• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4653روز قبل
آموزش و تحقيقات
افرادی که تری گلیسیرید خون بالا، دیابت و یا فشار خون دارند و حتی شهروندانی عادی که سابقه ی بیماری ندارند و نیز کودکان با وجود اثرات مفید اجزای تشکیل دهنده آجیل نوروزی باید آن را متعادل مصرف کنند.
دی‌نا: ایرانیان، برای پذیرایی از مهمانان نوروزی خود، آداب و رسوم خاص و منحصر به فردی دارند و با این وجود که در نقاط مختلف ایران و میان اقوام گوناگون، تفاوت های زیادی در نحوه برگزاری و آیین نوروزی ایرانیان به چشم می خورد، اما تهیه ی شیرینی های خانگی و یا خرید آن از قنادی ها و همچنین ابتیاع و مصرف آجیل در سراسر ایران رسمی دیرینه و کهن محسوب می شود.

ناهید کرمی، کارشناس پرستاری از آجیل به عنوان بخش خوشمزه، خوش خوراک و البته بسیار چرب سفره ها و میزهای پذیرایی از مهمانان نوروزی و نیز میزبانان نوروزی یاد کرد و گفت: ترکیب دانه های روغنی و خشکبار مختلف در آجیل و مصرف آن برای بدن انسان بسیار مفید است، به طور مثال پسته هم از منظر نگاه طب قدیم و هم طب مدرن دارای قابلیت ها و خواص زیادی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پسته، حاوی آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم است و همچنین ویتامین های B1، B3 و E را خود جای داده است که به دلیل وجود املاح مغذی و انواع ویتامین ها به افرادی که به کم خونی دچار هستند و یا جهت تقویت نیروی جسمانی به اشخاص توصیه می گردد.

کرمی؛ مصرف مغز پسته را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی مفید دانست و تصریح کرد: افرادی که مبتلا به نارسایی های کبدی هستند و یا قند خون(دیابت) دارند و از ناراحتی های کلیه رنج می برند، نباید از پسته استفاده کنند.

مغز گردو، یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده ی آجیل نوروزی است که کرمی از آن به عنوان راهی برای پایین آوردن کلسترول خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ریوی نام برد و افزود: از آن جایی که مغز گردو دارای قند، پروتئین و انواع ویتامین هاست، مصرف آن برای بدن انسان بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: گردو، حاوی اسیدهای چرب مفید و همچنین املاح معدنی مانند کلسیم و فسفر است و نیز مصرف گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ صفرا پیشگیری می کند.

در پایان گفت و گو، کرمی از افرادی که تری گلیسیرید خون بالا، دیابت و یا فشار خون دارند و حتی شهروندانی که سابقه ی بیماری ندارند و نیز کودکان خواست با توجه به تمام اثرات مفید اجزای تشکیل دهنده ی آجیل نوروزی با استفاده ی متعادل و بهداشتی از آن و دیگر خوراکی های نوروزی، ایام و تعطیلاتی مفرح را در پیش رو داشته باشند تا با بیماری و ابتلا به مسمومیت های احتمالی و بروز مشکلات، نوروز خود را در اورژانس بیمارستان ها و یا بستری در خانه ها نگذرانند.
يکشنبه 22/12/1389 - 13:37
خواص خوراکی ها
خوردنی بعدی موزها هستند. پتاسیم و منیزیم شل كننده‌های طبیعی عضلات هستند و موزها منبع غنی از این دو عنصر هستند. موزها همچنین حاوی آمنیو اسید الـ تریپتوفان هستند كه در مغز به «HTP ـ 5» تبدیل می‌شود. «HTP ـ 5» به نوبه خود به سروتونین (یك ناقل عصبی آرامش دهنده) و ملاتونین تبدیل می‌شود.
اگر برای خوابیدن مشكل دارید و تصور می‌كنید كه گرسنگی ممكن است بخشی از این مشكل باشد، آیا می‌توانید به خودتان اجازه دهید كه در نیمه شب تنقلات بخورید؟

به گزارش ایسنا، در اینجا فهرست پنج غذا ذكر شده كه در واقع می‌توانند به شما كمك كنند به خواب بروید.

به گزارش پایگاه اینترنتی كرین، یكی از این مواد غذایی مفید برای كمك به خوابیدن گیلاس‌ها هستند. گیلاس‌های تازه یا خشك یكی از منابع غذای طبیعی ملاتونین هستند، ماده شیمیایی كه ساعت درونی بدن را برای تنظیم خواب كنترل می‌كند. محققانی كه گیلا‌س‌های ترش را مورد آزمایش قرار داده‌اند و متوجه سطح بالای ملاتونین شدند، توصیه ‌كرده‌اند این گیلاس‌ها را یك ساعت قبل از وقت یا قبل از سفر وقتی می‌خواهید در هواپیما بخوابید، بخورید.

خوردنی بعدی موزها هستند. پتاسیم و منیزیم شل كننده‌های طبیعی عضلات هستند و موزها منبع غنی از این دو عنصر هستند. موزها همچنین حاوی آمنیو اسید الـ تریپتوفان هستند كه در مغز به «HTP ـ 5» تبدیل می‌شود. «HTP ـ 5» به نوبه خود به سروتونین (یك ناقل عصبی آرامش دهنده) و ملاتونین تبدیل می‌شود.

نان تست نیز از گروه غذاهای غنی از كربوهیدرات است كه موجب تولید انسولین می‌شوند و با افزایش سرعت آزادسازی تریپتوفان و سروتونین (دو ماده شیمیایی كه شما را آرام كرده و به خواب می‌برند) ترغیب به خوابیدن می‌كنند.

خوردنی مفید بعدی بلغور جو است. یك كاسه بلغور جو مثل نان تست قند خون را بالا می‌برد كه آن هم به نوبه خود تولید انسولین می‌كند و مواد شیمیایی مغزی ترغیب كننده خواب آزاد می‌كند. جوها غنی از ملاتونین هستند كه ممكن است مردم از آن‌ها به عنوان یك كمك برای خوابیدن استفاده كنند.

شیر گرم نیز آخرین گزینه است. شیر هم مثل موز حاوی آمینو اسید ال- تریپتوفان است كه به «HTP ـ 5» تبدیل می‌شود و سروتونین آرامش بخش آزاد می‌كند. شیر هم حاوی كلسیم زیاد است كه خواب را زیاد می‌كند.
يکشنبه 22/12/1389 - 13:35
سلامت و بهداشت جامعه
به طور کلی حرارت بالای طبخ برای هر نوع گوشت منجر به تولید ترکیباتی می‌شود که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
شفاف: ‌آیا به راستی مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؟ این سوالی است که تاکنون در جریان است و مورد تحقیق بسیاری از افراد می‌باشد. از نظر عده کثیری این منبع غذایی برای بدن ضروری است و از نظر عده‌ای دیگر جایگزین شدن آن با منابع دیگر لازم است.

۱- آیا خوردن گوشت قرمز باعث افزایش سرطان و بیماری قلبی می‌شود؟

 پاسخ واضح است. بعضی از گوشت‌های قرمز سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند که باعث افزایش کلسترول خون می‌شود. و افزایش کلسترول ال دی ال باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی می‌شود. اما در مورد ابتلا به سرطان پاسخ واضحی وجود ندارد. بعضی از محققین می‌گوند که احتمال سرطان را نیز افزایش می‌دهد به خصوص ابتلا به سرطان روده و رکتوم می‌شود. از طرفی به طور کلی تحقیقات نشا ن می‌دهد که افرادی که بیش از ۱۰ به ظور مرتب گوشت قرمز یا پردازش شده مصرف کرده‌اند زود‌تر از سایر افراد مرده‌اند. مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌شود.

۲- اگر به راستی گوشت قرمز باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود، دلیل این امر چیست؟

پاسخ این سوال به درستی مشخص نشده است اما گفته می‌شود که چربی‌های اشباع شده از عوامل اصلی ابتلا هستند. از طرفی دیگر گفته می‌شود که کارسینوژن‌ها با طبخ گوشت شکل می‌گیرند. آهنی که در گوشت موجود است باعث تولید ترکیبی می‌شود که به سلول‌ها آسیب وارد می‌کند.

۳- آیا مصرف گوشت قرمز هیچ مزیتی دارد؟

گوشت قرمز سرشار از آهن است، ترکیبی که دختران جوان و زنان در دوران کودکی خود اغلب با کمبود آن مواجه بودند. آهن موجود در گوشت به راحتی توسط بدن جذب می‌شود. همچنین گوشت قرمز حاوی ویتامین B۱۲ است که در ساخت DNA و حفظ سلامت سلول‌های عصبی و سلول‌های قرمز خون موثر است و همچنین روی موجود در گوشت سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. پروتئین موجود در گوشت برای ساختمان آستخوان‌ها و ماهیچه‌ها لازم است.

 ۴- آیا گوشت خوک، گوشت سفید است یا قرمز؟

گوشت خوک، جزء گوشت‌های قرمز است. می‌وگلوبین موجود در گوشت، پروتئینی است که اکسیژن را در ماهیچه‌ها حفظ می‌کند و رنگ گوشت ناشی از آن است. و گوشت خوک در مقایسه با گوشت مرغ و ماهی به مقدار فراوان حاوی این نوع پروتئین است.

۵- مصرف چه مقدار گوشت قرمز توصیه می‌شود؟

آنچه مسلم است ترک این ماده غذایی لازم نیست، آنچه مهم است انتخاب گوشتی است که سرشار از پروتئین باشد و به عبارتی گوشت کم چرب توصیه می‌شود. از طرفی به جرات می‌توان گفت که بسیاری از مواد مغذی موجود در گوشت که به آن خاصیت می‌بخشد در سایر منابع غذایی نیز وجود دارد و می‌توانید با مصرف آن‌ها مثلا آهن، روی و.. را تامین کنید. مصرف پروتئین پیشنهادی و روزانه ۱۴۱ تا ۱۷۰ گرم پیشنهاد شده است که از منابع متفاوتی همچون گوشت کم چرب، اجیل و غذاهای دریایی تامین می‌شود. و از طرفی توصیه می‌شود که بیش از۵۱۰ گرم گوشت قرمز پخته شده در هفته مصرف نشود. متاسفانه در کشور ما هنوز طبقه بندی گوشت‌ها با در نظر گرفتن درصد چربی آن‌ها به درستی رایج نیست و به همین دلیل باید خود فرد مراقب چربی احتمالی گوشت باشد و به میزان کاملا متعادل مصرف کند.

 ۶- گوشت کم چرب به چه گوشتی گفته می‌شود؟

بسته بندی‌های گوشت در صورتی می‌تواند برچسب کم چربی زده شود که ۸۵ گرم آن کمتر از ۱۰ گرم چربی، ۴/۵ گرم چربی ا شباع شده و کمتر از ۹۵ میلی گرم کلسترول داشته باشد.

 ۷- آیا گاوی که تغذیهٔ علفی داشته، گوشت کم چرب تری دارد یا گاوی که تغذیه حبوبات دارد؟

گاوهایی که تغذیه عمده آن‌ها علف بوده است کم چرب‌تر از گاوهایی هستند که تغذیه آن‌ها حبوبات بوده است. همچنین گوشت این گاو‌ها امگا ۳ بیشتری نیز دارد. اما به طور کلی مقدار اسید چرب امگا ۳ در هر دو نوع گوشت کم است. د رحالیکه ماهی، روغن سبزیجات، آجیل و دانه‌ها منبع بهتری از اسید چرب امگا ۳ هستند.

 ۸- چگونه می‌توان تولید این ترکیبات سمی را در هنگام کباب کردن گوشت کاهش داد؟

روش‌های مختلفی برای پیشگیری از تولید این ترکیبات وجود دارد که عبارتند از:

- انتخاب گوشت کم چرب که در هنگام کباب کردن هم دود کمتری تولید می‌کند و باعث تولید کارسینوژن می‌شود

- در هنگام طبخ از حرارت ملایم و غیر مستقیم استفاده کنید.

- از طبخ بیش از اندازه گوشت اجتناب کنید. و از طرفی نیز باید از طبخ صحیح آن مطمئن شوید، زیرا تنها را ه از بین رفتن باکتری‌های گوشت طبخ کامل آن است. -

روش دیگر ترد کردن گوشت با خیس کردن آن داخل ماست و آب لیمو و غیره.. می‌باشد. این کار تشکیل مواد سمی را در گوشت کباب شده کاهش می‌دهد.

- در هنگام کباب کردن گوشت قرمز مرتب باید آن را بچرخانید. از فشار دادن گوشت در هنگام کباب کردن آن خودداری کنید. این کار باعث تخلیه عصاره آن می‌شود و اشتعال ناگهانی ایجاد می‌کند. - برای تزئیین سیخ کباب از چربی استفاده نکنید. قبل از کباب کردن گوتش را به خوبی عاری از چربی کنید.


9- آیا کباب کردن گوشت قرمز باعث سرطان می‌شود؟

 به طور کلی حرارت بالای طبخ برای هر نوع گوشت منجر به تولید ترکیباتی می‌شود که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
يکشنبه 22/12/1389 - 13:31
قرآن
"پیشرفت تکنولوژی های روز چنان با سرعت انجام می گیرد که امروزه نسل های جدید گوشی های تلفن همراه، با کاربردهای مختلفی مانند پخش موسیقی های دلخواه، استفاده از اینترنت و ... است. در این میان بسیاری از جوانان و دلدادگان به آیات قرآن کریم، زنگ های گوشی تلفن همراه خود را طوری تنظیم می کنند تا به هنگام تماس با آنها صدای دلنواز آیات الهی پخش می شود"
برنا: قرآن کتاب آسمانی مسلمانان، راهنما و هدایتگر بشریت و روشندلان عالم است و در فضیلت قرائت این کتاب آسمانی احادیث و روایات بسیاری از سوی پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین (ع) نقل شده است.

حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) درباره ویژگی های معنوی و درمانی قرآن می فرمایند: "آگاه باشید! همانا این قرآن پند دهنده ای است که نمی فریبد و هدایت کننده ای است که گمراه نمی سازد و سخنگویی است که هرگز دروغ نمی گوید. کسی با قرآن همنشین نشد، مگر آن که به او افزود یا از او کاست، در هدایت او افزود و از کوردلی و گمراهی اش کاست. آگاه باشید! کسی با داشتن قرآن، نیازی ندارد و بدون قرآن بی نیاز نخواهد بود. پس درمان خود را از قرآن بخواهید و در سختی ها از قرآن یاری بطلبید، که در قرآن، درمان بزرگ‌ترین بیماری ها، یعنی کفر و نفاق و سرکشی و گمراهی است. پس به وسیله قرآن خواسته های خود را از خدا بخواهید و با دوستی قرآن به خدا روی آورید و به وسیله قرآن از خلق خدا چیزی نخواهید، زیرا وسیله ای برای تقرب بندگان به خدا، بهتر از قرآن وجود ندارد." (1).

یکی از برکت های انقلاب اسلامی ایران زنده نمودن و ترویج بسیاری از آداب و قوانین اسلامی است و در این میان قرآن گرایی و قرآن پژوهی پیشرفت و درخشش بسیاری داشته است.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی گرایش به قرآن و تلاوت این کتاب آسمانی را پس از انقلاب اسلامی ایران این گونه توصیف می نمایند: "قبل از انقلاب در کشور ما خبرى از قرآن نبود. گوشه و کنار، یک عاشقى پیدا می شد، یک جلسه‌ قرآنى درست می‌کرد، 10 تا، پانزده تا، بیست تا طالب قرآن را دور خودش جمع میکرد. دیده بودیم، در همه‌ شهرها بود؛ در تهران بود، در مشهد ما بود. این حرکت عظیم جوان‌ها به سمت قرآن، این خبرها نبود؛ این شوق به خواندن قرآن و تلاوت قرآن، این تربیت انبوه خوانندگان متبحر در تلاوت قرآن، این حرفها وجود نداشت؛ حفظ وجود نداشت. وقتى این جوان ها که حافظ قرآنند، مى‌آیند قرآن را از حفظ می خوانند، بنده از اعماق دل خدا را شکر می‌کنم. اینها به برکت انقلاب بود، به برکت اسلام بود؛ اینها را قدر بدانید.

هرچه ما به قرآن نزدیک‌تر شویم، 2 اتفاق مى‌افتد: یک اتفاق اینکه ما قوى‌تر می‌شویم؛ اتفاق دوم اینکه دشمنان بین‌المللى ما، علیه ما بیشتر بسیج می‌شوند؛ خوب، بشوند. هرچه به سمت قرآن برویم، هرچه به قرآن نزدیک‌تر شویم، دشمنان بشریت بیشتر خشمگین می‌شوند؛ تهمت می‌زنند، دروغ می‌گویند، شایعه درست می‌کنند، فشار اقتصادى مى‌آورند، فشار سیاسى مى‌آورند، انواع و اقسام خباثت‌ها و ملعنت‌ها را با ملت ما میکنند - کمااینکه مى‌بینید دارند می‌کنند - اما در مقابل، توان ما، قدرت تحمل ما، قدرت تاثیرگذارى ما روزبه‌روز بیشتر خواهد شد، مضاعف خواهد شد؛ کما اینکه مى‌بینید شده"(2).

گرایش به تلاوت قرآن کریم نه تنها از نظر لذت بردن از آهنگ خوش آن بلکه درس گرفتن و فهم معارف آن است:"پیشرفت تکنولوژی های روز چنان با سرعت انجام می گیرد که امروزه نسل های جدید گوشی های تلفن همراه، با کاربردهای مختلفی مانند پخش موسیقی های دلخواه، استفاده از اینترنت و ... است. در این میان بسیاری از جوانان و دلدادگان به آیات قرآن کریم، زنگ های گوشی تلفن همراه خود را طوری تنظیم می کنند تا به هنگام تماس با آنها صدای دلنواز آیات الهی پخش می شود"(3).

در همین رابطه حکم فقهی این مسأله را از مراجع عظام تقلید پرسیده ایم که سؤال و پاسخ آن را در زیر می توانید ببینید.

سؤال: آیا قرار دادن صدای قرآن برای زنگ گوشی های موبایل جایز است؟ چه حکمی دارد؟

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): فى نفسه مانعى‌ ندارد، مگر آنکه موجب بى احترامى شود.

آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که بی احترامی صورت نگیرد، اشکالی ندارد.
آیت الله سیستانی:اشکال ندارد.

همچنین یک تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:

آیت الله علوی گرگانی: جایز است، مگر آنکه صدای صوت قرآن به گونه ای باشد که در عرف مردم هتک حرمت آن و بی احترامی به قرآن باشد.

پی نوشت:

1- نهج البلاغه، خصبه 176


2- بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار قاریان قرآن‌، 1389.12.24

3- بیانات رهبر فرزانه انقلاب در ضیافت انس با قرآن در اولین روز ماه رمضان،
يکشنبه 22/12/1389 - 13:30
آموزش و تحقيقات
کاهش کلسترول خون به دستگاه ایمنی کمک می کند با عفونت ها بهتر بجنگد.
 
واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویتر: محققان دانشگاه ادینبورگ معتقدند، کارکرد دستگاه ایمنی بدن و کلسترول خون، رابطه مستقیم دارد و با کاهش کلسترول اضافی خون ، به دستگاه ایمنی کمک و از ابتلا به عفونت ها جلوگیری می شود.

کلسترول ماده ای است از جنس چربی که در تمام سلول های بدن وجود دارد و در ساخت دیواره سلولی و برخی هورمون ها نقش مهمی ایفا می کند.

مولکول های چربی پس از جذب از روده در سیستم گردش خون با کلسترول حمل می شوند.

قسمت اعظم کلسترول در داخل بدن و به وسیله کبد ساخته می شود و بقیه آن با مصرف غذاهای پر کلسترول و پر چرب وارد بدن می شود.

بر اساس طبقه بندی دانشمندان ،‌ انواع مختلفی از کلسترول وجود دارد.

کلسترولLDL: این نوع کلسترول خاصیت چسبندگی دارد و به راحتی به جدار داخلی دیواره ی رگ ها می چسبد و باعث باریک شدن و در نهایت انسداد مجرای داخلی رگ ها می شود. از این رو به کلسترول بد معروف است.

کلسترولVLDL: این نوع کلسترول مولکول های چربی را از کبد به دیگر قسمت های بدن حمل می کند و بعد از انتقال چربی به بافت ها تبدیل به کلسترول LDL می شود.

کلسترولHDL: این نوع کلسترول، کلسترول هایLDL موجود در طول دیواره ی رگ ها را پیدا کرده و به آن ها می چسبد و آن ها را از جدار رگ ها پاک می کند و از باریک شدن و انسداد رگ ها جلوگیری می کند و به همین جهت به کلسترول خوب معروف است.

اگر کلسترول خون شخص کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر خون باشد نشانه ی بسیار خوبی برای سلامت یک قلب سالم است.

اما اگر کلسترول خون بین 200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر خون باشد شخص در مرز خطر بالا رفتن کلسترول و خطر ابتلا به حمله ی قلبی قرار دارد و زمانی که کلسترول خون بالاتر از 240 میلی گرم در دسی لیتر خون باشد خطر حمله قلبی را باید جدی گرفته و حتماً میزان آن را به وسیله ی دارو و رژیم غذایی و یا هر دو کاهش داد.
شنبه 21/12/1389 - 12:10
آموزش و تحقيقات
دانشمندان پیش از این پی برده بودند كه موش‌ها صداهایی از خود تولید می‌كنند كه برای انسان‌ها قابل شنود نیست. در سال 2005 دانشمندان آمریكایی دریافتند كه این صداها از قطعات تكرار شده مانند آواز پرندگان و وال‌ها تشكیل شده‌اند.
دانشمندان دریافته‌اند كه موش‌ها با عشق غریزی به خوانندگی متولد می‌شوند!

به گزارش ایسنا؛ وقتی یك موش نر به نزدیكی یك موش ماده می‌رسد كه پتانسیل جفت‌گیری دارد شروع به تولید یك سری صداهای پیچیده و سوتهایی شبیه به آواز پرندگان می‌كند.

اگرچه صداهای فراصوتی برای گوش انسان بلندتر از آن هستند كه شنیده شوند، این آوازهای عاشقانه به موش‌ها ماده اجازه می‌دهد كه پدر فرزندان احتمالی آینده خود را با دقت بیشتری انتخاب كنند.

دانشمندان پیش از این پی برده بودند كه موش‌ها صداهایی از خود تولید می‌كنند كه برای انسان‌ها قابل شنود نیست. در سال 2005 دانشمندان آمریكایی دریافتند كه این صداها از قطعات تكرار شده مانند آواز پرندگان و وال‌ها تشكیل شده‌اند.

از آن زمان محققان در حال بررسی این موضوع هستند كه آیا این آوازها از زمان تولد در مغز موش‌ها برنامه‌ریزی شده‌اند یا این كه آنها را از مادران خود یاد گرفته‌اند.

اكنون یك تیم از محققان ژاپنی پاسخ این سوال را پیدا كرده‌اند. آنها از دو نژاد موش آزمایشگاهی با آوازهای جداگانه استفاده كردند. موش‌های نر هر نژاد در زباله‌ها و پسماندهای نژاد دیگر بزرگ شدند تا زمانی كه از شیر گرفته شدند.

سلول‌های این موش‌ها در سن 10 تا 20 هفتگی مورد آزمایش و تحلیل قرار گرفت. محققان دریافتند كه این موش‌ها نه آواز مادر خوانده‌ها،‌ بلكه آواز پدر و مادر بیولوژیكی خود را می‌خواندند.
شنبه 21/12/1389 - 12:6
اخبار
مرد جوان كه با همسرش در آسمان آشنا شده بود، پس از صدور حكم طلاق مجبور است همسرش را به ۱۲۰ سفر خارجی بفرستد.
زوج جوانی مقابل قاضی عموزادی - رئیس شعبه ۲۶۸ دادگاه خانواده - نشستند و منتظر رسیدگی به پرونده بودند كه قاضی سر از اوراق پرونده برداشت و به مرد جوان گفت: پرونده را مطالعه كردم. همسرتان مهریه‌اش را به اجرا گذاشته و این جلسه به درخواست او و برای شنیدن حرف‌های شما برگزار شده است، اگر توضیحی دارید، بفرمایید.

به گزارش ایران،مرد جوان هم گفت: «آقای قاضی! من میهماندار هواپیما هستم و حدود یك سال قبل با همسرم «تینا» در یك سفر خارجی آشنا شده و پس از چند جلسه گفت‌و‌گو با هم برای ازدواج به توافق رسیدیم. پس از مدت كوتاهی موضوع را با خانواده‌هایمان در میان گذاشتیم. همه چیز به خوبی پیش رفته بود كه هنگام عقد پیشنهاد مهریه عجیب از سوی «تینا» تعجب خانواده‌هایمان را برانگیخت، چرا كه همسرم درخواست داشت به جای سكه طلا، سفر به ۱۲۰ كشور خارجی را به عنوان مهریه‌اش انتخاب كنیم، چرا كه بشدت عاشق سفر خارج و گشت و گذار بود.

با شنیدن این پیشنهاد از آنجا كه همسرم را عاشق سفر و علاقه‌مند به شغلم دیدم، خوشحال بودم، اما از سوی دیگر وقتی به هزینه سنگین مهریه فكر كردم، تنم به لرزه افتاد. با این حال به دلیل اینكه خوشحالی تینا برایم بیشتر اهمیت داشت، بر‌خلاف میل خانواده‌ام خواسته همسرم را پذیرفته و او را با همان مهریه دلخواهش به عقد دائم خود درآوردم.

چند ماهی از شروع زندگی مشتركمان گذشته بود كه همسرم از من خواست تا در سفرهایم او را نیز همراه خود ببرم، اما هرچه گفتم این درخواست امكانپذیر نیست، قبول نمی‌كرد. امكان پرداخت هزینه سفرش از سوی خودم نیز وجود نداشت. به خاطر این مسئله كم‌كم اختلاف‌های ما شروع شد.

از سوی دیگر او كه گرفتار شك و بدبینی است، علت مخالفتم را حضور زن دیگری در زندگی‌ام می‌دانست و...با این حال هرچه سعی كردم تا او را متقاعد كنم، بی‌فایده بود. از سوی دیگر وقتی لابه‌لای حرف‌ها و جر‌و‌بحث‌هایمان از همسرم شنیدم كه به خاطر علاقه‌اش به سفر با من ازدواج كرده، بشدت عصبانی و خشمگین شدم. بعد هم همسرم به حالت قهر راهی خانه پدرش شد.

من هم همان شب راهی سفر كاری شدم. طی دو روز ترجیح دادم با تینا تماس نگیرم تا هر دو كمی آرام‌تر بشویم و ماجراهای آن روز را فراموش كنیم. اما وقتی به خانه برگشتم، در كمال ناباوری متوجه شدم همسرم در غیاب من تمام وسایلش را به خانه پدرش انتقال داده و مهریه‌اش را به اجرا گذاشته است.

من كه بشدت از او ناراحت شده بودم، تصمیم گرفتم طلاقش دهم!

زن جوان كه تا آن لحظه سكوت كرده بود، با قطع حرف‌های همسرش گفت: زمانی كه با مسعود آشنا شدم، به خاطر هیجان شغلش به او وابسته‌تر شدم، زیرا به سفر علاقه شدیدی داشتم و تصور می‌كردم كه از این به بعد می‌توانم در كنار همسرم همه دنیا را ببینم، اما افسوس كه سخت در اشتباه بودم. بنابراین حالا كه نمی‌توانم او را راضی كنم تا همراهش باشم، مهریه‌ام را به اجرا گذاشتم تا بلكه از این طریق بتوانم به خواسته‌ام برسم و كشورهای مورد علاقه‌ام را ببینم. اگر هم مسعود مهریه‌ام را بپردازد، حاضرم از او جدا شوم.

قاضی عموزادی پس از شنیدن اظهارات زوج جوان وقتی آنها را در تصمیم‌شان مصمم دید، حكم پرداخت مهریه را صادر كرد. مرد جوان هم محكوم شد سالی یك بلیت سفر به خارج از كشور به عنوان مهریه همسر سابقش تهیه و پرداخت نماید.
شنبه 21/12/1389 - 11:53
بهداشت روانی
داشتن ذهن و مغز سالم ریسك فاكتورهای ابتلا به بیماری‌های مغزی و عصبی مانند آلزایمر را كاهش می‌دهد.

6 گام ساده برای افزایش تمركز

یكی از این تمرینات ادراكی كه متخصصان توصیه می‌كنند مسواك زدن با دست مخالف و بستن ساعت‌مچی در دست مخالف است.

به گزارش شبكه ایران، روانشناسان معتقدند داشتن مغز سالم نه تنها حافظه و تمركز را افزایش داده و بهبود می‌بخشد بلكه انسان‌ها را از ابتلا به انواع بیماری‌های عصبی و مغزی نیز می‌رهاند.
برای این منظور باید عملكرد مغز پیشرفت داده شود و در این میان راه‌های طبیعی زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارند.

تمرینات عصبی یك راه مؤثر برای بهبود اعصاب هستند. متخصصان عقیده دارند برخی تمرینات ادراكی عملكرد مغز را بهبود می‌بخشند.

یكی از این تمرینات ادراكی كه متخصصان توصیه می‌كنند مسواك زدن با دست مخالف و بستن ساعت‌مچی در دست مخالف است.

داشتن خواب كافی برای مغز بسیار مهم و مفید است زیرا مغز پس از یك روز فعالیت خسته شده و هنگام خواب به استراحت می‌پردازد و نیروی از دست رفته خود را بازمی‌یابد و هنگام بیداری نیز به درستی عمل می‌كند.

مواد شیمیایی مضری وجود دارند كه فعالیت مغز را تحت تأثیر قرار داده و مختل می‌كنند. این مواد كه به "نوروتوكسین‌ها " مشهورند در برخی غذاها یافت می‌شوند. بنابراین كاهش مصرف این نوع غذاها برای افزایش سلامت مغز مفید هستند. بدین‌منظور باید از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری كرده و میوه‌ها و سبزیجات تازه را به رژیم غذایی روزانه اضافه كرد.

انجام تمرینات ورزشی و فیزیكی نیز برای عملكرد و سلامت مغز مفید هستند، زیرا هنگام انجام تمرینات ورزشی اكسیژن بیشتری به بافت مغز می‌رسد. اكسیژن یك ماده ضروری برای انجام بهتر عملكرد مغز است. تمرینات منظم ورزشی مانند پیاده روی، دویدن و ورزش‌های كششی اكسیژن لازم مغز را به آن می‌رساند و عمل گردش خون را نیز بهبود می‌بخشد.

برخی موادغذایی نیز تأثیر بسیار مطلوبی بر سلامت مغز دارند. این مواد شامل كدو، كلم بروكلی، سیب‌زمینی، انواع توت، لوبیای سویا و زردآلو می‌شود. علاوه بر این متخصصان حل مسائل ریاضی را نیز یك راه مفید برای بهبود افزایش سلامت مغز می‌دانند.
پنج شنبه 19/12/1389 - 18:31
دانستنی های علمی
یکی از نکات کلیدی در مسائل مالی توجه به میزان درآمد و مخارج است. به احتمال زیاد فکر می‌کنید کهفعالیت های مالی شما نیز بر همین اساس استوار است. اما آیا واقعا همین طور است؟
 عصر ایران- یکی از نکات کلیدی در مسائل و فعالیت های مالی توجه به میزان درآمد و مخارج است. به احتمال زیاد این نکته را بارها شنیده و فکر می کنید که زندگی و فعالیت های مالی شما بر همین اساس استوار است. اما آیا واقعا همین طور است؟ با ما همراه باشید تا جواب این پرسش را  داشته باشید.

میزان بدهی و درآمد
یکی از نکاتی که در مقوله مدیریت درآمد و مخارج باید توجه خاصی به آن داشته باشید میزان بدهی های شما است. به عنوان مثال زمانی که در حال پرداخت اقساط وام مسکن خود هستید باید به نحوه استفاده و کنترل موجودی عابر بانک خود توجه کنید.
اگر در هنگام سررسید پرداخت وام ،موجودی حسابتان کافی نباشد به این معنی است که در مدیریت دخل و خرج خود موفق عمل نکرده اید. سهولت استفاده از عابر بانک علاوه بر امتیازات بسیاری که دارد از ایراد بزرگی نیز برخوردار است؛ ممکن است در حساب خود 3 میلیون تومان پول داشته باشید و به نظر خریدی 20 هزار تومانی با عابر بانک چندان از اصل پول شما کم نکند.
به همین ترتیب چندین بار از عابر بانک خود در طول ماه استفاده می نمایید و تصور می کنید که همه چیز تحت کنترل است، اما در پایان ماه با میزان موجودی مواجه می شوید که برای پرداخت قسط وام کفایت نمی کند.! در دنیای پیشرفته امروز استفاده از عابر بانک ها به امری رایج تبدیل شده است اما اگر از این حساب بانکی برای پرداخت بدهی های خود استفاده می کنید همواره موجودی خود را کنترل نمایید تا میزان دخل و خرج خود را  هماهنگ سازید.

باید آن کالا را می خریدم!؟
 مورد دیگری که باید در مقوله درآمد و مخارج به آن توجه داشته باشید کالا و وسایلی هستند که خریداری می کنید. اینکه در حال حاضر قدرت خرید کالایی را دارید استدلال مناسبی برای انجام این کار نیست. شاید انجام چنین خریدی  پول شما را بیهوده  هدر دهد.
به ویژه زمانی که اصلا احتیاجی به آن کالا نداشته اید. هم چنین ممکن است فکر کنید که توانایی خرید کالایی را دارید اما شرایط در آینده تغییر کرده و دیگر امکان این کار برای شما وجود نداشته باشد.
مصداق عینی مورد مذکور  افرادی هستند که در زمان ایجاد حباب مسکن -که بعدها به یکی از عوامل ایجاد بحران اقتصادی جهان در سال 2008 تبدیل شد- سرمایه های  خود را برای دریافت وام هایی بلند مدت با بهره بالا در نزد  بانک ها سپرده گذاری کردند، اما پس از ایجاد بحران اقتصادی نه تنها توانایی خرید خانه را نداشتند و یا اگر خریدی هم صورت گرفت با اقساط وام های بلند مدت خود روبرو شدند.

بخش دیگری از  مدیریت درآمد و مخارج ، برنامه ریزی برای آینده است. قبل از آنکه پول خود را برای خرید کالاهای غیر ضروری خرج نمایید قسمتی از آن را پس انداز کنید. هم چنین علاوه بر پس انداز، در مدیریت درآمد و مخارج باید پول کمتری را نسبت به آن مقداری که می توانید خرج نمایید. با انجام این کار در زمان بحران های اقتصادی بار مالی سنگینی بر شما تحمیل نمی گردد.
بیشتر پول در بیاورید!

در پایان اگر دخل و خرجتان با هم نمی خواند و در شرایطی قرار دارید که نمی توانید از میزان هزینه های خود کم کنید، سعی کنید تا پول بیشتری دربیاورید. این به معنای آن است که باید شغل دیگری را که معمولا حالت پاره وقت دارد پیدا کرده و یا به گزینه های جایگزین دیگر برای درآمد زایی بیشتر فکر کنید. زمانی که از ارزش و قدرت پول آگاه شدید و درک کردید که چه نقشی می تواند برای شما داشته باشد بسیار مهم است که زندگی خود را به گونه ای مدیریت نمایید که میزان درآمد از مخارج بیشتر باشد.

البته در کشور ما شرایط اقتصادی همخوانی چندانی با نرم های جهانی ندارد.برای نمونه در موارد بسیار چند شغله بودن هم نمی تواند توازنی میان درآمدها و مخارج ایجاد کند.اما در هر صورت نمی توان منکر  اثرات مثبت مدیریت درآمدها در جریان زندگی شد.
پنج شنبه 19/12/1389 - 18:29
داستان و حکایت
مرد بیکاری برای آبدارچی گری در شرکت مایکروسافت تقاضای کار داد. رئیس هیات مدیره با او مصاحبه کرد و نمونه کارش را پسندید.سرانجام به او گفت شما پذیرفته شده اید. آدرس ایمیل تان را بدهید تا فرم های استخدام را برای شما ارسال کنم.مرد جواب داد : متاسفانه من کامپیوتر شخصی و ایمیل ندارم.رئیس گفت امروزه کسی که ایمیل ندارد وجود خارجی ندارد و چنین کسی نیازی هم به شغل ندارد.

مرد در کمال ناامیدی آنجا را ترک کرد. نمی دانست با ده دلاری که در جیب داشت چه کند.تصمیم گرفت یک جعبه گوجه فرنگی خریده دم در منازل مردم ان را بفروشد. او ظرف چند ساعت سرمایه اش را دوبرابر کرد . به زودی یک گاری خرید. اندکی بعد یک کامیون کوچک و چندی بعد هم ناوگان توزیع مواد غذایی خود را به راه انداخت.

او دیگر مرد ثروتمند و معروفی شده بود. تصمیم گرفت بیمه عمر بگیرد. به یک نمایندگی بیمه رفت وسرویسی را انتخاب کرد. نماینده بیمه آدرس ایمیل او را خواست ولی مرد جواب داد ایمیل ندارم. نماینده بیمه با تعجب پرسید شما ایمیل ندارید ولی صاحب یکی از بزرگترین امپراتوریهای توزیع مواد غذایی در آمریکا هستید. تصورش را بکنید اگر ایمیل داشتید چه می شدید؟ مرد گفت احتمالا آبدارچی شرکت مایکروسافت بودم
پنج شنبه 19/12/1389 - 18:24
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته