• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 818
تعداد نظرات : 40
زمان آخرین مطلب : 3363روز قبل
اهل بیت

* طنین مظلومیت

در زمان امام سجاد علیه السلام كه حكومت ظالم اموی تسلط شدیدی بر همه امور داشت، هر گونه جنبش و حركت مسلحانه پیشاپیش محكوم به شكست بود و كوچك ترین حركتی از دید جاسوسان پنهان نمی ماند، به طوری كه حتی ازدواج امام را در مدینه به عبدالملك در شام اطلاع می دادند. عبدالملك طی نامه ای به آن حضرت، ازدواج وی را با یك زن كنیز غیر قریشی نقص شمرد و او را هم شأن امام ندانست و امام سجاد علیه السلام در پاسخ وی نوشت: «خداوند هر پستی را با اسلام بالا برد و هر نقصی را با آن كامل ساخت». عبدالملك با این كار می خواست به امام هشدار دهد كه همه كارهای او حتی امور داخلی و شخصی اش را زیر نظر دارد. در چنین شرایطی، حركت انقلابی امكان نداشت.
پنج شنبه 17/6/1390 - 21:10
اهل بیت

* در حصار تنهایی

با توجه به شهادت بسیاری از شیعیان مخلص در واقعه جانگداز كربلا، زمینه برای فعالیت آشكار امام سجاد علیه السلام از بین رفته بود و كسی جرئت برقراری ارتباط با حضرت، به عنوان تنها بازمانده اهل بیت را نداشت. از این رو ایشان چاره ای جز تغییر روش ندید و سیاست كناره گیری را در پیش گرفت و بر اساس برخی نقل ها، در خارج از مدینه زندگی كرد. امام باقر علیه السلام در این باره می فرماید: «پدرم علی بن الحسین علیه السلام پس از حسین بن علی علیه السلام چندین سال در بادیه[خارج از مدینه] زندگی كرد؛ زیرا امام ملاقات بامردم و رفت و آمد با آنان را خوش نداشت. وی از همان جا برای زیارت مرقد جد و پدرش به عراق می رفت و كسی متوجه رفتار او نمی شد.» امام سجاد علیه السلام تا پس از واقعه حرّه، به سیاست كناره گیری از جامعه ادامه داد و اثر آن هم در واقعه حرّه ظاهر شد و آن حضرت هیچ حمایتی از نهضت مردم مدینه نكردند.
پنج شنبه 17/6/1390 - 21:4
اهل بیت

* گروه شكاكان

با شهادت امام حسین علیه السلام ، شیرازه تشكیلات شیعه از هم پاشید و تردید و سرگردانی به درون آنها راه یافت و بسیاری از افراد، امامت حضرت سجاد علیه السلام را قبول نكرده، عمویش محمد حنفیه فرزند امام علی علیه السلام را به عنوان امام برگزیدند. یكی از محققان در این باره می نویسد: «با شهادت امام حسین علیه السلام و تقیه علی بن الحسین علیه السلام تنها فرزند باقی مانده او، شیعیان در حال آشفتگی قرار گرفتند و سردرگمی در رهبری فعال پیروان اهل بیت پدید آمد»... با وجود اینكه امام حسین علیه السلام به امامت فرزندش حضرت سجاد علیه السلام تصریح كرده و امّ سلمه را به رد امانت های امامت به حضرت زین العابدین علیه السلام امر كرده بود، بیشتر شیعیان از محمد حنفیه و نه از زین العابدین پیروی كردند.»
پنج شنبه 17/6/1390 - 21:2
اهل بیت
 اهداف عالی از زمان امامت حضرت سجاد علیه السلام برنامه دراز مدت امامان معصوم آغاز می شود. این دوره از حیات پیشوایان، در طول نزدیك به دو قرن همراه با پیروزی قاطع در زمینه كار ایدئولوژیك و آمیخته با صدها تاكتیك مناسب و مزین به هزاران جلوه از اخلاص و فداكاری بود. به طوركلی عصر زندگانی امام سجاد علیه السلام را این گونه می توان تشریح كرد: دوره نومیدی از پیروزی حركت مسلحانه، كوشش سازنده به امید ایجاد حكومت اسلامی به وسیله خاندان پیامبر در درازمدت، زمینه سازی برای رسیدن به این هدف از رهگذر كار فرهنگی و تربیت نیروی انسانی مناسب، تبیین تفكر اصیل اسلامی و نشان دادن بدعت ها و تحریف ها.
پنج شنبه 17/6/1390 - 21:2
اهل بیت
 گم كردگان راه یزید برای تثبیت پایه های حكومت خود، از هیچ جنایتی برای ضربه زدن به خاندان پیامبر دریغ نمی ورزید. از این رو بسیاری از مردم از امام امام سجاد علیه السلام فاصله گرفتند. امام صادق علیه السلام درترسیم این وضع تلخ و اندوهبار می فرمود: «مردم پس از شهادت حسین بن علی علیه السلام از اطراف خاندان پیامبر پراكنده شدند، جز سه نفر؛ ابوخالد كابلی، یحیی بن ام الطویل و جبیر بن مَطعَم. سپس افرادی به آنان پیوستند و تعدادشان افزون گشت.» یحیی به مسجد پیامبر در مدینه می رفت و خطاب به مردم می گفت: «ما مخالف و منكر راه و آیین شما هستیم و میان ما و شما، دشمنی و خشم و كینه آشكار و همیشگی است». وی نه تنها در حجاز، بلكه در كوفه نیز همین بیانات را ایراد می كرد و به صراحت از مروانیان و اهانت كنندگان به حضرت علی علیه السلام بیزاری می جست. در اثر همین موضع گیری های آشكار و پیروی از امیرمؤمنان علیه السلام بود كه حجاج بن یوسف ثقفی، او را دستگیر كرد و دست ها و پاهایش را قطع نمود و او را به شهادت رساند.
پنج شنبه 17/6/1390 - 21:1
اهل بیت
فعالیت های سیاسی امام سجاد علیه السلام * مسئولیت خطیر امام زین العابدین علیه السلام دردوران امامت 35 ساله خود، با پنج نفر از خلفای بنی امیه به نام های یزید پسر معاویه، معاویه پسر یزید، مروان پسر حكم، عبدالملك پسر مروان و ولید پسر عبدالمك هم عصر بود. هم زمان با آنها، عبداللّه پسر زبیر نیز در مكه ادعای خلافت داشت و برخی از مناطق حجاز و عراق را تحت نفوذ خود گرفته بود. در اوایل امامت حضرت سجاد علیه السلام ، اختناق شدیدی حاكم شد و شیعیان و پیروان آن حضرت كه دشمنان بنی امیه به شمار می آمدند، دستخوش ضعف و سستی گردیدند و تشكل و انسجام آنان از هم پاشید. مسعودی تاریخ نگار نامدار تصریح می كند كه علی بن الحسین علیه السلام امامت را به صورت مخفی و با تقیه شدید و در زمانی دشوار عهده دار گردید.
پنج شنبه 17/6/1390 - 20:59
اهل بیت
 پناه همگان رأفت و عطوفت امام خوبی ها، حضرت سجاد علیه السلام ، نه فقط مخصوص انسان ها بود، بلكه شامل حیوانات نیز می شد. آن حضرت با جمعی از اصحاب نشسته بودند. ناگهان آهویی آمد و ناله كرد و در جلو امام سجاد علیه السلام دست هایش را به زمین كوبید. امام به حاضران فرمود: آیا می دانید او چه می گوید؟ گفتند: نه. امام فرمود: می گوید فلان كس بچه مرا صید كرده است. از شما می خواهم به او بگویید بچه ام را بیاورد تا به او شیر دهم. آن گاه حضرت همراه حاضران نزد شكارچی رفتند. امام به او فرمود: تو را به حقی كه بر گردنت دارم آن بچه آهو را كه امروز صید كردی بیاور تا مادرش به او شیر دهد، او هم بی درنگ بچه آهو را آورد. حضرت فرمود: این را به من ببخش. او نیز با كمال میل آن را به امام بخشید. آن گاه بچه آهو همراه مادرش به طرف صحرا رفتند. امام سجاد علیه السلام فرمود: «آهو می گوید: خداوند هر مسافر غریب شما را برایتان برساند، چنان كه فرزندم را به من رسانید و خداوند علی بن الحسین را بیامرزد».
پنج شنبه 17/6/1390 - 20:57
اهل بیت
خورشید مهر روزی امام سجاد علیه السلام خادم خود را دوبار صدا زد، ولی او با اینكه صدای امام را می شنید، پاسخ نمی داد تا این كه در بار سوم نزد امام رفت. حضرت به او فرمود: ای پسر! مگر صدایم را نمی شنیدی؟ او گفت: آری شنیدم. امام سجاد علیه السلام فرمود: پس چرا جواب نمی دادی؟ خادم گفت: چون می دانستم اگر جواب ندهم، به من خشم نمی گیری. در این لحظه امام فرمود: «شكر و سپاس خدا را كه زیر دست مرا از من ایمن ساخت».
پنج شنبه 17/6/1390 - 20:56
سخنان ماندگار
سرچشمه بركات پیشوایان معصوم ما، جامع همه فضیلت ها و كرامت های اخلاقی بودند. آنان به ویژه در كمك به محرومان و نیازمندان بر همگان پیشقدم بودند و غذا دادن به گرسنگان، تنها بخشی از نیكویی های آنان بود. آن حضرت در روایتی فرمودند: «خداوند در مورد كسی كه سیر بخوابد و در كنار او مؤمن گرسنه ای باشد به فرشتگان می فرماید: فرشتگانم! شما را بر این بنده گواه می گیرم كه به او دستور دادم، ولی او از دستور من سرپیچی كرد. پس او را به خود وا می گذارم و به عزت و جلالم سوگند، هیچ گاه او را نمی بخشم».
پنج شنبه 17/6/1390 - 20:48
سخنان ماندگار

* سرای عمل

دنیا مزرعه آخرت است. آری انسان هر چه در این جهان بكارد، در آن دنیا برداشت خواهد كرد. اینجا سرای عمل است و فردا پاداش یا عقاب. سیدالساجدین، امام زین العابدین علیه السلام درباره ثواب كمك به هم نوعان فرمودند: «كسی كه به مؤمن گرسنه ای غذا بدهد، خداوند از میوه های بهشتی به او می بخشد. كسی كه مؤمن تشنه ای را سیراب كند، خداوند به او از نوشیدنی های گوارای بهشتی می نوشاند. كسی كه مؤمنی را بپوشاند و لباس دهد، خداوند با لباس های سبز بهشتی او را می پوشاند.» امام سجاد علیه السلام در روایتی دیگر درباره پاداش صدقه و كارهای خیر فرمودند: «هر كس به فقیر ضعیفی صدقه دهد، دعای فقیر در آن ساعت برای او مستجاب شود».
پنج شنبه 17/6/1390 - 20:47
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته