• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4657روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه
بهترین نان نانهای سبوس دار است مثل نان سنگک
باشگاه خبرنگاران: آیا می‌دانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانسهای علمی به عنوان سم کبد معرفی می‌شود؟
                   
آیا می‌دانید ساندیس‌ها، نوشابه‌ها، بیسکویت‌ها، کیک‌ها و... با قندهای مصنوعی چون ساخارین که ۱۰۰۰ برابر شیرین‌تر از قند معمولی است ساخته می‌شود که دشمن کبد و کلیه می‌باشد
آیا می‌دانید رنگهای افزودنی در نوشابه‌ها، ساندیس‌ها، کیک‌ها، آدامس‌ها و... همه سرطان زا هستند

آیا می‌دانید قیمت روغن‌ها مایع مثل آفتابگردان اگر واقعی باشد حدود ۱۲ الی ۱۵ هزار تومان خواهد بود ولی الان در بازار ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ تومان است که از یک کیلو تخم آفتابگردان ارزان‌تر است.

آیا می‌دانید بیشتر محتوای روغن‌های مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاهای نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و... می‌شود که کشنده است.

آیا می‌دانید در اکثر کارخانه‌های آبلیموهای صنعتی حتی یک عدد لیمو هم وارد نمی‌شود و آب لیمو صنعتی از ((آب کاه)) بعلاوه برخی اسانس‌ها و جوهر نمک تولید می‌شود که همین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آب لیمو می‌باشد

آیا می‌دانید کره گیاهی دروغی بیش نیست و با مواد پایه‌ای نفت و در برخی کشور‌ها فضولات انسانی تولید می‌شود و موجب تشکیل پلاک اتروم در عروق کرونر قلب و بیماری‌های ایسکمیک قلبی می‌شود و شعار ((کره مارگارین (گیاهی) دوست قلب شما)) فریب افکارعمومیست.

آیا می‌دانید مواد قندی موجود در نوشابه‌ها موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود (دندان شکسته داخل نوشابه پس از ۷ ساعت حل می‌شود).
آیا می‌دانید سس مایونز از همه غذا‌ها مضر‌تر برای صدمه به پوست و جوش صورت است.

آیا می‌دانید پنیر پفک اغلب پنیر تلخ (پنیر فاسد) و گندیده تاریخ مصرف گذشته می‌باشد چسبندگی پفک براساس تحقیقات تا ۷ بار مسواک هم تمیز نمی‌شود و موجب بی‌اشتهایی می‌شود و آمار مصرف پفک در ایران روزانه هر نفر ۲ عدد می‌باشد

... اما چه کنیم؟

بهترین غذا آبگوشت با گوشت گوسفند است و بهترین روغن، روغن حیوانی است. روغن زیتون و کنجد هم بهترین روغن گیاهیست.

بهترین نان نانهای سبوس دار است مثل نان سنگک

بهترین نوشابه سکنجبین است که ترکیب مقداری عسل سرکه و... می‌باشد
بیش از صد نوع چای هم اکنون در کشور ما موجود است که متناسب با مزاج‌ها مصرف انواع آن‌ها توصیه می‌شود مثل (چای کوهی، گل گاو زبان، سنبل الطیب، گزنه، زنجبیل، گل نسترن، پونه، بابونه، دارچین، آویشن، استخودوس،...) همراه کمی نبات بجای قند وشکر استفاده از خرما، ارده شیره انواع میوه‌ها کشمش، توت خشک، عسل بسیار بجاست.

بهترین ظرف که هم کمبودهای خون بدن را جبران کرده و هم موجب میکروب زدائی از غذا می‌شود ظرف سنگی و مسی می‌باشد

بهترین تنقلات آجیل‌های طبیعی هستند که به جهت طبع گرمشان بسیار مفید می‌باشند (مصرف آجیل‌ها جزء فرهنگ عمومی بوده است) غذاهای خورشی سنتی، غذاهای سرخ نشده، سبزی خوردن بویژه نعنا بجای سالادهای امروزی، لبنیات پرچرب و دست نخورده (شیر و لبنیات باید جوشانده شود) حبوبات بخصوص نخود (اگر خیس شده و آب آن بدور ریخته شود موجب نفخ نمی‌شود) سس دست ساز طبیعی (مخلوط تخم مرغ وسرکه) بطور تازه قابل استفاده است.

کلیه غذاهای طبیعی بطور تازه استفاده شود از خوردن میوه در غیر فصل آن خودداری شود. ضمناً عمده میوه در محل جغرافیای رویش طبیعی آن مفید‌تر است. پوست میوه‌ها بعنوان ماسک جهت نرمی و زیبایی پوست بسیار مفید است می‌و‌ها و سبزی جات هرچه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند مفیدترند و فقط سنگ نمک و پودر آن، نمک سالم و قابل استفاده هستند.

استفاده از چوب مسواک (بنام چوب اراک) بعد از خلال دندان بهترین مسواک و ضدعفونی کننده طبیعی و مالش دهنده لثه‌ها خواهند بود.
سه شنبه 23/1/1390 - 11:14
آموزش و تحقيقات
من مشاهده کردم که وقتی باکتری به گوشت اسلامی می‌رسد نفوذ نمی‌کند و اگر هم کمی نفوذ کند با آب کاملا تمیز می‌شود. سبحان الله! استادم که جواب آزمایش را دید تعجب کرد. گفتم که امروز فرقی ایجاد شده است. من امروز گوشت حلال آوردم.
ادیان نیوز: لیلا شهرستانی محقق علوم اسلامی است که در امریکا زندگی می‌کند و در رشته میکرو بیولوژی تحصیل کرده است. وی دوره لیسانس را در دانشگاه کالیفرنیا استیت یونورسیتی فولرتون در رشته بیولوژی و دوره فوق لیسانس را در کالیفرنیا استیت پالی تکنیک یونورسیتی در رشته میکرو بیولوژی سپری کرده است. در جریان تحقیقات دانشگاهی جرقه‌ای در مطالعات میان رشته بین علوم اسلامی و میکرو بیولوژی در ذهن وی زده می‌شود که باب جدیدی را در فعالیت‌های او می‌گشاید.

وی درباره فعالیت علمی خود می‌گوید: رشتهٔ تحقیقاتی من در میکروبیولوژی در مورد لاکتوفرین بود. لاکتوفرین یک مولکول پروتئینی است که در خون ما وجود دارد این ماده در کلستروم (آغوز) شیر مادر به میزان زیادی وجود دارد. این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد یا اینکه به مقدار زیادی جلوی میکروب‌ها را می‌گیرد. کاری که لاکتوفرین می‌کند این است که آهن را به خودش جذب می‌کند یعنی هر میکروبی که در قسمت لاکتروفرین باشد به خاطر اینکه آهن ندارد نمی‌تواند رشد کرده میکروفیلم درست کند.

ماجرا این گونه بود که در یکی از رستوران‌های آمریکا به نام «جک این د باکسjack in the box» تقریباً حدود ۶ یا ۷ سال پیش اتفاقی افتاد که عده‌ای از اسهال خونی مردند و بعد از تحقیقات مشخص شد که علت، این نوع باکتری‌هایی بوده‌اند که در دستگاه‌های گوارشی مثل روده و...؛ یعنی در بدن همهٔ انسان‌ها هستند. ولی وقتی از طریق خوردن وارد بدن شود باعث ابتلابه اسهال خونی خواهد شد که درصد تلفاتش بالا است. در این رستوران هم متوجه شدند که مدفوع زیر ناخن آشپز رستوران به گوشت منتقل شده و تعدادی از مشتریان را کشته است.

شرکتی که تامین کننده گوشت در آن ایالت بود به استاد بنده پروژه‌ای را داد که بر اساس آن قرار شد لاکتوفرین‌ها را در گوشت فعال‌تر کنیم که اگر باز هم میکروبی در آن‌ها نفوذ کرد امکان رشد نیابد. مبلغ این قرار داد ۱۵ میلیون دلار بود و چون پروژه من نیز در مورد لاکتوفرین بود با ۵ نفر دیگر کار را شروع کردیم.

متاسفانه میزان نفوذ لاکتوفرین در گوشت‌ها در حین آزمایش متغیر بود و این امکان وجود نداشت که به ماده ثابتی برسیم که اضافه کردن آن به گوشت میزان محافظت در برابر باکتری‌ها را افزایش دهد.

ما در لابراتوار لاکتوفرین را فعال می‌کردیم. (لاکتوفرین با بافری خاص تحت pH خاصی فعال می‌شد) در هنگام تست لاکتوفرین در حالت عادی باکتری‌ها را از بین می‌برد اما روی گوشت که امتحان می‌شد گاهی موفق و گاهی نا‌موفق بود. من آزمایش روی نمونه‌ها را انجام می‌دادم و گوشت می‌گرفتم و محلول‌های متفاوت را آزمایش می‌کردم.

روزی تصادفاً دیرم شد و مجبور شدم که گوشت از منزل ببرم که گوشت اسلامی بود. بعد از تست متوجه شدم که جواب‌ها با گوشتهای دیگر بسیار متفاوت است. یعنی اولاً وقتی باکتری‌ها را می‌گذاشتیم درصد نفوذ باکتری‌ها خیلی کمتر بود؛ یعنی خود باکتری بدون لاکتوفرین هم نفوذ نمی‌کرد وقتی هم که می‌شستیم اصلاً باکتری‌ای روی گوشت باقی نمانده بود. کنترلر آزمایش ما آب بود. یعنی هر آزمایش با محلولی خاص صورت می‌گرفت و کنترل آن با آب بود.

من مشاهده کردم که وقتی باکتری به گوشت اسلامی می‌رسد نفوذ نمی‌کند و اگر هم کمی نفوذ کند با آب کاملا تمیز می‌شود. سبحان الله! استادم که جواب آزمایش را دید تعجب کرد. گفتم که امروز فرقی ایجاد شده است. من امروز گوشت حلال آوردم.

ایشان آقای دکتر نرن نایدی بود که یک هندی هستند و دکترایشان را در سوئد گرفته‌اند. دکتر نایدی که به واسطه کشف دلایل میکروبیولوژیک مرگ تعدادی از زنان که از وسایل خاص بهداشتی استفاده می‌کردند مشهور شده‌اند؛ به من گفتند که خودشان ـ با اینکه مسلمان نیستند ـ از گوشت حلال استفاده می‌کنند.

در لابراتوار بعضی برایشان سوال شده بود که این چه گوشتی است که این قدر نسبت به نفوذ باکتری‌ها مقاوم است. استاد ما در حالی که سالن را ترک می‌کرد گفت این گوشتی است که هرگز به شما اسهال خونی نمی‌دهد!

نکته جالب اینکه سازمان گوشت امریکا برای تمیز نگه داشتن گوشت ۱۵ میلیون دلار خرج می‌کند تا این آقا اسپریی برایشان بسازد که به گوشت بزنند و مقاوم شود و آن وقت خود او می‌داند که اگر گوشت اسلامی باشد دیگر نیازی به آن همه هزینه نیست.

بر می‌گردم به مبحث لاکتوفرین؛ لاکتوفرین آهن را به خودش می‌گیرد و برای همین وقتی آهن نباشد باکتری‌ها نمی‌توانند رشد کنند. وقتی گوشت را اسلامی سر می‌بریم اول شاه رگ زده می‌شود بدون اینکه نخاع قطع شود. وقتی شاه رگ قطع می‌شود از آنجایی که نخاع قطع نشده قلب هنوز در حال تپیدن است. وقتی قلب می‌زند همه خون از بدن خارج می‌شود و از آنجا که تمام آهن در گلبول قرمز است هنگامی که همه خون خارج می‌شود دیگر گوشت آهن ندارد و به خاطر همین نیازی به لاکتوفرین برای از بین بردن آهن نیست. و باکتری‌ها هم به علت نبود اهن در خون جذب نمی‌شوند و اگر بشوند با شستشو با آب ساده از بین می‌روند.

گرچه استاد ما با‌‌ همان ایده‌ای که از گوشت اسلامی گرفت آن مبلغ را دریافت کرد و اسپری خاصی را هم ساخت و نهایتاً حق را منکر شد اما برای خود من این نکته بسیار مهم بود که حساسیت اسلام به نجاست خون ازین جهت است که در تمام فضای اطراف ما صد‌ها بلکه هزاران نوع باکتری وجود دارد که به شدت جذب اهن می‌شوند و وقتی دست شما خون می‌آید امکان جذب باکتری‌ها به وسیله آهن خون بسیار بالا است؛ بنابر این در معرض انواع عفونت‌ها هستید اما اگر با دقت (یک بار یا سه بار) دست خونی خود را اب بکشید راه نفوذ باکتری‌ها را بسته‌اید.

من با پروفسور هشام ابراهیم در مورد این تحقیق صحبت کردم که ان شا الله چاپ بشود اما ایشان پیشنهاد دادند که بهتر است زیر نظر یک استاد غیر مسلمان تحقیقات را ادامه دهم تا در مجامع علمی امریکا پذیرفته شود! که البته در پی آن هستم
دوشنبه 15/1/1390 - 12:56
آموزش و تحقيقات
نوشیدن چای سبز یا سیاه نیز می‌تواند به سلامتی دندان‌ها کمک کند، چای با انتشار نوعی آنزیم در دهان از پوسیدگی مینایی دندان می‌تواند جلوگیری کند.
پوسیدگی دندان بر اثر فعالیت میکروب‌ها در سطح دندان به وجود می‌آید و باعث تخریب قسمت‌های سخت دندان می‌شود.

به گزارش ایسنا ، اغلب دندانپزشکان در این موارد به بیماران خود توصیه می‌کنند که از خوردن بعضی غذاها مخصوصا شیرینی‌ها اجتناب کنند اما گروهی از محققان آمریکایی بر این اعتقادند که بعضی از غذاها هم هستند که برای سلامتی دندان‌ها بسیار مفید هستند.

بنا به نظر این محققان، خوردن آدامس‌های بدون قند تا حدود بسیار زیادی می‌توانند از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند اما آدامس‌هایی که دارای شیرینی‌های فراوان هستند، می‌توانند با آزاد کردن باکتری ساکاراز باعث پوسیدگی دندان‌ها شوند.

نوشیدن چای سبز یا سیاه نیز می‌تواند به سلامتی دندان‌ها کمک کند، چای با انتشار نوعی آنزیم در دهان از پوسیدگی مینایی دندان می‌تواند جلوگیری کند.

نوشیدن آب آشامیدنی دارای فلوراید، خوردن پنیر، میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز تاثیر بسیار خوبی در سلامتی دندان‌ها دارند.
دوشنبه 15/1/1390 - 12:50
آموزش و تحقيقات
زرنگی یا زیركی یكی از خصایل مهم ایرانیان است. به اعتقاد «بیمن» این نوع زرنگی یا زیركی بازتاب نهایی بی‌اعتمادی و احساس ناامنی در جامعه ایران است. او استدلال‌می‌كند كه چون ایرانیان به یكدیگر بی‌اعتماد هستند و نمی‌دانند كه كنش‌ها و واكنش‌های دیگران را چگونه پیش‌بینی كنند در نتیجه، در مناسبات خود از جادوی ارتباطی و اشكال گوناگون لفاظی استفاده‌می‌نمایند.
تهران امروز: نظریاتی كه درباره فرهنگ ایرانیان تا كنون انجام شده است با چه نقایصی همراه بوده است؟

برای پاسخ به این سوال باید مقدمه‌ای را به عرض برسانم. امروزه، به‌عنوان یک واقعیت شاهد هستیم كه با گسترش تكنولوژی‌های ارتباطی رسانه‌ها و فرآیندهای جهانی‌شدن، بسیاری از پدیده‌های پست‌مدرن مانند رسانه‌ای‌شدن، شبكه‌ای‌شدن، اطلاعاتی‌شدن، تنوع و تكثر فرهنگی، چندفرهنگی‌شدن، كاهش اقتدار سنت‌ها و فراروایت‌ها, ظهور هویت‌های گوناگون، سیال و منعطف در جامعه ایران نیز راه یافته‌است.

در وضعیت جدیدی که در آن قرار‌داریم و به‌طور حتم در دهه‌های آینده نیز شاهد گسترش آن خواهیم‌ بود، ضمن برخوردار‌شدن از فرصت‌های تازه برای داشتن زندگی بهتر و همچنین بهره‌مندی از امكانات بیش‌تر برای پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی شهروندان در معرض مجموعه‌ای از مخاطرات و تهدیدها نیز قرارگرفته‌ایم. ریشه بسیاری از احساس ناامنی‌های فرهنگی و اجتماعی را كه در ابتدای بحث به آن‌ها اشاره‌شد، می‌توان در وضعیت كنونی فرهنگ جامعه جست‌و‌جو نمود.
 
برای مثال، جامعه امروز ایران به‌لحاظ ساختار جمعیتی، جامعه‌ای جوان محسوب می‌شود. پدیده جوانی جمعیت به‌علاوه توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای و فن‌آوری‌های ارتباطی، فرصت‌ها و فراغت‌هایی را موجب‌گشته که خود، زمینه‌ساز تحولات ارزشی در جامعه بوده‌است. مباحثی كه درباره فرهنگ و شخصیت جمعی ایرانیان توسط نظریه‌پردازان اجتماعی گفته‌شده‌، اغلب بر‌اساس تجزیه‌و‌تحلیل وضعیت جامعه ایران در دوران پیشامدرن بوده‌است. این نظریه‌پردازان با مشاهده مشكلات و چالش‌های جامعه ایران در مسیر دست‌یافتن به توسعه همه‌جانبه در بیش‌تر مواقع تلاش‌كرده‌اند تا عوامل توسعه‌نیافتگی را درون‌زا ببینند و بخصوص نقش فرهنگ و فرهنگ‌سیاسی را در این زمینه برجسته‌تر نمایند.

انتقادی كه به این دیدگاه وارد است كم‌توجهی به تغییرات و تحولات رخ‌داده در جامعه ایران در دوران معاصر می‌باشد. برای توضیح این تغییر می‌توان به نتایج یك پژوهش تجربی استناد‌ جست: «محمد فاضلی» در پژوهشی با عنوان «فرهنگ سیاسی مردم ایران» در آبان ماه 1384 با بررسی پیمایشی در مناطق شهری و روستایی 19 استان كشور به نتایج قابل‌توجهی در این زمینه دست پیدا نموده‌است. بر‌اساس نتایج این تحقیق؛ اكثریت مردم ایران بسیار بیش از آنكه با انگاره‌های فرهنگی اقتدارگرایانه، حامی تك‌صدایی و اقتدارگرایی رسانه‌ای باشند، آزادی رسانه‌ها را مرجح دانسته‌اند. همچنین این تحقیق نشان‌می‌دهد كه مردم ایران به تساهل سیاسی بیش از تساهل دینی اعتقاد‌دارند و نیز شیوه‌های خشن غیردموكراتیك را ترجیح‌نداده‌اند (فاضلی: 1387).

تحقیقات تجربی دیگر در این زمینه نشان‌می‌دهد که گرایش‌های فرهنگی مردم ایران طی دهه‌های اخیر با تغییراتی اساسی همراه بوده‌است. بنابراین، در فهم مسئله «فرهنگ ترس» و «احساس ناامنی» در جامعه امروز ایران، می‌بایست تفاوت بسترهای اجتماعی جامعه امروز با دوره‌های پیشین را درنظرداشت. همان‌طور كه گفتیم؛ احساس ناامنی در دوران پیشامدرن، مدرن و دوران كنونی از نظر علل، عوامل، پیامدها، زمینه‌ها و انواع آن با یك‌دیگر متفاوت‌اند. همان طور که قبل تر اشاره کردیم «محسنیان راد» در پژوهشی با عنوان «ریشه‌های فرهنگی ارتباط در ایران» تلاش‌می‌كند تا الگوهای ارتباط در ایران را بر‌اساس چگونگی بازنمایی شخصیت و فرهنگ ایرانی در اشعار و ضرب‌المثل‌های فارسی طی هزار سال گذشته بررسی‌كند. وی در پاسخ به این پرسش كه هنجارهای موجود در ضرب‌المثل‌ها و اشعار ایرانی کدامند؛ نشان‌می‌دهد كه توجه به سكوت و ارتباط عمومی در میان فرادست و فرودست مهم‌ترین هنجارهای ارتباطی هزارساله جامعه ایران بوده‌است.

به اعتقاد «محسنیان راد»؛ فضای ناامن ناشی از دوره‌های متناوب نابسامانی– بسامانی در بین ایرانیان، پدیده ظاهر و باطن را به‌وجود آورده‌است. وی استدلال‌ می‌كند كه سكوت در طول تاریخ ایران جایگاه خاصی در ارتباطات میان اعضای جامعه داشته ‌است. به‌طوری‌كه انبوهی از اشعار و ضرب‌المثل‌های ما مردم را به سكوت توصیه‌نموده‌اند. او 14 نوع سكوت را در این متن‌ها از یكدیگر تفكیك می‌كند. برای مثال، توصیه به سكوت برای پاسداری از خود در مقابل خطر، توصیه به سكوت به‌طور عام، توصیه به سكوت برای آبروداری، یا توصیه به سكوت برای پاسداری از دیگران. این بررسی به‌خوبی نشان‌می‌دهد كه وضعیت ناامنی یكی از زمینه‌های بروز هنجار ارتباطی معطوف به سكوت است.

همچنین «ویلیام بیمن» انسان‌شناس آمریكایی در كتاب خود با عنوان «زبان، قدرت و منزلت در ایران» (1381) بیان می‌دارد كه زرنگی یا زیركی یكی از خصایل مهم ایرانیان است. به اعتقاد «بیمن» این نوع زرنگی یا زیركی بازتاب نهایی بی‌اعتمادی و احساس ناامنی در جامعه ایران است. او استدلال‌می‌كند كه چون ایرانیان به یكدیگر بی‌اعتماد هستند و نمی‌دانند كه كنش‌ها و واكنش‌های دیگران را چگونه پیش‌بینی كنند در نتیجه، در مناسبات خود از جادوی ارتباطی و اشكال گوناگون لفاظی استفاده‌می‌نمایند.

این ترس‌های نهادینه شده تا چه حد در جریان جهانی شدن بازتولید شده است؟

با گسترش فرآیندهای جهانی‌شدن و در شرایط امروزی که انسان در دهکده‌ای جهانی زندگی می‌کند، ما اشکال گوناگونی از خطرها و ترس‌ها را تجربه‌می‌کنیم که در هیچ لحظه دیگری از تاریخ به‌صورت کنونی آن‌را نمی‌شناختیم. در‌واقع، در دنیای امروز ما با صورت‌های نوینی از مخاطرات روبه‌رو هستیم. «اولریش بک»، نظریه‌پرداز مشهور آلمانی، مفهوم «جامعه مخاطره‌آمیز» را برای توصیف جوامع امروزی به‌کار‌می‌برد.

منظور «بک» از جامعه مخاطره‌آمیز این است که امروزه ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به اشکال گوناگونی برای شهروندان تولید خطر می‌کنند. برای مثال، بی‌ثباتی و ناپایداری در موقعیت شغلی، آلودگی محیط‌زیست، فروپاشی خانواده یا مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث صنعتی، هیچ‌یک ناشی از رخدادهای تصادفی یا طبیعی نیستند. بلکه سازوکارهای جامعه، اقتصاد، سیاست و فرهنگ، امروزه به گونه‌ای عمل‌می‌نمایند که این خطرات را در برابر انسان امروز قرارمی‌دهند. یعنی اگر در گذشته طبیعت منبع خطرساز آدمی بود امروزه مصنوعات انسانی مخاطره آمیز شده اند. ما امروز به تعبیر بک با «مخاطرات بشر ساخته» مواجهیم نه مخاطرات طبیعی. در چنین شرایطی اعتماد انسان به دانش، صنعت، ثروت، دولت و دیگر دستاوردهای عصر مدرن کاهش می‌یابد. از این‌رو انسان به بازاندیشی در تمام پیامدهای مدرنیته اولیه می‌پردازد.
دوشنبه 15/1/1390 - 12:47
دانستنی های علمی
قرن‌هاست که چنین شرایطی در چین و هند باعث تبعیض علیه دخترها می‌شود. این باورها حتی در مواردی منجر به قتل نوزادان دختر تازه به دنیا آمده شده است. از زمانی که از طریق سونوگرافی می‌توان مشاهده کرد که بچه دختر است یا پسر، بیشتر خانواده‌هایی که قرار است دختردار شوند، تصمیم به سقط جنین می‌گیرند.
به نوشته همشهری ،بیشتر خانواده‌های چینی و هندی آرزوی فرزند پسر دارند. آنها در برخی موارد حتی حاضر به سقط جنین دختر نیز می‌شوند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این کشورها ممکن است در سال‌های آینده با مازاد جمعیت مردان روبرو شوند.

در کشورهای چین و هند نوزادان پسر بسیار محبوب‌تر از نوزادان دختر هستند. ریشه‌های این پدیده را در فرهنگ و سنن این کشورها باید جست. درآمد بیشتر مردها و این که آنان از این طریق پایداری خانواده را تضمین می‌کنند، از دلایل محبوبیت نوزادان پسر و در عین حا‌ل تبعیض علیه نوزادان دختر است.

کمبود زن و بروز خشونت در جامعه

یکی از عواقب این مسئله‌ فرهنگی این است که جنین‌های دختر را در اغلب موارد سقط می‌کنند. بر اساس نتایج تحقیقی جدید که در نشریه‌ علمی Canadian Medical Association Journal منتشر شده است، در ۲۰ سال آینده در چین و هند جمعیت مردان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از جمعیت زنان خواهد بود.

عواقب اجتماعی این پدیده آن است که اکثر مردها به دلیل کمبود زن ازدواج نمی‌کنند و بچه‌دار نمی‌شوند. مدیر این پژوهش می‌گوید: «این نگرانی وجود دارد که این پدیده‌ جمعیتی باعث مشکلات روحی و حتی رشد خشونت در جامعه شود.»

پرداخت جهیزیه‌ سنگین و سقط جنین دختر

در کشور هند زمانی که دختری ازدواج می‌کند، خانواده‌ آن دختر مسئول پرداخت جهیزیه است. به همین خاطر پدران و مادران هندی اغلب تصمیم می‌گیرند دختردار نشوند، زیرا از پرداخت جهیزیه‌ سنگین هراس دارند.

قرن‌هاست که چنین شرایطی در چین و هند باعث تبعیض علیه دخترها می‌شود. این باورها حتی در مواردی منجر به قتل نوزادان دختر تازه به دنیا آمده شده است. از زمانی که از طریق سونوگرافی می‌توان مشاهده کرد که بچه دختر است یا پسر، بیشتر خانواده‌هایی که قرار است دختردار شوند، تصمیم به سقط جنین می‌گیرند.

نسبت جنسیتی نامتعادل

در حالت عادی نسبت جنسیتی نوزدان دختر و پسر متعادل است: ۱۰۵ پسر به ۱۰۰ دختر. اما در استان هنان در شمال چین و حتی در مناطق جنوبی این کشور این نسبت ۱۳۰ به ۱۰۰ است.

به گزارش دویچه‌وله،‌ تحقیقات نشان می‌دهد که این نسبت در کشور هند ۱۱۳ به ۱۰۰ است. همچنین بر اساس این تحقیقات، تعداد پسرها در دهلی نو و در استان ‌پنجاب به ۱۲۵ نیز می‌رسد. بر اساس نتایج همین تحقیقات، مناطق جنوبی و شرقی هند نسبت متعادلی داشته‌اند.

انتخاب راحت‌تر برای خانم‌ها

کمبود جمعیت زنان و مازاد جمعیت مردان در چین باعث می‌شود که زنان بخواهند از طریق ازدواج با مردانی که مقام اجتماعی مناسبی دارند، خود را در جامعه بالا بکشند. از طرف دیگر، این امر باعث می‌شود که کشاورزهایی که از وضع اقتصادی خوبی برخوردار نیستند و تحصیل نکرده‌اند، نتوانند به راحتی تشکیل خانواده دهند. در کشور چین ۹۴ درصد مردان مجرد بین ۲۸ تا ۴۹ سال دارند و فاقد تحصیلات عالی‌اند.

سیاست تک فرزندی کشور چین نیز مسئله پسر و دختر بودن نوزاد را تشدید می‌کند. اما این سیاست هم‌اکنون به شدت گذشته پیاده نمی‌شود و تنها در مورد یک سوم جمعیت چین اعمال می‌گردد. اقلیت‌‌ها نیز از این بابت مورد استثنا قرار می‌گیرند. در مناطق روستایی حتی به خانواده‌ای که اولین فرزندش دختر بوده است، اجازه‌‌ به دنیا آوردن دومین فرزند نیز داده می‌شود.
دوشنبه 15/1/1390 - 12:43
اخبار
در فهرست ۱۰ عنوانی پولسازترین برنامه‌های تلویزیونی سال ۲۰۱۰ میلادی، نام سریال‌های پرطرفداری چون «۲۴»، «دومرد ونصفی» و «لاست» یا «گمشدگان» به چشم می‌خورد.
دنیای اقتصاد:سریال‌های «لاست»، «۲۴»، «دومرد و نصفی» و «زنان خانه‌دار ناامید» جزو ۱۰ برنامه پولساز تلویزیون در سال گذشته میلادی بودند.

اینساید تی‌وی اعلام کرد، در فهرست ۱۰ عنوانی پولسازترین برنامه‌های تلویزیونی سال ۲۰۱۰ میلادی، نام سریال‌های پرطرفداری چون «۲۴»، «دومرد ونصفی» و «لاست» یا «گمشدگان» به چشم می‌خورد.

سریال پرحاشیه «دومرد ونصفی» از شبكه «سی.بی.اس»، با ۲ میلیون و هشتصد و نود هزار دلار سود پس از «امریكن آیدل» با سود بی‌سابقه ۷ میلیون و صدهزاردلاری، مقام دوم این رده‌بندی را كسب كرد. پس از «دومرد ونصفی» - سریالی كه یكی از بازیگرانش به دلیل اختلافات داخلی در نیمه‌های ساخت آن اخراج شد - «زنان خانه‌دار ناامید» از شبكه «ای.بی.سی» با دو میلیون و ۷۴۰ هزار دلار و «آناتومی گری» - دیگر سریال این شبكه تلویزیونی - با دو میلیون و ۶۷۰ هزار دلار سود در رده سوم و چهارم این فهرست قرار گرفتند.

از دیگر برنامه‌های پربیننده شبكه «ای.بی.سی» سریال تلویزیونی «لاست» یا «گمشدگان» بود كه با دو میلیون و ۶۰۰ هزار دلار سود، ششمین برنامه پولساز سال ۲۰۱۰ شناخته شد.

«تئوری انفجار بزرگ» سریالی از شبكه «سی.بی.اس» است كه با دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار هفتمین برنامه پولساز لقب گرفت و پس از آن سریال پرطرفدار «۲۴» از شبكه «فاكس» با سودی دو میلیون و ۴۵۰ هزار دلاری در این فهرست دیده می‌شود.
دوشنبه 15/1/1390 - 12:40
خواص خوراکی ها
این روزها در اکثر سالادها ردپایی ار کلم بروکلی به چشم می‌خورد که نکته مثبتی در سفره‌های ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود. کلم‌ بروکلی بهتر است به شکل خام یا بخار پز مصرف شود. این ماده غذایی علاوه بر این که یک فیبر مناسب و حجیم به شمار می رود به عنوان یک سرکوبگر قدرتمند اشتها هم محسوب می‌شود که بهتر است قبل از وعده غذایی ناهار و شام حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم آن با آب لیمو میل شود (به شکل سالاد برای یک فرد متوسط الجثه) .
زمان: دغدغه این روزهای خیلی‌ها ازجمله خانم‌هایی که هر شب کابوس چربی اضافه بدن رهایشان نمی‌کند، این است که چه نوع رژیمی می‌تواند به آنها در حل این مشکل کمک کند.

شاید برای شما شنیدن یک واژه رژیم غذایی کاهش وزن معنای خاصی نداشته باشد، چرا که سختی‌هایی که این افراد در گرفتن این نوع رژیم‌ها متحمل می‌شوند برایتان غیرقابل تصور است، اما به واقع ماندگاری یک رژیم غذایی از جمله سخت‌ترین جای موضوع به شمار می‌رود. به همین علت آوردن برخی غذاهای چربی سوز موثر می‌تواند هم در ایجاد تنوع غذایی به افراد کمک کند و هم جای رژیم‌های سرسختانه کاهش وزن را تا حد بسیار زیادی بگیرد.

فلفل‌های تند چیلی:

دیگر لازم نیست تنها به دید یک چاشنی تند به فلفل چیلی نگاه کنید، بلکه تحقیقات اخیر نشان داده است، کاپسسین نام ترکیبی در داخل این ماده غذایی است که علاوه بر خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش تاثیر فوق العاده‌ای در کاهش حجم چربی در افراد چاق دارد. این ترکیب باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می‌شود و در حقیقت احساس داغی در فرد روشن شدن موتور سوخت و ساز بدن است که این گونه خود را به نمایش می گذارد.

کلم بروکلی:

این روزها در اکثر سالادها ردپایی ار کلم بروکلی به چشم می‌خورد که نکته مثبتی در سفره‌های ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود. کلم‌ بروکلی بهتر است به شکل خام یا بخار پز مصرف شود. این ماده غذایی علاوه بر این که یک فیبر مناسب و حجیم به شمار می رود به عنوان یک سرکوبگر قدرتمند اشتها هم محسوب می‌شود که بهتر است قبل از وعده غذایی ناهار و شام حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم آن با آب لیمو میل شود (به شکل سالاد برای یک فرد متوسط الجثه) .

گوشت بوقلمون:

بر خلاف تصورات عامه مردم گوشت بوقلمون به عنوان یکی از سالم ترین گوشت‌های حال حاضر در بازار ایران محسوب می‌شود که گوشتی کاملا فاقد چربی است (در حد بسیار جزئی). فقط مراقب باشید در خرید این نوع پرنده موارد لاغر آن را خریداری کنید و ابتدا پوست آن را به طور کامل بکنید و سپس تنها گوشت آن را به فرم کبابی یا آب پز میل کنید. در هفته تا ۲ وعده گوشت بوقلمون به اندازه هر بار ۱۵۰ تا ۲۵۰ گرم برای یک فرد متوسط الجثه کافی است تا هم حجم پروتئین مورد نیاز فرد را تامین کند و هم خاصیت کاهنده چربی در بدن ایفا کند.

لبنیات:

از لبنیات کم چرب هرگز غافل نشوید. در این بین ماست کم چرب و دوغ بدون گاز البته خانگی از بهترین نمونه‌ها به شمار می‌رود. حداقل در روز یک وعده ماست کم چرب معادل ۱۰۰ گرم ماست را در وعده غذایی خود مخصوصا شام قرار دهید تا هم خوابی راحت و آسوده داشته باشید و هم از خاصیت چربی‌سوزی لبنیات بهره کافی ببرید.
دوشنبه 15/1/1390 - 12:38
آموزش و تحقيقات
آنها تصور می‌کردند افرادی که خواب کافی ندارند، فرآیندهای هورمونی‌شان دچار اختلال می‌شود در حالی که این فرایندها نقش حیاتی در متابولیسم و کنترل اشتها دارند.
متخصصان علوم پزشکی دانشگاه کلمبیا تاکید کردند افرادی که کمبود خواب دارند، بیشتر به پرخوری روی می‌آورند.

به گزارش ایسنا، این متخصصان می‌گویند کسانی که خواب کافی ندارند بیشتر به خوردن روی می آورند. دانشمندان سال‌ها است که نسبت به ارتباط بین کمبود خواب و افزایش وزن تردید داشته‌اند.

آنها تصور می‌کردند افرادی که خواب کافی ندارند، فرآیندهای هورمونی‌شان دچار اختلال می‌شود در حالی که این فرایندها نقش حیاتی در متابولیسم و کنترل اشتها دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج این مطالعات در نشست انجمن قلب امریکا ارائه شده است.

اخیرا نیز نتایج دو تحقیق جداگانه نشان داده است که کم خوابى منجر به افزایش وزن در افراد می‌شود. آزمایشات نشان می‌دهد کم خوابى میزان هورمون‌هاى مرتبط با اشتها و رفتارهاى تغذیه‌اى را تغییر می‌دهد.

در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند کسانى که به مدت دو شب و در هر شب کمتر از چهار ساعت خوابیده‌اند، هورمون لپتین در بدن آنها 18 درصد کاهش و هورمون گرلین 28 درصد افزایش یافته است.

هورمون لپتین که توسط سلول‌های چربی آزاد می‌شود، باعث احساس سیری شده و به مغز اعلام می‌کند که بدن دیگر نیاز به دریافت غذا ندارد. هورمون گرلین که توسط معده تولید می‌شود، باعث تحریک اشتها و احساس گرسنگى می‌شود.

محققان دریافتند مردان جوان شرکت کننده در این تحقیق که خوابشان کم شده بود، نسبت به سایر افراد تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایى نشاسته دار مثل نان، برنج، ماکارونی ، کیک و شیرینی پیدا کرده بودند.

در این مطالعه متخصصان دانشگاه شیکاگو خاطرنشان کردند: از آنجا که گلوکز، انرژى مورد نیاز مغز را فراهم می‌کند، هنگام خستگى ناشى از کم خوابى مغز به کربوهیدرات‌هاى ساده نیاز پیدا می‌کند.

محققان متوجه شدند افراد با مصرف کالرى بیشتر سعى می‌کنند کمبود خواب را جبران کنند. محققان میزان هورمون لپتین و گرلین را در 12 مرد جوان سالم، قبل و بعد از دو شب کم خوابى و دو شب پرخوابى اندازه‌گیرى کردند و دریافتند میزان هورمون گرلین بعد از چهار ساعت خواب شبانه در مقایسه با 9 ساعت خواب شبانه، 71 درصد افزایش یافته است. کمبود خواب باعث شده بود كه این افراد، خوردن بستنی، آب نبات، شیرینى و کیک را بر میوه، سبزیجات و لبنیات ترجیح دهند.

در تحقیق دوم نیز پزشکان متوجه شدند هرچه افراد کمتر بخوابند، وزن بیشتری اضافه می‌کنند. دراین تحقیق میزان هورمون لپتین در کسانى که کمبود خواب داشتند کاهش و هورمون گرلین افزایش یافت.

نتایج این مطالعات رابطه مهمى را بین خواب و هورمون‌هاى تنظیم کننده دریافت غذا نشان می‌دهد.
دوشنبه 15/1/1390 - 12:36
آموزش و تحقيقات
در صورتی كه میزان صدمه وارده به مجروحان بالا بوده و این‌كه مجروح در خودرو محبوس شده باشد، بهترین كار تا رسیدن نیروهای امدادی این است كه افراد حاضر در صحنه از جابه‌جایی مصدوم خودداری ورزند. البته آشنایی با كمك های اولیه همیشه از تشدید جراحات و صدمات جبران‌ناپذیر جلوگیری خواهد كرد.
در اولین اقدام هنگام بروز تصادفات منجر به فوت و یا جرح، شهروندان می‌بایست وسیله نقلیه را در محل تصادف متوقف و نسبت به نصب علائم هشداردهنده به منظور جلوگیری از رخ داده حوادث مشابه اقدام كنند.

به گزارش آریا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس،تصادفات فوتی، تصادف منجر به مجروحیت و تصادفات خسارتی انواع تصادفاتی هستند كه معمولاً بین دو دستگاه نقلیه و یا دستگاه نقلیه با عابر پیاده رخ می‌دهد كه بهتر است شهروندان نكات ابتدایی و ضروری در مواجهه با این نوع از حوادث و اطلاع كافی از مقررات راهنمایی و رانندگی را داشته باشند.

در اولین اقدام در هنگام بروز تصادفات منجر به فوت و یا جرح شهروندان عزیز می‌بایست وسیله نقلیه را در محل تصادف متوقف نمایند، سپس با نصب علائم هشدار دهنده جهت آگاه سازی دیگر وسایل نقلیه به منظور جلوگیری از رخ دادن حوادث مشابه اقدام نمایند.

همچنین حفظ صحنه تصادف و خودداری از تغییر وضعیت وسیله نقلیه و صحنه تصادف به منظور احقاق حق از جمله موارد مهم دیگری است كه رانندگان باید آن را مد نظر داشته باشند، تماس با پلیس 110 و در صورت نیاز اورژانس و آتش‌نشانی و انتقال سریع مصدوم به مراكز درمانی از دیگر اقدامات تامینی دیگری است كه صاحبان وسایل نقلیه آسیب دیده حتماً باید به آن ها توجه داشته باشند.

در صورتی كه میزان صدمه وارده به مجروحان بالا بوده و این‌كه مجروح در خودرو محبوس شده باشد، بهترین كار تا رسیدن نیروهای امدادی این است كه افراد حاضر در صحنه از جابه‌جایی مصدوم خودداری ورزند. البته آشنایی با كمك های اولیه همیشه از تشدید جراحات و صدمات جبران‌ناپذیر جلوگیری خواهد كرد.

در تصادفات جرحی در صورتی كه حال مصدوم خیلی وخیم باشد؛ اگر در صحنه تصادف اورژانس در محل نباشد و یا خودروهای عبوری از حمل مجروح امنتاع ورزند، راننده وسیله نقلیه در تصادف مجاز است با علامتگذاری محل قرار گرفتن چرخ ها در سطح راه، خود اقدام به حمل مجروح با وسیله نقلیه‌اش نماید.

طبق ماده 89 آئین نامه راهنمایی و رانندگی در صورت وقوع تصادف منجر به خسارت، رانندگان موظف هستند جهت جلوگیری از سد معبر در صورتی ‌كه امكان حركت از وسایل نقلیه سلب نشده باشد خودروهای خود را به كنار راه منتقل نمایند.
دوشنبه 15/1/1390 - 12:34
آموزش و تحقيقات
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ۳۵۰ هزار آمریکایی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند برخلاف این تفکر اغراق آمیز که چاقی برای سلامتی مضر است چاقی می‌تواند موجب سلامتی و عمر طولانی در انسان‌ها شود.
دانشمندان آمریکایی معتقدند ممکن است، چاقی موجب سلامتی و زندگی طولانی در افراد شود.

به گزارش پانا به نقل از دیلی میل؛ دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ۳۵۰ هزار آمریکایی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند برخلاف این تفکر اغراق آمیز که چاقی برای سلامتی مضر است چاقی می‌تواند موجب سلامتی و عمر طولانی در انسان‌ها شود.

آن‌ها معتقدند چاقی زمانی خطر بزرگی برای افراد محسوب خواهد شد که ناگهان افراد چاق سعی کنند لاغر شوند.

محققان توصیه کردند مردم باید وعده‌های غذایی و ورزش متعادل و نرمالی داشته باشند حتی اگر کمی دارای افزایش وزن شوند.

تنها ناراحتی‌های اجتماعی ناشی از چاقی، رژیم غذایی نادرست و عدم ورزش است که موجب بیماری و هر چه چاق‌تر شدن افراد می‌شود.
دوشنبه 15/1/1390 - 12:32
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته