• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4659روز قبل
اخبار
-

‎در Smasung Forum 2011 که دیروز و امروز در استانبول برگزار شد این شرکت جدیدترین محصولات خودش را برای بینندگان در معرض تماشا گذاشت. نارنجی هم با حضور در این نمایشگاه گزارش تصویری ویژه ای تهیه کرده که با مراجعه به ادامه مطلب می توانید آن را ببینید.


IMG_3790.jpg

‎در نمایشگاه امسال سامسونگ تاکید زیادی بر روی اپلیکیشن ها داشت. در غرفه ویژه ای می توانستید با اپلیکیشن های جدید این شرکت برای محصولات مختلف اش آشنا شوید. تعداد زیادی از آنها برای تبلت ها و تلفن های هوشمند اندرویدی این شرکت طراحی شده اند. شاید یکی از دلایل این کار سخنان استیو جابز در مورد تعداد کم اپلیکیشن برای اندروید نسخه هانی کام باشد!



IMG_3793.jpg

‎طیف متنوعی از محصولات این شرکت در نمایشگاه ارایه شده بود، این هم آشپزخانه هوشمند سامسونگ.



IMG_3795.jpg

IMG_3796.jpg

‬ ‎‪سیستم مدیریت تهویه مطبوع برای ساختمان های بزرگ. اینجا یک کنترل پنل مرکزی وجود دارد که می تواند تعداد زیادی از دستگاه های تهویه را از یک مکان مرکزی کنترل کند. این سیستم به کاهش مصرف انرژی و استفاده کمتر از نیروی انسانی کمک بزرگی می کند.‬ ‪



IMG_3798.jpg

‎ گلکسی اس اول را در کنار گلکسی اس دوم ببینید. گلکسی دوم با اینکه قدرتمند تر شده سبک تر به نظر میرسد.

گلکسی اس اول با صفحه ۴ اینچی Super AMOLED و رزولوشن ۸۰۰x۴۸۰ ارائه شده بود و از نسخه ۲.۱ اندروید بهره می برد. دوربین آن ۵ مگاپیکسلی با کیفیت 720p بود و در جلو هم از یک دوربین VGA استفاده شده بود.

در گلکسی دوم هم با یک صفحه ۴.۲۷ اینچی Super AMOLED Plus روبرو هستیم که رزولوشن ۸۰۰x۴۸۰ پیکسل دارد. همانند گلکسی تب، در Galaxy S II هم دو دوربین داریم: یک دوربین ۸ مگاپیکسل با کیفیت فیلمبرداری 1080p و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی برای ویدیو کنفرانس و تماس تصویری.

سیستم عامل گلکسی جدید هم آندروید ۲.۳ یا همان نان زنجبیلی به همراه TouchWiz 4.0 است. نکته جالب ضخامت گلکسی دوم است که ۰.۲ میلیمتر از رکورد دار قبلی اسمارت فون ها نازک تر است. Galaxy S II با ضخامت ۸.۴۹ میلیمتر توانسته جایگاه Xperia Arc سونی اریکسون را تصاحب نماید.

مشخصات فنی کامل گلکسی اس اول
مشخصات فنی کامل گلکسی اس دوم


IMG_3799.jpg

IMG_3803.jpg

‎تلویزیون های هوشمند سامسونگ می توانند به صورت بی سیم و از طریق وای فای با تبلت و تلفن های این شرکت کار کنند. می توانید برنامه تلویزیون را روی تبلت گلکسی تماشا کنید. مثلا اگر به آشپزخانه بروید می توانید تبلت را همراهتان ببرید و ادامه برنامه تلویزیون را روی آن ببینید. همچنین می توانید تصویر بلو-ری پلیر را هم روی تبلت یا تلفن هوشمند سامسونگ پخش کنید. از طرف دیگر تبلت و تلفن همراه شما کار کنترل از راه دور تلویزیون را هم انجام میدهد.

‎سامسونگ یک اپلیکیشن زیبا برای کنترل از راه دور تلویزیون طراحی کرده که سبب می شود کنترل های را قدیمی را فراموش کنید.

‎این اپلیکیشن برای مدل های قدیمی تر مانند گلکسی اس اول هم تا اواسط امسال ارایه خواهد شد.



IMG_3807.jpg

‎این هم کیبورد داک سامسونگ برای تبلت هایش.


IMG_3810.jpg

IMG_3813.jpg

IMG_3816.jpg

IMG_3821.jpg

‎سامسونگ برای مقایسه فناوری سه بعدی اش و عینک های آنها تعدادی از محصولات مختلف دیگر شرکت ها را برای مقایسه کنار یکدیگر قرار داده بود.



IMG_3828.jpg

IMG_3827.jpg

‎این هم لپ تاپ های باریک و سبک سری ۹ این شرکت که در موردشان قبلا در نارنجی زیاد خوانده اید. از نزدیک که لمس شان کنید متوجه می شوید بدنه کاملا مقاومی دارند و مشخص می شود چرا سامسونگ اینقدر روی آلیاژ جدیدش تاکید می کرده. اما از کنار که نگاه شان کنید خیلی زیبا محسوب نمی شوند.



IMG_3829.jpg

‎یک مزیت جالب این دوربین های فیلمبرداری اچ دی، این است که توسط چپ دست ها هم به راحتی قابل استفاده هستند.



IMG_3830.jpg

IMG_3841.jpg

‎طراحی این دستگاه تصویه هوا و تهویه مطبوع شبیه خانه های فضایی در فیلم های سینمایی است. البته سامسونگ می گوید به خاطر قیمت گران اش فقط در کشورهای محدودی به بازار ارایه می شود.



IMG_3845.jpg

‎قدیم ها برای از بین بردن آلودگی و بیماری ها از بخور گیاهان طبیعی استفاده می کردند. این کار در کنار مزیت هایش تمام خانه را پر از بخار و بو های عجیب می کرد. این ها دستگاه های کوچک رومیزی تصویه هوا هستند که بدون بو و سر و صدا، کار از بین بردن عوامل بیماری زای معلق در هوا را هم انجام میدهند.



IMG_3848.jpg

IMG_3849.jpg

‎رانندگی سه بعدی لذت خودش را دارد.



IMG_3838.jpg

‎این هم گلکسی تب ۸.۹ اینچی که سایز متفاوت اش آن را تبدیل به تبلتی خوش دست کرده است.



IMG_3850.jpg

IMG_3854.jpg

‎و گلکسی ۱۰.۱ جدید که هنوز وارد بازار نشده است. طراحی پشت این تبلت زیبا است اما جنس پلاستیکی اش شاید همه را راضی نکند. باریک و با وزن کم حس خوبی را منتقل می کند. اما با وجود پردازنده قدرتمندش، هنگام کار بعضی اوقات کند می شد و احتمالا هنوز باید منتظر برخی تغییرات نرم افزاری باشیم.



IMG_3856.jpg

‎مقایسه تبلت گلکسی ۱۰.۱ با آی پد ۱



IMG_3862.jpg

‎این جاروبرقی هوشمند به صورت خودکار خانه را تمیز می کند.



IMG_3865.jpg

IMG_3870.jpg

‎ نارنجی (رنگ!)



IMG_3873.jpg

IMG_3878.jpg

‎وقتی لپ تاپ شما اس اس دی داشته باشد با Fast Start Plus سامسونگ ویندوز ۷ را در ۱۵ ثانیه بوت می کند. البته با کرنومتر ما ۱۸ ثانیه طول کشید! اما این هم زمان فوق العاده ای است.



IMG_3881.jpg

IMG_3884.jpg

IMG_3900.jpg

‎این نمایشگر سه بعدی با طراحی زیبا را به یاد دارید که قبلا در نارنجی معرفی شده بود.

این نمایشگر که در دو سایز ۲۳ و ۲۷ اینچی ارایه می شود قادر است تصاویر دو بعدی را به سه بعدی تبدیل کند و از نوع LED‪-‬Backlit است. رزولیشن صفحه 1920 در 1080 است و کنتراست 1000‪:‬1 دارد. زمان پاسخ دهی تصویر هم ۲ میلی ثانیه است. شرکت سامسونگ آنها را در دو مدل نمایشگر و نمایشگر/تلویزیون HD به بازار ارایه می کند. تا این محصول هم بازی های سه بعدی را تحویل تان بدهد و هم یک تلویزیون HD سه بعدی داشته باشید. ‏

narenji.ir


دوشنبه 29/1/1390 - 8:48
موبایل
موبایل
نوکیا X7

با شنیدن نام نوکیا به یاد شهرت و فروش بالای این شرکت می افتیم. همچنین به یاد سیمبیانی که نتوانست در تلفن های لمسی موفقیت چندانی کسب کند و نیز به یاد عزم استفان الوپ برای استفاده از ویندوز فون 7 به جای سیمبیان.

 

اما احتمالا باید برای انتهای این سال یا حتی سال بعد منتظر ویندوز فون های نوکیا باشیم. پس هنوز هم اندکی از عمر سیمبیان باقی مانده است. حالا وقتش رسیده که به دنبال معرفی نوکیا X7، کمی بیشتر با مشخصاتش آشنا شویم و ببینیم که این اسمارتفون با استفاده از نسخه جدید سیمبیان که Symbain Anna نام دارد می خواهد چه چیز های تازه ای را به کاربرانش هدیه کند.

 

اولین نکته ای که توجه را بر می انگیزد، نمایشگر 4 اینچی AMOLED است. رزولوشن این مانیتور nHD و برابر 640x360 پیکسل می باشد. نکته دیگر استفاده از شیشه گوریلا است. پس لازم نیست به هیچ عنوان نگران نمایشگر خود باشید. اگر گوشی را بر گردانید، به دوربین 8 مگاپیکسلی آن بر خواهید خورد. دوربینی که قابلیت تشخیص چهره و ضبط با کیفیت HD 720p را دارا می باشد. اسپیکر های استریو هم به هیچ وجه در این اسمارتفون فراموش نشده اند. امکاناتی نظیر قطب نمای دیجیتال، وای فای، جی.پی.اس، پشتیبانی از فرمت های صوتی و تصویری رایج و معتبر، نمایش فایل های آفیس، فلش لایت 4 هم نقاط مثبت این گوشی هستند. باتری این گوشی 1300 میلی آمپری می باشد که برای 6.5 ساعت مکالمه در شبکه نسل دوم کافی است. خب، تمام این ها بدون شک نکاتی مثبت هستند. اما وقتی بخواهیم هوشمندی این گوشی را بررسی کنیم، می بینیم که X7 خیلی هم باهوش نیست!

 
دوشنبه 29/1/1390 - 8:41
کامپیوتر و اینترنت
کامپیوتر و لپ تاپ
Tecra R840,Tecra R850,Portégé R830

با معرفی مدل های Tecra R840 , Tecra R850 و Portege R830 از توشیبا، وقت آن رسیده که نگاهی به این سه مدل و مشخصات آن ها بیاندازیم. توشیبا مدعی شده که این سه مدل، باریک ترین ماشین های تجاری ای هستند که این شرکت تا کنون ساخته است. هدف این لپ تاپ های توشیبا مدیران و تجار است که به دنبال کیفیت خوب در بدنه به همراه امکانات بالا و طول عمر باطری مناسب هستند.

 

سری تکرا R840، با مانیتور های 14 اینچی HD، و با تکنولوژی LED به بازار وارد خواهند شد. مدل های این سری از پردازنده های Core i3 , i5 و i7 اینتل استفاده می کنند. زمانی هم که پای حافظه به میان می آید، باید از 4 گیگابایت رم DDR3 با فرکانس 1333 مگاهرتز و 320 گیگابایت هارد، دم بزنیم. چیپ Radeon HD 6450M، با 1 گیگابایت حافظه؛ گرافیکی نسبتا قدرتمند را برای این نوت بوک به ارمغان می آورد. باتری موعود هم قرار است توانایی پشتیبانی 11 ساعته از این لپتاپ را داشته باشد. البته فقط در صورتی که از حافظه های SSD به جای دیسک سخت، استفاده نمایید. ارزان ترین مدل سری R840 با قیمت 900 و گران قیمت ترین مدل آن با 1480 دلار، در دست شما قرار خواهد گرفت.

2.jpg

حالا به سری R850 می رسیم. 10 مدل کلیدی در این سری وجود دارند که بسته به نیاز خود، می توانید یکی از مدل های مبتنی بر i3, i5 یا i7 را انتخاب کنید. در صورت استفاده از حافظه های SSD، می توانید از این سری انتظار عمر باتری 7 ساعته را داشته باشید. این سری بین 880 تا 1339 دلار قیمت دارند. در مورد مانیتور هم باید به همان تکنولوژی ها در ابعاد 15.6 اینچ اشاره نمود.

3.jpg

سری 830 نیز کم و بیش شبیه به دو سری بالا است. مدل های این سری با مانیتور 13.3 اینچی، پردازنده های i3,i5 یا i7 و حداکثر رم 4 گیگابایت ارائه خواهند شد و می توانید از هارد 640 گیگابایتی یا حافظه ی SSD 128GB، روی این مدل ها استفاده نمایید. قیمت هم از 1050 دلار شروع شده و در 1650 دلار، به پایان می رسد.

 

ضمنا تمام این مدل ها، دارای قابلیت های زیر هستند.

 

• نسل دوم پردازنده های خانواده Core اینتل / هارد با سرعت 7200 RPM یا حافظه ی SSD 128GB ، بسته به انتخاب شما

 

• پردازنده های گرافیکی AMD با 1 گیگابایت حافظه

 

• پشتیبانی از پورت های USB 3.0، ExpressCard، Ethernnet، Intel AMR 7.0 و بلوتوث 3 به همراه فناوری EDR

 

• پشتیبانی از Wi-Fi 802.11 a/g/n ، Intel Wireless Dislpay، اسکن اثر انگشت، SmartCard، کامبو های eSATA/USB، و خروجی های DisplayPort یا HDMI

دوشنبه 29/1/1390 - 8:36
سلامت و بهداشت جامعه

زندگی برای سال 90 /معنای زندگی


محمد مهدی طاهرنژاد در تازه ترین مطلب خود در وبلاگ معنای زندگی چنین نوشته است:

زندگی شما می‌تواند به زیبایی رویاهایتان باشد. فقط باید باور داشته باشید که می‌توانید کارهای ساده‌ای انجام دهید. در زیر لیستی از کارهایی که می‌توانید برای داشتن زندگی شادتر انجام دهید، آورده شده است. هر روز آنها را به کار بگیرید و از زندگی خود در این سال لذت ببرید.

سلامتی:

 1- آب فراوان بنوشید.

 2- مثل یک پادشاه صبحانه بخورید، مثل یک شاهزاده ناهار و مثل یک گدا شام بخورید.

 3- از سبزیجات بیشتر استفاده کنید تا غذاهای فراوری شده.

4- با این 3 تا E زندگی کنید: Energy (انرژی)،Enthusiasm (شور و اشتیاق)، Empathy (دلسوزی و همدلی).

5- از مدیتیشن و یوگا کمک بگیرید.

6- بیشتر بازی کنید.

7- بیشتر از سال گذشته کتاب بخوانید.

8- روزانه 10 دقیقه سکوت کنید و به تفکر بپردازید.

9- 7 ساعت بخوابید.

10- هر روز 10 تا 30 دقیقه پیاده‌روی کنید و در حین پیاده‌روی، لبخند بزنید.

شخصیت:

11- زندگی خود را با هیچ کسی مقایسه نکنید: شما نمی‌دانید که بین آنها چه می‌گذرد.

12- افکار منفی نداشته باشید، در عوض انرژی خود را صرف امور مثبت کنید.

13- بیش از حد توان خود کاری انجام ندهید.

14- خیلی خود را جدی نگیرید.

15- انرژی خود را صرف فضولی در امور دیگران نکنید.

16- وقتی بیدار هستید بیشتر خیال‌پردازی کنید.

17- حسادت یعنی اتلاف وقت، شما هر چه را که باید داشته باشید، دارید.

18- گذشته را فراموش کنید. اشتباهات گذشته شریک زندگی خود را به یادش نیاورید. این کار آرامش زمان حال شما را از بین می‌برد.

19- زندگی کوتاه‌تر از این است که از دیگران متنفر باشید.نسبت به دیگران تنفر نداشته باشید.

20- با گذشته خود رفیق باشید تا زمان حال خود را خراب نکنید.

21- هیچ کس مسئول خوشحال کردن شما نیست، مگر خود شما.

22- بدانید که زندگی مدرسه‌ای می‌ماند که باید در آن چیزهایی بیاموزید. مشکلات قسمتی از برنامه درسی هستندو به مانند کلاس جبر می‌باشند.

23- بیشتر بخندید و لبخند بزنید.

24- مجبور نیستید که در هر بحثی برنده شوید. زمانی هم مخالفت وجود دارد.

 
جامعه:

25- گهگاهی به خانواده و اقوام خود زنگ بزنید.

26- هر روز یک چیز خوب به دیگران ببخشید.

27- خطای هر کسی را به خاطر هر چیزی ببخشید.

28- زمانی را با افراد بالای 70 سال و زیر 6 سال بگذرانید.

29- سعی کنید حداقل هر روز به 3 نفر لبخند بزنید.

30- اینکه دیگران راجع به شما چه فکری می‌کنند، به شما مربوط نیست.

31- زمان بیماری شغل شما به کمک شما نمی‌آید، بلکه دوستان شما به شما مدد می‌رسانند، پس با آنها در ارتباط باشید.

زندگی:

32- کارهای مثبت انجام دهید..

33- از هر چیز غیر مفید، زشت یا ناخوشی دوری بجویید.

34- خداوند درمان‌گر هر چیزی است. .

35- هر موقعیتی چه خوب یا بد، گذرا است.

36- مهم نیست که چه احساسی دارید، باید به پا خیزید، لباس خود را به تن کرده و در جامعه حضور پیدا کنید..

37- حتی بهترین هم می‌آید.

38- همین که صبح از خواب بیدار می‌شوید، باید از خداوند تشکر کنید.

39- بخش عمده درون شما شاد است، بنابراین خوشحال باشید.

دوشنبه 29/1/1390 - 8:35
اخلاق
آیةالله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. والحمد لله رب العالمین و صل الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعبن.
رُویَ عن الصادق(علیه‎السلام) قال: «لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَهُ».

مروری بر مباحث گذشته

در جلسه گذشته عرض کردم موضوع بحث ما حیا است که یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما هم ترویج بی‎حیایی در سه رابطه دیداری، گفتاری و رفتاری است. من در جلسه گذشته عرض کردم که ما «حیا» را در بُعد اخلاقی مطرح می‎کنیم. در مباحث اخلاقی، ابتدا مسأله «وقاحت» مطرح می‎شود که یکی از رذایل اخلاقی است و من هم آن را تا حدودی توضیح دادم که مسأله وقاحت همان «بی‎مبالاتی» یعنی عدم مبالات نفس انسان نسبت به ارتکاب قبائح عقلیه، شرعیه و حتی عرفیه است. امّا در مقابل آن «حیا» قرار دارد که علمای اخلاق می‎گویند ضدّ وقاحت بوده و از فضایل اخلاقی است.

آقایان در باب «حیا» تعریف‎هایی کردند که من اینها را عرض می‎کنم تا بحث، تقریباً از ابعاد گوناگون جامعیّت داشته باشد. مثلاً در مفردات راغب که نویسنده آن از نحویون معروف و مورد اعتماد است، از نظر لغت حیا را این‎طور تعریف و معنا می‎کند که: «الحیاءُ انقباض النفس عن القبائح و ترکُه لذلک» حیا آن حالت گرفتگی نفس و خویشتن داری‎نفس نسبت به کارهای زشت است که به جهت زشتی آن کارها را انجام ندهد.

علمای اخلاق، مثل مرحوم نراقی (رضوان‎الله‎تعالی‎علیه) ایشان می‎فرماید: حیاء انحصار و انفعال نفس از ارتکاب محرّمات شرعیه و قبائح عقلیه و عادّیه به جهت پرهیز از نکوهش و سرزنش است. بعد هم می‎گوید: حیا اعم است از تقوا؛ چون تقوا عبارت است از اجتناب معاصی شرعیه ولی حیا اعم است از اجتناب معاصی شرعیه و اجتناب از آنچه که عقل و عرف آن را زشت می‎شمارند. بعد هم می‎گوید: این خصلت، از صفات شریفه نفسانیه است.

مرحوم مجلسی(رضوان‎الله‎تعالی‎علیه) ایشان در ذیل روایتی که از امام صادق(علیه‎السلام)نقل می‎فرماید: «الحیاءُ من الایمان و الایمانُ فی الجنّه» مطلبی را در موردحیا بیان می‎کنند که: «الحیاء ملکهٌ للنفس» حیا ملکه‎ای نفسانی است که موجب گرفتگی روح «عن القبیح» می‎شود. یعنی جلوی روح را می‎گیرد که عمل زشت انجام ندهد. «و انضجارها عن خلاف آداب خوفاً من العقاب»  ایشان هم چنین تعریفی دارند.

من تا اینجا معنای لغوی حیا و برخی از نظرات علمای اخلاق و محدثین را گفتم؛ حالا می‎خواهم بعد کلامی مسأله را هم بگویم. مرحوم صدرالمتألهین(رضوان‎الله‎تعالی‎علیه) که رأس حکمای ما است، در شرح حدیث جنود عقل و جهل، می‎فرماید: «الحیاء انکسار»  حیاء یک نوع شکستگی است. ایشان این‎طور تعبیر می‎کند و می‎فرماید: «الحیاء غریزۀ انسانیّۀ» که همه اینها را من در آینده می‎گویم و ان شاء الله مورد به مورد وارد می‎شوم. البته این را به شما عرض کنم که من در بُعد معرفتی حیا را مطرح نکردم و در این بحث نیاوردم. بُعد معرفتی بحث جدایی دارد که من دوازده سال پیش آن را ذیل منازل سلوک الی الله تعالی، بحث کردم.

من در این جلسه می‎خواهم چهار مطلب را تذکّر دهم و بعد بحث را جلو ببرم.

1.    «حیا» موهبتی الهی و امری فطری است

تذکّر اوّل؛ از مجموعه معارف ما، به خصوص مباحث کلامی، این نکته به دست می‎آید که «حیا» یک امر فطری است. یعنی حیا یک موهبت و ودیعه الهی است. برای همین است که صدرالمتألهین می‎گوید: «و الحیاء غریزۀ انسانیّۀ» حیا غریزی است، یعنی این‎که اکتسابی نیست. ما یک امور فطری داریم که همراه با خلقت ما است، آمیخته به خلقت ما است. همان‎گونه که در بُعد معنوی، انسان موحد خلق شده است، «كُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ» هر انسانی که به دنیا می‎آید موحد است، در بعد اخلاقی هم «باحیا» خلق شده است.
ما در روایات‎مان هم داریم، که «حَتَّى یَكُونَ أَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ»  فرزند در دامن پدر و مادر که می‎آید، انحراف از فطرت پیدا می‎کند و از مسیر توحید خارج می‎شود.

من این مسأله را تنظیر کردم که بدانید انسان با حیا خلق می‎شود ولی از وقتی که با دیگران ارتباط پیدا می‎کند انحراف پیدا کرده و بی‎حیا می‎شود. انحراف در روابط پدید می‎آیند، و الّا انسان خودش، مفطور به توحید و حیا است. فطرت اوّلیّه انسان خداجو و خداخواه است. یعنی هر انسانی که به دنیا می‎آید، خداوند این موهبت یعنی حیا را مثل بقیّه فطریّات، به او عطا کرده است. لذا صدر المتألهین می‎گوید: «غریزۀ انسانیّۀ لا اکتسابیّۀ»

ما‎به‎الإمتیاز انسان نسبت به حیوانات «حیا» است

من گام به گام پیش می‎روم. اصلاً مابه‎الامتیاز انسان، از سایر حیوانات «حیا» است. یعنی در حیوانات حیا نیست، این موهبت الهیّه در آنها نیست ولی در انسان هست؛ به همین خاطر انسان از دیگر حیوانات جدا شده است. به توحید مفضّل از امام صادق(علیه‎السلام) مراجعه کنید! حضرت خطاب به مفضّل می‎فرماید: «انْظُرْ یَا مُفَضَّلُ إِلَى مَا خُصَّ بِهِ الْإِنْسَانُ دُونَ جَمِیعِ الْحَیَوَانِ»  ایشان خیلی صریح می‎گوید که آنچه غیر از بقیه حیوانات، تنها به انسان اختصاص داده شده است، چیست؟ «الحیاء» حضرت آن‎قدر واضح مطلب را گفتند که دیگر جای هیچ شک و شبهه‎ای در آن نماند. من بعداً به آیات می‎رسم که در آنجا بحث‎های دیگری مطرح است.

پس این نکته اوّل بود که حیا یک امر اکتسابی مانند برخی از ملکات انسان که کسب شدنی است و به دست می‎آید، نیست. گاهی انسان خودش ملکه‎ای را تحصیل می‎کند و به دست می‎آورد، امّا «حیا» به دست آوردنی نیست، امری خدادای است که خداوند به هر انسانی داده است.

2.    «حیا» یک امر فراگیر و همگانی است

مطلب دوم همگانی بودن حیا است. اوّل این‎که حیا غریزی است یعنی فطری و موهبتی الهی است، دوم این که همگانی است. دقت کنید که من اینها را از هم جداسازی کردم. این‎طور نیست که حیا را فقط به مؤمن داده باشد و کافر حیا نداشته باشد. اصلاً و ابداً چنین حرفی درست نیست. خداوند حیا را هم به مؤمن داده است و هم به کافر. خدا در فطرت و نهاد هر موجودی که ما به آن «انسان» می‎گوییم، حیا را قرار داده است.

من حالا یک روایت بخوانم. روایت از امام صادق(علیه‎السلام) است که حضرت فرمودند که حضرت عیسی فرموده است: «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَسَّمَ الْحَیَاءَ كَمَا قَسَّمَ الرِّزْقَ»  این روایت چه قدر زیبا است! خداوند حیا را بین انسان‎ها تقسیم کرده، همان‎طور که روزی را پخش کرده است. نگاه کنید! این تشبیه، خیلی زیبا است. مگر خدا فقط به مؤمن روزی می‎دهد؟ او به کافر هم روزی می‎دهد. روزی رسان او است. در این مطلب که هیچ شبهه‎ای نیست؟ روزی را او می‎دهد، تو روزی را تحصیل نمی‎کنی، روزی را فقط او می‎دهد، او روزی بندگان را قسمت کرده است. دیگر صحبت این نیست که من را قبول داری یا قبول نداری؟ موحّد باشد، مشرک باشد، هرچه باشد، به همه روزی می‎دهد. حیا را هم به همه داده است. می‎خواستم این را عرض کنم که حیاء همگانی است. این‎طور نیست که شما خیال کنید خدا فقط به بعضی از بندگانش حیا می‎دهد.

این روایت چه بسا باز هم اشاره به این مسأله داشته باشد که حیا، امری موهبتی است؛ چون فرمود: «إنّ الله تبارک و تعالی قسَّم الحیا» «خداوند» حیا را میان بندگانش تقسیم کرد. اینها دو چیز است: یک؛ حیا امر موهبتی و الهی است و دیگر این‎که همگانی است.

این‎طور نیست که ما شکایت کرده و بگوییم: چه‎ کار کنم؟! خدا به من حیا نداده است. تو الحمدلله آدم با حیایی هستی و این اشکال درس نیست که خدا به ما حیاء نداده، لذا من بی‎حیا هستم.  چون یکی از بزرگ‎ترین مشکلات جامعه ما همین است. بی‎حیایی در سه رابطه دیداری، گفتاری و کرداری‎ است و همین است که اهمّ مفاسد اجتماعی ما است.

3.    «حیا» پوشش نفس انسان است

مطلب سوم؛ نقش حیا در رابطه با روح و نفس انسان است. حیا چه نقشی دارد؟ این که خدا به همه ما حیا داده است برای چیست؟ ما از مجموعه آنچه که در باب حیا داریم این مسأله را در می‎یابیم که حیا نقش پوششی برای نفس انسان دارد. مثل یک پوشش بر روی نفس، یعنی شهوت و غضب است. ما این مطلب را در روایات متعدده داریم؛ به خصوص از امیر المؤمنین(علیه‎السلام) است که فرمودند: «مَنْ كَسَاهُ الْحَیَاءُ ثَوْبَهُ لَمْ یَرَ النَّاسُ عَیْبَهُ»  هر کس لباس حیا را به تن کند، دیگران عیوبش را نمی‎بینند. روایت دیگری نظیر این روایت است که حضرت در جای دیگر می‎فرمانید: «وَ مَنْ كَسَاهُ الْحَیَاءُ ثَوْبَهُ اخْتَفَى عَنِ الْعُیُونِ عَیْبُه‏»  هر که لباس حیا بر تن کند، عیب‎هایش از مردم مخفی می‎ماند. این همان مضمون روایت قبلی است.

روایت دیگر هم از علی(علیه‎السلام) است که: «أحسن ملابس الدین الحیاء»  بهترین لباس‎های دین، حیا است. در روایات قبلی اصلاً بحث دین مطرح نبود، کلّی بود و راجع به همه انسان‎ها بود. معنای این روایت را من الآن عرض می‎کنم. ما در جلسه گذشته گفتیم که نفس، وقتی تعادلش را از دست می‎دهد، خراب‎کاری می‎کند. حیا مثل یک پوشش است که روی نفس می‎آید و شهوت و غضب را مهار می‎کند. چون وقتی این قوا از تعادل خارج شود، آبرویم را می‎برد و عیوب نفسانی از من بروز می‎کند و ظاهر می‎شود.

عیوب نفسانی انسان کجا ظاهر می‎شود؟ مثلاً تا فلانی را عصبا‎نی‎ نکردی، نمی‎فهمی که چه کاره است. وقتی عصبانی شد، تازه می‎بینی که نعوذ بالله چه حرف‎های زشتی از دهانش در می‎آید، و چه رذالت‎هایی که از او بیرون می‎ریزد. یا این‎که تا به جایی نرسیدی که به منافع مادّی دنیایی فرد برخورد داشته باشی، خیلی با او رفیق هستی. اما همین که یک بحث مادی مطرح شد خواهی دید که چگونه برای پول و منافع خودش تو را لگدمال می‎کند.

انسان در فشار شناخته می‎شود

ما در باب دوست‎یابی هم این مطلب را داریم که پیش از انتخاب دوست، او را امتحان کنید! یک روایت در باب دوست‎یابی به ذهنم آمد که اگراشتباه نکنم از علی(علیه‎السلام) است،  روایات متعددی داریم که اگر شخصی را خواستی از نظر رفاقتی ببینی که رفاقتش با تو صمیمی است یا نه؟ او را عصبانی کن! این روایت است که او را آن‎قدر عصبانی کن تا از دستت عصبانی شود. حالا خواهی فهمید که آیا واقعاً به تو علاقه‎مند است یا نه؟ آنجا است که می‎بینی چه می‎گوید و چه چیزی را بیرون می‎ریزد؟

غرضم این است که حیا مثل یک پوشش برای شهوت و غضب است. چون اینها قوای نفسانی است و حیا مانع ظهور و بروز عیوب انسان است. یعنی حیا مانع می‎شود که آدم کاری انجام دهد که زشت باشد. لذا در روایات از حیا به پوشش تعبیر شده است.

4.    «حیا» زیبایی انسانی است

چهارم؛ این که گفتیم حیا پوشش است، یعنی این لباس بر روی روح دو نقش دارد: یک نقش این است که مانع بروز و ظهور عیوب انسان می‎شود، مانند این روایت که فرمود: «مَنْ كَسَاهُ الْحَیَاءُ ثَوْبَهُ لَمْ یَرَ النَّاسُ عَیْبَهُ» یا «وَ مَنْ كَسَاهُ الْحَیَاءُ ثَوْبَهُ اخْتَفَى عَنِ الْعُیُونِ عَیْبُه‏»و دیگر این‎که این پوشش، خودش زیبا است.

مثلاً کسی که عریان است یک وقت به دنبال لباسی است که فقط بدن او را بپوشاند و آبرویش نرود، این امر با یک گونی هم ممکن می‎شود و همین ساتری است که نمی‎گذارد عورتش آن فرد نمایان شود. اما گاهی کسی که عریان استبه دنبال لباسی است که او را زیبا کند، ستر عورت دیگر مد نظر نیست. او به دنبال لباسی است که خود لباس زیبا است و آدم را نیز زیبا می‎کند. حیا هم دو نقش دارد؛ یک نقش این است که مانع بروز و ظهور عیوب انسان است و نقش دیگرش زیبایی خودش است که انسان را هم زیبا کرده و به او جلوه می دهد. لذا از علی(علیه‎السلام) آمده است که «الحیاءُ جمیلٌ»  حیا خودش زیبا است. ما روایت زیادی داریم که من فقط به عنوان نمونه به آن اشاره کردم.

تطبیق بحث با آیات قرآن کریم

من چون در بحث تربیّتی‎‎ این مباحث را گفته‎ام الآن فقط آنها را تکمیل می‎کنم. من در باب محیط خانوادگی این آیه را خواندم و توضیح دادم، ولی الآن می‎خواهم آن را باز کنم. آن موقع جای این نبود که بیشتر به این آیه بپردازم. همه حرف‎هایی را که گفتم، می‎خواهم از این آیه استخراج کنم. « یا بَنی‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْكُمْ لِباساً یُواری سَوْآتِكُمْ وَ ریشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِكَ خَیْرٌ ذلِكَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّكَّرُونَ»  خطاب آیه «یا بنی آدم» است، یعنی همه انسان‎ها مخاطب این پیام الهی هستند. «یا ایهاالذین آمنوا» نیست. «قد انزلنا الیکم» «انزل» اینجا به معنای خلق است یعنی ما برای شما خلق کردیم. شاید برای بعضی قبول این معنا سخت باشد ولی ما در موارد متعددی داریم که از خلق با لفظ «نزول» تعبیر شده است. مثلاً در جایی فرمود: « وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاس‏...»  ما آهن را فرستادیم، این آیه به این معنا نیست که واقعاً آهن‎ها از آسمان پایین ریخت، چون اگر این‎طور بود که خیلی از سرها می‎شکست و خیلی‎ها از بین می‎رفتند. معنای آیه این است که ما آهن را برای شما «خلق کردیم». یا در جای دیگر می‎فرماید: « وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِیَةَ أَزْواجٍ»  یعنی ما برای شما هشت جفت چهاپا خلق کردیم. اینها به معنای خلق است و ما آیات زیادی در این رابطه داریم. «یا بنی آدم قد انزلنا علیکم أی خلقنا لکم»
از اینجا معلوم می‎شود که مسأله درباره امری موهبتی، فطری، الهی و خلقتی است. گفتیم پوشش دو نقش دارد: یک این‎که؛ «یُواری سوئاتکم» زشتی‎هایتان را می‎پوشاند و دو؛ «و ریشا» شما را زیبا می‎کند. «ریشا» یعنی زیبایی و زینت. این همان «حیا» است.

بعد می‎گوید: «و لباس التقوی ذلک خیر» لباس تقوا بهتر است. چرا اینها را از همدیگر جدا می‎کند؟ چون حیا امری موهبتی است ولی تقوا امری اکتسابی است. باید زحمت بکشی تا تقوا را به دست بیاوری؛ ایمان مستمر و عمل مکرر موجب می‎شود که ملکه تقوا برای انسان پیدا شود. لذا خودت باید وارد عمل شوی. امّا حیا خدادادی است. برای همین آیه، این دو را از یکدیگر جدا می‎کند.

این‎که می‎گوید: تقوا بهتر است برای این است که تقوا اخصّ از حیا است و من ان شاء الله راجع به این مسأله بعداً صحبت می‎کنم. حیا همگانی و فراگیر است ولی تقوا یک محدوده خاص خودش را دارد. بعد هم می‎گوید: «ذلک من آیات الله لعلکم یذکرون».

من امشب چهار مطلب را گفتم: این‎که حیا یک امر فطری است. این‎که خداوند حیا را به همه داده است و هیچ فرقی هم بین مؤمن و کافر نگذاشته است. یعنی این‎طور نیست که بگویی: خدا به او داده است ولی به من نداده است. حیا هم دو نقش دارد، هم پوشش زشتی‎های نفسانی انسان است و هم به انسان جلوه می‎دهد، این لباس به تو زینت می‎بخشد.

دوشنبه 29/1/1390 - 8:33
اخبار
یکی از پرسش هایی که در زمان حیات آیت الله العظمی بهجت از ایشان صورت گرفت پرسشی در مورد شخصیت مختار بن ابوعبید ثقفی بود. شرح پرسش و پاسخ آیت الله بهجت را به نقل از کتاب ورق های آسمانی در زیر می خوانیم...
یکی از پرسش هایی که در زمان حیات آیت الله العظمی بهجت از ایشان صورت گرفت پرسشی در مورد شخصیت مختار بن ابوعبید ثقفی بود.

به گزارش بولتن، شرح پرسش و پاسخ آیت الله بهجت را به نقل از کتاب ورق های آسمانی در زیر می خوانیم:

سؤال:

"نظر حضرتعالی درباره شخصیت مختار ثقفی که مورد تردید واقع شده است، چیست؟ علاقمندیم که دیدگاه شما را در این مورد بدانیم".

پاسخ:

«مختار اهل نماز بود. او از اولیای خدا بود. نماز را با حال عجیبی می خواند. در شأن مختار همین کفایت می‏کند که قاتل دشمنان اهل بیت(ع) و قتله سیدالشهداء(ع) بود.

نقل است که می‏گفت: "فلانی را کشتم، فلانی را کشتم ..." تا اینکه وقتی آخرین نفر را کشت گفت: "الان راحت شدم".

دوره نهضت او شاید 9 ماه بوده اما نوشته‏اند:هنگامی که آخرین نفر که «محمد اشعث» یا «شمر» بود را به قتل رساند گفت: "الان اگر بمیرم دیگر باکی نیست". یعنی وقتی به نهایت مقصودش رسید گفت: "دیگر اگر بمیرم، غصه‏ای ندارم".».
 
منبع: کتاب ورق های آسمانی/ محسن کمره ای زاده
يکشنبه 28/1/1390 - 8:54
سلامت و بهداشت جامعه

سرما خورده بودم پیش پزشک داخلی رفتم. همسرم هم سرما خورده بود و در حالی که به گفته خود دکتر شباهتی بین سرماخوردگی من و همسرم وجود نداشت و به‌نوعی سرماخوردگی من میکروبی و سرماخوردگی او ویروسی بود 5 تا 6 قلم دارو برای هر دوی ما نوشت که جالب است هر دو شبیه هم بودند و ما به‌دلیل اعتماد به پزشک آن دارو را برای 5 روز مصرف کردیم ولی هیچ‌کدام خوب که نشدیم هیچ، وضعمان بدتر هم شد، لذا مصرف دارو را قطع کردیم.
بسیاری از بیماران به‌طور تصادفی یا با معرفی یک آشنا به پزشک مراجعه می‌کنند اما بعد از مدتی که از نتیجه درمان راضی نیستند نزد پزشک یا پزشکان دیگری می‌روند که معمولاً روش درمان پزشک قبلی را رد می‌کند و راه جدیدی برای درمان در پیش می‌گیرد.

به گزارش فارس، اعتماد به پزشک و مهارت او در روند درمان بسیار حائز اهمیت است به‌طوری که برخی متخصصان معتقدند که اعتماد بیمار به پزشک تا 60 درصد در روند بهبود بیماری مؤثر است اما متأسفانه در حال حاضر با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که به نوعی بیماران برای درمان کامل بیماری خود به چند پزشک مراجعه می‌کنند و حتی گاهی حاضرند در صف طولانی نوبت‌دهی برخی پزشکان معروف بنشینند تا به قول خودشان این نخستین و آخرین پزشکی باشد که به آن مراجعه می‌کنند.

در این بین، مراجعه به چند پزشک برای درمان بیماری‌ و گرفتن نظرات دیگر پزشکان شاید به نوعی کاری روتین شده باشد ولی یکی از معضلاتی که شاید تعداد آن کم هم نباشد این است که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و نتیجه نمی‌گیرد و وقتی به پزشک دوم مراجعه می‌کند، ‌پزشک بعدی از تجویزها و روش درمانی پزشک اول انتقاد می‌کند و به نوعی راه درمانی جدیدی را برای بیمار در پیش می‌گیرد.

برای برخی بیماران تعداد مراجعه به پزشکان از عدد 2هم فراتر می‌رود و اینجاست که سرگردانی، بی‌اعتمادی و ناامیدی از درمان گریبانگیر بیمار و همراهان او می‌شود.

درخواست شکستن مجدد پا

رضا غیاثوند، کارمند 30 ساله، می‌گوید: به‌علت شکستگی پا در تصادف نزد یک ارتوپد رفتم. پزشک پای شکسته‌ام را عمل کرد و «پلاتین» گذاشت. پس از مدتی که پایم در آتل بود به من گفت که باید عکس بیندازم و اگر دیدم که عمل جراحی به خوبی انجام شده است و پایم مثل اول می‌شود ولی باید آن را گچ بگیرم. عکس انداختیم و دکتر پایم را گچ گرفت. 4 ماه پایم در گچ بود پس از 4 ماه که پایم را از گچ درآوردم، دیدم پایم از مچ بازی نمی‌کند، به همین خاطر نزد پزشک رفتم و علت را سؤال کردم، گفت: پایت خیلی خوب عمل شده است.

وی می‌افزاید: پس از آن نزد فیزیوتراپ رفتم. فیزیوتراپ وقتی دید که پای من از مچ بالا نمی‌آید، تعجب کرد. بعد که عکس پایم را نزد او بردم،گفت: پزشک قبلی بسیار بد عمل کرده است و باید پایت دوباره شکسته و برای بار دوم عمل شود. من که دیگر به این دکتر دوم هم اعتمادم از بین رفته بود موضوع را رها کردم و الان چندسالی است که دیگر پایم از مچ حرکت نمی‌کند ضمن اینکه هزینه‌ای که کردم هم به‌نوعی تلف شد.

داروهای مشابه برای دو بیماری متفاوت

جابر، شهروند 34 ساله تهرانی هم می‌گوید: سرما خورده بودم پیش پزشک داخلی رفتم. همسرم هم سرما خورده بود و در حالی که به گفته خود دکتر شباهتی بین سرماخوردگی من و همسرم وجود نداشت و به‌نوعی سرماخوردگی من میکروبی و سرماخوردگی او ویروسی بود 5 تا 6 قلم دارو برای هر دوی ما نوشت که جالب است هر دو شبیه هم بودند و ما به‌دلیل اعتماد به پزشک آن دارو را برای 5 روز مصرف کردیم ولی هیچ‌کدام خوب که نشدیم هیچ، وضعمان بدتر هم شد، لذا مصرف دارو را قطع کردیم.

مهین، 45 ساله، می‌گوید: بیماری عفونی زنانه پیدا کرده بودم و خیلی هم شدید شده بود. ابتدا نزد متخصص داخلی رفتم ولی بعد از چند روز مصرف دارو وضعیتم وخیم‌تر شد. پزشک دیگری را انتخاب کردم که خیلی معروف بود و شهرت زیادی داشت. تحت درمان او قرار گرفتم و چند ماه به‌صورت مداوم داروهای او را مصرف کردم و همه تجویزها را هم انجام می‌دادم اما پس از 6 ماه بیماری‌ام وخیم‌تر شد.

وی می‌افزاید: پزشکم را عوض کردم و به نزد پزشک متخصص دیگری رفتم. پزشک جدید که معاینه و آزمایش را از سر گرفت در جواب گفت: تجویزهای قبلی کلاً غلط بوده و اصلاً تشخیص اشتباه بوده است لذا داروها وضعیت شما را وخیم‌تر کرده است. با اعتماد به گفته این پزشک چند ماه هم تحت درمان او قرار گرفتم و داروهای او را مصرف کردم اما بازهم خوب نشدم.
ابوتراب، بیمار 25ساله نیز می‌گوید: برای تعیین نمره چشم نزد یک اپتومتریست رفتم. او به من گفت که باید از لنزهای دوره‌ای به‌مدت یک سال استفاده کنم و در هر دوماه لنزها را عوض کنم. به این ترتیب من که به صحبت‌های او اطمینان نداشتم نزد پزشک دیگری رفتم که متخصص چشم بود و گفت چنین لنزهایی اصلاً مورد تأیید نیست.

پیرزن 80 ساله باید دوباره پایش را بشکند

لیلا رفیع‌زاده می‌گوید: زانوی مادربزرگ 80‌ساله من بر اثر یک سانحه شکسته بود. نزد ارتوپد رفتیم که دستور داد پا گچ گرفته شود اما پس از باز کردن گچ دیدیم که پایش درست عمل نشده است، این درحالی است که چند ماه پایش در گچ بود تا جوش بخورد. وی می‌افزاید: جالب است وقتی گچ پای مادربزرگم را باز کردم پایش کج بود، لذا وقتی نزد پزشک بعدی رفتم به من گفت که باید پایش را بشکنیم، سپس صاف کنیم و دوباره گچ بگیریم اما مادربزرگم که تحمل شکستن و دوباره گچ گرفتن را نداشت قبول نکرد و تا الان هم با پای کج آرام آرام راه می‌رود.

قلبی که مشکلی نداشت

رضا پیرسالار می‌گوید: قلب مادرم درد می‌کرد، او را نزد پزشک جراح قلب بردم که جراح، آنژیوگرافی به همراه انواع داروها را نوشت؛ حتی گفت اگر لازم باشد باید جراحی شود اما من به او اعتماد نکردم و نزد یک پزشک متخصص قلب رفتم. او وقتی آنژیوگرافی و نوار قلب را دید گفت قلب سالم است و هیچ مشکلی ندارد و فقط به خاطر کهولت سن یک مقدار کند می‌زند که آن هم برای او هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد و الان چندسالی است که مادرم مشکل قلبی ندارد.

6 سال سرگردانی

مسعود، 25 ساله، می‌گوید: برای درمان جوش‌های دردناک بدنم که بسیار بزرگ و حتی اندازه یک «تیله» بود و بسیار آزارم می‌داد به متخصصان پوست زیادی مراجعه کردم که از هرکدام از آنها تجویزهایی را دریافت و به آن عمل کردم ولی متأسفانه هیچ کدام مؤثر واقع نشد. وی اظهار می‌دارد: هر کدام از این پزشکان با دلایل مختلف عدم‌نتیجه‌گیری پزشک قبلی را توجیه می‌کردند و می‌گفتند جوش غرور جوانی است اما هیچ کدام از آنها هم درمان مؤثری را درپیش نمی‌گرفتند ولی داروهایی را تجویز می‌کردند تا اینکه پس از 6 سال پزشک متخصصی در مشهد که برای خدمت سربازی در آنجا به سر می‌بردم دارویی نوشت که به قول خودش آخرین خط درمان جوش است که نتیجه گرفتم.
يکشنبه 28/1/1390 - 8:30
سلامت و بهداشت جامعه
جام جم آنلاین: شاید شما هم روزهای زیادی ناهارتان را پشت میز كار می‌خورید؛ ساندویچی را كه از خانه برده‌اید، غذایی آماده یا شاید هم تند و سریع كنسروی باز كرده و آن را به عنوان ناهار میل می‌كنید. البته هر روز به محض تمام شدن غذا همه چیز فراموش می‌شود!

اما همان طور كه چكیدن قطرات سس و باقی ماندن لكه‌های غذا روی میز نشان از غذا خوردن سریع و باعجله شما دارد، مشكلات سلامت ناشی از چنین غذا خوردنی نیز بالاخره روزی بروز خواهد كرد.

اگر شما هم چنین تجربه‌ای دارید و روزهایی به این شكل غذا می‌خورید، بدانید كه تنها نیستید. طبق نظر متخصصان حدود 75 درصد كاركنان اداری در آمریكا چند روز در هفته به این ترتیب غذا می‌خورند. دلیل این وضعیت هم هر چه باشد مهم نیست، آنچه اهمیت دارد این است كه بدانید این شیوه غذا خوردن نه تنها بعضی روزها با انتخاب غذاهای ناسالم بدن شما را با كمبود مواد غذایی مهم و لازم روبه‌رو می‌سازد، بلكه از نظر سلامت و ایمنی غذاها نیز با مشكل روبه‌رو خواهید شد. علاوه بر این موارد، با این كار فرصت بودن در جمع دوستان و خانواده را نیز از دست خواهید داد.

انتخاب مناسب مواد غذایی سالم

متخصصان تغذیه تاكید می‌كنند چنانچه ناچار هستید پشت میز كار و در حال كار كردن ناهارتان را بخورید، حداقل سعی كنید از مواد غذایی مفید و مغذی استفاده كنید. مثلا چنانچه برای ناهار ساندویچی آماده می‌كنید، می‌توانید گوجه‌فرنگی، كاهو، خیار و دیگر سبزیجات را تا حد امكان در آن قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید به سلامت خود كمك كرده و بیماری‌های ناشی از مصرف مواد ناسالم را كنترل كنید. اما با این شرایط هم متاسفانه غذا خوردن پشت میز كار برای شما لذت بخش نبوده و از چشیدن طعم خوب غذا بهره‌ای نخواهید برد. در هر صورت میز كار هیچ وقت برای غذا خوردن طراحی نشده است و به همین دلیل می‌تواند مشكلاتی را برای شما ایجاد كند.

ناهار پشت میز كار و میكروب‌های بیماری‌زا

میكروب‌های بیماری‌زا مشكلی دیگر در این زمینه هستند. سطح یك میز در محیط كار تا 100 برابر بیشتر از میز آشپزخانه میكروب و آلودگی دارد. علاوه بر این، رایانه و تلفن نیز آلوده‌تر از میز بوده و باید دائم تمیز شوند. تصور كنید برای صرف ناهار به رستورانی بروید كه رومیزی‌هایش را هیچ وقت نشسته و تمیز نمی‌كنند، آیا در چنین مكانی می‌توانید براحتی غذا بخورید؟ متاسفانه امروزه كاركنان بی‌توجه به سلامت خود، پشت میزها و حتی بدون نظافت آنها براحتی غذا می‌خورند.

همچنین اگر هنگام غذا خوردن مجبور به جواب دادن به همكاران شده، با تلفن صحبت كنید یا برای تمام كردن كاری خاص كمی بیشتر وقت بگذارید، غذا سردتر از حد طبیعی شده و با باقی ماندن در دمای اتاق برای مدتی طولانی، شرایطی مساعد برای رشد باكتری‌ها ایجاد می‌شود.

عدم تمركز و پرخوری

یكی دیگر از مشكلاتی كه برای این گروه از افراد ایجاد خواهد شد، عدم تمركز هنگام غذا خوردن است. در چنین شرایطی به جای این‌كه فرد به غذا خوردنش دقت داشته باشد، ایمیل می‌فرستد، به تلفن جواب می‌دهد یا مدارك را جمع می‌كند. در حقیقت چنین برنامه‌ای هنگام صرف غذا منجر به پرخوری شده و برای افزایش وزن شیوه‌ای فوق‌العاده است.

طبق نظر متخصصان، غذا خوردن پشت میز كار و در حال كار كردن باعث می‌شود فرد بی‌توجه غذا خورده و در نتیجه بیش از حد لازم به این كار ادامه دهد. علاوه بر این، با این كار شما نه تنها 8 ساعت در روز بلكه بیشتر از آن پشت رایانه بوده و به سلامت خود آسیب می‌زنید. همچنین با این كار شما مدت زمان بیشتری سر جای خود نشسته و فرصت راه رفتن و ایستادن را نیز از دست می‌دهید.

نكاتی برای تغذیه بهتر در محیط كار

متخصصان به این افراد توصیه می‌كنند كه هیچ وقت و در هیچ شرایطی دقایق ناهار و غذا خوردن را مقابل رایانه و در حال كار كردن نگذرانند. در واقع آنها عقیده دارند هیچ وقت نباید هنگام كار كردن، غذا خورد. اما چنانچه فردی نتواند برای ناهار به رستوران رفته یا غذایش را در ناهارخوری بخورد، بهتر است با رعایت نكاتی ساده به سلامت خود كمك كند.

- ‌‌ به آنچه می‌خورید، دقت كنید؛ به این معنا كه هر وقت پشت میز كارتان مشغول غذا خوردن هستید، به هر چیزی كه در دهان می‌گذارید دقت داشته باشید. همچنین هیچ وقت بیش از حد غذا نخورده و در این كار زیاده‌روی نكنید.

- ‌ از خانه غذا ببرید. ناهار فرصتی فوق‌العاده برای تغذیه سالم در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین با خودتان غذایی ببرید كه سرشار از فیبر و پروتئین بوده، چربی كمی داشته و تازه باشد. همچنین خوب است سالاد، میوه و كمی آجیل نیز همراه داشته باشید. هنگام حمل غذا نیز دقت كنید كه مسموم نشده و زیاد در دمای محیط قرار نگیرد.

- ‌ تا می‌توانید راه بروید. انسان به طور ذاتی باید تحرك داشته باشد. بنابراین پس از گذشت چند ساعت كار به صورت نشسته و بدون هیچ تحركی، ناهار خوردن در همان مكان و در نتیجه عدم تحرك نیز ایده خوبی نخواهد بود. بنابراین باید از هر فرصتی برای راه رفتن استفاده كنید، مثلا می‌توانید برای آوردن آب كمی راه رفته و از پشت میز بلند شوید.

- ‌‌ میز را دائم تمیز كنید. هر روز میز كار را تمیز كرده و بكوشید آن را از آلودگی‌ها پاك كنید. البته با لوازم و پاك‌كننده‌های مناسب این كار را انجام دهید تا هیچ گونه میكروبی باقی نماند.

در نهایت سعی كنید غذا خوردن پشت میز كار برای شما تبدیل به عادت نشود و هر وقت می‌توانید برای صرف ناهار میز كار را ترك كنید.
يکشنبه 28/1/1390 - 8:29
سلامت و بهداشت جامعه
پوكی استخوان یا استئوپروز یك ناهنجاری استخوانی است كه در آن توده استخوانی كاهش می‌یابد كه افزایش سن،‌ ضعف، شكستگی استخوان‌ها، خمیدگی پشت و كوتاه شدن قد از نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.
امگا 3 نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها و مفاصل دارد و كمبود آن با افزایش بروز و شدت پوكی استخوان مرتبط است.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر سید علی كشاورز، مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم‌پزشكی تهران با بیان این مطلب اظهار كرد: در دوران یائسگی و كهنسالی، مصرف امگا 3 باعث به حداقل رساندن تحلیل استخوانی می‌شود كه مهمترین منابع امگا 3، ماهی‌های چرب و اقیانوسی مانند ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی آزاد و شاه ماهی بوده كه در پیشگیری و درمان مشكلات استخوانی بسیار مؤثر است.

وی افزود: پوكی استخوان یا استئوپروز یك ناهنجاری استخوانی است كه در آن توده استخوانی كاهش می‌یابد كه افزایش سن،‌ ضعف، شكستگی استخوان‌ها، خمیدگی پشت و كوتاه شدن قد از نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

به گفته كشاورز، رعایت رژیم غذایی مناسب، فعالیت ورزشی مناسب، دوری از عوامل تشدید كننده افزایش پوكی استخوان و ارزیابی‌های لازم برای تعیین میزان تراكم استخوانی، بهترین روش برای پیشگیری از پوكی استخوان است.

مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم‌پزشكی تهران با اشاره به این كه تغذیه مناسب از روش‌های مؤثر برای پیشگیری از پوكی استخوان است، گفت: دریافت كافی منابع كلسیم نقش موثری در اجزای اصلی سازنده استخوان دارد و مواد لبنی هم از منابع خوب كلسیم هستند و دركنار مواد لبنی، سبزیجات برگ سبز تیره، انواع كلم‌ها، كنجد، بادام و حبوبات از دیگر منابع كلسیم هستند.
يکشنبه 28/1/1390 - 8:27
سلامت و بهداشت جامعه
این عارضه به صورت لکه ها و یا خطوط سفید رنگ در صفحه ناخن دیده میشود و به «لکوشینیا» مشهور است، عارضه ای نسبتا شایع است و عموما در اثر آسیبهای خفیف به ماتریکس ناخن پدید می آید. هر چند این لکه ها اهمیت بالینی ندارند و با رشد ناخن به بیرون رانده می شوند اما بهتر است برای درمان آن اقداماتی انجام شود.
لکه های سفید ناخن عارضه شایعی است که علت دلایل پیدایش آن روی ناخن های دست بسیار متفاوت است اما نادیده گرفتن و بی اعتنایی به آن می تواند به سلامتی عمومی افراد آسیب وارد کند.

به گزارش دادنا و به نقل از ژورنال پزشکی اروپا، این عارضه به صورت لکه ها و یا خطوط سفید رنگ در صفحه ناخن دیده میشود و به «لکوشینیا» مشهور است، این عارضه نسبتا شایع است و عموما در اثر آسیبهای خفیف به ماتریکس ناخن پدید می آید. هر چند این لکه ها اهمیت بالینی ندارند و با رشد ناخن به بیرون رانده می شوند اما بهتر است برای درمان آن اقداماتی انجام شود.
 
هر چند عوامل خاص و گوناگونی در پیدایش این لکه های زشت کننده ناخن وجود دارد اما مهمترین آن کمبود مواد غذایی و معدنی خاص بویژه کمبود عنصر "روی" (یا همان زینک) و پروتئین در بدن و اختلال در جذب کلسیم در بدن است.
 
"روی" یا "زینک" از عناصر ضروری زندگی انسان است که برای بقاء و زندگی وی لازم است. در واقع روی یک ماده معدنی اصلی کمیاب است که بعد از آهن، بیشترین میزان را در بدن داراست. روی به طور عمده در ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود، اما در یاخته‌های خونی سفید و قرمز، پرده شبکیه چشم، استخوا‏‏ن‏ها، پوست، کلیه‏ ها، کبد و پانکراس نیز یافت می‌شود. غده پروستات در مردان نسبت به سایر اعضا، بیشترین مقدار روی را داراست.

تحقیقات اخیر نیز نشان داده است که بهترین پیشگیری برای سرماخوردگی استفاده از قرص زینک است. روی همچنین در مبارزه با سرطانها، جلوگیری از ریزش مو، تقویت فعالیت سیستم ایمنی بدن، تسریع بخشیدن به بهبود زخمها، درمان بعضی از موارد بی اشتهایی عصبی، تقویت و بهبود باروری مردان و تقویت حس چشایی و بویایی کاربرد فراوان دارد و بنابراین اگر لکه های سفید ناخن به خاطر کمبود این عنصر در بدن باشد بایستی حتما با مشورت پزشک به مصرف مکمل های حاوی روی پرداخت.
 
البته برخی از بیماری های کمیاب مانند مالاریا نیز می تواند از عوامل بوجود آمدن لکه های سفید باشد.
يکشنبه 28/1/1390 - 8:22
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته