• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4657روز قبل
کامپیوتر و اینترنت
-Tablet Tablet PC - کامپیوتر های لوحی

اگر از خواننده های ثابت و قدیمی نارنجی هستید، احتمالا ما را در وبلاگ نویسی زنده کنفرانس خبری آیپد همراهی کرده اید. حالا وقت آن است که تمام مشخصات جدید این تبلت را کنار هم بیاوریم و نتیجه گیری کلی داشته باشیم از این که آیا طبق گفته استیو جابز سال 2011، سال آیپد خواهد بود یا خیر؟

 

می توان مشخصات جدید آیپد را در Face Time ، ضبط ویدئو ی HD، پردازنده 2 هسته ای A5، به همراه ۱۰ ساعت عمر باطری و سبک تر و باریک تر بودن آن نسبت به جدش، خلاصه کرد. حالا اگر می خواهید اطلاعات را جزء به جزء با هم بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

 

- سبک تر و باریک تر:

اپل اعتقاد دارد که اگر iPad 2 را در دست بگیرید، دیگر توانایی زمین گذاشتن آن را نخواهید داشت. البته تقریبا تمام بخش های آیپد، تغییرات قابل ملاحظه ای داشته اند. نسل جدید 33 درصد باریک تر و 15 درصد سبک تر از آیپد اصلی است. پس در دست گرفتن آن هم راحت تر خواهد بود. سایز این تبلت در همان اندازه ده اینچی باقی مانده است و با این که خیلی باریکتر شده و هم اکنون قطرش تنها 8.8 mm است باز هم توانایی های خود را در عملکرد گسترش داده است.

 

- چیپ 2 هسته ای A5:

دو هسته ی قدرتمند در یک چیپ A5 یعنی آیپد می تواند کاری دو برابر را در یک زمان به انجام برساند. اگر چه این تنها تبلتی نیست که از پردازنده دو هسته ای بهره می برد و در این زمینه، رقیبانی قدرتمند مانند زوم دارد. با این حال حس و حال گشت و گذار در وب و دیدن فیلم و کنفرانس های ویدئویی و گیم و ... در آیپد 2 ، نسبت به نسل قبلی اش؛ کاملا متفاوت است. پس از فرکانس 1 گیگاهرتز و دو هسته ی مجزا لذت ببرید.

 

- گرافیک 9 برابر سریع تر:

تا همین حالا هم شاهد وجود گیم های فوق العاده کیفیت بالایی روی آیپد بوده ایم. اما با 9 برابر شدن قدرت پردازش گرافیکی احتمالا باید به نسل جدیدی از بازی ها سلام کنیم. علاوه بر بازی ها، گرافیک بیشتر در جستجو در تصاویر، ویرایش ویدئو ها با نرم افزار iMovie و دیدن انیمیشن ها، تاثیر کلیدی خواهد داشت.

 

- باتری به قوت قبل:

این را می توان یک نکته قوت دانست که با این که گرافیک 9 برابر و پردازنده 2 هسته ای شده است و تبلت باریک تر؛ باز هم عمر باتری به همان اندازه می باشد. پس می توانید با یک بار شارژ، ده ساعت از آیپد خود استفاده کنید. ضمن اینکه اپل گفت که ای پد جدید می تواند یک ماه در حالت StandBy باشد که واقعا عالی محسوب میشود.

 

دو دوربین: فیس تایم را روی آیپد هم ببینید

یکی از ضعف های مهم در نسل اول آیپد، نداشتن دوربین بود. در عوض در آیپد دو شما از دو دوربین بهره مند خواهید شد. کنفرانس های تصویری، از طریق فیس تایم قابل برقراری هستند. ظاهر فیس تایم بسیار شبیه به آن چیزی است که در آیفون 4 و نسل چهارم آیپاد ملاحظه کردید. فقط نمایشگر بزرگتر باعث شده که تجربه شما بهبود بیشتری بیابد. دوربین پشتی هم می تواند با کیفیت HD فیلم بگیرد. نرم افزار Photo Booth و iMove هم در اختیار شما هستند تا بتوانید عکس ها و یا فیلم ها را ویرایش نمایید.

 

در نرم افزار Photo Booth امکانات ویرایش حرفه ای عکس ها در اختیار شما قرار نمی گیرند، بلگه بیشتر تمرکز این نرم افزار بر اعمال افکت های مختلف روی عکس ها و تشخیص هوشمند تصاویر است. اگر چه همین موضوع وقتی با اینترفیس لمسی این نرم افزار مخلوط می شوند، تجربه ای لذت بخش را به شما می دهد، اما نمی توانید برای ویرایش عکس ها زیاد به آن تکیه کنید.

 

- کاور هوشمند

این پوشش از آن جهت هوشمند نامیده می شود که می توانید آن را تقریبا با هر وضعیتی منطبق کنید. ارتباط این پوشش با آیپد شما هم به صورت تعاملی است. با کنار زدن آن آیپد بیدار می شود و با بستنش به خواب فرو می رود. اگر قبلا با آی پد و جلدهای مختلف اش کار کرده باشید کاملا سخن ما را درک می کنید که این کاور جدید چه نعمت بزرگی است.

 

- صفحه نمایش LED

صفحه نمایش 10 اینچی آیپد (دقیقا 9.7 اینچ)، از رزولوشن بالایی برخوردار می باشد. البته نسبت به نسل قبلی، تغییر قابل ملاحظه ای در آن صورت نگرفته است. از تکنولوژی های مهم اش می توان به IPS و زاویه دید 178 درجه ای آن اشاره کرد. رزولوشن هم برابر 1024X768 پیکسل است که یعنی 132 پیکس در هر اینچ. مولتی تاچ هم چیزی است که از سال 2007 در دستگاه های لمسی اپل وجود داشته. پس لازم نیست باز هم به آن اشاره کنیم.

 

- آی.او.اس 4.3  
نسل جدید آیپد، از نگارش جدید سیستم عامل آی.او.اس بهره مند است. اپل آن را قدرتمند ترین سیستم عامل موبایل می نامد. البته باید گفت که رقیبان قدرتمندی همچون اندروید هانی کامب هم دارد. اما تعداد بسیار بالای اپلیکیشنی که برای آیپد وجود دارد، آن را از رقیبانش متمایز می کند. همانطور که در کنفرانس خبری امروز دیدیم؛ تعداد اپلیکیشن های آی.او.اس برای آیپد 65000 عدد بوده که در مقابل، اندروید هانی کامب فقط 100 اپلیکیشن دارد.

ویژگی AirPlay و مرورگر سافاری، در نسخه جدید بهبود زیادی پیدا کرده اند. مرورگر سافاری از سرعت دو برابر بیشتر در اجرای جاوا اسکریپت بر خوردار است. چرا که از موتور نیترو جاوا اسکیپت که در سیستم عامل مک هم موجود است؛ بهره می برد.

 

- Wifi – 3G – Verizon – AT&T

مانند نسل قبلی، آیپد دو از وای فای پشتیبانی می کند. نکته خاص آن این است که در مود 3G می تواند از هردو اپراتور AT&T و ورایزون پشتیبانی نماید.

 

- ژیروسکوپ، قطب نمای دیجیتال، شتاب سنج:  
با وجود شتاب سنج داخلی، می توانید تعامل بیشتری با تبلت خود در استفاده از آن در وضعیت های مختلف داشته باشید. قطب نمای دیجیتالی هم چیز جدیدی نیست. اما وقتی پای ژیروسکوپ به میان می آید؛ به این نکته می رسیم که اپل سر انجام پای این فناوری را به تمام دستگاه های پرتابل خود باز کند. ژیروسکوپ را می توان یک شتاب سنج 3 محوره دانست که با تشخیص دوران در سه محور مختلف می تواند در گیم ها و سایر نرم افزار ها کاربرد زیادی داشته باشد.

HDMI:  
سورپرایز دیگر اپل خروجی اچ.دی.ام.آی است که به طور همزمان محتوای صفحه نمایش را در مونیتوری مجزا با کیفیت تمام اچ.دی به نمایش در می آورد. آیپد 2 می تواند از طریق این کابل شارژ شود و نمایش همزمان روی ای پد و یک نمایشگر خارجی به صورت 1080p را هم در تمام اپلیکیشن ها پشتیبانی می کند.

 

- سخن آخر:  
آیپد جدید نسبت به نسل قبلی خود تغییرات قابل ملاحظه ای داشته است و بهبود بسیاری یافته. استفاده از پردازنده ی دو هسته ای و گرافیک 9 برابر سریع تر نسبت به نسل قبلی + عمر باتری 10 ساعته و طراحی بسیار باریک؛ از ویژگی های فوق العاده این تبلت جدید به شمار می روند.

 

با وجود این ها می توانیم بگوییم که آنچه از آی.پد دو انتظار داشته ایم، تقریبا برآورده شده است. با این وجود به نظر می رسد که اپل برروی مشخصات خالص تمرکز نداشته و سعی کرده قابلیت های تعاملی این تبلت را افزایش دهد تا تجربه لذت بخش تری را به کاربرانش منتقل کند. باید منتظر به بازار آمدن این تبلت جدید باشیم تا استقبال و نحوه عملکرد آن را بررسی کنیم. اما باید بدانیم که آیپد 2 همین حالا هم رقیبان بزرگی مانند زوم و Play book و... دارد. یعنی تبلت هایی که علاوه بر قابلیت های پردازشی هم سطح و گاهی بالاتر، از توانایی های ارتباطی بیشتری هم بهره مند هستند و از سیستم های باز تری برخوردارند. اما از کی باید منتظر آی پد باشیم؟ نکته هیجان انگیز در این است که آی پد از حدود ۱۰ روز دیگر در ۲۳ کشور جهان ارایه میشود و قیمت اش هم نسبت به مدل قبلی تغییر نکرده. بنابراین تا چند روز دیگر می توانید آی پد دو را با قیمت ای پد قبلی بخرید.

 

در طول این سال ها فلسفه اپل، به کمک این شرکت آمده و تجربه کار با محصولاتش را شیرین تر و لذت بخش تر ساخته است. قیمت پایین هم یکی از امتیازات فوق العاده آیپد به شمار می رود. استیو جابز در پایان کنفرانس گفت:" لازم است تکرار کنم که این در خون اپل است که تکنولوژی به تنهایی کافی نیست. این مخلوط فناوری، هنر و انسانیت است." که این یعنی همان اولویت فلسفه ی مناسب بر مشخصات صرف. تا کنون کاربران نشان داده اند که این نظریه را دوست دارند.

دوشنبه 23/12/1389 - 11:27
دانستنی های علمی
-امنیتی جاسوسی و سلاح ها امنیتی ، جاسوسی و سلاح ها

اگر فیلم‌های جیمز باند را دیده‌اید و آن‌ها را تخیلی می‌دانید، شاید بعد از خواندن این مطلب نظرتان کاملاً عوض شود. سازمان CIA برخی از ابزارهای جاسوسی قدیمی که در ۵ دهه گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند را در معرض دید عموم قرار داده است. آنها هم اکنون قدیمی و از رده خارج محسوب می شوند اما نشان میدهد فناوری ها مخفی طی دوران گذشته تا چه حد جلوتر از زمان خودش بوده است. تعدادی از آن‌ها را در این مطلب معرفی می کنیم. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

در تصویر فوق یک نقشه کاملاً معمولی را مشاهده می‌کنید، اما اگر کمی باطن بین تر باشید، این نقشه را متفاوت می یابید. چرا که از الیاف مخصوص و یک جوهر ضد آب ساخته شده است و به هیچ عنوان با رطوبت آسیب نمی بیند.

گجت های سه بعدی تازه در حال فراگیر شدن هستند اما در جنگ جهانی دوم از این ابزار برای دیدن تصاویر گرفته شده در میدان جنگ به صورت سه بعدی استفاده می شد.

این شبه سیب زمینی و آن همکار بسیار زشتش (که به خیلی چیز ها می ماند)، مشترکا به عنوان یک دستگاه فرستنده رادیویی و یک آنتن کوچک عمل می کنند و حرکت هر جانداری و غیر جانداری را تا فاصله حدودا 300 متری زیر نظر گرفته و مخابره می کنند.

در طول جنگ جهانی دوم، از ابزار هایی مانند این، برای خارج کردن نامه ها از درون پاکت، بدون آن که صدمه ای به پاکت شان وارد شود، استفاده می کردند. بعد از این که ابزار، وارد پاکت نامه می شد؛ کاغذ را به دور خودش می پیچید و آن را خارج کردن می کرد. نکته جالب این که بر روی کاغذ هم، هیچ گونه اثر پارگی یا صدمه به جای نمی ماند.

از این دریل دستی بسیار ظریف در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ برای سوراخ کردن دیوارها استفاده می شده است پس با این دریل می توانستند جا را برای قرار دادن دستگاه های شنود و خیلی استفاده های دیگر، باز کنند.

در سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۹ برای ارتباط بین افراد سازمان و مخابره تصاویر و صداها از این دستگاه چهار اینچی استفاده می‌شد و یک محدوده ۵۰ کیلومتری را با ۱۵۰ دستگاه نصب شده بر روی ساختمان‌های مختلف پوشش می‌داده است.

این ابزار قرقره مانند، اولین تجربه موفق دولت آمریکا برای انجام عملیات شناسایی و عکس برداری ماهواره ای را رقم زد و در دهه 1960، در مقیاس گسترده استفاده یافت.

این پر استفاده ترین دوربین جاسوسی جهان است که در کف دست جا می گیرد و در گرفتن عکس های با کیفیت بالا توان مند بوده است. حتی در بین دوربین های دیجیتال فعلی هم جزء کوچک ترین هاست!

در طول تاریخ از کبوتر ها استفاده های ابزاری متعددی شده است. سازمان CIA هم با نصب این دوربین بسیار سبک؛ بر روی این پرندگان، از محل های مورد نظرش عکس برداری هوایی می کرده است.

این هم یک دوربین فیلم‌برداری ۳۵ میلیمتری که درون یک جعبه توتون پیپ جای می گیرد.

این‌ها، باطری های لیتیومی هستند، که مورد استفاده آن‌ها دقیقاً مشخص نیست و به گفته CIA تحقیقات انجام شده در این مورد، در سال ۱۹۷۰ با یک انجمن پزشکی به اشتراک گذاشته شده است. اما دقت کنید که در سال ۱۹۷۰ باطری لیتیومی وجود داشته است.

 
دوشنبه 23/12/1389 - 11:23
موبایل
-عکاسی دوربین های دیجیتال

iphonebigpic_nareni_ir.jpeg

تلفن‌های دوربین دار در یک زمان کوتاه، مسیری طولانی را طی کرده‌اند و امروز سطح بالایی از امکانات و کیفیت را در اختیار کاربران می‌گذارند. اما هنوز هم عکس‌های خوبی با آن‌ها گرفته نمی‌شود و معمولاً عکس هایی که با تلفن ها گرفته می‌شود بی کیفیت و نا واضح هستند. در اینجا به نکاتی می پردازیم که رعایت آن‌ها باعث تغییرات اساسی در کیفیت عکس هایی می شود که با تلفن خود می گیرید. فراموش نکنید که بهترین دوربین، دوربینی است که همراه شما است و این دوربین های همیشه همراه با کمی توجه عکس‌های خوبی برایتان می گیرند.


تلفن‌های دوربین دار انواع متفاوتی دارند و نرم‌افزارهایی با امکانات متفاوت از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. مهارت افراد هم در استفاده از آن‌ها متفاوت است. به همین دلیل در این مطلب به جزئیات نمی‌پردازیم و سراغ نکات کلی و مهمی میرویم که رعایت آن‌ها در تمامی موارد ضرورت دارد.


قوانین اولیه عکاسی را فراموش نکنید
موارد زیر اصول اولیه عکاسی هستند که در زمان استفاده از دوربین موبایل باید آن‌ها را در نظر بگیرید و بهتر است قبل از گرفتن هر عکس یک بار آن‌ها را در ذهن مرور کنید و دقت کنید که به درستی رعایت شده اند.


برای مطالعه این موارد لطفا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.


از نور محیط به درستی استفاده کنید:
توجه کنید که سوژه شما در بهترین نقطه تابش نور باشد و زاویه را به نحوی تنظیم کنید که خودتان و در مسیر این تابش نباشید و نور به سمت لنز دوربین شما تابیده نشود. بهترین حالت این است که نور از پشت دوربین مستقیما به صورت سوژه بتابد. حتماً با کمی جابه جایی به نقطه بهینه ای می‌رسید که بهترین زاویه تابش نور را دارید.


لنز دوربین را تمیز نگه دارید:

dsc_0006_narenji_ir.jpg

شاید بسیار ساده به نظر برسد ولی این نکته‌ معمولا درمورد لنز دوربین موبایل نادیده گرفته می شود. در مورد دوربین های عکاسی معمولاً دقت می‌کنیم که لنز را تمیز نگه داریم و با حساسیت بیشتری با آن‌ها برخورد می‌کنیم اما در دوربین های موبایل به خاطر ماهیت آن‌ها و تماس مکرر با دست، اغلب این نکته را نادیده می گیریم و البته بدون داشتن یک لنز تمیز رعایت بقیه نکات بی‌فایده خواهد بود.


از زوم دیجیتال خودداری کنید:

digzoom_narenji_ir.jpg

میلیون‌ها بار این نکته را شنیده‌اید والبته هرچه از بی مصرف بودن این امکان بگوییم، مبالغه نکرده ایم. اگر می‌خواهید از فاصله کمتری از یک سوژه عکاسی کنید راه‌های بهتری وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنید. مثلاً می‌توانید عکس را کراپ کنید و این همان کاری است که زوم دیجیتال برای شما انجام می‌دهد اما با این تفاوت که کیفیت عکس شما را خراب می‌کند. بهتر است حتی المقدور به سوژه خود نزدیک شوید و از زوم دیجیتال استفاده نکنید.


کیفیت تصویر را کنترل کنید:

500x_picsize-1_narenji_ir.jpg

در مدل های مختلف، امکان عکاسی با رزولوشن های مختلف به شما داده شده است. تنها حسن عکاسی با کیفیت پایین، سرعت بالا در ذخیره سازی تصویر و سهولت در ارسال عکس است، پس در شرایطی که قصد ارسال تصویر را ندارید و یا با کمبود حافظه روبرو نیستید، تنظیمات دوربین را بر روی بالاترین سطح رزولوشن قرار دهید.


گزینه Stable Shot را روشن کنید:

500x_stableshot_narenji_ir.jpg

یکی از مشکلات اساسی در عکاسی با دوربین موبایل، لرزش دست در هنگام عکاسی است و اینکه با توجه به اندازه صفحه نمایش موبایل، تشخیص اینکه تصویر تار شده است یا خیر، راحت نیست. شما می‌توانید به جای اینکه در زمان عکاسی مانند یک تک تیر انداز نفس تان را حبس کنید، گزینه Stable Shot را درون تنظیمات دوربین خود فعال کنید تا به کمک شما بیاید. با فعال کردن این امکان، دوربین تا زمانی که دست شما برای یک مدت کوتاه ثابت نشود ( معمولاً یک یا دو ثانیه)
عکس را ثبت نمی‌کند. همچنین شما این امکان را دارید که میزان حساسیت را نیز تنظیم کنید تا به حد مطلوب شما برسد.


تراز سفیدی (With Balance):

500x_whitebalance_narenji_ir.jpg

شاید پیش از این هم در زمان عکاسی با دوربین های دیجیتال این تجربه را داشته اید که رنگ‌های عکس شما با رنگ‌های واقعی تصویر تفاوت پیدا کرده اند و یک لایه رنگی آبی یا نارنجی کل تصویر را پوشانده است. این اتفاق معمولاً در زمانی که نور محیط کافی نیست می‌افتد. مثلاً در زمانی که در هوای ابری عکاسی می‌کنید. یکی از مواردی که شما باید به آن توجه داشته باشید، وایت بالانس تصویر است. معمولاً دوربین ها در این زمینه به خوبی عمل می‌کنند اما همانطور که گفته شد در شرایطی که نور محیط مناسب نباشد یک لایه رنگی بر روی تصویر پدیدار می شود چرا که دوربین در تشخیص صحیح رنگ ها دچار اشتباه میشود.


اولین اقدام شما برای اصلاح این مورد این است که بلافاصله بعد از باز کردن درب دوربین عکس نگیرید و زمانی در حدود ۵ ثانیه به لنز دوربین فرصت دهید تا با نور محیط منطبق شود. اما در صورتی که پس از زمان داده شده، همچنان تصویر کدر به نظرمی رسید، لازم است در قسمت تنظیمات دوربین گزینه مناسب را به صورت دستی انتخاب کنید. معمولا گزینه های نور روز(daylight) و هوای ابری (cloudy) و یا فلورسنت (fluorescent) در بخش تنظیمات کمک خوبی هستند.


تنظیم میزان نور ورودی به لنز (Exposure):

500x_angelaexposure_narenji_ir.jpg

یکی از ضعف‌های اساسی دوربین های موبایل در تشخیش میزان نوردهی مناسب است، مخصوصاً در زمان عکاسی در نور کم. اکسپوژر (Exposur) یکی از بهترین ابزارهایی است که شما برای تنظیم دوربین در نور کم در اختیار دارید. با استفاده از این گزینه می‌توانید میزان نوری که به لنز دوربین وارد می‌شود را افزایش دهید و معمولاً بعد از انجام این کار کیفیت عکس‌های شما به مراتب بهتر خواهد شد.


عکس‌های خود را باز هم بهتر کنید:
همیشه از روی صفحه مانیتور کامپیوتر بهتر می‌شود در مورد عکس قضاوت کرد و آن را اصلاح نمود. الان وقت آن است که عکس‌هایی را که گرفته‌اید به کامپیوترتان منتقل کنید و کمی با آن‌ها بازی کنید. برای اصلاح عکس لازم نیست که در کاربا فتوشاپ حرفه‌ای باشید و با نرم‌افزارهای مختلفی این کار قابل انجام است. Gimp ، Paint.net، و یا حتی iPhoto این کار را برایتان انجام می دهد. البته بسیاری از نرم افزارهای موجود بر روی دوربین ها هم این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند ولی این کار روی کامپیوتر و صفحه مانیتور با کیفیت دیگری انجام می شود. کمی تغییر در سطح رنگ‌ها تصاویر شما را طبیعی تر می‌کند و گاهی هم تنها با سیاه وسفید کردن یک عکس آن را به یک عکس بسیار خوب تبدیل می کنید.


برای گرفتن عکس های خوب لازم نیست حتما یک دوربین حرفه ای داشته باشید. با رعایت نکات مهم و کمی تمرین می توانید با تلفن همراه تان هم عکس های فوق العاده ای بگیرید. اگر شما هم نکته خوبی بلدید آن را با بقیه در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.


دوشنبه 23/12/1389 - 11:18
کامپیوتر و اینترنت

ای پد جدید از روز گذشته رسما وارد بازار شد و شاید خبر صف های طولانی برای خریدنش را شنیده باشید. حتی یک خانم که نفر اول صف برای خرید بود جای خودش را به قیمت ۹۰۰ دلار به فردی دیگر فروخت! اما آیا تمام اینها به خاطر زیرکی اپل در بازاریابی وسیع اش است؟ یا اینکه آی پد ۲ طبق گفته استیو جابز قرار است سال ۲۰۱۱ را از آن خود کند؟ با شروع ارایه ای پد به بازار بررسی های عملی متعددی بر روی آن انجام شده و نقدهای مختلفی برایش منتشر شده است. ‏

در اینجا نگاهی میکنیم به نظر سایت تک کرانچ و انگجت در مورد آی پد جدید. تا ببینیم همانطور که در نگاه اول به نظر می‌رسد به این دستگاه جدید، زرق وبرق بیشتری داده شده است یا اینکه تحولی در آن به وجود آمده؟ ادامه مطلب را از دست ندهید. ‏


oin0.jpg

در یک نگاه اجمالی به iPad2 هیچ تغییر خاصی نسبت به iPad1 به چشم نمی آید. البته یک دوربین کوچک که به سختی دیده می‌شود دربالای نمایشگر وجود دارد. مگر اینکه نسخه سفید آن را انتخاب کرده باشید که در این صورت هم حق با آن‌هایی است که معتقدند در امکانات و پیشرفت آن بزرگ نمایی شده است. البته در این مورد هم مانند سایر محصولات اپل تا زمانی که با آن کار نکنید، نمی‌توانید در مورد آن قضاوت کنید و تفاوت‌های آن برایتان محسوس نخواهد بود. بزرگترین تغییری که در ظاهر به چشم می‌آید باریک‌تر شدن آن است. در یک مقایسه ساده، حمل iPad1 مثل این است که یک مانیتور حجیم را در دست گرفته باشید اما وقتی که iPad2 را در دست می‌گیرید مانند آن است که یک زیر دستی را در دست گرفته باشید البته یک نمونه سنگین اش را. کاملاً مشخص است که کاهش قطر از 4.13 میلیمتر به 8.8 میلیمتر یک تفاوت محسوس را به وجود می آورد. ‏

این دو مدل به لحاظ وزن تفاوت چندانی با هم ندارند. اما اختلاف آن‌ها در اندازه، باعث می‌شود iPad2 بیش از آنچه باید سبکتر به نظر برسد. وزن دستگاه بسته به مدل Wi-Fi یا 3G حدود ۶۰۰ گرم است که تقریبا ده درصد سبک‌تر از نسل قبل خود است. ‏

تفاوت دیگری که به ریز بینی بیشتری نیاز دارد طراحی یکپارچه نمونه جدید است، که آن را به مراتب مطلوب تر کرده است، اپل گفته مدل جدید از یک بدنه دوتکه تشکیل شده که به نسبت نمونه سه تکه قبلی ظاهری یک دست تر را به وجود آورده است. ‏

گوشه‌های مخروطی شکل آیپد ۲ احساس بهتری را در زمان تماس با دستان شما منتقل می‌کنند و استفاده از کلید های موجود در اطراف آن نیز به مراتب راحت‌تر شده است. اما این تغییر شکل در قسمت پایین، اتصال کابل را از این قسمت سخت تر کرده است که البته قابل اغماض است. ‏

اما بهترین قسمت، دکمه جدید منو اصلی است که در نمونه قبل سفت و صدادار بود اما الان بسیار نرم و کم صدا است. ‏

بدون شک در مورد کیفیت بد دوربین این دستگاه جدید شنیده‌اید اما باید به این نکته هم توجه کرد که بعید به نظر میرسد کسی از این دوربین برای عکاسی استفاده کند و به خاطر ماهیت و اندازه دستگاه کاربردی مشابه دوربین در تلفن‌های همراه را نخواهد داشت و این دوربین نه چندان خوب جوابگوی نیاز اصلی دستگاه یعنی استفاده توسط FaceTime و برای فیلم‌برداری با کیفیت اچ دی (با دوربین پشت) است و فیلم‌ها نیز در نرم‌افزار جدید iMovie که در ادامه بیش تر در مورد آن خواهیم گفت ادیت و اصلاح می شوند. ‏

طول عمر باطری همچنان عالی است. کم شدن قطر دستگاه و بالا رفتن مشخصات سخت افزاری نه تنها باعث نشده است که باطری فدای این امکانات شود بلکه مقداری هم افزایش داشته است. در جدول زیر مقایسه‌ای را که سایت انگجت در مورد طول عمر باتری در تبلت های مختلف انجام داده است مشاهده می کنید. ‏

ipad2-battery.jpg

تغییر عمده سخت افزاری، ارتقا پردازنده و رم دستگاه است. آی پد جدید از دو هسته قدرتمند در یک چیپ A5 بهره می‌برد که به مراتب از پردازنده های A4 سریع‌تر هستند. در مورد Ram دستگاه تا کنون حرفی زده نشده است اما به نظر می‌رسد دستگاه حافظه ۵۱۲ مگابایتی اش را افزایش داده است. و در این مورد جا پای iPhone4 گذاشته باشد. ‏

سایت انگجت مقایسه جالبی را در مورد سرعت پردازنده های سه محصول شرکت اپل انجام داده است که به خوبی گویای توان آی پد جدید است. ‏

cpu-compare.jpg


اینجا این سوال پیش می آید که آیا این ارتقا سخت افزاری در عمل تغییرات قابل توجهی را به وجود آورده‌ است یا خیر؟ جواب این پرسش مثبت است و ما شاهد سرعت بسیار بالاتری را در زمان کار با آی پد ۲ هستیم. هنگام استفاده از اینترنت می‌توانید تعداد صفحات بیشتری را همزمان باز نگه دارید و دستگاه امکان استفاده از نرم‌افزارهای پیچیده‌تر و سنگین تری را برای شما فراهم می کند. در‌واقع اپل با ارائه GarageBand , iMovie به توسعه دهندگان نرم‌افزار نشان داد که از امروز چه امکاناتی برای آن‌ها وجود دارد که پیش از این وجود نداشته است. ‏


نرم افزار: ‏ اپل نسخه 3.4 سیستم عامل iOS را ارایه کرده است که همین نسخه نیز بر روی آی پد جدید نصب شده است. هیچ تغییر خاصی در ظاهر نرم‌افزار صورت نگرفته است و در نگاه اول چیز جدیدی نسبت به iOS 4.2 وجود ندارد اما بعد از عمیق شدن در امکانات سیستم عامل جدید متوجه تغییرات انجام شده می شود. دیروز به صورت نسبتا مفصل به تغییرات نرم افزاری در مطلبی با عنوان ‏ پنج قابلیت کاربردی جدید در iOS 4.3 ‏ پرداختیم. ‏


g7hij.jpg

کاور هوشمند: ‏ در طول بررسی یک هفته‌ای آیپد۲، کاور جدید آن هم بررسی شده است. تقریباً همه افرادی که پیش از این آیپد داشته‌اند از طراحی جلد آن ناراضی هستند اما جلد جدید کاملاً متفاوت است. ‏

آهن رباهای متعددی به آن متصل شده که هم فرم بسته شدن آن را همیشه حفظ می‌کنند و هم انعطاف زیادی را برای نگه داشتن آن در موقعیت های مختلف، بسته به کاری که با آن انجام می دهید، به وجود آورده است. ‏

بهترین قسمت ماجرا این است که این کاور دستگاه شما را خاموش و روشن می‌کند. هر بار که آن را باز می‌کنید دستگاه روشن می‌شود و با بستن آن آپد شما در وضعیت خواب قرار میگیرد. ‏

در شرایطی که این کاور ها به صورت مجزا فروخته می شوند به سختی می‌توان باور کرد که کسی بدون آن‌ها از آیپد خود استفاده کند و قیمت گذاری و فروش مجزای آن‌ها نشانه زیرکی اپل برای افزایش سود از فروش آیپد است. ‏


ضعف‌ها: ‏ آیپد ۲ نیز در کاستی ها بسیار به آیپد ۱ نزدیک است. همچنان کاربران خواستار دستگاه سبک تری هستند که به راحتی با یک دست قابل حمل باشد. ‏

خواندن از روی صفحه آن در نور مستقیم خورشید تقریبا اصلا ممکن نیست! و شاید اگر از میزان براق بودن صفحه نمایش کاسته می‌شد این کار ممکن می گشت. ‏

کیفیت نمایشگر هم از دیگر مواردی است که انتظار می‌رفت در نسخه جدید ارتقا داشته باشد که متأسفانه هیچ تغییری در آن داده نشده است. البته کیفیت صفحه نمایش در حال حاضر هم خوب و قابل قبول است. ‏

به لحاظ نرم افزاری اگر راهی برای Sync فایل‌های مختلف و اپلیکیشن ها به صورت وایرلس وجود داشت، به یکی از نیازهای اساسی کاربران پاسخ داده می شد. ‏

افراد زیادی در مورد ضعف اساسی در دوربین های آیپد جدید هم نظرند. اگر شما سری آخر آیپاد تاچ را داشته باشید، دوربینی با کیفیت دوربین آیپد دارید و به نظر می‌رسد که دوربین های روی این دو وسیله یکسان هستند. ‏


hjhjh.jpg

در نهایت آیا خرید آیپد عاقلانه است؟ ‏ بعد از تمام توضیحاتی که در مورد جزئیات آیپد داده شد شاید این سؤال برای شما به وجود آمده باشد که آیا زمان مناسبی برای خرید آیپد است و آیا این وسیله ارزش این هزینه را دارد یا خیر. در جواب باید گفت اگر شما آیپد ندارید و قصد دارید که یک تبلت داشته باشید، یکی از منطقی ترین گزینه های شما آیپد ۲ است. ‏

اما اگر شما از ورود مدل هایی جدید تری از آیپد در این سال نگران هستید باید گفت احتمالاً طی شش تا نه ماه آینده نمونه جدیدی از آیپد عرضه نخواهد شد و یا اگر هم ارائه شود قطعاً تغییرات اساسی‌تری کرده است، به عنوان مثال ممکن است که مدلی در سایز متفاوت ارئه شود که البته اصلاً قابل پیش‌بینی نیست و بسیار عاقلانه است که این ریسک را بکنید و امروز خود را از داشتن آن محروم نکنید. ‏

برای افرادی که در حال حاضر آیپد دارند موضوع کمی پیچیده‌تر می شود. باید گفت اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید به سمت خرید آن نروید و حتی المقدور سعی کنی از دوستانی که آیپد ۲ دارند دوری کنید و با آیپد آن‌ها کار نکنید، ضمناً به اپل استور هم سر نزنید تا وسوسه نشوید.

دوشنبه 23/12/1389 - 11:14
بهداشت روانی

باید مطالعه کنید، یا باید کاری را تا فردا تمام کنید یا یک مورد اضطراری پیش آمده است؛ یک شب بیخوابی کشیدن در چنین مواردی دقیقا یک عمل قهرمانانه و مسوولانه است. شما علیرغم تمام مشکلات، با انگیزه ای فوق العاده شب را بیدار می مانید.


اما دردسرها از چند ساعت بعدتر شروع میشود. وقتی که سطح آدرنالین خون دارد پایین می آید...شب تمام شده و روز رسیده، موقع بیداری، اما در حقیقت بیدار ماندن در فردای یک شب بیخوابی خیلی سخت تر از خود بیخوابی شبانه است. خستگی ناگهان هجوم می آورد و فرد حتی نای ایستادن رو پاهای خودش را هم ندارد. در حقیقت کارکرد مغزی در شرایط بیخوابی آنقدر تحت تاثیر قرار میگیرد که با مستی ناشی از مصرف مشروبات یا داروها برابری می کند.


البته در چنین مواقعی بهترین کار خوابیدن در اولین فرصت است، اما بعضی وقتها به همان دلیلی که باعث بیخوابی شبانه شده، باید روز را هم بیدار ماند، در چنین موقعی به غیر از خوابیدن چه کار می شود کرد تا دچار مشکل نشویم؟

شاید هشت روشی که در ادامه مطلب می آیند بتوانند در این مورد کمک کننده باشند.


برای سقوط صبحگاهی آماده باشید
شاید اینطور به نظر بیاید که هر چه بیشتر بیدار بمانیم، خواب آلودگی بیشتر میشود، اما حقیقت چیز دیگری است. صبح بعد از یک شب بیخوابی، بدترین و سخت ترین زمان برای بیدار ماندن در طول روز آینده است. به دلیل اختلال پیش آمده در ساعت طبیعی بدن، نخستین ساعات بعد از زمان معمول بیداری، بدترین ساعات برای فعالیت مغزی هستند. در این ساعتها شما نباید به کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند بپردازید. اصلا نباید رانندگی کنید، چون شدت بیخوابی در این ساعتها به همراه یکنواختی رانندگی می تواند ترکیب کشنده ای ایجاد کند.


مغز با تمام توان به کمک شما می آید، شما هم کمکش کنید
اگر شما مجبورید که بعد از بیخوابی به انجام کارهایتان بپردازید، مغز می تواند به شما کمک کند. اگر مغز احساس کند که باید بیدار بماند، سعی می کند اینکار را انجام دهد، تنها کاری که شما باید بکنید این است که روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید و سعی کنید از مغز به خوبی کار بکشید.

در یک تحقیق، مسائلی برای حل کردن به تعدادی نوجوان که یک شبانه روز بیخوابی کشیده بودند داده شد، مساله ها به تدریج سخت می شدند و در پایان شرکت کنندگان در آزمایش به حدی از هوشیاری رسیده بودند که تقریبا با هوشیاری بعد از یک استراحت خوب برابر بود.

هرچند در این شرایط باز هم توانایی مغز در حد نرمال نیست، اما بعد از آنکه کوچکترین نشانه ای از فعالیت مغزی و بیدار بودن مغز مخابره شد، ساعت طبیعی بدن تلاش خود را برای فعال کردن یک سیکل جدید انجام می دهد. هم چنین در حوالی ساعت ۱۰ صبح و ۶-۷ عصر روز بعد از بیخوابی موجهای افزایش کارآیی و هوشیاری دیده شده است.


چرت بزنید
بهترین پادزهر بیخوابی دقیقا خواب است، حالا اگر نمی شود یک خواب چند ساعته و کافی داشت، یک چرت کوتاه هم می تواند بسیار مفید باشد. در یک تحقیق ثابت شد که تنها یک چرت ۲۶ دقیقه ای در شرایط بیخوابی، می تواند توانایی مغز را تا ۳۴ درصد افزایش دهد. پژوهشگران می گویند حتی یک چرت ۱۰ دقیقه ای هم تاثیر قابل ملاحظه ای در افزایش کارآیی و تمرکز مغز دارد. البته اگر خواب بیشتر طول بکشد (مثلا بیش از ۴۵ دقیقه) ممکن است موقع بیدار شدن باعث حال منگی شود. این حالت به خاطر رفتن مغز در فاز خواب عمیق ایجاد می شود و به آن سکون خواب می گویند.


بفرمائید کافئین
کسی هست که از قدرت کافئین در بیدار نگه داشتن بیخبر باشد؟ چای و مخصوصا قهوه قدرت فوق العاده ای در بیدار و سرحال نگه داشتن سیستم عصبی دارند. مصرف حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم قهوه (حدود یکی دو فنجان) می تواند باعث تغییر مثبتی در هشیاری شود که تا حدود ۳-۴ ساعت ادامه خواهد داشت. در فواصل ۲ تا ۳ ساعته قهوه بخورید تا مغز همچنان فعال بماند. بهترین کار هم این است که بلافاصله بعد از خوردن یکی دو فنجان قهوه حدود ۳۰ دقیقه چرت بزنید و بعد از آن سرحالتر بیدار خواهید شد.

در این مورد باید به یک مساله دقت کنید، در زمانی که شما بدن را با قهوه سرپا نگه داشته اید، بیخوابی هم دارد لشکر خود را آماده تر و قویتر می کند، بنابراین اگر بیش از چند ساعت بین مصرف قهوه ها فاصله بیفتد، شما با هجوم این لشکر و یک شکست سخت در مقابل بیخوابی مواجه خواهید شد.


روشنگری کنید!
بله برای هشیار و بیدار بودن تنها باید روشنگری کرد. ساعت طبیعی بدن بسیار به روشنایی و تاریکی محیط حساس است، روشن بودن محیط باعث فعال شدن مسیرهای بیداری می شود و کمک می کند بدن سرپا بماند. پس چراغها را روشن کنید.


تکانی به خودتان بدهید
یک پیاده روی سریع یا یک فعالیت ورزشی می تواند بدن را سرحالتر نگه دارد. مغز فعال بودن عضلات را درک می کند و سعی می کند بیدار بماند. حتی ایجاد تنوع در نوع فعالیت و یا گفتگو کردن با دیگران هم می تواند مغز را فعال و بیدار نگه دارد. توجه داشته باشید که بعد از اتمام فعالیت، مجددا با یک موج بیخوابی مواجه خواهید شد.


از مولتی تسکینگ خودداری کنید
همانطور که سی پی یوهای ضعیف از عهده مولتی تسکینگ بر نمی آیند، مغز بعد از بیخوابی هم توان برداشتن چند هندوانه با یک دست را ندارد. سعی نکنید مغز را همزمان درگیر چند مساله بکنید. مغز در چنین شرایط طاقت فرسایی ترجیح خواهد داد که فراموش کند و از زیر بار چند دغدغه همزمان شانه خالی کند. در حقیقت قسمتهای مربوط به یکپارچه کردن اطلاعات و حافظه کاری در مغزی که بیخوابی کشیده تقریبا تعطیل میشوند.


محدودیتها را درک کنید
بدن به هرحال به خوابیدن نیاز دارد، هرچند شستن صورت با آب سرد، باز کردن پنجره ها و کارهایی از این دست می توانند یک احساس طراوت موقت ایجاد کنند، اما بعد از چند دقیقه با یک افت شدید همراه خواهند بود. به هرحال بدن به خواب نیاز دارد و شما به محض اینکه توانستید باید بخوابید. خواب به اندازه آب و غذا و هوا برای بدن لازم است. یک بیخوابی دو یا سه روزه می تواند به شدت تعادل روانی فرد را به هم بزند (فیلم بیخوابی را با بازی آل پاچینو دیده اید؟) و حتی می گویند یک بیخوابی مطلق ۷ تا ۱۰ روزه می تواند باعث مرگ شود.


خبر خوش این است که بعد از اینکه خوابیدید، خواب شما عمیق تر و موثر تر از همیشه خواهد بود. بهتر است بگذارید بدن خودش از این خواب عمیق بیدار شود. (که معمولا حدود ۱۰ ساعت طول خواهد کشید) بعد از یک خواب خوب و کافی، تمام علائم بیخوابی برطرف خواهند شد و مغز به روزهای اوج خود بر می گردد.

دوشنبه 23/12/1389 - 11:10
اخبار
«پایتخت»، «نامه‌های بالدار»، «بچه‌ها نگاه می‌کنند»، «امروز، فردا»، «کلاه قرمزی»، «راه در رو»، «سفر، کیش، مات» مجموعه‌های تلویزیونی هستند که از شبکه‌های مختلف سیما در ایام نوروز پخش می‌شوند.
ایرنا: شبکه یک با مجموعه «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم، شبکه دو با مجموعه‌های «نامه‌های بالدار» کاری از امیر فیضی، «بچه‌ها نگاه می‌کنند» ساخته حمیدرضا صلاحمند، «کلاه قرمزی» به کارگردانی ایرج طهماسب و «امروز، فردا» به کارگردانی حسین قناعت، شبکه سه با سریال «راه در رو» کاری از سعید آقاخانی، شبکه چهار با تله تئا‌تر «دیوانگان متفکر» به کارگردانی علی مختارزاده و شبکه تهران با مجموعه «سفر، کیش، مات» به کارگردانی مجید صالحی به استقبال نوروز می‌رود.

شبکه یک

شبکه یک سیما، مجموعه «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری را برای پخش در ایام نوروز تدارک دیده است.

مقدم تاکنون مجموعه‌هایی نظیر «نرگس»، «پلیس جوان» و «زیر هشت» را ساخته، ضمن آنکه سریال‌های نوروزی «پیامک از دیار باقی» و «چاردیواری» نیز که از شبکه یک سیما پخش شد، از دیگر آثار وی است.

محسن تنابنده فیلمنامه «پایتخت» را نگارش کرده که ماجرای خانواده‌ای را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند به تهران مهاجرت کنند و هنگام ورود به پایتخت با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
تنابنده علاوه بر نگارش فیلمنامه، در کنار بازیگرانی چون ریما رامین فر، علیرضا خمسه، احمد مهران فر، پوریا پورسرخ، سمیرا حسن‌پور، فرهاد بشارتی، رضا بنفشه خواه، کیانوش گرامی، حسین توشه، نعیمه نظام دوست، افشین سنگ چاپ و آرش نوذری به ایفای نقش می‌پردازد.

«پایتخت» هر شب ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۰ پخش می‌شود.
پیش‌تر سریال «توطئه فامیلی» به کارگردانی رامبد جوان و تهیه کنندگی مجید اوجی قرار بود در ایام نوروز از شبکه یک سیما به روی آنتن رود که قرعه به نام سیروس مقدم افتاد و «پایتخت» جایگزین «توطئه فامیلی» شد.

شبکه دو

مجموعه «نامه‌های بالدار» به کارگردانی امیر فیضی و تهیه کنندگی علیرضا سبط احمدی هر شب ساعت ۲۱ و ۲۵ دقیقه و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

محمود جعفری، نصرالله رادش، فرهاد بشارتی، احمدرضا اسعدی، فاطمه طاهری، مریم اکبری، حامد کیازال، علیرضا مظفری، سیدرضا موسوی و صادق ذوقی در این مجموعه بازی کرده‌اند.
داستان «نامه‌های بالدار» از جایی آغاز می‌شود که تعدادی از بچه‌ها به خانه‌ای که شباهت بسیاری به یک موزه بزرگ با اشیای قدیمی دارد، دعوت می‌شوند اما خیلی زود پی می‌برند قرار است این خانه بزرگ و زیبا تخریب و به رستورانی مجلل تبدیل شود.

هومان فاضل فیلمنامه این مجموعه را در ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای نگارش کرده است.
همچنین مجموعه «کلاه قرمزی و پسرخاله» به تهیه کنندگی حمید مدرسی و به کارگردانی ایرج طهماسب هر شب ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه دو سیما به روی آنتن می‌رود.
این مجموعه که نوروز ۸۷ نیز از شبکه دو سیما پخش شد، بیشترین تعداد مخاطب برنامه‌های نوروزی سیما را به خود اختصاص داد.

مجموعه «بچه‌ها نگاه می‌کنند» به تهیه ‌کنندگی محمدرضا تخت‌ کشیان و کارگردانی حمیدرضا صلاحمند دیگر سریال نوروزی شبکه دو سیما است.
آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، کامران تفتی، هدایت هاشمی، شبنم مقدمی، سیامک صفری و سارا خوئینی‌‌ها از بازیگران این مجموعه طنز هستند.
علیرضا محمودی فیلمنامه «بچه ‌ها نگاه می‌ کنند» را با موضوعی اجتماعی و با رگه‌‌های طنز نوشته است.

این سریال که به نوعی روابط آدم‌های مختلف یک مجتمع مسکونی را روایت می‌کند، هر شب ساعت ۲۳ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه از شبکه دو سیما پخش می‌شود.
مجموعه «امروز، فردا» به کارگردانی حسین قناعت و تهیه کنندگی داوود قچاق از دیگر سریال‌های نوروزی شبکه دو سیما است.

این سریال، داستان زندگی پسر خردسالی را به تصویر می‌ کشد که در ارتباط با مسائل و مشکلاتی که خانواده‌اش با آن دست و پنجه نرم می‌ کنند، انشایی را به نگارش در می‌ آورد که این متن آغاز ماجراهایی تازه در زندگی او می‌ شود.

فیلمنامه «امروز، فردا» را احمدعلی حامد نوشته و فاطمه گودرزی، رضا فیاضی، احمد علامه دهر، پویا گنجی، محمدجواد جعفرپور و دریا مرادی دشت در آن به ایفای نقش می‌پردازند.
این مجموعه در ۶۰ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای تولید و پخش آن از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود.

شبکه سه

مجموعه «راه در رو» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و مهران مهام نیز از شبکه سه سیما به روی آنتن می‌رود.

آقاخانی سال گذشته سریال «زن بابا» را کارگردانی کرد که با استقبال مخاطبان روبرو شد.
بازیگرانی چون مرجانه گلچین، مهران غفوریان، سعید آقاخانی، یوسف تیموری، امیر غفارمنش، روشنک عجمیان، مونا بیگی، محسن کیایی، حمید لیقوانی، مینا کریمی ‌جبلی، جلیل فرجاد، غلامرضا نیکخواه، باقر صحرارودی، حلیمه سعیدی و احمد پورمخبر در این مجموعه بازی می‌کنند.
 «راه در رو» هر شب ساعت ۲۳ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

شبکه چهار

تله تئا‌تر «دیوانگان متفکر» به کارگردانی علی مختارزاده و بازی رضا بابک، زهره مجابی و رویا می‌رعلمی هر روز ساعت ۱۸ تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه به روی آنتن می‌رود.
این مجموعه در ۶۰ قسمت ۱۰ دقیقه ‌ای بر مبنای طنزهای «کارل والنتین» نویسنده آلمانی تهیه شده است.

شبکه تهران

مجموعه «سفر، کیش، مات» به کارگردانی مجید صالحی، تهیه کنندگی محمود رضوی و نویسندگی امیرعباس پیام هر شب ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۶ از شبکه تهران پخش می‌شود.

این مجموعه به «موج و صخره» تغییر نام داده و داستان آن در مورد دختر و پسری است که می‌خواهند ماه عسلشان را در کیش بگذرانند.

نیما شاهرخ شاهی، زیبا بروفه، علی صادقی، محمدرضا داوود‌نژاد، الهام حمیدی، رضا ناجی و امیر نوری از جمله بازیگران این مجموعه هستند.
مجید صالحی کارگردانی سریال «سه در چهار» و تله فیلم «می‌ش» را در کارنامه هنری خود دارد.
دوشنبه 23/12/1389 - 11:0
سلامت و بهداشت جامعه
بعد از مصرف غذاهای اسیدی مثل آب پرتقال، نباید فورا مسواک زد، زیرا به علت تاثیر اسید بر دندان ها ، احتمال سایش و پوسیدگی دندان وجود دارد.
عبرت: مشکلات دهان و دندان امروزه یکی از رایج ترین مشکلات مردم در سرتاسر جهان است. البته امروزه با پیشرفت وضعیت بهداشت، میزان فساد و از بین رفتن دندان بسیار کمتر از گذشته است، ولی با توجه به نوع تغذیه، عادات غلط و عدم به کارگیری صحیح روش های بهداشتی ، این معضلات هنوز هم وجود دارد.

1- برای برطرف کردن ناراحتی های دهان، دم کرده زرشک را غرغره کنید. جویدن برگ زرشک، باعث محکم شدن لثه و دندان می شود.

2- اگر پوست تازه گردو را به دندان و لثه بمالید، لثه و دندان را تقویت می‌کند.

3- توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C ، در درمان بیماری لثه مؤثر است.

4- جویدن کندر مانند آدامس لثه را محکم می کند و بوی دهان را می زداید .

5- خوردن گشنیز برای دهان و دندان بسیار مفید است. هم لثه را سالم می سازد و هم جلوی خرابی دندان ها را می گیرد و درد دندان را بر طرف می کند. برای بر طرف کرن درد دندان 10 گرم تخم گشنیز را در چهار لیتر آب بریزید و بگذارید بجوشد تا حجم آن به یک لیتر برسد. آن را کمی سرد کنید و در دهان مزه مزه کنید تا درد دندان برطرف شود.

6- غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است و در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است.

7- آب پیاز برای دندان‌ درد مفید است. برای تسکین درد باید آب پیاز را روی دندان ریخت و کمی نگه داشت، این عمل را می‌توان با پنبه انجام داد. پیاز لثه‌ها را تقویت می ‌کند.

8- برای رفع لق بودن دندان ها و تسکین درد آن، سرکه را روزی چند بار در دهان غرغره کنید. سرکه در رفع جرم دندان و التهاب لثه نیز موثر است. به منظور رفع بوی بد دهان و نیز سفیدی دندان ها، هفته ای یک بار دندان های خود را با مسواک آغشته به سرکه مسواک بزنید.

9- انجیر خشک جوشیده شده در شیر، برای درمان ورم لثه و ورم مخاط دهان مفید است .

10- زردآلو بوی بد دهان را رفع می کند.

11- جویدن برگ های شاهی تازه، لثه را محکم می کند و آن ها را سالم نگه می دارد.

12- پژوهشگران ژاپنی می‌گویند خوردن مرتب ماست و سایر محصولات غذایی حاوی اسید لاکتیک ممکن است برای بهداشت دهان شما مفید باشد.

13- مصرف مقادیر اندکی از اسیدهای چرب امگا ـ 3 که به طور معمول در غذاهایی مثل ماهی یافت می‌شوند، برای کمک به برطرف کردن بیماری‌های لثه مفید است. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را 23 تا 30 درصد کاهش می‌دهد.

14- مصرف پرتقال موجب استحکام لثه‌ها می‌شود.

نکات قابل توجه درباره لثه و دندان ها

* استفاده از خمیر‌دندان‌های حاوی فلوراید، پوششی روی دندان‌ها ایجاد کرده و از آنها در مقابل تاثیرات مخرب اسید و شکر، محافظت می‌کند.
* بعد از مصرف غذاهای اسیدی مثل آب پرتقال، نباید فورا مسواک زد، زیرا به علت تاثیر اسید بر دندان ها ، احتمال سایش و پوسیدگی دندان وجود دارد.

*سیگار می تواند بیماری لثه را بدتر کند. سیگار سبب کاهش اکسیژن در جریان خون شده و لثه بیمار نمی تواند التیام پیدا کند.

سیگار سبب تشکیل پلاک میکروبی بیشتر و پیشرفت سریع تر بیماری لثه نسبت به افراد غیر سیگاری می شود. بیماری لثه هنوز شایع ترین علت از دست رفتن دندان ها در افراد مسن می باشد .

چطور از خونریزی لثه پیشگیری کنیم؟

خونریزی از لثه‌ها هنگامی رخ می‌دهد که به درستی دندان‌ها مسواک زده نمی‌شوند یا نخ دندان کشیده نمی‌شود.

برای پیشگیری از این عارضه و سالم نگه داشتن لثه‌ها این نکات را رعایت کنید:

- سیگار نکشید و از اشکال دیگر توتون هم استفاده نکنید، مثل پیپ یا قلیان.

- از مکمل‌های ویتامینی طبق تجویز پزشک استفاده کنید.

- دقت کنید که دندان‌های مصنوعی‌ به درستی در دهان‌تان قرار بگیرند و اندازه شان مناسب باشد و اگر آنها عامل خونریزی و درد هستند، با دندانپزشک‌ در این مورد مشورت کنید.

- اگر لثه‌های‌تان خونریزی می‌کند، یک پد گاز استریل را با آب یخ مرطوب کنید و روی ناحیه مبتلا بگذارید.
دوشنبه 23/12/1389 - 10:59
اخبار
آتش زدن لاستیک ،‌کارتن خالی و هیزم در معابر باریک، ‌نزدیک واحد های مسکونی، پست های برق و پارکینگ ها خطرناک بوده و باید از این کار خودداری کنند.
کارشناس آموزش اورژانس کشور توصیه هایی را برای استفاده از مواد محترقه بیان کرد تا با رعایت نکات ایمنی، زیان های جانی و مالی به حداقل برسد.

به گزارش شبکه ایران، آرزو دهقانی با  اشاره به اینکه والدین نقش مهمی در پیشگیری از حوادث دارند گفت: والدین با نظارت مستقیم بر نوجوانان هم در حین خرید وسایل بی خطر و هم در زمان استفاده از مواد محترقه، ‌می توانند مسیر درست را به فرزندانشان نشان دهند و از بروز حوادث احتمالی بکاهند.

بنابر گزارش وب‌دا، وی افزود: بهتر است مواد آتش بازی، از محل های مطمئن تهیه شود و از نگهداری مواد محترقه حتی در مقادیر کم،‌ تهیه و ساخت وسایل آتش بازی در منزل جداً جلوگیری کنند و همچنین از قرار دادن مواد انفجاری در جیب لباس و کیف خودداری کنند.

دهقانی ادامه داد:‌ نباید مواد محترقه را در ظروف شیشه‌ای و یا فلزی قرار دهند، ‌زیرا در صورت انفجار،‌ ذرات شیشه و یا فلز نیز پرتاب و باعث آسیب بدنی خواهد شد.

کارشناس آموزش اورژانس تاکید کرد:  افراد از پرتاب مواد آتش بازی به سمت دیگران و حیوانات خودداری کرده و برای آتش گیری از الکل،‌ نفت و بنزین استفاده نکنند و از سوزاندن وسایلی چون کپسول گاز،‌ لاستیک، آمپول،‌کاربیت و از قرار دادن اسپری و ‌حشره کش ها بر روی آتش خودداری کنند.

به گفته وی،‌ آتش زدن لاستیک ،‌کارتن خالی و هیزم در معابر باریک، ‌نزدیک واحد های مسکونی، پست های برق و پارکینگ ها خطرناک بوده و باید از این کار خودداری کنند.
دهقانی توصیه کرد: آتش های حجیم و غیر قابل مهار برپا نکنند و هم افرادی که از وسایل آتش بازی استفاده می کنند و هم افرادی که تماشاگر هستند باید مراقب خود باشند و همیشه در حین بازی یک سطل آب،‌ ماسه،‌ کپسول اطفاء حریق و حتی الامکان جعبه کمک های اولیه در دسترس باشد.

کارشناس آموزش اورژانس تأکید کرد:‌ در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه انسانی ضمن حفظ خونسردی با شماره تلفن 115 و 125 تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهند.
دوشنبه 23/12/1389 - 10:58
آموزش و تحقيقات
پژوهشگران احتمال می‌دهند علت این رابطه عجیب این است که افراد شوخ طبع، بشاش و خوش‌بین بیشتر از دیگران خود را به خطر می‌اندازند، زیرا این دسته از افراد از شخصیت به اصطلاح بی‌خیالی برخوردارند و بر این اساس می‌توانند به رفتارهای پرخطر بیشتری دست بزنند.
پژوهشگران امریكایی با تاكید بر این‌كه شخصیت و طول عمر با هم مرتبطند، دریافتند افرادی که بشاش‌تر و خوش‌بین‌تر از دیگرانند، طول عمر کمتری دارند.

به گزارش ایسنا، منطقه کرمانشاه، پژوهشگران چندین دانشگاه مختلف آمریکا با تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هزار و 500 فرد که در سال 1921 کودک محسوب می‌شدند، دریافتند که از میان این افراد عده‌ای که شوخ طبع‌تر و بشاش‌تر بودند، زندگی کوتاه‌تری داشتند.

پژوهشگران احتمال می‌دهند علت این رابطه عجیب این است که افراد شوخ طبع، بشاش و خوش‌بین بیشتر از دیگران خود را به خطر می‌اندازند، زیرا این دسته از افراد از شخصیت به اصطلاح بی‌خیالی برخوردارند و بر این اساس می‌توانند به رفتارهای پرخطر بیشتری دست بزنند.

بر اساس نتایج این تحقیق که در کتابی در خصوص پروژه طول عمر چاپ شده، افرادی که دارای شخصیت محتاط هستند، بیشتر از دیگران عمر می‌کنند.
دوشنبه 23/12/1389 - 10:57
دانستنی های علمی
شهریور در جهان روحانی نماینده پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار خداوندی است و در جهان مادی پاسبان فلزات. چون نگهبانی فلزات با اوستاو را دستگیر فقرا و ایزد رحم و مروت خوانده اند. روایت شده است شهریور آزرده و دلتنگ می‌شود از کسی که سیم و زر را بد به کار اندازد یا بگذارد که زنگ بزند.
شبکه نیوز: به مناسبت فرود آمدن فروهرهای نیکان، هنگام نوروز را جشن فروردین خوانده اند

فروردین؛ فروردهای پاکان

فروردین نام نخستین ماه از فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در پهلوی فرورتین و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است. بنا به عقیده پیشینیان، ده روز پیش از آغاز هر سال فروهر در گذشتگان که با روان و وجدان از تن جدا گشته، برای سرکشی خان و مان دیرین خود فرود می آیند و ده شبانه روز روی زمین به سر می‌برند. به مناسبت فرود آمدن فروهرهای نیکان، هنگام نوروز را جشن فروردین خوانده اند. فروهران در ده روز آخر سال بر زمین هستند و بامداد نوروز پیش از بر آمدن آفتاب، به دنیای دیگر می‌روند

اردیبهشت؛ طبیعت

اردیبهشت نام دومین ماه سال و روز دوم هر ماه در گاه‌شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا اشاوهیشتا و در پهلوی اشاوهیشت و در فارسی اردیبهشت گفته شده که کلمه‌ای است مرکب از دو جزء: جزء اول "اشا” از جمله لغاتی است که معنی آن بسیار منبسط است، راستی و درستی، تقدس، قانون و آئین ایزدی، پاکی…. و بسیار هم در اوستا به کار برده شده است. جزء دیگر این کلمه که واژه "وهیشت” باشد. صفت عالی است به معنای بهترین، بهشت فارسی به معنی فردوس از همین کلمه است. در عالم روحانی نماینده صفت راستی و پاکی و تقدس اهورامزداست و در عالم مادی نگهبانی کلیه آتش های روی زمین به او سپرده شده است. در معنی ترکیب لغت اردیبهشت "مانند بهشت” هم آمده است.

خرداد؛ طبیعت

 خرداد نام سومین ماه سال و روز ششم در گاه‌شمار اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان هئوروتات ،در پهلوی خردات و در فارسی خورداد یا خرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: جزء هئوروه که صفت است به معنای رسا، همه، درست و کامل. دوم تات که پسوند است برای اسم مونث، بنابراین هئوروتات به معنای کمال و رسایی است. ایزدان تیر و باد و فروردین از همکاران خرداد می‌باشند. خرداد نماینده رسایی و کمال اهورامزداست و در گیتی به نگهبانی آب گماشته شده است.

 
تیر؛ تماشای جنگل در جزیره

 تیر نام چهارمین ماه سال و روز سیزدهم هر ماه گاه‌شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا تیشریه، در پهلوی تیشتر و در فارسی صورت تغییر یافته آن یعنی تیر گفته شده که یکی از ایزدان است و به ستاره شعرای یمانی اطلاق می‌شود. فرشته مزبور نگهبان باران است و به کوشش او زمین پاک، از باران بهره مند می‌شود و کشتزارها سیراب می‌گردد. تیشتر را در زبان های اروپایی سیریوس خوانده اند. هر گاه تیشتر از اسمان سر بزند و بدرخشد مژده ریزش باران می‌دهد. این کلمه را نباید با واژه عربی به معنی سهم اشتباه کرد.

مرداد؛ جنگل

 مرداد نام پنجمین ماه سال و روز هفتم هر ماه در گاه‌شماری اعتدالی  خورشیدی است. در اوستا امرتات ،در پهلوی امرداد و در فارسی امرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از سه جزء:اول "ا” ادات نفی به معنی نه، دوم "مرتا” به معنی مردنی و نابود شدنی نیست و سوم تات که پسوند و دال بر مونث است. بنابراین امرداد یعنی بی مرگی و آسیب ندیدنی یا جاودانی. پس واژه "مرداد” به غلط استعمال می‌شود. در ادبیات مزدیسنا امرداد یکی از امشاسپندان است که نگهبانی نباتات با اوست.

در مزدیسنا شخص باید به صفات مشخصه پنج امشاسپند دیگر که عبارتند از:

نیک اندیشی، صلح و سازش، راستی و درستی، فروتنی و محبت به همنوع، تامین اسایش و امنیت بشر مجهز باشد تا به کمال مطلوب همه که از خصایص امرداد است نایل گردد.

شهریور؛ جنگل

شهریور نام ششمین ماه سال و روز چهارم هر ماه در گاه‌شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا خشتروئیریه، در پهلوی شتریور و در فارسی شهریور می‌دانند. کلمه ای است مرکب از دو جزء: خشتر که در اوستا و پارسی باستان و سانسکریت به معنی کشور و پادشاهی است و جزء دوم صفت است از ور به معنی برتری دادن وئیر یه یعنی برگزیده و آرزو شده و جمعاً یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده . این ترکیب بارها در اوستا به معنی بهشت یا کشور آسمانی اهورامزدا آمده است. شهریور در جهان روحانی نماینده پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار خداوندی است و در جهان مادی پاسبان فلزات. چون نگهبانی فلزات با اوستاو را دستگیر فقرا و ایزد رحم و مروت خوانده اند. روایت شده است شهریور آزرده و دلتنگ می‌شود از کسی که سیم و زر را بد به کار اندازد یا بگذارد که زنگ بزند.

 مهر؛ محیط زیست

در سانسکریت میترا، در اوستا و پارسی میثر و در پهلوی میتر و در فارسی مهر گفته می‌شود. که از ریشه سانسکریت آمده به معنی پیوستن. اغلب خاورشناسان معنی اصلی مهر را واسطه و میانجی ذکر کرده اند. مهر واسطه است میان آفریدگار و آفریدگان. میثره در سانسکریت به معنی دوستی و پروردگار و روشنایی و فروغ است و در اوستا فرشته روشنایی و پاسبان راستی و پیمان است. مهر ایزد هماره بیدار و نیرومند است و برای یاری کردن راستگویان و بر انداختن دروغگویان و پیمان شکنان در تکاپوست. مهر از برای محافظت عهد و پیمان و میثاق مردم گماشته شده است. از این رو فرشته فروغ و روشنایی نیز هست که هیچ چیز ار او پوشیده نمی‌ماند. برای آن که از عهده نگهبانی بر آید اهورامزدا به او هزار گوش و ده هزار چشم داده است. مقام مهر در بالای کوه "هرا” است، انجایی که نه روز است و نه شب، نه گرم است و نه سرد، نه ناخوشی و نه کثافت .مهر از آنجا بر ممالک آریایی نگران است. این آرامگاه خود به پهنای کره زمین است یعنی مهر در همه جا حاضر است و با شنیدن آوای ستمدیدگان آگاه گشته به یاری آنان می‌شتابد.

  آیین مهر در دین مسیح نیز مشهود است. ایزد مهر در اصل بجز ایزد خورشید بوده است اما بعدها آندو را یکی دانسته اند. مورخان یونانی مهر را به نام میترس یاد کرده اند و کر کرده اند که ایرانیان خورشید را به اسم "میترس” می‌ستایند.از این خبر پیداست که در یک قرن پیش از میلاد مسیح آندو با یکدیگر مخلوط شده اند. نگهبانی ماه هفتم و روز شانزدهم هر ماه را به عهده ایزد مهر است.

 آبان؛ محیط زیست

در اوستا آپ در پارسی باستان آپی و در فارسی آب گفته می‌شود. در اوستا بارها "آپ” به معنی فرشته نگهبان آب استعمال شده و همه جا به صیغه جمع آمده است. نام ماه هشتم از سال خورشیدی و نام روز دهم از هر ماه را، آبان می دانند. ایزد آبان موکل بر آهن است و تدبیر امور و مصالح ماه به او تعلق دارد. به سبب آنکه "زو” که یکی از پادشاهان ایران بود در این روز با افراسیاب جنگ کرده، او را شکست داده، تعاقب نمود و از ملک خویش بیرون کرد، ایرانیان این روز را جشن می گیرند، دیگر آنکه چون مدت هشت سال در ایران باران نبارید مردم بسیار تلف گردیده و بعضی به ملک دیگر رفتند. عاقبت در همین روز باران شروع به باریدن کرد و بنابراین ایرانیان این روز را جشن کنند. آفتاب در این ماه در برج عقرب یا کژدم قرار می‌گیرد.

آذر؛ محیط زیست

در اوستا آتر، آثر، در پارسی باستان آتر، در پهلوی آتر، و در فارسی آذر می‌گویند. آذر فرشته نگهبان آتش و یکی از بزرگتری ایزدان است. آریائیان(هندوان و ایزدان) بیش از دیگر اقوام به عنصر آتش اهمیت می دادند. ایزد آذر نزد هندوان ،آگنی خولنده شده و در "ودا” (کتاب کهن و مقدس هندوان) از خدایان بزرگ به شمار رفته است. آفت اب در این ماه در برج قوس یاکماندار قرار می گیرد.

دی؛ زمستان، یخ ، برف رودخانه

در اوستا داثوش یا دادها به معنی آفریننده، دادار و آفریدگار است و غالبا صفت اهورامزدا است و آن از مصدر "دا” به معنی دادن و افریدن است. در خود اوستا صفت دثوش (=دی)برای تعیین دهمین ماه استعمال شده است. در میان سی روز ماه، روزهای هشتم و بیست و سوم به دی (آفریدگار،دثوش) موسوم است. برای اینکه سه روز موسوم به "دی” با هم اشتباه نشوند نام هر یک را به نام روز بعد می‌پیوندند. مثلا روز هشتم را "دی باز” و روز پانزدهم را "دی بمهر” و….دی نام ملکی است که تدبیر امور و مصالح روز و ماه دی به او تعلق دارد.

بهمن؛ برف

 در اوستا وهومنه ،در پهلوی وهومن، در فارسی وهمن یا بهمن گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: "وهو” به معنی خوب و نیک و "مند” از ریشه من به معنی منش: پس یعنی بهمنش، نیک اندیش، نیک نهاد. نخستین آفریده اهورامزدا است و یکی از بزرگترین ایزدان مزدیسنا. در عالم روحانی مظهر اندیشه نیک و خرد و توانایی خداوند است. انسان را از عقل و تدبیر بهره بخشید تا او را به آفریدگار نزدیک کند. یکی از وظایف بهمن این است که به گفتار نیک را تعلیم می دهد و از هرزه گویی باز می‌دارد. خروس که از مرغکان مقدس به شمار می‌رود و در سپیده دم با بانگ خویش دیو ظلمت را رانده، مردم را به برخاستن و عبادت و کشت و کار می‌خواند، ویژه بهمن است. همچنین لباس سفید هم از آن وهمن است. همه جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده اند و کشتار در بهمن روز منع شده است. بنا به نوشته ابوریحان بیرونی جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده اند و کشتار در بهمن روز منع شده است. بهمن اسم گیاهی است که به ویژه در جشن بهمنجه خورده می‌شود و در طب نیز این گیاه معروف است.

اسفند؛ دویدن در برف زمستانی

در اوستا اسپنتا آرمیتی، در پهلوی اسپندر، در فارسی سپندار مذ، سفندارمذ، اسفندارمذ، و گاه به تخفیف سپندار و اسفند گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: سپند، که صفت است به معنی پاک و مقدس، یا ارمئتی هم مرکب از دو جزء: اول آرم که قید است به معنی درست، شاید و بجا. دوم متی از مصدر من به من معنی اندیشیدن. بنابراین ارمتی به معنی فروتنی، بردباری و سازگاری است و سپنته آرمتی به معنی بردباری و فروتنی مقدس است.

 در پهلوی آن را خرد و کامل ترجمه کرده اند. سپندارمذ یکی از امشاسپندان است که مونث و دختر اهورامزدا خوانده شده است. وی موظف است که همواره زمین را خرم ، آباد، پاک و بارور نگه دارد، هر که به کشت و کار بپردازد و خاکی را آباد کند خشنودی اسپندارمذ را فراهم کرده است و آسایش در روی زمین سپرده به دست اوست و خود زمین نیز نماینده این ایزد بردبار و شکیباست و مخصوصاً مظهر وفا و اطاعت و صلح و سازش است. بیدمشک گل مخصوص سپندارمذ می‌باشد.

دوشنبه 23/12/1389 - 10:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته