• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4142
تعداد نظرات : 10
زمان آخرین مطلب : 1307روز قبل
عقاید و احکام
 
 
خاندان حضرت عباس (ع):
در سال 26 هجری قمری، حضرت عباس (ع) پایه عرصه گیتی نهاد. مادر گرامیش فاطمه، دخت حزام بن خالد بن ربیعه بن عامر كلبی و كنیه اش (ام البنین) بود.
چند سال پس از شهادت حضرت فاطمه (س) بود، كه امیرالمومنین از برادرش عقیل، كه به اصل و نسب قبایل آگاه بود، درخواست كرد زنی را از دودمانی شجاع برای او خواستگاری كند و عقیل، فاطمه كلابیه (ام البنین) را برای آن حضرت خواستگاری كرد و ازدواج صورت گرفت.

امیرالمومنین (ع) از این بانوی گرامی، صاحب چهار پسر به نامهای عباس، عثمان، جعفر و عبدالله شد.
عباس (ع) ازبرادران دیگرش بزرگتر بود و هر چهار برادر به امام خویش، حسین (ع) وفادار بودند و در روز عاشورا در راه آن امام جان خود را نثار كردند.
ارادت قلبی ام البنین (س) به خاندان پیامبر (ص) آنقدر بود كه امام حسین (ع) را از فرزندان خود بیشتر دوست می داشت؛ بطوری كه وقتی به این بانوی گرامی خبر شهادت چهار فرزندش را دادند فرمود: مرا از حال حسین (ع) باخبر سازید و چون خبر شهادت امام حسین (ع) به او داده شد، فرمود رگهای قلبم گسسته شد، اولادم و هر چه زیر این آسمان كبود است، فدای امام حسین (ع).
دوران كودكی حضرت ابوالفضل العباس (ع):
در روزهاى كودكى عباس، پدر گرانقدرش چون آیینه معرفت، ایمان، دانایى و كمال در مقابل او قرار داشت و گفتار الهى و رفتار آسمانى‏اش بر وى تاثیر مى‏نهاد. او از دانش و بینش على(ع) بهره مى‏برد. حضرت در باره تكامل و پویایى فرزندش فرمود: ان ولدى العباس زق العلم زقا; همانا فرزندم عباس در كودكى علم آموخت و به سان نوزاد كبوتر، كه از مادرش آب و غذا مى‏گیرد، از من معارف فرا گرفت.

در آغازین روزهایى كه الفاظ بر زبان وى جارى شد، امام(ع) به فرزندش فرمود: بگو یك. عباس گفت: یك حضرت ادامه داد: بگو دو عباس خوددارى كرد و گفت: شرم مى‏كنم با زبانى كه خدا را به یگانگى خوانده ‏ام، دو بگویم. 
پرورش در آغوش امامت و دامان عصمت، شالوده ‏اى پاك و مبارك براى ایام نوجوانى و جوانى عباس فراهم كرد تا در آینده نخل بلند قامت استقامت و سنگربان حماسه و مردانگى باشد. گاه كه على(ع) با نگاه بصیرت‏ آمیز خود آینده عباس را نظاره مى‏كرد، با لبختدى رضایت ‏آمیز، سرشك غم از دیدگان جارى مى‏كرد و چون همسر مهربانش از علت گریه مى‏پرسید، مى‏فرمود: دستان عباس در راه یارى حسین(ع) قطع خواهد شد.

آنگاه از مقام و عظمت پور دلبندش نزد خداوند چنین خبر مى‏داد: پروردگار متعال دو بال به او خواهد داد تا به سان عمویش جعفر بن ‏ابى‏طالب در بهشت پرواز كند. محبت پدرى گاه على(ع) را بر آن مى‏داشت تا پاره پیكرش را ببوسد ، ببوید و با آداب و اخلاق اسلامى آشنا سازد. از اینرو لحظه‏اى عباس را از خود دور نمى‏ساخت. فرزند پاكدل على(ع) در مدت 14 سال و چهل و هفت روز، كه با پدر زیست، همیشه در حرب و محراب و غربت و وطن در كنار او حضور داشت. 
در ایام دشوار خلافت، لحظه ‏اى از وى جدا نشد و آنگاه كه در سال‏37 هجرى قمرى جنگ صفین پیش آمد، با آن كه حدود دوازده سال داشت، حماسه‏اى جاوید آفرید.
مقام علمی حضرت عباس (ع):
حضرت عباس (ع) در خانه ای زاده شد كه جایگاه دانش و حكمت بود. آن جناب از محضر امیرمومنان (ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) كسب فیض كردند و از مقام والای علمی برخوردار شدند.

لذا از خاندان عصمت (ع) در مورد حضرت عباس (ع) نقل شده است كه فرموده اند: زق العلم زقا، یعنی همان طور كه پرنده به جوجه خود مستقیماً غذا می دهد، اهل بیت (ع) نیز مستقیماً به آن حضرت علوم و اسرار را آموختند.
علامه محقق، شیخ عبدالله ممقانی، در كتاب نفیس تنقیح المقال، در مورد مقام علمی و معنوی ایشان گفته است: آن جناب از فرزندان فقیه و دانشمندان ائمه (ع) و شخصیتی عادل، مورد اعتماد، با تقوا و پاك بود.
مقام حضرت عباس (ع) نزد ائمه (ع):
اگر بخواهیم مقام و منزلت حضرت عباس (ع) را از دیدگاه امامان معصوم (ع) دریابیم، كافی است به سخنان آن بزرگوار درباره حضرت عباس (ع) توجه كنیم.
در شب عاشورا، وقتی دشمن در مقابل كاروان امام حسین (ع) حاضر شد و درراس آنها عمربن سعد شروع به داد و فریاد كرد، امام حسین (ع) به حضرت عباس (ع) فرمود:‌ برادر جان، جانم به فدایت، سوار مركب شو و نزد این قوم برو و از ایشان سوال كن كه به چه منظور آمده اند و چه می خواهند.

در این ماجرا دو نكته مهم وجود دارد یكی آنكه امام به حضرت عباس می فرماید: من فدایت شوم. این عبارت دلالت بر عظمت شخصیت عباس (ع) دارد، زیرا امام معصوم العیاذ بالله سخنی بی مورد و گزاف نمی گوید و نكته دوم آنكه، حضرت به عنوان نماینده خود عباس (ع) را به اردوی دشمن می فرستد.

روز عاشورا هنگامی كه حضرت عباس (ع) از ا سب بر روی زمین افتاد، امام حسین (ع) فرمودند:‌(الان انكسر ظهری و قلت حیاتی) یعنی (اكنون پشتم شكست و چاره ام كم شد). این جمله بیانگر اهمیت حضرت عباس (ع) ونقش او در پشتیبانی از امام حسین (ع) است.
امام زمان (ع)، در قسمتی از زیارتنامه ای كه برای شهدای كربلا ایراد كردند، حضرت عباس (ع) را چنین مورد خطاب قرار می دهند: السلام علی ابی الفضل العباس بن امیرالمومنین المواسی اخاه بنفسه، الاخذ لغده من امسه، الفادی له،‌الوافی الساعی الیه بمائه، المقطوعه یداه لعن الله قاتله یزید بن الرقاد الجهنی و حكیم بن طفیل الطائی.

امام زین العابدین (ع) به عبیدالله بن عباس بن علی بن ابی طالب (ع) نظر افكند و اشكش جاری شد. سپس فرمود:‌هیچ روزی بر رسول خدا (ع) سخت تر ازروز جنگ احد نبود، زیرا در آن روز عموی پیامبر، شیر خدا و رسولش حمزه بن عبدالمطلب كشته شد و بعد از آن روز بر پیامبر هیچ روزی سخت از روز جنگ موته نبود، زیرا در آن روز پسر عموی پیامبر جعفر بن ابی طالب كشته شد سپس امام زین العابدین (ع) فرمود: هیچ روزی همچون روز مصیبت حضرت امام حسین (ع) نیست كه سی هزار تن در مقابل امام حسین (ع) ایستادند و می پنداشتند، كه از امت اسلام هستند و هر یك از آنها می خواستند از طریق ریختن خون امام حسین (ع) به نزد پروردگار می انداخت و ایشان را موعظه می فرمود و كار را تا آنجا كشاندند كه آن حضرت را از روی ظلم وجور و دشمنی به شهادت رساندند.

آنگاه امام زین العابدین (ع) فرمود:‌ خداوند حضرت عباس (ع) را رحمت كند كه به حق ایثار كرد و امتحان شد و جان خود را فدای برادرش كرد تا آنكه دو دستش قطع شد. لذا خداوند عزوجل در عوض،‌ دو بال به او عطا كرد تا همراه ملائكه در بهشت پرواز كند، همان طور كه به جعفر بن ابی طالب (ع) هم دو بال عطا فرمود و به تحقیق، حضرت عباس (ع) نزد پروردگار مقام و منزلتی دارد كه روز قیامت همه شهدا به آن مقام و منزلت غبطه می خورند.
ایثار و جانبازی، راز و رمز تعالی حضرت عباس (ع):
ا توجه به روایاتی كه در شان حضرت عباس (ع) از ائمه علیهم السلام رسیده و در آن به ایثار و فداكاری در راه امام خویش تصریح شده است، به روشنی، فضیلت و مقام آن بزرگوار آشكار می شود. حضرت عباس (ع) فرزند كسی است كه آیه ( و من الناس یشری نفسه ابتغاء مرضات الله, بقره-207) در شانس نازل شد و از سلاله دودمانی است كه اسوه ایثار و از خودگذشتگی بودند و سوره هل اتی، در شان ایثار ایشان نازل شده است.
فداكاری، ایثار و جانبازی در اسلام و مكتب اهل بیت علیهم السلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ به طوری كه امیرمومنان در جایی ایثار را برترین فضیلت اخلاقی می داند.
در جایی دیگر، علی (ع) ایثار را بالاترین عبادت معرفی می نماید و در روایتی دیگر غایت و هدف تمام مكارم اخلاقی را ایثار و از خودگذشتگی می داند.

علی (ع) در قسمتی از نامه خود به حارث همدانی می فرماید: بدان كه برترین مومنان كسی است كه در گذشتن از جان و خانواده و مال خویش از دیگر مومنان برتر باشد.
حال در اینجا این سوال مطرح می شود كه، مگر سایر شهیدان از جان خود نگذشتند، پس چه چیزی حضرت عباس را از سایر شهیدان متمایز می سازد؟

جواب این است كه معرفت حضرت عباس (ع) از همه شهیدان والاتر و اطاعتش از امام خویش، كاملتر بود. براساس دیدگاه اسلام و مكتب اهل بیت (ع) آنچه اعمال نیك را از یكدیگر متمایز می سازد و ارزش اعمال را متفاوت می كند، همان معرفت و بینش و نیت شخص است و كلام پیامبر اسلام (ص) كه فرمود:
(ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین) شاید ناظر به این معنا باشد.

در ضمن روایاتی كه در مورد ثواب و عقاب عمل به صورتهای گوناگون و متفاوت نقل شده، به این دلیل است كه ثواب یا عذاب یك عمل معین، با توجه به معرفت و نیت عامل آن متفاوت می شود. به عنوان مثال، ثواب زیارت امام رضا (ع) در روایتهای معتبر به صور متفاوت نقل شده است و در بعضی روایات تصریح شده كه این تفاوت ثواب، به دلیل تفاوت در معرفت اشخاص است.
آری حضرت عباس (ع) با كمال معرفت در راه دین و امام خویش جانبازی نمود و مراحل كمال و تعالی را طی كرد.
القاب تابناك حضرت ابوالفضل العباس (ع)

1. قمر بنى‏هاشم 
بهره‏ مندى بسیار عباس از جمال و جلال و سیماى سپید و زیبا و سیرت سبز و نورانى، زمینه ‏ساز این لقب است.

2. باب الحوائج 
كریمى از دودمان كریمان كه چون حاجتمندى سوى او روى كند، خواسته‏ هایش را برآورده مى‏سازد.

3. طیار 
بیانگر مقام و عظمت‏ حضرت عباس(ع) در فضاى عالم قدس و بهشت جاودان است.

4. الشهید 
شهادت، كه نشان نمایان ابوالفضل(ع) است و در چهره حیات او درخشندگى بسیار دارد، زمینه ‏ساز این لقب است.

5.سقا 
دلاورى عباس در صحنه هاى حیرت‏ آور آب‏رسانى به تشنگان، سبب این لقب شد.

6. عبد صالح 
لقبى كه حضرت صادق(ع) در زیارت عموى گرانقدرش بدان اشاره دارد: 
السلام علیك ایها العبد الصالح.? سلام بر تو، اى بنده صالح خدا.

7. سپه سالار 
صاحب لواء یا سپه سالار لقب بزرگترین شخصیت نظامى است و عباس در روز عاشورا این لقب را از آن خود ساخت.

8. پرچمدار و علمدار 
یادآور دلاوى و حفظ لشكر در برابر دشمن است. علمدارى عباس(ع) این لقب را برایش به ارمغان آورد.

9. ابوقربه (صاحب مشك)، عمید (یاور دین خدا)، سفیر (نماینده حجت ‏خدا)، صابر (شكیبا)، محتسب (به حساب خدا گذارنده تلاشها)، مواسى (جانباز و مدافع حق)، مستعجل (تلاشگرى مهربان در برآوردن حاجات دیگران) و ... از دیگر لقبهاى ابوالفضل است.
عباس بن على«ع»
فرزند امیر المؤمنین،برادر سید الشهدا،فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین«ع»در روز عاشورا .عباس در لغت،به معناى شیر بیشه،شیرى كه شیران از او بگریزند است. مادرش«فاطمه كلابیه»بود كه بعدها با كنیه«ام البنین»شهرت یافت. على«ع»پس ازشهادت فاطمه زهرا با ام البنین ازدواج كرد. عباس،ثمره این ازدواج بود.  ولادتش را در شعبان سال 26 هجرى در مدینه نوشته‏اند و بزرگترین فرزند ام البنین بود و این چهارفرزند رشید،همه در كربلا در ركاب امام حسین«ع»به شهادت رسیدند. وقتى امیر المؤمنین شهید شد،عباس چهارده ساله بود و در كربلا 34 سال داشت. كنیه‏اش «ابو الفضل»و«ابو فاضل»بود و از معروفترین لقبهایش،قمر بنى هاشم،سقاء،صاحب لواء الحسین،علمدار،ابو القربه،عبد صالح،باب الحوایج و...است.

عباس با لبابه،دختر عبید الله بن عباس(پسر عموى پدرش)ازدواج كرد و از این ازدواج،دو پسر به نامهاى عبید الله و فضل یافت.بعضى دو پسر دیگر براى او به نامهاى محمد و قاسم ذكر كرده‏اند.

آن حضرت،قامتى رشید،چهره‏اى زیبا و شجاعتى كم نظیر داشت و به خاطر سیماى جذابش او را«قمر بنى هاشم»مى‏گفتند.در حادثه كربلا،سمت پرچمدارى سپاه حسین«ع»و سقایى خیمه‏هاى اطفال و اهل بیت امام را داشت و در ركاب برادر،غیر از تهیه آب،نگهبانى خیمه‏ها و امور مربوط به آسایش و امنیت خاندان حسین«ع»نیر بر عهده او بود و تا زنده بود،دودمان امامت،آسایش و امنیت داشتند.

روز عاشورا،سه برادر دیگر عباس پیش از او به شهادت رسیدند.وقتى علمدار كربلا از امام حسین«ع»اذن میدان طلبید حضرت از او خواست كه براى كودكان تشنه و خیمه‏هاى بى‏آب،آب تهیه كند.ابو الفضل«ع»به فرات رفت و مشك آب را پر كرد و در بازگشت به خیمه‏ها با سپاه دشمن كه فرات را در محاصره داشتند درگیر شد و دستهایش قطع گردید و به شهادت رسید.البته پیش از آن نیز چندین نوبت.همركاب با سید الشهدا به میدان رفته و با سپاه یزید جنگیده بود .عباس،مظهر ایثار و وفادارى و گذشت بود.وقتى وارد فرات شد،با آنكه تشنه بود،اما بخاطر تشنگى برادرش حسین«ع»آب نخورد و خطاب به خویش چنین گفت:

یا نفس من بعد الحسین هونى‏

و بعده لا كنت ان تكونى‏

هذا الحسین وارد المنون‏

و تشربین بارد المعین‏

تالله ما هذا فعال دینى‏

 

و سوگند یاد كرد كه آب ننوشد. وقتى دست راستش قطع شد،این رجز را مى‏خواند :

و الله ان قطعتموا یمینى‏

انى احامى ابدا عن دینى‏

و عن امام صادق الیقین‏

نجل النبى الطاهر الأمین‏

 

و چون دست چپش قطع شد،چنین گفت:

یا نفس لا تخشى من الكفار

و ابشرى برحمة الجبار

مع النبى السید المختار

قد قطعوا ببغیهم یسارى‏

فاصلهم یا رب حر النار

شهادت عباس،براى امام حسین بسیار ناگوار و شكننده بود.جمله پر سوز امام،وقتى كه به بالین عباس رسید،این بود:«الآن انكسر ظهرى و قلت حیلتى و شمت بى عدوى». و پیكرش،كنار«نهر علقمه»ماند و سید الشهدا به سوى خیمه آمد و شهادت او را به اهل بیت خبر داد.هنگام دفن شهداى كربلا نیز،در همان محل دفن شد.از این رو امروز حرم ابا الفضل«ع»با حرم سید الشهدا فاصله دارد.

مقام والاى عباس بن على«ع»بسیار است.تعابیر بلندى كه در زیارتنامه اوست،گویاى آن است .این زیارت كه از قول حضرت صادق«ع»روایت شده،از جمله چنین دارد:

«السلام علیك ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لأمیر المؤمنین و الحسن و الحسین ...

اشهد الله انك مضیت على ما مضى به البدریون و المجاهدون فى سبیل الله المناصحون فى جهاد اعدائه المبالغون فى نصرة اولیائه الذابون عن أحبائه...» كه تأیید و تأكیدى بر مقام عبودیت و صلاح و طاعت او و نیز تداوم خط مجاهدان بدر و مبارزان با دشمن و یاوران اولیاء خدا و مدافعان از دوستان خداست.امام سجاد«ع»نیز سیماى درخشان عباس بن على را اینگونه ترسیم فرموده است:«رحم الله عمى العباس فلقد آثر و ابلى و فدا اخاه بنفسه حتى قطعت یداه فابدله الله عز و جل بهما جناحین یطیر بهما مع الملائكة فى الجنة كما جعل جعفر بن ابى طالب.و ان للعباس عند الله تبارك و تعالى منزلة یغبطه بها جمیع الشهداء یوم القیامة».

که در آن نیز مقام ایثار،گذشت،فداكارى،جانبازى،قطع شدن دستانش و یافتن بال پرواز در بهشت،همبال با جعفر طیار و فرشتگان مطرح است و اینكه:عمویم عباس،نزد خداى متعال،مقامى دارد كه روز قیامت،همه شهیدان به آن غبطه مى‏خورند و رشك مى‏برند.

عباس یعنى تا شهادت یكه تازى‏                 عباس یعنى عشق،یعنى پاكبازى‏

عباس یعنى با شهیدان همنوازى‏                   عباس یعنى یك نیستان تكنوازى‏

عباس یعنى رنگ سرخ پرچم عشق‏        یعنى مسیر سبز پر پیچ و خم عشق‏

جوشیدن بحر وفا،معناى عباس‏            لب تشنه رفتن تا خدا،معناى عباس

 

در زیارت ناحیه مقدسه نیز از زبان حضرت مهدى«ع»به او اینگونه سلام داده شده است:«السلام على ابى الفضل العباس بن امیر المؤمنین،المواسى اخاه بنفسه،الآخذ لغده من امسه،الفادى له،الواقى الساعى الیه بمائه،المقطوعة یداه...».
كربلا كعبه عشق است و من اندر احرام‏              شد در این قبله عشاق،دو تا تقصیرم‏

دست من خورد به آبى كه نصیب تو نشد              چشم من داد از آن آب روان تصویرم‏

باید این دیده و این دست دهم قربانى‏              تا كه تكمیل شود حج من و تقدیرم



چهارشنبه 22/2/1395 - 8:32
ایرانگردی

 

معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه 19 از ارائه خدمات پزشکی رایگان ویژه بانوان سرپرست خانوار همزمان با ماه مبارک شعبان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 19، حجت الاسلام رسول جوادی گفت: این طرح شامل غربالگری توسط پزشکان عمومی و تخصصی (قلب، ارولوژی، مغز و اعصاب و ...) و نیز مشاوره های پزشکی و روانشناسی از سه شنبه 21 اردیبهشت آغاز می شود.

در این طرح ضمن ویزیت پزشکی، بانوان سرپرست خانوار از خدمات درمانی با مراجعه به بیمارستان مربوطه و داروهای مورد نیاز نیز به شکل رایگان بهره مند می شوند.

به گفته جوادی غربالگری های مربوط به این طرح تا 25 اردیبهشت انجام و پس از آن نیز خدمات درمانی مورد نیاز به بانوان سرپرست خانوار ارائه خواهد شد.

وی همچنین به اعزام بانوان سرپرست خانوار به جشن نیمه شعبان اشاره کرد و گفت: این جشن یکشنبه 26 اردیبهشت در مجموعه شهربانوی بوستان ولایت برگزار و شرکت برای عموم بانوان آزاد است.

این مسئول ارائه خدمات جهیزیه رایگان به فرزندان بانوان سرپرست خانوار را از دیگر اقدامات رفاهی اداره امور بانوان این حوزه اعلام و بیان کرد: در سال جاری 6 نفر از این خدمات بهره مند شده اند.

جوادی همچنین اجرای برنامه های فرهنگی و ورزشی را در راستای اوقات فراغت فرزندان بانوان سرپرست خانوار اعلام و تصریح کرد: در همین راستا دانش آموزان مقاطع اول تا سوم دبیرستان به اردوگاه میرحسینی واقع در منطقه 22 اعزام و براساس گروه های سنی تقسیم بندی می شوند تا ضمن بهره مندی از برنامه های فرهنگی و ورزشی، استعدادهای آنها نیز با هدف ایجاد اشتغال برای آینده شناسایی شود.

این مسئول ادامه داد: در راستای ارتقاء وضعیت تحصیلی فرزندان بانوان سرپرست خانوار، طی برنامه ای دانش آموزان از روز سه شنبه 21 اردیبهشت به منطقه 18 اعزام و ضمن سنجش وضعیت تحصیلی آنها،  از خدمات مشاوره تحصیلی و آموزشی در قالب نذر فرهنگی استفاده خواهند کر
سه شنبه 21/2/1395 - 21:10
ایرانگردی

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 8، از برگزاری مسابقات رالی خانوادگی با محوریت خط سفید،به میزبانی این منطقه در 31 اردیبهشت ماه جاری خبر داد.
 به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه هشت، مسعود خسروی با اعلام این مطلب گفت: در این دوره از مسابقات که با محوریت خط سفید و رعایت قوانین و حرکت بین خطوط برگزار می شود، شرکت کنندگان از 22 منطقه شهر تهران، مسیر بلوار پروین تا برج میلاد را طی می کنند.
 وی با اشاره به اینکه حضور در این مسابقه برای تمامی علاقه مندان آزاد است، افزود: شهروندان می توانند برای ثبت نام به اداره ورزش شهرداری منطقه 8، مراجعه نمایند.
 به گفته وی علاقه مندان مسابقات رالی خانوادگی جهت ثبت نام تا 28 اردیبهشت ماه جاری فرصت دارند.
خسروی گفت: همچنین در این دوره از مسابقات به 10 نفر از برگزیدگان جوایز نقدی تعلق خواهد گرفت.
گفتنی است؛ در انتهای مسابقه نیز به  تمامی شرکت کنندگان بلیت بازدید از برج میلاد اهداء می شود.
لازم به ذکر است، مدارک لازم برای ثبت نام در این مسابقه: 1- کارت اتومبیل،کپی شناسنامه2- کپی 3-کارت خودرو و 4-کپی بیمه نامه خودرو است.
سه شنبه 21/2/1395 - 21:5
ایرانگردی


به منظور ترویج و تعمیق مولفه های سبک زندگی اسلامی-  ایرانی، در آستانه ماه شعبان و رمضان طرح پاسداشت فصل نیایش در شمال تهران در حال  اجراست.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک ، سعید کارگران معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری این منطقه با اعلام خبر فوق اظهار داشت : این طرح با تأکید بر مشارکت مردم در برگزاری مراسم و مناسبتهای مذهبی و همچنین به عنوان نقش مکمل مدیریت شهری، بهره مندی از مناسبت های فصل نیایش در مدیریت برنامه های  فرهنگی و... منطقه از سوی اداره فرهنگی شهرداری منطقه یک از 21 فروردین ماه همزمان با ماه مبارک رجب آغاز و تا 17 تیرماه ادامه دارد.
معاون شهردار منطقه یک افزود: با هدف گرامیداشت اعیاد بزرگ شعبانیه روز پاسدار و ولات امام حسین(ع) طرح "شور باران" همراه با تقدیر از ایثارگران و جانبازان سطح منطقه، مراسم مولودی خوانی، جشن و سخنرانی مذهبی در مساجد جامع منطقه، نمایشگاه عکس" سقای آب و ادب" و... برگزار و در روز ولادت حضرت امام سجاد(ع) طرح "شوق وصل"  در سطح منطقه یک برگزار می شود.
وی گفت:  همزمان با روز جوان در روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) نیز برنامه هایی تحت عنوان الگوی جوانی با برپایی نمایشگاه عکس ، تقدیر از جوانان برتر و نخبه منطقه و جشن های ویژه در مساجد و در بوستان های منتخب منطقه اجرا و برنامه شور انتظار همزمان با نیمه شعبان میزبان همشهریان خواهد بود.
   شهرام پاشایی مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه یک نیز گفت : در آستانه ماه مبارک رمضان نیز مبلغین دینی در ایستگاه های مترو حضور می یابند و مساجد آماده سازی و طرح کانون خادمین سلامت مساجد اجرا خواهد شد و از نیکوکاران منطقه در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) با عنوان " کرامت کریمان" به منظور گسترش فرهنگ کرامت و نیکوکاری تقدیر می شود.
وی افطاری ایتام در منطقه و برگزاری مراسم شب های قدر ، شهادت حضرت علی (ع) و روز جهانی قدس با عنوان شوق ضیافت در منطقه را از دیگر برنامه های پیش رو عنوان کرد.
سه شنبه 21/2/1395 - 21:1
ایرانگردی

 

غدیر توپاش شهردار استانبول که به دعوت شهردار تهران به ایران سفر کرده بود، عصر دیروز پس از دیدار با دکتر قالیباف در برج میلاد در راس هیاتی ده نفره به همراه مدیران شهری ترکیه وارد منطقه 22 شد و با همراهی مولایی شهردار منطقه از اماکن اجتماعی، عمرانی و تفریحی منطقه، دریاچه شهدای خلیج فارس و مجموعه تفریحی آبشار تهران دیدن کرد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 22، غدیر توپاش شهردار استانبول ضمن بازدید از اماکن فرهنگی، عمرانی و تفریحی این منطقه از اقدامات مهم و موثر عمرانی و اجتماعی در این منطقه ابراز خرسندی کرد و گفت: من به عنوان معمار و طراح پروژه های شهری از فضاهای بکر، عمران و آبادانی غیر قابل پیش بینی و غیرقابل تصور این منطقه چه به لحاظ طراحی پروژه ها و چه اجرای آنها شگفت زده شدم. به واقع گسترش و توسعه خطوط ریلی شهر تهران برای من تعجب برانگیزتر و برجسته تر بود و این نشان از عزم جدی شهرداری تهران و شهرداری منطقه 22 در گسترش و توسعه زیرساخت های شهری و توجه به رفاه حال شهروندان دارد.

وی در پاسخ به این سوال که تعامل و همراهی شهرداران این دو شهر بزرگ چقدر می تواند در انتقال تجربیات و ، افزایش همکاری ها و همگرایی فرهنگی و اجتماعی بین دو کلانشهر تهران و استانبول موثر باشد، نقش شهرداران دو شهر را مهم ارزیابی کرد و گفت: قطعا برای رسیدن به تعاملات سازنده و تقویت این روابط باید اقداماتی صورت پذیرد و در این بین نقش شهرداران و عوامل اجرایی دو شهر را نمی توان نادیده گرفت.

شهردار استانبول در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با توجه به اینکه چندین بار به دعوت دکتر قالیباف به ایران سفر کرده ام، نسبت به سه سال گذشته شاهد تغییرات بسیار زیادی بودم و تهران را شهری زیباتر، مدرن تر و توسعه یافته تر دیدم و این نشان از جدیت شهرداری تهران در اجرا و تکمیل پروژه های مهم شهری همچون تونل نیایش، پل صدر و خطوط حمل و نقل شهری و توسعه برنامه ریزی شده این شهر داشته است.

 

به گفته توپاش دو شهر استانبول و تهران از اشتراکات مذهبی، تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی با یکدیگر برخوردار هستند و این نقاط مشترک می تواند فصل جدیدی در ارتقا روابط دو شهر و پیوند بیشتر دو کشور داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود از میزبانی استانبول از شهردار تهران و جمعی از اصحاب رسانه ایران در روز 29 می(9 خرداد) همزمان با سالگرد فتح استانبول خبر داد و گفت: حفظ اصالت و یک شهر، منافع و نیازهای شهروندان مهمترین چیزی است که باید در اولویت برنامه های عمرانی و شهری مدنظر قرار گیرد و خوشبختانه تا به امروز شهر تهران با حفظ اصالت و سبقه تاریخی خود در سایه همراهی شهروندانش در جهت توسعه و مدرنیزه تر شدن گام برداشته اشت.
سه شنبه 21/2/1395 - 21:0
ایرانگردی

 

شهردار منطقه 21 از اجرای موفق آمیز طرح " همیاران محیط زیست " در این منطقه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 21 ، دکتر جمال بافرانی شهردار منطقه ضمن بیاان این مطلب گفت : طرح همیاران محیط زیست مطابق با دستورالعمل ابلاغی از سوی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و در راستای آموزش و فرهنگ سازی بر اساس اولویت های موجود محیط زیست کلانشهر تهران در سطح جامعه بویژه در حوزه کودکان و نوجوانان به عنوان آموزش پذیرترین و پویا ترین گروه مخاطب در شهروندان ، در منطقه 21 انجام شد.

 شهردار منطقه 21 اظهار داشت : این طرح با شناسایی مدارس ( محمد رسول الله ، شهید باهنر ، فرهنگ و امام حسن (ع) ) ، امضاء تفاهم نامه با آنها جهت اجرای طرح و ثبت نام از دانش آموزان با رضایت والدین و تایید مدیریت مدرسه آغاز شد.

به گفته ی این مقام مسئول ، در این طرح که برای 120 نفر از دانش آموزان سطح منطقه اجرا شد ، اقداماتی نظیر توزیع بج سینه ( جهت شناسایی دانش آموزان طرح همیار محیط زیست ) ، برگزاری کارگاه های آموزشی با عناوین محیط زیستی ، برگزاری جشن و مراسم ویژه در مناسبت های مختلف محیط زیستی نظیر درخت کاری در هفته منابع طبیعی ، تکمیل چک لیست های محیط زیستی توسط دانش آموزان در رابطه با وضعیت مدرسه توسط کارشناسان واحد محیط زیست حوزه ی معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه 21 و پیمانکار مربوطه در نظر گرفته شده بود.

وی همچنین بیان داشت : در اختتامیه این طرح ، توزیع کتاب های " به راستی سبز باشیم " و اقلام کمک آموزشی و تشویقی میان دانش آموزان صورت پذیرفت.

بافرانی در پایان هدف از اجرای این طرح را  "تغییر رفتار زیست محیطی در گروه های هدف شهروندان ، به ویژه کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود : طرح فوق در این منطقه با موفقیت اجرا شده است.

 

 

سه شنبه 21/2/1395 - 20:58
ایرانگردی

 


فتح اللهی در جلسه ای با حضور شهردار منطقه 12 تصریح کرد: بسته های تشویقی محلی در جهت انطباق حداکثری با واقعیت های نوسازی و مبتنی بر مصوبه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران تهیه می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عبادالله فتح اللهی در جلسه ای که با موضوع تهیه و تدوین بسته ی تشویقی نوسازی منطقه 12 با حضور عابد ملکی، شهردار منطقه 12، مدیران دفاتر خدمات نوسازی و جمعی از معاونان و مدیران برگزار شد ضمن اشاره به اقدامات ارزشمند صورت گرفته در راستای نوسازی بافت های فرسوده منطقه 12 شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی با ایفای نقش مدیریت هماهنگ خود، تلاش دارد تا نهادهای مختلف حاکمیتی را در فرآیند نوسازی محلات دارای چالش بافت های فرسوده وارد کند و تمامی پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در مجموعه مدیریت شهری و خارج از آن را در جهت ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان بکار گیرد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، یادآور شد: از طرف شهردار محترم تهران مأموریت داریم علاوه بر تدوین بسته ی تشویقی نوسازی کلی برای  شهر تهران، بسته های تشویقی دیگری با رویکرد محله محور بر اساس شرایط و مقتضیات حاکم بر هر محله از بافت های فرسوده تدوین کنیم.

فتح اللهی متذکر شد: بسته های تشویقی محلی در جهت انطباق حداکثری با واقعیت های نوسازی و مبتنی بر مصوبه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران تهیه می شود.

وی با بیان این که نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و تاریخی منطقه 12 یکی از اولویت های سازمان نوسازی شهر تهران است، از عملکرد موفق شهرداری منطقه 12 در راستای تحقق 68 هزار متر مربع بهسازی و پیاده راه سازی محورهای تاریخی در این منطقه  به منظور ارتقاء سطح کیفیت زندگی شهروندان تقدیر و تشکر کرد.

عابد ملکی، شهردار منطقه 12 نیز در این جلسه پیشنهادات و راهکارهای عنوان شده از سوی مدیران دفاتر خدمات نوسازی جهت تدوین بسته ی تشویقی محلی منطقه 12 را بسیار کارآمد دانست و پیشنهاد داد به منظور تدوین هر چه بهتر مفاد بسته ی تشویقی اجتماعی و فرهنگی در کنار بسته ی تشویقی شهرسازی این منطقه، چندین جلسه دیگر با حضور مدیران دفاتر خدمات نوسازی مستقر در این منطقه برگزار شود.

در این جلسه گزارشی پیرامون وضعیت بافت های فرسوده و تاریخی منطقه 12 ارائه شد و در ادامه مدیران دفاتر خدمات نوسازی محله های بهارستان، فردوسی، آبشار، ایران، دروازه شمیران، قیام، کوثر، تختی، هرندی، سنگلج، امامزاده یحیی، ارگ پامنار، سیروس بازار با بیان مسائل و مشکلات حاکم در هر محله از این منطقه، پیشنهادات خود را جهت تدوین بسته های تشویقی نوسازی منطقه 12 ارائه کردند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران نیز در ادامه جلسه، لوح یادبودی را به منظور قدردانی و تشکر از زحمات ارزشمند شهردار منطقه12 در راستای فراهم کردن زیرساخت های مناسب برای نوسازی بافت های فرسوده و ارتقاء سطح کیفیت شهروندان  به ایشان اهدا کرد.

 

سه شنبه 21/2/1395 - 19:47
ایرانگردی

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 15 از برگزاری نخستین دوره تربیت معلم قرآن کریم با حضور 140 شهروند و مسئولین خانه های قرآن محلات منطقه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 15، ابوالفضل حیدری با اعلام مطلب فوق افزود: این اقدام در راستای توانمندسازی مسئولین خانه های قرآن محلات و همچنین شهروندان منطقه انجام می شود تا در آینده  با پرورش نسل جوان با آموزه های دینی و قرآنی، دانش قرآنی منطقه را ارتقاء داده و از آسیبهای اجتماعی منطقه پیشگیری شود.
وی خاطر نشان کرد: در این ارتباط قراردادی با موسسه ندای ملکوت با نظارت شورای عالی قرآن منعقد و دوره های مربوطه در منطقه آغاز شد.
حیدری با اشاره به ثبت نام تعداد 140 نفر از مسئولین خانه های قرآن و شهروندان علاقمند جهت شرکت در این دوره ها گفت: بعد از برگزاری آزمون شفاهی و کتبی، تعداد 90 نفر از ثبت نام کنندگان ملزم به گذراندن دوره مقدماتی بوده و مابقی بدون گذراندن این مرحله می توانند به صورت مستقیم وارد دوره اصلی شوند.
معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه خاطر نشان کرد: در این راستا مرحله مقدماتی دوره تربیت معلم قرآن كریم در محل ساختمان آموزش شهرداری منطقه 15 برگزار و شرکت کنندگان طی 10 جلسه 2 ساعته آموزشهای لازم در زمینه روخوانی و روان خوانی قرآن کریم را گذرانده و سپس وارد مرحله اصلی می شوند.
حیدری یادآور شد: در دوره اصلی علاوه بر آموزشهای یادشده؛  طی 120 ساعت روش تدریس، روانشناسی، تجوید پیشرفته و ... به شرکت کنندگان آموزش داده می شود و در پایان دوره مدرک معتبری از سازمان تبلیغات اسلامی به شرکت کنندگان ارائه خواهد شد.
سه شنبه 21/2/1395 - 19:45
ایرانگردی

 همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، جشنواره تفریحات ورزشی با حضور قهرمانان کشوری و شهروندان در حاشیه نمایشگاه کتاب برگزار می گردد.

 به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه شش، اصغرقیطاسی ، مدیر اداره ورزش منطقه شش با اشاره که نقش ورزش و مطالعه در سلامت جسم و روح انسان  خبر از راه اندازی چهار ایستگاه ورزشی در نمایشگاه کتاب داد و گفت: یقینا ورزش و مطالعه می تواند شرایط رشد فکری و جسمی مسلمانان را فراهم کند و بهمین منظور در طول برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، جشنواره تفریحات ورزشی منطقه با برپایی غرفه های ورزش و سلامت میزبان شهروندان خواهد بود.

قیطاسی در ادامه  از حضور نخبگان و پیشکسوتان ورزشی در شهر آفتاب خبر داد و افزود: دعوت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی سطح منطقه و تقدیر از نخبگان ورزشی از دیگر برنامه هایی است که همراه با بازدید از نمایشگاه انجام خواهد شد.

مدیر اداره ورزش قلب پایتخت افزود: غرفه بازی های فکری شامل اتللو، روبیک، جنگان، برج هانوی و... از دیگر برنامه های ویژه مراجعه کنندگان است که  در دو بخش مسابقه  و آموزش طراحی شده است. همچنین ایستگاه های بازی شطرنج به همراه آموزش و اجرای مسابقه با اهدای جوایز و ایستگاه اعصاب سنجی و مینی گلف از دیگر ایستگاه هایی که ویژه جشنواره تفریحات ورزشی منطقه پیش بینی شده است.

قیطاسی در پایان با اشاره به برنامه های ویژه کودکان گفت: برنامه های ویژه ای هم برای کودکان ونوجوانان در قالب مسابقه و نمایش تدارک دیده شده است که به همراه اهدای جوایز در فضای شاد اجرا خواهد شد. 
سه شنبه 21/2/1395 - 19:43
ایرانگردی

با حضور دکتر طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران و شهردار منطقه 4، نخستین نشست هم اندیشی با شورایاران و مدیران محلات 20 گانه این منطقه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 4 ، دکتر مرتضی طلایی در این نشست با تاکید بر اخلاق محوری و مسئولیت پذیری مدیران شهری در خدمت رسانی به شهروندان گفت: اخلاق، معرفت و مسئولیت پذیری نباید فدای خدمات رسانی مطلوب به شهروندان باشد و و این سه گزینه باید محور فعالیت ها باشد.
وی با اشاره به نقش کلیدی مساجد در تقویت بنیان فرهنگی محلات گفت: مساجد قلب سیاست گذاری و برنامه ریزی های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی محلات هستند و مدیران محلات باید از پتانسیل های این مراکز فرهنگی در سراهای محله استفاده کنند.
طلایی افزود: محلات نیازمند برنامه ریزی مطلوب برای جذب جوانان به برنامه های فرهنگی و اجتماعی سراهای محله و تامین اوقات فراغت عموم شهروندان هستند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران نقش بسیجیان داوطلب را در برنامه های فرهنگی و اجتماعی سراهای محله مهم خواند و گفت: مدیران محله باید از ظرفیت بسیجیان داوطلب در اداره امور محلات استفاده کنند.
رییس شورایاری های شهر تهران افزود: مهمترین هدف شورای اسلامی شهر تهران واگذاری امور محلات به شهروندان است و نباید ساختار شهرداری در سراهای محله ایجاد شود.
وی اضافه کرد: تفکر دینی و انقلابی باید در سراهای محله حاکم باشد و مساجد و سراهای محله در یک مسیر و همگام با هم حرکت کنند.
دکتر مرتضی طلایی گفت: حرکت کردن در راستای برنامه ها واهداف ،گره ها را باز می کند و در این مسیر استفاده از مدیران معتبر ،سالم و کار آمد بسیار موثر است .
وی افزود: بسیاری از مشکلات موجود در محلات با تدبیر ،تعامل وهمراهی قابل حل است که در این راستا همه شورایاران باید از فضای گفتمان مناسب و همه ظرفیت ها استفاده کنند تا شهروندان از نتیجه کار راضی باشند.
نائب رییس شورای اسلامی شهر تهران ،تحلیل درست مسائل ،توجه به ماموریت های شورایاران و مدیران محلات ،عدم انحراف از برنامه و برنامه ریزی برای همه شهروندان در مقیاس خانه به خانه در حوزه های مختلف به ویژه حوزه اجتماعی و فرهنگی و ایجاد اتاق فکر را از اولویت های کاری برشمرد.
دکتر طلایی در ادامه با تاکید بر کیفی سازی برنامه ها و افزایش ماموریت شورایاران گفت: هم اندیشی ،ارتباط با مردم ،حضور در مساجد وفعالیت های اجتماعی در کنار کار اخلاق مدارانه به تقویت شورایاری ها کمک شایانی می کند.
در ادامه این نشست سید امیر عباس بهاری شهردار منطقه 4 با بیان اینکه شورایاران و مدیران محلات نقش کلیدی در اداره امور محلات دارند افزود: ایجاد همدلی و همگام شدن مدیران محلات و شورایاران با مدیریت شهری گام مهمی در توسعه همه جانبه محلات است.
وی افزود: شورایاران و مدیران محلات باید بر همواره مدیریت شهری را در کنار خود ببینند و بکار گیری از پتانسیل های مردمی و داوطلب را همواره در اولویت برنامه ها قرار دارند.
شایان ذکر است در این هم اندیشی شورایاران و مدیران محلات به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص موضوعات مرتبط به محله خود پرداختند.
سه شنبه 21/2/1395 - 19:33
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته