• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 805
تعداد نظرات : 920
زمان آخرین مطلب : 4397روز قبل
دعا و زیارت
فلسفه قیام عاشورا چیست؟
همان گونه که جنابعالی یادآور شده اید قیام عاشورا فلسفه وعلل وعوامل خاصی دارد به عبارت دیگر در نهضت عاشورا عوامل متعددی دخالت داشته اند واین امر موجب شده است این حادثه به ظاهر کوتاه تاریخی، از نظر تجزیه وتحلیل و تفسیر وکشف علل وعوامل و فلسفه آن، بسیار پیچیده باشد.
در قیام ونهضت عاشورا بیعت خواستن ازامام و امتناع آن حضرت از بیعت مؤثر بوده است.دعوت مردم کوفه و پذیرش دعوت آنان عامل دیگر پیدایش و وقوع این حادثه است. عامل دیگری که در وقوع حادثه بی نظیر تاریخ بشریت نقش داشته است . روحیه انقلابی و اصلاحگری امام است . حتی اگر یزید از امام درخواست بیعت نکرده بود ومردم کوفه از حضرت دعوت نکرده بودند باز هم امام حسین(یک انقلابی اصلاحگر بود که از دستگاه حاکمه انتقاد می کرد و در برابر ظلم وجور وتعدی وانحراف اسلام سکوت نمی کرد.
پاره ای ازتصمیمات امام براساس امتناع از بیعت بوده است مثل خروج از مدینه در زمان خاص، بلافاصله پس از درخواست بیعت، پاره ای از تصمیمات امام براساس دعوت مردم کوفه بوده است. مثل اعزام حضرت مسلم به کوفه وترک مکه به سوی کوفه.
عامل سوم امربه معروف ونهی ازمنکر بود. امام در وصیت نامه خودش پس از شهادت به وحدانیت خدا وپیامبر"ص" می‌فرماید : "من جاه طلب وطالب مقام و ثروت نیستم. مفسد واخلال گر و ظالم وستمگر نیز نیستم بلکه یک انسـان مصلــح و اصلاحگر هستم که می خواهم امت جدم را اصلاح کنم...(1)


امام یک اصلاحگر است و می خواهد امت رسول ا.."ص" را به سیره نبوی وعلوی بازگرداند ولی از وسایل ارتباطی به معنای امروزی محروم است. لذا باید یک حرکت خارق العاده که دنیا وعالم راتکان دهد وبه تحقیق وتعمق وادارد وجامعه با اتکا به آن حرکت راه خویش را بازیابد. شهادت امام،‌دنیای اسلام را تکان داد. افراد و گروههایی مثل مردم مدینه قیام کردند وتلاش کردند خطای خود را جبران کنند هر چند ثمره ملموسی نداشت ولی خود آنها باعث خیزش وجوشش بعدی شد وموجب روشنگری وآگاهی عمومی گردید.
اگر امام زنان را با خودش به همراه می برد برای این است که بلافاصله پس از شهادت در بازار کوفه و شام و دربار عبیدالله و یزید پیام رسانی نهضت کربلا آغاز گردد وراه امام استمرار یابد. اگر جوانانش را با خودش می برد برای این است که متهم نشود مردم را می خواهد به کشتن بدهد، بلکه اولین فدایی راه او فرزند رشیدش علی اکبر است و...
برادر عزیز وجستجوگر بیان وتوضیح وتحلیل لحظه به لحظه حوادث قیام عاشورا از حرکت تاریخی امام از مدینه به مکه واز آنجا به سوی کوفه واستقرار در کربلا وشهادت حضرت ویارانش ولحظه به لحظه روزها وشبهای محرم وتاسوعا وعاشورا و حوادث دوران اسارت اهلبیت از کربلا تا کوفه وشام مثنوی هفتاد من کاغذ شود لذا شما را به مطالعه کتب ارزشمند و مفیدی که درباره امام ویاران وآثار واهداف قیام حضرتش نگاشته شده است ار جاع می دهیم.
از جمله کتب بسیار مفید و ذی قیمتی که درباره تحلیل واقعه عاشورا نگاشته شده است می توان حماسه حسینی استاد شهید مرتضی مطهری در سه جلد، درسی که حسین بن علی (به انسانها آموخت. شهید هاشمی نژاد حسین بن علی(را بهتر بشناسیم آیت ا...یزدی آذرخشی دیگر از آسمان کربلا ـ آیت ا...مصباح یزدی را نام برد. توفیق روز افزون شما را در فراگیری هر چه بیشتر فرهنگ عاشورا وعاشورایی شدن از درگاه حضرت حق مسألت می نماییم. ما را نیز از دعای خویش محروم نسازید. مقتل خوارزمی،جلد 1،ص188
شنبه 25/8/1387 - 13:49
دعا و زیارت

عاشورا چیست؟



عاشورا نام شماره ای از شمارگان است. هر چند گویا، میان نهم و دهم تفاوتی نیست و هر دو در چشم اهل حساب و كتاب با همه تفاوت یك رقمی اش، رقمی نیست كه به حساب آید. در دنیای عقل و عقلانیت و حساب و كتاب، این اعداد ریز نقش و كوچك، هر قدر هم ارزش و اعتبار داشته باشند، قرب و منزلتی ندارند.
اما چه شد كه اهل دل را عاشورا چنان بی تاب می كند؟ مگر این نهم و دهم و به زبان درست تر این تاسوعا و عاشورا چه با خود دارند كه چنین اهل دل را می سوزاند؟ مگر تداعی گر چه معنا و بیانگر چه مفهومی است كه چنین جان ها را به تب وتاب و جوانان را به خروش و پیران را به جوش می آورد.
عاشورا نه نام یك شماره است و نه نام یك روز از روزهای ماه و نه از ملك دنیا چیزی با خود دارد. عاشورا نام عشق است و از خودگذشتگی و ایثار. نام هزار جلوه و تجلی است.
نام بی نهایت محبت و دوستی است. نام هزارها واژه نشكفته است. نام هزاران رمز و راز نهفته است. نام بی نهایت است. بی نهایت از همه زیبایی ها و بی نهایت همه دوست داشتنی ها و خواستنی ها. در یك كلمه، عاشورا نام حسین است. عاشورا یاد همه خوبی ها و دوستی هاست. شگفت آن كه عاشورا نام همه جهالت ها، زشتی ها و ناخواستنی ها هم هست.
عاشورا نام ظلمت و بدبختی و تیره روزی هاست. عاشورا نمایی و نمادی كامل از دو سوی خیر و شر، ظلمت و نور، خوبی و زشتی است.
نام صلح و جنگ، عشق و نفرت، حب و بغض است. آغاز جدایی خیر و شر، ایمان و نفاق، ایمان و كفر و یادكردی از همه كمالات و همه پستی ها و پایان تكامل و بلوغ انسانیت در دو سوی خیر و شر است. عاشورا نام پایان تاریخ است. آغاز قیامت عاشورا برای انسان، نه نام عددی است و نه اسم روزی از روزگارها، هر چند كه در روزی از روزهای این روزگار و در شمار عددی از اعداد حسابگران رخ نموده است، اما فراتر از همه، عاشورا نام حسین است و یادگار زهرا و محمد و علی(علیهم السلام).
عاشورا دل را می سوزاند. وقتی مادرم در فجر عاشورا؛ چشم گریان می رفت و شمع های امامزاده سیدكیا را می افروخت، سوز دلش را به نمایش می گذاشت و از عاشورا و از دو جبهه «الیس الصبح بقریب و یخرجونهم من النور الی الظلمات» در نماد سبز حسینی و سرخ یزیدی می گفت كه با شمشیر آهیخته، فجر رهایی را فرق می شكافت و گردن می زد.
مادرم عاشورا را با عسل آغاز می كرد تا تلخی این روز را ما كودكان دارای روح لطیف، بتوانیم تا شبانگاهان تحمل كنیم. آخر چگونه می شد كه خورشید را در ظهر عاشورا گردن بزنند و این تلخ كامی را كودكان خردسال تاب آورند.
عاشورا چیست؟ عاشورا ناله است و سوز. عاشورا خون است و خونابه. عاشورا ناله كودكان گریزان از تیغ های آخته ستمگران است. عاشورا ناله های سوزان غربت قریب ترین هاست. عاشورا یادگار كین ابلیس است. عاشورا نماد بر سر نیزه كردن قرآن ناطق است. قتل و ذبح قرآن مجسم است.
اگر در روز قربان، اسماعیل به قربانگاه رفت و قربان خدا نشد در عاشورا این ثارالله بود كه خود را برای خدا قربانی كرد. این یعنی تمام عشق و مصداق راستین خلیل اللهی، چه، خلیل را جز با محبوبش، دوستی و عشق بازی نیست. عاشورا یعنی همه خلوص و عشق و محبت.
عاشورا مقابله همه كفر در برابر همه ایمان است. عاشورا نه یك عدد و نه یك روز بلكه همه هستی و تجلی همه خوبی ها و بدی ها و نماد حق و باطل است.
عاشورا چیست؟ عاشورا نام همه روزهایی است كه مردم بر ستم شوریدند.
كربلا كجاست؟ كربلا نام همه سرزمین هایی است كه خون آزادی خواهان راه عزت و افتخار آن را گلگون كرده است. حسین نام همه كسانی است كه بر ستم یورش بردند و جز ایمان و افتخار و بندگی و سربلندی نخواستند و از یوغ بردگی گریختند و در این راه از همه چیز خود گذشتند.
عاشورا نام همه روزها و فصولی است كه آهنگ عشق و خون در آن نواخته می شود.
و عاشورا هزاران هزار ناگفته ها و نانوشته ها و ناخوانده ها دارد.

شنبه 25/8/1387 - 13:48
دعا و زیارت
ارزش‌هاى اخلاقى عاشورا چیست؟
عاشورا، حادثه‌اى نیست که در یک نیم روز در سال 61 هجرى اتفاق افتاده باشد و به ماقبل و مابعد خود متصل نباشد. این واقعه هم ریشه در حوادث پیشین خود دارد و هم پیامدهایى در فکر و عمل مسلمانان داشته و آثار آن تا امروزه گسترده شده است.با توجه به تمام بهره‌بردارى‌هاى حماسى و مبارزاتى و تربیتى و معنوى که تاکنون از قیام کربلا و شهادت امام حسین (ع) شده است، اما به نظر مى‌رسد که غناى محتوایى این نهضت خدایى بیش از آن چندى است که تاکنون مطرح شده است.با فرا رسیدن ایام محرم، بر آن شدیم تا در مورد ارزش‌هاى اخلاقى که این نهضت عظیم با خود به همراه داشته است. مطالبى را بنویسیم.
ارزش‌هاى اخلاقى عاشورا:
1- صبر و استقامت
براى مقابله با فشارهاى درونى و بیرونى و غلبه بر مشکلات و رسیدن به هدف، پایدارى و استقامت لازم است. بدون صبر در هیچ کارى نمى‌توان به نتیجه مطلوب رسید، براى اینکه مصیبت‌هاى وارده و دشوارى‌هاى آن، انسان را از پاى در نیاورد، باید صبور بود. این، دعوت دین در همه مراحل است و در عاشورا نیز با این جلوه عظیم روحى روبرو هستیم و آنچه حماسه کربلا را به اوج ماندگارى و تاثیرگذارى و فتح معنوى رساند، روحیه مقاومت امام حسین (ع) و یاران و همراهان ایشان بود.امام حسین در روز عاشورا در خطبه‌اى به یاران خویش فرمود: (نفس‌‌الهموم) ص 135 «صبر و مقاومت کنید، اى بزرگ زادگان، چرا که مرگ تنها راهى است که شما را از سختى عبور مى‌دهد و به سوى بهشت گسترده و نعمت‌هاى همیشگى مى‌رساند.»
2- عفاف و حجاب
کرامت انسانى زن، در سایه عفاف او تامین مى‌شود، حجاب نیز یکى از احکام دینى است که براى حفظ عفت و پاکدامنى زن و نیز حفظ جامعه از آلودگى‌هاى اخلاقى تسریع شده است. نهضت عاشورا براى احیاى ارزش‌هاى دینى بود، در سایه آن حجاب و عفاف زن مسلمان نیز جایگاه خود را یافت و امام حسین (ع) و زینب کبرى و دودمان رسالت، چه با سخنانشان و چه با نحوه عمل خویش یادآور این گوهر ناب شدند.
براى زنان، زینب کبرى (س) و خاندان امام حسین (ع) الگوى حجاب و عفاف مى‌باشند. آنها علاوه بر شرکت در این حماسه عظیم واداى رسالت حساس و خطیر اجتماعی، متانت وعفاف را هم مراعات کردند و اسوه همگان شدند.حسین بن على (ع) به خواهران و دخترش فاطمه توصیه فرمود: که اگر من کشته شوم، گریبان چاک نزنید، صورت مخراشید و سخنان ناروا و نکوهیده، مگویید.
3- مواسات
یکى از زیباترین خصلت‌هاى معاشرتى مواسات است؛ یعنى غمخوارى و همدردى و یارى کردن دیگران.انسان «مواسی» کسى که با دیگران همدردى و همراهى دارد و خود را در رنج و غم دیگران شریک مى‌داند و با مال و جان از آنها دفاع مى‌کند و میان خود و دیگران فرقى نمى‌گذارد. در حماسه آفرینان عاشورا، این خصلت به وضوح دیده مى‌شود و در مرحله بالاتر به «ایثار» مى‌رسد. یاران امام نسبت به امام و اصحاب نسبت به یکدیگر این حالت را داشتند و از بذل هیچ چیز مضایقه نداشتند و به این مواسات افتخار مى‌کردند. یکى از این افراد «مواسی» حر است که وقتى توبه کرد و نزد امام آمد، جان خود را فداى امام کرد
شنبه 25/8/1387 - 13:48
دعا و زیارت
سوره بقره ( آیة الکرسی ) ۳-  امام سجاد ( ع ) فرمودند : رسول خدا ( ص ) فرمود : هر کس از سوره بقره ، آیة الکرسی و دو آیه از این آیه و سه آیه نیز از جای دیگر سوره بقره بخواند : نه به او کراهتی رسد و نه شیطان به او نزدیک گردد .۴-  ابراهیم بن مهزم گوید مردی گفت : از حضرت رضا ( ع ) شنیدم می فرمودند : کسی که هنگام خواب آیة الکرسی را بخواند بخواست خدا به مرضی که او را فلج کند گرفتار نشود و هر کس پس از نماز آن را بخواند گزنده ای به وی آزار نرساند .۵-  علی بن حسین ( ع ) روایت کرده که فرمود رسول خدا ( ص ) فرمودند : کسی که چهار آیه از اول سوره بقره و آیة الکرسی را با دو آیه بعد از آن و ۳ آیه آخر آن سوره را بخواند هیچگونه بدی و ناراحتی در جان و مال خویش نبیند و دیو لعین به وی نزدیک نشود و قرآن را فراموش نکند .امام  صادق ( ع ) فرمودند : اگر آیه « و اذ جعلنا ... ( تا ) و الرکع السجود » را در وقت خواب خواند و از خداوند بخواهد که در زمان معین بیدار شود مطلوب حاصل شود .به تجربه رسیده است که در هز روز آیه زیر را بخواند سه مرتبه و در اول و آخر صلوات بفرستد موجب وسعت ارزاق و فتح اغلاق خواهد شد .    « و من یتق الله ... ( تا ) کل شی ء قدراً »رسول خدا ( ص ) فرمودند : سوره بقره را بیاموزید که خواندنش برکت است و ترکش حسرت و ساحران بر این سوره راخ نیابند و نیز فرمودند : کسی که آنرا بخواند درود و رحمت خدا بر او باشد .رسول خدا ( ص ) فرمودند : یا علی ( ع ) در هیچ خانه ای این آیه ( آیات ) تلاوت نشود مگر اینکه ابلیس لعین سه روز گرد آن خانه نگردد و یا چهل شبانه روز هیچ جادویی وارد آن خانه نگردد ، ای علی ( ع ) این آیه را به فرزندان و همسایه گانت یاد بده که هیچ آیه ای برتر از این آیه نازل نشده است ( آیة الکرسی ) .هر کس این آیه  ( آیة الکرسی ) را هنگام خواب بخواند خدای تعالی او را در خانه ( خانواده ی ) او را و چند همسایه از اطرافیانش را از شر ( شیطان رجیم ) در امان نگه می دارد .رسول خدا ( ص ) فرمودند : کسی که از خانه خارج می شود این آیه را قرائت کند خداوند تبارک و تعالی ۷۰هزار فرشته را مأمور کند تا برای وی استغفار کنند تا هنگامی که به خانه بر می گردد و چون بخانه ی در آید فقر را از وی برگرداند .عمربنابی المقدام می گوید از امام محمد باقر ( ع ) شنیدم که فرمودند : تلاوت آیة الکرسی۱۰۰۰ بدی از بدیهای دنیوی و  ۱۰۰۰ بدی از بدیهای اخروی را زایل گرداند که بدترین بدی در دنیا فقر و بدترین بدی آخرت فشار قبر است .عبدالله ابی جعفر می گوید مرا دردی شدید عارض گشت که اطباء از علاج آن عاجز بودند شبی رنجور در این مورد اندیشه کردم که خواب مرا در ربود در خواب دیدم که دو مرد جلو من ایستاده اند و با هم می گویند : این مرد آیه ای را تلاوت نموده که در آن ۳۶۵ رحمت است و اینکه یک رحمت شامل آن مرد گشته ، از خواب پریدم و خود را از آن درد رهایی یافتم .اصبغ بن نباته در حدیثی از علی ( ع ) می گوید مردی خدمت آن جناب شرفیاب شد و گفت شکم من آب زرد آورده آیا برایم شفایی هست ؟ حضرت فرمودند : آری بدون خرج کردن در هم و دیناری ( عرض کرد : چگونه ؟ )  فرمودند : آیة الکرسی را بر شکمت بنویس و نیز آن را بشوی و بخور که به اذن الله شفا یابی .این آیه را بر بیمار ۱۴ بار بخواند شفا یابد انشاء الله .هر کس در وقت غروب ۴۱ بار این آیه را بخواند حاجتش روا گردد .جهت بقای نسل و سلامتی خود از بلایا ۴۰ بار تا علی العظیم بخواند ( مجرب است ) .جهت عزت و بزرگواری نزد بزرگان سه بار آیة الکرسی را بخواند و به کف دستها بدمد و به بصورت بکشد .جهت نور چشم بعد از هر نمازی دست و بر چشمها نهد و یکبار حمد و آیة الکرسی را بخواند بعد بگوید اُعیذُ نورَ بَصَری بِنورِ الله الّذی لا یطفی.اسم اعظم در این سوره و آیات هویداترند : حمد ، توحید ، آیة الکرسی ، شهد الله ، قل الللم و امن الرسول و آیات آخر سوره حشر و بسم الله الرحمن الرحیم .گویند به جهت رفع کرم و ملخ آیة الکرسی را بنویسد و بر ۴ گوشه باغ فروبرند .گویند اگر ۳ بار آیة الکرسی را بر آب بخوانند و روی خود را با آن بشویند و دو رکعت نماز کند و در هر رکعت حمد یکبار و آیة الکرسی را یکبار بخواند هر مراد داشته باشد حاصل گردد . انشاء الله .گویند هر که آیة الکرسی را بنویسد و بر بازوی خود بندد هر جا رود عزیز و محترم شود .گویند هر گاه آیة الکرسی را بخواند و به انار شیرین بدمد و پس از ۴ ماه به زن حامله دهد فرزندش پسر شود .در حدیثی از سلمان فارسی ( ره ) است که رسول خدا ( ص ) فرمودند : هر کس آیة الکرسی را با زعفران به کف دست راست خویش نویسد و آن آب را به زبان خود لیسد و  ۷ نوبت چنین کند هرگز چیزی را فراموش نکند و فرشتگان او را آمرزش دهند .گویند در شداید و سختیها در مهمات عظیمه قرائت آبة الکرسی ۱۲ مرتبه نافع است و تخلف ندارد .چون خداوند به کسی لباس نو عطا کند ( بخرد ) وضو بگیرد و در رکعت نماز با حمد و آیة الکرسی و قل هو الله احد و انا انزلناه بخواند و شکر کند که عورتش را پوشانده و در میان مردم زینتش داده و بسیار بگوید : « لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم » تا در آن لباس دچار گناه نشود و به عدد هر نخی فرشته ای برای او تقدیس و استغفار و طلب رحمت کند .هر گاه چشم کسی درد کند ایة الکرسی را با اعتقاد درست بخواند . ان شاء الله شفا یابد .                                                         ( آمن الرسول ) :۱-   در آخر سوره بقره آیاتی است که هم در قرآن است هم دعا و هم رضای خدا در خبر است که به رسول خدا ( ص ) فرمودند : از خانه ی ثابت بن بن قیس شماس نوری مانند چراغی تابان بر می آید فرمودند : او سوره بقره را می خواند به او گفتند شبها در سرایت چه می خوانی گفت : آخر سوره بقره ( آمن الرسول ) .۲-  هر کس دو آیه از آخر سوره بقر ( آمن الرسول تا آخر سوره ) بعد از نماز عشا بخواند گویا تمام شب احیاء کرده است .۳-  هرکس دو آیه ( آخر سوره بقره ) را بخواند تا سه شب شیطان گرد سرای او نگردد .۴-  گویند اگر کسی آیه امن الرسول را در ظرف پاک بنویسد و با آب چای که شیرین باشد بشوید و آن را ناشتا میل نماید قوت حفظ او زیاد گردد .
شنبه 25/8/1387 - 13:46
مصاحبه و گفتگو

دکتر شریعتی :

« کلاس پنجم که بودم پسر درشت هیکلی در ته کلاس ما می نشست که برای من مظهر تمام چیزهای چندش آور بود ، آن هم به سه دلیل ؛ اول آنکه کچل بود، دوم اینکه سیگار می کشید و سوم - که از همه تهوع آورتر بود- اینکه در آن سن و سال، زن داشت. !... 

چند سالی گذشت یک روز که با همسرم از خیابان می گذشتیم ،آن پسر قوی هیکل ته کلاس را دیدم در حالیکه خودم زن داشتم ،سیگار می کشیدم و کچل شده بودم . »

شنبه 25/8/1387 - 13:41
بیماری ها


 

 
 



- جناب آقای خیراندیش، بفرمایید با وجود شتاب علم در دنیای امروزی، می توانیم از "حجامت" به عنوان یك روش درمانی استفاده كنیم؟
هر روش درمانی كه سابقه ی بیشتری داشته باشد، از نظر علمی معتبرتر به حساب می آید، زیرا تجربیات درمانی مثبت یا منفی به معنای حیات انسان ها یا اتلاف جان انسان هاست.
وقتی گفته می شود یك روش درمانی هزار ساله یا هفت هزار ساله، یعنی میلیاردها انسان در طول سال های متمادی، این روش درمانی را تجربه كرده اند و از آن بهره گرفته اند، بنابراین ما حق نداریم تجربیاتی را كه به قیمت جان انسان ها تمام شده است، به راحتی زیر پا یا كنار بگذاریم.
این كه برخی می گویند روش درمانی قدیمی به جرم قدیمی بودن منسوخ است، از نظر علمی استدلال غیرعقلایی و غیرعلمی است، زیرا اگر بخواهیم هر روشی را جایگزین كنیم، باید دوباره جان انسان ها را ملاك تجربه قرار دهیم تا بعد از سال ها بفهمیم این روش درمانی مفید هست یا خیر؟
2- در بین روش های
طب سنتی، چه روشی می تواند برای درمان همواره مورد استفاده قرار گیرد؟
در بین مجموعه ی روش های طبی كه شامل استفاده از گیاهان دارویی، داروهای معدنی و حیوانی و رفتارهای درمانی است، تنها رفتار استراتژیك، فراگیر و عمیق مورد استفاده در تمامی طول عمر از طفولیت تا كهنسالی، "حجامت" است كه به منظور درمان یا پیشگیری انجام می شود.
انسان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می تواند با سالی حداقل یك یا دو مرتبه
حجامت کردن، بسیار كمتر در معرض بیماری قرار گیرد و برای درمان به تناسب نوع بیماری، مزاج و طبع خود می تواند از یک نوع حجامت خاص به صورت حجامت گرم و خشك (بادكش) یا حجامت تر(خون گیری) استفاده کند.
در مؤسسه ی تحقیقات
حجامت ایران بیش از40 طرح برای حجامت گرم و خشك و حدود 70 طرح برای حجامت تر طراحی شده و هم اكنون توسط پزشكان اجرا می شود.
بنابراین اولاً همه ی
حجامت ها خون گیری نیست. ثانیاً میزان دفع خون نقش اساسی در درمان ندارد، به طوری كه حتی با گرفتن تنها 3 سی سی خون می توانیم به درمان برسیم و بالاترین حجم خون در حجامت 30 تا 50 سی سی است و جریان خون بعد از آن قطع می شود.
پس نگرانی در مورد كاهش حجم
خون بی مورد است. ضمن این كه درمان به وسیله ی حجامت برای بیماری های مختلف فرق دارد. مثلاً حجامت بیمار مبتلا به سردرد میگرنی با بیمار دیابتی یا بیمار دارای دیسكوپاتی (بیماری های مربوط به دیسک) با بیمار سیاتالژی(مربوط به عصب سیاتیک) متفاوت است.
خون اهدا شده هم مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی كه
خون حجامت دور ریخته می شود؟ آیا خون ورید(اهدا شده) با خون حجامت تفاوتی دارد؟
در طرحی پژوهشی كه در بیمارستان لقمان حكیم تهران انجام شد، فاكتورهای بیوشیمی موجود در
خون وریدی(خون اهدا شده) را با خون حجامت، هم زمان مقایسه کردیم كه تفاوت های فاحشی مشاهده گردید. طوری كه فقط میزان كلسترول خون حجامت، 5/2 برابر بیشتر از خون ورید بود، بنابراین برای كاهش میزان كلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفید است.
هم زمان سم موجود در
خون حجامت را با سم خون وریدی مقایسه كردیم كه دریافتیم سم موجود در خون حجامت 23 برابر سم خون وریدی بود كه با توجه به فراوانی مسمومیت های غذایی، شیمیایی، آلرژیك و تنفسی كه بر اثر پراكندگی سرب و آلاینده های دیگر در محیط های صنعتی و عمومی و شهرهای بزرگ وجود دارد، حجامت برای مقابله با این تهدیدات جانی كافی است.

جالب است بدانید كه پیامبراكرم(ص)، حضرت علی(ع) و امام صادق(ع) این موضوع را متذكر شده اند كه "سم از هر كجا وارد
بدن شود، از محل حجامت خارج می شود" یا "از موضع حجامت، چیزی جز سم دفع نمی شود".

میزان كلسترول
خون حجامت، 5/2 برابر بیشتر از خون وریدی است، بنابراین برای كاهش میزان كلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفید است. همچنین سم موجود در خون حجامت 23 برابر سم خون وریدی است.
بر اساس
طب سنتی انسان های دارای مزاج دموی، صفراوی و معتدل بیشتر به حجامت تر (خون گیری)، انسان های بلغمی به حجامت گرم و خشك (بادكش) و انسان های سوداوی مزاج با تمهیدات دارویی به حجامت تر نیاز دارند.
نمونه های دیگری از بیماری ها وجود دارد که با
حجامت درمان شده اند؛ مثلاً برای درمان یک كودك 2 ساله که دارای بیماری هیدروسفالیك (سر بچه بزرگ می شود و در طب كلاسیك با گذاشتن "شنت" آب مغز را به طور مستمر دفع می كنند) بود، سه مرحله حجامت در طول سه ماه، با حجم خون گیری 3 سی سی در هر مرحله انجام شد و كودك درمان گردید.
در مورد دیگری
حجامت باعث تقویت هورمون رشد برای افزایش قد در 50 نفر شد.
بسیاری از پزشكان تعجب می كنند و می گویند: " مگر می شود چنین بیمارانی را درمان كرد؟" جواب این است كه بله، این کار شدنی است.
بنابراین
حجامت روشی به ظاهر ساده و در واقع فوق العاده پیچیده است كه مزاج فرد، موضع حجامت، تعداد خراش، میزان خراش، میزان بادكش، زمان حجامت و تمهیدات آن نقش مهمی در درمان و پیشگیری از بیماری دارند.
بر اساس
طب سنتی انسان های دارای مزاج دموی، صفراوی و معتدل بیشتر به حجامت تر (خون گیری)، انسان های بلغمی به حجامت گرم و خشك (بادكش) و انسان های سوداوی مزاج با تمهیدات دارویی به حجامت تر نیاز دارند.

شنبه 25/8/1387 - 13:34
بیماری ها

حجامت چیست و چه نقشی در طب سنتی دارد

حجامت یعنی چه ؟

حجامت اصطلاحا به روشی ازخونگیری اطلاق می شودكه جهت درمان بعضی ازبیماریها بكار می رود ودارای سابقه تاریخی هفت هزارساله می باشدوبه عنوان یك سنت الهی درروایات وسیره پیامبران وائمه اطهار(ع) مطرح گردیده وجزءاحكام امضائی اسلام است ودرطب سنتی به عنوان ركن درمان به حساب می آید به زبان علمی ازحجامت به (scarification؛wetcuppinq؛bloodiettinq؛drycuppinq )تعبیر می شود كه البته باتوجه به مفاهیمی كه ازدیدگاه اسلام به دست می آید واژه های نامبرده كامل نیستند.

روش انجام حجامت چگونه است ؟

پس ازمعاینه واخذ شرح حال ازبیمارموضعی كه برای حجامت تعیین شده است ضدعفونی  گشته سپس بالیوان حجامت كه بصورت یكبارمصرف ساخته شده به مدت چنددقیقه بادكش می شود بعدازایجادانبساط چندخراش سطحی ایجادمی گردد آنگاه به تناسب وضعیت جسمی ؛بالینی وعروقی بیماردرسه الی پنج مرحله ازوی خون گرفته می شود.این عملیات مجموعادرمدت حدود20دقیقه انجام می شود كه خون گرفنه شده حداكثر به 50تا70سی سی بالغ می گردد.درحجامت خشك مرحله خونگیری انجام نمی شود.

حجامت تاچه حدجنبه علمی دارد؟

تلاش علمی برای توجیه حجامت درجهان شروع شده است وتالیفاتی نیزدراین زمینه منتشر گردیده است ((حجامت یك روش درمانی آزموده ))حاصل پژوهشی است كه آقای دكتریوهان آبله دركشورآلمان انجام داده است .برخی ازمتخصصین آمریكایی نیزتحقیقاتی دراین موضوع منتشر ساخته اند ویكی ازكلینیك های مجهزپژوهشی پیرامون حجامت درآمریكا تاسیس گردیده ودرحال بررسی علمی روی حجامت می باشد دربرخی ازكشورهای آسیایی نیز اثردرمانی حجامت می باشد.دربرخی ازكشورهای آسیایی نیزاثرحجامت برروی بیماریهای خاص موردمطالعه قرارگرفته است وگزارش آن منتشر گردیده است .دردانشگاه شهید بهشتی ایان هم درسالهای 71-72چندطرح پژوهشی پیرامون حجامت اجراگردیده است ازآن جمله ((مقایسه خون وریدوخون حجامت ازنظر فاكتورهای بیوشیمیایی ))؛((مقایسه مواضع حجامت بامسیرمریدیان های طب سوزنی ))؛((بررسی تاثیر حجامت بربیماریهای عصبی سردردهای میگرنی))؛به صورت پایان نامه دكتری می باشد.((بررسی اثر حجامت برسروتونین خون ))نیزپژوهشی دیگراست كه دردانشگاه تهران درشرف انجام است وگزارش اولیه آن درپنجمین كنفرانس بین المللی طب اسلامی درهندوستان درسال 1999ارائه گردیده است .دانشجویان سال آخرپزشكی ورشته های مرتبط؛موضوعات متعددی رادراین زمینه به صورت پایان نامه تدوین كرده اند.پزشكان ومحققان عضوشده ودرمان بیماری های گوناگون راباروش حجامت موردتحقیق قرارداده اندودراین زمینه اطلاعات ارزشمندی رابه دست آورده اند.  

حجامت تاچه حدارزش درمانی دارد؟

درمنابع طب اسلام وطب سنتی حجامت به عنوان یكی ازاركان مهم درمان ذكرگردیده است وبیماری های گوناگون رادرمان می كندوبه صورت اختصاصی درمنابع طب اسلامی به شكل پیشگیرانه درمان همه بیماریها شمرده شده است ودرموردبیماریهای خاص درمان تمامی بیماریهای ناشی ازغلبه خون گفته شده است .بوعلی سینااعتقادداردصفراوسودانیزازطریق حجامت قابل دفع است .

آیاهمه پزشكان حجامت رابه بیماران توصیه می كنند ؟

خیر-اطلاعات پیرامون حجامت درجامعه پزشكی محدوداست .به طوركلی دردانشكده های پزشكی ایران این موضوع تدریس نمی شود.فقط دربعضی ازدانشگاههای آمریكا؛انگلیس ؛آلمان ؛وچین این موضوع به شكل كلاسیك تدریس می شود.طبیعی است كه وقتی پزشكان ماازویژگی های درمانی آن بی اطلاع هستند همه اقدام به این عمل نمی كنند.ازسوی دیگراطلاعاتی كه مطرح گردیده است بسیارجدیداست وبیش ازپنج هزارسال ازعمران نمی گذرد.پزشكانی كه درایران بااین موضوع آشناهستندبه هزارنفرنمی رسند.

حجامت دردرمان چه بیماریهای بكارمی رود؟

حجامت درموردبیمارهای هایپرلیپیدمی (چربی خون بالا)؛دیابت غیروابسته به انسولین ؛دردهای عضلانی ؛سردردهای عصبی ؛ومیگرنی ؛بیماریهای پوستی شامل آكنه ؛پسوریازیس ؛آلرژی های دارویی ؛غذایی ؛فصلی ؛اعتیادبه مواد مخدر؛بیماریهای انسدادی عروق كرونر؛عوارض بعدازیائسگی (منوپوز)دردهای قاعدگی درزنان ودوشیزگان (دیسمونوره)وبرخی بیماریهای عفونی ؛هورمونی وغددكاربردارد.

آیااستفاده ازفوایدحجامت تنهابرای درمان بیماریهاست ؟

بیشترین كاربردانواع حجامت دربعدازبیماریهاست وبامكانیسم مختلفی ازجمله تنظیم سیستم ایمنی موجب پیشگیری ازبیماریها می گرددوبدین ترتیب می توان نتیجه گرفت كه كاربردحجامت فقط برای درمان بیماریهانیست .

حجامت نسبت به سایرروشهای درمانی متداول چه مزیتهایی دارد؟

بطوركلی حجامت یك روش درمانی بدون عوارض جانبی است واگربه صورت تخصصی ازآن استفاده شود برتری های فراونی نسبت به روشهای درمانی جاری مانند مصرف داروهای شیمیایی وجراحی دارد.مزیتهای درمان باحجامت می توان بطورخلاصه بدین شرح بیان كرد:

1-حجامت یك روش درمانی بدون عوارض جانبی است .

2-حجامت برای تمامی سنین (به جزچهارماه اول زندگی )كاربرددارد.

3-حجامت باحداقل توان فنی وتجهیزات اجرایی می تواند بیماریهای سخت ومزمن رادرمان كند.

4-حجامت هیچگونه وابستگی فنی ؛علمی وابزاری به خارج ازكشورندارد.

5-حجامت یك رفتاردرمانی سرپایی است ونیازی به تجهیزات بیمارستانی ندارد.

6-درحجامت فاكتورهای مداخله گروجودنداردویك رفتاركامل موجب درمان می شود.

7-حجامت یك دستوردینی است توان جلب تاثیرات روانی درآن بالاست وازاین طریق علاوه برافزایش سطح درمان پذیری موجب تقویت فرهنگ واعتقادات مذهبی وارتباطانسان باخدامی شود.

درموردچه افرادی نبایدحجامت كرد؟

حجامت پیشگیرانه خطرافرین نیست وبه منظورپیشگیری ازبیماریها می توان هرسال حداقل درفصل بهار حجامت كردوحداقل فاصله زمانی برای حجامت ازیك ماه شروع می شود تاسن روزفاصله یعنی چهل ساله چهل روزیك بار؛پنجاه ساله وپنجاه روزیكبارو000ولی حجامت درمانی اگرتوسط افرادغیر مطلع انجام شودممكن است موجب درمان نگردیده ویااشكالاتی راپدید آورد.درموردافرادزیرنبایدحجامت كرد:

1-افرادی كه باتعریف طب اسلامی وطب سنتی دچارغلبه شدیدبلغم هستند.

2-كودكان ازبدوتولدتاچهارماهگی

3-زنان باردارتا ماه چهارم بارداری

4-افراددارای كمبودپلاكت خون

5-افرادی كه دچارفشارخون مقطعی بالاهستند(دراین افرادابتداباید بااستفاده ازحجامت گرم وخشك به طریق مخصوص فشارخون راكاهش داده وسپس اقدام به حجامت كرد)

انجام چندمرحله حجامت درسال بی خطراست ؟

برای طبایع بلغی وصفراوی انجام 1الی 3مرحله درسال مفیدوبی خطراست وبیشترازآن نبایدتجویزنگردد.برای طبایع سوداوی به همراه یك سلسله تمهیدات درمانی دیگر تعدادرامی توان افزایش داد .سقف حجامت موردنیازطبایع دموی ؛سن روزفاصله است .یعنی فردسی ساله سی روزیكبار؛چهل ساله چهل روزیكبار؛و000والبته كمترازسی روزیكبارنبایدتجویزگردد.

بیماران جهت انجام حجامت بایدبه چه اشخاص ومراكزی مراجعه كنند؟

پزشكانی كه دوره آموزش اجراوروش تجویزراگذرانده باشند صلاحیت انجامت رادارند.پیراپزشكان نیزدرصورت گذراندن دوره آموزشی می توانندحجامت نمایند ولی تجویزحجامت بایدبانظرپزشك آشنا بااین روش درمانی صورت گیرد.لازم به تذكراست كه بخشنامه های اخیروزارت بهداشت ؛حجامت رایك رفتاردرمانی نیازمند به پژوهش علمی توصیف كرده است واین امررادرغالب طرح های پژوهشی زیر نظرمراكزتحقیقاتی ودانشگاههای میسر می داندبیماران برای انجام حجامت می توانند به بیمارستانهای مجری این طرح مانندبیمارستان لقمان حكیم (تهران )وشعبات موسسه تحقیقات حجامت ایران وپزشكانی كه عضوموسسه تحقیقات حجامت ایران هستند ودوره آموزشی خودراطی كرده اندمراجعه نمایند.

حجامت درجامعه علمی ماتاچه حدپذیرفته شده است ؟

به طوركلی جامعه علمی یك بازنگری اساسی به رفتارهای درمانی اسلامی وسنتی دارد واین حركت بسیارپرشتاپ پیش می رود ودرزمینه حجامت نیز جامعه علمی جهانی درمراكزعلمی دردانشگاههای آمریكا اروپاوچین به این امرتوجه كرده است وكارشناسان امرنیزاطلاعات خودرادرمعرض نشر عمومی قرارداده اندووسایل سمعی بصری نیزبه اطلاع رسانی پرداخته اندلكن درجامعه علمی ایران این موضوع به شكل یك باورعلمی متولد نشده است وبیشتر كارشناسان منتظر هستند تاگزارشات كشورهای خارجی منتشر گرددوزمانی كه گزارشی ازآن سوی مرزمی بینید به این موضوع روی می آورند .

آگاهی  جامعه سنتی نسبت به این روش تا چه حداست ؟

افراد بالای چهل سال معمولا بااین روش آشنایی دارند وبرخی نیز ازكارآایی آن اطلاعات سطحی وبسیار كم اهمیت است ولی می توان ایده های درمانی مناسبی راازآن میان استنباط كرد وبه عرصه توجیه عملی برد در حال حاضر مجموعه اطلاعاتی دراین زمینه جمع آوری شده ودرشرف انتشار است

شیوه سنتی حجامت درایران چه قدمتی دارد؟

قدمت حجامت درایران به قبل ازاسلام می رسد بهرام گوریكی ازپادشاهان ساسانی چون درمان بیماری خودرا منحصر به حجامت یافت دستوردادتااین روش درایران رایج گردد براساس استنادات تاریخی این روش درمانبی دردانشگاه جندی شاپورتدریس می شده است وردپای فرهنگی آن درادبیات كشورمشاهده می گردد سالانه درفصل بهار مردم ؛كودكان ومیان سالان خودراحجامت می كردند واصطلاحا این مراسم را عید خون می نامیده اند ومعتقد بودند بادفع فضولات وسموم ازبدن موجبات سلامتی فرد را فراهم می نماید ابزار حجامت سنتی درموزه ها ودرمراكز آثارباستانی تازمان هزارسال قبل به چشم می خورد.

جایگاه حجامت درطب سنتی ماكجاست ؟

تمامی بزرگان طب سنتی ایران ازحجامت به عنوان یكی از اركان مهم درمانی ذكر كرده اند محمدذكریای راضی در كتاب الحاوی شیخ الروئس  ابوعلی سینا دركتاب قانون در طب سید اسماعیل جرجانی دركتاب ذخیره خوارزمشاهی عقیلی خراسانی دركتاب خلاصه الحكمه فی مجمع الجوامع به شیوه گسترده ای پیرامون حجامت وكاربردآن دردرمان صحبت كرده اند واز حجامت برای درمان بیماریهای فراگیر ومهمی مانند سكته قلبی ؛مالیخولیا ؛سردردهای میگرنی وبخشی ازبیمایهای پوستی بهره می گرفته اند .در طب اسلامی ومنابع مذهبی نیز توصیه های فراوانی به انجام حجامت شده است .رسول اكرم (ص)وائمه اطهار(ع)خود حجامت می كرده اند وروش انجام آن را بیان فرموده اند وویگیهای درمانی آن رابرشمرده اند یكی ازمهمترین روایاتی كه درزمینه حجامت درمنابع معتبر روایی آمده است ودرذیل آیه یك سوره اسری درتفسیر المیزان وبرخی ازتفایر آمده است .درحدیث شب معراج كه رسول اكرم (ص)می فرمایند ((وقتی كه به آسمان هفتم صعود كردم برهیچ ملكی ازملائك گذرنكردم مگراینكه گفتند یامحمدحجامت كن وامتت رابه حجامت كردن امرفرما)).

شنبه 25/8/1387 - 13:33
بیماری ها

طب سوزنی چیست؟

در اصل اصطلاح Acupuncture تشریح کننده مجموعه‌ای از روشها است که توسط آن نقاطی از بدن برای دریافت نتایج مورد نظر با روشهایی خاص مانند استفاده از سوزن تحریک می‌شود. طب سوزنی امروزه با استفاده از فرو کردن سوزنهای خاصی به درون بدن از طریق پوست توسط دست و یا حتی جریان الکتریسیته انجام می‌شود.

در نظر اول این باور کردنی نیست که پزشکان قادرند با استفاده هدفمند از سوزنهای کوچک ، آلام تحمل ناپذیری همچون
سردرد شدید ، کمردرد مزمن یا دردهای مفصلی به علت آرتروز را از میان ببرند. این روش درمانی بسیار قدیمی که زادگاه آن کشور چین است، بیماران را بدون استفاده از دارو از دردهایی رهایی می‌بخشد که سالها آنها را رنج داده‌اند.

تاریخچه طب سوزنی

قدمت طب سوزنی به بیش از 2500 سال پیش و به کشور چین باز می‌گردد. قدیمی‌ترین متنی که در توصیف طب سوزنی یافت شده است، متعلق به سال 1127 قبل از میلاد مسیح است. جادوگران به جای استفاده از سوزن ، قطعات تیز سنگ را بکار می‌گرفتند. در سال 26 میلادی بود که نخستین کتاب در شرح طب سوزنی در چین نگاشته شد.

استفاده از طب سنتی تا قرنها به آسیا محدود بود تا اینکه فرانسوی‌ها در قرن 16میلادی با آن آشنا شدند و استفاده از آن را در اروپا گسترش دادند. بین پزشکان مختلف در صحت و سقم طب سوزنی اختلاف نظر وجود داشت تا اینکه سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 1975استفاده از طب سوزنی در تشخیص و درمان بیماریها را رسما تایید کرد.

روش انجام طب سوزنی

امروزه در طب سوزنی از سوزنهای استیل ، نازک و انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. قطر این سوزنها از 0.2 تا 0.6 میلیمتر و طول آنها از 1 تا 10 سانتیمتر متغیر است، در هنگام وارد کردن سوزن بطور عمودی بین انگشتان قرار می‌گیرد. عمق فرو کردن سوزن از چند میلیمتر تا 5 سانتیمتر (با توجه به محل نقطه) متغیر است. سوزنها به مدت 10الی 30 دقیقه در جای خود باقی می‌مانند. امروزه در درمان طب سوزنی ممکن است از جریان الکتریسته نیز استفاده شود.

طب سوزنی چگونه کار می‌کند؟

در طب سوزنی که به پزشکی سنتی چینی نیز معروف است، بدن انسان تحت تأثیر دو نیروی مخالف هم به نامهای یین و یانگ قرار دارد. یین به صفاتی چون سردی ، آرامی و در کل حالت غیر فعال بر می‌گردد. در حالی که یانگ به صفاتی چون گرمی ، هیجان و فعال بودن نسبت داده می‌شود. در این نگرش ، سلامت بدن هنگامی حاصل می‌شود که میان این دو نیرو تعادل برقرار باشد و عدم تعادل این دو نیرو باعث می‌شود که جریان حیاتی در بدن که به Qi (جی) معروف است مختل شود. کانالهایی در بدن وجود دارد که انرژی جی در آنها حرکت می‌کند.

اگر به هر دلیل اختلال یا انسدادی در این کانالها رخ دهد انرژی که در آنها جریان دارد، تغییر کرده و بیماری ایجاد می‌شود. نقاط حساس بر روی کانالها وجود دارد که با تحریک آنها می‌توان اختلال ایجاد شده در انرژی را برطرف کرده و بیماری را درمان نمود. تعداد 12 عدد از این مسیرها و نقاط بعنوان نقاط اصلی و تعداد 8 عدد بعنوان نقاط سطح دوم معرفی می‌شوند، در مجموع بیش از 2000 نقطه دیگر نیز به آنها متصل است. اساس طب سوزنی بر تحریک این نقاط استوار است که می‌تواند جریان Qi در بدن را کنترل نماید. با فرو کردن سوزن ها در نقاط صحیح، نیروی حیات می تواند در مسیر درست جاری شده و سلامتی بدن را باعث شود.



 




اینکه مدل چینی‌ها برای بدن درست است یا خیر جای بحث دارد اما دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تحریک این قسمتهای بدن می‌تواند روی وضعیت شیمایی و عصبی مغز تأثیر بگذارد و در نهایت منجر به عکس العملهایی مانند کاهش درد، تغییر فشار خون و ... شود و در نهایت سلامت بیمار را منجر شود. باید تذکر داد که نقاط حساس طب سوزنی ، محلهایی در بدن ما هستند که شبکه مجاری و اعصاب ، بویژه با تراکمی زیاد در زیر پوست جای دارند. فرو کردن یک سوزن نازک در این محل ، به گونه‌ای تحریک الکتریکی در قشر خارجی مغز را بوجود می‌آورد که درک احساس درد در آن انجام می‌گیرد. در این محل ، مواد شیمیایی بدن ، یعنی اوپیوئیدها فعال شده و با احساس درد مقابله می‌کنند. هیپوتالاموس مغز میانی ، مواد سروتونین و آندورفین را ترشح می‌کند که تاثیری تحریک کننده بر سیستم دفاعی بدن دارند. به این ترتیب درد بیمار تسکین می‌یابد. این ، راز موفقیت طب سوزنی است.

بیمارانی که این روش درمان را برای خود انتخاب می‌کنند اظهارات متفاوتی دارند، اما در مجموع اغلب آنها بیان می‌کنند که هنگام فرو کردن سوزن به بدنشان احساس درد زیادی نمی‌کنند. معمولا" تجربه و تخصص پزشک معالج در استفاده از سوزن می‌تواند میزان درد حاصله را کاهش یا افزایش دهد.

درمان بیماریها با طب سوزنی

تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی توانایی کاهش و حتی برطرف کردن انواع درد را داشته و می‌تواند تواناییهای قسمتهای مختلف بدن افراد را بالا ببرد. دردهای مفصلی بخصوص در ناحیه دست و شانه و گردن ، درد مهره‌های کمری ،آلرژی ، آرتروز ، میگرن ، بی‌خوابیها و برخی اختلالات روحی - روانی بخوبی با طب سوزنی پاسخ می‌گیرند.



 




همچنین شواهد بسیاری موجود است که طب سوزنی می‌تواند در معالجه بیماریهایی چون اعتیاد به مواد مخدر ، فعال کردن دوباره ماهیچه‌های تنبل ، آسیبهای بافت نرم ، انواع آسم و تنگی نفس ، بیماریهای گوارشی ، شب ادراری و فلج بعد سکته مغزی به عنوان یک راه حل و یا حداقل در کنار درمان دارویی استفاده شود. آزمایشها نشان می‌دهد این روش می‌تواند برای کاهش درد پس از جراحی ، شیمی درمانی ، جراحی‌های دندان و ... بسیار موثر واقع شود.

عوارض طب سوزنی

در صورت استفاده صحیح از این تکنیک هیچ عارضه‌ای ایجاد نخواهد شد. اما بدنبال ورود افراد غیر حرفه‌ای و غیر متخصص در این کار ، احتمال عفونت و آسیب اعضای بدن وجود دارد. از عوارض دیگر طب سوزنی موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • خونریزیها یا کبودیهای کوچک (در مورد درصد کمی از بیماران ، ممکن است، ظاهر شوند.)
  • امکان انتقال ایدز و هپاتیت ب در صورت استفاده از سوزنهای غیر استریل و غیر یکبار مصرف.
  • ضعف و بیحالی و غش کردن بیمار در صورت تحریک نقاط ممنوعه.
  • درمان نشدن و حتی ایجاد مشکلات جدید در صورت تحریک نادرست نقاط که همه این عوارض در صورتی که درمان توسط متخصص طب سوزنی انجام شود به صفر می‌رسد.

برای پیشگیری از بروز عوارض عفونی سوزنها باید استریل باشند و می‌توان هریک از آنها را برای یک و فقط یک بیمار استفاده کرد. همچنین قبل از هر بار استفاده از سوزنها باید آنها را با الکل یا مواد ضدعفونی کننده تمیز کرد.

عناصر پنج گانه در طب سوزنی

شیوه طب سوزنی عناصر پنج گانه ، نوع باستانی طب سوزنی است که به درمان تمام لایه‌های وجود شخص یعنی بدن ، ذهن ، قلب (احساسات) و روح می‌پردازد. عناصر پنج گانه باستانی ، دیدگاه ظاهرا ساده و در درون پیچیده چینیان باستان را بر رابطه تنگاتنگ انسان و تمام مظاهر طبیعت به نمایش می‌گذارد.

از دیدگاه چینیان باستان در طب سوزنی جهان مادی از 5 عنصر تشکیل شده است. این عناصر در حال واکنش با یکدیگر هستند. بدن ما نیز جزئی از این جهان است، بنابراین از همین 5 عنصر تشکیل شده است. در همه این عناصر دو فلب یین و یانگ وجود دارد که در حال مقابله دائم هستند و انرژی جی را جاری می‌کنند. این پنج عنصر آتش ، خاک ، فلز ، آب و چوب هستند. هر یک از این عناصر در شکل گیری وجود و شیوه عمل ما در زندگی موثرند. یک متخصص طب سوزنی عناصر پنج گانه ، بخوبی از قوانین طبیعت آگاه است و می‌تواند از آنها برای تشخیص بیماری کمک بگیرد و به درمان کامل بیمار بپردازد.
شنبه 25/8/1387 - 13:31
دانستنی های علمی
آیا میدانستی که زرافه تار صوتی ندارد و لال است و نمیتواند هیچ صدایی از خود در آوردد

آیا میدانستی در سال 1987 خطوط هوایی «امریكن ایرلاینز» توانست با حذف یك دانه زیتون از هر سالاد سرو شده در پروازهای درجه یك خود، چهل هزار دلار صرفه‌جویی كندد


آیا میدانستی که خورشید ۳۳۰۳۳۰ مرتبه بزرگتر از کره زمین استد

آیا میدانستی که دلفین‌ها هم مانند گرگ‌ها هنگام خواب یك چشمشان را باز می‌گذارندد

آیا میدانستی که یک گالن روغن سوخته، می‌تواند تقریبا یک میلیون گالن آب تمیز را آلوده کندد
شنبه 25/8/1387 - 13:29
دانستنی های علمی
آیا میدانستی مساحت خیلــــــج فــــــــارس 240 هزار کیلومتر مربع میباشد

آیا میدانستی که روزانه فقط در قاره آفریقا سه هزار نفر جان خود را در اثر مبتلا به بیماری مارالیا از دست میدهند و سالانه فقط یک میلیون کودک در دنیا جان خود را بر اثر این بیماری از دست میدهندد

آیا میدانستی کهکشان راه شیری تقریبا" صد میلیارد ستاره داردد

آیا میدانستی که کره مریخ 687 روزه به دور خورشید میچرخدد

آیا میدانستی جرم زمین 6 هزار میلیارد میلیارد تن میباشدد
شنبه 25/8/1387 - 13:28
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته