• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 40
زمان آخرین مطلب : 5530روز قبل
دانستنی های علمی

زندگی بر مبنای فرضی جادویی

اگر می‌دانستید كه امروز دست به هر كاری بزنید موفق می‌شوید، چطور رفتار می‌كردید؟ اگر می‌دانستید كه اصلا شكست خوردنتان غیر ممكن است و اصلا قادر نیستید از پا بیفتید و ناكام بمانید، چگونه زندگی می‌‌كردید؟ فرض كنید كه موفقیت و پیروزی شما تضمین شده است؛ چه كار می‌كردید؟ چطور فكرمی‌كردید؟ آیا پیشاپیش پیروزی‌هایتان را جشن می‌گرفتید؟ آیا از تلاش و كوشش‌هایتان بیشتر لذت می‌برید؟ بر چه مبنایی و با چه روشی زندگیتان را برنامه‌ریزی می‌ كردید؟ روش اداره كسب و كارتان چگونه می‌بود؟
به عقیده من اگر از وجود اینچنین تضمینی با خبر می‌شدید، قطعا راه و رسم زندگیتان تغییر می‌كرد. در این حالت اجازه نمی‌دادید این ترس‌های متداول مثل ترس از شكست یا ترس از موفقیت بر شما غلبه كنند و شرم و خجالت و اضطراب و نگرانی بی‌مفهوم می‌‌شدند. در این حالت و با وجود این باور دیگر شك و تردید نمی‌توانند آهسته آهسته به درون افكارتان نفوذ كرده شما را از حركت ناتوان كنند. هرگز بر وجود موفقیت و دسترسی یافتن خود به آن شك نمی‌كنید و درباره شكست خوردن نگران و مضطرب نخواهید شد. بسیاری از افراد خود را با دیگران مقایسه می‌كنند و معیار موفقیت خود را پیروزی‌های آنها می‌دانند ولی اگر بدانید كه پیروزی از آن شماست، خودتان را معیار سنجش پیشرفت‌هایتان قرار می‌دهید چرا كه هیچكس با كس دیگری قابل مقایسه نیست و توانایی‌های هر كس با دیگری فرق دارد. شما از این اصل به تمامی آگاهید. زمانی كه رشد، پیشرفت و موفقیت‌هایتان را با اوضاع گذشته خودتان قیاس كنید، دیگر توانایی‌ها و استعدادهایتان را پیش پا افتاده نمی‌انگارید اشخاصی كه خود را با بقیه مقایسه می‌كنند، هیچ وقت خوشحال نیستند چرا كه افرادی با توانایی‌ها و قدرتمندی‌های بیشتری از خود را مبنای تعیین ارزش كارهایشان قرار می‌‌دهند. آنها همیشه دلگیر و عصبی خود را سرزنش می‌كنند كه: "چرا مثل او نشدی؟"، "مگر نگفتی كه می‌خواهم مثل او باشم. " پس چه شد؟ و جملاتی منفی و زیان بار از این دست. ولی شمایی كه برگه تضمین صددرصد موفقیت در دستانتان است، این طور زندگی نمی‌كنید. اگر كسی در طول راه كسب موفقیت به شما كمك نكرد، چوب لای چرخ پیشرفتتان گذاشت و با حسادت و دشمنی راه را بر شما بست، تسلیم نخواهید شد. چرا كه می‌دانید گوی موفقیت در هر حال مال شماست. اگر هم كسی پس از كسب یك پیروزی درخشان، تشویقتان نكرد یا حتی با گفتار حسد بار آزارتان داد، باز هم خم به ابرو نخواهید آورد چرا كه حسادت و سنگ‌اندازی در راه پیشرفت آدم‌های موفق رسم بسیار كهنی است. آنچه برای شما مهم است نه حرف‌های دیگران كه خود آن پیروزی شیرین و لذت‌بخش است. موفق شدن حق شماست وصددرصد تضمین شده است.
تحرك،‌پویایی و شادابی اعتماد به نفس، شجاعت، عشق و علاقه و پشتكار هستند كه شما را در راه پرفراز و نشیب كسب موفقیت به جلو می‌رانند. شما برآنید كه هر چه بیشتر و بهتر تلاش كنید تا هر چه زودتر آن رویای همیشگی را به حقیقتی مسلم تبدیل كنید. می‌‌دانید كه شكست در كار نخواهد بود و اگر هم طی راه بارها و بارها شكست بخورید، بیمار شوید و زمین بخورید، باز هم پیروزی نهایی متعلق به شماست. هیچ كدام از این توقف‌های گاه به گاه در بین راه شكست نیستند چرا كه در پس هر یك درس‌هایی گرانبها نهفته‌اند. كسی كه از وجود این نكات، پندهای راه‌ساز آگاه است، پس از زمین خوردن همچنان روی زمین نمی‌نشیند. او برمی‌خیزد و با درس گرفتن از ناكامی‌ها برای ادامه راه تدابیر بهتری اتخاذ می‌كند. در همین حین است كه آن نكات ساده و كوچك ولی عمیق و سازنده را می‌یابد. كسی این چنین رفتار می‌كند كه بداند موفقیت مال اوست و هیچ شكی در راستی این گفته ندارد. شما نیز این چنین هستید.
شاید بگویید كه من چطور بدانم كه صددرصد موفق خواهم شد؟!. این طور نیستید ولی چرا وانمود نكنید كه بله هیچ این گونه‌اید و این ورقه طلایی در دستان شما نیز هست؟ تصور كنید. از ذهنتان كمك بگیرید. فرض كنید منبعی برتر و قدرتمند این تضمین موفقیت صددرصد را به شما می‌دهد می‌توانید از همین حالا موفقیت خود را در آینده ببینید. با این تصور و خیال زندگی كنید و طوری تلاش كنید و جلو بروید و پشتكار داشته باشید كه این رویا به حقیقت عینی و فیزیكی تبدیل گردد. فقط كافیست بگویید: «خب من فرض می‌كنم كه هر كاری را شروع كنم در آن موفق خواهم شد و به آرزوی قلبی‌ام خواهم رسید. پس از الان به بعد....»

شنبه 5/11/1387 - 9:5
دانستنی های علمی

مغز كودكان و ریاضیات

دفعه دیگر اگر كسی از سخت بودن ریاضیات شكایت كرد، طرفداران ریاضیات می توانند با گفتن این جمله كه: «حتی یك بچه شش ماهه هم می تواند این كار را انجام دهد» از خودشان دفاع كنند.
دانشمندان از طریق مانیتور كردن مغز شیرخواران اثبات كرده اند شیرخوارانی كه فقط شش ماه سن دارند می توانند اشتباهات ریاضی را تشخیص دهند. این كشف به یك مشاجره ده ساله در این زمینه پایان می دهد. گروهی از دانشمندان آمریكایی و اسرائیلی، ۲۴ شیرخوار را درمعرض یك نمایش عروسكی ویدئویی قرار دادند. آنها از عروسك ها برای انجام عمل جمع و تفریق استفاده كرده و واكنش عروسك ها را مشاهده كردند.
برای مثال آنها این نمایش را با دو عروسك آغاز كردند. قبل از پایان نمایش یك عروسك خارج شده و سپس چشم های شیرخوار توسط یك پرده پوشانیده شد. زمانی كه پرده به كنار رفت دو حالت اتفاق افتاد در حالت اول مطابق انتظار یك عروسك و در حالت دوم برخلاف منطق ریاضی، دو عروسك باقی ماند. شیرخواران زمانی كه تعداد عروسك ها دو تا بوده و با جواب ۱۱۲ مغایرت داشت، برای مدت زمان بیشتری به پرده خیره می شدند۰۴۸.
به طور میانگین زمانی كه بر روی پرده تعداد صحیح عروسك ها نمایش داده می شد، شیرخواران برای ۹۴۶ ثانیه بدان خیره می ماندند.در طول آزمایش بر روی سر كودكان توری حاوی ۱۲۸ گیرنده گذاشته شده بود كه فعالیت مغز را مانیتور می كردند. تحلیل داده ها نشان داد كه فعالیت مغزی كودكان در زمان مواجهه با پاسخ های درست و نادرست ریاضی، مشابه بزرگسالان است.به گفته مایكل پوسنر، استاد روانشناسی دانشگاه ارگون، این امر نشان می دهد كه آناتومی مغز بزرگسالان و كودكان مشابه یكدیگر است. این یافته كه در شماره پانزدهم گزارشات آكادمی ملی علوم به چاپ رسیده است، با این عقیده كه مغز از شیرخوارگی تا بلوغ دستخوش تغییرات اساسی می گردد، منافات دارد. وی می گوید نتیجه گیری مهمتر برای ما این است كه نظام مدیریتی می بایست در دوران كودكی ریشه داشته باشد. پژوهش های قبلی نشان داده بودند این سیستم كه با تصمیم گیری و انجام وظیفه ارتباط دارد تا سن ۵۲ سالگی كامل نمی شود.سایر پژوهش ها نشان داده اند كه مهارت های ریاضی بسیار زود ایجاد می شوند. در یك مطالعه نشان داده شده است كه توانایی تشخیص و جفت و جور كردن اعداد در كودكان وجود دارد. آنها زمانی كه دو صدا را شنیدند، به تصویر دو چهره خیره شدند و زمانی كه سه صدا را شنیدند به تصویر سه چهره نگاه كردند. مطالعه ای دیگر نشان داده است كه یك كودك پنج ساله می تواند عملیات نسبتا پیچیده ریاضی را انجام داده و برای مثال محاسبه كند كه آیا جمع دو عدد، بزرگتر یا كوچكتر از عدد سوم است یا خیر

شنبه 5/11/1387 - 9:3
دانستنی های علمی

ریلكسیشن هنگام خواب بهترین روش مقابله با استرس

كارشناس ارشد روانشناسی مركز بهداشت شهرستان یزد با تاكید بر مقابله با استرس گفت: ریلكسیشن هنگام خواب (آخرشب) بهترین روش مقابله با استرس است. به گزارش ایسنا ، شوفریان در همایش یك روزه بهداشت روان اظهار كرد: استرس نیروی فشارنده محیطی است كه شخص را تحت تاثیر قرار داده و تنشی در شخص به وجود می‌آورد كه دارای نتیجه ناخوشایند است. وی با بیان اینكه انسان خواهان آرامش است، افزود: بعضی از استرس‌ها لازم است و افراد باید راه‌های كنارآمدن با آن را یاد بگیرند. وی خاطرنشان كرد: استرس‌ها زمانی كه مدام بر روی سیستم بدنی فشار بیاورند توان فرد را گرفته و در صورتی كه فرد راهكارهای مقابله با آن را نداشته باشد دچار افسردگی روانی می‌شود. شوفریان اضافه كرد: استرس از 15 سالگی آغاز شده كه اوج آن 30 سالگی است، پس از آن در 45 سالگی كاهش پیدا می‌كند.
وی یادآور شد: در كشور ما سن استرس پایین‌تر است؛ چرا كه خانواده‌ها فشار زیادی بر كودكان خود وارد می‌كنند و از سوی دیگر حس رقابت در ایجاد استرس‌ها تاثیر گذار است. این كارشناس ارشد روانشناسی عنوان داشت: به منظور مبارزه با استرس می‌توان از روشهایی چون هیجان مداری مبتنی بر برون ریزی هیجان (صحبت كردن با دیگران) استفاده كرد و از سوی دیگر با گریه كردن، خود حمایتی خود را افزایش داد. وی خیال پردازی را در برخی موارد در كنترل و از بین بردن استرس موثر دانست.
این كارشناش ارشد بهداشت روان در پایان متذكر شد: ریلكشیشن و آرام سازی بدن در هنگام آخر شب و همچنین بررسی و ناچیز شمردن مشكلی را كه موجب استرس فرد شده را از دیگر روشهای مقابله با استرس برشمرد.
شنبه 5/11/1387 - 9:1
دانستنی های علمی

چگونگی حفظ سلامت جسم و روان در در زمستان

بسیاری از ما در ماه‌های سرد و كم آفتاب زمستان دچار بی حوصلگی، افت خلق و كسالت می‌شویم.
به گزارش ایسنا، پزشكان با توجه به این تغییرات روانی توصیه می‌كنند: افراد مراقبتهای بهداشتی را در فصل زمستان جدی‌تر بگیرند چون تغییرات آب و هوایی بدن را در برابر بیماریها آسیب پذیرتر می‌كند.
متخصصان می‌گویند؛ روزهای زمستان كوتاه‌تر می‌شوند و این امر باعث بروز اختلال در ساعت بیولوژیك بدن انسان می‌شود. اگر روزهای كوتاه و تاریك زمستانی شما را كسل و كم حوصله می‌كند به دنبال راهی باشید كه دوباره احساس شما را بهبود بخشد و حالتان خوب شود. اكثر دانشمندان معتقدند كه این مشكل مربوط به شیوه واكنش بدن در برابر نورخورشید در طول روز می‌شود.
تغییر در ساعت بیولوژیك بدن باعث افزایش ترشح هورمون ملاتونین و كاهش ترشح سروتونین می‌شود كه در نتیجه تندخویی و بی حوصلگی افراد در زمستان بیشتر به چشم می‌خورد. هم چنین اضطراب و فشاری كه بر اثر به هم خوردن كار ساعت بیولوژیك به وجود می‌آید باعث كاهش توانایی دستگاه ایمنی بدن می‌شود و متعاقب آن سلولهای سرباز و محافظ بدن نمی‌توانند به خوبی به وظیفه خود عمل كنند. گفته می‌شد كه حمام گرفتن با آب گرم می‌تواند تا حد زیادی در رفع این مشكل موثر باشد. علائم افسردگی در اثر ترشح ملاتونین بیشتر افزایش می‌یابد. با توجه به این عواقب جسمی و روانی متخصصان چندین راه كار ساده را برای كاهش این تاثیر نامطلوب بر بدن و روان انسان ارائه كرده‌اند كه عبارتند از:
- در تماس با نور قرار بگیرید. تا جایی كه می‌توانید در زمستان از خانه خارج شده و در فضای باز قرار بگیرید. مخصوصا این كار را در روشنایی روز انجام دهید.
- ممكن است در برخی موارد برای فرار از روزهای تاریك زمستان به جایی آفتابی برای تعطیلات سفر كنید، این هم می‌تواند روش خوبی باشد.
- خوب خوردن نیز راه كار مناسبی است. افسردگی زمستانی ممكن است گرایش شما را به مصرف غذاهای شیرین، قندی و كربوهیدراتها افزایش دهد مانند شكلات، پاستا و نان. اما فراموش نكنید كه خوردن مقادیر فراوان میوه و سبزی تازه در بهبود حال شما بسیار موثر است.
- فعال باشید. شواهد علمی بسیاری نشان می‌هد كه حداقل 30 دقیقه تمرین و تحرك بدنی به مدت سه نوبت در هفته برای مقابله با افسردگی بسیار موثر است. همچنین ورزش در فضای آزاد تاثیر مثبت دو برابر خواهد داشت. فعالیت و تحرك بدنی در واقع سطح ماده شیمیایی سروتونین در مغز را كه نقش تنظیم خلق را برعهده دارد افزایش می‌دهد.
شنبه 5/11/1387 - 8:59
دانستنی های علمی
اگر تفکر را از من بگیرند بجز جسم، همه چیز مرا کشته اند. (دنیس دیدرو) اگر خیانت نبود، جهان با رفاقت گلستان می شد.(ژول سزار) تفریحات اگر دستجمعی باشد لذت آنها بیشتر است. (نیوتن)  رنج تنها جالب است اما رنج همراه با عطر جالب تر است. (ولتر)  آنکه شتاب و حساب را باهم بکار می برد موفق تر است. (میرابو) قلم و زبان 2 وسیله طلایی روح انسان هستند ( شکسپیر)
شنبه 5/11/1387 - 8:44
دانستنی های علمی
شان افراد در گرفتن مقام نیست، بلکه در استحقاق آنها در بدست آوردن آن مقام خلاصه می شود.( ارسطو )
شنبه 5/11/1387 - 8:42
دانستنی های علمی

10 نکته زیبا:

- اگر اولش به فکر آخرش نباشی آخرش به فکر اولش می افتی

2- لذتی که در فراغ هست در وصال نیست چون در فراغ شوق وصال هست و در وصال بیم فراغ

3- آغاز کسی باش که پایان تو باشد

4- پرستویی که به فکر مهاجرت هست از ویرانی آشیانه نمی هراسد

5- کمی سبکسری لازم است تا از زندگی لذت ببری و کمی شعـــور، تا مشکلی برایت پیش نیاید

6- دوست واقعی کسی است که اگر ساعتها در کنار او ساکت بشینی و صحبتی بین تان ردوبدل

نشه بعد از خداحافظی احساس کنی که ساعتها باهاش درد و دل کردی

7- چون می گذرد غمی نیست

8- انسان باید سعی کند در زندگی چیزهایی که دوست دارد را بدست آورد ، و گرنه مجبور میشود چیزهایی را که بدست آورده است دوست بدارد

9- فرصتها در سختی ها بوجود می آیند بدون جاذبه، پرواز معنی ندارد

10- کاش میشد سرنوشت را از سرِِ نوشت

شنبه 5/11/1387 - 8:41
دانستنی های علمی
ت خداوند ممکن است تاخیر داشته باشد اما حتمی است  ) انتونی رابینز (
شنبه 5/11/1387 - 8:37
دانستنی های علمی
حتی مرگ نیز به شیرینی طعم حیات می افزاید زیرا ما را نسبت به زندگانی وابسته و علاقمند می سازد(اسمایلز)
شنبه 5/11/1387 - 8:37
دانستنی های علمی

زندگی رو زیاد جدی نگیر ، چون هرگز از اون زنده بیرون نمیری .) البرت هوبارد)
شنبه 5/11/1387 - 8:35
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته