• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4657روز قبل
آموزش و تحقيقات
"وانگ جینگ"، استاد زیست شناسی دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص اظهار داشت: "بویایی کمک مهمی به درک کیفیت غذا می کند و عمیقاً بر روی غذاهایی که انتخاب می کنیم اثر می گذارد."
نتایج یافته های دانشمندان آمریکایی حاکی از آن است که گرسنگی و معده خالی موجب تقویت حس بویایی و تشخیص بهتر رایحه غذاها می شود.

به گزارش مهر، تاکنون توجه کرده اید که وقتی گرسنه هستید قادرید عطر شیرینی را از فاصله چندین متری حس کنید؟

اکنون گروهی از زیست شناسان دانشگاه کالیفرنیا در ساندیگو در بررسیهای بر روی پشه میوه نشان دادند که حس بویایی در زمان گرسنگی تقویت می شود.

در این مکانیزم، یکسری از پالسهایی که سیستم عصبی را در پاسخ به رایحه ها تحریک می کنند به حس بویایی اجازه می دهند که برای کسب غذا تواناتر شوند.

به گفته این محققان، نتایجی که در مورد پشه میوه به دست آمد در تمام مهره داران و در نتیجه انسان نیز وجود دارد.

نتایج کشف تغییرات نورونی که بینی پشه میوه را برای جستجوی غذا کنترل می کنند در تازه ترین شماره مجله "سل" منتشر شده است. این کشف می تواند سیستم جدیدی را برای تنظیم اشتها در انسان ارائه کند. به طوریکه دانشمندان می توانند با توسعه داروهایی برای بهبود و یا کاهش فعالیت نوروپپتیدهایی که در طول گرسنگی برای تقویت حس بویایی آزاد می شوند افراد چاقی را که در اثر استشمام بوی خوش غذا به خوردن تحریک می شوند درمان کنند.

براساس گزارش ساینس دیلی، از سویی دیگر این سیستم می تواند در تحریک اشتها در سالمندان و افراد بی اشتها مورد استفاده قرار گیرد.

"وانگ جینگ"، استاد زیست شناسی دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص اظهار داشت: "بویایی کمک مهمی به درک کیفیت غذا می کند و عمیقاً بر روی غذاهایی که انتخاب می کنیم اثر می گذارد."

این تیم تحقیقاتی یک نوروپپتید و یک گیرنده نورونی را کشف کرد که رفتار بویایی در این حشرات را کنترل می کنند. این دو عنصر می توانند به عنوان هدفهای دارویی برای تغییر اشتها در انسان به کار روند.
دوشنبه 15/1/1390 - 12:30
پوست و مو
ویتامین بعدی ویتامین ای است كه مانند ویتامین ث چون یک آنتی اکسیدان مهم است، از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سطح پوست جلوگیری می‌کند و جلوی چین و چروک شدن پوست و پیری زودرس را می‌گیرد.
متخصصان پوست تاكید دارند كه چهار ویتامین اصلی شامل ویتامین‌های آ، ث، د و ای از مهم‌ترین ویتامین‌های مفید و موثر برای حفظ سلامت پوست هستند.

به گزارش ایسنا، در این مقاله فهرستی از منابع غذایی كه حاوی این ویتامین‌های مفید هستند، ارائه شده است.

متخصصان مركز پزشكی مایوكلینیك در آمریكا در این مقاله خاطرنشان كردند: ویتامین آ از تاثیر اشعه فرابنفش بر پوست بدن جلوگیری می‌کند. منابع اصلی حاوی این ویتامین شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مثل هویج، کدو حلوایی، طالبی، زردآلو، انبه، پرتقال و همچنین سبزی‌های پهن برگ مثل اسفناج، کاهو و نیز تخم‌مرغ و شیر و جگر هستند.

ویتامین ث نیز به علت خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی كه دارد از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سطح پوست جلوگیری کرده و در نتیجه از ایجاد چین و چروک در پوست پیشگیری می‌کند و پوست را شفاف‌تر می‌سازد. این ویتامین در سبزیجات و میوه‌های تازه و بیشتر در مرکبات شامل پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی، کیوی، انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، هندوانه، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم بروکلی موجود است.

ویتامین د نیز به نوبه خود با جلوگیری از تاثیر نامطلوب اشعه فرابنفش روی پوست، باعث شادابی و شفافیت پوست می‌شود. منابع ویتامین د متفاوت‌ هستند. شیر و ماهی‌های روغنی منابع خوب این ویتامین محسوب می‌شوند. ویتامین د بیشتر در مواد غذایی و منابع حیوانی موجود است و روغن کبد ماهی غنی‌ترین منبع این ویتامین است. ویتامین د در مقادیر متفاوت در کره، زرده تخم مرغ، خامه و جگر موجود است. اما روزانه 20 دقیقه پیاده‌روی در آفتاب با رعایت نکات ایمنی لازم، مثل استفاده از کرم‌های ضد آفتاب نیز می‌ تواند نیاز روزانه بدن را به این ویتامین تامین کند.

ویتامین بعدی ویتامین ای است كه مانند ویتامین ث چون یک آنتی اکسیدان مهم است، از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سطح پوست جلوگیری می‌کند و جلوی چین و چروک شدن پوست و پیری زودرس را می‌گیرد.

بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین ای شامل سبزی‌های پهن برگ مثل اسفناج و کاهو، آجیل، مارگارین و روغن‌های گیاهی نظیر روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون هستند.
دوشنبه 15/1/1390 - 12:23
پوست و مو
شستن موها چند فوت کوزه‌گری دارد که در ادامه می‌خوانید.

 به نظر می‌رسد بهترین روش برای شستن موها بسیار ساده است؛ ابتدا موها را خیس می‌کنیم، شامپو می‌زنیم، با آب شستشو می‌دهیم، به آنها نرم‌کننده می‌زنیم، دوباره با آب می‌شوییم، با حوله (و بعضی‌ها با سشوار) خشک می‌کنیم، آنها را شانه کرده و حالت می‌دهیم، درست است؟ خیر درست نیست!  

شانه کردن موها

ابتدا قبل از حمام کردن و خیس شدن موها، آنها را با دقت شانه کنید، زیرا موهای خیس بسیار حساس و آسیب‌پذیرند. شانه کردن موها در حالت خشک امکان آسیب رسیدن به آنها را بسیار کاهش می‌دهد، زیرا در این حالت موهای گره خورده بسیار راحت‌تر از هم باز می‌شوند، در حالی‌که شانه زدن موها در حالت خیس آسیب فراوانی به آنها وارد می‌کند. گرمای زیاد نیز برای موها مضر است، با وجود اینکه آب داغ همانند سشوار یا نور مستقیم خورشید به موها آسیب نمی‌زند، اما ضررهای خاص خود را دارد. برای پیشگیری از هرگونه آسیب جدی موهایتان را با آب گرم و تا حدی ولرم بشویید. هیچ چیز لذت بخش‌تر و خوشایندتر از دوش گرفتن با آب داغ نیست، اما به شرطی که موهایتان به طور مستقیم با آن تماس نداشته باشند.

شامپو کردن موها

قبل از شامپو کردن نوع موهایتان را کاملا بشناسید. به طور مثال اگر پوست سرتان چرب ولی خود موهایتان خشک است، از شامپو کردن مستقیم موها خودداری کنید و به جای آن ابتدا کف فراوان درست کنید و شامپو را تنها به بخش چرب پوست بزنید و سپس با آب شستشو دهید. هنگام شستشو با آب، شامپو در طول موها و به سمت پایین حرکت می‌کند و همین میزان برای زدودن هرگونه آلودگی از روی آنها کافیست.

 استفاده صحیح از نرم‌کننده‌ها و حالت‌دهنده‌ها

حالت‌دهنده‌ها را ابتدا به ریشه موها بزنید و سپس به سمت انتهای آنها حرکت کنید. توجه کنید به انتهای موها (که بسیار آسیب‌پذیرتر از سایر نقاط مو هستند) حالت دهنده بیشتری بزنید. سپس به آرامی موها را با حالت‌دهنده‌ها و نرم‌کننده‌ها ماساژ دهید.

در صورتی که دارای پوست سر چرب هستید، مقدار کمی از حالت دهنده را روی پوست سر بزنید. پس از ماساژ دادن یک تا سه دقیقه صبر کنید و سپس با آب شستشو دهید. اگر دوست دارید موهایتان درخشان‌تر از همیشه به نظر برسند آنها را با آب سرد شستشو دهید، زیرا آب سرد باعث می‌شود تا کوتیکول‌های مو (پوشش لایه‌لایه خارجی مو) کاملا صاف و لطیف بمانند. در نتیجه موها درخشان‌تر به نظر می‌رسند.

اگر از نرم‌کننده‌ها و حالت دهنده‌هایی استفاده می‌کنید که روی برچسب آن نوشته شده است برای پخش شدن بهتر محصول باید موهایتان را هنگام مصرف شانه کنید، دقت کنید شانه زدن را از انتهای موها شروع کنید. موهای خیس زود کشیده می‌شوند، بنابراین زودتر به هم گره خورده و آسیب می‌بینند. برس‌ها حتی در شرایط عادی نیز به موها آسیب وارد می‌کنند، در نتیجه توصیه می‌شود تحت هیچ شرایطی از برس برای شانه زدن موهای خیس استفاده نکنید.

 خشک کردن موها

بعضی از افرادی که دارای موهای بلند هستند عادت دارند پس از شستن موها، آنها را بچلانند تا زودتر خشک شوند. باید خدمت این دسته از دوستان عرض کنیم موها رخت و لباس نیستند که نیاز به چلاندن داشته باشند و اگر بدانند با این کار چه بلایی سر موهای خود می‌آورند دیگر هرگز این کار را تکرار نخواهند کرد. چلاندن موها باعث کشیده شدن بیش از حد آنها، ضعیف شدن و به اصطلاح شکستن آنها می‌شود. توصیه می‌شود به جای این کار موها را با انگشتان دست (از طرف ریشه مو) گرفته و به آرامی تکان دهید و در همین حالت دست را به سمت انتهای موها حرکت دهید تا به این ترتیب آب موها گرفته شود.

از حوله برای ماساژ دادن شدید موها و برای خشک کردن آنها استفاده نکنید، زیرا این کار باعث گره خوردن موها و حتی کنده شدن آنها می‌شود. به جای این کار، حوله را دور سر بپیچید و به آرامی روی موها فشار دهید، با این کار موها زودتر خشک می‌شوند.
همان‌طور که قبلا ذکر شد گرما آسیب زیادی به موها وارد می‌کند، بنابراین استفاده از سشوار برای خشک کردن موها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اما اگر همچنان می‌خواهید از سشوار استفاده کنید حداقل سعی کنید در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید و آن را خیلی نزدیک موهایتان نگیرید. فرقی نمی‌کند از چه روشی برای خشک کردن موها استفاده می‌کنید و تا چه حد در استفاده از سشوار دقت می‌کنید، در هر صورت سشوار و گرمای حاصل از آن به موها آسیب می‌رساند.

 زیاده‌روی نکنید

نیازی نیست تا هر روز موهایتان را بشویید، شستن بیش از حد موها با شامپو باعث می‌شود تا چربی‌هایی که برای سلامت موها مفیدند از روی آنها پاک شوند. گاهی تنها شستشوی موها با آب خالی یا نرم‌کننده و حالت‌دهنده‌ها کافی است. همچنین می‌توانید مقدار کمی شامپو را در یک بطری کوچک آب گرم حل کنید و سپس آن را به آرامی روی پوست سرتان بزنید.

 بشنو از شامپو

•شستن موها با شامپو از اوایل قرن بیستم رواج پیدا کرد، دلیل این امر افزایش آلودگی هوا به دلیل گسترش کارخانه‌ها و سایر صنایع است.
•تا قرن‌ها شستن موها تنها در مواقع ضروری انجام می‌شد و در برنامه روزانه، هفتگی و حتی سالیانه انسان‌ها قرار نمی‌گرفت. حتی در قرون وسطی شستن موها با آب امری ناپسند و مضر برای سلامت محسوب می‌شد. بنابراین نشستن موها با آب و شامپو به مدت یک یا دو روز در مقایسه با استانداردهای قرن‌های گذشته نه تنها اشکالی ندارد بلکه نوعی وسواس به شمار می‌رود.
شنبه 13/1/1390 - 12:53
سفرنامه تبیانی ها
سفرنامه پزشک ایرانی به قاره آفریقا(1)

هفت سین پزشکان ایرانی در قاره سیاه+تصاویر

از همه مهم‏تر آن که، بیش از همه دوستان و همکاران طبیب ایرانی در شگفت از آن بودند که چه کار زیبایی و پوست سودمندی در این قاره فقیر در وجود انسان های سیاه آفریقایی نهفته می باشد که من از آن همه درآمد در کشورم از لیزر و ژل و تزریق و ویزیت چند هزار تومانی گرفته تا جراحی زیبایی میلیونی که تازه روز به روز افزونتر هم می شد صرفنظر نموده و به مکانی عزیمت نمودم که نه تنها درآمدی در آن نیست بلکه امنیت و سلامتی نیز با شیوع بالای بیماری های عفونی در خطر است.
در حالی که تمام ایرانیان در تلاش هستند که زمان تحویل سال نو بر سر سفره هفت سین و در کانون گرم خانواده باشند، اما عده ای هستند که با اهدافی مقدس در مکانی دیگر و به دور از خانواده مشغول نجات جان انسان ها هستند.

به گزارش خبرنگار  «تابناک اجتماعی»، دکتر سید ناصر عمادی که عضو گروه پزشکان بدون مرز است و چندی پیش نیز سفری به قاره آفریقا برای نجات و کمک به بقای بشریت کرده بود، اکنون نیز به مرکز سیاه پوستان دنیا سفر کرده است.

دکتر عمادی با هماهنگی هایی که با سرویس اجتماعی تابناک شده سفرنامه خود را به صورت اختصاصی برای تابناک ارسال می نماید تا ایرانیان به داشتن چنین انسان هایی که خود را در معرض خطر قرار می دهند تا جان انسان های دیگر را نجات دهند افتخار کنند.

بنابراین گزارش، متن کامل بخش نخست سفرنامه به شرح زیر است:

بنام خدا - آفریقا

آفریقائی ها هم مخلوق خداوند مهربان هستند. چه خوب که آن ها بدانند در بهترین لحظه از سال، پزشکان ایرانی سفره هفت سین سلامتی را دور از کشور و خانواده در کنار آنها پهن کرده است.


 
 ازآخرین دفعه ای که در آفریقا بودم 7 ماه می گذشت کشور غنا در غرب آفریقا و کشور کنیا در شرق آفریقا پایگاه فعالیت های درمانی و بهداشتی پزشکان بدون مرز ایرانی بود که همیشه آرزو داشتند نیازمندان و بیماران قاره سیاه پیش ازاین که آنها و طبابتشان را بشناسند نام کشورشان و ملت بزرگشان یعنی ایران را بشناسند.

سال 84 در رشته تخصصی بیماری های پوست از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم. به مدت یکسال به بم رفته تا در کنار مردم زلزله زده باشم. سپس بعد از تجربه حضور کوتاه مدت در سال 86 در افغانستان و تجربه شیرین طبابت در شهر های کابل و هرات، خدای بزرگ فرصتی برایم فرآهم آورد تا از بهمن 86 الی شهریور 89 در کشورهای کنیا، غنا و زیمبابوه از جانب ملت و کشور اسلامی سفیری برای ارتقاء سلامتی مردم نیازمند آفریقایی باشم.

آنانکه از رفتنم به این قاره سیاه می شنیدند سوالات و رفتارهای متفاوتی داشتند. عده ای حقوق بالا، جمعی کسب شهرت و مقام، کسانی دیدار و آشنایی با کشورهای جدید، افرادی هم آنرا مقدمه ای برای مهاجرت به آمریکا و اروپا و بالاخره عده ای اندک هم آنرا لطف خدا می دانستند که نصیب من شده بود را علت این سفر می دانستند.

از همه مهم‏تر آن که، بیش از همه دوستان و همکاران طبیب ایرانی در شگفت از آن بودند که چه کار زیبایی و پوست سودمندی در این قاره فقیر در وجود انسان های سیاه آفریقایی نهفته می باشد که من از آن همه درآمد در کشورم از لیزر و ژل و تزریق و ویزیت چند هزار تومانی گرفته تا جراحی زیبایی میلیونی که تازه روز به روز افزونتر هم می شد صرفنظر نموده و به مکانی عزیمت نمودم که نه تنها درآمدی در آن نیست بلکه امنیت و سلامتی نیز با شیوع بالای بیماری های عفونی در خطر است. 


 
شهریور 89 بعد از دو سال و نیم همگان دیدند اتفاقی نیفتاد هیچ مقام و ثروتی از این مهاجرت چند ساله برایم بدست نیامد و از آفریقا به کشورم بازگشتم تا در کنار خانواده طبیب مردم کشور خودم باشم.

مجددا شهرهای تهران و مازندران پایگاه طبابتم شدند و بسیار بیمار دیدم. دوستانی که مرا می شناسند می دانند لحظه ای آرام نبودم کنگره های علمی استانی، کمیسیون های پزشکی استان‏ها، نوشتن مقالات، آموزش دانشجویان، انجام طرح‏های تحقیقاتی و مهمتر و بیشتر از همه انجام کارهای لیزر و زیبایی فراوان و سرانجام آن‏که، آنانکه برای اعمال زیبایی پوست آمده بودند حسابی ما را مورد تفقد مالی قرار دادند تا مزه درآمدهای آنچنانی را هم حس کنم.

 اما نشد دلم بی‏قرار بود چون فکر می‏کردم این کاری نیست که با خدا و مولایم آقا امام زمان(عج) شرط کرده بودم لذا تصمیم گرفتم 27 اسفند 89 مجددا به آفریقا برگردم تا سال نو را با اجازه ملت و خانواده ام در کنار بیماران آفریقایی باشم که طی چند ماه اخیر بارها برایم پیغام داده بودند " آقای دکتر کی برمی‏گردید قولتان را فراموش نکنید ما اینجا متخصص پوست نداریم".

شاید وقتی عده ای این جمله را می خوانند خنده ای بر لب آوردند و در دلشان بگویند ای بابا. اما واقعیت این است 2 سوگند را در زندگی ام نمی‏توانم فراموش کنم؛ یکی روز فارغ التحصیلی رشته طب عمومی (شهریور 73) که سوگند نامه ای را با نام خدا آغاز نمودم که خود را در هر زمان و مکان وقف انسان های نیازمند و بیمار نمایم و دومی که برایم مهم‏تر بود  آن‏که در جلسه امتحان تخصصی دستیاری (اسفند 78) ناخودآگاه بدون هیچ اندیشه و ذهنیت قبلی، به امام زمان (عج) عرض کردم آقا اگر می دانید که می توانم دلسوز درد مردم باشم نه جیب خود، مرا موفق کن  وگرنه تا همین طب عمومی برایم بس است و شاید این همان شد که خدا باز هم لطفی نمود تا سفری دیگر را در آغاز سال نو به شرق آفریقا کشور کنیا داشته باشم و می دانستم مردم شهر و استانم بدون پزشک متخصص پوست نخواهند بود.

اما مسلمانان و مسیحیانی در آفریقا هستند که هرگز نمی توانند پزشک متخصص پوستی را برای بیماری واقعا سخت پوستی ملاقات نمایند.

بنابراین روز قبل مسافرت بعد از زیارت قبور شهدا و آرامگاه پدرم در گلستان سید نظام خدمت امام جماعت مسجد جامع شهرمان رسیدم کمی با ایشان درد دل نمودم تا هم از مسجدی که به آن اعتقاد خاصی داشتم و هم از توصیه های امام جماعت کسب انرژی و توان کنم.

خانواده و بخصوص دخترم دلتنگ بود چون این سومین عید پی در پی بوده که در کنارشان نبودم. جالب آنکه به وقت ترک خانه به قصد فرودگاه امام تنها 3 نفر به بدرقه ام آمده بودند شاید دیگر این مسافرتم به آفریقا برایشان عادی شده بود.

فقط دختر کوچکم هلیاسادات نامه ای در پاکت با یک روسری به من داد و گفت نامه ام را در آفریقا بخوان و روسری را هر وقت سرت درد گرفت به سرت ببند تا زود خوب بشی. این شاید به این علت بود که در مسافرت قبلی به غنا مبتلا به مالاریا شدم و بیش از همه از سردرد رنج میب ردم و او فکر می کرد اگر دوباره مالاریا گرفتم با روسری او به سرم از سردرد رها می شوم خوب این هم دنیای مهر و محبت کودکان دختر برای بابا میباشد.

اینکه علاقمند به نوشتن همه جزئیات و زوایای این عزیمت شده ام به درخواست و توصیه مکرر یکی از دوستان نویسنده و مشهور اینجانب بوده که وقتی از خودداری بنده به نوشتن مطالب مطلع شد گفت میدانی. حضرت امیر"ع" فرمودند: دانش و خدمات خود را به نوشتن پایبند کنید زیرا آنچه حفظ شوند بگریزند و آنچه نوشته شود برقرار ماند و ادامه داد مگر نمی خواهی دیگر پزشکان هم بدانند که آنها هم می توانند در هر گوشه ای از این دنیا خدمتگزار و نامی برای کشور و ملت خود باشند.
و این شد تا این بار همه ماجرای سفر خود را به قلم آورم تا بعنوان یک مسلمان شیعه ایرانی بگوییم: «بنی آدم اعضای یک پیکرند   که در آفرینش زیک گوهرند   چو عضوی بدرد آورد روزگار  دگر عضوها را نماند قرار». تا بگوییم ما ایرانی ها با تمدن بزرگ متحول و با اصالت چند هزار ساله باید ثابت کنیم که زندگی ما برای کمک به دیگران است نه کمک به دیگران برای زندگی مان ما ایرانی آمده ایم تا با کارهای بزرگ دلهای دیگران را از هر ملت و نژاد و فرهنگ و مذهب و دینی شاد کنیم. تا به فرمایش مولا علی (ع) که فرموده (ان آثارنا تدول علینا) بگوییم آثار و اعمال ما از دین، مذهب و مرام وملت ما سخن میگوید. و این مراد حاصل نمیشود الا با حضور خالصانه و صادقانه به دور از هر گونه اندشه ناصواب و منفعت طلبانه.

از فرودگاه امام به دوحه پرواز نموده و از دوحه بعد از 6 ساعت پرواز ساعت 7شب وارد فرودگاه نایروبی در کشور کنیا شدم انصافا با اینکه فقط و فقط بعنوان یک پزشک داوطلب ایرانی بدون وابستگی به هیچ نهاد سازمان یا ارگانی رفته بودم استقبال خوبی از دوستان و کسانی که منتظر بودند بعمل آمده بود.

 این استقبال گرم در کشور مقصد بر خلاف بدرقه ای بود که از متولیان و مسئولین ( آنان که از رفتنم آگاه بودند) در کشورم انتظار داشتم. این را از این جهت بیان نمودم که اگر کسانی که بخواهند برای اولین بار چنین حرکت داوطلبانه ای را آغاز نمایند استقبال و آغوش گرم مسئولین در کشور دلگرمی مضاعفی برای آنان در ارائه خدمت بعنوان یک ایرانی مسلمان خواهد بود.

بهرحال از فرودگاه به محل اقامتم (جعفری کلاب) منطقه شیعه نشین که مسجد زیبای آن همواره حال و هوای خاصی دارد شدم و روز بعد(شنبه) توفیق اولین نماز جماعت مغرب را با شیعیان
کنیایی در این مسجد پیدا نمودم.

بعد نماز تعدادی که قبلا توفیق آشنایی را داشتم از مشهد مقدس و امام رضا (ع) می پرسیدند و عده ای هم از ایران و مسائل داخلی و عده ای دیگر هم از بیماری و ناراحتی جسمی خود سخن میگفتند.

پاسخم به ایشان این بود که ملت و کشور ایران با صلابتر از همیشه منتظر زوار و عاشقان امام رضا (ع) میباشد و حضورم در کشور شما بعنوان یک پزشک ایرانی دلیلی بر توان و بضاعت وافر جامعه پزشکی کشورم میباشد.

 فردا(یکشنبه) هم چون روز تعطیل پایان هفته است قرار شده بعد از دیدار با تنی از هموطنان عزیز، عیادتی هم از بیماران کنیایی سابقم که مبتلا به بیماری صعب العلاج بوده اند در خانه شان داشته باشیم تا در آغاز هفته یعنی روز دوشنبه (همزمان با آغاز سال نو) فعالیت های درمانی و آموزشی خود را در بیمارستان مابقی( مرکز درمان بیماران عفونی مبتلا به ایدز، سل، هپاتیت، مالاریا  و.. ) را آغاز نمایم.

پیشاپیش سال نو را به همه هموطنان عزیزم در کشور ایران اسلامی و سایر نقاط دنیا تبریک عرض نموده و به همه هموطنانم قول می دهم تا آنجا که می توانم سفیر و نماینده پرتلاش و آبرومندی برای ملت و کشور عزیزم ایران باشم و مرا از دعای خیر خود فراموش نکنند.

دکتر سید ناصر عمادی – متخصص پوست naseremad@yahoo.com  
شرق آفریقا- کنیا- نایروبی


 
يکشنبه 29/12/1389 - 9:23
آلبوم تصاویر
يکشنبه 29/12/1389 - 9:18
اخبار
یک روانپزشک به مسافران نوروزی توصیه کرد، شب پیش از سفر کاملا استراحت کنید و وقتی خسته و خواب آلود هستید رانندگی نکنید.

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ دکتر سید مهدی حسن زاده استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هر عاملی که باعث کاهش سطح هوشیاری یا تمرکز راننده شود ممکن است منجر به بروز تصادفات جاده‌ای مرگبار ‌شود، این عامل می تواند بحثی کوچک در داخل خودرو تا صحبت کردن با تلفن همراه و حتی استفاده از مواد روانگردان و دارو باشد.

وی با بیان این که کم ‌خوابی یکی از علل اصلی تصادفات جاده‌ای در ایام تعطیلات است، گفت: معمولا خانواده‌ها شب پیش از سفر دیر می‌خوابند و صبح زود از خواب بلند می‌شوند، همین عامل موجب خواب‌ آلوده بودن راننده هنگام رانندگی می‌شود.

این متخصص به مسافران توصیه کرد، شب قبل از سفر به خوبی استراحت و هنگام رانندگی هر دو ساعت یک بار 10 دقیقه کنار جاده توقف کنند و چای یا قهوه بنوشند.

این روانپزشک گفت: هرگاه هنگام رانندگی احساس خواب‌ آلودگی کردید شیشه پنجره خودرو را پایین بکشید چون گرما باعث خواب‌ آلودگی می‌شود.

حسن ‌زاده با اشاره به مصرف دارو پیش از رانندگی، اظهار کرد: گاهی اوقات افراد دارویی‌هایی مانند شربت‌های درمان سرفه، قرص سرماخوردگی و استامینوفن کدئین مصرف می‌کنند که موجب خواب آلودگی می شود بنابراین نباید از این گونه داروها پیش از رانندگی استفاده کنید.

این روانپزشک تاکید کرد: سرنشینان خودرو به راننده توجه کافی داشته و هر از چند گاهی گفتگوی کوتاهی با راننده داشته باشند تا وی دچار احساس خواب‌ آلودگی نکند.

عامل انسانی علت 90درصد از تصادفات جاده‌ای در جهان است
يکشنبه 29/12/1389 - 9:6
اخبار
شبکه دو سیما هم که به تازگی شبکه کودک، نوجوان و خانواده نام گرفته است، با "نامه های بالدار" از ساعت21و 25دقیقه تا22و10دقیقه ایام عید به خانه مخاطبان می آید. کارگردان "نامه های بالدار" حمید رضا صلاحمند و زمان بازپخش آن هم ساعت15و15دقیقه تا16است.
شبکه های سیما تدارک ویژه ای برای ایام نوروز در نظر گرفته اند و با پنج مجموعه تلویزیونی و فیلم های سینمایی جدید لحظات سرگرم کننده و شادی را در روزهای آغاز سال برای مخاطبان فراهم می کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، مجموعه تلویزیونی "پایتخت" به کارگردانی سیروس مقدم هر شب از ساعت 22و10دقیقه تا 23روی آنتن شبکه تلویزیونی ملی شبکه یک سیما می رود و ساعت10تا11و30دقیقه روز بعد هم زمان بازپخش "پایتخت" است.

شبکه دو سیما هم که به تازگی شبکه کودک، نوجوان و خانواده نام گرفته است، با "نامه های بالدار" از ساعت21و 25دقیقه تا22و10دقیقه ایام عید به خانه مخاطبان می آید. کارگردان "نامه های بالدار" حمید رضا صلاحمند و زمان بازپخش آن هم ساعت15و15دقیقه تا16است.

همچنین شبکه دو سیما سریال "بچه ها نگاه می کنند" را برای ایام نوروز مخاطبان شبکه کودک، نوجوان و خانواده در نظر گرفته است.

سعید آقاخانی با "راه در رو" به شبکه سه سیما راه پیدا کرده است و این مجموعه تلویزیونی طنز از ساعت23تا23و45دقیقه و روز بعد در بازپخش از ساعت13و45دقیقه تا14و30دقیقه روی آنتن این شبکه می رود.

زمان پخش سریال شبکه پایتخت شبکه پنج سیما هم از ساعت20و30دقیقه تا21و30دقیقه است؛ "سفر، کیش، مات" که مجید صالحی آن را کارگردانی کرده است16تا16و45دقیقه بازپخش می شود.

فیلم های سینمایی هم در شبکه یک ساعت16و بازپخش آن ساعت10روز بعد، شبکه دو ساعت17و30دقیقه، شبکه سه ساعت24، شبکه چهار ساعت18و شبکه پنج ساعت14و30دقیقه پخش می شود.
يکشنبه 29/12/1389 - 9:3
ایرانگردی
«رها کردن زباله در طبیعت، بی‌توجهی شما را به محیط زیست می‌رساند و مانند آن است که شما زباله‌های خود را زیر کابینت یا زیر فرش مخفی کرده‌اید.»

محمد منظرنژاد ـ فعال حوزه‌ی گردشگری و راهنمای اكوتوریسم ـ در متنی كه در اختیار خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار داده، توصیه‌هایی را برای سفر در تعطیلات نوروزی ارائه كرده و از مسافران طبیعت و سایت‌های تاریخی خواسته است، با قضاوت رفتارهای خود در سفر، از آثار طبیعی و تاریخی بیشتر محافظت كنند.

او در این مطلب آورده است: با توجه به سفرهای سال‌های اخیر در ایران و تجربه‌های به‌دست آمده، از تمام گردشگران خواهشمندم که خود را قاضی کنند و در عملکرد و رفتار گردشگری خود قضاوت کنند و از هیچ سازمانی در نوع رفتار گردشگری خود گله‌مند نباشند و بدانند که این وظیفه‌ی همگی ماست و به نوع شخصیت و رفتار شخصی ما بستگی دارد و طبیعت نباید تاوان کم‌کاری ارگان‌ها یا ضعف رفتار شخصی گردشگر را بدهد. لذا خواهشمندم در رفتار خود دقت و به نکات زیر توجه کنیم:

1ـ آیا تا به حال به زباله‌های شخصی خود فکر کرده‌اید و برای کاهش تولید زباله برآمده‌اید؟ سعی کنید در سفرهای خود از ظرف‌های شخصی استفاده كنید و از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده نکنید. همچنین از مواد، وسایل و مواد غذایی استفاده کنید که کمترین زباله را تولید کند.

2ـ تا جای ممکن زباله‌های خود را تا شهر و به نزدیک‌ترین سطل زباله حمل کنید. این‌که بعضی از افراد، سازمان‌ها را مقصر می‌دانند و از نبود سطل زباله گله می‌كنند، هیچ‌گونه ارتباطی به نوع رفتار شخصی ما ندارد، زیرا می‌توانیم با کمترین هزینه (همراه داشتن کیسه‌ی زباله) زباله‌های خود را جمع‌آوری کنیم و به نزدیکترین سطل زباله در مسیر برسانیم و بدانیم رها کردن زباله در طبیعت، بی‌توجهی شما را به محیط زیست می‌رساند و مانند آن است که شما زباله‌ی خود را در زیر کابینت یا به زیر فرش مخفی کرده‌اید. با انباشت زباله‌ها اثرات مخرب زیست‌محیطی پدیدار می‌شود و این به معنی آن است که محیط زیست مانند خانه‌ی ماست.

3ـ زباله‌های تر خود را با فکر برگشت‌پذیر بودن به طبیعت و قابل بازیافت بودن آن، در طبیعت رها نکنید، چون جلوه‌ی طبیعت و آن تصویر زیبا از بین می‌رود. لذا خواهشمندیم که چهره‌ی زیبای طبیعت را برهم نزنیم و بگذاریم که همه‌ی گردشگران با نگاه به این طبیعت زیبا، به مسؤولیت‌پذیر بودن بیشتر اهمیت بدهند.

4ـ سعی کنید همان‌گونه که به طبیعت وارد می‌شوید به همان‌صورت طبیعت را ترک کنید، به آن معنی که افراد بعدی فکر کنند، کسی به آنجا راه نیافته است.

5ـ در صورتی که زباله‌ای در طبیعت می‌بینید، خود را مسؤول بدانید و آن را بردارید و در کیسه‌ی زباله قرار دهید. شاید این حرکت شما در فردی یا افرادی که در مسیر هستند فرهنگ‌سازی كند و سبب حرکت دسته‌جمعی برای پاکیزگی محیط زیست شود.

6ـ در طبیعت از صدای طبیعت (صدای پرندگان و جانوران، رودخانه و برگ‌ها) لذت ببرید و از سر و صدا و بلند کردن صدای موزیک بپرهیزید، چراکه پایداری و زندگی حیات وحش را مختل می‌کند و سبب مهاجرت حیات وحش منطقه می‌شود.

7ـ خواهشمندیم خاطرات خود را با برداشتن عکس از جاذبه‌ها به ثبت برسانید و از برداشت هرگونه نمونه‌ی جانوری و گیاهی و زمین‌شناختی، رسوبات و فسیل‌های دریایی بپرهیزید، چراکه برداشت هر تکه از آن، چرخه‌ی اکوسیستم را برهم می‌زند.

در سال‌های اخیر شاهد برداشت ماسه‌های نقره‌یی از جزیره‌ی «هنگام» بودیم و باید گفت، هم‌اکنون در آن ساحل، دیگر ماسه نقره‌یی وجود ندارد و گردشگران بدون مسؤولیت‌پذیری، ماسه‌ها را برداشت کرده و با خود برده‌اند و پس از انجام خرید خود و با توجه به سنگینی ماسه‌ها، آن‌ها را در هتل یا خیابان رها کرده‌اند. تصور این حرکت از ابتدا تا انتها و قضاوت با خود شما.

در صورتی که با افرادی مواجه می‌شوید که از عناصر طبیعت برای درآمدزایی استفاده می‌کنند، آن‌ها را با خرید خود حمایت نکنید. در سال‌های اخیر مشاهده کردیم تعدادی از افراد به فروش شاخ گوزن و قوچ و ... می‌پردازند و تعدادی نیز مرجان‌ها را می‌فروشند. باید گفت این کار به زندگی حیات وحش لطمه وارد می‌کند. با کندن یک تکه مرجان تمام اکوسیستم ساختاری مرجان و نیز چرخه‌ی زندگی ماهی‌ها به خطر می‌افتد. زمانی خواهد دید كه جانداران برای تأمین عناصر مورد نیاز بدن‌شان از شاخ‌های حیوانات رها شدن در طبیعت، تغذیه می‌کنند.

8ـ در رفت‌وآمدهای خود به طبیعت سعی كنید از مسیرهایی تردد کنید که کمترین خسارت و کمترین فرسایش را به طبیعت بزند. در سال‌های اخیر با توجه به وجود مسیرهای معین (مشخص شدن زون حساس و زون‌های گردشگری) گردشگرانی را شاهد بودیم که از هر گوشه و کناری خود را به جایی می‌رساندند که نتیجه‌ی آن تخریب بود. برای مثال، بالا رفتن از رسوبات تشکیل‌شده از دوران‌های بسیار قدیم در دره‌ی ستاره‌ها و در نهایت تخریب یا بالا رفتن از آثار فرهنگی بسیار قدیمی و مهم مانند چغازنبیل.

9ـ برای سفر و برنامه‌ی خود مسؤولیت‌پذیر باشید و کمی درباره‌ی منطقه‌ی مورد هدف مطالعه كنید و با آداب و رسوم و فرهنگ افراد منطقه آشنا شوید. هر منطقه از ایران دارای یک فرهنگ خاص و اعتقادات خاصی است. بنابراین باید به اعتقادات و فرهنگ مردم بومی منطقه‌ی هدف گردشگری احترام بگذارید.

10ـ با محیط بانان در مناطق چهارگانه‌ی محیط زیست و مسؤولان گردشگری در سایت‌های مورد هدف همکاری كنید.

11ـ در مسیرهایی که با عشایر و خانواده‌های کوچنده (عشایر) مواجه می‌شوید، بدون هماهنگی به چادرهای آن‌ها وارد نشوید و عکاسی نکنید، چراکه چادرهای آن‌ها مانند خانه‌های ماست. آیا ما دوست داریم افرادی ناشناس به خانه‌ی ما وارد شوند و از ما عکاسی کنند. لذا باید با سرپرست آن‌ها آشنا شوید و در صورت تمایل از سوی آن‌ها، عکاسی كنید.

برای رسیدن به اهداف زیست‌محیطی پیشنهاد می‌کنم، علاوه بر داشتن احساس مسؤولیت، ابزارهایی مانند کیسه‌ی زباله، دوربین چشمی و عکاسی برای تماشای طبیعت و ثبت خاطرات، کتاب راهنما، نقشه‌ی منطقه و لباس مناسب و همرنگ با طبیعت همراه داشته باشید.

طبیعت در سفر میزبان شماست، سعی کنیم به‌عنوان گردشگر برای میزبان، مهمان خوبی باشیم و به حقوق میزبان احترام بگذاریم. به یاد داشته باشیم، بهترین عبادت برای پروردگار، استفاده صحیح از نعمت‌هاست. با مسؤولیت‌پذیری و احساس مسؤولیت می‌توان از طبیعت بهتر استفاده كرد.
جمعه 27/12/1389 - 12:25
قرآن

از تعاریف مشهورى که جامعه شناسى و روان شناسى از انسان ارائه مى دهد "حیوان نمادساز" است. نماد کلیه علایم وضعى و قراردادى است که انسان ها در قالب آن ها با همدیگر در ارتباط عاطفى و ذهنى قرار مى گیرند و محتویات باطنى خویش را به یکدیگر انتقال مى دهند و از این طریق بر رفتار و منش هم تأثیر مى گذارند. نمادها اغلب جنبه ذهنى و انتزاعى دارند و هرکسى در جریان زندگى از طفولیت به تدریج آن ها را مى شناسد و در خود درون فکن مى کند تا حدى که آن نمادها به اجزاى ذهنى و معنوى شخصیت او مبدل مى شوند، به طورى که هر نوع فعالیت ذهنى و تصورات عقلى و تفکر و تخیل به کمک نمادها و سمبل ها انجام مى پذیرد.

ایرانیان با فرهنگی چندهزارساله در بهره برداری از مقوله نمادسازی فوق العاده توانمند هستند. یکی از صحنه های بروز این توانمندی پایان سال شمسی و آغاز سال شمسی دیگر است که ایرانیان آن را با نام جهانی "نوروز" جشن می گیرند. از جمله ملاحظات مهم در این جشن سراسری بکارگیری نمادهایی با نام "هفت سین" است تا آنجا که کمتر خانه ایرانی است که درآن سفره ای رنگارنگ با این هفت سین پهن نشود.

همین موضوع بهانه ای است تا شایسته باشد در آستانه سال جدید و در کنار هفت سین کهن ایرانی، " هفت سین نورانی" از سفره قرآن کریم را مرور کنیم.

هفت سین قرآنی کدامند؟

« مسبّحات » جمع « مُسبّح » و از مصدر « تسبیح » به معنای تسبیح کنندگان است. تسبیح یعنی تنزیه و تقدیس خدای متعال از تمام عیوب و کاستی ها و از هر چیزی که لازمه آن عجز و نیاز مادّی و جسمانی بودن است . هفت سوره از سوره های قرآن کریم با مشتقّات کلمه « سبحان » شروع می شود که عبارتند از : اسراء ، حدید ، حشر ، صفّ ، جمعه ، تغابن ، اعلی. اهمیت این سوره‏ها تا بدان جاست که رسول خداصلى الله علیه وآله هر شب قبل از خواب آنها را مى‏خواندند. (ماهنامه پاسدار اسلام، اسفندماه 75، ص 7) البته برخی مانند نویسنده تفسیر نمونه بر این باورند که : " مسبحات سوره هائى است که با سبح لله یا یسبح لله آغاز مى شود و آن پنج سوره است: سوره حدید، حشر، صف جمعه و تغابن ". که البته در این گفتار به قول 7 سوره استناد می شود.

قاری مسبحات از زبان باقرالعلوم

جابر از امام باقر علیه السلام در فضیلت سوره های مسبّحات (سوره هایی که با کلمه سبح یا یسبح شروع می شود) روایت کرده است: هر کس همه سوره های مسبّحات را قرائت کند پیش از آن که بمیرد حضرت قائم علیه السلام را درک می کند و اگر بمیرد در جوار رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم خواهد بود. ( 1. ثواب الاعمال ص148)

فضیلت مسبحات

به منظور تشویق و ترغیب معنوی برای قرائت این هفت سوره نورانی، به بیان برخی فضایل و پاداش های ویژه قرائت این سور به نقل از دو تفسیر مجمع البیان و نمونه پرداخته می شود. البته باید دانسته شود که " پاداشها و فضیلتهائى که براى سوره هاى قرآن بیان شده هرگز براى خواندن تنها نیست ، بلکه خواندنى است که توأ م با تفکر و اندیشه ، و سپس الهام گرفتن براى عمل بوده باشد. مخصوصا در یکى از همین روایات مربوط به فضیلت این سوره میخوانیم فرق قلبه عند ذکر الوالدین : کسى که این سوره را بخواند و به هنگامى که به توصیه هاى خداوند در ارتباط با پدر و مادر در این سوره میرسد، عواطف او تحریک گردد و احساس محبت بیشتر نسبت به پدر و مادر کند داراى چنان پاداشى است . بنابراین الفاظ قرآن هر چند بلاشک محترم و پر ارزش است ، ولى این الفاظ مقدمه اى است براى معانى و معانى مقدمه اى است براى عمل. "

1- سوره مبارکه اسراء

از پیامبر گرامى آورده‏اند که فرمود: من قرأ سورة بنی اسرائیل فرقّ قلبه عند ذکر الوالدین اعطی فی الجنة قنطارین من الاجر... هر کس سوره بنى اسرائیل را تلاوت کند، و به هنگام خواندن آیه‏اى که سفارش نیکى به پدر و مادر مى‏نماید، دلش نرم گردد و عواطف انسانى او بجوشد، در بهشت پر طراوت و زیبا به او پاداشى ارزانى مى‏گردد که برابر دو هزار و چهار صد پیمانه است و هر پیمانه‏اى از آن از همه دنیا و نعمت‏هاى آن بهتر و ارزشمندتر است.

2- سوره مبارکه حدید

در مورد فضیلت و برترى این سوره مبارکه و پاداش پرشکوه تلاوت شایسته و بایسته آن روایات رسیده دلگرم‏ کننده و انگیزاننده است:

1 - از پیامبر گرامى آورده‏اند که فرمود: من قرأ سورة الحدید کتب من الّذین آمنوا بالله و رسوله. کسى که سوره «حدید» را تلاوت کند، از کسانى به شمار خواهد آمد، و در ردیف کسانى نامش نوشته خواهد شد، که به خدا و پیام‏آورش ایمان آورده‏اند.

2 - پیامبر هر شب پیش از آن که سر بر بالش نهد و بخوابد، سوره‏هایى را که با «سبّح» و «یسبح» آغاز مى‏گردد، همه را تلاوت مى‏کرد و مى‏فرمود: انّ فیهن آیة افضل من الف آیة. در این سوره ها، آیه‏اى است که از هزار آیه برتر است.

3- از حضرت صادق آورده‏اند که فرمود: من قرأ سورة الحدید و المجادلة فى صلاة الفریضة و ادمنها لم یعذبه الله حتى یموت ابداً و لایرى فى نفسه و لا فى اهله سوءً ابداً و لا خصاصة فى بدنه. هر کس سوره «حدید» و «مجادله» را در نمازهاى واجب خویش بخواند و تلاوت آن را ادامه دهد، خداى هرگز او را عذاب نخواهد کرد تا بمیرد و در خود و خاندانش هرگز بدى نخواهد دید، و به هیچ بیمارى گرفتار نخواهد شد.

3- سوره مبارکه حشر

1- پیامبر گرامى در فضیلت این سوره و پاداش تلاوت آن فرمودند: من قرأ سورة الحشر لم یبق جنة و لا نار و لا عرش و لا کرسى و لا الحجب و لا السموات السبع و لا الارضون السبع و الهوام و الریاح و الطیر و الشجر و الدواب و الشمس و القمر و الملائکة الاّ صلوا علیه، و استغفروا له، و ان مات من یومه او لیلته مات شهیداً. هر کس سوره حشر را آن گونه که باید، براى آگاهى و خودسازى بخواند، تمام بهشت و دوزخ، عرش و کرسى، حجاب‏ها و آسمان‏ها، زمین‏هاى هفت‏گانه، حشرات، بادها، پرندگان، جنبندگان، گیاهان، درختان، خورشید، ماه، فرشتگان و کروبیان بر او درود مى‏فرستند و براى او آمرزش مى‏طلبند، و اگر در آن روز یا آن شبى که این سوره مبارکه را تلاوت کرده است، جهان را بدرود گوید، شهید از دنیا رفته است.

2 - و نیز از امام صادق آورده‏اند که فرمود: من قرأ اذا امسى «الرحمن» و «الحشر» و کل‏الله بداره ملکاً شاهراً سیفه حتى یصبح. کسى که سوره «رحمان» و «حشر» را به هنگامه غروب خورشید تلاوت کند، خدا فرشته‏اى را با شمشیر برهنه و آماده، مسئول حفاظت خانه وى مى‏سازد.

4- سوره مبارکه صف

1 - از پیامبر گرامى آورده‏اند که در پاداش تلاوت این سوره فرمود: مَنْ قراء سورة عیسى کان عیسى مُصلیاً علیه، مُستغفراً له مادام فى الدنیا و هو یوم القیامة رفیقه. کسى که سوره «عیسى» را با ایمان و اخلاص و براى آگاهى و عمل شایسته تلاوت کند، آن حضرت بر چنین کسى درود مى‏فرستد و تا در دنیا زندگى مى‏کند براى او از بارگاه خدا آمرزش مى‏خواهد و در روز رستاخیز نیز دوست و رفیق او خواهد بود.

2 - و نیز از حضرت باقر آورده‏اند که فرمود: من قراء سورة الصّف و أد من قرائتها فى فرائضه و نوافله صفه الله مع ملائکته و انبیائه المرسلین. هر کس سوره مبارکه «صف» را براى آگاهى و عمل تلاوت کند، و در نمازهاى واجب و مستحب به خواندن آن ادامه دهد، خداى فرزانه او را در صف فرشتگان و پیام‏آوران جاى مى‏دهد.

5- سوره مبارکه جمعه

پاداش تلاوت آن‏ در پاداش تلاوت این سوره مبارکه روایات نویدبخشى رسیده است و در فضیلت تلاوت این سوره روایات بسیارى وارد شده ، چه مستقلا و یا در ضمن نمازهاى یومیه:

1 - از پیامبر گرامى آورده‏اند که فرمود: و مَنْ قَراء سورة الجمعة اعطى عشر حسنات بعدد من اتى الجمعة، و بعدد من لم یأتها فى أمصارِ المسلمین. هر کس سوره جمعه را آگاهانه و با اخلاص براى آموزش و عمل تلاوت کند، خدا به شمار همه کسانى که در تمامى قلمرو اسلام در نماز جمعه شرکت مى‏کنند و کسانى که شرکت نمى‏جویند، به او ده پاداش ارزانى مى‏دارد.

2 - از ششمین امام نور، حضرت صادق آورده‏اند که فرمود: من الواجب على کلّ مؤمن اذا کان لنا شیعة ان یقرأ فى لیلة الجمعة بالجمعة وسبح اسم ربک... و فى صلوة الظّهر بالجمعة و المنافقین، فاذا فعل فکأنما یعمل عمل رسول الله، و کان ثوابه و جزائه على الله الجنة. بر هر انسان توحیدگرا و باایمانى از شیعیان و رهروان راه ما خاندان رسالت، لازم است که در شب جمعه، سوره «جمعه» و سوره «سبح اسم» را بخواند و ظهر جمعه، سوره «جمعه» و «منافقین» را تلاوت کند. و هنگامى که چنین کند، چنان است که گویى کار پیامبر خدا را انجام داده و پاداش و ثواب او از بارگاه خدا، بهشت پرطراوت و زیباى خداست که به او ارزانى خواهد شد. ( با این که عدول از سوره توحید و " قل یا ایها الکافرون” به سوره هاى دیگر در قرائت نماز جائز نیست این مساءله در خصوص نماز جمعه استثنا شده است و عدول از آنها به سوره "جمعه” و "منافقین” جایز بلکه مستحب شمرده است . و اینها همه نشانه اهمیت فوق العاده این سوره قرآن مجید است .)

6- سوره مبارکه تغابن

1 - از پیامبر گرامى آورده‏اند که فرمود: و مَنْ قرأ سورة التغابن، دفع عنه موت الفجأة. هر کس سوره «تغابن» را تلاوت کند و در معارف و مفاهیم آن براى راهیابى به سوى حق و درست‏اندیشى و عملکرد شایسته بیندیشد، مرگ ناگهانى از او دور مى‏گردد.

2 - و از حضرت صادق آورده‏اند که فرمود: مَنْ قرأ سورة التغابن فى فریضته، کان شفیعة له یوم القیامة و شاهد عدل عند من یجیز شهادتها ثم لاتفارقه حتى یدخل الجنة. کسى که سوره «تغابن» را در نماز فریضه‏اش بخواند، این سوره در روز رستاخیز شفیع او خواهد شد، و در نزد کسى که شفاعت او را مى‏پذیرد و به آن اجازه شفاعت مى‏دهد، گواه عادلى به سود او خواهد بود و از او جدا نمى‏گردد تا به بهشت درآید.

7- سوره مبارکه اعلی

1-پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: من قرأها اعطاه‏اللَّه عشر حسنات بعدد کل حرف انزل‏اللَّه على ابراهیم و موسى و محمد(صلی الله علیه و آله) هر کس سوره «اعلى‏» را بخواند، خدا به شمار هر حرفى که بر ابراهیم و موسى و محمد( صلی الله علیه و آله) فرو فرستاده‏است ، ده پاداش به او ارزانى خواهد داشت.

2-از امیرمؤمنان آورده‏اند که: پیامبر گرامى این سوره را بسیار دوست مى‏داشت، و کسى که نخستین بار با واژه‏هاى آغازین‏آیه این سوره خدا را ستود، میکائیل بود...

3- نیز در روایت آورده‏اند که: پیامبر و امیرمؤمنان و برخى از یاران به هنگام تلاوت نخستین آیه این سوره، این فرمان را به جان خریده و مى‏گفتند: «سبحان ربى الاعلى‏» و ذات بى‏همتاى او را ستایش مى‏نمودند.

4- و پاره‏اى آورده‏اند که: هر کس این سوره را تلاوت کرد باید با اقتداى به پیامبر همان گونه خدا را بستاید و بگوید: «سبحان ربى الأعلى».

5- از حضرت صادق آورده‏اند که فرمود: من قرأ سبح اسم ربک الأعلى فى فریضة او نافلة قیل له یوم القیامة ادخل الجنة من اى ابواب الجنة شئت ان شاءاللَّه. هر کس سوره «اعلى‏» را در نماز واجب و یا نافله‏اش بخواند، در روز رستاخیز به او ندا مى‏رسد که: از هر در بهشت که مى‏خواهى وارد شو.

6- یکى از یاران امیرمؤمنان در فضیلت این سوره آورده است که: من بیست شب به امامت على (علیه السلام) نماز خواندم، و آن حضرت در همه نمازها سوره «اعلى‏» را خواند. و آن‏گاه فرمود: لو یعلمون ما فیها لقرأها الرجّل کل یوم عشرین مرة، و انّ من قرأها فکانما قرأ صحف موسى و ابراهیم الذّى و فى‏. اگر مردم مى‏دانستند که تلاوت این سوره چه پاداش پر شکوهى دارد، آن‏گاه است که هر کدام از شما روزى بیست مرتبه آن را تلاوت مى‏نمود. و بدانید که هر کس این سوره را تلاوت کند، بسان آن است که کتاب‏هاى موسى و ابراهیم را - که به عهد خود با خدا وفا کرد - خوانده است.

7- و نیز آورده‏اند که: با فرود آیه «فسبح باسم ربک العظیم»، پیامبر فرمود: این آیه را در رکوع نمازهاى خود بخوانید؛ و آن‏گاه که آیه مورد بحث فرود آمد، فرمود: این آیه را هم در سجده نمازهاى خود بخوانید.

ذکر یک داستان لطیف

مرحوم شیخ حسن علی اصفهانی فرمودند: من با قدرت زیادی برای توفیق تشرّف به پیشگاه حضرت بقیه اللّه ارواحنا فداه تلاش کردم و در این راه ذکر و دعا و توسّلی که بلد بودم فرو نگذاشتم ولی توفیق حاصل نشد، شبی در عالم رؤیا به من گفته شد: شما در این راه موفق نخواهید شد، زیرا فلان صفت در شما هست، تا این صفت را داشته باشید لیاقت دیدار کعبه مقصود را نخواهید داشت،‌ چون بیدار شدم توبه و انابه کردم و برای اصلاح خویشتن هر روز چند ساعت در حجره را می‎بستم و مشغول تلاوت قرآن می‎شدم، بعدها به نظرم رسید که این مدت را در خارج شهر و در فضای آزاد در محضر قرآن باشم و لذا مدّتی طولانی همه روزه به صحرا می‎رفتم و ساعتها در محضر قرآن بودم و تلاش می‎کردم که قرآن را با تدبیرو تعقّل تلاوت کنم و اعمال و عقاید خود را با آن تطبیق نمایم.

روزی مشغول تلاوت قرآن بودم، صدائی شنیدم که به من گفت: «تا چهل روز هر روز مسبّحات را بخوان و شبهای جمعه سوره‌ مبارکه اسراء را بخوان،‌ بعد از چهل روز من می‎آیم و تو را به محضر شریف حضرت بقیه اللّه ارواحنا فداه می‎برم.

«مسبّحات» عبارتند از سوره‎هایی که با «سبح» «یسبح» «سبحان» آغاز می‎شوند و آنها عبارتند از سوره‎های - اسراء و حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن، اعلی.

امام باقر ( علیه السلام )‌ می‎فرمایند: هر کس شبها پیش از آنکه بخوابد همه مسبّحات را بخواند نمی‎میرد، جز اینکه حضرت قائم (علیه السلام ) را درک کند و اگر قبل از ظهور آن حضرت بمیرد در بهشت همسایه حضرت رسول ( صلی الله علیه و آله) می‎شود، و در مورد سوره اسراء‌ را نیز امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند: هر کس هر شب جمعه سوره اسراء را بخواند نمی‎میرد جز اینکه حضرت قائم ( علیه السلام ) را درک کند و از یاران او باشد.

شیخ حسن علی اصفهانی می‎گوید: تا چهل روز هر روز مسبّحات را خواندم و شبهای جمعه سوره اسراء را خواندم، روز چهلم آن شخص آمد و گفت:‌ بیا.

مقداری راه رفتم به دره‎ای رسیدم در سرازیری دره به من گفت: من راهنما بودم من می‎روم هنگامی که تو به آخر دره برسی وجود مقدس حضرت کعبه مقصود را بر فراز تپه خواهی دید.

چیزی نگذشت وجود مقدّس حضرت بقیه اللّه ارواحنا فداه را در هاله‎ای از نور بر فراز تپه دیدم، فرمودند: اگر بخواهی یکبار دیگر مرا ببینی وعده من و شما در حرم مطهّر جدّ بزرگوارم علی بن موسی الرضا ( علیه السلام )، این را فرمودند و از چشمم غایب شد، مدتها گریستم و مهیّای سفر شدم، در مدت چهل روز خودم را به مشهد مقدس رسانیدم، غسل کردم و وارد حرم شدم، کعبه مقصودم را باز در بالای سر امام رضا ( علیه السلام ) دیدار کردم حضرت فرمودند: وعده من و شما در حرک مطهر جدّ بزرگوارم «امام» حسین ( علیه السلام ) این را فرمودند و از چشمم غایب شدند،‌ شروع کردم به سر و صورت خود زدن، جمعیتی در اطراف من گرد آمدند که چه شده؟ به هر شکلی بود بر خودم مسلط شدم و از میان جمعیت بیرون رفتم، 10 روز در مشهد اقامت نمودم و سپس راهی عتبات عالیات شدم.

دو ماه در راه بودم و بعد از دو ماه به سرزمین مقدس کربلا رسیدم، غسل کردم، وارد حرم حسینی شدم، خورشید امامت را در حرم امام حسین ( علیه السلام ) زیارت کردم و خود را بر قدمهای مبارکش انداختم.

حضرت فرمودند: شیخ حسن حاجتت چیست؟
گفتم: آقا آنچه من فقط از شما می‎خواهم این است که هر کجا باشم بتوانم شما را زیارت کنم، فرمودند: هر وقت خواستی مرا زیارت کنی آیات آخر سوره مبارکه حشر را با دعای عهد بخوان،‌ این آیه‎ها عبارتند از آیه «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ» تا آخر سوره حشر از آیه 21 الی 24 و دعای عهد عبارت است از دعای «اَلّلهُمَّ رَبِّ النُّورِ الْعَظیم» که محدث قمی در اواخر مفاتیح آورده است.

هفت سین دیگر

فهرست دیگری که از هفت سین قرآنی می توان معرفی کرد 7 آیه نورانی از قرآن کریم هستند که با عبارت " سلام" آغاز شده اند و آن آیات عبارتند از : 1- سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم.( یس/58) 2- سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین . ( صافات /79) 3- سلامٌ علی اِبراهیم . ( صافات/109) 4- سلامُ عـَلی موُسی و هارون . (صافات/120) 5- سلامُ علی آلِ یاسین . ( صافات/130) 6- سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدین . ( زمر/73) 7- سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفـَجر. ( قدر/5)
پنج شنبه 26/12/1389 - 8:12
سلامت و بهداشت جامعه
حذف چربی‌های اضافه و تناسب اندام، دغدغه‌خیلی از افراد برای رسیدن به سلامتی است. از آنجا که کاهش اضافه وزن و دستیابی به وزن مطلوب نیازمند زمان است و از حوصله بسیاری از مردم خارج است، برخی رژیم‌های غذایی غیر اصولی شاید تنها انتخابی به نظر رسد که پیش روی این افراد قرار می‌گیرد.

به گزارش شبکه ایران، متخصصان همواره برنامه رژیم غذایی را با توجه به چند اصل تنظیم می‌کنند بطوری که وزن کنونی، قد و میزان فعالیت را ضرایبی مهم شمرده و بر اساس آن کالری دریافتی را تعیین می‌کنند. به همین دلیل رژیم‌های غذایی خودسرانه نه تنها هیچ تناسبی با شرایط فعلی فرد ندارد بلکه استرس زیادی را به سیستم‌های مختلف بدن وارد می‌کند.
چشم‌های خون گرفته شده اصطلاحی رایج است که برای قرمز شدن چشم به کار برده می‌شود. این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که اکسیژن‌رسانی به بافت پوشاننده چشم ناکافی باشد که در نتیجه عروق نازک و سطحی چشم متسع شده و دچار احتقان می‌شود تا کمبود اکسیژن را جبران کند.
این عارضه اگر چه ممکن است به دنبال علل مختلفی از جمله دیابت، آلرژی، بارداری، نارسایی کلیوی، عفونت واضطراب و استرس به‌وجود آید اما رژیم غذایی نیز بی ارتباط با آن نیست.
پژوهش‌های مختلف بیانگر آن است کمبود برخی ریز مغذی‌ها از جمله ویتامین ب 12، ویتامین ب 6 و اسید‌های آمینه لیزین، فنیل آلانین و هیستیدین تأثیر به سزایی در بروز التهاب چشم‌ها دارد.
ضمن این‌که رژیم غذایی نامناسب و کمبود دیگر ریزمغذی‌ها بر عملکرد بهینه دستگاه‌های مختلف از جمله چشم‌ها تأثیر‌گذاشته و با تضعیف آن مانع از اکسیژن‌رسانی و خونرسانی کافی می‌شود.
پنج شنبه 26/12/1389 - 8:6
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته