• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4363
تعداد نظرات : 2608
زمان آخرین مطلب : 3481روز قبل
ادبی هنری
 شکست تنها یک چیز را ثابت می کند: اینکه اراده و قصدمان برای پیروزی کافی نبوده است.
دوشنبه 27/12/1386 - 11:27
ادبی هنری
بسیار نادرند كلماتی كه ارزش آنها بیشتر از سكوت باشند.
دوشنبه 27/12/1386 - 11:26
دانستنی های علمی
اگر برای 1 اشتباه 1000 دلیل بیاوری میشود 1001 اشتباه.
دوشنبه 27/12/1386 - 11:26
ادبی هنری
همیشه غمگینترین و رنج‌آورترین لحظات زندگی آدم توسط همون كسی ساخته میشه كه شیرینترین و به یاد ماندنی‌ترین لحظه‌ها را برای آدم ساخته.

 

دوشنبه 27/12/1386 - 11:25
دانستنی های علمی

کنارآمدن با شکست عین بزرگواری است. نشان فهم و فراخ‌اندیشی انسان است. جلوگیری از خودخوری و دورانداختن سوهانی است که به روح می‌کشد. گذر از گذشته‌ی بد، راه رسیدن به آینده‌ی بهتر است.

در مقابل، درگیری دائم ذهن با شکست‌های گذشته، سد حرکت به سوی آینده است. 

 البته رعایت شرط دوم در دنیایی که برای فاش‌کردن ذره‌بینی‌ترین مسائل خصوصی در رسانه‌ها مسابقه گذاشته‌اند، چندان آسان نیست.

انسان بعد از شکست طبیعتا دلش می‌شکند، ولی باید راهی بیاندیشد که چطور می‌شود چینی دل را بند زد، نه این‌که پتک برداشت و افتاد به جانش!

خلاصه که می‌شود از شکست تراژدی ساخت و هر ساله در سوگ‌اش گریست، می‌شود هم آن‌را نقطه‌ی پرش و پرواز به آسمان باز آینده‌ کرد... انتخاب‌اش با خود ماست...

دوشنبه 27/12/1386 - 10:31
خاطرات و روز نوشت

با آرزوی 12 ماه شادی 52 هفته خنده 365 روز سلامتی 8760ساعت عشق 525600دقیقه برکت 315300ثانیه دوستی سال نو پیشاپیش مبارک

 

يکشنبه 26/12/1386 - 13:46
خاطرات و روز نوشت
افسوس می خورم ....چرا؟چرا با رفتن تو..............بهار می اید ؟...امدی در سرمای زمستان... به سردی زمستان بودی..... به غم انگیزی  شبهای تنهایی.....  به خشکی برف  ...می روی..... بهار می اید ...به نظر معامله خوبی  است....امید ان دارم بهار گلی بر چهره ات بنشاند ...چه امید مبهمی...گردش روزگار خطا ندارد ....زمستان هیچ گاه بهار را نمی بیند...

يکشنبه 26/12/1386 - 13:44
دانستنی های علمی
مثل ماهی زنده مثل سبزه زیبا مثل سمنو شیرین مثل سمبل خوشبو مثل سیب خوشرنگ و مثل سکه با ارزش باشید.
يکشنبه 26/12/1386 - 13:43
دانستنی های علمی
شهادت آن امام همام را تسلیت می گوئیم.
يکشنبه 26/12/1386 - 10:22
دنیای گیاهان و حیوانات
توسكا" یك گونه باارزش از درختان شمال كشوراست كه ازجنگلهای مینودشت در استان گلستان تا آستارا در استان گیلان گسترده شده است.
توسكا" یك گونه باارزش از درختان شمال كشوراست كه ازجنگلهای مینودشت در استان گلستان تا آستارا در استان گیلان گسترده شده است.
این گونه باارزش كه درختی زیبا و دارای رشد سریع است بخصوص جهت ایجاد فضای سبز كاربرد بسیاری دارد هرچند چوب آن زیاد مرغوب نیست.
توسكای ییلاقی كه از درختان تجارتی جنگلهای شمال محسوب می‌شود بومی نواحی اروپا و خاورمیانه بوده و در جنگلهای خزر در نقاط مرطوب و دره‌ها وجود دارد.
نواحی رویش این گونه از قسمتهای ساحلی و جلگه‌ای آغاز و تا ارتفاع ‪۱۰۰‬ متر بالا می‌رود، اما در برخی نواحی از جمله منطقه زیارت گرگان و هشتپر، اسالم و ارتفاعات خلخال درارتفاع ‪ ۱۲۵۰‬تا ‪ ۱۹۰۰‬متر از سطح دریا نیز مشاهده شده است.
توسكا "‪ "Alnus Spp‬با ارتفاع متوسط و بیش از ‪ ۴۰‬متر بوده و از درختان راسته بلوط (‪ (Fagles‬واز تیره غان و از زیررده بی‌گلبركان می‌باشد.
در جنگلهای شمال درخت توسكای سفید پلت و كرك به تنهایی یا هردو آنها با هم دیده می‌شود و نام عمومی این درخت در اغلب نقاط نیز همان توسكا است.
دانشنامه گلستان در مقاله‌ای از اعظم وحیدی در زمینه نام‌های دیگر این درخت می‌نویسد: آتوسا در رودسر، توسكا در مازندران و گرگان، توسه درگیلان، تسكا در نور، سفید توسه و سیاه توسه در لاهیجان، رزدار در آستارا و طوالش از دیگر نامهای این درخت است.
به گزارش ایرنا همچنین "آقچه داغ، قزل آقاج، درخت كهربا، حوره و بشجیرست" از دیگر نامهای درخت توسكا بخصوص گونه قشلاقی آن می‌باشد.
گفتنی است درختان تیره غان دارای دو جنس بتولا (غان) و آلنوس (توسكا) می باشند كه این جنس در نیمكره شمالی تا ‪ ۳۰‬گونه دارد و در ایران سه گونه توسكای قشلاقی، توسكای ییلاقی و توسكای سفید وجود دارد كه دوگونه قشلاقی و ییلاقی آن خاص مناطق شمال كشور است.
از لحاظ مشخصات گیاهی توسكای ییلاقی درختی با ارتفاع ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬متر بوده كه برگهای آن به شكل قلب، متناوب و متقارن و خزان‌كننده است.
وحیدی در این زمینه می‌گوید: این درختان در سنین بین ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬سالگی به مرحله باردهی می‌رسند و هر چند سال یك بار مقدار فراوانی بذر تولیدمی‌كنند كه دوره بذردهی سالیانه آنها برحسب نوع گونه و شرایط رویشگاه می‌تواند یك تا چهار سال باشد.
توسكای قشلاقی به رنگ قهوه‌ای تیره است و برگهایش چسبناك، موجدار و تقریبا گرد و رنگ آن سبز تیره می‌باشد.
گونه‌های مختلف توسكا نورپسند بوده و از بین توسكای قشلاقی یك واریته آن توسكای برگ طلای بوده و از بهترین واریته‌ها جهت رشد می‌باشد و برگهای آن به رنگ زرد است.
وحیدی كه در زمینه این درخت تحقیقاتی انجام داده است در مورد محدوده جغرافیایی توسكای قشلاقی می‌گوید: موطن اصلی این گونه اروپا است و در تركیه، قفقاز و ایران هم انتشار دارد و رویشگاه آن از جلگه تا ارتفاع یكهزار متری از سطح دریا نیز بالا می‌رود.
به گفته وی این نوع توسكا در گذشته به عنوان یك گونه مطرح بوده كه هم‌اكنون در حال انقراض است.
وی می‌افزاید: توسكای قشلاقی اولین درختی است كه در ساحل دریای خزر ظاهر می‌شود، در اطراف مرداب‌ها و مزارع برنج، رودخانه‌ها و نهرها و درجنگل‌های باز همراه با "لرگ" بوجود می‌آید و درعین حال در كنترل فرسایش آبی در حاشیه رودخانه كاربرد دارد.
چوب درختان توسكا سرخ و كمرنگ بوده، گونه قشلاقی ان در سواحل دریا و در ارتفاعات پایین یافت می‌شود و معمولا در جاهایی كه دارای سفره آبی زیرزمینی كم عمق می‌باشد، مشاهده می‌گردد.
این درحالی است كه توسكای ییلاقی در ارتفاعات بالای دامنه البرز و نیز در نقاط مرطوب و قعر دره‌ها یافت می‌شود.
توسكای سفید نیز بیشتر در اروپا یافت می‌شود خاك خشك را دوست داشته و دارای سطح فوقانی وبرگ سبز تیره و سطح زیرین به رنگ سبز روشن بوده و در محل انشعاب رگبرگهای فرعی آن كرك‌های قهوه‌ای دیده می‌شود.
در زمینه مصارف این گونه‌ها دانشنامه گلستان به كاربرد دارویی آن اشاره كرده و می‌نویسد: این گیاه در درمان "كاتاره روده‌ای، اسهال مزمن و خونریزیهای داخلی، ورم لوزتین، ورم جوف دهان والتهاب لثه استفاده می‌شود.
درطب سنتی نیز برگهای تازه و ساییده شده این گیاه برای درمان ترك خوردگی سینه و دمل‌ها تجویز می‌شود و نیز برای تسكین دردهای روماتیسمی كاربرد دارد.
در زمینه مصارف غیر دارویی آن گفته شده كه از پوست بدون چوب توسكای قشلاقی در صنایع چوب جهت روكش، مدادسازی و جعبه‌سازی استفاده می‌شود.
همچنین در صنایع قایق‌سازی ، قالب بندی، صندوق، جعبه‌سازی ، شمع‌سازی و در صنایع دباغی به منظور رنگ آمیزی استفاده می‌شود.
از سوی دیگر برگهای این درخت كه سرشار از پروتئین است در تحریك و فعال كردن موجودات زنده خاك به كار می‌رود.
درجه سختی چوب توسكا بین ‪ ۳‬تا ‪ ۵‬درصد گفته شده و كیفیت سختی آن نرم است و بطور كلی چوب درون نامشخص به رنگ كرم مایل به قرمز است كه دوایر سالیانه پهن مدور نسبتا مشخص و موجدار در مقطع عرضی و پره‌های آجری شكل قرمزرنگ در مقطع شعاعی ودوك‌های ظریف درمقطع مماس از خصوصیات ظاهری چوب آن است.
این درخت در خاك مرطوب و نمدار رشد می‌كند و محل آفتابی ونیم سایه را می پسندد به هرس نیاز ندارد و دربهار شاخه‌های مرده و اضافی آن را برمی‌دارند و نیز تكثیر آن از طریق بذر، پاجوش و ریشه جوش است.
برای تكثیر همچنین می‌توان قلمه‌های گیاه را در ماههای دی وبهمن تهیه كرد و در اسفندماه در فضای باز كاشت و نیز تكثیر بذر را در خاك سبك و مرطوب با پوششی از ماسه در اسفند و فروردین انجام داد.
یاداور می‌شود كه طبق آمار سازمان جنگلهای ایران ‪ ۴۸‬درصد جنگلهای شمال انبوه، ‪ ۳۶‬درصد مخروبه و ‪ ۱۵/۵‬درصد به كلی نابود شده كه توسكا هشت درصد حجم درختان موجوداین جنگلها را تشكیل می‌دهد.
يکشنبه 26/12/1386 - 10:20
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته