• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4657روز قبل
پوست و مو
دكتر ایوانز و دستیارانش در مدل‌های رایانه ای موفق شدند ویژگی خاصی در پوست پیدا كنند كه توجیه می‌كند چرا در حمام این اتفاق برای پوست نمی‌افتد.
متخصصان استرالیایی در یك آزمایش جدید پاسخ این سوال را پیدا ‌كرده‌اند كه چرا پوست بدن در حمام چروك می‌خورد، اما در آب حل نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، دكتر میفانوی ایوانز، متخصص پوست شناسی و محقق دانشگاه ملی استرالیا در كانبرا در این آزمایشات، خاطرنشان كرد: وقتی ما به حمام می‌رویم و برای مدتی در آنجا می‌مانیم لایه خارجی پوست بدنمان موسوم به «stratum corneum» منبسط می‌شود.
 
این فرایند باعث می‌شود كه پوست چروك بخورد و اثر انگشتمان نیز بزرگتر شود.
 
بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند كه این لایه خارجی پوست ساختاری دارد كه می‌تواند به هنگام جذب آب، منبسط و باز شود اما این محققان نتوانستند توجیه كنند كه چرا این لایه با وجود منبسط شدن از هم نمی‌پاشد و یا به اصطلاح در زیر آب حل نمی‌شود.
 
دكتر ایوانز و دستیارانش در مدل‌های رایانه ای موفق شدند ویژگی خاصی در پوست پیدا كنند كه توجیه می‌كند چرا در حمام این اتفاق برای پوست نمی‌افتد.
 
دكتر ایوانز در این آزمایشات تشریح كرد كه لایه خارجی پوست تشكیل شده از رشته‌های مارپیچی كراتین كه در یك الگوی خاص سه بعدی در هم بافته شده‌اند.
 
این محققان تاكید كردند كه بافت خاص رشته‌های كراتین آن‌ها را قادر می‌سازد كه مثل اسفنج عمل كنند و در صورت جذب آب از هم جدا نشوند و متصل باقی بمانند.
دوشنبه 23/12/1389 - 10:52
ریزه کاری های خانه داری
چگونگی چیدمان وسایل در فضای داخلی خانه ها به سبب گذران اوقات اعضای خانواده و ساکنان منازل در آن، حائز اهمیت بسیاری است و توجه به این نکته ضروری است که برقراری روابط سالم و مثبت میان افراد خانه تنها با صرف هزینه های گزاف و خرید لوازم لوکس میسر نخواهد شد.
دی نا: به بهانه ی آغاز سال نو و حضور گسترده ی مردم در خیابان ها برای خرید نوروزی، از خانه بیرون می آیم و سعی می کنم بی دخالت در نحوه ی خرید و گرفتن زمان خریداران مشتاق در خیابان های شهر، به تهیه ی گزارشی از آنچه شهروندان در خیابان در جهت فراهم آوردن مقدمات استقبال از سال نو خریداری می کنند، بپردازم.

در کنار فروشگاه زنجیره ای، مرد از همسرش می خواهد کمی بیشتر او را درک کند و در حالی که با آرامش به او می گوید بقیه اسباب خانه را سال دیگر عوض می کنیم، برای او توضیح می دهد که دیگر امکان گرفتن وام و یا قرض از کسی را ندارد، با این همه زن با چشمانی جستجوگر ویترین رنگارنگ را نگاه می کند و در جواب همسرش می گوید بعد از پنج سال می خواهی خرید کنی! جانمان را گرفتی!

در آن سوی شهر در میان بازارهای رنگارنگ مبل، مردی به همسرش اصرار می کند تا یک دست میز و صندلی برای آشپزخانه انتخاب کند و همسر او با بی رغبتی می گوید بیا به جای این خرج بیهوده، عید امسال با بچه ها برویم مسافرت، آخر تا کی باید خرید کنیم و در خانه بمانیم تا خانواده ات به عید دیدنی بیایند و مدام پز بدهی که امسال هم همه چیز را تغییر داده ای؟

مرد ابروانش را در هم می کشد و با ناراحتی گله از آغاز بحثی دوباره می کند که بی فایده است و زن باید درک کند اگر او این کار را نکند، تمام سخنانی که خانواده اش در دوران نوجوانی و جوانی به او گفته اند درست از آب در می آید و او فردی بی عرضه است که حتی نمی تواند وسایل راحتی زن و بچه هایش را فراهم کند.

در بازار ظروف و لوازم آشپزخانه دختر جوان با آب و تاب برای مادرش توضیح می دهد که مادر خواستگارش هر سال تمام ظروف و اثاثیه ی آشپزخانه اش را مطابق آخرین مد روز می خرد و اگر برای دیدن خانه ی آن ها بیایند و ظرف های کهنه ی مادرش را ببینند، آبروی دختر می رود و چه بسا خواستگاری و ازدواج دختر با محبوبش هرگز سرانجام نیابد.

دیدن تمامی این برخوردهای خانواده ها، با نوع نگرش و باورهای متفاوت تجمل گرایانه و سمبلیک به دور از واقعیت زندگی، زمانی رنج آورتر می شود که کودکانی را در همین نزدیکی می بینی، بی لباس و پوشش کافی و بی اندک پولی برای خرید لباس و کفش تازه ی سال نو، بی آن که سرپرستانی ذی صلاح داشته باشند تا در اندیشه ی آتیه ی فرزندانشان در تلاش و کوشش باشند.

با آغاز شمارش معکوس روزهای پایانی سال کهنه و فرا رسیدن سال نو و ایام نوروز، خانه تکانی ها و نظافت خانه ها توسط بانوان خانه و با کمک همسران و گاه استخدام خدمتکاران، به اتمام خود نزدیک و نزدیک تر می شود.

در این چند روز پایانی ماه اسفند، در اغلب خانه ها، شهروندان مشغول جابه جایی دوباره و چیدن اسباب و لوازم منزل هستند.

با توجه به ضرورت دقت در چیدمان و لزوم رعایت تناسب در نحوه ی چینش اسباب خانه و نقش مؤثر آن در برقراری آرامش ساکنین خانه باید از عوامل تنش زا و تشدید کننده ی استرس و اضطراب خودداری نمود تا محیط خانه، فضایی راحت و امن برای استراحت و گذران وقت ساکنان آن تبدیل گردد.

مریم طبرزدی، طراح داخلی، در این خصوص به خبرنگار گروه جامعه آژانس خبری روز(دی نا) گفت: کسانی که قصد طراحی دکوراسیون داخلی خانه را دارند، باید توجه کنند طراحی فضای خانه ممکن است هرگز فرد را به کمال و نهایت رضایت خود نرساند، اما تلاش برای ایجاد فضایی سرزنده و شاداب به برخورداری افراد خانه از روحیه ای مثبت کمک می کند و بهتر آن است که به جای وسواس در احساس رضایت از چیدمان مطلوب خانه، به هدف خود که تأثیرگذاری بهینه در میان افراد است توجه شود.

وی در ادامه از اهمیت استفاده از تزئینات ساده و ارزان قیمت طبیعی در فضای داخلی خانه سخن گفت و تصریح کرد: نگهداری گیاه و گلدان، سنگ های زیبا، صدف و دیگر عناصر طبیعی کمک می کند طبیعت را به خانه های کوچک و آپارتمانی خود بیاوریم و به دلیل گران قیمت نبودن این عناصر می توان با هزینه ای اندک . گاه با تهیه ی چند شاخه گل تازه با اهدای شادی، تأثیر بسیار خوب و فرح بخشی در روان اعضای خانواده بگذاریم.

یکسان سازی لوازم و اسباب خانه بر اساس رنگ تعبیر اشتباهی است که طبرزدی در طراحی داخلی خانه از آن یاد کرد و خاطرنشان کرد: نیازی نیست تمامی لوازم خانه هم رنگ یکدیگر انتخاب شوند، بلکه آنچه اهمیت دارد هماهنگی رنگ ها جهت چشم نوازی و ایجاد آرامش فکری است.

طبرزدی دقت در استحکام و زیبایی اثاثیه خانه در هنگام خرید را مهم دانست و افزود: به دلیل مشکلات و گرفتاری های معیشتی و اقتصادی اغلب شهروندان این امکان را نخواهند داشت که بتوانند وسایل منزل خود را تغییر دهند، از این رو باید لوازمی را انتخاب کرد که از ماندگاری بالاتری برخوردار باشند و بتوان با ایجاد تغییرات جزیی، فرم و ظاهر آن را طراوتی دوباره بخشید.

وی استفاده از خلاقیت های غافلگیرانه و ابتکار ساکنان یک منزل حتی کودکان را بسیار ارزشمند و حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: ایجاد تغییرات در جزئیاتی که تفاوت های فراوانی در شکل فضای خانه ایجاد می کنند، لزوماً با صرف هزینه های گزاف امکان پذیر نیستند، بلکه با بذل اندکی توجه و زحمت، تأثیرات بیشتر و جاودانه تری را در برخورداری از یک طراحی خوب شامل رنگ ها و تزئینات زیبا همراه با سادگی چشم نواز و آرامش بخش شاهد خواهیم بود.
دوشنبه 23/12/1389 - 10:51
نجوم
آسمان زمین هفته آینده شاهد طلوع ماه در ابعادی بزرگتر از همیشه خواهد بود، پدیده ای که در میان اخبار و شایعات اینترنتی به عاملی برای دامن زدن به فجایع طبیعی که سرتاسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده معرفی شده است.

به گزارش مهر، با این همه دانشمندان در نهایت اطمینان جوامع را از خطا بودن این ذهنیت آگاه کرده و معتقدند هیچ ارتباطی میان فجایع زمینی و فازهای متفاوت کره ماه وجود ندارد.
 
با این حال ماه و ابعاد بزرگی که قرار است در تاریخ 19 مارچ از خود به نمایش بگذارد، داستان دیگری است، قمر زمین در این تاریخ در نزدیکترین فاصله خود طی 18 سال گذشته از زمین قرار خواهد گرفت، فاصله ای برابر 356 هزار و 577 کیلومتر که به این پدیده حضیض نیز می گویند و ماه را در این شرایط اَبَرماه خطاب می کنند.
 
این عنوان در دهه 1970 توسط "ریچارد نول" به ماهی اختصاص یافت که در فازی که 90 تا 100 درصد کامل است، در نزدیکترین مدارش نسبت به زمین قرار گرفته باشد، همانطور که در هفته آینده ماه 100 درصد کامل خواهد بود.
 
نول فردی بود که ابرماه هفته آینده و آثار آن بر روی محیط زیست زمین و فجایع طبیعی زمینی را در اینترنت گسترش داد وی در وب سایت خود اخطار داد ساکنان زمین باید خود را برای خطرات احتمالی پدیده ابرماه که از 16 تا 22 مارچ ادامه خواهد داشت، آماده کنند. به گفته وی در این دوره زمانی میزان جزر و مد افزایش زیادی داشته و احتمال بروز زمین لرزه هایی با قدر 5 یا بیشتر و حتی فعالیتهای آتشفشانی وجود خواهد داشت.
 
وی معتقد است در حدود 72.7 درصد از رویدادهای بزرگ طبیعی از قبیل زمین لرزه های بزرگ در وب سایت وی پیش بینی شده اند، برای مثال زمین لرزه ای که شهر کرایس چرچ را تخریب کرد در آخرین روز از یکی از دوره های حضیض رخ داده است. زمین لرزه سال گذشته هائیتی نیز در یکی از دوره های زمانی پیش بینی شده نول ذکر شده بود.
 
با این همه دانشمندان ادعای نول را باور ندارند و معتقدند چندین دهه مطالعه بر روی ماه نشان داده است چنین ارتباطی میان فازهای ماه و فجایع طبیعی بر روی زمین وجود ندارد. در واقع محققان معتقدند این ماه است که رویدادهای طبیعی اش با فازهای حرکتی اش در ارتباط است زیرا این سطح ماه است که با نزدیک شدن به زمان حضیض لرزه هایش را آغاز می کند.
 
بر اساس گزارش فاکس نیوز، مدار ماه درست مانند مدار سیاره های به دور خورشید بیضی شکل است از این رو طی هر چرخش ماهانه بخشی از ماه وجود دارد که ماه به زمین نزدیکتر خواهد شد. هفته آینده نیز ماه از همیشه به زمین نزدیکتر خواهد شد و فاصله قمر از زمین نسبت به سال گذشته 4000/1 کاهش خواهد یافت.
دوشنبه 23/12/1389 - 10:50
آموزش و تحقيقات
افراد حاضر در این تحقیق در زمانی که نتوانسته بودند خوب بخوابند، ‌ در تصمیم گیری‌های خود درباره مسئله اقتصادی مطرح شده، بیشتر روی گزینه‌هایی متمرکز شدند که در آن منفعت مالی نهفته بود و به گزینه‌هایی که به آن‌ها درباره زیان اقتصادی هشدار می‌داد، توجه کمتری نشان دادند.
نتایج تازه‌ترین تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته است نشان می‌دهد افرادی که دچار کم خوابی هستند قبل از تصمیم گیری در امور مختلف به ویژه مسائل اقتصادی، ‌ بیش از اندازه خوشبین هستند و نسبت به دیگران راحت‌تر و بیشتر خطر می‌کنند.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، در این تحقیق از بیست و نه نفر داوطلب بالغ که از سلامت کامل برخوردار بودند خواسته شد یک شب به طور کامل استراحت کنند و فردای آن روز درباره یک مسئله اقتصادی تصمیم گیری کنند و در مرحله بعد از همین افراد در حالی که یک شب نخوابیده بودند، ‌خواسته شد در‌‌ همان خصوص تصمیم گیری کنند.

نتایج این تحقیق که دانشمندان دانشگاه دوک در ایالت کالیفرنیای شمالی در جنوب شرقی امریکا و همچنین در سنگاپور انجام و در روزنامه نوروساینس چاپ واشنگتن منتشر شد، حاکیست که افراد حاضر در این تحقیق در زمانی که نتوانسته بودند خوب بخوابند، ‌ در تصمیم گیری‌های خود درباره مسئله اقتصادی مطرح شده، بیشتر روی گزینه‌هایی متمرکز شدند که در آن منفعت مالی نهفته بود و به گزینه‌هایی که به آن‌ها درباره زیان اقتصادی هشدار می‌داد، توجه کمتری نشان دادند.

وینود ونکاترامن، یکی از روان شناساسان و عصب شناسانی دانشگاه دوک که در این تحقیق شرکت کرده بود می‌گوید مصرف کافئین، استفاده از هوای تازه و حرکات ورزشی به تنهایی برای برطرف کردن اثار خستگی کافی نیست.

این روان‌شناس آمریکایی به وضعیت افرادی اشاره کرد که بیشتر اوقات تا پاسی از شب یا حتی تا صبح در باشگاه‌های ورزشی شبانه بازی می‌کنند.

وی معتقد است این افراد برای اینکه به زعم خود در بازی موفق باشند تنها روی اتفاق و بخت حساب نمی‌کنند بلکه روی از مغز خود نیز کمک می‌گیرند این در شرایطی است که مغزشان دچار کم خوابی است و بیشتر به سود فکر می‌کند تا زیان؛ این دقیقا‌‌ همان چیزی است که بسیاری از آن‌ها را تا باختن همه دارایی خود سوق می‌دهد.

دانشمندان آمریکایی در این تحقیق از روش عکس برداری از طریق انعکاس مغناطیسی استفاده کردند.
 
يکشنبه 22/12/1389 - 13:50
نجوم
روشنایی اغلب اجرام آسمانی به قدری زیاد است که اخترشناسان، از روشنایی خیره کننده خورشید به عنوان یک استاندارد کیهانی استفاده می‌کنند. اما روشن ترین جسم کیهانی چند بار درخشان تر از خورشید است؟
خبرآنلاین: واحدهایی که ما در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنیم بسیار کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند روشنایی کیهان را توصیف کنند. به همین دلیل اخترشناسان از خورشید استفاده می‌کنند و از درخشندگی خیره‌کننده آن که معادل 4 ضرب‌در 10 به توان 26 وات است (400 میلیون میلیارد میلیارد وات!)، به عنوان یک استاندارد کیهانی استفاده می‌کنند.

به گزارش نیوساینتیست، خورشید از نظر روشنایی یک ستاره بالای متوسط به شمار می‌رود. با این وجود، ستارگانی هستند که از نظر روشنایی با فاصله زیادی خورشید را شکست می‌دهند. درخشان‌ترین نمونه از این ستارگان که با چشم غیرمسلح نیز به راحتی قابل مشاهده است، ستاره اپسیلون-جبار است؛ ستاره میانی کمربند صورت فلکی جبار. این ابرستاره آبی‌رنگ 1300 سال نوری از زمین فاصله دارد و بیش از 400هزار بار درخشان‌تر از خورشید است. در فواصل دورتر کهکشان، باز هم ستارگان درخشان‌تری وجود دارند. از آن جمله می‌توان به ستاره اتا در صورت فلکی شاه تخته اشاره کرد، ستاره ناپایداری که 5 میلیون بار درخشان‌تر از خورشید است.

در جولای 2010 / تیر 1389، اخترشناسان ستاره رکوردشکن جدیدی را کشف کردند: ستاره‌ای به نام R136a1 در ابر ماژلانی بزرگ که تقریبا به درخشندگی 9 میلیون خورشید است. این جرم عجیب در کمال شگفتی جرمی 250 برابر جرم خورشید دارد که باعث حیرت اخترشناسان شده است. این ستاره به عنوان ستاره‌ای که از ترکیبات شیمیایی موجود در کهکشان راه شیری و همسایگان آن ساخته شده، سنگین‌تر از چیزی است که اخترشناسان تصور می‌کردند. برخی از اخترشناسان این سوال را مطرح کرده‌اند که شاید این ستاره از منبع خالصی از هیدروژن و هلیوم ساخته شده که به نحوی از نخستین روزهای عالم دست‌نخورده باقی مانده است؛ یا شاید هم اشتباهی در نظریات اخترشناسان در خصوص ساختار ستارگان وجود دارد؟

برخی از ستارگان پرجرم وجود دارند که با نور بیشتری می‌سوزند، اما این اتفاق تنها برای چند هفته کوتاه رخ می‌دهد و به قیمت زندگی ستاره تمام می‌شود. ابرنواختری به نام SN 2005ap واقع در کهکشانی با فاصله 4.7 میلیارد سال نوری از زمین، رکورد درخشان‌ترین انفجار ستاره‌ای دنیا را با درخشندگی 100 میلیارد برابر روشنایی خورشید به خود اختصاص داده است.

انفجارهای پرتو گاما حتی از ابرنواخترها نیز انرژی بیشتری ساطع می‌کنند. آنها این کار را به جای چند هفته، تنها در مدت چند ثانیه انجام می‌دهند. یک انفجار پرتو گاما می‌تواند باعث شود که مقیاس خورشیدی اخترشناسان نیز به یک مقیاس بی‌مصرف تبدیل شود: روشنایی چنین انفجاری بالغ بر 10 به توان 18 برابر روشنایی خورشید است، یعنی نوری معادل یک میلیارد میلیارد خورشید!

اگر چه چنین انفجارهایی به طرز ناخوشایندی کوتاه هستند، درخشان‌ترین نورهای پایدار کیهان متعق به اختروش‌ها (کوازارها) هستند؛ سیاه‌چاله پرجرمی که از منبع عظیمی از ستارگان و گاز تغذیه می‌کنند. مواد محکوم به فنا هم‌زمان با فرو رفتن به درون سیاه‌چاله به شدت برانگیخته می‌شوند، در نتیجه نوری درخشان‌تر از 30هزار میلیارد برابر خورشید از خود ساطع می‌کنند.
يکشنبه 22/12/1389 - 13:49
سلامت و بهداشت جامعه
شخصی، مرغ نیم‌پز و سس مایونز را در طول سفری 6‌ساعته گذاشته توی ماشین و به عنوان ناهار خورده است! آن‌وقت انتظار دارید مسموم نشود؟! انتظار دارید تعطیلات نوروزی‌اش در بیمارستان نگذرد؟! انتظار زیادی است! اینها بخشی از انتقاداتی است كه گاه از سوی پزشكان یا مردم درباره افرادی كه نكات بهداشتی را در طول مسافرت رعایت نمی‌كنند و گرفتار می‌شوند، بیان می‌كنند. پزشكان معتقدند كسانی كه به غذای‌شان در طول سفر بی‌اهمیت هستند، تعطیلات نوروزی به كام‌شان زهر می‌شود.

یكی از روش‌های غلطی كه این روزها برخی از خانم‌ها آن را نوعی كدبانویی می‌دانند این است كه پیش از سفر غذاها را نیم پز می‌كنند و بعد در طول سفر، وقتی خانواده جایی اطراق كرد، بساط آتش را برپا كرده و بقیه غذا را می‌پزند. این روش شاید به خیال بعضی خانم‌ها، به معنی كمتر وقت تلف كردن باشد اما در فرهنگ لغت پزشكان یعنی قرار دادن خانواده در خطر مسمومیت و بیماری!

این را فقط ما نمی‌گوییم، دكتر مسعود كیمیاگر هم درباره چگونگی تغذیه در نوروز و بخصوص سفرهای نوروزی برای شما هشدارهایی دارد. این متخصص تغذیه با تاكید بر این كه غذای سفر را نیم‌پز نكنید به ایسنا می‌گوید: غذاهای سفر را یا كاملا خام یا كاملا پخته همراه خود ببرید. چون میكروب‌ها در غذاهای نیم‌پز بخوبی رشد می‌كنند، این در حالی است كه میكروب‌ها در غذاهای كاملا پخته از بین می‌روند.

غذای سفر را كجا نگه داریم؟

كیمیاگر با اشاره به ضرورت نگهداری مواد غذایی در محیط خشك و خنك، می‌گوید: میكروب‌ها در محیط مرطوب بخوبی رشد می‌كنند بنابراین اگر خانواده‌ها قصد مصرف ساندویچ در سفرهای نوروزی را دارند، باید مواد غذایی را از ابتدای سفر، لای نان قرار ندهند، بلكه لازم است ظرف نان و مواد غذایی دیگر مانند گوجه،كاهو، كتلت یا كوكو را جدا كنند. این متخصص تغذیه درباره راه‌های خنك نگه داشتن مواد غذایی در سفرهای نوروزی اظهار می‌كند: می‌توان از فلاسك‌های اسفنجی برای خنك نگه داشتن مواد غذایی استفاده كرد یا در یك نایلون بزرگتر قالب‌های یخ و در نایلونی كوچك‌تر، مواد غذایی را قرار داد، این كار باعث می‌شود كه مواد غذایی تا چند ساعت خنك باقی بماند.

فریب اشتهای‌تان را نخورید

كیمیاگر با اشاره به تغذیه افرادی كه در نوروز به ارتفاعات سفر می‌كنند، می‌گوید: اشتهای افراد معمولا در ارتفاعات بیشتر می‌شود. با وجود این باید در این مناطق نیز در حد اعتدال غذا خورد، از سوی دیگر آنان باید پیش از رفتن به این مناطق، به میزان متوسطی مواد غذایی مصرف كنند، چون خالی یا پربودن معده موجب حالت تهوع می‌شود.

او درباره روش صحیح پذیرایی در نوروز توصیه می‌كند: شیرینی‌های خشك و كوچك مانند نان برنجی و نان نخودچی برای پذیرایی در این ایام استفاده شود، چون افراد در طول روز برای دید و بازدید به خانه‌های متعددی می‌روند بنابراین لازم است شیرینی‌های كم كالری مصرف كنند، از سوی دیگر شیرینی‌های نوروزی معمولا چند ساعت یا حتی چند روز روی میز باقی می‌مانند، بنابراین شیرینی «تر» برای پذیرایی در نوروز مناسب نیست.

آجیل و میوه ‌ را به اندازه بخورید

بعضی‌ها هم برای سفر با خود آجیل می‌برند و از آنجا كه پسته، بادام، فندق و تخمه حاوی روغن‌های غیر اشباع هستند برای سلامت بدن مفید محسوب می‌شوند اما كیمیاگر هشدار می‌دهد: باید هنگام مصرف به میزان كالری ماده غذایی توجه كرد. از سوی دیگر افرادی كه آجیل را بیش از حد اعتدال مصرف می‌كنند باید از میزان غذای اصلی خود كم كنند. به گفته او افراد مختلف به میزان متفاوتی می‌توانند آجیل مصرف كنند اما خوردن روزانه یك نعلبكی یا دو استكان از آن توصیه می‌شود علاوه بر آن بهترین نوع آجیل، تخمه ریز است، چون هم كم‌كالری و هم وقت‌بر است.

كیمیاگر در باره مصرف میوه در ایام نوروز می‌گوید: معمولا افرادی كه در اوقات دیگر سال میوه به اندازه كافی مصرف نمی‌كنند، در این اوقات میوه بیشتری می‌خورند. همین كار باعث می‌شود كه ویتامین‌های موجود در آنها در كبد این گونه افراد ذخیره و برای چند ماه قابل استفاده باشد. وی می‌افزاید: میوه‌ها به طور متوسط دارای حدود 60 كالری انرژی و 15 گرم قند هستند، بنابراین افرادی كه باید وزن و قند خود در حد تعادل نگه‌دارند لازم است به حد اعتدال از این مواد غذایی استفاده كنند، البته معمولا می‌توان در طول روز حدود 5 سهم میوه كه معادل نیم كیلو است را مصرف كرد.
يکشنبه 22/12/1389 - 13:47
سلامت و بهداشت جامعه
وجود جسم گلوله‌ای شکل زیر پوست سینه و نداشتن سطح یکنواخت و وجود تفاوت در یک ناحیه نسبت به نواحی دیگر نیز از علائم تشخیص سرطان سینه به‌شمار می‌رود.
سرطان سینه در مراحل اولیه خود دارای نشانه و یا علامتی نیست، اما هر کدام از نشانه‌هایی که در زیر آمده است در مراحلی که سرطان پیشرفت کرده باشد، نمایان می‌شوند.

به گزارش شبکه ایران، وجود یک توده در سینه که بعد از چرخه عادت ماهیانه باقی‌مانده باشد، اغلب از اولین نشانه‌های تشخیص سرطان سینه به‌شمار می‌رود اگرچه اغلب این توده‌ها بدون درد هستند اما گاهی برخی از آنها احساس شده و فرد درد کمی احساس می‌کند، در آزمایشات ماموگرافی معمولاً این توده‌ها قابل تشخیص هستند.

این توده‌ها اغلب مسطح و یا کنگره‌ای هستند و چون با چشم دیده نشده و درد ندارند، تنها پزشک معالج می‌تواند آنها را تشخیص دهد. وجود ورم و التهاب در زیر بغل نیز از دیگر نشانه‌های وجود سرطان سینه است.

تغییر سینه‌ها، احساس گر گرفتگی و تغییر رنگ نیز از علائم سرطان به‌شمار می‌روند. تغییر در بافت و پوست سینه‌ها از نشانه‌های سرطان سینه در مراحل پیشرفته محسوب می‌شوند. تغییر در شکل سینه، خارش، سوزش و یا زخم و تغییر اندازه آنها نیز از دلایل وجود توده متمرکز هستند، همچنین ترشح غیرمعمول به رنگ خون و یا دیگر رنگ‌ها نیز گاهی با سرطان سینه مرتبط است.

وجود جسم گلوله‌ای شکل زیر پوست سینه و نداشتن سطح یکنواخت و وجود تفاوت در یک ناحیه نسبت به نواحی دیگر نیز از علائم تشخیص سرطان سینه به‌شمار می‌رود.

پزشکان به زنان توصیه می‌کنند بعد از سن 35 سالگی، هر شش ماه یکبار برای انجام تست غربالگری مخصوصاً در افرادی که سابقه سرطان سینه در خانواده و یا افراد فامیل درجه یک آنها وجود داشته، به پزشک مراجعه کنند.
يکشنبه 22/12/1389 - 13:46
خواص خوراکی ها
شرط اصلی سالم زیستن داشتن تغذیه صحیح است. با رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی روزانه می‌توان از دریافت مواد مغذی به میزان كافی، اطمینان پیدا كرد.

به گزارش ایسنا، رعایت تنوع یعنی هر روز از تمام مواد غذایی موجود در گروه‌های غذایی پنج گانه استفاده كنیم. تعادل به این معنی است كه به اندازه بخوریم و از كم خوری یا پرخوری بپرهیزیم.

راهنمای غذایی وسیله‌ای است برای این كه هر فرد بداند چه گروه‌های غذایی وجود دارد؟ چه مواد غذایی در هر گروه جای دارد و باید به چه میزان از مواد غذایی در هر گروه خورده شود؟

راهنمای غذایی ایرانی‌ها به شكل هرم است. قرار گرفتن مواد غذایی در بالای هرم به این معنی است كه افراد بزرگسال باید از این مواد غذایی كمتر مصرف كنند مانند قندها و چربی‌ها. هرچه از بالای هرم به سمت پایین نزدیك می‌شویم، مواد غذایی موجود را باید بیشتر مصرف كنیم.

پنج گروه اصلی غذایی عبارتند از گروه نان و غلات شامل انواع نان، برنج، ماكارونی، غلات صبحانه، ‌گندم و جو است. گروه نان و غلات در قاعده هرم غذایی قرار دارد كه بزرگ‌ترین بخش هرم است. یعنی در طول روز باید از مواد غذایی این گروه بیشتر از دیگر گروه‌های غذایی استفاده كرد. این گروه به علت داشتن مواد نشاسته‌ای به عنوان مواد غذایی تامین كننده انرژی محسوب می‌شوند. علاوه بر آن، فیبر، انواع ویتامین‌های گروه ب، آهن، پروتئین و منیزیم را نیز تامین می‌كنند. مصرف گروه نان و غلات برای تامین انرژی، رشد و سلامت دستگاه عصبی لازم است.

هر واحد از این گروه عبارتست از یك كف دست بدون انگشت (معادل 30 گرم) انواع نان‌ها، برای نان لواش چهار كف دست معادل 30 گرم است ‌یا نصف لیوان برنج یا ماكارونی پخته یا یك چهارم لیوان غلات خام مانند گندم و جو و یا سه چهارم لیوان غلات صبحانه. برای افراد بزرگسال سالم نیز روزانه مصرف شش تا 11 واحد از گروه نان و غلات توصیه می‌شود.

گروه سبزی‌ها نیز شامل انواع سبزی‌های برگ دار، خیار، گوجه فرنگی، پیاز، كلم، سیب زمینی، هویج، نخود سبز، كدو، بادمجان و ... است. گروه سبزی‌ها در دومین ردیف هرم غذایی قرار دارند كه برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، ترمیم زخم‌ها، دید در تاریكی و سلامت پوست ضروری است. هر واحد از این گروه عبارتست از: یك لیوان سبزی برگی مانند كاهو و سبزی خوردن، نصف لیوان سبزی پخته، سبزی خام خرد شده، یك عدد سیب زمینی، گوجه فرنگی، خیار متوسط و یا نصف لیوان نخود سبز، كلم بروكلی، لوبیا سبز، هویج خرد شده، جوانه گندم، قارچ پخته. برای افراد بزرگسال سالم نیز روزانه مصرف 3 تا 5 واحد از گروه سبزی‌ها توصیه می‌شود.

گروه میوه‌ها نیز شامل انواع میوه، آب میوه طبیعی، میوه خشك و كمپوت است. گروه میوه‌ها در دومین ردیف هرم غذایی در كنار گروه سبزی‌ها قرار دارد میوه‌ها منابع غنی از انواع ویتامین‌ها، املاح و فیبر هستند. مصرف این گروه در جلوگیری از خشكی پوست، افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت و سلامت چشم موثر است. میوه‌ها دارای آنتی اكسیدان‌های طبیعی هستند. شادابی و سلامت پوست و كاهش فرآیند پیری، مبارزه با عوامل سرطان زا از مهم‌ترین خواص آنتی اكسیدان‌ها است. هر واحد از این گروه عبارتست از یك عدد میوه متوسط مانند سیب، پرتقال و ...، یا نصف لیوان آب میوه تازه و طبیعی، یا نصف لیوان میوه‌های ریز مثل توت، یا یك چهارم لیوان میوه خشك. برای افراد بزرگسال سالم نیز روزانه مصرف 2 تا 4 واحد از گروه میوه‌ها توصیه می‌شود.

گروه شیر و فرآورده‌های آن شامل شیر، ماست، پنیر، كشك، دوغ و بستنی است. در سومین ردیف راهنمای غذایی، گروه شیر و فراورده‌های آن قرار دارد. مواد مغذی این گروه شامل پروتئین، كلسیم، فسفر، ویتامین آ و بعضی از انواع ویتامین‌های گروه ب، است. این گروه در رشد و استحكام استخوان‌ها، ‌دندان‌ها و سلامت پوست نقش مهمی دارند. هر واحد از این گروه برابر است با یك لیوان شیر یا یك لیوان ماست كم چربی، یا 45 تا 60 گرم پنیر (دو قوطی كبریت پنیر) یا دو لیوان دوغ. برای افراد بزرگسال سالم نیز روزانه مصرف 2 تا 3 واحد از گروه شیر و فراورده‌های آن توصیه می‌شود.

گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها شامل انواع گوشت قرمز (گوسفند و گوساله)، گوشت سفید (مرغ، ماهی و پرندگان)، تخم مرغ و سایر پرندگان، حبوبات (عدس، انواع لوبیا، لپه، نخود و ...) و مغزها (گردو، بادام، فندق و ...) است. در سومین ردیف راهنمای غذایی، گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها در كنار گروه شیر و لبنیات قرار دارد. این گروه برای رشد، خون سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است. مواد غذایی مهم در گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها پروتئین، آهن، روی، منیزیم و بعضی از انواع ویتامین‌های گروه ب و ویتامین «ایی» است. هر واحد از این گروه برابر است با 60 گرم گوشت لخم پخته شده (دو قطعه خورشتی)، نصف ران متوسط یا نصف سینه متوسط مرغ، یا دو عدد تخم مرغ یا نصف لیوان حبوبات پخته، یا یك سوم لیوان انواع مغزها (گردو، فندق، بادام، پسته و تخمه). برای افراد بزرگسال سالم نیز روزانه مصرف 2 تا 3 واحد از گروه گوشت، حبوبات،‌ تخم مرغ و مغزها توصیه می‌شود.

گروه متفرقه (چربی‌ها و قندها) نیز در راس هرم غذایی قرار گرفته است. این گروه شامل انواع روغن‌ها، سس‌ها، شیرینی، شكلات، نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی و ... است. توصیه می‌شود. افراد بزرگسال در برنامه غذایی روزانه از این گروه كمتر مصرف كنند.

چند توصیه‌ مهم

- برای كامل كردن پروتئین گروه نان و غلات بهتر است آنها را به صورت مخلوط با حبوبات مصرف كنید (مثلا عدس، پلو، باقلا پلو، عدسی با نان و غیره)

- انواع غلات بوداده مانند برنجك، گندم برشته، ذرت بو داده تنقلات باارزشی هستند و دانش آموزان می‌توانند به عنوان میان وعده از آنها استفاده كنند.

- در وعده صبحانه و میان وعده از سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده كنید.

- آب میوه‌های طبیعی بخورید و از خوردن آب میوه‌های صنعتی پرهیز كنید، زیرا یك لیوان آب میوه صنعتی، دارای 10 قاشق چای خوری شكر است و برخی از آنها به وسیله آب رقیق شده‌اند.

- با صرف سبزی‌ها همراه وعده‌های غذایی یك الگوی خوب برای كودكان باشید.

- از شیر و لبنیات كم چرب (5/1 درصد یا كمتر) استفاده كنید.

- حتما قبل از مصرف هر نوع كشك مقداری آب به آن اضافه كنید و حداقل 10 تا 5 دقیقه در حال به هم زدن بجوشانید. از انواع كشك كم نمك استفاده كنید.

- با اینكه بستنی در گروه شیر و فراورده‌های آن قراردارد ولی مقدار قند آن بالاست بنابراین در مصرف آن زیاده روی نكنید تا دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

- چربی و كلسترول مغز، زبان و كله پاچه زیاد است. در مصرف این گونه مواد غذایی افراط نكنید.

- از گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده كنید.

- از انواغ مغرها (گردو، بادام، فندق و پسته) به عنوان میان وعده مصرف كنید، زیرا برای تامین پروتئین، - انرژی و برخی از مواد مغذی مانند آهن و روی مناسب هستند.

- ماهی‌ها منبع خوبی از امگا 3 هستند. حداقل هفته‌ای 2 مرتبه از آنها استفاده كنید.

- روغن جامد را به طور كلی از غذای خود حذف كنید.

- از حرارت دادن زیاد روغن‌ها خودداری كنید و برای سرخ كردن از روغن مایع مخصوص سرخ كردن استفاده كنید.

- مصرف غذاهای شور امكان ابتلا به فشار خون بالا را تشدید می‌كند مصرف نمك را كاهش دهید. اگر در خانواده خود سابقه این بیماری را دارید حتما به این توصیه جدی‌تر عمل كنید.
يکشنبه 22/12/1389 - 13:44
سلامت و بهداشت جامعه
رنگ دندان به طور ارثی از پدر یا مادر به شما به ارث می‌رسد، ولی نگهداشتن و مراقبت از این دندان‌ها برای زردتر شدن یا سیاه‌تر شدن نتیجه نگاه و تلاش شماست.
جام جم آنلاین: دندان‌های بسیار سفیدی كه شما در دهان اغلب بازیگران معروف می‌بینید، نتیجه تلاش خودشان و دندانپزشكان و متخصصان ارتودنسی است. رنگ دندان‌ها در اغلب موارد سایه‌های زرد، خاكستری یا حتی آبی در خود دارد. هر فردی همانند رنگ چشم یا مو، رنگ دندانی خاص دارد.

رنگ دندان به طور ارثی از پدر یا مادر به شما به ارث می‌رسد، ولی نگهداشتن و مراقبت از این دندان‌ها برای زردتر شدن یا سیاه‌تر شدن نتیجه نگاه و تلاش شماست.

این مواد در تغییر رنگ دندان‌هایتان تاثیر دارند: در افراد سیگاری تغییر رنگ دندان‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. چای، قهوه و انواع نوشابه‌ها می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند.

مصرف غذاهای قندی باعث افزایش تعداد میكروب‌ها و اسید حاصل از آنها می‌شود. با ترشح اسید و حل شدن مینا، رنگ زرد دندان فرصت زیادتری برای بروز پیدا می‌كند و به مرور زرد و زردتر می‌شود. با افزایش سن نیز رنگ دندان‌ها تغییر می‌كند، ولی اگر شما از عادت‌های بد دوری كنید اثر افزایش سن را می‌توانید تا حدی به تاخیر بیندازید.

از همه اینها كه بگذریم اگر بخواهیم دندان‌هایمان سفیدتر شوند چه باید بكنیم؟

سفید شدن دندان‌ها با روش‌های رایج توسط هر كسی و با هر روشی هم كه انجام شود یك راه دائمی‌ نیست. سفید كردن با روش‌های بلیچینگ نتیجه‌ای برای مدت زمان حداكثر یكساله دارد. با لامینیت دندان‌ها هر چند تغییر رنگ با كندی اتفاق می‌افتد، ولی خطر بروز مشكلات مرتبط با نیاز به تكرار این درمان‌ها همواره وجود دارد. برای كسانی كه روش‌های بلیچینگ را ترجیح می‌دهند این كار باید در دوره‌های 6 تا 12 ماهه تكرار شود. به غیر از هزینه كردن برای سفیدی دندان، شما از راه‌های زیر هم ممكن است سود ببرید:

سیگار نكشید، چای كمرنگ بنوشید و حداقل روزی یك‌بار دندان‌هایتان را مسواك بزنید. برای كمك به برداشته شدن تركیبات مختلف از روی دندان سعی كنید از خمیر دندان‌های متفاوت به طور متناوب استفاده كنید.

مثلا یك شب از خمیردندان ضدپوسیدگی، یك شب از خمیردندان سفیدكننده و یك شب از خمیردندان‌های طبیعی استفاده كنید. برای بررسی وضعیت بهداشتی و اثرات مفید و مخرب نحوه مسواك زدنتان با دندانپزشك مشورت كنید.

هرگاه ماده شیرینی می‌خورید حداقل با آب فراوان آن را شستشو دهید. سیب تازه و هویج هم علاوه بر سایر خواص خوبی كه دارند می‌توانند به عنوان مسواك طبیعی عمل كنند. سعی كنید مرتب از این گروه هم استفاده كنید.

اگر از نوشابه استفاده می‌كنید، نحوه استفاده از آن مهم است. نوشیدن این مواد با نی امكان تماس آنها با سطوح دندانی را بشدت كاهش می‌دهد، بنابراین از اثرات مخرب آن و تاثیر آن روی رنگ دندان تا حد زیادی كاسته می‌شود.

دكتر محمد‌امین نریمانی
يکشنبه 22/12/1389 - 13:40
دانستنی های علمی
عاملى که "نوروز" را از دیگر جشنهاى ایران باستان جدا کرد و باعث ماندگارى آن تا امروز شد "فلسفه وجودى نوروز" یعنی زایش و نو شدنى است که در طبیعت دیده مى شود.
خبرگزاری مهر نوشت:

 یکی از مقدمات مهم و اصلی ایرانیان برای استقبال از سال جدید "سفره هفت سین" است که بطور معمول ساعاتی پیش از تحویل سال نو گسترده شده و سیزدهم فروردین جمع می‌شود.

عاملى که "نوروز" را از دیگر جشنهاى ایران باستان جدا کرد و باعث ماندگارى آن تا امروز شد "فلسفه وجودى نوروز" یعنی زایش و نو شدنى است که در طبیعت دیده مى شود.

شک نیست یکى از نمودهاى زندگى جمعى، برگزارى جشنها و آیینهاى گروهى است، گردهم آمدنهایى که به نیت نیایش و شکرگزارى و یا سرور و شادمانى شکل مى گیرند.

بر همین اساس جشنها و آیینهاى جامعه ایران را هم مى توان به سه گروه عمده تقسیم بندى کرد: جشنها و مناسبتهاى دینى و مذهبى، جشنهاى ملى و قهرمانى و جشنهاى باستانى .

نوروز از جشنهای باستانی ایران است که چون مبنای آن تازگى بخشیدن به طبیعت و روح انسان است، پایدار ماند و جاودان است.

یکی از ارکان اصلی نوروز، چیدن سفره هفت سین برای جمع شدن بر گرد آن به هنگام تحویل سال است . در بسیارى از منابع آمده است که "هفت سین" نخست "هفت شین" بوده و بعدها به "سین" تغییر یافته است.

هفت شین‌ها

شمع، شیرینى، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، اجزاى تشکیل دهنده سفره هفت شین بودند. برخى دیگر به وجود "هفت چین" در ایران پیش از اسلام اعتقاد دارند. در زمان هخامنشیان در نوروز به روى هفت ظرف چینى غذا مى گذاشتند که به آن هفت چین یا هفت چیدنى مى گفتند.

بعدها در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در کنار بقیه شینهاى نوروزى، به نشانه سبزى و جاودانگى بر سر سفره قرارگرفت. بعد از سقوط ساسانیان وقتى مردم ایران اسلام را پذیرفتند، سعى کردند سنتها و آیینهاى باستانى خود را نیز حفظ کنند.

در روزگار ساسانیان، قابهاى زیباى منقوش و گرانبها از جنس کائولین از چین به ایران وارد مى شد. یکى از کالاهاى مهم بازرگانى چین و ایران همین ظرفهایى بود که بعدها به نام کشورى که از آن آمده بودند "چینى" نامگذارى شد و به گویشى دیگر به شکل سینى و به صورت معرب "سینى" در ایران رواج یافتند.

اجزایی که بر روی سفره هفت سین قرار می گیرد عبارتند از: سیب، سرکه، سمنو، سماق، سیر، سنجد و سبزى (سبزه) .

قرآن کریم در سفره هفت سین

ایرانیان به هنگام چیدن سفره هفت سین اولین و مهمترین موردی را که بر سفره قرار می دهند، قرآن کریم است . ایرانیان مسلمان به نشانه توکل و توسل به خداوند متعال در آغاز سال و درخواست بهترینها از خالق خویش قرآن را در بهترین جای سفره قرار داده و پس از آن اجزای دیگر را می چینند .

فلسفه هریک از خوراکیها

سمنو: نماد زایش و بارورى گیاهان است و از جوانه هاى تازه رسیده گندم تهیه مى شود.

سیب: نماد بارورى، زایش و سلامتی است.

سنجد: نماد عشق و دلباختگى است و از مقدمات اصلى تولد و زایندگى.

سبزه: نماد شادابى و سرسبزى و نشانگر زندگى بشر و پیوند او با طبیعت است.

سماق، سرکه و سیر: نماد چاشنى و محرک شادى و سلامتی در زندگى به شمار مى روند.

سکه: به نیت برکت و درآمد زیاد انتخاب و بر سفره هفت سین می نشیند .

اما غیر از این گیاهان و میوه هاى سفره نشین، خوان نوروزى اجزاى دیگرى هم داشته است، در این میان تخم مرغ نماد زایش و آفرینش است و نشانه اى از نطفه و نژاد.

آینه: نماد روشنایى است و حتماً باید در بالاى سفره جاى بگیرد.

آب: نشانه برکت و پاکی در زندگى است .

اسپند، شاخه هاى سرو، دانه هاى انار، گل بیدمشک، شیر نارنج، نان و پنیر، شمعدان و... را هم مى توان جزو اجزاى دیگر سفره هفت سین دانست.
يکشنبه 22/12/1389 - 13:38
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته