• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1009
تعداد نظرات : 155
زمان آخرین مطلب : 5349روز قبل
سينمای ایران و جهان

فردا شصت و سومین سال‌روز تولد مرحوم علی‌ حاتمی شاعر سینمای ملی است.
علی حاتمی در ۲۳ مرداد ماه سال ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. او پس از اخذ لیسانس از دانشكده هنرهای دراماتیك، كار هنری خود را با تئاتر در زمینه نویسندگی آغاز كرد و نمایشنامه‌های «ساتن»، «قصه حریر»، «ماهیگیر»، «حسن كچل»، «چهل گیس» و «شهر آفتاب و مهتاب» را برای صحنه نوشت.
در زمینه فیلمنامه نویسی و كارگردانی حاتمی، حسن كچل، طوقی، باباشمل، قلندر، خواستگار، ستارخان، سوته دلان، حاجی واشنگتن، كمال الملك، مادر، دلشدگان و مجموعه‌های جنگل آشپزی، تلویزیونی مثنوی مولوی، سلطان صاحبقران و هزاردستان را ساخت اما مجال كارگردانی سه پروژه «ملكه‌های برفی»، «آخرین پیامبر» و «جهان پهلوان تختی» را نیافت. اهتمام در ساخت شهرك سینمایی موجب شد تا وی شهرك سینمایی غزالی را برای سینما و تلویزیون ایران به یادگار بگذارد.
دغدغه‌های سینمای علی حاتمی در تصویر یك سینما مبتنی بر فرهنگ، زبان و رفتار ایرانی و نیز توجه او به باورهای مذهبی و عجین شدن جامعه ایرانی با این باوزها، فیلم‌های او را در مقاطع تاریخی مختلف به آینه‌تمام نمایی از سینمای ملی بدل ساخت.
حاتمی در فیلم‌های خود، سینما را با دقت و وسواس، نقاشی می‌كرد و آدم‌ها و فضاهایش چنان دلنشین بودند كه او را در حد مینیاتوریست سینمای ایران جلوه می‌دادند ، ضمن این كه دیالوگ‌های بی‌نظیر سینمای او، حاتمی را به عنوان یك «شاعر سینمایی» در تاریخ سینمای ایران ثبت كرد.
حاتمی بعد از ماه‌ها دست و پنجه نرم كردن با یك بیماری صعب‌العلاج، آذر ماه سال ۷۵ دار فانی را وداع كرد و به سرای باقی شتافت.
            خبرگزاری فارس
دوشنبه 22/5/1386 - 16:23
آموزش و تحقيقات

والديني كه فرزندانشان را براي تحصيلات دوره ابتدايي و راهنمايي به مدرسه نفرستند، تا سقف يك ميليون تومان جريمه مي‌شوند.

در ماده 52 قانون برنامه چهارم توسعه، آموزش تا پايان دوره راهنمايي در ايران اجباري اعلام شده است و بر همين اساس براي والديني كه فرزندان خود را تا اين مقطع به مدرسه نفرستند، جريمه‌اي تا سقف يك ميليون تومان در نظر گرفته شده است.

علي باقرزاده، معاون آموزش و پرورش عمومي در نشستي كه صبح روز دوشنبه با خبرنگاران داشت، به آماده شدن شيوه‌نامه "تحصيلات اجباري" اشاره كرد و از ابلاغ آن تا يك هفته ديگر خبر داد.

او گفت: «آموزش و پرورش بايد در همه جا امكان تحصيل دانش‌آموزان را فراهم كند و خانواده‌ها نيز بايد فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.»

به گفته او متن نهايي آيين‌نامه هم‌اكنون در انتظار تائيد وزير آموزش و پرورش است و در صورت تأييد هفته آينده به آموزش و پرورش استان‌هاي كشور ابلاغ مي‌شود.

به گزارش فارس، آن‌گونه كه باقرزاده اعلام كرد، هم‌اكنون تعدادي از خانواده‌هايي كه فرزندانشان را از تحصيل محروم كرده‌اند در استان‌هاي مختلف كشور به مراجع قضايي معرفي شدند.

در حال حاضر 10.5 ميليون دانش‌آموز ابتدايي و راهنمايي در 97 هزار مدرسه ايران تحصيل مي‌كنند. 70 درصد دانش‌آموزان مقاطع ابتدايي و راهنمايي در نقاط شهري تحصيل مي‌كنند. ضمن اينكه به طور ميانگين 47 درصد دانش‌آموزان ابتدايي و راهنمايي را دختران تشكيل مي‌دهند.

در تعداد زيادي از كشورهاي دنيا مقاطعي از تحصيل به عنوان دوره‌هاي اجباري تحصيل درنظر گرفته شده‌اند و در صورت تخطي والدين، براي آنها جريمه‌هايي لحاظ مي‌شود.

مثلاً در فنلاند، دوره اجباري آْموزش كودكان از هفت سالگي شروع مي‌شود و هنگامي كه محصل مقطع تحصيلي پايه را تمام كرد يا از شروع آموزش اجباري 10سال گذشت، تمام مي‌شود. دوره پايه در اين كشور شامل كلاس هاي يك تا شش دوره ابتدائي و شش تا 9دوره راهنمائي است.

نظام آموزشي چين هم گذراندن آموزش پايه 9 ساله را براي كودكان اجباري مي‌داند. به عبارت ديگر هر دانش‌آموز بايد حداقل 9 سال به مدرسه برود. دانش‌آموزان ملزم به گذراندن دوره ابتدايي و مقدماتي متوسطه هستند و پس از قبولي در آزمون‌ها، حق ورود به دانشگاه را پيدا مي‌كنند.

در تركيه اين دوره بين 6 تا 14 سال است. آموزش ابتدايي براي تمامي شهروندان بدون در نظر گرفتن جنسيت آن‌‌‌ها اجباري است و به‌صورت رايگان در مدارس دولتي ارائه مي‌‌شود.

در مالزي اما وضعيت متفاوت است. در قوانين اين كشوري بحثي به نام "آموزش اجباري" وجود ندارد. با اين حال رايگان بودن آموزش ابتدائي در مالزي سبب شده است اغلب كودكان تا سن 11 سالگي كه دوره ابتدايي تمام مي‌شود، به مدرسه مي‌روند.         

           

                همشهری آنلاین

دوشنبه 22/5/1386 - 14:44
سينمای ایران و جهان
 

انجمن فیلم بریتانیا در دو فهرست جداگانه اسامی موفق‌ترین بازیگران و کارگردانان بریتانیایی هالیوود به لحاظ موفقیت تجاری فیلم‌های آنها در پنج سال گذشته را اعلام کرد که در فهرست بازیگران نام ارلاندو بلوم در صدر دیده می‌شود.
تلگراف اعلام کرد ملاک راه یابی بازیگران به این فهرست، نقش های قابل ملاحظه در در فیلم هایی با مجموع فروش حداقل ۵۰۰ میلیون پوند بود و در مورد کارگردانان، فروشی در حد یک دهم این رقم ملاک قرار گرفت.
بلوم ۳۰ ساله که در پنج سال اخیر در هفت فیلم پرفروش از جمله مجموعه "دزدان دریایی کارائیب" و "ارباب حلقه ها" نقش آفرینی کرده، با ۶/۲ میلیارد پوند مجموع فروش فیلم های خود رده نخست فهرست را از آن خود کرد. اما این فهرست تنها شامل بازیگران جوان نمی شود. سر ایان مکلن ۶۸ ساله، کریستوفر لی ۸۵ ساله و برایان کاکس ۶۱ ساله نیز به فهرست ۱۰ بازیگر موفق راه یافته اند که میانگین سنی نفرات آن ۴۱ سال است.
مکلن که در عین حال یکی از مطرح ترین بازیگران تئاتر در بریتانیاست، تا سال ۱۹۹۵ که نقش ریچارد سوم در یکی از نمایش های موفق نشنال تیه تر را در سینما تکرار کرد، حتی به عنوان یک ستاره سینما مطرح نبود. اما این بازیگر که زمانی اعتراف کرده بود از دوربین وحشت دارد، اکنون به لطف بازی در نقش هایی مانند گاندالف در سه گانه "ارباب حلقه ها" جایگاه یک ستاره را پیدا کرده است.
در این دو فهرست تنها شش زن حضور دارند. کایرا نایتلی که او نیز در فیلم های "دزدان دریایی کارائیب" نقش آفرینی کرده، در رده هفتم لیست بالاتر از کیت بکینسل و هلنا بونهام کارتر قرار گرفت.
مایک نیوئل، کارگردان فیلم "هری پارتر و جام آتش" بالاتر از ریدلی اسکات رده نخست لیست کارگردانان را به خود اختصاص داد و ریدلی اسکات با سه فیلم در جایگاه دوم فهرست قرار گرفته است. پل گرینگرس نیز با فیلم "برتری بورن" رتبه چهام فهرست را از آن خود کرد.
جان وودوارد، رئیس انجمن فیلم بریتانیا این دو فهرست را گواهی بر حاکمیت استعدادهای اروپایی بر بازار فروش دنیا دانست. اما تعدادی از کارشناسان سینمایی از اینکه ستاره های مانند کیت وینسلت بخاطر انتخاب فیلم های کم هزینه، از این لیست جا مانده اند ابراز تأسف کرد. لوئیز تات، معاون سردبیر اسکرین اینترنشنال این رده بندی را بیشتر به واسطه موفقیت خود فیلم ها می داند تا تأثیر ستاره های آنها. او گفت: "اینجا صحبت از محبوبیت "ارباب حلقه ها" است، نه ارلاندو بلوم و یان مکلن که در آن بازی کرده اند."
در عین حال بسیاری از ناظران پیش بینی می کنند این فهرست به سرعت دچار تغییر شود. مارک دنینگ، سردبیر مجله امپایر در این باره گفت: "بعید به نظر می رسد بلوم بتواند با همین سرعت به کار خود ادامه دهد، برای اینکه فعلا زیاد مجموعه های سینمایی موفق ساخته نمی شود، اما قطعا تا مدتی خود را در فهرست نگه می دارد."
انجمن فیلم بریتانیا این دو فهرست را بر مبنای ۲۰۰ فیلم پرفروش بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ تهیه کرده است.
اسامی ۱۰ بازیگر پولساز بریتانیایی:
▪ ارلاندو بلوم - سه گانه "ارباب حلقه ها"، سه گانه "دزدان دریایی کارائیب"، "تروا"، "پادشاهی آسمان": ۶۴/۲ میلیارد پوند
▪ ایان مکلن - سه گانه "ارباب حلقه ها"، سه گانه "افراد ایکس"، "رمز داوینچی": ۳۳/۲ میلیارد پوند
▪ کریستوفر لی - دو فیلم "ارباب حلقه ها"، دو فیلم "جنگ های ستاره ای"، "چارلی و کارخانه شکلات سازی": ۸۶/۱ میلیارد پوند
▪ دانیل رادکلیف / اما واتسن / روپرت گرینت - چهار فیلم "هری پاتر": ۷۵/۱ میلیارد پوند
▪ برنارد هیل - دو فیلم "ارباب حلقه ها"، "پادشاه عقرب"، "گاتیکا": ۱۶/۱ میلیارد پوند
▪ یوان مگرگور - "دو فیلم "جنگ های ستاره ای"، "روبات ها"، "مولن روژ"، "جزیره"، "سقوط شاهین سیاه": ۱۲/۱ میلیارد پوند
▪ کایرا نایتلی - دو فیلم "دزدان دریایی کارائیب"، "عملا عشق"، "شاه آرتور": ۰۷/۱ میلیون پوند
▪ شان بین - "ارباب حلقه ها"، "تروا"، "گنج ملی"، "نقشه پرواز": ۹۵۶ میلیون پوند
▪ برایان کاکس - "تروا"، "افراد ایکس"، دو فیلم سه گانه "بورن"، "حلقه": ۸۱۳ میلیون پوند
▪ راف فاینس - یک فیلم "هری پاتر"، "اژدهای سرخ"، "والاس و گرومیت: نفرین خرگوش نما"، "خدمتکاری در منهتن": ۷۱۳ میلیون پوند
اسامی ۱۰ کارگردان پولساز بریتانیایی:
▪ مایک نیوئل - "هری پاتر و جام آتش": ۴۴۲ میلیون پوند
▪ ریدلی اسکات - "سقوط شاهین سیاه"، "هانیبال"، "امپراتوری آسمان": ۳۵۶ میلیون پوند
▪ کریستوفر نولان - "بازگشت بتمن": ۱۸۴ میلیون پوند
▪ پل گرینگرس - "برتری بورن": ۱۴۲ میلیون پوند
▪ بیبان کیدرون - "بریجت جونز: مرز منطق": ۱۲۹ میلیون پوند
 
    خبرگزاری مهر
دوشنبه 22/5/1386 - 14:23
ورزش و تحرک

دیدار تیم های فوتسال پرسپولیس خوزستان و شن سا ساوه بر خلاف انتظار در فضایی نامناسب برگزار شد که متأسفانه شاهد میزبانی خوبی نبودیم.
حسین خبیری معاون اجرایی و سرپرست تیم فوتسال شن سا ساوه ضمن بیان این مطلب افزود: بازی روز جمعه شن سا با پرسپولیس خوزستان با حاشیه هایی همراه بود که متأسفانه چهره این دیدار زیبا را مخدوش کرد.

خبیری ادامه داد: مسئولان تیم فوتسال پرسپولیس خوزستان اصول اولیه میزبانی را رعایت نکردند و سالن مسابقه را به کوره ای تبدیل کرده بودند که به دلیل گرمای بیش از اندازه بازیکنان قادر به ارائه بازی همیشگی خود نبودند. متأسفانه مسئولان برگزاری این مسابقه تمهیدات لازم برای برگزاری مطلوب را فراهم نکرده بودند و مسائل امنیتی هم رعایت نشده بود که همین امر سبب شد بازی با 20 دقیقه تأخیر آغاز شود.

وی ادامه داد: از مسئولان این باشگاه که تجربه زیادی در لیگ دارند انتظار چنین برخوردهایی را نداشتیم. با این حال خوشحالیم که با کسب امتیاز لازم اهواز را ترک کردیم.

معاون اجرایی باشگاه شن سا در پایان ابراز امیدواری کرد این تیم بتواند در ادامه رقابتهای لیگ برتر فوتسال با کسب امتیازات لازم به صدر جدول صعود کند و روند موفقیت های گذشته را ادامه دهد.

این دیدار که روز جمعه در سالن آب و فاضلاب اهواز برگزار شده بود در پایان با برتری 3 بر 2 تیم فوتسال شن سا ساوه همراه شد.
 
    خبرگزاری مهر

دوشنبه 22/5/1386 - 13:55
اخبار

دبیرخانه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران از تمامی مؤلفان و پدیدآورندگان آثار و ناشران برای شركت در بیست و پنجمین دوره برگزاری كتاب سال دعوت كرد.
بیست و پنجمین دوره جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران بهمن ماه ۱۳۸۶ با هدف ارتقای فرهنگ در جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران در تهران برگزار می شود. دبیرخانه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران از كلیه پدیدآورندگان كتاب، مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران دعوت كرده است تا آثاری كه برای اولین بار در سال ۸۵ منتشر شده است را برای شركت در این دوره از كتاب سال تا ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ به نشانی تهران خیابان انقلاب، بین فلسطین و برادران مظفر، پلاك ۱۱۷۸ موسسه خانه كتاب طبقه دوم ارسال یا با شماره ۶۶۹۶۶۱۳۹ تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی www.ketabsal.ir مراجعه كنند.      
 
          روزنامه ابرار
دوشنبه 22/5/1386 - 12:14
اخبار

پسر یک مرد مالزیایی که به تازگی درگذشته است، باید گرانترین قبض موبایل دنیا را که معادل 218 تریلیون دلار است، بپردازد.

پدر این مرد مالزیایی از خط موبایلی استفاده می کرده است که باید با 23 دلار بدهی قطع می شده، اما این موبایل از ماه ژانویه قطع نشده است.

به تازگی تله کام مالزی، شرکت ارائه دهنده خدمات ارتباطات بی سیم در این کشور، برای این مرد که یاهایا وهاب نام دارد، قبضی به مبلغ 806،400،000،000،000،01 رینگیت (واحد پول مالزی) درحدود 218 تریلیون دلار برای شارژ اکانت این موبایل فرستاده است.

به گفته برخی از مقامات آگاه این مرد موظف است، ظرف مدت 10 روز بدهی خود را پرداخت کرده یا برای خود وکیل بگیرد.

براساس گزارش پایگاه خبری انگلیسی theregister ، در این خصوص یاهایا، پسر صاحب این خط تلفن همراه، اظهار داشت : "اگر شرکت بخواهد نسبت به این مسئله اقامه دعوی کند، من آمادگی رودررو شدن با این مسئله را دارم. در حقیقت من نمی توانم منتظر رو در رو شدن با تله کام بمانم."

مبلغ درج شده در این قبض موبایل برابر با هزینه رومینگ 7/43 تریلیون ساعت مکالمه تلفنی در کانادا از طریق شبکه "ورزیون" و 17 برابر تولید ناخالص ملی آمریکا است.   

    خبرگزاری مهر

دوشنبه 22/5/1386 - 11:42
سينمای ایران و جهان
فیلم ژاپنی «تولدی دوباره » به كارگردانی «ماساهیرو كوبایاشی» كارگردان ۵۳ ساله ژاپن برنده یوزپلنگ طلایی شصتمین جشنواره فیلم لوكارنو شد.
از ایران نیز «آن سه» به کارگردانی نقی نعمتی جایزه نت پك (شبكه ارتقای سینمای آسیا) را دریافت کرد.
این فیلم در بخش رقابتی سینماگران زمان حاضر به نمایش درآمد و به عنوان فیلم اختتامیه این بخش در سالن ۳۰۰۰ نفری سوئی در لوكارنو پخش شد.
«آن سه»، داستان ۳ سرباز است كه در مأموریتی از گروه جدا می‌افتند و در برف و كولاك گرفتار می‌شوند.
از دیگر برندگان این دوره از رقابت های لوکارنو می توان به آنتونی هاپكینز اشاره کرد که برای كارگردانی فیلم «جریان پسرو» برنده جایزه بهترین كارگردان سال شد.
همچنین فیلم خاطرات محصول كره جنوبی برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد. 
      همشهری آنلاین
دوشنبه 22/5/1386 - 11:36
ورزش و تحرک

پای چپ وین رونی روز گذشته در دیدار با ریدینگ دچار شکستگی شد.
رونی در نخستین بازی رقابت های فوتبال لیگ برتر در برخورد با مایکل دوبری مدافع ریدینگ از ناحیه پای چپ آسیب دید و به بیرون از زمین منتقل شد. سرآلکس فرگوسن سرمربی تیم فوتبال منچستریونایتد گفت: او را برای عکسبرداری به بیمارستان منتقل کردیم و فکر نمی کنم مصدومیت او چندان جدی باشد.

 

بر پایه این گزارش، مصدومیت رونی مسئولان تیم ملی انگلستان را هم نگران کرده است. شاید این بازیکن به دیدار مقدماتی یورو 2008 مقابل روسیه نرسد. این در حالی است که تیم ملی انگلستان پیش از این دیدار، در یک بازی دوستانه مقابل آلمان به میدان می رود.

رونی سال گذشته پیش از رقابت های جام جهانی هم از ناحیه پا دچار مصدومیت شد و 7 هفته از حضور در میادین فوتبال بازماند.

         خبرگزاری مهر
 

دوشنبه 22/5/1386 - 10:40
آموزش و تحقيقات

تغيير و حركت سازمان متأثر از تعامل ميان هفت بعد ساختار، استراتژي، سيستم‌ها، سبك، كاركنان، مهارت‌ها و ارزش‌هاي مشترك است. گروه مشاوران مكينزي اين واقعيت را در قالب چارچوب هفت اس بيان كردند. اين مقاله به شرح مختصر چارچوب هفت اس مي‌‌پردازد.


1- مقدمه
وقتي سخن از سازمان به ميان مي‌آيد اولين چيزي كه به ذهن افراد درگير در مسائل مديريت سازمان مي‌رسد ساختار سازماني آن است؛ نمودار سازماني، ميزان تمركز، نوع ارتباطات، نحوه كنترل، و نظير آن. از سوي ديگر نظريه‌پردازان مديريت در يك قدم جلوتر، ساختار و استراتژي سازمان را متأثر از يكديگر مي‌دانند و ابعاد ديگر سازمان را در نظر نمي گيرند. واترمن، پيترز، و فيليپس (1980) با اين رفتار معمول موافق نبودند و در مقاله خود با عنوان «ساختار سازمان نيست» چارچوبي براي نگرش و بررسي سازمان ارائه دادند. آنها معتقدند كه تغيير و حركت سازمان متأثر از تعامل ميان هفت بعد ساختار1، استراتژي2، سيستم‌ها3، سبك4، كاركنان5، مهارت‌ها6 و ارزش‌هاي مشترك7  (اهداف متعالي) است و آن را چارچوب  (يا مدل) هفت اس  (به دليل حرف اس انگليسي در اول كلمه انگليسي هر يك از هفت بعد) ناميدند و از آنجايي كه پژوهش آنها در شركت مشاوران مكينزي انجام شد به هفت اس مكينزي‌8 نيز مشهور است.

2- ابعاد چارچوب هفت اس
به سه بعد ساختار، استراتژي و سيستم‌ها ابعاد سخت و چهار بعد سبك، كاركنان، مهارت‌ها و ارزش‌هاي مشترك ابعاد نرم گفته مي‌شود. واژه سخت بدين معني بكار مي‌رود كه مفاهيم آن ابعاد عيني، ملموس، عملي وبه سادگي تعريف شدني هستند و واژه نرم هم بدين معني بكار مي‌رود كه مفاهيم آن ابعاد غير ملموس، غير عملي، و به سختي تعريف شدني و توصيف شدني هستند.

(1) ساختار: اصول تقسيم كار و تخصصي سازي و هم‌چنين هماهنگي؛ ويژگي‌هاي برجسته نمودار سازماني (سازمان‌دهي وظيفه‌اي، متمركز يا غير متمركز و غيره)؛ نحوه ارتباط افراد (روابط مستقيم و غيرمستقيم)؛ الگوهاي طبقه‌بندي و كنترل. عموماً چنين پرسش‌هايي مطرح مي‌شود: سازمان متمركز است يا غير متمركز؟ وظايف اصلي چيستند؟ تنش بين وظايف كليدي چيست؟ ساختار غير رسمي (ارتباطات مستقيم با رده بالاي سازمان، باندها و گروه‌ها و گروه‌هاي غيررسمي تصميم‌گيري) چگونه است؟

(2) استراتژي: استراتژي الگو، سياست، برنامه، اقدام، تصميم و يا تخصيص منابع است كه تعريف مي‌كند: سازمان چيست؟ چه مي‌كند؟ و چرا چنين مي‌كند؟ ويژگي‌هاي متمايز، عوامل كليدي موفقيت، نحوه تفكر سازمان نسبت به خود و محيط سازمان، نقاط قوت و ضعف سازمان، فرصت‌ها و تهديد‌هاي سازمان و اصول تعريف شده سازمان مواردي هستند كه مي‌توانند در شكل استراتژي مطرح شوند.

(3) سيستم‌ها: رويه‌ها و فرايند‌هاي رسمي و غير رسمي سازمان در انجام امور و وظايف و هم‌چنين سيستم‌هاي رسمي سازمان چيستند؟ سيستم‌هاي ارزيابي و برنامه‌ريزي؛ سيستم تشويق و تنبيه، سيستم‌هاي تخصيص منابع و غيره. سيستم‌هاي غير رسمي سازمان كدامند؟ نحوه برگزاري جلسات، پروتكل‌هاي حل اختلافات و . . ..

(4) سبك: از بعد فرهنگ سازماني؛ ارزش‌ها و اعتقادات مسلط و نرم‌هاي توسعه يافته كه جزو ويژگي‌هاي ماندني زندگي سازماني شده‌اند. از بعد سبك مديريت؛ مديران چه مي‌گويند و چه عمل مي‌كنند؟ مدير وقت خود را چگونه مي‌گذراند؟ بر روي چه موضوعات و مواردي تمركز مي‌كند؟

(5) كاركنان: مشخصه‌هاي افراد سازمان از لحاظ تحصيلات، اصول كاركردي يا زمينه‌هاي كاري؛ نحوه مديريت منابع انساني، روش شكل‌دهي ارزش‌هاي پايه در جذب نيرو؛ معيار‌هاي انتخاب و ارتقاء كدامند؟ مسير شغلي و آينده شغلي چگونه است؟ فرهنگ كاركنان چگونه است؟

(6) مهارت‌ها: ويژگي‌هاي متمايز سازمان چيست؟ سازمان چه كاري را بهتر از همه انجام مي‌دهد؟ چگونه ويژگي‌هاي متمايز خود را حفظ مي‌كند؟

(7) ارزش‌هاي مشترك/ اهداف متعالي: مفاهيم راهنما، ايده‌هاي اساسي، معاني قابل ملاحظه يا اعتقادات مهم كه يك سازمان به افرادش القاء مي‌‌كند. اين موارد راهنماي جهت‌گيري سازمان نسبت به انجام وظايف، اهداف، كاركنان، جامعه و غيره است. نقش سازمان در خدمت به جامعه چگونه است؟

3- ارتباط ابعاد چارچوب هفت اس
شكل زير ارتباط و تأثير متقابل ابعاد را نشان مي‌دهد. سازمان‌هاي موفق و اثربخش، تناسبي بين اين ابعاد به دست آورده‌اند. اگر يك بعد تغيير كند بر بقيه ابعاد نيز تأثير مي‌گذارد. در فرايند‌هاي تغيير، خيلي از سازمان‌ها به اس‌هاي سخت توجه مي‌كنند و كمتر با اس‌هاي نرم كاري دارند. ابعاد نرم مي‌توانند باعث ايجاد يا عدم ايجاد فرايند تغيير موفق شوند چرا كه ساختارها و استراتژي‌هاي جديد به سختي مي‌توانند بر روي فرهنگ و ارزش‌هاي نامتناسب بنا و پياده شوند. عدم موفقيت در تلفيق سازمان‌ها به دليل فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و سبك‌هاي متفاوتي است كه سد راه اجراي سيستم‌ها و ساختار مي‌گردند.

4- كاربرد‌ها و استفاده‌هاي چارچوب هفت اس
(1) ابزار ارزشمندي در آغاز فرايند‌هاي تغيير و جهت‌دهي به آن
(2) ابزار مناسبي در تجسم جامع سازمان

(3) الگويي براي عناصر مورد بررسي و مقايسه از سازمان
 

مراجع

--------------------------------------------------------------------------------

Waterman, R. Jr., Peters, T. and Phillips, J. R. 1980. Structure Is Not Organisation. Business Horizons, 22(3) 14-26.

 

پي‌نوشت‌ها

--------------------------------------------------------------------------------

1. Structure

2. Strategy

3. Systems

4. Style

5. Staff

6. Skills

7. Shared Values / Superordinate goals

8. Mckinsey 7-s

 

نویسنده : اميدوار، مجيد : راهکار مدیریت

دوشنبه 22/5/1386 - 10:34
آموزش و تحقيقات
 

توكيو

مكزيكوسيتي

نيويورك

بمبئي

 
دوشنبه 22/5/1386 - 10:21
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته