• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 808
تعداد نظرات : 320
زمان آخرین مطلب : 3900روز قبل
طنز و سرگرمی
در این دیار ســـربی ، یک استکان، هـوا نیســــــت
درد و غم و مرض هست؛ یک جرعه ی دوا نیست
مــعشوقه هـــای این شهر بر چهره، مــاسک دارند
احــــــــوال عــــــــاشقان نیز، چندی است رو به راه نیست
فرهـــــــــاد آسم دارد ، خسرو ســـــــــــــیاه سرفه
هیچ آدمی به فـــــکرِ شــــیرین بینوا نیســـــت
"اطفــــــــال و ســــــالمندان" در خــــانه ها اسیرند
ویران شود هر آنجا ، غوغـــــای بچه ها نیســــت
تـــــاوان دیـــــــدن تو ، سنگین تر از جریمه است
من زوجم و تو فردی ، این شهر جــــای ما نیست
سه شنبه 27/2/1390 - 23:44
طنز و سرگرمی
فرق بین مهندس و كارگر افغانی موضوع : درآمد روزانه مهندس: برو آخر برج افغانی:20 تا 25 هزار تومان عندالمطالب

موضوع :کارکرد روزانه مهندس:8 تا 10 ساعت افغانی :6تا 8 ساعت موضوع :ساعت خواب مهندس : 4تا 6 ساعت

افغانی10:ساعت شب + 2 ساعت ظهر موضوع:فاصله منزل تا محل کار مهندس:10تا 50 کیلومتر افغانی:5 تا 20 متر

موضوع :درآمد ماهیانه مهندس:250تا 400 هزار تومان افغانی:500 تا 700 هزار تومان موضوع مالیات مهندس:هر چی

زور برسه افغانی:هــــــــــــــــــــــــ ـا !!!! موضوع :بیمه مهندس:40تا 80 هزار تومان افغانی:ای بابا موضوع :طول مدت

تحصیلات مهندس:16تا 25 سال افغانی:تحصیلات چیه....؟!!! موضوع :وسیله کار مهندس:مغز + خودکار بیک + زبان

افغانی:کلنگ + بیل + فرغون موضوع :امید به زندگی مهندس:40تا 50 سال افغانی:120سال
سه شنبه 27/2/1390 - 23:43
داستان و حکایت
روزی کسی به خیام خردمند ، که دوران کهنسالی را پشت سر می گذاشت گفت :
 شما به یاد دارید دقیقا پدر بزرگ من ، چه زمانی درگذشت ؟!
خیام پرسید : این پرسش برای چیست ؟
آن جوان گفت : من تاریخ درگذشت همه خویشانم را بدست آورده ام و می خواهم
 روز وفات آنها بروم گورستان و برایشان دعا کنم و خیرات دهم و...
خیام خندید و گفت : آدم بدبختی هستی ! خداوند تو را فرستاده تا شادی بیافرینی و دست زندگان و مستمندان را بگیری تا نمیرند
تو به دنبال مردگانت هستی ؟!...
بعد پشتش را به او کرد و گفت مرا با مرده پرستان کاری نیست و از او دور شد .
سه شنبه 27/2/1390 - 23:41
موفقیت و مدیریت

برخی از صفات شخصیتی هستند که در انتخاب یک شغل، نقشی مهمی ایفا می کنند و موفقیت در آن شغل را به همراه دارند. از جمله این صفات عبارتند از:.......



1- مرجع کنترل


شخصیت افراد جامعه به گونه ای است که برخی از آنها اعتقاد دارند که آنها مسئول پاداشها و تنبیهاتی هستند که دریافت می کنند، در حالی که عده دیگری علت یا دلیل آنچه را که برایشان پیش می آید فقط بخت، اقبال یا سرنوشت می دانند.
افرادی که مرجع کنترل شان درونی است معتقدند که می توان سرنوشت را به میزان قابل توجهی در کنترل خود داشت. اما کسانی که مرجع کنترلشان برونی است اعتقاد دارند که نیروهای خارجی (خارج از وجود آنان) سرنوشت شان را کنترل می کند.
به طورکلی، افرادی که مرجع کنترلشان درونی است، در حرفه های فنی و مشاغل مدیریتی بهتر عمل می کنند. برای مثال، نماینده فروشی که مرجع کنترل او درونی است، حتی در شرایطی که بازار تجارت خوب نباشد، خود را مسئول می داند سهمی از بازار فروش را به عهده داشته باشد. از طرف دیگر، افرادی که مرجع کنترل آنان برونی است در مشاغلی بهتر عمل می کنند که لازمه کار آنان، اطاعت، همرنگی با جماعت و پیروی می باشد و همچنین پرداخت حقوق و دستمزد وابسته به عملکرد فرد نیست.


2- درستی و نادرستی


یکی از ابعاد مهم شخصیت برای بعضی از مشاغل، میزان درجه درستی، صداقت، درستکاری یا راستگویی است. کارکنان نادرست مرتکب اعمال و رفتارهایی نظیر دزدی کالاها و پول می شوند یا رموز تجاری و اطلاعات محرمانه را به سرقت می برند.این دسته از کارکنان کارت حضور و غیات خود را دستکاری می کنند، در ساعاتی که باید در محل کارشان حضور داشته باشند، از محل کارشان بیرون می روند، از زیر کار در می روند، سوابق تولید را به دروغ تنظیم می کنند و چنانچه رازشان فاش شود، دیگران را به خاطر این اعمال و رفتار، سرزنش می کنند.
درستی یا نادرستی، یکی از صفات مهم شخصیتی است که برای سازمان ها بویژه بانکها، سازمان های امنیتی و خرده فروشی ها بسیار حائز اهمیت است بنابراین این سازمان ها سعی می کنند افرادی را استخدام کنند که شخصیت آنها، از درجه درستی و صداقت بالایی برخوردار باشد.



3- هیجان خواهی


بعضی از افراد جامعه هستند که همواره در کار خود هیجان دارند و دوست دارند کار و زندگی آنها همراه با تحریک و خطرپذیری همیشگی باشد.
در مواردی ممکن است عطش، اشتیاق یا هوس قوی برای هیجان خواهی که در بعضی از کارکنان وجود دارد، برای یک سازمان، نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد. برای مثال، سازمانهایی که به کارهای عظیمی مثل، به کار انداختن مواد منفجره (در معادن)، خاموش کردن چاههای نفت، کنترل نشت مواد رادیو اکتیو (در نیروگاههای اتمی) و معرفی یک محصول در بازاری که رقابت در آن بسیار زیاد است، به این افراد نیاز دارند. این افراد که از صفت هیجان خواهی برای مقاصد سازنده استفاده می کنند، دارای سنخ شخصیتی از نوع هیجان خواه مثبت ( T +) هستند. هیجان خواهان مثبت از آن جهت می توانند بهره ور باشند که غالباً خلاق هستند.
باید توجه داشت که هیجان خواهی زیاد در مواقعی نیز، برای کارکنان سازمان مشکلاتی را به وجود می آورد؛ مثلاً فردی که در پی هیجان خواهی زیاد است باعث سوانح و حوادث زیاد می شود، فقط برای هیجان زیاد در حال مستی رانندگی می کند یا با ثروت و پول سازمان محل کار خود، به انجام فعالیت هایی که لازمه آن خطرپذیری غیرمنطقی است، مبادرت می ورزد.
افرادی که با هیجان خواهی خود، مشکل آفرینی می کنند، دارای سنخ شخصیتی هیجان خواه منفی (
T-) هستند که نمی توانند برای یک سازمان نقش ارزنده و مفیدی بازی کنند.


4- حال و هوای عاطفی


یکی دیگر از صفات شخصیت که در رابطه با کار افراد اثرگذار می باشد، وضعیت عاطفی یا آمادگی شخصی برای مثبت یا منفی بودن است. شخصی که وضعیت عاطفی او مثبت می باشد، در بیشتر موقعیتها خوشایند و مطبوع است. در مقابل، شخصی که وضعیت عاطفی او منفی است، در بیشتر موقعیتها دیدگاهش منفی می باشد.
دیدگاه مثبت داشتن در مورد انجام کارها، باعث می شود که آن کار در زمان معین و به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد در مقابل زمانی که شخصی دیدگاه منفی نسبت به انجام کاری دارد، آن کار به سرانجام نخواهد رسید و یا اینکه راندمان آن کار بسیار پایین خواهد آمد.
با توجه به صفات کلیدی که برشمرده ایم می توان با در نظر گرفتن این صفات، شغل مطلوب خود را انتخاب کرد. همچنین مدیران نیز می توانند با سنجش هر یک از صفاتی که برشمردیم، افراد را برای انجام کارها استخدام نماید.
سه شنبه 27/2/1390 - 23:39
داستان و حکایت
روزی ، یک پدر روستایی با پسر پانزده ساله اش وارد یک مرکز تجاری میشوند. پسر متوّجه دو دیوار براق نقره‌ای رنگ میشود که بشکل کشویی از هم جداشدند و دو باره بهم چسبیدند، از پدر میپرسد، این چیست ؟  پدر که تا بحالدر عمرش آسانسور ندیده میگوید پسرم، من تا کنون چنین چیزی ندیدم، ونمیدانم.  در همین موقع آنها زنی بسیار چاق را میبینند که با صندلی چرخدارش به آندیوار نقره‌ای نزدیک شد و با انگشتش چیزی را روی دیوار فشار داد، و دیواربراق از هم جدا شد ، و آن زن خود را بزحمت وارد اطاقکی کرد، دیوار بستهشد، پدر و پسر ، هر دو چشمشان بشماره هائی بر بالای آسانسور افتاد که ازیک شروع و بتدریج تا سی‌ رفت، هر دو خیلی‌ متعجب تماشا میکردند کهناگهان ، دیدند شماره‌ها بطور معکوس و بسرعت کم شدند تا رسید به یک، دراین وقت دیوار نقره‌ای باز شد، و آنها حیرت زده دیدند، دختر ۲۴ ساله موطلایی بسیار زیبا و ظریف ، با طنازی از آن اطاقک خارج شد.
 
پدر در حالی که نمیتوانست چشم از آن دختر بردارد، به آهستگی، به پسرش
گفت : پسرم ، زود برو مادرت را بیار اینجا!!!
سه شنبه 27/2/1390 - 23:38
داستان و حکایت
چوپان بیچاره خودش را كشت كه آن بز چالاك از آن جوی آب بپرد نشد كه نشد...!

او می‌دانست پریدن این بز از جوی آب همان و پریدن یك گله گوسفند و بز به دنبال آن همان...

عرض جوی آب قدری نبود كه حیوانی چون بز نتواند از آن بگذرد ...

نه چوبی كه بر تن و بدنش می‌زد سودی بخشید و نه فریادهای چوپان بخت برگشته

پیرمرد دنیا دیده‌ای از آن جا می‌گذشت وقتی ماجرا را دید پیش آمد و گفت من چاره كار را می‌دانم.

آنگاه چوب دستی خود را در جوی آب فرو برد و آب زلال جوی را گل آلود كرد

بز به محض آنكه آب جوی را دید از سر آن پرید و در پی او تمام گله پرید

چوپان مات و مبهوت ماند. این چه كاری بود و چه تأثیری داشت؟

پیرمرد كه آثار بهت و حیرت را در چهره چوپان جوان می‌دید گفت:
 تعجبی ندارد تا خودش را در جوی آب می‌دید حاضر نبود پا روی خویش بگذارد ، آب را كه گل كردم دیگر خودش را ندید و از جوی پرید.

و من فهمیدم این كه حیوانی بیش نیست پا بر سر خویش نمی‌گذارد و خود را نمی‌شكند
چه رسد به انسان كه بتی ساخته است از خویش و گاهی آن را می‌پرستد ...
 
سه شنبه 27/2/1390 - 23:34
دانستنی های علمی
دویست هزار سال قبل، گونه انسان در خاک آفریقا ظاهر شد، اما ۱۹۰ هزار سال طول کشید تا جمعیت انسان‌ها به چهار میلیون نفر برسد. بله! تا همین ده هزار سال قبل کل جمعیت دنیا به اندازه آدم‌هایی بود که هر روز صبح با متروی شهر نیویورک جابجا می‌شوند! اما با آغاز قرن نوزدهم و روند صنعتی شدن، جمعیت انسان‌ها به ناگهان افزایش یافت و به یک میلیارد نفر رسید.

 این افزایش جمعیت تنها به خاطر افزایش تولدها نبود، بلکه افزایش طول عمر آدم‌ها هم عامل مهمی بود. در دهه‌های اخیر هم با اینکه میزان کاهش یافته است، اما به خاطر پیشرفت دانش پزشکی، طول عمر انسان‌ها بسیار بیشتر شده است و بنابراین بر جمعیت دنیا افزوده می‌شود. به سؤال اصلی برگردیم. برای تخمین عدد کل انسان‌هایی که روی این کره خاکی به دنیا آمده‌اند ما باید دو چیز را بدانیم:
 
۱- طول عمر متوسط انسان‌ها در طول تاریخ
 
۲-جمعیت دنیا در بازه‌های زمانی مختلف.

 تا قبل از قرن اخیر، امید به زندگی بین
۲۰ تا ۳۵ سال بود، اما در قرن اخیر امید به زندگی به طور متوسط ۶۷ سال است که البته بر حسب ناحیه و کشور مقداری متفاوت است، مثلا در موناکو، امید به زندگی ۸۹ سال است، در حالی که در آنگولا تنها ۳۹ سال است.با توجه به این اطلاعات با استفاده از فرمول زیر عدد ۵۷ میلیارد نفر به دست می‌آید.با توجه به جمعیت کنونی دنیا، جهان در حال حاضر پذیرای ۱۲ درصد کل انسان‌هایی است که تا به حال روی آن به دنیا آمده‌اند.
سه شنبه 27/2/1390 - 23:32
موفقیت و مدیریت
نامه استخدامی اولین گام برای تصاحب شغل می باشد. به یاد داشته باشید كه كارفرمایان روزانه هزاران نامه استخدامی و رزومه دریافت میكنند. هدف شما باید پیشی گرفتن از بقیه باشد. یك نامه استخدامی خوب می تواند شما را بهترین فرد برای شغل مورد نظر جلوه دهد.
نامه استخدامی اولین گام برای تصاحب شغل می باشد. به یاد داشته باشید كه كارفرمایان روزانه هزاران نامه استخدامی و رزومه دریافت میكنند. هدف شما باید پیشی گرفتن از بقیه باشد. یك نامه استخدامی خوب می تواند شما را بهترین فرد برای شغل مورد نظر جلوه دهد.
در زیر توصیه هایی جهت نوشتن یك نامه استخدامی موفق آمده است:

1 - نامه خود را قبل از فرستادن غلط گیری و اصلاح نمایید .
اگر بخواهید كه به طور حرفه ای نامه را بنگارید، حتماً باید نامه شما خالی از اشتباهاتی نظیر اشتباهات چاپی، املائی و دستوری باشد. بیشتر نامه های از این دست به دلیل چنین اشتباهاتی تاثیر داده نمی شوند.

2 - نامه خود را به نام فردی كه شما را استخدام می كند مثلا به مدیریت استخدام و یا قسمت استخدام ارسال كنید .
با شركت فوق تماس بگیرید و نام فردی كه در قسمت استخدام مسئول این گونه امور است را گرفته و نامه خود را به نام ایشان ارسال نمایید. این كار ابتكاری است كه تاثیر مثبتی را بر روی خواننده نامه استخدامی شما می گذارد.

3 - نامه خود را به نام شخص بفرستید، نه به نام شركت.
در صورت امكان از اسم و سمت شخص فوق استفاده كنید . تذكیر یا تانیث ایشان را در صورت عدم آگاهی حدس نزدید . هدف شما این است كه نامه را برای فردی ارسال كنید كه قصد دارد شما را استخدام كند و شما نیز قصد همكاری در آینده را با ایشان دارید

4 - با كلمات دلخواه خود بنویسید
نامه استخدامی شما مانند رزومه باید كاملاً نشان دهنده و بازتاب اندیشه و تفكر شما نسبت به شغل جدید باشد. كارفرمایان دنبال اطلاعات علمی و همچنین شوق و ذوق كاری شما هستند

5 -كتابهای مرجع را برای برطرف كردن و احیاناً كمك در نكات دستوری و املائی بكارگیری.
 اگر اشتباهات املائی و یا دستوری داشته باشید ، واقعاً نكوهش آور خواهد بود. هرگز در استفاده از كتابهای مرجع و لغت تردید نكنید و حتی از كتابهای گوناگون كه در دستور، لغت و ادا كردن كلمات كمك می كنند بهره بگیرید.

6 - در نامه خود نشان دهید كه اطلاعاتی از سازمان یا شركت مربوطه دارید.
به این ترتیب می توانید نشان دهید كه درباره ایشان تحقیق كرده اید و همینطور بدون اطلاع شماره تلفن شركت فوق را نگرفته اید. شما می دانید كه در شركت مزبور چه كسانی هستند و چه میكنند و به همین دلایل انتخابشان می كنید

7 - از عبارات و جملاتی استفاده كنید كه برای كارفرما قابل شناخت و معنی دار باشد
نامه خود را تا جایی كه ممكن است مرتب و معنی دار جلوه دهید.سعی كنید آن را طبقه بندی شده عرضه كنید. وارد كلمات و اطلاعات تخصصی و حرفه ای خود كه به شغل مورد نظر مربوط نیستند، نشوید

8 - مطئمن شوید كه آدرس و شماره تلفن تماس خود را در نامه قید كرده اید
حتماً باید آدرسی كه جواب نامه شما می بایست به آن بازگردد را ذكر كنید .كه این آدرس می تواند شامل كد پستی، شهر، تلفن و آدرس محل سكونت باشد

9 - حالت رسمی و اداری به نامه بدهید تا خود را حرفه ای جلوه دهید
در این صورت نامه شما برای طرح مصاحبه نزدیك شده در واقع ارزش نامه هنگامی آشكار می شود كه برای مصاحبه دعوت شوید

10 - "من" را كم ارزش جلوه دهید و به "شما" اهیمت بدهید
سعی كنید عباراتی مانند "من انتظار دارم" را به "شما می خواهید" تبدیل كنید . در واقع عبارت " شما می خواهید" مربوط به خواسته های كارفرما می باشد و باید مشخص شود كه شما چه كاری می توانید برای شركت كارفرما انجام دهید . در واقع هر چه بیشتر به خواسته های كارفرما بها دهید، میل انجام مصاحبه با شما افزایش می یابد

11 - مطالب را با اطمینان بیان كنید اما خود نمایی نكنید
تمامی ملزومات انجام كار را شرح دهید. سعی كنید مسیری برای ارتباط مناسب بین توانایی ها و قابلیتهای خود و نیازهای كارفرما پیدا كنید. تاكید كنید كه می توانید خود را با شرایط كاری وفق دهید ،چرا كه این امر برای كارفرمایان بسیار مهم است

12 - مطئمن شوید كه كارفرما نامه شما را با بینش منحصر به فرد مربوط به شما می خواند
موضوع اصلی تمامی موارد قابل ذكر در نامه را تجربه، توانایی، قدرت, هنر و نیروی كاری خود قرار دهید و نیز شرح دهید كه چگونه این موارد در خدمت شركت قرار می گیرد و در این هنگام سعی كنید از كلمات و جملاتی استفاده كنید كه به گرمی حالات شما را بیان كند.

13 - نامه خود را به گونه ای طرح كنید كه نشان دهد شما شایسته همكاری با ایشان هستید.
توضیح دهید كه شما كه هستید و چه كاری را می خواهید برای كارفرما انجام دهید. بیان كردن این حالات در لغت زیاد مشكل نیست و نیز نشان دهید كه شما خود نیز درخواست همكاری دارید.

14 - ساختار نامه خود را به گونه ای تنظیم كنید كه بیان كننده هدف ویژه شما باشد.
هدف اصلی نامه استخدامی خود را در پاراگراف ابتدایی شرح دهید، تصمیم بگیرید كه بر روی این موضوع زیاد بحث كنید و مطمئن باشید كه در عین حال این كار شما انگیزه كارفرما را برای به جریان انداختن كار شما بیشتر تقویت می كند.

15 - برای درجات علمی و مدارج تحصیلی خود در نامه اهمیت قائل شوید .
مدارج علمی خود را به نحوی مشخص تر نمایید .مثلا نوع قلم آنها را عوض كنید و یا زیر آنها خطی بكشید. حتی می توانید آنها را درلیستی ارائه نمایید. فقط در تمامی این حالات سعی كنید خوانایی آنها از بین نرود.این كار حتی وقتی كارفرما نامه شما را سطحی هم می نگرد ، می تواند بقدر كافی مؤثر باشد.

16 - نامه استخدامی را مختصر و مفید و خلاصه ارائه كنید.
نامه را ساده و تمیز ارائه نمایید و نه در هم ریخته. در هر پاراگراف از هفت خط بیشتر ننویسید حتی سعی كنید در هر پاراگراف از پنج خط یا كمتر بهره ببریید. طول جملات را تنوع ببخشید، هیچ یك از جملات خود را طولانی عرضه نكنید اما آنها را كوتاه هم قطع نكنید. یك صفحه ،برای یك نامه استخدامی كاملا ً كافیست.

17 - توانایی های خود را با دلیل اثبات كنید.
برای هر شغل و سمتی دو نوع توانایی لازم است .1 - مهارت فنی كه در واقع مهترین ارزش نیز می باشد .2
تجربه كاری كه برای كارفرمایان بسیار مهم است. داشتن اولین نوع مهارت به تنهایی كافی نیست ولی همراه شدن آن با مهارت نوع دوم كاملا موفقیت آمیز است.

18 - فقط نامه اصلی را بفرستید
هرگز كپی نامه اصلی را به تنهایی یا همراه آن نفرستید .سعی كنید از چاپگرهای سوزنی استفاده ننمایید. ارسال نامه دست نویس نیز كار درستی نمی باشد.

19 - كپی رزومه خود را نیز به نامه استخدامی پیوست نمایید.
به خاطر داشته باشید كه هدف شما از نامه استخدامی این است كه رزومه خود را به دست كارفرما برسانید و شرایط مصاحبه را فراهم نمایید.

20 - عكس خود را به نامه خود الصاق نكنید.
به جز مواردی كه نامه استخدامی برای شغلهایی مانند بازیگری و شغلهایی كه با چهره سر و كار دارند، نوشته می شود ، اختصاص دادن فضایی به عكس در نامه استخدامی كاری بیهوده است. برای كارفرمایان صرفا دانستن قابلیتها و توانهایی های شما در ارتباط با شغل مربوطه مهم است.

21 -نامه خود را با درخواست مصاحبه تمام كنید .
اصلی ترین هدف از نگارش نامه استخدامی همانا رسیدن به مرحله مصاحبه است .بنابر این در خواست مصاحبه در انتهای نامه را فراموش نكنید.
سه شنبه 27/2/1390 - 23:30
موفقیت و مدیریت

در جست و جوی شغلی هستید؟ مدت زمان درازی است كه با مراحل نسبتاً دشوار جست و جوی كار درگیرید. نمی‌دانید كجا، چه وقت، چگونه و چه شغلی به شما پیشنهاد خواهد شد؟ این آغاز یك راه است.مصاحبه نیز جزیی از این راه به شمار می‌آید. مانند تمامی راه‌ها، برای موفقیت در این راه نیز باید به نكات اساسی و مهمی توجه شود.

در جست و جوی شغلی هستید؟ مدت زمان درازی است كه با مراحل نسبتاً دشوار جست و جوی كار درگیرید. نمی‌دانید كجا، چه وقت، چگونه و چه شغلی به شما پیشنهاد خواهد شد؟ این آغاز یك راه است.
مصاحبه نیز جزیی از این راه به شمار می‌آید. مانند تمامی راه‌ها، برای موفقیت در این راه نیز باید به نكات اساسی و مهمی توجه شود. بهتر است در فرآیند جست و جوی كار بر روی عواملی كه تحت كنترل ما هستند تمركز كنیم زیرا عوامل بسیار دیگری وجود دارند كه یك داوطلب جست و جوی كار قادر به كنترل آن‌ها نمی‌باشد. یك داوطلب نمی‌‌تواند بر روی عواملی از قبیل: چه كسی، چگونه و چه هنگام از او مصاحبه خواهد كرد؟ چه سوالاتی مطرح خواهند شد و یا در خصوص اینكه چه كسی آن شغل را به دست می‌آورد؟ هیچ‌گونه كنترلی داشته باشد. در مقابل عواملی نیز هستند كه داوطلب قادر به كنترل آن‌ها می‌باشد. این عوامل از یك رزومه خوب و حرفه‌ای شروع شده تا مصاحبه ادامه دارد.
در یك مصاحبه چه كارهایی نباید انجام شود؟ در چند مسوول استخدام خواسته شد تا به چند مورد از رایج‌ترین و البته زیان‌ بارترین اشتباهاتی كه داوطلبین در مصاحبه مرتكب می‌شوند، اشاره كنند كه: به پوشش نامناسب، بدگویی از رییس قبلی به عنوان بدترین توهین و بی‌علاقگی و بی‌میلی داوطلبان، غرور و تكبر، نارسا و ناكافی و عدم پرسش سوالات مناسب اشاره داشتند.
در ذیل به 10 مورد از رایج‌ترین اشتباهات در مصاحبه اشاره شده است. كه البته به راحتی قابل اجتناب و پیشگیری می‌باشند. توجه داشته باشید بخش مهم یك مصاحبه موفق اجتناب از این اشتباهات ساده است، اگر بخواهید به آسانی قابل انجام است.
نباید شغلی را به دلیل ارتكاب یكی از اشتباهات ذیل ازدست بدهید.

1)سروقت و به موقع در مصاحبه حاضر شوید، دیر نكنید
هیچ اتفاقی مانند عذرخواهی به دلیل دیر رسیدن، زشت و زننده نمی‌باشدكه البته هیچ عذر و علتی هم قابل قبول نمی‌باشد. از شخصی كه با شما تماس گرفته راهنمایی بخواهید یا به نقشه مراجعه كنید. تمامی جوانب از جمله ترافیك رادر نظر بگیرید، زود از خانه خارج شوید و ساعت به همراه داشته باشید. چنانچه به هر عنوان متوجه شدید كه دیر خواهید رسید، بهتر است با مصاحبه‌كننده تماس گرفته و زمان قرار خود را عوض كنید.

2)عدم آمادگی كافی
عدم آمادگی كافی بزرگ‌ترین اشتباهی است كه می‌تواند در مصاحبه شغلی مرتكب آن شوید. درست به همان طریقی كه برای آزمون و امتحان آماده می‌شوید، نیاز است كه برای مصاحبه نیز آماده شوید. هنگامی كه برای مصاحبه دعوت می‌شوید، سعی كنید در خصوص نحوه اجرای آن اطلاعاتی كسب نمایید، به عنوان مثال: مصاحبه گروهی خواهد بود تا تك به تك؟‌ چه شخص یا اشخاصی مصاحبه را انجام می‌دهند و مقام و جایگاه آن‌ها چیست؟

3)عدم توانایی پاسخگویی به سوالات اساسی از قبیل
درباره این شركت چه می‌دانید؟
كه به نوعی عدم تمایل و بی‌میلی شما را می‌رساند و موجب می‌گردد فرصت خود را از دست بدهید. لذا بهتر است قبل از هر اقدامی اطلاعاتی در مورد آن شركت جمع‌آوری كنید.

4)سوالاتی درباره شركت و موقیت آن بپرسید
البته در اینجا باید دقت كنید كه از پرسش سوالاتی كه به وضوح در وب سایت شركت یا گزارش سالیانه آن وجود دارند، اجتناب كنید.

5)پوشش نامناسب
یادتان باشد بیشترین تأثیر را در 10 ثانیه اول روی مخاطب خود می‌گذارید و صد البته بهتر است كه تأثیری عمیقاً مثبت باشد. با توجه به موقعیت و مكان پوشش آنجا را به تن كنید. چنانچه برای جایگاه و پستی تخصصی مصاحبه می‌كنید بهتر است از لباس رسمی استفاده كنید. چنانچه برای سایر مشاغل از قبیل مشاغل موقت تابستانی مانند نگهبانی یا پیشخدمتی مصاحبه می‌كنید، آراسته و مرتب حاضر شوید.

6)توهین
این مورد شامل توهین به رییس، همكاران و یا حتی رقبای فعلی و قبلی می‌شود. هیچ كس شخصی را كه دائماً در حال توهین و شكایت است را نمی‌پسندد و این امر شخصیت شما را زیر سوال می‌برد. در دنیای امروزی، هیچ گاه نمی‌تواند حدس بزنید كه شخص مصاحبه‌كننده با چه كسانی دوست است و ارتباط دارد و یا مشتریان شركت چه كسانی هستند.
مطمئناً دوست ندارید كه مصاحبه‌كننده چنین تصور كند كه در آینده درباره او و شركت نیز چنین صحبت خواهید نمود.

7)مهارت‌های ضعیف ارتباطی
- نجوا كردن
- استفاده مدام از اصطلاحات عامیانه
- استفاده بیش از حد از دستان
- بیش از اندازه جدی و یا شل بودن
- حركات عصبی مانند جویدن ناخن
یكی دیگر از مهارت‌های ضعیف ارتباطی این است كه پاسخ سوالات را با
بله یا نه بدهید. باید اعتماد به نفس خود را حفظ كرده و نشان دهید. عصبی بودن و پاسخ‌های پراكنده و بی‌معنی همگی بیانگر حواس‌پرتی و بی‌توجهی شما می‌باشد. در همین حین، یكی از بدترین لحظات برای مصاحبه‌كننده این است كه سوال ساده‌ای بپرسید اما جوابی دریافت نكند. در واقع این ذهنیت را برای مصاحبه‌كننده ایجاد می‌نماید كه شخص با آمادگی كافی ندارد یاگوش نمی‌دهد. حواس خود را كاملاً جمع كرده و قبل از پاسخگویی زمان كوتاهی تمركز كنید. آرامش خود را حفظ كرده و سوالات را با پاسخ‌هایی كوتاه و مفید پاسخ‌گو باشید. از كلمات و عبارات مناسب استفاده نمایید. به عبارت دیگر این حسن را در مصاحبه‌كننده القاء نمایید كه شما بهترین فرد برای این جایگاه می‌باشید البته نفس عمیق را فراموش نكنید. نكته دیگر، از درب نگهبانی و پاركینگ گرفته تا دفتر مصاحبه با همگی با احترام و ادب رفتار كنید.

8)رفتار بی‌ادبانه و توهین‌آمیزی نداشته باشید
مصاحبه‌كننده خواستار این است كه میزان صبوری و عكس‌العمل شما را نسبت به سوالات بسنجد. از دست دادن كنترل، حالت تدافعی به خود گرفتن و رفتار توهین‌آمیز همگی عواملی هستند كه موجب می‌گردند شانس خود را از دست بدهید. فرقی نمی‌كند بعد از آن به چه میزان پشیمان شده و عذرخواهی كنید، اتفاقی كه نباید رخ می‌داده، پیش آمده است.

9)فعال و مشتاق باشید
در جریان صحبت و مكالمه با مصاحبه‌كننده شریك باشید، شنونده تنها نباشید و یا جسته و گریخته صحبت نكنید. البته فراموش نكنید كه بدین منظور باید اعتماد به نفس لازم را داشته در وضعیت و حالت مناسبی قرار بگیرید. از ارتباط چشمی استفاده كرده و لبخند را فراموش نكنید.

10)پرحرفی
مصاحبه‌كننده می‌خواهد بداند كه چرا شما بهترین گزینه برای شغل مورد نظر هستید. آن‌ها تمایلی به شنیدن تمام داستان زندگی شما ندارند. هیچ‌چیز بدتر از شخصی نیست كه بی‌جهت و بی‌مورد پرحرفی می‌كند. سعی كنید پاسخ‌هایتان مختصر، مفید و متمركز باشند. وارد حاشیه نشوید، دروغ نگویید و داستان نسازید. بهترین گزینه صداقت و پاسخ صریح و آشكار به سوالات است.

11)در اولین ملاقات از میزان حقوق سوال نكنید
حقوق، مزایا و پاداش بسیار با اهمیت می‌باشند اما توجه داشته باشید بهتر است این گونه مسایل به مراحل بعدی مصاحبه واگذار شود نه در اولین ملاقات. مگر در مواقعی كه شخص مصاحبه‌كننده بحث مالی را زودتر پیش بكشد.

12)تشكر از مصاحبه‌كننده
در پایان جلسه با مصاحبه‌كننده به گرمی دست داده و تشكر از او را فراموش نكنید. حتی بهتر است یادداشت تشكر كوتاهی برایش بفرستید.

13)پیگیری
فرقی نمی‌كند كه جلسه مصاحبه به چه میزانی خوب پیش رفته، هیچ‌گاه پیگیری را فراموش نكنید. چنانچه طی چند روز از مصاحبه‌كننده خبری نشد، می‌توانید پیگیری كرده و دوباره تمایل خود را ابراز نمایید. یك ایمیل یا نامه تشكر تأثیر بسزایی در فرآیند استخدام و مصاحبه شما دارد.

ترجمه: الناز طالب زاده

 
سه شنبه 27/2/1390 - 23:28
اخبار
پر استرس‌ترین مشاغل ۲۰۱۱

۱- خلبان خطوط تجاری

  

۲- مدیر روابط عمومی

  

۳- مدیر ارشد سازمان

  

۴- عکاس خبری

  

۵- خبرنویس (شخصی که سناریوی اخبار را برای پخش در تلویزیون یا رادیو آماده می‌کند. نمی‌دونم عنوان این نقش در رادیو و تلویزیون خودمان چیست!)

  

۶- مدیر تبلیغات

  

۷- معمار

  

۸- معامله‌کنندگان سهام

  

۹- تکنیسین اورژانس

  

۱۰- کارشناس معاملات ملکی

  برآیند این گزارش نشان می‌دهد که بیشترین میزان استرس در شغل‌های ارتباطی است به این دلیل که اصولا تصمیم‌ها باید در زمان کم اتخاذ شود و همیشه یک بازخورد عمومی نسبت به نتیجه تصمیم‌ها وجود دارد.  اما کم استرس‌ترین مشاغل معرفی شده: 

۱- متخصص شنوایی سنجی

  

۲- متخصص رژیم غذایی

  

۳- مهندس نرم‌افزار (احتمالا تعداد زیادی به این موضوع اعتراض کنند)

  

۴- برنامه نویس (مثل مورد بالایی)

  

۵- متخصص پیشگیری بیماری‌های دهان و دندان

  

۶- گفتار درمان

  

۷- فیلسوف

  

۸- ریاضی‌دان

  

۹- شغل درمان

  

۱۰- ماساژ درمان

  

نکته جالب توجه این‌که کم استرس‌ترین مشاغل در حوزه درمان است.

  

شغل شما چقدر استرس زا است؟

سه شنبه 27/2/1390 - 23:23
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته