• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1009
تعداد نظرات : 155
زمان آخرین مطلب : 5349روز قبل
دانستنی های علمی

images/20070813/die.jpg

فاصله دنياي اين طرف و آن طرف تنها يک شيشه مشجر به ضخامت 2 سانتي متر است. دنياي اين طرف سياه رنگ همراه با شيون و زاري بازماندگان براي وداع آخر است و دنياي آن طرف پاک و سفيد و آغازي دوباره براي زندگي...
اين طرف بوي بي تابي و آشفتگي مي دهد و آن طرف بوي کافور و آرامش. ورودي عمومي غسالخانه زنان، دو سالن دارد که در اولي عده اي منتظرند تا متوفيان را از دريچه اي که با يک ريل و با برانکارد آهني پس از شستشو به بيرون مي فرستد، تحويل بگيرند و در سالن دوم عده اي مراسم تغسيل و کفن پوشاندن را تماشا مي کنند.
در اين سالن به جز متوفيان، زناني در روپوش هاي سفيد، پيش بندهاي سبز، دستکش هاي زرد و چکمه هاي سفيد ديده مي شوند که صورتهايشان با ماسک سفيدي پوشيده شده است.
گفتگو با يک مرده شوي زن چندان هم آسان نبود، چون حاضر نشد نه اسمش و نه عکسش را چاپ کنيم و البته ما هم پذيرفتيم. در نگاهش به دنبال سردي و خشونت مي گردم، دنبال ترسي پنهان که در ذهن من از شغلي به نام مرده شويي نقش بسته، اما هرگز آن را نمي يابم. نگاهش مثل من، مثل تو، در پي زندگي است. آرامش در چشمانش موج مي زند و به زندگي اميدوار است. خودش مي گويد از 51 سال بهار زندگي اش 15 سال را در خدمت مردگان بوده و آنها را غسل داده است. يک ساعت گفتگو با اين زن، ابعاد تازه اي از وضعيت زندگي، کار و معيشت اين گروه از زنان جامعه ما را که متأسفانه نزد بسياري از مردم، شغلشان جايگاه منفوري دارد، برايمان روشن مي کند.

15 سال پيش همسرم، بي خبر من و 7 فرزندم را رها کرد و رفت. شوک اين اتفاق از يک طرف و فکر و خيال اين که حالا چطور بايد شکم بچه هايم را سير کنم از سوي ديگر، کابوس روزها و شبهايم شد تا اين که سرانجام به کمک يک نيکوکار در غسالخانه بهشت زهرا برايم کار پيدا شد.
روزهاي اول، اينجا براي همه روزهاي سخت و شرايط غيرقابل تحملي است. خوب به ياد دارم، آن روزها که کارم را در غسالخانه شروع کردم، پايم را که به محيط غسالخانه مي گذاشتم با ديدن يک مرده، مرتب گريه مي کردم و ناراحت مي شدم، مدام حالت تهوع داشتم و تا مدتها چيزي از گلويم پايين نمي رفت. وقتي به خانه مي رفتم، هر چه لباس در کمد داشتيم جمع مي کردم و مي گفتم لباس کفني است، اما کم کم عادت کردم تا بالاخره آن روزهاي سخت هم سپري شد.
مي گويد: هر غسال روزي 18 يا حداقل 10 متوفي را مي شويد، 8 صبح مي آييم تا 4 بعدازظهر، روزهاي پنجشنبه و جمعه هم روزهاي شلوغي کار ماست. وقتي از وضعيت زندگي اش مي پرسم، ادامه مي دهد: يک خانه 60 متري در باقرشهر دارم. اوايل که دخترها ازدواج نکرده بودند 8 نفره توي يک خانه 60 متري خيلي سخت بود، اما حالا که چند تا از بچه ها رفته اند سرخانه و زندگي خودشان، يک طوري با اين شرايط کنار آمده ايم، البته جايمان خيلي تنگ است اما خدا را شکر سقفي بالاي سرمان است که لااقل برايش اجاره نمي دهيم.
تازه خيلي از همکارانم شرايط بدتر از ما را دارند. اکثر اين زنان از باقرشهر، شهرري، ورامين و جاده ساوه مي آيند و تعداد زيادي از آنها مستأجر هستند.   

   سلسله مراتب مرده شويي

کارکنان اينجا به ترتيب رتبه، خلعت بر، آب ريز، کمک غسال يا غسال هستند. 3 ماه اول ورودشان ابتدا بريدن خلعت، جنازه خالي کردن، آب ريختن و غسل دادن را مي آموزند و زنان از بدو ورود تا غسال شدن حداقل يک دوره 6 ماهه وقت نياز دارند.
مي گويد: فکر مي کنم حدود 20 زن ديگر در غسالخانه کار مي کنند. البته 15 سال پيش که من تازه در اينجا مشغول کار شده بودم، زنان جوان را نمي پذيرفتند، اما حالا ميان غسالان زنان جوان بين 25 تا 30 سال هم داريم، اما آنچه مهم است، بحث معتقد بودن است که شرط اصلي گزينش براي اين شغل است.
از او درباره برخورد بستگان و نزديکان با شغلش مي پرسم، مي گويد: اوايل از سوي فاميل اذيت مي شدم، اما برايم مهم نبود. بارها از اطرافيان شنيدم که پشت سرم گفته بودند مگر کار قحطي بود که اين شغل را انتخاب کرده. من هم وقتي ديدم اين حرفها تمامي ندارد يک روز بزرگترهاي فاميل را جمع کردم و به آنها گفتم اگر سر اين کار نروم ، شما خرج ما را مي دهيد؟
من کار آبرومندانه اي را براي گذران زندگي بچه هايم انتخاب کردم و راضي ام که لقمه اي نان حلال به خانه مي برم.
درباره حقوقش که مي پرسم مي گويد: دقيقا نمي دانم. باورتان مي شود؟ من فقط هر ماه فيش حقوقم را به يکي از بچه هايم مي دهم تا بروند و از بانک برايم تحويل بگيرند. اما شکر خدا راضي هستم، چون 3 فرزند دانشجو دارم که بايد هر ترم بالاي 1.5 ميليون تومان برايشان به حساب بريزم، حالا خرج رفت و آمد و پول کتابهاي گرانقيمت شان جاي خود دارد.
خوشحال است که سازمان بهشت زهرا امکانات تفريحي و زيارتي براي غسالان و کارکنان تدارک ديده، مي گويد: يک بار با کمک سازمان به مکه رفته ام و در فصل تابستان هم برايمان با خانواده سفر به شهرهاي شمال کشور يا مشهد فراهم مي شود.          


تلخ ترين خاطره       

 وقتي از او درباره خاطره تلخ دوران کاري اش مي پرسم، با مهرباني و تألم آهي مي کشد و مي گويد: چند سال پيش يک عروس و داماد را که در راه مسافرت ماه عسل تصادف کرده بودند، به غسالخانه آوردند. شيون و بي قراري خانواده عروس جوان به حدي بود که ما هم با اين که هر روز از اين صحنه ها مي بينيم و تقريبا به آن عادت کرده ايم، اما باز هم نمي توانستيم جلوي ريزش اشکهايمان را بگيريم.
او با اشاره به بيماري افسردگي که زنان مرده شور را تهديد مي کند، مي افزايد: البته کار در غسالخانه و اين که هر روز چندين ساعت پشت سر هم شيون و زاري مردم را ببيني و هر طرف چشم بچرخاني فقط جسد بي جان ببيني، نتيجه اش اين مي شود که آدم دچار فرسودگي روحي و رواني مي شود. اکثر زناني که در غسالخانه کار مي کنند خودشان در خانواده داراي مشکلات فراواني هستند که مسلما کار در اين محيط هم از نظر روحي، آنها را در شرايط دشوارتري قرار مي دهد. مواردي هم بوده که غسالان زن پس از چند سال کار در غسالخانه، دچار افسردگي شديد شده و چندين ماه خانه نشين شده اند.  

معاينات پزشکي دوره اي  

زن مرده شوي از کارش راضي است و همچنين از خدماتي که به او داده مي شود، مي گويد: هر چند ماه معاينه پزشکي مي شويم، آزمايش خون، نوار قلب و... بيمه هم هستيم و اگر بيماري هم داشته باشيم درمانگاه شهرداري به ما خدمات پزشکي مي دهد. چند سال پيش عمل قلب داشتم که هزينه اش را با بيمه پرداخت کردم و گرنه خدا مي دانست که از نظر شرايط مالي با 3 فرزند دانشجو چطور مي توانستم خرج عمل جراحي قلبم را بپردازم.

 پزشک روانکاو هم هرچند وقت يک بار کارکنان را از نظر وضع روحي معاينه مي کند. علاوه بر اين روزهاي سه شنبه هر هفته کلاسهاي دوره اي مذهبي با حضور يک فرد روحاني برگزار مي شود که در اين دوره ها در مورد آداب و شرايط کار در غسالخانه، مراحل شستشو و کفن متوفيان و... نکاتي را تذکر داده و يادآوري مي کند.
مشکل او و ديگر زنان مرده شوي، نگاه مردم به آنان است. مي گويد: ما براي آرامش و آسايش خانواده هميشه مجبوريم شغلمان را از ديگران پنهان کنيم، چون در جامعه افرادي هستند که به سبب نوع شغل ما، افراد خانواده را مورد تمسخر قرار مي دهند و باعث آزار روحي فرزندانمان مي شوند.
علاوه بر اين که اکثر غسالان داراي فرزنداني هستند که در مدرسه يا دانشگاه درس مي خوانند و از اين که والدينشان در غسالخانه کار مي کنند، معذب هستند؛ به همين دليل ترجيح مي دهند حرفي از شغل پدر يا مادرشان به زبان نياورند.
وي مي افزايد: کار کردن در مرده شوي خانه دل مي خواهد. بايد لطف خدا شامل حالت شده باشد تا بتواني همه جور مرده اي را تماشا کني و آخ نگويي.
تحمل کني، سرت را بيندازي پايين و کارت را انجام بدهي و يادت بيايد که تو مرده اي را مي شويي که شايد آدمهاي نزديک به او هم دلشان نخواهد يا نتوانند به آن دست بزنند. اين است که مي گويم داشتن اين شغل يعني اين که خدا به تو نظر انداخته و آنقدر به تو دل داده که همه جور مرده اي را ببيني. از جنازه سوخته گرفته تا افرادي که بر اثر تصادف صورتشان کاملا له شده و قابل تشخيص نيستند. از يک نوزاد يک روزه تا پيرزن 90 ساله.
اين شغل ماست که بتوانيم با مرده ها مهربان باشيم و اين مهر را خدا توي دل ما گذاشته است و البته از بعضي مردم گله هم مي کند: بعضي وقتها به ما توهين مي کنند. ما داريم يک مرده را مثل همه مرده هاي ديگر مي شوييم و براي پوشاندن کفن آماده اش مي کنيم ، ولي صاحبان متوفي مدام به شيشه مي زنند و فحش مي دهند که سرش را محکم زدي به پاشويه يا دستش زير تنش مانده و... ما مي فهميم که آنها عزادارند و در حالت طبيعي نيستند، ولي به خدا مسبب مرگ مرده آنها ما نيستيم. پس نبايد به ما توهين کنند. چون ما داريم کار خيلي سختي انجام مي دهيم. فشارهاي عاطفي و روحي يک طرف، برخورد نامناسب مردم يک طرف ديگر. باز هم ما چيزي نمي گوييم. راضي هستيم. مي گوييم بگذار ما هم يک ثوابي برده باشيم.
دهن کجي ها و چپ چپ نگاه کردنشان را به جان مي خريم و باز هم با روي خوش با همه برخورد مي کنيم و از کارمان چيزي کم نمي گذاريم. چون نمي خواهيم فردا مديون جنازه باشيم.  

                  حرف آخر             

محيط اينجا آدم را بي قيد مي کند. فکر مي کند که اين دنيا ارزش ندارد و آدم حالت مسافر دارد. اينجا هر لحظه با مرگ هستيم و مرگهاي متفاوت را به چشم مي بينيم. براي همين هميشه سعي مي کنم در اين دنيا به اعمال و کارهايم رسيدگي کنم تا شرمنده خداوند نباشم. اين کار روي روحيه ما اثر مي گذارد. شايد آن طور که بايد شاد و سرحال نيستيم، اما لااقل اين چند سال زندگي در محيط غسالخانه باعث شده که مرگ را از نزديک باور کنيم.

             
  جام جم

 

دوشنبه 22/5/1386 - 1:54
کامپیوتر و اینترنت

به ادعاي وزارت ICT، در سال جاري آیین‌نامه پست الکترونيکي از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تدوين خواهد شد.

علي اصغر انصاري، مدير کل دفتر امور اجرايي فناوري اطلاعات در گفت‌وگو با روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: سياست‌هاي کلي ايجاد پست الکترونيکي ملي در سومين جلسه شوراي عالي فناوري اطلاعات تدوين و به تصويب اعضاي اين شورا رسيد.

وي افزود: سياست‌هاي کلي ايجاد پست الکترونيکي ملي، پس از تدوين در شوراي عالي IT به منظور پيگيري‌ کارهاي اجرايي لازم، به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ابلاغ شد.

وي خاطر نشان کرد: تاکنون نيز جلسات مشترکي ميان دبيرخانه شوراي عالي فناوري اطلاعات و معاونت‌هاي تنظيم مقررات و فني سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي برگزار شده است.

علي اصغر انصاري گفت: بر اين اساس، مقرر شد تا شرح خدمات و آيين‌نامه اجرايي اين طرح از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تنظيم و پس از تصويب در کميسيون تنظيم مقررات، جهت اجرا ابلاغ شود.

وي ادامه داد: اميدواريم اين آيين‌نامه در سال جاري تدوين شود تا بتوانيم ايجاد پست الکترونيکي ملي را از طريق مزايده به بخش خصوص واگذار کنيم.

وي در خصوص اهداف اجراي اين طرح گفت: هم اکنون در کشور ما مقدار زيادي از اطلاعات به واسطه پست‌هاي الکترونيکي رايج که از طريق سايت‌هايي مانند Yahoo يا Google ايجاد شده است جابجا مي‌شود.

وي افزود: اين اطلاعات که بعضي از آنها مهم نيز بوده و بين مديران جابجا مي‌شود در سرورهاي کشورهاي خارج خصوصاً آمريکا قرار مي‌گيرد.

وي خاطر نشان کرد: با اجراي اين طرح، تمامي کاربران ايراني مي‌توانند با ايجاد پست الکترونيکي ملي به راحتي نسبت به جابجايي اطلاعات مهم خود از اين طريق اقدام کنند.

                ایتنا

دوشنبه 22/5/1386 - 1:37
دانستنی های علمی

بزرگ ترین قارچ دنیا در شهر"ولیکی نووگور"روسیه کشف شد.
بزرگ ترین قارچ دنیا که از ابتدای 1997 میلادی تاکنون دیده شده به اندازه یک توپ فوتبال است و 5200 گرم وزن دارد. سال گذشته نیز در یکی از شهرهای ایتالیا یک قارچ بسیار بزرگ کشف شد.
 
       
خبرگزاری ایسکانیوز

دوشنبه 22/5/1386 - 1:34
سياست

دکتر محمود احمدی نژاد در احکامی مهندس علی اکبر محرابیان را به سرپرستی وزارت صنایع و معادن و مهندس غلامحسین نوذری را به سرپرستی وزارت نفت منصوب نمود. غلامحسین نوذری، مدیر عامل فعلی شرکت ملی نفت ایران و علی اکبر محرابیان مسئول سهمیه بندی بنزین به ترتیب به عنوان سرپرست وزارتخانه های نفت و صنایع معرفی شده اند.

دکتر محمود احمدی نژاد در احکامی مهندس علی اکبر محرابیان را به سرپرستی وزارت صنایع و معادن و مهندس غلامحسین نوذری را به سرپرستی وزارت نفت منصوب نمود. 
رییس جمهور همچنین با تشکر و قدردانی از زحمات و خدمات خالصانه و دلسوزانه وزرای پیشین صنایع و معادن و نفت، مهندس وزیری هامانه را به عنوان مشاور خود در امور نفت و گاز معرفی کرد.

متن حکم دکتر احمدی نژاد به سرپرست وزارت صنایع و معادن به این شرح است :
جناب آقای مهندس علی اکبر محرابیان
به استناد اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به مراتب تعهد ، شایستگی و سوابق ارزنده اجرایی شما، به موجب این حکم جنابعالی به سمت«سرپرست وزارت صنایع و معادن» منصوب می شوید.
امید فراوان دارم که در عین هماهنگی و همکاری با هیئت وزیران و انجام وظایف قانونی خویش، در تحقق کامل برنامه های چهارگانه دولت شامل : عدالت گستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور توفیق یابید.

همچنین دکتر احمدی نژاد در حکم خود خطاب به سرپرست وزارت نفت آورده است:
جناب آقای مهندس غلامحسین نوذری
به استناد اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به مراتب تعهد، شایستگی و سوابق ارزنده اجرایی شما، به موجب این حکم، جنابعالی به سمت «سرپرست وزارت نفت» منصوب می شوید.
امید فراوان دارم که در عین هماهنگی و همکاری با هیئت وزیران و انجام وظایف قانونی خویش، در تحقق کامل برنامه های چهارگانه دولت شامل : عدالت گستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور توفیق یابید.

در حکم رئیس جمهور به وزیر نفت سابق آمده است :
جناب آقای مهندس وزیری هامانه
ضمن تقدیر و تشکر از خدمات و زحمات خالصانه جنابعالی در دوران تصدی مسئولیت وزارت نفت و با توجه به سوابق و تجارب ارزشمند جنابعالی به موجب این ابلاغ شما را به سمت مشاور رییس جمهور در امور نفت و گاز منصوب می نمایم.
امیدوارم با عنایت حق تعالی در انجام وظایف محوله و تداوم خدمت به مردم عزیز میهن اسلامی موفق و مؤید باشید.
عزت و سربلندی جنابعالی را از درگاه ذات اقدس الهی مسالت می نمایم .

بنابر این گزارش رئیس جمهور همچنین از خدمات وزیر صنایع سابق قدردانی کرد.
متن این تقدیر به این شرح است:
جناب آقای دکتر علیرضا طهماسبی
بدینوسیله از زحمات و خدمات خالصانه و دلسوزانه جنابعالی در دوران تصدی مسئولیت وزارت صنایع و معادن تشکر و قدردانی می کنم.
امیدوارم این تلاش ها در پیشگاه ذات اقدس باریتعالی مأجور باشد و حضرت عالی نیز در تداوم خدمت به مردم عزیز میهن اسلامی و همراهی با دولت خدمتگزار موفق و مؤید باشید.
عزت و سعادت جنابعالی را از خداوند منان خواستارم. 

ضمن قدردانی از زحمات و خدمات خالصانه و دلسوزانه وزرای پیشین صنایع و معادن و نفت، مهندس وزیری هامانه را به عنوان مشاور خود در امور نفت و گاز معرفی کرد.

               ملت نیوز

دوشنبه 22/5/1386 - 1:28
ورزش و تحرک

محمود فکری بازیکن و کاپیتان فصل های اخیر تیم فوتبال استقلال با عقد قراردادی یکساله به تیم فوتبال شیرین فراز کرمانشاه پیوست. به گزارش سایت رسمی باشگاه استقلال محمود فکری که برای انجام کارهای تسویه حساب خود به دفتر باشگاه استقلال مراجعه کرده بود در گفتگو با خبرنگار سایت رسمی باشگاه گفت : با عقد قراردادی یکساله به تیم فوتبال شیرین فراز پیوستم و فصل آینده در این تیم توپ خواهم زد. وی در مورد شرایط خود در این تیم اظهار داشت : مسئولان باشگاه شیرین فراز به من لطف زیادی داشته اند و قرار شده فصل آینده  کاپیتانی این تیم نیز بر عهده من باشد. وی ادامه داد : در این تیم نیز در پست تخصصی خود در دفاع بازی خواهم کرد و با شرایطی که برایم پیش آمده فعلا فکر خداحافظی از فوتبال را ندارم و حتی اگر شرایط بار دیگر به صورتی فراهم شود که بتوانم در خدمت استقلال باشم از بازگشت به تیم محبوبم نیز استقبال خواهم کرد. 

يکشنبه 21/5/1386 - 16:2
دانستنی های علمی

 

اين سوپ آلبالويي يكي از رايج‌ترين سوپ‌هاي فصل تابستان در كشور مجارستان است.

مجارستاني‌ها اين سوپ را به صورت سرد سرو مي‌كنند؛ شما هم آن را امتحان كنيد:

مواد لازم براي 4 نفر:
ـ 15 ميلي‌ليتر يا يك قاشق سوپ‌خوري آرد سفيد
ـ 120 ميلي‌ليتر يا نصف فنجان خامه
ـ‌ يك سوم فنجان شكر
ـ 225 گرم يا يك و يك دوم فنجان آلبالو
ـ 900 ميلي‌ليتر يا سه و سه چهارم فنجان آب
ـ نوك قاشق چاي‌خوري نمك

طرز تهيه:
1 ـ ابتدا هسته آلبالوها را به دقت جدا كنيد. براي اين منظور بهتر است از دستگاه هسته‌گير استفاده كنيد تا شكل و فرم آلبالوها تا حد امكان حفظ شود زيرا به اين ترتيب، سوپ ظاهري زيباتر پيدا مي‌كند. حالا به وسيله همزن آرد و خامه را خوب با هم مخلوط كنيد؛ سپس نمك و يك قاشق مرباخوري شكر را نيز به آن اضافه كنيد و هم بزنيد.

2 ـ قابلمه‌اي آماده كرده و آلبالوها را داخل آن بريزيد؛ سپس آب و باقيمانده شكر را به آلبالوها اضافه كنيد و به مدت 10 دقيقه روي حرارت شعله اجاق گاز قرار دهيد تا آلبالوها بپزند.

3 ـ پس از گذشت اين مدت، قابلمه را از روي اجاق گاز برداريد و 2 قاشق سوپ‌خوري از شربت آب را در كاسه‌اي كوچك، براي تزئين روي غذا كنار بگذاريد. 2 قاشق سوپ‌خوري ديگر از شربت را برداشته و در داخل مايه مخلوط آرد و خامه بريزيد و با هم مخلوط كنيد تا مايه، رنگي شود؛ سپس مايه را به آلبالوهاي داخل قابلمه اضافه كنيد و مربا را به مدت 5 الي 6 دقيقه روي حرارت شعله بجوشانيد تا ضمن جوش آمدن مايه سوپ يكنواخت شود.

4 ـ قابلمه را از روي حرارت برداريد و بگذاريد سرد شود. در صورت نياز به آن كمي نمك اضافه كنيد. پس از سرد شدن، اين سوپ را در كاسه بريزيد و روي آن را با شربتي كه از پيش برداشته بوديد تزئين كرده، سپس سرو كنيد.

                  همشهری آنلاین

يکشنبه 21/5/1386 - 13:38
اقتصاد

سید محمدرضا رضازاده افزود: این میدان گازی بسیار بزرگ، دارای ۱۱تریلیون و ۴۰۰ میلیارد فوت مكعب ذخایر گاز درجاست كه هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون فوت مكعب گاز آن قابلیت استحصال دارد. به گفته وی، در صورت حفر ۱۷حلقه چاه، روزانه ۳۰میلیون فوت مكعب گاز از این میدان گازی استحصال خواهد شد. رضازاده اظهارداشت: با استحصال ۳۰میلیون فوت معكب گاز در روز، حجم خروجی گاز استحصال شده از استان فارس به ۱۵۵میلیون فوت مكعب در روز افزایش می یابد كه كماكان فارس، نخستین تولیدكننده گاز كشور خواهد بود. به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: نزدیكی استان فارس به پالایشگاه عسلویه و وجود پالایشگاه پارسیان در جنوب فارس امكان ایجاد چند واحد پتروشیمی در فارس را به وجود آورده است كه در سفر هیات دولت به فارس مصوب را گشت. رضازاده گفت: این امكان، توسعه صنایع زیردستی، اشتغال و توسعه صنایع صنعتی مرتبط در استان را فراهم می آورد.

استاندار فارس اعلام كرد: یك میدان گازی بزرگ درنزدیكی شهر قیر از توابع این استان كشف شد.
             روزنامه ابرار
يکشنبه 21/5/1386 - 13:33
ورزش و تحرک

 

مصطفی کارخانه که همراه با تیم ملی والیبال جوانان کشورمان عنوان سومی جهان را از آن خود کرد در کنگره برترین مربیان دنیا شرکت می کند.
کنگره بین المللی برترین مربیان والیبال جهان 26 تا 29 شهریورماه به میزبانی مونیخ آلمان برگزارمی شود و مصطفی کارخانه سرمربی تیم ملی جوانان کشورمان و پیکان تهران نیزدرکنار 50 مربی دیگر دراین کنگره حاضرمی شود تا علاوه براستفاده ازآخرین اطلاعات و دستاوردهای شرکت کنندگان، ازعنوان سومی خود درجهان دفاع کرده و در این راستا تجربیات خود را هم به دیگر حاضرین ارائه دهد.

براساس این گزارش، مصطفی کارخانه که برای شرکت در این کنگره مبلغ 2500 یورو بابت ورودی پرداخت کرده است پیش از سفربه آلمان، دهم شهریور راهی ایتالیا می شود تا در دومین سال پیاپی حضور در این کشور در کلاس های مربیگری تیم های اول تا سوم شرکت کند و سپس عازم آلمان شود.
 
                 خبرگزاری مهر

يکشنبه 21/5/1386 - 13:31
آموزش و تحقيقات

محققین موسسه تحقیقات شیلات ایران طی انجام طرح های تحقیقاتی متعدد موفق به تولید بستنی با استفاده از پروتئین های تغلیظ شده ماهی به جای پروتئین شیر شدند.

پروژه تهیه بستنی ماهی با هدف استفاده بهینه از باقیمانده های قابل مصرف انسانی بخشهای فرآوری و کمک به اقتصاد ملی و بهره وری در موسسه تحقیقات شیلات انجام شده است.

با توجه به استقبال زیاد کودکان از بستنی می توان با جایگزینی کنسانتره ماهی به افزایش مصرف آبزیان کمک کرد و در این میان کمک به صادرات و ارز آوری کشور و افزایش ارزش افزوده محصولات و کمک به رشد و گسترش استخرهای گرم آبی و در نهایت کمک موثر در زمینه ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان این رشته از دیگر اهداف پروژه تولید بستنی ماهی است.

در این پروژه ابتدا کنسانتره پروتئین ماهی "فیتوفاگ" در 3 مرحله استخراج با فرآیند حرارتی و با کمک حلال ایزوپروپانولاز ضایعات ماهی تهیه شد که در نتیجه محصولی با درصد پروتئین 81 درصد و چربی 39 درصد ایجاد شد که به واسطه میزان پایین چربی کمترین بوی ماهی را ایجاد می کند.

نکته اقتصادی استفاده بهینه از ضایعات ماهی در این طرح است و سپس در فرمولاسیون بستنی اقدام به جایگزینی کنسانتره به شیر می شود. تحقیق به عمل آمده نشان داد که تا افزایش سقف 50 درصد کنسانتره ذائقه پسندی وجود دارد .

از این فرآورده می توان در انواع سوپ ها و شیرینی جات و بیسکویت و کراکر و نوشابه ها و فرآورده های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس و بسیاری از مواد غذایی دیگر استفاده نمود کرد.

تولید بستنی از ماهی و میگو و خرچنگ در کشور ژاپن انجام شده است و به تولید رسیده و در بازار عرضه گشته است و این کار در کشور ما برای اولین بار صورت پذیرفته است.      

         

           خبرگزاری مهر 
 

يکشنبه 21/5/1386 - 13:30
اخبار

«مؤسسه امید باران» وابسته به مؤسسه بنیاد باران با حضور سیدمحمد خاتمی فعالیت های نیکوکارانه خویش را آغاز کرد.
به نقل از روابط عمومی بنیاد باران، سید محمد خاتمی به مناسبت عید مبعث حضرت محمد(ص) در نشست اعضای هیئت مدیره موسسه امید باران، ویژگی های اصلاحات و جامعه مدنی دارای ریشه در مدینه النبی(ص)، ضرورت کار سیاسی در احزاب، کمک رسانی در نهادهای مدنی اجتماعی، جهت گیری انجام امور خیر، وظیفه نظام اسلامی در تأمین اجتماعی فراگیر و رفع نیاز مادی و معنوی جامعه، توجه به نمونه های موفق عمل صالح و خیر در گذشته و حال در ایران و جهان و شناخت اولویت های کاری مؤسسه امید باران را برشمرد.
خاتمی گفت؛ ما در جامعه مدنی که در مدینه النبی(ص) ریشه دارد، با توجه به سفارش قرآن کریم که بر ایمان و عمل صالح در زندگی فردی و تعاون در زندگی اجتماعی تأکید کرده، وظیفه داریم برای گزینش زندگی فردی و اجتماعی دارای همه مزایای اخلاقی که هم ایمان، هم عمل صالح و هم تعاون در آن باشد و هم از ستم و عدوان و گناه به دور باشد و جامعه ای دارای رشد همراه با عدالت عرضه کند، بکوشیم و اگر اصلاحاتی بوده و هست که باید باشد، از نگاه من در همین زمینه و راستاست.
رئیس بنیاد باران در این نشست که در محل جدید این بنیاد با حضور شماری از نیکوکاران برگزار شد، از تشکیل مؤسسه امید باران که مشارکت در خدمات اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده، ابراز خرسندی کرد و گفت؛ ممکن است برخی به کار سیاسی و حزبی که در جای خود ضروری و لازم است حساسیت داشته باشند، اما در کار خیر و عمل صالح اجتماعی پیشگام و همراه باشند و نهادهای مدنی همچون مؤسسه امید باران باید با استقبال از اینان در پیشبرد امور خیر در جامعه بکوشند.
سید محمد خاتمی گفت؛ شایسته است در صدر فعالیت های مؤسسه امید باران و دیگر نهادهای مدنی که به دنبال انجام اعمال صالح و خیر هستند، برنامه هایی برای ارتقای سطح بینش و اخلاق جامعه و ارتقای سطح مادی جامعه اندیشیده و اجرا شود.  
 
 
   فارس

يکشنبه 21/5/1386 - 11:59
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته