باید به دو رقم سال شمسی خود 22 سال اضافه کند. 4 فوریه ابتدای سال چینی جدید است.

پس بنابراین:

متولدین اول فروردین تا 15 بهمن دو رقم سمت راست سال شمسی خود را به علاوه 21 کنند.

متولدین 16 بهمن تا آخر اسفند دو رقم سمت راست سال شمسی خود را به علاوه 22 کنند.
عدد به دست آمده عدد سال میلادی شماست.البته بر حسب تاریخ چینی.

مثال: شخص متولد 10 آبان 1356:

77=21+56

2- عدد میلادی به دست آمده در مرحله پیش را که یک عدد دو رقمی است را به عدد 9 تقسیم می‌کنیم و باقیمانده را به دست می آوریم:

باقیمانده 77 بر 9 =5

3- از اینجا به بعد فرمول آقایون با خانم ها فرق می کند:

عدد کوا خانم ها=عدد مرحله قبل + 5

عددکوا آقایون=10-عدد مر حله قبل

عددکوا خانم مثال : 5+5=10

عدد کوا آقا مثال : 10-5=5
در این مثال عدد خانم دو رقمی شد پی باز هم لازم است این عدد دورقمی را بر 9 تقسیم کنیم تا به یک باقیمانده برسیم که یک رقمی باشد: باقیمانده 10بر 9 =1

عدد کوا خانم متولد 10 آبان 1356 : 1

عدد کوا آقا متولد 10 آبان 1356 : 5

هر عدد کوا که بین 1 تا 9 خواهد بود در علوم چینی متعلق به یک عنصر به شرح زیر می باشد:

آب : 1

چوب : 3 و 4

آتش : 9

خاک : 2 و 5 و 8

فلز : 6 و 7
با استفاده از این عدد می توانیم متوجه شویم که عنصر ما چه عنصری است و چه رنگ هایی متعلق به سال تولد ما هستند.یک بار دیگر جهت یاد آوری جدول عناصر و رنگها را در اینجا تکرار می کنیم:

 

فلز

خاک

آتش

چوب

آب

عنصر

خصوصیت

سفید-نقره
ای-طلایی

قهوه ای-کرم-زرد-بژ

قرمز-نارنجی-بنفش-صورتی تیره

سبز

آبی-سرمه ای-مشکی

رنگ


 
چهارشنبه 22/8/1387 - 9:9
خاطرات و روز نوشت
با تشكر از دوستانی كه نظر دادن و شرمندشون شدم
چهارشنبه 22/8/1387 - 8:56
طنز و سرگرمی

خاطرات مردی که زنش به مسافرت رفته بود!!!

شنبه: زنم برای یک هفته به دیدن مادرش رفته و من و پسرم لحظاتی عالی را خواهیم گذراند. یک هفته تنها . عالیه. اول از همه باید یک برنامه هفتگی درست و حسابی تنظیم کنم. اینطوری میدونم که چه ساعتی باید از خواب بیدار بشم و چه مدتی را در رختخواب و چقدر وقت برای پختن غذا توی آشپزخانه صرف میکنم. همه چیز را به خوبی محاسبه کرده ام. وقت برای شستن ظرفها، مرتب کردن خانه و خرید کردن و همه روی کاغذ نوشته شده است. چقدر هم وقت آزاد برایم میماند. چرا زنها آنقدر از دست این کارهای جزیی و ساده شکایت دارند. درحالی که به این راحتی همه را میشود انجام داد . فقط به یک برنامه ریزی صحیح احتیاج است. برای شام هم من و پسرم استیک داریم. پس رومیزی قشنگی پهن کردم و بشقابهای قشنگی چیدم و شمع و یک دسته گل رز روی میز نهادم تا محیطی صمیمانه به وجود آورم. مدتها بود که آنقدر احساس راحتی نکرده بودم.


یکشنبه: باید تغییرات مختصری در برنامه ام بدهم. به پسرم متذکر شدم که هرروز جشن نمیگیرم و لازم هم نیست که آنقدر ظرف کثیف کنیم چون کسی که باید ظرفها را بشوید منم نه او! صبح منوجه شدم که آب پرتقال طبیعی چقدر زحمت دارد چون هربار باید آبمیوه گیری را شست بهتر این است که هر دو روز یکبار آب پرتقال بگیریم که ظرف کمنری بشویم.



دوشنبه: انگار کارهای خانه بیشتر از آنچه که پیش بینی کرده بودم وقت میگیرد. راه دیگری باید پیدا کنم. ازاین پس فقط غذاهای آماده مصرف میکنم. اینطوری وقت زیادی در آشپزخانه صرف نمیکنم. نباید که وقت آماده کردن و طبخ غذا بیش از زمانی باشد که صرف خوردن آن میکنیم. اما هنوز یک مشکل باقیست: اتاق خواب. مرتب کردن رختخواب خیلی پیچیده است. نمیدانم اصلا چرا باید هرروز تختخواب را مرتب کرد؟ درحالی که شب باز هم توی آن میخوابیم!!


سه شنبه: دیگر آب پرتقال نمیگیرم. میوه به این کوچکی و قشنگی چقدر همه جا را کثیف و نامرتب میکند! زنده باد آب پرتقالهای آماده و حاضری!! اصلا زنده باد همه غذاهای حاضری!
کشف اول: امروز بالاخره فهمیدم چه جوری از توی تخت بیرون بیایم بدون اینکه لحاف را به هم یزنم. اینطوری فقط صاف و مرتبش میکنم. البته با کمی تمرین خیلی زود یاد گرفتم. دیگر در تخت غلت هم نمیزنم.. پشتم کمی درد گرفته که با یک دوش آب گرم بهتر خواهد شد. ازاین پس هر روز صورتم را نمی تراشم و وقت گرانبهایم را هدر نمیدهم.

کشف دوم: ظرف شستن دارد دیوانه ام میکند.عجب کار بیخودی است! هربار بشقابهای تمیز را کثیف کنیم و بعد آن را بشوییم.

کشف سوم: فقط هفته ای یکبار جارو میزنم. برای صبحانه و شام هم سوسیس و کالباس می خوریم.



چهارشنبه: دیگر آب میوه نمی خوریم. بسته های آب میوه خیلی سنگینند و حملشان خیلی مشکل است.

کشف دیگر: خوردن سوسیس برای صبحانه عالیست. برای ظهر بد نیست اما برای شام دیگر از حلقم بیرون میزند. اگر مردی بیش از دو روز سوسیس بخورد احتمالا دچار تهوع خواهد شد!!



پنجشنبه: اصلا چرا باید موقع خوابیدن لباسم را بکنم در حالی که فردا صبح باز باید آن را بپوشم؟!!! ترجیح میدهم به جای زمانی که صرف این کار میکنم کمی استراحت کنم. از پتو هم دیگر استفاده نمیکنم تا تختم مرتب بماند.
پسرم همه جا را کثیف کرده . کلی دعوایش کردم. آخر مگر من مستخدم هستم که هی باید جمع کنم و جارو بزنم؟ عجیب است ! این همان حرفهایی است که زنم گاهی میزند!
امروز دیگر باید ریشم را بتراشم .. اما اصلا دلم نمیخواهد . دیگر دارم عصبانی میشوم. برای صبحانه باید میز چید، چایی درست کرد، نان را خرد کرد. انجام همه این کارها دیوانه ام میکند.
برای راحتی کار دیگر شیر را با شیشه ، کره و پنیر را هم توی لفافش میخوریم و همه این کارها را هم کنار ظرفشویی انجام میدهیم. اینطوری دیگر جمع و جور کردن و میز چیدن هم نمیخواهد!
امروز لثه هایم کمی درد گرفته شاید برای اینکه میوه هم نمیخورم. چون ماشین ندارم و برایم خیلی مشکل است که میوه بخرم و به خانه بیاورم. امیدوارم که عفونت نکرده باشند. عصری زنم زنگ زد که آیا رختها رو شیشه ها را شسته ام؟ خنده عصبی سر دادم انگار که من وقت این کارها را داشتم!
توی حمام هم افتضاحی شده، لوله گرفته اما مهم نیست من که دیکر دوش نمیگیرم!

یک کشف جدید دیگر: من و پسرم با هم غذا میخوریم. آن هم سر یخچال! البته باید تند تند بخوریم چون در یخچال را که نمیشود مدت زیادی باز گذاشت.



جمعه: من و پسرم در تختمان مانده ایم تا تلویزیون نگاه کنیم. دیدن اینهمه تبلیغات مواد غذایی دهانمان را آب انداخته. با خستگی کمی غر و غر میکنیم. وقتش است که خودم را بشویم و ریشم را بتراشم و موهایم را شانه کنم و غذای بچه را آماده کنم و ظرفها را بشویم و جابه جا کنم، خرید کنم و بقیه کارها.... ولی واقعا قدرتش را ندارم. سرم گیج میرود و تار میبینم. حتی پسرم هم نایی ندارد. به تبعیت از غریزه مان به رستوران رفتیم و یک ساعتی را غذاهایی عالی و خوشمزه در ظروفی متعدد خوردیم. قبل از اینکه به هتل برویم و شب را در یک اتاق تمیز و مرتب بخوابیم، از خودم می پرسم آیا هرگز زنم به این راه حل فکر کرده بود؟

چهارشنبه 22/8/1387 - 8:54
طنز و سرگرمی
۱ - خاله

معنای لغوی: خواهر مادر

معنای استعاره ای: هر زنی كه با مادر رابطه ی گرم و صمیمی داشته باشد.

نقش سمبلیك: یك خانم مهربان و دوست داشتنی كه خیلی شبیه مادر است و همیشه برای شما آبنبات و لباس می خرد.

غذای مورد علاقه: آش كشك.

ضرب المثل: خاله را میخواهند برای درز ودوز و گرنه چه خاله چه یوز. خاله ام زائیده، خاله زام هو كشیده. وقت خوردن خاله خواهرزاده رو نمی شناسه. اگه خاله ام ریش داشت، آقا داییم بود.

زیر شاخه ها: شوهر خاله: یك مرد مهربان كه پیژامه می پوشد و به ادبیات و شكار علاقه مند است. دختر خاله/پسر خاله: همبازی دوران كودكی كه یا در بزرگسالی عاشقش می شوید اما با یكی دیگه ازدواج می كنید یا باهاش ازدواج می كنید اما عاشق یكی دیگه هستید.

مشاغل كاذب: خاله زنك بازی، خاله خانباجی.

چهره های معروف: خاله خرسه، خاله سوسكه.

داشتن یك خاله ی مجرد در كودكی از جمله نعمات خداوندی است.



۲- عمه

معنای لغوی: خواهر پدر

معنای استعاره ای: هر زنی كه با پدر رابطه ی گرم و صمیمی داشته باشد/هر زنی كه مادر چشم دیدنش را نداشته باشد.

نقش سمبلیك: به عهده گرفتن مسئولیت در موارد ذیل:1-جواب همه ی محبت هایی كه می كنید. مثال: به درد عمه ات می خوره... 2- توجیه كلیه ی بیقوارگی ها/رفتارهای نامتناسب شما (تنها برای دخترخانم ها). مثال: به عمه ات رفتی. 3- خیلی چیزهای بدِ دیگه. از ذكر مثال معذوریم...

غذای مورد علاقه: شله زرد، سمنو.

ضرب المثل: ندارد (تخفیف به دلیل تعدد در نقش های سمبلیك).

زیر شاخه ها: شوهر عمه: یك مرد پولدار كه سیبیل قیطانی دارد و چندش آور است. پسرعمه/دخترعمه: همبازی دوران كودكی كه در بزرگسالی حالتان را به هم می زنند.

مشاغل كاذب: Match-Making

چهره های معروف: عمه لیلا.

ترجیع بند: دختر كه رسید به بیست، باید به حالش گریست. (شما رو نمی دونم ولی من اینو از عمه ام می شنوم نه از خاله ام!)

داشتن یك عمه كه در توصیفات فوق صدق نكند جزو خوش شانسی های زندگی است.



۳- دایی

معنای لغوی: برادر مادر

معنای استعاره ای: هر مردی كه با مادر رابطه ی گرم و صمیمی داشته باشد/هر مردی كه پتانسیل كتك خوردن توسط پدر را داشته باشد.

نقش سمبلیك: یكی از معدود مردانی كه هر چند به سیاست علاقه مند است اما حس گرمی به شما می دهد، همیشه حرفهایتان را می فهمد و می شود پیشش گریه كرد.

غذای مورد علاقه: فسنجون.

ضرب المثل: عروس را كه مادرش تعریف كنه، برای آقا داییش خوبه. اگه خاله ام ریش داشت آقا داییم بود.

زیر شاخه ها: زن دایی: یك زن چاق و شاد كه خیلی كدبانو است و جلوی مادر قپی می آید. پسردایی/دختردایی: همبازی دوران كودكی كه در بزرگسالی مثل یك همرزم ساپورتتان می كنند.

چهره های معروف: علی دایی، دایی جان ناپلئون.

ترجیع بند: همه چیز زیر سر این انگلیساست.

سعی كنید حتما حداقل یك دایی داشته باشید.



۴- عمو

معنای لغوی: برادر پدر

معنای استعاره ای: هر مردی كه با پدر رابطه ی گرم و صمیمی داشته باشد.

نقش سمبلیك: یكی از مردانی كه شما همیشه باید بهش بوس بدهید و بعد بروید كارتون ببینید تا او با پدر حرفهای جدی بزند. یكی از مردانی كه مادر به مناسبت آمدنش قرمه سبزی می پزد و همیشه وقتی می رود پدر ساكت شده، به فكر فرو می رود.

غذای مورد علاقه: قرمه سبزی، آبگوشت.

ضرب المثل: عقد دختر عمو پسر عمو را در آسمان بستند.

زیر شاخه ها: زن عمو: یك زن خوشگل كه زیاد به شما توجه نمی كند و خودش را برای مادر می گیرد، دخترعمو/پسرعمو: همبازی دوران كودكی كه اگر تا هجده-بیست سالگی دوام آورده باهاش ازدواج نكنید خطر را از سر گذرانده اید.

مشاغل كاذب: بازی در قصه های ایرانی-اسلامی..

چهره های معروف: عمو زنجیرباف، عمو یادگار، عمو پورنگ.

داشتن یك عمو ی پولدار خیلی خوب است.
چهارشنبه 22/8/1387 - 8:53
دانستنی های علمی
پیروزی آن نیست که هرگز زمین نخوری، آنست که بعداز هر زمین خوردنی برخیزی. > مهاتما گاندی

در بین تمامی مردم تنها عقل است که به عدالت تقسیم شده زیرا همه فکر می‌کنند به اندازه کافی عاقلند. > رنه دکارت

آنان که آزادی را فدای امنیت میکنند، نه استحقاق آزادی را دارند، نه لیاقت امنیت را. > بنیامین فرانکلین


با مشکلات می جنگیم که به آسایش برسیم ، وقتی به آسایش رسیدیم آسایش را غیر قابل تحمل می دانیم . > بروکس آدامز

انسان هیچ وقت بیش تر از آن موقع خود را گول نمیزند که خیال میکند دیگران را فریب داده است . > لاروشفوکول

دروغ مثل برف است که هر چه آنرا بغلتانند بزرگتر می شود . > لوتر

حقیقت نیازمند نقد است نه ستایش . > فردریش نیچه
سه شنبه 21/8/1387 - 15:35
بیماری ها

سیروز صفراوی اولیه :
سیــروز صفراوی اولیه  Primary biliary cirrhosis  با علامت اختصاری ( P.B.C ) یک بیماری آهسته پیشرونده مزمن کبدی می باشد که باعث تخریب التهابی مجرای صفراوی، اختلال در تولید اسید صفراوی ، سیروز  و در نهایت نقص عملکرد کبدی می شود.

کاهش اسید صفراوی در دسترس جهت هضم مواد غذایی منجر به سوء جذب ویتامینهای E,D,A  و K و گاهی اوقات باعث کمبود ویتامین ، هیپرکلسترولمیا ( افزایش سطح کلسترول خون) و هیپرلیپیدمیا ( افزایش چربی خون) ،  استئاتوره ( مدفوع چرب) و استئوپروز ( پوکی استخوان) می شود .
از نظر علت شناسی، دلیل واضحی برای P.B.C  )  Primary biliary cirrhosis  ) وجود ندارد اما به نظر می رسد که این بیماری جزء دسته بیماریهای اتوایمیون  می باشد. افرادی که دچار این مشکل می باشند اغلب به وضعیت هایی  مانند آرتریت روماتوئید، التهاب اتوایمیون تیروئید، اسکلرودرما و سندروم اسجوگرن نیز مبتلا هستـــد.

در حدود ۹۵% از مبتلایان به P.B.C را زنان بین سنین ۶۰-۳۰ سال تشکیل می دهند که ممکن است یک استعداد خانوادگی در بروز بیماری از آنها وجود داشته باشد هر چند که این بیماری جزء بیماریهای موروثی محسوب نمی شود .

میزان دقیق شیوع بیماری هنوز مشخص نشده است ، اما شواهد نشان دهنده شیوع  ۱۹ تا ۱۵۱ مورد در میان یک میلیون نفر می باشد. در سطح جهانی، میزان مرگ ومیر ناشی از P.B.C به علت ابتلا به سیروز ۲% می باشد .
یافته های بررسی :
در ابتدا بسیاری از مبتلایان بدون علامت می باشند و چندین علامت اولیه مانند : خستگی ، خشکی چشمها و دهان در آنها مشاهـــــده می شود.

خارش شدید معمولاً جزء علایم مشاهده شده می باشد.

مبتلایان ممکن است درجاتی اززخم مفاصل و یا درد استخوان ، تهوع مکرر، وجود درد در سمت راست بالای شکم و احتباس مایـعات را گــزارش کننـــد .

علایــم پیش رونده P.B.C شامل ادرار تیره رنگ ، مدفوع کم رنگ یا خاکی رنگ، افزایش میزان بروز کبودی و خونریزی ، واریس های مری ، افزایش پیگمانتا سیون پوست  و زردی یا یرقـــــان می باشد .

افزایش سطح سمی آمونیا در نتیجه کاهش عملکرد کبدی وکاهش تجزیه مواد نیتروژنی مانند : پروتئین ها باعث ایجاد آنسفالوپاتی در حد کاهش شدید سطح هوشیاری  و کما می شود .
تستهای آزمایشگاهی نشان دهنده افزایش سطح سرمی آلکالین فسفاتاز و افزایش ترانس آمیناز و همچنین افزایش غلظت آنتی بادی ضد سلولی می باشد.

چرخش تولید آنتی بادی های ضد میتوکندریایی در ۹۵% بیماران مبتلا به P.B.C دیده میشود .

در این بیماران سطح بیلی روبین تا مراحل انتهایی بیماری ممکن است درحد طبیعی خود mg/dl ۱- mg/dl ۱/۰ باقی بماند. تشخیص نهایی بر اساس بیوپسی کبــد می باشد.

برنامه مراقبتی :
درمان قطعی برای بیماری P.B.C  وجود ندارد هر چند که پیوند کبد در مبتلایان به نوع پیشرفته بیماری موثر بوده است . مداخلات بر اساس افزایش کیفیت زندگی و کاهش احتیاج به پیوند کبد پایه گذاری می شوند.

داروهایی مثل کولشیسین  (  Colchicine  ) و متوتروکسات در افزایش عملکرد کبدی موثرند . اما نتایـج نهایی تحقیقات بالینـی نشان می دهند که تنها دارویی بنام ursodeoxycholic acid  در کاهش میزان پیشرفت بیماری تاثیر دارد .
کلستیرامین رزین و ریفامپین در کنترل خارش پوستی موثرند . داروهای موضعی برای مثال : سارنا ( Sarna ) وحمامهای کوتاه مدت در کاهش علایم و احساس راحتی و تسکین در افرادموثرند .

بیماران باید از مصرف غذاهای حاوی ادویه و همچنین غذاهای تند اجتناب کنند و جهت کاهش خارش از لباسهای راحتی با رنگ روشن و سبک استفاده کنند.
بعضی بیماران نیازمند جایگزینی ویتامین D,A و K و همچنین کلسیم ناشی از سوء جذب وکمبود این مواد می باشند. آلندرونات و کلسی تونین استنشاقی در مبتلایان به P.B.C که باعث ایجاد پوکی استخوان در آنها شده به همراه ورزشهای کاهنده وزن مفید می باشند .
تخریب مسیر صفراوی باعث اختلال در هضم غذاهای چرب می شود درنتیجه بیماران باید رژیم غذایی کم چرب را رعایت کنند. مبتلایان باید از مصرف الکل به جهت احتمال آسیب کبدی پرهیز نمایند . شرکت در گروههای حمایتــی باعـث کاهش اظطراب در بیماران می شود .

سه شنبه 21/8/1387 - 14:30
آموزش و تحقيقات

پدران جذاب صاحب دختران زیبا می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد پدران جذاب و خوش‌چهره، صاحب پسرانی با چهره معمولی ، اما دختران زیبا می‌شوند. محققان می‌گویند جذابیت چهره پدربه فرزندان پسر به ارث نمی رسد اما در عوض پدران جذاب، زیبایی خود را به دخترانشان هدیه می‌كنند.

روان‌شناسان دریافته‌اند در حالی كه هر دوی والدین روی جذابیت و زیبایی فرزندان دخترشان تاثیر می‌گذارند، اما جذابیت و زیبایی به فرزندان ذكور به ارث نمی‌رسد.

به علاوه پروفسور دیوید پریت و پروفسور الیزابت كورنول روان‌شناسان دانشگاه سنت اندروز، دریافته‌اند كه زیبایی چهره مادر روی جذابیت فرزند پسرش تاثیری ندارد.

براساس این فرضیه، عجیب و غیرمعمول نیست كه والدین جذاب، صاحب یك دختر زیبا و خوش صورت شوند ، اما از این زیبایی به فرزند پسر آنها چیزی نمی‌رسد.

لازم به ذکر است در جامعه آنچه اتفاق می افتد در عمل با این نظر متفاوت است ، زیرا بسیاری از پدران جذاب دارای پسرانی با چهره های زیبا هستند

سه شنبه 21/8/1387 - 14:28
آموزش و تحقيقات

ساختار و مفاهیم كلی نانو تكنولوژی


یكی از پیشوندهای مقیاس اندازه گیری در سیستم SI نانو به معنی یك میلیاردم واحد آن مقیاس است.برای مثال یك نانومتر معادل یك میلیاردم متر است. با توجه به اینكه یك سلول بدن بیش از صدها نانومتر است می توان به كوچكی این مقیاس پی برد. از آنجایی كه علوم نانو بخش وسیعی برگرفته از مباحث شیمی، فیزیك، بیولوژی، پزشكی، مهندسی و الكترونیك را در بر می گیرد،‌گروه بندی آن بسیار پیچیده است.

یكی از پیشوندهای مقیاس اندازه گیری در سیستم SI نانو به معنی یك میلیاردم واحد آن مقیاس است.برای مثال یك نانومتر معادل یك میلیاردم متر است. با توجه به اینكه یك سلول بدن بیش از صدها نانومتر است می توان به كوچكی این مقیاس پی برد. از آنجایی كه علوم نانو بخش وسیعی برگرفته از مباحث شیمی، فیزیك، بیولوژی، پزشكی، مهندسی و الكترونیك را در بر می گیرد،‌گروه بندی آن بسیار پیچیده است.

دانشمندان، علوم نانو را به چهار گروه شامل مواد (گروه اول)، مقیاسها (گروه دوم)، تكنولوژی الكترونیك، اپتوالكترونیك، اطلاعات و ارتباطات (گروه سوم) و بیولوژی و پزشكی (گروه چهارم) طبقه بندی كرده اند. این طبقه بندی باعث سهولت در بررسی این علوم شده است البته تداخل برخی از بخش ها در یكدیگر طبیعی است. برنامه های توسعه این تكنولوژی به سه بخش كوتاه مدت (كمتر از پنج سال)، میان مدت( بین۱۵-۵ سال) و بلند مدت (بیش از۲۰ سال) تقسیم بندی شده است. مواد نانو (nanomaterials) قابلیت كنترل ساختار تشكیل دهنده مواد پیشرفته (از فولادهای ساخته شده در اوایل قرن۱۹ تا انواع بسیار پیشرفته امروزی) در ابعاد كوچك و كوچكتر،‌ در اندازه های میكرو و نانو بوده است.

هر قدر بتوانیم این مواد را در ابعاد ریزتر و كنترل شده ای تولید كنیم خواهیم توانست مواد جدیدی را با قابلیت و عملكردهای بسیار عالی به دست آوریم. تاكنون تعاریف متعددی از مواد نانو ارائه شده است اما در یك تعریف جامع می توان گفت موادی در این گروه قرار می گیرند كه یكی از ابعاد اضلاع آنها از۱۰۰ نانومتر كوچكتر باشد.

یكی از این گروهها »لایه ها« است. لایه ها یك بعدی هستند كه در دو بُعد دیگر توسعه می یابند مانند فیلم های نازك و پوششها.

برخی از قطعات كامپیوتر جزو این گروه هستند. گروه بعدی شامل موادی است كه دارای دو بعد هستند و در یك بعد دیگر گسترش می یابند و شامل لوله ها و سیمها می شوند. گروه مواد سه بعدی در نانو شامل ذرات، نقطه های كوانتمی (ذرات كوچك مواد نیمه هادیها) و نظایر آنها می شوند. دو ویژگی مهم، مواد نانو را از دیگر گروهها متمایز می سازد كه عبارتند از افزایش سطح مواد و تاثیرات كوانتمی.

این عوامل می توانند باعث ایجاد تغییرات و یا به وجود آمدن خواص ویژه ای مانند تاثیر در واكنشها، مقاومت مكانیكی و مشخصه های ویژه الكتریكی در مواد نانو شوند. همانگونه كه اندازه این مواد كاهش می یابد، تعداد بیشتری از اتمها در سطح قرار خواهند گرفت. برای مثال، اتم های موادی به اندازه۳۰ نانومتر به میزان۵ درصد،۱۰ نانومتر به میزان۲۰ درصد و۳ نانومتر به میزان۵۰ درصد در سطح قرار دارند.

در نتیجه مواد نانو با ذرات كوچكتر در مقایسه با مواد نانو با ذرات بزرگتر دارای سطح بیشتری در واحد جرم هستند. با توجه به ازدیاد سطح در این مواد، تماس ماده با سایر عناصر بیشتر شده و موجب افزایش واكنش با آنها می شود.

این عمل منجر به تغییرات عمده در شرایط مكانیكی و الكترونیكی این مواد خواهد شد. برای مثال سطوح بین ذرات كریستالها در بیشتر فلزات باعث تحمل فشارهای مكانیكی بر آن می شود.

اگر این فلزات در مقیاس نانو ساخته شوند، با توجه به ازدیاد سطح بین كریستالها، مقاومت مكانیكی آن به شدت افزایش می یابد. برای مثال فلز نیكل در مقیاس نانو مقاومتی بیشتر از فولاد سخت شده دارد. به موازات تاثیرات ازدیاد سطح، اثرات كوانتمی با كاهش اندازه مواد (به مقیاس نانو) موجب تغییر در خواص این مواد می شود (تغییر در خواص بصری، الكتریكی و جاذبه). موادی كه تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرند ذرات كوانتمی، لیزرهای كوانتمی برای الكترونیك بصری هستند. همانگونه كه بیش از این گفته شد مواد نانو، به سه گروه یك، دو و سه بُعدی طبقه بندی شده اند. مواد نانوی یك بعدی: این مواد شامل فیلم های بسیار نازك و سطوح مهندسی است و در ساخت ابزار الكتریكی و شیمیایی و مدارهای الكترونیكی ساده و مركب كاربرد وسیعی دارند.

امروزه كنترل ضخامت لایه ها تا اندازه یك اتم صورت می پذیرد و ساختار این لایه ها حتی در مواد پیچیده ای مانند روانكارها شناخته شده است.

لایه های مونو كه قطر آنها به اندازه یك ملكول و یا یك اتم است، در علوم شیمی كاربرد وسیعی دارند. یكی از كاربردهای این لایه ها ساخت سطوحی است كه خود را بازسازی كنند. مواد نانوی دوبعدی: به تازگی كاربرد مواد نانوی دو بعدی در تولید سیم و لوله ها افزایش یافته و توجه دانشمندان را به دلیل وجود خواص ویژه مكانیكی و الكترونیكی به خود جلب كرده است. در زیر به چند نمونه ساخته شده در این گروه اشاره می شود.

 نانو لوله های كربنی، CNTs : از رول كردن ورقهای گرافیتی یك یا چند لایه ساخته شده و قطر آنها چند نانو و طولشان چند میكرومتر است.ساختار مكانیكی این مواد مانند الماس بسیار سخت است اما در محورهای خود نرم و تاشو هستند.همچنین این مواد هادی الكتریكی بسیار عالی هستند. نوع غیر عالی نانو لوله های كربنی مانند مولیبید یوم دی سولفاید پس از CNTs ساخته شده است.

این مواد دارای ویژگی های منحصر به فردی همچون روانكاری، مقاومت در برابر ضربات امواج شوكها، واكنشهای كاتالیزی و ظرفیت بالا در ذخیره هیدروژن و لیتیم هستند. لوله های مواد پایه اكسیدی مانند اكسید تیتانیم، برای كاربردهای كاتالیزی، كاتالیزرهای نوری و ذخیره انرژی به صورت تجاری به بازار عرضه شده اند.

نانو سیمها: این سیمها از قرار گرفتن ذرات بسیار ریز از مواد مختلف به صورت خطی ساخته می شوند. نانوسیمهای نیمه هادی از سیلیكون، نیترات گالیم و فسفات ایندیوم ساخته شده و دارای قابلیتهای بسیار خوب نوری، الكتریكی و مغناطیسی است و نوع سیلیكونی این سیمها می تواند بخوبی در یك شعاع بسیار كوچك بدون آسیب رسانی به ساختار سیم خم شود.

این سیمها برای ثبت مغناطیسی اطلاعات در حافظه كامپیوترها، وسایل نانوالكترونیكی و نوری و اتصال مكانیكی ذرات كوانتمی به كار می روند. بیوپلیمرها: انواع گوناگون بیوپلیمرها، مانند ملكولهای DNA ، در خودسازی نانوسیمها در تولید مواد بسیار پیچیده به كار می روند. همچنین این مواد دارای قابلیت اتصال نانو و بیوتكنولوژی برای ساخت سنسور و موتورهای كوچك هستند.

مواد نانوی سه بعدی: این مواد به آن گروه تعلق دارد كه قطری كمتر از۱۰۰ نانومتر داشته باشند. مواد نانوی سه بعدی در اندازه های بزرگتر ساختار متفاوتی داشته و طیف وسیعی از مواد را در جهان تشكیل می دهند و صدها سال است كه به صورت طبیعی در زمین یافت می شوند. مواد تولید شده از عوامل فتوشیمیایی، فعالیت های آتش فشانها، مواد محترق از پختن غذا، مواد متصاعد از احتراق سوخت ماشین ها و مواد آلاینده تولید شده در صنایع جزو این گروه از مواد هستند.

این مواد به علت رفتار متفاوت در واكنش های شیمیایی و بصری بسیار مورد توجه قرار دارند. برای مثال اكسید تیتانیوم و روی كه بصورت شفاف و فرانما، جاذب و منعكس كننده نور ماورای بنفش در صفحات خورشیدی به كار می روند در ابعاد نانو هستند. این مواد كاربردهای بسیار ویژه ای در ساخت رنگها و داروها (به ویژه داروهایی كه تجویز آنها فقط برای یك عضو مشخص بدن و بدون تاثیر بر سایر اعضاست) دارند.

مواد نانوی سه بُعدی شامل مواد بسیاری می شود كه به چند نمونه از آنها اشاره می كنیم. كربن۶۰ (فوله رنس Fullerenes) : در اوایل سال۱۹۸۰ گروه جدیدی از تركیبات كربنی بنام كربن۶۰، ساخته شد. كربن۶۰ ، كروی شكل، به قطر۱ نانومتر و شامل۶۰ اتم كربن است كه به علت شباهت ساختار مولكولی آن با گنبدهای كروی ساخته شده توسط مهندس معماری بنام بوخ مینستر فولر بنام »فوله رنس« نامگذاری شد. در سال۱۹۹۰ ، روش های ساخت كوانتم های كربن۶۰ با مقاومت حرارتی میله های گرافیتی در محیط هلیم بدست آمد. این ماده در ساخت بلبرینگ های مینیاتوری و مدارهای الكترونیكی كاربرد وسیعی دارند.

دِن دریمرز (Dendrimers) : دن دریمرز از یك ملكول پلیمر كروی تشكیل شده و با یك روش سلسله مراتبی خود سازی تولید می شوند. انواع گوناگونی از این مواد به اندازه های چند نانومتر وجود دارند. دن دریمرز در ساخت پوششها، جوهر و حمل دارو به بدن كاربرد فراوانی دارند. همچنین در تصفیه خانه ها به منظور بدام انداختن یونهای فلزات كه می توان به وسیله فیلترهای مخصوص از آب جدا شوند از این مواد استفاده می شود.

ذرات كوانتمی: مطالعات در مورد ذرات كوانتمی در سال۱۹۷۰ شروع شد و در سال۱۹۸۰ این گروه از مواد نانوی نیمه هادی ساخته شدند. اگر ذرات این نیمه هادی ها به اندازه كافی كوچك شوند، تاثیرات كوانتمی ظاهر شده و می توانند میزان انرژی الكترونها و حفره ها را كاهش دهند. از آنجایی كه انرژی با طول موج ارتباط مستقیم دارد در نتیجه خواص نوری مواد بصورت بسیار حساس قابل تنظیم خواهد شد و می توان با كنترل ذرات، جذب یا دفع طول موج خاص در یك ماده را امكان پذیر ساخت.

به تازگی با ردگیری مولكولهای بیولوژی با كنترل سطح انرژی این ماده، كاربردهای جدیدی از آن كشف شده است. در حال حاضر استفاده از مواد نانو رو به افزایش است و به علت خواص بسیار ویژه آنها، تحقیقات در یافتن مواد جدید همچون گذشته ادامه دارد.

كاربردهای نانوتكنولو‍ژی در كشاورزی و علوم دامی

خلاصه:نانوتكنولوژی به عنوان یك فناوری قدرتمند، توانایی ایجاد تحول در سیستم كشاورزی و صنایع غذایی آمریكا و سر تاسر دنیا را دارد. نمونه هایی از كاربردها و پتانسیلهای بالقوه نانوتكنولوژی در كشاورزی و صنایع غذایی، شامل سیستم های جدید آزاد كننده دارو برای درمان بیماریها، ابزارهای جدید بیولوژی سلولی و مولكولی، امنیت زیستی و تضمین سلامتی محصولات كشاورزی و غذایی و تولید مواد جدید مورد استفاده برای شناسایی عوامل بیماریزا و حمایت از محیط زیست می باشد.

تحقیقات اخیر، امكان استفاده از نانوشلها و نانوتیوپها را در سیستمهای جانوری برای تخریب سلولهای هدف، به روشنی ثابت نموده است. امروزه از نانوپارتیكل ها كه اجرام بسیار كوچكتر از حد میكرون هستند، برای رها سازی داروها و یا ژنها به داخل سلولها استفاده می كنند و مورد انتظار است كه این تكنولوژیها در ۱۰ الی ۱۵ سال آتی مورد بهره برداری كامل قرار گیرد.

با روند رو به رشد تحقیقات اخیر، این پیش بینی منطقی است كه در دهه آینده، صنعت نانوتكنولوژی با توسعه بی نظیر خود، منجر به ایجاد انقلاب عظیم در بخش پزشكی و بهداشت و همچنین تولیدات دارویی دام و آبزیان گردد.كلمات كلیدی: سیستمهای آزاد كننده دارو، نانوپارتیكل، نانوتكنولوژی، شناسایی اجرام بیماری زا
مقدمه:

نانوتكنولوژی به عنوان یك فناوری قدرتمند نوین، توانایی ایجاد انقلاب و تحولات عظیم را در سیستم تامین مواد غذایی و كشاورزی ایالت متحده آمریكا و در گستره جهانی دارد. نانوتكنولوژی قادر است كه ابزارهای جدیدی را برای استفاده در بیولوژی مولكولی و سلولی و همچنین تولید مواد جدیدی، برای شناسایی اجرام بیماری زا معرفی نماید و بنابراین چندین دیدگاه مختلف در نانوتكنولوژی وجود دارد كه می تواند در علوم كشاورزی و صنایع غذایی، كاربرد داشته باشد. به عنوان مثال امنیت زیستی تولیدات كشاورزی و مواد غذایی، سیستمهای آزاد كننده دارو بر علیه بیماریهای شایع، حفظ سلامتی و حمایت از محیط زیست از جمله كاربردهای این علم می باشد.علم نانوتكنولوژی چیست؟

انجمن ملی نوبنیاد نانوتكنولوژی كه یك نهاد دولتی در كشور امریكا می باشد ، واژه نانوتكنولوژی را چنین توصیف می كند: “تحقیق و توسعه هدفمند، برای درك و دستكاری و اندازه گیریها مورد نیاز در سطح موادی با ابعاد در حد اتم”، مولكول و سوپرمولكولها را نانوتكنولوژی می گویند. این مفهوم با واحدهایی از یك تا صد نانومتر، همبستگی دارد. دراین مقیاس خصوصیات فیزیكی، بیولوژیكی و شیمیایی مواد تفاوت اساسی با یكدیگر دارند و غالبا اعمال غیر قابل انتظار از آنها مشاهده می شود.

در سیستم كشاورزی امروزی، اگردامی مبتلا به یك بیماری خاص شود، می توان چند روز و حتی چند هفته یا چند ماه قبل علائم نامحسوس بیماری را شناسایی كنند و قبل از انتشار و مرگ و میر كل گله، دامدار را برای اخذ تصمیمات مدیریتی و پیشگیری كننده آگاه كند و بنابراین می توان نسبت به مقابله با آن بیماری اقدام نماید. نانوتكنولوژی به موضوعاتی در مقیاس هم اندازه با ویروسها و سایر عوامل بیماری زا می پردازد و بنابراین پتانسیل بالایی را برای شناسایی و ریشه كنی عوامل بیماری زا دارد. نانوتكنولوژی امكان استفاده از سیستمهای آزاد كننده داروئی را كه بتواند به طور طولانی مدت فعال باقی بماند، فراهم می كند.

به عنوان مثال استفاده از سیستمهای آزاد كننده دارو، می توان به ایمپلنتهای ابداع شده مینیاتوری در حیوان اشاره كرد كه نمونه های بزاقی را به طور مستمر كنترل می كنند و قبل از بروز علائم بالینی و تب، از طریق سیستمهای هشدار دهنده وسنسورهای ویژه، می تواند احتمال وقوع بیماری را مشخص و سیستم خاص ازاد كننده دارو معینی را برای درمان موثر توصیه كنند.

طراحی سیستمهای آزاد كننده مواد دارویی، یك آرزوی و رویای همیشگی محققان برای سیستمهای رها كننده داروها، مواد مغذی و پروبیوتیكها بوده و می باشد. نانوتكنولوژی به عنوان یك فناوری قدرتمند به ما اجازه می دهد كه نگرشی در سطح مولكولی و اتمی داشته و قادر باشیم كه ساختارهایی در ابعاد نانومتر را بیافرینیم.

برای تعیین و شناسایی بسیار جزئی آلودگیهای شیمیایی، ویروسی یا باكتریایی در كشاورزی و صنایع غذایی معمولا از روشهای بیولوژیكی، فیزیكی و شیمیایی استفاده می گیرد. در روشهای اخیر نانوتكنولوژی برای استفاده توام این روشها، یك سنسور در مقیاس نانو طراحی كرده اند در این سیستم جدید، مواد حاصل از متابولیسم و رشد باكتریها با این سنسورها تعیین می گردد. سطوح انتخابی بیولوژیكی، محیطی هایی هستند كه عمده واكنشهای و فعل و انفعالات بیولوژیكی و شیمیایی در آن محیط انجام می شود.

چنین سطوحی همچنین توانایی افزایش یا كاهش قدرت اتصال ارگانیزمها و ملكولهای ویژه را دارد. از جنبه های كاریردی استفاده از این سطوح، طراحی سنسورها، كاتالیستها، و توانایی جداسازی یا خالص سازی مخلوطهای بیومولكولها می باشد. نانومولكولها موادی هستند كه اخیرا از طریق نانوتكنولوژی به دست آمده اند و یا در طبیعت موجودند و بوسیله این ساختارها، امكان دستكاریهای درسطح نانو و تنظیم و كاتالیز واكنشهای شیمیایی وجود دارد.

نانو مواد از اجزای با سایز بسیار ریز تشكیل شده اند و اجزا تشكیل دهنده چنین ساختارهایی بر خواص مواد حاصل در سطح ماكرو تاثیر می گذارد. ساختارهای كروی توخالی (buckey balls ) كه با نام دیگر فلورن هم شناخته شده اند، مجموعه از اتمهای كربن متحدالشكل به صورت كروی هستند كه در چنین ساختاری هر اتم كربن به سه اتم كربن مجاورش متصل شده. دانشمندان اكنون به خوبی می دانند كه چگونه یك چنین ساختاری را به وجود آورند و كاربردهای بیولوژیكی آن امروزه كاملا شناخته شده است. از جمله كاربردهای چنین ساختارهایی برای رها سازی دارو یا مواد رادیواكتیو در محلهای مبتلا به عوامل بیماریزا می باشد.

ایده استفاده از۶۰ اتم كربن به جای ۸۰ اتم، ساختارهای توخالی را برای آزاد سازی دارو فراهم می كند. هدف از این كار در نهایت رسیدن به گروهای قابل انحلال پپتیدها در آب می باشد كه نتیجتا این مولكولها به جریان خون راه پیدا می كنند.

 نانوتیوپها ساختارهای توخالی دیگری هستند كه از دو طرف باز شده اند و گروههای اتمی دیگری به آنها اضافه شده اند و یك ساختار شش گوشه را تشكیل می دهند. نانوتیوپها می توانند به عنوان یك ورقه گرافیت در نظر گرفته شوند كه به دور یك لوله پیچیده شده اند.كاربرد پلی مرهای سنتزی در داروسازی پیشرفتهای چشمگیری داشته است. سبكی، نداشتن آثار جانبی و امكان شكل دهی پلی مرها، كاربرد آنها را در زمینه پزشكی و دامپزشكی افزایش داده است.

در روشهای دارورسانی مدرن، فرآورده شكل دارویی موثر خود را با یك روند مشخص شده قبلی برای مدت زمان معلوم بطور سیستماتیك به عضو هدف آزاد می كند. پلیمرها نه تنها به عنوان منابع ذخیره دارو و غشا و ماتریكس های نگهدارنده عمل می كنند بلكه می توانند سرعت انحلال آزاد سازی و تعادل دفع و جذب آزاد را در بدن كنترل كنند.دندریمر(پلی مر) یك طبقه جدید از مولكولهای سه بعدی مصنوعی هستند كه از مسیر و راه نانوسنتزی به دست آمده اند كه این دندریمرها از توالیها و شاخه ای تكراری حاصل آمده اند. ساختار چنین تركبیباتی از یك درجه بالای تقارن برخوردار است.نقاط كوانتومی، كریستالهایی در مقیاس نانومتری هستند كه اساسا در اواسط ۱۹۸۰ برای كاربردهای اپتوالكترونیك به كاربرده شدند. آنها در طی سنتز شیمیایی در مقیاس نانو ایجاد می شوند و از صدها یا هزاران اتم در نهایت یك ماده نیمه هادی معدنی تشكیل شده اند كه این ماده به اتمها خاصیت فلورنس می دهد.

وقتی یك نقطه كوانتومی با یك پرتو نور برانگیخته می شود آنها دوباره نور را منتشر می كنند. میزان یك طیف نشری متقارن باریك مستقیم به اندازه كریستال بستگی دارد.

این بدان معنی است كه اجرام كوانتومی می توانند به خوبی برای انتشار نور در طول موجهای مختلف طراحی شوند. نانوشلها یك نوع جدید از نانوذرات كه از هسته دی الكتریك مانند سیلیكا تشكیل شده اند كه با یك لایه فلزی فوق العاده نازك(به عنوان مثال طلا) پوشش داده شده اند. نانوشلهای طلا، دارای خواص فیزیكی مشابه به آنهایی هستند كه از كلوئیدها طلا ساخته شده اند. پاسخهای نوری نانوشلهای طلا به طور قابل توجهی به اندازه نسبی هسته نانوذرات و ضخامت لایه طلا بستگی دارد.

 دانشمندان قادرند نانوشلهایی را بسازند كه ملكولهای آنتی ژنها بر روی آنها سوار شوند و در مجموع سلولهای سرطانی و تومورهای موجود را تحت تاثیر قرار دهند. این ویژگی مخصوصا در رابط با نانوشلها می باشد كه این ساختارها قادرند فقط تومورهای موجود را تحت تاثیر قرار دهند و سلولهای مجاور تومور دست نخورده باقی می ماند. از طریق حرارتی كه به طور انتخابی در سلولهای توموری ایجاد می كند منجر به از بین بردن این سلولها می شود.
 

كاربردهای نانوتكنولوژی در علوم دامی
سلامتی دامهای اهلی از جمله مسائلی است كه با اقتصاد دامداریها در ارتباط می باشد. یك دامپزشك می نویسد كه “علم نانوتكنولوژی توانایی و پتانسیل بالقوه ای بر روی رهیافتهای آتی دامپزشكی و درمان دامهای اهلی خواهد داشت”. تامین اقلام غذایی برای دامهای اهلی همواره با افزایش هزینه و نیاز به مراقبتهای خاص دامپزشكی و تجویز دارو و واكسن همراه بوده است و نانوتكنولوژی توانایی ارائه راهكارهای مناسب برای حل این معضلات را دارد.
سیستمهای سنتیتیك آزاد كننده مواد داروئیامروزه مصرف آنتی بیوتیكها، واكسنها، پروبیوتیكها و عمده داروها از طریق وارد كردن آنها از راه غذا یا آب دامها و یا از راه تزریق عضلانی صورت می گیرد. رها سازی یك مرحله ای دارو در برابر یك میكروارگانیزم علارغم تاثیرات درمانی و اثرات بازدارنده پیشرفت یك بیماری معمولا با بازگشت مجدد علائم بیماری وتخفیف اثرات دارویی مصرفی همراه است.

روشهای موجود در سطح نانو، قابلیت تشخیص و درمان عفونت،اختلالات تغذیه ای و متابولیكی را دارا می باشد. سیستمهای سنتتیك رها سازی دارو می تواند خواص چند جانبه برای حذف موانع بیولوژیكی در افزایش بازده درمانی داروی مورد استفاده و رسیدن آن به بافت هدف داشته باشد كه از جمله این خواص می توان به موارد ذیل اشاره كرد.

۱- تنظیم زمانی مناسب برای آزاد سازی دارو

۲- قابلیت خود تنظیمی

۳- توانایی برنامه ریزی قبلیبنابراین در آینده نزدیك پیشرفتهای بیشتر تكنولوژی امكانات زیر را فراهم می كند:۱- توسعه سیستمهای سنتیتیك رها سازی داروها،پروبیوتیكها، مواد مغذی۲- افزایش سرعت شناسایی علائم بیماری و كاربرد روشهای درمانی سریع۳- توسعه سیستمهای رها سازی اسیدهای نوكلئیك و مولكولهای DNA۴- كاربرد نانومولكولها در تولید واكسنهای دامیتشخیص بیماری و درمان دامهاتصور امكان تزریق نانوپارتیكها به دامها و فعال شدن تدریجی ماده موثر همراه با این نانوذرات در بدن حیوان برای از بین بردن و تخریب سلولهای سرطانی، افق تحقیقاتی جدیدی را به روی محققان بازكرده است.

محققان دانشگاه رایس مراحل مقدماتی كاربرد نانوشلها را برای تزریق به جریان خون ارزیابی كردند. این ذرات نانو به گیرنده های غشاسلولهای سرطانی متصل می شوند و با ایجاد امواج مادون قرمز باعث بالا رفتن دمای سلولهای مذكور به ۵۵ درجه و تركیدن و از بین رفتن تومورهای موجود می گردند. همچنین نانوپارتیكهایی كه از اكسیدهای آهن ساخته می شوند، با ایجاد امواج مگنتیك در محل استقرار سلولهای سرطانی باعث از بین بردن این سلولها می شوند.

 یكی از اساسی ترین محورهای تحقیقاتی كنونی، توسعه سیستمهای رها سازی DNA غیرزنده، با بازدهی مناسب و با حداقل هزینه و عوارض جانبی و سمی می باشد، كه در ژن درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. اصلاح نژاد داممدیریت تلاقی و زمان مناسب جفتگیری دامها، از جمله مواردی است كه در مزارع پرورش گاوشیرده به هزینه و زمان طولانی نیاز دارد. از راهكارهایی كه اخیر مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده از نانوتیوپها خاص در داخل پوست می باشد كه زمان واقعی پیك هورمون استروژن و وقوع فحلی را دار دامها نشان می دهد و لذا با علائمی كه سنسورهای موجود به دستگاه مونیتور می فرستد، زمان دقیق و واقعی تلقیح را به دامدار نشان می دهد.

استفاده از نانوتكنولوژی در فراوری مواد معدنی

مقدمه
امروزه فناوری نانو به عنوان یك چالش اصلی علمی و صنعتی پیش روی جهانیان است. در سال های اخیر مشخصات سایز محصولات برای مواد پیشرفته به شكل بسیار چشمگیری ریز شده است كه در بعضی اوقات به محدوده نانو سایز می رسد لذا استفاده از نانوتكنولوژی در رسیدن به این هدف بسیار مفید و كارا خواهد بود.

در نانوتكنولوژی شما قادر به ایجاد ساختارهایی از مواد خواهید بود كه در طبیعت موجود نبوده و شیمی مرسوم نیز قادر به ایجاد آن می باشد. برخی از مزایای این فناوری را می توان تولید مواد قوی تر، قابل برنامه ریزی و كاهش هزینه های فعالیت برشمرد. تعریف نانوفناوری بر اساس برنامه پیشگامی ملی آمریكا (یك برنامه تحقیق و توسعه دولتی جهت هماهنگی میان تلاش های صورت گرفته از طرف حوزه های علمی، مهندسی و فناوری) عبارتست از:

• توسعه علمی و تحقیقاتی در سطوح اتمی، مولكولی یا ماكرومولكولی، در محدوده اندازه های طولی از ۱ تا ۱۰۰ نانومتر.
• ساخت و كاربرد ساختارها، تجهیزات و سیستم هایی كه به علت ابعاد كوچك و یا متوسط خود دارای ویژگی ها و كاركردهای نوین و منحصر به فردی هستند.
• توانایی كنترل و اداره كردن [مواد و فرآیندها] در ابعاد اتمی

نانوفناوری اشاره به تحقیقات و توسعه صنعتی در سطوح اتمی، مولكولی و ماكرومولكولی دارد. این تحقیقات با هدف ایجاد و بهره برداری از ساختارها و سیستم هایی صورت می گیرند كه به واسطه اندازه كوچك خود دارای خواص و كاربردهای منحصر به فردی باشند.
تفاوت اصلی فناوری نانو با فناوری های دیگر در مقیاس مواد و ساختارهایی است كه در این فناوری مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت اگر بخواهیم تفاوت این فناوری را با فناوری های دیگر به صورت قابل ارزیابی بیان نماییم، می توانیم وجود عناصر پایه را به عنوان یك معیار ذكر كنیم. عناصر پایه در حقیقت همان عناصر نانومقیاسی هستند كه خواص آنها در حالت نانومقیاس با خواص شان در مقیاس بزرگتر تفاوت می كند. به علت توسعه خواص پودرهای بسیار ریز نظیر شیمی سطح، خواص تراكم، مقاومت، خواص نوری و واكنش‏های سینیتیكی و همچنین افزایش تقاضا برای پودرهای ریز در صنایع، خردایش بسیار ریزتر در بسیاری از رشته‏ها مانند كانی‏ها، مواد سرامیكی، رنگدانه‏ها، محصولات شیمیایی،میكروارگانیسم‏ها ، داروشناسی و كاغذسازی استفاده می‏شود. به عنوان مثال، پودر سنگ آهك به عنوان پركننده در پلاستیك‏ها جهت بهبود مقاومت در برابر گرما، سختی، استحكام رنگ و پایداری مواد به كار گرفته می‏شود.
این ماده همچنین در كاغذسازی به عنوان پوشش و پركننده جهت تولید كاغذهای روشن با مقاومت مناسب در برابر زردی و كهنگی و همچنین جهت سنگ آهك قابلیت چاپ، پذیرش جوهر و صافی و همواری كاغذ كاربرد فراوانی دارد. لذا خردایش بسیار ریز پودر سنگ آهك، به شكل وسیعی در نقاشی، رنگدانه‏ها، مواد غذایی، پلاستیك‏ها و صنایع داروشناسی، به عنوان مواد پركننده كاربرد دارد.

تاریخچه فناوری نانو
در طول تاریخ بشر از زمان یونان باستان، مردم و به خصوص دانشمندان آن دوره بر این باور بودند كه مواد را می توان آنقدر به اجزای كوچك تقسیم كرد تا به ذراتی رسید كه خردناشدنی هستند و این ذرات بنیان مواد را تشكیل می دهند، شاید بتوان دموكریتوس فیلسوف یونانی را پدر فناوری و علوم نانو دانست چرا که در حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح او اولین كسی بود كه واژه اتم را كه به معنی تقسیم نشدنی در زبان یونانی است برای توصیف ذرات سازنده مواد به كار برد.
با تحقیقات و آزمایش های بسیار، دانشمندان تاکنون ۱۰۸ نوع اتم و تعداد زیادی ایزوتوپ كشف كرده اند. آنها همچنین پی برده اند كه اتم ها از ذرات كوچكتری مانند كوارك ها و لپتون ها تشكیل شده اند. با این حال این كشف ها در تاریخ پیدایش این فناوری پیچیده زیاد مهم نیست.
نقطه شروع و توسعه اولیه فناوری نانو به طور دقیق مشخص نیست. شاید بتوان گفت كه اولین نانوتكنولوژیست ها شیشه گران قرون وسطایی بوده اند كه از قالب های قدیمی برای شكل دادن شیشه هایشان استفاده می كرده اند. البته این شیشه گران نمی دانستند كه چرا با اضافه كردن طلا به شیشه رنگ آن تغییر می كند. در آن زمان برای ساخت شیشه های كلیساهای قرون وسطایی از ذرات نانومتری طلا استفاده می شده است و با این كار شیشه های رنگی بسیار جذابی به دست می آمده است. این قبیل شیشه ها هم اكنون در بین شیشه های بسیار قدیمی یافت می شوند. رنگ به وجودآمده در این شیشه ها برپایه این حقیقت استوار است كه مواد با ابعاد نانو دارای همان خواص مواد با ابعاد میكرو نمی باشند.
در واقع یافتن مثال هایی برای استفاده از نانو ذرات فلزی چندان سخت نیست. رنگدانه های تزیینی جام مشهور لیکرگوس در روم باستان (قرن چهارم بعد از میلاد) نمونه ای از آنهاست.
این جام هنوز در موزه بریتانیا قرار دارد و بسته به جهت نور تابیده به آن رنگ های متفاوتی دارد. نور انعکاس یافته از آن سبز است ولی اگر نوری از درون آن بتابد، به رنگ قرمز دیده می شود. آنالیز این شیشه حکایت از وجود مقادیر بسیار اندکی از بلورهای فلزی ریز۷۰۰ (nm) دارد، که حاوی نقره و طلا با نسبت مولی تقریبا ۱۴ به یك است حضور این نانوبلورها باعث رنگ ویژه جام لیکرگوس گشته است.
در سال۱۹۵۹ ریچارد فاینمن مقاله ای را درباره قابلیت های فناوری نانو در آینده منتشر ساخت. باوجود موقعیت هایی كه توسط بسیاری تا آن زمان كسب شده بود، ریچارد. پی. فاینمن را به عنوان پایه گذار این علم می شناسند. فاینمن كه بعدها جایزه نوبل را در فیزیك دریافت كرد در آن سال در یک مهمانی شام كه توسط انجمن فیزیک آمریكا برگزار شده بود، سخنرانی كرد و ایده فناوری نانو را برای عموم مردم آشكار ساخت. عنوان سخنرانی وی «فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد» بود. سخنرانی او شامل این مطلب بود كه می توان تمام دایره المعارف بریتانیكا را بر روی یك سنجاق نگارش كرد. یعنی ابعاد آن به اندازه۲۵۰۰۰/۱ابعاد واقعیش كوچك می شود. او همچنین از دوتایی كردن اتم ها برای كاهش ابعاد كامپیوترها سخن گفت (در آن زمان ابعاد كامپیوترها بسیار بزرگتر از ابعاد كنونی بودند اما او احتمال می داد كه ابعاد آنها را بتوان حتی از ابعاد كامپیوترهای كنونی نیز كوچكتر كرد. او همچنین در آن سخنرانی توسعه بیشتر فناوری نانو را پیش بینی كرد.

كاربرد فناوری نانو
فناوری نانو به سه زیر شاخه بالا به پایین، پایین به بالا (روش های ساخت) و نانو محاسبات (روش های مدل سازی و شبیه سازی) تقسیم بندی می شوند كه هر كدام از این روش ها نیز به شاخه های گوناگون تقسیم می شوند .
كاهش اندازه میكرو ساختاری مواد موجود می تواند تاثیرات بزرگی را به وجود آورد. مثلاً همان طور كه اندازه دانه یا كریستال در یك فلز به سمت نانو مقیاس حركت می كند، نسبت اتم های موجود بر روی مرزهای دانه های این جسم جامد افزایش پیدا می كند و آنها رفتاری كاملاً متفاوت از اتم هایی كه روی مرز نیستند بروز می دهند. رفتار آنها شروع به تحت تاثیر قرار دادن رفتار ماده می كنند و در نتیجه در فلزات، افزایش استحكام، سختی، مقاومت الكتریكی، ظرفیت حرارتی ویژه، بهبود انبساط حرارتی و خواص مغناطیسی و كاهش رسانایی حرارتی دیده می شود.
در اختلاط شدید از انواع همزن های دور بالا، همگن سازها، آسیاب های كلوییدی و غیره می توان برای تهیه قطرات ریز یك مایع در مایع دیگر (نانو كپسول ها) سود جست. البته عوامل فعال سطحی (خودآرایی) نقش كلیدی در ایجاد و پایداری این نانو امولسیون ها دارد.
در روش استفاده از آسیاب گلوله ای با آسیا و یا پودر كردن می توان برای ایجاد نانو ذرات استفاده كرد. خواص نانو ذرات حاصل تحت تاثیر نوع ماده آسیاكننده، زمان آسیا و محیط اتمسفری آن قرار می گیرد. از این روش می توان برای تولید نان ذراتی از مواد استفاده كرد كه با روش های دیگر به آسانی تولید نمی شوند. البته آلودگی حاصل از مواد محیط آسیاب كننده هم می تواند مشكل ساز باشد.
نانو ذرات در حال حاضر از طیف وسیعی از مواد ساخته می شوند. معمول ترین آنها نانو ذرات سرامیكی بوده كه به بخش سرامیك های اكسید فلزی (نظیر اكسیدهای تیتانیوم، روی، آلومینیوم و آهن و نانو ذرات سیلیكاتی (عموماً به شكل ذرات نانو مقیاسی رس) تقسیم می شود. طبق تعریف حداقل باید یكی از ابعاد آنها كمتر از ۱۰۰ نانومتر باشد. نانو ذرات سرامیكی فلزی یا اكسید فلزی معمولاً اندازه یكسانی از دو یا سه نانو متر تا ۱۰۰ نانو متر – در هر سه بعد دارند شاید شما انتظار دارید كه چنین ذرات كوچكی در هوا معلق بمانند اما در واقع آنها به وسیله نیروهای الكترواستاتیك به یكدیگر چسبیده و به شكل پودر بسیار ریزی رسوب می كنند. كاربردهای بازارپسند این نانو مواد بسیار زیاد است.
خردایش یك فرآیند منحصر به فردی است كه در محدوده وسیعی از كابردهای صنعتی جهت تولید ذرات ریز كاربرد دارد اما بسیار مشكل است كه توسط خردایش، ذرات را به سایز بسیار ریز تبدیل كنیم و علاوه بر این، خردایش بسیار ریز به علت ظرفیت پایین آسیا و مصرف انرژی بالا، بسیار گران است.
بنابراین افزایش در كارآیی خردایش، تاثیر مفید اساسی بر روی مصرف انرژی خردایش و هزینه خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف، انتخاب آسیای مناسب و عملیات در شرایط بهینه آسیا كردن لازم و ضروری به نظر می‏رسد. در این جهت از آسیای سانتریفیوژ استفاده می شود كه، یك آسیای با قدرت بالا بوده و می‏تواند جهت خردایش بسیار ریز مواد مورد استفاده قرار گیرد.
این آسیا با به كارگیری نیروهای سانتریفیوژ تولید شده توسط دوران محور لوله آسیا در یك چرخه فعالیت می‏كند.
همچنین در فناوری نانو میتوان توسط فرآیند شیمی مکانیکی ترکیبات اكسی فلوراید لانتانیوم (Loaf) را در حد سایز بسیار ریز نانو به دست آورد. اكسی فلوراید لانتانیوم می تواند یك فعال كننده، ماده میزبان فسفر، كاتالیزور برای جفت شدن اكسایشی متان و یا اكسایش هیدروژن زدایی متان باشد. این ماده توسط دو روش مهم تركیب می شود. اولین شیوه، فرآیند تركیبی حالت جامد تحت فشار و حرارت بالا بوده و فعل و انفعالات مستقیمی را در بین مواد موجب می شود و دیگری فرآیند electro_winning است كه جهت آماده سازی به یك محلول آبدار و یا یك نمك گداخته نیاز دارد. در این روش های تركیبی، از فلوراید لانتانیوم یا آمونیوم فلوراید به عنوان یك منبع فلوراید مورد استفاده قرار می گیرد كه طبعاً دارای هزینه بالایی نیز است.
روش جایگزین دیگر جهت تركیب مواد كاربردی بدون استفاده از گرما می باشد. در این روش تنها از یك دستگاه خردایش با قدرت بالا نظیر آسیای Planetary استفاده می شود، به طوری كه در این روش مسائل آلودگی های زیست محیطی به حداقل رسیده و دلیل آن عدم وجود مواد مضری چون فلوئورین در گازهای خروجی آن است. جهت جلوگیری از وجود ناخالصی های ناشی از پوشش گلوله های مورد استفاده در آسیا در زمان خردایش، از گلوله های از جنس زیركنیوم استفاده می شود كه در مقابل سائیدگی مقاوم است .
مضرات نانو
هر چند كه گفته مى شود نانوفناورى قابلیت تولید و كاربرد فناورى هاى تمیزتر را دارا است؛ اما در كاربرد نانومواد یا ریزمواد باید احتیاط لازم را به عمل آورد. مطالعات نشان مى دهد افرادى كه در معرض انتشار نانومواد قرار دارند ممكن است به عارضه هایى دچار شوند و همچنین تخلیه نانوذرات به آب نیز سبب آلودگى هاى سمى زیست محیطى مى شود. در این نوشتار جهت آشنایى بیشتر خوانندگان گرامى با سایر جنبه هاى علم و فناورى رو به رشد نانو یكى از كامل ترین و جدیدترین مطالعاتى كه در زمینه خطرات نانوذرات انجام شده و هم اكنون در مجله Journal of Cleaner Production زیر چاپ است؛ به صورت خلاصه ترجمه و ارائه شده است.
ویژگى بارز نانوفناورى استفاده آن از ذرات بسیار كوچكى است كه حداقل یكى از ابعاد آنها كمتر از ۱۰۰ نانومتر باشد. گفته شده است كه نانوفناورى مى تواند مواد زائد و آلودگى ها را از محیط حذف كند حتى مى تواند به طور فزاینده اى از مصرف و هدر رفتن منابع جلوگیرى كند كه این خود مى تواند سبب شود قیمت تمام شده بسیارى از محصولات و فرآیندها كاهش یابد. از سوى دیگر نانوفناورى این قابلیت را دارد كه با فراهم آوردن امكان انتخاب گرى بالا در واكنش هاى شیمیایى، بهره ورى در مصرف انرژى و كاهش تولید مواد زائد را موجب شود. با این وجود مطالعات نشان مى دهد كه این فناورى نوظهور آنچنان كه گفته مى شود بى خطر نیست. اصولاً ما با سه دسته نانومواد سروكار داریم. دسته اول كه مهم ترین و قدیمى ترین آنها كربن سیاه یا كربن بلاك است كه در ساختن لاستیك و نیز در صنایع چاپ به كار مى رود. كاربردهاى جدید این نانوماده در صنایع دیگرى چون صنایع پوششى، نساجى، سرامیك، شیشه و… گزارش شده است. تنها افرادى كه در این صنایع كار مى كنند مى توانند در معرض این دسته از نانومواد قرار بگیرند. دسته دوم شامل نانوذراتى است كه در مواد دارویى و آرایشى بهداشتى به كار مى روند كه بالنسبه عموم افراد ممكن است از آنها استفاده كنند. دسته سوم نانوذراتى هستند كه به صورت ناخواسته به عنوان محصول فرعى بعضى از فرآیندها- مانند سوختن سوخت هاى دیزلى، گداختن فلزات و حرارت دادن پلیمرها تولید مى شوند، كه به این دسته نانوذرات غیرتولیدى نیز گفته مى شود. امروزه بیشتر نانوذرات تولیدى از اكسیدهاى فلزى، سیلیكون و كربن ساخته مى شوند. بیشتر نانوذرات دارو رسان از چربى ها و ساختارهایى با پایه پلى اتیلن گلیكول ساخته شده اند.

سه شنبه 21/8/1387 - 14:28
آموزش و تحقيقات

عفونت های دستگاه ادراری

پیشابراه ، مثانه ، كلیه ها و پروستات ، همگی مستعد ابتلا به عفونت هستند . اغلب عفونت های دستگاه ادراری ( UTI ) سبب ایجاد علائم موضعی می شوند اما تظاهرات بالینی همیشه با دقت محل عفونت را مشخـــص نمی كنند .
اورتریت :
 علائم این عفونت شامل درد و سوزش پیشابراه حین ادرار كردن هستند و عموماً مقداری ترشح نیز در مجرای پیشابراه وجود دارد .
تشخیص آزمایشگاهی شامل رنگ آمیزی گرم ترشحات پیشابراه كه در اغلب مردان مبتلا به سوزاك علت اورتریت را مشخص می كند .
درمان اورتریت گنوكوكی تجویز سفتریاكسون   (mg ۲۵۰ تزریق عضلانی ، در دوز واحد ) و برای درمان عفونت كلامیدیایی همزمان باید به دنبال این درمان اقدام به تجویز یك دوره داكسی سیكلین (mg ۱۰۰ خوراكی دو بار در روز به مدت ۷ روز ) یا آزیترومایسین (g ۱ خوراكی بصورت دوز واحد ) شود .

درمانهای جایگزین شامل سفیكسیم (mg ۴۰۰ خوراكی یكبار در روز ) سیپرو فلوكسازین (mg ۵۰۰ خوراكی یكبار در روز) هستند . در بیماران مبتلا به آلرژی شدید نسبت به داروهای بتالاكتام می توان از اسپكتینومایسین به میزان g ۲ داخل عضلانی استفاده كرد .
درمان اورتریت غیر گنوكوكی شامل درمان فرد مبتلا و تمام افرادی است كه با وی در تماس جنسی بوده اند و باید باآزیترومایسین (g ۱خوراكی بصورت دوز منفرد ) یا داكسی سیكلین (mg ۱۰۰ خوراكی دوبار در روز به مدت ۷ روز  ) تحت درمان قرار بگیرند . عود مجدد عفونت متحمل است و به درمان طولانی تری نیاز دارد  ( ۲ تا ۳ هفته ) .
سیستیت و پیلونفریت :
در زنان شایعتر است و میزان بروز این عفونتها با افزایش سن افزایش می یابد . عوامل مستعد كننده فرد به عفونت های دستگاه ادراری ، شامل استفاده از وسایل    ( مانند كاتتریزاسیون ، سیستوسكوپی ) ، بارداری ، اختلالات آناتومیك دستگاه ادراری و دیابت شیرین هستند .
ویژگیهای بالینی :
درد سوپراپوبیك ، احساس ناراحتی یا لرزش هنگام ادرار كردن و تكرر ادرار ، علائم شایع عفونت دستگاه ادراری هستند وجود درد پشت یا فلانك و پیدایش تب مؤید این است كه عفونت محدود به مثانه نیست و سبب درگیری كلیه یا پروستات نیز شده است .
افراد مسن و بیماران ناتوان مبتلا به عفونت دستگاه ادراری ممكن است فاقد هر نوع علامت قابل انتساب به دستگاه ادراری باشند وتنها با تب ، اختلال وضعیت عقلانی یا هیپوتانسیون مراجعه كنند.
در تشخیص آزمایشگاهی وجود بیش از ۵ تا۱۰ عدد گلبول سفید در هرمیدان قوی میكروسكپی از یك نمونه ادراری سانتریفوژ شده ، غیر طبیعی محسوب می شود .
وجود كست های گلبول سفید در یك نمونه ادراری عفونی ، دلالت بر وجود پیلو نفریت دارد .
درمان در اغلب بیماران مبتلا به سیستیت ، تجویز مقدار بالای آنتی بیوتیك در یك دوز واحد می باشد. ( مثلاً یك قرص تری متوپریم _ سولفامتوكسازول از نوع قدرت مضاعف یا ۸۰۰ میلی گرم نورفلوكساسین ) از آنجایی كه افتراق بالینی سیستیت از بیماری دستگاه ادراری فوقانی دشوار است، كسانی كه دوز واحد آنتی بیوتیك دریافت كرده اند ممكن است به علت وجود بیماری تشخیص داده نشده قسمت فوقانی دستگاه ادراری ، دچار عود عفونت شوند .

در بیمار مبتلا به سندرم اورترال اگر به تجویز آنتی بیوتیك ها پاسخ دهد باید سیر درمان وی راكامل كرد در غیر اینصورت اگر علائم پیوری پا برجا بماند باید بیمار تحت درمان ۷ تا۱۰ روزه با تتراسیكلین قراربگیرد . در بیمارانی كه بعلت پیلونفریت بستری   شده اند ،رنگ آمیزی گرم ادرار درمان اولیه را هدایت می كند .

عفونت باسیل گرم منفی را میتوان در آغاز بایك آمینو گلیكوزید به اضافه   آمپی سیلین / سالباكتام یا یك سفالوسپورین درمان كرد. درصورت مطالعات حساسیت آنتی بیوتیكی كه نشان دهنده غیر ضروری بودن آمینوگلیكوزیدها باشند ، مصرف این داروها باید سریعاً قطع شود .

در عفونت آنتروكوكی ( كوكسی g+ به صورت زنجیره ای ) درابتدا با آمپی سیلین به اضافه یك آمینوگلیكوزید درمان می كنیم . وجود كوكسی g+  خوشه ای می تواند مؤید استافیلوكوكها باشد . در زمانی كه از سایر جهات سالم هستند از عوامل محتمل استافیلوكوك ساپروفیتیكوس است كه به اغلب آنتی بیوتیكها حساس می باشد ولی دربیماران مسن تر باید استافیلوكوك طلائی مورد توجه باشد .

این عفونت را می توان با پنی سیلین مقاوم به پنی سیلیناز مانند نفسیلین درمان كرد . وجود كوكسی g+  در ادرار ممكن است برآندوكاردیت توام با آمبولیزه شدن سپتیك به كلیه دلالت داشته باشد .

در عفونت های مكرر پیشگیری با نصف قرص تری متوپریم _ سولفامتوكسازول هر شب موثر واقع می شود . در باكتریوری آسمپتوماتیك ( بدون علامت ) كه عمدتاً در افراد مسن و میانسال دیده می شود در صورت فقدان بیماری ساختمانی دستگاه ادراری یا دیابت شیرین ، نیازی به درمان ندارد .
باكتری اوری بدون علامت در حین بارداری به علت خطر بالای پیلونفریت باید تحت درمان قرارگیرد .
وجود پیوری در غیاب رشد باكتریائی دركشت ادرار در بیمارانی كه دچار علائم دستگاه ادراری تحتانی هستند باید عفونت كلامیدیائی ، گنوكوكی ، واژینیت وعفونت هرپس سیمپلكس در نظر قرارگیرد. پیوری استریل درغیاب علائم دستگاه ادراری تحتانی ممكن است دربیماران مبتلا به نفریت بینابینی یا سل دستگاه ادراری دیده شود .
پروستاتیت :
این عفونت معمولاً دراثر تهاجم مستقیم پاتوژن از میان پیشابراه رخ می دهد . از علائم عفونت دستگاه ادراری ، درد پشت یا پرینه وتب شایع هستند . برخی ازبیماران دچاردرد هنگام انزال می شوند . معاینه ركتال معمولاً نشان دهنده حساسیت پروستات است .
پروستاتیت حاد ممكن است ناشی از عفونت گنوكوكی باشد اما شایع تر ازهمه در اثر باسیلهای g-  رخ می دهد.
درمان این عفونت درجهت پاتوژن مشاهده شده دررنگ آمیزی گرم ادرار صورت می گیرد .
در مردانی كه دچار عفونت های راجعه دستگاه ادراری می شوند باید به پروستاتیت مزمن كه ممكن است بدون علامت باشد شك كرد .
بعلت نفوذ ضعیف اغلب آنتی بیوتیكها به پروستات ، درمان پروستاتیت مزمن با اشكال مواجه می شود .
درمان طولانی مدت ( ۴ تا ۱۲ هفته ) با یكی از فلوروكینولونها یا سیپروفلوكساسین ۵۰۰ میلی گرم دوبار در روز  یا تری متوپریم _ سولفامتوكسازول ( دوقرص هر ۱۲ ساعت )، اندیكاسیون دارد .

سه شنبه 21/8/1387 - 14:27
آموزش و تحقيقات

آموزش روشهای صحیح مسواک زدن و مصرف نخ دندان

استفاده از مسواك و خمیر دندان:
هدف اصلی از مسواك كردن، پاك كردن پلاك میكروبی از روی دندانها و لثه می باشد. درست مسواك كردن وقتی است كه تمام سطوح دندانها و لثه بخوبی مسواك زده شود. بنابراین بهتر است مسواك كردن در فرصت مناسب و با زمان كافی و توأم با آرامش صورت پذیرد، چرا كه كیفیت مسواك كردن (مسواك زدن صحیح) بهتر از تعداد دفعات آن اهمیت بیشتری دارد.

البته ایده‌آل آن است كه بعد از هر بار مصرف مواد غذایی یا مواد قندی، دندانهایمان را مسواك كنیم؛ ولی اگر نشد، در دو زمان مسواك كردن دندانها حتماً باید صورت گیرد

.
۱. شب قبل از خواب: به دلیل اینكه در زمان خواب، جریان بزاق و حركات زبان و گونه جهت تمیزكردن محیط دهان كاهش می‌یابد و دندانها مستعد پوسیدگی می‌شوند.
۲. صبح بعد از صبحانه

 انتخاب یك مسواك خوب:
     شرایط یك مسواك خوب :
• جنس : موهای مسواك از جنس نایلون نرم و سر موهای آن گرد باشد.
• كیفیت : موهای مسواك منظم و مرتب باشد. معمولاً نمی‌توان بیش از ۳ الی ۴ ماه از یك مسواك استفاده نمود. چون موهای آن خمیده و نامنظم می‌شود یا رنگ موهای آن تغییر می‌كند كه در اینصورت حتماً مسواك را باید تعویض نمود
• اندازه مسواك: مسواك كودكان،كوچكتر از بزرگسالان است. همچنین اندازه دسته آن برای کودکان باید بگونه ای باشد که بخوبی در دستهای کوچک کودکان قرار بگیرد و هنگام استفاده در دست آنها نلغزد.
• شكل مسواک : ترجیحاً دسته مسواك مستقیم باشد و خمیدگی بیش از حد نداشته باشد؛ چرا که مسواکهایی که دارای دسته مستقیم هستند، قدرت پاک کنندگی بالاتری دارند

نكته: مسواك جزء وسایل شخصی می‌باشد و هیچكس نباید از مسواك دیگری استفاده نماید.
 خمیر دندان:
امروزه اكثر خمیر دندانها حاوی فلوراید هستند كه سبب مقاومتر شدن دندان در برابر پوسیدگی می‌‌شود. خمیر دندانها دارای موادی هستند كه به از بین بردن پلاك ، رنگدانه و كنترل رسوب كمك می‌كنند و نیز دارای خاصیت ضد پوسیدگی، ضد حساسیت ، خوشبو و خوش طعم كننده دهان میباشند.
نكات مهم:
• لازم است مسواك كردن حتماً با خمیر دندان انجام شود ولی در صورت عدم دسترسی به خمیر دندان با آب خالی هم می‌توان مسواك نمود. استفاده از نمك خشك، جوش شیرین یا سایر پودرها جهت مسواك كردن درست نیست، زیرا سبب ساییدگی مینای دندان و خراشیده شدن لثه می‌گردد. استفاده از آب نمك رقیق (نصف قاشق چایخوری در یك لیوان آب جوشیده سرد) بصورت دهانشویه جهت ضدعفونی كردن محیط دهان، كمك كننده است.
• حداقل زمان برای مسواك زدن ۴ دقیقه می‌باشد(شكل ۴-۴)
• زمانهای مناسب برای مسواك زدن: صبح‌ها( بعد از صبحانه)، ظهرها (بعد از ناهار)، شبها (قبل از خواب).

 روش درست مسواك كردن چیست؟
ابتدا دهان را با آب بشوئید ، سپس به اندازه یك نخود خمیر دندان روی مسواك قرار داده و خمیر دندان را به داخل موهای مسواك فرو كنید

دندانهای بالا و پایین باید جداگانه مسواك شود. مسواك كردن از قسمت عقب یك سمت دهان شروع می‌شود و به ترتیب كلیه سطوح خارجی، داخلی و جونده كلیه دندانها مسواك زده میشود

هنگام مسواك كردن باید موهای مسواك با زاویه ۴۵ درجه نسبت به محور طولی دندان در محل اتصال لثه و دندان قرار گیرد
بعد از قرار دادن مسواك روی دندان و لثه، ابتدا حركت لرزشی (حركات سریع و كوتاه) در محل باید صورت بگیرد و سپس با حركت مچ دست، موهای مسواك روی سطح دندان از سمت لثه به طرف سطوح جونده چرخانده شود (شكل ۸-۴). این حركت حدود ۱۵ تا ۲۰ بار برای هر دندان باید انجام گیرد

تمیز كردن سطوح داخلی دندانها هم مانند مسواك كردن سطوح خارجی آن صورت می گیرد ولی برای سطوح داخلی دندانهای جلو، مسواك را باید به صورت عمود بر روی سطح داخلی دندانها قرار داد و با حركات بالا و پایین این سطوح را تمیز كرد 

برای مسواك كردن سطح جونده، موهای مسواك را در تماس با سطوح جونده قرار داده و كمی فشار دهید تا موهای مسواك به خوبی به داخل شیارهای سطح جونده وارد شود. سپس چند بار مسواك را به جلو و عقب بكشید تا بخوبی تمیز شود

چون خرده‌های مواد غذایی و میكروبها روی سطح زبان جمع می‌شوند، بهتر است هر چند روز یكبار روی زبان را هم با مسواك تمیز نمود. برای اینكار مسواك در عقب زبان قرار می‌گیرد و به طرف جلو كشیده می‌شود. تمیزكردن زبان نقش مهمی در از بین بردن بوی بد دهان دارد. پس از مسواك كردن دندانها و زبان باید دهان چندین بار با آب شسته شود. وقتی مسواك كردن دندانها تمام شد، مسواك را خوب بشوئید و در جایی دور از آلودگی نگهداری كنید. توجه كنید كه هیچگاه مسواك خیس را در جعبه سر بسته نگذارید؛ چون رطوبت هوای داخل جعبه زیاد شده و رشد میكروبها را تسریع می‌كند

 استفاده از نخ دندان:
سطوح بین دندانی به هیچ وجه با استفاده از مسواك تمیز نمی‌شوند و تنها با استفاده از نخ دندان می‌توان این سطوح را تمیز كرد. نخ دندان، نخ ابریشمی مخصوصی است كه باید آن را از داروخانه تهیه نمود. برای استفاده درست از نخ دندان باید:
• قبل از استفاده دستها را با آب و صابون خوب بشوئید.
• حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر از نخ دندان را ببرید و دو طرف نخی را كه بریده‌اید  در هر دو دست به دور انگشت وسط بپیچید

جهت نخ كشیدن دندانها، حداقل ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر نخ جدا كنید.

• سه انگشت آخر را ببندید و دو دست را از هم دوركنید تا نخ محكم كشیده شود. به این ترتیب انگشت نشانه و شست  هر دست آزاد می‌ماند

با بستن سه انگشت آخر، انگشت نشانه و شست دو دست آزاد مانده و قدرت مانور بالایی به شما می‌دهد.

• قطعه ای از نخ به طول ۲ تا ۵/۲ سانتی‌متر را بین انگشتان شست و اشاره دستها نگهدارید

طول نخی كه بین انگشتان دست آزاد باقی می‌ماند، كافی است ۲ تا ۵/۲ سانتیمتر طول داشته باشد.

• برای واردكردن نخ بین دندانهای فك پایین از دو انگشت اشاره و بین دندانهای فك بالا از دو انگشت شست یا یك شست و یك انگشت اشاره استفاده كنید.
• نخ را با حركتی شبیه اره كشیدن به آرامی به فضای بین دندانها واردكنید مراقب باشید فشار نخ، لثه را زخمی نكند
مرحله بعد این است كه نخ به آرامی با حركتی شبیه اره كشیدن به فضای بین دندانها وارد شود
• پس از اینكه نخ را وارد فضای بین دندانی كردید ابتدا نخ را به سطح كناری دندان جلویی تكیه داده و با ملایمت به زیر لبه لثه برده و آن را به دیواره دندان چسبانده و چند بار به طرف بالا و پائین حركت دهید . به آرامی این عمل را انجام دهید تا به لثه مجاور دندان آسیب نرسانید.
نخ را به كناره یكی از دندانها تكیه داده و به زیر لبه لثه ببرید و سپس به دیواره دندان كناری بچسبانید و چند بار به طرف بالا و پایین حركت دهید. مواظب باشید فشاری به لثه توسط نخ وارد نشود

• سپس قسمت تمیز نخ را در همان محل به سطح كناری دندان پشتی بچسبانید و همین كار را تكرار كنید. بعد از آن نخ را از لای دندانها خارج كنید. آن قسمت از نخ را كه برای این دندانها استفاده كرده‌اید جابجا كنید و نخ كشیدن دندان بعدی را شروع كنید. این كار را برای تمام سطوح بین دندانها تكراركنید.

توجه كنید كه:
• پشت آخرین دندان هر فك را نیز مثل دندانهای دیگر نخ بكشید.
• استفاده از نخ دندان برای كودك باید به كمك والدینی كه آموزش دیده باشند، انجام پذیرد. پس از اینكه كودك مهارت كافی را بدست آورد، بهتر است تا مدتی با نظارت والدین این كار را انجام دهد.
• بهتر است روزی دو بار (شبها قبل از خواب و صبحها بعد از صبحانه) از نخ دندان و مسواك استفاده كنید. در غیر اینصورت حداقل شبها قبل از خواب ابتدا از نخ دندان استفاده كرده، سپس دندانها را مسواك كنید.
• اگر هنگام مسواك زدن و نخ كشیدن دندانها، درد و خونریزی وجود داشت، جای نگرانی نیست. در اكثر مواقع با ادامه اینكار و برطرف شدن التهاب لثه درد و خونریزی هم از بین می رود. اگر پس از یك هفته علائم برطرف نشد حتماً بیمار را به مركز بهداشتی درمانی ارجاع دهید.

نكته مهم: به جای نخ دندان برای تمیز كردن سطوح بین دندانها از هیچ نوع نخ دیگر یا وسایل سخت و نوك‌تیز مثل سنجاق و چوب كبریت استفاده نكنید. در ضمن توجه داشته باشید كه خلال دندان وسیله ایست كه به آسانی به لثه آسیب می‌رساند و استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

سه شنبه 21/8/1387 - 14:26
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته