• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4363
تعداد نظرات : 2608
زمان آخرین مطلب : 3483روز قبل
اخبار

به همت یک جوان کارآموز آموزش فنی و حرفه‌یی تبریز، دستگاه جوشکاری قابل حمل و قدرتمند ساخته شد. جعفر سبب کار، سازنده این دستگاه جوش در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در آذربایجان شرقی، اظهار كرد: این دستگاه شامل یک مجموعه کوچک و قابل حمل است که می تواند با قدرت 70 درصد در حداکثر زمان کار کند و برنامه نرم افزاری آن نیز بر پایه برنامه آرگون تنظیم شده است.

وی ، کیفیت بالای جوشکاری، جوش از نوع دی سی نرم، صدای کم، نفوذ زیاد جوشکاری، حفاظت در مقابل اتصال الکترود به صورت دایمی، پرتابل بودن و برتری کیفی و قیمتی نسبت به مشابه های خارجی را از مزیت های این دستگاه جوش عنوان کرد.


سبب کار اضافه کرد: در صورت گرم شدن بیش از اندازه، دستگاه به طور خودکار جریان جوشکاری را به مدت یک دقیقه قطع کرده و آنرا با نشان دادن دکمه اور نت به کاربر اعلام می کند.


وی، وزن دستگاه جوش مزبور را هشت کیلوگرم و ابعاد آن‌را 23 در 19 در 34 سانتی متر بیان کرد و گفت: ساخت این دستگاه یک سال طول کشیده است.


 




Posted by webmaster at April 7, 2008 10:25 PM  View: 4
چهارشنبه 21/1/1387 - 11:47
بیماری ها

دانشمندان دانشگاه «پاسیفیك» در «استوكتون» كالیفرنیا از ابداع روشی نوین برای مقابله با بیماری سرطان خبر دادند. به گزارش سرویس علمی ایسنا، این روش شامل طراحی مدل جدیدی است كه می‌تواند به درمان بی‌خطرتر و موثرتر سرطان و نیز تولید داروهای كارآمدتر برای این بیماری منجر شود.
این پژوهشگران به سرپرستی الفی كراكا، استاد شیمی و محقق سرطان در دانشگاه پاسیفیك، یك كلاهك ضد سرطان ساخته‌اند كه به طور ویژه، ماهیت اسیدی سلول‌های تومور فعال شده را بدون تاثیر گذاشتن روی سلول‌های سالم مورد هدف قرار می‌دهد.

مدت‌های زیاد دانشمندان به دنبال تولید داروهایی بودند كه بتوانند سلول‌های سرطانی نابود كنند اما مشكل این داروها و مواد تشكیل دهنده آنها این بوده اغلب هم سلول های سالم و هم سلول‌های سرطانی را با هم نابود می‌كنند و از این رو استفاده از آنها بسیار محدود می‌شود؛ اما در روش جدید این مشكل برطرف می‌شود.


این كلاهك جدید كه تركیبی از داروهای ضد سرطانی را در خود دارد تنها در محیط های اسیدی فعال می‌شود و از این رو خطری برای سلول‌های سالم بدن نخواهد بود.


گفتنی است كه سلول‌های سرطانی یك محیط اسیدی ایجاد می‌كنند و بنابراین كلاهك‌ها فقط به رشته‌های «دی ان آ» در سلو‌ل‌های سرطانی حمله‌ور خواهند شد و آنها را نابود خواهند كرد.


 




Posted by webmaster at April 7, 2008 10:38 PM  View: 11
چهارشنبه 21/1/1387 - 11:46
بیماری ها

ایرنا-دانشمندان سوئدی موفق به ابداع روش جدیدی برای فیلم برداری و هدایت سلولهای عروق خونی شده‌اند بطوری كه این سلولها براساس پیامهای هدفمند حركت می‌كنند.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس ازاپسالای سوئد، محققان دانشگاه اپسالا می گویند شیوه جدید می‌تواند برای مطالعه نحوه كنترل حركت سلولها و عصب های سرطانی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این تحقیق نشان می‌دهد یك زاویه یا شیب ساده در یك پروتیین پیام رسان برای هدایت سلول عروق خونی در جهت مورد نظر كافی است.
ارملی باركفورس می‌گوید ما توانستیم نشان دهیم شكل شیب ، مسیر حركت سلول را تعیین می‌كند.

محققان در حال حاضر در حال توسعه این روش هستند تا بتوانند مهاجرت هدفمند در شبكه‌های پیچیده كشت عضو را مورد مطالعه قرار دهند و از این طریق تعاملات میان انواع مختلف سلولها را بررسی كنند.

یوهان كروگر سرپرست این تحقیق می‌گوید این شیوه می‌تواند باعث تسهیل تحقیقات روی تمام انواع سلولها شود و به ویژه برای مطالعه سازوكارهایی كه گسترش سلولهای سرطانی را تعیین می‌كنند ، به كار گرفته شود.

نتایج این مطالعه در مجله ‪ Biological Chemistry‬منتشر شده است.


Posted by webmaster at April 7, 2008 10:38 PM  View: 5
چهارشنبه 21/1/1387 - 11:44
اخبار

آزمون میدانی خودروهای راه یافته به مرحله نهایی نخستین دوره مسابقه ملی طراحی خودرو الکتریکی، 22 و 23 فروردین ماه جاری در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مسابقه از سوی پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف به منظور كشف و بروز استعدادهای دانشجویان در زمینه مهارت‌های مربوط به طراحی اجزای خودرو و تقویت همكاری میان صنعت و دانشگاه در زمینه طراحی خودروهای پاك برگزار می‌شود.

خودروهای شركت‌كننده در این رقابت، پیش از این دو مرحله طراحی مفهومی و طراحی اجزا را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.
مسابقه ملی طراحی و ساخت خودرو الكتریكی طی یک سال در سه فاز طراحی مفهومی، طراحی اجزاء و ساخت و آزمایش خودروانجام می‌شود و در هر مرحله، خودروها كه هر یك دارای سه سیستم کلی تولید و انتقال قدرت، سیستم هدایت و ترمز و سیستم تعلیق هستند، از جنبه‌های مختلف و از نظر قدرت پیاده‌سازی و به کارگیری سیستم‌های شناخته شده، ابداعات یا طرح‌های جدید مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

ارزیابی در دو مرحله طراحی مفهومی و طراحی اجزا شامل بررسی طرح های پیشنهادی و اجزای سیستم‌های انتقال قدرت، فرمان پذیری، كنترل و تعلیق، مشخصات ظاهری، اجزای بدنه و جانمایی خودرو بود و در مرحله سوم (ساخت و آزمایش خودرو) امتیاز دهی در دو قسمت اصول ساخت و آزمون های علمی انجام می شود.


عرض كمتر از 70 سانتی متر، وزن كمتر از 170 كیلوگرم و همچنین داشتن صندلی و اتاقكی برای راننده، دنده جلو و عقب، قابلیت شیب‌روی و رانندگی در شب از مشخصات خودروهای طراحی شده است كه منبع تغذیه آنها حداكثر 12 باتری الكترونیكی 12 ولت است.

مجموع جوایز در نظر گرفته شده برای رتبه‌های اول تا سوم هر مرحله بیش از 320 میلیون ریال است كه به تیمی كه در هر سه مرحله رتبه اول را كسب كند، 140 میلیون ریال جایزه تعلق خواهد گرفت.

پس از داوری اولیه دفترچه طراحی اجزا تیمهای شرکت کننده در مسابقه ملی طراحی ماشین، 18 تیم از بین 29 تیم راه یافته به فاز دوم مسابقه، موفق به ورود به فاز سوم ساخت و آزمایش خودرو شدند كه تیم‌های راه یافته به فاز ساخت شامل ایران مکانیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، بی باک از دانشگاه صنعتی شریف، پارسا از دانشگاه صنعتی اصفهان، توسن از دانشگاه صنعتی شریف، تیکا از دانشگاه مازندران، حوران از دانشگاه علم و صنعت اراک، خطوط آبی از دانشگاه صنعتی شریف، دنیز از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رخش از دانشگاه صنعتی شریف، رعد از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، سورنا، ترکیبی از دانشگاه‌های مختلف، سیمرغ از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، طرح نو، ترکیبی از دانشگاه‌های مختلف، فراری 2007 از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، لوتوس از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، نوآوران از دانشگاه آزاد تهران مرکز، نقش جهان از دانشگاه صنعتی مالک اشتر و نوترون از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز هستند.

به گزارش ایسنا، به رغم برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اتمام مسابقه در اسفند 86، زمان‌بندی برگزاری مراحل مختلف دستخوش تغییراتی شد و با انجام مرحله طراحی مفهومی در 31 فروردین 86 و مرحله طراحی اجزاء در31 تیر ماه 86، مرحله ساخت خودرو و آزمون میدانی خودروها در روزهای 22 و 23 فروردین ماه جاری برگزار می‌شود.

مرحله سوم مسابقه ملی طراحی ماشین یعنی ساخت خودرو در تاریخ اول بهمن ماه 1386 به پایان رسید.

از 18 تیم راه یافته به مرحله ساخت، 12 تیم موفق به تحویل خودرو شده‌اند كه می‌توانند در آزمونهای میدانی جهت کسب رتبه شرکت كنند.

 




Posted by webmaster at April 7, 2008 10:33 PM  View: 7
چهارشنبه 21/1/1387 - 11:43
بیماری ها

داروی گاما اینترفرون نوتركیب انسانی با نام تجاری «گاما ایمونكس» كه به همت متخصصان داخل كشور از سوی شركت داروسازی اكسیر تولید شده و به زودی به بازار دارویی كشور عرضه می‌شود، طی مراسمی روز یكشنبه 25 فروردین ماه با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه تهران رونمایی خواهد شد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دكتر غلامحسین فرزندی با اعلام این خبر گفت: این دارو با هدف كمك به بیماران دچار عفونت‌های خطرناك بر اثر نقص سیستم ایمنی مانند بیماری «گرانولوماتوز» به تولید رسیده است.

وی ادامه داد: فرایند ساخت داروی «گاما ایمونكس» از طریق بیوتكنولوژی و مهندسی ژنتیك انجام شده و تكنولوژی آن در اختیار معدودی از شركتهای داروسازی است.


مدیرعامل شركت داروسازی اكسیر با تاكید بر این كه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال نوآوری و شكوفایی نام گذاری شده، یادآور شد: داروی فوق مراحل مطالعات بالینی خود را طی و مجوز ورود به بازار را دریافت كرده است.

وی گفت: قرار است طی مراسمی با حضور وزیر بهداشت و نیز جمعی از داروسازان و دست اندركاران این صنعت، روز یكشنبه 25 فروردین ماه از این دارو رونمایی شود.

دكتر فرزندی اضافه كرد: داروی گاما ایمونكس به صورت «ویال» تولید و از طریق تزریق زیر پوستی مصرف می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر با بهره گیری از تكنولوژی روز و تلاش‌های مستمر دانش پژوهان و متخصصان ایرانی، این دارو در داخل كشور تولید شده و با قیمتی به مراتب كمتر از مشابه خارجی در اختیار مصرف كننده قرار می‌گیرد.



Posted by webmaster at April 7, 2008 10:43 PM  View: 10
چهارشنبه 21/1/1387 - 11:39
هوا و فضا

یك فضانورد ژاپنی دو هفته‌ قبل نشان داد كه اگر بومرنگ از درون یك محیط محتوی هوا مثل ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شده باشد جواب این سؤال مثبت است و بومرنگ به سوی پرتاب كننده‌اش باز خواهد گشت. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با این حال دانشمندان می‌گویند چنانچه این فضانورد بومرنگ را خارج از ایستگاه در حال گردش پرتاب می‌كرد، نتایج كاملا متفاوتی را به دست می‌آورد.

«تاكااو دوی»(Takao Doi) فضانورد ژاپنی كه یكی از اعضای آژانس اكتشافات هوافضای ژاپن است، این آزمایش را زمانی انجام داد كه مشغول بازدید از ایستگاه فضایی به عنوان بخشی از آخرین مأموریت شاتل فضایی ناسا بود.


بومرنگ پس از پرتاب مانند شرایط معمول بر روی زمین رفتار كرد و به سمت فضانورد بازگشت. به نقل از یك روزنامه‌ی ژاپنی، تاكااو هنگامی كه از فضا با همسرش «چت» می‌كرد به او گفت: «وقتی بومرنگ را پرتاب كردم دقیقا طوری در هوا پرواز كرد كه انگار از روی زمین پرتاب شده است و من كاملا شگفت زده شدم و تحت تأثیر قرار گرفتم.»


«یاسوهیرو توگای»(Yasuhiro Togai) قهرمان پرتاب بومرنگ جهان این بومرنگ كاغذی را با تاكااو داده بود و از او خواسته بود تا سعی كند آن را در فضا پرتاب كند. او همچنین نكاتی را جهت پرتاب صحیح بومرنگ به تاكااو آموزش داده بود.


به گفته‌ «دیوید كاوگی»(David Caughey) كارشناس آیرودینامیك دانشگاه كورنل آمریكا، در چنین شرایطی نتیجه دقیقا همانی است كه علوم فیزیكی مرتبط با بومرنگ پیش‌بینی می‌كند.


او می‌گوید:«من از اینكه بومرنگ در غیاب گرانش به نقطه اولیه‌اش بازگشت چندان متعجب و شگفت زده نیستم.»


كاوگی معتقد است مسیرهای حلقه‌ای و بازگشتی كه بومرنگ‌ها به واسطه‌ آنها معروف و شناخته شده‌اند در نتیجه‌ نیروهای متغییری است كه از طرف هوایی كه درون آنها در حركت‌اند به قطعات و آلات منحنی وارد می‌شود و این اعمال نیرو مستقل از گرانش است.


به نوشته نجوم، نیروهایی كه از هوا بر اجسام در حال چرخش در آن وارد می‌شود متغییر است، زیرا آن بخش از بومرنگ كه در جهت حركت رو به جلوی بومرنگ در حركت است نسبت به بخشی كه در خلاف جهت حركت می‌كند با سرعت بیشتری در هوا به پیش می‌رود و این اختلاف در سرعت‌ها باعث ایجاد نیروهای مختلف و متغیری می‌شود كه در نهایت به چرخش بومرنگ در یك مسیر دایره‌وار منجر می‌شود.




Posted by webmaster at April 7, 2008 10:33 PM  View: 15
چهارشنبه 21/1/1387 - 11:37
بیماری ها

پژوهشگران موفق به كشف تكنیك جدیدی برای بهبود شكستگی‌های استخوانی شدند.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این پژوهشگران توصیه می‌كنند كه با برداشتن مغز استخوان از مركز استخوان‌ها می‌توان آنها را تقویت كرده و به این ترتیب به بهبود شكستگی‌های استخوانی كمك كرد.

حتی با وجودی كه مغز استخوان غنی از سلول‌های بنیادی است كه به ترمیم استخوان‌ها كمك می‌كنند اما موش‌های آزمایشگاهی كه با استفاده از این روش تحت درمان قرار گرفتند بسیار سریع‌تر بهبود پیدا كردند.

دانشمندان دانشگاه ییل از طریق آزمایشات توانستند با این روش به بیماران سالخورده بدون نیاز به انجام جراحی‌های بزرگ و دشوار مانند تعویض استخوان لگن كمك كنند.

نتایج این پژوهش در مجله نیوساینتیست به چاپ رسیده است.

با این حال گروهی از دانشمندان معتقدند كه تحقیقات بیشتری در این زمینه باید صورت گیرد.

بسیاری از استخوان‌های بزرگ در بدن انسان دارای حفره‌ای هستند كه محل تجمع مغز استخوان است. مغز استخوان گلبول‌های خونی جدید تولید می‌كند.

تیم دانشمندان ییل در آزمایشات خود بخش فوقانی استخوان پا را در موش‌ها سوراخ كرده و مغز استخوان را خارج كردند.

در همین آزمایش، گروهی دیگری از موش‌ها با هورمون‌های ترغیب كننده رشد استخوان‌های جدید تحت درمان قرار گرفتند.

نتایج مطالعات نشان داد كه سرعت بهبود شكستگی‌های استخوانی در گروه اول كه با تكنیك جدید تحت درمان قرار گرفتند به مراتب بهتر و امیدواركننده تر بوده است.

 




Posted by webmaster at April 7, 2008 10:46 PM  View: 15
چهارشنبه 21/1/1387 - 11:34
اخبار

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: سالانه 6 میلیارد دلار انواع كالا از مبادی مختلف به طور قاچاق وارد كشور می‌شود.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دكتر رسول دیناروند با بیان این كه در این میان میزان قاچاق مواد غذایی به داخل كشور از سهم قابل توجهی برخوردار است به مردم توصیه كرد تا به وجود برچسب فارسی نویس بر روی این قبیل محصولات توجه كنند.

وی توضیح داد: وجود تاریخ انقضا و مجوز تولید برای محصولات داخلی و برچسب فارسی برای محصولات خارجی الزامی است.

معاون غذا و دارو با بیان این كه مواد غذایی فاقد برچسب فارسی قاچاق محسوب شده و مجاز به عرضه نیستند، نسبت به عوارض استفاده از محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی قاچاق كه در اغلب موارد ناسالم نیز هستند، هشدار داد.

دیناروند گفت: به طور مثال بسیاری از روغن‌های زیتون موجود در بازار كه به طور قاچاق وارد شده‌اند ناسالم هستند. این روغن‌ها تنها حاوی روغن معمولی و مقداری اسانس و طعم دهنده هستند.

وی همچنین با بیان این كه بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی موجود در بازار نیز از طریق قاچاق وارد كشور می‌شوند، اعلام كرد: در حال حاضر ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد تدوین آیین نامه مبارزه با این گونه مواد است كه نتایج آن در آینده روشن خواهد شد.

 




چهارشنبه 21/1/1387 - 11:31
بیماری ها
به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، عنصر روی یكی از مواد معدنی كمیاب است كه بعد از آهن بیشترین میزان را در بدن داراست. كمبود آهن به همراه روی باعث كم خونی، ایجاد خستگی، ضعف عمومی، كوتاهی قد، دیررسی صفات ثانویه ، عوارض پوستی، بزرگی كبد و طحال می‌شود.

روی بیشتر در غذاهایی با منبع حیوانی و فرآورده‌های لبنی، تخم‌مرغ و غلات یافت می‌شود.

عنصر روی یكی از عناصر تشكیل دهنده مینای دندان است كه در آماده سازی غذا برای جذب اهمیت دارد و در بافت‌های خونی، سیستم‌ دفاعی و عصبی، تولید مثل، پوست، عضلات، كبد، كلیه‌ها، لوزالمعده و مخاط روده به وفور وجود دارد.

روی جزو عناصر كمیاب است كه مقدار آن در بدن انسان بالغ، حدود دو سوم گرم است.

مصرف روی جهت درمان سرماخوردگی، آب سیاه، آرتریت روماتوئید، آسم، بیماری قند، كم كاری غده تیروئید، وزوز گوش، سندرم پیش از قاعدگی، بواسیر، بوی بد دهان و عفونت ثانویه  استفاده می‌شود.

كاهش كلسترول خوب بدن و افزایش كلسترول بد، اختلال در عملكرد سیستم ایمنی بدن از عوارض مصرف زیاد روی است.


Posted by webmaster at April 7, 2008 10:53 PM  View: 73
چهارشنبه 21/1/1387 - 11:28
بیماری ها

نتایج مطالعات جدید نشان داده است كه پیش‌ درمانی با دوز بالای فولیت می‌تواند از شدت آسیب وارده به ماهیچه قلب كه هنگام قطع جریان خون به این عضو بروز می‌كند، بكاهد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، فولیت نوعی ویتامین ب محلول در آب است كه از مواد غذایی بدست می‌آید. در تحقیقی كه نتیجه آن در نشریه سیركولیشن به چاپ رسیده، موش‌های آزمایشگاهی با فولیت یا شبه دارو تحت درمان قرار گرفتند. پس از یك هفته سرخرگ‌های قلبی سمت چپ این موش‌ها به مدت 30 دقیقه مسدود شد.

به گفته متخصصان؛ خون به طور طبیعی اكسیژن را به ماهیچه قلب حمل می‌كند كه در این وضعیت یك گرفتگی ناگهانی و شدید می‌تواند منجر به بروز حمله قلبی و یا خارج شدن ریتم قلب از حالت طبیعی شود. این گونه حالت‌ها اغلب مرگبار هستند.


در پی این حالت، اغلب 90 دقیقه طول ‌كشید تا عملیات احیا در برخی از موش‌ها انجام گرفت و در برخی هم انجام نشد. این عملیات شامل احیا و بازگرداندن جریان خون قلبی به ماهیچه قلب است. اگرچه این عملیات برای بازگرداندن فعالیت قلب ضروری است اما در برخی موارد ممكن است معكوس عمل كرده و باعث اختلال و آشفتگی در عملكرد سلول‌های ماهیچه قلب شود.

در این تحقیقات جدید دانشمندان نشان دادند: موش‌هایی كه از پیش با فولیت تحت درمان قرار داشتند به مراتب نسبت به موش‌هایی كه از شبه دارو استفاده كرده بودند كمتر دچار این اختلال و آشفتگی در عملكرد قلب می‌شدند.

این مطالعات از سوی پژوهشگران انستیتو پزشكی جان هاپكینز در بالتیمور صورت گرفته است. در مرحله بعد این پژوهشگران مطالعات خود را بر روی نمونه‌های انسانی انجام خواهند داد.

فولیت و فولیك اسید انواعی از ویتامین‌های ب محلول در آب هستند و فولیت به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارد.

فولیك اسید نوعی مصنوعی و ساخته شده از ویتامین فولیت است كه در مكمل‌ها و غذاهای غنی شده یافت می‌شود.

وجود فولیت برای تولید و نگهداری از سلول‌های جدید ضروری است. وجود این ویتامین‌ به ویژه در دوره‌های تقسیمات و رشد سریع سلولی مانند دوران جنینی و بارداری اهمیت دارد.

همچنین تامین فولیت برای ساخته شدن مولكول‌های دی ان آ كه آجرهای ساخته شده سلول‌ها هستند، مورد نیاز است.

فولیت در عین حال از بروز آن دسته از تغییرات در مولكول وراثتی دی ان آ كه منجر به بروز سرطان می‌شوند، جلوگیری می‌كند.

هم افراد بزرگسال و هم كودكان برای ساخته شدن گلبول‌های قرمز طبیعی در خون و جلوگیری از بروز كم خونی به فولیت نیازمند هستند.

منابع غذایی غنی از فولیت شامل سبزیجات با برگ‌های پهن و سبز مانند اسفناج و برگ شلغم، نخود و لوبیای خشك، حبوبات و فرآورده‌های غلاتی غنی شده و برخی از میوه‌ها و سبزیجات هستند.

چهارشنبه 21/1/1387 - 11:26
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته