• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4142
تعداد نظرات : 10
زمان آخرین مطلب : 1310روز قبل
تاریخ

ت

‍‍ ‍ ☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘

۶ فروردین زادروز علیرضا افضلی‌پور

( زاده ۶ فروردین ۱۲۸۸ تهران – درگذشته ۱۸ فروردین ۱۳۷۲ تهران ) مهندس شیمی
و ( انسانی نیکوکار )

افضلی پور پس از تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در سال ۱۳۱۰ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و از دانشگاه بوردو لیسانس شیمی گرفت و برای دوره کارشناسی ارشد در رشته شیمی کشاورزی به لیل رفت.
وی در سال ۱۳۱۶ پس از پایان دوره تحصیلات عالی به میهن بازگشت و بعد از خدمت سربازی در سال ۱۳۱۹ در بانک کشاورزی استخدام شد. او پس از ۶ سال کار دولتی، بانک را به قصد تجارت در رشته برق رها کرد و در شغل جدید موفق شد و به ثروت رسید. در سال ۱۳۴۸ زمانی‌که ۶۲ سال داشت، با فاخره صبا ازدواج کرد، اما هرگز صاحب فرزندی نشدند.
فاخره صبا خواننده اپرا، نویسنده و فرهنگ‌نویس ایرانی، دوره تحصیلات خود را در فرانسه گذرانده بود. او سال ۱۳۲۶ پس از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشت و در هنرستان عالی موسیقی ایران مشغول به کار شد و همزمان در گروه‌های موسیقی کلاسیک در اداره کل هنرهای زیبای ایران به عنوان مدرس و مجری فعالیت داشت.
افضلی پور در دوران زندگی، همواره پند پدر را به خاطر می‌آورد که “پسرم برو تحصیل کن همه چیز را بیاموز و بعد که برگشتی به فرهنگ مملکتت خدمت کن!”
او یک سال پس از ازدواجش، تصمیم بزرگ خود را با همراهی همسرش عملی کرد. آنها دارایی خود را صرف خدمت در راه علم کردند و تصمیم گرفتند که دانشگاهی در یک منطقه محروم بسازند. این زوج نیکوکار در سال ۱۳۵۰ تصمیم به ساخت دانشگاه کرمان گرفتند و در نهایت این دانشگاه در سال ۱۳۶۴ به نام دانشگاه شهید باهنر کرمان افتتاح شد.
پس از آن، این زوج به بنای دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز کمک شایانی کردند و به پاس قدردانی از زحمات آنها، این بنا “دانشکده پزشکی مهندس افضلی‌پور” نامگذاری شد. علاوه‌ بر این بیمارستانی ۳۵۰ تخت‌خوابی آموزشی درمانی نیز به نام وی در کرمان موجود است.
علیرضا افضلی پور در ۸۴ سالگی درگذشت. همسرش بانو فاخره صبا نیز در تیر ۱۳۸۶ و در ۸۷ سالگی درگذشت.

 

چهارشنبه 6/1/1399 - 9:43
تاریخ

☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘

۶ فروردین زادروز ناصر مسعودی

( زاده ۶ فروردین ۱۳۱۴ رشت ) قدیمی‌ترین خواننده اشعار گیلکی

ناصر مسعودی، کوچکترین فرزند خانواده است. در سه‌سالگی پدر خود را از دست داد و همراه خانواده و سه خواهر و سه برادر خود به گذر سوخته تکیه کوچه مستوفی نقل مکان کردند. در آن زمان خواهر بزرگتر با خیاطی مخارج خانه را تهیه می‌کرد.
او در سال ۱۳۲۸ همراه خانواده به تهران آمد و توانست در خدمت علی‌اکبرخان شهنازی به شاگردی پذیرفته شود و سپس در سال ۱۳۳۴ به گیلان بازگشت و در رشته تئاتر به فعالیت پرداخت و همزمان با آغاز به کار رادیو گیلان در سال ۱۳۳۶ به رادیو آمد و به عنوان یکی از نخستین خوانندگان در این رادیو به اجرای برنامه پرداخت.
در سال ۱۳۳۹ توسط یکی از دوستان خانوادگی به احمد عبادی و ملوک ضرابی معرفی شد و این آشنایی یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی او به‌شمار می‌رود و تأثیر بسیاری در زندگی او گذاشت.
او در سال ۱۳۴۲ با دختری گیلک ازدواج کرد که حاصل آن دو دختر به نام‌های بنفشه و بیتا و یک پسر به نام علی است.
بعد از انقلاب، سال‌ها انتشار آثار او ممنوع بود؛ ولی تبحر او در موسیقی فارسی و گیلکی موجب شد که سرانجام با ترانه‌های جدیدی به فعالیت خود ادامه دهد.
از او در بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری بیش از ۵۰۰ ترانه به جا مانده‌است که بیش از ۲۰۰ آهنگ فارسی و سنتی ۱۵ برگ سبز و ۱۰ شاخه گل و بیش از ۲۵۰ ترانه محلی گیلکی است.


☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘

چهارشنبه 6/1/1399 - 9:40
تاریخ

 

‍ ‍ ☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘

۶ فروردین زادروز علی‌اکبر شکارچی


 

( زاده ۶ فروردین ۱۳۲۸ لرستان ) نوازنده کمانچه

شکارچی در سال ۱۳۵۰ با ساز تخصصی کمانچه به دانشگاه هنرهای زیبای تهران وارد شد. کمانچه‌نوازی را تحت تأثیر کمانچه نوازان لرستان شروع کرد و اولین کسی بود که با ساز تخصصی کمانچه به تحصیل موسیقی در دانشگاه تهران پرداخت.
اولین کنسرت را در شیراز در سال ۱۳۵۴ به سرپرستی حسین علیزاده اجرا کرد. در ۱۳۵۶ نفر اول کمانچه‌نوازی ایران در آزمون "باربد" به دبیری هوشنگ ابتهاج و داوری علی‌اکبر شهنازی، مهدی فروغ، مهدی برکشلی، داریوش صفوت و علی تجویدی شد.
در ۱۳۵۸ اولین اجرای صحنه‌ای را در دانشکده هنرهای زیبا با حسین علیزاده و بهمن رجبی به صورت سه‌نوازی داشت که با توجه به استقبال فراوان تبدیل به اولین کارش به‌عنوان "موسیقی خلق لر " منتشر شد. بعد از آن کارهای زیادی را به صورت انفرادی به انجام رساند که از جمله آنها تدوین و انتشار تکخوان با گروه کر و سرنا‌نوازی شامیرزا مرادی و نیز آلبوم «خونین شهر» با همکاری «عطا جنکوگ».
در سال ۱۳۷۱ «ردیف‌های میرزاعبداله» را برای اولین بار به عنوان یک شیوه آموزشی و یک منبع مرجع ضبط کرد. بعد از آن اجرای قطعاتی از موسیقی لری به یاد «علیرضا حسین‌خانی» و «بیست ترانه لری» بود که از سوی آوای شیدا به سرپرستی «محمدرضا لطفی» در دسترس عموم قرار گرفت.
این نوازنده کمانچه و ردیف‌دان سپس کتاب آن تحت عنوان "بیست ترانه کهن لری" و دو کتاب دیگر با عنوان‎های "وزن خوانی جلد یک" و "وزن خوانی جلد دو" نیر منتشر شد.
بعد از این دوره به اجرای تعدادی تکنوازی می‎رسیم، نظیر: "خواب شقایق"، "عاشقانه"، "بهار باد"( به همراه ارکستر سمفونیک و سازهای محلی با اجرای ایرج رحمانپور)
شکارچی نزد استادانی چون بهاری، صفوت، ذوالفنون و نورعلی‌ برومند به فراگیری موسیقی پرداخت و کارهای آوازی را نزد استادانی چون کریمی، فروتن و هرمزی فراگرفت
او بعد از فارغ‌التحصیلی در همان دانشکده هنرهای زیبای تهران به تدریس پرداخت و سپس حدود هشت سال در دانشگاه هنر و سوره کمانچه‌نوازی درس داد.
وی به همراه "حسین علیزاده" کنسرت‌های مختلفی را در کشورهای اروپایی از جمله اتریش و آلمان اجرا کرد. و نیز همراه دخترش "آساره شکارچی" که نوازنده تنبک است، کنسرت‌هایی را در کشورهای متعدد: سوئد، سوئیس، نروژ، بلژیک، فرانسه، اسپانیا، انگلستان، کلمبیا، استرالیا و چندین کشور دیگر به صحنه بردند.
در ایران نیز از سال ۹۴ در شهرهای اهواز، اندیمشک، بهبهان، دورود، کوهدشت، اراک و خرم آباد به صورت تکنوازی و یا به همراه گروهی بنام "کمان آوا" که از بهترین استادان کمانچه‌نواز ایران تشکیل شده است، به اجرای کنسرت پرداخت.

آثار :
موسیقی خلق لر (این اجرا در تیرماه ۱۳۵۸ انجام شد و به نام آلبوم موسیقی خلق لر به بازار آمد، ولی چندی بعد توقیف شد) (با همکاری حسین علیزاده)
جرس
کوهسار
بیست ترانه کهن لری
کاروانه
خونین‌شهر (کار مشترک با عطاجنگوک)
قطعاتی از موسیقی لری
بهارباد (با صدای ایرج رحمانپور)
خواب شقایق
کارهای پژوهشی آلبوم ردیف میرزا عبداله با کمانچه (۱۳۷۲)
موسیقی فیلم خون بس (۱۳۶۹)
عاشقانه (۱۳۸۶) (با تنبک آساره شکارچی)
ایل بانگ (با تنبک آساره شکارچی)
آلبوم چراغ افروخته (به همراهی تنبک آساره شکارچی) - دو سی دی تصویری (نواختن کامل ردیف موسیقی ایرانی)
و همچنین انتشار ۲ جلد کتاب وزن خوانی را می‌توان نام برد و نیز تجزیه و تحلیل بیست ترانه کهن لری که در دست انتشار است.

☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘

چهارشنبه 6/1/1399 - 9:37
ایرانگردی


موسوی از مسدود سازی مسیرهای منتهی به تفرجگاه های کوهستانی پایتخت به منظور جلوگیری از تجمع شهروندان و قطع زنجیره کرونا تا پایان تعطیلات نوروز خبر داد.

حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به انتشار برخی از تصاویر که نشان می دهد شهروندان در دربند و درکه حاضر شدند، گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با فرمانداری شمیرانات و سرکلانتری یکم تهران تصمیم‌ بر این شد ورودی های منتهی به تفرجگاه دربند، درکه ، کلکچال و دارآباد تا پایان تعطیلات نوروز به منظور قطع زنجیره کرونا به روی شهروندان‌ بسته شود.

شهردار منطقه یک تهران افزود: یکی از علل این تصمیم(مسدود سازی مسیر های منتهی به تفرجگاه های کوهستانی) حضور شهروندان در این تفرجگاه ها بود که هم از لحاظ گردشگر پذیر بودن و هم از لحاظ ورزشی مورد استقبال شهروندان و گردشگران قرار می گرفت.

موسوی ادامه داد: مسدود سازی مسیرهای ورودی به منطقه کوهستانی شمال پایتخت با نصب بنرهایی اطلاع رسانی شده است و در کنار آن نیروهای حریم بان و پلیس کوهستان نیز برای جلوگیری از ورود شهروندان حضور فیزیکی دارند.

او با تاکید بر اینکه شهروندان از مراجعه به تفرجگاه های کوهستانی شمال پایتخت خودداری کنند، افزود: تمام تلاش ما این است با روش اقناعی از حضور شهروندان در مناطق تفرجگاهی کوهستانی شمال پایتخت جلوگیری کنیم تا زنجیره انتقال شیوع ویروس کرونا قطع شود.

چهارشنبه 6/1/1399 - 9:25
ادبی هنری

 

 

بسمه تعالی

 

 

روزنامه خبر جنوب , 25 مهر 98 .

 

 

 

 

 

 

 

غزلیات فیض کاشانی و عرفان توحیدی

 

 

 

 

 

مقدمه :


استاد علامه ملا محسن فیض کاشانی از شاعران , عارفان , محدّثین ,  مراجع تقلید , مفسّرین کتاب نورانی خداوند قرآن مجید , مهدویت پژوهان ِ قرن یازدهم هجری قمری و از مفاخر و بزرگان ِ تمام ادوار عالمان اسلامی گشته است . ایشان در غزلیات عرفانی از پیروان نامدار ِ لسان الغیب خواجه شمس الدین محمد حافظ گشته است . و غزلیات شیوا و فصیح ایشان سرشار از عرفان اسلامی گشته است . در ذیل عرفان توحیدی در اشعاراستاد  فیض کاشانی را بررسی خواهیم کرد .
متن :
آن که پنهان است از چشم کسان , پیداست کیست
در دل هر ذره خورشید نهان پیداست کیست

آری , حضرت توحید معشوق پنهان ِ جهانیان خواهد بود و هر آفریده ی جهان , نشانه ای از  وجود ِ مخفی اوست . همچنین , نور بی کران توحیدی که چشم معنوی و غیب بین خواهد نِگریست در تمام کائنات و در بطن هر آفریده , خواهد بود .


ظاهر باطن نما و باطن ظاهر نما
در عیان پنهان و در پنهان عیان , پیداست کیست

آری , جهان هستی , نشانه و آیینه ای برای وجود حضرت خداوند و  صفات الهی گشته است . در حالیکه حضرت خداوند از تمام مخلوقات , در حجاب گشته است . هم چنین تمام مخلوقات حضرت حق , در تمام لحظات عاشق و جستجو گر آن وجود پنهان خواهد بود .

آن که او پیداست چون خورشید نزد عارفان
در نقاب از دیده ی نامحرمان پیداست کیست

علامه فیض کاشانی به نکته ای عمیق اشاره کرده است :
افرادی که به مقام عارف توحیدی نائل گشته اند , وجود الهی  و حضور نور حضرت خداوند را در تمام لحظات به وضوح ,  حس خواهند کرد . همچنین افراد غیر عارف و غیر عاشق , در وجود ِ حضرت یزدان به تردید و شک خواهند نِگریست و حجاب همیشگی خداوند را که خویشتن موجب آن گشته اند ,  در اندیشه و قلب خویش خواهند داشت .

آن که حسن خوبرویان پرتوی از حسن اوست
هر جمیلی می دهد از وی نشان پیداست کیست

آری , حضرت حق زیبا ترین وجود ِ کائنات و تنها منشأ زیبایی بخش به ماسوالله تعالی گشته است . و هر زیبائی ِ کائنات , نماد و نشانه ای از جمال بی پایان و همیشگی حضرت توحید خواهد گشت .که چشم ها و قلب ها را به حضرت یزدان , متوجّه خواهد کرد .

آن که بهر او زمین بی خود , فلک سرگشته است
کوه از او نالان و دریا در فغان , پیداست کیست

آری , یاد حضرت خداوند و عشق به وجود انوار توحید , تمام هستی را شیفته , حیران و بیدل کرده است .

آن که جسم و جان از او پیدا و او از جسم و جان
ذات پاک او بری از جسم و جان , پیداست کیست

آری حضرت خداوند , خالق تمام اجسام و ارواح گشته است اما وجود  استثناء ایشان از جسم و جان نخواهد بود . همچنین شگفت انگیز خواهد بود که مخلوقات مادّی  و روحانی  الهی , نشانه ای از وجود و  صفات ِ حضرت یزدان گشته است .

عارفان را جز خدا با کس نباشد الفتی
عاشقان را غیر ذکر اوست کاری هست ؟ نیست

علامه فیض کاشانی می فرماید :
عشق و عرفان تنها برای معبود و معشوق ِ تمام کائنات , حضرت الله خواهد بود و نه وجود دیگری .  و این نکته را تنها عارفان ِ حقیقی توحید خواهند شکفت .
همچنین , عاشق حضرت توحید همواره در قلب و ذهن خویشتن , حضور عشق توحیدی را فراموش نخواهد کرد .

اختیار خود به او بگذار و بگذر از اختیار
بنده را جز اختیارش اختیاری هست ؟ نیست

در ادامه علامه فیض کاشانی به نکته ای جاودان اشاره کرده است :
آری ,  تمام اختیار های دو جهان به اختیار حضرت توحید وصل گشته است . و بدون اذن و خواست الهی
, اختیار ما در عمل ,  به نتیجه نخواهد رسید . و اندیشه ناب توحیدی , نیایش با حضرت خداوند و طلب کردن خواست و  اختیار و مصلحت اندیشی حضرت یزدان در تمام امور زندگی خواهد بود .

این عبادت ها که عابد در دل شب می کند
گر نباشد خالص , آن را اعتباری هست ؟ نیست

بنابر آیه ی شریفه قرآن مجید , عبادت کردن خداوند اقدس , هدف  از آفرینش انسان ها گشته است .
در ادمه فیض کاشانی خواهد فرمود :
تمام عبادات الهی در روز و شب , بایست با قلب بدون ریا و حضور قلب گردد تا مقبول حضرت خدا واقع گردد . در غیر این صورت , عبادت , ثواب نخواهد داشت .
و عبادت زیاد , معیار جایگاه برتر دینی و الهی نخواهد بود . مگر با حضور قلب عاشق و بی ریا .

ای فیض بس کن زین انین در صنع , صانع را ببین
تا آن زمن کز این زمین افتد برون اثقال ها

عارف کاشان استاد فیض کاشانی در ادامه فرموده است :
شکایت از دنیا را بایست از اندیشه و زبان , بیرون ریخت و به عشق و خواست الهی تسلیم , عامل و قانع خواهی گشت تا در زمان بی چون و چرای ِ محشر  قیامت  , آسوده و مورد رضای حضرت توحید خواهی بود .
آری , ظاهر آفرینش را بایست کنار گذاشت و آفریدگار کائنات یعنی حضرت توحید را بایست شناخت . و از غفلت بایست گذشت که در روز قیامت ,  تمام مادّیات چه بزرگ و چه کوچک , نابود خواهد گشت و تنها توشه ی بندگی و عرفان الهی , خواهد ماند .

نه ایم از تو جدا , موج های بحر وجودیم
نباشد از تو جدایی , نه جسم را و نه جان را

آری , تمام بشریّت از وجود حضرت حق  به وجود آمده است و حیات جاودان خواهد داشت  . و تمام ماسوا الله , چه اجسام و چه ارواح ,   از نور بی کران ِ حضرت یزدان پدیدار گشته است وتا ابد در هر لحظه  به عشق حضرت توحید بی قرار و مجنون خواهد بود .

ای جمالت کعبه ی ارباب شوق
وی کمالت قبله ی نقصان ما

آری , وجود حضرت حق زیباترین ِ موجودات  هر دو جهان گشته است . و تمام ماسوا الله تعالی , شور و شوق برای وصال حضرت خداوند را در وجود خویشتن همواره خواهند داشت .
همچنین تمام موجودات , دارای نقص در نیّت , زبان و عمل گشته است اما یاری و عنایت الهی سایه رحمت کامل را بر موجودات آفریده خواهد افکند . چون حضرت معبود یعنی الله جلّ جلاله , کامل ترین و تنها وجود است که خواهد توانِست ما موجودات ناقص را , کمال دهد .

در لجه ی شهود شهادت غریق کن
از ما بگیر مایی ما در سلام ما

آری , عارفان حقیقی ِ حضرت توحید , با تسلیم جان و داشته های خویش , خالص و به وصال عشق حضرت توحید خواهند رسید

هستی ز هر تمام , خدایا تمام تر
شاید اگر تمام کنی نا تمام ما

آری ,  کامل ترین وجود هر دو عالم , تنها حضرت حق خواهد گشت و در راه بی کران بندگی و عشق حضرت یزدان , ماسوا الله تعالی حقّ ِ بندگی را ادا نخواهند کرد و این ایثار بی کران ِ حضرت الله است خواهد بود که بندگی  ناقص آنان را اجر بهشت عطا خواهد کرد و به کمال خواهد بُرد .

با تو حلال و بی تو حرام است عیش ها
یا رب حلال ساز به لطفت حرام ما

آری , عیش های مادّی و ضدّ دینی , نابود و بی ارزش خواهد گشت ودر پیشگاه حضرت توحید باطل و گناه خواهد بود و تنها عشق به وجود و عرفان حضرت حق , توشه ی جهان جاودان اُخروی و ثواب الهی
خواهد بود . و عارفان حقیقی توحید در نیایش ها از حضرت خدا خواهند خواست تنها به وجود نورانی حضرت ربّ , عشق خواهند ورزید .


بی صدق بندگی , نرسد معرفت به کام
بی ذوق معرفت , نشود عشق رام ما
از بندگی به معرفت و معرفت به عشق
دل می نواز تا که شود پخته خام ما

در ادامه علامه فیض کاشانی به نکته ای جاودان اشاره کرده است :
آری , بندگی ما بایست از روی صداقت ِ نیّت و عمل ما  گردد تا عرفان ِ حقیقی حضرت توحید را خواهیم شکفت . و از عرفان توحیدی بایست به مقام عاشق حضرت توحید رسید تا به کمال و وصال حضرت خداوند خواهیم رسید .

فیض نور خداست در دل ما
از دل ماست نور منزل ما

آری , مهم ترین داشته ی ما ,  قلب ما گشته است که در روز ازل با نور حضرت خداوند که نور الانوار  گشته است , خلق شده است . و تنها نور قلبی , نور حقیقی دو جهان  گشته است .

از تو کام ار نبرم , ره دیگر سپرم
یار فیض است خدا , حسبی الله کفی

آری , حضرت توحید تنها معشوق ِ یاری رسان و کامل ِ هر دو جهان گشته است و توکل به عشق حضرت خداوند , جایگزین تمام انتخاب ها و شکست های عشق مادّی و زمینی خواهد گشت . و بایست دل را به معشوق مادّی نداد زیرا شکننده و آزار رسان گشته است . در حالیکه عشق  به حضرت یزدان بی پایان و نتیجه بخش ِ مطلق خواهد بود .

گر معصیت سزا نبود , معصیت مبین
بیچارگی ببین ز تو این ها غریب نیست

آری , بندگان پُر از گناه و اشتباه گشته اند و هر بنده ای در طول زندگانی خویشتن  , گناه خواهد کرد , اما امیدواری آنان به نور ِ یاری رسان حضرت توحید گشته است . و آنان  به بیچارگی و نیاز مندی مطلق بندگان , به نور حضرت حق اعتراف خواهند داشت .


فیض است و درگه تو , از این در کجا رود
الحاح بر در تو خدایا , غریب نیست

آری , ناله و اظهار بندگی و اِبراز ِ عشق به نور بی کران وجود ِ حضرت توحید , دریای بی کران گشته است و تنها نور حضرت توحید خواهد توانست به ماسوا الله تعالی , وسیله ی نجات و یاری گردد .

از حد خود زیاده اگر می کنم طلب
در حضرت کریم تمنا , غریب نیست

آری , فیض کاشانی به نکته ای جاودان اشاره کرده است :
بندگان , همواره در طمع و زیاده خواهی در پیشگاه حضرت خداوند گشته اند  و شکر گزاری نعمت های
الهی را غفلت خواهند داشت. اما به علّت اینکه  حضرت حق بخشنده ترین موجودات هر دو عالَم گشته است , آنان را از درگاه خود نخواهد راند . 

به دل تخم امید کشتم بسی
بدین کشتزارم سحابی بفرست

آری , رحمت حضرت الله , بی کران خواهد بود و تنها با خواست و لطف ایشان , نیاز های بندگان به نتیجه خواهد رسید . آری ,  انتظارو  امید واری به رحمت حضرت یزدان در قلب تمام ماسوا الله تعالی خواهد بود .

ز دریای غفران و ابر کرم
مرا رحمت بی حسابی فرست

به راستی , تنها ,  سر چشمه ی بی پایان توحید گشته است که وسیله ی حیات دو گیتی گشته است . و رحمت و  بخشش حضرت حق , بی کران خواهد بود .

اگر چه فیض به مقصود , ره نمی داند
ولیک در طلبش نور رهنمایی هست

آری عشق و بی تابی بندگان الهی برای وصال به عشق حضرت یزدان , ارزش بسیاری خواهد داشت و نور امید و راه گشا خواهد بود .

تا مرا از خود رباید , زرد و لاغر داردم
کهربای عشق ایزد , برگ کاهم کرده است

آری , عاشق و عارف حقیقی ِ حضرت توحید از جانب معشوق خویش یعنی حضرت الله جلّ جلاله , آزار و سختی خواهد کشید تا از جسم و نیاز های جسمانی خویشتن دوری خواهد گزید و به وصال عشق حضرت خداوند نایل خواهد گشت . و این خواست حضرت خدا گشته است .

بر نماز و طاعتم دانی که می بندد مدام ؟
آن که روی خویشتن را قبله گاهم کرده است


آری عاشق و عارف حقیقی ِ حضرت توحید چنان آشفته و بیدل و مست گشته است که از روی عشق و اختیار و نه تکلیف دینی , به عبادت و اطاعت همیشگی حضرت یزدان خواهد پرداخت .

هر که ز دنیا گذشت , لذت عقبی چشید
وآنکه ز عقبی گذشت , کام ز جانان گرفت

آری , عارفان حقیقی ِ حضرت نور السّماوات و الارض الله , در جهان دنیوی , از نیاز های مادّی خویشتن خواهند گذشت و انگاه که به بهشت اخروی خواهند رسید , از جمال حقیقی و معنوی حضرت توحید غافل نخواهند گشت و  در آتش دوری و عشق حضرت توحید خواهند سوخت و بهشت نیز مانع از جوشش عشق قلبی ایشان به وجود حضرت توحید نخواهد گشت و انگاه تنها معشوق هر دو جهان یعنی حضرت الله جلّ جلاله , عشق ایشان را خواهد پذیرفت و عشق ایشان  به خشنودی حضرت معبود الله جلّ جلاله خواهد شکفت .

نیست مدح خود که می گویم , ثنای ایزدست
آن که خوار او شدن , عزت پناهم کرده است

آری , بندگان الهی در میدان عمل  , تنها داشته های خویشتن را ستایش خواهند کرد  در حالیکه ستایش شدن ,  تنها برای حضرت یزدان گشته است . اما عارف حقیقی ِ حضرت توحید , به مقام فقر و فناء فی
نور الله خواهد رسید و حضرت یزدان , عشق به بندگی اورا خواهد پذیرفت . و عاشق حقیقی ِ خویشتن را
عزّت جاوید خواهد داد .

خوبی من , همه ز پرتو اوست
گر بدی هست مقتضای من است

آری , عارف حقیقی ِ توحید , تمام خوبی ها و زیبائی ها را تنها از سرچشمه ی نور حضرت خدا خواهد
دانِست . و بدی و زشتی در عرفان توحید راه نخواهد داشت  و سرچشمه ی عنصر " بَدی " تنها از جانب
ماسوا الله خواهد بود.

از خود ار بگذرم رسم به خدا
به خدایی که منتهای من است

در راه عشق حضرت خداوند , بایست از تمام داشته های دنیوی خویشتن , خواهی گذشت . آنگاه به وصال
جاودان حیات و عشق بی کران ِ حضرت یزدان در دنیای آخرت خواهی رسید .

گفت : برخیز ز جا فیض سحر را دریاب
ملک از بام سماوات به پایین آمد

در تعایم اسلامی و عرفانی , عاشق و عارف توحیدی زمان سحر را به نماز عاشقانه و نیایش حضرت توحید
خواهد شتافت و این فرصت را از دست نخواهد داد تا مَقامی والاتر از فرشتگان الهی خواهد یافت و رضایت معشوق یعنی حضرت الله را خواهد شکفت .

یا چو اسماعیل در راه رضایش سر نهیم
خویش را در عیدگاه وصل او قربان کنیم

در ادامه , علّامۀ کاشان , محمد محسن فیض کاشانی به نکته ای جاودان اشاره کرده است :
در راه خواست , خشنودی و تصمیمات حضرت حق ,  بایِست عاشقانه , از تمام داشته های خویشتن خواهی
گذشت .  همچون صادق الوعد حضرت اسماعیل در قربان گاهی که عید بزرگ تمام ادیان توحیدی گشته است .

تا که باشم تا که باشم بر در امید و بیم
در ضمیرم گه ثواب و گه عقاب انداختی
آری , در مسیر بی پایان ِ عشق حضرت توحید , معشوق الهی , حضور همیشگی قلب ما را خواهد خواست . و هدف از بندگی و ادیان الهی , عشق همیشگی به وجود حضرت خداوند خواهد گشت .


نتیجه :


علامه فیض کاشانی ,  در غزلیات خویشتن , از عارفان توحیدی ِ ساده گو و نکته دان گشته است . ایشان ,
نفس انسانی را به تربیت عرفانی و تحمّل سختی های راه عرفان توحیدی فرا خواهد خواند . و حضرت الله جلّ جلاله را تنها معشوق و معبود قلبی و عملی ِ جهانیان خواهد دانِست .  و مقصود نهایی عارفان حقیقی توحیدی را غرق شدن در دریای عشق حضرت الله جلّ جلاله خواهد دانِست تا قطره ای از دریای بی کران  عشق حضرت توحید خواهد گشت.


منبع :

دیوان فیض کاشانی _ ناشر : پیمان _ چاپ اول 1390 .

 

 

 

نویسنده : سید محمد حسین شرافت مولا

 

 

 

سه شنبه 5/1/1399 - 17:19
ایرانگردی



مدیرعامل سامان مدیریت پسماند از آغاز برخورد انتظامی با زباله گردها و پیمانکاران متخلف خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و أمور بین الملل سازمان مدیریت پسماندصدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان با بیان این مطلب که با گسترش بیماری کرونا، تفکیک زباله‌های خشک از سوی پیمانکاران با دستور شهرداری متوقف شده است، گفت: در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا و به منظور شکستن زنجیره انتشار، فعالیت تمامی مراکز تفکیک زباله متوقف شد و حدود ۲۳۰۰ کارگر حاضر در این بخش را با پرداخت حقوق تعطیل کردیم و قطعا تا پایان حضور ویروس کرونا تفکیک زباله صورت نمی گیرد.
وی افزود: همچنین با نشست ها و مکاتباتی که با دادستانی و فرماندهی انتظامی تهران داشتیم، طی ابلاغی دادستانی تهران از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خواست با همکاری شهرداری تهران مانع زباله‌گردی در سطح شهر شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به فعالیت گشت های این سازمان در سطح شهر اضافه کرد: با توجه به اینکه فعالیت عوامل غیرمجاز معمولا از ساعت 21 تا 24 است، عمده فعالیت اکیپ ها و گشت های ما مربوط به این ساعات می شود. همچنین سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ دستور داد تا گشت های ویژه ای برای برخورد با زباله گردها اعزام شوند.
علیپور تاکید کرد: با شیوع ویروس کرونا، این سازمان 25 خودرو مزدای دوکابین خریداری کرده تا نظارت ها و ممانعت از تفکیک و مقابله با گسترش ویروس با سهولت بیشتر و با دقت بالاتر انجام شود. از آن جا که همزمان با شیوع ویروس کرونا با حکم دادستانی پدیده زباله گردی کاملا ممنوع اعلام شد، نیروهای ما با حضور شبانه در خیابان ها و محلات در صورت مشاهده زباله گردها، این موضوع را به نیروی انتظامی گزارش داده و تذکرات و اخطارهای لازم را به منطقه می دهند.
وی با بیان اینکه از شب گذشته برخورد قهری با زباله گردان و پیمانکاران متخلف آغاز شده است گفت: تلاش ما این است تا بتوانیم با توقیف خودروهای غیرمجاز حمل زباله، متخلفین و سرشاخه های اصلی این کار را شناسایی کنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند افزود: شب گذشته بیش از ده تخلف در سطح شهر تهران شناسایی و با همکاری عوامل انتظامی متخلفان دستگیر و خودروهای حمل زباله توقیف شد و قطعا این برخوردها تا زمانی که ویروس کرونا باقی است برای حفظ سلامتی شهروندان با جدیت تمام صورت خواهد گرفت.
علیپور با تاکید بر این مطلب که سازمان مدیریت پسماند هیچ گونه حق قانونی برای برخورد قضایی شامل بازداشت یا توقیف خودروی زباله گردها را ندارد، گفت: تنها درصورتی که ثابت شود پیمانکاران سازمان پشت پرده این قضیه هستند، به طور قطع با آن ها لغو قرارداد خواهیم کرد.
وی افزود: متاسفانه در بحث زباله گردی شاهد سوءاستفاده از کودکان اتباع هستیم و اجرای طرح هایی همچون طرح کاپ (کاهش پسماند) و سختگیری های اخیر با هدف حفظ جان کودکان کار، جلوگیری از سودجویی برخی پیمانکاران و البته سلامت شهروندان تهرانی است .
علیپور در خاتمه گفت: در گذشته حجم پسماندی که روزانه در تهران تولید می شد حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تن بود که با اجرای طرح هایی همچون طرح کاپ این میزان به مرور به ۵ هزار و ۳۰۰ تن و این اواخر به ۴ هزار و ۹۰۰ تن کاهش پیدا کرد اما پس از تعطیل کردن تفکیک در مناطق حجم زباله‌ای که جمع آوری و دفن می‌شود مجدد به بیش از ۷۰۰۰ تن رسیده است.

سه شنبه 5/1/1399 - 13:42
ایرانگردی


 
مدیرکل دفتر شهردار تهران روز گذشته به اتفاق معاون خدمات شهری شهرداری تهران از تعدادی از میادین میوه و تره بار پایتخت، بازدید و از نزدیک در جریان خدمات این مراکز به شهروندان در ایام تعطیلات نوروز قرار گرفتند. 
 


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران؛ مدیرکل دفتر شهردار تهران در حاشیه این بازدید با اعلام اینکه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار طی دو سال اخیر، جزو سازمان‌های پیشرو شهرداری تهران بوده است و خوشبختانه عملکرد خوبی از خود برجای گذاشته است، گفت: این سازمان، چه در ارزیابی‌های درون مجموعه و چه در نظرسنجی‌هایی که از مردم به عمل آمده است، همواره جزو سازمان‌های موفق مجموعه مدیریت شهری بوده و همیشه بالاترین جایگاه را کسب کرده است.
مصطفی کاظمی با اعلام اینکه کسب این موفقیت و جلب رضایتمندی مردم، جای تشکر از مدیریت سازمان مدیریت میادین و کارکنان خدوم آن را دارد، افزود: عرضه جنس با کیفیت در زمان مناسب از سوی این سازمان به ویژه در مورد برخی محصولات در گاهی مواقع که بازار دستخوش تلاطم می‌شود و مردم دچار نگرانی می‌شوند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و میادین میوه و تره بار از التهاب در بازار جلوگیری می‌کنند.
مشاورعالی شهردار تهران با اشاره به اینکه سازمان مدیریت میادین توانسته به خوبی نقش خود را در خدمات رسانی به شهروندان ایفاء کرده و آرامش را به جامعه باز گرداند، اظهار کرد: عملکرد این سازمان و میادین میوه و تره بار تحت پوشش آن، بازتاب خوبی در سطح جامعه و دولت داشته، به گونه‌ای که بارها در جلسات هیات دولت، از شهرداری تهران به این خاطر تقدیر و تشکر شده است.
کاظمی با بیان اینکه در بازدیدی که از میادین میوه و تره بار داشتم، با وجود تعطیلات نوروز، شاهد استقبال خوب مردم از این مراکز بودم، تصریح کرد: با توجه به اینکه خرید مایحتاج روزانه، امری ضروری است، از شهروندان انتظار می‌رود با وجود تلاش‌های مراکز خدماتی نظیر میادین میوه و تره بار در رعایت بهداشت و نکات ایمنی، خودشان هم برای جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس کرونا، نکات بهداشتی را در این مراکز رعایت کنند.
گفتنی است، در این بازدید که ظهر روز گذشته از میادین میوه و تره بار جلال آل احمد و صادقیه صورت پذیرفت، مصطفی کاظمی، مدیرکل دفتر و مشاور عالی شهردار تهران به همراه مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از نزدیک در جریان نحوه فعالیت مراکز مذکور که با وجود تعطیلات نوروز بدون وقفه مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان هستند، قرار گرفتند.

 

سه شنبه 5/1/1399 - 12:40
ایرانگردی

 

فعالیت نصب مبلمان شهری در راستای ساماندهی بازار بزرگ احسانی رو به اتمام است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 19، این اقدام به منظور بهسازی محیطی خیابان احسانی از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران و با مشارکت شهرداری این منطقه در قالب نصب 12 ست مبلمان شهری شامل نیمکت، گلجای و سطل زباله در فواصلی به طور متوسط 60 متر در حال اجرا است.

براساس این گزارش در طرح ساماندهی خیابان احسانی که تاکنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، نزدیک به 400 تابلو نیز به منظور یکسان سازی تابلوی مغازه ها تعویض شده است که با نصب 100 تابلوی دیگر این طرح تکمیل خواهد شد.

همچنین اجرای تونل نوری به طول 90 متر و با ارتفاع 4 متر و 20 سانتی متر از دیگر اقدامات انجام شده در راستای بهسازی خیابان احسانی بوده که جلوه متفاوتی در ساعات تاریکی به این بازارچه بخشیده است.

در همین راستا نیز به دلیل وجود مغازه ها در خیابان احسانی و ضرورت دسترسی راحت تر خودروهای امدادی به این معبر، تونل محصور نشده و به همین منظور نیز پایه هایی به عرض 5 متر برای نصب چراغ های ال ای دی جانمایی شد.

سه شنبه 5/1/1399 - 12:23
ایرانگردی


مدیرکل دفتر شهردار تهران و معاون خدمات شهری شهرداری تهران از خدمات‌رسانی میادین میوه و تره‌بار به شهروندان در ایام تعطیلات بازدید کردند.



به گزارش خبرگزاری میزان، مصطفی کاظمی، مدیرکل دفتر شهردار تهران و مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران ظهر  (دوشنبه چهارم فروردین ماه) از خدمات‌رسانی میادین میوه و تره‌بار به شهروندان در ایام تعطیلات بازدید به عمل آوردند.

شایان ذکر است پس از شیوع کرونا در کشور، میادین میوه و تره‌باز با حفظ نکات بهداشتی به خدمات‌رسانی به مردم پرداخته و در تمامی ایام تعطیلات باز خواهند بود.

سه شنبه 5/1/1399 - 11:10
ایرانگردی




با توجه به انتشار خبری مبنی بر اعلام تعطیلی تمامی واحدهای تجاری تهران به جز فروشگاه‌های زنجیره‌ا‌ی، داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، پمپ بنزین‌ها و نانوایی‌ها از امروز سوم فروردین, مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران تاکید کرد: میادین میوه و تره بار تعطیل نیستند و تعطیل نمی‌شوند. 


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران؛ سید سعید راد با اعلام اینکه بارها تاکید کرده‌ایم که میادین میوه و تره بار در خط مقدم خدمت‌رسانی به شهروندان قرار دارند و تعطیل‌بردار نیستند، افزود: ۲۵۰ میدان و بازار میوه و تره بار شهرداری تهران، بزرگ‌ترین زنجیره توزیع انواع میوه، سبزیجات، صیفی‌جات و سایر محصولات مصرفی شهروندان را تشکیل می‌دهند و تعطیلی آنها امکان‌پذیر نیست.

او با تاکید بر فعالیت شبانه‌روزی کارکنان و کارگران میادین میوه و تره بار به ویژه در یک ماه اخیر، یادآور شد: تمامی همکاران ما با همه وجود و با تمام توان برای خدمت‌رسانی به شهروندان، استوار و صبور ایستاده‌اند و به مردم  قول می‌دهیم که میدان را خالی نمی‌کنیم. 

 همچنین میادین و بازارهای میوه و تره بار تهران تا ۹ شب ۲۹ اسفند یک‌سره باز بودند و بعد از تعطیلی یک‌روزه اول فروردین، ۲۲ میدان میوه و تره بار تهران از ۸ و نیم صبح تا یک و نیم بعد از ظهر دوم تا چهارم فروردین فعالیت می كنند و علاوه بر این، همه میادین و بازارهای میوه و تره بار تهران از ۸ صبح تا یک و نیم بعد از ظهر پنجم تا دوازدهم فروردین باز هستند.

سه شنبه 5/1/1399 - 11:4
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته