• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4661روز قبل
موسيقي
لوازم صوتی و تصویری

500x_cxc_700_01.jpg

CES 2011 Coverage at Narenji.ir

لذت موسیقی در سفر با یک هدفون ضد نویز واقعی گوش کردن به موسیقی در فضای بیرون لذت بخش است به شرطی که سر و صدای محیط مزاحمت ایجاد نکند. اینجا است که داشتن یک هدفون که مجهز به فناوری از بین برنده نویز محیط است، به کار می آید. محصول جدید شرکت Sennheiser هم همین کار را می کند با این برتری که در سه مرحله مختلف جهت از بین بردن سر و صدا اقدام می کند که آن را منحصر به فرد می کند.‏

مدل CXC 700 در ابتدا صداهای فرکانس پایین 100‪-‬400Hz را حذف می کند. حالا از دست صداهایی مانند هواپیما، قطار و موتور خودرو ها راحت می شوید. در مرحله دوم این هدفون صداهای با فرکانس متوسط را حذف می کند. صداهایی مثل سیستم های تهویه مطبوع و .... اگر بخواهید کلا از دست تمام سر و صدا های محیط راحت شوید می توانید لایه سوم را هم روشن کنید تا تقریبا تمام صداهای بیرون برای شما حذف شود.‏

جالب تر این است که این هدفون یک امکان گفتگوی سریع را هم به شما می دهد. مثلا وقتی می خواهید با فردی صحبت کنید اما صدایش را نمی شنوید. نیاز نیست هدفون را از گوش خارج کنید. دکمه روی هدفون را میزنید تا فیلترهای صدا به صورت موقت غیرفعال شوند و بتوانید گفتگو کنید. بعد دوباره با فعال کردن فیلترها به دنیای موسیقی خودتان بر میگردید.‏

طراحی هدفون هم به گونه ای است که در حالت خوابیده وقتی سرتان روی بالش است گوش را آزار نمی دهد. برای داشتن تمام این امکانات باید ۳۲۰ دلار ناقابل هزینه کنید.‏


پنج شنبه 2/4/1390 - 21:4
موبایل
لوازم صوتی و تصویری

سامسونگ مدت هاست در کنار بقیه محصولات اش، به تولید دستگاه های پخش موسیقی قابل حمل می پردازد و محصولات جالب توجهی را نیز ارائه کرده است. اما به نظر می رسد بعد از عرض اندام در بازار تلفن های هوشمند با محصولاتی مانند Galaxy S، تصمیم دارد بخت خود را در بازار ابزارهای پخش موسیقی پرتابل یا PMP ها هم بیازماید.


از همین رو این شرکت از روز گذشته عرضه دستگاه پخش مولتی مدیای قابل حمل Galaxy Player خود را در کره آغاز کرده است. این پخش کننده که با نام YP‪-‬GB70 در لیست محصولات سامسونگ ثبت شده است، دارای صفحه نمایش ۵ اینچی تاچ بوده و از سیستم عامل آندروید ۲.۲ (فوریو) بهره می برد. از امکانات آن می توان به قابلیت دسترسی به اندروید مارکت، وای فای و پخش ویدیوهای فول اچ دی 1080p اشاره کرد.


این گجت که آن را اسمارت پلیر هم می نامند تنها ۱۱.۹ میلیمتر ضخامت و ۱۸۶ گرم وزن دارد. صفحه نمایش آن از نوع TFT LCD با رزولوشن ۴۸۰x۸۰۰ پیکسل است. یک دوربین ۵ مگاپیکسل با فوکوس خودکار و فلش ال ای دی هم بر روی آن تعبیه شده. البته از دوربین جلو برای ویدیو چت هم غفلت نشده است. باتری آن می تواند تا ۶۰ ساعت موسیقی و یا ۸ ساعت ویدیو برای تان پخش کند. و نکته آخر اینکه با دو ظرفیت ۱۶ و ۳۲ گیگابایت هم قابل ابتیاع است.

پنج شنبه 2/4/1390 - 21:3
موسيقي
لوازم صوتی و تصویری
پیانو

طراحی فوق العاده این پیانو شما را یاد چه چیزی می اندازد؟ یک وال غول پیکر که در اقیانوس بیکران شناور است. اما این وال به جای تغذیه از پلانکتون ها موسیقی را به شما هدیه می دهد.‏

سازنده، نام این پیانو را Whaletone گذاشته و کدام موسیقی دانی پیدا می شود که دلش نخواهد آن را داشته باشد؟ ‏

در کنار طراحی فوق العاده از صدای Roland این پیانو هم لذت خواهید برد و می توانید آن را در رنگ های متفاوت سفارش دهید. از قیمت اش سوال نکنید که خبر نداریم. باید اول فرم سفارش را پر کنید! ‏

تصاویر بیشتر را در ادامه مطلب ببینید.‏


Whaletone-by-Robert-Majkut-Design-Milan-2011-yatzer-5.jpg

Whaletone-by-Robert-Majkut-Design-Milan-2011-yatzer-3.jpg

پنج شنبه 2/4/1390 - 21:2
اخبار
خانه و آشپزخانه

احتمالا تا به حال طرح های مختلفی از توالت فرنگی های شیک و گرانقیمت را دیده اید و یا یکی از گرانقیمت های اش را در خانه دارید. اما بعید می دانم توالت مجهز به گرمکن صندلی، mp3 پلیر و ... جایی دیده باشید!


شرکت Kohler توالت فرنگی جدیدی را به بازار عرضه کرده است که به گونه ای می توان آن را یک پا گجت حسابی دانست. تمامی کارها و امکانات این توالت عجیب تنها توسط یک صفحه تمام لمسی رنگی کنترل می شود که تا فاصله شش متری از توالت قابل استفاده است (حتی کشیدن فلاش تانک!). از امکانات این توالت می توان به شیر داخلی قابل تنظیم، فلاش تانک دوبل با دو ظرفیت ۵ و ۲۲ لیتری، سیستم خشک کن، درب اتوماتیک، سیستم صوتی، ورودی mp3 پلیر، رادیو اف ام، گرمکن صندلی، بخاری پایین برای پاها و سیستم روشنایی اختصاصی اشاره کرد.


برای اینکه این توالت با امکانات مزدا 3 را در خانه تان داشته باشید، تنها کافی است ۶۴۰۰ دلار ناقابل از جیب مبارک هزینه کنید! با مراجعه به منبع می توانید فیلم و عکس های بیشتری از این ابزار های‪-‬تک (high-‬tech) را ببینید.


پنج شنبه 2/4/1390 - 21:0
کامپیوتر و اینترنت
اینترنت و شبکه

این که در هر وقت و هر جایی، قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشیم، واقعا فوق العاده است. اما این تنها هدیه ای نیست که تکنولوژی وای-فای به ما می دهد. مسلما وجود شبکه های بی سیم در منازل و سایر مکان ها، پتانسیل بالایی را برای انجام کار های گوناگون به ما می دهد. اما اکثر افراد فقط از جنبه دسترسی به اینترنت به موضوع نگاه می کنند. پس برای یافتن 5 مورد از بهترین کاربرد های وای.فای، با ما همراه باشید. این موارد به شما ایده های جالبی خواهد داد که چگونه استفاده های مفید دیگری هم از شبکه بی سیم خانگی تان بکنید.


1. همگام سازی تصاویر، آهنگ ها و سایرفایل های با اسمارتفون و بدون USB:

4.jpg

در عصر نسل اول iPod، همگام سازی موزیک (یا فایل های دیگر) بین کامپیوتر و دستگاه های پرتابل، نیاز به اتصال با کابل USB داشت. اما همگام سازی Wi-Fi امروزه کاملا نیاز ما را به سیم از بین می برد. حالا می توانید تلفن اندرویدی خود را با آیتیونز یا Winamp سینک کنید. از این گذشته، اپلیکیشن های بیشماری وجود دارند که قابلیت دسترسی به کارت SD را هم به کاربران اندروید می دهند. برنامه هایی مانند: WiFi File Explorer , Dazzboard , Android Manger WiFi و ...


2. انتقال بیسیم تصاویر از دوربین دیجیتال شما:

3.jpg

یکی از کار های آزار دهنده این است که برای دسترسی به اطلاعات دوربین دیجیتال خود، باید حتما از یک یا چند کانکتور استفاده نمایید. کارت هایی مثل Eye-Fi توانسته اند کار ها را بسیار آسان کنند. Eye-Fi اولین مموری کارت بی.سیم است. البته منظور این نیست که بدون سیم به دوربین شما متصل خواهد شد، در واقع پس از قرار دادن این کارت در دوربین، به طور خودکار با شبکه فای.فای شما ارتباط برقرار کرده و فیلم یا تصاویر را به آیفون، آیپد، کامپیوتر یا دستگاه های اندرویدی شما می فرستد. ضمنا این امکان وجود دارد که آن را برای آپلود مستقیم تصاویر به سایت هایی مانند Flickr, Facebook و Picasa تنظیم کنید.


3. استریم صوتی به هر اسپیکری در خانه:

1.jpg

زمانی که استریم کردن ویدئو تقریبا تبدیل به کاری روزمره شده است، استریم صوتی کاری بدوی به شمار می رود. اگر از امکانات استریمینگ iTunes استفاده نمی کنید، AirPort Express اپل می تواند هر موزیکی را به هر اسپیکری که می خواهید بدهد. البته، اگر شما از طرفداران اپل نیستید یا به هر دلیلی تمایلی به استفاده از این محصول ندارید، می توانید همیشه از یک روتر معمولی برای این کار کمک بگیرد. راه دیگری هم وجود دارد. هر وقت که اراده کنید، می توانید از آیپاد یا آیفون یا آیپد خود، موزیک ها را به کامپیوتر استریم نمایید.


4. اشتراک گذاری فایل ها با کامپیوتر های نزدیک

6.JPG

اگر می خواهید چیز هایی غیر از ویدئو را بین پی.سی ها به اشتراک بگذارید، چندین نوع گزینه برای انتقال فایل ها وجود دارد. البته سریع ترین روش برای این کار، اشتراک گذاری فایل ها روی یک شبکه وای فای یکسان است. (از نوع ad-hoc) این کار آسان ترین راه برای دریافت فایل از یک کامپیوتر دیگر است. البته اگر دوست داشته باشید، می توانید از دراپ باکسهم برای این کار بهره بگیرید. اما توجه کنید که این کار نیاز به آپلود فایل ها روی سرور و دانلود مجدد آن ها از یک کامپیوتر دیگر دارد. اما جالب است که در بخش تنظیمات دراپ باکس گزینه ای وجود داره به نام Sync Over WiFi اگر آن را روشن کنید دراپ باکس تشخیص می دهد که دو کامپیوتر شما در یک شبکه خانگی هستند و کار انتقال فایل را خیلی سریع تر از طریق شبکه وای فای انجام می دهد.


5. TeamViewer:

5.JPG

Team Viewerیکی از جالب ترین و کاربردی ترین نرم افزار ها برای کنترل کامپیوتر از راه دور می باشد.البته با این نرم افزار می توانید هم از طریق اینترنت و هم از طریق شبکه های محلی با کامپیوتر های دیگر ارتباط برقرار کنید. اگر کامپیوتری که با آن ارتباط برقرار می کنید و همچنین دستگاه شما، از یک شبکه استفاده کنند، سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالاتر رفته و اعتبار اینترنتی شما هم مصرف نخواهد شد. خدمات انتقال داده این نرم افزار، به ویژه برای انتقال داده ها از کامپیوتر به اسمارتفون و ... موثر واقع خواهد شد. پس از آن غافل نشوید.


شما چه کاربرد های جالب دیگری را برای شبکه های وای فای می شناسید؟ با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پنج شنبه 2/4/1390 - 20:58
اخبار
پزشکی

در بیشتر کشورها، بیماریهای قلبی علت اصلی مرگ و میر یا حداقل یکی از علتهای اصلی آن به شمار می آیند. وقتی بیماری دچار ایست قلبی می شود، ثانیه ها برای نجات وی ارزش پیدا می کنند و یک دقیقه زودتر رساندن بیمار به یک مرکز درمانی هم می تواند شانس حیات او را به میزان قابل توجهی بالا ببرد. اما حتی در کشورهای پیشرفته و با سیستم اورژانس مجهز هم بسیاری از بیماران این امکان را پیدا نمی کنند که در فرصت طلایی بعد از حمله قلبی به امکانات درمانی دسترسی پیدا کنند. بنابراین چاره چیست؟ افزایش تعداد هلیکوپترهای آمبولانس؟ ساختن تعداد بیشتر و بیشتری از مراکز اورژانس؟ یا ساختن مجتمع مسکونی برای بیماران قلبی در داخل بیمارستانها؟ به نظر نمی رسد این راهها عملی و یا مقرون به صرفه باشند. اما شاید Smartheart (قلب هوشمند) بتواند کارها را راحت تر کند.


پیش از این هم در مورد ابزارهایی که ریتم و ضربان قلب را کنترل می کنند و با تلفن همراه در ارتباط هستند نوشته ایم. اما این بار ما با یک دستگاه EKG (نوار قلب) واقعی روبرو هستیم. گجتی که می تواند مانند یک دستگاه نوار قلب واقعی، جزئیات فعالیت قلب شما را ثبت و به پزشکتان ارسال کند. بدون آنکه نیاز باشد آن همه سیم و اتصالات مختلف معمول برای سنجش نوار قلبی را با خودتان این طرف و آنطرف ببرید یا به بدن خود وصل کنید. این دستگاه که مانند یک کمربند به قفسه سینه بسته میشود، در عرض تنها 30 ثانیه داده های مربوط به فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند و بصورت بی سیم به تلفن هوشمند شما ارسال می کند، سپس اپلیکیشن رایگان نصب شده روی تلفن همراه شما ( که در حال حاضر برای آیفون، اندروید و بلک بری در دسترس است) این داده ها را پردازش می کند تا برای پزشکتان بفرستید، البته اگر وضع آهنگ ضربان قلب چندان خوب نباشد، این اپلیکیشن هشدار خواهد داد و پزشکتان را نیز از وضع شما باخبر می کند.

2.jpg

هرچند اپلیکیشن این دستگاه رایگان است اما خود دستگاه که از پاییز امسال به بازار عرضه خواهد شد؛ 500 دلار قیمت دارد و اگر بخواهید از سرویس آنلاین تحلیل نوار قلب و مشاوره پزشکی هم استفاده کنید، ماهانه 20 دلار دیگر باید بپردازید. اگر هزینه خرید دستگاه باعث ایجاد حمله قلبی نشوند، گجت خوبی در کنترل وضع سلامتی بیماران خواهد بود.

پنج شنبه 2/4/1390 - 20:56
کامپیوتر و اینترنت
نرم افزارها

واقعیت افزوده فناوری ای است که به ما اجازه می دهد دنیای مجازی را به دنیای واقعی ببریم یا شاید هم دنیای واقعی را به دنیای مجازی. در واقع هدف واقعیت افزوده به وجود آوردن یک حالت تعاملی بین واقعیت و دنیای مجازی است. این تعامل گاهی به داستان های علمی تخلیلی شبیه می شود. فردی که عینکی به چشم می زند و به هر چیز که نگاه می کند، اطلاعاتی درباره اش می یابد.


البته در مورد شما داستان به این صورت است که باید اسمارتفون خود را جلوی چشمتان بیاورید و اطلاعات مختلف را مشاهده کنید. تفاوت در این جاست که شما برای مبارزه با بیگانه ها یا کارهای شوم و بد خواهانه از واقعیت افزوده استفاده نخواهید کرد. بلکه این فناوری به کمکتان می آید تا زندگی را آسان تر کنند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره واقعیت افزوده بیابید و کشف کنید که چرا این فناوری می تواند زندگیتان را تغییر دهد...


در چند سال اخیر واقعیت افزوده راه خود را از آزمایشگاه ها به اپ استور باز کرده و ما معتقدیم که در چند سال آینده، این فناوری راه خود را به زندگیتان باز خواهد کرد.


هنوز، خیلی از زمانی که نمایشگر های مولتی تاچ iOS و اندروید برای مردم عادی شده بودند؛ نگذشته بود که اپلیکیشن هایی مانند Layar و گوگل SkyMap، توانستند واقعیت افزوده را از آزمایشگاه های تحقیق و توسعه خارج کرده و آن را به مسیر اصلی خود هدایت کنند. برای بیشتر ما این اپلیکیشن ها بیش از اینکه جنبه کاربردی داشته باشند، به دلیل ایده ی تازه ای که مطرح می کنند، جنبه ی سرگرمی دارند. اما در چند سال آینده با وجود پیشرفته تر شدن تکنولوژی واقعیت افزوده، اشیاء دیجیتالی دیگر به یک عنصر متداول در زندگی مردم تبدیل می شوند.


البته جت های جنگنده ی نظامی، خیلی وقت است که با نشان دادن اطلاعات واقعیت افزوده به خلبان، به او توانایی های فوق انسانی ای برای تصمیم گیری فوق سریع در ارتفاعات بالا و در هنگام جنگ می دهند. در همین حال، اولین اپ های واقعیت افزوده برای مصرف کنندگان، فقط کمی از یک اسباب بازی برتر بودند. اپلیکیشن هایی که به کاربر اجازه می دادند ارواح مجازی را در دنیای واقعی مشاهده کند. اما این وضع پایدار نمی ماند. روش دریافت اطلاعات آینده ی ما، می تواند به همان جذابیت نشستن در کابین F-35 باشد!


- نقشه یابی یکپارچه

1.jpg

امروز نقشه های بینگ و گوگل، می توانند به ما نماهایی از سطح خیابان های بیشتر شهر ها نشان دهند. اما شما به زودی می توانید اطلاعات خیلی بیشتری از آن ها دریافت کنید. بنابر این نقشه های آنلاین به تدریج به یک دنیای سه بعدی تبدیل خواهند شد که شما می توانید در آن گردش کنید و بتوانید استریم های زنده ی ویدئویی، رسانه های اجتماعی و داده های تحت وبی را که مخصوص موقعیت فعلی شما هستند، دریافت نمایید. می توانیم حتی تا همین سال 2012 از نقشه ها انتظار داشته باشیم که بتوانند ویدئو های زنده را از میلیون ها دوربین متصل به وب، دور هم جمع کرده و به شما این امکان را بدهند که بتوانید از پی.سی خود، به هر خیابانی در جهان بروید و در آن گردش کنید.


- تبلیغات با واقعیت افزوده:

2.jpg

در چند سال گذشته، تعدادی از کمپانی های تولید اتوموبیل – به خصوص مینی و تویوتا – در تبلیغاتشان از واقعیت افزوده استفاده کرده اند. مدل تبلیغاتی به این گونه است که پس از نصب اپلیکیشن مخصوص روی کامپیوترتان، باید بار کد یا هر شاخص مخصوص دیگری را روبه روی وب کم کامپیوتر قرار دهید تا اپلیکیشن آن را به صورت یک شیء سه بعدی (مثلا خود اتوموبیل) روی صفحه نمایش شما نشان دهد. پس با تکان دادن و یا چرخاندن شاخص مربوطه، اتوموبیل سه بعدی درون صفحه هم تکان می خورد یا می چرخد.


در نمایشگاه E3 امسال، سونی پلتفرم خود را در این حوزه عرضه کرد. این پلتفرم که SmartAR (واقعیت افزوده هوشمند) نام دارد، می تواند اشیاء سه بعدی را بدون هیچ بار کد یا شاخص مخصوصی در صفحه رندر کند و قابلیت تعاملی را هم به آن بیافزاید. بنابر این در چند سال آینده باید در انتظار تبلیغات فراگیری باشید که از واقعیت افزوده استفاده خواهند کرد. تصور کنید که قبل از خرید یک گوشی موبایل، می توانید آن را به طور مجازی مورد بررسی قرار دهید و سپس به طور آنلاین سفارش دهید.


- HUD های متصل به وب

3.jpg

این عالی است که داده های واقعیت افزوده می توانند روی صفحه نمایش موبایل شما دیده شوند. اما خیلی متداول نیست که موبایل دائم جلوی چشممان باشد و از دریچه ی مانیتور به جهان نگاه کنیم. از سوی دیگر شیشه ی جلوی اتوموبیل ها می تواند یک HUD خوب برایمان باشد. HUD یا Head-Up Display به هرگونه نمایشگری می گویند که برای استفاده از آن مجبور به چرخاندن سر خود نباشیم. به عبارت دیگر، HUD نمایشگری است که همواره جلوی چشممان باشد و ما را محدود نکند.


در دوسال اخیر، مرسدس بنز و بی ام دبلیو، HUD های زیمنس را در ماشین های سطح بالای خود به کار گرفتند. البته شرکت شورلت هم این قابلیت را در مدل کاماروی امسال تعبیه نمود. از سوی دیگر کمپانی «اسپرینگ تک»، یک افزونه ی 400 دلاری را تولید کرده که اطلاعات را روی شیشه ی جلوی اتوموبیل نمایش می دهد. حتی اپلیکیشن هایی هم در اپ استور و اندروید مارکت موجود است که چنین کاری را به طور ابتدایی برایتان انجام می دهند!


وقتی چنین امکاناتی در محصولات سطح بالا و سطح پایین فراگیر شود، آنگاه شاهد خواهیم بود که اپلیکیشن های واقعیت افزوده ای مانند Layar پا به میدان می گذارند و تجربه ی شما را از رانندگی متحول می کنند.


- دنیای هولوگرافیک:

4.jpg

همین الان هم واقعیت افزوده وابستگی زیادی به دنیای مجازی دارد. مدل فعلی برای استفاده از واقعیت افزوده این است که آبجکت های مجازی روی تلفن شما پدیدار شوند و به کمک دوربین، با واقعیت تطابق و تعامل یابند.


اما مایکل بُو (Bove) پژوهشگر MIT و یکی از پیشگامان واقعیت افزوده، در حال توسعه ی فاز بعدی تکامل واقعیت افزوده است. یعنی هولوگرام ها! تیم آقای Bove قبلا هم هولوگرام های آزمایشی ای ساخته بودند که از دوربین کینکت و یک مک بوک که به یک نمایشگر هولوگرافیک متصل شده بود؛ برای تعامل با کاربر استفاده می کردند.


چالش کنونی این است که راهی پیدا کنیم تا هولوگرافیک بتواند با قیمتی ارزان تر و سایزی کوچکتر به کمک مصرف کننده بیاید. اگر این امر محقق شود، می توانید انتظار داشته باشید که وقتی در فضای شهر خود قدم می زنید، با اشیاء هولوگرافیک بر خورد و با آن ها تعامل داشته باشید. در این صورت، هولوگرافیک از مراکز خرید گرفته تا پارکها و لابی های هتل ها؛ فراگیر خواهد شد. اگر این طور شود هولوگرافیک می تواند به معنای واقعی کلمه، واقعیت را افزوده کند!


- سخن آخر:
امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم چشم انداز روشنی از آینده ی واقعیت افزوده برای شما ترسیم کنید. از نظر شما واقعیت افزوده به چه زمینه های دیگری می تواند وارد شود؟ چقدر از تعامل با اشیاء مجازی و هولوگرافیک در واقعیت لذت می برید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید

پنج شنبه 2/4/1390 - 20:52
اخبار
متفرقه

امروز قرار است از تخیل، فناوری و آیندهصحبت کنیم.اما تا به حال توجه کرده اید که ما هم اکنون در آینده ی دیروز زندگی می کنیم و نگاه افراد در گذشته های دور به تکنولوژی امروزی، مانند نگاه ما به فیلم های علمی-تخیلی بوده است! شبکه ای از ماشین ها که به مردم اجازه می دهد با یکدیگر در قاره های مختلف صحبت کنند. دوربین هایی که هر حرکتی را دنبال کرده و ضبط می کنند. ابزار پخش صدا و تصویر کوچکی که همه جا همراه شما است. این گجت ها آشنا به نظر می رسند؟ زیرا همه اینها به جزء عادی و جدایی ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده اند.
اما جالب است بدانید که این جملات، توصیف گجت های امروزی نیستند، بلکه نوشته های مشهورترین نویسندگان داستان های علمی-تخیلی دنیا، در سالهای دور هستند.


در ادامه مطلب همراه باشید تا به برخی از نمونه های جالب این گجت ها و تکنولوژی که آرزوی گذشتگان بودند، آشنا شوید.


۱. سیستم تلویزیون مدار بسته یا CCTV
تخیلات جورج اورول در کتاب «۱۹۸۴» در سال ۱۹۴۹

Three Surveillance cameras.jpeg

در یکی از مشهورترین بخش های یکی از رمان های قرن گذشته، جرج اورول کاراکتر اصلی رمان اش را در دنیایی از بدگمانی و سوءظن غوطه ور می سازد که همه افراد دائما توسط «برادر بزرگ» بدذات دیده می شوند.


اولین سیستم تلویزیون مدار بسته دنیا، سال ۱۹۴۲ در آلمان برای مشاهده و نظارت بر پرتاب موشک های V‪-‬2 نصب گردید. تلویزیون های مدار بسته از دهه ۱۹۷۰ در انگلستان برای نظارت عمومی به کار گرفته شدند و امروزه تنها در انگلستان از ۴میلیون دوربین مدار بسته نظارت عمومی، استفاده می شود.



۲. اینترنت
تخیلات مارک تواین در داستان کوتاه «از تایمز لندن در ۱۹۰۴» در سال ۱۸۹۸

image001.jpg

تلفن بهبود یافته و بدون محدودیت بعد مکان، که همه چیز را به صورت آنی نشان می دهد و شما را از اتفاقات کره زمین با خبر می سازد. همچنبن قابلیت بحث و جلسات صوتی را هم دارد و بینندگان در گروه های جداگانه ای دسته بندی شده اند.


شاید این یکی، به کمی بسط و تفسیر بیشتر نیاز داشته باشد. اما اگر به ۱۸۹۸ برگردیم، مارک تواین از یک شبکه ارتباطی جهانی با نام telelectroscope نوشته که شما از طریق آن می توانید همه چیز را ببینید و بشنوید. به نظرم توصیف خیلی خوبی از اینترنت در قرن نوزدهم است! اینترنت، یا آنچه که ارتش آمریکا آن را آرپانت (ARPANET‪:‬Advanced Research Projects Agency NETwork) می نامید، در سال ۱۹۶۹ به عنوان شبکه تبادل اخبار و گزارشات جنگی طی سالهای جنگ سرد راه اندازی شد.



۳. ماهواره مدار گرد
تخیلات آرتور سی کلارک در مقاله «ایستگاه های تقویت رادیویی زمینی بسیار قوی» که در سال ۱۹۴۵ در مجله Wireless World نوشته شد.

5bac3af07bd66f90bb1785b5c313_grande.jpg

هنگامی که آرتور سی کلارک درباره ‪"‬مارهواره های مدار گرد که با سرعتی همانند چرخش زمین، به دور آن می گردند، پس همیشه نسبت به زمین در نقطه ثابتی قرار دارند و می توانند ارتباطات بین المللی را ممکن سازند‪"‬، نظریه پردازی می کرد، در واقع یکی از دقیق ترین پیشگویی های متحیر کننده عصر ما را رقم می زد. جالب است که این ایده اولین بار نه در متون تخیلی و داستانی، که در یک کنفرانس علمی ارائه گردید! البته کلارک در کتاب هایش هم از این ایده استفاده کرده است.



۴. آی پاد ویدیویی
تخیلات اچ.جی. ولز در «هنگامی که خفتگان برخیزند» در سال ۱۸۹۹

wide_ipod.jpg

اچ جی ولز نویسنده برخی از مهمترین کتاب های علمی-تخیلی، در کتاب «هنگامی که خفتگان برخیزند»، دستگاهی را تصور کرد که بسیار شبیه مدیا پلیرهای مدرن امروزی از قبیل آی پاد ویدیو بود. توصیف وی از این ابزار، یک مربع مسطح کوچک است که تصاویر در آن به صورت بسیار واضح و زنده ای رنگ شده اند. افراد درون صفحه نه تنها می توانند حرکت کنند، بلکه با صدای واضحی سخن هم می گویند.



۵. نوزادان لوله آزمایش
تخیلات آلدوس هوکسلی در «دنیای جدید را نجات بده» در سال ۱۹۳۲

istockphoto_2910117-test-tube-babies.jpg

«دنیای جدید را نجات بده» یکی از مشهورترین نگاه ها به تصورات آینده است. آلدوس هوکسلی، در تخیلاتش دنیایی را به تصویر کشیده که انسان ها به صورت طبیعی متولد نمی شوند، بلکه توسط ماشین ها تولید می شوند. جایی که بهترین ژن ها انتخاب شده و به صورت کنترل شده تغذیه می شوند. این پیش گویی با تکنولوژینوزادان لوله آزمایش یا IVF به واقعیت بسیار نزدیک شده است‫.‬ در این شیوه که از سال ۱۹۷۸ آغاز شده، تخم خارج از بدن بارور می شود‫.‬ اما در واقع هنوز مرحله حاملگی و تولد وابسته به وجود انسان است‫.‬ به گمانم برای تحقق کامل این پیشگویی هنوز کمی زمان لازم داریم‫.‬



۶. سی دی - دی وی دی
تخیلات ای ای داک اسمیتدر «Triplanetary» در سال ۱۹۳۴

DVD_two_kinds.jpg

اسمیت در این کتاب از اطلاعات ضبط شده ای صحبت می کند که بعد از حمله شیمیایی مهلک، سالم باقی مانده بودند. زیرا آنها بر روی دیسک های قابل پخش از جنس فلز پلاتینیوم ذخیره شده بودند. درست است که سی دی و دی وی دی های امروزی از پلاتینیوم ساخته نشده اند، اما ظاهر فلزی آنها، این پیش گویی را به واقعیت نزدیک می کند.



۷. ربات
تخیلات کارل کاپک در نمایشنامه «ربات های جهانی راسوم»در سال ۱۹۲۰

rossums-universal-robots.jpg

نشانه هایی از اشاره به خدمتکاران مکانیکی را در اساطیر یونانی و افسانه پیگمالیون می توان پیدا کرد. اما اولین استفاده از کلمه ربات (robot) در معنای مدرن خود، در نمایشنامه R‪.‬U‪.‬R کاپک دیده می شود. این عبارت از کلمه چکی robota گرفته شده که به معنی نوکر یا عروسک کارگر است.



۸. نانوبات یا ربات نانو
تخیلات ریموند زد گالون در «یک تهدید مینیاتوری» که در سال ۱۹۳۷ در مجله Astounding Stories چاپ شده.

nanobot430x300.jpg

گالون در این داستان از Scarab صحبت می کند. ماشینی که توسط انسان ساخته شده و توانایی ساخت نمونه کاملا مشابهی از خود را دارد، که بسیار کوچکتر است و این شبیه سازی تا جایی پیش می رود که به میکروبات های بسیار کوچک ختم می شود. این ربات های بسیار ریز، دست مایه بسیاری از داستان های علمی-تخیلی قرار گرفته اند. امروزه هم دانش بشری درباره nanobotها همچنان در حال پیشرفت و کشفیات بیشتر است.



۹. غواصی
تخیلات ژول ورندر رمان «۲۰هزار فرسنگ زیر دریا» در سال ۱۸۷۵

20000-leagues-under-the-sea-poster.jpg

اگرچه لباس غواصی حتی در سال ۱۸۷۵ چیز جدید و عجیبی نبود، اما این کار تنها با لباس های نیمه جامد، همراه با لوله ای که برای تنفس با بیرون از آب ارتباط داشت، قابل انجام بود. در واقع کاپتان نمو اولین فردی بود که از یک سیستم پرتابل غواصی رونمایی کرد، که جهت تنفس زیر آب، هوای فشرده درون مخزن کوچکی همانند کوله پشتی سربازان، پشت غواص بسته می شد. پیشرفت و توسعه دستگاه تنفس اکسیژن ویژه غواصی تا اوایل قرن بیستم ادامه یافت، اما ابزار کاربردی و کاملی تا دهه ۱۹۴۰ تولید نشد.



۱۰. تبلتتخیلات سازندگان سریالStar Trek در سال ۱۹۶۷

Harrens_theorem.jpg

تبلت امروزه گجت پرطرفداری است که همه جا درباره آن صحبت می کنند. بسیاری از شرکت ها بر سر تولید و فروش انواع مختلفی از آن در حال رقابت هستند. در هر فروشگاه کامپیوتری می توان آن را پیدا کرد. اما جالب است بدانید، ابزاری که ما آن را به نام تبلت می شناسیم، در حقیقت اولین بار با نام PADD یا «ابزار نمایش و دسترسی شخصی» در مجموعه فیلم و سریال سفر ستاره ای مشاهده شد. درست است که این گجت دقیقا تبلت امروزی نیست، اما کمابیش از لحاظ ظاهر و حتی کاربرد، شبیه آن است.

پنج شنبه 2/4/1390 - 20:50
اخبار
متفرقه

ما اکنون در سال ۲۰۱۱ زندگی می کنیم. سالها پیش از این، زمانی بود که اگر کسی می خواست در مورد آینده و رخدادهای غریبش بنویسد، تاریخ ۱۹۸۴ را انتخاب می کرد. یا عده ای سال ۲۰۰۰ را سالی رویایی و عجیب می دانستند، اما حالا مدتها از آن زمان گذشته و ما در آینده آن گذشته ها زندگی می کنیم. اگر کمی به دور و بر خودمان نگاه کنیم پیشرفت هایی را در عرصه علم می بینیم که شاید سالها پیش تصورش را هم نمی کردیم. درست است که هنوز به مریخ نرفته ایم و تا تشکیل فدراسیون زمین و تسخیر کهکشانها فاصله زیادی داریم، اما به نظر می رسد بعضی وقت ها باید خط باریک میان علم و تخیل را در موضوعات علمی-تخیلی برداریم.

در ادامه مطلب با معرفی هشت رخداد علمی الهام گرفته از داستانهای تخیلی همراه ما باشید.



Romulan-Warbird-scifi-tech.jpeg

۱- نامرئی شدن
در سال ۲۰۱۰ دو پیشرفت جالب در زمینه نامرئی سازی اشیا حاصل شد. اولی تولید نمونه های اولیه از نوعی پوشش بود که می توانست با کانالیزه کردن نور، محتویات خود را نامرئی کند. نحوه کار بدین صورت است که این ماده که مانند یک ورقه فیلم نازک است، نور را به گونه ای دستکاری می کند که از اطراف ماده منحرف شده و دوباره به راهش ادامه می دهد تا به چشم ناظر برسد. به این ترتیب مشاهده کننده تنها نورهایی را می بیند که از پشت این ماده آمده اند و پس از دور زدن آن ماده دوباره به راه خود ادامه داده اند.دومی هم نمونه پیشنهادی سیستمی است که می تواند فضا-زمان را دستکاری کند. البته این سیستم ربطی به مسافرت در زمان یا چنین چیزی ندارد. بلکه وظیفه آن سریع کردن حرکت نور در یک طرف و کند کردن حرکت آن در طرف دیگر است. به این ترتیب یک فاصله به وجود می آید که می تواند حرکت یک جسم را از نظر پنهان کند. بگذارید کمی بیشتر توضیح دهیم. فرض کنید ما یک تکه نوار الاستیک ۱۰ سانتی متری داریم و می خواهیم ۱ سانتی متر از وسط آن را ببریم (پنهان کنیم). کاری که انجام می دهیم این است که دو لبه تکه های قبل و بعد از این قطعه یک سانتی متری را به طرف هم می کشیم تا به هم برسند. این همان کاری است که این سیستم با نور انجام می دهد، نور یک طرف جسم را کمی سریعتر و نور طرف دیگر را کندتر می کند، در نتیجه حرکت جسم دیده نمی شود. با توجه به سرعت بسیار بالای نور تغییری بسیار جزئی در این سرعت می تواند به خوبی حرکت یک جسم با سرعت کم و اندازه معمولی را از نظر پنهان کند.



transporter-startrek-sci-fi-tv.jpeg

۲- تله پورت
به تازگی دانشمندان توانسته اند ذرات را بطور آنی در فاصله حدود ۱۶ کیلومتری جابجا کنند. این مقدار در مقایسه با چند سانتی متر یا چند متر رکوردهای قبلی، دستاورد بزرگی به شمار می رود. هر چند هنوز هیچ کسی نمی تواند مانند فیلمهای علمی-تخیلی از این سر دنیا به آن سر دنیا برود، اما شاید دور نباشد زمانی که نوه ها با دهان باز و چشمان گشاد از پدر بزرگهای خود بپرسند: "می رفتید مسافرت؟ مسافرت دیگه کجا بود؟"



Navy-LaWS-scifi-tech.jpeg

۳- سلاحهای لیزری

بیشتر سلاحها در داستانهای علمی-تخیلی از لیزر یا اشعه های مشابه استفاده می کنند و از باروت و فشنگ در آنها خبری نیست. حالا نیروی دریایی امریکا این توپ لیزری را دارد که می تواند هواپیماهای کوچک و بدون سرنشین را سرنگون کند. بوئینگ هم نوعی سلاح لیزری را برای دفاع از هواپیماهای مسافربری طراحی کرده است که می تواند اهداف کوچک را نابود یا منحرف کند.



Willow-Garage-PR2-scifi-tech.jpeg

۴- ربات های خانگی

دیگر داشتن خدمتکارانی از جنس آهن و پلاستیک در انحصار شخصیتهای داستانهای آسیموف نیست. امروزه ما شاهد انواع رباتهای نظافتچی، پیشخدمت، مراقبت کننده و حتی آشپز هستیم. همین دیروز بود که ربات شکلات ساز را هم خدمت تان معرفی کردیم. البته تا آن روز که این رباتها بخواهند اتحادیه کارگری تشکیل بدهند و بر علیه انسان ها شورش کنند خیلی وقت باقی است و فعلا شما می توانید با خیال راحت یکی از انواع مدلهای ربات خانگی را سفارش بدهید.



tractor-beams-scifi-tech.jpeg

۵- اشعه باربر
بله درست خواندید. اشعه ای که قرار است اشیا را جابجا کند. مثل همان هاله های نورانی که برای جابجایی موجودات فضایی به کار می روند. اخیرا دانشمندان توانسته اند با ایجاد یک هاله لیزری در اطراف ذرات کوچک شیشه آنها را به حرکت در آورند. روش کار هم به این صورت است که این هاله هوای اطراف ذره را گرم می کند و با نشت هوای گرم از یک طرف هاله، مجموعه ذره و هاله قادر به حرکت با سرعت کم و در فاصله های نزدیک خواهند بود.



Transparent-aluminum-scifi-tech.jpeg

۶- آلومینیوم شفاف
این دقیقا همان ماده ای است که در مجموعه پیشتازان فضا معرفی شده بود. یک ورقه آلومینیوم مقاوم، نازک، سبک و در عین حال شفاف، آنقدر شفاف که بشود از ورای آن اشیا را دید. این نوع آلومینیم که توسط آلمانی ها تولید شده است تا ۱۲۰۰ درجه حرارت را تحمل می کند و از استیل هم مقاوم تر است.



Terminators-scifi-tech.jpeg

۷- هوش مصنوعی
پرفسور هنری مارک رم که یک پزشک و در عینحال مهندس کامپیوتر است، قول داده که تا سال ۲۰۱۸ پروژه ایجاد ذهن آگاه و هوشمند را به نتیجه برساند. داستانهای علمی-تخیلی زیادی از «هوش مصنوعی» گرفته تا انیمیشن «وال-ای» در مورد خطرات ایجاد یک هوش مصنوعی و خارج شدن آن از کنترل هشدار داده اند. شاید به همین خاطر است که بعضی رسانه ها دوست دارند اسم پرفسور هنری را بگذارند «دکتر فرانکشتاین جدید». هرچند این ذهن مصنوعی اصلا شباهتی به هیولای فرانکشتاین ندارد، اما ممکن است خطرناک تر از آن از آب در بیاید‫.‬ بنابراین توصیه می کنیم تا ربات های خانگی به این هوش و حواس نرسیده اند، حتما سفارش تان را در بند ۴ تکمیل کنید. به هر حال هر چیزی چشم و گوش بسته اش بهتر است، حتی ربات.



Horta-scifi-tech.jpeg

۸- حیات بیگانه
دانشمندان برای جستجوی موجودات زنده در سیارات دیگر، همیشه به دنبال الگوهای حیات زمینی گشته اند. مثلا در جستجوی ردپایی از اکسیژن یا آب یا مواد آلی در سیارات دیگر بوده اند. اما بعد از کشف نوع خاصی از حیات که به جای فسفر از آرسنیک استفاده می کند، تمام این تصورات دگرگون شد. در قسمتی از مجموعه پیشتازان فضا، فضانوردان یک موجود فضایی به نام هورتا را کشف می کنند که توسط دستگاه زنده یاب آنها قابل شناسایی نیست، چون در ترکیب بدن اش کربن نداشته و از سیلیکون تشکیل شده بود. همچنین در بسیاری از داستانهای علمی-تخیلی موجودات فضایی خصوصیاتی متفاوت با انسانها دارند. مثلا بیگانگان در فیلم «نشانه ها» به سادگی با آب نابود می شوند. یا در داستانهای دیگر با موجوداتی آشنا می شویم که از موادی غیر از اکسیژن تنفس می کنند. حالا کشف نوع جدید حیات روی زمین (توسط ناسا)نشان می دهد که نویسندگان داستانهای علمی-تخیلی، در مورد حیات واقع بین تر از دانشمندان بوده اند. به قول یکی از دانشمندان ناسا «داستانهای علمی-تخیلی، منشاء الهام های زیادی برای ما هستند، بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید.»

پنج شنبه 2/4/1390 - 20:46
کنکور

در هنگام مطالعه و فعالیت ذهنی از خوردن غذا بپرهیزید و برای خوردن غذا زمان به‌خصوصی را در نظر بگیرید، زیرا با این کار به شکلی مقطعی قندخون کاهش می‌یابد و فرد دچار بی‌حالی می‌شود.

کاوش‌های محققان نشان داده است که شب امتحان، غذاهای نشاسته‌داری مانند نان، برنج و ماکارانی بر بهبود و ارتقای کیفیت خواب، تاثیر بسزایی دارد. همچنین برای مقابله با استرس شب آزمون، برخی از سبزیجات مانند ریحان، نعنا و کاهو به همراه سیب مفید هستند.

همچنین کارشناسان تغذیه به داوطلبان توصیه می‌کنند درصورتی که دچار استرس و اضطراب بسیاری هستند و نمی‌توانند صبحانه مفصلی میل کنند، از خوردنی‌هایی مانند موز و کشمش استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود که صبح روز امتحان برای افزایش کارایی مغز از تغذیه‌هایی مانند تخم‌ مرغ، نان سنگک یا نان بربری با عسل یا پنیر که حاوی درصد بالایی از پروتئین یا فیبر هستند، استفاده شود.

گردو به علت مقدار بالای انرژی و فسفر می‌تواند بسیار مفید باشد، همچنین سایر مغزها مانند پسته و بادام نیز برای بی اشتهایی روز آزمون مثمر ثمر است.

در صبح روز آزمون نیز خوردن خوراک عدسی به آرامش در طول کنکور کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از عسل موجب کاهش میزان استرس و اضطراب می‌شود.

پنج شنبه 2/4/1390 - 20:36
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته