• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4659روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه
چه كنیم تا بوی بد عرق ندهیم؟
جام جم آنلاین: هنوز به تابستان بیش از یك ماه مانده است، اما مردم طوری از عرق خیس می‌شوند كه به نظر می‌رسد با لباس‌هایشان زیر دوش آب ایستاده‌اند. عرق كردن نه‌تنها بد نیست بلكه فایده هم دارد، اما جزء ناخوشایندش بوی بد بدن به عنوان عارضه جانبی عرق‌كردن است كه هیچ عطری حریفش نمی‌شود.

هرچند عرق كردن در واقع بویی ندارد، اما ممكن است عرق در تماس با باكتری‌های روی پوست بوی ناخوشایندی ایجاد كند. انسان‌ها به دلایل گوناگونی همچون قرار گرفتن طولانی در معرض آفتاب، ورزش كردن، مضطرب شدن و... عرق می‌كنند و نه‌تنها این عارضه بد نیست بلكه به عنوان نشانه‌ای از سلامت محسوب می‌شود، اما اگر می‌خواهید بدانید چه طور باید بوی بد ناشی از عرق كردن را رفع كرد، ادامه این گزارش را كه در ایسنا منتشر شده و ما آن را با تغییراتی برای شما آورده‌ایم، بخوانید.

چطور عرق می‌كنیم؟

عملكرد اصلی تعریق خنك كردن دمای بدن به منظور ثابت نگه داشتن آن تا حداكثر 37 درجه است، فرآیند تعریق عموما با قرار گرفتن در محیط گرم و مرطوب، فعالیت كردن یا وجود تب فعال می‌شود. توانایی تعریق به انسان امكان می‌دهد كه در شرایط آب و هوای متفاوت زندگی كند.

بدن ما دو نوع عرق «آپوكراین» و «اكرین» ترشح می‌كند. عرق اكرین برای پایین آوردن درجه حرارت بدن، مثلا هنگام ورزش یا زمانی كه هوا خیلی گرم است، كاربرد دارد. این نوع عرق در همه قسمت‌های بدن به طور یكنواخت ترشح می‌شود و بی‌بو است. آپوكراین نوع ویژه‌ای از ترشحات بدن است كه در محل‌های مخصوصی مثل زیر بغل، كشاله‌های ران، دست‌ها و پاها ایجاد می‌شود. این نوع عرق دلیل پیدایش بوی تند و زننده است. ولی آپوكراین هم مثل اكرین كاملا بی‌بو است و چربی و پروتئین دارد. باكتری‌هایی روی بدن ما وجود دارند كه از عرق آپوكراین تغذیه می‌كنند و وقتی این عرق را مصرف می‌كنند همان كاری كه سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می‌دهند از او سر می‌زند. به طوری كه غذا را دفع می‌كند و این بوی زننده و منزجركننده از این موضوع ناشی می‌شود.

عوامل پیدایش بوی بدن چیست؟

درست حمام نكردن: یكی از دلایل عمده در پیدایش بوی بد عرق این است كه به میزان كافی حمام نمی‌كنیم. البته فقط شستشوی بدن كافی نیست، پاكی و نظافت لباس‌ها نیز در این مساله موثر است.

عرق كردن: بدن برخی افراد بوی تندتری دارد و دلیل آن می‌تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد، این روزها استرس عامل رایج‌تری است. توقعات بالا، برنامه‌های فشرده كاری و... اضطرابی بیش از حد طبیعی بر بدن وارد می‌كنند كه باعث عرق كردن بیشتر می‌شود. عرق كودكان معمولا بوی بد نمی‌گیرد به این علت كه آپوكراین ترشح نمی‌كنند، از این رو باكتری‌ها نمی‌توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا‌رفتن میزان تستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوكراین نیز ترشح می‌شود.

تغذیه: خوردن بعضی از غذاها نیز می‌تواند بر بوی بدن تاثیرگذار باشد، غذاهای تند و تلخ با بوی نافذ معمولا تاثیر منفی بر بوی بدن دارد. سیر، زیره و كاری نمونه‌هایی از این غذاها هستند. كمبود روی نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

چه باید كرد؟

حمام بیشتر: حمام كردن و شستشوی بموقع لباس‌ها می‌تواند شروع خوبی باشد.

تغذیه مناسب: كم كردن مصرف كافئین از برنامه غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شكلات و سایر مواد غذایی كافئین‌دار با تحریك غده ترشح‌كننده آپوكراین در ایجاد بوی بدن تاثیر دارند. نوشیدن میزان كافی آب و مایعات، غدد ترشح‌كننده اكرین را فعال می‌سازد كه باعث رقیق‌تر شدن عرق آپوكراین می‌شود.

استفاده از دئودورانت‌ها و ضدعرق‌های استاندارد می‌تواند حداقل 20 درصد از میزان تعریق یك ناحیه را بكاهد. به طور كلی هدف از كاربرد مواد ضدعرق و بو بر افزایش بهداشت فردی است.

اكثر دئودورانت‌ها فقط بوی بد بدن را می‌پوشانند، اما دئودورانت‌هایی هستند كه با این عناصر مقابله می‌كنند. موثرترین دئودورانت‌ها حاوی آلومینیوم یا روی هستند كه در هر دوی این عناصر برای مقابله با باكتری‌ها تولیدكننده عرق را مسدود می‌كنند و باكتری‌ها نیز چیزی برای فعل و انفعال با آن ندارند. دئودورانت‌ها اگرچه به علت داشتن اسانس پوست را خوشبو می‌كنند ولی در میزان تعریق نقشی ندارند، بنابراین در كنار آنها به مواد ضدعرق نیز نیاز است. این قبیل محصولات جنبه دارویی دارند و میزان تعریق بدن را كاهش می‌دهند.

براساس گزارش وزارت بهداشت، در صورتی كه بهداشت فردی و شستشوی مرتب و انتخاب صحیح پوشاك وجود نداشته باشد، كاربرد این مواد بخصوص اسپری‌های خوشبوكننده نه‌تنها كار ساز نبوده بلكه بوی تركیبی حاصل از‌ آن بسیار آزاردهنده‌تر خواهد شد. ضمن این‌كه امكان استفاده از این اسپری‌ها برای برخی افراد به دلیل داشتن حساسیت پوستی وجود ندارد. اگر بوی عرق بدن با هیچ كدام از روش‌های بالا از بین نرفت، بدانید كه راه‌های دیگری نیز برای رفع آنها وجود دارد كه نیازمند تجویز پزشك است. موارد بسیار شدید احتمالا از بیماری‌های خاص ناشی می‌شوند كه باید تحت درمان قرار بگیرند.

چهارشنبه 21/2/1390 - 8:13
اخبار
امنیتی ، جاسوسی و سلاح ها علوم

از سال ۱۹۴۵ تقریبا ۲ هزار آزمایش اتمی در نقاط مختلف دنیا انجام شده است. بیشتر آنها بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ میلادی بوده اند. با هر آزمایش جدید، بشر راه های بهتری برای ساخت سلاح های اتمی مخرب تر و کشنده تر پیدا کرده است. ‏

تازه از دهه ۹۰ بود که بشر تلاش کرد توسعه سلاح های اتمی و آزمایش های هسته ای را محدود کند. هرچند این آزمایش ها هنوز هم ادامه دارد. ‏

سایت the Atlantic مجموعه ای از تصاویر منتخب این آزمایش های هسته ای را طی سی سال اول جمع آوری کرده است. این تصاویر در عین حال که زیبا هستند نشان دهنده قدرت فوق العاده بالای تخریبی سلاح های اتمی هستند. ‏

تصویر بالا انفجار اتمی را نشان می دهد. هنگامی که یک آزمایش هسته ای ۴۰۰ کیلوتنی در سال ۱۹۶۲ در اقیانوس انجام شده است. ‏

می توانید در ادامه مطلب چند تصویر دیگر را هم ببینید و البته ‏ تمام تصاویر ‏ در سایت آتلانتیک در تعداد زیاد و البته حجم بالا در دسترس هستند. ‏


s_n09_60725055.jpg

s_n35_24448e53.jpg

s_n34_06060137.jpg

دوشنبه 19/2/1390 - 12:5
آموزش و تحقيقات
درتستی که توسط روان شناسان در دانشگاه ادینبورو انجام شد ، افراد چپ دست پس از تماشای هشت دقیقه از فیلم سکوت بره ها بیش از راست دستها وحشت زده شدند.
خبرآنلاین: بر طبق تحقیقات روان شناسان افرادی که چپ دست هستند بیشتر از راست دستها در برخورد با مسائل و رخدادهای وحشتناک می ترسند و عکس العملهای آنها شبیه افرادی است که دچار اختلال تنش زای پس از حادثه شده اند.

درتستی که توسط روان شناسان در دانشگاه ادینبورو انجام شد ، افراد چپ دست پس از تماشای هشت دقیقه از فیلم سکوت بره ها بیش از راست دستها وحشت زده شدند.

زمانی که از هر دودسته خواسته شد تا وقایع کلیپ هشت دقیقه ای را بازگو کنند؛ چپ دستها خاطره چند پاره ای از وقایع داشتند. به این ترتیب دانشمندان معتقدند بررسی های جدید میتواند نشان دهد مغز با موضوع ترس چگونه برخورد می کند ونحوه فعالیت آن چطور میتواند بر نتیجه این برخورد تاثیر گذار باشد.

دکتر کارولین چوداری در این زمینه می گوید:«بنا به نتایج این تست میزان رفتارهای شبیه اختلال تنش زای پس از حادثه در چپ دست ها دو برابر راست دستها است وهمین تاثیر گذاری روی مغز سبب می شود تا در بیان دوباره مشاهداتشان هم دچار اشتباه شوند .دو بخش مغز وظایف متفاوتی به هنگام بروز اختلال تنش زای پس از حادثه دارند و بخش راست مغز در ایجاد ترس دخالت دارد و به این دلیل کسانی که چپ دست هستند نیاز به تجربه بیشتر ترس برای درک دقیق ماجرا دارند و از این رو بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.»
دوشنبه 19/2/1390 - 12:2
كودك
خیلی دور نیست آن روزهایی كه وقتی پدر از سر كار به منزل می‌آمد و ما بچه‌ها، خواهر و برادر، كه داشتیم بر سر و روی همدیگر می‌زدیم ساكت می‌شدیم و انگار نه انگار كه همان بچه‌های شیطان نیم ساعت پیش بودیم. یادش بخیر پدر در خانه از چه جذبه و ابهتی برخوردار بود.

الان هم همان پدر كه نقش پدربزرگ را ایفا می‌كند برای ما یك پدر پرجذبه است و هنوز هم می‌ترسیم كه جلوی او حرفی خلاف میلش بزنیم. شاید هم ترس نیست، علاقه بیش از حد است ولی به هر حال پدر و مادر آن روز با پدر و مادر امروز خیلی متفاوت است.

امروزه فرزندان جزء لاینفك و اساسی تصمیم‌گیری‌های خانواده هستند. دنیای ماشینی كه تغییرات اساسی در شكل و هیات خانواده‌ها به وجود آورده است؛ روابط درون خانواده و به عبارتی، روابط فرزندان با پدر و مادر را تحت تاثیر خود قرار داده است و حتی جایگاه، نقش و مناسبات اعضای خانواده را نیز دگرگون كرده و بستر مناسبی را برای حكمرانی فرزندان به وجود آورده است شاید بتوان گفت سبك جدیدی از زندگی را بنیان نهاده است.

حال دیگر كنترل زندگی در دست فرزندان است، انتخاب برنامه‌های تلویزیون، انتخاب اماكن تفریحی، رستوران، زمان خوردن صبحانه، ناهار و شام، نحوه دكوراسیون منزل و حتی گزینش افرادی كه با خانواده در ارتباطند تقریبا با دخالت آنها صورت می‌گیرد؛ خلاصه تنظیم كلیات و جزئیات تمام برنامه‌های والدین متاثر از سلیقه و راحتی فرزندان است.

والدینی كه در گذشته در خانواده‌های گسترده و پرجمعیت با كمترین توقع و تنها با ملزومات اولیه زندگی زیسته‌اند، اكنون خواهان آن هستند كه امكاناتی را كه در گذشته خود از داشتن آن محروم بوده‌اند در اختیار فرزندان قرار دهند و معتقدند از این طریق موفقیت آنها را در آینده تامین می‌كنند.

‌ امروز به طور مستقیم و غیرمستقیم این كودكان هستند كه محور فعالیت‌های خانواده‌اند و والدین را تا حد زیادی تحت نفوذ ارزش و معیارهای ذهنی خود قرار داده‌اند.

كودكان امروز به جای آن كه مانند كودكان دیروز اوقات فراغتشان را كنار دست استادی برای یادگیری فنی آتیه‌ساز سپری كنند، در كلاس‌های ورزشی و تفریحی یا با كامپیوتر و تلویزیون وقت می‌گذرانند بدون آن كه دغدغه ایستادن در صف نانوایی و مراقبت از بچه كوچك‌تر را داشته باشند.

دكتر نصرت‌الله منتظری، روان‌شناس با بیان این كه تمام محور توجهات در خانواده‌های تك‌هسته‌ای امروزی بر روی فرزندان است،‌ می‌گوید: «خانواده‌ها بر این باورند تا آنجا كه در توان دارند باید به نیازهای فرزندان پاسخ دهند و معمولا میان خواسته‌های منطقی و غیرمنطقی تفاوتی قائل نمی‌شوند، از این رو كودكان با داشتن ذهنی پویا و خلاق، به خوبی یاد می‌گیرند چگونه نیازها و تقاضاهایشان را با حكمرانی از والدین مطالبه كنند.»

وی می‌افزاید: «كشمكش برای كسب قدرت میان فرزندان و والدین تا آنجا پیش می‌رود كه در بیشتر مواقع به تسلیم والدین منجر می‌شود؛ زیرا‌ آنان تصور می‌كنند عدم‌پاسخگویی به خواسته‌های فرزندان منجر به درگیری‌های بیشتر می‌گردد. هنگامی كه فرزندان قدرتمند‌تر شدند، چتر حكمرانی‌شان را بر خانواده می‌گسترانند و سبك زندگی را از پدرسالاری به فرزندسالاری تغییر می‌دهند.»

توانایی‌های كودكان امروزی

از سوی دیگر به اعتقاد این روان‌شناس بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌ها و كارتون‌های كودكان به بچه‌ها آموخته‌اند كه به وسیله تحكم و خشونت، بهتر می‌توان به خواسته‌ها دسترسی پیدا كرد. در نتیجه كودك زمانی كه خود را بازنده می‌پندارد، صدای بلند و پرخاشگر را به كار می‌بندد تا پدر و مادر را تحت تاثیر قرار دهد. در عصر تكنولوژی، كودكان با فناوری‌های ارتباط بزرگ شده‌اند، كودكان امروز حتی بهتر از بزرگسالان با كامپیوتر، موبایل و... كار می‌كنند. ذهن خلاق آنها مانند كویری تشنه تمامی اطلاعات زندگی مدرن را به راحتی می‌بلعد و خود را با‌ آن سازگار می‌كند.

از دید آنها این برتری نسبت به بزرگ‌ترها بخصوص در خانواده‌هایی كه پدر و مادر سطح تحصیلات پایینی دارند، این حق را می‌دهد كه حقوقی برابر حقوق والدین و حتی بیشتر داشته باشند. در نتیجه فرزندان نسل امروز، بیشتر مورد مشورت قرار می‌گیرند و كمتر مشورت می‌كنند، آنان دیگر در مهمانی‌های بزرگسالان شركت می‌كنند، برنامه تلویزیونی آنها را می‌بینند و مانند آنها موبایل و لپ‌تاپ دارند و با هر كسی كه می‌خواهند رفت و آمد می‌كنند. ولی آن روزها این‌گونه نبود، حرف مادر و پدر یكی بود، آنها بودند كه برای همه چیز تصمیم می‌گرفتند حتی لباس‌های ما نیز توسط آنها انتخاب می‌شد. اگر آنها تصمیم می‌گرفتند مسافرت بروند ما هم قبول می‌كردیم انتخاب محل سفر به عهده آنان بود. حتی نوع غذا را هم آنان انتخاب می‌كردند. هرچه بر سر میز یا سفره غذا گذاشته می‌شد باید می‌خوردیم و حق اعتراض نداشتیم. اگر هم اعتراض می‌كردیم باید شب را گرسنه به صبح می‌رساندیم اما امروز این فرزندان هستند كه غذای روز را انتخاب می‌كنند چنانچه غذایی خلاف میل فرزند خانواده پخته شود این مادر است كه تا صبح چشم به خواب ندارد و نگران گرسنگی فرزندش است.

نكته: والدینی كه در گذشته در خانواده‌های پرجمعیت با كمترین توقع زیسته‌اند، اكنون خواهان آن هستند امكاناتی را كه در گذشته خود از داشتن آن محروم بوده‌اند در اختیار فرزندان قرار دهند

دكتر فرانك موسوی، دانش‌آموخته علوم تربیتی، دلیل این جابه‌جایی خانواده‌ها را وجود رسانه‌ها و وسایل ارتباطات جمعی می‌داند و می‌گوید: رسانه‌ها امروز ذهن بچه‌ها را باز كرده‌اند و به‌ آنها امكان رشد استعدادها را داده‌اند و از همه مهم‌تر اعتماد به نفس آنها را بالا برده‌اند.

وی با بیان این كه مدرنیته تمام ابعاد زندگی امروز را فرا گرفته و رسانه‌های جمعی با وارد شدن به حوزه مدیریتی والدین، نقش تربیتی آنها را كمرنگ كرده‌اند، می‌افزاید: «امروزه به دلیل تعدد نقش‌ها و مشغله زیاد والدین، فرزندانی كه در گذشته در دامان و كنار مادربزرگ‌‌ها و مادران بزرگ می‌شدند، امروزه به مهد كودك و مراكز سرگرمی سپرده می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: «به همین خاطر در گذشته فرزندان تا زمانی كه بتوانند ازدواج كنند یا به اصطلاح گلیم خود را از آب بیرون بكشند و تشكیل خانواده دهند در خانه پدری زندگی می‌كردند و حاضر به استقلال نبودند ولی هم‌اكنون در جوامع صنعتی فرزندان در سن 21 سالگی از خانواده جدا شده و مستقل می‌شوند بدون این كه تصمیم به ازدواج داشته باشند.»

موسوی به سبك جدیدی از زندگی كه در آن والدین با همفكری رسانه‌ها به حل مشكلات تربیتی می‌پردازند، اشاره و می‌افزاید: «انبوه پژوهش‌های علمی در زمینه‌های تربیتی و برنامه‌های مشاوره و آموزشی در رسانه‌ها، والدین را با سبك جدیدی از تربیت آشنا كرده، اما در خیلی از مواقع والدین نمی‌توانند میان شیوه سنتی و نوین تربیت تعادل برقرار كنند و به كار بستن این اعمال و آموزه‌های تربیتی دست و پاشكسته، تاثیرات منفی بر جای می‌گذارد».

برخی صاحب‌نظران نیز حاكم شدن نظام فرزندسالاری در دنیای حاضر را رد می‌كنند و معتقد هستند نظامی كه در گذشته با عنوان پدرسالاری حاكم بوده در واقع نظام بزرگ‌سالاری به شمار می‌رفته زیرا همواره كوچك‌ترها موظف بودند علاوه بر پدر و مادر از فرزندان بزرگ‌تر نیز اطاعت كنند. به نظر آنها امروزه این نظام به نوعی به رفاقت میان والدین و فرزندان تبدیل شده است. البته این نظریه هم وجود دارد كه در زندگی امروز، كودكانی كه تحت توجه و مركز محبت پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و والدین هستند، انعطاف‌پذیری بیش از حد آنها را در مقابل خود وظیفه قلمداد می‌كنند.

انتظارات زیاد

بزرگ‌حاكمان كوچك زندگی امروز ما انتظار دارند هر چه در محیط خانه وجود دارد در اختیار قدرت آنها باشد: «من دلم می‌خواهد، چون من می‌گویم، من دوست ندارم، من نمی‌خورم، چون من می‌خواهم و...» .

این فرمانروایان خانه، دیگر نه مانند والدین خود از دیدن بزرگ‌ترها به لكنت می‌افتند، نه از حضور آنها برای دراز كشیدن شرمنده می‌شوند و نه در هنگام دخول و خروج آنان به احترام می‌ایستند. آنها خانه را مكانی راحت می‌خواهند كه هیچ یك از این تشریفات را نداشته باشد. به‌هرحال قلمرو تصمیم‌گیری والدین روز به روز در خانواده‌های فرزندمدار و فرزندمحور كاهش و قلمرو تصمیم‌گیری فرزندان افزایش پیدا كرده است. دیگر این كودكان هستندكه ساعت خواب و میزان تماشای تلویزیون را تعیین می‌كنند. آنها هستند كه انتخاب می‌كنند با چه كسی رفت و آمد داشته باشند. به همین خاطر انتظار والدین از بچه‌ها و خواسته‌های عاطفی آنها از بچه‌ها در یك جمله خلاصه می‌شود؛ فقط درس بخوانند. این والدین هستند كه فشار را تحمل می‌كنند و دائما در این نگرانی بسر می‌برند كه آینده فرزندشان چه خواهد شد. روش‌های ابراز و اظهار عواطف نیز تغییر كرده است. امروزه بچه‌ها حق دارند و می‌توانند عواطفشان را اظهار كنند در حالی كه در نظام تربیتی سنتی، بچه‌ها اجازه نداشتند كه عواطف درونی و امیال باطنی‌شان را آن طور كه هست ابراز كنند و باید حریم‌ها و حجاب‌ها را نگه می‌داشتند. به طوری كه بچه‌ها برای بیان یك مطلب باید فكر می‌‌كردند كه آیا مجاز به طرح كردن آن مطلب هستند و اگر مجاز هستند چگونه باید آن را بیان كنند، ولی امروزه خیلی بی‌پرده و صریح خواسته‌ها و تمایلات خود را ابراز می‌كنند.

همه این تغییرات را باید به پای تحولات عصر تكنولوژی نوشت. با سرعتی كه پیشرفت‌های علمی و تحولات صنعتی در پیش گرفته‌اند هیچ بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور شاهد سبك جدید دیگری از زندگی باشیم.
يکشنبه 18/2/1390 - 20:2
اخبار
به دنبال افشای خبر خوابیدن چند مامور برج مراقبت در فرودگاه‌های مختلف آمریکا در زمان کار در چند ماه گذشته که منجر به استعفای رئیس سازمان کنترل ترافیک هوایی این کشور شد، بحث‌های در مورد لزوم خواب نیمروزی در محافل علمی مطرح شده است.

ماه پیش دو هواپیما مجبور شدند بدون کمک مامور برج مراقبت در فرودگاه ریگان واشنگتن فرود آیند. خلبانهای این دو هواپیما که 165 مسافر را با خود حمل می‌کردند، نتوانستند با مامور کنترل هوایی با تماس رادیویی ارتباط برقرار کنند چون او به خواب رفته بود.

به گزارش بی.بی.سی، به فاصله چند هفته پس از این حادثه، یک مامور برج مراقبت در شیفت صبح در فرودگاه سیاتل به خواب رفت. دو روز بعد، در همین فرودگاه یک مامور کنترل هوایی برای مدت 16 دقیقه و در هنگام فرود یک هواپیمای پزشکی خوابید.
و آن‌گونه که واشنگتن پست گزارش داده است مامور برج مراقبتی در ایالت تنسی در شیفت شب هم در حال خواب دیده شده است.

این موارد که موجب انتقاد گسترده از این رفتارهای غیر‌حرفه‌ای شده است، در نهایت منجر به استعفای رئیس سازمان کنترل ترافیک هوایی آمریکا شد. اما حالا گروهی از متخصصان به به مامورین برج مراقبت در آمریکا توصیه کرده‌اند که ۲۶ دقیقه خواب نیمروزی را در برنامه روزانه خود قرار دهند: « برد ایمنی حمل و نقل ملی خواستار خواب نیمروزی کنترل شده برای کسانی است که در شیفت شب کار می کنند.»

مارک روزکایند یکی از اعضای این برد و کارشناس خستگی با اشاره به پژوهشی که سازمان فضایی ناسا در سال ۱۹۹۵ انجام داده، می‌گوید: این مطالعه نشان داد که ۲۶ دقیقه قیلوله کار‌آیی را ۳۴ درصد و هوشیاری را ۵۴ درصد افزایش می دهد.

به گفته وی شواهد دیگری نیز وجود دارد که بیانگر آن است ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خواب نیمروزی بسیار مفید است.

این توصیه مورد حمایت اتحادیه مامورین برج مراقبت قرار گرفته است. آن‌ها خواستار قرار گرفتن خواب نیمروزی در برنامه کاری هر دو شیفت شب و روز هستند.

زمان مناسب برای خواب نیمروزی

اما این تنها شاغلان در صنعت هوانوردی نیستند که کاری حساس دارند و با خستگی ناشی از کار دست و پنجه نرم می‌کنند. خستگی و خطر خواب‌آلودگی به خصوص در حرفه‌هایی که با ماشین‌آلات سروکار دارند، می‌تواند عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد.

نیاز به خواب کوتاه نیمروز برای حفظ شادابی در ادامه روز موردی است که کارشناسان در مورد آن اتفاق نظر دارند، اما مدت زمان این خواب از موارد مورد اختلاف است و بعضی کارشناسان تردید دارند که ۲۶ دقیقه مدت زمان ایده آلی برای خواب نیمروزی باشد.
جیم حورن، مدیر شورای پژوهش خواب در بریتانیا می‌گوید: «این مدت کمی طولانی است و این خطر را دارد که فرد به خواب عمیقی برود.»

به اعتقاد این کارشناس، ۱۵ دقیقه خواب کافی است، چون اگر شما بیش از ۲۰ دقیقه بخوابید این خطر هست که به خواب عمیقی بروید و وقتی بیدار می‌شوید بسیار گیج تر باشید.

مشکل گیجی بعد از بیداری بیشتر برای افرادی به وجود می‌آید که عادت به خوناب نیمروزی ندارند، او اگر قیلوله طولانی جزئی از زندگی روزانه شما باشد، بدن شما به آن عادت می‌کند و به راحتی و بدون اینکه گیج باشید از خواب بیدار می‌شوید.

جیم حورن توصیه می‌کند که قیلوله با قهوه ترکیب شود تا ظرف ۲۰ دقیقه، کافئین شما را سر حال کند: « یک فنجان قهوه بنوشید و سر خود را پایین بگذارید. اگر این دو با هم باشد اثرش بسیار بیشتر خواهد بود. این شیوه کار می‌کند. تردیدی در آن نیست.»

وی می افزاید چون مردم نمی توانند فورا به خواب روند، محاسبه دقیق مدت زمان خواب آنها امکانپذیر نیست. اما حتی ۱۵ دقیقه چرت هم مفید است.

البته باید در نظر داشت که این روش برای کسانی که شب قبل به هیچ وجه نخوابیده‌اند کافی نیست و تنها برای سرحال آوردن آنهایی مفید است که خواب کافی و مناسب در شب نداشته‌اند.

لیندا واسمر اندروز کارشناس دیگری است که عقیده دارد ۲۶ دقیقه طولانی است و خواب نیمروزی باید حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه باشد.

به گفته وی، زمان این خواب نیز مهم است. اگر زود بخوابید بدن شما آماده نیست و اگر دیر بخوابید، ممکن است شب نتوانید براحتی به خواب بروید: «بعد‌از‌ظهرها بین ساعت ۱ تا ۳ که انرژی بدن پس از صرف نهار کمی افت می‌کند، بهترین موقع است.»

اما صرفنظر از اینکه بهترین زمان و بهترین مدت برای خواب نیمروز کدام است، بعید به نظر می‌رسد که مامورین کنترل هوایی آمریکا به این زودی‌ها چنین تاکتیکی را بکار گیرند. ری لاهو وزیر حمل و نقل آمریکا طرح خواب نیمروزی در حین کار را برای کارمندان صنعت هوانوردی رد کرده است:‌ «به کارمندان حقوق داده نمی‌شود که بخوابند.»

وی در عوض دستور داده مدیران بیشتری برای نظارت بر شیفت های شبانه استخدام شوند تا دیگر کسی در هنگام کار به خواب نرود.

يکشنبه 18/2/1390 - 19:58
آموزش و تحقيقات
تحقیقات نشان داده است که کتاب خواندن نه تنها برای کودکان بلکه حتی برای جنین نیز متضمن منافع بیشماری است. در این نوشتار به اهمیت کتاب خواندن برای جنین در رحم مادر پرداخته شده است.

شاید شما هم به عنوان مادر یا مادر آینده به اهمیت خواندن کتاب برای کودک در سنین اولیه پی برده باشید. مطالعات نشان داده است کودکانی که والدینشان از ابتدا بطور روزانه برای آنها کتاب خوانده‌اند هنگام رفتن به مدرسه موفقیت بیشتری در خواندن دارند. طبق این مطالعات جنین میتواند لرزش صدای مادر را تشخیص دهد بنابراین صحبت کردن یا خواندن کتاب برای او می‌تواند فوایدی در‌بر داشته باشد. برخی از این فواید عبارتند از:

فواید آرامبخش

همانطور که ما صدای همسایه دیوار به دیوار خود را می‌شنویم جنین هم می‌‌تواند صدای خارج از رحم را بشنود. این صدا از طریق استخوان، بافت و مایع اطراف و داخل رحم به جنین منتقل می‌شود. جنین شش ماهه قادر است صدای مادر خود را تشخیص دهد و با شنیدن آن آرام می‌گیرد.

ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن با جنین به نظر مضحک می‌آید اما خواندن کتاب برای او راه خوبی است تا بتوان بر روی برقراری این ارتباط تمرکز کرده و آنرا تا هنگام متولد شدن نوزاد تقویت کرد.

پیشرفت مغزی

به گزارش Your Baby Today محققان هلندی دریافتند که میان حس شنوایی و توانایی یادگیری در کودک ارتباطی برقرار است. این محققان تعدادی جنین را در معرض صداهایی مشخص فرار دادند. آنها دریافتند هر بار که جنین‌ها این صداها را می‌شنوند از خود عکس‌العمل نشان می‌دهند. این شواهد اثبات می‌کند که جنین توانایی یادگیری دارد. هرچند خواندن کتاب‌های بیولوژی برای جنین به این امید که در آینده بیولوژیست شود کار بیهوده‌ای است اما خواندن کتاب می‌تواند در پیشرفت مغز و زبان در سالهای اولیه زندگی بسیار مفید باشد.

پیوند میان والدین و کودک

برقراری ارتباط با جنین برای بسیاری از افراد کاری دشوار است. خواندن کتاب روش بسیار خوبی برای برقراری این ارتباط است. نیازی نیست کتابی تخصصی انتخاب کنید. کتایی را که به نظرتان جالب است یا فکر می‌کنید کودکان از آن لذت می‌برند انتخاب کنید و در اوقات فراغت با صدای بلند برای جنین خود بخوانید.

يکشنبه 18/2/1390 - 19:56
تغذیه و تناسب اندام
یک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه نباید هیچ یک از وعده های غذایی از جمله صبحانه و شام را حذف کرد، اظهار كرد: آرامش در هنگام غذا خوردن، ننوشیدن آب، نوشابه و چای هنگام و بعد از غذا خوردن از جمله نکات مهم در امر تغذیه صحیح هستند که هر فردی باید به آنها توجه کند.

دکتر محمود اسحاق حسینی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بیشتر غذاهای مصرفی از نوع غذاهای ترکیبی هستند بنابراین 50 درصد این ترکیب غذایی باید شامل مواد قندی، 15تا20 درصد چربی و 30 درصد از پروتئین ها باشد. علاوه براین ویتامین ها و ریز مغذی ها از جمله روی و مس، نقش به سزایی را در تامین انرژی بدن دارند، به این منظور از تمام این مواد باید به حد کافی استفاده کرد.

وی مواد غذایی مورد نیاز بدن را از جمله مواد ترکیبی دانست و افزود: تمام انسان‌ها باید روزانه 50درصد از مواد قندی، 15تا20درصد از چربی ها و 30درصد از پروتئین ها و هم چنین از ویتامین ها و ریزمغذی ها و به ویژه سبزیجات و میوه به جای آب میوه استفاده کنند.

این متخصص گوارش با اشاره به ترکیبی بودن سبد غذایی افراد گفت: همه افراد از جمله افراد دیابتی باید از ترکیب غذایی شامل قند، چربی و پروتئین بر حسب جنس، سن و نوع بیماری استفاده کنند به طوری که ورزشکاران و جوانان باید به میزان زیاد و سالمندان، افراد دیابتی و بیماران بر حسب نوع بیماری و زیر نظر دستور پزشک به طور متناسب، این مواد غذایی را در مصرف روزانه خود جای دهند.

وی چربی را عنصری مهم در سبد غذایی خانواده دانست و تصریح کرد: چربی ها از جمله مواد مورد نیاز برای بدن هستند که انرژی بالایی را به همراه دارند و متاسفانه همین امر،افراد رابرای کسب انرژی هر چه بیشتر به استفاده از فست فودها،شیرینی، خامه و بستنی ترغیب می کند به طوریکه در کلان شهری مانند تهران، 50 درصد مردم دچار اضافه وزن هستند.

خوردن در یک چشم به هم زدن ممنوع

دکتر اسحاق حسینی آرامش هنگام غذا خوردن را امری ضروری بیان کرد و اظهار داشت: نسبت به مدت پخت غذاهای ایرانی، زمان خوردن این غذاها بسیار کوتاه است. به طوری که وقتی غذا با سرعت بسیار بالایی مصرف می شود،روده ، معده و بزاق فرصت کافی را برای ترشح ندارند و در نتیجه آنزیم ها نیز در بدن ترکیب نمی شوند وبه دنبال آن، هضم و جذب غذا نیز به درستی صورت نمی گیرد و بسیاری از افرادی که غذای خود را سریع میل می کنند با مشکل هضم غذا مواجه می شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افراد حین غذا خوردن مقدار زیادی آب نیز مصرف می کنند که این امر برخلاف جریان جذب غذا عمل می کند.به طوری که مواد قندی 30دقیقه و چربی ها یک ساعت و مواد ترکیبی باید بیش از یك ساعت در معده بمانند بنابراین وقتی همراه با غذا، آب مصرف می شود چون آب هیچ توقفی در معده ندارد به دنبال آن غذا و مواد خوراکی نیز دفع می شود.

این متخصص گوارش، دوغ را بهترین جایگزین برای آب و نوشابه دانست و تصریح کرد: نوشابه ها منجر به تسریع در حرکت روده ها می شوند به طوریکه اگر همراه با غذا نوشابه مصرف شود، می توان گفت هیچ مادهی مغذی جذب بدن نخواهد شد بنابراین دوغ های بدون گاز و معمولی اگر همراه با پونه و یا نعناع باشند بهترین جایگزین برای آب و نوشابه ها هستند.

چای بهتر از قهوه است

دکتر اسحاق حسینی، چای کمرنگ را آرام بخش دانست و گفت: چای به هیچ وجه نباید داغ و هم چنین بعد از هر وعده غذایی مصرف شود به طوریکه اگر بعد از غذا بلافاصله چای نوشیده شود، روده ها به هیچ وجه پذیرای آهن نیستند و آهن مواد غذایی جذب بدن نمی شوند بنابراین اگر روزانه چای را به مقدار مناسب نه زیاد، آن هم به صورت کمرنگ و ولرم مصرف شود،مشکل خاصی پیش نمی آید. اما این در حالی است که افرادی که بعد از غذا خوردن، چای می نوشند پس از مدتی به کم خونی(آنمی) مبتلا می شوند.

این فوق تخصص گوارش، صبحانه را مهم ترین وعده ی غذایی دانست و افزود: در همه افراد به ویژه در دانش آموزان، دانشجویان و همه ی کسانی که فعالیت فکری خاصی دارندصبحانه باید به طور مفصل مصرف شود به طوری که ترشح شبانه بدن از همان ابتدای روز باید تامین گردد تا افراد پرانرژی بوده و بهره وری لازم را داشته باشند.

وعده «شام» را حذف نکنید

وی در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر وعده های صبحانه و ناهار، میان وعده ها نیز بسیار حائز اهمیت هستند به طوریکه افراد باید در طول روز حتما از میوه ها و سبزیجات که سرشار از فیبر هستند استفاده کنند. علاوه بر اینها وعده ی شام نباید حذف شود به این منظور که می توان شام خورد اما نباید بلافاصله بعد از آن خوابید، بنابراین بین شام خوردن و خوابیدن باید حداقل یک ساعت و سی دقیقه فاصله باشد.
يکشنبه 18/2/1390 - 19:53
کامپیوتر و اینترنت
سخت افزار

۳۰ سال از زمانی که شرکت زیراکس اولین موس تجاری دنیا را رونمایی کرد می گذرد. شاید اغراق نباشد که بگوییم موس طلیعه دار عصر جدیدی در دنیای کامپیوترهای شخصی بوده است. کاربرانی با کمترین دانش می توانند تنها از روی شکل ها و با کلیک کردن، کار با کامپیوتر را تجربه کنند.


در ادامه این مطلب به بررسی تاریخچه موس ها از توپ های بولینگ قدیمی تا کنترلرهای ذهنی آینده می پردازیم.


۱. اولین گوی غلطان (trackball):

first_trackball.jpg

اولین وسیله ورود اطلاعات به کامپیوتر که توسط حرکات دست کنترل می شد و مکان نما را جابجا می کرد، در سال ۱۹۵۲ توسط نیروی دریایی سلطنتی کانادا اختراع شد. این ابزار در حقیقت یک توپ بولینگ فایو-پین کانادایی بود که بر روی یک سخت افزار ویژه سوار شده بود. این سخت افزار می توانست جهت چرخش توپ بولینگ را تشخیص داده و این اطلاعات را به حرکات روی صفحه کامپیوتر تبدیل کند. از آنجا که این اختراع متعلق به یک پروژه کاملا سری نظامی بوده، بنابرین حق امتیاز آن هیچ گاه ثبت نشده است.



۲. اولین موس:

first_mouse.jpg

اولین قطعه سخت افزاری که ما آن را به عنوان جد موس های مدرن امروزی می شناسیم، در سال ۱۹۶۳ توسط داگلاس اینگلبارت آمریکایی تولید شد. این ابزار برای ثبت حرکات در دو جهت، از دو چرخ قائم استفاده می کرد و می توانستید آن را مانند موس های امروزی در دست تان بگیرید.



۳. اولین موس با گوی غلطان:

trackball_mouse.jpg

این گجت محصول سال ۱۹۶۸ شرکت Telefunken Rollkugel آلمان است. این موس در زیر خود یک گوی غلطان کوچک داشت و تنها یک دکمه برای کلیک بر روی آن پیش بینی شده بود. کاربرد آن هم برای رسم تصاویر گرافیکی وکتور بود.



۴. اولین موس نوری:

alto-mouse.jpg

موس های با قطعات متحرک مکانیکی مقداری غیر قابل اعتماد و ناپایدار بودند. زیراکس در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، برای بهبود کارایی، در مقابل موس های گوی غلطان، اولین موس نوری را با نام Alto معرفی کرد. این موس از ال ای دی و سنسورهای نوری برای ثبت حرکات استفاده می کرد. اما این موس برای کارکرد صحیح، به پد ویژه ای نیاز داشت که به شکل خاصی مدرج شده بود.



۵. اولین موس تجاری:

XeroxStar.jpg

در سال ۱۹۸۱ شرکت زیراکس موس Alto را به عنوان کنترلر در سیستم های ۸۰۱۰ تولیدی اش به کار برد. در واقع آلتو اولین موسی است که به صورت تجاری به بازار عرضه شده است. جالب اینکه هر سیستم ۸۰۱۰ بیش از ۷۵۰۰۰ دلار قیمت داشت!



۶. اولین موس خانگی:

lisa_mouse-1.jpg

اپل در سال ۱۹۸۳ برای ساخت موس کامپیوترهای اپل لیزا، تصمیم گرفت که به سراغ تکنولوژی گوی غلطان برود. این کامپیوتر اپل با قیمت ۱۰۰۰۰ دلار به بازار عرضه شد. موس لیزا تنها یک دکمه داشت و گوی غلطان درون آن فولادی بود. جالب اینکه اپل ۲۰ سال بعد از لیزا، دوباره سراغ موس های یک کلیدی آمده است!



۷. اولین موس بیسیم:

mouseman-cordless.jpg

لاجیتک در سال ۱۹۸۴ اولین موس بیسیم اش را که با امواج مادون قرمز کار می کرد، ابداع نمود. اما این موس حتما باید در دامنه دید دریافت کننده می بود تا بتواند کار کند. بعد از آن همین شرکت در سال ۱۹۹۱ اولین موس بیسیم با امواج رادیویی را به بازار عرضه کرد که نیازی به حضور در دامنه دید گیرنده نداشت.



۸. اولین موس لیزری:

logitech_laser.jpg

اولین موس لیزری برای کاربران عادی را هم لاجیتک در سال ۲۰۰۴ با نام MX1000 به بازار عرضه کرد. تا قبل از این موس های نوری برای روشن کردن سطح و ثبت حرکات از LEDها استفاده می کردند. اما استفاده از لیزر به موس ها اجازه داد تا روی سطوح بسیار متفاوتی کارایی و دقت کافی را داشته باشند.



۹. موس ژیروسکوپ:

logitech-mx-air.jpg

موس های Air دیگر محدودیت دامنه حرکت دو بعدی موس را به سخره گرفته اند. با کج کردن موس به اطراف، می توانید به راحتی مکان نما را حرکت دهید. MX Air لاجیتک چنان جذاب است که در لیست بهترین موس های همه دوران ها، در رده ششم ایستاده است.



۱۰. موس لمسی

novint_falcon.jpg

موس تا به حال تنها به عنوان یک ابزار ورود اطلاعات به کار می رفت، اما حالا دیگر می تواند عکس العمل هم نشان دهد. Novint Falcon در سه بازویش از موتورهایی بهره می برد که دست تان را در اطراف حرکت می دهد و باعث می شود شما اشیاء روی صفحه کامپیوتر را احساس کنید!



۱۱. موس سه بعدی:

3d_mouse.jpg

موس های عادی تنها در دو جهت حرکت می کنند، اما ما در جهانی بیش از دو بعد زندگی می کنیم. پس به موس هایی نیاز داریم که امکان انجام کارها به شیوه متفاوتی را داشته باشند. این نمونه اولیه ویژه، که توسط Axsotic تولید شده، به شما امکان حرکت و چرخش در سه بعد را می دهد. فکر می کنید گشت و گذار در گوگل ارث سه بعدی با این موس چگونه است؟!



۱۲. موس Hands-Free :

kinect.jpg

اینجا همه داستان درباره تبدیل حرکات فیزیکی بدن به جابجایی روی صفحه نمایش است. کم کم به سمتی می رویم که دیگر به وجود سخت افزاری موس هم نیازی نداشته باشیم. البته کینکت مایکروسافت اولین تجربه عملی در این زمینه است. مثلا لپ تاپ هایی خواهد آمد که با این تکنولوژی، حرکات ما را ثبت کرده و برای کنترل سیستم عامل و برنامه ها از آن استفاده می کنند.



۱۳. موس ذهنی:

emotiv.jpg

سخت افزار؟ حرکت؟ مساله را اینقدر سخت و پیچیده نکنید. آینده موس ها، کنترل مکان نما فقط و فقط با مغز است. البته هنوز هدست هایی که قابلیت خواندن امواج مغزی را دارند در مراحل تجربی اولیه قرار دارند. اما تا وقوع تغییری به بزرگی اختراع اولین موس راه زیادی باقی نمانده است.

شنبه 17/2/1390 - 0:9
کامپیوتر و اینترنت
گروه خبری GSM: مركز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) تعداد كاربران وایمكس (اینترنت بی سیم ) را 154 هزار و 367 نفر در سال 1389 اعلام كرد.
 
به گزارش ایرنا ،‌ مركز مدیریت ملی اینترنت، به تازگی اقدام به انتشار اطلاعات مربوط به ضریب نفوذ و تعداد كاربران اینترنت در سال 1389 كرده است .

این مركز كه به وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است ، ضریب نفوذ اینترنت را در سال گذشته 66/32 درصد و تعداد كل كاربران را 24 میلیون و 554 هزار و 372 نفر اعلام كرده است .
براساس گزارش متما ، بیشترین كاربران اینترنت در كشور ،‌ مشتركین GPRS هستند كه از طریق موبایل به اینترنت وصل می شوند و تعداد آنها 10 میلیون و 129 هزار نفر است كه 41 درصد كاربران اینترنت در كشور را تشكیل می دهند .

هفت میلیون و 167 هزار نفر نیز از طریق تلفن و با كارت اینترنتی ( دایل آپ ) از اینترنت استفاده می كنند كه 29 درصد كاربران را تشكیل می دهند .
براساس این گزارش در سال 1389 تعداد كاربران اینترنت پرسرعت با سیم ( ADSL) به یك میلیون و 400 هزار نفر و میزان اتصال از طریق فیبر نوری نیز پنج میلیون 696 هزار اتصال رسید .
شنبه 17/2/1390 - 0:1
آموزش و تحقيقات
استفاده از خلال دندان در هر سایز یا مدلی به علت ایجاد آسیب های جدی به لثه دندان توصیه نمی شود.
                   
عبدالحمید ظفر مند، متخصص دندانپزشکی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: استفاده از خلال دندان در هر سایز یا مدلی به علت ایجاد آسیب های جدی و مخرب به دهان و دندان از جمله زخم شدن لثه ها و تجمع میکروب ها در نواحی زخم شده به افراد توصیه نمی شود.

وی تاکید کرد: خلال دندان نه تنها هیچ اثری در تمیزی دندان ها ندارد بلکه به علت جا گذاشتن نیمی از مواد غذایی در انتهای دندان ها، موجب تجمع بیش از پیش باکتری های عفونت زا در لثه ها و فساد دهان و دندان می شود.

این دندانپزشک تصریح کرد: خلال دندان به ویژه در صورتیکه به طور مداوم نیز استفاده شود منجر به ایجاد فاصله بین دندان ها شده که پس از مدتی علاوه بر تاثیر منفی بر روی زیبایی و شکل دندان ها، با جابه جایی و فاصله گیری دندان ها از یکدیگر موجب برو عفونت های مزمن لثه و دندان و انجام جراحی های ترمیمی می شود.

ظفرمند اظهار داشت: متاسفانه استفاده از خلال دندان به جای مسواک کردن و نخ دندان در سراسر جهان بسیار مرسوم است و تمام رستوران ها نیز در کنار سرویس های ارائه شده در اختیار مشتری قرار می گیرد ،در حالی که خلال دندان ها، با تحلیل لثه ها حتی موجب خونریزی های پی در پی لثه ها و تضعیف ریشه دندان نیز می شود.

عبدالحمید ظفرمند خاطر نشان کرد: به جای استفاده از خلال دندان، نخ دندان ها توصیه می شود که البته در استفاده از آنها نیز باید دقت زیادی صورت گیرد تا با ایجاد زخم و خونریزی در لثه ها موجب بروز زخم های دهان و دندان نشود و هنگام استفاده نباید نخ دندان را کاملا به سطح لثه چسباند و کشید تا لثه ها آسیب نبینند.
پنج شنبه 15/2/1390 - 22:22
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته